Vergaderingen
10-07-2025 Raadsvergadering
Algemene bijlagen
1 Opening
2 Mededelingen
4 Jaarstukken Achtkarspelen 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de jaarstukken van 2024. Deze stukken zijn eerder in conceptvorm aan de raad gepresenteerd en zijn nu definitief. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Het proces van samenstellen was dit jaar uitdagend door de komst van veel nieuwe medewerkers zonder ervaring met 2024, wat leidde tot een moeizamer en trager proces. Er zijn aanpassingen gedaan aan het saldo van de rekening ten opzichte van eerdere versies. De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en het rekeningresultaat te bestemmen. Er wordt voorgesteld om een deel van het resultaat in de algemene reserve en een bestemmingsreserve voor personeel te storten. De jaarstukken dienen ook als verantwoording richting de provincie en het CBS. Na bespreking worden de stukken gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de jierstikken fan 2024. Dy stikken binne earder yn konseptfoarm oan de ried presintearre en binne no definityf. De akkountant hat in goedkarringsferklearring ôfjûn. It proses fan gearstallen wie dit jier útdaagjend troch de komst fan in soad nije meiwurkers sûnder ûnderfining mei 2024, wat late ta in dreger en stadiger proses. Der binne oanpassingen dien oan it saldo fan de rekken neffens eardere ferzjes. De ried hat it foech om de jierstikken fêst te stellen en it rekkenresultaat te bestimmen. Der wurdt foarsteld om in part fan it resultaat yn de algemiene reserve en in bestimmingsreserve foar personiel te stoarten. De jierstikken tsjinje ek as ferantwurding rjochting de provinsje en it CBS. Nei besprekking wurde de stikken publisearre op de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarstukken Achtkarspelen 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken van de gemeente Achtkarspelen voor het jaar 2024. De jaarstukken geven een overzicht van het gevoerde bestuur en de financiële resultaten van dat jaar. Het rekeningresultaat van € 5.624.000 wordt voorgesteld te verdelen over de Algemene reserve en een bestemmingsreserve voor de opbouw van personeel. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten bevat, zoals de jaarstukken, accountantsverslag en controleverklaring. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en het rekeningresultaat te bestemmen. Dit is een belangrijke controlerende taak waarbij de raad het gevoerde beleid van het college beoordeelt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de bestemming van het rekeningresultaat. Dit omvat keuzes over hoeveel geld in de Algemene reserve wordt gestort en hoeveel in de bestemmingsreserve voor personeelsopbouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bestemmingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen en het rekeningresultaat te verdelen zoals voorgesteld.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van de bestemming van het rekeningresultaat. Het geeft aan hoe het overschot van € 5.624.000 wordt verdeeld over verschillende reserves, maar er is geen specifieke dekking nodig omdat het om een overschot gaat.
5 Sluiting
03-07-2025 Raadsvergadering
0 Test beeld en geluid
1 Opening
2 Mededelingen
3 Vaststellen agenda
Samenvatting
De raad besluit agendapunt 8 (jaarstukken 2024) van de agenda te halen en de besluitvorming te verplaatsen naar een extra raadsvergadering op 10 juli 2025, op voorstel van de heer Graansma (PVV) het onderwerp ‘Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen’ op de agenda te plaatsen onder agendapunt 10 en de agenda verder ongewijzigd vast te stellen.
Samenvatting
De ried beslút agindapunt 8 (jierstikken 2024) fan de wurklist te heljen en de beslútfoarming te fersetten nei in ekstra riedsgearkomste op 10 july 2025, op foarstel fan de hear Graansma (PVV) it ûnderwerp ‘Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen’ op de wurklist te setten ûnder agindapunt 10 en de wurklist fierder sûnder wizigingen fêst te stellen.
4 Toezeggingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 besloten om drie toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen het verschaffen van een overzicht van het OZB-tarief, het nagaan van het gemiddelde inkomen in Achtkarspelen, en het geven van tekst en uitleg over de overschrijding van personeelskosten. Het OZB-tarief in Achtkarspelen is relatief laag vergeleken met andere gemeenten, en het gemiddelde inkomen is een van de laagste in Nederland. De overschrijding van personeelskosten is toegelicht in de controlecommissie. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze informatie verstrekt en de raad heeft ingestemd met het afhandelen van deze toezeggingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 besletten om trije tasizzingen as ôfdien te beskôgjen. Dy tasizzingen hawwe te krijen mei it ferskaffen fan in oersjoch fan it OZB-taryf, it neigean fan it trochsneed ynkommen yn Achtkarspelen, en it jaan fan tekst en útlis oer de oerskriding fan personielskosten. It OZB-taryf yn Achtkarspelen is relatyf leech fergelike mei oare gemeenten, en it trochsneed ynkommen is ien fan de leechsten yn Nederlân. De oerskriding fan personielskosten is taljochte yn de kontrôlekommisje. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat dy ynformaasje fersoarge en de ried hat ynstimd mei it ôfhanneljen fan dizze tasizzingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de afhandeling van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Het college stelt voor om drie specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen: een overzicht van de OZB-positie van Achtkarspelen, de bevestiging dat het gemiddelde inkomen in Achtkarspelen een van de laagste in Nederland is, en uitleg over de overschrijding van personeelskosten. Deze toezeggingen zijn gedaan tijdens eerdere raadsvergaderingen en informatiecarrousels. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en afhandeling van deze toezeggingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd en waarom. Er is een gedetailleerde toelichting gegeven voor elke toezegging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van de toezeggingen. Het is aan de raad om het voorstel van het college te beoordelen en te beslissen of zij akkoord gaan met het beschouwen van de toezeggingen als afgedaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de afhandeling van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de OZB-verhoging en de financiële situatie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afhandeling van toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op specifieke data en vergaderingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne afhandeling van toezeggingen binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en administratieve kwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de afhandeling van toezeggingen. Echter, de inhoud van de toezeggingen, zoals de OZB-verhoging, kan wel financiële implicaties hebben voor de inwoners van Achtkarspelen. Er wordt geen specifieke dekking voor financiële gevolgen genoemd in het voorstel.
5 Moties
Samenvatting
Op 3 juli 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de motie met ID-nr. 483, betreffende kleinschalige opvang van asielzoekers, als afgedaan te beschouwen. Deze motie, aangenomen op 25 januari 2024, riep het college op om te zoeken naar kleinschalige opvangplekken om het AZC in Ter Apel te ontlasten en hierover de gemeenteraad te informeren. Op 22 mei 2025 werd tijdens een raadsvergadering besproken dat de meerderheid van de raad de ontwikkelingen rondom de Spreidingswet wil afwachten, waardoor het college heeft besloten niet verder te zoeken naar opvanglocaties. Het besluit werd formeel vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2025.
Samenvatting
Op 3 july 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de moasje mei ID-nr. 483, oangeande lytskalige opfang fan asylsikers, as ôfdien te beskôgjen. Dy moasje, oannommen op 25 jannewaris 2024, rôp it kolleezje op om te sykjen nei lytsskalige opfangplakken om it AZC yn Ter Apel te ûntlesten en dêroer de gemeenteried te ynformearjen. Op 22 maaie 2025 waard yn in riedsgearkomste besprutsen dat de mearderheid fan de ried de ûntwikkelingen oangeande de Spriedingswet ôfwachtsje wol, wêrtroch't it kolleezje besletten hat net fierder te sykjen nei opfanglokaasjes. It beslút waard formeel fêststeld yn de riedsgearkomste fan 3 july 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moties - Kleinschalige opvang asielzoekers." Het voorstel betreft de afhandeling van een motie (ID-nr. 483) die de gemeenteraad van Achtkarspelen op 25 januari 2024 heeft aangenomen. De motie riep het college op om kleinschalige opvangplekken voor asielzoekers te zoeken om het AZC in Ter Apel te ontlasten. Het college heeft de zoektocht gestaakt na een meningvormende bespreking op 22 mei 2025, waarin de raad besloot de ontwikkelingen rondom de Spreidingswet af te wachten. Het college stelt voor de motie als afgedaan te beschouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, de acties die zijn ondernomen, en de reden voor het beschouwen van de motie als afgedaan duidelijk uiteenzet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de motie als afgedaan te beschouwen, ondanks dat de zoektocht naar opvangplekken is gestaakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien de zoektocht naar opvangplekken is gestopt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beslissing om te stoppen met zoeken kan als tegenstrijdig worden gezien met de oorspronkelijke intentie van de motie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de motie als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten zijn gemaakt of bespaard door het staken van de zoektocht naar opvangplekken.
6 Besluitenlijst raadsvergadering 12 juni 2025
7 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 besloten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 vast te stellen. Deze prognose, gebaseerd op de Nota Grondbeleid 2020-2024, biedt inzicht in de financiële stand van zaken en risico's van grondexploitatieprojecten. Het vaststellen van de prognose is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024 en vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages. De prognose helpt bij het bepalen van winstnemingen en eventuele verliesvoorzieningen. Geheimhouding is van toepassing om financiële belangen te beschermen. Het gerealiseerde resultaat voor 2024 bedraagt € 460.030, verdeeld over bedrijventerreinen en woningbouwlocaties.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 besletten om de Mearjierreprognoaze Grûneksploitaasjes 2025 fêst te stellen. Dy prognoaze, basearre op de Nota Grûnbeleid 2020-2024, biedt ynsjoch yn de finansjele stân fan saken en risiko's fan grûneksploitaasjeprojekten. It fêststellen fan de prognoaze is needsaaklik foar de rjochtmjittige fêststelling fan de jierrekken 2024 en foarmet de basis foar takomstige finansjele rapportaazjes. De prognoaze helpt by it bepalen fan winstnimmingen en eventuele ferliesfoarsjenningen. Geheimhâlding is fan tapassing om finansjele belangen te beskermjen. It realisearre resultaat foar 2024 bedraacht € 460.030, ferdield oer bedriuweterreinen en wenningboulokaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De MPG biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitatiecomplexen en de bijbehorende risico's. Het vaststellen van de MPG is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024 en vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages en actualisaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële stand van zaken en de wettelijke verplichtingen. Het biedt inzicht in de risico's en financiële resultaten van de grondexploitaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de MPG vast te stellen, wat een noodzakelijke stap is voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024. Dit is een besluitvormende taak die onderdeel is van de planning en control cyclus van de gemeente.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet vaststellen van de MPG. Het niet vaststellen zou betekenen dat de gemeente niet voldoet aan wettelijke vereisten, wat de vaststelling van de jaarrekening zou belemmeren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een jaarlijkse verplichting betreft. Het is relevant en haalbaar binnen de context van de gemeentelijke planning en control cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere overheden van toepassing op dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het gerealiseerde resultaat in 2024 € 460.030 bedraagt, met specificaties voor bedrijventerreinen en woningbouwlocaties. De financiële gegevens worden verder toegelicht in de geheime bijlage van de MPG 2025. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, maar de financiële resultaten zijn verwerkt in de jaarrekening.
8 Jaarstukken 2024
9 Kadernota 2026-2029
Samenvatting
De Kadernota 2026-2029 wordt gepresenteerd als een richtinggevend document voor de voorbereiding van de Programmabegroting 2026-2029. Het doel is om inzicht te geven in de beleidsontwikkelingen en de verwachte financiële gevolgen voor de meerjarenbegroting. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze ontwikkelingen en om kaders en perspectieven te bieden aan het college voor het meerjarenperspectief. Dit houdt in dat de raad aangeeft welke ombuigingen en welk nieuw of gewijzigd beleid het college verder mag uitwerken voor de Kadernota en Begroting 2027-2030. De Kadernota zal later dit jaar als basis dienen voor de vaststelling van de begroting 2026-2029.
Samenvatting
De Kadernota 2026-2029 wurdt presintearre as in rjochtingjaand dokumint foar de tarieding fan de Programmabegrutting 2026-2029. It doel is om ynsjoch te jaan yn de beliedsûntwikkelingen en de ferwachte finansjele gefolgen foar de mearjierrebegrutting. De ried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze ûntwikkelingen en om kaders en perspektiven te bieden oan it kolleezje foar it mearjierreperspektyf. Dit hâldt yn dat de ried oanjout hokker ombûgingen en hokker nij of wizige belied it kolleezje fierder útwurkje mei foar de Kadernota en Begrutting 2027-2030. De Kadernota sil letter dit jier as basis tsjinje foar de fêststelling fan de begrutting 2026-2029.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026-2029". Deze nota dient als richtinggevend document voor de voorbereiding van de Programmabegroting 2026-2029. Het college presenteert de Kadernota aan de raad om inzicht te geven in beleidsontwikkelingen en de verwachte financiële gevolgen voor de meerjarenbegroting. De raad wordt gevraagd om kaders en perspectieven te bieden aan het college, zodat zij verder kunnen werken aan ombuigingen en nieuw of gewijzigd beleid voor de Kadernota en Begroting 2027-2030.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het biedt een overzicht van de beleidsontwikkelingen en financiële vooruitzichten, en vraagt de raad om richtinggevende kaders te stellen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol. Het is aan de raad om het college te voorzien van richtlijnen en kaders voor de verdere uitwerking van de begroting en beleidsplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke beleidsprioriteiten en financiële kaders zij willen stellen voor de komende jaren. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over welke projecten of beleidsonderdelen prioriteit krijgen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk richtinggevend is en geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de Kadernota en de daarin opgenomen ontwikkelingen, en om kaders en perspectieven te bieden aan het college voor de verdere uitwerking van de begroting.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden besproken in de Kadernota 2026-2029, maar er is geen specifieke informatie in het voorstel over hoe deze gevolgen gedekt worden. Het is aan de raad om hier kaders voor te stellen.
9.1 Deel 1: Toelichting door de wethouder Financiën
9.2 Deel 2: Inspraak en algemene beschouwingen
9.3 Deel 3: Behandeling kadernota per onderdeel
9.3.1 Par. 1.2/1.3 - Financieel beeld
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 een motie aangenomen over de financiering van de GIS-medewerker, die sinds 2022 actief is in scholen om de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken. Deze inzet heeft een preventief karakter en zou moeten leiden tot een verminderd beroep op specialistische jeugdzorg. De raad wil de kosten voor deze functie structureel opnemen in de begroting en de benodigde middelen al in 2026 vrijmaken door deze in mindering te brengen op de kosten op het gebied van specialistische jeugdzorg. Na evaluatie van de GIS-medewerker zal de raad samen met het college bekijken of er aanpassingen in beleid en budget nodig zijn. Scholen in de gemeente hebben positief gereageerd op de inzet van de GIS-medewerker, en zowel kinderen, ouders als scholen ervaren hier veel voordelen van.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 in moasje oannommen oer de finansiering fan in GIS-meiwurker, dy't sûnt 2022 aktyf is yn skoallen om de ferbining tusken ûnderwiis en soarch te fersterkjen. De ynset fan dy meiwurker hat in previntyf karakter en soe liede moatte ta in fermindere berop op spesjalistyske jeugdsoarch. De ried wol de kosten foar dizze funksje struktureel opnimme yn de begrutting en de nedige middels al yn 2026 frijmeitsje troch dy yn mindering te bringen op it gebiet fan spesjalistyske jeugdsoarch.
Nei evaluaasje fan de GIS-meiwurker sil de ried tegearre mei it kolleezje besjen oft der oanpassingen yn belied en budzjet nedich binne. Skoallen yn de gemeente hawwe posityf reagearre op de ynset fan de GIS-meiwurker, en sawol bern, âlden as skoallen ûnderfine hjir in protte foardielen fan.
9.3.2 Par. 1.4 - Ombuigingen
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 is een oproep gedaan aan het college om het tarief voor de onroerendezaakbelasting (OZB) voor 2026 niet te verhogen ten opzichte van 2025. Dit voorstel komt voort uit recente landelijke moties die verdere bezuinigingen op het gemeentefonds en de jeugdzorg voorlopig uitsluiten, waardoor de noodzaak voor belastingverhogingen afneemt. Achtkarspelen is een van de gemeenten met de laagste inkomens in Nederland, wat extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt om de belastingdruk voor inwoners te beperken. De voorgestelde verhoging van de OZB met 10% in de kadernota 2026-2029 zou veel huishoudens financieel kunnen belasten. Daarom wordt voorgesteld om de OZB-aanslagbedragen voor 2026 te bevriezen op het niveau van 2025, om zo extra financiële druk op inwoners te voorkomen.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 is in oprop dien oan it kolleezje om it taryf foar de ûnreplikesaakbelesting (OZB) foar 2026 net te ferheegjen neffens 2025. Dit foarstel komt fuort út resinte lanlike moasjes dy't fierdere besunigingen op it gemeentefûns en de jeugdsoarch foarearst útslute, wêrtroch't de needsaak foar belestingferhegingen ôfnimt. Achtkarspelen is ien fan de gemeenten mei de leechste ynkommens yn Nederlân, wat ekstra ferantwurdlikens jout om de belestingdruk foar ynwenners te beheinen. De foarstelde ferheging fan de OZB mei 10% yn de kadernota 2026-2029 soe in soad húshâldens finansjeel belêste kinne. Dêrom wurdt foarsteld om de OZB-oanslachbedragen foar 2026 te befriezen op it nivo fan 2025, om sa ekstra finansjele druk op ynwenners te foarkommen.
9.3.3 Par. 1.5/1.6 - Beleidsmaatregelen
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 is een motie besproken met betrekking tot de versnelling van de woningbouw. De motie stelt voor om wethouder Van Esch exclusief verantwoordelijk te maken voor de portefeuille woningbouw. Dit zou hem in staat stellen zich volledig te concentreren op het aanpakken van de woningnood, die vooral starters, jongeren en senioren treft. De gemeente staat voor een grote uitdaging op het gebied van woningbouw, en er is een dringende behoefte aan nieuwe woningen om de leefbaarheid in de dorpen te behouden. Door de wethouder één specifieke taak te geven, kan hij effectief samenwerken met verschillende partijen zoals de provincie en woningbouwcorporaties. Hoewel het college zelf verantwoordelijk is voor de verdeling van portefeuilles, wordt het college aangespoord om deze suggestie serieus te overwegen.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 is in moasje besprutsen oangeande de fersnelling fan de wenningbou. De moasje stelt foar om wethâlder Van Esch eksklusyf ferantwurdlik te meitsjen foar de portefúlje wenningbou. Dit soe him yn steat stelle him folslein te konsintrearjen op it oanpakken fan de wenningneed, dy't benammen starters, jongeren en senioaren treft. De gemeente stiet foar in grutte útdaging op it mêd fan wenningbou, en der is in driuwend ferlet oan nije wenningen om de leefberens yn de doarpen te behâlden. Troch de wethâlder ien spesifike taak te jaan, kin hy effektyf gearwurkje mei ferskate partijen lykas de provinsje en wenningboukoöperaasjes. Hoewol't it kolleezje sels ferantwurdlik is foar de ferdieling fan portefúljes, wurdt it kolleezje oantrune om dizze suggestje serieus te oerwaagjen.
9.3.4 Par. 2 - Reserves en weerstandsvermogen
9.3.5 Par. 3 - Risico’s en kansen
9.4 Deel 4: par. 4 - Ombuigingen/nieuw beleid/gewijzigd beleid
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 3 juli 2025 werd het voorstel besproken om direct een fietspad aan te leggen van Twizelerheide naar de N355, in plaats van eerst een voetpad te realiseren. De benodigde financiering zou uit de regiodeal-gelden kunnen komen. Mocht dit niet lukken, dan zou de raad opnieuw om financiering gevraagd worden. Het doel is om een veilige fietsroute te creëren en dubbele kosten te vermijden door niet eerst een voetpad aan te leggen. Dankzij een gunstige financiële situatie is er meer ruimte om dit plan te realiseren.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen op 3 july 2025 waard it foarstel besprutsen om fuortendaliks in fytsrûte oan te lizzen fan Twizelerheide nei de N355, ynstee fan earst in fuotpaad te realisearjen. De nedige finansiering soe út de regiodeal-jilden komme kinne. Mocht dat net slagje, dan soe de ried op 'e nij om finansiering frege wurde. It doel is om in feilige fytsrûte te meitsjen en dûbele kosten foar te kommen troch net earst in fuotpaad oan te lizzen. Troch in geunstige finansjele situaasje is der mear romte om dit plan te realisearjen.
9.5 Deel 5: Schorsing voor collegeberaad / standpuntbepaling fracties en/of samenvoeging/wijziging moties
9.6 Deel 6: Besluitvorming over de moties
10 Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen
Samenvatting
Op 3 juli 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een informerend raadsvoorstel over de nieuwe opvanglocatie van Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen behandeld. Dit onderwerp was op verzoek van de PVV-fractie geagendeerd. De woning, die plaats kan bieden aan 10 tot 15 vluchtelingen, biedt meer privacy en leefruimte dan de huidige noodopvanglocaties. De eerste bewoners zouden er eind juli kunnen intrekken, hoewel de formele vergunning pas later verwacht wordt. Omwonenden zijn geïnformeerd en uitgenodigd voor een inloopmoment.
Bij de behandeling van het onderwerp hebben drie inwoners van Achtkarspelen ingesproken en aangegeven dat ze het niet eens zijn met de gang van zaken. Wethouder Boerema heeft na de inspraak nog kort een reactie namens het college gegeven en ook de heer Graansma van de PVV en mevrouw Van der Vaart namens de ChristenUnie hebben het woord nog gevoerd.
Samenvatting
Op 3 july 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in ynformearjend riedsfoarstel oer de nije opfanglokaasje fan Oekraïenske flechtlingen oan De Dellen 48a yn Surhústerfean behannele. Dat ûnderwerp wie op fersyk fan de PVV-fraksje agindearre. De wenning, dy't plak biede kin oan 10 oant 15 flechtlingen, biedt mear privacy en libbensromte as de hjoeddeiske needopfanglokaasjes. De earste bewenners soenen ein july yn it hûs kinne, hoewol't de formele fergunning pas letter ferwachte wurdt. Omwenners binne ynformearre en útnûge foar in ynrinmomint.
By de behanneling fan it ûnderwerp ha trije ynwenners fan Achtkarspelen ynsprutsen en oanjûn dat se it net iens binne mei de gong van saken. Wethâlder Boerema hat nei it ynsprekken noch koart in reaksje út namme fan it kolleezje jûn en ek de hear Graansma fan de PVV en frou Van der Vaart út nammen fan de ChristenUnie ha it wurd noch fierd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen." Het college heeft besloten een woning in Surhuisterveen aan te wijzen als Gemeentelijke Opvanglocatie Oekraïne (GOO) voor 10 tot 15 vluchtelingen. Deze kleinschalige opvang biedt meer privacy en leefruimte dan bestaande noodopvanglocaties. De locatie draagt bij aan een evenwichtige spreiding van opvangvoorzieningen en menswaardige opvang. De formele vergunning wordt later verwacht, maar de opvang wordt tijdelijk gedoogd. Omwonenden worden geïnformeerd en betrokken via een inloopmoment.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt informatie over de locatie, capaciteit, planning en communicatie met omwonenden. Echter, details over de lange termijn plannen en eventuele uitdagingen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het besluit en kan hierover van gedachten wisselen tijdens de raadsvergadering. De raad heeft een meningvormende rol en kan het college adviseren of aanvullende vragen stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet overwegen of de voorgestelde locatie en aanpak passend zijn binnen het gemeentelijk beleid voor vluchtelingenopvang. Er kunnen keuzes gemaakt worden over de spreiding van opvanglocaties en de balans tussen tijdelijke en permanente oplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal opvangplekken), en tijdgebonden (start eind juli). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder de formele vergunning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een gedoogbeslissing kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het collegebesluit steunt en of er aanvullende voorwaarden of aanbevelingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden worden geïnformeerd en betrokken via een inloopmoment. Dit duidt op een basisniveau van participatie, maar verdere betrokkenheid van de gemeenschap wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de sociale aspecten van opvang.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan. Er wordt geen informatie verstrekt over de kosten van de aanpassing van de woning of de operationele kosten van de opvang.