17-06-2020 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Voorzitter - O.F. Brouwer
Voorzitter - O.F. Brouwer
Agendapunt 1 Presentatie Friese Milieu Federatie en Us Koöperaasje over lokaal beleid bij energieprojecten
Lokaal eigenaarschap in energieprojecten: Friese coöperaties willen meer invloed
In een recent debat over lokaal beleid bij energieprojecten, georganiseerd door de gemeenteraad, werd het belang van lokaal eigenaarschap benadrukt. De Friese Milieu Federatie en Us Koöperaasje pleiten voor meer betrokkenheid van lokale gemeenschappen bij energieprojecten, in lijn met het klimaatakkoord dat 50% lokale participatie nastreeft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de bijeenkomst, die deels in het Fries werd gevoerd, benadrukte een vertegenwoordiger van Us Koöperaasje, de koepel van energiecoöperaties in Friesland, het belang van lokale betrokkenheid. "Het klimaatakkoord vraagt om 50% lokale participatie, en dat is precies waar wij voor staan," aldus de spreker. Hij legde uit dat lokale eigendom niet alleen zorgt voor een eerlijke verdeling van de opbrengsten, maar ook voor meer vertrouwen en draagvlak binnen de gemeenschap.
De discussie werd verder gevoed door vragen vanuit de gemeenteraad. Een raadslid merkte op dat de huidige rol van lokale coöperaties nog marginaal is en vroeg zich af of er niet meer coördinatie nodig is om versnippering van initiatieven te voorkomen. "Er zijn zoveel initiatieven, maar zonder coördinatie verliezen we het overzicht," klonk het bezorgd.
De Friese Milieu Federatie benadrukte dat zorgvuldige landschappelijke inpassing van energieprojecten essentieel is. "We willen duurzame energie, maar niet ten koste van ons landschap," aldus een vertegenwoordiger. De organisatie pleit voor een balans tussen energieopwekking en behoud van het landschap.
Een ander belangrijk punt van discussie was de rol van netbeheerder Alliander. Er werd geklaagd over de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet, wat de ontwikkeling van nieuwe projecten belemmert. "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Alliander sneller handelt en meer capaciteit creëert?" vroeg een raadslid zich af.
De bijeenkomst maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om lokaal eigenaarschap in energieprojecten te bevorderen. De betrokken partijen zijn het erover eens dat samenwerking en coördinatie cruciaal zijn om de doelen van het klimaatakkoord te halen en tegelijkertijd de lokale gemeenschappen te versterken.
Samenvatting
Op 17 juni 2020 staat een informerend agendapunt gepland over lokaal beleid bij energieprojecten, onder programma 7 - Volksgezondheid en milieu. Mevrouw P.M. Jonker is de portefeuillehouder en de heer F. Apperloo is de ambtenaar betrokken bij dit onderwerp. De Friese Milieu Federatie en Us Koöperaasje zullen een presentatie geven over lokaal eigenaarschap in energieprojecten. Dit volgt op een brief die zij op 1 mei 2020 aan de gemeenteraad hebben gestuurd, welke op de digitale Lijst Ingekomen Stukken is geplaatst. De PvdA-fractie heeft naar aanleiding van deze brief gevraagd om een presentatie in de informatiecarrousel. Bij de stukken zijn twee bijlagen gevoegd: een brief van Us Koöperaasje en FMF over lokaal eigenaarschap en een document over lokaal eigendom in beleid van Energie Samen, gedateerd maart 2020.
Lokaal eigendom yn enerzjyprojekten: Fryske koöperaasjes wolle mear ynfloed
Yn in resint debat oer lokaal belied by enerzjyprojekten, organisearre troch de gemeenteried, waard it belang fan lokaal eigendom beklamme. De Fryske Miljeu Federaasje en Us Koöperaasje pleitsje foar mear belutsenens fan lokale mienskippen by enerzjyprojekten, yn oerienstimming mei it klimaatakkoart dat 50% lokale partisipaasje neistribbet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste, dy't diels yn it Frysk fierd waard, beklamme in fertsjintwurdiger fan Us Koöperaasje, de koepel fan enerzjykoöperaasjes yn Fryslân, it belang fan lokale belutsenens. "It klimaatakkoart freget om 50% lokale partisipaasje, en dat is krekt wêr't wy foar stean," sa sei de spreker. Hy lei út dat lokaal eigendom net allinnich soarget foar in earlike ferdieling fan de opbringsten, mar ek foar mear fertrouwen en draachflak binnen de mienskip.
De diskusje waard fierder fuorre troch fragen út de gemeenteried. In riedslid merkte op dat de hjoeddeiske rol fan lokale koöperaasjes noch marzjinaal is en frege him ôf oft der net mear koördinaasje nedich is om fersnippering fan inisjativen foar te kommen. "Der binne safolle inisjativen, mar sûnder koördinaasje ferlieze wy it oersjoch," klonk it soarchlik.
De Fryske Miljeu Federaasje beklamme dat soarchfâldige lânskiplike ynpassing fan enerzjyprojekten essinsjeel is. "Wy wolle duorsume enerzjy, mar net ten koste fan ús lânskip," sa sei in fertsjintwurdiger. De organisaasje pleitet foar in lykwicht tusken enerzjyopwekking en behâld fan it lânskip.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de rol fan netbehearder Alliander. Der waard kleid oer de beheinde kapasiteit fan it elektrisiteitsnet, wat de ûntwikkeling fan nije projekten behindert. "Hoe kinne wy derfoar soargje dat Alliander flugger hannelet en mear kapasiteit kreëarret?" frege in riedslid him ôf.
De gearkomste makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan de winkel is om lokaal eigendom yn enerzjyprojekten te befoarderjen. De belutsen partijen binne it deroer iens dat gearwurking en koördinaasje krúsjaal binne om de doelen fan it klimaatakkoart te heljen en tagelyk de lokale mienskippen te fersterkjen.
Samenvatting
Op 17 juny 2020 stiet in ynformearjend agindapunt pland oer lokaal belied by enerzjyprojekten, ûnder programma 7 - Folkssûnens en miljeu. Frou P.M. Jonker is de portefúljehâlder en de hear F. Apperloo is de amtner belutsen by dit ûnderwerp. De Fryske Miljeu Federaasje en Us Koöperaasje sille in presintaasje jaan oer lokaal eigendom yn enerzjyprojekten. Dit folget op in brief dy't sy op 1 maaie 2020 oan de gemeenteried stjoerd hawwe, dy't op de digitale List Yngongene Stikken pleatst is. De PvdA-fraksje hat nei oanlieding fan dizze brief frege om in presintaasje yn de ynformaasjekarrousel. By de stikken binne twa bylagen foege: in brief fan Us Koöperaasje en FMF oer lokaal eigendom en in dokumint oer lokaal eigendom yn belied fan Enerzjy Tegearre, datearre maart 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een presentatie door de Friese Milieu Federatie en Us Koöperaasje over lokaal beleid bij energieprojecten. De presentatie is aangevraagd door de PvdA-fractie naar aanleiding van een brief van 1 mei 2020, die op de digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) is geplaatst. Het doel is om de gemeenteraad te informeren over lokaal eigenaarschap in energieprojecten, zoals beschreven in de bijgevoegde documenten. Dit initiatief valt onder Programma 7 - Volksgezondheid en milieu en heeft als portefeuillehouder mevrouw P.M. Jonker.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het bevat relevante bijlagen en achtergrondinformatie die de raad nodig heeft om de presentatie te begrijpen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de presentatie en de bijbehorende informatie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die op basis van dit voorstel moeten worden gemaakt, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de raad kan in de toekomst keuzes moeten maken over de mate van lokaal eigenaarschap in energieprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het een informerend karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden elementen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informerend is. Het is bedoeld om de raad te informeren en bewust te maken van de inhoud van de presentatie.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de inhoud van de presentatie kan participatie bevorderen door lokaal eigenaarschap in energieprojecten te stimuleren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op energieprojecten en lokaal eigenaarschap, wat kan bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het een informerend stuk betreft. Eventuele financiële implicaties zouden voortkomen uit toekomstige beslissingen over lokaal eigenaarschap in energieprojecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Milieu Federatie Us Koöperaasje Lokaal eigenaarschap Energieprojecten Volksgezondheid Milieu Lokaal eigendom Presentatie PvdA-fractie InformatiecarrouselVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 1
Inspreker 2
Voorzitter - O.F. Brouwer
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 1
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 1
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 2
Voorzitter - O.F. Brouwer
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 2
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 2
Voorzitter - O.F. Brouwer
Freddy Hoekstra - VVD
Inspreker 2
Freddy Hoekstra - VVD
Inspreker 2
Freddy Hoekstra - VVD
Inspreker 2
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 2
Voorzitter - O.F. Brouwer
D. Van Oosten - CU
Inspreker 2
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 2
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 1
Voorzitter - O.F. Brouwer
D. Van Oosten - CU
Romke van der Wal - CDA
Agendapunt 2 Verkoop kunstgrasveld op sportpark De Ketting in Surhuisterveen aan AVEK
Gemeente Achtkarspelen Overweegt Verkoop Kunstgrasveld aan AVEK B.V.
De gemeente Achtkarspelen staat voor een belangrijke beslissing: de mogelijke verkoop van een kunstgrasveld op sportpark De Ketting in Surhuisterveen aan beddenfabrikant AVEK B.V. Dit voorstel, dat op 25 juni 2020 door de gemeenteraad wordt besproken, heeft zowel voor- als tegenstanders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat kwamen verschillende zorgen en perspectieven naar voren. AVEK, een trots Fries familiebedrijf, wil haar verouderde fabriek verplaatsen naar een nieuw terrein aan de Groningerstraat en heeft plannen voor toekomstige uitbreiding. "We willen graag zo lang mogelijk kwaliteitsbedden blijven maken in Friesland en het liefst in het dorp," aldus Roofvian Kok, mede-eigenaar van AVEK. De verkoop van het kunstgrasveld is cruciaal voor deze plannen, maar vereist een bestemmingsplanwijziging en de instemming van de gemeenteraad.
De financiële opbrengst van de verkoop bedraagt €248.158, met een positief saldo van €121.882 na afschrijving. Toch zijn er zorgen over de capaciteitsproblemen die de verkoop kan veroorzaken voor lokale sportverenigingen. "Er is nu al een capaciteitsprobleem bij de voetbalvereniging," merkte Jan de Boer, vertegenwoordiger van de sportverenigingen, op. Hij benadrukte dat er al gesprekken gaande zijn over een mogelijke fusie van de voetbalverenigingen om de capaciteitsproblemen aan te pakken.
Daarnaast zijn er zorgen over de milieueffecten van het kunstgras. De gemeente moet ervoor zorgen dat er voldoende sportcapaciteit is als het veld in 2028 nodig is voor AVEK. "We moeten een oplossing vinden voor de sportverenigingen," aldus een gemeenteraadslid.
AVEK heeft al gesprekken gevoerd met enkele omwonenden en verdere communicatie en inspraakbijeenkomsten zijn gepland. "We zijn een familiebedrijf en beslissen ook wel eens op basis van emotie. We willen in ieder geval Friesland blijven," benadrukte Kok.
De gemeenteraad staat voor een lastige keuze: het ondersteunen van lokale economische groei en werkgelegenheid of het behouden van sportfaciliteiten voor de gemeenschap. Het debat zal ongetwijfeld voortduren tot de uiteindelijke beslissing op 25 juni.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt de verkoop van een kunstgrasveld op sportpark De Ketting in Surhuisterveen aan beddenfabrikant AVEK B.V. AVEK wil haar verouderde fabriek verplaatsen naar een nieuw terrein aan de Groningerstraat en heeft plannen voor toekomstige uitbreiding waarvoor het kunstgrasveld nodig is. De verkoop is onder voorbehoud van instemming door de gemeenteraad en vereist een bestemmingsplanwijziging. De gemeente moet zorgen voor voldoende sportcapaciteit als het veld in 2028 nodig is voor AVEK. Er zijn zorgen over capaciteitsproblemen voor sportverenigingen en mogelijke milieueffecten van het kunstgras. De financiële opbrengst van de verkoop bedraagt €248.158, met een positief saldo van €121.882 na afschrijving. AVEK heeft al gesprekken gevoerd met enkele omwonenden en verdere communicatie en inspraakbijeenkomsten zijn gepland. Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad, die op 25 juni 2020 een besluit zal nemen.
Gemeente Achtkarspelen Oerwaget Ferkeap Keunstgersfjild oan AVEK B.V.
De gemeente Achtkarspelen stiet foar in wichtige beslút: de mooglike ferkeap fan in keunstgersfjild op sportpark De Ketting yn Surhústerfean oan bêdenfabrikant AVEK B.V. Dit foarstel, dat op 25 juny 2020 troch de gemeenteried besprutsen wurdt, hat sawol foar- as tsjinstanners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat kamen ferskate soargen en perspektyfen nei foaren. AVEK, in grutsk Frysk famyljebedriuw, wol har ferâldere fabryk ferpleatse nei in nij terrein oan de Grinzerstrjitte en hat plannen foar takomstige útwreiding. "Wy wolle graach sa lang mooglik kwaliteitsbêden bliuwe meitsjen yn Fryslân en it leafst yn it doarp," seit Roofvian Kok, mei-eigner fan AVEK. De ferkeap fan it keunstgersfjild is krúsjaal foar dizze plannen, mar fereasket in bestimmingplanwiziging en de tastimming fan de gemeenteried.
De finansjele opbringst fan de ferkeap bedraacht €248.158, mei in posityf saldo fan €121.882 nei ôfskriuwing. Dochs binne der soargen oer de kapasiteitsproblemen dy't de ferkeap feroarsaakje kin foar lokale sportferienings. "Der is no al in kapasiteitsprobleem by de fuotbalferiening," merkte Jan de Boer, fertsjintwurdiger fan de sportferienings, op. Hy beklamme dat der al petearen geande binne oer in mooglike fúzje fan de fuotbalferienings om de kapasiteitsproblemen oan te pakken.
Dêrneist binne der soargen oer de miljeu-effekten fan it keunstgers. De gemeente moat derfoar soargje dat der genôch sportkapasiteit is as it fjild yn 2028 nedich is foar AVEK. "Wy moatte in oplossing fine foar de sportferienings," seit in gemeenteriedslid.
AVEK hat al petearen fierd mei guon omwenners en fierdere kommunikaasje en ynspraakgearkomsten binne pland. "Wy binne in famyljebedriuw en beslute ek wolris op basis fan emoasje. Wy wolle yn alle gefallen yn Fryslân bliuwe," beklamme Kok.
De gemeenteried stiet foar in drege kar: it stypjen fan lokale ekonomyske groei en wurkgelegenheid of it behâlden fan sportfoarsjennings foar de mienskip. It debat sil ûnûntkomber trochgean oant de úteinlike beslútfoarming op 25 juny.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget de ferkeap fan in keunstgersfjild op sportpark De Ketting yn Surhústerfean oan bêdenfabrikant AVEK B.V. AVEK wol har ferâldere fabryk ferpleatse nei in nij terrein oan de Grinzerstrjitte en hat plannen foar takomstige útwreiding wêrfoar it keunstgersfjild nedich is. De ferkeap is ûnder foarbehâld fan ynstimming troch de gemeenteried en fereasket in bestimmingplanwiziging. De gemeente moat soargje foar genôch sportkapasiteit as it fjild yn 2028 nedich is foar AVEK. Der binne soargen oer kapasiteitsproblemen foar sportferienings en mooglike miljeu-effekten fan it keunstgers. De finansjele opbringst fan de ferkeap bedraacht €248.158, mei in posityf saldo fan €121.882 nei ôfskriuwing. AVEK hat al petearen fierd mei guon omwenners en fierdere kommunikaasje en ynspraakgearkomsten binne pland. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat it foarstel foarlein oan de gemeenteried, dy't op 25 juny 2020 in beslút nimme sil.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verkoop kunstgrasveld op sportpark De Ketting in Surhuisterveen aan AVEK
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verkoop van een kunstgrasveld op sportpark De Ketting in Surhuisterveen aan beddenfabriek AVEK B.V. AVEK wil haar verouderde fabriek verplaatsen naar een nieuw perceel en heeft hiervoor het kunstgrasveld nodig voor toekomstige uitbreiding. De gemeente moet het bestemmingsplan wijzigen en garanderen dat er voldoende sportcapaciteit blijft. De verkoop is onder voorbehoud van instemming door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de redenen voor de verkoop, de betrokken partijen, en de gevolgen voor de sportvoorzieningen. Echter, er zijn nog onduidelijkheden over de financiële implicaties van de herinrichting van het sportpark.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de verkoop van het kunstgrasveld. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van de plannen van AVEK en de toekomstige sportvoorzieningen in de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van economische ontwikkeling door AVEK te faciliteren en het behouden van voldoende sportfaciliteiten voor de gemeenschap. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de financiële opbrengsten van de verkoop en de kosten van eventuele herinrichting van het sportpark.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onzekerheden over de toekomstige sportcapaciteit en de financiële gevolgen van de herinrichting. De tijdlijn voor de benodigde aanpassingen is ook niet duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verkoop van het kunstgrasveld aan AVEK, rekening houdend met de economische voordelen en de impact op de sportvoorzieningen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met direct aanwonenden en sportverenigingen, maar bredere betrokkenheid van de gemeenschap en omwonenden moet nog plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het milieuonderzoek naar het kunstgrasveld wel een duurzaamheidsaspect kan hebben.
Financiële gevolgen:
De verkoop levert een positief saldo op van €121.882, maar er zijn onduidelijke kosten verbonden aan de herinrichting van het sportpark en de milieukundige aanpassingen. De dekking van deze kosten is nog niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AVEK Surhuisterveen Kunstgrasveld Sportpark De Ketting Bedrijfsverplaatsing Bestemmingsplan Nieuwbouw Woningbouwlocatie Capaciteitsprobleem MilieuonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Frans Hoekstra - GBA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Frans Hoekstra - GBA
Inspreker 3
Frans Hoekstra - GBA
Voorzitter - O.F. Brouwer
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Frans Hoekstra - GBA
Inspreker 3
Frans Hoekstra - GBA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Frans Hoekstra - GBA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Onbekende spreker
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - FNP
Agendapunt 3 Goedkeuren begroting 2020 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Gemeenteraad Achtkarspelen keurt begroting MOA goed: "Een stap naar professionalisering"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de conceptbegroting 2020 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). De goedkeuring betekent dat de gemeente nu ook de overheadkosten van de stichting zal dekken, wat een positief begrotingsresultaat mogelijk maakt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 25 juni 2020 werd het voorstel om de conceptbegroting van de MOA goed te keuren uitvoerig besproken. De MOA, opgericht in 2017, bestaat uit twee afdelingen: MOAi Wurk, gericht op arbeidsmatige dagbesteding en participatie, en MOAi Grien, dat zich bezighoudt met groenwerkzaamheden. De begroting voor 2020 werd pas in april van dat jaar vastgesteld, vanwege een omissie in de statuten die geen bepaling over de begroting bevatten.
De ChristenUnie had enkele kritische vragen over de begroting, met name over het overheadpercentage van 20%. "Is het nou een rekenkundig getal of bindend de werkelijke kosten?" vroeg een raadslid. De directeur van de MOA, de heer Postma, verduidelijkte dat het om een werkelijk percentage gaat. "Het percentage is 20,22% op dit moment, wat redelijk is in vergelijking met andere SW-bedrijven," legde hij uit.
Een ander punt van discussie was de balans tussen inkomsten en uitgaven. De MOA zou een positief resultaat van €122.000 kunnen behalen als de gemeente ook de overheadkosten dekt. "Wat wij bepraten aan mij de ambtenaren van de gemeente is om de MOA hetzelfde te benaderen als alle andere partijen die verbonden zijn aan de gemeente," aldus Postma. Hij benadrukte dat het belangrijk is om een zuivere en transparante exploitatie te hebben.
De goedkeuring van de begroting betekent dat de gemeente nu ook de overheadkosten van de MOA zal dekken, wat een positief begrotingsresultaat mogelijk maakt. "Dit is een stap naar professionalisering," aldus Postma. "Het zorgt voor een betere liquiditeit van het bedrijf en maakt de exploitatie zuiverder en transparanter."
De vergadering werd afgesloten met een positieve noot. "Het is een positieve zaak dat we op deze manier een oplossing hebben gevonden," concludeerde een raadslid. De goedkeuring van de begroting markeert een belangrijke stap voor de MOA en de gemeente Achtkarspelen in hun gezamenlijke streven naar een duurzame en efficiënte bedrijfsvoering.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om de conceptbegroting 2020 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. De MOA, opgericht in 2017, bestaat uit twee afdelingen: MOAi Wurk, gericht op arbeidsmatige dagbesteding en participatie, en MOAi Grien, dat groenwerkzaamheden uitvoert. De begroting voor 2020 werd pas in april 2020 vastgesteld door het bestuur van de MOA, vanwege een omissie in de statuten die geen bepaling over de begroting bevatten. De gemeente voorziet de MOA van werkkapitaal, maar momenteel alleen voor salarissen van SW-medewerkers, niet voor overheadkosten. Als de gemeente ook de overheadkosten vanaf 2020 dekt, zou de MOA een positief begrotingsresultaat behalen. Dit vereist een wijziging van de gemeentelijke begroting. Het voorstel wordt op 25 juni 2020 in de gemeenteraad besproken en goedgekeurd.
Gemeenteried Achtkarspelen keurt begrutting MOA goed: "In stap nei profesjonalisearring"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de konseptbegrutting 2020 fan de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). De goedkarring betsjut dat de gemeente no ek de overheadkosten fan de stichting dekke sil, wat in posityf begruttingsresultaat mooglik makket.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 25 juny 2020 waard it foarstel om de konseptbegrutting fan de MOA goed te kearen wiidweidich besprutsen. De MOA, oprjochte yn 2017, bestiet út twa ôfdielingen: MOAi Wurk, rjochte op arbeidsmjittige dei-oanbiede en partisipaasje, en MOAi Grien, dat him dwaande hâldt mei grienwurk. De begrutting foar 2020 waard pas yn april fan dat jier fêststeld, fanwegen in omissie yn de statuten dy't gjin bepaling oer de begrutting befette.
De ChristenUnie hie inkele krityske fragen oer de begrutting, benammen oer it overheadpersintaazje fan 20%. "Is it no in rekkenkundich getal of binend de werklike kosten?" frege in riedslid. De direkteur fan de MOA, de hear Postma, ferklearre dat it om in werklik persintaazje giet. "It persintaazje is 20,22% op dit stuit, wat ridlik is yn ferliking mei oare SW-bedriuwen," lei er út.
In oar punt fan diskusje wie de balâns tusken ynkomsten en útjeften. De MOA soe in posityf resultaat fan €122.000 helje kinne as de gemeente ek de overheadkosten dekt. "Wat wy beprate mei de amtner fan de gemeente is om de MOA itselde te benaderjen as alle oare partijen dy't ferbûn binne oan de gemeente," sa sei Postma. Hy beklamme dat it wichtich is om in suvere en transparante eksploitaasje te hawwen.
De goedkarring fan de begrutting betsjut dat de gemeente no ek de overheadkosten fan de MOA sil dekke, wat in posityf begruttingsresultaat mooglik makket. "Dit is in stap nei professionalisearring," sei Postma. "It soarget foar in bettere likwiditeit fan it bedriuw en makket de eksploitaasje suverder en transparanter."
De gearkomste waard ôfsletten mei in positive noat. "It is in positive saak dat wy op dizze manier in oplossing fûn hawwe," konkludearre in riedslid. De goedkarring fan de begrutting markearret in wichtige stap foar de MOA en de gemeente Achtkarspelen yn harren mienskiplike stribjen nei in duorsume en effisjinte bedriuwsfiering.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om de konseptbegrutting 2020 fan de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te kearen. De MOA, oprjochte yn 2017, bestiet út twa ôfdielingen: MOAi Wurk, rjochte op arbeidsmjittige dei-oanbiede en partisipaasje, en MOAi Grien, dat grienwurk útfiert. De begrutting foar 2020 waard pas yn april 2020 fêststeld troch it bestjoer fan de MOA, fanwegen in omissie yn de statuten dy't gjin bepaling oer de begrutting befetsje. De gemeente foarsjocht de MOA fan wurkkapitaal, mar op it stuit allinnich foar salarissen fan SW-meiwurkers, net foar overheadkosten. As de gemeente ek de overheadkosten fanôf 2020 dekt, soe de MOA in posityf begruttingsresultaat helje. Dit fereasket in wiziging fan de gemeentlike begrutting. It foarstel wurdt op 25 juny 2020 yn de gemeenteried besprutsen en goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Goedkeuren begroting 2020 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de conceptbegroting 2020 van de MOA goed te keuren. De MOA, een participatiebedrijf van de gemeente Achtkarspelen, heeft de begroting voor 2020 vastgesteld nadat dit in 2019 niet was gebeurd. De begroting toont een negatief saldo, maar kan positief worden als de gemeente besluit om ook de overheadkosten te bevoorschotten. Dit vereist een wijziging in de gemeentelijke begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist details over de exacte impact van de begrotingswijziging op andere gemeentelijke uitgaven en de lange termijn financiële planning.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de conceptbegroting van de MOA goed te keuren. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien de begroting niet definitief kan worden vastgesteld zonder goedkeuring van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het bevoorschotten van de overheadkosten, wat een wijziging in de gemeentelijke begroting vereist. Dit is een politieke keuze die invloed heeft op de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een begrotingswijziging kan als een potentiële complicatie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de conceptbegroting 2020 van de MOA goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een wijziging in de gemeentelijke begroting door de bevoorschotting van de overheadkosten, wat leidt tot een verslechtering van het begrotingsresultaat. Er wordt een separaat voorstel verwacht voor de wijziging van de gemeentelijke begroting om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MOA (Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen) Begroting 2020 Overheadkosten Bevoorschotting Werkkapitaal SW-medewerkers MOAi Wurk MOAi Grien Exploitatieresultaat StatutenwijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Agendapunt 4 Toekomst De Kruidhof
Gemeenteraad Achtkarspelen kiest voor behoud De Kruidhof in gemeentelijk beheer
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de exploitatie van De Kruidhof, een belangrijke toeristische trekpleister met een unieke botanische collectie, in gemeentelijk beheer voort te zetten. Dit besluit volgt na een uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden van verzelfstandiging of behoud in gemeentelijk beheer. De keuze viel op gemeentelijk beheer vanwege de maatschappelijke en preventieve functies die De Kruidhof vervult, zoals re-integratie en participatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel om De Kruidhof in gemeentelijk beheer te houden uitvoerig besproken. De Kruidhof, bekend om zijn unieke botanische collectie en als toeristische trekpleister, vervult ook belangrijke maatschappelijke functies. De raad moest kiezen tussen verzelfstandiging of voortzetting in gemeentelijk beheer. Uiteindelijk viel de keuze op het laatste, mede vanwege de maatschappelijke en preventieve functies die De Kruidhof vervult.
De discussie in de raad was levendig, met vragen over de financiële haalbaarheid en de maatschappelijke impact van het voorstel. "Hoe zit het met de personeelskosten en de rol van vrijwilligers?" vroeg een raadslid. Een ander lid vroeg zich af of privatisering niet alsnog een optie zou kunnen zijn. De heer Van der Kooij benadrukte dat de maatschappelijke waarde van De Kruidhof altijd al een belangrijke reden is geweest voor gemeentelijk beheer.
De exploitatie van De Kruidhof vraagt om een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 286.000, exclusief overhead, met een aanvullende bijdrage van € 16.000 per jaar. Investeringen zijn noodzakelijk om achterstallig onderhoud aan te pakken en de exploitatie gezond te houden. "Het is belangrijk dat we de maatschappelijke functies en de toeristische waarde van De Kruidhof behouden," aldus een woordvoerder van de gemeente.
De raad erkende dat de maatschappelijke baten van De Kruidhof, zoals re-integratie en participatie, moeilijk in cijfers zijn uit te drukken, maar van groot belang zijn voor de gemeenschap. "De preventieve waarde van de activiteiten die hier plaatsvinden, is enorm," werd er opgemerkt.
Met het besluit om De Kruidhof in gemeentelijk beheer te houden, zet de gemeente Achtkarspelen in op het behoud van een belangrijke toeristische en maatschappelijke voorziening. De komende jaren zal er geïnvesteerd worden in onderhoud en verdere ontwikkeling van de faciliteiten, zodat De Kruidhof zijn rol als groene oase en maatschappelijke pijler kan blijven vervullen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de exploitatie van De Kruidhof in gemeentelijk beheer voort te zetten, gebaseerd op de exploitatiebegroting vanaf 2021. Dit besluit volgt na onderzoek naar twee mogelijke routes: voortzetting in gemeentelijk beheer of verzelfstandiging. De keuze viel op gemeentelijk beheer vanwege de maatschappelijke en preventieve functies die De Kruidhof vervult, zoals re-integratie en participatie. De Kruidhof is een belangrijke toeristische trekpleister en heeft een unieke botanische collectie. Om de exploitatie sluitend te maken, is een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 286.000 (exclusief overhead) nodig, met een aanvullende bijdrage van € 16.000 per jaar. Investeringen zijn noodzakelijk om achterstallig onderhoud aan te pakken en de exploitatie gezond te houden. Het besluit draagt bij aan het behoud van de maatschappelijke functies en de toeristische waarde van De Kruidhof.
Gemeenteried Achtkarspelen kiest foar behâld De Kruidhof yn gemeentlik behear
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de eksploitaasje fan De Kruidhof, in wichtige toeristyske attraksje mei in unike botanyske kolleksje, yn gemeentlik behear fuort te setten. Dit beslút folget nei in wiidweidich ûndersyk nei de mooglikheden fan ferstânlikens of behâld yn gemeentlik behear. De kar foel op gemeentlik behear fanwegen de maatskiplike en previntive funksjes dy't De Kruidhof ferfollet, lykas re-yntegraasje en partisipaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel om De Kruidhof yn gemeentlik behear te hâlden útwrydich besprutsen. De Kruidhof, bekend om syn unike botanyske kolleksje en as toeristyske trekpleister, ferfollet ek wichtige maatskiplike funksjes. De ried moast kieze tusken ferstânliking of fuortsetting yn gemeentlik behear. Uteinlik foel de kar op it lêste, mei troch de maatskiplike en previntive funksjes dy't De Kruidhof ferfollet.
De diskusje yn de ried wie libben, mei fragen oer de finansjele helberens en de maatskiplike ynfloed fan it foarstel. "Hoe sit it mei de personielskosten en de rol fan frijwilligers?" frege in riedslid. In oar lid frege him ôf oft privatisearring net dochs in opsje wêze koe. De hear Van der Kooij beklamme dat de maatskiplike wearde fan De Kruidhof altyd al in wichtige reden west hat foar gemeentlik behear.
De eksploitaasje fan De Kruidhof freget om in jierlikse gemeentlike bydrage fan € 286.000, eksklusyf overhead, mei in oanfoljende bydrage fan € 16.000 per jier. Ynvestearrings binne needsaaklik om efterstallich ûnderhâld oan te pakken en de eksploitaasje sûn te hâlden. "It is wichtich dat wy de maatskiplike funksjes en de toeristyske wearde fan De Kruidhof behâlde," sa sei in wurdfierder fan de gemeente.
De ried erkende dat de maatskiplike baten fan De Kruidhof, lykas re-yntegraasje en partisipaasje, dreech yn sifers út te drukken binne, mar fan grut belang binne foar de mienskip. "De previntive wearde fan de aktiviteiten dy't hjir plakfine, is enoarm," waard der opmurken.
Mei it beslút om De Kruidhof yn gemeentlik behear te hâlden, set de gemeente Achtkarspelen yn op it behâld fan in wichtige toeristyske en maatskiplike foarsjenning. De kommende jierren sil der ynvestearre wurde yn ûnderhâld en fierdere ûntwikkeling fan de fasiliteiten, sadat De Kruidhof syn rol as griene oaze en maatskiplike pylder bliuwe kin ferfolje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de eksploitaasje fan De Kruidhof yn gemeentlik behear fuort te setten, basearre op de eksploitaasjebegroting fanôf 2021. Dit beslút folget nei ûndersyk nei twa mooglike rûtes: fuortsetting yn gemeentlik behear of ferstâniging. De kar foel op gemeentlik behear fanwegen de maatskiplike en previntive funksjes dy't De Kruidhof ferfollet, lykas re-yntegraasje en partisipaasje. De Kruidhof is in wichtige toeristyske attraksje en hat in unike botanyske kolleksje. Om de eksploitaasje slútend te meitsjen, is in jierlikse gemeentlike bydrage fan € 286.000 (eksklusyf overhead) nedich, mei in oanfoljende bydrage fan € 16.000 per jier. Ynvestearrings binne needsaaklik om efterstallich ûnderhâld oan te pakken en de eksploitaasje sûn te hâlden. It beslút draacht by oan it behâld fan de maatskiplike funksjes en de toeristyske wearde fan De Kruidhof.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toekomst De Kruidhof". Het voorstel behelst het voortzetten van de exploitatie van De Kruidhof in gemeentelijk beheer, gebaseerd op de exploitatiebegroting 2021 en verder. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de geplande investeringen en een structurele uitbreiding van de jaarlijkse exploitatiebijdrage op te nemen in de begroting. De Kruidhof vervult een belangrijke maatschappelijke functie op het gebied van re-integratie en participatie en is een toeristische trekpleister. Het voorstel benadrukt de noodzaak van investeringen om de exploitatie toekomstbestendig te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de financiële implicaties, maatschappelijke functies en de noodzaak van investeringen. Het bevat bijlagen met aanvullende informatie over de exploitatie en geplande investeringen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om financiële middelen beschikbaar te stellen en moet beslissen over de voortzetting van de exploitatie en de goedkeuring van de investeringen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de exploitatie in gemeentelijk beheer of het verzelfstandigen van De Kruidhof. Daarnaast moet de raad beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de noodzaak van de voorgestelde investeringen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en investeringen. Het is tijdgebonden met een duidelijk tijdspad voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de exploitatie van De Kruidhof voort te zetten in gemeentelijk beheer, akkoord te gaan met de investeringen en de structurele uitbreiding van de exploitatiebijdrage op te nemen in de begroting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van De Kruidhof in burgerparticipatie, met veel vrijwilligers en re-integratiekandidaten die er werkzaam zijn. Het draagt bij aan maatschappelijke participatie volgens de Participatiewet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien De Kruidhof bijdraagt aan het groene imago van de regio en een toeristische trekpleister is.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van € 286.000 tot € 344.000, afhankelijk van de overheadkosten. Er is een aanvullende bijdrage van € 16.000 per jaar nodig om de exploitatie sluitend te maken. De dekking wordt deels gevonden in bestaande begrotingsposten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Kruidhof Exploitatie Gemeentelijk beheer Investeringen Vrijwilligers Re-integratie Botanische collectie Maatschappelijke functie Overheadkosten Toeristische trekkerVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Freddy Hoekstra - VVD
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
J. Stellinga - PvdA
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
D. Van Oosten - CU
Inspreker 3
Onbekende spreker
Voorzitter - O.F. Brouwer
Onbekende spreker
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 3
Gert Terpstra - CDA
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Freddy Hoekstra - VVD
J. Stellinga - PvdA
Romke van der Wal - CDA
D. Van Oosten - CU
Agendapunt 5 Financiering zuidelijk entreegebied Buitenpost
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met extra financiering voor herinrichting zwembadgebied Buitenpost
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem besloten om een extra bedrag van € 550.000,- exclusief btw beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het zwembad- en zuidelijk entreegebied in Buitenpost. Dit besluit volgt op de bouw van een nieuw zwembad en de sloop van het oude zwembad, dat plaatsmaakt voor nieuwe parkeergelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel voor de herinrichting van het zwembadgebied in Buitenpost besproken. Het plan, dat een totale investering van € 1.000.000,- vergt, omvat naast de bouw van een nieuw zwembad ook de herinrichting van de kruising Kuipersweg-Bernhardlaan-Hoefslag. Dit moet de verkeersveiligheid, vooral voor fietsers, verbeteren.
De heer Vegeling opende het debat met een vraag over de financiële verschillen tussen de varianten van het plan. "Wat is nou de verklaring voor het financiële verschil?" vroeg hij. De ChristenUnie had ook vragen over de verschillen in de varianten en de PvdA wilde weten hoeveel extra onderhoud er nodig zou zijn.
Burgemeester Jeroen van der Wal benadrukte het belang van het project: "Het is extra mooi dat we hiermee bezig zijn. We willen een goed beeld krijgen van wat er precies gaat gebeuren." Hij vroeg om de plannen op de beamer te tonen, zodat iedereen een duidelijk beeld kon krijgen van de herinrichting.
De heer Hulshof van de PvdA vroeg naar de besparingen die gerealiseerd kunnen worden door werk met werk te combineren. "Hoeveel besparen we door deze aanpak?" vroeg hij. De heer Zwaagstra van de VVD antwoordde dat er een besparing van 50.000 tot 100.000 euro verwacht wordt door de integrale aanpak van de werkzaamheden.
Een ander belangrijk punt van discussie was de verkeersveiligheid. "Is het een verfraaiingsproject of wordt het ook echt veiliger?" vroeg de heer Brinkman. De heer Zwaagstra verzekerde dat de reconstructie van de kruising en de nieuwe inrichting van het gebied de verkeersveiligheid aanzienlijk zullen verbeteren.
De heer Van der Wal sloot het debat af met de opmerking dat het project niet alleen de verkeersveiligheid ten goede komt, maar ook een aanzuigende werking zal hebben op verschillende gebruikersgroepen. "Het wordt een entree van het dorp waar we trots op kunnen zijn," aldus de burgemeester.
Met de goedkeuring van de extra financiering kan de uitvoering van het project in het derde kwartaal van 2021 van start gaan, aansluitend op de bouw van het nieuwe zwembad. De gemeenteraad kijkt met vertrouwen uit naar de verbeteringen die het project zal brengen voor de inwoners van Buitenpost.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om een extra bedrag van € 550.000,- exclusief btw beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het zwembad- en zuidelijk entreegebied in Buitenpost. Dit besluit volgt op de bouw van een nieuw zwembad, waarbij het oude zwembad wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe parkeergelegenheid. Het integrale plan omvat ook de herinrichting van de kruising Kuipersweg-Bernhardlaan-Hoefslag, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, vooral voor fietsers. De totale kosten voor het project bedragen € 1.000.000,-, waarvan al € 450.000,- beschikbaar is. De herinrichting wordt in 30 jaar afgeschreven met een jaarlijkse kapitaallast van € 21.083,-. De uitvoering van het project is gepland voor het derde kwartaal van 2021, aansluitend op de bouw van het nieuwe zwembad.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei ekstra finansiering foar werinrjochting swimbadgebiet Bûtenpost
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat unanym besletten om in ekstra bedrach fan € 550.000,- eksklusyf btw beskikber te stellen foar de werinrjochting fan it swimbad- en súdlike yngongsgebiet yn Bûtenpost. Dit beslút folget op de bou fan in nij swimbad en de sloep fan it âlde swimbad, dat plak makket foar nije parkeargelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in libbenich debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel foar de werinrjochting fan it swimbadgebiet yn Bûtenpost besprutsen. It plan, dat in totale ynvestearring fan € 1.000.000,- freget, omfiemet neist de bou fan in nij swimbad ek de werinrjochting fan de krusing Kuiperswei-Bernhardlaan-Hoefslach. Dit moat de ferkearsfeiligens, foaral foar fytsers, ferbetterje.
De hear Vegeling iepene it debat mei in fraach oer de finansjele ferskillen tusken de farianten fan it plan. "Wat is no de ferklearring foar it finansjele ferskil?" frege er. De ChristenUnie hie ek fragen oer de ferskillen yn de farianten en de PvdA woe witte hoefolle ekstra ûnderhâld der nedich wêze soe.
Boargemaster Jeroen van der Wal beklamme it belang fan it projekt: "It is ekstra moai dat wy hjirmei dwaande binne. Wy wolle in goed byld krije fan wat der krekt barre sil." Hy frege om de plannen op de beamer te toanen, sadat elkenien in dúdlik byld krije koe fan de werinrjochting.
De hear Hulshof fan de PvdA frege nei de besparrings dy't realisearre wurde kinne troch wurk mei wurk te kombinearjen. "Hoefolle besparje wy troch dizze oanpak?" frege er. De hear Zwaagstra fan de VVD antwurde dat der in besparring fan 50.000 oant 100.000 euro ferwachte wurdt troch de yntegraal oanpak fan de wurksumheden.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de ferkearsfeiligens. "Is it in ferfraaiingsprojekt of wurdt it ek echt feiliger?" frege de hear Brinkman. De hear Zwaagstra fersekere dat de rekonstruksje fan de krusing en de nije ynrjochting fan it gebiet de ferkearsfeiligens oansjenlik ferbetterje sille.
De hear Van der Wal sleat it debat ôf mei de opmerking dat it projekt net allinnich de ferkearsfeiligens te'n goede komt, mar ek in oanlûkende wurking hawwe sil op ferskate brûkersgroepen. "It wurdt in yngong fan it doarp dêr't wy grutsk op wêze kinne," sa sei de boargemaster.
Mei de goedkarring fan de ekstra finansiering kin de útfiering fan it projekt yn it tredde kwartaal fan 2021 fan start gean, oanslutend op de bou fan it nije swimbad. De gemeenteried sjocht mei fertrouwen út nei de ferbetterings dy't it projekt bringe sil foar de ynwenners fan Bûtenpost.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om in ekstra bedrach fan € 550.000,- eksklusyf btw beskikber te stellen foar de herinrjochting fan it swimbad- en súdlike yngongsgebiet yn Bûtenpost. Dit beslút folget op de bou fan in nij swimbad, wêrby't it âlde swimbad sloopt wurdt en ferfongen troch in nije parkeargelegenheid. It yntegraal plan omfiemet ek de herinrjochting fan de krusing Kuipersweg-Bernhardlaan-Hoefslag, mei as doel de ferkearsfeiligens te ferbetterjen, foaral foar fytsers. De totale kosten foar it projekt bedrage € 1.000.000,-, wêrfan al € 450.000,- beskikber is. De herinrjochting wurdt yn 30 jier ôfsletten mei in jierlikse kapitaallast fan € 21.083,-. De útfiering fan it projekt is pland foar it tredde kwartaal fan 2021, oanslutend op de bou fan it nije swimbad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering zuidelijk entreegebied Buitenpost". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om € 550.000,- exclusief btw beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het zwembad- en zuidelijk entreegebied in Buitenpost. Dit project omvat de sloop van het oude zwembad, de aanleg van een nieuw parkeerterrein, en de herinrichting van de kruising Kuipersweg-Bernhardlaan-Hoefslag. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren en een functioneel vrijetijdsgebied te creëren. De totale kosten bedragen € 1.000.000,-, waarvan al € 450.000,- is gedekt door eerdere reserveringen en onderhoudsmiddelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een beschrijving van de betrokken projecten en de noodzaak van de herinrichting. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de uitvoering en een risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de aanvullende financiering van € 550.000,- en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra financiering goedkeuren, wat de herinrichting mogelijk maakt, of dat ze kiezen voor een beperktere aanpak met minder financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen, maar mist concrete tijdslijnen en specifieke meetbare doelen voor de verwachte verbeteringen in verkeersveiligheid en gebiedskwaliteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het gevraagde bedrag van € 550.000,- beschikbaar stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een informatie- en inspraaktraject zal zijn voor belanghebbenden, aanwonenden en geïnteresseerden, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van verkeersveiligheid en de integrale benadering van het project, maar er is geen expliciete focus op milieuduurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale kosten bedragen € 1.000.000,-, waarvan € 450.000,- al is gedekt. De resterende € 550.000,- wordt gedekt door een begrotingswijziging met een kapitaallast van € 21.083,- per jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitenpost Zwembad Entreegebied Parkeerterrein Kruising Kuipersweg-Bernhardlaan Verkeersveiligheid Rioolvervanging Fietsverkeersveiligheid Financiering HerinrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Onbekende spreker
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Romke van der Wal - CDA
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
D. Van Oosten - CU
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Inspreker 3
Voorzitter - O.F. Brouwer
Onbekende spreker
D. Van Oosten - CU
Agendapunt 6 Begrotingswijzigingen – juni 2020
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen van juni 2020. Het doel van deze wijzigingen is om de interne en externe ontwikkelingen binnen de programma's van de gemeente te reflecteren, die niet eerder in afzonderlijke rapportages zijn behandeld. Door deze wijzigingen goed te keuren, kan de begroting van 2020 rechtmatig worden aangepast, wat resulteert in een voordelig begrotingssaldo van € 3.381.000. De wijzigingen zijn deels het gevolg van ontwikkelingen in het sociaal domein en de verkoop van Eneco-aandelen. Het college benadrukt het belang van tijdige informatievoorziening aan de raad om ongewenste gevolgen voor beleidsuitvoering te voorkomen. De gemeenteraad wordt gevraagd om in de vergadering van 25 juni 2020 akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om akkoart te gean mei de begruttingswizigingen fan juny 2020. It doel fan dizze wizigingen is om de ynterne en eksterne ûntwikkelings binnen de programma's fan de gemeente te reflektearjen, dy't net earder yn aparte rapportaazjes behannele binne. Troch dizze wizigingen goed te keuren, kin de begrutting fan 2020 rjochtmjittich oanpast wurde, wat resultearret yn in foardielich begruttingssaldo fan € 3.381.000. De wizigingen binne foar in part it gefolch fan ûntwikkelings yn it sosjaal domein en de ferkeap fan Eneco-oandielen. It kolleezje beklammet it belang fan tydlike ynformaasjeferskaffing oan de ried om ûnwinske gefolgen foar beliedsútfiering te foarkommen. De gemeenteried wurdt frege om yn de gearkomste fan 25 juny 2020 akkoart te gean mei de foarstelde wizigingen en de effekten op de bydrage oan de WM8KTD.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijzigingen – juni 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen – juni 2020". Het voorstel betreft een overzicht van interne en externe ontwikkelingen die invloed hebben op de begroting van de gemeente Achtkarspelen. Door akkoord te gaan met deze wijzigingen, kunnen de voorgestelde aanpassingen rechtmatig worden doorgevoerd in de begroting van 2020. Het doel is om de raad adequaat te informeren over de voortgang van het beleid en eventuele afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook informatie over de financiële gevolgen en de noodzaak van bijsturing.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de kaderstelling in de begroting te wijzigen. In dit geval moet de raad besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de begroting accepteert, wat invloed kan hebben op de prioriteiten en het beleid van de gemeente, vooral in het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van begrotingswijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verbetering van het begrotingssaldo van € 565.000 naar € 3.381.000 voordelig. Dit wordt deels veroorzaakt door de verkoop van Eneco-aandelen. De dekking van nadelige ontwikkelingen, vooral in het sociaal domein, blijft een uitdaging door beperkte structurele middelen.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de voorgestelde begrotingswijzigingen, rekening houdend met de financiële implicaties en de impact op het gemeentelijk beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Sociaal Domein Begrotingssaldo Aandelen Eneco Financiële consequenties Interne en externe ontwikkelingen Jurisprudentie Uitvoeringsregels Kaderstelling WM8KTDVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Meerjarenprognose Grondexploitaties
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een voorstel gedaan om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2020 vast te stellen, inclusief de geactualiseerde grondexploitaties. Dit is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de Jaarrekening 2019, waarin de uitkomsten van deze actualisaties zijn verwerkt. De prognose biedt inzicht in de financiële positie van het grondbedrijf en helpt bij het bepalen van verplichte winstnames en verliesvoorzieningen. Er zijn 11 actieve grondexploitaties in de gemeente, waarvan de financiële resultaten jaarlijks worden herzien. De geheimhouding van de prognose is bekrachtigd om financiële en economische belangen te beschermen. De totale verliesvoorziening is gestegen met €11.587, terwijl de winstneming een positief effect van €131.000 op de exploitatie heeft. Het voorstel wordt op 25 juni 2020 in de gemeenteraad besproken.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in foarstel dien om de Mearjierrenprognose Grûnekploitaasjes 2020 fêst te stellen, ynklusyf de bywurke grûnekploitaasjes. Dit is needsaaklik foar de rjochtmjittige fêststelling fan de Jierrekening 2019, wêryn de útkomsten fan dizze bywurking ferwurke binne. De prognose biedt ynsjoch yn de finansjele posysje fan it grûnbedriuw en helpt by it bepalen fan ferplichte winstnames en ferliesfoarsjenningen. Der binne 11 aktive grûnekploitaasjes yn de gemeente, wêrfan de finansjele resultaten jierliks herzien wurde. De geheimhâlding fan de prognose is bekrachtige om finansjele en ekonomyske belangen te beskermjen. De totale ferliesfoarsjenning is omheech gien mei €11.587, wylst de winstneming in posityf effekt fan €131.000 op de eksploitaasje hat. It foarstel wurdt op 25 juny 2020 yn de gemeenteried besprutsen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2020". Het voorstel betreft de vaststelling van de geactualiseerde Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) voor 2020, die essentieel is voor de rechtmatige vaststelling van de Jaarrekening 2019. De MPG biedt inzicht in de financiële positie van het grondbedrijf van de gemeente Achtkarspelen en bevat een inschatting van toekomstige winsten en verliesvoorzieningen. Het voorstel omvat ook de bekrachtiging van geheimhouding om de financiële en economische belangen van de gemeente te beschermen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële positie en risico's van de grondexploitaties. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de verliesvoorzieningen en winstnemingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Meerjarenprognose Grondexploitaties vast te stellen en de geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een cruciale stap in de financiële cyclus van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de vaststelling van de prognose en de geheimhouding. Er zijn geen alternatieven of risico's aangegeven, wat de politieke keuzes beperkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en prognoses. Het is tijdgebonden met betrekking tot de vaststelling van de jaarrekening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2020 vast te stellen en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de totale verliesvoorziening met €11.587 en een positieve impact van €131.000 op de exploitatie door de actualisatie van de bouwgrondexploitatie. De dekking van deze gevolgen wordt niet expliciet vermeld, maar de financiële impact is verwerkt in de jaarrekening en begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties Grondexploitaties Jaarrekening 2019 Verliesvoorziening Winstneming Actualisatie Financiële belangen Geheimhouding Economie BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Verordening maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2020
Samenvatting
Op 17 juni 2020 werd een informatieve raadsvoorstel besproken over de verordening maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel, dat op 25 juni 2020 verder besproken en besloten zal worden, richt zich op het vaststellen van de verordening en beleidsregels voor 2020. Belangrijke wijzigingen betreffen de aanpassing aan het landelijke abonnementstarief van maximaal € 19,- per maand voor maatwerkvoorzieningen, en de integratie van verschillende teams tot één integraal gebiedsteam. Ondanks financiële risico's en mogelijke aanzuigende werking, is de verordening geactualiseerd en voorzien van tekstuele verbeteringen. De inwerkingtreding is vastgesteld op 1 juli 2020, in plaats van de voorgestelde 1 januari 2020, om juridische risico's te minimaliseren. De verordening is voorgelegd aan de Wmo-raad en zal gepubliceerd worden op diverse platforms. Een identieke verordening wordt ook aan de raad van Tytsjerksteradiel voorgelegd.
Samenvatting
Op 17 juny 2020 waard in ynformatyf riedsfoarstel besprutsen oer de feroardering maatskiplike stipe yn de gemeente Achtkarspelen. It foarstel, dat op 25 juny 2020 fierder besprutsen en besletten wurde sil, rjochtet him op it fêststellen fan de feroardering en beliedsrjochtlinen foar 2020. Belangrike wizigingen betreffe de oanpassing oan it lanlike abonnemintstarief fan maksimaal € 19,- de moanne foar maatwurkfoarsjennings, en de yntegraasje fan ferskate teams ta ien yntegraal gebietsteam. Nettsjinsteande finansjele risiko's en mooglike oanlûkjende wurking, is de feroardering aktualisearre en foarsjoen fan tekstuele ferbetteringen. De ynwurkingtreding is fêststeld op 1 july 2020, yn stee fan de foarstelde 1 jannewaris 2020, om juridyske risiko's te minimalisearjen. De feroardering is foarlein oan de Wmo-ried en sil publisearre wurde op ferskate platfoarms. In identike feroardering wurdt ek oan de ried fan Tytsjerksteradiel foarlein.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening maatschappelijke ondersteuning Achtkarspelen 2020". Het voorstel betreft de actualisatie van de verordening maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Achtkarspelen. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van het landelijke abonnementstarief voor de Wmo2015, dat een maximale eigen bijdrage van €19 per maand vaststelt. Daarnaast worden lokale ontwikkelingen, zoals de integratie van verschillende teams tot één integraal gebiedsteam, verwerkt. Ook zijn er tekstuele verbeteringen doorgevoerd. De verordening is voorgelegd aan de Wmo-raad en wordt ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en contextuele achtergrond biedt. Het bevat bijlagen met relevante documenten zoals de verordening, beleidsregels, en adviezen van de Wmo-raad.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders stelt de beleidsregels en het besluit vast.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening, rekening houdend met de financiële risico's en de mogelijke aanzuigende werking van het abonnementstarief.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de keuze voor een latere inwerkingtreding dan geadviseerd door juridische zaken kan als een afwijking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de beleidsregels en het besluit, en de verordening vast te stellen.
Participatie:
De Wmo-raad Achtkarspelen is betrokken bij het proces en heeft advies gegeven over de verordening en beleidsregels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De invoering van het abonnementstarief kan leiden tot hogere kosten voor de gemeente door een mogelijke aanzuigende werking en lagere eigen bijdragen. De financiële gevolgen van de verordening zijn marginaal, gezien de beperkte periode van terugwerkende kracht. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor de extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke ondersteuning Abonnementstarief Wmo2015 Eigen bijdrage Integrale gebiedsteams Verordening Beleidsregels Aanzuigende werking Inwerkingtreding Gemeente AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht: