18-11-2021 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 MFA Twijzelerheide
Multifunctionele Accommodatie in Twijzelerheide: Kans of Kwestie?
Het debat over de realisatie van een Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Twijzelerheide verdeelt de gemoederen. Terwijl het college van Achtkarspelen de financiële haalbaarheid onderzoekt, uiten onderwijsorganisaties hun zorgen over vertragingen en omwonenden hun bezwaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Achtkarspelen werd recentelijk gedebatteerd over de toekomst van een Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. Het voorstel, dat al sinds 2019 op tafel ligt, heeft als doel om een centrale plek te creëren voor onderwijs, kinderopvang en sport. Echter, de weg naar realisatie blijkt hobbelig.Onderwijsorganisaties, waaronder de schoolbesturen van Robot en Noventa, uitten hun zorgen over de mogelijke vertragingen die een nieuw haalbaarheidsonderzoek met zich mee kan brengen. "Onze gebouwen zijn afgeschreven en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd," aldus een vertegenwoordiger van de onderwijsorganisaties. "Wij moeten bouwen voor onze kinderen. Daar hebben ze recht op."
De omwonenden van de beoogde locatie voor de MFA zijn eveneens kritisch. Zij vrezen voor overlast en hebben aangegeven alles op alles te zetten om de bouw te voorkomen. "Wij willen geen MFA in onze achtertuin," was de duidelijke boodschap tijdens het debat.
Het college van Achtkarspelen heeft inmiddels een krediet van €30.000 voorgesteld voor een vervolgonderzoek, dat in april 2022 afgerond moet zijn. De resultaten hiervan zullen bepalend zijn voor de verdere besluitvorming. "We moeten de financiële consequenties goed in kaart brengen," aldus een gemeentewoordvoerder. "Het is een investering van ongeveer 6 miljoen euro, en dat vraagt om een zorgvuldige afweging."
Ondanks de zorgen blijft het draagvlak voor de MFA onder de deelnemende partijen aanwezig. De initiatiefgroep benadrukte tijdens het debat dat dit een unieke kans is voor Twijzelerheide. "Het is een once in a lifetime opportunity," klonk het hoopvol.
De gemeenteraad staat voor een lastige keuze. Enerzijds is er de wens om te investeren in toekomstbestendige voorzieningen, anderzijds zijn er de financiële en planologische uitdagingen. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de toekomst van het MFA-project in Twijzelerheide.
Samenvatting
Het college van Achtkarspelen heeft uitvoering gegeven aan een motie van de gemeenteraad van 22 april 2021 betreffende de realisatie van een Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. Het college had eerder besloten geen vervolg te geven aan de plannen vanwege twijfels over de financiële haalbaarheid en bezwaren van omwonenden. De raad heeft echter om een heroverweging gevraagd en een 'second opinion' over het haalbaarheidsonderzoek geëist. Voor het vervolgonderzoek is een krediet van €30.000 nodig, waarvoor een begrotingswijziging in december 2021 wordt voorgesteld. Als het MFA gerealiseerd wordt, heeft dit financiële consequenties voor de begroting vanaf 2025. Het draagvlak voor het MFA is nog steeds aanwezig onder de deelnemende partijen, maar er zijn zorgen over mogelijke vertragingen in de nieuwbouw van scholen. Het college verwacht dat betrokken partijen zelf ook middelen zullen inbrengen en fondsen zullen werven. Het onderzoek wordt voortgezet en de resultaten worden in april 2022 verwacht.
Multyfunksjonele Akkommodaasje yn Twizelerheide: Kâns of Kwestje?
It debat oer de realisaasje fan in Multifunksjonele Akkommodaasje (MFA) yn Twizelerheide ferdielt de mieningen. Wylst it kolleezje fan Achtkarspelen de finansjele helberens ûndersiket, uterje ûnderwiisorganisaasjes harren soargen oer fertragingen en omwenners harren beswieren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard koartlyn debatearre oer de takomst fan in Multifunksjonele Akkommodaasje (MFA) yn Twizelerheide. It foarstel, dat al sûnt 2019 op tafel leit, hat as doel om in sintraal plak te kreëarjen foar ûnderwiis, berne-opfang en sport. Lykwols, de wei nei realisaasje blykt hobbelich.Underwiisorganisaasjes, wêrûnder de skoalbestjoeren fan Robot en Noventa, uterje harren soargen oer de mooglike fertragingen dy't in nij haalberensûndersyk mei him meibringe kin. "Us gebouwen binne ôfsletten en foldogge net mear oan de easken fan dizze tiid," sa sei in fertsjintwurdiger fan de ûnderwiisorganisaasjes. "Wy moatte bouwe foar ús bern. Dêr hawwe se rjocht op."
De omwenners fan de beoogde lokaasje foar de MFA binne ek kritysk. Sy binne bang foar oerlêst en hawwe oanjûn alles op alles te setten om de bou te foarkommen. "Wy wolle gjin MFA yn ús eftertún," wie de dúdlike boadskip tidens it debat.
It kolleezje fan Achtkarspelen hat yntusken in kredyt fan €30.000 foarsteld foar in ferfolchûndersyk, dat yn april 2022 ôfrûne wurde moat. De resultaten hjirfan sille bepalend wêze foar de fierdere beslútfoarming. "Wy moatte de finansjele konsekwinsjes goed yn kaart bringe," sa sei in gemeentewurdvoerder. "It is in ynvestearring fan sawat 6 miljoen euro, en dat freget om in soarchfâldige ôfwaging."
Nettsjinsteande de soargen bliuwt it draachflak foar de MFA ûnder de dielnimmende partijen oanwêzich. De inisjatyfgroep beklamme tidens it debat dat dit in unike kâns is foar Twizelerheide. "It is in once in a lifetime opportunity," klonk it hoopfol.
De gemeenteried stiet foar in drege kar. Oan de iene kant is der de winsk om te ynvestearjen yn takomstbestindige foarsjennings, oan de oare kant binne der de finansjele en planologyske útdagings. De kommende moannen sille krúsjaal wêze foar de takomst fan it MFA-projekt yn Twizelerheide.
Samenvatting
It kolleezje fan Achtkarspelen hat útfiering jûn oan in moasje fan de gemeenteried fan 22 april 2021 oangeande de realisaasje fan in Multifunksjonele Akkommodaasje (MFA) yn Twizelerheide. It kolleezje hie earder besletten gjin ferfolch te jaan oan de plannen fanwegen twivels oer de finansjele helberens en beswieren fan omwenners. De ried hat lykwols om in heroverweging frege en in 'second opinion' oer it helberensûndersyk easke. Foar it ferfolchûndersyk is in kredyt fan €30.000 nedich, wêrfoar't in begruttingswiziging yn desimber 2021 foarsteld wurdt. As it MFA realisearre wurdt, hat dit finansjele konsekwinsjes foar de begrutting fanôf 2025. It draachflak foar it MFA is noch altyd oanwêzich ûnder de dielnimmende partijen, mar der binne soargen oer mooglike fertragingen yn de nijbou fan skoallen. It kolleezje ferwachtet dat belutsen partijen sels ek middels ynbringe sille en fûnsen wêrmeitsje sille. It ûndersyk wurdt fuortset en de resultaten wurde yn april 2022 ferwachte.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie MFA Twijzelerheide". Het voorstel betreft de uitvoering van een motie door de gemeenteraad van Achtkarspelen, waarin het college wordt opgedragen een 'second opinion' te verkrijgen over het haalbaarheidsonderzoek naar een Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Twijzelerheide. Het college vraagt de raad om € 30.000,- vrij te maken voor vervolgonderzoek en wijst op de financiële gevolgen voor de begroting vanaf 2025. Het draagvlak onder de lokale partijen voor een MFA is nog steeds aanwezig, maar er zijn planologische en financiële uitdagingen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog enkele actiepunten die moeten worden uitgevoerd. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de stappen die zijn genomen en de geplande vervolgstappen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de vrijmaking van € 30.000,- voor het vervolgonderzoek en moet de financiële consequenties voor de begroting vanaf 2025 overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde begrotingswijziging steunt en of zij het college steunt in het voortzetten van het onderzoek naar de haalbaarheid van een MFA in Twijzelerheide.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor de uitvoering van de motie. Echter, de haalbaarheid en meetbaarheid zijn afhankelijk van de uitkomsten van het vervolgonderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid blijft een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de begrotingswijziging goedkeurt om de onderzoekskosten te dekken en of zij het college steunt in het voortzetten van het onderzoek.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van draagvlak onder de dorpsgemeenschap en de rol van Plaatselijk Belang in het creëren van dit draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de bouwkosten mede zijn gestegen door de eisen voor energieneutrale gebouwen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verwachte investering van € 6,3 miljoen. De raad moet rekening houden met extra jaarlijkse lasten vanaf 2025. Het voorstel geeft aan dat er mogelijk bijdragen van andere partijen en fondsenwerving kunnen zijn om de kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MFA Twijzelerheide Haalbaarheidsonderzoek Draagvlak Begrotingswijziging Investering Financiële consequenties Second opinion Initiatiefgroep Schoolbesturen Plaatselijk BelangVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 1
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
Ambtelijke Ondersteuning
Frans Hoekstra - GBA
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
J. Stellinga - PvdA
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Ambtelijke Ondersteuning
H.J. Graansma - PVV
Ambtelijke Ondersteuning
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Ambtelijke Ondersteuning
Jacob Zwaagstra - CDA
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Ambtelijke Ondersteuning
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ambtelijke Ondersteuning
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:04:38 - 00:04:41 - 00:08:41 - 00:11:01 - 00:13:06 - 00:13:22 - 00:15:27 - 00:16:39 - 00:16:56 - 00:17:49 - 00:20:40 - 00:21:21 - 00:26:29 - 00:27:25 - 00:27:33 - 00:27:58 - 00:28:04 - 00:28:10 - 00:37:21 - 00:39:19 - 00:41:21 - 00:42:15 - 00:43:54 - 00:45:15 - 00:46:57 - 00:47:17 - 00:47:48 - 00:48:55 - 00:49:09 - 00:50:12 - 00:50:17
Toos van der Vaart - CU
Agendapunt 2 Ondersteuning dorpshuizen
Gemeenteraad Achtkarspelen in debat over dorpshuizen: "Externe expertise noodzakelijk"
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde over de toekomst van dorpshuizen na bezuinigingen op subsidies voor Sociaal Cultureel Werk. Het college onderzoekt hoe dorpshuizen ondersteund kunnen worden om hun exploitatie te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd de toekomst van de dorpshuizen besproken, die onder druk staan door bezuinigingen op subsidies voor Sociaal Cultureel Werk. Het college heeft de opdracht gekregen om samen met de dorpshuizen te onderzoeken hoe hun exploitatie verbeterd kan worden. De subsidie voor dorpshuizen is met een jaar verlengd, en er is een overleg gestart om te bepalen welke ondersteuning nodig is.Laura Bosman, verantwoordelijk voor het dossier, benadrukte het belang van externe expertise. "Op grond van de eerste gesprekken met dorpshuizen is onze inschatting dat deskundigheid en advies op het terrein van exploitatie noodzakelijk zijn," aldus Bosman. Ze gaf aan dat de werkmaatschappij momenteel niet de capaciteit heeft om grondig onderzoek te doen naar de behoeften van elk dorpshuis, en daarom een externe partner wil inschakelen.
De discussie in de raad was soms fel. Mevrouw Dordtinga van de FNP vroeg zich af of het inschakelen van externe expertise wel de juiste oplossing is. "Misschien zien we de oplossing over het hoofd en kunnen we intern al veel bereiken," stelde ze. Bosman antwoordde dat de dorpshuizen zelf hebben aangegeven baat te hebben bij externe ondersteuning.
Een ander punt van discussie was de vraag of de dorpshuizen niet zelf in staat zouden moeten zijn om hun exploitatie op orde te krijgen. "Hoe kan het dat dorpshuizen met jarenlange ervaring nu ineens niet meer weten hoe ze verder moeten?" vroeg een raadslid zich af. Bosman legde uit dat de dorpshuizen voor een uitdaging staan nu de subsidies niet langer voor stenen mogen worden gebruikt, maar uitsluitend voor activiteiten.
De kosten van de externe expertise zijn nog niet bekend, maar Bosman verzekerde de raad dat het om een fractie van de bezuinigde 300.000 euro zou gaan. "We maken vooraf duidelijke afspraken met het bureau dat we inschakelen," aldus Bosman.
Het debat maakte duidelijk dat de raad verdeeld is over de aanpak. Terwijl sommigen pleiten voor meer interne oplossingen, zien anderen de noodzaak van externe expertise. De komende maanden zal blijken welke koers de gemeente zal varen om de dorpshuizen te ondersteunen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft in november 2020 besloten om te bezuinigen op subsidies voor Sociaal Cultureel Werk, wat ook invloed heeft op de exploitatie van dorpshuizen. In april 2021 werd een motie aangenomen om de negatieve effecten van deze bezuinigingen op dorpshuizen te beperken. Het college kreeg de opdracht om budget vrij te maken om de impact van de bezuinigingen te dempen en om samen met de dorpshuizen te onderzoeken hoe hun exploitatie verbeterd kan worden. De subsidie voor dorpshuizen is met een jaar verlengd en er is een overleg gestart om te bepalen welke ondersteuning nodig is. Onderwerpen zoals OZB, duurzaamheidsregelingen en verzekeringen zijn besproken. De ondersteuning, in de vorm van expertise en advies, begint in het eerste kwartaal van 2022. Eventuele maatregelen met financiële gevolgen voor de gemeente worden ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Het college zal via een begrotingswijziging de raad op de hoogte houden van de voortgang.
Gemeenteried Achtkarspelen yn debat oer doarpshuzen: "Eksterne ekspertize nedich"
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre oer de takomst fan doarpshuzen nei besunigings op subsydzjes foar Sosjaal Kultureel Wurk. It kolleezje ûndersiket hoe't doarpshuzen stipe wurde kinne om harren eksploitaasje te ferbetterjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard de takomst fan de doarpshuzen besprutsen, dy't ûnder druk steane troch besunigings op subsydzjes foar Sosjaal Kultureel Wurk. It kolleezje hat de opdracht krigen om tegearre mei de doarpshuzen te ûndersykjen hoe't harren eksploitaasje ferbettere wurde kin. De subsydzje foar doarpshuzen is mei in jier ferlinge, en der is in oerlis begûn om te bepalen hokker stipe nedich is.Laura Bosman, ferantwurdlik foar it dossier, beklamme it belang fan eksterne ekspertize. "Op grûn fan de earste petearen mei doarpshuzen is ús ynskatting dat deskundigens en advys op it mêd fan eksploitaasje needsaaklik binne," sei Bosman. Se joech oan dat de wurkmaatskippij op it stuit net de kapasiteit hat om grûndich ûndersyk te dwaan nei de behoeften fan elk doarpshûs, en dêrom in eksterne partner ynskeakelje wol.
De diskusje yn de ried wie soms fel. Frou Dordtinga fan de FNP frege har ôf oft it ynskeakeljen fan eksterne ekspertize wol de juste oplossing is. "Miskien sjogge wy de oplossing oer de holle en kinne wy yntern al in protte berikke," stelde se. Bosman antwurde dat de doarpshuzen sels oanjûn hawwe baat te hawwen by eksterne stipe.
In oar punt fan diskusje wie de fraach oft de doarpshuzen net sels yn steat wêze moatte om harren eksploitaasje op oarder te krijen. "Hoe kin it dat doarpshuzen mei jierrenlange ûnderfining no ynienen net mear witte hoe't se fierder moatte?" frege in riedslid him ôf. Bosman lei út dat de doarpshuzen foar in útdaging steane no't de subsydzjes net langer foar stiennen brûkt wurde meie, mar allinnich foar aktiviteiten.
De kosten fan de eksterne ekspertize binne noch net bekend, mar Bosman fersekere de ried dat it om in fraksje fan de besunige 300.000 euro gean soe. "Wy meitsje foarôf dúdlike ôfspraken mei it buro dat wy ynskeakelje," sei Bosman.
It debat makke dúdlik dat de ried ferdield is oer de oanpak. Wylst guon pleitsje foar mear ynterne oplossingen, sjogge oaren de needsaak fan eksterne ekspertize. De kommende moannen sil bliken dwaan hokker koers de gemeente farre sil om de doarpshuzen te stypjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat yn novimber 2020 besletten om te besunigjen op subsydzjes foar Sosjaal Kultureel Wurk, wat ek ynfloed hat op de eksploitaasje fan doarpshuzen. Yn april 2021 waard in moasje oannommen om de negative effekten fan dizze besunigings op doarpshuzen te beheinen. It kolleezje krige de opdracht om budzjet frij te meitsjen om de ynfloed fan de besunigings te dempen en om tegearre mei de doarpshuzen te ûndersykjen hoe't harren eksploitaasje ferbettere wurde kin. De subsydzje foar doarpshuzen is mei in jier ferlinge en der is in oerlis begûn om te bepalen hokker stipe nedich is. Underwerpen lykas OZB, duorsumensregelingen en fersekeringen binne besprutsen. De stipe, yn de foarm fan ekspertize en advys, begjint yn it earste kwartaal fan 2022. Eventuele maatregels mei finansjele gefolgen foar de gemeente wurde foar beslútfoarming oan de ried foarlein. It kolleezje sil fia in begruttingswiziging de ried op 'e hichte hâlde fan de foarútgong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ondersteuning dorpshuizen". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de uitvoering van de motie "Effect van bezuiniging op Sociaal Cultureel Werk op dorpshuizen herstellen". De motie werd aangenomen om de ongewenste effecten van bezuinigingen op de exploitatie van dorpshuizen te beperken. Het college heeft de opdracht gekregen om samen met de dorpshuizen te onderzoeken hoe hun exploitatie verbeterd kan worden. Er is al een overleg gestart en de eerste dorpshuizen zullen in het eerste kwartaal van 2022 ondersteuning ontvangen in de vorm van expertise en advies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de achtergrond, de genomen stappen en de geplande acties duidelijk beschrijft. Het biedt een overzicht van de historische context en de huidige stand van zaken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad heeft de motie aangenomen en wordt nu op de hoogte gehouden van de uitvoering ervan. Eventuele toekomstige financiële maatregelen zullen ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de dorpshuizen in hun exploitatie en de mate waarin de gemeente bereid is om financiële middelen vrij te maken om de effecten van de bezuinigingen te dempen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke acties en tijdlijnen bevat, zoals de start van de ondersteuning in het eerste kwartaal van 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk is. Toekomstige financiële maatregelen zullen wel ter besluitvorming worden voorgelegd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samen met de dorpshuizen te onderzoeken hoe hun exploitatie verbeterd kan worden. Er is al een overleg gestart met de dorpshuizen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het een van de onderwerpen is die door de dorpshuizen is ingebracht tijdens het overleg.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, maar er wordt aangegeven dat eventuele maatregelen met financiële gevolgen voor de gemeente ter besluitvorming aan de raad zullen worden voorgelegd. De verlenging van de subsidie aan de dorpshuizen is al een concrete financiële maatregel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpshuizen Sociaal Cultureel Werk Bezuiniging Subsidie Exploitatie Ondersteuning Expertise/advies Kadernota Duurzaamheidsregelingen BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 3
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Verklaring van geen bedenkingen Bjirkewei 109 Twijzelerheide
Appartementencomplex Twijzelerheide: Gemeenteraad Debatteert over Toekomstige Bouw
De gemeenteraad van Twijzelerheide buigt zich over een voorstel voor de bouw van een appartementencomplex op de Bjirkewei 109. Het plan vervangt een leegstaande horecagelegenheid en moet verpaupering tegengaan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een aanvraag voor de bouw van een appartementencomplex met 8 appartementen op het perceel Bjirkewei 109 te Twijzelerheide, dat voorheen een horecabestemming had. Omdat de aanvraag niet binnen het huidige bestemmingsplan past, is een verklaring van geen bedenkingen nodig van de gemeenteraad. Het voorstel is om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, die definitief wordt als er geen zienswijzen of wijzigingen zijn. De locatie is ruimtelijk aanvaardbaar en vervangt een leegstaande horecagelegenheid, wat verpaupering tegengaat. De gemeenteraad beslist op 25 november 2021 over het voorstel. Als er geen bezwaren zijn, kan de omgevingsvergunning sneller worden verleend. De initiatiefnemer heeft al afspraken gemaakt over eventuele planschade en heeft de omliggende bewoners geïnformeerd.
Appartementekompleks Twizelerheide: Gemeenteried Debattearret oer Takomstige Bou.
De gemeenteried fan Twizelerheide bûcht him oer in foarstel foar de bou fan in appartemintekompleks oan de Bjirkewei 109. It plan ferfangt in leechsteande horekagelegenheid en moat ferpaupering tsjingean.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer in oanfraach foar de bou fan in appartemintekompleks mei 8 apparteminten op it perseel Bjirkewei 109 te Twizelerheide, dat earder in horekabestimming hie. Om't de oanfraach net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan past, is in ferklearring fan gjin beswieren nedich fan de gemeenteried. It foarstel is om in ûntwerpferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, dy't definityf wurdt as der gjin beswieren of wizigingen binne. De lokaasje is romtlik akseptabel en ferfangt in leechsteande horekagelegenheid, wat ferpaupering tsjingean sil. De gemeenteried beslút op 25 novimber 2021 oer it foarstel. As der gjin beswieren binne, kin de omjouwingsfergunning flugger ferliend wurde. De inisjatyfnimmer hat al ôfspraken makke oer mooglike planskea en hat de omlizzende bewenners ynformearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verklaring van geen bedenkingen Bjirkewei 109 Twijzelerheide". Het voorstel betreft de aanvraag voor de bouw van een appartementencomplex met 8 appartementen op het perceel Bjirkewei 109 te Twijzelerheide. Het perceel had voorheen een horecabestemming, maar staat al enige tijd leeg. De initiatiefnemer wil afwijken van het huidige bestemmingsplan om de bouw mogelijk te maken. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerpverklaring als definitief beschouwd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de locatie, de huidige bestemming, de gewenste verandering, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er is ook een ruimtelijke onderbouwing bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen. De raad heeft dus een beslissende rol in het al dan niet doorgaan van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan. Dit houdt in dat zij moeten overwegen of de bouw van het appartementencomplex wenselijk is voor de gemeenschap en of het past binnen de ruimtelijke ordening van het gebied.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld over bijvoorbeeld de termijn waarbinnen de bouw moet plaatsvinden. Er lijken geen grote inconsequenties in het voorstel te zitten.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven en deze als definitief aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is enige participatie geweest; de initiatiefnemer heeft contact gehad met omliggende woningen en functies. De plannen zijn kenbaar gemaakt, maar er is geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame bouwmethoden of materialen worden gebruikt.
Financiële gevolgen:
Er kunnen financiële gevolgen zijn in de vorm van planschade. De initiatiefnemer heeft echter een overeenkomst getekend om eventuele schade te compenseren. Er wordt niet aangegeven hoe andere kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bjirkewei 109 Twijzelerheide Appartementencomplex Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Verklaring van geen bedenkingen Horecagelegenheid Ruimtelijke onderbouwing Afwijkingsprocedure ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Agendapunt 4 Beantwoording schriftelijke vragen PvdA - 'Niet gebruik' algemene bijstand
Samenvatting
De tekst betreft een informatiepunt op de agenda van een raadsvergadering op 18 november 2021, met als onderwerp de beantwoording van schriftelijke vragen van de PvdA-fractie over het 'niet gebruik' van de algemene bijstand. Deze vragen werden op 13 september 2021 gesteld en de antwoorden zijn op 13 oktober 2021 gepubliceerd. Het onderwerp is op verzoek van de PvdA-fractie geagendeerd voor een meningvormende bespreking tijdens de raadsvergadering op 25 november 2021. De verantwoordelijke portefeuillehouder is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar die hierbij betrokken is, is de heer J. Jager.
Samenvatting
De tekst giet oer in ynformaasjepunt op de aginda fan in riedsgearkomste op 18 novimber 2021, mei as ûnderwerp de beantwurding fan skriftlike fragen fan de PvdA-fraksje oer it 'net brûken' fan de algemiene bystân. Dizze fragen waarden op 13 septimber 2021 steld en de antwurden binne op 13 oktober 2021 publisearre. It ûnderwerp is op fersyk fan de PvdA-fraksje agindearre foar in mieningfoarmjende diskusje tidens de riedsgearkomste op 25 novimber 2021. De ferantwurdlike portefúljehâlder is frou P.M. Jonker en de amtner dy't hjirby belutsen is, is de hear J. Jager.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de beantwoording van schriftelijke vragen van de PvdA over het 'niet gebruik' van de algemene bijstand. De PvdA-fractie heeft zorgen geuit over het feit dat sommige inwoners die recht hebben op bijstand, hier geen gebruik van maken. Het college heeft deze vragen beantwoord en de antwoorden zijn op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Het doel is om inzicht te geven in de redenen voor het niet-gebruik en mogelijke oplossingen te verkennen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van de PvdA beantwoordt en de context van het probleem schetst. Echter, zonder de exacte inhoud van de beantwoording te kennen, is het moeilijk te beoordelen of alle aspecten van het probleem zijn behandeld.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende rol en moet zich een mening vormen over de beantwoording van de vragen. Dit kan leiden tot verdere discussie of actiepunten tijdens de raadsvergadering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om het niet-gebruik van de bijstand aan te pakken. Dit kan inhouden dat er meer voorlichting wordt gegeven of dat er beleid wordt aangepast om drempels voor bijstandsaanvragen te verlagen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een informerend stuk is. Er zijn geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties opgenomen. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar zonder de volledige beantwoording te kennen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de beantwoording van de vragen voldoende is of dat er verdere stappen nodig zijn om het niet-gebruik van de bijstand aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van betrokkenen of belanghebbenden is meegenomen in de beantwoording of in eventuele vervolgstappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale bijstand en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele maatregelen gedekt zouden worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad als er besloten wordt tot verdere actie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PvdA-fractie Niet gebruik Algemene bijstand Schriftelijke vragen Beantwoording Sociaal domein Ingekomen Stukken Meningvormend Informatiecarrousel BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Evaluatie Jobinder
Samenvatting
De tekst betreft een informerend raadsvoorstel over de evaluatie van Jobinder, een onderwerp binnen het sociaal domein. De evaluatie vond plaats in de eerste helft van 2021 en de resultaten werden op 13 september 2021 gepresenteerd. Het voorstel is geagendeerd voor een meningvormende bespreking tijdens de raadsvergadering op 25 november 2021, nadat het eerder was doorgeschoven vanuit de vergadering van 14 oktober 2021. Het voorstel bevat diverse bijlagen, waaronder de evaluatie, jaarrekening 2020, programmaplan 2022, en een infographic over de huidige en toekomstige situatie van Jobinder. De portefeuillehouder is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar mevrouw T. van der Ploeg.
Samenvatting
De tekst giet oer in ynformearjend riedsfoarstel oer de evaluaasje fan Jobinder, in ûnderwerp binnen it sosjaal domein. De evaluaasje fûn plak yn de earste helte fan 2021 en de resultaten waarden op 13 septimber 2021 presintearre. It foarstel is agindearre foar in mieningfoarmjende diskusje tidens de riedsgearkomste op 25 novimber 2021, nei't it earder wie trochskood fanút de gearkomste fan 14 oktober 2021. It foarstel befettet ferskate bylagen, wêrûnder de evaluaasje, jierrekken 2020, programmaplan 2022, en in infographic oer de hjoeddeiske en takomstige situaasje fan Jobinder. De portefúljehâlder is frou P.M. Jonker en de amtner frou T. van der Ploeg.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Evaluatie Jobinder". In de eerste helft van 2021 is een evaluatie uitgevoerd naar Jobinder, een programma binnen het sociaal domein. De resultaten van deze evaluatie zijn gepresenteerd in een informerend raadsvoorstel. Het doel is om inzicht te geven in de huidige stand van zaken en de toekomstplannen van Jobinder. De evaluatie omvat een jaarrekening van 2020 en een programmaplan voor 2022. Het voorstel is bedoeld om de raad te informeren en een basis te bieden voor verdere discussie en besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een evaluatie en toekomstplan voor Jobinder. Het bevat bijlagen zoals een eindrapportage, infographic en memo die de evaluatie ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende rol bij dit voorstel, waarbij ze kennisnemen van de evaluatie. Vervolgens is er een meningvormende vergadering gepland, wat aangeeft dat de raad ook een adviserende en mogelijk besluitvormende rol zal spelen in de toekomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomst van Jobinder op basis van de evaluatie. Dit kan inhouden of ze doorgaan met het huidige beleid, aanpassingen maken of nieuwe initiatieven starten binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is informerend en bevat geen specifieke SMART-doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van concrete doelstellingen kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de evaluatie en de voorgestelde plannen voor 2022 goedkeuren en of er verdere acties of aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de evaluatie of de toekomstige plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels behandeld in de jaarrekening van 2020. Het voorstel geeft echter geen gedetailleerde informatie over hoe eventuele financiële implicaties voor 2022 gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Jobinder Jaarrekening 2020 Programmaplan 2022 Eindrapportage Infographic Memo Persbericht PvdA-fractie BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Agenda Netwerk Noordoost III (Samenwerkingsagenda ANNO III)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de voortzetting van de regionale samenwerking in Noordoost Fryslân onder de naam ANNO III. Deze samenwerking omvat de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Tytsjerksteradiel, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân. ANNO III is een vervolg op eerdere samenwerkingsagenda's en heeft als doel om van de regio een topregio te maken op het gebied van wonen, werken en recreëren tegen 2040. De agenda loopt tot 2025 en zal worden uitgewerkt in concrete uitvoeringsplannen. Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de agenda en de samenwerkingsovereenkomst zonder wensen of bedenkingen in te dienen. De samenwerking wordt geprezen door externe partijen en biedt kansen voor subsidies. Er zijn enkele moties besproken, waaronder toeristische ontwikkeling en fietsroutes. De financiële bijdrage van Achtkarspelen aan ANNO III bedraagt jaarlijks € 28.287. De besluitvorming vindt plaats in november 2021, waarna de agenda verder wordt uitgewerkt en de voortgang periodiek aan de raad wordt gerapporteerd. In 2025 wordt de samenwerking geëvalueerd.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de fuortsetting fan de regionale gearwurking yn Noardeast Fryslân ûnder de namme ANNO III. Dizze gearwurking omfiemet de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Tytsjerksteradiel, de provinsje Fryslân en Wetterskip Fryslân. ANNO III is in ferfolch op eardere gearwurkingsaginda's en hat as doel om fan de regio in topregio te meitsjen op it mêd fan wenjen, wurkjen en rekreëarjen tsjin 2040. De aginda rint oant 2025 en sil útwurke wurde yn konkrete útfieringsplannen. It kolleezje stelt de ried foar om kennis te nimmen fan de aginda en de gearwurkingsôfspraak sûnder winsken of beswieren yn te tsjinjen. De gearwurking wurdt priizge troch eksterne partijen en biedt kânsen foar subsydzjes. Der binne inkele moasjes besprutsen, wêrûnder toeristyske ûntwikkeling en fytsrûtes. De finansjele bydrage fan Achtkarspelen oan ANNO III bedraacht jierliks € 28.287. De beslútfoarming fynt plak yn novimber 2021, dêrnei wurdt de aginda fierder útwurke en de foarútgong periodyk oan de ried rapporteard. Yn 2025 wurdt de gearwurking evaluearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Agenda Netwerk Noordoost III (ANNO III)
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Agenda Netwerk Noordoost III (ANNO III)". Het voorstel betreft de voortzetting van de regionale samenwerking in Noordoost Fryslân, met als doel de regio te ontwikkelen tot een topregio in Noord-Nederland tegen 2040. De samenwerking omvat gemeenten, de provincie en het waterschap, en richt zich op thema's als wonen, werken, recreëren, duurzaamheid en ondernemerschap. De agenda loopt tot 2025 en zal verder worden uitgewerkt in uitvoeringsplannen. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda en geen wensen of bedenkingen in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de samenwerkingsagenda, overeenkomst en handboek bevatten. Het biedt een duidelijke structuur voor de samenwerking en de te volgen stappen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende en besluitvormende rol. Ze wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda en geen wensen of bedenkingen in te dienen. Het college heeft de bevoegdheid om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen na goedkeuring door de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde samenwerking zonder wensen of bedenkingen. Dit impliceert een keuze voor regionale samenwerking en de bijbehorende financiële en organisatorische inzet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat de concrete uitwerking van projecten en resultaten in latere uitvoeringsplannen zal plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige uitvoeringsplannen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de agenda en geen wensen of bedenkingen in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat samenwerkingspartners betrokken worden bij de uitwerking van de uitvoeringsplannen. Er is echter geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in dit stadium.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen de agenda, met een focus op een gezonde, groene en ondernemende regio.
Financiële Gevolgen:
De samenwerking brengt kosten met zich mee, waaronder externe organisatiekosten van €250.000 per jaar, waarvan Achtkarspelen €28.287 bijdraagt. De kosten zijn opgenomen in de meerjarenbegroting. Er wordt ook gekeken naar externe financiering voor projectkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ANNO III Samenwerkingsagenda Noordoost Fryslân Topregio Uitvoeringsplannen Subsidies Opgaventafels Mobiliteitsvisie Zandwinput Schuilenburg DoorfietsroutesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Kultuernota Ut de kûlizen
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een nieuwe cultuurnota, "Ut de kûlizen", opgesteld als kader voor het cultuurbeleid. Deze nota richt zich op drie thema's: participatie, samenwerking en innovatie, om cultuurdeelname te stimuleren. De huidige cultuurnota's dateren uit 2008 en er is behoefte aan vernieuwing vanwege maatschappelijke veranderingen en de groeiende rol van gemeenschapskracht. Het voorstel omvat het vaststellen van de cultuurnota, het aannemen van een uitvoeringsplan, en het gebruik van resterende coronacompensatiefondsen voor culturele activiteiten in 2022 en 2023, met een maximum van € 75.000. Vanaf 2024 wordt € 7.000 opgenomen in de begroting voor structurele activiteiten. De nota is interactief tot stand gekomen met input van inwoners en culturele organisaties. Na vier jaar volgt een evaluatie van de activiteiten.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in nije kultuernota, "Ut de kûlizen", opsteld as kader foar it kultuerbelied. Dizze nota rjochtet him op trije tema's: partisipaasje, gearwurking en ynnovaasje, om kultuerdielname te stimulearjen. De hjoeddeiske kultuernota's datearje út 2008 en der is ferlet fan fernijing fanwegen maatskiplike feroarings en de groeiende rol fan mienskipskrêft. It foarstel omfiemet it fêststellen fan de kultuernota, it oannimmen fan in útfieringsplan, en it brûken fan oerbleaune coronakompensaasjefûnsen foar kulturele aktiviteiten yn 2022 en 2023, mei in maksimum fan € 75.000. Fanôf 2024 wurdt € 7.000 opnommen yn de begrutting foar strukturele aktiviteiten. De nota is ynteraktyf ta stân kaam mei ynbring fan ynwenners en kulturele organisaasjes. Nei fjouwer jier folget in evaluaasje fan de aktiviteiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kultuernota Ut de kûlizen". Het voorstel biedt een kader voor het cultuurbeleid van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het richt zich op het versterken van cultuurparticipatie door middel van drie thema's: meedoen, samen en nieuw & actueel. Het doel is om bestaande culturele uitingen te behouden en te versterken, en nieuwe activiteiten te stimuleren en faciliteren. Het voorstel omvat ook het gebruik van resterende rijksmiddelen voor coronacompensatie om het uitvoeringsplan voor 2022 en 2023 te dekken, en een structurele begrotingsaanpassing vanaf 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk kader voor het cultuurbeleid en bevat financiële details over de dekking van de activiteiten. Echter, er is beperkte informatie over specifieke activiteiten en hoe deze concreet zullen worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Kultuernota vast te stellen, waarmee het kader voor het cultuurbeleid wordt bepaald. Het college stelt vervolgens het uitvoeringsplan vast en voert de activiteiten uit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de Kultuernota en de financiële inzet van rijksmiddelen voor coronacompensatie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de structurele begrotingsaanpassing vanaf 2024.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van de activiteiten. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de specificiteit van de activiteiten kan worden verbeterd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Kultuernota en het uitvoeringsplan vast te stellen, de rijksmiddelen voor coronacompensatie te gebruiken voor de dekking van het uitvoeringsplan, en een structurele begrotingsaanpassing vanaf 2024 door te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door een interactieve totstandkoming van de Kultuernota, met betrokkenheid van inwoners, organisaties en raadsleden via bijeenkomsten en enquêtes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een financiële inzet van € 75.000 voor de jaren 2022 en 2023, gedekt door resterende rijksmiddelen voor coronacompensatie. Vanaf 2024 is een structurele begrotingsaanpassing van € 7.000 nodig, die in de eerstvolgende kadernota moet worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kultuernota Ut de kûlizen Kultuurbeleid Kultuurparticipatie Uitvoeringsplan Rijksmiddelen coronacompensatie Thema’s: meidwaan, mei-inoar, nij & aktueel Maatschappelijke opgaven Gemeente Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel Kulturele activiteiten EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Nieuwe Centrumregeling Sociaal Domein Fryslân 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor een nieuwe centrumgemeenteregeling voor het Sociaal Domein Fryslân, die per januari 2022 moet ingaan. De huidige regeling loopt eind 2021 af en is geëvalueerd en herzien. De belangrijkste wijzigingen zijn de actualisatie van de reikwijdte en de formalisering van werkzaamheden die al in SDF-verband zijn opgepakt. Er zijn geen nieuwe bevoegdheden voor de centrumgemeente, maar wel nieuwe werkzaamheden als uiting van gezamenlijke verantwoordelijkheid. De besluitvormingsroutes worden gestroomlijnd voor betere interne rugdekking. De gemeente Leeuwarden blijft de centrumgemeente voor alle Friese gemeenten. Het voorstel benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid en de voordelen van samenwerking, zoals efficiëntie en effectiviteit in de uitvoering van taken. De financiële voorspelbaarheid wordt vergroot door het moment van begrotingsaanbieding te vervroegen. Het voorstel wordt aan alle 18 Friese gemeenten voorgelegd, met als doel dat elke gemeente op 1 december 2021 de nieuwe regeling aangaat. Jaarlijkse evaluaties en bijsturingen zijn voorzien om de samenwerking te optimaliseren.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar in nije sintrumgemeenteregeling foar it Sosjaal Domein Fryslân, dy't per jannewaris 2022 yngean moat. De hjoeddeiske regeling rint ein 2021 ôf en is evaluearre en herzien. De wichtichste wizigings binne de aktualisaasje fan de reikwydte en de formalisearring fan wurksumheden dy't al yn SDF-ferbân oppakt binne. Der binne gjin nije foechhawwens foar de sintrumgemeente, mar wol nije wurksumheden as útdrukking fan mienskiplike ferantwurdlikheid. De beslútfoarmingsrûtes wurde streamlind foar bettere ynterne rêchdekking. De gemeente Ljouwert bliuwt de sintrumgemeente foar alle Fryske gemeenten. It foarstel beklammet de mienskiplike ferantwurdlikheid en de foardielen fan gearwurking, lykas effisjinsje en effektiviteit yn de útfiering fan taken. De finansjele foarsisberens wurdt fergrutte troch it momint fan begruttingsoanbieding te ferfroegjen. It foarstel wurdt oan alle 18 Fryske gemeenten foarlein, mei as doel dat elke gemeente op 1 desimber 2021 de nije regeling oangiet. Jierlikse evaluaasjes en bystjoeringen binne foarsjoen om de gearwurking te optimalisearjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwe Centrumgemeenteregeling Sociaal Domein Fryslân 2022". Het voorstel betreft de goedkeuring van een nieuwe centrumgemeenteregeling voor het Sociaal Domein in Fryslân, die per 2022 in werking moet treden. De huidige regeling loopt eind 2021 af. De nieuwe regeling is gebaseerd op een evaluatie en herziening van de vorige regeling, met als doel de reikwijdte te actualiseren, nieuwe werkzaamheden te formaliseren en besluitvormingsroutes te stroomlijnen. De regeling benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Friese gemeenten en beoogt een efficiëntere en effectievere samenwerking binnen het sociaal domein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een uitgebreide toelichting biedt op de achtergrond, de evaluatie, de wijzigingen en de uitgangspunten van de nieuwe regeling. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en adviezen bevatten, wat bijdraagt aan de volledigheid van het voorstel.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om goedkeuring te verlenen aan de nieuwe centrumgemeenteregeling. Zonder deze goedkeuring kan het college van B&W de regeling niet formeel aangaan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van samenwerking binnen het sociaal domein en de keuze om bepaalde taken gezamenlijk uit te voeren. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de voortzetting van de samenwerking in de huidige vorm.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en resultaten zijn minder duidelijk omschreven. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel, maar de financiële voorspelbaarheid blijft een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college van B&W goedkeuring te verlenen om de nieuwe centrumgemeenteregeling aan te gaan.
Participatie:
Er wordt geen specifieke aandacht besteed aan inwoners- en overheidsparticipatie in het voorstel. De focus ligt op de samenwerking tussen de gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt geacht, gezien de geringe mutaties in de begrotingen van SDF. De kosten worden gedekt binnen de bestaande begrotingen van de gemeenten, specifiek uit de post Bedrijfsvoeringskosten Jeugd. Er is aandacht voor het verbeteren van de financiële voorspelbaarheid van de samenwerkingsorganisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Fryslân Centrumgemeenteregeling Samenwerking Evaluatie Rijnconsult Werkgroepen Governance Reikwijdte Bevoegdheden VoorspelbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Ontwerp omgevingsvisie
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de ontwerp omgevingsvisie vrij te geven voor inspraak en overleg. Deze visie is een belangrijk onderdeel van de nieuwe Omgevingswet die op 1 juli 2022 in werking treedt. De omgevingsvisie beschrijft de kwaliteiten van de gemeente, trends en opgaven die invloed hebben op de leefomgeving, en de gewenste koers voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. Het proces voor de omgevingsvisie is opgedeeld in drie fasen: concept, ontwerp en definitief. Er is een uitgebreid participatieproces doorlopen met de gemeenschap en belanghebbenden om tot de huidige ontwerpvisie te komen. De visie bouwt voort op bestaand beleid en integreert verschillende sectorale beleidsterreinen. Na goedkeuring door de raad wordt de ontwerpvisie zes weken ter inzage gelegd, waarna de definitieve vaststelling kan plaatsvinden. De visie is bedoeld als een dynamisch document dat periodiek geëvalueerd en bijgesteld kan worden.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om it ûntwerp omjouwingsfisy frij te jaan foar ynspraak en oerlis. Dizze fisy is in wichtich ûnderdiel fan de nije Omjouwingswet dy't op 1 july 2022 yn wurking treedt. De omjouwingsfisy beskriuwt de kwaliteiten fan de gemeente, trends en opjeften dy't ynfloed hawwe op de leefomjouwing, en de winske koers foar takomstige romtlike ûntwikkelings. It proses foar de omjouwingsfisy is opdield yn trije fazen: konsept, ûntwerp en definityf. Der is in wiidweidich partisipaasjeproses trochrûn mei de mienskip en belanghawwenden om ta de hjoeddeiske ûntwerpfisy te kommen. De fisy bout fuort op besteand belied en yntegrearret ferskate sektoreale beliedsterreinen. Nei goedkarring troch de ried wurdt de ûntwerpfisy seis wiken ter ynsjen lein, wêrnei't de definitive fêststelling plakfine kin. De fisy is bedoeld as in dynamysk dokumint dat periodyk evaluearre en bysteld wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp omgevingsvisie Achtkarspelen". Het voorstel betreft de vrijgave van de ontwerp omgevingsvisie voor inspraak en overleg. Deze visie is een belangrijk instrument binnen de nieuwe Omgevingswet, die op 1 juli 2022 in werking treedt. De visie beschrijft de kwaliteiten van de gemeente, trends en opgaven die invloed hebben op de leefomgeving, en de gewenste koers voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. Het document is het resultaat van een uitgebreid participatieproces met de gemeenschap en belanghebbenden, en vormt een eerste stap in het werken met de nieuwe kerninstrumenten van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de stappen die zijn genomen om tot de ontwerp omgevingsvisie te komen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de omgevingsvisie vast te stellen en is nauw betrokken bij het proces om tot een breed gedragen definitieve visie te komen. De raad moet beslissen over de vrijgave van de ontwerp omgevingsvisie voor inspraak en overleg.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de ontwerp omgevingsvisie nu vrijgeeft voor inspraak, of dit uitstelt tot na de raadsverkiezingen. Dit heeft invloed op de timing van de vaststelling van de definitieve visie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het vooral op hoofdlijnen is opgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de abstractheid van de visie kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp omgevingsvisie vrij te geven voor inspraak en overleg.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatieproces, waarbij inwoners en belanghebbenden op verschillende manieren zijn betrokken. Dit proces wordt voortgezet in de volgende fasen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar gezien de aard van de omgevingsvisie is het waarschijnlijk een onderliggend aspect.
Financiële gevolgen:
De visie wordt in eigen beheer opgesteld met gebruik van bestaand krediet voor de Omgevingswet. Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd die extra dekking vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Omgevingswet Participatieproces Fysieke leefomgeving Inspraak Beleidsinstrumenten Monitoring en evaluatie Sectorale beleidsterreinen Communicatie Integrale visieVerfijning van de zoekopdracht: