14-01-2021 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Presentatie Liander over netcapaciteit
Netcapaciteit in Friesland: Uitdagingen en Oplossingen voor de Toekomst
Tijdens een informatiesessie op 14 januari 2021 werd de netcapaciteit in Friesland besproken. De bijeenkomst, georganiseerd door de heer H. van der Meer en geleid door portefeuillehouder mevrouw P.M. Jonker, had als doel raadsleden te informeren over de huidige stand van zaken. De presentatie van de heer Kuipers van Liander gaf inzicht in de uitdagingen en mogelijke oplossingen voor de energietransitie in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat, waarin zowel Nederlands als Fries werd gesproken, kwamen de uitdagingen van de energietransitie in Friesland duidelijk naar voren. De heer Kuipers van Liander legde uit dat de netcapaciteit onder druk staat door de snelle groei van duurzame energieprojecten. "De energietransitie heeft een enorme impact op ons net," aldus Kuipers. Hij benadrukte dat de huidige infrastructuur niet is ontworpen voor de piekbelastingen die nu steeds vaker voorkomen.Een belangrijk punt van discussie was de snelheid waarmee Liander kan reageren op de toenemende vraag naar netcapaciteit. De heer Teun Nicolai van de PvdA uitte zijn zorgen: "Het is jammer dat ondernemers die willen bijdragen aan de energietransitie worden geremd omdat Liander niet genoeg kabels in de grond heeft." Kuipers erkende de uitdaging en legde uit dat de doorlooptijden voor netuitbreidingen vaak langer zijn dan de realisatie van zonneparken.
De kosten van de energietransitie kwamen ook aan bod. Kuipers gaf aan dat Liander dit jaar 126 miljoen euro investeert in de Friese netten, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. "Uiteindelijk komen deze kosten bij de burger terecht," waarschuwde hij. De heer Graansma van de PVV vroeg zich af hoeveel er nog geïnvesteerd moet worden om de energietransitie te voltooien. Kuipers kon geen exacte cijfers geven, maar benadrukte dat slimme oplossingen zoals opslag en waterstof cruciaal zijn om de kosten beheersbaar te houden.
De rol van waterstof als mogelijke oplossing voor de netproblemen werd besproken. Hoewel het rendement van waterstof momenteel laag is, ziet Liander het als een kans om het net te ontlasten. "Waterstof kan een belangrijke rol spelen in de toekomst van onze energievoorziening," aldus Kuipers.
Het debat maakte duidelijk dat de energietransitie in Friesland nog in de kinderschoenen staat en dat er veel werk aan de winkel is. De uitdagingen zijn groot, maar met innovatieve oplossingen en samenwerking tussen verschillende partijen kan Friesland een duurzame toekomst tegemoet zien.
Samenvatting
Op 14 januari 2021 vond een informatiesessie plaats over de netcapaciteit, als onderdeel van Programma 7 - Volksgezondheid en milieu. Mevrouw P.M. Jonker is de portefeuillehouder en de bijeenkomst werd georganiseerd door de heer H. van der Meer. Tijdens deze sessie gaf de heer Kuipers van Liander een presentatie om de situatie rondom de netcapaciteit toe te lichten. Deze presentatie was een reactie op schriftelijke vragen van de PvdA-fractie over de netcapaciteit van Liander en de SDE+ subsidie. De bijeenkomst had als doel om raadsleden te informeren over de huidige stand van zaken.
Netkapasiteit yn Fryslân: Útdagingen en Oplossingen foar de Takomst
Tidens in ynformaasjesesje op 14 jannewaris 2021 waard de netkapasiteit yn Fryslân besprutsen. De gearkomste, organisearre troch de hear H. van der Meer en laat troch portefúljehâlder frou P.M. Jonker, hie as doel riedsleden te ynformearjen oer de hjoeddeiske stân fan saken. De presintaasje fan de hear Kuipers fan Liander joech ynsjoch yn de útdagings en mooglike oplossingen foar de enerzjytransysje yn de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat, dêr't sawol Nederlânsk as Frysk sprutsen waard, kamen de útdagings fan de enerzjytransysje yn Fryslân dúdlik nei foaren. De hear Kuipers fan Liander lei út dat de netkapasiteit ûnder druk stiet troch de rappe groei fan duorsume enerzjyprojekten. "De enerzjytransysje hat in enoarme ynfloed op ús net," sei Kuipers. Hy beklamme dat de hjoeddeiske ynfrastruktuer net ûntwurpen is foar de piekbelestingen dy't no hieltyd faker foarkomme.In wichtich punt fan diskusje wie de snelheid wêrmei't Liander reagearje kin op de tanimmende fraach nei netkapasiteit. De hear Teun Nicolai fan de PvdA uterde syn soargen: "It is spitich dat ûndernimmers dy't bydrage wolle oan de enerzjytransysje tsjinhâlden wurde om't Liander net genôch kabels yn de grûn hat." Kuipers erkende de útdaging en lei út dat de trochrinntiden foar netútwreidings faak langer binne as de realisaasje fan sinneparken.
De kosten fan de enerzjytransysje kamen ek oan bod. Kuipers joech oan dat Liander dit jier 126 miljoen euro ynvestearret yn de Fryske netten, in stiging yn ferliking mei foarige jierren. "Uteinlik komme dizze kosten by de boarger telâne," warskôge hy. De hear Graansma fan de PVV frege him ôf hoefolle der noch ynvestearre wurde moat om de enerzjytransysje te foltôgjen. Kuipers koe gjin krekte sifers jaan, mar beklamme dat slimme oplossingen lykas opslach en wetterstof krúsjaal binne om de kosten behearskber te hâlden.
De rol fan wetterstof as mooglike oplossing foar de netproblemen waard besprutsen. Hoewol't it rendemint fan wetterstof op it stuit leech is, sjocht Liander it as in kâns om it net te ûntlasten. "Wetterstof kin in wichtige rol spylje yn de takomst fan ús enerzjyfoarsjenning," sei Kuipers.
It debat makke dúdlik dat de enerzjytransysje yn Fryslân noch yn de berneskuon stiet en dat der in soad wurk oan de winkel is. De útdagings binne grut, mar mei ynnovative oplossingen en gearwurking tusken ferskate partijen kin Fryslân in duorsume takomst temjitte sjen.
Samenvatting
Op 14 jannewaris 2021 fûn in ynformaasjesesje plak oer de netkapasiteit, as ûnderdiel fan Programma 7 - Folkssûnens en miljeu. Mevrouw P.M. Jonker is de portefúljehâlder en de gearkomste waard organisearre troch de hear H. van der Meer. Tidens dizze sesje joech de hear Kuipers fan Liander in presintaasje om de situaasje rûnom de netkapasiteit ta te ljochtsjen. Dizze presintaasje wie in reaksje op skriftlike fragen fan de PvdA-fraksje oer de netkapasiteit fan Liander en de SDE+ subsydzje. De gearkomste hie as doel om riedsleden te ynformearjen oer de hjoeddeiske stân fan saken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een presentatie door dhr. Kuipers van Liander over de netcapaciteit, naar aanleiding van schriftelijke vragen van de PvdA inzake netcapaciteit en SDE+ subsidie. De presentatie is bedoeld om de raad te informeren over de huidige situatie en uitdagingen met betrekking tot de netcapaciteit, vooral in het licht van de energietransitie en de rol van Liander hierin.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een duidelijk doel en achtergrondinformatie over waarom de presentatie plaatsvindt. Echter, het bevat geen gedetailleerde actiepunten of oplossingen, wat logisch is gezien de informerende aard.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk om kennis te nemen van de informatie die tijdens de presentatie wordt verstrekt. Dit kan hen helpen bij toekomstige besluitvorming met betrekking tot energiebeleid en infrastructuur.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen hoe de informatie over netcapaciteit invloed heeft op hun beleid en prioriteiten, vooral met betrekking tot duurzame energieoplossingen en infrastructuurontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een informerend stuk is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen, wat passend is voor de context.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het een informerend agendapunt betreft. Het doel is om geïnformeerd te worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het zich richt op een presentatie door een externe partij.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op netcapaciteit en de SDE+ subsidie, die beide verband houden met de energietransitie en duurzame energie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de informerende aard van het agendapunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Netcapaciteit Liander Presentatie PvdA SDE+ subsidie Schriftelijke vragen Volksgezondheid Milieu Dhr. Kuipers BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
Onbekende spreker
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 1
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 1
H.J. Graansma - PVV
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 1
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 1
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 1
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 1
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Beantwoording schriftelijke vragen dhr. Buising inzake interventie bij toeslagenaffaire
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Oprichting Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's
Veiligheidsregio's willen samen sterk staan: Oprichting Werkgeversvereniging in de maak
In een recent debat werd het voorstel besproken om een nieuwe werkgeversvereniging op te richten voor de veiligheidsregio's. Deze vereniging, de Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV), moet namens de regio's onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Het initiatief volgt op de veranderingen door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra).
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel voor de oprichting van de WVSV uitvoerig besproken. De vereniging moet de overgang van de huidige CAR-UWO-regeling naar een nieuwe cao-structuur begeleiden, vergelijkbaar met de Cao Gemeenten/Cao SGO. Het doel is om deze overgang budgetneutraal te organiseren en deelname van alle 25 veiligheidsregio's te waarborgen.Een van de belangrijkste vragen kwam van het CDA, dat zich afvroeg of de nieuwe regeling een verbetering zou zijn. "Is dit nou weer een nieuwe gemeenschappelijke regeling?" vroeg een raadslid zich af. Het antwoord was duidelijk: "Nee, dit is geen nieuwe gemeenschappelijke regeling. Het is een voornemen om een werkgeversvereniging op te richten die namens de 25 veiligheidsregio's de cao-onderhandelingen zal voeren."
Een ander punt van discussie was de rol van de vrijwillige brandweer. Er werd benadrukt dat er specifieke aandacht zal zijn voor brandweervrijwilligers binnen de nieuwe cao-structuur. "De rol en positie van de vrijwillige brandweer krijgen specifieke aandacht," werd er verzekerd.
De vraag of de nieuwe cao een plus zou bieden ten opzichte van de huidige regeling, werd ook besproken. Het uitgangspunt is om de cao van de gemeenten te volgen, met specifieke voorwaarden voor de brandweer. "Het is echt de bedoeling dat we de cao voor de gemeenten volgen om verschillen te voorkomen," aldus een woordvoerder.
Tot slot werd er gesproken over de betrokkenheid van vakverenigingen. De Vereniging van Brandweer Vrijwilligers (VBV) is momenteel geen onderdeel van een vakcentrale, wat hun positie in de onderhandelingen bemoeilijkt. "De VBV is een belangenvereniging en kan zich niet aansluiten bij de cao-onderhandelingen," werd er uitgelegd.
Het debat eindigde met een oproep om de zienswijzen van de Friese gemeenteraden in te winnen voordat het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Fryslân in maart 2021 een definitief besluit neemt. De raad van Achtkarspelen werd geadviseerd geen zienswijze in te dienen tegen het voornemen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de oprichting van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV), die namens de veiligheidsregio's kan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Dit initiatief volgt op de veranderingen door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Het personeel van de veiligheidsregio's valt momenteel nog onder de CAR-UWO-regeling, maar er is behoefte aan een nieuwe structuur die vergelijkbaar is met de Cao Gemeenten/Cao SGO. Het voorstel is om de overgang naar de WVSV budgetneutraal te organiseren en deelname van alle 25 veiligheidsregio's te waarborgen. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen tegen dit voornemen. Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Fryslân zal in maart 2021 een besluit nemen, na het inwinnen van zienswijzen van de Friese gemeenteraden.
Feiligensregio's wolle tegearre sterk stean: Oprjochting Wurkjouwersferiening yn 'e meitsjen
Yn in resint debat waard it foarstel besprutsen om in nije wurkjouwersferiening op te rjochtsjen foar de feiligensregio's. Dizze feriening, de Wurkjouwersferiening Gearwurkjende Feiligensregio’s (WVSV), moat nammens de regio's ûnderhannelje oer arbeidsbetingsten. It inisjatyf folget op de feroarings troch de Wet normalisearring rjochtsposysje amtneren (Wnra).
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel foar de oprjochting fan de WVSV wiidweidich besprutsen. De feriening moat de oergong fan de hjoeddeiske CAR-UWO-regeling nei in nije cao-struktuer begeliede, ferlykber mei de Cao Gemeenten/Cao SGO. It doel is om dizze oergong budzjetneutraal te organisearjen en dielname fan alle 25 feiligensregio's te garandearjen.Ien fan de wichtichste fragen kaam fan it CDA, dat him ôffrege oft de nije regeling in ferbettering wêze soe. "Is dit no wer in nije mienskiplike regeling?" frege in riedslid him ôf. It antwurd wie dúdlik: "Nee, dit is gjin nije mienskiplike regeling. It is in foarnimmen om in wurkjouwersferiening op te rjochtsjen dy't nammens de 25 feiligensregio's de cao-ûnderhannelingen fiere sil."
In oar punt fan diskusje wie de rol fan de frijwillige brânwacht. Der waard beklamme dat der spesifike oandacht wêze sil foar brânwachtfrijwilligers binnen de nije cao-struktuer. "De rol en posysje fan de frijwillige brânwacht krije spesifike oandacht," waard der fersekere.
De fraach oft de nije cao in plus biede soe yn ferliking mei de hjoeddeiske regeling, waard ek besprutsen. It útgongspunt is om de cao fan de gemeenten te folgjen, mei spesifike betingsten foar de brânwacht. "It is echt de bedoeling dat wy de cao foar de gemeenten folgje om ferskillen te foarkommen," sa sei in wurdfierder.
Uteinlik waard der praat oer de belutsenens fan fakferienings. De Feriening fan Brânwacht Frijwilligers (VBV) is op it stuit gjin ûnderdiel fan in fakbûn, wat harren posysje yn de ûnderhannelingen bemuoilikt. "De VBV is in belangenferiening en kin him net oanslute by de cao-ûnderhannelingen," waard der útlein.
It debat einige mei in oprop om de miening fan de Fryske gemeenterieden yn te winnen foardat it Algemien Bestjoer fan Feiligensregio Fryslân yn maart 2021 in definityf beslút nimt. De ried fan Achtkarspelen waard advisearre gjin miening yn te tsjinjen tsjin it foarnimmen.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de oprjochting fan de Wurkjouwersferiening Gearwurkjende Feiligensregio’s (WVSV), dy't nammens de feiligensregio's ûnderhannelje kin oer arbeidsbetingsten. Dit inisjatyf folget op de feroarings troch de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). It personiel fan de feiligensregio's falt op it stuit noch ûnder de CAR-UWO-regeling, mar der is ferlet fan in nije struktuer dy't ferlykber is mei de Cao Gemeenten/Cao SGO. It foarstel is om de oergong nei de WVSV budzjetneutraal te organisearjen en dielname fan alle 25 feiligensregio's te garandearjen. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt advisearre gjin miening yn te tsjinjen tsjin dit foarnimmen. It Algemien Bestjoer fan Feiligensregio Fryslân sil yn maart 2021 in beslút nimme, nei it ynwinnen fan mieningen fan de Fryske gemeenterieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Oprichting Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's". Het Veiligheidsberaad heeft besloten een werkgeversvereniging op te richten die namens de veiligheidsregio’s kan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Dit is nodig vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren heeft veranderd. De veiligheidsregio’s moeten zelf arbeidsvoorwaarden vaststellen, en de nieuwe vereniging zal dit proces coördineren. Het voorstel vraagt de gemeenteraad geen zienswijze in te dienen tegen de oprichting van deze vereniging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, noodzaak en gevolgen van de oprichting van de werkgeversvereniging duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante informatie over de huidige situatie en de veranderingen die de Wnra met zich meebrengt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over het voorgenomen besluit. Het voorstel adviseert de raad om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat er geen bezwaren zijn tegen de oprichting van de vereniging.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze tegen de oprichting van de werkgeversvereniging. Dit kan afhangen van de visie van de raad op de centralisatie van arbeidsvoorwaarden en de impact op lokale autonomie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de budgetneutraliteit kan een uitdaging zijn zonder gedetailleerde financiële plannen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen tegen de oprichting van de werkgeversvereniging.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op arbeidsvoorwaarden en organisatorische structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel streeft naar een budgetneutrale overgang, maar er zijn geen gedetailleerde financiële plannen of dekkingsvoorstellen opgenomen. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV) Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Veiligheidsberaad Arbeidsvoorwaarden Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Cao Gemeenten/Cao SGO Brandweer CAR-UWO Collectieve afspraken BudgetneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 2
Gert Terpstra - CDA
Inspreker 2
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Evaluatie samenwerking GR Sociaal Domein Fryslân (SDF)
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Samenwerking Sociaal Domein Fryslân
De gemeenteraad van Achtkarspelen besprak het evaluatierapport van de samenwerking binnen het Sociaal Domein Fryslân (SDF). Hoewel het college de bevindingen herkent en een goede basis ziet voor verdere samenwerking, zijn er verbeterpunten. Het debat werd gekenmerkt door kritische vragen en de roep om meer duidelijkheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Achtkarspelen stond het evaluatierapport van de samenwerking binnen het Sociaal Domein Fryslân (SDF) centraal. Het rapport, uitgevoerd door Rijnconsult, werd gepresenteerd door Nelli Brouwer, beleidsontwikkelaar jeugd voor de Werkmaatschappij 8 KTD. Het college van B&W herkent de bevindingen en ziet een goede basis voor verdere samenwerking, maar er zijn ook verbeterpunten, zoals het herijken van de inhoudelijke scope en het aanpassen van de governance.De presentatie van Brouwer werd met gemengde reacties ontvangen. "Ik vind het heel noffelijk," merkte een raadslid op, terwijl een ander klaagde over de "onleesbaar vage termen" in het rapport. De behoefte aan meer grip en betrokkenheid van de gastgemeenten werd benadrukt, iets wat in de governance-aanpassingen zal worden meegenomen.
Een belangrijk punt van discussie was de herijking van de scope van SDF. Brouwer legde uit dat dit betekent dat de onderwerpen waarop wordt samengewerkt opnieuw worden overwogen om een duidelijkere afbakening te creëren. "We lopen er nu vaak tegenaan dat er zaken onder de vlag van de samenwerking zijn gebracht die niet zijn omschreven in de centrumregeling," aldus Brouwer.
De raad werd geadviseerd geen zienswijze in te dienen op de evaluatie-uitkomsten en de voorgestelde vervolgstappen. Voor de zomer van 2021 verwacht het college een voorstel voor een hernieuwde regeling voor te leggen aan de raad.
Tijdens het debat werden ook vragen gesteld over de kosten van de evaluatie en waarom conclusies uit eerdere evaluaties niet zijn meegenomen. Brouwer kon hier niet direct antwoord op geven, maar beloofde schriftelijk op deze vragen terug te komen.
De vergadering eindigde met een oproep voor meer duidelijkheid en eenvoud in de communicatie. "Het zou mooi zijn als het definitieve verhaal in jip-en-janneketaal wordt gepresenteerd," stelde een raadslid voor. Het college heeft toegezegd deze feedback mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt geïnformeerd over het evaluatierapport van de samenwerking binnen het Sociaal Domein Fryslân (SDF), uitgevoerd door Rijnconsult. Het college herkent de bevindingen en ziet een goede basis voor verdere samenwerking, hoewel er verbeterpunten zijn zoals het herijken van de inhoudelijke scope en het aanpassen van de governance. De raad wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen op de evaluatie-uitkomsten en de voorgestelde vervolgstappen. Er is behoefte aan meer grip en betrokkenheid van de gastgemeenten, wat in de governance-aanpassingen wordt meegenomen. Voor de zomer van 2021 verwacht het college een voorstel voor een hernieuwde regeling voor te leggen aan de raad.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Gearwurking Sosjaal Domein Fryslân
De gemeenteried fan Achtkarspelen bespruts it evaluaasjerapport fan de gearwurking binnen it Sosjaal Domein Fryslân (SDF). Hoewol't it kolleezje de befiningen werkenne en in goede basis sjocht foar fierdere gearwurking, binne der ferbetterpunten. It debat waard karakterisearre troch krityske fragen en de rop om mear dúdlikens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Achtkarspelen stie it evaluaasjerapport fan de gearwurking binnen it Sosjaal Domein Fryslân (SDF) sintraal. It rapport, útfierd troch Rijnconsult, waard presintearre troch Nelli Brouwer, beliedsûntwikkelder jeugd foar de Wurkjouwmaatskippij 8 KTD. It kolleezje fan B&W werken de befiningen en sjocht in goede basis foar fierdere gearwurking, mar der binne ek ferbetterpunten, lykas it op 'e nij besjen fan de ynhâldlike scope en it oanpassen fan de governance.De presintaasje fan Brouwer waard mei mingde reaksjes ûntfongen. "Ik fyn it hiel noflik," merkte in riedslid op, wylst in oar kleide oer de "ûnleesber vage termen" yn it rapport. De needsaak oan mear grip en belutsenens fan de gastgemeenten waard beklamme, eat wat yn de governance-oanpassingen meinaam wurde sil.
In wichtich punt fan diskusje wie de op 'e nij besjen fan de scope fan SDF. Brouwer lei út dat dit betsjut dat de ûnderwerpen dêr't op gearwurke wurdt op 'e nij oerwage wurde om in dúdlikere ôfbeakening te kreëarjen. "Wy rinne der no faak tsjin oan dat der saken ûnder de flagge fan de gearwurking brocht binne dy't net beskreaun binne yn de sintrumregeling," sa Brouwer.
De ried waard advisearre gjin miening yn te tsjinjen op de evaluaasje-útkomsten en de foarstelde folgjende stappen. Foar de simmer fan 2021 ferwachtet it kolleezje in foarstel foar in fernijde regeling foar te lizzen oan de ried.
Tidens it debat waarden ek fragen steld oer de kosten fan de evaluaasje en wêrom't konklúzjes út eardere evaluaasjes net meinaam binne. Brouwer koe hjir net direkt antwurd op jaan, mar beloofde skriftlik op dizze fragen werom te kommen.
De gearkomste einige mei in oprop foar mear dúdlikheid en ienfâld yn de kommunikaasje. "It soe moai wêze as it definitive ferhaal yn jip-en-janneketaal presintearre wurdt," stelde in riedslid foar. It kolleezje hat tasein dizze feedback mei te nimmen yn de fierdere útwurking fan de plannen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt ynformearre oer it evaluaasjerapport fan de gearwurking binnen it Sosjaal Domein Fryslân (SDF), útfierd troch Rijnconsult. It kolleezje herkent de befiningen en sjocht in goede basis foar fierdere gearwurking, hoewol't der ferbetterpunten binne lykas it op 'e nij besjen fan de ynhâldlike scope en it oanpassen fan de governance. De ried wurdt advisearre gjin miening yn te tsjinjen oer de evaluaasje-útslaggen en de foarstelde folgjende stappen. Der is ferlet fan mear grip en belutsenens fan de gastgemeenten, wat yn de governance-oanpassingen meinaam wurdt. Foar de simmer fan 2021 ferwachtet it kolleezje in foarstel foar in fernijde regeling foar te lizzen oan de ried.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Evaluatie samenwerking GR Sociaal Domein Fryslân (SDF)". Het evaluatierapport, uitgevoerd door Rijnconsult, beoordeelt de samenwerking binnen de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Fryslân. Het college herkent de bevindingen en ziet een goede basis voor verdere samenwerking, hoewel er verbeterpunten zijn zoals de herijking van de inhoudelijke scope en governance. De raad wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen op de evaluatie en de voorgestelde vervolgstappen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de evaluatie en de reactie van het college duidelijk presenteert. Het bevat ook een overzicht van de aandachtspunten en de voorgestelde vervolgstappen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de uitkomsten van de evaluatie en de voorgestelde vervolgstappen. Het voorstel adviseert om dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaan met de voorgestelde vervolgstappen zonder een zienswijze in te dienen, of dat zij toch een zienswijze willen indienen om bepaalde aspecten verder te benadrukken of aan te passen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het evaluatierapport en de begeleidende brief, en om geen zienswijze in te dienen op de uitkomsten en voorgestelde vervolgstappen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het evaluatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële consequenties zijn verbonden aan de evaluatie en de voorgestelde vervolgstappen. Er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Sociaal Domein Fryslân (SDF) Rijnconsult Centrumregeling Governance Samenwerking Gemeenteraden Aanbevelingen Conclusies VerantwoordingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Freddy Hoekstra - VVD
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Freddy Hoekstra - VVD
Inspreker 3
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Tjibbe Brinkman - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 3
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker -
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 5 Noodverordening Twijzelerheide
Samenvatting
Op 20 december 2020 heeft de burgemeester van Achtkarspelen, dhr. O.F. Brouwer, een noodverordening vastgesteld voor een grasveld in Twijzelerheide vanwege de vrees voor ernstige wanordelijkheden. Deze verordening was van kracht tot 4 januari 2021 en verbood toegang tot het veld tussen 16:30 uur en 8:30 uur. Hoewel de noodverordening niet meer bekrachtigd kan worden door de gemeenteraad omdat deze al is verlopen, wordt het onderwerp op 21 januari 2021 besproken tijdens een raadsvergadering. Dit biedt de mogelijkheid voor openbare verantwoording en stelt raadsleden in staat om vragen te stellen over de verordening. De noodverordening heeft effectief gewerkt, aangezien er geen ernstige incidenten hebben plaatsgevonden.
Samenvatting
Op 20 desimber 2020 hat de boargemaster fan Achtkarspelen, de hear O.F. Brouwer, in needferoardering fêststeld foar in gersfjild yn Twizelerheide fanwegen de eangst foar earnstige oerlêst. Dizze feroardering wie fan krêft oant 4 jannewaris 2021 en ferbea tagong ta it fjild tusken 16:30 oere en 8:30 oere. Hoewol't de needferoardering net mear bekrachtige wurde kin troch de gemeenteried om't dizze al ferrûn is, wurdt it ûnderwerp op 21 jannewaris 2021 besprutsen tidens in riedsgearkomste. Dit biedt de mooglikheid foar iepenbiere ferantwurding en stelt riedsleden yn steat om fragen te stellen oer de feroardering. De needferoardering hat effektyf wurke, om't der gjin earnstige ynsidinten plakfûn hawwe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Noodverordening Twijzelerheide
Samenvatting: Op 20 december 2020 heeft de burgemeester van Achtkarspelen een noodverordening uitgevaardigd voor een grasveld in Twijzelerheide vanwege de vrees voor ernstige wanordelijkheden. De verordening verbood toegang tot het gebied tussen 16:30 en 8:30 uur van 20 december 2020 tot 4 januari 2021. Hoewel de noodverordening niet meer van kracht is, wordt deze op 21 januari 2021 besproken in de gemeenteraad om openbare verantwoording mogelijk te maken en raadsleden de gelegenheid te geven vragen te stellen. Bekrachtiging door de gemeenteraad is niet meer mogelijk omdat de verordening al is verlopen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de reden voor de noodverordening, en de juridische basis duidelijk uiteenzet. Het biedt ook een overzicht van de maatregelen die zijn genomen en de resultaten daarvan.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de noodverordening te bekrachtigen, hoewel dit in dit geval niet meer mogelijk is omdat de verordening al is verlopen. De raad kan echter wel vragen stellen en openbare verantwoording eisen.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de beoordeling van de noodzaak en proportionaliteit van de noodverordening. De raad moet ook overwegen hoe toekomstige situaties van vergelijkbare aard kunnen worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meer actueel omdat de verordening al is verlopen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van een raadsvergadering over een verlopen verordening kan als inefficiënt worden beschouwd.
Besluit van de raad
De raad hoeft geen besluit te nemen over bekrachtiging, maar kan wel besluiten om lessen te trekken voor toekomstige situaties en de burgemeester te vragen om verantwoording af te leggen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij noodverordeningen vanwege de urgentie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Noodverordeningen hebben doorgaans beperkte directe financiële implicaties, maar kunnen indirecte kosten met zich meebrengen, zoals handhaving.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodverordening Twijzelerheide Burgemeester Wanordelijkheden Gemeentewet Grasveld Bekrachtiging Openbare verantwoording Vragen stellen StrafbaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Kaderbrief 2022-2025 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de Kaderbrief 2022-2025 van Veiligheidsregio Fryslân, waarin financiële ontwikkelingen voor de komende jaren worden geschetst. Veiligheidsregio Fryslân, een samenwerking van Friese gemeenten voor brandweerzorg en publieke gezondheidszorg, heeft de gemeenteraden gevraagd om uiterlijk 4 februari 2021 te reageren. De Kaderbrief belicht vooral de financiële impact van autonome ontwikkelingen, terwijl de beleidsmatige gevolgen nog niet duidelijk zijn. Investeringsvoorstellen worden in februari 2021 verwacht en verwerkt in de conceptbegroting die eind maart 2021 wordt verzonden. De gemeenteraad kan een zienswijze indienen, waarbij wordt voorgesteld om eventuele financiële uitzettingen binnen de eigen begroting op te vangen en de egalisatievoorziening niet te gebruiken voor structurele beleidsontwikkelingen. De raad van Achtkarspelen besluit een zienswijze in te dienen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de Kaderbrief 2022-2025 fan Feiligensregio Fryslân, wêryn finansjele ûntwikkelings foar de kommende jierren sketst wurde. Feiligensregio Fryslân, in gearwurking fan Fryske gemeenten foar brânwachtsoarch en publike sûnenssoarch, hat de gemeenterieden frege om uterlik 4 febrewaris 2021 te reagearjen. De Kaderbrief beljochtet foaral de finansjele ynfloed fan autonome ûntwikkelings, wylst de beliedsmjittige gefolgen noch net dúdlik binne. Ynvestearringsfoarstellen wurde yn febrewaris 2021 ferwachte en ferwurke yn de konseptbegrutting dy't ein maart 2021 ferstjoerd wurdt. De gemeenteried kin in miening ynstjoere, wêrby't foarsteld wurdt om eventuele finansjele útsjitters binnen de eigen begrutting op te fangen en de egalisaasjefoarsjenning net te brûken foar strukturele beliedsûntwikkelings. De ried fan Achtkarspelen beslút in miening yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2022-2025 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op de Kaderbrief 2022-2025 van de Veiligheidsregio Fryslân. Deze kaderbrief schetst de financiële ontwikkelingen die de komende jaren van invloed kunnen zijn op de uitvoering van taken op het gebied van brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in de provincie Fryslân. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om uiterlijk 4 februari 2021 te reageren op de kaderbrief, voordat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân een definitief besluit neemt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog veel onzekerheden, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen van beleidsmatige ontwikkelingen. De kaderbrief geeft voornamelijk inzicht in de financiële impact van autonome ontwikkelingen, terwijl de beleidsmatige gevolgen nog niet voorzien zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2022-2025. Dit is een belangrijke stap voordat het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân een definitief besluit neemt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij eventuele financiële uitzettingen binnen de eigen begroting willen opvangen. Ook moet de raad beslissen over het gebruik van de egalisatievoorziening.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat veel financiële gevolgen nog niet bekend zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven voor de beleidsmatige ontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen door middel van het verzenden van de bijgevoegde conceptreactie op de Kaderbrief 2022-2025.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over inwoners- en overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een speerpunt, maar de inspanningen staan vanwege de coronacrisis op een lager pitje. Het blijft echter een relevant onderwerp binnen de bestaande middelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeentelijke begroting zijn nog niet volledig inzichtelijk. De bijdrage voor 2022 blijft ongewijzigd, maar er zijn nog veel onzekerheden over de financiële impact van beleidsmatige ontwikkelingen. De kaderbrief stelt voor om eventuele voordelen toe te voegen aan de egalisatiereserve. De financiële gevolgen worden pas duidelijk bij de aanbieding van de concept-begroting van de Veiligheidsregio Fryslân.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2022-2025 Financiële impact Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Omgevingswet Rijksvaccinatieprogramma CrisisbeheersingVerfijning van de zoekopdracht: