07-10-2021 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Inspreker 1
Agendapunt 1 Toelichting ’t Fean ’58 en v.v. Surhuisterveen op ontwikkelingen sportpark De Ketting Surhuisterveen
Sportpark De Ketting in Surhuisterveen: Toekomstplannen en Uitdagingen
De toekomst van sportpark De Ketting in Surhuisterveen stond centraal tijdens een recent debat in de gemeente Achtkarspelen. Vertegenwoordigers van de voetbalverenigingen 't Fean '58 en v.v. Surhuisterveen, de heren G. Veenstra en H. Veenstra, presenteerden hun visie op de noodzakelijke ontwikkelingen van het sportpark.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen op 7 oktober 2021, kregen de heren Veenstra de kans om hun plannen voor sportpark De Ketting toe te lichten. Het sportpark, dat al sinds 1984 in gebruik is, staat voor grote uitdagingen door de groei van het aantal leden en de geplande fusie van de twee voetbalverenigingen.Fusie en Groei
De fusie van 't Fean '58 en v.v. Surhuisterveen is een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen. "De planning is dat we ongeveer in 2023 één voetbalclub zijn," aldus Gerard Veenstra. De fusie moet leiden tot een efficiëntere organisatie en betere benutting van de faciliteiten. Echter, de groei van het aantal leden, met name onder de jeugd, legt een grote druk op de huidige capaciteit van het sportpark. "We hebben nu al bezettingsproblemen op de trainingsavonden," voegde Henk Veenstra toe.
Capaciteitsproblemen en Oplossingen
De huidige infrastructuur van het sportpark is niet toereikend om de groei op te vangen. "Het sportpark is eigenlijk nu al uit zijn jasje gegroeid," benadrukte een van de sprekers. De verenigingen pleiten voor een snelle besluitvorming over de uitbreiding of verplaatsing van het sportpark. Er zijn verschillende opties onderzocht, waaronder de herontwikkeling van de huidige locatie of de bouw van een geheel nieuw sportpark op een andere locatie.
Financiële Overwegingen
Een belangrijk punt van discussie was de financiering van de plannen. De verenigingen zijn zich bewust van de financiële uitdagingen. "We realiseren ons dat er altijd een financiële bijdrage van onze kant nodig zal zijn," erkende een van de Veenstra's. De gemeente heeft al budget gereserveerd voor renovaties, maar de verenigingen hopen op verdere ondersteuning voor een duurzame oplossing.
Politieke Steun en Besluitvorming
De aanwezige raadsleden stelden kritische vragen over de haalbaarheid en de planning van de voorgestelde ontwikkelingen. Er werd benadrukt dat snelle besluitvorming cruciaal is om verdere achteruitgang van de faciliteiten te voorkomen. "We hebben snelle besluitvorming nodig, anders kunnen we niets meer aan onderhoud doen," aldus een van de Veenstra's.
Het debat maakte duidelijk dat de toekomst van sportpark De Ketting een belangrijk onderwerp blijft voor de gemeente Achtkarspelen. De verenigingen hopen op een constructieve samenwerking met de gemeente om tot een duurzame oplossing te komen die recht doet aan de groeiende behoefte van de sporters in Surhuisterveen.
Samenvatting
Op 7 oktober 2021 staat een informatiestuk op de agenda van de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen. Het betreft ontwikkelingen op sportpark De Ketting in Surhuisterveen, toegelicht door dhr. G. Veenstra en dhr. H. Veenstra namens de sportverenigingen 't Fean '58 en v.v. Surhuisterveen. Inwoners en belanghebbende organisaties kunnen onderwerpen voor de informatiecarrousel aandragen, waarna het presidium beslist over de agendering. Het verzoek van de heren Veenstra is goedgekeurd, waardoor zij hun toelichting kunnen geven.
Sportpark De Ketting yn Surhústerfean: Takomstplannen en Útdagingen
De takomst fan sportpark De Ketting yn Surhústerfean stie sintraal tidens in resint debat yn de gemeente Achtkarspelen. Fertsjintwurdigers fan de fuotbalklups 't Fean '58 en v.v. Surhústerfean, de hearen G. Veenstra en H. Veenstra, presintearren harren fisy op de needsaaklike ûntwikkelings fan it sportpark.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de ynformaasjekarrousel fan de gemeente Achtkarspelen op 7 oktober 2021, krigen de hearen Veenstra de kâns om harren plannen foar sportpark De Ketting ta te ljochtsjen. It sportpark, dat al sûnt 1984 yn gebrûk is, stiet foar grutte útdagings troch de groei fan it tal leden en de plande fúzje fan de twa fuotbalklups.Fúzje en Groei
De fúzje fan 't Fean '58 en v.v. Surhuisterveen is in wichtich ûnderdiel fan de takomstplannen. "De planning is dat wy sawat yn 2023 ien fuotbalklup binne," neffens Gerard Veenstra. De fúzje moat liede ta in effisjintere organisaasje en bettere benutting fan de fasiliteiten. Lykwols, de groei fan it tal leden, benammen ûnder de jeugd, leit in grutte druk op de hjoeddeiske kapasiteit fan it sportpark. "Wy hawwe no al besettingsproblemen op de trainingsjûnen," foege Henk Veenstra ta.
Kapasiteitsproblemen en Oplossingen
De hjoeddeiske ynfrastruktuer fan it sportpark is net foldwaande om de groei op te fangen. "It sportpark is eins no al út syn jaske groeid," beklamme ien fan de sprekkers. De klups pleitsje foar in snelle beslútfoarming oer de útwreiding of ferpleatsing fan it sportpark. Der binne ferskate opsjes ûndersocht, wêrûnder de herûntwikkeling fan de hjoeddeiske lokaasje of de bou fan in hiel nij sportpark op in oare lokaasje.
Finansjele Oerwagings
In wichtich punt fan diskusje wie de finansiering fan de plannen. De klups binne har bewust fan de finansjele útdagings. "Wy realisearje ús dat der altyd in finansjele bydrage fan ús kant nedich wêze sil," erkende ien fan de Veenstra's. De gemeente hat al budzjet reservearre foar renovaasjes, mar de klups hoopje op fierdere stipe foar in duorsume oplossing.
Polityke Stipe en Beslútfoarming
De oanwêzige riedsleden stelden krityske fragen oer de helberens en de planning fan de foarstelde ûntwikkelings. Der waard beklamme dat snelle beslútfoarming krúsjaal is om fierdere efterútgong fan de fasiliteiten foar te kommen. "Wy hawwe snelle beslútfoarming nedich, oars kinne wy neat mear oan ûnderhâld dwaan," neffens ien fan de Veenstra's.
It debat makke dúdlik dat de takomst fan sportpark De Ketting in wichtich ûnderwerp bliuwt foar de gemeente Achtkarspelen. De klups hoopje op in konstruktive gearwurking mei de gemeente om ta in duorsume oplossing te kommen dy't rjocht docht oan de groeiende behoefte fan de sporters yn Surhuisterveen.
Samenvatting
Op 7 oktober 2021 stiet in ynformaasjestik op de aginda fan de ynformaasjekarrousel fan de gemeente Achtkarspelen. It giet om ûntwikkelings op sportpark De Ketting yn Surhústerfean, taljochte troch de hear G. Veenstra en de hear H. Veenstra út namme fan de sportferienings 't Fean '58 en v.v. Surhústerfean. Ynwenners en belutsen organisaasjes kinne ûnderwerpen foar de ynformaasjekarrousel oandrage, wêrnei't it presidium beslút oer de agindearring. It fersyk fan de hearen Veenstra is goedkard, wêrtroch't sy harren taljochting jaan kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een toelichting van de heren G. Veenstra en H. Veenstra over de ontwikkelingen op sportpark De Ketting in Surhuisterveen, ingediend namens de sportverenigingen 't Fean '58 en v.v. Surhuisterveen. Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de huidige stand van zaken en eventuele plannen voor het sportpark. Dit onderwerp is geagendeerd voor de informatiecarrousel, waar de betrokkenen hun visie en eventuele behoeften kunnen delen met de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatiestuk. Het biedt een duidelijke aanleiding en context voor de bespreking, maar mist specifieke details over de inhoud van de ontwikkelingen of plannen voor het sportpark.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief in dit stadium. De raad neemt kennis van de toelichting en kan op basis daarvan besluiten of verdere actie of besluitvorming nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de ontwikkelingen op het sportpark verdere beleidsmatige of financiële ondersteuning vereisen. Er kunnen keuzes gemaakt worden over prioritering van sportfaciliteiten en de rol van de gemeente hierin.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een informatieve toelichting betreft zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details maakt het moeilijk om de impact volledig te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft in deze fase geen besluit te nemen, aangezien het een informatiestuk betreft. Mogelijk volgt er een besluitvormingsproces als er concrete voorstellen worden gedaan.
Participatie:
Het voorstel toont participatie door de betrokkenheid van lokale sportverenigingen die hun belangen en visies delen met de gemeenteraad. Dit bevordert de betrokkenheid van de gemeenschap bij gemeentelijke besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het kan relevant zijn afhankelijk van de aard van de ontwikkelingen op het sportpark, zoals milieuvriendelijke bouw of energiegebruik.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informatiestuk. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van toekomstige voorstellen of plannen die voortkomen uit de toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportpark De Ketting Surhuisterveen 't Fean '58 v.v. Surhuisterveen Informatiecarrousel Dhr. G. Veenstra Dhr. H. Veenstra Presidium Inwoners RaadsgriffieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Inspreker 2
Onbekende spreker
Inspreker 2
Onbekende spreker
Inspreker 2
Onbekende spreker
Inspreker 2
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 2
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 2
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 2
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 2
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 2
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 2
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 2
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Theun Nicolai - PvdA
Agendapunt 2 Compenserende maatregelen bodemdaling
Bodemdaling en Gaswinning: Gemeente Presenteert Compenserende Maatregelen
Tijdens een recente informatiecarrousel presenteerde de gemeente plannen om de gevolgen van bodemdaling door gaswinning te compenseren. De presentatie, geleid door portefeuillehouder J. Spoelstra en ambtenaren N. Kappenburg en G. de Haan, bood inzicht in de uitdagingen en oplossingen die de gemeente voor ogen heeft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat, waarin zowel Nederlands als Fries werd gesproken, werden de plannen voor compenserende maatregelen tegen bodemdaling besproken. De presentatie maakte deel uit van programma 8, gericht op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De heer Spoelstra opende de bijeenkomst door te benadrukken dat de focus lag op het compenseren van de effecten van gaswinning, een onderwerp dat vorig jaar al door Johan Kok was aangekaart.De presentatie richtte zich op recente projecten, waaronder reconstructies in Kootstertille, uitgevoerd in 2020. Spoelstra legde uit dat de gemeente sinds 2016 onderzoek doet naar de effecten van bodemdaling en dat er sindsdien verschillende fasen zijn doorlopen om tot een gedetailleerd plan te komen. "We hebben een pakket van maatregelen van in totaal ongeveer 1,2 miljoen euro opgenomen," aldus Spoelstra.
Een belangrijk onderdeel van de presentatie was de uitleg over de technische maatregelen die zijn genomen om wateroverlast te voorkomen. "We hebben extra maatregelen genomen om de rioolstelsels minder kwetsbaar te maken," legde Spoelstra uit. Dit omvatte onder andere het afkoppelen van verharde oppervlakken en het aanleggen van een uniek drainagesysteem met een pomp om grondwater actief af te voeren.
Tijdens het debat werden er kritische vragen gesteld over de onafhankelijkheid van de bodemdalingcommissie en de mogelijke invloed van gaswinningbedrijven zoals Vermilion. Spoelstra verzekerde de aanwezigen dat de commissie onafhankelijk opereert en dat er geen directe belangenverstrengeling is. "De commissie moet onafhankelijk kunnen beoordelen of de effecten van de gaswinning reden zijn voor compenserende maatregelen," benadrukte hij.
Een ander punt van zorg was de mogelijke toename van gaswinning door de huidige energiesituatie. Hoewel Spoelstra aangaf dat dit buiten zijn vakgebied viel, verzekerde hij dat de gemeente alert blijft op veranderingen die extra maatregelen vereisen. "We moeten als organisatie wakker blijven," zei hij.
De presentatie eindigde met een uitleg over het proces rond de financiering van de maatregelen. Spoelstra legde uit dat de gemeente projecten moet voorfinancieren en dat er een strikte toetsing plaatsvindt voordat compensatie wordt uitgekeerd. "We zullen heel scherp moeten uitleggen wat we ervoor doen," aldus Spoelstra.
Het debat toonde aan dat de gemeente zich bewust is van de uitdagingen die bodemdaling met zich meebrengt en dat er concrete stappen worden ondernomen om de gevolgen te mitigeren. De betrokkenheid van de aanwezigen en de kritische vragen benadrukten het belang van transparantie en zorgvuldigheid in dit proces.
Samenvatting
Op 7 oktober 2021 wordt tijdens een informatiecarrousel een presentatie gegeven over compenserende maatregelen voor bodemdaling. Dit agendapunt valt onder programma 8, dat zich richt op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De portefeuillehouder voor dit onderwerp is de heer J. Spoelstra, en de ambtenaren die hierbij betrokken zijn, zijn de heren N. Kappenburg en G. de Haan. Het college heeft aangeboden deze presentatie te verzorgen, en het presidium heeft hiermee ingestemd.
Bodemdaling en Gaswinning: Gemeente Presintearret Kompensearjende Maatregels
Tidens in resinte ynformaasjekarrousel presintearre de gemeente plannen om de gefolgen fan boaiemdelgong troch gaswinning te kompensearjen. De presintaasje, laat troch portefúljehâlder J. Spoelstra en amtneren N. Kappenburg en G. de Haan, bea ynsjoch yn de útdagings en oplossingen dy't de gemeente foar eagen hat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat, dêr't sawol Nederlânsk as Frysk sprutsen waard, waarden de plannen foar kompensearjende maatregels tsjin boaiemdelgong besprutsen. De presintaasje wie diel fan programma 8, rjochte op folkshúsfesting, romtlike oardering en stedlike fernijing. De hear Spoelstra iepene de gearkomste troch te beklamjen dat de fokus lei op it kompensearjen fan de effekten fan gaswinning, in ûnderwerp dat ferline jier al troch Johan Kok oankaart wie.De presintaasje rjochte him op resinte projekten, wêrûnder rekonstruksjes yn Koatstertille, útfierd yn 2020. Spoelstra lei út dat de gemeente sûnt 2016 ûndersyk docht nei de effekten fan boaiemdelgong en dat der sûnt dy tiid ferskate fazen trochrûn binne om ta in detaillearre plan te kommen. "Wy hawwe in pakket fan maatregels fan yn totaal sawat 1,2 miljoen euro opnommen," sa sei Spoelstra.
In wichtich ûnderdiel fan de presintaasje wie de útlis oer de technyske maatregels dy't nommen binne om wetteroerlêst foar te kommen. "Wy hawwe ekstra maatregels nommen om de rioelstelsels minder kwetsber te meitsjen," lei Spoelstra út. Dit omfette ûnder oare it ôfkeppeljen fan ferhurde oerflakken en it oanlizzen fan in unyk drainagesysteem mei in pomp om grûnwetter aktyf ôf te fieren.
Tidens it debat waarden der krityske fragen steld oer de ûnôfhinklikens fan de boaiemdelgongkommisje en de mooglike ynfloed fan gaswinningbedriuwen lykas Vermilion. Spoelstra fersekere de oanwêzigen dat de kommisje ûnôfhinklik operearret en dat der gjin direkte belangenferfrisseling is. "De kommisje moat ûnôfhinklik beoardielje kinne oft de effekten fan de gaswinning reden binne foar kompensearjende maatregels," beklamme hy.
In oar punt fan soarch wie de mooglike taname fan gaswinning troch de hjoeddeiske enerzjysituaasje. Hoewol't Spoelstra oanjûn hat dat dit bûten syn fakgebiet falt, fersekere hy dat de gemeente alert bliuwt op feroarings dy't ekstra maatregels fereaskje. "Wy moatte as organisaasje wekker bliuwe," sei hy.
De presintaasje einige mei in útlis oer it proses rûn de finansiering fan de maatregels. Spoelstra lei út dat de gemeente projekten foarfinansiere moat en dat der in strange toetsing plakfynt foardat kompensaasje útkeard wurdt. "Wy sille hiel skerpe útlizze moatte wat wy derfoar dogge," sa sei Spoelstra.
It debat toande oan dat de gemeente him bewust is fan de útdagings dy't boaiemdelgong mei him meibringt en dat der konkrete stappen nommen wurde om de gefolgen te mitigearjen. De belutsenens fan de oanwêzigen en de krityske fragen beklamden it belang fan transparânsje en soarchfâldigens yn dit proses.
Samenvatting
Op 7 oktober 2021 wurdt tidens in ynformaasjekarrousel in presintaasje jûn oer kompensearjende maatregels foar boaiemdelgong. Dit agindapunt falt ûnder programma 8, dat him rjochtet op folkshúsfesting, romtlike oardering en stedlike fernijing. De portefúljehâlder foar dit ûnderwerp is de hear J. Spoelstra, en de amtneren dy't hjirby belutsen binne, binne de hearen N. Kappenburg en G. de Haan. It kolleezje hat oanbean dizze presintaasje te fersoargjen, en it presidium hat hjirmei ynstimd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een presentatie over "Compenserende maatregelen bodemdaling". Het college biedt een informatiesessie aan over de maatregelen die genomen kunnen worden om de gevolgen van bodemdaling te compenseren. Deze presentatie is bedoeld om de raad te informeren over de huidige stand van zaken en mogelijke oplossingen voor bodemdaling, een probleem dat invloed heeft op de infrastructuur en leefomgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een overzicht van de presentatie en de betrokken partijen, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die besproken zullen worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt geacht kennis te nemen van de presentatie en de informatie te gebruiken voor toekomstige besluitvorming over bodemdaling.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen welke maatregelen prioriteit krijgen en hoe deze gefinancierd worden. Er kunnen keuzes gemaakt worden over de mate van interventie en de samenwerking met andere overheden en belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een informatiesessie betreft zonder concrete doelstellingen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Het is bedoeld om de raad voor te bereiden op toekomstige discussies en beslissingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen hoe participatie in toekomstige stadia kan worden geïntegreerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien bodemdaling invloed heeft op de leefomgeving en infrastructuur. Het is belangrijk dat de maatregelen duurzaam zijn om toekomstige problemen te voorkomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat in toekomstige discussies en besluiten moet worden meegenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Compenserende maatregelen Bodemdaling Presentatie Informatiecarrousel Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening Stedelijke vernieuwing Portefeuillehouder College PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 3
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
H.J. Graansma - PVV
Agendapunt 3 Riedsútstel Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid
Gemeenteraad Debatteert over Subsidieregeling voor Zelf- en Samenredzaamheid
In de gemeenteraad van Kaartspelen werd op 16 september 2021 het voorstel voor een nieuwe subsidieregeling besproken. Deze regeling is bedoeld om de zelf- en samenredzaamheid van inwoners te versterken, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen en jongeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 16 september 2021 stond het voorstel "Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid" op de agenda. Dit voorstel, dat eerder op 31 augustus ter informatie was gepresenteerd, werd op verzoek van de PvdA-fractie besproken. Het CDA vroeg echter om het onderwerp door te schuiven naar de volgende raadsvergadering en informatiecarrousel, wat betekent dat de daadwerkelijke bespreking nu gepland staat voor 7 oktober.De regeling is bedoeld om de effecten van de coronapandemie op kwetsbare groepen te verminderen. "Het is een hele mond vol voor een regeling die hopelijk betrekkelijk eenvoudig is en een heel mooi doel heeft," aldus een van de raadsleden. De subsidieregeling is opgedeeld in twee delen: één voor professionals en één voor inwoners en vrijwilligers. Voor beide groepen is een bedrag van minimaal 1 miljoen euro beschikbaar.
De toekenning van subsidies aan professionals zal worden beoordeeld door een commissie, terwijl aanvragen van inwoners en vrijwilligers op volgorde van binnenkomst worden behandeld. "Het doel is het herstel van de gevolgen van corona, vooral voor specifieke kwetsbare groepen en jongeren," werd benadrukt tijdens de vergadering.
Een belangrijk aspect van de regeling is dat initiatieven een preventieve werking moeten hebben en onderscheidend moeten zijn ten opzichte van bestaande projecten. "We willen dat het initiatief een duurzaam resultaat heeft," werd er gezegd. De regeling is al van start gegaan op 1 oktober en aanvragen kunnen tot 1 december worden ingediend.
De communicatie over de regeling verloopt via een uitgebreide e-maillijst en social media, mede dankzij de inspanningen van collega Nynke Dulle. "Het belangrijkste is dat het ten goede komt aan de inwoners van Kaartspelen," werd er benadrukt.
Het debat werd afgesloten met de toezegging dat het onderwerp verder zal worden besproken in de volgende raadsvergadering. "Het was een helder verhaal," concludeerde een raadslid, waarna de vergadering verderging met het volgende agendapunt.
Samenvatting
Het riedsútstel "Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid" is op 31 augustus 2021 ter informatie aan de gemeenteraad gepresenteerd. Op verzoek van de PvdA-fractie is het onderwerp geagendeerd voor de raadsvergadering van 16 september 2021. Tijdens deze vergadering heeft de CDA-fractie gevraagd om het onderwerp door te schuiven naar de volgende raadsvergadering en informatiecarrousel. Het voorstel omvat subsidieregelingen gericht op het versterken van zelf- en samenredzaamheid, zowel door professionals als door inwoners en vrijwilligers. De bespreking van dit onderwerp is gepland voor de vergadering op 7 oktober 2021.
Gemeenteried Debattearret oer Subsydzjeregeling foar Sels- en Mienskiplikens
Yn de gemeenteried fan Kaartspelen waard op 16 septimber 2021 it foarstel foar in nije subsydzjeregeling besprutsen. Dizze regeling is bedoeld om de sels- en mienskiplikens fan ynwenners te fersterkjen, mei spesjale oandacht foar kwetsbere groepen en jongeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 16 septimber 2021 stie it foarstel "Subsydzjeregeling fersterkjen sels- en mienskiplik fermogen" op de aginda. Dit foarstel, dat earder op 31 augustus foar ynformaasje presintearre wie, waard op fersyk fan de PvdA-fraksje besprutsen. It CDA frege lykwols om it ûnderwerp troch te skowen nei de folgjende riedsgearkomste en ynformaasjekarrousel, wat betsjut dat de wirklike diskusje no pland stiet foar 7 oktober.De regeling is bedoeld om de effekten fan de coronapandemy op kwetsbere groepen te ferminderjen. "It is in hiele mûle fol foar in regeling dy't hooplik betreklik ienfâldich is en in hiel moai doel hat," sa sei ien fan de riedsleden. De subsydzjeregeling is opdield yn twa dielen: ien foar professionals en ien foar ynwenners en frijwilligers. Foar beide groepen is in bedrach fan minimaal 1 miljoen euro beskikber.
De takennings fan subsydzjes oan professionals sille beoardiele wurde troch in kommisje, wylst oanfragen fan ynwenners en frijwilligers op folchoarder fan binnenkomst behannele wurde. "It doel is it herstel fan de gefolgen fan corona, foaral foar spesifike kwetsbere groepen en jongeren," waard ûnderstreke tidens de gearkomste.
In wichtich aspekt fan de regeling is dat inisjativen in previntive wurking hawwe moatte en ûnderskiedend wêze moatte yn ferliking mei besteande projekten. "Wy wolle dat it inisjatyf in duorsum resultaat hat," waard der sein. De regeling is al fan start gien op 1 oktober en oanfragen kinne oant 1 desimber yntsjinne wurde.
De kommunikaasje oer de regeling ferrint fia in wiidweidige e-maillist en sosjale media, mei tank oan de ynspanningen fan kollega Nynke Dulle. "It wichtichste is dat it ten goede komt oan de ynwenners fan Kaartspelen," waard der ûnderstreke.
It debat waard ôfsletten mei de tasizzing dat it ûnderwerp fierder besprutsen wurde sil yn de folgjende riedsgearkomste. "It wie in helder ferhaal," konkludearre in riedslid, wêrnei't de gearkomste fierder gie mei it folgjende agindapunt.
Samenvatting
It riedsútstel "Subsydzjeregeling fersterkjen sels- en mienskiplik redenskip" is op 31 augustus 2021 ta ynformaasje oan de gemeenteried presintearre. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is it ûnderwerp op de aginda set foar de riedsgearkomste fan 16 septimber 2021. Tidens dizze gearkomste hat de CDA-fraksje frege om it ûnderwerp troch te skowen nei de folgjende riedsgearkomste en ynformaasjekarrousel. It foarstel omfiemet subsydzjeregelingen rjochte op it fersterkjen fan sels- en mienskiplik redenskip, sawol troch professionals as troch ynwenners en frijwilligers. De diskusje oer dit ûnderwerp is pland foar de gearkomste op 7 oktober 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Riedsútstel Subsidieregeling versterken zelf- en samenredzaamheid". Het richt zich op het versterken van de zelf- en samenredzaamheid van inwoners door middel van een subsidieregeling. Deze regeling is bedoeld voor zowel professionals als inwoners en vrijwilligers. Het doel is om de sociale cohesie en zelfredzaamheid binnen de gemeenschap te bevorderen. Het voorstel werd op 31 augustus 2021 ter informatie aan de gemeenteraad gepresenteerd en is op verzoek van de PvdA-fractie meningvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 16 september 2021. De CDA-fractie heeft verzocht om verdere behandeling in een volgende vergadering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het zowel de subsidieregeling voor professionals als voor inwoners en vrijwilligers omvat. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details verschaffen.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende en meningvormende rol. Het voorstel is bedoeld om de raad te informeren en hen in staat te stellen een mening te vormen over de subsidieregeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de subsidieregeling steunen en hoe zij de middelen willen toewijzen. Er moet ook worden overwogen welke prioriteit de zelf- en samenredzaamheid heeft binnen het bredere sociale domein.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de samenvatting geen specifieke doelen of tijdlijnen vermeldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de subsidieregeling willen goedkeuren en implementeren, en of er verdere aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel lijkt participatie te bevorderen door zowel professionals als inwoners en vrijwilligers te betrekken bij het versterken van zelf- en samenredzaamheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek genoemd in de samenvatting. Het is onduidelijk hoe de subsidieregeling wordt gefinancierd en of er dekking is voor de kosten. Verdere details zouden in de bijlagen kunnen staan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Professionals Inwoners Vrijwilligers PvdA-fractie CDA-fractie Informatiecarrousel BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
Inspreker 2
Doethyna Vriesema - CDA
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Scenario’s haalbaarheidsonderzoek De Kruidhof als gemeentelijk participatiebedrijf
De Kruidhof als gemeentelijke trekpleister: een debat over toekomst en participatie
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde over de toekomst van De Kruidhof, een botanische tuin die mogelijk een nieuwe rol krijgt als gemeentelijk participatiebedrijf. Het college van burgemeester en wethouders stelde voor om De Kruidhof te behouden als trekpleister en tegelijkertijd in te zetten voor participatieactiviteiten. Dit voorstel vraagt om een investering van €470.000 en kan 60% van de financiële taakstelling realiseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werden de drie scenario's uit het haalbaarheidsonderzoek besproken: stoppen met De Kruidhof, het behouden als trekpleister, en het uitbreiden met participatieactiviteiten. Het college gaf de voorkeur aan het tweede scenario, waarbij De Kruidhof als trekpleister fungeert en inwoners helpt met participatie. Dit scenario vereist samenwerking tussen De Kruidhof, stichting MOA en gebiedsteams om meer inwoners naar werk te begeleiden en minder externe re-integratietrajecten in te kopen.Caspar Kuipers van BDO Advisory, die het onderzoek uitvoerde, benadrukte dat er geen sprake is van oneerlijke concurrentie met lokale ondernemers. "De wet markt en overheid ziet erop toe dat er marktconforme tarieven worden gehanteerd," aldus Kuipers. Hij legde uit dat de exploitatie van De Kruidhof kan worden verbeterd door het organiseren van evenementen, workshops en cursussen.
De raad stelde kritische vragen over de levensvatbaarheid van De Kruidhof en de commerciële potentie als museum. Kuipers gaf aan dat er altijd een gemeentelijke bijdrage nodig zal zijn om de exploitatie draaiende te houden. "Er zijn investeringen nodig om de commerciële potentie te benutten," zei hij.
Een belangrijk punt van discussie was de rol van vrijwilligers en mensen met een uitkering. GroenLinks vroeg naar de toekomst van vrijwilligers die er nu werken met behoud van een uitkering. Kuipers antwoordde dat er momenteel ongeveer 20 personen met behoud van uitkering werkzaam zijn bij De Kruidhof. "Indien zij kansrijk zijn voor een plek op de arbeidsmarkt, worden ze begeleid naar werk," legde hij uit.
De vraag of het bestuursmodel van De Kruidhof anders kan, werd ook besproken. Kuipers gaf aan dat eerdere onderzoeken naar privatisering geen haalbare opties boden. "Als een ander besturingsmodel geen duidelijke voordelen biedt, maak het dan niet complexer dan het is," adviseerde hij.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de toekomst van De Kruidhof, maar het college blijft bij zijn voorstel om de tuin als trekpleister en participatieplek te behouden. De raad zal binnenkort een beslissing nemen over de financiële en organisatorische consequenties van dit voorstel.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd om te beoordelen of De Kruidhof kan worden omgevormd tot een gemeentelijk participatiebedrijf om structureel € 270.000 te besparen vanaf 2023. Het onderzoek presenteert drie scenario's: stoppen met De Kruidhof, het behouden als trekpleister, en het uitbreiden met participatieactiviteiten. Het college stelt voor om scenario 2 te kiezen, waarbij De Kruidhof als trekpleister fungeert en inwoners helpt met participatie. Dit scenario vereist een investering van € 470.000 en kan ongeveer 60% van de financiële taakstelling realiseren. Het vraagt om samenwerking tussen De Kruidhof, stichting MOA en gebiedsteams om meer inwoners naar werk te begeleiden en minder externe re-integratietrajecten in te kopen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de financiële en organisatorische consequenties, inclusief een investering van € 130.000 voor een nieuwe kas.
De Kruidhof as gemeentlike trekpleister: in debat oer takomst en partisipaasje
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre oer de takomst fan De Kruidhof, in botanyske tún dy't mooglik in nije rol krijt as gemeentlik partisipaasjebedriuw. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelde foar om De Kruidhof te behâlden as attraksje en tagelyk yn te setten foar partisipaasje-aktiviteiten. Dit foarstel freget om in ynvestearring fan €470.000 en kin 60% fan de finansjele taakstelling realisearje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat waarden de trije senario's út it helberensûndersyk besprutsen: ophâlde mei De Kruidhof, it behâlden as attraksje, en it útwreidzjen mei partisipaasje-aktiviteiten. It kolleezje joech de foarkar oan it twadde senario, wêrby't De Kruidhof as attraksje fungearret en ynwenners helpt mei partisipaasje. Dit senario fereasket gearwurking tusken De Kruidhof, stifting MOA en gebietsteams om mear ynwenners nei wurk te begelieden en minder eksterne re-yntegraasjetrajekten yn te keapjen.Caspar Kuipers fan BDO Advisory, dy't it ûndersyk útfierde, beklamme dat der gjin sprake is fan ûnearlike konkurrinsje mei lokale ûndernimmers. "De wet merk en oerheid sjocht derop ta dat der merk-konforme tariven wurde hanthavene," sei Kuipers. Hy lei út dat de eksploitaasje fan De Kruidhof ferbettere wurde kin troch it organisearjen fan eveneminten, workshops en kursussen.
De ried stelde krityske fragen oer de libbensfetberens fan De Kruidhof en de kommersjele potinsje as museum. Kuipers joech oan dat der altyd in gemeentlike bydrage nedich wêze sil om de eksploitaasje draaiende te hâlden. "Der binne ynvestearrings nedich om de kommersjele potinsje te benutten," sei er.
In wichtich punt fan diskusje wie de rol fan frijwilligers en minsken mei in útkearing. GroenLinks frege nei de takomst fan frijwilligers dy't der no wurkje mei behâld fan in útkearing. Kuipers antwurde dat der op it stuit sa'n 20 persoanen mei behâld fan útkearing wurksum binne by De Kruidhof. "As sy kânsryk binne foar in plak op de arbeidsmerk, wurde se begelaat nei wurk," lei er út.
De fraach oft it bestjoersmodel fan De Kruidhof oars kin, waard ek besprutsen. Kuipers joech oan dat eardere ûndersiken nei privatisearring gjin helbere opsjes bieden. "As in oar bestjoeringsmodel gjin dúdlike foardielen biedt, meitsje it dan net yngewikkelder as it is," advisearre er.
It debat makke dúdlik dat der noch in protte fragen binne oer de takomst fan De Kruidhof, mar it kolleezje bliuwt by syn foarstel om de tún as attraksje en partisipaasjeplak te behâlden. De ried sil gau in beslút nimme oer de finansjele en organisatoaryske konsekwinsjes fan dit foarstel.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in haalberensûndersyk útfierd om te beoardieljen oft De Kruidhof omfoarme wurde kin ta in gemeentlik partisipaasjebedriuw om struktureel € 270.000 te besparjen fanôf 2023. It ûndersyk presintearret trije senario's: ophâlde mei De Kruidhof, it behâlden as attraksje, en it útwreidzjen mei partisipaasje-aktiviteiten. It kolleezje stelt foar om senario 2 te kiezen, wêrby't De Kruidhof as attraksje fungearret en ynwenners helpt mei partisipaasje. Dit senario freget in ynvestearring fan € 470.000 en kin sawat 60% fan de finansjele taakstelling realisearje. It freget om gearwurking tusken De Kruidhof, stifting MOA en gebietsteams om mear ynwenners nei wurk te begelieden en minder eksterne re-yntegraasjetrajekten yn te keapjen. De ried wurdt frege akkoart te gean mei de finansjele en organisatoryske konsekwinsjes, ynklusyf in ynvestearring fan € 130.000 foar in nije kas.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het haalbaarheidsonderzoek naar De Kruidhof als gemeentelijk participatiebedrijf. Het doel is om De Kruidhof om te vormen tot een participatiebedrijf dat zowel een trekpleister is als inwoners helpt om weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Het voorstel onderzoekt drie scenario's, waarbij scenario 2 de voorkeur heeft. Dit scenario combineert toeristische aantrekkingskracht met sociale participatie, wat leidt tot een besparing van € 162.000 per jaar. Er is een investering van € 470.000 nodig, met een terugverdientijd van 4 tot 12 jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de scenario's, financiële implicaties en risico's. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol. Zij moet beslissen over de keuze van het scenario en de bijbehorende financiële en organisatorische consequenties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het stoppen van De Kruidhof, het uitbreiden als trekpleister, of het combineren van toerisme met sociale participatie. Elk scenario heeft verschillende financiële en maatschappelijke implicaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals samenwerking en bezoekersaantallen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er zijn wel risico's en onzekerheden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om scenario 2 te kiezen, akkoord te gaan met de financiële en organisatorische consequenties, en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners in de besluitvorming, maar richt zich op participatie in de arbeidsmarkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de sociale duurzaamheid wordt bevorderd door participatie en werkgelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een investering van € 470.000, met een jaarlijkse besparing van € 162.000. De financiële dekking komt deels uit gemeentelijke bijdragen en subsidies. De terugverdientijd is 4 tot 12 jaar, afhankelijk van de effectiviteit van de implementatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Kruidhof Haalbaarheidsonderzoek Participatiebedrijf Scenario's Bezuinigingen Investering Exploitatiemodel Samenwerking Sociaal Domein Financiële taakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
D. Van Oosten - CU
Inspreker 3
D. Van Oosten - CU
Inspreker 3
D. Van Oosten - CU
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
IJde van Kammen - FNP
Theun Nicolai - PvdA
Agendapunt 5 Visie ‘Versterken sociale basis’
Gemeente Achtkarspelen zet in op sociale cohesie met nieuwe visie
De gemeente Achtkarspelen heeft een ambitieuze visie gepresenteerd om de sociale basis te versterken. Met een budget van €500.000 wil de gemeente welzijns- en opbouwwerk intensiveren en inwoners meer naar elkaar laten omzien. Tijdens een recent debat werd de visie besproken, waarbij zowel enthousiasme als kritische vragen naar voren kwamen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd de nieuwe visie 'Versterken sociale basis' besproken. Deze visie, die in samenwerking met inwoners en uitvoeringsorganisaties is ontwikkeld, richt zich op ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om de sociale cohesie in de gemeente te versterken en inwoners meer naar elkaar te laten omzien.Nienke, een van de betrokkenen bij de ontwikkeling van de visie, presenteerde de plannen met veel enthousiasme. "We willen dat inwoners zich voor elkaar inzetten en op meerdere plekken in de gemeente kunnen samenkomen," aldus Nienke. Ze benadrukte dat de visie is opgebouwd uit drie bouwstenen die als leidraad dienen voor nieuwe subsidieregelingen.
Tijdens het debat kwamen er ook kritische vragen naar voren. Maaike Dortinga van de CDA-fractie miste bijvoorbeeld de vermelding van het SKWB (Stichting Keunstwurk en Bibliotheken) in de presentatie. "Dat is een wezenlijk onderdeel van de sociale basis," merkte ze op. Daarnaast werd er door de PvdA-fractie gevraagd naar de representativiteit van het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de visie. Nienke verzekerde dat er met meer dan 300 inwoners is gesproken, wat volgens haar bijdraagt aan de representativiteit.
Een ander punt van discussie was de toekomst van het verenigingsleven in de gemeente. Uit het debat bleek dat er zorgen zijn over de terugloop van vrijwilligers en de druk op verenigingen. "Inwoners geven aan dat ze bang zijn dat vrijwilligers niet terugkomen," aldus Nienke. Dit sluit aan bij een recent rapport van het Fries Sociaal Planbureau, dat stelt dat het Friese verenigingsleven onder druk staat.
Ondanks de kritische noten was er ook veel lof voor de visie. "Een fantastisch verhaal, echt enthousiast," klonk het vanuit de raad. De visie wordt gezien als een belangrijke stap om de sociale cohesie in Achtkarspelen te versterken en inwoners meer met elkaar te verbinden.
De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over de vaststelling van de visie. Na goedkeuring volgt een traject om verdere invulling te geven aan de doelen, met betrokkenheid van organisaties en inwoners. Het is duidelijk dat Achtkarspelen met deze visie een stevige basis wil leggen voor een hechte en betrokken gemeenschap.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen stelt voor om de visie 'Versterken sociale basis' vast te stellen, gericht op het moderniseren van het sociale domein. Deze visie, ontwikkeld met inwoners en uitvoeringsorganisaties, richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om welzijns- en opbouwwerk te intensiveren en inwoners meer naar elkaar te laten omzien. De gemeenteraad heeft besloten om per 2023 één budget van €500.000 beschikbaar te stellen voor de sociale basis, waarbij huidige subsidies voor welzijnswerk en dorpsbelangen worden stopgezet. De visie dient als kader voor nieuwe subsidieregelingen en is afgestemd met diverse beleidsvelden. Na vaststelling van de visie volgt een traject om verdere invulling te geven aan de doelen, met betrokkenheid van organisaties en inwoners.
Gemeente Achtkarspelen set yn op sosjale kohesy mei nije fisy
De gemeente Achtkarspelen hat in ambisjeuze fisy presintearre om de sosjale basis te fersterkjen. Mei in budzjet fan €500.000 wol de gemeente wolwêzens- en opbouwwurk yntinsivearje en ynwenners mear nei elkoar sjen litte. Tidens in resint debat waard de fisy besprutsen, wêrby sawol entûsjasme as krityske fragen nei foaren kamen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard de nije fisy 'Fersterkjen sosjale basis' besprutsen. Dizze fisy, dy't yn gearwurking mei ynwenners en útfieringsorganisaasjes ûntwikkele is, rjochtet him op moetsjen en belutsenens, mienskipsredens, en selsredens en ûntwikkeling. It doel is om de sosjale kohesy yn de gemeente te fersterkjen en ynwenners mear nei elkoar om te sjen.Nienke, ien fan de belutsenen by de ûntwikkeling fan de fisy, presintearre de plannen mei in protte entûsjasme. "Wy wolle dat ynwenners har foar elkoar ynsette en op meardere plakken yn de gemeente gearkomme kinne," sa sei Nienke. Se beklamme dat de fisy opboud is út trije boustiennen dy't as liedraad tsjinje foar nije subsydzjeregelingen.
Tidens it debat kamen der ek krityske fragen nei foaren. Maaike Dortinga fan de CDA-fraksje miste bygelyks de fermelding fan it SKWB (Stichting Keunstwurk en Bibliotheken) yn de presintaasje. "Dat is in wêzentlik ûnderdiel fan de sosjale basis," merkte se op. Dêrneist waard der troch de PvdA-fraksje frege nei de represintativiteit fan it ûndersyk dat ten grûnslach leit oan de fisy. Nienke fersekere dat der mei mear as 300 ynwenners praat is, wat neffens har bydraacht oan de represintativiteit.
In oar punt fan diskusje wie de takomst fan it ferieningslibben yn de gemeente. Ut it debat die bliken dat der soargen binne oer de weromrin fan frijwilligers en de druk op ferienings. "Ynwenners jouwe oan dat se bang binne dat frijwilligers net weromkomme," sa sei Nienke. Dit slút oan by in resint rapport fan it Frysk Sosjaal Planburo, dat stelt dat it Fryske ferieningslibben ûnder druk stiet.
Nettsjinsteande de krityske noten wie der ek in protte lof foar de fisy. "In fantastysk ferhaal, echt entûsjast," klonk it út de ried. De fisy wurdt sjoen as in wichtige stap om de sosjale kohesy yn Achtkarspelen te fersterkjen en ynwenners mear mei elkoar te ferbinen.
De gemeenteried sil gau in beslút nimme oer de fêststelling fan de fisy. Nei goedkarring folget in trajekt om fierdere ynfolling te jaan oan de doelen, mei belutsenens fan organisaasjes en ynwenners. It is dúdlik dat Achtkarspelen mei dizze fisy in stevige basis lizze wol foar in hechte en belutsen mienskip.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen stelt foar om de fisy 'Fersterkjen sosjale basis' fêst te stellen, rjochte op it modernisearjen fan it sosjale domein. Dizze fisy, ûntwikkele mei ynwenners en útfieringsorganisaasjes, rjochtet him op trije boustiennen: moetsje en belutsenens, mienskipssoarch, en selsredsumens en ûntwikkeling. It doel is om wolwêzens- en opbouwwurk te yntinsivearjen en ynwenners mear nei elkoar sjen te litten. De gemeenteried hat besletten om per 2023 ien budzjet fan €500.000 beskikber te stellen foar de sosjale basis, wêrby't hjoeddeistige subsydzjes foar wolwêzenswurk en doarpsbelangen stopset wurde. De fisy tsjinnet as kader foar nije subsydzjeregelingen en is ôfstimd mei ferskate beliedsfjilden. Nei fêststelling fan de fisy folget in trajekt om fierdere ynfolling te jaan oan de doelen, mei belutsenens fan organisaasjes en ynwenners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie ‘Versterken sociale basis’". Het voorstel beoogt de sociale basis in de gemeente Achtkarspelen te moderniseren en opnieuw vorm te geven. Dit is onderdeel van het beleidskader sociaal domein dat in april 2019 is vastgesteld. De visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners en uitvoeringsorganisaties en richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om de sociale cohesie te versterken en inwoners te stimuleren meer verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar, met een focus op welzijns- en opbouwwerk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de visie, de doelen en de financiële kaders. Er zijn echter geen concrete meetbare doelen gekoppeld aan de visie, wat de evaluatie bemoeilijkt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de visie ‘Versterken sociale basis’ vast te stellen. Hiermee stelt de raad de kaders voor het college vast, dat verantwoordelijk is voor de nadere uitwerking en uitvoering van de visie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde visie en de bijbehorende financiële herverdeling. Dit omvat het beëindigen van bestaande subsidies en het instellen van een nieuw subsidiebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien er geen concrete meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie ‘Versterken sociale basis’ al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de visie samen met inwoners en uitvoeringsorganisaties te ontwikkelen. Dit moet eigenaarschap en betrokkenheid van de inwoners bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder het beëindigen van bestaande subsidies en het instellen van een nieuw budget van circa € 500.000 voor de sociale basis. Dit bedrag is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan de visie. De dekking komt uit de herverdeling van bestaande middelen en de ombuigingslijn die eerder is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterken sociale basis Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Ontmoeten en betrokkenheid Subsidiebeleid Burgerparticipatie Welzijnswerk Dorpsbelangen Ombuigingen LeefbaarheidsfondsVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
Hink Speulman - PvdA
Inspreker 3
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 3
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 3
J. Stellinga - PvdA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Sierd Vegelin - GBA
Inspreker 3
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 6 Rapport Berenschot evaluatie 8KTD
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vergadering van 7 oktober 2021, met als agendapunt de evaluatie van de samenwerking binnen de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD. Bureau Berenschot heeft deze evaluatie uitgevoerd op verzoek van de raden, waarbij de kosten, effecten en resultaten van de samenwerking zijn onderzocht. De eindrapportage en toekomstscenario's zijn reeds gepresenteerd en besproken op eerdere bijeenkomsten. De raden worden nu gevraagd om te reflecteren op de bevindingen en aanbevelingen van Berenschot. Dit voorstel wordt ook voorgelegd aan de raad van Tytsjerksteradiel. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft het voorstel opgesteld.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de gearkomste fan 7 oktober 2021, mei as agindapunt de evaluaasje fan de gearwurking binnen de Mienskiplike Regeling Wurkmaatskippij 8KTD. Buro Berenschot hat dizze evaluaasje útfierd op fersyk fan de rieden, wêrby't de kosten, effekten en resultaten fan de gearwurking ûndersocht binne. De einrapportaazje en takomstsenario's binne al presintearre en besprutsen op eardere gearkomsten. De rieden wurde no frege om te reflektearjen op de befiningen en oanbefellings fan Berenschot. Dit foarstel wurdt ek foarlein oan de rie fan Tytsjerksteradiel. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat it foarstel opsteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Rapport Berenschot evaluatie 8KTD". Bureau Berenschot heeft een evaluatie uitgevoerd naar de samenwerking binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkmaatschappij 8KTD. De evaluatie richt zich op de kosten, effecten en resultaten van deze samenwerking. De rapportage is eerder toegelicht en besproken, en ligt nu ter overweging voor aan de raad. De raad wordt gevraagd om te reflecteren op de bevindingen en aanbevelingen van Berenschot.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide evaluatie bevat met bijbehorende rapportages en presentaties. Er zijn meerdere documenten toegevoegd die de bevindingen ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om te reflecteren op de evaluatie en de aanbevelingen van Berenschot. Dit betekent dat de raad een mening moet vormen over de gepresenteerde informatie en eventuele vervolgstappen moet overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van Berenschot willen volgen en welke acties zij willen ondernemen op basis van de evaluatie. Dit kan invloed hebben op de toekomstige samenwerking binnen de GR Werkmaatschappij 8KTD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een reflectie en meningvorming betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van Berenschot willen overnemen en welke vervolgstappen zij willen ondernemen op basis van de evaluatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in de evaluatie of in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf gaat niet in op de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De evaluatie richt zich echter op de kosten van de samenwerking, wat impliceert dat financiële aspecten een rol spelen in de overwegingen van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berenschot Evaluatie Bestuurlijke toekomstscenario’s Samenwerking GR Werkmaatschappij 8KTD Eindrapportage Reflecteren Aanbevelingen Kosten ResultatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Begrotingswijzigingen oktober 2021
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen van oktober 2021. Deze wijzigingen hebben invloed op de begroting van 2021 en de bijdrage aan de WM8KTD. De raad wordt gevraagd om de wijzigingen goed te keuren zoals beschreven in de bijlage, en om kennis te nemen van andere ontwikkelingen. Het doel is om de raad periodiek te informeren over de financiële ontwikkelingen en om harmonisatie binnen de P&C-cyclus te bevorderen. De voorgestelde wijzigingen verbeteren het begrotingssaldo van € -331.000 naar € 288.000 voordelig, hoewel er een nadelig effect van € 21.000 is op de bijdrage aan de WM8KTD. De wijzigingen worden besproken in de raadsvergadering van 14 oktober 2021.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om akkoart te gean mei de begruttingswizigingen fan oktober 2021. Dizze wizigingen hawwe ynfloed op de begrutting fan 2021 en de bydrage oan de WM8KTD. De ried wurdt frege om de wizigingen goed te karren sa't beskreaun yn de bylage, en om kennis te nimmen fan oare ûntwikkelings. It doel is om de ried periodyk te ynformearjen oer de finansjele ûntwikkelings en om harmonisaasje binnen de P&C-syklus te befoarderjen. De foarstelde wizigingen ferbetterje it begruttingssaldo fan € -331.000 nei € 288.000 foardielich, hoewol't der in neidielich effekt fan € 21.000 is op de bydrage oan de WM8KTD. De wizigingen wurde besprutsen yn de riedsgearkomste fan 14 oktober 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen oktober 2021". Het voorstel informeert de raad over de wijzigingen in de begroting van 2021, inclusief de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD. Het doel is om de raad periodiek op de hoogte te houden van financiële ontwikkelingen en om de begrotingskaders bij te stellen indien nodig. De wijzigingen resulteren in een positief begrotingssaldo van €288.000, ondanks een nadelig effect van €21.000 op de bijdrage aan de WM8KTD.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar de relevante paragrafen in de bijlage voor gedetailleerde informatie over de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de financiële kaders bij te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de financiële gevolgen daarvan, inclusief de impact op de WM8KTD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële cijfers. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en kennis te nemen van de overige ontwikkelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijzigingen resulteren in een positief begrotingssaldo van €288.000. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen een voordeel van €619.000 opleveren, ondanks een nadelig effect van €21.000 op de bijdrage aan de WM8KTD. De dekking van deze wijzigingen wordt niet expliciet besproken, maar het positieve saldo suggereert dat de wijzigingen financieel haalbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Informatievoorziening Harmonisatie Efficiency Begrotingssaldo Ontwikkelingen Kaderstelling P&C-cyclus WerkmaatschappijVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Concept jaarstukken 2020 en conceptbegroting 2022 stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de conceptjaarstukken 2020 en de conceptbegroting 2022 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het exploitatieresultaat van 2020 bedraagt € 255.700, wat € 126.645 hoger is dan begroot. Het stichtingsbestuur vraagt de raad om dit bedrag toe te voegen aan het werkkapitaal van de MOA om de liquiditeitspositie te verbeteren. De Raad van Advies ondersteunt dit voorstel. De conceptbegroting voor 2022 toont een nulresultaat met een gemeentelijke bijdrage van € 1.356.438. De raad moet beslissen over de goedkeuring van de stukken en het verzoek tot verhoging van het werkkapitaal. Het college van burgemeester en wethouders adviseert goedkeuring zonder zienswijze.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de konseptjierstikken 2020 en de konseptbegrutting 2022 fan de Stifting Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen (MOA). It eksploitaasjeresultaat fan 2020 bedraacht € 255.700, wat € 126.645 heger is as begrutte. It stiftingsbestjoer freget de ried om dit bedrach ta te foegjen oan it wurkkapitaal fan de MOA om de likwiditeitsposysje te ferbetterjen. De Ried fan Advys stipet dit foarstel. De konseptbegrutting foar 2022 toant in nulresultaat mei in gemeentlike bydrage fan € 1.356.438. De ried moat beslute oer de goedkarring fan de stikken en it fersyk ta ferheging fan it wurkkapitaal. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders advisearret goedkarring sûnder sjochwize.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Concept jaarstukken 2020 en conceptbegroting 2022 stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de conceptjaarstukken 2020 en de conceptbegroting 2022 van de MOA goed te keuren zonder zienswijze. Daarnaast wordt de raad gevraagd te beslissen over het verzoek van de MOA om € 126.645 van het positieve exploitatieresultaat van 2020 toe te voegen aan het werkkapitaal, om de liquiditeitspositie te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met bijlagen die de financiële resultaten en adviezen van de Raad van Advies en de accountant bevatten. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de risico's en alternatieven voor het gebruik van het positieve exploitatieresultaat.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de conceptjaarstukken en de conceptbegroting goed te keuren en moet beslissen over het verzoek om het werkkapitaal te verhogen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het versterken van de liquiditeitspositie van de MOA door het werkkapitaal te verhogen of het positieve resultaat aan andere gemeentelijke doelen toe te wijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen voor de verbetering van de liquiditeitspositie. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de noodzaak voor werkkapitaalopbouw kan conflicteren met gemeentelijke bezuinigingsdoelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de conceptjaarstukken en de conceptbegroting goedkeurt en of zij instemt met het verzoek om het werkkapitaal te verhogen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het exploitatieresultaat van 2020 was € 255.700, waarvan € 126.645 mogelijk aan het werkkapitaal wordt toegevoegd. De begroting voor 2022 laat een nulresultaat zien met een gemeentelijke bijdrage van € 1.356.438. Het voorstel geeft aan dat de financiële middelen ook voor andere gemeentelijke doelen ingezet kunnen worden, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor het werkkapitaalverzoek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MOA (Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen) Conceptjaarstukken 2020 Conceptbegroting 2022 Exploitatieresultaat Werkkapitaal Liquiditeitspositie Raad van Advies (RvA) Continuïteitsreserve Sociale resultaten Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een partiële herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied vastgesteld. Deze herziening omvat aanpassingen zoals een flexibeler regeling voor de lengte-breedte verhouding van percelen, de mogelijkheid voor kleine windmolens bij agrarische bedrijven en trekkershutten op kleine campings. Deze wijzigingen sluiten aan bij het provinciale ruimtelijke beleid en lossen knelpunten uit het bestemmingsplan van 2014 op. Het proces omvatte inspraak en overleg met betrokken organisaties. Er is besloten geen exploitatieplan vast te stellen en het gewijzigde bestemmingsplan wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in partiële herziening fan it bestimmingsplan foar it bûtengebiet fêststeld. Dizze herziening omfiemet oanpassingen lykas in fleksibeler regeling foar de lingte-breedte ferhâlding fan persele, de mooglikheid foar lytse wynmûnen by agraryske bedriuwen en trekkershutten op lytse campings. Dizze wizigingen slute oan by it provinsjale romtlike belied en lossen knyppunten út it bestimmingsplan fan 2014 op. It proses omfieme ynspraak en oerlis mei belutsen organisaasjes. Der is besletten gjin eksploitaasjeplan fêst te stellen en it wizige bestimmingsplan wurdt op de foarskreaune wize bekendmakke.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Achtkarspelen." Het voorstel betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan voor het buitengebied van Achtkarspelen. De herziening omvat aanpassingen zoals een flexibeler regeling voor de lengte-breedte verhouding van percelen, de mogelijkheid voor kleine windmolens bij agrarische bedrijven, en de toelating van trekkershutten op kleine campings. Deze wijzigingen zijn bedoeld om aan te sluiten bij recente provinciale beleidswijzigingen en om knelpunten uit het bestemmingsplan van 2014 op te lossen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en specificaties bieden, zoals de zienswijzennota en de regels.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders bereidt het plan voor en legt het ter besluitvorming voor aan de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, zoals de toelating van kleine windmolens en trekkershutten, en de flexibiliteit in perceelverhoudingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijk proces en deadlines voor inspraak en vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de zienswijzennota, de wijzigingen in het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen, en het gewijzigde bestemmingsplan bekend te maken.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met verschillende organisaties en inspraakmomenten voor burgers. Reacties zijn verzameld en verwerkt in de zienswijzennota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral met betrekking tot de toelating van kleine windmolens, wat bijdraagt aan duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van € 25.000,- opgenomen voor de herziening van het bestemmingsplan. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, wat impliceert dat de kosten anderszins zijn gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Herziening Zienswijze Windmolens Trekkershutten Provinciale beleid Knelpunten Ruimtelijke kwaliteit FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht: