01-07-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 3 juni 2021
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Aankondiging Doarpetoer
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vergadering op 1 juli 2021, met als agendapunt de aankondiging van de Doarpetoer. Dit onderwerp valt onder Programma 6 - Sociaal domein en wordt behandeld door mevrouw P.M. Jonker en mevrouw N. Dölle. De aankondiging van de Doarpetoer werd op 29 april 2021 op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst en op verzoek van de PvdA-fractie geagendeerd voor de raadsvergadering van 3 juni 2021. Vanwege een volle agenda is de behandeling doorgeschoven naar de vergadering van 1 juli 2021.
Samenvatting
De tekst giet oer in riedsfoarstel foar de gearkomste op 1 july 2021, mei as agindapunt de oankundiging fan de Doarpetoer. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 6 - Sosjaal domein en wurdt behannele troch frou P.M. Jonker en frou N. Dölle. De oankundiging fan de Doarpetoer waard op 29 april 2021 op de List Yngongene Stikken pleatst en op fersyk fan de PvdA-fraksje agindearre foar de riedsgearkomste fan 3 juny 2021. Fanwegen in folle aginda is de behanneling trochskood nei de gearkomste fan 1 july 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aankondiging Doarpetoer". Het voorstel betreft de kennisneming van de aankondiging van de Doarpetoer, een initiatief dat waarschijnlijk gericht is op het bezoeken van dorpen binnen de gemeente om lokale kwesties te bespreken en betrokkenheid te vergroten. De aankondiging werd oorspronkelijk op de Lijst Ingekomen Stukken geplaatst en is op verzoek van de PvdA-fractie geagendeerd voor bespreking in de raadsvergadering. Vanwege een volle agenda is de bespreking verplaatst naar de vergadering van 1 juli 2021.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt beperkt in informatie, aangezien het voornamelijk een aankondiging betreft zonder gedetailleerde inhoudelijke beschrijving van de Doarpetoer zelf. Er is geen verdere toelichting op de doelstellingen, planning of verwachte uitkomsten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de aankondiging. Dit impliceert dat de raad geen directe besluitvormingstaak heeft, maar mogelijk wel een rol in het faciliteren of ondersteunen van de Doarpetoer.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de Doarpetoer willen ondersteunen en hoe zij dit willen doen. Dit kan inhouden dat zij middelen beschikbaar stellen of beleidsmatige ondersteuning bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een aankondiging betreft zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte informatie maakt het moeilijk om een volledige beoordeling te geven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de aankondiging van de Doarpetoer formeel willen erkennen en of zij verdere actie willen ondernemen om het initiatief te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de Doarpetoer lijkt gericht op het bevorderen van lokale betrokkenheid en participatie door dorpen te bezoeken en in gesprek te gaan met inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de context van de Doarpetoer.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de aankondiging. Het is onduidelijk of er kosten verbonden zijn aan de Doarpetoer en hoe deze eventueel gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpetoer Aankondiging PvdA-fractie Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Agendacommissie Raadsvergadering Presidium Buitenpost Programma 6 - Sociaal domein MeningvormendVerfijning van de zoekopdracht:
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Begrotingswijzigingen Achtkarspelen juli 2021
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met begrotingswijzigingen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met wijzigingen in de begroting van 2021, wat resulteert in een vermindering van het nadelige begrotingssaldo. De controlecommissie speelde een cruciale rol in het proces en ontving lof voor hun inspanningen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om akkoord te gaan met wijzigingen in de begroting van 2021. Deze wijzigingen zijn besproken in de controlecommissie en hebben invloed op de financiële bijdrage aan de WM8KTD. Het doel is om de raad periodiek te informeren over ontwikkelingen in de begroting en om harmonisatie binnen de P&C-cyclus te bevorderen. De voorgestelde wijzigingen resulteren in een vermindering van het nadelige begrotingssaldo van €426.000 naar €324.000. De raad heeft in de vergadering van 1 juli 2021 ingestemd met de voorgestelde wijzigingen en kennisgenomen van de overige ontwikkelingen.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei begruttingswizigingen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei wizigingen yn de begrutting fan 2021, wat resultearret yn in fermindering fan it neidielige begruttingssaldo. De kontrôlekommisje spile in krúsjale rol yn it proses en krige lof foar harren ynspanningen.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om akkoart te gean mei wizigingen yn de begrutting fan 2021. Dizze wizigingen binne besprutsen yn de kontrôlekommisje en hawwe ynfloed op de finansjele bydrage oan de WM8KTD. It doel is om de ried periodyk te ynformearjen oer ûntwikkelings yn de begrutting en om harmonisaasje binnen de P&C-syklus te befoarderjen. De foarstelde wizigingen resultearje yn in fermindering fan it neidielige begruttingssaldo fan €426.000 nei €324.000. De ried hat yn de gearkomste fan 1 july 2021 ynstimd mei de foarstelde wizigingen en kennis nommen fan de oare ûntwikkelings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen Achtkarspelen juli 2021". Het voorstel betreft een overzicht van de wijzigingen in de begroting van 2021 voor de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de raad te informeren over de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan sinds de vaststelling van de oorspronkelijke begroting. De wijzigingen hebben een beperkte invloed op de bijdrage aan de WM8KTD. Het voorstel vraagt de raad om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en kennis te nemen van de overige ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de begrotingswijzigingen en de impact daarvan. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële veranderingen en de context waarin deze plaatsvinden.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren. Dit betekent dat de raad de kaders van de begroting kan bijstellen op basis van de nieuwe informatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en beleidsdoelen van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op de begroting van 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting en kennis te nemen van de overige ontwikkelingen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het begrotingssaldo vóór de wijzigingen € -426.000 nadelig was. Na de voorgestelde wijzigingen komt het saldo uit op € -324.000 nadelig. Er wordt geen specifieke dekking voor dit tekort aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Harmonisatie Informatievoorziening Efficiency Ontwikkelingen Kaderstelling P&C-cyclus Begrotingssaldo TytsjerksteradielVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement, dat inmiddels is ingetrokken, betrof de "Begrotingswijzigingen Achtkarspelen juli 2021" met als specifiek onderwerp "Bezuinigingen toeristische fiets- en wandelpaden". Het amendement stelde voor om de voorgestelde bezuiniging van €17.000 op de kosten van toeristische fiets- en wandelpaden niet door te voeren. De indiener, Dhr. T. Nicolai van de PvdA-Achtkarspelen, benadrukte dat investeren in recreatie en toerisme essentieel is voor het toekomstige verdienmodel van de gemeente, en dat het collegevoorstel om te bezuinigen niet sympathiek was.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het schrappen van een bezuinigingspost. Het biedt echter geen gedetailleerde alternatieven of financiële dekking voor het behoud van de €17.000, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijzigingen en om te bepalen of de voorgestelde bezuinigingen op de toeristische infrastructuur al dan niet worden doorgevoerd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het collegevoorstel om te bezuinigen op toeristische infrastructuur of het amendement steunen dat pleit voor behoud en investering in deze sector.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen inclusief de bezuinigingen, of dat ze het amendement steunen en de bezuiniging op fiets- en wandelpaden schrappen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien investeringen in fiets- en wandelpaden bijdragen aan milieuvriendelijke recreatie en toerisme.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om het behoud van €17.000 voor toeristische infrastructuur, maar biedt geen alternatieve dekking voor deze kosten. Dit kan impliceren dat er elders in de begroting moet worden gesneden of dat er extra inkomsten moeten worden gegenereerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezuinigingen Toeristische fiets- en wandelpaden Begrotingswijzigingen Investeren Recreatie en Toerisme Verdienmodel Collegevoorstel PvdA-Achtkarspelen Dhr. T. Nicolai WM8KTDVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Begrotingswijzigingen WM8KTD juli 2021
Fietspaden in Achtkarspelen: Een Heet Hangijzer in de Gemeenteraad
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de begroting 2021 van de Werkmaatschappij 8KTD. Tijdens het debat bleek echter dat de staat van de fietspaden in de gemeente een belangrijk discussiepunt was.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijzigingen van de Werkmaatschappij 8KTD besproken. Hoewel het voorstel uiteindelijk werd aangenomen, zorgde een ander onderwerp voor verhitte discussies: de staat van de fietspaden in de gemeente.Raadslid Nicolai van de Partij van de Arbeid uitte zijn zorgen over de bezuinigingen op toeristische fiets- en wandelpaden. "Het collegevoorstel is dus niet sympathiek," riep hij uit. Hij benadrukte het belang van investeren in recreatie en toerisme als toekomstig verdienmodel voor de regio. Nicolai diende een amendement in om de bezuinigingen op fietspaden terug te draaien, maar kreeg niet de steun die hij hoopte.
VVD-raadslid Hoekstra reageerde kritisch op Nicolai's amendement. "Het is ongelofelijk," zei hij. "We moeten verstandig omgaan met onze middelen en niet zomaar geld uitgeven aan fietspaden zonder lange termijnvisie." Ook Terpstra sloot zich hierbij aan en noemde het amendement "luchtfietserij."
Ondanks de kritiek bleef Nicolai vasthouden aan zijn standpunt. Hij verwees naar een kaartje van Kees Maurits, voorzitter van de Fietsersbond Friesland, waarin de slechte staat van de fietspaden in Harkema en Surhuisterveen werd aangekaart. "Dit is een briljante set om het college volgende week voor te werpen," aldus Nicolai.
Wethouder Trouw gaf aan dat het college openstaat voor verdere discussie over de fietspaden, maar benadrukte dat er momenteel geen budget is voor extra investeringen. "We proberen elk fietspad te onderhouden waar we kunnen, maar het is vaak een kwestie van tijd en middelen," legde hij uit.
Uiteindelijk besloot Nicolai zijn amendement in te trekken, maar niet zonder de belofte om het onderwerp in de toekomst opnieuw aan te kaarten. "Ik vind het jammer dat we lelijke fietspaden als voordeel zien," zei hij teleurgesteld.
De stemming over het oorspronkelijke voorstel verliep zonder verdere tegenstand en werd aangenomen zonder hoofdelijke stemming. Het debat over de fietspaden zal echter ongetwijfeld een vervolg krijgen in de komende vergaderingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 besloten geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van juli in de begroting 2021 van de Werkmaatschappij 8KTD. De raden van de deelnemende gemeenten hebben volgens artikel 30 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD de mogelijkheid om een reactie te geven op deze wijzigingen. Het Algemeen Bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD zal deze zienswijzen meenemen in hun definitieve besluitvorming. De wijzigingen in de begroting zijn noodzakelijk voor de begrotingsrechtmatigheid en de rechtmatigheidsverklaring van de accountant bij het vaststellen van de jaarrekening 2021. De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de WM8KTD zijn na de wijzigingen respectievelijk € 19.048.000 en € 19.940.000.
Fytspaden yn Achtkarspelen: In Hjitte Ierpels yn de Gemeenteried
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sjenswize yn te tsjinjen op de wizigingen fan de begrutting 2021 fan de Wurkmaatskippij 8KTD. Under it debat die lykwols bliken dat de steat fan de fytspaden yn de gemeente in wichtich diskusjepunt wie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen waard it foarstel om gjin sjochswiis yn te tsjinjen op de begruttingswizigingen fan de Wurkmaatskippij 8KTD besprutsen. Hoewol't it foarstel úteinlik oannommen waard, soarge in oar ûnderwerp foar hite diskusjes: de steat fan de fyts- en kuierpaden yn de gemeente.Riedslid Nicolai fan de Partij van de Arbeid uterde syn soargen oer de besunigings op toeristyske fyts- en kuierpaden. "It kolleezjefoarstel is dus net sympatyk," rôp er út. Hy beklamme it belang fan ynvestearjen yn rekreaasje en toerisme as takomstich fertsjinmodel foar de regio. Nicolai tsjinne in amendemint yn om de besunigings op fyts- en kuierpaden werom te draaien, mar krige net de stipe dy't er hope.
VVD-riedslid Hoekstra reagearre kritysk op Nicolai syn amendemint. "It is ûnleauwich," sei er. "Wy moatte ferstannich omgean mei ús middels en net samar jild útjaan oan fyts- en kuierpaden sûnder lange termynfisy." Ek Terpstra sleat him hjirby oan en neamde it amendemint "loftfytsen."
Nettsjinsteande de krityk bleau Nicolai fêsthâlde oan syn stânpunt. Hy ferwiisde nei in kaart fan Kees Maurits, foarsitter fan de Fietsersbond Fryslân, wêryn de minne steat fan de fyts- en kuierpaden yn Harkema en Surhústerfean oankaart waard. "Dit is in briljante set om it kolleezje takom wike foar te smiten," sei Nicolai.
Wethâlder Trouw joech oan dat it kolleezje iepenstiet foar fierdere diskusje oer de fyts- en kuierpaden, mar beklamme dat der op it stuit gjin budzjet is foar ekstra ynvestearrings. "Wy besykje elk fyts- en kuierpaad te ûnderhâlden wêr't wy kinne, mar it is faak in kwestje fan tiid en middels," lei er út.
Uteinlik besleat Nicolai syn amendemint yn te lûken, mar net sûnder de belofte om it ûnderwerp yn de takomst op 'e nij oan te kaarten. "Ik fyn it spitich dat wy lelijke fyts- en kuierpaden as foardiel sjogge," sei er teloarsteld.
De stimmerij oer it oarspronklike foarstel ferrûn sûnder fierdere tsjinstân en waard oannommen sûnder haadlike stimmerij. It debat oer de fyts- en kuierpaden sil lykwols ûnûntkomber in ferfolch krije yn de kommende gearkomsten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 besletten gjin sizzenswize yn te tsjinjen op de wizigingen fan july yn de begrutting 2021 fan de Wurkmaatskippij 8KTD. De rieden fan de dielnimmende gemeenten hawwe neffens artikel 30 fan de Mienskiplike Regeling Wurkmaatskippij 8KTD de mooglikheid om in reaksje te jaan op dizze wizigingen. It Algemien Bestjoer fan de Wurkmaatskippij 8KTD sil dizze sizzenswizen meinimme yn harren definitive beslútfoarming. De wizigingen yn de begrutting binne needsaaklik foar de begruttingsrjochtmjittigens en de rjochtmjittigensferklearring fan de akkountant by it fêststellen fan de jierrekken 2021. De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel oan de WM8KTD binne nei de wizigingen respektivelik € 19.048.000 en € 19.940.000.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begrotingswijzigingen WM8KTD juli 2021". Het voorstel houdt in dat de raden van de deelnemende gemeenten, op basis van artikel 30 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD, de mogelijkheid hebben om een zienswijze te geven op de wijzigingen in de begroting van 2021. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen stelt voor om geen zienswijze in te dienen na kennisname van de wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de context, de bevoegdheden van de raad, en de financiële implicaties beschrijft. Er zijn geen alternatieven of participatie-elementen opgenomen, maar gezien de aard van het voorstel is dit begrijpelijk.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen over de voorgestelde begrotingswijzigingen. Het voorstel van het college is om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om geen zienswijze in te dienen, of dat zij toch een zienswijze willen indienen met betrekking tot de begrotingswijzigingen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelstellingen geformuleerd, behalve het niet indienen van een zienswijze. Er zijn geen inconsequenties in de tekst.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel van het college om geen zienswijze in te dienen over de begrotingswijzigingen van de WM8KTD.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het betreft een interne procedure binnen de gemeentelijke en regionale bestuursorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op begrotingswijzigingen zonder directe impact op duurzame initiatieven.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De bijdragen van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de WM8KTD worden verhoogd. Er is geen specifieke dekking genoemd, maar de wijzigingen zijn gebaseerd op extrapolaties van verwachte ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkmaatschappij 8KTD Begrotingswijzigingen Zienswijze Begroting 2021 Algemeen Bestuur Tytsjerksteradiel Begrotingsrechtmatigheid Accountant Bijdragen ExtrapolatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Freddy Hoekstra - VVD
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Freddy Hoekstra - VVD
Gert Terpstra - CDA
IJde van Kammen - FNP
H.J. Graansma - PVV
D. Van Oosten - CU
Max De Haan -
Agendapunt 8 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Meerjarenprognose Grondexploitaties
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021. Deze prognose biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitaties binnen de gemeente en helpt bij het identificeren van mogelijke financiële risico's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2021 werd het voorstel om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021 vast te stellen, uitvoerig besproken. De prognose toont een positieve netto contante waarde van € 4.930.080 en een winst van € 130.200 op de bouwgrondexploitatie in 2020. De voorziening voor verliesgevende grondexploitaties is gedaald naar € 901.024, een daling van € 75.839 ten opzichte van vorig jaar.Het debat verliep niet zonder horten of stoten. Er was enige verwarring over de agendapunten, maar uiteindelijk kwam de discussie op gang. "Hoe is het mogelijk dat een college van rechtsgeleerden, bankiers en pedagogen zo'n verliesvoorziening heeft?" vroeg raadslid Romke van der Wal zich af, verwijzend naar de aanzienlijke verliesvoorziening voor het project Vierstromenland.
Wethouder Bruining legde uit dat de verliezen deels te wijten zijn aan de verplaatsing van een sportpark en de bijbehorende infrastructuurkosten. "Het is niet puur de woningbouw, maar ook de verplaatsing van het sportpark die kosten met zich meebracht," verduidelijkte hij.
Een ander punt van discussie was het bedrijventerrein Kwakkenburg. Raadslid Van Kammen merkte op dat de grond destijds goedkoop was aangekocht, maar dat de verkoopprijs inmiddels aanzienlijk hoger ligt. "We hebben de grond voor €12,50 per vierkante meter gekocht en verkopen nu voor €40," zei hij. Wethouder Bruining bevestigde dat de prijzen inmiddels zijn gestegen naar €50 à €60 per vierkante meter.
Ondanks de zorgen over de financiële risico's en de handelsgeest van de gemeente, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. "Het is een spanningsveld," erkende raadslid Graansma, "maar we moeten ook kijken naar de werkgelegenheid en de aantrekkelijkheid voor ondernemers."
Met de goedkeuring van de prognose kan de gemeente Achtkarspelen verder met de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2020 en de herontwikkeling van de locatie Schuilenga. De tijdelijke overheveling van kavels uit Complex 007 Nije Jirden naar de voorraad ruwe gronden blijft voorlopig in afwachting van meer duidelijkheid over de herontwikkeling.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 besloten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021 vast te stellen. Deze prognose biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitaties binnen de gemeente en helpt bij het identificeren van mogelijke financiële risico's. Het vaststellen van deze prognose is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2020. Daarnaast is besloten om tijdelijk kavels uit de laatste bouwfase van Complex 007 Nije Jirden, ter waarde van € 283.835, over te hevelen van de bouwgrondexploitatie naar de voorraad ruwe gronden. Dit gebeurt in afwachting van meer duidelijkheid over de herontwikkeling van de locatie Schuilenga. De prognose toont dat de netto contante waarde van de grondexploitaties € 4.930.080 voordelig is, en dat er in 2020 een winst van € 130.200 kan worden genomen op de bouwgrondexploitatie. De geraamde voorziening voor verliesgevende grondexploitaties is € 901.024, wat een daling van € 75.839 ten opzichte van vorig jaar betekent.
Gemeenteried Achtkarspelen Stimt yn mei Mearjierrenprognose Grûnekploitaasjes
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de Mearjierrenprognose Grûneksploitaasjes 2021. Dizze prognose biedt ynsjoch yn de finansjele stân fan saken fan de grûneksploitaasjes binnen de gemeente en helpt by it identifisearjen fan mooglike finansjele risiko's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 1 july 2021 waard it foarstel om de Mearjierrenprognose Grûnekploitaasjes 2021 fêst te stellen, wiidweidich besprutsen. De prognose toant in positive netto kontante wearde fan € 4.930.080 en in winst fan € 130.200 op de bougrûnekploitaasje yn 2020. De foarsjenning foar ferliesjaande grûnekploitaasjes is sakke nei € 901.024, in delgong fan € 75.839 yn ferliking mei ferline jier.It debat ferrûn net sûnder horten of stjitten. Der wie wat betizing oer de agindapunten, mar úteinlik kaam de diskusje op gong. "Hoe is it mooglik dat in kolleezje fan rjochtsgelearden, bankiers en pedagogen sa'n ferliesfoarsjenning hat?" frege riedslid Romke van der Wal him ôf, ferwizend nei de grutte ferliesfoarsjenning foar it projekt Fjouwerstreamelân.
Wethâlder Bruining lei út dat de ferliezen foar in part te witen binne oan de ferpleatsing fan in sportpark en de byhearrende ynfrastruktuerkosten. "It is net allinnich de wenningbou, mar ek de ferpleatsing fan it sportpark dy't kosten mei him meibrocht," ferklearre er.
In oar punt fan diskusje wie it bedriuweterrein Kwakkenburg. Riedslid Van Kammen merkte op dat de grûn doetiids goedkeap oankocht wie, mar dat de ferkeappriis yntusken flink heger leit. "Wy hawwe de grûn foar €12,50 per fjouwerkante meter kocht en ferkeapje no foar €40," sei er. Wethâlder Bruining befêstige dat de prizen yntusken oprûn binne nei €50 à €60 per fjouwerkante meter.
Nettsjinsteande de soargen oer de finansjele risiko's en de hannelsgeast fan de gemeente, stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. "It is in spanningsfjild," erkende riedslid Graansma, "mar wy moatte ek sjen nei de wurkgelegenheid en de oantreklikens foar ûndernimmers."
Mei de goedkarring fan de prognose kin de gemeente Achtkarspelen fierder mei de rjochtmjittige fêststelling fan de jierrekken 2020 en de werûntwikkeling fan de lokaasje Skûlenga. De tydlike oerskowing fan kavels út Kompleks 007 Nije Jirden nei de foarried rouwe grûnen bliuwt foarearst yn ôfwachting fan mear dúdlikheid oer de werûntwikkeling.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 besletten om de Meerjarenprognose Grûnekploitaasjes 2021 fêst te stellen. Dizze prognose biedt ynsjoch yn de finansjele stân fan saken fan de grûnekploitaasjes binnen de gemeente en helpt by it identifisearjen fan mooglike finansjele risiko's. It fêststellen fan dizze prognose is needsaaklik foar de rjochtmjittige fêststelling fan de jierrekken 2020. Dêrneist is besletten om tydlik kavels út de lêste boufaze fan Kompleks 007 Nije Jirden, mei in wearde fan € 283.835, oer te heveljen fan de bougrûnekploitaasje nei de foarried rouwe grûnen. Dit bart yn ôfwachting fan mear dúdlikheid oer de werûntwikkeling fan de lokaasje Skûlenga. De prognose toant dat de netto kontante wearde fan de grûnekploitaasjes € 4.930.080 foardielich is, en dat der yn 2020 in winst fan € 130.200 nommen wurde kin op de bougrûnekploitaasje. De rûsde foarsjenning foar ferliesjaande grûnekploitaasjes is € 901.024, wat in delgong fan € 75.839 yn ferliking mei ferline jier betsjut.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het doel is om inzicht te geven in de financiële stand van zaken van de grondexploitatiecomplexen en de bijbehorende risico’s. De vaststelling van de MPG is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2020. Daarnaast wordt voorgesteld om tijdelijk kavels uit de laatste bouwfase van Complex 007 Nije Jirden over te hevelen naar de voorraad ruwe gronden, in afwachting van meer duidelijkheid over de herontwikkeling van de locatie Schuilenga.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële stand van zaken, de verplichtingen en de risico’s van de grondexploitaties. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de kosten, opbrengsten en de netto contante waarde van de grondexploitaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Meerjarenprognose Grondexploitaties vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting en een essentieel onderdeel van de financiële cyclus van de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de vaststelling van de MPG en de tijdelijke overheveling van kavels. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële prognoses en de tijdelijke wijziging in de status van de kavels.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke financiële gegevens en tijdlijnen biedt. Het is echter minder specifiek over de lange termijn strategie voor de herontwikkeling van de locatie Schuilenga. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021 vast te stellen en akkoord te gaan met de tijdelijke overheveling van kavels uit Complex 007 Nije Jirden.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De nog te realiseren kosten bedragen € 3.010.250 en de opbrengsten € 5.793.377, met een netto contante waarde van € 4.930.080 voordelig. De tijdelijke overheveling van kavels heeft een waarde van € 283.835. Er wordt geen specifieke dekking voor deze overheveling genoemd, maar het lijkt binnen de bestaande financiële structuren te passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) Grondexploitatie Financiële risico’s Jaarrekening 2020 Winstneming Verliesvoorziening Bouwgrondexploitatie Netto contante waarde (NCW) Complex 007 Nije Jirden Herontwikkeling SchuilengaVerfijning van de zoekopdracht:
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Vaststellen jaarstukken 2020 en bestemmen rekeningresultaat
Gemeenteraad Achtkarspelen: Financiële Gezondheid en Kritische Blikken op Jaarstukken 2020
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft de jaarstukken van 2020 goedgekeurd, met een positief resultaat van € 6,59 miljoen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve, die nu op € 23,7 miljoen staat. Ondanks de positieve cijfers, klonken er kritische noten tijdens het debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Achtkarspelen - Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2021 stond de vaststelling van de jaarstukken 2020 op de agenda. De jaarrekening toonde een positief resultaat van € 6,59 miljoen, dat aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Dit brengt de totale reserve op € 23,7 miljoen. De accountant gaf een goedkeurende verklaring af, maar dat weerhield de raadsleden er niet van om kritische vragen te stellen.Raadslid Nicolai opende het debat met een pleidooi voor meer inzicht in de verhalen achter de kerngetallen. "Kerngetallen geven een opname weer van wat er op dat moment aan de hand is, maar er zit een wereld achter," aldus Nicolai. Hij pleitte voor meer bijeenkomsten om dieper in te gaan op onderwerpen zoals veiligheid en criminaliteit.
De heer Terpstra sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de financiële resultaten vooral te danken zijn aan incidentele posten. "Het is uitsluitend en trein incidentele posten, net meer net minder," merkte hij op. Hij wees erop dat de gemeente financieel in control is, maar dat de winst vooral komt door eenmalige meevallers zoals de verkoop van Eneco-aandelen en precario-inkomsten.
Wethouder Bruining reageerde trots op de positieve beoordeling van de accountant en prees de organisatie voor het harde werk. "Er is echt kei en kei hard gewerkt om in control te komen," zei hij. Toch erkende hij dat er nog ruimte is voor verbetering, vooral op het gebied van ondernemerschap en grondverkopen.
De discussie over de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) kwam ook aan bod. Nicolai en Bruining waren het erover eens dat er stille reserves zijn die niet volledig tot uiting komen in de jaarstukken. "De waarde vertaalt zich in tijd en die tijd zorgt wel weer voor een volgroeien van die waarden," aldus Bruining.
Ondanks de kritische kanttekeningen stemde de meerderheid van de raad in met de jaarstukken. Het voorstel werd zonder hoofdelijke stemming aangenomen. De stukken worden nu naar de provincie en het CBS gestuurd, waarmee Achtkarspelen een financieel gezond jaar afsluit, maar met de blik op verdere verbeteringen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 de jaarstukken van 2020 vastgesteld. De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 6.590.000, dat wordt toegevoegd aan de algemene reserve, waardoor deze op € 23,7 miljoen komt. Er zijn overschrijdingen vastgesteld in programma's 2 en 7, die door de raad moeten worden goedgekeurd. Daarnaast wordt € 808.000, dat vrijkwam door vertraagde initiatieven in 2020, opnieuw beschikbaar gesteld voor de begroting van 2021 en verder. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken. Na vaststelling worden de stukken naar de provincie en het CBS gestuurd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Finansjele Sûnens en Krityske Blikken op Jierstikken 2020
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat de jierstikken fan 2020 goedkard, mei in posityf resultaat fan € 6,59 miljoen. Dit bedrach wurdt tafoege oan de algemiene reserve, dy't no op € 23,7 miljoen stiet. Nettsjinsteande de positive sifers, wiene der krityske noten tidens it debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Achtkarspelen - Tidens de riedsgearkomste fan 1 july 2021 stie de fêststelling fan de jierstikken 2020 op de aginda. De jierrekken toande in posityf resultaat fan € 6,59 miljoen, dat oan de algemiene reserve tafoege wurdt. Dit bringt de totale reserve op € 23,7 miljoen. De akkountant joech in goedkarrende ferklearring ôf, mar dat kearde de riedsleden der net fan om krityske fragen te stellen.Riedslid Nicolai iepene it debat mei in pleit foar mear ynsjoch yn de ferhalen efter de kearngetallen. "Kearngetallen jouwe in opname wer fan wat der op dat stuit oan de hân is, mar der sit in wrâld efter," sa sei Nicolai. Hy pleite foar mear gearkomsten om djipper yn te gean op ûnderwerpen lykas feiligens en kriminaliteit.
De hear Terpstra sleat him hjirby oan en beklamme dat de finansjele resultaten foaral te tankjen binne oan ynsidintele posten. "It is útslutend en trein ynsidintele posten, net mear net minder," merkte hy op. Hy wiisde derop dat de gemeente finansjeel yn kontrôle is, mar dat de winst foaral komt troch ienmalige meifallers lykas de ferkeap fan Eneco-oandielen en precario-ynkomsten.
Wethâlder Bruining reagearre grutsk op de positive beoardieling fan de akkountant en priizge de organisaasje foar it hurde wurk. "Der is echt kei en kei hurd wurke om yn kontrôle te kommen," sei hy. Dochs erkende hy dat der noch romte is foar ferbettering, foaral op it mêd fan ûndernimmerskip en grûnferkeapen.
De diskusje oer de BBV (Beslút Begrutting en Ferantwurding) kaam ek oan bod. Nicolai en Bruining wiene it deroer iens dat der stille reserves binne dy't net folslein ta utering komme yn de jierstikken. "De wearde ferfertaalt him yn tiid en dy tiid soarget wol wer foar in folgroeien fan dy wearden," sa sei Bruining.
Nettsjinsteande de krityske kanttekeningen stimde de mearderheid fan de ried yn mei de jierstikken. It foarstel waard sûnder haadlike stimme oannommen. De stikken wurde no nei de provinsje en it CBS stjoerd, wêrmei't Achtkarspelen in finansjeel sûn jier ôfslút, mar mei de blik op fierdere ferbetteringen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 de jierstikken fan 2020 fêststeld. De jierrekken slút mei in posityf resultaat fan € 6.590.000, dat tafoege wurdt oan de algemiene reserve, wêrtroch dizze op € 23,7 miljoen komt. Der binne oerskriuwings fêststeld yn programma's 2 en 7, dy't troch de ried goedkard wurde moatte. Dêrneist wurdt € 808.000, dat frijkaam troch fertrage inisjativen yn 2020, op 'e nij beskikber steld foar de begrutting fan 2021 en fierder. De akkountant hat in goedkarrende ferklearring ôfjûn foar de trouens en rjochtmjittigens fan de jierstikken. Nei fêststelling wurde de stikken nei de provinsje en it CBS stjoerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van de jaarstukken 2020 en bestemmen van het rekeningresultaat" van de gemeente Achtkarspelen. Het college van burgemeester en wethouders legt de jaarstukken 2020 voor ter vaststelling door de gemeenteraad. De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 6.590.000, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om € 808.000, vrijgevallen door temporisering van initiatieven, opnieuw beschikbaar te stellen voor de begroting van 2021 en verder. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de financiële resultaten en de bestemming van het overschot. Het bevat ook de noodzakelijke accountantsverklaring en bespreekt de verschillen tussen de begroting en realisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en de bestemming van het rekeningresultaat te bepalen. Dit is een belangrijke controlerende taak waarbij de raad de uitvoering van het beleid door het college beoordeelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de herbestemming van vrijgevallen middelen. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de financiële positie en toekomstige investeringsmogelijkheden van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2020 vast te stellen, de overschrijdingen van programma's 2 en 7 goed te keuren, het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve, en de vrijgevallen middelen opnieuw beschikbaar te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne financiële verantwoording betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen door het toevoegen van € 6.590.000 aan de algemene reserve. De dekking van de herbestemming van € 808.000 is gewaarborgd door de vrijval van middelen door temporisering van initiatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2020 Positief resultaat Algemene reserve Accountantsverklaring Overschrijding programma's Begroting Verantwoording Gemeentewet Astrium accountants ControlecommissieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022
Kansregeling Achtkarspelen: Bezuinigingen op armoedebeleid zorgen voor verdeeldheid
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 vast te stellen, ondanks felle discussies en tegenstand. Het besluit om de toeslag te verlagen naar €250 per persoon per jaar, als onderdeel van een bezuiniging van €82.000, leidde tot een gepassioneerd debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een emotioneel geladen raadsvergadering werd het voorstel om de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 vast te stellen, met een meerderheid aangenomen. De nieuwe regeling handhaaft de toegangsgrens op 130% van het sociaal minimum, maar verlaagt het bedrag van de toeslag aanzienlijk. Dit besluit volgt op een amendement dat het college opdroeg scenario's uit te werken waarbij de bezuiniging wordt gerealiseerd zonder de toegangsgrens te verlagen.De discussie in de raad was fel. De heer Stellinga van de PvdA uitte zijn zorgen over de impact van armoede op kinderen en benadrukte dat "armoede niet activeert, maar juist leidt tot vereenzaming en isolement." Hij riep de ChristenUnie op om hun eerdere standpunt in armoedebestrijding te heroverwegen. "U hoeft niet te blijven bezig te zijn met de meloenen doorsteken, want deze meloen heeft u zelf gekweekt," aldus Stellinga.
De ChristenUnie, die eerder samen met de PvdA voor een sterk armoedebeleid pleitte, gaf aan dat de huidige financiële situatie van de gemeente hen dwong tot moeilijke keuzes. "We moeten bezuinigen, maar proberen de gevolgen voor de meest kwetsbaren te verzachten," aldus een woordvoerder van de partij.
De PVV sloot zich aan bij de zorgen van de PvdA en benadrukte de impact van stijgende energiekosten op de laagste inkomens. "De energierekening stijgt nog steeds en dat brengt mensen aan de onderkant in de problemen," aldus de PVV-fractie.
Ondanks de tegenstand van de PvdA, PVV en GroenLinks, stemde de meerderheid van de raad, waaronder het CDA, ChristenUnie, FNP, GBA en VVD, voor het voorstel. De wethouder benadrukte dat de bezuiniging noodzakelijk was en dat de gemeente zich blijft inzetten om de gevolgen van armoede te verzachten, onder andere door het kindpakket.
De stemming over de motie van de PvdA, die opriep om de oorspronkelijke grens van 130% van het sociaal minimum en het volledige bedrag van €498 te handhaven, haalde het niet. De motie werd gesteund door de PVV en GroenLinks, maar kreeg onvoldoende stemmen.
Met het vaststellen van de nieuwe verordening zet Achtkarspelen een stap in de richting van bezuinigingen binnen het Sociaal Domein, maar de verdeeldheid binnen de raad toont aan dat de discussie over armoedebeleid nog lang niet voorbij is.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 besloten om de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 vast te stellen en de Verordening Kansregeling 2015 in te trekken. Dit besluit is genomen in het kader van bezuinigingen binnen het Sociaal Domein, waarbij € 82.000 moet worden bespaard. De nieuwe regeling handhaaft de toegangsgrens op 130% van het sociaal minimum, maar verlaagt het bedrag van de toeslag tot € 250 per persoon per jaar. Dit besluit volgt op een amendement dat het college opdroeg scenario's uit te werken waarbij de bezuiniging wordt gerealiseerd zonder de toegangsgrens te verlagen. De regeling blijft een instrument voor armoedebestrijding, re-integratie en participatie, en waardeert vrijwilligerswerk en mantelzorg. De Adviesraad Sociaal Domein heeft eerder opgeroepen de bezuiniging te heroverwegen, maar het besluit is desondanks doorgevoerd. Inwoners worden geïnformeerd via publicaties en persoonlijke brieven.
Kânsregeling Achtkarspelen: Besunigings op earmoedebelied soargje foar ferdieldheid
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de Feroardering Individuele Ynkommenstoeslach 2022 fêst te stellen, nettsjinsteande felle diskusjes en tsjinstân. It beslút om de toeslach te ferleegjen nei €250 per persoan per jier, as ûnderdiel fan in besuniging fan €82.000, late ta in passioneard debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in emosjoneel laden riedsgearkomste waard it foarstel om de Feroardering Individuele Ynkommenstoeslach 2022 fêst te stellen, mei in mearderheid oannommen. De nije regeling hâldt de tagongsgrins op 130% fan it sosjaal minimum, mar ferleget it bedrach fan de toeslach flink. Dit beslút folget op in amendemint dat it kolleezje opdroech senario's út te wurkjen wêrby't de besuniging wurdt realisearre sûnder de tagongsgrins te ferleegjen.De diskusje yn de ried wie fel. De hear Stellinga fan de PvdA útspruts syn soargen oer de ynfloed fan earmoede op bern en beklamme dat "earmoede net aktivearret, mar krekt liedt ta iensumens en isolaasje." Hy rôp de ChristenUnie op om harren eardere stânpunt yn earmoedebestriding te heroverwegen. "Jo hoege net te bliuwen dwaande mei de meloenen trochstekken, want dizze meloen hawwe jo sels kweekt," sa sei Stellinga.
De ChristenUnie, dy't earder tegearre mei de PvdA foar in sterk earmoedebelied pleite, joech oan dat de hjoeddeiske finansjele situaasje fan de gemeente harren twong ta drege keuzes. "Wy moatte besunigje, mar besykje de gefolgen foar de meast kwetsbere te fersêftsjen," sa sei in wurdfierder fan de partij.
De PVV sleat him oan by de soargen fan de PvdA en beklamme de ynfloed fan stiigjende enerzjykosten op de leechste ynkommens. "De enerzjyrekken stiigt noch hieltyd en dat bringt minsken oan de ûnderkant yn de problemen," sa sei de PVV-fraksje.
Nettsjinsteande de tsjinstân fan de PvdA, PVV en GrienLinks, stimde de mearderheid fan de ried, wêrûnder it CDA, ChristenUnie, FNP, GBA en VVD, foar it foarstel. De wethâlder beklamme dat de besuniging needsaaklik wie en dat de gemeente him bliuwt ynsette om de gefolgen fan earmoede te fersêftsjen, ûnder oaren troch it bernpakket.
De stim oer de moasje fan de PvdA, dy't opropt om de oarspronklike grins fan 130% fan it sosjaal minimum en it folsleine bedrach fan €498 te hanthavenjen, helle it net. De moasje waard stipe troch de PVV en GrienLinks, mar krige net genôch stimmen.
Mei it fêststellen fan de nije feroardering set Achtkarspelen in stap yn de rjochting fan besunigings binnen it Sosjaal Domein, mar de ferdieldheid binnen de ried toant oan dat de diskusje oer earmoedebelied noch lang net foarby is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 besletten om de Feroardering Individuele Ynkommenstoeslach 2022 fêst te stellen en de Feroardering Kânsregeling 2015 yn te lûken. Dit beslút is nommen yn it ramt fan besunigings binnen it Sosjaal Domein, wêrby't € 82.000 besparre wurde moat. De nije regeling hâldt de tagongsgrins op 130% fan it sosjaal minimum, mar ferleget it bedrach fan de toeslach nei € 250 per persoan per jier. Dit beslút folget op in amendemint dat it kolleezje opdroech senario's út te wurkjen wêrby't de besuniging realisearre wurdt sûnder de tagongsgrins te ferleegjen. De regeling bliuwt in ynstrumint foar earmoedebestriding, re-yntegraasje en partisipaasje, en wurdearret frijwilligerswurk en mantelsoarch. De Advysried Sosjaal Domein hat earder oproppen de besuniging te heroverwegen, mar it beslút is nettsjinsteande trochfierd. Ynwenners wurde ynformearre fia publikaasjes en persoanlike brieven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022". Het voorstel beoogt de bestaande Kansregeling 2015 te vervangen door een nieuwe verordening voor de Individuele Inkomenstoeslag 2022. Dit is noodzakelijk vanwege bezuinigingen binnen het Sociaal Domein, waarbij € 82.000 moet worden bespaard. De nieuwe regeling handhaaft de toegangsgrens van 130% van het sociaal minimum, maar verlaagt de uitkering per persoon. Het doel is om armoedebestrijding te combineren met re-integratie en participatie door vrijwilligerswerk en mantelzorg te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de wijziging, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte impact op de doelgroep.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het is hun taak om het voorstel te beoordelen, de financiële en sociale implicaties te overwegen, en een besluit te nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige toegangsgrens met een lagere uitkering of het verlagen van de toegangsgrens met een iets hogere uitkering. Beide keuzes hebben verschillende sociale en financiële gevolgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen, maar de sociale impact is minder concreet uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de sociale gevolgen kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 vast te stellen en de Verordening Kansregeling 2015 in te trekken.
Participatie:
Er is beperkte participatie van inwoners en adviesraden. De Adviesraad Sociaal Domein heeft ongevraagd advies gegeven, maar dit is niet volledig meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op sociale en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beoogt een bezuiniging van € 82.000 te realiseren. Dit wordt bereikt door de uitkering per persoon te verlagen. De dekking komt uit de bestaande budgetten binnen het Sociaal Domein.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 Kansregeling 2015 Sociaal Domein Bezuinigingen Armoedebeleidsplan Participatiewet Vrijwilligerswerk Mantelzorg Toegangsgrens ActiveringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022". Het voorstel beoogt de bestaande Kansregeling 2015 te vervangen door een nieuwe verordening voor de Individuele Inkomenstoeslag 2022. Dit is noodzakelijk vanwege bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. De nieuwe regeling handhaaft de toegangsgrens op 130% van het sociaal minimum, maar verlaagt de uitkering tot € 250 per persoon per jaar. Dit moet een bezuiniging van € 82.000 realiseren. De regeling blijft een instrument voor armoedebestrijding en participatie, door vrijwilligerswerk en mantelzorg te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de wijziging, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke impact op de doelgroep.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het is hun taak om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige toegangsgrens met een lagere uitkering of het verlagen van de toegangsgrens met een iets hogere uitkering. Beide keuzes hebben verschillende implicaties voor de doelgroep en de bezuinigingsdoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen, maar de impact op de doelgroep is minder concreet uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de sociale impact kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022 vast te stellen en de Verordening Kansregeling 2015 in te trekken, waarbij scenario 1 wordt gekozen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via de Adviesraad Sociaal Domein, die ongevraagd advies heeft gegeven. Er lijkt echter beperkte directe betrokkenheid van de doelgroep zelf te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beoogt een bezuiniging van € 82.000 te realiseren door de uitkering te verlagen. Er wordt aangegeven dat dit binnen het beschikbare budget past, maar de dekking van eventuele extra kosten bij het niet realiseren van de bezuiniging is niet gespecificeerd. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Aanpassen Verordening Individuele Inkomenstoeslag". Het voorstel roept op tot het aanpassen van de verordening om de armoede onder kinderen en gezinnen te bestrijden. Het stelt voor om de inkomensgrens van 130% van het sociaal minimum te handhaven, het bedrag van de toeslag op 498 euro te houden en de wachttijd te verkorten van 36 naar 12 maanden. Dit is een reactie op alarmerende gegevens over kinderarmoede en de verwachte toename van armoede. De motie werd echter verworpen met 4 stemmen voor en 15 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de problematiek die het adresseert en de specifieke wijzigingen die het voorstelt. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor de implementatie of een uitgebreide financiële onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de aanpassing van de verordening en om te bepalen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en budgettaire mogelijkheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige bezuinigingen of het aanpassen van de verordening om armoede te bestrijden. Dit omvat het afwegen van financiële beperkingen tegen sociale verantwoordelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder duidelijk over de haalbaarheid en tijdsgebonden aspecten, zoals de implementatietijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijzigingen in de verordening willen doorvoeren of de huidige situatie willen handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming, hoewel het wel aangeeft dat een groot deel van de bevolking actie wil tegen armoede.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel het aanpakken van armoede indirect kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert dat er financiële gevolgen zijn door het handhaven van de inkomensgrens en het bedrag van de toeslag, maar het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoede Inkomenstoeslag Bezuiniging Sociaal minimum Kinderen Gezinnen Verordening Indexering Wachttijd LevensverwachtingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Freddy Hoekstra - VVD
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
P.m. Jonker (wethouder)
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J. Stellinga - PvdA
Freddy Hoekstra - VVD
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
IJde van Kammen - FNP
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Agendapunt 11 Voorontwerpbestemmingsplan bedrijfsverplaatsing Avek Surhuisterveen
Beddenfabriek Avek krijgt groen licht voor verhuizing naar Groningerstraat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor de verplaatsing van beddenfabriek Avek naar een nieuwe locatie in Surhuisterveen. De verhuizing biedt de fabriek de kans om toekomstbestendige nieuwbouw te realiseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2021 werd het voorstel om het bestemmingsplan te herzien, uitgebreid besproken. De huidige locatie van Avek is verouderd, en de nieuwe locatie aan de Groningerstraat 124 biedt mogelijkheden voor modernisering. Het bestemmingsplan moest worden aangepast omdat de huidige bestemming 'Groen' en 'Sportdoeleinden' niet overeenkomt met de plannen van Avek.Raadslid Van der Wal sprak zijn tevredenheid uit over de voortgang: "Eindelijk dan een bestemmingsplan. Wat ons betreft komen ze van wennenbouw, meer bedrijvigheid en de sport wat we al weten weinig besproken na treins die zo ontrieden." Hij benadrukte het belang van werkgelegenheid in de gemeente en complimenteerde het college voor hun inzet.
Ook raadslid Hoekstra was positief: "Ik denk dat we blij moeten zijn met deze ontwikkeling in Surhuisterveen en eigenlijk voor de hele gemeente. Avek is een begrip in Nederland en het is belangrijk om die hier te behouden." Hij wees op de mogelijkheid om woningbouw te vergroten in de gemeente, wat volgens hem een positieve ontwikkeling is.
Toch waren er ook zorgen. Raadslid Grensma drong erop aan dat omwonenden goed betrokken worden bij de plannen: "Ik wil het college op het hart drukken om alle omwonenden iedere keer zo veel mogelijk te betrekken en te informeren." Wethouder Jamai verzekerde dat de communicatie met de omgeving door de ontwikkelaar wordt verzorgd en dat er al bijeenkomsten zijn geweest om de plannen toe te lichten.
Na een stemverklaring werd het voorstel in stemming gebracht en met een meerderheid aangenomen. De kosten voor het bestemmingsplan en de uitvoering zijn voor rekening van Avek, en er zijn afspraken gemaakt om financiële risico's voor de gemeente te vermijden. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt nu vrijgegeven voor inspraak, waarna eventuele reacties worden verwerkt in het definitieve ontwerp.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 besloten om de procedure te starten voor een nieuw bestemmingsplan voor de verplaatsing van beddenfabriek Avek naar een nieuwe locatie aan de Groningerstraat 124 in Surhuisterveen. De huidige fabriek is verouderd en de nieuwe locatie biedt mogelijkheden voor toekomstbestendige nieuwbouw. Het bestemmingsplan moet worden herzien omdat de huidige bestemming 'Groen' en 'Sportdoeleinden' niet overeenkomt met de plannen van Avek. Er is onderzoek gedaan naar mogelijke planologische belemmeringen, maar er zijn geen milieueffectrapportages nodig. De kosten voor het bestemmingsplan en de uitvoering zijn voor rekening van Avek, en er worden afspraken gemaakt om financiële risico's voor de gemeente te vermijden. De communicatie met de omgeving wordt door de ontwikkelaar verzorgd. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt vrijgegeven voor inspraak, waarna eventuele reacties worden verwerkt in het definitieve ontwerp.
Bêdenfabryk Avek krijt grien ljocht foar ferhuzing nei Grinzerstrjitte
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it nije bestimmingsplan foar de ferhuzing fan bêdenfabryk Avek nei in nije lokaasje yn Surhústerfean. De ferhuzing biedt de fabryk de kâns om takomstbestindige nijbou te realisearjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 1 july 2021 waard it foarstel om it bestimmingsplan te herzien, wiidweidich besprutsen. De hjoeddeiske lokaasje fan Avek is ferâldere, en de nije lokaasje oan de Groningerstrjitte 124 biedt mooglikheden foar modernisearring. It bestimmingsplan moast oanpast wurde om't de hjoeddeiske bestimming 'Grien' en 'Sportdoelen' net oerienkomt mei de plannen fan Avek.Riedslid Van der Wal spruts syn tefredenheid út oer de foarútgong: "Eindelijk dan in bestimmingsplan. Wat ús oangiet komme se fan wenningbou, mear bedriuwichheid en de sport wat wy al witte wurdt net folle besprutsen nei treinen dy't sa ûntrieden." Hy beklamme it belang fan wurkgelegenheid yn de gemeente en komplimintearre it kolleezje foar harren ynset.
Ek riedslid Hoekstra wie posityf: "Ik tink dat wy bliid wêze moatte mei dizze ûntwikkeling yn Surhústerfean en eins foar de hiele gemeente. Avek is in begryp yn Nederlân en it is wichtich om dat hjir te behâlden." Hy wiisde op de mooglikheid om wenningbou te fergrutsjen yn de gemeente, wat neffens him in positive ûntwikkeling is.
Dochs wiene der ek soargen. Riedslid Grensma drong derop oan dat omwenners goed belutsen wurde by de plannen: "Ik wol it kolleezje op it hert drukke om alle omwenners eltse kear sa folle mooglik te belûken en te ynformearjen." Wethâlder Jamai fersekere dat de kommunikaasje mei de omjouwing troch de ûntwikkelder fersoarge wurdt en dat der al gearkomsten west hawwe om de plannen ta te ljochtsjen.
Nei in stimferklearring waard it foarstel yn stim brocht en mei in mearderheid oannommen. De kosten foar it bestimmingsplan en de útfiering binne foar rekken fan Avek, en der binne ôfspraken makke om finansjele risiko's foar de gemeente te foarkommen. It foarûntwerpbestimmingsplan wurdt no frijjûn foar ynspraak, wêrnei't eventuele reaksjes ferwurke wurde yn it definitive ûntwerp.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 besletten om de proseduere te starten foar in nij bestimmingsplan foar de ferhuzing fan bêdenfabryk Avek nei in nije lokaasje oan de Grinzerstrjitte 124 yn Surhústerfean. De hjoeddeiske fabryk is ferâldere en de nije lokaasje biedt mooglikheden foar takomstbestindige nijbou. It bestimmingsplan moat op 'e nij besjoen wurde om't de hjoeddeiske bestimming 'Grien' en 'Sportdoelen' net oerienkomt mei de plannen fan Avek. Der is ûndersyk dien nei mooglike planologyske beheiningen, mar der binne gjin miljeu-effektrapportaazjes nedich. De kosten foar it bestimmingsplan en de útfiering binne foar rekken fan Avek, en der wurde ôfspraken makke om finansjele risiko's foar de gemeente te foarkommen. De kommunikaasje mei de omjouwing wurdt troch de ûntwikkelder fersoarge. It foarûntwerpbestimmingsplan wurdt frijjûn foar ynspraak, wêrnei't eventuele reaksjes ferwurke wurde yn it definitive ûntwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorontwerpbestemmingsplan bedrijfsverplaatsing Avek Surhuisterveen". Het besluit gaat over de medewerking van de gemeenteraad aan de aanvraag voor de verplaatsing van beddenfabriek Avek naar een nieuw perceel in Surhuisterveen. De huidige locatie is verouderd en niet geschikt voor de gewenste nieuwbouw. Het voorstel omvat het starten van de procedure voor het bestemmingsplan en het besluit dat een milieueffectrapportage (m.e.r.) niet noodzakelijk is. Diverse onderzoeken zijn uitgevoerd om planologische belemmeringen uit te sluiten. De kosten van het bestemmingsplan en de uitvoering zijn voor rekening van de initiatiefnemer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak voor een bestemmingsplanwijziging, en de juridische en financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de communicatie met de buurt en de exacte inhoud van de onderzoeken zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de voorbereiding van het bestemmingsplan. De raad moet beslissen over de start van de procedure en het al dan niet uitvoeren van een m.e.r.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de verplaatsing van de fabriek en de bijbehorende bestemmingsplanwijziging. Daarnaast moet de raad beslissen over de noodzaak van een m.e.r.-procedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de procedure voor het bestemmingsplan te starten conform procedurevariant 1 en om geen m.e.r.-procedure te starten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwikkelaar verantwoordelijk is voor de communicatie met de buurt vanaf het moment dat de plannen openbaar worden. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de planologische en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de kosten voor het bestemmingsplan en de uitvoering voor rekening van de initiatiefnemer zijn. Er wordt een planschadeovereenkomst gesloten om financieel risico voor de gemeente te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorontwerpbestemmingsplan Bedrijfsverplaatsing Avek Surhuisterveen Procedurevariant 1 Milieueffectrapportage (m.e.r.) Bestemmingsplan Groningerstraat Nieuwbouw Beheersverordening PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP, PvdA - Yn stân hâlde subsydzje oan de Pleatslike Belangen
Subsidie Pleatslike Belangen blijft onzeker: Motie verworpen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 gestemd over een motie om de subsidie aan de Pleatslike Belangen te behouden. De motie, ingediend door FNP en PvdA, werd verworpen met 14 stemmen tegen en 5 voor. Het debat over de toekomst van de subsidie zorgde voor verwarring en onrust onder de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering werd gediscussieerd over de toekomst van de subsidie voor de Pleatslike Belangen. De motie van FNP en PvdA, die voorstelde om de subsidie op het huidige niveau te handhaven, werd uiteindelijk verworpen. De indieners van de motie benadrukten dat het stopzetten van de subsidie de verenigingen zou beperken in hun activiteiten en de motivatie van vrijwillige bestuurders zou ondermijnen. "Het voortbestaan van sommige verenigingen kan in gevaar komen," waarschuwde een van de raadsleden.Het college ontraadde de motie en stelde dat er geen sprake is van bezuinigingen op het plaatselijk belang. "De subsidies worden niet wegbezuinigd, maar maken onderdeel uit van een groter budget dat in 2023 van start gaat," legde een woordvoerder van het college uit. "Op dit moment speelt een bezuiniging op plaatselijk belang niet."
Ondanks de geruststellende woorden van het college, bleef er verwarring bestaan onder de raadsleden. Mevrouw Dotinga van de PvdA uitte haar zorgen: "Er is een groot risico dat de Pleatslike Belangen opheffen omdat ze geen mensen meer kunnen krijgen." Het college stelde echter dat de subsidies niet verdwijnen, maar worden samengevoegd in één budget.
De discussie leidde tot onrust onder de raadsleden, die zich zorgen maakten over de impact op de vrijwilligers. "We zijn ontzettend zuinig op onze vrijwilligers," benadrukte een raadslid. Het college beloofde om de Pleatslike Belangen gerust te stellen met een brief waarin wordt uitgelegd dat de subsidies niet verdwijnen.
Uiteindelijk stemden de raadsleden tegen de motie, met de belofte dat de kwestie later opnieuw besproken kan worden. "Op dit moment denk ik dat we ons hier instemmen kunnen," concludeerde een raadslid. De toekomst van de subsidie blijft daarmee onzeker, maar het college verzekerde dat er geen intentie is om te bezuinigen op het plaatselijk belang.
Samenvatting
Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen gestemd over een motie om de subsidie aan de Pleatslike Belangen te behouden. De motie, ingediend door FNP en PvdA, stelde voor om een eerder besluit om de subsidie stop te zetten, in te trekken en de subsidie op het huidige niveau te handhaven. De motie werd echter verworpen met 14 stemmen tegen en 5 voor. De toelichting bij de motie benadrukte dat het stopzetten van de subsidie de verenigingen zou beperken in hun activiteiten en de motivatie van vrijwillige bestuurders zou ondermijnen. Bovendien zou het voortbestaan van sommige verenigingen in gevaar kunnen komen.
Subsydzje Pleatslike Belangen bliuwt ûnwis: Moasje ôfwiisd
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 stimd oer in moasje om de subsydzje oan de Pleatslike Belangen te behâlden. De moasje, yntsjinne troch FNP en PvdA, waard ôfwiisd mei 14 stimmen tsjin en 5 foar. It debat oer de takomst fan de subsydzje soarge foar betizing en ûnrêst ûnder de riedsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhite riedsgearkomste waard diskusjearre oer de takomst fan de subsydzje foar de Pleatslike Belangen. De moasje fan FNP en PvdA, dy't foarstelde om de subsydzje op it hjoeddeistige nivo te hanthavenjen, waard úteinlik ôfwiisd. De yntsjinners fan de moasje beklamme dat it stopsetten fan de subsydzje de ferienings beheine soe yn harren aktiviteiten en de motivaasje fan frijwillige bestjoerders ûndergrave soe. "It fuortbestean fan guon ferienings kin yn gefaar komme," warskôge ien fan de riedsleden.It kolleezje ried de moasje ôf en stelde dat der gjin sprake is fan besunigings op it pleatslik belang. "De subsydzjes wurde net fuortbesunige, mar meitsje diel út fan in grutter budzjet dat yn 2023 fan start giet," lei in wurdfierder fan it kolleezje út. "Op dit stuit spilet in besuniging op pleatslik belang net."
Nettsjinsteande de gerêststellende wurden fan it kolleezje, bleau der betizing ûnder de riedsleden. Frou Dotinga fan de PvdA útspruts har soargen: "Der is in grut risiko dat de Pleatslike Belangen opheffe om't se gjin minsken mear krije kinne." It kolleezje stelde lykwols dat de subsydzjes net ferdwine, mar gearfoege wurde yn ien budzjet.
De diskusje late ta ûnrêst ûnder de riedsleden, dy't har soargen makken oer de ynfloed op de frijwilligers. "Wy binne tige sunich op ús frijwilligers," beklamme in riedslid. It kolleezje beloofde om de Pleatslike Belangen gerêst te stellen mei in brief wêryn útlein wurdt dat de subsydzjes net ferdwine.
Úteinlik stimden de riedsleden tsjin de moasje, mei de belofte dat de kwestje letter op 'e nij besprutsen wurde kin. "Op dit stuit tink ik dat wy ús hjir yn stimme kinne," konkludearre in riedslid. De takomst fan de subsydzje bliuwt dêrmei ûnwis, mar it kolleezje fersekere dat der gjin yntinsje is om te besunigjen op it pleatslik belang.
Samenvatting
Op 1 july 2021 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen stimd oer in moasje om de subsydzje oan de Pleatslike Belangen te behâlden. De moasje, yntsjinne troch FNP en PvdA, stelde foar om in earder beslút om de subsydzje stop te setten, yn te lûken en de subsydzje op it hjoeddeistige nivo te hanthavenjen. De moasje waard lykwols ferwurpen mei 14 stimmen tsjin en 5 foar. De taljochting by de moasje beklamme dat it stopsetten fan de subsydzje de ferienings beheine soe yn harren aktiviteiten en de motivaasje fan frijwillige bestjoerders ûndergrave soe. Boppedat soe it fuortbestean fan guon ferienings yn gefaar komme kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Yn stân hâlde subsydzje oan de Pleatslike Belangen" roept op om een eerder besluit om de subsidie aan de Pleatslike Belangen te stoppen, in te trekken. De motie stelt dat de subsidie op het huidige niveau moet blijven om te voorkomen dat verenigingen van Pleatslik Belang beperkt worden in hun activiteiten en om de motivatie van vrijwillige bestuurders te behouden. Het benadrukt het belang van lokale initiatieven en waarschuwt dat het voortbestaan van deze verenigingen in gevaar kan komen zonder financiële ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe gevolgen van het stopzetten van de subsidie. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve financieringsopties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het eerdere besluit om de subsidie te stoppen, willen herzien en de subsidie op het huidige niveau willen handhaven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale verenigingen door middel van subsidies of het volgen van een beleid van bezuinigingen en modernisering.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen om de subsidie aan de Pleatslike Belangen te behouden of het eerdere besluit handhaven.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door lokale gemeenschappen en het ondersteunen van hun initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert dat het behoud van de subsidie financiële gevolgen heeft, maar specificeert niet hoe deze gedekt worden. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of voorstel voor dekking opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsydzje Pleatslike Belangen Begruttingsrie Frijwillige bestjoerders Finansjele middels Hanneljen en aktiviteiten Mienskip Ynisjativen Fuortbestean ModernisearringVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
P.m. Jonker (wethouder)
J. Stellinga - PvdA
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Agendapunt 13 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP, PvdA - Subsydzjes Sosjaal Kultureel Wurk
Subsidies voor sociaal-cultureel werk in Achtkarspelen blijven onzeker
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie verworpen die voorstelde om de subsidies voor sociaal-cultureel werk te behouden. De motie, ingediend door FNP, PvdA en PVV, werd met 13 stemmen tegen en 6 voor afgewezen. De indieners benadrukten het belang van deze subsidies voor de leefbaarheid in de dorpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering op 1 juli 2021 werd gedebatteerd over de toekomst van subsidies voor sociaal-cultureel werk in Achtkarspelen. De motie, die werd ingediend door de FNP, PvdA en PVV, stelde voor om een eerder besluit om de subsidies per 1 januari 2022 stop te zetten, in te trekken. De indieners waarschuwden dat het stopzetten van subsidies onzekerheid creëert en sociaal-culturele activiteiten ontmoedigt.Tijdens het debat benadrukte een van de raadsleden: "Het is van groot belang dat de sociaal-culturele activiteiten in de dorpen blijven bestaan. Vrijwilligers verdienen het niet om ontmoedigd te worden, maar juist om gestimuleerd te worden." De wethouder reageerde hierop door te stellen dat er gesprekken zijn gevoerd met de Federatie Dorpshuizen in oprichting. "We hebben uitgesproken dat we er absoluut samen uit willen komen," aldus de wethouder. "In tijden van financiële krapte moeten we echter ook iets van de gemeenschap kunnen verlangen."
Een ander raadslid uitte zijn frustratie over de communicatie van de wethouder: "Ik vind dat u met zo'n opmerking op een vreselijke manier de vrijwilligers wegzet. U vermoordt het gesprek daarmee ook." Hij pleitte ervoor dat de wethouder persoonlijk in gesprek zou gaan met de vrijwilligers die zich inzetten voor het sociaal-cultureel werk.
De wethouder erkende het belang van sociaal-cultureel werk en gaf aan dat er in de toekomst meer gesprekken zullen plaatsvinden. "Ik ben van plan om nog weer naar hen toe te gaan, zeker als we met het beleidskader komen voor de sociale basis," verzekerde de wethouder.
Ondanks de vurige pleidooien van de indieners en enkele raadsleden, werd de motie uiteindelijk verworpen. De toekomst van de subsidies blijft daarmee onzeker, en de discussie over de financiering van sociaal-cultureel werk in Achtkarspelen is voorlopig nog niet ten einde.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 1 juli 2021 gestemd over een motie met betrekking tot subsidies voor sociaal-cultureel werk. De motie, ingediend door FNP, PvdA en PVV, stelde voor om een eerder besluit om de subsidies per 1 januari 2022 stop te zetten, in te trekken en de subsidies op het huidige niveau te handhaven. De motie werd echter verworpen met 13 stemmen tegen en 6 voor. De indieners benadrukten het belang van sociaal-culturele activiteiten voor de leefbaarheid in de dorpen en waarschuwden dat het stopzetten van subsidies onzekerheid creëert en deze activiteiten ontmoedigt.
Subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk yn Achtkarspelen bliuwe ûnwis
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in moasje ôfwiisd dy't foarstelde om de subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk te behâlden. De moasje, yntsjinne troch FNP, PvdA en PVV, waard mei 13 stimmen tsjin en 6 foar ôfwiisd. De yntsjinners beklamme it belang fan dizze subsydzjes foar de leefberens yn 'e doarpen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhite riedsgearkomste op 1 july 2021 waard debattearre oer de takomst fan subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk yn Achtkarspelen. De moasje, dy't yntsjinne waard troch de FNP, PvdA en PVV, stelde foar om in earder beslút om de subsydzjes per 1 jannewaris 2022 stop te setten, yn te lûken. De yntsjinners warskôgen dat it stopsetten fan subsydzjes ûnwissichheid kreëarret en sosjaal-kulturele aktiviteiten ûntmoediget.Tidens it debat beklamme ien fan de riedsleden: "It is fan grut belang dat de sosjaal-kulturele aktiviteiten yn de doarpen bestean bliuwe. Frijwilligers fertsjinje it net om ûntmoedige te wurden, mar krekt om stimulearre te wurden." De wethâlder reagearre hjirop troch te stellen dat der petearen west hawwe mei de Federaasje Doarpshuzen yn oprjochting. "Wy hawwe útsprutsen dat wy der absolút tegearre út komme wolle," sa sei de wethâlder. "Yn tiden fan finansjele krapte moatte wy lykwols ek wat fan de mienskip ferwachtsje kinne."
In oar riedslid uterde syn frustraasje oer de kommunikaasje fan de wethâlder: "Ik fyn dat jo mei sa'n opmerking op in ferskriklike manier de frijwilligers delsette. Jo fermoardzje it petear dêrmei ek." Hy pleite derfoar dat de wethâlder persoanlik yn petear gean soe mei de frijwilligers dy't har ynsette foar it sosjaal-kultureel wurk.
De wethâlder erkende it belang fan sosjaal-kultureel wurk en joech oan dat der yn de takomst mear petearen plakfine sille. "Ik bin fan doel om noch wer nei harren ta te gean, seker as wy mei it beliedskader komme foar de sosjale basis," fersekere de wethâlder.
Nettsjinsteande de fûle pleidooien fan de yntsjinners en guon riedsleden, waard de moasje úteinlik ferwurpen. De takomst fan de subsydzjes bliuwt dêrmei ûnwis, en de diskusje oer de finansiering fan sosjaal-kultureel wurk yn Achtkarspelen is foarearst noch net ta in ein kommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 1 july 2021 stimd oer in moasje mei betrekking ta subsydzjes foar sosjaal-kultureel wurk. De moasje, yntsjinne troch FNP, PvdA en PVV, stelde foar om in earder beslút om de subsydzjes per 1 jannewaris 2022 stop te setten, yn te lûken en de subsydzjes op it hjoeddeistige nivo te hanthavenjen. De moasje waard lykwols ferwurpen mei 13 stimmen tsjin en 6 foar. De yntsjinners beklamme it belang fan sosjaal-kulturele aktiviteiten foar de leefberens yn de doarpen en warskôgen dat it stopsetten fan subsydzjes ûnwissichheid kreëarret en dizze aktiviteiten ûntmoediget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Subsydzjes Sosjaal Kultureel Wurk". De motie roept op om een eerder besluit om de subsidies voor sociaal cultureel werk in alle dorpen per 1 januari 2022 stop te zetten, in te trekken. Het stelt voor om de subsidies minimaal op het huidige niveau te handhaven en een eerdere motie om de bezuiniging te dempen niet uit te voeren. De indieners benadrukken het belang van sociaal culturele activiteiten voor de leefbaarheid in de dorpen en willen dat deze activiteiten worden gestimuleerd in plaats van ontmoedigd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is (het behouden van subsidies) en waarom (het belang van sociaal culturele activiteiten). Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of alternatieve financieringsbronnen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het eerdere besluit om de subsidies stop te zetten, willen herzien en de subsidies op het huidige niveau willen handhaven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van bezuinigingen of het ondersteunen van sociaal cultureel werk door subsidies te behouden. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdspad bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en daarmee het eerdere besluit om de subsidies te stoppen, willen intrekken.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van vrijwilligers en sociaal culturele activiteiten, maar geeft geen specifieke details over participatieprocessen of betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het behoud van sociaal culturele activiteiten kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door gemeenschapsbinding te bevorderen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor het behoud van de subsidies. Het is onduidelijk hoe de financiële gevolgen worden opgevangen binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsydzjes Sosjaal Kultureel Wurk Leefberens Frijwilligers Aktiviteiten Besuniging Swurd fan Damocles Koalysjepartijen Stimulearre UnwissensVerfijning van de zoekopdracht: