18-03-2021 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
Agendapunt 1 Is er nog een toekomst voor de club- en dorpshuizen en het Sociaal Cultureel Werk na 2021?
Dorpshuizen in Achtkarspelen in de knel: "We willen niet met de sleutels bij de gemeente staan"
De toekomst van dorpshuizen en het sociaal cultureel werk in Achtkarspelen staat op het spel. Tijdens een recent debat uitten betrokkenen hun zorgen over het wegvallen van subsidies en de impact daarvan op de gemeenschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat in de gemeente Achtkarspelen werd de toekomst van dorpshuizen en het sociaal cultureel werk besproken. Mevrouw Veenstra uit Gerkesklooster-Stroobos, die namens alle dorpshuizen sprak, benadrukte de cruciale rol die deze voorzieningen spelen in de gemeenschap. "Dorpshuizen zijn ontmoetingsplaatsen voor jong en oud en dragen bij aan de leefbaarheid van onze dorpen," aldus Veenstra.De aanleiding voor het debat was een brief van de gemeente waarin werd aangekondigd dat er vanaf 2022 geen budget meer beschikbaar is voor subsidies voor het sociaal cultureel werk. Dit besluit kwam als een schok voor de dorpshuizen, die vrezen voor hun voortbestaan. "Het is zwaar demotiverend voor de vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten," zei Veenstra.
Tijdens het debat werd duidelijk dat de communicatie tussen de gemeente en de dorpshuizen te wensen overlaat. Mevrouw Veenstra gaf aan dat er nauwelijks overleg is geweest en dat de dorpshuizen uit de krant moesten vernemen dat er zogenaamd contact was geweest. "Wij vragen ons af met wie dan?" vroeg ze retorisch.
De financiële druk op de dorpshuizen is groot. Naast het wegvallen van subsidies kampen ze met hoge kosten, zoals de WOZ-belasting. "Waarom betalen kerken geen WOZ en dorpshuizen wel?" vroeg Veenstra zich af. Ze pleitte voor een heroverweging van het besluit en riep de gemeente op om in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen.
De gemeenteraadsleden toonden begrip voor de situatie. Mevrouw Dortinga van de raad vroeg naar de ervaringen van de dorpshuizen tijdens de coronacrisis en benadrukte het belang van goede communicatie. "Het zou mooi zijn als je gewoon een hart onder de riem krijgt," zei ze.
De heer Rodenhuis van de raad erkende de complexiteit van de situatie en stelde voor om samen met de dorpshuizen naar oplossingen te zoeken. "We moeten om de tafel om te zien hoe we het sociaal cultureel werk en de dorpshuizen kunnen behouden," zei hij.
Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan een constructieve dialoog tussen de gemeente en de dorpshuizen. De betrokkenen hopen dat er snel een oplossing komt, zodat de dorpshuizen hun belangrijke rol in de gemeenschap kunnen blijven vervullen. "We willen dat de dorpshuizen betaalbare en breed toegankelijke ontmoetingsplekken blijven voor alle leeftijdsgroepen," aldus Veenstra.
Samenvatting
Op 18 maart 2021 staat tijdens de informatiecarrousel van de gemeente Achtkarspelen een presentatie op de agenda over de toekomst van club- en dorpshuizen en het Sociaal Cultureel Werk na 2021. Deze presentatie wordt gegeven door mevrouw Veenstra uit Gerkesklooster-Stroobos, namens alle dorpshuizen van Achtkarspelen. Inwoners en belanghebbende organisaties binnen de gemeente kunnen onderwerpen aandragen voor de informatiecarrousel, waarna het presidium beslist of en wanneer deze geagendeerd worden. Mevrouw Veenstra heeft een dergelijk verzoek ingediend om de gemeenteraad te informeren over de zorgen en toekomstperspectieven van de dorpshuizen in de regio.
Doarpshuzen yn Achtkarspelen yn 'e knipe: "Wy wolle net mei de kaaien by de gemeente stean"
De takomst fan doarpshuzen en it sosjaal kultureel wurk yn Achtkarspelen stiet op it spul. Tidens in resint debat uterden belutsenen harren soargen oer it fuortfallen fan subsydzjes en de ynfloed dêrfan op de mienskip.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat yn de gemeente Achtkarspelen waard de takomst fan doarpshuzen en it sosjaal kultureel wurk besprutsen. Frou Veenstra út Gerkeskleaster-Strobos, dy't nammens alle doarpshuzen spriek, beklamme de krúsjale rol dy't dizze foarsjennings spylje yn de mienskip. "Doarpshuzen binne moetingplakken foar jong en âld en drage by oan de leefberens fan ús doarpen," sa sei Veenstra.De oanlieding foar it debat wie in brief fan de gemeente wêryn oankundige waard dat der fanôf 2022 gjin budzjet mear beskikber is foar subsydzjes foar it sosjaal kultureel wurk. Dit beslút kaam as in skok foar de doarpshuzen, dy't bang binne foar harren fuortbestean. "It is swier demotiverend foar de frijwilligers dy't har mei hert en siel ynsette," sei Veenstra.
Tidens it debat waard dúdlik dat de kommunikaasje tusken de gemeente en de doarpshuzen te winskjen oer lit. Frou Veenstra joech oan dat der amper oerlis west hat en dat de doarpshuzen út de krante moasten fernimme dat der blykber kontakt west hie. "Wy freegje ús ôf mei wa dan?" frege se retorysk.
De finansjele druk op de doarpshuzen is grut. Njonken it fuortfallen fan subsydzjes hawwe se te krijen mei hege kosten, lykas de WOZ-belesting. "Wêrom betelje tsjerken gjin WOZ en doarpshuzen wol?" frege Veenstra har ôf. Se pleite foar in heroverweging fan it beslút en rôp de gemeente op om yn petear te gean oer mooglike oplossingen.
De gemeenteriedsleden toanden begryp foar de situaasje. Frou Dortinga fan de ried frege nei de ûnderfiningen fan de doarpshuzen tidens de coronakrisis en beklamme it belang fan goede kommunikaasje. "It soe moai wêze as je gewoan in hert ûnder de riem krije," sei se.
De hear Rodenhuis fan de ried erkende de kompleksiteit fan de situaasje en stelde foar om tegearre mei de doarpshuzen nei oplossingen te sykjen. "Wy moatte om 'e tafel om te sjen hoe't wy it sosjaal kultureel wurk en de doarpshuzen behâlde kinne," sei er.
It debat makke dúdlik dat der ferlet is fan in konstruktive dialooch tusken de gemeente en de doarpshuzen. De belutsenen hoopje dat der gau in oplossing komt, sadat de doarpshuzen harren wichtige rol yn de mienskip bliuwe kinne ferfolje. "Wy wolle dat de doarpshuzen betelbere en breed tagonklike moetingplakken bliuwe foar alle leeftydsgroepen," sa sei Veenstra.
Samenvatting
Op 18 maart 2021 stiet tidens de ynformaasjekarrousel fan de gemeente Achtkarspelen in presintaasje op de aginda oer de takomst fan klup- en doarpshuzen en it Sosjaal Kultureel Wurk nei 2021. Dizze presintaasje wurdt jûn troch frou Veenstra út Gerkeskleaster-Strobos, út namme fan alle doarpshuzen fan Achtkarspelen. Ynwenners en belutsen organisaasjes binnen de gemeente kinne ûnderwerpen oandrage foar de ynformaasjekarrousel, wêrnei't it presidium beslút oft en wannear't dizze op de aginda set wurde. Frou Veenstra hat sa'n fersyk yntsjinne om de gemeenteried te ynformearjen oer de soargen en takomstperspektiven fan de doarpshuzen yn de regio.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Is er nog een toekomst voor de club- en dorpshuizen en het Sociaal Cultureel Werk na 2021?" Het voorstel betreft een presentatie door mevrouw Veenstra uit Gerkesklooster-Stroobos, namens alle dorpshuizen van Achtkarspelen, aan de gemeenteraad. De presentatie richt zich op de toekomst van club- en dorpshuizen en het sociaal-cultureel werk in de gemeente na 2021. Het doel is om de raad te informeren over de huidige situatie en uitdagingen waarmee deze instellingen worden geconfronteerd, en om te bespreken welke stappen nodig zijn om hun voortbestaan te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een duidelijke aanleiding en doelstelling voor de presentatie. Echter, het bevat geen gedetailleerde plannen of oplossingen, wat begrijpelijk is gezien de informerende aard.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend in dit stadium. De raad wordt geacht kennis te nemen van de presentatie en de informatie te gebruiken voor eventuele toekomstige besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de mate van ondersteuning en financiering die zij willen bieden aan club- en dorpshuizen en het sociaal-cultureel werk. Dit kan ook betrekking hebben op beleidsprioriteiten binnen het sociale domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informerend karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Mogelijk volgt er later een besluitvormingsproces op basis van de verkregen informatie.
Participatie:
Het voorstel toont participatie door het betrekken van dorpshuizen en het sociaal-cultureel werk bij de presentatie. Het biedt een platform voor deze groepen om hun zorgen en ideeën te delen met de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van het voortbestaan en de ontwikkeling van dorpshuizen en sociaal-cultureel werk.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het een informerend stuk betreft. Eventuele financiële implicaties zouden in een later stadium moeten worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Club- en dorpshuizen Sociaal Cultureel Werk Toekomst Informatiecarrousel Presentatie Mevr. Veenstra Gerkesklooster-Stroobos Inwoners Raadsgriffie PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 1
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 1
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 1
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 2
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 2
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 1
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Agendapunt 2 Advies aanvraag omgevingsvergunning ‘drijvend zonnepark voormalige zandwinplas te Skûlenboarch’
Drijvend Zonnepark in Skûlenboarch: Innovatie of Illusie?
Een drijvend zonnepark op een voormalige zandwinplas in Skûlenboarch zorgt voor verhitte discussies in de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het project, dat deels op het grondgebied van Tytsjerksteradiel ligt, belooft duurzame energie en lokale betrokkenheid, maar stuit ook op vragen en zorgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat over het voorstel voor een drijvend zonnepark op de zandwinplas in Skûlenboarch, presenteerden initiatiefnemers David de Boer en Johan ten Brinke hun plannen aan de gemeenteraad. Het project, dat in strijd is met het huidige bestemmingsplan, heeft een positieve beoordeling gekregen van het college van Achtkarspelen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het zonnepark zou niet alleen energie opwekken, maar ook de lokale gemeenschap betrekken door energiecoöperaties voor minimaal 50% eigenaar te laten worden."Een duurzame toekomst zonder landbouwgrond op te offeren," zo omschreef David de Boer het project. Hij benadrukte dat het zonnepark een tijdelijke oplossing is die bijdraagt aan de energietransitie, zonder blijvende schade aan de omgeving. De Boer, architect van beroep, presenteerde het plan met gedetailleerde tekeningen en benadrukte de zorgvuldige afwegingen die zijn gemaakt om het project in harmonie met de omgeving te ontwikkelen.
Toch waren er kritische geluiden. Raadslid Nicolai van de PvdA vroeg zich af of het netwerk de opgewekte energie wel aankan. Johan ten Brinke, een van de adviseurs, gaf aan dat er een nieuwe kabel naar de centrale in Burgum moet worden gelegd, een proces dat nog in onderzoek is bij netbeheerder Liander. "Het bestaande netwerk kan het niet aan," bevestigde Ten Brinke, maar hij benadrukte dat er plannen zijn om dit op te lossen.
Een ander punt van zorg was de ecologische impact van het project. Pieter Goorse, betrokken bij de ecologische onderzoeken, verzekerde de raad dat er uitgebreide studies zijn gedaan naar de effecten op de natuur en dat het plan binnen de gestelde normen valt. "We willen niet alleen bestaande waarden behouden, maar ze ook versterken," aldus Goorse.
De participatie van lokale energiecoöperaties werd als positief ervaren, maar er waren vragen over het financiële model. "Waar zit dan jullie winstmodel?" vroeg raadslid Van der Laan. De Boer legde uit dat het project afhankelijk is van SDE-subsidies en dat de winst voornamelijk in de bouwfase en stroomopbrengst zit, waarvan een deel naar de coöperaties gaat.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de haalbaarheid en impact van het project. Terwijl de initiatiefnemers optimistisch zijn over de voordelen voor de gemeenschap en het milieu, blijven sommige raadsleden sceptisch. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling van het zonnepark, waarbij zowel technische als ecologische aspecten verder onderzocht moeten worden.
Samenvatting
Het document betreft een informatievoorstel aan de gemeenteraad over een positief advies voor een omgevingsvergunning voor een drijvend zonnepark op een voormalige zandwinplas in Skûlenboarch. Het college van Achtkarspelen heeft op 9 maart 2021 een positief advies afgegeven, onder voorbehoud, voor de aanvraag die grotendeels op het grondgebied van Tytsjerksteradiel ligt. De aanvraag omvat activiteiten zoals bouwen en handelen in strijd met ruimtelijke ordening. Het project is in strijd met het bestemmingsplan, maar er is een goede ruimtelijke onderbouwing en het voldoet aan de gemeentelijke zonneladders en duurzaamheidsagenda. Er is een participatietraject doorlopen en energiecoöperaties kunnen voor minimaal 50% eigenaar worden. Het advies is geagendeerd voor de informatiecarrousel op 18 maart 2021, en eventuele opmerkingen van de raad van Achtkarspelen kunnen nog worden meegenomen in de besluitvorming.
Driuwend Sinnepark yn Skûlenboarch: Ynnovaasje of Yllúzje?
In driuwend sinnepark op in eardere sânwinplas yn Skûlenboarch soarget foar ferhitte diskusjes yn de gemeenteried fan Achtkarspelen. It projekt, dat foar in part op it grûngebiet fan Tytsjerksteradiel leit, belooft duorsume enerzjy en lokale belutsenens, mar stjit ek op fragen en soargen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in resint debat oer it foarstel foar in driuwend sinnepark op de sânwinplas yn Skûlenboarch, presintearren inisjatyfnimmers David de Boer en Johan ten Brinke harren plannen oan de gemeenteried. It projekt, dat yn striid is mei it hjoeddeistige bestimmingsplan, hat in positive beoardieling krigen fan it kolleezje fan Achtkarspelen, mits oan bepaalde betingsten foldien wurdt. It sinnepark soe net allinnich enerzjy opwekke, mar ek de lokale mienskip belûke troch enerzjykoöperaasjes foar minimaal 50% eigener te litten wurde."In duorsume takomst sûnder lânbougrûn op te offerjen," sa omskreau David de Boer it projekt. Hy beklamme dat it sinnepark in tydlike oplossing is dy't bydraacht oan de enerzjytransysje, sûnder bliuwende skea oan de omjouwing. De Boer, arsjitekt fan berop, presintearre it plan mei detaillearre tekeningen en beklamme de soarchfâldige ôfwagings dy't makke binne om it projekt yn harmony mei de omjouwing te ûntwikkeljen.
Dochs wiene der krityske lûden. Riedslid Nicolai fan de PvdA frege him ôf oft it netwurk de opwekte enerzjy wol oan kin. Johan ten Brinke, ien fan de adviseurs, joech oan dat der in nije kabel nei de sintrale yn Burgum lein wurde moat, in proses dat noch yn ûndersyk is by netbehearder Liander. "It besteande netwurk kin it net oan," befêstige Ten Brinke, mar hy beklamme dat der plannen binne om dit op te lossen.
In oar punt fan soarch wie de ekologyske ynfloed fan it projekt. Pieter Goorse, belutsen by de ekologyske ûndersiken, fersekere de ried dat der útwreide stúdzjes dien binne nei de effekten op de natuer en dat it plan binnen de stelde noarmen falt. "Wy wolle net allinnich besteande wearden behâlde, mar se ek fersterkje," aldus Goorse.
De partisipaasje fan lokale enerzjykoöperaasjes waard as posityf ûnderfûn, mar der wiene fragen oer it finansjele model. "Wêr sit dan jim winstmodel?" frege riedslid Van der Laan. De Boer lei út dat it projekt ôfhinklik is fan SDE-subsydzjes en dat de winst benammen yn de boufaze en stroomopbringst sit, wêrfan in part nei de koöperaasjes giet.
It debat makke dúdlik dat der noch in protte fragen binne oer de helberens en ynfloed fan it projekt. Wylst de inisjatyfnimmers optimistysk binne oer de foardielen foar de mienskip en it miljeu, bliuwe guon riedsleden skeptysk. De kommende moannen sille krúsjaal wêze foar de fierdere ûntwikkeling fan it sinnepark, wêrby sawol technyske as ekologyske aspekten fierder ûndersocht wurde moatte.
Samenvatting
It dokumint giet oer in ynformaasjefersyk oan de gemeenteried oer in posityf advys foar in omjouwingsfergunning foar in driuwend sinnepark op in eardere sânwinplas yn Skûlenboarch. It kolleezje fan Achtkarspelen hat op 9 maart 2021 in posityf advys jûn, ûnder foarbehâld, foar de oanfraach dy't foar it grutste part op it grûngebiet fan Tytsjerksteradiel leit. De oanfraach omfiemet aktiviteiten lykas bouwen en hanneljen yn striid mei romtlike oardering. It projekt is yn striid mei it bestimmingsplan, mar der is in goede romtlike ûnderbouwing en it foldocht oan de gemeentlike sinnestappen en duorsumensaginda. Der is in partisipaasjetrajekt trochrûn en enerzjykoöperaasjes kinne foar minimaal 50% eigener wurde. It advys is op de aginda set foar de ynformaasjekarrousel op 18 maart 2021, en eventuele opmerkingen fan de ried fan Achtkarspelen kinne noch meinommen wurde yn de beslútfoarming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Advies aanvraag omgevingsvergunning ‘drijvend zonnepark voormalige zandwinplas te Skûlenboarch’". Het voorstel betreft een positief advies van het college van Achtkarspelen voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor een drijvend zonnepark op een voormalige zandwinlocatie in Skûlenboarch. Het project valt grotendeels binnen de gemeente Tytsjerksteradiel, die bevoegd is om de vergunning te verlenen. Het advies omvat toetsing aan welstandsbeleid, bouwverordening, en bestemmingsplannen, en benadrukt de noodzaak van een goede ruimtelijke ordening. Er is een participatietraject doorlopen en afspraken over eigenaarschap en opbrengsten zijn gemaakt met lokale energiecoöperaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de toetsing aan relevante beleidskaders en de betrokkenheid van lokale partijen. Echter, er zijn enkele voorbehouden en wijzigingen in het erfinrichtingsplan die aandacht behoeven.
Rol van de raad:
De raad van Achtkarspelen heeft een adviserende rol en kan opmerkingen maken die meegenomen worden in de besluitvorming door Tytsjerksteradiel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college steunt, rekening houdend met de belangen van duurzaamheid, lokale participatie, en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd, met name door het ontbreken van specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de wijziging in het erfinrichtingsplan die niet overeenkomt met eerdere participatie-uitkomsten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het advies van het college onderschrijft en eventuele opmerkingen formuleren voor Tytsjerksteradiel.
Participatie:
Er is een participatietraject doorlopen, waarbij lokale energiecoöperaties betrokken zijn en afspraken over eigenaarschap en opbrengsten zijn gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op zonne-energie en de betrokkenheid van lokale energiecoöperaties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat minimaal 50% van de opbrengsten terugvloeit naar de omgeving, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Drijvend zonnepark Skûlenboarch Omgevingsvergunning Tytsjerksteradiel Ruimtelijke ordening Zandwinplas Positief advies Bestemmingsplan Duurzaamheidsagenda EnergiecoöperatiesVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hans Van der Laan - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
Inspreker 3
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Inspreker 3
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:32:51 - 00:34:01 - 00:34:39 - 00:41:35 - 00:45:37 - 00:45:46 - 00:46:00 - 00:47:32 - 00:47:41 - 00:48:03 - 00:48:26 - 00:49:32 - 00:50:26 - 00:52:53 - 00:53:24 - 00:54:00 - 00:54:35 - 00:55:43 - 00:57:16 - 00:57:21 - 00:57:46 - 00:58:00 - 01:00:43 - 01:03:03 - 01:04:51 - 01:05:27 - 01:06:55 - 01:07:14 - 01:07:31 - 01:08:51 - 01:13:14 - 01:13:46 - 01:14:28 - 01:14:55 - 01:16:14 - 01:19:06 - 01:21:20 - 01:21:25 - 01:22:52 - 01:24:17 - 01:24:27 - 01:25:27 - 01:26:21 - 01:26:31 - 01:27:12 - 01:27:42
Inspreker 3 -
00:33:44 - 00:34:19 - 00:34:55 - 00:41:38 - 00:45:59 - 00:46:17 - 00:47:37 - 00:48:21 - 00:49:52 - 00:50:29 - 00:51:39 - 00:52:51 - 00:53:17 - 00:53:45 - 00:54:20 - 00:54:37 - 00:54:55 - 00:57:54 - 00:57:56 - 00:58:03 - 01:00:56 - 01:03:27 - 01:07:03 - 01:07:24 - 01:07:41 - 01:09:03 - 01:14:45 - 01:14:49 - 01:15:08 - 01:16:51 - 01:17:46 - 01:17:59 - 01:19:09 - 01:19:23 - 01:20:17 - 01:21:22 - 01:21:42 - 01:22:58 - 01:24:19 - 01:24:24 - 01:24:29 - 01:24:31 - 01:26:10 - 01:27:15
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
Hans Van der Laan - PVV
Agendapunt 3 Bestemmen extra woning ten westen van Panwerkswal 1 te Gerkesklooster
Extra woning aan Panwerkswal 1: een bron van discussie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor een extra woning aan de Panwerkswal 1 in Gerkesklooster. Ondanks bezwaren van FrieslandCampina en het Wetterskip, ziet de raad geen reden om het plan tegen te houden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 25 maart 2021 werd het voorstel om een extra woning toe te voegen aan de Panwerkswal 1 in Gerkesklooster uitvoerig besproken. De eigenaar van het perceel had hierom verzocht, en het plan houdt rekening met de maximale geluidsbelasting van FrieslandCampina in de buurt. Hoewel FrieslandCampina en het Wetterskip zienswijzen hadden ingediend, vond de raad deze onvoldoende om het bestemmingsplan niet vast te stellen.De ChristenUnie had enkele kritische vragen over de geluidsbelasting en de mogelijke gevolgen voor toekomstige bewoners. "FrieslandCampina maakt zich zorgen over de toekomstige uitbreiding en vreest dat nieuwe bewoners zullen klagen over geluidsoverlast," aldus een raadslid van de ChristenUnie. De gemeente antwoordde dat het akoestisch onderzoek door de FUMO heeft aangetoond dat de woning binnen de geluidscontouren van FrieslandCampina valt en dat er voldoende afstand is tot andere bedrijven zoals Koopmans.
Een ander punt van discussie was de hogere grenswaarde voor geluid. Normaal gesproken is de grenswaarde 50 decibel, maar in dit geval is een afwijking tot 55 decibel toegestaan. "De toekomstige bewoner is hiervan op de hoogte," verzekerde een gemeentewoordvoerder. FrieslandCampina heeft echter niet aangegeven in hoeverre deze nieuwe woning een belemmering vormt voor hun uitbreidingsplannen.
De raad benadrukte dat de woning aan de Panwerkswal 1 geen extra beperkingen zal opleveren voor FrieslandCampina, aangezien de fabriek richting het dorp al op slot zit door bestaande woningen. "De woning aan het Singel 14 is op dit moment al belemmerend om die kant op te gaan," verduidelijkte een gemeenteraadslid.
Ondanks de zorgen van FrieslandCampina, besloot de gemeenteraad het bestemmingsplan vast te stellen. Het besluit wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage voor beroep. De discussie over de balans tussen wonen en bedrijfsactiviteiten in Gerkesklooster lijkt voorlopig nog niet voorbij.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van een bestemmingsplan voor het toevoegen van een extra woning aan de Panwerkswal 1 in Gerkesklooster. De eigenaar van het perceel heeft hierom verzocht, en het plan houdt rekening met de maximale geluidsbelasting van FrieslandCampina in de buurt. Het college had in 2015 al ingestemd met de mogelijkheid voor een extra woning binnen de geluidsnormen. FrieslandCampina en het Wetterskip hebben zienswijzen ingediend, maar deze bieden onvoldoende reden om het bestemmingsplan niet vast te stellen. Er is geen exploitatieplan of milieueffectrapportage nodig. Het besluit wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage voor beroep. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het bestemmingsplan op 25 maart 2021 vastgesteld.
Ekstra wenning oan Panwerkswal 1: in boarne fan diskusje
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it bestimmingsplan foar in ekstra wenning oan de Panwerkswal 1 yn Gerkeskleaster. Nettsjinsteande beswieren fan FrieslandCampina en it Wetterskip, sjocht de ried gjin reden om it plan tsjin te hâlden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 25 maart 2021 waard it foarstel om in ekstra wenning ta te foegjen oan de Panwerkswal 1 yn Gerkeskleaster wiidweidich besprutsen. De eigener fan it perseel hie hjir om frege, en it plan hâldt rekken mei de maksimale lûdsbelesting fan FrieslandCampina yn 'e buert. Hoewol't FrieslandCampina en it Wetterskip sjoenwizen yntsjinne hiene, fûn de ried dizze net genôch om it bestimmingsplan net fêst te stellen.De ChristenUnie hie inkele krityske fragen oer de lûdsbelesting en de mooglike gefolgen foar takomstige bewenners. "FrieslandCampina makket him soargen oer de takomstige útwreiding en freest dat nije bewenners kleie sille oer lûdsoerlêst," sei in riedslid fan de ChristenUnie. De gemeente antwurde dat it akoestysk ûndersyk troch de FUMO oantoand hat dat de wenning binnen de lûdskontouren fan FrieslandCampina falt en dat der genôch ôfstân is ta oare bedriuwen lykas Koopmans.
In oar punt fan diskusje wie de hegere grinzwurde foar lûd. Normaal sprutsen is de grinzwurde 50 desibel, mar yn dit gefal is in ôfwiking oant 55 desibel tastien. "De takomstige bewenner is hjirfan op 'e hichte," fersekere in gemeentewurdvoerder. FrieslandCampina hat lykwols net oanjûn yn hoefier dizze nije wenning in beheining foarmet foar harren útwreidingsplannen.
De ried beklamme dat de wenning oan de Panwerkswal 1 gjin ekstra beheining opsmite sil foar FrieslandCampina, om't de fabryk rjochting it doarp al op slot sit troch besteande wenningen. "De wenning oan it Singel 14 is op dit stuit al beheind om dy kant op te gean," ferklearre in gemeenteriedslid.
Nettsjinsteande de soargen fan FrieslandCampina, besleat de gemeenteried it bestimmingsplan fêst te stellen. It beslút wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjen foar berop. De diskusje oer de balâns tusken wenjen en bedriuwsaktiviteiten yn Gerkeskleaster liket foarearst noch net foarby.
Samenvatting
It foarstel giet oer it fêststellen fan in bestimmingsplan foar it tafoegjen fan in ekstra wenning oan de Panwerkswal 1 yn Gerkeskleaster. De eigener fan it perseel hat hjir om frege, en it plan hâldt rekken mei de maksimale lûdsbelesting fan FrieslandCampina yn de buert. It kolleezje hie yn 2015 al ynstimd mei de mooglikheid foar in ekstra wenning binnen de lûdsnivo's. FrieslandCampina en it Wetterskip hawwe beswieren yntsjinne, mar dizze biede net genôch reden om it bestimmingsplan net fêst te stellen. Der is gjin eksploitaasjeplan of miljeu-effektrapportaazje nedich. It beslút wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjen foar berop. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it bestimmingsplan op 25 maart 2021 fêststeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Gerkesklooster-Stroobos, Panwerkswal 1’. Het plan voorziet in de mogelijkheid om een extra woning te bouwen aan de Panwerkswal in Gerkesklooster. De eigenaar van het perceel heeft hierom verzocht, en het plan houdt rekening met de maximale geluidsbelasting vanuit FrieslandCampina. Er zijn zienswijzen ingediend door FrieslandCampina en het Wetterskip, maar deze bieden onvoldoende grond om het plan te wijzigen. Het voorstel stelt dat er geen exploitatieplan of milieueffectrapportage (planMER) nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de ruimtelijke ordening en de afwegingen die zijn gemaakt. De zienswijzen zijn behandeld en er is een juridische basis voor het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van bestemmingsplannen volgens de Wet op de ruimtelijke ordening. In dit geval moet de raad beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het bestemmingsplan goedkeuren ondanks de zienswijzen van FrieslandCampina en het Wetterskip. Er moet worden afgewogen of de belangen van de aanvrager zwaarder wegen dan de bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locatie en het doel (extra woning). Het is haalbaar en relevant binnen de wettelijke kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen en geen planMER uit te voeren.
Participatie:
Er is geen specifieke burgerparticipatie genoemd, maar er is wel communicatie geweest met betrokken partijen zoals FrieslandCampina.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten particulier worden gedragen. Er is geen exploitatieplan nodig omdat het bouwplan aansluit op bestaande infrastructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos Panwerkswal 1 FrieslandCampina Zienswijzen Bouwvlak Geluidsbelasting Wet ruimtelijke ordening Exploitatieplan PlanMERVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
H.J. Graansma - PVV
Inspreker 3
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Inspreker 3
IJde van Kammen - FNP
Agendapunt 4 Motie gemeenteraad Leeuwarden inzake huishoudelijke hulp als vangnet
Samenvatting
De gemeenteraad van Leeuwarden heeft op 2 december 2020 een motie aangenomen over huishoudelijke hulp als vangnet. Deze motie is vervolgens naar alle gemeenteraden in Fryslân gestuurd om aandacht te vragen voor het onderwerp. De motie werd op 17 december 2020 op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Op verzoek van de PvdA-fractie is de motie geagendeerd voor de raadsvergadering van 25 maart 2021. Het doel is om de raadsleden te informeren en te laten discussiëren over de rol van huishoudelijke hulp als vangnet binnen het sociale domein.
Samenvatting
De gemeenteried fan Ljouwert hat op 2 desimber 2020 in moasje oannommen oer húshâldlike help as fangnet. Dizze moasje is dêrnei nei alle gemeenterieden yn Fryslân stjoerd om omtinken te freegjen foar it ûnderwerp. De moasje waard op 17 desimber 2020 op de digitale List Yngongene Stikken pleatst. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is de moasje agindearre foar de riedsgearkomste fan 25 maart 2021. It doel is om de riedsleden te ynformearjen en te litten diskusjearje oer de rol fan húshâldlike help as fangnet binnen it sosjale domein.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie gemeenteraad Leeuwarden inzake huishoudelijke hulp als vangnet." De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Leeuwarden, pleit voor het behoud en de versterking van huishoudelijke hulp als een vangnet voor kwetsbare inwoners. Het doel is om te zorgen dat mensen die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp, zoals ouderen en mensen met een beperking, de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om zelfstandig te blijven wonen. De motie is naar alle gemeenteraden in Fryslân gestuurd om bewustwording en steun te genereren voor dit onderwerp.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk het doel en de intentie beschrijft. Echter, details over de implementatie, zoals specifieke maatregelen of financiering, worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en een standpunt innemen over de voorgestelde maatregelen. Ze kunnen besluiten om de motie te steunen, aan te passen of af te wijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de prioriteit willen geven aan het behoud en de versterking van huishoudelijke hulp. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over budgettoewijzing en beleidsprioriteiten binnen het sociale domein.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen, aanpassen of verwerpen. Dit kan ook inhouden dat ze verdere stappen ondernemen om de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of belanghebbenden. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe betrokkenen, zoals zorgontvangers en zorgverleners, bij de uitvoering betrokken kunnen worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, tenzij men het behoud van zelfstandigheid en welzijn van kwetsbare groepen als een vorm van sociale duurzaamheid beschouwt.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huishoudelijke hulp Vangnet Motie Leeuwarden PvdA-fractie Fryslân Raadsvergadering Ingekomen Stukken Griffie Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Beantwurding skriftlike fragen oer bystân en boadskippen
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vergadering op 25 maart 2021, met als agendapunt de beantwoording van schriftelijke vragen over bijstand en boodschappen. Deze vragen werden op 4 januari 2021 door de FNP-fractie gesteld en op 3 februari beantwoord door het college. De antwoorden zijn op 4 februari 2021 op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. Op verzoek van de FNP-fractie is dit onderwerp geagendeerd voor bespreking tijdens de raadsvergadering. De portefeuillehouder is mevrouw P.M. Jonker en de ambtenaar die hierbij betrokken is, is de heer J. Jager.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de riedsgearkomste op 25 maart 2021, mei as agindapunt it beantwurdzjen fan skriftlike fragen oer bystân en boadskippen. Dizze fragen waarden op 4 jannewaris 2021 troch de FNP-fraksje steld en op 3 febrewaris beantwurde troch it kolleezje. De antwurden binne op 4 febrewaris 2021 op de digitale List Yngongene Stikken pleatst. Op fersyk fan de FNP-fraksje is dit ûnderwerp op de aginda set foar bespreking tidens de riedsgearkomste. De portefúljehâlder is frou P.M. Jonker en de amtner dy't hjirby belutsen is, is de hear J. Jager.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beantwoording schriftelijke vragen over bijstand en boodschappen." Het betreft de beantwoording van vragen die de FNP-fractie op 4 januari 2021 heeft gesteld over bijstand en boodschappen. Deze vragen zijn op 3 februari 2021 door het college beantwoord en vervolgens op de digitale Lijst Ingekomen Stukken geplaatst. De FNP-fractie heeft verzocht om deze beantwoording te agenderen voor de raadsvergadering van 25 maart 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de beantwoording van de gestelde vragen omvat. Er is echter geen verdere inhoudelijke informatie over de antwoorden zelf of de context van de vragen in het voorstel opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de beantwoording van de vragen. Het is een meningvormende vergadering, wat betekent dat de raad de gelegenheid heeft om de antwoorden te bespreken en eventueel verdere vragen te stellen of opmerkingen te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het voornamelijk gaat om het kennisnemen van de beantwoording van vragen. Echter, de discussie kan leiden tot politieke keuzes of standpunten over het beleid rondom bijstand en boodschappen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een administratieve afhandeling betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of acties geformuleerd. Er zijn geen evidente inconsistenties in de tekst van het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de beantwoording van de schriftelijke vragen. Er is geen besluitvorming over beleidswijzigingen of andere acties vereist.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een interne afhandeling van vragen binnen de gemeentelijke structuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op de beantwoording van vragen over bijstand en boodschappen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het betreft de beantwoording van vragen, en er is geen indicatie dat er financiële implicaties zijn of dat er dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schriftelijke vragen Bijstand Boodschappen FNP-fractie Beantwoording College Digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Griffie Raadsvergadering BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Voorstel tot voortzetten regionale samenwerking Noordoost Fryslân in ANNO III
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen werkt samen met Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Tytsjerksteradiel, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân in het Netwerk Noordoost. Na succesvolle samenwerkingen in ANNO I en II, wil het college deze voortzetten in ANNO III, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het college heeft een concept-samenwerkingsagenda opgesteld en vraagt de raad om suggesties en aanvullingen. De agenda bouwt voort op eerdere samenwerkingen en richt zich op regionale opgaven die gezamenlijk beter aangepakt kunnen worden. De raad wordt gevraagd om input te geven op de inhoud en structuur van de agenda, en om te bepalen welke opgaven prioriteit moeten krijgen. Het uiteindelijke doel is om voor de zomer van 2021 een definitieve agenda vast te stellen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen wurket gear mei Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Tytsjerksteradiel, de provinsje Fryslân en Wetterskip Fryslân yn it Netwurk Noardeast. Nei súksesfolle gearwurkingen yn ANNO I en II, wol it kolleezje dizze fuortsette yn ANNO III, ûnder foarbehâld fan goedkarring troch de ried. It kolleezje hat in konsept-gearwurkingsaginda opsteld en freget de ried om suggestjes en oanfullingen. De aginda bout fierder op eardere gearwurkingen en rjochtet him op regionale opjeften dy't tegearre better oanpakt wurde kinne. De ried wurdt frege om ynbring te jaan oer de ynhâld en struktuer fan de aginda, en om te bepalen hokker opjeften prioriteit krije moatte. It úteinlike doel is om foar de simmer fan 2021 in definitive aginda fêst te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorstel tot voortzetten regionale samenwerking Noordoost Fryslân in ANNO III". Het voorstel betreft de voortzetting van de regionale samenwerking in Noordoost Fryslân onder de ANNO III agenda. Na de succesvolle afronding van ANNO I en II, wil het college de samenwerking voortzetten, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het voorstel vraagt de raad om suggesties en aanvullingen op de concept-samenwerkingsagenda, die samen met andere overheden en partners verder uitgewerkt zal worden. Het uiteindelijke doel is om een gedragen agenda te creëren die bijdraagt aan een leefbare en vitale regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de voortzetting van de samenwerking en de betrokkenheid van de raad. Het bevat een concept-samenwerkingsagenda en een groslijst van opgaven, maar vraagt expliciet om aanvullingen en suggesties, wat aangeeft dat het nog niet definitief is.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college van aanvullingen en suggesties te voorzien over de concept-samenwerkingsagenda. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voortzetting van de samenwerking en het uiteindelijke besluit over de agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voortzetting van de samenwerking in ANNO III en welke opgaven prioriteit krijgen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de strategische richting en de specifieke opgaven die regionaal moeten worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het nog in conceptfase is en vraagt om verdere uitwerking. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen gespecificeerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de openheid voor suggesties kan leiden tot wijzigingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voortzetting van de samenwerking in ANNO III en welke suggesties en aanvullingen zij willen meegeven aan het college.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de mienskip en andere samenwerkingspartners bij het uitwerken van de opgaven. Er is ruimte voor input van de raad en andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp, maar gezien de focus op een leefbare en vitale regio, kan het een impliciet onderdeel zijn van de opgaven.
Financiële gevolgen:
Er wordt aangegeven dat er een voorstel wordt voorbereid om middelen vrij te maken in de begroting van 2022 om de samenwerking te faciliteren. De exacte financiële gevolgen en dekking worden later gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ANNO III Regionale samenwerking Noordoost Fryslân Samenwerkingsagenda Netwerk Noordoost Opgaven Mienskip Versnellingsagenda Subsidies Triple helixVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Harmonisatie P&C-cyclus
Samenvatting
Het voorstel betreft de harmonisatie van de Planning & Control (P&C) cyclus binnen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel is om de frequentie van begrotingswijzigingen te verlagen van maandelijks naar vier keer per jaar (april, juni/juli, oktober en december) en om de inhoud van deze wijzigingen uit te breiden met een paragraaf 'Overige ontwikkelingen'. Dit moet leiden tot betere verantwoordingsinformatie, optimalisatie van werkprocessen en efficiëntere inzet van mensen en middelen. De huidige situatie, waarbij begrotingswijzigingen maandelijks plaatsvinden zonder kwalitatieve toelichting, wordt als suboptimaal beschouwd. Door de wijzigingen minder frequent te maken, ontstaat er meer ruimte voor kwalitatieve toelichting en integrale afweging van voorstellen met begrotingsimpact. Het voorstel is besproken en goedgekeurd door de raad van Achtkarspelen op 25 maart 2021.
Samenvatting
It foarstel giet oer de harmonisaasje fan de Planning & Control (P&C) syklus binnen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel is om de frekwinsje fan begruttingswizigingen te ferleegjen fan moanliks nei fjouwer kear yn it jier (april, juny/july, oktober en desimber) en om de ynhâld fan dizze wizigingen út te wreidzjen mei in paragraaf 'Oare ûntwikkelingen'. Dit moat liede ta bettere ferantwurdingsynformaasje, optimalisaasje fan wurkprosessen en effisjintere ynset fan minsken en middels. De hjoeddeistige situaasje, wêrby't begruttingswizigingen moanliks plakfine sûnder kwalitative taljochting, wurdt as suboptimaal beskôge. Troch de wizigingen minder faak te meitsjen, ûntstiet der mear romte foar kwalitative taljochting en yntegraal ôfwaagjen fan foarstellen mei begruttingsynfloed. It foarstel is besprutsen en goedkard troch de ried fan Achtkarspelen op 25 maart 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Harmonisatie P&C-cyclus". Het doel is om de frequentie van begrotingswijzigingen te verlagen van maandelijks naar vier keer per jaar (april, juni/juli, oktober, december) en om de inhoud van deze wijzigingen uit te breiden met een paragraaf 'Overige ontwikkelingen'. Dit moet leiden tot een betere verantwoording en informatievoorziening aan de raad, en een efficiëntere inzet van mensen en middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de verwachte voordelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde evaluatie van mogelijke risico's en een concreet plan voor monitoring en evaluatie van de nieuwe werkwijze.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de frequentie en inhoud van de begrotingswijzigingen. Het is hun taak om het voorstel te beoordelen en goed te keuren of af te wijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde vermindering van de frequentie van begrotingswijzigingen en de uitbreiding van de inhoud wenselijk zijn. Dit vereist een afweging tussen de behoefte aan frequente financiële updates en de voordelen van meer uitgebreide en kwalitatieve rapportages.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's van minder frequente updates worden niet uitgebreid besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de P&C-cyclus.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd. Het voorstel richt zich op een efficiëntere inzet van bestaande middelen, zonder extra kosten te genereren. Er is geen specifieke dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie P&C-cyclus Begrotingswijzigingen Verantwoordingsinformatie Frequentie Informatievoorziening Kwaliteitsimpuls Mensen en middelen Integraal afwegen EfficiëntieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Onderzoeksrapport RKC Belevingsonderzoek Wmo
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft een onderzoek uitgevoerd naar de beleving van de uitvoering van de Wmo door cliënten in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel was om inzicht te krijgen in de ervaringen van cliënten met betrekking tot bekendheid, toegankelijkheid, kwaliteit en tevredenheid van de Wmo-voorzieningen. De commissie heeft aanbevelingen gedaan, waaronder het verbeteren van de informatievoorziening over de Wmo, het belang van heldere communicatie, de behoefte aan persoonlijk contact en vaste contactpersonen, en het benutten van voorliggende voorzieningen om de druk op de Wmo te verminderen. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten deze aanbevelingen grotendeels over te nemen en het college opdracht gegeven om deze uit te voeren.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommisje hat in ûndersyk útfierd nei de belibbing fan de útfiering fan de Wmo troch kliïnten yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel wie om ynsjoch te krijen yn de ûnderfiningen fan kliïnten mei betrekking ta bekendheid, tagonklikheid, kwaliteit en tefredenheid fan de Wmo-foarsjennings. De kommisje hat oanbefellings dien, wêrûnder it ferbetterjen fan de ynformaasjeferskaffing oer de Wmo, it belang fan dúdlike kommunikaasje, de needsaak oan persoanlik kontakt en fêste kontaktpersoanen, en it benutten fan foarôfgeande foarsjennings om de druk op de Wmo te ferminderjen. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten dizze oanbefellings foar it grutste part oer te nimmen en it kolleezje opdracht jûn om dizze út te fieren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoeksrapport RKC Belevingsonderzoek Wmo
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie (RKC) over de beleving van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) door cliënten in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het rapport onderzoekt de bekendheid, toegankelijkheid, kwaliteit en tevredenheid van Wmo-voorzieningen. De raad wordt geadviseerd om de aanbevelingen van de RKC over te nemen, waaronder het verbeteren van informatievoorziening, het belang van persoonlijk contact en het benutten van voorliggende voorzieningen om de druk op de Wmo te verminderen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en een overzicht van de bevindingen uit het onderzoek. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de implementatie van de aanbevelingen en de specifieke acties die nodig zijn om de voorgestelde verbeteringen te realiseren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie te beoordelen en te besluiten of deze moeten worden overgenomen en uitgevoerd. De raad kan het college opdracht geven om de aanbevelingen te implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen en hoe deze worden geïmplementeerd. Er moet een keuze worden gemaakt over de prioritering van de aanbevelingen en de toewijzing van middelen om de voorgestelde verbeteringen te realiseren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen voor de implementatie van de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zouden baat hebben bij meer concrete actieplannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen 1, 2 en 4 volledig over te nemen en aanbeveling 3 gedeeltelijk, met inachtneming van de kanttekeningen van het college.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het verbeteren van de communicatie met inwoners en het regelmatig toetsen van hun informatiebehoeften.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de verbetering van de dienstverlening en communicatie binnen de Wmo.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen informatie over de kosten van de implementatie van de aanbevelingen of de benodigde budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie Belevingsonderzoek Aanbevelingen Informatievoorziening Persoonlijk contact Voorliggende voorzieningen Cliëntenervaringen CommunicatiestrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Parksterreed 5a te Boelenslaan
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 maart 2021 besloten een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een tweede agrarische bedrijfswoning op het perceel Parksterreed 5a te Boelenslaan. Deze aanvraag is ingediend door Mts. Nijboer vanwege de noodzaak voor een tweede woning bij hun biologische melkveebedrijf. Hoewel de bouw niet binnen het huidige bestemmingsplan past, is er een uitgebreide afwijkingsprocedure gevolgd. De noodzaak voor de tweede woning is onderbouwd met bedrijfsgegevens en goedgekeurd door een onafhankelijk adviesbureau. De provincie heeft ook ingestemd met het plan. Indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen wijzigingen plaatsvinden, zal de ontwerpverklaring als definitieve verklaring worden aangemerkt, waardoor de omgevingsvergunning kan worden verleend. Omwonenden zijn positief over de plannen en er zijn geen bezwaren van de dichtstbijzijnde buren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maart 2021 besletten in ûntwerpferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan foar de bou fan in twadde agraryske bedriuwswente op it perseel Parksterreed 5a te Boelensloane. Dizze oanfraach is yntsjinne troch Mts. Nijboer fanwegen de needsaak foar in twadde wente by harren biologysk melkfeebedriuw. Hoewol't de bou net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan past, is der in útwreide ôfwikingsproseduere folge. De needsaak foar de twadde wente is ûnderboud mei bedriuwsgegevens en goedkard troch in ûnôfhinklik advysburo. De provinsje hat ek ynstimd mei it plan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde en der gjin wizigingen plakfine, sil de ûntwerpferklearring as definitive ferklearring oanmurken wurde, wêrtroch't de omjouwingsfergunning ferliend wurde kin. Omwenners binne posityf oer de plannen en der binne gjin beswieren fan de tichtstbye buorlju.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Parksterreed 5a te Boelenslaan". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Achtkarspelen een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeeft voor de bouw van een tweede agrarische bedrijfswoning op het perceel Parksterreed 5a. De aanvraag is ingediend door Mts. Nijboer, die de noodzaak van een tweede woning heeft onderbouwd vanwege de bedrijfsvoering van hun biologisch melkveebedrijf. Omdat de aanvraag niet binnen het huidige bestemmingsplan past, is een afwijkingsprocedure noodzakelijk. De raad moet instemmen met deze afwijking voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde bijlagen zoals bouwtekeningen, ruimtelijke onderbouwing en diverse onderzoeken. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is in de procedure om af te wijken van het bestemmingsplan. Dit is vereist voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan voor de bouw van een tweede bedrijfswoning. Dit omvat het afwegen van de noodzaak voor de woning tegen de regels van het bestemmingsplan en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen wijzigingen zijn.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft aangegeven dat omwonenden positief zijn over de plannen en dat er persoonlijk contact is geweest met de dichtstbijzijnde buren, die geen bezwaar hebben.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er kunnen planschadeclaims ontstaan door de afwijking van het bestemmingsplan. De initiatiefnemer heeft echter een overeenkomst getekend om eventuele schadevergoedingen aan de gemeente te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agrarische bedrijfswoning Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Ruimtelijke onderbouwing Noodzaak Bedrijfsvoering Afwijkingsprocedure Parksterreed 5a Maatschap Nijboer Provincie FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Wegbestemmen twee gesaneerde woningen ten behoeve van FrieslandCampina
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 maart 2021 besloten om het bestemmingsplan 'Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos' vast te stellen. Dit besluit betreft het wegbestemmen van twee gesloopte woningen aan de Verlaatsterweg en Het Singel, op verzoek van FrieslandCampina. De woningen vormden een belemmering voor de milieuvergunning en bedrijfsvoering van FrieslandCampina. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan, en er is geen noodzaak voor een exploitatieplan of milieueffectrapportage. Het vaststellingsbesluit wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage voor beroep.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maart 2021 besletten om it bestimmingsplan 'Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos' fêst te stellen. Dit beslút giet oer it wegbestimmen fan twa sloopt wenningen oan de Verlaatsterweg en Het Singel, op fersyk fan FrieslandCampina. De wenningen foarmen in belemmering foar de miljeufergunning en bedriuwsfiering fan FrieslandCampina. Der binne gjin beswieren yntsjinne tsjin it ûntwerpbestimmingsplan, en der is gjin needsaak foar in eksploitaasjeplan of miljeu-effektrapportaazje. It fêststellingsbeslút wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjen foar berop.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Partiële herziening Gerkesklooster-Stroobos" voor het wegbestemmen van twee gesaneerde woningen ten behoeve van FrieslandCampina. Het doel is om de bedrijfsvoering van FrieslandCampina te optimaliseren door het verwijderen van belemmeringen in de milieuvergunning. Twee woningen, een aan de Verlaatsterweg en een aan Het Singel, zijn reeds gesloopt. De herziening van het bestemmingsplan sluit aan bij de bestaande bestemmingen van de omliggende gronden en er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herziening van het bestemmingsplan, inclusief de juridische en ruimtelijke overwegingen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.1 van de Wet op de ruimtelijke ordening. De raad moet beslissen of het voorstel wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het belang van FrieslandCampina in het optimaliseren van hun bedrijfsvoering zwaarder weegt dan eventuele andere belangen, hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist wellicht aspecten van haalbaarheid en relevantie, aangezien er geen directe participatie van burgers is geweest. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen, en geen planMER uit te voeren.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend. Dit kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of bezwaren vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het gaat voornamelijk om ruimtelijke ordening en bedrijfsvoering.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe kosten voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FrieslandCampina Bestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos Verlaatsterweg Het Singel Milieuvergunning Kaaspakhuis Sloop Ruimtelijke ordening ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht: