16-01-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0.0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 0.1 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Renovatie tennisbanen
Tennisvereniging Drogeham vecht voor overleving: Gemeente Achtkarspelen overweegt extra krediet voor renovatie
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat voor een belangrijke beslissing: het al dan niet toekennen van een extra krediet van € 48.000 voor de renovatie van twee verouderde tennisbanen in Drogeham. Zonder deze renovatie dreigt de lokale tennisvereniging te verdwijnen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een extra krediet van netto € 48.000 beschikbaar te stellen voor de renovatie van twee tennisbanen in Drogeham. De huidige staat van de banen is slecht, en zonder renovatie dreigt de tennisvereniging te verdwijnen. Het verenigingsbestuur heeft na eerdere afwijzing van renovatieplannen door de gemeente, stappen ondernomen om de vereniging nieuw leven in te blazen, waaronder het verhogen van het ledenaantal van 27 naar 67. Er zijn verwachtingen gewekt dat de banen vernieuwd zouden worden, en het bestuur heeft geen alternatieve financiering gezocht. De totale renovatiekosten worden geschat op € 171.000, waarvan de gemeente € 23.000 terug kan krijgen via de ‘SPUK-sportregeling’. Het voorstel is om de banen te renoveren en daarna het complex via een recht van opstal aan de vereniging over te dragen, zodat zij in aanmerking komen voor subsidies. Het eigendom van het complex door de vereniging wijkt af van het huidige beleid, maar is mogelijk als de vereniging de aansprakelijkheid wil overnemen.
Tennisklup Drogeham fjochtet foar oerlibjen: Gemeente Achtkarspelen oerwaget ekstra kredyt foar renovaasje
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet foar in wichtige beslissing: it wol of net takennen fan in ekstra kredyt fan € 48.000 foar de renovaasje fan twa âldere tennisbanen yn Droegeham. Sûnder dizze renovaasje driget de lokale tennisferiening te ferdwinen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om in ekstra kredyt fan netto € 48.000 beskikber te stellen foar de renovaasje fan twa tennisbanen yn Drogeham. De hjoeddeistige steat fan de banen is min, en sûnder renovaasje driget de tennisferiening te ferdwinen. It ferieningsbestjoer hat nei eardere ôfwizing fan renovaasjeplannen troch de gemeente, stappen nommen om de feriening nij libben yn te blazen, ûnder oaren troch it ferheegjen fan it lede-oantal fan 27 nei 67. Der binne ferwachtingen wekt dat de banen fernijd wurde soene, en it bestjoer hat gjin alternative finansiering socht. De totale renovaasjekosten wurde rûsd op € 171.000, wêrfan't de gemeente € 23.000 weromkrije kin troch de 'SPUK-sportregeling'. It foarstel is om de banen te renovearjen en dêrnei it kompleks troch in rjocht fan opstal oer te dragen oan de feriening, sadat hja yn oanmerking komme foar subsydzjes. It eigendom fan it kompleks troch de feriening wykt ôf fan it hjoeddeistige belied, mar is mooglik as de feriening de oanspraaklikheid oernimme wol.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Renovatie tennisbanen Drogeham
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen vraagt de gemeenteraad om een extra krediet van netto € 48.000 voor de renovatie van twee tennisbanen in Drogeham. De tennisbanen zijn in slechte staat en zonder renovatie dreigt de vereniging op te houden te bestaan. Het verenigingsbestuur heeft na eerdere afwijzing van de renovatie door de gemeente, acties ondernomen om de vereniging nieuw leven in te blazen, wat heeft geresulteerd in een toename van het ledenaantal. De renovatiekosten bedragen € 171.000, waarvan € 23.000 wordt verwacht terug te krijgen via de SPUK-sportregeling.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de financiële aspecten, en de argumenten voor de renovatie. Er is echter weinig detail over de exacte plannen voor de renovatie en de lange termijn impact op de vereniging.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om financiële investeringsbijdragen goed te keuren. In dit geval moet de raad beslissen over het beschikbaar stellen van extra krediet voor de renovatie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het extra krediet van € 48.000 gerechtvaardigd is gezien de huidige financiële situatie en de toekomstperspectieven van de tennisvereniging. Er moet ook worden overwogen of de investering in lijn is met het gemeentelijk beleid en de prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de renovatie van de tennisbanen en het beschikbaar stellen van het extra krediet van € 48.000.
Participatie
Er is overleg geweest met het bestuur van de tennisvereniging, maar er is weinig informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de renovatie van de banen en de keuze van materialen.
Financiële Gevolgen
De renovatiekosten bedragen € 171.000, waarvan € 23.000 wordt verwacht terug te krijgen via de SPUK-sportregeling. Het extra krediet van € 48.000 moet worden afgeboekt van de algemene reserve. Dit heeft gevolgen voor de kapitaallasten, maar deze zullen vrijvallen zodra de banen worden overgedragen aan de vereniging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Tennisbanen Drogeham Krediet Verenigingsbestuur Leden Toekomstplan SPUK-sportregeling Fusie Recht van opstalVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Presentatie Urgentieverordening Fryslân
Friese Gemeenten Debatteren over Urgentieverordening: "Een Noodzakelijke Stap"
Op 16 januari 2025 vond er een informatiesessie plaats over de Urgentieverordening Fryslân. Deze verordening, die onder meer voorrang moet geven aan kwetsbare woningzoekenden, wordt besproken door de Friese gemeenten. De bijeenkomst is bedoeld om raadsleden te informeren over de inhoud en implicaties van de verordening.
Samenvatting
Op 16 januari 2025 vond er een informatiesessie plaats over de Urgentieverordening Fryslân. Dit onderwerp valt onder Programma 6 (Sociaal Domein) en Programma 8 (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en stedelijke vernieuwing). Het presidium heeft op 17 oktober 2024 ingestemd met het verzoek van het college om een presentatie te geven over deze verordening, die verzorgd zal worden door Companen. De bijeenkomst is bedoeld om raadsleden te informeren over de inhoud en implicaties van de Urgentieverordening.
Fryske gemeenten debattearje oer Urginsjeveroardening: "In needsaaklike stap"
Op 16 jannewaris 2025 waard der in ynformaaskarrûsel hâlden oer de Urginsjeferoardering Fryslân. Dizze feroardering, dy't ûnder oaren foarrang jaan moat oan kwetsbere wensykjenden, wurdt besprutsen troch de Fryske gemeenten. De gearkomste is bedoeld om riedsleden te ynformearjen oer de ynhâld en gefolgen fan de feroardering.
Samenvatting
Op 16 jannewaris 2025 waard in ynformaasjekarrûsel hâlden oer de Urginsjeferoardering Fryslân. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 6 (Sosjaal Domein) en Programma 8 (Folkshûsfesting, Romtlike Oardering en Stedsfernijing). It presidium hat op 17 oktober 2024 ynstimd mei it fersyk fan it kolleezje om in presintaasje te jaan oer dizze feroardering, dy't fersoarge wurde sil troch Companen. De gearkomste is bedoeld om riedsleden te ynformearjen oer de ynhâld en implikaasjes fan de Urginsjeferoardering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie Urgentieverordening Fryslân." Het betreft een informatieve presentatie over de Urgentieverordening in de provincie Fryslân, die door het bureau Companen wordt gegeven. De presentatie is bedoeld om de raadsleden te informeren over de inhoud en implicaties van de verordening, die waarschijnlijk betrekking heeft op de toewijzing van woningen aan urgente woningzoekenden. Het doel is om inzicht te geven in de huidige situatie en mogelijke aanpassingen of verbeteringen in het beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatiestuk. Het biedt een duidelijk overzicht van het onderwerp en de betrokken partijen. Echter, als het voorstel verder zou gaan dan alleen informeren, zou meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de verordening en de specifieke wijzigingen of aanbevelingen wenselijk zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk informerend. De raadsleden worden op de hoogte gebracht van de inhoud van de Urgentieverordening en kunnen vragen stellen of opmerkingen maken die mogelijk in toekomstige besluitvorming worden meegenomen.
Politieke keuzes:
Hoewel het voorstel zelf informerend is, kunnen er politieke keuzes gemaakt worden op basis van de informatie die tijdens de presentatie wordt verstrekt. Dit kan betrekking hebben op prioriteiten in het toewijzingsbeleid voor woningen, de criteria voor urgentie, en de balans tussen verschillende belangen in de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het een informatiestuk betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de effectiviteit van de presentatie hangt af van de duidelijkheid en volledigheid van de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad hoeft in dit stadium geen besluit te nemen, aangezien het een informerende sessie betreft. Eventuele besluiten zouden volgen na verdere discussie en evaluatie van de verstrekte informatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen hoe participatie in toekomstige besluitvorming kan worden geïntegreerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Echter, afhankelijk van de inhoud van de Urgentieverordening, kan duurzaamheid een impliciete rol spelen, bijvoorbeeld in de context van stedelijke vernieuwing en woningbouw.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informatiestuk. Dit is logisch gezien de informerende aard van het voorstel, maar toekomstige beleidsaanpassingen op basis van de verordening kunnen wel financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Fryslân Presentatie Companen Informasjekarrûsel Programma 6 – Sociaal Domein Programma 8 – Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening Stedelijke vernieuwing Portefúljehâlder AgindearringVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:43:11 - 00:52:45 - 00:53:28 - 00:54:41 - 00:54:51 - 00:59:31 - 00:59:58 - 01:09:18 - 01:09:57 - 01:14:03 - 01:14:04 - 01:14:16 - 01:15:44 - 01:15:48 - 01:16:21 - 01:16:40 - 01:16:53 - 01:17:41 - 01:18:15 - 01:18:18 - 01:18:19 - 01:18:50 - 01:18:52 - 01:19:22 - 01:20:13 - 01:20:30 - 01:21:07 - 01:21:21 - 01:22:27 - 01:22:30 - 01:22:38 - 01:23:38 - 01:23:41 - 01:23:53 - 01:24:47 - 01:24:56 - 01:25:13 - 01:25:22 - 01:25:52 - 01:25:54 - 01:25:55 - 01:26:10 - 01:26:25 - 01:26:31
Agendapunt 3 Presentatie Noardlike Fryske Wâlden
Noardlike Fryske Wâlden: Een Groene Toekomst voor Friesland
Op 16 januari 2025 presenteerde de Vereniging Noardlike Fryske Wâlden hun visie en plannen aan de gemeenteraad. Onder leiding van portefeuillehouder H. Bruining, wordt er gediscussieerd over de rol van deze vereniging in het behoud en de ontwikkeling van het Friese landschap.
Samenvatting
Op 16 januari 2025 stond tijdens de informatiesessie een presentatie over de Noardlike Fryske Wâlden op de agenda. Dit valt onder Programma 5 - Sport, recreatie & cultuur en wordt geleid door portefeuillehouder de heer H. Bruining. De Vereniging Noardlike Fryske Wâlden zal uitleggen waar zij voor staan en wat zij kunnen betekenen voor de gemeente. Het presidium heeft op 28 november 2024 ingestemd met de presentatie.
Noardlike Fryske Wâlden: In Griene Takomst foar Fryslân
Op 16 jannewaris 2025 presintearret de Feriening Noardlike Fryske Wâlden har fisy en plannen oan de gemeenteried. Under lieding fan portefúljehâlder H. Bruining, waard der diskusjearre oer de rol fan dizze feriening yn it behâld en de ûntwikkeling fan it Fryske lânskip.
Samenvatting
Op 16 jannewaris 2025 stie in presintaasje oer de Noardlike Fryske Wâlden op 'e aginda fan de ynformaasjekarrûsel. Dit agindapunt falt ûnder Programma 5 - Sport, rekreaasje & kultuer en stiet ûnder lieding fan portefúljehâlder de hear H. Bruining. De Feriening Noardlike Fryske Wâlden sil útlizze wat har doelen binne en wat se betsjutte kin foar de gemeente. It presidium hat op 28 novimber 2024 ynstimd mei de presintaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie Noardlike Fryske Wâlden". Het voorstel betreft een informatieve presentatie door de Vereniging Noardlike Fryske Wâlden, waarin zij uitleggen waar de vereniging voor staat en wat hun rol en betekenis kan zijn voor de gemeente. Het doel is om de raadsleden te informeren over de activiteiten en mogelijkheden van de vereniging, met een focus op samenwerking en betrokkenheid bij lokale projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich uitsluitend op het informeren van de raad. Het biedt geen gedetailleerde plannen of acties, maar dat is ook niet de intentie van een informerend stuk. Het is volledig in de context van zijn doelstelling.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de presentatie en de informatie te gebruiken voor eventuele toekomstige besluitvorming. Er is geen directe actie vereist van de raad op basis van dit informatiestuk.
Politieke keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel puur informatief is. Echter, de raad kan in de toekomst beslissingen moeten nemen over samenwerking of ondersteuning van de vereniging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Dit is echter passend gezien het informatieve karakter. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. Het is bedoeld om de raadsleden te informeren.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie, maar de presentatie kan een gelegenheid bieden voor de raad om vragen te stellen en in dialoog te gaan met de vereniging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd in het voorstel, maar gezien de aard van de vereniging Noardlike Fryske Wâlden, die zich richt op natuur en landschap, kan duurzaamheid een impliciet relevant onderwerp zijn.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, aangezien het enkel om een presentatie gaat. Er is geen sprake van kosten of dekking in dit stadium.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noardlike Fryske Wâlden Presentatie Vereniging Sport Recreatie Cultuur Informasjekarrûsel Buitenpost Presidium AgindearringVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Normenkader 2025, VIC-beleidsplan 2025-2028 en VIC jaarplan 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt voorgesteld om op 23 januari 2025 het normenkader 2025 vast te stellen, samen met goedkeuringstoleranties, een verantwoordingsgrens en een rapportagegrens. Het normenkader is een jaarlijkse inventarisatie van relevante wetgeving en verordeningen voor de rechtmatigheidsverantwoording. Het college heeft een nieuw VIC beleidsplan voor 2025-2028 opgesteld, dat is aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente. De goedkeuringstoleranties blijven conform voorgaande jaren op het wettelijk minimum. De verantwoordingsgrens wordt voorgesteld op 1% van de totale lasten, en de rapportagegrens op 5% van de verantwoordingsgrens. Deze maatregelen bieden flexibiliteit om in te spelen op toekomstige wijzigingen in landelijke richtlijnen. Het college benadrukt dat deze jaarlijkse vaststelling de raad in staat stelt om haar toezichthoudende rol met meer maatwerk in te richten.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt foarsteld om op 23 jannewaris 2025 it noarmekader 2025 fêst te stellen, tegearre mei goedkarringstolerânsjes, in ferantwurdingsgrins en in rapportaazjegrins. It noarmekader is in jierlikse ynventarisaasje fan relevante wetjouwing en feroarderingen foar de rjochtmjittigensferantwurding. It kolleezje hat in nij VIC-beleidsplan foar 2025-2028 opsteld, dat oanpast is oan de nije organisaasjestruktuer fan de gemeente. De goedkarirngstolerânsjes bliuwe neffens eardere jierren op it wetlik minimum. De ferantwurdingsgrins wurdt foarsteld op 1% fan de totale kosten, en de rapportaazjegrins op 5% fan de ferantwurdingsgrins. Dizze maatregels biede fleksibiliteit om yn te spyljen op takomstige feroaringen yn lanlike rjochlinen. It kolleezje beklammet dat dizze jierlikse fêststelling de ried yn steat stelt om har tafersjochhâldende rol mei mear maatwurk yn te rjochtsjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Normenkader 2025, VIC beleidsplan 2025-2028 en VIC jaarplan 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van het normenkader door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het college heeft een nieuw VIC beleidsplan vastgesteld dat is aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente. Het voorstel omvat ook de jaarlijkse vaststelling van goedkeuringstoleranties, verantwoordingsgrens en rapportagegrens, in plaats van een meerjarig controleprotocol. Dit biedt meer flexibiliteit en maatwerk in de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de vast te stellen kaders en de redenen voor de jaarlijkse vaststelling. Er zijn geen grote lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het normenkader, de goedkeuringstoleranties, de verantwoordingsgrens en de rapportagegrens jaarlijks vast te stellen. Dit zijn belangrijke kaders voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de goedkeuringstoleranties, verantwoordingsgrens en rapportagegrens. Deze keuzes beïnvloeden de mate van controle en transparantie binnen de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader 2025 vast te stellen, de voorgestelde goedkeuringstoleranties, verantwoordingsgrens en rapportagegrens te hanteren, en kennis te nemen van het geactualiseerde VIC beleidsplan en jaarplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar het onderwerp staat onder 'overige stukken' op de agenda, zodat inwoners erover kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de controlekosten die kunnen toenemen bij strengere goedkeuringstoleranties. De verantwoordingsgrens van 1% komt overeen met €1.073.000 en de rapportagegrens van 5% van de verantwoordingsgrens is €53.650. Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven, maar ze lijken binnen de normale begrotingsprocessen te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Goedkeuringstolerantie Verantwoordingsgrens Rapportagegrens Rechtmatigheidsverantwoording VIC beleidsplan Interne controles Controlecommissie Accountantscontrole OrganisatiestructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Veiligheidsregio Fryslân, Kaderbrief 2026-2029 en Stichting Brandweeropleidingen Noord
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om op 23 januari 2025 te beslissen over de Kaderbrief 2026-2029 van Veiligheidsregio Fryslân en de verbinding van de Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON) aan de veiligheidsregio's. De Kaderbrief schetst financiële ontwikkelingen en uitdagingen, zoals loon- en materiële kosten, investeringsachterstanden en wijzigingen in de Wet op de lijkbezorging. Er zijn geen nieuwe beleidsontwikkelingen aangekondigd. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief en geen wensen of bedenkingen te uiten over de verbinding van BON. De gemeenteraad kan tot 31 januari 2025 reageren, waarna het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Fryslân de definitieve besluitvorming op 13 maart 2025 zal doen.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om op 23 jannewaris 2025 te beslissen oer de Kaderbrief 2026-2029 fan Feilichheidsregio Fryslân en de ferbining fan de Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON) oan de feiligheidsregio's. De Kaderbrief sketst finansjele ûntwikkelingen en útdagings, lykas leankosten en materiële kosten, ynfesteringsachterstannen en feroaringen yn de Wet op de lykbesoarging. Der binne gjin nije beliedsûntwikkelingen oankundige. It foarstel is om gjin sjenswize op de Kaderbrief yn te tsjinjen en gjin winsken of betinkings út te sprekken oer de ferbining fan BON. De gemeenteried kin oant 31 jannewaris 2025 reagearje, wêrnei't it Algemien Bestjoer fan Feilichheidsregio Fryslân de definitive beslútfoarming op 13 maart 2025 dwaan sil.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Veiligheidsregio Fryslân: Kaderbrief 2026-2029 en Stichting Brandweeropleidingen Noord." Het voorstel betreft de Kaderbrief 2026-2029 van de Veiligheidsregio Fryslân, waarin financiële ontwikkelingen voor de komende jaren worden geschetst. Daarnaast wordt voorgesteld om de Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON) formeel te verbinden aan de veiligheidsregio's om juridische en aanbestedingsredenen. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief en geen wensen of bedenkingen te uiten over de verbinding van BON.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële ontwikkelingen, juridische noodzaak en de gevolgen van het verbinden van BON. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context bieden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief en om wensen en bedenkingen te uiten over het verbinden van BON. Het uiteindelijke besluit wordt genomen door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen zienswijze of bedenkingen in te dienen. Dit impliceert een keuze om de voorgestelde financiële en organisatorische veranderingen zonder bezwaar te accepteren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en bedenkingen. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete uitkomsten, vooral met betrekking tot de financiële implicaties van de investeringsachterstanden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief en geen wensen of bedenkingen te uiten over de verbinding van BON.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verwachte afname van de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio, mede door lagere loonkosten en investeringsachterstanden. De dekking van kosten voor de Wet op de Lijkbezorging wordt budgetneutraal uitgevoerd via het gemeentefonds. Er zijn risico's verbonden aan hogere onderhoudskosten en mogelijke hogere vervangingsinvesteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2026-2029 Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON) Autonome ontwikkelingen Achterstanden investeringsplanning Dekkingsplan Brandweer Bestuurlijke opdracht GGD Hoofdlijnenakkoord Gemeentelijke bijdrage AanbestedingsregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Inspectie op gastoudervoorzieningen - Structureel verhogen naar wettelijke 50%-norm
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft niet voldaan aan de wettelijke verplichting om jaarlijks 50% van de gastouderopvangvoorzieningen te inspecteren, zoals vereist sinds januari 2023. Dit heeft geleid tot een onderzoek door de Inspectie van Onderwijs, die heeft gewaarschuwd voor mogelijke indeplaatsstelling door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als de situatie niet wordt verbeterd. Om dit te voorkomen, stelt het college voor om jaarlijks € 18.000 te reserveren in de begroting om aan de inspectienorm te voldoen. Dit voorstel wordt op 23 januari 2025 besproken in de gemeenteraad. Het doel is om de kwaliteit van de gastouderopvang te waarborgen en te voldoen aan de wettelijke eisen, ondanks de financiële druk die dit op de gemeentebegroting legt.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat net foldien oan de wetlike ferplichting om jierliks 50% fan de gastâlderopfangfoarsjennings te ynspektearjen, sa't ferplicht is sûnt jannewaris 2023. Dit hat laat ta in ûndersyk troch de Ynspeksje fan Ûnderwiis, dy't warskôge hat foar mooglike ynitplakstellen troch it Ministearje fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid as de situaasje net ferbettere wurdt. Om foar te kommen, stelt it kolleezje foar om jierliks € 18.000 te reservearjen yn de begrutting om oan de ynspeksjenorm te foldwaan. Dit foarstel wurdt op 23 jannewaris 2025 besprutsen yn de gemeenteried. It doel is om de kwaliteit fan de gastâlderopfang te garandearjen en te foldwaan oan de wetlike easken,nettsjinsteande de finansjele druk dy't dit op de gemeentebegrutting leit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Inspectie op gastoudervoorzieningen: Structureel verhogen naar wettelijke 50%-norm
Samenvatting: Het voorstel betreft het structureel verhogen van het inspectiepercentage van gastoudervoorzieningen in de gemeente Achtkarspelen naar de wettelijke norm van 50%. De Inspectie van Onderwijs heeft geconstateerd dat de gemeente momenteel niet voldoet aan deze norm, wat kan leiden tot indeplaatsstelling door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het college stelt voor om jaarlijks € 18.000 te reserveren in de begroting om aan de wettelijke eisen te voldoen en zo de kwaliteit van de gastouderopvang te waarborgen en juridische interventies te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, de wettelijke verplichtingen, de financiële implicaties, en de gevolgen van niet-naleving. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan over hoe de inspecties precies zullen worden uitgevoerd en welke kwaliteitscriteria zullen worden gehanteerd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid, met name vanwege het budgetrecht. De raad moet beslissen of het voorgestelde budget van € 18.000 per jaar wordt goedgekeurd om de inspecties uit te voeren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van extra budget voor inspecties of het risico nemen van indeplaatsstelling door het Ministerie, wat mogelijk hogere kosten met zich meebrengt. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen financiële lasten en de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van gastouderopvang.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar (50% inspecties), maar mist tijdgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget van € 18.000 per jaar structureel op te nemen in de (meerjaren)begroting om te voldoen aan de wettelijke inspectienorm.
Participatie
Er is geen sprake van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Het onderwerp staat wel op de agenda zodat inwoners kunnen inspreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op wettelijke naleving en kwaliteitsborging van gastouderopvang.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen bedragen € 18.000 per jaar, wat een negatief effect heeft op het begrotingssaldo. Er is beperkte compensatie van het Rijk (€ 2.000), en het voorstel zal ten koste gaan van het al negatieve meerjarige begrotingssaldo. Het voorstel suggereert dat de kosten lager zijn dan bij een mogelijke indeplaatsstelling door het Ministerie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inspectie Gastouderopvang Wettelijke norm Toezicht Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) Budget Structureel verhogen Kinderopvang Interbestuurlijk toezichtkader GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Marktverordening Achtkarspelen en inrichtingsplan weekmarkt gemeente Achtkarspelen
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt een nieuwe Marktverordening vast te stellen om te voldoen aan de Europese Dienstenrichtlijn en de Dienstenwet. De huidige verordening, die dateert uit 2002, is verouderd. De nieuwe verordening, gebaseerd op het VNG-model van 2022, introduceert vergunningen met een maximale looptijd van 12 jaar en een puntensysteem voor het toewijzen van marktplekken. Dit systeem vervangt de oude wachtlijstmethode en zorgt voor meer transparantie. De wijzigingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan Europese regelgeving en bieden ondernemers voldoende perspectief. De huidige vergunninghouders krijgen een overgangsperiode van 12 jaar. Er zijn geen kosten verbonden aan de vernieuwing van de verordening, en participatie van inwoners is niet vereist vanwege de wettelijke verplichting. Na vaststelling worden de wijzigingen gecommuniceerd via de website en brieven aan de betrokkenen. De nieuwe verordening treedt in werking na bekendmaking.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget in nije Merkferoardering fêst te stellen om te foldwaan oan de Europese Tsjinstenrjochliline en de Tsjinstewet. De hjoeddeistige feroardering, dy't út 2002 datearret, is ferâldere. De nije feroardering, basearre op it VNG-model fan 2022, yntrodusearret fergunningen mei in maksimale rintiid fan 12 jier en in puntesysteem foar it taheakjen fan merkeplakken. Dit systeem ferfangt de âlde wachtlistmetoade en soarget foar mear trochsichtichheid. De feroaringen binne needsaaklik om te foldwaan oan Europeeske regeljouwing en biede ûndernimmers genôch perspektyf. De hjoeddeistige fergunninghâlders krije in oergongsperioade fan 12 jier. Der binne gjin kosten ferbûn oan de fernijing fan de feroardering, en partisipaasje fan ynwenners is net ferplichte fanwegen de wetlike ferplichting. Nei fêststelling wurde de feroaringen kommunisearre fia de webside en brieven oan de belutsenen. De nije feroardering is fan krêft nei it bekendmeitsjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Marktverordening Achtkarspelen en inrichtingsplan weekmarkt gemeente Achtkarspelen". Het voorstel beoogt de huidige marktverordening te actualiseren om te voldoen aan de Europese Dienstenrichtlijn en de Dienstenwet. De nieuwe verordening introduceert een vergunningstermijn van 12 jaar voor marktondernemers en een puntensysteem voor het toewijzen van marktstandplaatsen. Dit zorgt voor meer transparantie en gelijke kansen voor nieuwe ondernemers. De verordening is gebaseerd op het VNG-model van 2022 en vervangt de verouderde verordening uit 2002. Het inrichtingsplan, dat door het college wordt vastgesteld, ondersteunt de uitvoering van de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat de relevante juridische en beleidsmatige context en biedt een gedetailleerde uitleg van de veranderingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe Marktverordening vast te stellen en de oude Verordening op de warenmarkten in te trekken. De raad neemt kennis van het inrichtingsplan dat door het college wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe marktverordening, die de vergunningstermijnen en toewijzingscriteria voor marktstandplaatsen wijzigt. Dit kan invloed hebben op de lokale marktdynamiek en ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Marktverordening vast te stellen, de oude verordening in te trekken en kennis te nemen van het inrichtingsplan.
Participatie:
Er is geen uitgebreide participatie geweest vanwege de wettelijke verplichting om de verordening aan te passen. Wel is er communicatie geweest met marktondernemers over de veranderingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan het vernieuwen van de marktverordening. De financiële gevolgen zijn dus minimaal en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktverordening Europese Dienstenrichtlijn VNG-model Vergunningen Puntensysteem Inrichtingsplan Standplaatsenbeleid Transparantie Looptijd OndernemersperspectiefVerfijning van de zoekopdracht: