27-02-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Lea van der Tuin - Wethâlder
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Lea van der Tuin - Wethâlder
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Agendapunt 5 Toezeggingen
Gemeenteraad Achtkarspelen: Toezeggingen Afgedaan, Maar Vragen Blijven
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 februari 2025 besloten om twee toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Dit betreft de functiewaardering van verpleegkundigen en vragen over gaswinning in Harkema. Ondanks de afhandeling blijven er vragen en zorgen onder de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 februari 2025 in Achtkarspelen werd het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om twee toezeggingen als afgedaan te beschouwen, goedgekeurd. De eerste toezegging betrof een schriftelijke terugkoppeling over de functiewaardering van verpleegkundigen, terwijl de tweede toezegging vragen over gaswinning in Harkema omvatte. Beide zaken zijn inmiddels afgehandeld, maar dat weerhield de raadsleden er niet van om aanvullende vragen te stellen.De heer Feenstra van de GBA-fractie opende het debat met vragen over de schriftelijke terugkoppeling. "We hebben begrepen dat de eerstvolgende informatiecarrousel hierover meer duidelijkheid zal geven," aldus Feenstra. Hij benadrukte dat er nog steeds behoefte is aan verdere verduidelijking.
De heer Zwaagstra van de CDA-fractie richtte zich op het gemeentelijk verkeersvervoersplan en de noodzaak van een laadplan voor elektrische voertuigen. "Wanneer kunnen we het laadplan verwachten?" vroeg Zwaagstra aan de wethouder. Hij wees op voorbeelden uit andere gemeenten en drong aan op een snelle implementatie.
Wethouder Boerema reageerde op de vragen en bevestigde dat er een informatiecarrousel gepland staat op 13 april, waar onder andere Vermilion en de voorzitter van de Bodemdalingscommissie Friesland aanwezig zullen zijn. "We hebben een informatieve avond voor de boeg," verzekerde Boerema. Over het laadplan zei hij: "Er komt zeker een passage in ons kabelplan over het laden op eigen erf of op straat."
Ondanks de afhandeling van de toezeggingen, bleef er enige ontevredenheid onder de raadsleden. De heer Hooghiemstra van de oppositiepartij uitte zijn zorgen over de gaswinning en de impact op de lokale gemeenschap. "Wat mij betreft is deze toezegging nog niet volledig afgedaan," stelde hij.
Het debat eindigde met een oproep tot verdere actie en duidelijkheid. De gemeenteraad stemde in met het voorstel, maar de discussie toonde aan dat er nog veel werk aan de winkel is om alle zorgen van de raadsleden weg te nemen.
Samenvatting
Op 27 februari 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om twee toezeggingen als afgedaan te beschouwen. De eerste toezegging (ID-nr. 119) betrof een schriftelijke terugkoppeling over de functiewaardering van verpleegkundigen, die inmiddels is afgehandeld. De tweede toezegging (ID-nr. 142) ging over het beantwoorden van vragen met betrekking tot gaswinning in Harkema, welke voor 1 februari 2025 zijn beantwoord. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze afhandeling voorgesteld en de raad heeft hiermee ingestemd. Alle toezeggingen worden bijgehouden in het Raadsinformatiesysteem en regelmatig geëvalueerd tijdens raadsvergaderingen.
Gemeenteried Achtkarspelen: Tegemoetsizzingen ôfhannele, mar fragen bliuwe
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 febrewaris 2025 besletten om twa toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dit giet oer de funksjewaardearing fan ferpleechkundigen en fragen oer gaswinning yn Harkema. Ûndanks de ôfhanling bliuwe der fragen en soargen ûnder de riedsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 27 febrewaris 2025 yn Achtkarspelen waard it foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om twa tastannings as ôfhannele te beskôgjen, goedkard. De earste tastanning gie oer in skriftlike weromkepping oer de funksjewaardearing fan ferpleechkundigen, wylst de twadde tastanning fragen oer gaswinning yn Harkema ynhâlde. Beide saken binne ynmiddels ôfhannele, mar dat hâlde de riedsleden net tsjin om oanfoljende fragen te stellen.De hear Feenstra fan de GBA-fraksje iepene it debat mei fragen oer de skriftlike weromkepping. "Wy hawwe begrepen dat de earstfolgjende ynformaasjekarousel hjir mear dúdlikheid oer jaan sil," sa sei Feenstra. Hy benadrukke dat der noch altyd behoefte is oan fierdere ferdúdliking.
De hear Zwaagstra fan de CDA-fraksje rjochte him op it gemeentlik ferkearsferfiersplan en de needsaak fan in laadplan foar elektryske foertugen. "Wannear kinne wy it laadplan ferwachtsje?" frege Zwaagstra oan de wethâlder. Hy wiisde op foarbylden út oare gemeenten en drong oan op in flugge ymplemintearring.
Wethâlder Boerema reagearre op de fragen en befestige dat der in ynformaasjekarousel pland stiet op 13 april, dêr't ûnder oaren Vermilion en de foarsitter fan de Boaiemdalingskommissje Fryslân oanwêzich wêze sille. "Wy hawwe in ynformatyfjûn foar de boech," fersekere Boerema. Oer it laadplan sei er: "Der komt wis in passaazje yn ús kabelplan oer it laden op eigen erf of op strjitte."
Nettsjinsteande de ôfhanling fan de tastannings, bleau der wat ûntefredenheid ûnder de riedsleden. De hear Hooghiemstra fan de opposysjepartij útte syn soargen oer de gaswinning en de ynfloed op de lokale mienskip. "Wat my oanbelanget is dizze tastanning noch net hielendal ôfhannele," stelde er.
It debat einige mei in oprop ta fierdere aksje en dúdlikheid. De gemeenteried stimde yn mei it foarstel, mar de diskusje toande oan dat der noch in soad wurk oan de winkel is om alle soargen fan de riedsleden wei te nimmen.
Samenvatting
Op 27 febrewaris 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om twa toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. De earste toezegging (ID-nr. 119) gie oer in skriftlike weromkoppeling oer de funksjewaardearing fan ferpleechkundigen, dy't ynmidels ôfhannele is. De twadde toezegging (ID-nr. 142) gie oer it beäntwurdzjen fan fragen mei betrekking ta gaswinning yn Harkema, dy't foar 1 febrewaris 2025 beäntwurde binne. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat dizze ôfhanling foarsteld en de ried hat hjirmei ynstimd. Alle toezeggingen wurde byholden yn it Raadsinformatiesysteem en regelmjittich evaluearre tiidens raadsfergaderingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de afhandeling van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen. Het college stelt voor om twee specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen: een toezegging over de functiewaardering van verpleegkundigen en een toezegging over vragen met betrekking tot gaswinning in Harkema. Beide toezeggingen zijn volgens het college naar behoren afgehandeld en de antwoorden zijn toegevoegd aan de relevante documenten en lijsten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd en waarom. Er is een toelichting gegeven over de afhandeling van beide toezeggingen, inclusief verwijzingen naar relevante documenten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van toezeggingen. In dit geval moet de raad beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met de afhandeling van de toezeggingen door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er onenigheid bestaat over de volledigheid of juistheid van de verstrekte antwoorden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft welke toezeggingen worden afgehandeld en binnen welke termijn dit is gebeurd. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne afhandeling van toezeggingen binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve afhandeling van toezeggingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen. Echter, de beantwoording van de vraag over functiewaardering impliceert een structurele impact op de begroting, maar het voorstel zelf gaat niet in op hoe dit gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Afgehandeld Functiewaardering Gaswinning Harkema Informatiecarrousel Voortgangsrapportage Raadsvergadering Beantwoording CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen, gedateerd op 27 februari 2025, met betrekking tot de behandeling van moties. Het voorstel is om geen moties als afgedaan te beschouwen. Alle aangenomen moties worden opgenomen in een motielijst, en als het college van mening is dat een motie is uitgevoerd, wordt dit vermeld met een toelichting. De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van moties. Een motie is een verklaring van raadsleden die vaak om actie van het college vraagt, maar het college is niet juridisch verplicht deze uit te voeren. Politieke gevolgen kunnen echter wel optreden bij niet-uitvoering. Er zijn recent geen moties afgehandeld. Het besluit om geen moties als afgedaan te beschouwen is vastgesteld in de raadsvergadering van 27 februari 2025.
Samenvatting
It ried fan de gemeente Achtkarspelen, dat datearre is op 27 febrewaris 2025, giet oer de behanneling fan moties. It foarstel is om gjin moties as ôfhannele te beskôgjen. Alle oannommen moties wurde opnommen yn in motielyst, en as it kolleezje fan miening is dat in motie útfierd is, wurdt dat neamd mei in taljochting. De ried hat it rjocht om te beslissen oer de ôfhanling fan moties. In motie is in ferklearring fan riedsleden dy't faak freget om aksje fan it kolleezje, mar it kolleezje is net juridysk ferplichte om dizze út te fieren. Lykwols kinne der wol politike gefolgen wêze by net-útfiering. Der binne koartlyn gjin moties ôfhannele. It beslút om gjin moties as ôfhannele te beskôgjen is fêststeld yn de riedsfergadering fan 27 febrewaris 2025.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moties". Het voorstel betreft de afhandeling van aangenomen moties binnen de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het college stelt voor om geen moties als afgedaan te beschouwen, omdat er in de afgelopen periode geen moties zijn afgehandeld. De motielijst, die op 26 februari 2025 wordt toegevoegd, bevat alle aangenomen moties en de stand van zaken. Het college kan moties geheel, gedeeltelijk uitvoeren of naast zich neerleggen, wat politieke gevolgen kan hebben. De raad is bevoegd om te besluiten over de afhandeling van moties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele afhandeling van moties. Het biedt een duidelijk overzicht van de huidige status van moties en de rol van de raad en het college.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. Dit betekent dat de raad kan bepalen welke moties als afgedaan worden beschouwd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om geen moties als afgedaan te beschouwen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud en urgentie van de moties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het zich richt op de procedurele status van moties en niet op specifieke doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen moties als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich op de interne procedure van de raad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de procedurele afhandeling van moties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, aangezien het zich richt op de status van moties en niet op specifieke beleidsmaatregelen of projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties College Griffie Voortgangsrapportage Raadsleden Burgemeester en wethouders Afhandeling Politieke gevolgen Raadsvergadering VerantwoordingVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijsten raadsvergaderingen 23 januari en 30 januari 2025
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 8 Besluit college van Gedeputeerde Staten op administratief beroepschrift parkeerplaats Voorstraat 39 Buitenpost
Gemeenteraad Achtkarspelen: Parkeerplaatsen Voorstraat 39 definitief niet openbaar
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om niet in beroep te gaan tegen het besluit van het college van Gedeputeerde Staten om acht parkeerplaatsen bij de Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit besluit volgt op een advies van de Commissie voor bezwaar en beroepschriften.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 27 februari 2025 werd het besluit om geen beroep aan te tekenen tegen de onttrekking van de parkeerplaatsen besproken. Het college van burgemeester en wethouders had de raad geadviseerd om af te zien van verdere juridische stappen, mede omdat de kans op een succesvol beroep klein werd geacht. "Het is tijd om een einde te maken aan deze langdurige juridische discussie," aldus wethouder Boerma.De discussie in de raad was levendig. De heer Speelman van de PvdA/GroenLinks-fractie noemde het een "vreemd verhaal" hoe het provinciebestuur tot een besluit is gekomen dat afwijkt van het oorspronkelijke besluit van de gemeenteraad. "Het gebied verandert qua bestemming niet, er worden alleen een aantal parkeerplaatsen gereserveerd voor de bewoners van de appartementen," legde hij uit. Hoewel hij het besluit van de provincie betreurde, kon hij zich vinden in het advies van het college om niet in beroep te gaan.
De heer Van der Wal van de ChristenUnie uitte zijn teleurstelling over het besluit. "Als ChristenUnie vinden we eigenlijk dat we als raad de vorige keer een goed besluit namen," zei hij. Hij benadrukte dat de parkeerplaatsen belangrijk zijn voor de bewoners en ondernemers in de omgeving. "Het voelt als een rare beslissing van de provincie," voegde hij eraan toe.
De heer De Vries van de FNP-fractie vroeg zich af of het college wel adequaat had gereageerd op de situatie. "Er is niet zorgvuldig genoeg gehandeld," stelde hij. Hij riep op om in de toekomst beter te letten op de juridische aspecten van dergelijke besluiten.
Wethouder Boerma erkende dat het een "hele vervelende kwestie" was en benadrukte dat het college zal toezien op het juiste gebruik van de parkeerplaatsen conform het bestemmingsplan. "Iedereen moet zich houden aan de geldende regels," zei hij.
Uiteindelijk stemde de raad in met het voorstel om geen beroep aan te tekenen, hoewel er enige tegenstemmen waren. De kwestie van de parkeerplaatsen bij de Voorstraat 39 lijkt hiermee voorlopig afgesloten, maar de discussie over de balans tussen lokale autonomie en provinciale beslissingen blijft voortduren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om niet in beroep te gaan tegen het besluit van het college van Gedeputeerde Staten (GS) om acht parkeerplaatsen bij de Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit besluit volgt op een advies van de Commissie voor bezwaar en beroepschriften, dat het eerdere besluit van de gemeenteraad vernietigde. Het college van burgemeester en wethouders adviseerde de raad om af te zien van verdere juridische stappen, mede omdat de kans op een succesvol beroep klein wordt geacht en om een einde te maken aan de langdurige juridische discussie. Hoewel dit betekent dat er minder openbare parkeerplaatsen beschikbaar zijn in het centrum van Buitenpost, wordt het effect hiervan als beperkt beschouwd. Het besluit werd vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 27 februari 2025.
Gemeenteried Achtkarspelen: Parkearplakken Foarstrjitte 39 definityf net iepenbier.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om net yn berop te gean tsjin it beslút fan it kolleezje fan Gedepitearre Steaten om acht parkearplakken by de Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost oan de iepenbierheid ûntrekke te litten. Dit beslút folget op in advys fan de Kommisje foar beswieren en beropschriften.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 27 febrewaris 2025 waard it beslút om gjin berop oan te tekenjen tsjin de ûntrekking fan de parkearplakken besprutsen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie de ried advisearre om ôf te sjen fan fierdere juridyske stappen, ûnder oare om't de kâns op in slagge berop lyts achte waard. "It is tiid om in ein te meitsjen oan dizze langduerege juridyske diskusje," sa sei wethâlder Boerma.De diskusje yn de ried wie libbenich. De hear Speelman fan de PvdA/GroenLinks-fraksje neamde it in "vreemd ferhaal" hoe't it provinsjebestjoer ta in beslút kaam dat ôfwiek fan it oarspronklike beslút fan de gemeenteried. "It gebiet feroaret net fan bestimming, der wurde allinnich in pear parkearplakken reservearre foar de bewenners fan de apparteminten," leis er út. Alhoewol't er it beslút fan de provinsje betreurde, koe er him fine yn it advys fan it kolleezje om gjin berop oan te tekenjen.
De hear Van der Wal fan de ChristenUnie út syn teleurstelling oer it beslút. "As ChristenUnie fine wy eins dat wy as ried de foarige kear in goed beslút naam ha," sa sei er. Hy benadrukke dat de parkearplakken wichtich binne foar de bewenners en ûndernimmers yn de omkriten. "It fielt as in rare beslissing fan de provinsje," foegde er derby.
De hear De Vries fan de FNP-fraksje frege him ôf oft it kolleezje wol adekwaat reagearre hie op de situaasje. "Der is net soarchfâldich genôch hâneld," stelde er. Hy roan op om yn de takomst better te sjen nei de juridyske aspekten fan sokke beslúten.
Wethâlder Boerma erkende dat it in "hiele ferfelende saak" wie en benadrukke dat it kolleezje tawachtsje sil op it rjocht gebrûk fan de parkearplakken neffens it bestimmingsplan. "Eltsenien moat him hâlde oan de jildende regels," sa sei er.
Uteinlik stimde de ried yn mei it foarstel om gjin berop oan te tekenjen, al wie der wat tsjinstimmen. De saak fan de parkearplakken by de Foarstrjitte 39 liket hjirmei foarlopich ôfsletten, mar de diskusje oer de balâns tusken lokale autonomie en provinsjale beslúten bliuwt trochgien.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om net yn berop te gean tsjin it beslút fan it kolleezje fan Gedepiteerde Steaten (GS) om acht parkearplakken by de Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost oan de iepenbierheid ûntrekke te litten. Dit beslút folget op in advys fan de Kommisje foar beswieren en beropskriften, dat it eardere beslút fan de gemeenteried fernietige. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders advisearre de ried om ôf te sjen fan fierdere juridyske stappen, ûnder oare omdat de kâns op in suksesfol berop lyts achte wurdt en om in ein te meitsjen oan de langduerege juridyske diskusje. Al betsjut dit dat der minder iepenbere parkearplakken beskikber binne yn it sintrum fan Bûtenpost, wurdt it effekt hjirfan as beheind beskôge. It beslút waard fêststeld tiidens de riedsfergadering op 27 febrewaris 2025.
-
08 - Raadsvoorstel - Besluit college van Gedeputeerde Staten op administratief beroepschrift parkeerplaats Voorstraat 39 Buitenpost.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit college van Gedeputeerde Staten op administratief beroepschrift parkeerplaats Voorstraat 39 Buitenpost
Samenvatting: Het voorstel betreft een besluit van het college van Gedeputeerde Staten (GS) om acht parkeerplaatsen bij de Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit besluit volgt op een advies van de Commissie bezwaar en beroep, dat een eerder besluit van de gemeenteraad vernietigt. Het college stelt de gemeenteraad voor om niet in beroep te gaan tegen dit besluit bij de Rechtbank Noord-Nederland, om zo een einde te maken aan de langdurige juridische discussie over de openbaarheid van het parkeerterrein.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met bijlagen die juridische analyses en eerdere besluiten bevatten. Het biedt voldoende context over de voorgeschiedenis en de juridische stappen die zijn genomen.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van parkeerplaatsen aan de openbaarheid. In dit geval moet de raad beslissen of zij in beroep gaat tegen het besluit van GS.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van het besluit van GS of het starten van een juridische procedure. Deze keuze heeft gevolgen voor de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en de juridische kosten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatiegraad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in beroep te gaan tegen het besluit van GS bij de Rechtbank Noord-Nederland.
Participatie
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van een mogelijke beroepsprocedure, geschat op minimaal 25.000 tot 30.000 euro. Er is geen dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerplaatsen Openbaarheid Gedeputeerde Staten (GS) Beroepsprocedure Commissie bezwaar en beroep Advocatenkantoor Liebregts Leistra Rechtbank Noord-Nederland Juridische procedures Voorstraat 39 BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Dineke Terpstra - GBA
Agendapunt 8.a Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een licentie aan te schaffen voor Debatrijk, een applicatie die informatie over de gemeenteraad toegankelijker maakt voor inwoners en raadsleden. Debatrijk gebruikt kunstmatige intelligentie om raadsinformatie overzichtelijk en begrijpelijk te presenteren, wat tijd bespaart en het raadswerk leuker maakt. De applicatie biedt functies zoals samenvattingen van raadsbesluiten, een virtuele krant, en een zoekmachine voor historische documenten. Hoewel er geen wettelijke verplichting is om deze specifieke technologie te gebruiken, voldoet het beter aan de doelstellingen van de wet Open Overheid. De raad moet een begrotingswijziging goedkeuren om de licentie te financieren. Als het voorstel wordt aangenomen, zal de implementatie van Debatrijk binnen zes weken operationeel zijn, met een evaluatie gepland voor het volgende jaar.
Samenvatting
De ried fan Achtkarspelen oerwaget om in lisinsje oan te skaffen foar Debatrijk, in applikaasje dy't ynformaasje oer de ried tagonkliker makket foar ynwenners en riedsleden. Debatrijk makket gebrûk fan keunstmjittige yntelliginsje om riedsûnderfining oersichtlik en begryplik te presintearjen, wat tiid besparret en it riedswurk leuker makket. De applikaasje biedt funksjes lykas gearfettings fan riedsbesluten, in firtuele krante, en in sykmasine foar histoaryske dokuminten. Al is der gjin wettelike ferplichting om dizze spesifike technology te brûken, foldocht it better oan de doelstellings fan de Wet iepenbierens. De ried moat in begrotingswiziging goedkarre om de lisinsje te finansierjen. As it foarstel oannommen wurdt, sil de ymplemintearring fan Debatrijk binnen seis wiken operaasjoneel wêze, mei in evaluaasje pland foar it folgjende jier.
-
08a - Raadsvoorstel - Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Informatie over gemeenteraad toegankelijk maken voor inwoners en raadsleden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanschaf van een licentie voor Debatrijk, een applicatie die informatie over de gemeenteraad toegankelijk maakt voor inwoners en raadsleden. Debatrijk gebruikt kunstmatige intelligentie om raadsinformatie overzichtelijk en begrijpelijk te presenteren, waardoor inwoners beter geïnformeerd worden en raadsleden tijd besparen. De applicatie biedt functies zoals samenvattingen van raadsbesluiten, een virtuele krant, en een zoekmachine voor historische documenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de functionaliteiten van Debatrijk, de voordelen voor inwoners en raadsleden, en de financiële implicaties. Vertrouwelijke bijlagen bevatten de offerte en dekkingsvoorstellen, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanschaf van de licentie en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit valt onder hun bevoegdheid omdat de griffie de kosten niet volledig uit reguliere middelen kan dekken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in een innovatieve oplossing voor informatievoorziening of het behouden van het huidige systeem. Dit impliceert een afweging tussen kosten en de verwachte voordelen voor transparantie en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (implementatie binnen 6 weken), maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van financiële details kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de aanschaf van de Debatrijk-licentie en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van raadscommunicatie om inwoners te informeren over de nieuwe mogelijkheden van Debatrijk. Er is echter weinig detail over hoe participatie verder wordt gestimuleerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op informatievoorziening en efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De financiële details zijn vertrouwelijk, maar het voorstel vermeldt dat de structurele kosten grotendeels uit bestaande middelen worden gedekt. Een begrotingswijziging is nodig voor de resterende kosten en eenmalige uitgaven, die deels uit de algemene reserve komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Debatrijk Informatie toegankelijkheid Kunstmatige intelligentie Inwoners informeren Raadsleden tijdsbesparing Begrotingswijziging Raadsinformatiesysteem Virtuele verslaggever Zoekmachine CoachfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, FNP, GBA - IKB inzetten voor studieschuld
Achtkarspelen wil studieschuld gemeenteambtenaren belastingvrij aflossen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen om te onderzoeken of het mogelijk is om belastingvrij de studieschuld van gemeenteambtenaren af te lossen via het Individueel Keuzebudget (IKB). Dit initiatief moet bijdragen aan het aantrekken en behouden van jong talent zonder extra financiële lasten voor de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 februari 2025 werd een motie besproken die door de fracties van CDA, FNP en GBA was ingediend. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of het mogelijk is om belastingvrij de studieschuld van gemeenteambtenaren af te lossen via het IKB. Mocht dit nog niet mogelijk zijn volgens de gemeentelijke CAO, dan moet dit punt worden meegenomen in de onderhandelingen voor een nieuwe CAO."Een praktische oplossing voor een actueel probleem," zo omschreef de CDA-fractie het voorstel. De partij benadrukte dat het belangrijk is om te investeren in jong talent en hen de kans te geven zich financieel en maatschappelijk te ontwikkelen. "We merken hoe moeilijk het is om jonge, talentvolle ambtenaren aan te trekken en te behouden," aldus de CDA-woordvoerder.
De FNP en Gemeentebelangen sloten zich aan bij de CDA en benadrukten de voorbeeldfunctie die de gemeente kan vervullen. "Het is een signaal dat we als overheid het goede voorbeeld willen geven," aldus een woordvoerder van de FNP.
Wethouder Brinkman reageerde positief op de motie en gaf aan dat het college bereid is om de mogelijkheden te onderzoeken. "Het is een individueel keuzebudget, dus het is aan de medewerkers zelf hoe ze het willen inzetten," legde Brinkman uit. Hij benadrukte dat er geen extra financiële lasten voor de gemeente zullen zijn.
Niet alle partijen waren echter overtuigd van de noodzaak van de motie. De PvdA en GroenLinks vonden de motie overbodig, omdat het onderwerp al wordt meegenomen in de landelijke CAO-onderhandelingen. "Sympathiek idee, maar volgens ons is het al geregeld," aldus een woordvoerder van de PvdA.
De motie werd uiteindelijk aangenomen, ondanks de bezwaren van enkele partijen. Het college zal nu onderzoeken hoe de regeling kan worden geïmplementeerd en de gemeenteraad op de hoogte houden van de voortgang.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 februari 2025 een motie aangenomen die het college verzoekt te onderzoeken of het mogelijk is om belastingvrij de studieschuld van gemeenteambtenaren af te lossen via het Individueel Keuzebudget (IKB). Als dit nog niet mogelijk is volgens de gemeentelijke CAO, moet dit punt meegenomen worden in de onderhandelingen voor een nieuwe CAO. De motie, gesteund door CDA, FNP en GBA, benadrukt dat vanaf 2025 werkgevers belastingvrij kunnen bijdragen aan de aflossing van studieschulden, wat helpt bij het aantrekken en behouden van jong talent. De gemeente Achtkarspelen wil hiermee een voorbeeldfunctie vervullen en aantrekkelijk blijven als werkgever zonder extra financiële lasten, aangezien het gebruikmaakt van de bestaande IKB-regeling.
Achtkarspelen wol studyskuld fan gemeente-amtners belêstingfrij ôflizze.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie oannommen om te ûndersykjen oft it mooglik is om belastingsfrij de stúdzjeskuld fan gemeente-amtners ôf te lossen troch it Yndividueel Karriêrebeliedsbudget (IKB). Dit ynisjatyf moat bydrage oan it oantrekken en behâlden fan jong talint sûnder ekstra finansjele lêsten foar de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 27 febrewaris 2025 waard in motie besprutsen dy't yntsjinne wie troch de fraksjes fan CDA, FNP en GBA. De motie freget it kolleezje te ûndersykjen oft it mooglik is om belastingsfrij de stúdzjeskuld fan gemeente-amtners ôf te lossen troch it IKB. Mocht dit noch net mooglik wêze neffens de gemeentlike CAO, dan moat dit punt meinommen wurde yn de ûnderhannelings foar in nije CAO."In praktyske oplossing foar in aktueel probleem," sa beskriuwde de CDA-fraksje it foarstel. De partij benadrukte it belang fan ynfestearjen yn jong talint en harren de kâns te jaan har finansjeel en maatskiplik te ûntwikkeljen. "Wy merkje hoe dreech it is om jonge, talintfolle amtners oan te lûken en te behâlden," sa sei de CDA-wurdfoerder.
De FNP en Gemeentebelangen sloten har oan by de CDA en benadrukten de foarbyldfunksje dy't de gemeente ferfolje kin. "It is in signaal dat wy as oerheid it goede foarbyld jaan wolle," sa in wurdfoerder fan de FNP.
Wethâlder Brinkman reagearre posityf op de motie en joech oan dat it kolleezje beried is om de mooglikheden te ûndersykjen. "It is in yndividueel karbûdget, dus it is oan de meiwurkers sels hoe't se it ynsette wolle," leit Brinkman út. Hy benadrukte dat der gjin ekstra finansjele lêsten foar de gemeente wêze sille.
Net alle partijen wienen lykwols oertsjûge fan de needsaak fan de motie. De PvdA en GroenLinks fûnen de motie oerflakkich, omdat it ûnderwerp al meinommen wurdt yn de lanlike CAO-ûnderhannelings. "Sympatyk idee, mar neffens ús is it al regeld," sa in wurdfoerder fan de PvdA.
De motie waard úteinlik oannommen, ûndanks de beswieren fan inkele partijen. It kolleezje sil no ûndersykje hoe't de regeling ymplemintearre wurde kin en de gemeenteried op 'e hichte hâlde fan de foargong.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 febrewaris 2025 in motie oannommen dy't it kolleezje freget te ûndersykjen oft it mooglik is om belastingsfrij de stúdzjeskuld fan gemeente-amtners ôf te lossen troch it Yndividueel Karriêrebelied (IKB). As dit noch net mooglik is neffens de gemeentlike CAO, moat dit punt meinommen wurde yn de ûnderhannelings foar in nije CAO. De motie, stipe troch CDA, FNP en GBA, benadrukt dat fanôf 2025 wurkjouwers belastingsfrij bydrage kinne leverje oan de ôflossing fan stúdzjeskulden, wat helpt by it oantrekken en behâlden fan jong talint. De gemeente Achtkarspelen wol hjirmei in foarbyldfunksje ferfollen en oantreklik bliuwe as wurkjouwer sûnder ekstra finansjele lêsten, om't it gebrûk makket fan de besteande IKB-regeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: IKB inzetten voor studieschuld
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen die het college verzoekt te onderzoeken of het mogelijk is om belastingvrij de studieschuld van gemeenteambtenaren af te lossen via het Individueel Keuzebudget (IKB). Indien dit nog niet mogelijk is, moet dit als uitgangspunt worden meegenomen in de onderhandelingen voor de nieuwe gemeentelijke CAO. De motie benadrukt het belang van deze regeling voor het aantrekken en behouden van jong talent, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Het initiatief zou geen extra financiële lasten voor de gemeente met zich meebrengen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke verzoeken aan het college en biedt een toelichting op de noodzaak en voordelen van de voorgestelde regeling. Echter, het mist specifieke details over de huidige stand van zaken en de exacte stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken onderzoek te doen naar de mogelijkheden en om de raad te informeren over de voortgang en implementatie. De raad heeft de motie aangenomen en moet toezien op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het inzetten van het IKB voor studieschuldaflossing een prioriteit is en of dit past binnen de bredere strategie voor personeelsbeleid. Er moet ook worden overwogen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere arbeidsvoorwaarden en budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en concrete acties voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en implementatie zijn afhankelijk van externe factoren zoals CAO-onderhandelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de mogelijkheden te onderzoeken en de raad te informeren over de voortgang. Dit besluit is al genomen met de aanneming van de motie.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van werknemers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de rol van het college en de onderhandelaars van de CAO.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt op personeelsbeleid en financiële zelfredzaamheid van werknemers.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat het initiatief geen extra financiële lasten met zich meebrengt voor de gemeente, aangezien het gebruikmaakt van de bestaande IKB-regeling. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe dit in de praktijk werkt of welke budgettaire implicaties er zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IKB (Individueel Keuzebudget) Studieschuld Belastingvrij Gemeenteambtenaren CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) Arbeidsmarkt Werkgevers Jong talent Financiële zelfredzaamheid VoorbeeldfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: IKB inzetten voor studieschuld
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen die het college verzoekt te onderzoeken of het mogelijk is om belastingvrij de studieschuld van gemeenteambtenaren af te lossen via het Individueel Keuzebudget (IKB). Indien dit nog niet mogelijk is, moet dit als uitgangspunt worden meegenomen in de onderhandelingen voor de nieuwe gemeentelijke CAO. De motie benadrukt het belang van deze regeling voor het aantrekken en behouden van jong talent, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Het initiatief zou geen extra financiële lasten voor de gemeente met zich meebrengen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke verzoeken aan het college en biedt een toelichting op de noodzaak en voordelen van de voorgestelde regeling. Echter, het mist specifieke details over de huidige stand van zaken en de exacte stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken onderzoek te doen naar de mogelijkheden en om de raad te informeren over de voortgang en implementatie. De raad heeft de motie aangenomen en moet toezien op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het inzetten van het IKB voor studieschuldaflossing een prioriteit is en of dit past binnen de bredere strategie voor personeelsbeleid. Er moet ook worden overwogen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere arbeidsvoorwaarden en budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en concrete acties voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en implementatie zijn afhankelijk van externe factoren zoals CAO-onderhandelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de mogelijkheden te onderzoeken en de raad te informeren over de voortgang. Dit besluit is al genomen met de aanneming van de motie.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van werknemers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de rol van het college en de onderhandelaars van de CAO.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt op personeelsbeleid en financiële zelfredzaamheid van werknemers.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat het initiatief geen extra financiële lasten met zich meebrengt voor de gemeente, aangezien het gebruikmaakt van de bestaande IKB-regeling. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe dit in de praktijk werkt of welke budgettaire implicaties er zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IKB (Individueel Keuzebudget) Studieschuld Belastingvrij Gemeenteambtenaren CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) Arbeidsmarkt Werkgevers Jong talent Financiële zelfredzaamheid VoorbeeldfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Hink Speulman - PvdA
Agendapunt 10 Motie vreemd aan de orde van de dag CU, PvdA, GL - Vervallen vrijwilligerswerk of mantelzorg als voorwaarde voor individuele inkomenstoeslag
Achtkarspelen houdt vast aan vrijwilligerswerk voor inkomenssteun
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten de voorwaarde van vrijwilligerswerk of mantelzorg voor de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) te behouden, ondanks zorgen over de effectiviteit en rechtmatigheid van deze eis.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering op 27 februari 2025 werd een motie om de voorwaarde van vrijwilligerswerk of mantelzorg voor het verkrijgen van de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) te schrappen, verworpen. De motie, ingediend door de ChristenUnie, de Partij van de Arbeid en GroenLinks, kreeg slechts zes stemmen voor en vijftien tegen. De voorwaarde blijft daarmee van kracht, ondanks dat Achtkarspelen de enige gemeente in Friesland is die deze hanteert.De motie stelde dat de eis in strijd is met het doel van de toeslag, namelijk het financieel ondersteunen van inwoners met een langdurig laag inkomen. Uit een rapport van de gemeentelijke Rekenkamer bleek dat slechts 12,7% van de rechthebbenden de toeslag ontvangt, wat volgens de indieners te wijten is aan de extra voorwaarden. "Het budget voor de inkomenstoeslag wordt onvoldoende benut, terwijl het aantal cliënten bij de voedselbank stijgt," aldus een woordvoerder van de ChristenUnie.
Het college van burgemeester en wethouders verdedigde de voorwaarde als onderdeel van een activerend armoedebeleid. "Vrijwilligerswerk heeft een positief effect op het welbevinden van onze inwoners," stelde wethouder Brinkman. "Het helpt sociale uitsluiting en vereenzaming te voorkomen." Het CDA sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de voorwaarde mensen helpt actief te blijven en hun situatie te verbeteren.
De discussie werd verder bemoeilijkt door juridische vragen over de rechtmatigheid van de voorwaarde, vooral in het licht van de herziening van de Participatiewet. De Partij van de Arbeid stelde dat de huidige invulling van de wet door Achtkarspelen in strijd is met artikel 36 van de Participatiewet, dat bepaalt dat de toeslag verstrekt kan worden aan mensen met een langdurig laag inkomen zonder uitzicht op verbetering.
Ondanks de juridische en praktische bezwaren, blijft de gemeente vasthouden aan haar beleid. "We willen mensen niet afhankelijk maken van uitkeringen, maar juist helpen om actief te blijven," aldus het CDA. De motie werd uiteindelijk verworpen, waarmee de voorwaarde van vrijwilligerswerk of mantelzorg voor de IIT voorlopig blijft bestaan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 februari 2025 een motie besproken om de voorwaarde van vrijwilligerswerk of mantelzorg voor het verkrijgen van de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) te schrappen. De motie stelt dat deze voorwaarde in strijd is met het doel van de toeslag, namelijk het financieel ondersteunen van inwoners met een langdurig laag inkomen. Achtkarspelen is de enige gemeente in Friesland die deze voorwaarde hanteert, wat leidt tot een laag bereik van de toeslag. De gemeentelijke Rekenkamer constateerde dat slechts 12,7% van de rechthebbenden de toeslag ontvangt. De motie werd echter verworpen met 15 stemmen tegen en 6 voor. Het college verdedigt de voorwaarde als onderdeel van een activerend armoedebeleid, maar erkent dat er juridische vragen zijn over de rechtmatigheid ervan. De Participatiewet wordt herzien, wat mogelijk invloed heeft op de voorwaarden voor IIT.
Achtkarspelen hâldt fêst oan frijwilligerswurk foar ynkomensstipe.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de foarwaarde fan frijwilligerswurk of mantelsoarch foar de Yndividuele Ynkomstetoeslach (IIT) te behâlden, ûndanks soargen oer de effektiviteit en rjochtmjittichheid fan dizze eask.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitte riedsfergadering op 27 febrewaris 2025 waard in motie om de foarwaarde fan frijwilligerswurk of mantelsoarch foar it krije fan de Yndividuele Ynkomstentoelage (IIT) te skrassen, ôfwiisd. De motie, yntsjinne troch de ChristenUnie, de Partij van de Arbeid en GroenLinks, krige mar seis stimmen foar en fyftjin tsjin. De foarwaarde bliuwt dêrmei fan krêft, ûndanks dat Achtkarspelen de iennichste gemeente yn Fryslân is dy't dizze hantearret.De motie stelde dat de eask yn striid is mei it doel fan de toelage, nammentlik it finansjeel stypjen fan ynwenners mei in langduorjend leech ynkommen. Ut in rapport fan de gemeentlike Rekkenkeamer doek dat mar 12,7% fan de rjochthawwenden de toelage ûntfange, wat neffens de yntsjinners te witen is oan de ekstra foarwaarden. "It budzjet foar de ynkomstentoelage wurdt ûnfoldwaande benut, wylst it tal kliïnten by de foedselbank stiet," sa in wurdfierder fan de ChristenUnie.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders ferdigene de foarwaarde as part fan in aktivearjend earmoedbelied. "Frijwilligerswurk hat in posityf effekt op it wolwêzen fan ús ynwenners," stelde wethâlder Brinkman. "It helpt sosjale útsluting en iensumens te foarkommen." It CDA sloot him hjirby oan en benadrukke dat de foarwaarde minsken helpt aktyf te bliuwen en har situaasje te ferbetterjen.
De diskusje waard fierder bemoeilike troch juridyske fragen oer de rjochtmjittichheid fan de foarwaarde, benammen yn it ljocht fan de herzjenning fan de Partisipaasjewet. De Partij van de Arbeid stelde dat de hjoeddeistige ynfolling fan de wet troch Achtkarspelen yn striid is mei artikel 36 fan de Partisipaasjewet, dat bepaalt dat de toelage jûn wurde kin oan minsken mei in langduorjend leech ynkommen sûnder útsjoch op ferbettering.
Ûndanks de juridyske en praktyske beswieren, bliuwt de gemeente fêsthâlden oan har belied. "Wy wolle minsken net ôfhinklik meitsje fan útkearingen, mar krekt helpe om aktyf te bliuwen," sa it CDA. De motie waard úteinlik ôfwêzen, wêrmei de foarwaarde fan frijwilligerswurk of mantelsoarch foar de IIT foarlopich bestean bliuwt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 febrewaris 2025 in motie besprutsen om de foarwaarde fan frijwilligerswurk of mantelsoarch foar it krije fan de Yndividuele Ynkomstetoeslach (IIT) te skrassen. De motie stelt dat dizze foarwaarde yn striid is mei it doel fan de toeslach, nammentlik it finansjeel stipe fan ynwenners mei in langduorjend leech ynkomsten. Achtkarspelen is de iennichste gemeente yn Fryslân dy't dizze foarwaarde hantearret, wat liede ta in leech berik fan de toeslach. De gemeentlike Rekkenkeamer konstatearre dat allinnich 12,7% fan de rjochthawwenden de toeslach ûntfong. De motie waard lykwols ôfwiisd mei 15 stimmen tsjin en 6 foar. It kolleezje ferdigetiget de foarwaarde as part fan in aktiverjend earmoedbelied, mar erkent dat der juridyske fragen binne oer de rjochtmjittichheid derfan. De Dielnamewet wurdt herseach, wat mooglik ynfloed hat op de foarwaarden foar IIT.
-
1 - 10 - Motie vreemd CU, PvdA, GL - Vervallen vrijwilligerswerk of mantelzorg als voorwaarde voor individuele inkomenstoeslag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vervallen vrijwilligerswerk of mantelzorg als voorwaarde voor individuele inkomenstoeslag
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de verordening voor de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) te wijzigen. De huidige verordening vereist dat inwoners vrijwilligerswerk of mantelzorg verrichten om in aanmerking te komen voor de IIT. De motie stelt dat deze voorwaarde in strijd is met het doel van de toeslag, namelijk het financieel ondersteunen van inwoners met een langdurig laag inkomen. Het verplichten van vrijwilligerswerk of mantelzorg zou het individuele karakter van de toeslag ondermijnen en is uniek voor Achtkarspelen in Friesland. De motie werd verworpen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie beschrijft, de problemen die daaruit voortvloeien en de gewenste verandering. Het biedt ook context over de wettelijke kaders en de situatie in andere gemeenten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen over de wijziging van de verordening voor de IIT. De raad moet beoordelen of de huidige voorwaarden in lijn zijn met de wet en de doelstellingen van de toeslag.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige voorwaarden, die vrijwilligerswerk of mantelzorg vereisen, of het aanpassen van de verordening om deze voorwaarden te schrappen. Dit is een keuze tussen een activerend armoedebeleid en een meer ondersteunend beleid zonder extra voorwaarden.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de impact van de wijziging. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie mist een gedetailleerd plan voor implementatie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college opdracht geven om de verordening te wijzigen, zodat vrijwilligerswerk of mantelzorg niet langer een voorwaarde is voor de IIT.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners in het besluitvormingsproces. Het richt zich meer op de voorwaarden voor participatie in de vorm van vrijwilligerswerk of mantelzorg.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie. Het richt zich voornamelijk op sociale en economische aspecten van armoedebeleid.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op onderbesteding van het budget voor de IIT, wat suggereert dat er financiële ruimte is om de voorwaarden te versoepelen. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe de wijziging financieel gedekt wordt of wat de precieze financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Individuele Inkomenstoeslag (IIT) Vrijwilligerswerk Mantelzorg Participatiewet Langdurig laag inkomen Armoedebeleid Krachten en bekwaamheden Onderbesteding Maatschappelijke participatie GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Motie vreemd CU, PvdA, GL - Vervallen vrijwilligerswerk of mantelzorg als voorwaarde voor individuele inkomenstoeslag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vervallen vrijwilligerswerk of mantelzorg als voorwaarde voor individuele inkomenstoeslag
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de verordening voor de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) te wijzigen. De huidige verordening vereist dat inwoners vrijwilligerswerk of mantelzorg verrichten om in aanmerking te komen voor de IIT. De motie stelt dat deze voorwaarde in strijd is met het doel van de toeslag, namelijk het financieel ondersteunen van inwoners met een langdurig laag inkomen. Het verplichten van vrijwilligerswerk of mantelzorg zou het individuele karakter van de toeslag ondermijnen en is uniek voor Achtkarspelen in Friesland. De motie werd verworpen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie beschrijft, de problemen die daaruit voortvloeien en de gewenste verandering. Het biedt ook context over de wettelijke kaders en de situatie in andere gemeenten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om te beslissen over de wijziging van de verordening voor de IIT. De raad moet beoordelen of de huidige voorwaarden in lijn zijn met de wet en de doelstellingen van de toeslag.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige voorwaarden, die vrijwilligerswerk of mantelzorg vereisen, of het aanpassen van de verordening om deze voorwaarden te schrappen. Dit is een keuze tussen een activerend armoedebeleid en een meer ondersteunend beleid zonder extra voorwaarden.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de impact van de wijziging. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie mist een gedetailleerd plan voor implementatie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college opdracht geven om de verordening te wijzigen, zodat vrijwilligerswerk of mantelzorg niet langer een voorwaarde is voor de IIT.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van inwoners in het besluitvormingsproces. Het richt zich meer op de voorwaarden voor participatie in de vorm van vrijwilligerswerk of mantelzorg.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie. Het richt zich voornamelijk op sociale en economische aspecten van armoedebeleid.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op onderbesteding van het budget voor de IIT, wat suggereert dat er financiële ruimte is om de voorwaarden te versoepelen. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe de wijziging financieel gedekt wordt of wat de precieze financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Individuele Inkomenstoeslag (IIT) Vrijwilligerswerk Mantelzorg Participatiewet Langdurig laag inkomen Armoedebeleid Krachten en bekwaamheden Onderbesteding Maatschappelijke participatie GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Toos van der Vaart - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Sandra van der Ploeg - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sandra van der Ploeg - CDA
Anne Douwe Bouma - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Agendapunt 11 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en PVV - Tydlike wenfoarsjenning op eigen hiem foar jongerein
Jongeren blijven in Achtkarspelen dankzij tijdelijke woonunits
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een motie die het mogelijk maakt om tijdelijk woonunits op eigen terrein te plaatsen. Deze maatregel is bedoeld om het tekort aan betaalbare woningen aan te pakken en te voorkomen dat jongeren de gemeente verlaten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat op 27 februari 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie aangenomen die het mogelijk maakt om tijdelijke woonunits op eigen terrein te plaatsen, mits er voldoende ruimte is. De motie, gesteund door CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA, PVV, en de raadsleden Van Dijk en De Vries, stuitte op verzet van het CDA. Het voorstel is bedoeld om het tekort aan huurwoningen en betaalbare koopwoningen aan te pakken en om te voorkomen dat jongeren de gemeente verlaten vanwege een gebrek aan passende huisvesting.Tijdens het debat benadrukte de FNP het belang van het voorstel: "We willen graag dat er meer woningen beschikbaar komen voor de jongeren," aldus een FNP-raadslid. De partij ziet de tijdelijke woonunits als een kans om jongeren in de gemeente te houden en hen een passende woonruimte te bieden.
Het CDA daarentegen uitte zorgen over de mogelijke verrommeling van het landschap en de impact op de leefbaarheid. "Plaatsing van tijdelijke units kan leiden tot verrommeling en ontlasting van het landelijke karakter van Achtkarspelen," aldus een CDA-woordvoerder. Het CDA pleit voor een structurele aanpak van de woningnood, in plaats van tijdelijke oplossingen.
Wethouder Van der Tuin gaf aan dat het college de randvoorwaarden voor de plaatsing van de woonunits op korte termijn zal opstellen en ter goedkeuring aan de raad zal voorleggen. "We willen ervoor zorgen dat deze tijdelijke woonunits jongeren een passende woonruimte bieden en hen in de gemeente houden," aldus Van der Tuin.
De motie werd uiteindelijk aangenomen, met de aanpassing dat de woonunits niet alleen voor jongeren, maar ook voor andere doelgroepen beschikbaar kunnen zijn. De verwachting is dat deze maatregel een positieve bijdrage zal leveren aan het behoud van jongeren in de gemeente en een stap zal zijn in de richting van het oplossen van de woningnood in Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 februari 2025 een motie aangenomen die het mogelijk maakt om tijdelijk een woonunit op eigen terrein te plaatsen, mits er voldoende ruimte is. Deze maatregel is bedoeld om het tekort aan huurwoningen en betaalbare koopwoningen aan te pakken, en om te voorkomen dat jongeren de gemeente verlaten vanwege een gebrek aan passende huisvesting. De motie werd gesteund door CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA, PVV, en de raadsleden Van Dijk en De Vries, terwijl het CDA tegenstemde. Het college wordt verzocht om op korte termijn de randvoorwaarden hiervoor op te stellen en ter goedkeuring aan de raad voor te leggen. De verwachting is dat deze tijdelijke woonunits jongeren een passende woonruimte bieden en hen in de gemeente houden.
Jongere bliuwe yn Achtkarspelen tankzij tydlike wenienheden.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in motyf dy't it mooglik makket om tydlike wenienheden op eigen grûn te pleatsen. Dizze maatregel is bedoeld om it tekoart oan betaalbere wenningen oan te pakken en te foarkommen dat jongerein de gemeente ferlitte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat op 27 febrewaris 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in motie oannommen dy't it mooglik makket om tydlike wenienheden op eigen terrein te pleatsen, as der genôch romte is. De motie, stipe troch CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA, PVV, en de riedsleden Van Dijk en De Vries, stjit op werstân fan it CDA. It foarstel is bedoeld om it tekoart oan hierwenningen en betaalbere keapwenningen oan te pakken en om te foarkommen dat jongere de gemeente ferlitte fanwegen in gebrek oan passende hûsfeesting.Tidens it debat benadrukte de FNP it belang fan it foarstel: "Wy wolle graach dat der mear wenningen beskikber komme foar de jongere," sa sei in FNP-riedslid. De partij sjocht de tydlike wenienheden as in kâns om jongere yn de gemeente te hâlden en harren in passende wenromte te bieden.
It CDA út lykwols soargen oer de mooglike ferromming fan it lânskip en de ynfloed op de leefberens. "Plakking fan tydlike units kin liede ta ferromming en ûntlasting fan it lânskiplike karakter fan Achtkarspelen," sa sei in CDA-woordfierder. It CDA pleitet foar in strukturele oanpak fan de wenningnood, yn plak fan tydlike oplossingen.
Wethâlder Van der Tuin joech oan dat it kolleezje de ramtfoarwaarden foar de plakking fan de wenienheden op koarte termyn opstelle sil en ter goedkarjen oan de ried foarlizze sil. "Wy wolle derfoar soargje dat dizze tydlike wenienheden jongere in passende wenromte biede en harren yn de gemeente hâlde," sa sei Van der Tuin.
De motie waard úteinlik oannommen, mei de oanpassing dat de wenienheden net allinnich foar jongere, mar ek foar oare doelgroepen beskikber wêze kinne. De ferwachting is dat dizze maatregel in posityf bydrage leverje sil oan it behâld fan jongere yn de gemeente en in stap wêze sil yn 'e rjochting fan it oplossen fan de wenningnood yn Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 febrewaris 2025 in motie oannommen dy't it mooglik makket om foar in tiid in wenienheid op eigen terrein te pleatsen, as der genôch romte is. Dizze maatregel is bedoeld om it tekoart oan hierwenningen en betaalbere keapwenningen oan te pakken, en om te foarkommen dat jongeren de gemeente ferlitte fanwegen in gebrek oan passende hûsfeesting. De motie waard stipe troch CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA, PVV, en de riedsleden Van Dijk en De Vries, wylst it CDA tsjin stimde. It kolleezje wurdt frege om op koarte termyn de ramtfoarwaarden hjirfoar op te stellen en ter goedkarre oan de ried foar te lizzen. De ferwachting is dat dizze tijdelike wenienheden jongeren in passende wenromte biede en harren yn de gemeente hâlde.
-
1 - 11 - Moasje frjemd FNP, PVV, CU, EdV - Tydlike wenfoarsjenning op eigen hiem.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Tijdelijke woonvoorziening op eigen erf". Het voorstel beoogt het mogelijk te maken om tijdelijk een woonunit op eigen erf te plaatsen, mits er ruimte is. Dit initiatief komt voort uit het tekort aan huurwoningen en betaalbare koopwoningen in de gemeente Achtkarspelen, wat leidt tot lange wachttijden en het vertrek van jongeren. Door tijdelijke woonunits toe te staan, hoopt men jongeren in de gemeente te behouden en mantelzorgwoningen te faciliteren. Het college wordt verzocht om de randvoorwaarden hiervoor op korte termijn op te stellen en ter goedkeuring aan de raad voor te leggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context en de noodzaak van de maatregel duidelijk uiteenzet. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke randvoorwaarden of de implementatie ervan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Daarnaast moet de raad de door het college opgestelde randvoorwaarden evalueren en vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de tijdelijke woonvoorzieningen op eigen erf willen toestaan en onder welke voorwaarden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over ruimtelijke ordening, woningmarktbeleid en jongerenbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de uitvoering ontbreken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de randvoorwaarden voor tijdelijke woonunits op te stellen en deze ter goedkeuring voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van tijdelijke woonvoorzieningen en het gebruik van materialen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de implementatie van de tijdelijke woonvoorzieningen en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tydlike wenfoarsjenning Eigen hiem Hierwennings Keapwenten Boukavels Jongerein Mantelsoarchwenten Famyljewenning Wetsútstel ‘Versterking regie volkshuisvesting’ WachttidenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Tijdelijke woonvoorziening op eigen erf". Het voorstel beoogt het mogelijk te maken om tijdelijk een woonunit op eigen erf te plaatsen, mits er ruimte is. Dit initiatief komt voort uit het tekort aan huurwoningen en betaalbare koopwoningen in de gemeente Achtkarspelen, wat leidt tot lange wachttijden en het vertrek van jongeren. Door tijdelijke woonunits toe te staan, hoopt men jongeren in de gemeente te behouden en mantelzorgwoningen te faciliteren. Het college wordt verzocht om de randvoorwaarden hiervoor op korte termijn op te stellen en ter goedkeuring aan de raad voor te leggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context en de noodzaak van de maatregel duidelijk uiteenzet. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke randvoorwaarden of de implementatie ervan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Daarnaast moet de raad de door het college opgestelde randvoorwaarden evalueren en vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de tijdelijke woonvoorzieningen op eigen erf willen toestaan en onder welke voorwaarden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over ruimtelijke ordening, woningmarktbeleid en jongerenbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de uitvoering ontbreken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de randvoorwaarden voor tijdelijke woonunits op te stellen en deze ter goedkeuring voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van tijdelijke woonvoorzieningen en het gebruik van materialen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de implementatie van de tijdelijke woonvoorzieningen en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tydlike wenfoarsjenning Eigen hiem Hierwennings Keapwenten Boukavels Jongerein Mantelsoarchwenten Famyljewenning Wetsútstel ‘Versterking regie volkshuisvesting’ WachttidenVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Hinke Spinder
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Hink Speulman - PvdA
Hinke Spinder
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
01:52:17 - 01:56:23 - 01:56:29 - 02:09:13 - 02:10:06 - 02:10:47 - 02:10:50 - 02:11:28 - 02:13:09 - 02:14:25 - 02:15:08 - 02:18:33 - 02:18:45 - 02:19:01 - 02:20:50 - 02:21:37 - 02:23:25 - 02:23:42 - 02:23:56 - 02:24:29 - 02:29:32 - 02:29:52 - 02:31:02 - 02:31:30 - 02:32:13