02-06-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 21 april 2022
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Benoeming leden controlecommissie raad 2022-2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten om nieuwe leden te benoemen voor de controlecommissie voor de periode 2022-2026. De controlecommissie adviseert de raad over zijn controlerende taken en zorgt voor communicatie tussen de onafhankelijke accountant, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het ambtelijk management. De commissie bestaat uit één lid per fractie en benoemt zelf een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. De benoemde leden zijn Gert Terpstra (voorzitter, CDA), IJde van Kammen (FNP), Anita Vellema-Plazier (CU), Edwin de Vries (GBA), Hink Speulman (PvdA), Rick Weggen (GL), Jeffrey Graansma (PVV) en Ted Baas (FVD). Het voorstel heeft geen financiële consequenties en wordt op de gebruikelijke wijze gepubliceerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten om nije leden te beneamen foar de kontrolekommissje foar de perioade 2022-2026. De kontrolekommissje advisearret de ried oer syn kontrolearjende taken en soarget foar kommunikaasje tusken de ûnôfhinklike akkountant, de ried, it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en it amtnersmanagement. De kommisje bestiet út ien lid per fraksje en beneamt sels in foarsitter en plakferfangende foarsitter. De beneamde leden binne Gert Terpstra (foarsitter, CDA), IJde van Kammen (FNP), Anita Vellema-Plazier (CU), Edwin de Vries (GBA), Hink Speulman (PvdA), Rick Weggen (GL), Jeffrey Graansma (PVV) en Ted Baas (FVD). It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en wurdt op de gebrûklike wize publisearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden controlecommissie raad 2022-2026". Het voorstel betreft de benoeming van nieuwe leden voor de controlecommissie van de gemeenteraad van Achtkarspelen voor de zittingsperiode 2022-2026. De controlecommissie adviseert de raad over de uitoefening van zijn controlerende taken en fungeert als schakel tussen de raad, de onafhankelijke accountant, het college van burgemeester en wethouders, en het ambtelijk management. De benoeming is noodzakelijk omdat de zittingsduur van de commissieleden gelijk is aan die van de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de benoeming van de commissieleden, de taken van de controlecommissie, en de wettelijke basis voor de benoeming.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de leden van de controlecommissie te benoemen. Dit is vastgelegd in de verordening op de controlecommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de samenstelling van de controlecommissie, waarbij elke fractie een lid voordraagt. Dit weerspiegelt de politieke verhoudingen binnen de raad.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden te benoemen als leden van de controlecommissie voor de zittingsperiode 2022-2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van commissieleden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controlecommissie Benoeming Zittingsperiode 2022-2026 Raadsleden Steunfractieleden Verordening Taken Advies Onafhankelijke accountant RekenkamercommissieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Conceptjaarrekening 2021 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met jaarstukken WM8KTD ondanks zorgen over personeelskosten
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2021 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD), ondanks zorgen over de stijgende personeelskosten. Het besluit werd genomen na een voorstel van het college van burgemeester en wethouders.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2021 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De jaarstukken, die de financiële verantwoording van de werkmaatschappij weergeven, zijn eerder besproken in de controlecommissie op 12 mei 2022. De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de WM8KTD waren hoger dan de gewijzigde begroting, met respectievelijk € 19.366.000 en € 20.330.000 op rekeningbasis. Het niet tijdig indienen van de jaarstukken kan gevolgen hebben voor het toezicht door de provincie. Het besluit werd genomen na een voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei jierstikken WM8KTD ûndanks soargen oer personielkosten.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op 'e ûntwerpjierstikken 2021 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD) yn te tsjinjen, ûndanks soargen oer de stigende personielskosten. It beslút waard nommen nei in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten gjin sicht op de konseptjierstikken 2021 fan de Wurkmienskip Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD) yn te tsjinjen. De jierstikken, dy't de finansjele ferantwurding fan de wurkmienskip werjouwe, binne earder besprutsen yn de kontrolekommisje op 12 maaie 2022. De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel oan de WM8KTD wiene heger as de feroare begroting, mei respektivelik € 19.366.000 en € 20.330.000 op rekkenbasis. It net tiidich yntsjinjen fan de jierstikken kin gefolgen hawwe foar it tafersjocht troch de provinsje. It beslút waard nommen nei in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen.
-
06 - Raadsvoorstel - Conceptjaarrekening 2021 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2021 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen na kennisname van de conceptjaarstukken 2021 van de WM8KTD. De jaarstukken geven een financiële verantwoording van de opdracht van de beide dragende organisaties aan de werkmaatschappij. Het doel is om de jaarstukken tijdig vast te stellen door het Algemeen Bestuur van de WM8KTD.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële bijdragen en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, behalve de consequenties van het niet tijdig indienen van de jaarstukken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de jaarstukken van de WM8KTD. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de jaarstukken. Dit kan afhankelijk zijn van de tevredenheid van de raad over de financiële verantwoording en prestaties van de WM8KTD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten geformuleerd die geëvalueerd kunnen worden. Er zijn geen inconsistente elementen opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2021 van de WM8KTD. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage aan de werkmaatschappij is € 412.000 hoger dan de gewijzigde begroting. De dekking vindt plaats door bijdragen vanuit de deelnemende gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Verdere details zijn te vinden in de jaarstukken zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptjaarstukken 2021 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD) Zienswijze Gemeenschappelijke Regeling Financiële verantwoording Provinciaal toezicht Bijdragen gemeenten Samenwerkingsorganisatie College van burgemeester en wethouders Integrale opstellingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Conceptbegroting 2023-2026 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Gemeenteraad Achtkarspelen Ziet Af van Zienswijze op Begroting WM8KTD
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2023-2026 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit besluit werd genomen tijdens een debat op 2 juni 2022, waarbij de meerderheid van de raadsleden voor het voorstel stemde.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2023-2026 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Deze werkmaatschappij voert taken uit voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, met uitzondering van de afdelingen Beheer. De conceptbegroting is opgesteld volgens de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en wordt gefinancierd door bijdragen van beide gemeenten. Het Algemeen Bestuur van de WM8KTD zal de definitieve begroting vaststellen op 21 juni 2022, waarna deze uiterlijk 15 juli 2022 naar de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân wordt verzonden. Het niet tijdig indienen van de begroting kan gevolgen hebben voor het provinciaal toezicht.
Gemeenteried Achtkarspelen Sjocht ôf fan Miening oer Begroting WM8KTD
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin miening yntsjinje op de konseptbegroting 2023-2026 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit beslút waard nommen yn in debat op 2 juny 2022, dêr't de mearderheid fan de riedsleden foar it foarstel stimde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten gjin sicht op de konseptbegroting 2023-2026 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD) yn te tsjinjen. Dizze wurkmaatskippij ferset taken út foar de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, mei útsûndering fan de ôfdielingen Behear. De konseptbegroting is opsteld neffens de rjochlinen fan it Beslút Begroting en Ferantwurding (BBV) en wurdt finansierd troch bydragen fan beide gemeenten. It Algemiene Bestjoer fan de WM8KTD sil de definityf begroting fêststelle op 21 juny 2022, wêrnei't dizze uiterlik 15 july 2022 nei de Gedepeteerde Steaten fan de provinsje Fryslân ferstjoerd wurdt. It net tiidich yntsjinjen fan de begroting kin gefolgen hawwe foar it provinsjaal tafersjoch.
-
07 - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2023-2026 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2023-2026 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel betreft de conceptbegroting van de werkmaatschappij 8KTD voor de periode 2023-2026. De gemeenteraad en het college van Achtkarspelen worden uitgenodigd om een zienswijze te geven op deze begroting. De werkmaatschappij voert taken uit voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, en de begroting vertaalt deze taken in financiële termen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, zodat het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij de begroting kan vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de financiële bijdragen van de gemeenten, en de rol van de gemeenteraad. Er zijn geen alternatieven of aanvullende opties gepresenteerd, wat kan wijzen op een beperkte discussie over mogelijke andere benaderingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Dit is een belangrijke rol, aangezien de zienswijzen worden meegenomen in de definitieve besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze indient. Dit kan afhangen van de tevredenheid van de raad met de voorgestelde begroting en de prioriteiten die daarin zijn gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het vooral een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de conceptbegroting. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke aandacht besteed aan inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het betreft een interne procedure tussen de gemeenten en de werkmaatschappij.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen die de gemeenten bijdragen aan de werkmaatschappij. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de begroting binnen de bestaande financiële kaders van de gemeenten valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2023-2026 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Tytsjerksteradiel Algemeen Bestuur Begroting Gemeenschappelijke Regeling Bijdragen Provincie SamenwerkingsorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Onderzoek rekenkamercommissie naar risicomanagement
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zetten in op verbeterd risicomanagement
De gemeenteraad van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel heeft besloten om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over risicomanagement over te nemen. Het doel is om risicomanagement beter te integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering en de bewustwording binnen de organisatie te vergroten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het rapport van de rekenkamercommissie uitvoerig besproken. Het rapport, dat in 2021 werd opgesteld, concludeerde dat er al aanzienlijke vooruitgang is geboekt in het risicomanagement van beide gemeenten, maar dat verdere ontwikkeling noodzakelijk is. De commissie deed zes aanbevelingen, waaronder het opstellen van een kader voor het omgaan met risico’s bij externe samenwerkingen.De discussie in de raad was levendig. Mevrouw Saffier van de PVV benadrukte het belang van financiële duidelijkheid: "Is er extra budget nodig om deze aanbevelingen te implementeren?" De wethouder, Bart de Bruijning, antwoordde dat het streven is om de aanbevelingen binnen de huidige formatie op te vangen, maar dat dit afhangt van het ambitieniveau van de raad. "Als de raad grote ambities heeft, kan extra inzet nodig zijn," aldus de Bruijning.
De heer Havensma van de FVD vroeg zich af of de aanbevelingen toekomstige herstelwerkzaamheden kunnen voorkomen. De wethouder erkende dat er in het verleden veel herstelwerk nodig was, maar dat de organisatie nu op een beter niveau functioneert. "We moeten dit niveau verder ontwikkelen en borgen," zei hij.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het voorstel om de aanbevelingen over te nemen. De evaluatie van de implementatie staat gepland voor eind 2023. De meerderheid van de raadsleden stemde voor het voorstel, waarmee de weg vrij is voor verdere professionalisering van het risicomanagement in beide gemeenten.
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft in 2021 een onderzoek uitgevoerd naar het risicomanagement van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel was om inzicht te krijgen in het beleid en de uitvoering daarvan, en om verbeterpunten te identificeren. De commissie concludeerde dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt in het risicomanagement, maar dat verdere ontwikkeling en bewustwording nodig zijn. Er zijn zes aanbevelingen gedaan, waaronder het integreren van risicomanagement in de dagelijkse bedrijfsvoering, het vergroten van bewustwording binnen de organisatie, en het opstellen van een kader voor het omgaan met risico’s bij externe samenwerkingen. De gemeenteraad heeft besloten deze aanbevelingen over te nemen en eind 2023 te evalueren.
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel sette yn op ferbettere risikomanagement.
De gemeenteried fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hat besletten om de oanbefellings fan de rekkenkeamerkommissje oer risikomanemint oer te nimmen. It doel is om risikomanemint better te yntegrearjen yn de deistige bedriuwsfeart en it bewustwêzen binnen de organisaasje te fergrutsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried waard it rapport fan de rekkenkeamerkommissje útwreidich besprutsen. It rapport, dat yn 2021 opsteld waard, konkludearre dat der al aardich wat foarútgong boekt is yn it risikomanemint fan beide gemeenten, mar dat fierdere ûntwikkeling needsaaklik is. De kommissje die seis oanbefellings, wêrûnder it opstellen fan in kader foar it omgean mei risiko's by eksterne gearwurkingen.De diskusje yn de ried wie libbenich. Frou Saffier fan de PVV benadrukte it belang fan finansjele dúdlikheid: "Is der ekstra budzjet nedich om dizze oanbefellings te ymplemintearjen?" De wethâlder, Bart de Bruijning, antwurde dat it stribjen is om de oanbefellings binnen de hjoeddeistige formaty op te fangen, mar dat dit ôfhinget fan it ambysjenivo fan de ried. "As de ried grutte ambysjes hat, kin ekstra ynset nedich wêze," sa sei De Bruijning.
De hear Havensma fan de FVD frege him ôf oft de oanbefellings takomstige herstelwurk foarkomme kinne. De wethâlder erkende dat der yn it ferline in soad herstelwurk nedich wie, mar dat de organisaasje no op in better nivo funksjonearret. "Wy moatte dit nivo fierder ûntwikkelje en borgje," sa sei er.
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei it foarstel om de oanbefellings oer te nimmen. De evaluatie fan de ymplemintearring stiet pland foar ein 2023. De mearderheid fan de riedsleden stimde foar it foarstel, wêrmei't de wei iepen is foar fierdere profesjonalisearring fan it risikomanemint yn beide gemeenten.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommissje hat yn 2021 in ûndersyk útfierd nei it risikomanemint fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel wie om ynsjoch te krijen yn it belied en de útfiering dêrfan, en om ferbetterpunten te identifisearjen. De kommissje konkludearre dat der aansjenlike foarútgong boekt is yn it risikomanemint, mar dat fierdere ûntwikkeling en bewustwurding nedich binne. Der binne seis oanbefellings dien, wêrûnder it yntegrearjen fan risikomanemint yn de deistige bedriuwsfiering, it fergrutsjen fan bewustwurding binnen de organisaasje, en it opstellen fan in kader foar it omgean mei risiko's by eksterne gearwurkingen. De gemeenteried hat besletten dizze oanbefellings oer te nimmen en ein 2023 te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek rekenkamercommissie naar risicomanagement". Het doel is om de gemeenteraad van Achtkarspelen te informeren over de bevindingen van de rekenkamercommissie met betrekking tot het risicomanagement binnen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het rapport benadrukt de vooruitgang die is geboekt in risicomanagement en doet zes aanbevelingen om verdere verbeteringen te realiseren. Deze aanbevelingen richten zich op het integreren van risicomanagement in de dagelijkse bedrijfsvoering, het vergroten van bewustwording, het borgen van rollen binnen het Three Lines of Defence model, en het ontwikkelen van kaders voor risico's bij externe samenwerkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en een evaluatieplan voor eind 2023. Echter, er is ruimte voor verbetering in de beschrijving van risico's en de betrokkenheid van de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren. De raad moet ook toezicht houden op de implementatie en evaluatie van de aanbevelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen overneemt en hoe zij de betrokkenheid van de raad bij risicomanagement wil vormgeven. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van de aanbevelingen en de middelen die hiervoor worden ingezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De aanbevelingen zijn specifiek en tijdgebonden (evaluatie eind 2023), maar niet altijd meetbaar of realistisch. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de implementatie van alle aanbevelingen tegelijk kan uitdagend zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het rapport en de aanbevelingen over te nemen en uit te voeren, met een evaluatie eind 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat alle medewerkers betrokken moeten worden bij risicomanagement, maar er is geen specifieke strategie voor bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of de implementatie van de aanbevelingen extra middelen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicomanagement Rekenkamercommissie Aanbevelingen Onderzoeksrapport Bewustwording Three Lines of Defence Interne controle Borging Veranderkundige doorontwikkeling Planning & ControlVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Begroting 2023, jaarstukken 2021 en eerste begrotingswijziging 2022 Veiligheidsregio Fryslân
Gemeenteraad Achtkarspelen: Geen Zienswijze op Begroting Veiligheidsregio Fryslân
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân. Ondanks de financiële druk op de gemeente, stemde de meerderheid in met het voorstel om de toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio ten laste te brengen van het begrotingssaldo 2023.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten geen zienswijze in te dienen op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân, waaronder de begroting 2023, de jaarstukken 2021 en de eerste begrotingswijziging 2022. De toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio wordt ten laste gebracht van het begrotingssaldo 2023 en de daaropvolgende jaren. De Veiligheidsregio wordt geïnformeerd over deze besluitvorming en gewezen op de financiële positie van de gemeente en nieuwe relevante wetgeving. In 2021 had de coronacrisis een grote impact op de organisatie, wat leidde tot een positief resultaat van € 2.985.000. Een deel van dit resultaat wordt teruggestort naar de deelnemende gemeenten. De programmabegroting 2023 bevat geen nieuwe beleidsvoorstellen, maar verwerkt eerdere bestuursbesluiten en wettelijke taken. De gemeenteraad benadrukt dat de Veiligheidsregio kritisch moet kijken naar de eigen begroting in tijden van financiële druk voor gemeenten.
Gemeenteried Achtkarspelen: Gjin Sjoch op Begroting Feiligensregio Fryslân
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten gjin sicht op te jaan op de finansjele stikken fan de Feiligensregio Fryslân. Ûndanks de finansjele druk op de gemeente, stimde de mearderheid yn mei it foarstel om de taname fan de bydrage oan de Feiligensregio te ferrekenjen mei it begrotingssaldo 2023.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten gjin sicht op te jaan op de finansjele stikken fan de Feiligensregio Fryslân, wêrûnder de begroting 2023, de jierstikken 2021 en de earste begrotingswiziging 2022. De yntoan fan de bydrage oan de Feiligensregio wurdt ferrekene mei it begrotingssaldo 2023 en de dêropfolgjende jierren. De Feiligensregio wurdt ynformearre oer dizze beslútvorming en wiisd op de finansjele posysje fan de gemeente en nije relevante wetjouwing. Yn 2021 hie de coronakrisis in grutte ynfloed op de organisaasje, wat liede ta in posityf resultaat fan € 2.985.000. In part fan dit resultaat wurdt weromstjoerd nei de dielnimmende gemeenten. De programmabegroting 2023 befettet gjin nije beliedsforslaggen, mar ferwurket eardere bestjoersbesluten en wetlike taken. De gemeenteried benadrukt dat de Feiligensregio kritysk sjen moat nei har eigen begroting yn tiden fan finansjele druk foar gemeenten.
-
09 - Raadsvoorstel - Begroting 2023, jaarstukken 2021 en eerste begrotingswijziging 2022 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2023, jaarstukken 2021 en eerste begrotingswijziging 2022 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Achtkarspelen geen zienswijze indient op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân. De toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio wordt ten laste gebracht van het begrotingssaldo 2023 en volgende jaren. De Veiligheidsregio wordt geïnformeerd over deze besluitvorming en gewezen op de financiële positie van de gemeente en nieuwe relevante wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en wijzigingen voor de Veiligheidsregio Fryslân behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de redenen voor het niet indienen van een zienswijze.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of er een zienswijze wordt ingediend op de financiële stukken van de Veiligheidsregio. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële gevolgen voor de gemeentebegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en de financiële lasten te accepteren. Er is ook een keuze om de Veiligheidsregio te wijzen op de financiële druk op de gemeente en de noodzaak om binnen hun eigen begroting te blijven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en de toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio, die ten laste komt van het begrotingssaldo 2023 en volgende jaren. Er wordt geen specifieke dekking aangegeven, behalve dat het een autonome ontwikkeling betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2023 Jaarstukken 2021 Begrotingswijziging 2022 Zienswijze Financiële positie Gemeenschappelijke Regeling Coronacrisis Bestemmingsreservering Autonome ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Jaarrekening 2021, conceptbegroting 2023 en conceptmeerjarenbegroting Marrekrite
Gemeenteraad Achtkarspelen Steunt Begroting Marrekrite Ondanks Kritiek
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de jaarrekening 2021 en de conceptbegroting 2023 van recreatieschap Marrekrite. Ondanks een afkeurende verklaring over aanbestedingen, ziet de raad geen reden voor een zienswijze.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 juni 2022 stond de financiële situatie van recreatieschap Marrekrite centraal. Marrekrite, verantwoordelijk voor het beheer van ligplaatsen en recreatieve infrastructuur in Friesland, presenteerde een positief saldo van € 131.000 voor 2021. Dit resultaat kwam echter met een kanttekening: er was een afkeurende verklaring afgegeven over de rechtmatigheid van aanbestedingen.Frank Polman opende het debat met een positieve noot: "Ondanks de kritiek op de aanbestedingen, moeten we Marrekrite complimenteren voor hun financiële beheer." Hij benadrukte dat de nieuwe bijdrageregeling geen verhoging van de bijdrage voor de deelnemers met zich meebracht, wat volgens hem een belangrijke prestatie is.
Mevrouw Prommen sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van de duurzame investeringen die Marrekrite plant. "Het is goed om te zien dat er plannen zijn voor duurzame infrastructuur, gefinancierd door een langlopende lening," aldus Prommen.
De discussie werd verder aangevuld door de heer Terpstra, die opmerkte dat de gemeente vaak kritisch is, maar dat er nu ook ruimte is voor positieve feedback. "Het is belangrijk om te erkennen dat er ook goede dingen gebeuren op financieel gebied," zei hij.
Ondanks de positieve geluiden, was er ook ruimte voor kritische noten. De heer Veenstra merkte op dat de afkeurende verklaring over de aanbestedingen niet genegeerd mag worden. "We moeten ervoor zorgen dat dit in de toekomst niet meer voorkomt," waarschuwde hij.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om de jaarrekening en de begrotingen voor kennisgeving aan te nemen, zonder een zienswijze in te dienen. De raad besloot ook de gemeentelijke begroting aan te passen aan de conceptbegroting van Marrekrite.
Met deze beslissing geeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een duidelijk signaal af: ondanks de uitdagingen en kritiekpunten, is er vertrouwen in de koers die Marrekrite vaart.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten om de jaarrekening 2021 van recreatieschap Marrekrite voor kennisgeving aan te nemen. Daarnaast heeft de raad kennisgenomen van de conceptbegroting 2023 en de meerjarenbegroting, en besloten de gemeentelijke begroting hierop aan te passen. Ook stemde de raad in met de bijgaande conceptbrief aan Marrekrite. Marrekrite, verantwoordelijk voor het beheer van ligplaatsen en recreatieve infrastructuur in Friesland, heeft een positief saldo van € 131.000 in 2021, ondanks een afkeurende verklaring over de rechtmatigheid van aanbestedingen. De nieuwe bijdrageregeling heeft geen verhoging van de bijdrage voor de deelnemers tot gevolg gehad. Er zijn plannen voor duurzame investeringen in infrastructuur, gefinancierd door een langlopende lening. De raad ziet geen reden om een zienswijze in te dienen.
Gemeenteried Achtkarspelen stipe begroting fan Marrekrite ûndanks kritiek.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de jierrekken 2021 en de konseptbegroting 2023 fan rekreaasjeskip Marrekrite. Ûndanks in ôfkeurende ferklearring oer oanbestegings, sjocht de ried gjin reden foar in besjoch.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 juny 2022 stie de finansjele situaasje fan recreatyskip Marrekrite sintraal. Marrekrite, ferantwurdlik foar it behear fan lizplakken en rekreatyf ynfrastruktuer yn Fryslân, presintearre in posityf saldo fan € 131.000 foar 2021. Dit resultaat kaam lykwols mei in kanttekening: der wie in ôfkearjende ferklearring ôfjûn oer de rjochtmjittichheid fan oanskaffingen.Frank Polman iepene it debat mei in posityf lûd: "Ûndanks de krityk op de oanskaffingen, moatte wy Marrekrite komplimintearje foar har finansjeel behear." Hy benadrukke dat de nije bydrage-regeling gjin ferheging fan de bydrage foar de dielnimmers meibrachte, wat neffens him in wichtige prestaasje is.
Frou Prommen sloot har hjirby oan en benadrukke it belang fan de duorsume ynfestearringen dy't Marrekrite pland hie. "It is goed om te sjen dat der plannen binne foar duorsume ynfrastruktuer, finansjele troch in langrinnende liening," sa sei Prommen.
De diskusje waard fierder oanfullen troch de hear Terpstra, dy't opmerke dat de gemeente faak kritysk is, mar dat der no ek romte is foar posityf feedback. "It is wichtich om te erkennen dat der ek goede dingen barre op finansjeel mêd," sa sei er.
Ûndanks de posityf lûden, wie der ek romte foar krityske noten. De hear Veenstra merke op dat de ôfkearjende ferklearring oer de oanskaffingen net negeare wurde mei. "Wy moatte derfoar soargje dat dit yn de takomst net mear foarkomt," warskôge er.
Oan 'e ein stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel om de jierrekken en de begrotingen foar kennisname oan te nimmen, sûnder in miening yn te tsjinjen. De ried besleat ek de gemeentlike begroting oan te passen oan de konseptbegroting fan Marrekrite.
Mei dit beslút jout de gemeenteried fan Achtkarspelen in dúdlik signaal ôf: ûndanks de útdagings en kritikapunten is der betrouwen yn de koers dy't Marrekrite fart.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten om de jierrekken 2021 fan rekreaasjeskip Marrekrite foar kennisname oan te nimmen. Dêrneist hat de ried kennisnommen fan de konseptbegroting 2023 en de mearjierrenbegroting, en besletten de gemeentlike begroting hjir op oan te passen. Ek stimde de ried yn mei de bylizzende konseptbrief oan Marrekrite. Marrekrite, ferantwurdlik foar it behear fan lizplakken en rekreatieve ynfrastruktuer yn Fryslân, hat in posityf saldo fan € 131.000 yn 2021, ûndanks in ôfkeurende ferklearring oer de rjochtmjittichheid fan oanskaffingen. De nije bydrachregeling hat gjin ferheging fan de bydrage foar de dielnimmers ta gefolch hân. Der binne plannen foar duorsume ynfestearringen yn ynfrastruktuer, finansjearre troch in langrinnende liening. De ried sjocht gjin reden om in miening yn te tsjinjen.
-
10 - Raadsvoorstel - Jaarrekening 2021, conceptbegroting 2023 en conceptmeerjarenbegroting Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2021, conceptbegroting 2023 en conceptmeerjarenbegroting Marrekrite". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Achtkarspelen de jaarrekening 2021 van Marrekrite voor kennisgeving aanneemt, kennisneemt van de conceptbegroting 2023 en de meerjarenbegroting, en instemt met een conceptbrief aan Marrekrite. Marrekrite, een recreatieschap, biedt jaarlijks deze documenten aan de deelnemende gemeenten aan, waarbij de raden een zienswijze kunnen indienen. De jaarrekening toont een positief saldo, en de begrotingen zijn structureel sluitend. Er zijn plannen voor duurzame investeringen en een lening van €8 miljoen voor vervangingsinvesteringen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige financiële gegevens, een toelichting op de jaarrekening en begrotingen, en informatie over de toekomstige plannen en investeringen van Marrekrite. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de conceptbrief aan Marrekrite.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen over de conceptbegroting 2023 en de meerjarenbegroting. Daarnaast moet de raad besluiten om de jaarrekening 2021 voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de conceptbrief aan Marrekrite.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële stukken en de voorgestelde brief aan Marrekrite. Er is ook een keuze om al dan niet een zienswijze in te dienen over de begrotingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of meetbare resultaten opgenomen. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn, maar de details van de conceptbrief zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2021 voor kennisgeving aan te nemen, kennis te nemen van de conceptbegroting 2023 en de meerjarenbegroting, en in te stemmen met de conceptbrief aan Marrekrite.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien er plannen zijn om duurzame materialen te gebruiken voor vervangingsinvesteringen in damwanden en steigers.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de deelnemersbijdragen niet worden verhoogd, behalve een jaarlijkse indexatie van 2%. Er is een lening van €8 miljoen gepland voor investeringen, en de lagere rente heeft een positief effect op de kapitaallasten. De uitkering van een deel van het vermogen van Marrekrite resulteert in lagere bijdragen voor de deelnemers. De financiële dekking lijkt adequaat te zijn, gezien de structureel sluitende begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Jaarrekening 2021 Conceptbegroting 2023 Meerjarenbegroting Recreatieschap Toeristische infrastructuur Duurzame materialen Algemene reserve Deelnemersbijdrage WetgevingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 Begroting Jobinder
Gemeenteraad Achtkarspelen Neemt Begroting Jobinder Zonder Zienswijze Aan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de geactualiseerde begroting van 2022 en de ontwerpbegroting van 2023 van Jobinder te accepteren zonder een zienswijze in te dienen. Ondanks zorgen over de lage indexering in tijden van hoge inflatie, stemde de meerderheid voor het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 juni 2022 stond de begroting van Jobinder centraal. De gemeenteraad besloot om de begrotingen voor 2022 en 2023 te accepteren zonder een zienswijze in te dienen. Dit besluit werd genomen ondanks zorgen over de lage indexering van 3%, die mogelijk niet voldoende is gezien de huidige inflatiecijfers.De vergadering begon met de maidenspeech van raadslid Berend Veenstra, die zijn zorgen uitte over de financiële situatie. "De energiekosten rijzen de pan uit en de indexering van 3% is aan de voorzichtige kant," aldus Veenstra. Hij benadrukte dat de gemeente Jobinder moet aanmoedigen om zich aan te passen aan de nieuwe economische realiteit.
Wethouder Jonker erkende de zorgen en complimenteerde Veenstra met zijn eerste toespraak. "De indexering is inderdaad aan de voorzichtige kant," gaf Jonker toe. Ze verzekerde de raad dat het bestuur van Jobinder op de hoogte is van de risico's en dat er maatregelen worden genomen om deze aan te pakken.
Er ontstond een discussie over de noodzaak van een zienswijze. Sommige raadsleden vonden dat er een formele zienswijze moest worden ingediend, terwijl anderen tevreden waren met een informele aanpak. Uiteindelijk werd besloten om geen formele zienswijze in te dienen, maar de wethouder te vragen om de zorgen in een brief aan Jobinder te verwoorden.
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere incidenten. De meerderheid van de raad stemde voor het voorstel, waarmee de begrotingen van Jobinder zonder zienswijze werden aangenomen. "We hebben een positieve, maar kritische houding aangenomen," concludeerde Veenstra tevreden.
Met deze beslissing kan Jobinder verder met de uitvoering van hun plannen voor 2022 en 2023, terwijl de gemeente Achtkarspelen de financiële gevolgen in hun eigen begrotingen zal verwerken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten om kennis te nemen van de geactualiseerde begroting 2022 en de ontwerpbegroting 2023 van Jobinder, zonder een zienswijze in te dienen. De financiële gevolgen van deze begrotingen worden meegenomen in de gemeentelijke begrotingen van 2022 en 2023. Jobinder wordt geïnformeerd over deze besluitvorming en gewezen op nieuwe relevante wetgeving. De begroting van Jobinder is gebaseerd op een CBS-indexering van 3%, maar gezien de huidige inflatiecijfers kan dit percentage aan de lage kant zijn. De gemeentelijke bijdrage aan Jobinder stijgt licht door autonome ontwikkelingen.
Gemeenteried Achtkarspelen Nimt Begroting Jobinder Oan sûnder Sjochwize.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de aktualisearre begroting fan 2022 en de ûntwerpbegroting fan 2023 fan Jobinder te akseptearjen sûnder in miening yn te tsjinjen. Ûndanks soargen oer de lege yndeksearring yn tiden fan hege ynfloed, stimde de mearderheid foar it foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 juny 2022 stie de begroting fan Jobinder sintraal. De gemeenteried besleat om de begrotingen foar 2022 en 2023 te akseptearjen sûnder in miening yn te tsjinjen. Dit beslút waard nommen ûndanks soargen oer de lege yndeks fan 3%, dy't mooglik net genôch is mei it each op de hjoeddeiske ynfloaasjecifers.De ferigening begûn mei de maidenspeech fan riedslid Berend Veenstra, dy't syn soargen útspruts oer de finansjele situaasje. "De enerzjykosten geane de pan út en de yndeks fan 3% is oan de foarsichtige kant," sa sei Veenstra. Hy benadrukke dat de gemeente Jobinder oanmoedige moat om har oan te passen oan de nije ekonomyske werklikheid.
Wethâlder Jonker erkende de soargen en komplimentearre Veenstra mei syn earste rede. "De yndeks is yndied oan de foarsichtige kant," jûn Jonker ta. Se fersekere de ried dat it bestjoer fan Jobinder op 'e hichte is fan de risiko's en dat der maatregels nommen wurde om dizze oan te pakken.
Der ûntstie in diskusje oer de needsaak fan in miening. In pear riedsleden fûnen dat der in formele miening yntsjinne wurde moast, wylst oaren tefreden wiene mei in ynformele oanpak. Uteinlik waard besletten om gjin formele miening yntsjinje, mar de wethâlder te freegjen om de soargen yn in brief oan Jobinder te ferwurdzjen.
De stimming oer it foarstel ferrûn sûnder fierdere ynsidinten. De mearderheid fan de ried stimde foar it foarstel, wêrmei't de begrotingen fan Jobinder sûnder miening oannommen waarden. "Wy hawwe in posityf, mar krityske hâlding oannommen," konkludearre Veenstra tefreden.
Mei dit beslút kin Jobinder fierder mei de útfiering fan har plannen foar 2022 en 2023, wylst de gemeente Achtkarspelen de finansjele gefolgen yn har eigen begrotingen ferwurkje sil.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten om kennis te nimmen fan de aktualisearre begrutting 2022 en de ûntwerpbegrutting 2023 fan Jobinder, sûnder in miening yn te tsjinjen. De finansjele gefolgen fan dizze begruttingen wurde meinaam yn de gemeentlike begruttingen fan 2022 en 2023. Jobinder wurdt ynformearre oer dizze beslútvorming en wiisd op nije relevante wetjouwing. De begrutting fan Jobinder is basearre op in CBS-yndeks fan 3%, mar mei de hjoeddeistige ynfloaasjecifers kin dit percentage oan de lege kant wêze. De gemeentlike bydrage oan Jobinder stiet in bytsje omheech troch autonome ûntwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting Jobinder". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de geactualiseerde begroting 2022 en de ontwerpbegroting 2023 van Jobinder, geen zienswijze in te dienen, de financiële gevolgen in de gemeentelijke begroting op te nemen, en Jobinder te informeren over relevante nieuwe wetgeving. Het doel is om een toereikend budget voor doelgroepenvervoer te waarborgen, waarbij de indexering van kosten is gebaseerd op een CBS-indexering van 3%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en een toelichting op de indexering. Echter, er wordt weinig aandacht besteed aan de mogelijke impact van hogere inflatiecijfers.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de begroting en besluiten of zij een zienswijze willen indienen. Daarnaast moeten zij de financiële gevolgen in de gemeentelijke begroting verwerken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde indexering en de financiële gevolgen daarvan, zonder een zienswijze in te dienen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en specifieke acties voor het geval van hogere inflatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de indexering lijkt laag gezien de inflatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde begroting te accepteren, geen zienswijze in te dienen, en de financiële gevolgen in de gemeentelijke begroting op te nemen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting laat een stijging van de kosten zien, die door de deelnemende gemeenten moet worden gedragen. Er is geen specifieke dekking genoemd, behalve dat de kosten ten laste van het begrotingssaldo komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jobinder Begroting 2022-2023 Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Gemeenschappelijke Regeling (GR) Doelgroepenvervoer CBS-indexering Wet Open Overheid Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) Inflatie Energie- en brandstofprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Margreet Jonker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Margreet Jonker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Conceptjaarstukken 2021 en begroting 2022 GR SW Fryslân
Gemeenteraad Achtkarspelen Neemt Besluit over Sociale Werkvoorziening
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de conceptjaarstukken 2021 en de conceptbegroting 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) zonder zienswijze aan te nemen. Dit besluit volgt de lijn dat de GR SW Fryslân geen zelfstandige bedrijfsvoering meer heeft.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten om de conceptjaarstukken 2021 en de conceptbegroting 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De GR SW Fryslân fungeert sinds 2020 voornamelijk als formele werkgever voor SW-medewerkers, terwijl Caparis NV de daadwerkelijke uitvoering van de Wsw op zich neemt. De financiële resultaten van 2021 en de verwachtingen voor 2023 zijn gepresenteerd, waarbij een daling in het aantal SW-medewerkers is opgemerkt. De raad heeft ook besloten de GR SW Fryslân te informeren over nieuwe wetgeving die mogelijk van invloed kan zijn op hun bedrijfsvoering. Het besluit is genomen in lijn met de afspraken dat de GR SW Fryslân geen zelfstandige bedrijfsvoering meer heeft.
Gemeenteried Achtkarspelen Nimt Beslút oer Maatskiplike Wurkfoarsjenning
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de konseptjierstikken 2021 en de konseptbegroting 2023 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) sûnder besjoch te oannimmen. Dit beslút folget de line dat de GR SW Fryslân gjin selsstannige bedriuwsfoering mear hat.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten om de konseptjierstikken 2021 en de konseptbegroting 2023 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) foar kennisname oan te nimmen sûnder in miening yn te tsjinjen. De GR SW Fryslân funksjonearret sûnt 2020 foaral as formele wurkjouwer foar SW-meiwurkers, wylst Caparis NV de feitelike útfiering fan de Wsw op him nimt. De finansjele resultaten fan 2021 en de ferwachtingen foar 2023 binne presintearre, dêr't in daling yn it oantal SW-meiwurkers opmurken is. De ried hat ek besletten om de GR SW Fryslân te ynformearjen oer nije wetjouwing dy't mooglik ynfloed hawwe kin op har bedriuwsfeart. It beslút is nommen yn line mei de ôfspraken dat de GR SW Fryslân gjin selsstannige bedriuwsfeart mear hat.
-
12 - Raadsvoorstel - Conceptjaarstukken 2021 en conceptbegroting 2023 GR SW Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2021 en conceptbegroting 2023 Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân)." Het voorstel vraagt de raad om de conceptjaarstukken 2021 en de conceptbegroting 2023 van de GR SW Fryslân voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen. De stukken geven inzicht in de financiële resultaten van 2021 en de verwachte resultaten voor 2023. De GR SW Fryslân fungeert als formele werkgever voor SW-medewerkers, terwijl Caparis de feitelijke bedrijfsvoering uitvoert. De raad wordt tevens geïnformeerd over nieuwe wetgeving die mogelijk relevant is voor de GR SW Fryslân.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en contextuele informatie over de rol van de GR SW Fryslân en Caparis bevat. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de personele bezetting.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om de conceptjaarstukken en de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen en kan ervoor kiezen om een zienswijze in te dienen. De raad speelt een rol in het controleren en goedkeuren van de financiële stukken.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en de stukken voor kennisgeving aan te nemen. Daarnaast moet de raad overwegen of zij de GR SW Fryslân wil attenderen op de nieuwe wetgeving.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers en de personele bezetting. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de conceptjaarstukken 2021 en de conceptbegroting 2023 voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen. Daarnaast moet de raad besluiten om de GR SW Fryslân te informeren over de relevante wetgeving.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de bijdragen van de gemeente aan de GR SW Fryslân, die in 2021 lager waren dan begroot. Voor 2023 is de bijdrage begroot op €3.750. Deze kosten worden meegenomen in de gemeentelijke begroting en hebben betrekking op overige kosten zoals secretariaat en advieskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR SW Fryslân Caparis Sociale Werkvoorziening Conceptjaarstukken 2021 Conceptbegroting 2023 SW-medewerkers Financiële resultaten Begeleid Werken Wetgeving Gemeenschappelijke RegelingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 13 Initiatiefvoorstel wijziging Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018
Winkels in Achtkarspelen mogen voortaan op zondag open: een stap naar modernisering
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de winkeltijden op zondag te verruimen. Vanaf nu kunnen winkels op zon- en feestdagen geopend zijn van 09:00 tot 18:00 uur. Dit besluit volgt op een tijdelijke ontheffing tijdens de coronapandemie en wordt gesteund door zowel winkeliers als consumenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 juni 2022 werd het voorstel om de Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018 te wijzigen, uitvoerig besproken. De wijziging houdt in dat winkels op zon- en feestdagen geopend mogen zijn van 09:00 tot 18:00 uur. Dit besluit komt na een eerdere tijdelijke ontheffing die winkeliers toestond om vanwege de coronapandemie hun winkels al om 09:00 uur te openen. De verruiming van de openingstijden voorziet in een duidelijke behoefte van winkeliers en consumenten en wordt gesteund door verschillende ondernemers en winkeliersverenigingen.Hoewel er principiële bezwaren zijn bij een deel van de inwoners, wordt de keuze om gebruik te maken van de verruimde openingstijden overgelaten aan de winkeliers en consumenten zelf. "Wij willen de keuze om op zondag de winkel vanaf 9 uur te openen graag overlaten aan de winkeliers en de consumenten," aldus een raadslid van het CDA. Het college van burgemeester en wethouders heeft geen bezwaren tegen het voorstel en er zijn geen financiële consequenties voor de gemeente.
Tijdens het debat kwamen verschillende standpunten naar voren. Een aantal raadsleden benadrukte het belang van een collectief rustmoment op zondag, terwijl anderen juist pleitten voor keuzevrijheid. "Het is belangrijk om dat collectieve moment te bewaren," stelde een raadslid van de ChristenUnie. Daartegenover stond de mening dat de maatschappij inmiddels veranderd is en dat mensen zelf hun rustmomenten moeten kunnen bepalen.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad voor het voorstel. Dit betekent dat de winkels in Achtkarspelen vanaf nu op zon- en feestdagen geopend mogen zijn van 09:00 tot 18:00 uur. Het besluit wordt gezien als een stap naar modernisering en biedt zowel winkeliers als consumenten meer flexibiliteit.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 juni 2022 besloten om de Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018 te wijzigen. De wijziging houdt in dat winkels op zon- en feestdagen geopend mogen zijn van 09:00 tot 18:00 uur. Dit besluit volgt op een eerdere tijdelijke ontheffing die winkeliers toestond om vanwege de coronapandemie hun winkels al om 09:00 uur te openen. De verruiming van de openingstijden voorziet in een duidelijke behoefte van winkeliers en consumenten en wordt gesteund door verschillende ondernemers en winkeliersverenigingen. Hoewel er principiële bezwaren zijn bij een deel van de inwoners, wordt de keuze om gebruik te maken van de verruimde openingstijden overgelaten aan de winkeliers en consumenten zelf. Het college van burgemeester en wethouders heeft geen bezwaren tegen het voorstel en er zijn geen financiële consequenties voor de gemeente. De wijziging zal worden gecommuniceerd naar winkeliers en gepubliceerd volgens de wettelijke vereisten.
Winkels yn Achtkarspelen meie fan no ôf op snein iepen wêze: in stap nei modernisearring.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de winkeltiden op snein te ferromjen. Fan no ôf oan kinne winkels op snein en feestdagen iepen wêze fan 09:00 oant 18:00 oere. Dit beslút folget op in tydlike ûnthefting tiidens de coronapandemy en wurdt stipe troch sawol winkeliers as konsumenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 2 juny 2022 waard it foarstel om de Feroardening Winkeltiden Achtkarspelen 2018 te feroarjen, út en troch besprutsen. De feroaring hâldt yn dat winkels op snein en feestdagen iepen wêze meie fan 09:00 oere oant 18:00 oere. Dit beslút komt nei in eardere tydlike ûnthef dy't winkeliers tastie om fanwege de coronapandemy harren winkels al om 09:00 oere iepen te dwaan. De ferromming fan de iepeningstiden foarsjocht yn in dúdlike behoefte fan winkeliers en konsumenten en wurdt stipe troch ferskate ûndernimmers en winkeliersferienings.Alhoewol der prinsipiële bezwaren binne by in part fan de ynwenners, wurdt de kar om gebrûk te meitsjen fan de ferromme iepeningstiden oerlitten oan de winkeliers en konsumenten sels. "Wy wolle de kar om op snein de winkel fanôf 9 oere iepen te dwaan graach oerlitte oan de winkeliers en de konsumenten," sa in riedslid fan it CDA. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat gjin bezwaren tsjin it foarstel en der binne gjin finansjele konsekwinsjes foar de gemeente.
Tiden it debat kamen ferskate stânpunten nei foaren. In oantal riedsleden benadrukten it belang fan in kollektive rêstmoai op snein, wylst oaren krekt pleiten foar karfrijheid. "It is wichtich om dat kollektive momint te behâlden," stelde in riedslid fan de ChristenUnie. Dêr tsjinoer stie de miening dat de maatskippij ynmiddels feroare is en dat minsken sels harren rêstmominten bepalen moatte kinne.
Oant de ein ta stimde de mearderheid fan de ried foar it foarstel. Dat betsjut dat de winkels yn Achtkarspelen fan no ôf oan op snein en feestdagen iepen wêze meie fan 09:00 oere oant 18:00 oere. It beslút wurdt sjoen as in stap nei modernisearring en biedt sawol winkeliers as konsumenten mear fleksibiliteit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 juny 2022 besletten om de Feroardening Winkeltiden Achtkarspelen 2018 te feroarjen. De feroaring hâldt yn dat winkels op snein en feestdagen iepen wêze meie fan 09:00 oere oant 18:00 oere. Dit beslút folget op in eardere tydlike ûnthef dy't winkeliers tastie om fanwege de coronapandemy har winkels al om 09:00 oere iepen te dwaan. De ferromming fan de iepeningstiden foarsjocht yn in dúdlike behoefte fan winkeliers en konsumenten en wurdt stipe troch ferskate ûndernimmers en winkeliersferienings. Alhoewol der prinsipiële bezwieren binne by in part fan de ynwenners, wurdt de kar om gebrûk te meitsjen fan de ferromme iepeningstiden oerlitten oan de winkeliers en konsumenten sels. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat gjin bezwieren tsjin it foarstel en der binne gjin finansjele konsekwinsjes foar de gemeente. De feroaring sil kommunisearre wurde nei winkeliers en publisearre neffens de wetlike easken.
-
13 - Raadsvoorstel - Initiatiefvoorstel wijziging Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Initiatiefvoorstel wijziging Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018
Samenvatting: Het voorstel beoogt een wijziging in de Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 2018, waardoor winkels in de gemeente op zon- en feestdagen al vanaf 09:00 uur geopend mogen zijn, in plaats van de huidige 13:00 uur. Deze wijziging komt voort uit een behoefte van winkeliers en consumenten, die tijdens de coronapandemie gewend zijn geraakt aan ruimere openingstijden. Het voorstel is bedoeld om de aantrekkelijkheid van de regio te vergroten, eerlijke concurrentie te bevorderen en tegemoet te komen aan veranderde koopgewoonten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde wijziging en de redenen daarvoor uiteenzet. Het bevat argumenten voor de wijziging en erkent mogelijke bezwaren, hoewel het niet diep ingaat op de tegenargumenten.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de Verordening Winkeltijden vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad beslissen over het al dan niet aannemen van de voorgestelde wijziging.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige winkeltijden of het verruimen ervan. Dit besluit kan invloed hebben op lokale ondernemers, consumenten en mogelijk op de zondagsrust van sommige inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verandering van openingstijden), maar mist tijdsgebonden elementen zoals evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de gemeenschap is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de verordening, waardoor winkels op zon- en feestdagen vanaf 09:00 uur open mogen zijn.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat winkeliers en hun verenigingen betrokken zijn geweest en dat zij de wijziging ondersteunen. Er is echter geen vermelding van bredere publieke consultatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Het voorstel vermeldt dat er geen kosten voor de gemeente zijn verbonden aan de wijziging van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijden Zondagopenstelling Verruiming Winkeliers Surhuisterveen Regiofunctie Concurrentie Horeca Koopgedrag CoronaVerfijning van de zoekopdracht: