14-02-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Verordening Jeugdhulp 2019 en beleidsregels Jeugdhulp gemeente
Achtkarspelen scherpt regels jeugdhulp aan: "Meer duidelijkheid en betere zorg"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken om de Verordening Jeugdhulp 2019 vast te stellen. De nieuwe regels richten zich op het verduidelijken van toekenningsvoorwaarden voor persoonsgebonden budgetten (pgb) en de inkoop van jeugdzorg. De Wmo Adviesraad heeft positief geadviseerd over de wijzigingen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de Verordening Jeugdhulp 2019 vast te stellen. Het voorstel is informerend en wordt besproken tijdens een vergadering op 14 februari 2019, met een besluitvormende vergadering gepland op 28 februari 2019. De verordening en bijbehorende beleidsregels zijn aangescherpt, met name op het gebied van de toekenningsvoorwaarden en afwijzingsgronden voor persoonsgebonden budgetten (pgb) en de resultaatgerichte inkoop van jeugdzorg. Er zijn nieuwe definities toegevoegd om begrippen zoals 'eigen mogelijkheden' en 'probleemoplossend vermogen' beter te omschrijven. De Wmo Adviesraad heeft positief geadviseerd over de wijzigingen. Na goedkeuring door de raad worden de documenten gepubliceerd en treedt de verordening op 1 maart 2019 in werking.
Achtkarspelen skerpt regels jeugdhulp oan: "Mear dúdlikheid en bettere soarch"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen om de Ferordening Jeugdhulp 2019 fêst te stellen. De nije regels rjochtsje har op it dúdlik meitsjen fan takenningsfoarwaarden foar persoansgebonden budzjetten (pgb) en de ynkop fan jeugdhulp. De Wmo Advysraad hat posityf advisearre oer de feroaringen.
Samenvatting
It foarstel is om de Ferordening Jeugdhulp 2019 foar de ried fan Achtkarspelen fêst te stellen. It foarstel is ynformaasjeferskaffend en wurdt besprutsen yn in gearkomste op 14 febrewaris 2019, mei in gearkomste foar beslútvorming pland op 28 febrewaris 2019. De ferordening en byhearrende beliedsregels binne oanskerpt, benammen op it mêd fan de takenningsfoarwaarden en ôfwizingsgrûnen foar persoansbûn budzjetten (pgb) en de resultaatgerjochte ynkop fan jeugdhulp. Der binne nije definysjes tafoege om begripen lykas 'eigen mooglikheden' en 'probleemoplossend fermogen' better te beskriuwen. De Wmo Advysraad hat posityf advisearre oer de feroaringen. Nei goedkarjen troch de ried wurde de dokuminten publisearre en giet de ferordening op 1 maart 2019 yn wurking.
-
01 - Raadsvoorstel - Verordening Jeugdhulp 2019 en beleidsregels Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2019.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening Jeugdhulp 2019 en beleidsregels Jeugdhulp gemeente Achtkarspelen 2019". Het doel is om de bestaande verordening en beleidsregels te actualiseren en aan te scherpen, met name met betrekking tot de toekenningsvoorwaarden en afwijzingsgronden voor persoonsgebonden budgetten (pgb). Daarnaast worden begrippen rondom resultaatgerichte inkoop en zorg verduidelijkt. Dit moet leiden tot meer helderheid voor zowel de gemeente als de aanvragers van jeugdhulp.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de verordening als de beleidsregels behandelt en de nodige bijlagen bevat die de wijzigingen en begrippen verduidelijken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het college heeft de beleidsregels vastgesteld en deze ter informatie bijgevoegd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, wat invloed heeft op hoe jeugdhulp wordt toegekend en afgewezen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de verduidelijkingen moet in de praktijk blijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening Jeugdhulp 2019 vast te stellen.
Participatie:
Er is advies gevraagd aan de Wmo Adviesraad, die positief heeft geadviseerd. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat de wijzigingen binnen de bestaande budgetten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2019 Beleidsregels Jeugdhulp Toekenningsvoorwaarden Afwijzingsgronden Resultaatgerichte inkoop Eigen mogelijkheden Probleemoplossend vermogen Gebruikelijke zorg Boven gebruikelijke zorg Wmo AdviesraadVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Kredietaanvraag projectplan implementatie 0-100+-teams 8KTD
Gemeenteraden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel Debatteren over Krediet voor Zorgteams
De gemeenteraden van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben een levendig debat gevoerd over de financiering van de nieuwe 0-100+-teams. Deze teams zijn bedoeld om efficiëntere en kostenbewuste zorg te bieden aan inwoners. Voor de implementatie is een eenmalig krediet van €127.500 per gemeente nodig.
Samenvatting
In juli 2018 hebben de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel besloten om de 0-100+-teams, die zorg en ondersteuning bieden aan inwoners, onder te brengen in de gemeentelijke organisatie. Dit besluit maakt deel uit van de transformatie van het Sociaal Domein, met als doel efficiëntere en kostenbewuste zorgverlening. Voor de implementatie van deze teams is een eenmalig krediet van €127.500 per gemeente nodig. Dit bedrag is bedoeld voor personeelskosten, huisvesting, ICT en communicatie. De implementatie moet uiterlijk op 1 september 2019 voltooid zijn. Het project beoogt betere zorg en meer grip op de kosten te realiseren zonder structurele uitbreiding van het personeelsbestand. De gemeenteraad moet het krediet goedkeuren om de implementatie zorgvuldig te laten verlopen.
Gemeenterieden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel Debattearje oer Kredyt foar Soarchteams
De gemeenterieden fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hawwe in libbich debat fierd oer de finansiering fan de nije 0-100+-teams. Dizze teams binne bedoeld om effisjinter en kostenbewust soarch te bieden oan ynwenners. Foar de ymplemintearring is in ienmalich kredyt fan €127.500 per gemeente nedich.
Samenvatting
Yn july 2018 hawwe de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel besletten om de 0-100+-teams, dy't soarch en stipe biede oan ynwenners, ûnder te bringen yn de gemeentlike organisaasje. Dit beslút makket diel út fan de transformaasje fan it Maatskiplik Domein, mei as doel effisjintere en kostenbewuste soarchferliening. Foar de ymplemintearring fan dizze teams is in ienmalich kredyt fan €127.500 per gemeente nedich. Dit bedrach is bedoeld foar personielkosten, hûsfeesting, ICT en kommunikaasje. De ymplemintearring moat úterlik op 1 septimber 2019 foltôge wêze. It projekt hat as doel om bettere soarch en mear grip op de kosten te realisearjen sûnder strukturele útwreiding fan it personielbestân. De gemeenteried moat it kredyt goedkrije om de ymplemintearring soarchfâldich te litten ferliene.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kredietaanvraag Projectplan Implementatie 0-100+-teams 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de implementatie van de 0-100+-teams binnen de gemeentelijke organisatie van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Deze teams, bestaande uit jeugdteams, dorpenteams en participatiemedewerkers, zullen geïntegreerd zorg en ondersteuning bieden aan inwoners. Voor een succesvolle implementatie is een eenmalig krediet van €127.500 per gemeente nodig. Dit bedrag dekt de kosten voor personeel, huisvesting, ICT en communicatie. Het doel is om efficiënter te werken en kosten te besparen binnen het Sociaal Domein. De implementatie moet uiterlijk op 1 september 2019 voltooid zijn.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties en de verwachte voordelen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de exacte personeelskosten en de risico's met betrekking tot huisvesting.
Rol van de Raad
De gemeenteraad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van €127.500 voor de implementatie van de 0-100+-teams. Dit is een cruciale stap om het project te kunnen uitvoeren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het krediet willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële risico's en de verwachte voordelen van de implementatie. Er moet ook worden overwogen hoe deze verandering past binnen het bredere beleidskader van het Sociaal Domein.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling (implementatie van de teams), is meetbaar (efficiëntie en kostenbesparing), en tijdgebonden (uiterlijk 1 september 2019). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en de exacte personeelskosten, wat een inconsistentie kan vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van €127.500 beschikbaar te stellen en de begroting dienovereenkomstig aan te passen.
Participatie
Er is geen specifieke nieuwe participatie voorzien, aangezien dit al in het voortraject heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige kredietaanvraag van €127.500 per gemeente. Dit bedrag is bedoeld voor personeelskosten, huisvesting, ICT en communicatie. De dekking komt uit het begrotingssaldo van 2019. Er zijn risico's met betrekking tot personeelskosten en huisvesting die nog verder moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Implementatie 0-100+-teams Sociaal Domein Kredietaanvraag Gemeentelijke organisatie Kostenbesparing Personeel Projectplan Zorgverlening InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:18:13 - 00:18:54 - 00:19:01 - 00:19:14 - 00:19:27 - 00:20:28 - 00:20:34 - 00:20:38 - 00:21:32 - 00:22:05 - 00:22:12 - 00:22:14 - 00:22:17 - 00:22:43 - 00:22:56 - 00:23:03 - 00:23:08 - 00:23:10 - 00:23:20 - 00:23:41 - 00:23:49 - 00:23:53 - 00:23:59 - 00:24:05 - 00:24:12 - 00:24:57 - 00:25:16 - 00:26:29 - 00:26:32 - 00:26:53 - 00:27:21 - 00:27:26 - 00:27:27 - 00:27:32 - 00:28:13 - 00:28:42 - 00:28:58 - 00:29:56 - 00:30:43 - 00:31:13 - 00:31:33 - 00:33:11 - 00:33:28 - 00:33:54
Agendapunt 3 Aanpassing bebouwde komgrenzen en verplaatsing bebouwde komborden Twijzelerheide en Harkema
Nieuwe Komgrenzen Twijzelerheide en Harkema: Gemeenteraad Debatteert over Verplaatsing
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de bebouwde komgrenzen in Twijzelerheide en Harkema aan te passen. Door nieuwbouw vallen sommige woningen momenteel buiten de bestaande komgrenzen. Het voorstel beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren en de nieuwe woningen binnen de bebouwde kom te trekken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de bebouwde komgrenzen in Twijzelerheide en Harkema aan te passen. Door nieuwbouw vallen sommige woningen momenteel buiten de bestaande komgrenzen. In Twijzelerheide wordt voorgesteld de komgrens te verplaatsen zodat nieuwe woningen en een deel van It Heideloantsje binnen de bebouwde kom vallen. In Harkema wordt de komgrens aan de Singel naar het noorden verschoven om de verkeersveiligheid te verbeteren. De politie en buurtverenigingen hebben geen bezwaren tegen de wijzigingen. De kosten voor de verplaatsing van de komborden zijn beperkt en worden gedekt door bestaande budgetten. Na goedkeuring van het raadsbesluit worden de nieuwe komgrenzen vastgesteld en de borden verplaatst. Bewoners zijn geïnformeerd en het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website en in een regionaal weekblad.
Nije Komgrinzen Twizelerheide en Harkema: Gemeenteried debattearret oer fersetting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel krigen om de bewen komsgrenzen yn Twijzelerheide en Harkema oan te passen. Troch nijbou falle sommige wenningen op dit stuit bûten de besteande komsgrenzen. It foarstel hat as doel om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen en de nije wenningen binnen de bewen kom te lûken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de beboude komsgrenzen yn Twijzelerheide en Harkema oan te passen. Troch nijbou falle sommige wenningen op dit stuit bûten de besteande komsgrenzen. Yn Twijzelerheide wurdt foarsteld om de komsgrens te ferpleatsen sadat nije wenningen en in part fan It Heideloantsje binnen de beboude kom falle. Yn Harkema wurdt de komsgrens oan de Singel nei it noarden ferskood om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen. De plysje en buertferienings hawwe gjin bezwieren tsjin de feroaringen. De kosten foar it ferpleatsen fan de komborden binne beheind en wurde dekt troch besteande budzjetten. Nei goedkarring fan it riedsbeslút wurde de nije komsgrenzen fêststeld en de borden ferpleatst. Bewenners binne ynformearre en it beslút wurdt publisearre op de gemeentlike webside en yn in regionaal wikeblêd.
-
03 - Raadsvoorstel - Aanpassing bebouwde komgrenzen en verplaatsing bebouwde komborden Twijzelerheide en Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing bebouwde komgrenzen en verplaatsing bebouwde komborden Twijzelerheide en Harkema". Het doel is om de bebouwde komgrenzen aan te passen vanwege nieuwbouw in Twijzelerheide en Harkema. Hierdoor vallen nieuwe woningen binnen de bebouwde kom, wat de verkeersveiligheid en duidelijkheid ten goede komt. In Twijzelerheide wordt de komgrens verplaatst naar de oostkant van It Heideloantsje, terwijl in Harkema de grens aan de Singel naar het noorden opschuift. Dit moet zorgen voor een eenduidige toepassing van verkeersregels en een veiligere verkeerssituatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde aanpassingen duidelijk beschrijft. Het bevat ook bijlagen met plattegronden en foto's ter verduidelijking.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de bebouwde komgrenzen vast te stellen. Het voorstel vraagt de raad om de voorgestelde aanpassingen goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen van de komgrenzen, rekening houdend met de belangen van verkeersveiligheid en de wensen van de bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete evaluatiecriteria (realistisch en tijdgebonden zijn impliciet aanwezig). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar toekomstige woningbouw kan tot nieuwe aanpassingen leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de komgrenzen in Twijzelerheide en Harkema aan te passen volgens de plattegronden in de bijlagen en de bebouwde komborden te verplaatsen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de politie, buurtvereniging, en Plaatselijk Belang zijn geraadpleegd en geen bezwaren hebben. Bewoners zijn per brief geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, maar de verbetering van verkeersveiligheid kan indirect bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de benodigde komborden al beschikbaar zijn. De kosten worden gedekt door de wegen- en/of verkeersbudgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Twijzelerheide Harkema Komgrenzen Bebouwde komborden Sije Hesterstrjitte It Heideloantsje De Singel Verkeersveiligheid Nieuwbouw VerplaatsingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:35:52 - 00:36:01 - 00:36:07 - 00:41:20 - 00:42:37 - 00:43:48 - 00:43:49 - 00:45:08 - 00:45:21 - 00:45:52 - 00:46:55 - 00:47:13 - 00:47:22 - 00:47:56 - 00:48:00 - 00:49:07 - 00:49:53 - 00:50:35 - 00:50:52 - 00:51:08 - 00:52:12 - 00:52:30 - 00:52:56 - 00:53:02 - 00:53:09 - 00:53:31 - 00:53:35 - 00:54:20 - 00:54:55 - 00:55:14
Agendapunt 4 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 14 februari 2019 betreft de behandeling van begrotingswijzigingen door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De wijzigingen omvatten drie hoofdpunten:
-
Een budget van € 19.500 voor een alcoholonderzoek gericht op jongeren onder de 18 jaar, dat ten laste van het begrotingssaldo komt. Dit onderzoek volgt op een eerdere campagne en controle, waarbij slechts 12% van de gecontroleerde instellingen aan de eisen voldeed. De hercontrole zal extern worden uitgevoerd in samenwerking met Tytsjerksteradiel.
-
Een verhoging van de specifieke rijksbijdrage voor het onderwijsachterstandenbeleid, die budgettair neutraal in de begroting wordt opgenomen. De rijksbijdrage voor 2019 is vastgesteld op € 773.908, wat hoger is dan eerder begroot.
-
Een nadelig saldo van € 388.000 door autonome ontwikkelingen in de Wmo maatwerkvoorzieningen, veroorzaakt door indexering van tarieven na CAO-ontwikkelingen en inkomstenderving door een vast abonnementstarief.
De wijzigingen zijn bedoeld om de financiële begroting actueel te houden met beleidsmatige ontwikkelingen. Na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen technisch verwerkt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan 14 febrewaris 2019 hat betrekking op de behanneling fan begrotingswizigingen troch de gemeenteried fan Achtkarspelen. De wizigingen behelje trije haadpunten:
-
In budzjet fan € 19.500 foar in alkohoalûndersyk rjochte op jongeren ûnder de 18 jier, dy't ten koste giet fan it begrotingssaldo. Dizze ûndersyk folget op in eardere kampanje en kontrôle, dêr't mar leafst 12% fan de kontrolearre ynstellingen oan de easken foldie. De herkontrôle sil ekstern útfierd wurde yn gearwurking mei Tytsjerksteradiel.
-
In ferheging fan de spesifike ryksbydrage foar it ûnderwiisachterstandenbelied, dy't budzjetearlik neutraal yn de begroting opnommen wurdt. De ryksbydrage foar 2019 is fêststeld op € 773.908, wat heger is as earder begroot.
-
In negatyf saldo fan € 388.000 troch autonome ûntwikkelingen yn de Wmo maatwurkfoarsjennings, feroarsake troch yndeksearring fan tariven nei CAO-ûntwikkelingen en ynkomstenderving troch in fêst abonnemintstarief.
De wizigingen binne bedoeld om de finansjele begroting aktueel te hâlden mei beliedsmjittige ûntwikkelingen. Nei goedkarring troch de ried wurde de wizigingen technysk ferwurke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen" voor de gemeente Achtkarspelen. Het raadsvoorstel stelt wijzigingen in de begroting voor, waaronder een budget voor alcoholonderzoek onder jongeren, een verhoging van de rijksbijdrage voor onderwijsachterstandenbeleid, en de financiële gevolgen van autonome ontwikkelingen binnen de Wmo-maatwerkvoorzieningen. De wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en aan te passen aan beleidsmatige ontwikkelingen. De raad wordt gevraagd deze wijzigingen vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en toelichtingen per programma. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de uitvoering en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de financiële implicaties en beleidsmatige gevolgen moet overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële aanpassingen, waarbij zij de prioriteit van de verschillende programma's en de impact op het begrotingssaldo moeten afwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van de wijzigingen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig budgettair neutraal.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale toename van de lasten zonder volledige dekking door baten. De wijzigingen zijn niet budgettair neutraal en vereisen extra financiële middelen, wat ten laste komt van het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Alcoholonderzoek Onderwijsachterstandenbeleid Wmo maatwerkvoorzieningen Rijksbijdrage Autonome ontwikkelingen Voorlichtingscampagne Hercontrole BOA’s Indexering tarievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Regeling Open Club Initiatieven
Samenvatting
De Regeling Open Club Initiatieven is een voorstel van de gemeente Achtkarspelen om sportverenigingen te ondersteunen bij het vervullen van hun maatschappelijke rol in de dorpen. De regeling stelt criteria vast voor het verkrijgen van subsidies en stimuleert verenigingen om een open houding aan te nemen, waarbij leden en dorpsbewoners worden uitgenodigd om deel te nemen aan sportactiviteiten. Voor 2019 wordt een bedrag van 50.000 euro beschikbaar gesteld vanuit de algemene middelen. De initiatieven van sc Twijzel en TSO Surhuisterveen worden als pilotprojecten getoetst aan deze regeling. Na 2019 zal een evaluatie plaatsvinden om de uitkomsten van de regeling te beoordelen.
Samenvatting
De Regeling Iepen Klub Ynitiatieven is in foarstel fan de gemeente Achtkarspelen om sportferienings te stypjen by it ferfoljen fan har maatskiplike rol yn de doarpen. De regeling stelt kritearia fêst foar it krijen fan subsydzjes en stimulearret ferienings om in iepen hâlding oan te nimmen, wêrby leden en doarpsbewenners útnoege wurde om diel te nimmen oan sportaktiviteiten. Foar 2019 wurdt in bedrach fan 50.000 euro beskikber steld fanút de algemiene middels. De ynitiativen fan sc Twizel en TSO Surhústerfean wurde as pilotprojekten toetst oan dizze regeling. Nei 2019 sil in evaluasje plakfine om de útkomsten fan de regeling te beoardieljen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regeling Open Club Initiatieven". Het voorstel beoogt kaders te stellen voor sportverenigingen om in aanmerking te komen voor subsidies. Het richt zich op het bevorderen van de maatschappelijke rol van sportverenigingen in dorpen door hen te ondersteunen bij het creëren van open clubs. Deze clubs fungeren als ontmoetingsplekken voor leden en dorpsbewoners. Voor 2019 wordt een bedrag van €50.000 voorgesteld om deze regeling te financieren, met sc Twijzel en TSO Surhuisterveen als pilotprojecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, financiële implicaties en een plan voor implementatie en evaluatie. Echter, details over de specifieke criteria voor subsidieaanvragen en de langetermijnfinanciering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de regeling vast te stellen en de financiële middelen voor 2019 goed te keuren. Daarnaast speelt de raad een rol in het evalueren van de pilotprojecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële middelen willen toewijzen en of zij de maatschappelijke rol van sportverenigingen op deze manier willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via pilots), en tijdgebonden (2019). Echter, het is minder duidelijk hoe de regeling op lange termijn haalbaar en relevant blijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnfinanciering is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Regeling Open Club Initiatieven vast te stellen en de financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door verenigingen te stimuleren een open houding aan te nemen en initiatieven vanuit de gemeenschap te ondersteunen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op maatschappelijke betrokkenheid en leefbaarheid kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er wordt een bedrag van €50.000 gevraagd voor 2019, te dekken uit de algemene middelen. Langetermijnfinanciering is niet gespecificeerd, wat een potentieel risico vormt voor de continuïteit van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regeling Open Club Initiatieven Sportverenigingen Subsidie Maatschappelijke rol Pilot sc Twijzel TSO Surhuisterveen Leefbaarheid Draagvlak FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Partiële herziening bestemmingsplan om bestemming te herzien van bedrijf naar wonen voor perceel It Noard 3 Surhuizum
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de bestemming van een perceel aan It Noard 3 in Surhuizum te wijzigen van bedrijf naar wonen. Dit verzoek komt voort uit de aankoop van een boerderij die verbouwd zal worden tot een reguliere woning. Het huidige bestemmingsplan staat deze wijziging niet toe, waardoor een partiële herziening nodig is. Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorontwerp bestemmingsplan inspraakrijp verklaard en stelt voor om procedurevariant 1 te volgen, wat de proceduretijd verkort. Deze variant houdt in dat het bestemmingsplan tot aan de vaststelling door het college wordt voorbereid. Tijdens de inspraakperiode kunnen burgers en belanghebbenden hun mening geven. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en past binnen het woningbouwprogramma van Achtkarspelen. Na de inspraak- en overlegfase zal het ontwerpbestemmingsplan ter inzage worden gelegd en uiteindelijk ter vaststelling aan de raad worden voorgelegd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de bestimming fan in stik grûn oan It Noard 3 yn Surhuzum te feroarjen fan bedriuw nei wenjen. Dit fersyk komt út de oankeap fan in boerderij dy't ferboud wurde sil ta in regelmjittige wenning. It hjoeddeistige bestimmingsplan lit dizze feroaring net ta, wêrtroch in partiele herzjenning nedich is. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat it foaroarstel bestimmingsplan ynspraakryp ferklearre en stelt foar om proseduervariant 1 te folgjen, wat de prosedueretiid ferkoart. Dizze variant hâldt yn dat it bestemmingsplan oant oan de fêststelling troch it kolleezje foarbereide wurdt. Tiden de ynspraakperioade kinne boargers en belânghawwenden har miening jaan. It plan is romtelik akseptabel en past binnen it wenningbouprogramma fan Achtkarspelen. Nei de ynspraak- en oerlisfaze sil it ûntwerpbestimmingsplan ter ynseach lein wurde en úteinlik ter fêststelling oan de ried foarlein wurde.
-
06 - Raadsvoorstel - Partiële herziening bestemmingsplan om bestemming te herzien van bedrijf naar wonen voor perceel It Noard 3 Surhuizum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Partiële herziening bestemmingsplan om bestemming te herzien van bedrijf naar wonen voor perceel It Noard 3 Surhuizum." Het voorstel betreft een verzoek om de bestemming van een perceel in Surhuizum te wijzigen van een bedrijfsbestemming naar een woonbestemming. Dit is nodig omdat de huidige bestemming geen reguliere bewoning toestaat. De boerderij op het perceel zal worden verbouwd en vergroot voor gebruik als woning. Het voorstel omvat een procedure voor inspraak en overleg, en de keuze voor een procedurevariant die tijdwinst oplevert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de achtergrond, de noodzaak van de herziening, de procedurele stappen, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële overzichten of diepgaande analyses van mogelijke bezwaren opgenomen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet kennisnemen van het collegebesluit en kiezen voor de voorgestelde procedurevariant.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van de bestemming en de voorgestelde procedurevariant. Dit omvat het afwegen van de volkshuisvestelijke behoefte tegen mogelijke bezwaren van omwonenden of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatie van de acceptatie door de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het collegebesluit en te kiezen voor procedurevariant 1, waarbij het bestemmingsplan tot aan vaststelling door het college wordt voorbereid.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van inspraak en overleg met burgers en maatschappelijke organisaties. Dit wordt gedaan via publicaties en een inspraakperiode van vier weken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de planologische en volkshuisvestelijke aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er overeenkomsten over planschade en exploitatiekosten worden ondertekend voordat de inspraakprocedure start, waardoor de gemeente geen financieel risico loopt. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herziening Wonen Bedrijf Surhuizum It Noard 3 Procedurevariant Inspraak Voorontwerp Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht: