04-11-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra -
P.m. Jonker (wethouder) -
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 14 oktober 2021 en besloten deel 16 september 2021
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4.a Visie 'Versterken sociale basis'
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met nieuwe visie op sociale basis
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de visie 'Versterken sociale basis', die het sociale domein moet moderniseren en versterken. Het debat over de visie, die gericht is op ontmoeten, samenredzaamheid en zelfredzaamheid, verliep niet zonder slag of stoot.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen het voorstel 'Versterken sociale basis' aangenomen. De visie, die in 2023 een nieuw subsidiebeleid introduceert met een budget van € 500.000, moet de sociale samenhang in de dorpen bevorderen. De huidige subsidies voor welzijnswerk en dorpsbelangen worden stopgezet, wat leidde tot een levendig debat.Tijdens de vergadering werden verschillende amendementen besproken en verworpen. De bezwarencommissie had eerder al uitspraken gedaan over ingediende bezwaren, maar deze hadden geen invloed op de uiteindelijke stemming. "Het besluit zoals genomen is akkoord," aldus de wethouder, die benadrukte dat er een extra motivering naar de bezwaarmakers was gestuurd.
De discussie in de raad verliep deels in het Fries, waarbij de FNP en andere oppositiepartijen hun zorgen uitten over de haalbaarheid van de visie. "We vrezen dat vrijwilligersorganisaties overvraagd zullen worden en uiteindelijk zullen afhaken," aldus een raadslid. De oppositiepartijen, waaronder de FNP en de PvdA, stemden tegen het voorstel. Zij vrezen dat de veranderingen zullen leiden tot bezuinigingen op het sociale domein, wat volgens hen in opdracht van Den Haag gebeurt.
Ondanks de tegenstand van de oppositie, stemde de meerderheid van de raad, bestaande uit partijen als het CDA, ChristenUnie en VVD, voor de visie. "Het uiteindelijke doel is om de sociale basis sterker te maken en de zorgconsumptie te verminderen," verklaarde een voorstander.
Met de goedkeuring van de visie zet Achtkarspelen een stap richting een vernieuwd sociaal beleid. De visie zal over vier jaar geëvalueerd worden, met de mogelijkheid tot tussentijdse bijstelling. De betrokken organisaties kunnen vanaf 2023 subsidieaanvragen indienen voor activiteiten die bijdragen aan de doelen van de visie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 de visie 'Versterken sociale basis' vastgesteld. Deze visie is ontwikkeld om het sociale domein te moderniseren en opnieuw vorm te geven, zoals eerder vastgelegd in het beleidskader sociaal domein van april 2019. De visie richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om de sociale basis in de dorpen te versterken door activiteiten te stimuleren die bijdragen aan verbondenheid, participatie en zelfstandigheid van inwoners.
De vaststelling van de visie betekent dat er per 2023 een nieuw subsidiebeleid wordt ingevoerd, waarbij één budget van circa € 500.000 beschikbaar wordt gesteld voor activiteiten die passen binnen de visie. De huidige subsidies voor welzijnswerk en dorpsbelangen worden stopgezet. Het college van burgemeester en wethouders zal de nieuwe subsidieregeling in het vierde kwartaal van 2021 voorlopig vaststellen. Betrokken organisaties kunnen vanaf 2023 subsidieaanvragen indienen voor activiteiten die bijdragen aan de doelen van de visie.
De visie is afgestemd met andere beleidsvelden en er is gekozen voor een participatieve aanpak, waarbij inwoners en organisaties betrokken zijn bij de ontwikkeling van de visie. De communicatie over de visie verloopt via directe contacten en online kanalen. De visie wordt over vier jaar geëvalueerd en kan tussentijds worden bijgesteld indien nodig.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei nije fisy op sosjale basis
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de fisy 'Fersterkjen sosjale basis', dy't it sosjale domein modernisearje en fersterkje moat. It debat oer de fisy, dy't rjochte is op moetsje, mienskipsredsumens en selsredsumens, ferrûn net sûnder slach of stjit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in bewogen riedsgearkomste hat de gemeenteried fan Achtkarspelen it foarstel 'Fersterkjen sosjale basis' oannommen. De fisy, dy't yn 2023 in nij subsydzjebelied yntrodusearret mei in budzjet fan € 500.000, moat de sosjale gearhing yn 'e doarpen befoarderje. De hjoeddeistige subsydzjes foar wolwêzenswurk en doarpsbelangen wurde stopset, wat late ta in libben debat.Tidens de gearkomste waarden ferskate amendeminten besprutsen en ôfwiisd. De beswierskriftekommisje hie earder al útspraken dien oer yntsjinne beswieren, mar dizze hiene gjin ynfloed op de úteinlike stimming. "It beslút sa't nommen is, is akkoart," sa sei de wethâlder, dy't beklamme dat der in ekstra motivaasje nei de beswiermakkers stjoerd wie.
De diskusje yn 'e ried ferrûn diels yn it Frysk, wêrby't de FNP en oare opposysjepartijen harren soargen uteren oer de helberens fan 'e fisy. "Wy binne bang dat frijwilligersorganisaasjes oerspand wurde sille en úteinlik ôfheakje," sa sei in riedslid. De opposysjepartijen, wêrûnder de FNP en de PvdA, stimden tsjin it foarstel. Sy binne bang dat de feroarings liede sille ta besunigings op it sosjale domein, wat neffens harren yn opdracht fan Den Haag bart.
Nettsjinsteande de tsjinstân fan 'e opposysje, stimde de mearderheid fan 'e ried, besteande út partijen as it CDA, ChristenUnie en VVD, foar de fisy. "It úteinlike doel is om de sosjale basis sterker te meitsjen en de soarchkonsumpsje te ferminderjen," ferklearre in foarstanner.
Mei de goedkarring fan 'e fisy set Achtkarspelen in stap rjochting in fernijd sosjaal belied. De fisy sil oer fjouwer jier evaluearre wurde, mei de mooglikheid ta tuskentiidske bystelling. De belutsen organisaasjes kinne fanôf 2023 subsydzje-oanfragen yntsjinje foar aktiviteiten dy't bydrage oan 'e doelen fan 'e fisy.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 de fisy 'Fersterkjen sosjale basis' fêststeld. Dizze fisy is ûntwikkele om it sosjale domein te modernisearjen en op 'e nij foarm te jaan, sa't earder fêstlein yn it beliedskader sosjaal domein fan april 2019. De fisy rjochtet him op trije boustiennen: moetsje en belutsenens, mienskipsredens, en selsredens en ûntwikkeling. It doel is om de sosjale basis yn 'e doarpen te fersterkjen troch aktiviteiten te stimulearjen dy't bydrage oan ferbûnens, partisipaasje en selsstannigens fan ynwenners.
De fêststelling fan 'e fisy betsjut dat der per 2023 in nij subsydzjebelied ynfierd wurdt, wêrby't ien budzjet fan sa'n € 500.000 beskikber steld wurdt foar aktiviteiten dy't passe binnen de fisy. De hjoeddeistige subsydzjes foar wolwêzenswurk en doarpsbelangen wurde stopset. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sil de nije subsydzjeregeling yn it fjirde kwartaal fan 2021 foarlopich fêststelle. Belutsen organisaasjes kinne fanôf 2023 subsydzjeoanfragen yntsjinje foar aktiviteiten dy't bydrage oan de doelen fan 'e fisy.
De fisy is ôfstimd mei oare beliedsgebieten en der is keazen foar in partisipaasje oanpak, wêrby't ynwenners en organisaasjes belutsen binne by de ûntwikkeling fan 'e fisy. De kommunikaasje oer de fisy ferrint fia direkte kontakten en online kanalen. De fisy wurdt oer fjouwer jier evaluearre en kin tuskentiids bysteld wurde as nedich.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie ‘Versterken sociale basis’". Het voorstel beoogt de sociale basis in de gemeente Achtkarspelen te moderniseren en opnieuw vorm te geven. Dit is in lijn met het beleidskader sociaal domein van april 2019. De visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners en uitvoeringsorganisaties en richt zich op drie bouwstenen: ontmoeten en betrokkenheid, samenredzaamheid, en zelfredzaamheid en ontplooiing. Het doel is om het welzijns- en opbouwwerk te intensiveren, de betrokkenheid van inwoners te vergroten en kinderen en jongeren een veilige en kansrijke omgeving te bieden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en bouwstenen. Er is echter een gebrek aan concrete, meetbare doelen, wat de evaluatie bemoeilijkt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de visie, waarmee zij de kaders voor het college vaststelt. Het college werkt vervolgens de nadere regels en subsidieregelingen uit binnen deze kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herverdeling van subsidies en de modernisering van de sociale basis, wat mogelijk leidt tot het stopzetten van bestaande subsidies en het herijken van het subsidiebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op bestaande organisaties kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie ‘Versterken sociale basis’ vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de visie samen met inwoners en organisaties te ontwikkelen, wat eigenaarschap en betrokkenheid moet bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van circa € 500.000 beschikbaar gesteld voor de sociale basis. Het voorstel gaat gepaard met bezuinigingen op bestaande subsidies, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor eventuele financiële tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterken sociale basis Subsidies Sociale basis Bouwstenen Zelfredzaamheid Samenredzaamheid Ontmoeten en betrokkenheid Welzijnswerk Dorpsbelangen BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Visie ‘Versterken sociale basis’" en stelt voor om deze visie na twee jaar te evalueren in plaats van na vier jaar. Het doel is om tijdig te kunnen bijsturen indien nodig, zodat de huidige raad de evaluatie kan beoordelen en niet een toekomstige raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en duidelijk in zijn voorstel om de evaluatieperiode te verkorten. Het biedt echter weinig detail over hoe de evaluatie uitgevoerd zal worden of welke criteria gebruikt zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de vaststelling van de visie en de termijn voor evaluatie. Het amendement vraagt de raad om de evaluatieperiode te verkorten naar twee jaar.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een kortere evaluatieperiode van twee jaar, zoals voorgesteld in het amendement, of de oorspronkelijke periode van vier jaar. Dit kan afhangen van de behoefte aan flexibiliteit en de wens om snel te kunnen reageren op veranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de evaluatieperiode, maar mist details over de uitvoerbaarheid en tijdigheid van de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd evaluatieplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de evaluatieperiode verkorten naar twee jaar. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe belanghebbenden betrokken worden bij de evaluatie van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of de verkorting van de evaluatieperiode extra kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Konkrete doelen oan de fisy sosjale basis keppelje". Het voorstel beoogt de visie "Versterken sociale basis" vast te stellen en hier concrete doelen aan te koppelen die door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het amendement benadrukt dat zonder concrete doelen er geen financiële middelen beschikbaar gesteld zouden moeten worden. Dit moet zorgen voor een duidelijke richting en verantwoording van de uitgaven binnen de sociale basis van de gemeente Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt: het koppelen van concrete doelen aan de visie. Echter, het mist specifieke details over welke concrete doelen dit zouden moeten zijn en hoe deze doelen gemeten of geëvalueerd worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de visie "Versterken sociale basis" vast te stellen en om concrete doelen aan deze visie te koppelen. Dit betekent dat de raad verantwoordelijk is voor het definiëren en goedkeuren van deze doelen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet koppelen van concrete doelen aan de visie en het al dan niet beschikbaar stellen van financiële middelen zonder deze doelen. Partijen moeten beslissen of ze het belangrijk vinden om eerst concrete doelen vast te stellen voordat er geld wordt uitgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke, meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan details over de concrete doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat betekent dat ze concrete doelen moeten vaststellen voordat er financiële middelen worden toegekend aan de visie "Versterken sociale basis".
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden bij het vaststellen van de concrete doelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement impliceert dat er geen financiële middelen beschikbaar gesteld moeten worden zonder concrete doelen, maar het geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het benadrukt wel het belang van verantwoorde financiële planning door eerst doelen vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie 'Versterken sociale basis' Concrete doelen Sociale basis Amendement Stemming FNP PvdA PVV CDA CUVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Leefbaarheidsfonds Dorpsbelangen structureel handhaven" binnen de visie 'Versterken sociale basis'. Het voorstel beoogt de jaarlijkse toekenning van € 45.000 aan het leefbaarheidsfonds voor dorpsbelangen structureel te maken. Dit fonds is bedoeld om lokale gemeenschappen te ondersteunen en te versterken, door hen financiële zekerheid en duidelijkheid te bieden voor hun activiteiten en projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de financiële continuïteit van het leefbaarheidsfonds. Het biedt echter weinig detail over hoe de middelen precies worden ingezet of welke criteria worden gehanteerd voor de toekenning van fondsen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement, wat inhoudt dat zij instemmen met de structurele financiering van het leefbaarheidsfonds.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale gemeenschappen door structurele financiering te bieden of het behouden van flexibiliteit in de begroting door het amendement te verwerpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de jaarlijkse toekenning. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen specifieke doelen of tijdsgebonden resultaten definieert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement goedkeuren, wat betekent dat zij instemmen met de structurele financiering van het leefbaarheidsfonds.
Participatie:
Het voorstel impliceert dat lokale dorpsbelangen betrokken zijn en baat hebben bij de structurele financiering, maar het vermeldt niet expliciet hoe participatie van deze groepen wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het versterken van de sociale basis kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een structurele jaarlijkse toekenning van € 45.000. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze uitgave wordt gedekt binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Leefbaarheidsfonds Dorpsbelangen Structuur Pleatslike Belangen Duidelijkheid Structurele zekerheid FNP GroenLinks PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Visie ‘Versterken sociale basis’" en stelt voor om een structurele maatwerk-subsidie beschikbaar te houden voor het SKW (Sociaal Cultureel Werk) voor sociale en culturele activiteiten voor jong en oud. Het doel is om de sociale basis te versterken door vrijwilligers en besturen van SKW-organisaties te stimuleren en te motiveren om nieuw beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Dit moet bijdragen aan de continuïteit en ontwikkeling van sociaal-culturele activiteiten in de gemeente Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en welke middelen daarvoor ingezet moeten worden. Echter, het mist specifieke details over de hoogte van de subsidie en de criteria voor toekenning.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet vaststellen van de visie en het beschikbaar houden van de subsidie. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en mogelijk aanpassen van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van sociaal-culturele activiteiten met een structurele subsidie of het afwijzen van deze financiële ondersteuning, wat kan leiden tot minder activiteiten en betrokkenheid van vrijwilligers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de visie willen vaststellen en de structurele subsidie willen toekennen. In dit geval is het amendement verworpen, wat betekent dat de raad tegen de voorgestelde wijziging heeft gestemd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door vrijwilligers en besturen van SKW-organisaties, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie verder wordt gestimuleerd of georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het versterken van de sociale basis.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert financiële gevolgen door het beschikbaar houden van een structurele subsidie, maar geeft geen details over de hoogte van de subsidie of hoe deze gedekt wordt. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het maken van hun beslissing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie ‘Versterken sociale basis’ Structurele maatwerk-subsidie Sociale culturele activiteiten SKW-organisaties Vrijwilligers Besturen Motiveren Beleidsvorming Jeugdhonken Pleatslike BelangenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
H.J. Graansma - PVV
Agendapunt 5.0.0 Programmabegroting 2022-2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 de Programmabegroting 2022-2025 besproken en vastgesteld. Het voorstel omvat de begroting voor 2022 en de meerjarenraming tot 2025, inclusief de voorgestelde financiële transacties per programma. De raad heeft ingestemd met de financiële positie van de gemeente, de lastenontwikkeling voor burgers, en het tarieven- en grondprijzenbeleid voor 2022. Er is besloten geen zienswijze in te dienen voor de wijzigingen in de begroting van de WM8KTD. De begroting is opgesteld in samenwerking met beleidsafdelingen en partnergemeente Tytsjerksteradiel en moet uiterlijk 15 november naar de gedeputeerde staten van de provincie Fryslân worden gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 de Programmabegroting 2022-2025 besprutsen en fêststeld. It foarstel omfiemet de begrutting foar 2022 en de mearjierrenraming oant 2025, ynklusyf de foarstelde finansjele transaksjes per programma. De ried hat ynstimd mei de finansjele posysje fan de gemeente, de lêste-ûntwikkeling foar boargers, en it tariven- en grûnprizenbelied foar 2022. Der is besletten gjin sjochswiis yn te tsjinjen foar de wizigingen yn de begrutting fan de WM8KTD. De begrutting is opsteld yn gearwurking mei beliedsôfdielingen en partnergemeente Tytsjerksteradiel en moat uterlik 15 novimber nei de deputearre steaten fan de provinsje Fryslân stjoerd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2022-2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de gemeentelijke begroting voor 2022 en de meerjarenraming voor 2023-2025. Het omvat onder andere de financiële positie van de gemeente, de lastenontwikkeling voor burgers, het tarievenbeleid, en het grondprijzenbeleid. De raad wordt gevraagd om de begroting vast te stellen, kennis te nemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD, en akkoord te gaan met de financiële uitgangspunten en risico's zoals beschreven in de programmabegroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste financiële aspecten en beleidsuitgangspunten voor de komende jaren behandelt. Het bevat ook verwijzingen naar relevante paragrafen en bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting en meerjarenraming vast te stellen. Dit is een wettelijke taak op basis van artikel 191 van de Gemeentewet. De raad moet ook besluiten over de financiële uitgangspunten en risico's.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de voorgestelde financiële plannen, inclusief de lastenontwikkeling voor burgers en het tarievenbeleid. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot belastingdruk en investeringsprioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsuitgangspunten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor vaststelling en verzending. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting en meerjarenraming vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële uitgangspunten en risico's.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel. De communicatie betreft vooral de beschikbaarheid van de begroting voor inzage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en beleidsmatige aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedetailleerd behandeld in de programmabegroting 2022-2025. Het voorstel omvat onttrekkingen aan en stortingen in reserves, maar specifieke dekkingsmethoden worden niet expliciet genoemd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022-2025 Meerjarenraming Lokale heffingen Grondprijzenbeleid Weerstandsvermogen Risicobeheersing Financiële positie WM8KTD Begrotingsmarkt GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.0.1 Algemene opmerkingen over het financiële deel
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Kennisnemen meerjarenraming 2023-2025 i.p.v. vaststellen." Het amendement stelt voor om de meerjarenraming 2023-2025 niet vast te stellen, maar er slechts kennis van te nemen. Dit zou betekenen dat de raad zich bewust is van de financiële vooruitzichten zonder deze formeel vast te leggen, om te voorkomen dat toekomstige raden gebonden zijn aan beslissingen die nu worden genomen. Het amendement werd ingediend door de PvdA en gesteund door FNP en GroenLinks, maar werd verworpen door een meerderheid van de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn intentie en biedt een toelichting op de reden voor de voorgestelde wijziging. Het lijkt volledig in de context van wat het wil bereiken, namelijk flexibiliteit voor toekomstige raden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de meerjarenraming formeel wil vaststellen of er slechts kennis van wil nemen. Dit heeft invloed op de mate van flexibiliteit die toekomstige raden hebben bij het aanpassen van beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vastleggen van financiële vooruitzichten, wat stabiliteit biedt, en het openhouden van opties voor toekomstige beleidswijzigingen, wat flexibiliteit biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die het voorstelt (kennisnemen in plaats van vaststellen). Het is echter niet tijdgebonden, omdat het geen specifieke termijn aangeeft voor herziening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de meerjarenraming wil vaststellen of er slechts kennis van wil nemen. In dit geval heeft de raad besloten de raming vast te stellen, aangezien het amendement is verworpen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar de discussie eromheen kan impliceren dat er behoefte is aan bredere betrokkenheid bij het vaststellen van langetermijnfinanciën.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van langetermijnfinanciële planning en de impact van beslissingen op toekomstige generaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de keuze om de meerjarenraming vast te stellen of er kennis van te nemen kan invloed hebben op toekomstige financiële flexibiliteit. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Meerjarenraming WM8KTD Financiële positie Lastenontwikkeling Lokale heffingen Grondprijzenbeleid Weerstandsvermogen Risicobeheersing Wâldsang-discussieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Harjan Bruining - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
Harjan Bruining - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
Harjan Bruining - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
IJde van Kammen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
IJde van Kammen - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:40:09 - 00:40:53 - 00:47:43 - 00:54:39 - 00:58:41 - 01:00:30 - 01:05:26 - 01:10:20 - 01:10:40 - 01:10:49 - 01:11:38 - 01:11:46 - 01:11:58 - 01:12:05 - 01:17:20 - 01:18:53 - 01:20:03 - 01:21:31 - 01:23:51 - 01:27:23 - 01:28:10 - 01:29:12 - 01:30:22 - 01:30:39 - 01:31:05 - 01:31:42
Sierd Vegelin - GBA
D. Van Oosten - CU
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 5.0.2 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Gemeentekantoor Achtkarspelen krijgt nieuwe invulling: 'Leegstand is geen optie'
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen die het gemeentekantoor een nieuwe bestemming moet geven in het kader van het nieuwe werken. De motie, gesteund door een meerderheid van de partijen, roept op om de vrijgekomen ruimtes te benutten voor andere functies.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat op 4 november 2021 besprak de gemeenteraad van Achtkarspelen de toekomst van het gemeentekantoor. Met de invoering van het nieuwe werken, waarbij medewerkers deels thuis en deels op kantoor werken, komen er ruimtes vrij in het gemeentekantoor. De aangenomen motie, gesteund door FNP, CDA (met uitzondering van twee leden), CU, GroenLinks, PvdA en VVD, roept het college op om deze ruimtes te benutten voor andere gemeentelijke of externe functies. Dit om leegstand te voorkomen.'Leegstand is geen optie'
Raadslid Van der Meer benadrukte het belang van het voorkomen van leegstand: "Leegstand is in financieel opzicht beslist geen optie." Hij stelde voor om de vrijgekomen ruimtes te gebruiken voor het onderbrengen van gebiedsteams, kinderopvang of zelfs tijdelijke noodopvang voor asielzoekers en statushouders. "Het is een sympathiek voorstel dat we zeker steunen," voegde hij eraan toe.
Duurzaamheid en personeelskosten
Mevrouw Vriesema van het CDA vroeg zich af hoe duurzaamheid verweven kan worden in de functies binnen de gemeente. Ze pleitte voor een energiecoördinator om de duurzaamheid te bevorderen. Daarnaast vroeg ze om opheldering over de personeelskosten: "Waarom dalen de personeelskosten niet lineair met de verwachte daling van de opbrengst?"
Kritische noten en steun
De PVV uitte zorgen over de uitbreiding van het personeelsbestand en vroeg om een rapportage in januari over de optimalisatie van de processen. "We willen weten wat de daadwerkelijke besparingen zijn," aldus de heer Graansma van de PVV. Ondanks deze kritische noten, was er brede steun voor de motie. "Het is een sympathiek voorbeeld dat we zeker steunen," aldus de heer Stellinga.
College aan zet
Het college van B&W heeft de opdracht gekregen om de motie verder uit te werken. Hoewel er op dit moment geen onbenutte ruimtes zijn, verzekerde de portefeuillehouder dat elke vrijgekomen ruimte optimaal benut zal worden. "We zijn ons bewust van de noodzaak om alle beschikbare ruimte efficiënt te gebruiken," aldus de portefeuillehouder.
Met de aangenomen motie zet Achtkarspelen een stap richting een toekomstbestendige invulling van het gemeentekantoor, waarbij duurzaamheid en efficiëntie centraal staan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 een motie aangenomen met betrekking tot de toekomstige functies van het gemeentekantoor in het kader van het nieuwe werken. De motie werd gesteund door FNP, CDA (met uitzondering van twee leden), CU, GroenLinks, PvdA en VVD, en verworpen door twee CDA-leden, GBA en PVV. Het nieuwe werken houdt in dat er vanaf 2022 deels op kantoor en deels thuis wordt gewerkt. De raad roept het college op om in de plannen op te nemen dat de vrijgekomen delen van het gemeentekantoor worden ingezet voor andere gemeentelijke of externe functies. Dit om te voorkomen dat delen van het gebouw ongebruikt blijven en leegstand te vermijden. Mogelijke nieuwe functies zijn onder andere het huisvesten van gebiedsteams, kinderopvang, tijdelijke noodopvang voor asielzoekers en/of statushouders.
Gemeentekantoar Achtkarspelen krijt nije ynfolling: 'Leechstân is gjin opsje'
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in moasje oannommen dy't it gemeentehûs in nije bestimming jaan moat yn it ramt fan it nije wurkjen. De moasje, stipe troch in mearderheid fan de partijen, ropt op om de frijkommen romten te brûken foar oare funksjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat op 4 novimber 2021 bespruts de gemeenteried fan Achtkarspelen de takomst fan it gemeentehûs. Mei de ynfiering fan it nije wurkjen, wêrby't meiwurkers diels thús en diels op kantoar wurkje, komme der romtes frij yn it gemeentehûs. De oannommen moasje, stipe troch FNP, CDA (útsein twa leden), CU, GrienLinks, PvdA en VVD, ropt it kolleezje op om dizze romtes te brûken foar oare gemeentlike of eksterne funksjes. Dit om leechstân foar te kommen.'Leechstân is gjin opsje'
Riedslid Van der Meer beklamme it belang fan it foarkommen fan leechstân: "Leechstân is yn finansjeel opsicht beslist gjin opsje." Hy stelde foar om de frijkommen romtes te brûken foar it ûnderbringen fan gebietsteams, berne-opfang of sels tydlike needopfang foar asylsikers en statushâlders. "It is in sympatyk foarstel dat wy seker stypje," foege hy deroan ta.
Duorsumens en personielskosten
Mevrouw Vriesema fan it CDA frege har ôf hoe't duorsumens ferweve wurde kin yn de funksjes binnen de gemeente. Se pleite foar in enerzjykoördinator om de duorsumens te befoarderjen. Dêrneist frege se om opheldering oer de personielskosten: "Wêrom sakje de personielskosten net lineêr mei de ferwachte delgong fan de opbringst?"
Krityske noten en stipe
De PVV uterde soargen oer de útwreiding fan it personielsbestân en frege om in rapportaazje yn jannewaris oer de optimisaasje fan de prosessen. "Wy wolle witte wat de werklike besparrings binne," aldus de hear Graansma fan de PVV. Nettsjinsteande dizze krityske noten, wie der brede stipe foar de moasje. "It is in sympatyk foarbyld dat wy seker stypje," aldus de hear Stellinga.
Kolleezje oan set
It kolleezje fan B&W hat de opdracht krigen om de moasje fierder út te wurkjen. Hoewol't der op dit stuit gjin net brûkte romtes binne, fersekere de portefúljehâlder dat elke frijkommen romte optimaal brûkt wurde sil. "Wy binne ús bewust fan de needsaak om alle beskikbere romte effisjint te brûken," aldus de portefúljehâlder.
Mei de oannommen moasje set Achtkarspelen in stap rjochting in takomstbestindige ynfolling fan it gemeentehûs, wêrby't duorsumens en effisjinsje sintraal steane.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 in moasje oannommen mei betrekking ta de takomstige funksjes fan it gemeentehûs yn it ramt fan it nije wurkjen. De moasje waard stipe troch FNP, CDA (útsein twa leden), CU, GrienLinks, PvdA en VVD, en ôfwiisd troch twa CDA-leden, GBA en PVV. It nije wurkjen hâldt yn dat der fanôf 2022 diels op kantoar en diels thús wurke wurdt. De ried ropt it kolleezje op om yn de plannen op te nimmen dat de frijkommen dielen fan it gemeentehûs ynset wurde foar oare gemeentlike of eksterne funksjes. Dit om foar te kommen dat dielen fan it gebou net brûkt wurde en leechstân te foarkommen. Mooglike nije funksjes binne ûnder oaren it húsfestjen fan gebietsteams, berne-opfang, tydlike needopfang foar asylsikers en/of statushâlders.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Oare funksjes gemeentekantoar y.f.m. it nije wurkjen" en is onderdeel van de programmabegroting 2022-2025 van de gemeente Achtkarspelen. De motie roept het college op om bij de uitwerking van plannen voor het nieuwe werken, waarbij deels op kantoor en deels thuis wordt gewerkt, de vrijgekomen delen van het gemeentekantoor te benutten voor andere gemeentelijke of externe functies. Dit om leegstand te voorkomen en financiële efficiëntie te waarborgen. Mogelijke functies zijn onder andere gebiedsteams, kinderopvang, tijdelijke noodopvang voor asielzoekers en statushouders.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke oproep doet aan het college om de vrijgekomen ruimte nuttig te gebruiken. Echter, het mist specifieke details over hoe deze transformatie precies moet worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college aansturen en controleren op de uitvoering van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke functies prioriteit krijgen bij de herbestemming van de kantoorruimte. Dit kan politieke voorkeuren weerspiegelen, zoals de nadruk op sociale voorzieningen of economische efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de motie kan leiden tot verschillende interpretaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de voorgestelde plannen uit te werken.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van herbestemming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorkomen van leegstand kan als een duurzame maatregel worden gezien.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële nadelen van leegstand, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de herbestemming van de ruimte. Het is aan het college om dit verder uit te werken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022 - 2025 Nije wurkjen Gemeentekantoor Thuiswerken Leegstand Gebiedsteams Kinderopvang Noodopvang asielzoekers Tijdelijke opvang statushouders Externe functiesVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Sake van der Meer - FNP
Doethyna Vriesema - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Sake van der Meer - FNP
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
P.m. Jonker (wethouder)
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
H.J. Graansma - PVV
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
H.J. Graansma - PVV
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Harjan Bruining - Wethâlder
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
P.m. Jonker (wethouder) -
Agendapunt 5.01 Programma 1 - Veiligheid
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.02 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.03 Programma 3 - Economie
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Agendapunt 5.04 Programma 4 - Onderwijs
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.05 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
Friese Taal Opnieuw in de Schijnwerpers in Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om alle gemeentelijke naam- en verwijzingsborden in het Fries te zetten. Dit besluit volgt op een fout op het naambord bij het nieuwe zwembad, waar 'Zwembad de Kûpe' stond in plaats van 'Swimbad de Kûpe'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat op 4 november 2021 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie aangenomen om de Friese taal prominenter in het straatbeeld te brengen. De motie werd gesteund door een brede coalitie van partijen, waaronder FNP, PVV, CDA (met uitzondering van drie leden), CU, GBA, GroenLinks, PvdA en VVD. De aanleiding voor deze motie was een fout op het naambord van het nieuwe zwembad, wat leidde tot een discussie over de zichtbaarheid van de Friese taal in de gemeente.De discussie in de raad was geanimeerd, met zowel voor- als tegenstanders van het voorstel. "Het is belangrijk dat we de Friese taal zichtbaar maken in ons dagelijks leven," benadrukte een raadslid. De provincie Fryslân ondersteunt dergelijke initiatieven met subsidies, wat de gemeente de mogelijkheid biedt om de kosten te dekken.
Niet iedereen was het eens met de motie. Enkele raadsleden uitten hun zorgen over de praktische uitvoerbaarheid en de kosten. "We moeten ook rekening houden met de veiligheid en toegankelijkheid van onze infrastructuur," stelde een kritisch raadslid. Desondanks was er een duidelijke meerderheid voor het voorstel.
De gemeente Achtkarspelen heeft in het verleden al lof ontvangen van de Ried fan de Fryske Beweging voor haar inzet voor het Friese taalbeleid. Toch is er nog werk aan de winkel om het Fries verder te integreren. "Dit is een stap in de goede richting," aldus een tevreden raadslid na afloop van de stemming.
Met de aangenomen motie zet Achtkarspelen een belangrijke stap in de richting van meer zichtbaarheid voor de Friese taal, een ontwikkeling die door velen in de provincie wordt toegejuicht.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 een motie aangenomen om alle gemeentelijke naam- en verwijzingsborden in het Fries te zetten. Dit besluit werd gesteund door FNP, PVV, CDA (Talma en Van der Wal), CU, GBA, GroenLinks, PvdA en VVD, terwijl drie CDA-leden (Vriesema, Zandbergen en Zwaagstra) tegenstemden. De aanleiding was een fout op het naambord bij het nieuwe zwembad, waar 'Zwembad de Kûpe' stond in plaats van 'Swimbad de Kûpe'. De motie benadrukt het belang van zichtbaarheid van de Friese taal in het dagelijks leven, zoals gewenst door de provincie Fryslân, die ook subsidies biedt voor dergelijke initiatieven. De gemeente Achtkarspelen werd eerder geprezen door de Ried fan de Fryske Beweging voor haar inzet voor het Friese taalbeleid, maar er is nog werk te doen om het Fries verder te integreren.
Fryske Taal Op 'e Nij yn de Skynwerpers yn Achtkarspelen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om alle gemeentlike namme- en ferwizingsbuorden yn it Frysk te setten. Dit beslút folget op in flater op it nammeboerd by it nije swimbad, dêr't 'Zwembad de Kûpe' stie yn stee fan 'Swimbad de Kûpe'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat op 4 novimber 2021 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in moasje oannommen om de Fryske taal promininter yn it strjitbyld te bringen. De moasje waard stipe troch in brede koälysje fan partijen, wêrûnder FNP, PVV, CDA (útsein trije leden), CU, GBA, GrienLinks, PvdA en VVD. De oanlieding foar dizze moasje wie in flater op it nammeboerd fan it nije swimbad, wat late ta in diskusje oer de sichtberens fan de Fryske taal yn de gemeente.De diskusje yn de ried wie animearre, mei sawol foar- as tsjinstanners fan it foarstel. "It is wichtich dat wy de Fryske taal sichtber meitsje yn ús deistich libben," beklamme in riedslid. De provinsje Fryslân stipet sokke inisjativen mei subsydzjes, wat de gemeente de mooglikheid biedt om de kosten te dekken.
Net elkenien wie it iens mei de moasje. Guon riedsleden uteren har soargen oer de praktyske útfierberens en de kosten. "Wy moatte ek rekken hâlde mei de feiligens en tagonklikens fan ús ynfrastruktuer," stelde in kritysk riedslid. Dochs wie der in dúdlike mearderheid foar it foarstel.
De gemeente Achtkarspelen hat yn it ferline al lof krigen fan de Ried fan de Fryske Beweging foar har ynset foar it Fryske taalbelied. Dochs is der noch wurk oan de winkel om it Frysk fierder te yntegrearjen. "Dit is in stap yn de goede rjochting," sei in tefreden riedslid nei ôfrin fan de stimming.
Mei de oannommen moasje set Achtkarspelen in wichtige stap yn de rjochting fan mear sichtberens foar de Fryske taal, in ûntwikkeling dy't troch in protte yn de provinsje wurdearre wurdt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 in moasje oannommen om alle gemeentlike namme- en ferwizingsbuorden yn it Frysk te setten. Dit beslút waard stipe troch FNP, PVV, CDA (Talma en Van der Wal), CU, GBA, GrienLinks, PvdA en VVD, wylst trije CDA-leden (Vriesema, Zandbergen en Zwaagstra) tsjin stimden. De oanlieding wie in flater op it nammeboerd by it nije swimbad, dêr't 'Zwembad de Kûpe' stie yn stee fan 'Swimbad de Kûpe'. De moasje beklammet it belang fan sichtberens fan de Fryske taal yn it deistich libben, sa't winske troch de provinsje Fryslân, dy't ek subsydzjes biedt foar sokke inisjativen. De gemeente Achtkarspelen waard earder priizge troch de Ried fan de Fryske Beweging foar har ynset foar it Fryske taalbelied, mar der is noch wurk te dwaan om it Frysk fierder te yntegrearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Namme- en ferwiisbuorden yn it Frysk." De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om het foutieve gebruik van de Nederlandse taal op het naam- en verwijzingsbord bij het nieuwe zwembad "de Kûpe" te corrigeren naar het Fries. Daarnaast vraagt de motie om in de toekomst alle gemeentelijke naam- en verwijzingsborden in het Fries te plaatsen. Dit initiatief is in lijn met de wens van de provincie Fryslân om de zichtbaarheid van de Friese taal te vergroten, zowel langs de weg als binnen organisaties, en om Friese sprekers te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering, een verzoek aan het college, en een toelichting die de context en het belang van de Friese taal benadrukt. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en eventuele kosten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en het college te verzoeken om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad fungeert als besluitvormend orgaan dat het beleid ten aanzien van de Friese taal in de gemeente kan beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de zichtbaarheid van de Friese taal willen bevorderen door gemeentelijke borden in het Fries te plaatsen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het benadrukken van regionale identiteit versus praktische overwegingen voor niet-Friestalige inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor implementatie, en een realistische inschatting van de haalbaarheid en kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college verzoeken om de voorgestelde wijzigingen door te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de gemeentelijke verantwoordelijkheid en samenwerking met de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie. Het richt zich voornamelijk op culturele en taalkundige aspecten.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel vermeld dat er subsidies beschikbaar zijn van de provincie om de zichtbaarheid van het Fries te bevorderen, wat een mogelijke financieringsbron kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fryske taal Sichtberens Nammeboerd Swimbad de Kûpe Provinsje Fryslân Subsydzje Frysktaligen Ried fan de Fryske Beweging Frysk taalbelied PlomVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
Max De Haan
Tjibbe Brinkman - FNP
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
Max De Haan
Sierd Vegelin - GBA
Max De Haan
Sierd Vegelin - GBA
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
D. Van Oosten - CU
F.j. Hoekstra -
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 5.06 Programma 6 - Sociaal domein
Herinvoering Minimagids Verworpen: Gemeenteraad Achtkarspelen Verdeeld
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 een motie verworpen die pleitte voor de herinvoering van de minimagids. De motie, gesteund door FNP, PvdA en PVV, stelde voor om €35.000 te investeren in een communicatieformatie die zich zou richten op armoede en schulden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering ontstond er een levendig debat over de noodzaak en de kosten van de voorgestelde uitbreiding van de communicatieformatie. De indieners van de motie benadrukten dat de minimagids in het verleden succesvol was en besparingen in tijd en geld opleverde. "De minimagids was altijd een geweldig hulpmiddel," stelde een van de raadsleden. "Het biedt een overzicht van regelingen en mogelijkheden voor mensen die dat het hardst nodig hebben."Tegenstanders van de motie, waaronder CDA, CU, GBA, GroenLinks en VVD, waren echter van mening dat de huidige middelen voldoende zijn en dat de voorgestelde uitbreiding niet noodzakelijk is. "We hebben nog steeds de Geldgids Achtkarspelen, die dezelfde functie vervult," aldus een van de raadsleden. De wethouder voegde daaraan toe dat deze gids binnenkort geactualiseerd wordt.
Een ander belangrijk punt van discussie was de druk op de gebiedsteams, die volgens sommige raadsleden te groot is. "De zorgvraag is te groot voor het aantal mensen dat er rondloopt," verklaarde de wethouder. Er werd benadrukt dat er tijdelijk extra geld nodig is om de teams beter te laten functioneren, maar dat dit geen structurele oplossing is.
Het debat raakte ook aan bredere zorgen over de efficiëntie en effectiviteit van de gemeentelijke zorgstructuur. "We moeten zorgen dat er geen kuilen in de weg zitten en dat iedereen de zorg krijgt die nodig is," benadrukte een raadslid. De wethouder beloofde dat er in de werkgroep sociaal domein verder over gesproken zal worden.
Ondanks de vurige pleidooien voor de herinvoering van de minimagids, werd de motie uiteindelijk verworpen. De discussie over hoe de gemeente het beste kan communiceren met en zorgen voor haar inwoners blijft echter voortduren.
Samenvatting
Op 4 november 2021 kwam de gemeenteraad van Achtkarspelen bijeen om te stemmen over een motie met betrekking tot de herinvoering van de minimagids. De motie werd gesteund door FNP, PvdA en PVV, maar verworpen door CDA, CU, GBA, GroenLinks en VVD. De motie stelde dat er een uitbreiding van de communicatieformatie komt, die een strategie richting inwoners moet ontwikkelen, met extra aandacht voor armoede en schulden. Deze uitbreiding kost €35.000. De indieners van de motie pleitten voor de herinvoering van de minimagids, die eerder succesvol was en besparingen in tijd en geld zou opleveren. De motie werd echter niet aangenomen.
Herinvoering Minimagids Ôfwiisd: Gemeenteried Achtkarspelen Ferdield
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 in moasje ôfwiisd dy't pleite foar de werieinvoering fan de minimagids. De moasje, stipe troch FNP, PvdA en PVV, stelde foar om €35.000 te ynvestearjen yn in kommunikaasjeformaasje dy't him rjochtsje soe op earmoede en skulden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste ûntstie der in libben debat oer de needsaak en de kosten fan de foarstelde útwreiding fan de kommunikaasjeformaasje. De yntsjinners fan de moasje beklamme dat de minimagids yn it ferline suksesfol wie en besparrings yn tiid en jild opsmiet. "De minimagids wie altyd in geweldich helpmiddel," stelde ien fan de riedsleden. "It biedt in oersjoch fan regelingen en mooglikheden foar minsken dy't dat it hurdst nedich hawwe."Tsjinstanners fan de moasje, wêrûnder CDA, CU, GBA, GrienLinks en VVD, wiene lykwols fan betinken dat de hjoeddeiske middels foldwaande binne en dat de foarstelde útwreiding net needsaaklik is. "Wy hawwe noch altyd de Jildgids Achtkarspelen, dy't deselde funksje ferfollet," aldus ien fan de riedsleden. De wethâlder foege deroan ta dat dizze gids gau bywurke wurdt.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de druk op de gebietsteams, dy't neffens guon riedsleden te grut is. "De soarchfraach is te grut foar it tal minsken dat der rint," ferklearre de wethâlder. Der waard beklamme dat der tydlik ekstra jild nedich is om de teams better funksjonearje te litten, mar dat dit gjin strukturele oplossing is.
It debat rekke ek oan bredere soargen oer de effisjinsje en effektiviteit fan de gemeentlike soarchstruktuer. "Wy moatte derfoar soargje dat der gjin kuilen yn 'e wei sitte en dat elkenien de soarch krijt dy't nedich is," beklamme in riedslid. De wethâlder beloofde dat der yn de wurkgroep sosjaal domein fierder oer praat wurde sil.
Nettsjinsteande de fûle pleidooien foar de werieinfierring fan de minimagids, waard de moasje úteinlik ôfwiisd. De diskusje oer hoe't de gemeente it bêste kommunisearje kin mei en soargje kin foar har ynwenners bliuwt lykwols fuortduren.
Samenvatting
Op 4 novimber 2021 kaam de gemeenteried fan Achtkarspelen byinoar om te stimmen oer in moasje mei betrekking ta de herinvoering fan de minimagids. De moasje waard stipe troch FNP, PvdA en PVV, mar ôfwiisd troch CDA, CU, GBA, GrienLinks en VVD. De moasje stelde dat der in útwreiding fan de kommunikaasjeformaasje komme moat, dy't in strategy rjochting ynwenners ûntwikkelje moat, mei ekstra omtinken foar earmoede en skulden. Dizze útwreiding kostet €35.000. De yntsjinners fan de moasje pleiten foar de herinvoering fan de minimagids, dy't earder suksesfol wie en besparrings yn tiid en jild opleverje soe. De moasje waard lykwols net oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Minimagids" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 4 november 2021. De motie stelt voor om de minimagids opnieuw in te voeren. Deze gids heeft in het verleden goed gefunctioneerd en biedt inwoners een overzichtelijk document waarin alle relevante informatie over armoede- en schuldenbeleid te vinden is. De herinvoering van de minimagids zou weinig kosten met zich meebrengen en kan tijd en geld besparen door het verminderen van de noodzaak voor uitgebreide brainstormsessies.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de herinvoering van de minimagids. Het biedt echter weinig detail over de exacte inhoud en implementatie van de gids, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de herinvoering van de minimagids steunen en of zij de benodigde middelen willen toewijzen voor de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan de communicatie en toegankelijkheid van informatie over armoede- en schuldenbeleid, en of zij bereid zijn de kosten van €35.000 voor de uitbreiding van de communicatieformatie te dekken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en de minimagids opnieuw willen invoeren. De stemming laat zien dat de motie is verworpen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van herinvoering van de minimagids.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie geeft aan dat de herinvoering van de minimagids weinig kosten met zich meebrengt, maar specificeert niet hoe deze kosten gedekt zullen worden. De uitbreiding van de communicatieformatie kost €35.000, maar er is geen duidelijk plan voor de financiering hiervan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimagids Útwreiding formaasje Kommunikaasje Kommunikaasje strategy Earmoed en skulden Kosten Útfiering Brainstoarmjen Ynwenners Dokumint BesparjeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Harjan Bruining - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten - CU
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
P.m. Jonker (wethouder)
Harjan Bruining - Wethâlder
D. Van Oosten - CU
J. Stellinga - PvdA
Agendapunt 5.07 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Gemeenteraad Achtkarspelen zet bodemdaling op de kaart in nieuw rioolplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem besloten om bodemdaling op te nemen in het nieuwe Gemeentelijk Rioleeringsplan (GRP) voor 2022. Dit besluit is genomen tijdens de vergadering op 4 november 2021, waarbij de focus ligt op het voorkomen van wateroverlast.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 november werd een belangrijke stap gezet in de strijd tegen wateroverlast in Achtkarspelen. De motie, ingediend door FNP-Achtkarspelen en vertegenwoordigd door de heer S.D. van der Meer, kreeg unanieme steun van de raad. Het voorstel vraagt om bodemdaling mee te nemen in de herziening van het GRP voor 2022, een plan dat al gericht is op het aanpakken van waterproblemen.De discussie in de raad verliep levendig, met bijdragen in zowel het Nederlands als het Fries. "Wy binne hiel bang wat der no optúgd wurdt," klonk het bezorgd vanuit de raad. De zorgen richten zich op de mogelijke bureaucratische rompslomp die kan ontstaan bij het beschermen van monumenten, terwijl tegelijkertijd duurzaamheidseisen worden gesteld. "In it ramt fan duorsumens belêste wy dy minsken kinne net mear," werd er opgemerkt, waarmee werd aangegeven dat de lasten voor monumenteigenaren niet te zwaar moeten worden.
De heer Van der Meer benadrukte het belang van de motie: "Bodemdaling is net allinnich in probleem foar de ynfrastruktuer, mar ek foar de wenningbou en lânbou yn ús gemeente." Hij riep het college op om bij de uitwerking van het GRP rekening te houden met de ontwikkelingen rondom bodemdaling, aangezien dit een belangrijke oorzaak is van wateroverlast.
Met de unanieme steun van de raad is de weg vrijgemaakt voor een herziening van het rioolplan, waarin bodemdaling een prominente rol zal spelen. Het college van Achtkarspelen heeft nu de taak om deze uitdaging aan te pakken en te zorgen voor een toekomstbestendige infrastructuur die de waterproblemen in de gemeente effectief kan bestrijden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen tijdens de vergadering op 4 november 2021. De motie betreft het opnemen van bodemdaling in de uitwerking van het Gemeentelijk Rioleeringsplan (GRP) voor 2022. Het GRP moet in 2022 herzien worden, met als speerpunt het voorkomen van wateroverlast. Er is al een regenwaterstructuurplan opgesteld. De raad verzoekt het college om bij de uitwerking van de plannen rekening te houden met de ontwikkelingen rondom bodemdaling, aangezien dit ook een oorzaak is van veel waterproblemen. De motie is ingediend door FNP-Achtkarspelen, vertegenwoordigd door de heer S.D. van der Meer.
Gemeenteried Achtkarspelen set boaiemdelgong op de kaart yn nij rioelplan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat unanym besletten om boaiemdelgong op te nimmen yn it nije Gemeentlik Riolearringsplan (GRP) foar 2022. Dit beslút is naam tidens de gearkomste op 4 novimber 2021, wêrby't de fokus leit op it foarkommen fan wetteroerlêst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 4 novimber waard in wichtige stap set yn de striid tsjin wetteroerlêst yn Achtkarspelen. De moasje, yntsjinne troch FNP-Achtkarspelen en fertsjintwurdige troch de hear S.D. van der Meer, krige unanym stipe fan de ried. It foarstel freget om boaiemdelgong mei te nimmen yn de werziening fan it GRP foar 2022, in plan dat al rjochte is op it oanpakken fan wetterproblemen.De diskusje yn de ried ferrûn libben, mei bydragen sawol yn it Nederlânsk as it Frysk. "Wy binne hiel bang wat der no optúgd wurdt," klonk it soarchlik út de ried. De soargen rjochtsje har op de mooglike burokratyske rompslomp dy't ûntstean kin by it beskermjen fan monuminten, wylst tagelyk duorsumenseasken steld wurde. "Yn it ramt fan duorsumens belêste wy dy minsken kinne net mear," waard der opmurken, wêrmei oanjûn waard dat de lêsten foar monumenteigeners net te swier wurde moatte.
De hear Van der Meer beklamme it belang fan de moasje: "Boaiemdelgong is net allinnich in probleem foar de ynfrastruktuer, mar ek foar de wenningbou en lânbou yn ús gemeente." Hy rôp it kolleezje op om by de útwurking fan it GRP rekken te hâlden mei de ûntwikkelings rûnom boaiemdelgong, om't dit in wichtige oarsaak is fan wetteroerlêst.
Mei de unanyme stipe fan de ried is de wei frijmakke foar in werziening fan it rioelplan, wêryn boaiemdelgong in promininte rol spylje sil. It kolleezje fan Achtkarspelen hat no de taak om dizze útdaging oan te pakken en te soargjen foar in takomstbestindige ynfrastruktuer dy't de wetterproblemen yn de gemeente effektyf oanpakke kin.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat unanym in moasje oannommen tidens de gearkomste op 4 novimber 2021. De moasje giet oer it opnimmen fan boaiemdelgong yn de útwurking fan it Gemeentlik Riolearringsplan (GRP) foar 2022. It GRP moat yn 2022 herzien wurde, mei as spearpunt it foarkommen fan wetteroerlêst. Der is al in reinwetterstruktuerplan opsteld. De ried freget it kolleezje om by de útwurking fan de plannen rekken te hâlden mei de ûntwikkelings rûnom boaiemdelgong, om't dit ek in oarsaak is fan in protte wetterproblemen. De moasje is yntsjinne troch FNP-Achtkarspelen, fertsjintwurdige troch de hear S.D. van der Meer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Boaiemdelgong meinimme yn útwurking Riolearringsplan (GRP)" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om bij de herziening van het Gemeentelijk Rioleeringsplan (GRP) in 2022 rekening te houden met de ontwikkelingen van de bodemdaling. Dit is belangrijk omdat bodemdaling een oorzaak kan zijn van wateroverlast, een speerpunt in het plan. De motie benadrukt dat het onacceptabel is om bodemdaling niet mee te nemen in het herziene regenwaterstructuurplan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht: het meenemen van bodemdaling in de plannen. Het biedt echter geen gedetailleerde richtlijnen of methoden voor hoe dit moet worden gedaan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol door het college te verzoeken bodemdaling mee te nemen in de plannen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de urgentie en het belang van het onderwerp onderstreept.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om het prioriteren van bodemdaling als een factor in het GRP. Dit kan invloed hebben op budgettoewijzing en beleidsfocus, waarbij de raad moet beslissen hoe belangrijk bodemdaling is ten opzichte van andere factoren in het plan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven voor de implementatie van de bodemdaling in het GRP.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het college te instrueren bodemdaling op te nemen in de herziening van het GRP, zoals in de motie verzocht.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het herzien van het GRP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien bodemdaling en waterbeheer belangrijke aspecten zijn van duurzaam omgevingsbeheer. Het aanpakken van bodemdaling kan bijdragen aan langdurige oplossingen voor wateroverlast.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Het is aan het college om dit verder uit te werken in de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Boaiemdelgong Riolearringsplan (GRP) Reinwetterstruktuerplan Wetteroerlêst Programmabegroting 2022 - 2025 Wersjoen Untwikkelingen Wetterproblemen Foarkommen OarsaakVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.08 Programma 8 - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.09 Overhead
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.10 Paragrafen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onroerendezaakbelasting Verlaagd Programmabegroting 2022-2025 Overschot Verhoging Zwarte cijfers Begroting Boarger Ondernemer ReëelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Programmabegroting 2022-2025 Verblijfsrecreatie Voorzieningen Heffing Invoering Ontwikkeling Kosten Plan DatumVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Sierd Vegelin - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Sierd Vegelin - GBA
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
H.J. Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - FNP
Tjibbe Brinkman - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
03:22:03 - 03:26:47 - 03:28:04 - 03:29:02 - 03:29:20 - 03:31:52 - 03:32:43 - 03:36:48 - 03:39:27 - 03:39:53 - 03:40:10 - 03:41:21 - 03:41:55 - 03:42:35 - 03:43:08 - 03:44:33 - 03:45:31 - 03:46:04 - 03:46:53 - 03:47:43 - 04:03:48 - 04:04:24 - 04:05:48 - 04:07:09 - 04:08:13 - 04:09:32 - 04:10:35
Jacob Zwaagstra - CDA
F.j. Hoekstra -
Max De Haan -
Agendapunt 5.11 Financiële begroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Agendapunt 5.12 Stemming over amendementen, moties en programmabegroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Belastingverordeningen en tarieven 2022
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Nieuwe Belastingverordeningen voor 2022
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de nieuwe belastingverordeningen voor 2022. Deze omvatten onder andere een lichte daling van de afvalstoffenheffing en een verhoging van de rioolheffing. Ook wordt er een toeristenbelasting ingevoerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 november 2021 besloten om de belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor 2022 vast te stellen. Dit omvat de verordeningen voor onroerende-zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, woonforensenbelasting, leges en toeristenbelasting. De verordeningen van 2021 worden ingetrokken, met uitzondering van overgangsbepalingen. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege nieuw gemeentelijk beleid, deregulering en veranderingen in landelijke wetgeving. De tarieven zijn aangepast om de gemeentelijke voorzieningen op peil te houden en de kosten te dekken, terwijl de lastendruk voor inwoners en bedrijven beperkt blijft. Specifieke wijzigingen omvatten onder andere een lichte daling van de afvalstoffenheffing en een verhoging van de rioolheffing. Ook wordt een toeristenbelasting ingevoerd met een tarief van €1,50 per persoon per nacht. De verordeningen en tarieven worden gepubliceerd via 'Mijn Overheid'.
Gemeenteried Achtkarspelen Stimt yn mei Nije Belestingferoarderingen foar 2022
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de nije belestingferoarderingen foar 2022. Dizze omfetsje ûnder oare in lichte delgong fan de ôffalstoffenheffing en in ferheging fan de rioelheffing. Ek wurdt der in toeristebelesting ynfierd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 novimber 2021 besletten om de belestingferoarderingen en byhearrende taryftabellen foar 2022 fêst te stellen. Dit omfiemet de feroarderingen foar ûnreplik-goedbelesting, ôffalstoffenheffing, rioelheffing, wenforinsbelesting, leges en toeristebelesting. De feroarderingen fan 2021 wurde ynlutsen, útsein oergongsbepalingen. De wizigingen binne needsaaklik fanwegen nij gemeentlik belied, deregulearring en feroarings yn lanlike wetjouwing. De taryfen binne oanpast om de gemeentlike foarsjennings op peil te hâlden en de kosten te dekken, wylst de lêstendruk foar ynwenners en bedriuwen beheind bliuwt. Spesifike wizigingen omfiemje ûnder oare in lichte delgong fan de ôffalstoffenheffing en in ferheging fan de rioelheffing. Ek wurdt in toeristebelesting ynfierd mei in taryf fan €1,50 per persoan per nacht. De feroarderingen en taryfen wurde publisearre fia 'Myn Oerheid'.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingverordeningen en tarieven 2022". Het voorstel betreft het intrekken van de belastingverordeningen van 2021 en het vaststellen van nieuwe belastingverordeningen en bijbehorende tarieven voor 2022. Dit omvat onder andere de onroerende-zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, woonforensenbelasting, leges en toeristenbelasting. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege nieuw gemeentelijk beleid, ombuigingen en wijzigingen in landelijke wetgeving. Het voorstel volgt grotendeels de VNG-modelverordeningen en houdt rekening met de inflatiecorrectie van 1,4%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en bijbehorende tarieven voor 2022 behandelt. Het biedt gedetailleerde informatie over de wijzigingen per verordening en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over het wijzigen, intrekken of vaststellen van de belastingverordeningen en tarieventabellen, zoals bepaald in artikel 216 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen en tarieven. Dit omvat keuzes over het al dan niet doorvoeren van tariefwijzigingen en het al dan niet invoeren van nieuwe belastingen zoals de toeristenbelasting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de uitvoering en de daadwerkelijke inkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2022 vast te stellen en de verordeningen van 2021 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van vaststelling van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de rioolheffing, waar investeringen in regenwaterstructuren worden genoemd om het rioleringsstelsel klimaatrobuust te maken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten wijzigingen in de tarieven voor verschillende belastingen. De dekking wordt deels gerealiseerd door het aanpassen van tarieven en het gebruik van egalisatievoorzieningen, zoals bij de rioolheffing. De toeristenbelasting wordt verwacht een structurele opbrengst van €20.000 te genereren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Onroerende-zaakbelasting Afvalstoffenheffing Rioolheffing Woonforensenbelasting Leges Toeristenbelasting Gemeentelijk beleid KostendekkingVerfijning van de zoekopdracht: