11-09-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 1 Opening
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Hinke Spinder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Hinke Spinder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
Plakferfangend Foarsitter
J.D. De Vries - Burgemeester
00:34:39 - 00:41:53 - 00:41:53 - 00:42:13 - 00:42:13 - 00:42:37 - 00:42:37 - 00:43:25 - 00:43:25 - 00:44:38 - 00:44:38 - 00:46:56 - 00:46:56 - 00:48:20 - 00:48:20 - 00:48:49 - 00:50:42 - 00:51:31 - 00:51:31 - 00:52:40 - 00:52:40 - 00:55:15 - 00:55:15 - 00:55:56 - 00:55:56 - 00:57:38 - 00:57:38 - 00:58:07 - 00:59:12 - 01:05:30 - 01:05:30 - 01:07:04 - 01:07:04 - 01:08:27 - 01:08:27 - 01:10:46 - 01:10:46 - 01:14:41 - 01:14:41 - 01:15:17 - 01:22:46 - 01:22:46
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Hinke Spinder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hinke Spinder
Hinke Spinder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 5 Toezeggingen
Gemeenteraad Achtkarspelen zet streep onder openstaande toezeggingen
Tijdens de raadsvergadering van 11 september 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om een aantal eerder gedane toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Het college van burgemeester en wethouders had voorgesteld om deze toezeggingen, variërend van verkeerssituaties tot bomenbeleid, officieel af te ronden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om op 11 september 2025 te besluiten over de afhandeling van verschillende toezeggingen. Deze toezeggingen zijn eerder gedaan tijdens raadsvergaderingen en informatiebijeenkomsten. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om een aantal toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Dit betreft onder andere aanbevelingen voor de verkeerssituatie in Surhuisterveen, onderzoek naar bomenbeleid, en vragen over de Verordening Jeugdhulp 2025. De raad heeft de bevoegdheid om hierover te beslissen en kan vragen stellen over de voortgang. Het doel is om een goede voortgangsrapportage te bieden.
Gemeenteried Achtkarspelen set streek ûnder iepensteande tasizzingen
Yn de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om in oantal earder diene tasizzingen as ôfdien te beskôgjen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie foarsteld om dy tasizzingen, fariearjend fan ferkearssituaasjes oant beammebelied, offisjeel ôf te rûnjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om op 11 septimber 2025 te besluten oer de ôfhanneling fan ferskate tasizzings. Dy tasizzingen binne earder dien yn riedsgearkomsten en ynformaasjebyienkomsten. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om in oantal tasizzingen as ôfdien te beskôgjen. It giet ûnder oare oer oanbefellings foar de ferkearssitewaasje yn Surhústerfean, ûndersyk nei beammebelied, en fragen oer de Feroardering Jeugdhelp 2025. De ried hat it foech om dêr oer te besluten en kin fragen stelle oer de fuortgong. It doel is om in goede fuortgongsrappportaazje te bieden.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de afhandeling van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Het college stelt voor om zeven specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen variëren van het opnemen van aanbevelingen in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan tot het beantwoorden van vragen over de Verordening Jeugdhulp 2025 en het informeren over verschillen tussen Jacobskruiskruid en andere planten. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en afhandeling van deze toezeggingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over elke toezegging, inclusief de context, de acties die zijn ondernomen, en de huidige status.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten of de voorgestelde toezeggingen als afgedaan kunnen worden beschouwd. Dit is een controlefunctie waarbij de raad de voortgang en afhandeling van toezeggingen door het college beoordeelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als raadsleden vinden dat bepaalde toezeggingen niet adequaat zijn afgehandeld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afhandeling van toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van afhandeling van de toezeggingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de afhandeling van de toezeggingen geen directe financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Verordening Jeugdhulp 2025 Gemeentelijk Mobiliteitsplan Vierhuisterweg Surhuisterveen Bomenbeleid Fietsers voorrang rotondes Jacobskruiskruid Benchmark PGB (Persoonsgebonden Budget) Mobiliteitsbureau Noordoost FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Gemeenteraad Achtkarspelen: Schelpenpaden en betonpaden
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de motie voor het verbreden en aanpassen van schelpenpaden naar betonpaden als afgedaan te beschouwen. Ondanks eerdere zorgen over de financiering, stemde de raad voor het voorstel van het college.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 september 2025 heeft de raad besloten de motie met ID-nr. 460 als afgedaan te beschouwen. Deze motie vroeg om overleg met de federatie van Plaatselijk Belangen over het omvormen van schelpenpaden naar betonpaden.De vergadering verliep niet zonder discussie. Dhr. Veenstra van de FNP vroeg naar de voortgang van een andere motie, met ID-nr. 507, die betrekking heeft op tijdelijke woonvoorzieningen op eigen terrein. Wethouder Van Esch legde uit dat deze motie nog niet is opgepakt vanwege de behandeling van de Wet versterking regie op volkshuisvesting in de Eerste Kamer. "De eerlijkheid is dat er nog niets aan gedaan is," gaf Van Esch toe, terwijl hij benadrukte dat de uitkomst van de wetgeving bepalend is voor de uitvoering.
Veenstra drong aan op een concrete toezegging en stelde voor om uiterlijk 1 december een duidelijk plan te presenteren. Van Esch beloofde om binnen een week een realistische datum te communiceren waarop de motie uitgevoerd kan worden. "Ik wil namelijk niet een situatie creëren waarin we nu een afspraak maken buiten de ambtelijke organisatie om," aldus Van Esch.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om te besluiten over de afhandeling van moties, waaronder de motie met ID-nr. 460. Deze motie vraagt om overleg met de federatie van Plaatselijk Belangen over het verbreden en aanpassen van schelpenpaden naar betonpaden. Het college heeft de raad al geïnformeerd over de resultaten van dit overleg en de voorgestelde fietspaden. Vanwege drukte en beleidskeuzes is de financiële aanvraag voor deze motie niet opgenomen in de Kadernota 2026. De raad zal tijdens de vergadering op 11 september 2025 beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Skulpepaden en betonpaden
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de moasje foar it ferbreedzjen en oanpassen fan skulpepaden nei betonpaden as ôfdien te beskôgjen. Nettsjinsteande eardere soargen oer de finansiering, stimde de ried foar it foarstel fan it kolleezje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 hat de ried besletten de moasje mei ID-nr. 460 as ôfdien te beskôgjen. Dy moasje frege om oerlis mei de federaasje fan Pleatslik Belang oer it omfoarmjen fan skulpepaden nei betonpaden.De gearkomste ferrûn net sûnder diskusje. Dhr. Veenstra fan de FNP frege nei de fuortgong fan in oare moasje, mei ID-nr. 507, dy't giet oer tydlike wenfoarsjenningen op eigen terrein. Wethâlder Van Esch lei út dat dy moasje noch net oppakt is fanwegen de behanneling fan de Wet fersterking rezjy op folkshúsfesting yn de Earste Keamer. "De earlikheid is dat der noch neat oan dien is," joech Van Esch ta, wylst hy beklamme dat de útkomst fan de wetjouwing bepalend is foar de útfiering.
Veenstra drong oan op in konkrete tasizzing en stelde foar om uterlik 1 desimber in dúdlik plan te presintearjen. Van Esch beloofde om binnen in wike in realistyske datum te kommunisearjen wêrop't de moasje útfierd wurde kin. "Ik wol nammentlik net in situaasje kreëarje dat wy no in ôfspraak meitsje bûten de amtlike organisaasje om," sa sei Van Esch.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om te besluten oer de ôfhanneling fan moasjes, wêrûnder de moasje mei ID-nr. 460. Dy moasje freget om oerlis mei de federataasje fan Pleatslik Belang oer it ferbreedzjen en oanpassen fan skulpepaden nei betonpaden. It kolleezje hat de ried al ynformearre oer de resultaten fan dit oerlis en de foarstelde fytspeaden. Fanwegen drokte en beliedskeuzes is de finansjele oanfraach foar dizze moasje net opnommen yn de Kadernota 2026. De ried sil yn de gearkomste op 11 septimber 2025 beslute oft de moasje as ôfdien beskôge wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Prioritering verbreden/aanpassen (naar beton) van schelpenpaden". Het voorstel betreft de afhandeling van een motie die vraagt om overleg met de federatie van Plaatselijk Belangen over de noodzaak om schelpenpaden te verbreden en aan te passen naar betonpaden. Het doel was om prioriteiten te stellen voor de uitvoering. De raad werd in 2024 geïnformeerd over de resultaten, maar de financiële aanvraag voor uitvoering werd niet opgenomen in de Kadernota 2026 vanwege het besluit om geen nieuw beleid te voeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de achtergrond, de stappen die zijn ondernomen, en de huidige status van de motie beschrijft. Echter, het mist een gedetailleerde uitleg over waarom de financiële aanvraag niet is opgenomen, behalve de verwijzing naar het besluit om geen nieuw beleid te voeren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de motie als afgedaan te beschouwen, ondanks dat de financiële uitvoering niet is opgenomen in de Kadernota 2026.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare resultaten bevat voor de uitvoering van de motie. Er zijn inconsistenties in de verwachtingen van de uitvoering en de uiteindelijke beslissing om geen financiële middelen toe te wijzen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie met ID-nr. 460 als afgedaan beschouwt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de federatie van Plaatselijk Belangen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de aanpassing van schelpenpaden naar betonpaden mogelijk invloed heeft op de lokale ecologie en infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn niet duidelijk gespecificeerd in het voorstel. Er wordt vermeld dat de financiële aanvraag niet is opgenomen in de Kadernota 2026, maar er is geen verdere uitleg over hoe de kosten anderszins gedekt zouden kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Schelpenpaden Betonpaden Prioritering College van burgemeester en wethouders Plaatselijk Belangen Kadernota 2026 Financiële aanvraag Voortgangsrapportage RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Engbert Van Esch
Engbert Van Esch
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijsten raadsvergaderingen 3 en 10 juli 2025
Agendapunt 8 Vaststellen Verordening Jeugdhulp 2026 gemeente Achtkarspelen
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met herziening Verordening Jeugdhulp 2026
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de herziening van de 'Verordening Jeugdhulp 2026'. Deze herziening is bedoeld om de jeugdhulp aan te passen aan recente ontwikkelingen en om het hulpverleningsproces te verduidelijken. De nadruk ligt op eigen kracht en versterkt toezicht en handhaving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 september 2025 werd het voorstel om de 'Verordening Jeugdhulp 2026' te herzien, uitvoerig besproken. De herziening is noodzakelijk vanwege veranderingen in de inkoop van jeugdhulp en een toename van aanvragen voor persoonsgebonden budgetten (pgb). De gemeenteraad heeft uiteindelijk ingestemd met het voorstel, dat ook duidelijke criteria voor pgb-aanvragen en een herziening van de tarieven omvat.Mevrouw Vellema van de ChristenUnie benadrukte het belang van jeugdhulp en sprak haar zorgen uit over de mogelijke financiële druk op gezinnen door de nieuwe verordening. "Hoe voorkomen we dat gezinnen in grotere problemen raken door de nieuwe regels?" vroeg ze. Ze pleitte voor een overgangsperiode en maatwerk om gezinnen te ondersteunen.
De FNP-fractie, vertegenwoordigd door de heer Bouma, deelde soortgelijke zorgen en benadrukte het belang van een goede balans tussen het voorkomen van misbruik en het leveren van noodzakelijke zorg. "Het is belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de uitvoering van de verordening," aldus Bouma.
Mevrouw Veenstra van GroenLinks en mevrouw Van der Ploeg van het CDA spraken hun steun uit voor de herziening, maar benadrukten het belang van maatwerk en een zorgvuldige overgang. "Als er maar één jongere op deze manier uit de zwaardere jeugdhulp blijft, is het al een besparing," aldus Veenstra.
Wethouder Boerema reageerde op de zorgen van de raadsleden door te wijzen op de ingebouwde veiligheidsmaatregelen in de verordening, zoals een overgangsperiode van drie maanden en twee evaluaties per jaar. "We laten onze inwoners niet aan hun lot over," verzekerde hij. Ook is er een hardheidsclausule opgenomen om gezinnen die in financiële problemen komen, te ondersteunen.
Na de discussie stemde de raad in met het voorstel. De herziening van de 'Verordening Jeugdhulp 2026' werd aangenomen, waarmee Achtkarspelen een stap zet naar een toekomstbestendige en financieel houdbare jeugdhulp.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om de 'Verordening Jeugdhulp 2026' te herzien. Dit besluit moet aansluiten bij recente ontwikkelingen en verduidelijkt het hulpverleningsproces. Het legt meer nadruk op eigen kracht en versterkt toezicht en handhaving. De raad heeft de exclusieve bevoegdheid om verordeningen vast te stellen, terwijl het college van B&W de Beleidsregels en het Financieel Besluit vaststelt. De herziening is nodig vanwege veranderingen in de inkoop van jeugdhulp en een toename van aanvragen voor persoonsgebonden budgetten (pgb). Er worden duidelijke criteria voorgesteld voor pgb-aanvragen en een herziening van de tarieven. De gemeenteraad bespreekt deze wijzigingen in een informatiecarrousel en overweegt de verordening vast te stellen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en de uitvoering van jeugdhulp te verbeteren.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei oanpassing Feroardering Jeugdhelp 2026
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de oanpassing fan de 'Feroardering Jeugdhelp 2026'. Dy oanpassing is bedoeld om de jeugdhelp oan te passen oan resinte ûntwikkelingen en om it helpferlieningsproses te ferdúdlikjen. De klam leit op eigen krêft en fersterke tafersjoch en hanthavening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 waard it foarstel om de 'Feroardering Jeugdhelp 2026' oan te passen, wiidweidich besprutsen. De oanpassing is needsaaklik fanwegen feroaringen yn de ynkeap fan jeugdhelp en in taname fan oanfragen foar persoansbûne budzjetten (pgb). De gemeenteried hat úteinlik ynstimd mei it foarstel, dat ek dúdlike kritearia foar pgb-oanfragen en in oanpassing fan de tariven omfiemet.Frou Vellema fan de ChristenUnie beklamme it belang fan jeugdhelp en spruts har soargen út oer de mooglike finansjele druk op gesinnen troch de nije feroardering. "Hoe foarkomme wy dat gesinnen yn gruttere problemen reitsje troch de nije regels?" frege se. Se pleite foar in oergongsperioade en maatwurk om gesinnen te stypjen.
De FNP-fraksje, fertsjintwurdige troch de hear Bouma, dielde soartgelikense soargen en beklamme it belang fan in goede balâns tusken it foarkommen fan misbrûk en it leverjen fan needsaaklike soarch. "It is wichtich dat der goed sjoen wurdt nei de útfiering fan de feroardering," aldus Bouma.
Frou Veenstra fan GroenLinks en drou Van der Ploeg fan it CDA sprutsen harren stipe út foar de oanpassing , mar beklammen it belang fan maatwurk en in soarchfâldige oergong. "As der mar ien jongere op dizze manier út de swierdere jeugdhelp bliuwt, is it al in besparring," aldus Veenstra.
Wethâlder Boerema reagearre op de soargen fan de riedsleden troch te wizen op de ynboude feilichheidsmaatregels yn de feroardering, lykas in oergongsperioade fan trije moanne en twa evaluaasjes yn it jier. "Wy litte ús ynwenners net oan harren lot oer," fersekere hy. Ek is der in hurdheidsklausule opnommen om gesinnen dy't yn finansjele problemen komme, te stypjen.
Nei de diskusje stimde de ried yn mei it foarstel. De oanpassing fan de 'Feroardering Jeugdhelp 2026' waard oannommen, wêrmei't Achtkarspelen in stap set nei in takomstbestindige en finansjeel hâldbere jeugdhelp.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om de 'Feroardering Jeugdhelp 2026' oan te passen. Dat beslút moat oanslute by resinte ûntwikkelingen en ferdúdliket it helpferlieningsproses. It leit mear klam op eigen krêft en fersterket tafersjoch en hanthavening. De ried hat it eksklusive foech om feroarderingen fêst te stellen, wylst it kolleezje fan B&W de Beliedsregels en it Finansjeel Beslút fêststelt. De oanpassing is nedich fanwegen feroaringen yn de ynkeap fan jeugdhulp en in taname fan oanfragen foar persoansbûne budzjetten (pgb). Der wurde dúdlike kritearia foarsteld foar pgb-oanfragen en in oanpassing fan de tariven. De gemeenteried besprekt dizze wizigingen yn in ynformaasjekarrûssel en oerwaget de feroardering fêst te stellen om te foldwaan oan wetlike ferplichtingen en de útfiering fan jeugdhelp te ferbetterjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Verordening Jeugdhulp 2026 gemeente Achtkarspelen". Het voorstel betreft de herziening van de Verordening Jeugdhulp 2026 om aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen. De herziening verduidelijkt het hulpverleningsproces, versterkt de inzet van eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen, en verbetert toezicht en handhaving. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de jeugdhulp toekomstbestendig, uitvoerbaar en financieel houdbaar te maken. Het voorstel omvat ook beleidsregels en een financieel besluit die door het college worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten voor de voorgestelde wijzigingen. Het bevat alle noodzakelijke documenten, zoals de verordening, beleidsregels en financieel besluit, en biedt een uitgebreide onderbouwing voor de wijzigingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een kaderstellende rol en is verantwoordelijk voor het vaststellen van de verordening. De raad moet beoordelen of de beleidsregels en het financieel besluit passen binnen het vastgestelde beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het stimuleren van eigen kracht en het bieden van ondersteuning via pgb's. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de tariefstructuur voor informele pgb's en de rol van toezicht en handhaving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de maatregelen hangt af van de uitvoering en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Jeugdhulp 2026 vast te stellen en kennis te nemen van de beleidsregels en het financieel besluit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners, maar benadrukt transparantie en rechtszekerheid voor inwoners en cliëntondersteuners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld door de nadruk op zelfredzaamheid en maatschappelijk duurzame uitvoering van jeugdhulp.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, maar beoogt de beheersing van uitgaven door nieuwe criteria en aangepaste tarieven voor informele pgb's. De financiële druk op de begroting wordt aangepakt door gerichte toewijzing en beperking van overmatige toekenningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2026 Beleidsregels Jeugdhulp 2026 Financieel Besluit Jeugdhulp 2026 Informeel persoonsgebonden budget (pgb) Eigen kracht Toezicht en handhaving Gebiedsteam Transparantie Tariefstelling ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 8.a Benoeming steunfractieleden
Nieuwe steunfractieleden voor Achtkarspelen: "Een stap vooruit voor de gemeente"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de benoeming van drie nieuwe steunfractieleden. Deze benoemingen zijn bedoeld om de raadsactiviteiten te versterken en de betrokkenheid bij de informatiecarrousel te vergroten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om drie nieuwe steunfractieleden te benoemen. Mevrouw Marloes Schuil (CDA), de heer Andries IJbema (CU) en mevrouw Ytje van der Meulen-Rozendal (FNP) zijn officieel aangesteld om de raadsactiviteiten te ondersteunen. Deze benoemingen zijn geldig voor de duur van deze raadsperiode en bieden de steunfractieleden dezelfde informatiepositie als raadsleden, inclusief een iPad in bruikleen.De benoeming van mevrouw Schuil kwam tot stand na het officiële ontslag van de heer Henk van der Veen als steunfractielid van het CDA. "Jo binne in man fan de Wâlden," sprak de voorzitter lovend over Van der Veen, die zich jarenlang heeft ingezet voor de gemeenschap. De ChristenUnie en de FNP hadden beide nog maar één steunfractielid en daarom werden de heer IJbema en mevrouw Van der Meulen benoemd tot nieuwe steunfractieleden.
Tijdens de raadsvergadering legden de nieuw benoemde leden de eed of de verklaring en belofte af. De heer IJbema deed dit in het Nederlands, terwijl mevrouw Schuil en mevrouw Van der Meulen-Rozendal kozen voor het Frysk. "Zo waarlijk helpe mij God Almachtig', "Sa wier helpe my God Almachtich," en "Dat ferklearje en ûnthjit ik", klonk het plechtig in de raadzaal.
Met deze versterking van de fracties hoopt de gemeenteraad van Achtkarspelen de betrokkenheid en effectiviteit van de raadsactiviteiten verder te vergroten. De nieuwe leden worden verwelkomd met bloemen en felicitaties, en er is vertrouwen dat zij een waardevolle bijdrage zullen leveren aan de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om drie nieuwe steunfractieleden te benoemen: mevrouw Marloes Schuil voor het CDA, de heer Andries IJbema voor de CU en mevrouw Ytje van der Meulen-Rozendal voor de FNP. Deze benoemingen zouden hen in staat stellen deel te nemen aan raadsactiviteiten en de informatiecarrousel. De steunfractieleden krijgen dezelfde informatiepositie als raadsleden en een iPad in bruikleen. De benoeming is geldig voor een raadsperiode en eindigt automatisch of op eigen verzoek. De vergoeding voor hun werkzaamheden volgt de regeling voor vrijwilligerswerk. De raad heeft de bevoegdheid om deze benoemingen te doen volgens het Reglement van Orde.
Nije stipefraksjeleden foar Achtkarspelen: "In stap foarút foar de gemeente"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de beneaming fan trije nije stipefraksjeleden. Dy beneamingen binne bedoeld om de riedsaktiviteiten te fersterkjen en de belutsenens by de ynformaasjekarrûsel te fergrutsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om trije niij stipefraksjeleden te beneamen. Frou Marloes Schuil (CDA), de hear Andries IJbema (CU) en frou Ytje van der Meulen-Rozendal (FNP) binne offisjeel oansteld om de riedsaktiviteiten te stypjen. Dy beneamingen binne jildich foar de doer fan in riedsperioade en biede de stipefraksjeleden deselde ynformaasjeposysje as riedsleden, ynklusyf in iPad yn brûklien.De beneaming fan frou Schuil kaam ta stân nei it offisjele ûntslach fan de hear Henk van der Veen as stipefraksjelid fan it CDA. "Jo binne in man fan de Wâlden," spriek de foarsitter loofjend oer Van der Veen, dy't him jierrenlang ynset hat foar de mienskip. De ChristenUnie en de FNP hienen beide noch ien stipefraksjelid en dêrom waarden de hear IJbema en frou Van der Meulen beneamd ta nije stipefraksjeleden.
Yn de riedsgearkomste leinen de nij beneamde leden de eed of de ferklearring en belofte ôf. De hear IJbema die dat yn it Nederlânsk, wylst frou Schuil en frou Van der Meulen-Rozendal keazen foar it Frysk. "Zo waarlijk helpe mij God Almachtig", "Sa wier helpe my God Almachtich," en "Dat ferklearje en ûnthjit ik, klonk it plechtich yn de riedseal.
Mei dizze fersterking fan de fraksjes hopet de gemeenteried fan Achtkarspelen de belutsenens en effektiviteit fan de riedsaktiviteiten fierder te fergrutsjen. De nije leden wurde wolkom hjitten mei blommen en lokwinsken, en der is fertrouwen dat sy in weardefolle bydrage leverje sille oan de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om trije nije stipefraksjeleden te beneamen: frou Marloes Schuil foar it CDA, de hear Andries IJbema foar de CU en frou Ytje van der Meulen-Rozendal foar de FNP. Dy beneamingen soene harren yn steat stelle diel te nimmen oan riedsaktiviteiten en de ynformaasjekarrûsel. De stipefraksjeleden krije deselde ynformaasjeposysje as riedsleden en in iPad yn brûklien. De beneaming is jildich foar in riedsperioade en einiget automatysk of op eigen fersyk. De fergoeding foar harren wurksumheden folget de regeling foar frijwilligerswurk. De ried hat it foech om dizze beneamingen te dwaan neffens it Reglemint fan Oarder.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Steunfractieleden Benoeming Informatiecarrousel Reglement van Orde Gemeentewet Vrijwilligersvergoeding Informatiepositie Eed of belofte Fractievoordracht RaadsactiviteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 9 Subsidieregeling activiteiten jaarwisseling Achtkarspelen
Gemeenteraad Achtkarspelen debatteert over subsidie voor jaarwisseling: "Preventie is de sleutel"
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een nieuwe subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling. Het doel: de openbare orde handhaven en schade beperken. Het voorstel vraagt om een extra € 9.750 bovenop het bestaande budget. Maar niet iedereen is overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 11 september 2025 stond de subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling centraal. Het voorstel van het college om een totaalbedrag van € 27.750 beschikbaar te stellen, waarvan € 9.750 extra financiering door de raad moet worden goedgekeurd, leidde tot een levendig debat.De ChristenUnie toonde zich in eerste instantie positief over de regeling, maar plaatste kanttekeningen bij de timing. "Tijdens de behandeling van de kadernota stelde het college voor om het totale subsidiebedrag van alle subsidies in de gemeente met 10 procent te verlagen," aldus een woordvoerder. "We willen eerst goed uitzoeken wat de consequenties zijn."
De FNP-fractie was kritisch over de uitbreiding van de subsidie. "Wy binne der net foar om dy subsydzje út te wreidzjen," verklaarde een FNP-raadslid. "Wy moatte op alle fronten besunigje." De partij pleitte voor een eerlijke verdeling van de middelen en waarschuwde voor een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'-principe.
Het CDA benadrukte het belang van de activiteiten voor de gemeenschap, maar vroeg om verduidelijking over de verdeling van de subsidies. "Hoe is het bedrag voor het feest in Buitenpost tot stand gekomen?" vroeg een CDA-raadslid. "En wat gebeurt er als de huidige organisator in Surhuisterveen zich terugtrekt?"
De portefeuillehouder reageerde op de zorgen en benadrukte het preventieve karakter van de regeling. "Het doel is om overlast en vandalisme te voorkomen," legde hij uit. "We willen alle dorpen gelijke kansen geven om activiteiten te organiseren."
De tijdsduur van de gesubsidieerde activiteiten was eveneens een punt van discussie. Sommige raadsleden stelden voor om de tijdsduur te beperken tot de avonduren, terwijl anderen pleitten voor een bredere opzet om ook preventieve activiteiten overdag te ondersteunen.
De raad besloot uiteindelijk om het voorstel verder te laten uitwerken, met aandacht voor de genoemde zorgen en suggesties. De portefeuillehouder beloofde terug te komen met een aangepast voorstel dat rekening houdt met de input van de raad.
De raad zal in een volgende vergadering een definitief besluit nemen, de regeling gaat pas in bij de jaarwisseling 2026-2027.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling in te voeren. Het doel is om de openbare orde te handhaven en schade te beperken door het organiseren van evenementen. Het college stelt voor om een totaal subsidiebedrag van € 27.750 beschikbaar te stellen, waarvan € 9.750 extra financiering door de raad moet worden goedgekeurd. De regeling zou bijdragen aan transparantie en rechtszekerheid. Er wordt voorgesteld om grotere bijdragen te geven aan feesten in Surhuisterveen en Buitenpost, en kleinere bijdragen aan andere dorpen. Er zijn echter zorgen over de financiële haalbaarheid en de mogelijkheid dat de huidige organisator van het tentfeest in Surhuisterveen zich terugtrekt als de subsidie niet voldoende is. Alternatieven en risico's worden ook overwogen, zoals het niet opstellen van een regeling, wat als onrechtmatig wordt gezien. De gemeenteraad moet nog beslissen over de aanvullende financiering.
Gemeenteried Achtkarspelen debattearret oer subsydzje foar jierwiksel: "Previnsje is de kaai"
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in nije subsydzjeregeling foar aktiviteiten tidens de jierwiksel. It doel: iepenbiere oarder hanthavenje en skea beheine. It foarstel freget om in ekstra € 9.750 boppe-op it besteande budzjet. Mar net elkenien is oertsjûge.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 stie de subsydzjeregeling foar aktiviteiten om de jierwiksel hinne sintraal. It foarstel fan it kolleezje om in totaalbedrach fan € 27.750 beskikber te stellen, wêrfan't € 9.750 ekstra finansiering troch de ried goedkard wurde moat, late ta in libben debat.De ChristenUnie toande him yn earste ynstânsje posityf oer de regeling, mar sette kanttekeningen by de timing. "By de behanneling fan de kadernota stelde it kolleezje foar om it totale subsydzjebedrach fan alle subsydzjes yn de gemeente mei 10 prosint te ferleegjen," neffens in wurdfierder. "Wy wolle earst goed útsykje wat de konsekwinsjes binne."
De FNP-fraksje wie kritysk oer de útwreiding fan de subsydzje. "Wy binne net foar om dy subsydzje út te wreidzjen," ferklearre in FNP-riedslid. "Wy moatte op alle fronten besunigje." De partij pleite foar in earlike ferdieling fan de middels en warskôge foar in 'wa't it earst komt, wa't it earst mealt'-prinsipe.
It CDA beklamme it belang fan de aktiviteiten foar de mienskip, mar frege om ferdúdliking oer de ferdieling fan de subsydzjes. "Hoe is it bedrach foar it feest yn Bûtenpost ta stân kaam?" frege in CDA-riedslid. "En wat bart der as de hjoeddeistige organisator yn Surhústerfean him weromlûkt?"
De portefúljehâlder reagearre op de soargen en beklamme it previntive karakter fan de regeling. "It doel is om oerlêst en fandalisme foar te kommen," lei er út. "Wy wolle alle doarpen gelikense kânsen jaan om aktiviteiten te organisearjen."
De diskusje oer de tiiddoer fan de subsydzjearre aktiviteiten wie ek in punt fan diskusje. Guon riedsleden stelden foar om de tiiddoer te beheinen ta de jûnsoeren, wylst oaren pleiten foar in bredere opset om ek previntive aktiviteiten oerdei te stypjen.
De ried beslute úteinlik om it foarstel fierder útwurkje te litten, mei omtinken foar de neamde soargen en suggestjes. De portefúljehâlder ûnthjitte werom te kommen mei in oanpast foarstel dat rekken hâldt mei de ynbring fan de ried.
De ried sil yn in folgjende gearkomste in definityf beslút nimme, de regeling giet pas yn by de jierwiksel 2026-2027.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in subsydzjeregeling foar aktiviteiten om de jierwiksel hinne yn te fieren. It doel is om de iepenbiere oarder te hanthavenjen en skea te beheinen troch it organisearjen fan eveneminten. It kolleezje stelt foar om in totaal subsydzjebedrach fan € 27.750 beskikber te stellen, wêrfan't € 9.750 ekstra finansiering troch de ried goedkard wurde moat. De regeling soe bydrage oan transparânsje en rjochtswissigens. Der wurdt foarsteld om gruttere bydragen te jaan oan feesten yn Surhústerfean en Bûtenpost, en lytsere bydragen oan oare doarpen. Der binne lykwols soargen oer de finansjele helberens en de mooglikheid dat de hjoeddeistige organisator fan it tintefeest yn Surhústerfean him weromlûkt as de subsydzje net foldwaande is. Alternativen en risiko's wurde ek oerwage, lykas it net opstellen fan in regeling, wat as ûnrjochtmjittich sjoen wurdt. De gemeenteried moat noch beslute oer de oanfoljende finansiering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidieregeling activiteiten jaarwisseling Achtkarspelen". Het voorstel beoogt de vaststelling van een subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de openbare orde te handhaven en schade te beperken door het organiseren van evenementen. Het college stelt voor om een totaal subsidiebedrag van € 27.750 beschikbaar te stellen, waarvan € 9.750 aanvullend door de raad moet worden goedgekeurd. De regeling moet bijdragen aan transparantie en rechtszekerheid en is bedoeld om sociale cohesie te bevorderen en overlast te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde subsidieregeling, inclusief de financiële verdeling en de achtergrond van de noodzaak voor de regeling. Er zijn echter enkele risico's en alternatieven genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanvullende financiering van € 9.750 voor de subsidieregeling. Dit is nodig omdat het college niet zelfstandig extra financiële middelen kan toewijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de extra financiering goedkeurt, wat invloed heeft op de verdeling van middelen binnen de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde verdeling van subsidies eerlijk en effectief is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële verdeling, maar er zijn risico's en onzekerheden, zoals de mogelijkheid dat de huidige organisator zich terugtrekt. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de evaluatie van de regeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de aanvullende financiering van € 9.750 voor de subsidieregeling.
Participatie:
Het voorstel stimuleert participatie door lokale organisaties aan te moedigen activiteiten te organiseren. Er is echter geen gedetailleerd plan voor hoe participatie verder wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en veiligheid.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van de regeling bedragen € 27.750, waarvan € 18.000 uit het veiligheidsbudget komt. De raad moet € 9.750 extra vrijmaken. Er is een negatief advies van de afdeling financiën vanwege de financiële situatie van de gemeente, wat aangeeft dat er structureel budget moet worden vrijgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Jaarwisseling Veiligheid Activiteiten Schade Financiering Transparantie Tentfeest Beveiliging SubsidieplafondVerfijning van de zoekopdracht:
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Plakferfangend Foarsitter
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Plakferfangend Foarsitter
Hink Speulman - PvdA
Plakferfangend Foarsitter
Plakferfangend Foarsitter
Hink Speulman - PvdA
Plakferfangend Foarsitter
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Onbekende spreker
Plakferfangend Foarsitter
J.D. De Vries - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Otto Veenstra - PvdA
Agendapunt 10 Motie vreemd aan de orde van de dag PvdA, GL - Aanpak eenzaamheid onder jongeren en suïcidepreventie
Gemeente Achtkarspelen zet vaart achter aanpak eenzaamheid en suïcidepreventie onder jongeren
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen die het college oproept om voor 1 februari 2026 een concreet plan van aanpak te presenteren voor de bestrijding van eenzaamheid en suïcidepreventie onder jongeren. De motie, ingediend door PvdA en GroenLinks, benadrukt de urgentie van het probleem en de noodzaak voor snelle actie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 september 2025 werd de motie uitgebreid besproken. De indieners wezen op de alarmerende cijfers: "Gemiddeld overlijden in Nederland iedere dag vijf mensen door suïcide. Dat zijn er vijf te veel," aldus een van de raadsleden. De motie roept op tot snelle actie, zodat de beschikbare middelen effectief worden ingezet.Wethouder Boerema erkende de urgentie van het probleem en complimenteerde de indieners voor hun indrukwekkende inleiding. Hij gaf echter aan dat het college meer tijd nodig heeft om een gedegen plan van aanpak te ontwikkelen. "We hebben een flexibele en hardwerkende ambtelijke organisatie, maar het is onmogelijk om al dit najaar met een plan te komen. We hebben echt de tijd nodig tot februari," aldus Boerema.
De discussie in de raad draaide ook om de financiële aspecten van de motie. Er is € 20 miljoen beschikbaar voor Friese gemeenten, maar het is nog onduidelijk hoeveel daarvan naar Achtkarspelen zal gaan. "Het is belangrijk dat we duidelijkheid krijgen over de financiën," benadrukte een raadslid. Boerema gaf aan dat het college bereid is de motie over te nemen, mits de termijn wordt aangepast naar 1 februari 2026.
Niet alle raadsleden waren overtuigd. De heer Van Dijk gaf aan tegen de motie te stemmen vanwege het gebrek aan inzicht in de kosten. "Ik vind het wel interessant om in februari het plan van aanpak te zien en over de inhoud te praten, maar omdat ik de kosten nu niet kan overzien, kan ik er niet mee instemmen," verklaarde hij.
De motie werd uiteindelijk aangenomen met 18 stemmen voor en 2 tegen. De raad heeft het college verzocht om zowel de aanpak van eenzaamheid onder jongeren als de suïcidepreventie met spoed ter hand te nemen en voor 1 februari 2026 een concreet plan van aanpak te presenteren. De wethouder beloofde de raad tijdig te informeren over de financiële middelen die beschikbaar komen.
Samenvatting
De PvdA- en GroenLinks-fractie van Achtkarspelen willen door middel van een motie de eenzaamheid onder jongeren en suïcidepreventie met spoed aanpakken. Het college wordt gevraagd om een concreet plan van aanpak te presenteren. Eenzaamheid kan leiden tot psychische problemen en suïcidale gedachten, vooral in combinatie met een laag zelfvertrouwen en depressie. Er is een Fries regioplan, het Transformatieplan Mentale Gezondheid en Veerkracht, dat samen met diverse organisaties is opgesteld. Voor de uitvoering is € 20 miljoen beschikbaar voor Friese gemeenten. De Wet integrale suïcidepreventie treedt op 1 januari 2026 in werking, waardoor gemeenten een belangrijke rol krijgen. De organisatie 'Join Us' kan lokaal samenwerken met welzijnsorganisaties om eenzaamheid en suïcidepreventie aan te pakken. De motie vraagt om snelle actie, zodat de beschikbare middelen effectief worden ingezet.
Gemeente Achtkarspelen set faasje achter oanpak iensumens en suïsideprevinsje ûnder jongeren
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in moasje oannommen dy't it kolleezje opropt om foar 1 febrewaris 2026 in konkreet plan fan oanpak te presintearjen foar de bestriding fan iensumens en selsmoardprevinsje ûnder jongerein. De moasje, yntsjinne troch PvdA en GrienLinks, beklammet de urginsje fan it probleem en de needsaak foar flugge aksje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 11 septimber 2025 waard de moasje wiidweidich besprutsen. De yntsjinners wiisden op de alarmerjende sifers: "Yn trochsneed stjerre yn Nederlân alle dagen fiif minsken troch suïside. Dat binne fiif te folle," sa sei ien fan de riedsleden. De moasje ropt op ta flugge aksje, sadat de beskikbere middels effektyf ynset wurde.Wethâlder Boerema erkende de urginsje fan it probleem en komplimintearre de yntsjinners foar harren yndrukwekkende ynlieding. Hy joech lykwols oan dat it kolleezje mear tiid nedich hat om in deeglik plan fan oanpak te ûntwikkeljen. "Wy hawwe in fleksibele en hurdwurkjende amtlike organisaasje, mar it is ûnmooglik om al dit neijier mei in plan te kommen. Wy hawwe echt de tiid nedich oant febrewaris," sa sei Boerema.
De diskusje yn de ried draaide ek om de finansjele aspekten fan de moasje. Der is € 20 miljoen beskikber foar Fryske gemeenten, mar it is noch ûndúdlik hoefolle dêrfan nei Achtkarspelen gean sil. "It is wichtich dat wy dúdlikheid krije oer de finânsjes," beklamme in riedslid. Boerema joech oan dat it kolleezje ree is de moasje oer te nimmen, mits de termyn oanpast wurdt nei 1 febrewaris 2026.
Net alle riedsleden wiene oertsjûge. De hear Van Dijk joech oan tsjin de moasje te stimmen fanwegen it gebrek oan ynsjoch yn de kosten. "Ik fyn it wol ynteressant om yn febrewaris it plan fan oanpak te sjen en oer de ynhâld te praten, mar om't ik de kosten no net oersjen kin, kin ik der net mei ynstimme," ferklearre hy.
De moasje waard úteinlik oannommen mei 18 stimmen foar en 2 tsjin. De ried hat it kolleezje frege om sawol de oanpak fan iensumens ûnder jongeren as de suïsideprevinsje mei faasje op te pakken en foar 1 febrewaris 2026 in konkreet plan fan oanpak te presintearjen. De wethâlder ûnthjiite de ried op 'e tiid te ynformearjen oer de finansjele middels dy't beskikber komme.
Samenvatting
De fraksjes fan PvdA en GrienLinks fan Achtkarspelen wolle troch in moasje de iensumens ûnder jongerein en suïsideprevinsje mei gauwens oanpakke. It kolleezje wurdt frege om in konkreet plan fan oanpak te presintearjen. Iensumens kin liede ta psychyske problemen en suïsidale gedachten, benammen yn kombinaasje mei in leech selsbetrouwen en depresje. Der is in Frysk regioplan, it Transformaasjeplan Mentale Sûnens, dat yn 'e mande mei ferskate organisaasjes opsteld is. Foar de útfiering is € 20 miljoen beskikber foar Fryske gemeenten. De Wet yntegrale suïsideprevinsje giet op 1 jannewaris 2026 yn wurking, wêrtroch't gemeenten in wichtige rol krije. De organisaasje 'Join Us' kin lokaal gearwurkje mei wolwêzensorganisaasjes om iensumens en suïsideprevinsje oan te pakken. De moasje freget om flugge aksje, sadat de beskikbere middels effektyf ynset wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpak eenzaamheid onder jongeren en suïcidepreventie
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om met spoed een plan van aanpak te ontwikkelen voor de bestrijding van eenzaamheid onder jongeren en suïcidepreventie. De raad verwacht voor 1 februari 2026 een concreet voorstel. De motie benadrukt de urgentie van het probleem, verwijzend naar de Wereld Suïcide Preventie Week en de goedkeuring van het Transformatieplan Mentale Gezondheid en Veerkracht. Er is €20 miljoen beschikbaar voor Friese gemeenten om interventies zoals STORM en Join Us te implementeren. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de urgentie en de beschikbare middelen. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de exacte stappen die het college moet nemen om het plan van aanpak te ontwikkelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college te verzoeken om met spoed een plan van aanpak te ontwikkelen en dit voor 1 februari 2026 voor te leggen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit en urgentie van de aanpak van eenzaamheid en suïcidepreventie onder jongeren. Er moet ook worden gekozen hoe de beschikbare middelen het best kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (SMART) in termen van de deadline voor het voorstel (1 februari 2026). Echter, het mist meetbare en haalbare doelen binnen het plan van aanpak zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te verzoeken met spoed een plan van aanpak te ontwikkelen en dit voor 1 februari 2026 voor te leggen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van samenwerking met lokale welzijnsorganisaties zoals KEaRN en Join Us, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, maar de focus op langdurige mentale gezondheid en welzijn kan als een duurzame investering in de gemeenschap worden gezien.
Financiële Gevolgen
Er is €20 miljoen beschikbaar voor de Friese gemeenten, maar dit is tijdelijk. De motie benadrukt de noodzaak om deze middelen tijdig te benutten. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe de kosten verder gedekt worden, maar er wordt verwezen naar de Specifieke Uitkering Transformatie (SPUK Transformatie) als mogelijke financieringsbron.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Suïcidepreventie Jongeren Transformatieplan Mentale Gezondheid en Veerkracht (MG&V) Join Us STORM Friese gemeenten Specifieke Uitkering Transformatie (SPUK Transformatie) Wet integrale suïcidepreventie Mentale gezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Sandra van der Ploeg - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
02:41:01 - 02:41:43 - 02:42:04 - 02:44:54 - 02:45:55 - 02:46:22 - 02:46:32 - 02:46:49 - 02:47:50 - 02:48:27 - 02:49:44 - 02:50:51 - 02:51:33 - 02:54:15 - 02:55:34 - 02:55:52 - 02:56:48 - 02:57:19 - 03:00:18 - 03:01:26 - 03:02:32 - 03:03:26 - 03:03:59 - 03:04:13 - 03:04:39 - 03:05:01