04-06-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 2 Mededelingen
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 4 Concept jaarstukken 2019 GR SW Fryslân
Gemeenteraad Achtkarspelen Neemt Jaarstukken GR SW Fryslân 2019 Voor Kennisgeving Aan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten de concept jaarstukken 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) voor kennisgeving aan te nemen. Het voorstel, dat geen zienswijze vereist, werd besproken tijdens een levendig debat waarin vooral de heer Brinkman zijn zorgen uitte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 4 juni 2020 stond het besluit over de concept jaarstukken van de GR SW Fryslân op de agenda. Deze stukken geven inzicht in de sociale en financiële resultaten van 2019. Het college had de stukken al eerder voor kennisgeving aangenomen en legde ze nu ter kennisname voor aan de raad. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven.
De heer Brinkman was de enige die het woord nam over dit onderwerp. Hij uitte zijn zorgen over de financiële gang van zaken en de bedrijfsvoering van Caparis, het bedrijf dat de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) verzorgt. "Het is en het weer een jot slim wangedrag waar je een soort schandaal en wanbestuur wordt," aldus Brinkman. Hij stelde kritische vragen over de uitgaven en investeringen van Caparis, zoals de aanschaf van elektrische auto's en zonnepanelen.
Wethouder reageerde door te benadrukken dat de gemeente geen eigenaar meer is van Caparis en dus ook niet meer aansprakelijk is voor eventuele tekorten of winsten. "Wij zijn daar ook gewoon niet meer verantwoordelijk voor," verklaarde de wethouder. Ze beloofde wel schriftelijk antwoord te geven op de technische vragen van Brinkman.
Brinkman bleef echter aandringen op een zienswijze of reactie van de raad richting Caparis. Na enige discussie werd afgesproken dat de wethouder een voorstel voor een reactie namens de raad zou voorbereiden. "Ik vertrouw de wethouder daar dat je denkt van, hadden we die we nog kneden dat de volgende cent bieden hennekoren Natuurlijk wolf In de bewinding die passend binnen," aldus Brinkman.
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere incidenten. De meerderheid van de raad stemde voor het voorstel om de jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen. Hiermee is het punt afgesloten en wordt het definitieve besluit op 12 juni 2020 door het algemeen bestuur van de GR SW Fryslân genomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 juni 2020 besloten om de concept jaarstukken 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân) voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen. De jaarstukken geven inzicht in de sociale en financiële resultaten van 2019. Het college had de stukken al eerder voor kennisgeving aangenomen en legt ze nu ter kennisname voor aan de raad. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Vanaf 2020 is er een nieuw financieringsmodel ingevoerd als gevolg van de Fair Deal, waarbij de gemeenten direct aan Caparis betalen voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De GR SW Fryslân fungeert nu als een bedrijfsvoerings GR zonder directe geldstromen van de gemeenten. De acht deelnemende gemeenten, waaronder Tytsjerksteradiel, volgen hetzelfde besluitvormingstraject. Het definitieve besluit over de jaarstukken wordt op 12 juni 2020 door het algemeen bestuur van de GR SW Fryslân genomen.
Gemeenteried Achtkarspelen Nimmet Jierstikken GR SW Fryslân 2019 Foar Kenntnisjouwing Oan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten de konsept jierstikken 2019 fan de Mienskiplike Regeling Sosjale Wurkfoarsjenning Fryslân (GR SW Fryslân) foar kennisjouwing oan te nimmen. It foarstel, dat gjin sjochswiis freget, waard besprutsen tidens in libben debat wêryn foaral de hear Brinkman syn soargen útspruts.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 stie it beslút oer de konsept jierstikken fan de GR SW Fryslân op de aginda. Dizze stikken jouwe ynsjoch yn de sosjale en finansjele resultaten fan 2019. It kolleezje hie de stikken al earder foar kennisjouwing oannommen en lei se no foar kennisjouwing foar oan de ried. De akkountant hat in goedkarrende ferklearring ôfjûn.
De hear Brinkman wie de iennige dy't it wurd naam oer dit ûnderwerp. Hy uterde syn soargen oer de finansjele gong fan saken en de bedriuwsfiering fan Caparis, it bedriuw dat de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning (Wsw) fersoarget. "It is en it wer in jot slim wangedrach wêr't je in soarte skandaal en wanbestjoer wurdt," sa sei Brinkman. Hy stelde krityske fragen oer de útjeften en ynvestearringen fan Caparis, lykas de oanskaf fan elektryske auto's en sinnepanielen.
Wethâlder reagearre troch te beklamjen dat de gemeente gjin eigener mear is fan Caparis en dus ek net mear oanspraaklik is foar eventuele tekoarten of winsten. "Wy binne dêr ek gewoan net mear ferantwurdlik foar," ferklearre de wethâlder. Se beloofde wol skriftlik antwurd te jaan op de technyske fragen fan Brinkman.
Brinkman bleau lykwols oantrunen op in miening of reaksje fan de ried rjochting Caparis. Nei wat diskusje waard ôfpraat dat de wethâlder in foarstel foar in reaksje út namme fan de ried tariede soe. "Ik fertrou de wethâlder dêr dat je tinke fan, hienen wy dy wy noch kneden dat de folgjende sint biede hennekoren Natuerlik wolf Yn de bewinding dy't passend binnen," sa sei Brinkman.
De stimming oer it foarstel ferrûn sûnder fierdere ynsidinten. De mearderheid fan de ried stimde foar it foarstel om de jierstikken foar kennisjouwing oan te nimmen. Hjirmei is it punt ôfsletten en wurdt it definitive beslút op 12 juny 2020 troch it algemien bestjoer fan de GR SW Fryslân nommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 juny 2020 besletten om de konsept jierstikken 2019 fan de Mienskiplike Regeling Sosjale Wurkfoarsjenning Fryslân (GR SW Fryslân) foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin miening yn te tsjinjen. De jierstikken jouwe ynsjoch yn de sosjale en finansjele resultaten fan 2019. It kolleezje hie de stikken al earder foar kennisjouwing oannommen en leit se no foar kennisjouwing foar oan de ried. De akkountant hat in goedkarrende ferklearring ôfjûn. Fanôf 2020 is der in nij finansieringsmodel ynfierd as gefolch fan de Fair Deal, wêrby't de gemeenten direkt oan Caparis betelje foar de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning (Wsw). De GR SW Fryslân fungearret no as in bedriuwsfiering GR sûnder direkte jildstreamen fan de gemeenten. De acht dielnimmende gemeenten, wêrûnder Tytsjerksteradiel, folgje itselde beslútfoarmingstrajekt. It definitive beslút oer de jierstikken wurdt op 12 juny 2020 troch it algemien bestjoer fan de GR SW Fryslân nommen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept jaarstukken 2019 GR SW Fryslân". Het voorstel betreft de concept jaarstukken van 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân (GR SW Fryslân). Deze jaarstukken geven inzicht in de sociale en financiële resultaten van het jaar 2019. Het college van burgemeester en wethouders heeft de stukken voor kennisgeving aangenomen en legt deze nu voor aan de gemeenteraad, die de mogelijkheid heeft om een zienswijze in te dienen. De raad wordt voorgesteld om de jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen zonder een zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat de nodige informatie over de financiële resultaten, de accountantsverklaring, en de veranderingen in het financieringsmodel. Er zijn geen evidente lacunes in de verstrekte informatie.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de concept jaarstukken en te beslissen of zij een zienswijze willen indienen. De raad heeft de mogelijkheid om invloed uit te oefenen door een zienswijze in te dienen, die meegenomen wordt in de definitieve besluitvorming door het algemeen bestuur van de GR SW Fryslân.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen over de concept jaarstukken. Dit kan afhangen van de tevredenheid over de financiële resultaten en de uitvoering van de sociale werkvoorziening.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële resultaten en de accountantsverklaring. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor het indienen van een zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de concept jaarstukken 2019 van de GR SW Fryslân voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Het richt zich voornamelijk op de formele besluitvorming door de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. De focus ligt op de financiële en sociale resultaten van de sociale werkvoorziening.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen worden duidelijk uiteengezet in de jaarrekening, met een klein verschil tussen de realisatie en de gewijzigde begroting van 2019. Er zijn geen openstaande bedragen voor de gemeente vanuit de jaarrekening 2019. De dekking van de kosten is geregeld via de financiering door de aangesloten gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Concept jaarstukken 2019 GR SW Fryslân Sociale werkvoorziening Caparis NV Fair Deal Financieringsmodel Dienstverleningsovereenkomst Zienswijze Accountantsverklaring Financiële resultatenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Agendapunt 5 Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Achtkarspelen
Nieuwe Adviesraad Sociaal Domein van start in Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de invoering van een nieuwe Adviesraad Sociaal Domein. Deze raad vervangt de bestaande Wmo-adviesraad en cliëntenraad en moet zorgen voor een integrale aanpak binnen het sociale domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 werd het voorstel voor de nieuwe Adviesraad Sociaal Domein besproken. De raad, die per 1 juni 2020 van kracht is, moet de betrokkenheid van inwoners bij beleidsvorming vergroten en een effectievere participatie mogelijk maken. De nieuwe structuur is in samenwerking met de huidige adviesraden opgesteld en richt zich op het behoud van inhoudelijke expertise via themagroepen.
Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie sprak haar enthousiasme uit over de nieuwe adviesraad. "We hopen dat het al zit," zei ze, verwijzend naar de lange voorbereidingstijd. Ze benadrukte het belang van ervaringsdeskundigen in de themagroepen: "Samen kennen mooie deel vorm je."
De heer Hoekstra stelde vragen over het budget van de nieuwe adviesraad. Hij vroeg zich af of de samenvoeging van de twee adviesraden niet zou moeten leiden tot een lager budget. Wethouder Jonker reageerde hierop door te benadrukken dat de problematiek en de verwachtingen van de adviesraad een toereikend budget vereisen. "Wij vragen van hen ook dat ze deskundig zijn en goede adviezen geven richting het college," aldus Jonker.
De heer Stellinga van de Partij van de Arbeid sloot zich aan bij de opmerkingen van Van der Vaart en benadrukte het belang van vrijwilligerswerk binnen de adviesraad. "Het aantal vrijwilligers is beperkt, en je moet er echt heel veel tijd in besteden om het goed te doen," zei hij.
Na een constructief debat stemde de raad unaniem in met het voorstel. De nieuwe Adviesraad Sociaal Domein zal nu aan de slag gaan met het betrekken van inwoners bij het sociale beleid van de gemeente. Een evaluatie van de adviesraad staat gepland voor april/mei 2021.
Samenvatting
Op 4 juni 2020 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om een nieuwe verordening voor de Adviesraad Sociaal Domein in te voeren, die per 1 juni 2020 van kracht is. Deze nieuwe adviesraad vervangt de bestaande Wmo-adviesraad en cliëntenraad, die per dezelfde datum worden opgeheven. Het doel van de nieuwe structuur is om integrale advisering binnen het sociale domein te bevorderen en een effectievere en aantrekkelijkere vorm van participatie te bieden voor leden. De verordening is in samenwerking met de huidige adviesraden opgesteld en richt zich op het betrekken van inwoners bij beleidsvorming, met behoud van inhoudelijke expertise via themagroepen. De financiën voor de adviesraden worden samengevoegd, en er is een communicatieplan opgesteld om de nieuwe adviesraad zichtbaar te maken en nieuwe leden te werven. Een evaluatie van de Adviesraad Sociaal Domein staat gepland voor april/mei 2021.
Nije Advysried Sosjaal Domein fan start yn Achtkarspelen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat unanym ynstimd mei de ynfiering fan in nije Advysried Sosjaal Domein. Dizze ried ferfangt de besteande Wmo-advysried en kliïntenried en moat soargje foar in yntegraal oanpak binnen it sosjaal domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 waard it foarstel foar de nije Advysried Sosjaal Domein besprutsen. De ried, dy't per 1 juny 2020 fan krêft is, moat de belutsenens fan ynwenners by beliedfoarming fergrutsje en in effektiver partisipaasje mooglik meitsje. De nije struktuer is yn gearwurking mei de hjoeddeiske advysrieden opsteld en rjochtet him op it behâld fan ynhâldlike ekspertize fia temagroepen.
Frou Van der Vaart fan de ChristenUnie spruts har entûsjasme út oer de nije advysried. "Wy hoopje dat it al sit," sei se, wize op de lange tariedingstiid. Se beklamme it belang fan ûnderfiningssaakkundigen yn de temagroepen: "Tegearre kenne moaie diel foarmje."
De hear Hoekstra stelde fragen oer it budzjet fan de nije advysried. Hy frege him ôf oft de gearfoeging fan de twa advysrieden net liede moatte soe ta in leger budzjet. Wethâlder Jonker reagearre hjirop troch te beklamjen dat de problematyk en de ferwachtings fan de advysried in foldwaande budzjet fereaskje. "Wy freegje fan harren ek dat se saakkundich binne en goede advizen jouwe rjochting it kolleezje," aldus Jonker.
De hear Stellinga fan de Partij van de Arbeid slút him oan by de opmerkings fan Van der Vaart en beklamme it belang fan frijwilligerswurk binnen de advysried. "It tal frijwilligers is beheind, en do moatst der echt hiel folle tiid yn stekke om it goed te dwaan," sei er.
Nei in konstruktive debat stimde de ried unanym yn mei it foarstel. De nije Advysried Sosjaal Domein sil no oan de slach gean mei it belûken fan ynwenners by it sosjale belied fan de gemeente. In evaluaasje fan de advysried stiet pland foar april/maaie 2021.
Samenvatting
Op 4 juny 2020 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om in nije feroardering foar de Advysried Sosjaal Domein yn te fieren, dy't per 1 juny 2020 fan krêft is. Dizze nije advysried ferfangt de besteande Wmo-advysried en kliïntenried, dy't per deselde datum opheft wurde. It doel fan de nije struktuer is om yntegrale advisearring binnen it sosjaal domein te befoarderjen en in effektyfere en oantreklikere foarm fan partisipaasje te bieden foar leden. De feroardering is yn gearwurking mei de hjoeddeiske advysrieden opsteld en rjochtet him op it belûken fan ynwenners by beliedfoarming, mei behâld fan ynhâldlike ekspertize fia temagroepen. De finânsjes foar de advysrieden wurde gearfoege, en der is in kommunikaasjeplan opsteld om de nije advysried sichtber te meitsjen en nije leden te winnen. In evaluaasje fan de Advysried Sosjaal Domein stiet pland foar april/maaie 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Achtkarspelen". Het voorstel beoogt de oprichting van een nieuwe Adviesraad Sociaal Domein, die de bestaande Wmo-adviesraad en cliëntenraad vervangt. Deze nieuwe raad zal integrale advisering bevorderen binnen het sociale domein van de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om een effectievere en aantrekkelijkere structuur te creëren voor het adviseren van het college van Burgemeester en Wethouders. De verordening is in samenwerking met de huidige adviesraden opgesteld en moet per 1 juni 2020 in werking treden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelen, de structuur en de verwachte uitkomsten van de nieuwe Adviesraad Sociaal Domein beschrijft. Het bevat ook informatie over de participatie van inwoners en de samenvoeging van budgetten.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het is aan de raad om te besluiten of de nieuwe structuur in werking treedt en de oude verordeningen worden ingetrokken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de integrale advisering binnen het sociaal domein willen bevorderen door de oprichting van één Adviesraad. Dit betekent het opheffen van de bestaande raden en het vertrouwen op de nieuwe structuur om expertise te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke startdatum. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de nieuwe structuur moet nog worden bewezen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de nieuwe Adviesraad Sociaal Domein in werking te laten treden en de bestaande verordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de huidige adviesraden bij de ontwikkeling van de nieuwe structuur en door het communicatieplan voor werving en zichtbaarheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de organisatorische structuur van advies binnen het sociaal domein.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de budgetten van de bestaande raden worden samengevoegd voor de nieuwe Adviesraad. Er is geen sprake van extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein Integrale advisering Wmo-adviesraad Cliëntenraad Netwerkstructuur Inwonersparticipatie Beleidsvorming Themengroepen Vrijwilligers CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Toos van der Vaart - CU
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Frans Hoekstra - GBA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
J. Stellinga - PvdA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Frans Hoekstra - GBA
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Frans Hoekstra - GBA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 6 Ontwerpverklaring van geen bedenkingen, Optwizel 91 te Twijzel
Uitbreiding Machineservice Hiemstra: Gemeenteraad Achtkarspelen Geeft Groen Licht
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de uitbreiding van Machineservice Hiemstra in Twijzel. Het bedrijf wil uitbreiden om APK-keuringen voor tractoren te kunnen uitvoeren, wat extra ruimte vereist. Hoewel de uitbreiding in strijd is met het huidige bestemmingsplan, ziet de raad geen ruimtelijke bezwaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de uitbreiding van Machineservice Hiemstra aan de Optwizel 91 in Twijzel te faciliteren, uitvoerig besproken. De heer Graansma opende het debat met een pleidooi voor meer betrokkenheid van de gemeente bij het informeren van omwonenden. "Het lijkt erop dat er niet echt bezwaar is, maar we moeten zorgvuldig zijn," benadrukte hij. Hij pleitte voor een actievere rol van de gemeente om problemen zoals eerder in Harkema te voorkomen.
De heer Van der Wal sloot zich aan bij Graansma's oproep voor meer zorgvuldigheid. "Het gespreksverslag met de buren is minimaal," merkte hij op. Hij drong aan op een bredere benadering door de gemeente, vooral met het oog op de toekomstige omgevingswetgeving.
Wethouder Jonker reageerde begripvol op de zorgen van de raadsleden. Ze legde uit dat de gemeente al extra stappen had ondernomen door contact op te nemen met de aanvrager en te verifiëren of er voldoende overleg met de buren was geweest. "Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de aanvrager," aldus Jonker. Ze benadrukte dat de Omgevingswet uitgaat van vertrouwen in het gesprek tussen aanvrager en omwonenden.
Ondanks de zorgen van enkele raadsleden, zoals de heer Graansma, die waarschuwde voor mogelijke "rare uitwassen" zonder gemeentelijke begeleiding, was er ook steun voor het voorstel. De heer Van Kammen en de heer Hoekstra wezen erop dat er altijd nog een mogelijkheid is voor omwonenden om zienswijzen in te dienen.
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere tegenstand. De meerderheid van de raad stemde voor de ontwerpverklaring van geen bedenkingen, waarmee de weg vrij is voor de uitbreiding van Machineservice Hiemstra, mits er geen zienswijzen worden ingediend tijdens de inzageperiode.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgegeven voor de uitbreiding van het mechanisatiebedrijf Machineservice Hiemstra aan de Optwizel 91 te Twijzel. Het bedrijf wil uitbreiden om APK-keuringen voor tractoren te kunnen uitvoeren, wat geen uitbreiding van activiteiten betekent, maar wel extra ruimte vereist. De uitbreiding is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dus een uitgebreide afwijkingsprocedure is nodig. De gemeenteraad moet instemmen met een ontwerpverklaring van geen bedenkingen, waarna deze samen met de ontwerp-omgevingsvergunning zes weken ter inzage wordt gelegd. De uitbreiding is ruimtelijk aanvaardbaar en stuit niet op belemmeringen. De provincie heeft geen bezwaren en de welstandscommissie heeft ingestemd. Indien er geen zienswijzen worden ingediend en er geen wijzigingen zijn, wordt de ontwerpverklaring definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend.
Útwreiding Machineservice Hiemstra: Gemeenteried Achtkarspelen Jout Grien Ljocht
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de ûntwerpferklearring fan gjin beswieren foar de útwreiding fan Machineservice Hiemstra yn Twizel. It bedriuw wol útwreidzje om APK-keuringen foar trekkers útfiere te kinnen, wat ekstra romte freget. Hoewol't de útwreiding yn striid is mei it hjoeddeistige bestimmingsplan, sjocht de ried gjin romtlike beswieren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike waard it foarstel om de útwreiding fan Machineservice Hiemstra oan de Optwizel 91 yn Twizel te fasilitearjen, wiidweidich besprutsen. De hear Graansma iepene it debat mei in pleit foar mear belutsenens fan de gemeente by it ynformearjen fan omwenners. "It liket derop dat der net echt beswier is, mar wy moatte foarsichtich wêze," beklamme hy. Hy pleite foar in aktyfere rol fan de gemeente om problemen lykas earder yn Harkema foar te kommen.
De hear Van der Wal slút him oan by Graansma's oprop foar mear foarsichtigens. "It petearferslach mei de buorlju is minimaal," merkte hy op. Hy drong oan op in bredere oanpak troch de gemeente, benammen mei it each op de takomstige omjouwingswetjouwing.
Wethâlder Jonker reagearre begrypfol op de soargen fan de riedsleden. Se lei út dat de gemeente al ekstra stappen nommen hie troch kontakt op te nimmen mei de oanfreger en te ferifiearjen oft der genôch oerlis mei de buorlju west hie. "Uteinlik leit de ferantwurdlikheid by de oanfreger," sa sei Jonker. Se beklamme dat de Omjouwingswet útgiet fan fertrouwen yn it petear tusken oanfreger en omwenners.
Nettsjinsteande de soargen fan guon riedsleden, lykas de hear Graansma, dy't warskôge foar mooglike "rare útwasken" sûnder gemeentlike begelieding, wie der ek stipe foar it foarstel. De hear Van Kammen en de hear Hoekstra wiisden derop dat der altyd noch in mooglikheid is foar omwenners om sjenswizen yn te tsjinjen.
De stimmerij oer it foarstel ferrûn sûnder fierdere tsjinstân. De mearderheid fan de ried stimde foar de ûntwerpferklearring fan gjin beswieren, wêrmei't de wei frij is foar de útwreiding fan Machineservice Hiemstra, mits der gjin sjenswizen ynbrocht wurde tidens de ynsjochperioade.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in ûntwerpferklearring fan gjin beswieren ôfjûn foar de útwreiding fan it meganisaasjebedriuw Machineservice Hiemstra oan de Optwizel 91 te Twizel. It bedriuw wol útwreidzje om APK-keuringen foar trekkers út te fieren, wat gjin útwreiding fan aktiviteiten betsjut, mar wol ekstra romte freget. De útwreiding is yn striid mei it hjoeddeistige bestimmingsplan, dus in útwreide ôfwikingsproseduere is nedich. De gemeenteried moat ynstimme mei in ûntwerpferklearring fan gjin beswieren, wêrnei't dizze tegearre mei de ûntwerp-omjouwingsfergunning seis wiken ter ynsjoch lein wurdt. De útwreiding is romtlik akseptabel en stuitet net op beheiningen. De provinsje hat gjin beswieren en de wolstânskommisje hat ynstimd. As der gjin beswieren yntsjinne wurde en der gjin wizigingen binne, wurdt de ûntwerpferklearring definityf en kin de omjouwingsfergunning ferliend wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een "Ontwerpverklaring van geen bedenkingen" voor de uitbreiding van het mechanisatiebedrijf Machineservice Hiemstra aan de Optwizel 91 te Twijzel. Het bedrijf wil uitbreiden om APK-keuringen voor tractoren te kunnen uitvoeren, wat een nieuwe loods vereist. De uitbreiding is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dus een afwijkingsprocedure is nodig. De gemeenteraad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, waarna de plannen ter inzage worden gelegd. Als er geen bezwaren zijn, wordt de verklaring definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd met bijlagen zoals bouwtekeningen, ruimtelijke onderbouwing, en onderzoeken naar akoestiek en natuurbescherming. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de benodigde stappen en de juridische context.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen, wat een noodzakelijke stap is in de afwijkingsprocedure van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan om de uitbreiding mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke en maatschappelijke belangen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer het plan met de buren heeft gecommuniceerd. Tijdens de inzageperiode kunnen belanghebbenden zienswijzen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, hoewel aspecten zoals landschappelijke inpassing en watercompensatie indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de initiatiefnemer heeft toegezegd eventuele planschade te compenseren. De kosten voor de benodigde apparatuur en bouw worden door de initiatiefnemer gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Machineservice Hiemstra Optwizel 91 Omgevingsvergunning Uitbreiding Bestemmingsplan Ruimtelijke onderbouwing APK-keuring Loods Stikstof WatercompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Freddy Hoekstra - VVD
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
IJde van Kammen - FNP
Freddy Hoekstra - VVD
Agendapunt 7 Ontwerpbegroting FUMO 2021 en Lidmaatschap WSGO
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met ontwerpbegroting FUMO 2021 ondanks kritiek
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2021 van de FUMO, ondanks zorgen over de stijgende kosten en de verwerking van een positief resultaat uit 2019. De raad besloot een zienswijze in te dienen om deze zorgen kenbaar te maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 werd het voorstel om de ontwerpbegroting 2021 van de FUMO en het lidmaatschap van de WSGO te accepteren, uitvoerig besproken. De ontwerpbegroting, die een totale last van €16,1 miljoen omvat, vraagt om een structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage met €14.071, wat de totale bijdrage op €361.391 brengt. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan extra kosten voor BOA-coördinatie, externe veiligheid en de implementatie van de Omgevingswet.
De discussie werd geopend door de heer Grensma van de PVV, die zijn twijfels uitsprak over de automatische goedkeuring van de begroting zonder dat de zienswijzen van de gemeente eerst door de FUMO zijn verwerkt. "Het lijkt alsof we bij voorbaat akkoord moeten gaan, ongeacht hoe de FUMO onze zienswijzen oppakt," aldus Grensma. Hij pleitte voor meer controle en invloed van de gemeenteraad op de uiteindelijke begroting.
De heer van Oosten van de ChristenUnie sloot zich aan bij de kritiek en wees op het positieve resultaat van €500.000 uit 2019 dat niet naar de gemeente werd teruggeboekt. "Moeten wij deze begroting dan goedkeuren?" vroeg hij zich af, verwijzend naar de kritiek vanuit het ambtelijke apparaat op het functioneren van de FUMO.
Wethouder Spolstra reageerde op de zorgen door uit te leggen dat de gemeentelijke bijdrage afhankelijk is van de uiteindelijke besluitvorming binnen het algemeen bestuur van de FUMO. "Op het moment dat de zienswijzen worden behandeld, kan het bedrag dat wij aan de FUMO kwijt zijn, nog worden aangepast," verduidelijkte Spolstra. Hij benadrukte dat de gemeente invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke begroting, afhankelijk van de uitkomst van de zienswijzen.
De heer Terpstra bracht naar voren dat het verschil in de transitiebegroting slechts om €5.000 ging, wat volgens hem relatief klein was in het grotere geheel van de begroting.
Na een stemming, waarbij 19 raadsleden voor en één tegen het voorstel stemden, werd het raadsvoorstel aangenomen. De raad besloot een zienswijze in te dienen om hun zorgen over de stijgende kosten en de verwerking van het positieve resultaat van 2019 kenbaar te maken. De FUMO zal deze zienswijzen verwerken in de definitieve begrotingswijziging, die in september door het algemeen bestuur wordt behandeld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 juni 2020 besloten om kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2021 van de FUMO en het lidmaatschap van de WSGO. De raad heeft ook besloten om een zienswijze vast te stellen en de gevolgen van de ontwerpbegroting in de gemeentelijke begroting te verwerken. De ontwerpbegroting 2021 is vergelijkbaar met die van 2020, met een totale last van €16,1 miljoen. De bijdrage van de gemeente aan de FUMO stijgt structureel met €14.071 tot €361.391. De stijging is te wijten aan extra bijdragen voor BOA-coördinatie, externe veiligheid, collectieve opdrachten en de implementatie van de Omgevingswet. De raad acht deze stijging aanvaardbaar, maar heeft zorgen over de aanpassing van kengetallen en de incidentele bijdrage aan de transitiebegroting, gezien het positieve resultaat van 2019. De raad heeft besloten om op deze punten een zienswijze in te dienen. De FUMO zal de zienswijzen verwerken in de definitieve begrotingswijziging, die in september door het algemeen bestuur wordt behandeld.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei ûntwerpbegroting FUMO 2021 nettsjinsteande krityk
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de ûntwerpbegroting 2021 fan de FUMO, nettsjinsteande soargen oer de oprinnende kosten en de ferwurking fan in posityf resultaat út 2019. De ried besleat in sjochswiis yn te tsjinjen om dizze soargen kenber te meitsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 waard it foarstel om de ûntwerpbegroting 2021 fan de FUMO en it lidmaatskip fan de WSGO te akseptearjen, wiidweidich besprutsen. De ûntwerpbegroting, dy't in totale lêst fan €16,1 miljoen omfettet, freget om in strukturele stiging fan de gemeentlike bydrage mei €14.071, wat de totale bydrage op €361.391 bringt. Dizze stiging is benammen te witen oan ekstra kosten foar BOA-koördinaasje, eksterne feiligens en de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet.
De diskusje waard iepene troch de hear Grensma fan de PVV, dy't syn twifels útspruts oer de automatyske goedkarring fan de begrutting sûnder dat de sjenswizen fan de gemeente earst troch de FUMO binne ferwurke. "It liket oft wy by foarbaat akkoart moatte gean, ûnôfhinklik fan hoe't de FUMO ús sjenswizen oppakt," sa sei Grensma. Hy pleite foar mear kontrôle en ynfloed fan de gemeenteried op de úteinlike begrutting.
De hear van Oosten fan de ChristenUnie sleat him oan by de krityk en wiisde op it positive resultaat fan €500.000 út 2019 dat net nei de gemeente werombrocht waard. "Moatte wy dizze begrutting dan goedkarre?" frege hy him ôf, ferwizend nei de krityk út it amtlike apparaat op it funksjonearjen fan de FUMO.
Wethâlder Spolstra reagearre op de soargen troch út te lizzen dat de gemeentlike bydrage ôfhinklik is fan de úteinlike beslútfoarming binnen it algemien bestjoer fan de FUMO. "Op it momint dat de sjenswizen behannele wurde, kin it bedrach dat wy oan de FUMO kwyt binne, noch oanpast wurde," ferklearre Spolstra. Hy beklamme dat de gemeente ynfloed útoefenje kin op de úteinlike begrutting, ôfhinklik fan de útkomst fan de sjenswizen.
De hear Terpstra brocht nei foaren dat it ferskil yn de transysjebegroting allinnich om €5.000 gie, wat neffens him relatyf lyts wie yn it gruttere gehiel fan de begrutting.
Nei in stimproseduere, wêrby't 19 riedsleden foar en ien tsjin it foarstel stimden, waard it riedsfoarstel oannommen. De ried besleat in sjenswize yn te tsjinjen om harren soargen oer de oprinnende kosten en de ferwurking fan it positive resultaat fan 2019 kenber te meitsjen. De FUMO sil dizze sjenswizen ferwurkje yn de definitive begruttingswiziging, dy't yn septimber troch it algemien bestjoer behannele wurdt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 juny 2020 besletten om kennis te nimmen fan de ûntwerpbegroting 2021 fan de FUMO en it lidmaatskip fan de WSGO. De ried hat ek besletten om in sjenswize fêst te stellen en de gefolgen fan de ûntwerpbegroting yn de gemeentlike begrutting te ferwurkjen. De ûntwerpbegroting 2021 is fergelykber mei dy fan 2020, mei in totale lêst fan €16,1 miljoen. De bydrage fan de gemeente oan de FUMO stiget struktureel mei €14.071 oant €361.391. De stiging is te witen oan ekstra bydragen foar BOA-koördinaasje, eksterne feiligens, kollektive opdrachten en de ymplemintaasje fan de Omjouwingswet. De ried acht dizze stiging akseptabel, mar hat soargen oer de oanpassing fan kengetallen en de ynsidintele bydrage oan de transysjebegroting, sjoen it positive resultaat fan 2019. De ried hat besletten om op dizze punten in sjenswize yn te tsjinjen. De FUMO sil de sjenswizen ferwurkje yn de definitive begruttingswiziging, dy't yn septimber troch it algemien bestjoer behannele wurdt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting FUMO 2021 en Lidmaatschap WSGO". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2021, waarbij de totale lasten gelijk blijven aan 2020, maar de deelnemersbijdrage voor de gemeente stijgt met €14.071,-. De stijging is te wijten aan extra bijdragen voor BOA-coördinatie, externe veiligheid, collectieve opdrachten en de implementatie van de Omgevingswet. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de ontwerpbegroting, een zienswijze vast te stellen en de gevolgen van de begroting te verwerken in de gemeentelijke begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde uitleg over de financiële implicaties en de redenen voor de stijging van de bijdrage. Er zijn echter zorgen over de kengetallen en de transitiebegroting, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de ontwerpbegroting, een zienswijze vaststellen en de financiële gevolgen verwerken in de gemeentelijke begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde financiële bijdragen en of ze akkoord gaat met de zienswijze over de kengetallen en de transitiebegroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en concrete acties voor de toekomst. Er zijn enkele inconsequenties, zoals de zorgen over de kengetallen en de transitiebegroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontwerpbegroting, de zienswijze vast te stellen en de gevolgen te verwerken in de gemeentelijke begroting.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de deelnemersbijdrage met €14.071,-. De dekking wordt deels verwacht uit het gemeentefonds, maar er zijn zorgen over de transitiebegroting die mogelijk niet volledig gedekt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2021 Zienswijze BOA-coördinatie Externe veiligheid Omgevingswet Collectieve taken Kengetallen Lidmaatschap WSGO Transitiebegroting Indexering en mutatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten - CU
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Gert Terpstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Gert Terpstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Gert Terpstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Onbekende spreker
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
D. Van Oosten - CU
Agendapunt 8 Ontwerpbegroting 2021 hûs en hiem
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met verhoging bouwleges: "Welstandstoezicht moet moderniseren"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2021 van "hûs en hiem", waarbij de kosten voor welstandstoezicht worden verhoogd. Dit wordt budgettair neutraal opgevangen door een gelijke verhoging van de bouwleges. Het debat over de begroting bracht echter meer dan alleen financiële kwesties aan het licht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 werd de ontwerpbegroting 2021 van "hûs en hiem" besproken. De verhoging van € 11.000 voor welstandstoezicht, gecompenseerd door een gelijke stijging van de bouwleges, leidde tot een levendig debat. De PVV, vertegenwoordigd door de heer Graansma, uitte zijn onvrede over het gebrek aan actie van het college om de welstandscommissie te moderniseren. "Elke keer krijg ik van de wethouder hetzelfde argument," klaagde Graansma. Hij benadrukte dat de kosten worden doorberekend aan de aanvragers, wat volgens hem niet kostenefficiënt is.
Wethouder Spoelstra reageerde door te wijzen op de geplande implementatie van de Omgevingswet en de herziening van de welstandsnota. "We zijn bezig met een herijking van de bijstandsnota en kijken naar hoe we de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente kunnen beoordelen," aldus Spoelstra. Hij benadrukte dat deze plannen al in de planning staan en dat de PVV hier binnenkort meer over zal horen.
De heer van der Wal van een andere partij uitte zijn zorgen over de handhaving van de welstandsregels, vooral in gebieden zoals Harkema. "Er ontstaan steeds meer excessen," waarschuwde hij. Hij vroeg om duidelijkheid over de handhaving van de welstandsnota en de excessenregeling. Wethouder de Haan, verantwoordelijk voor handhaving, beloofde hierop terug te komen met meer informatie.
De discussie nam een wending toen de heer Nicolai zijn ongenoegen uitte over het feit dat de discussie over de begroting werd gebruikt om bredere kwesties aan te kaarten. "Ik vind het moeilijk dat we op grond van een ontwerpbegroting alles erbij halen," zei hij.
Ondanks de kritische noten stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Met 19 stemmen voor en slechts één tegen, werd de ontwerpbegroting aangenomen. De raad kijkt nu uit naar verdere stappen van het college om de welstandscommissie te moderniseren en de handhaving te verbeteren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 juni 2020 ingestemd met de ontwerpbegroting 2021 van "hûs en hiem" zonder een zienswijze in te dienen. De begroting voor welstandstoezicht wordt verhoogd met € 11.000, wat budgettair neutraal is doordat de bouwleges voor omgevingsvergunningen met hetzelfde bedrag worden verhoogd. Deze aanpassing wordt ook in toekomstige begrotingen doorgevoerd. De begroting houdt rekening met de invoering van de Omgevingswet, hoewel deze niet per 1 januari 2021 in werking treedt. Het aantal bouwplantoetsingen blijft stabiel, ondanks dat er geen groei in nieuwbouw wordt verwacht voor 2022. De stijging van personeelskosten is te wijten aan hogere cao-lonen en pensioenlasten, terwijl de lasten voor 'Inkoop projecten' dalen door minder vraag naar Nije Pleats sessies.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei ferheging bouleges: "Wolstânstafersjoch moat modernisearje"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de ûntwerpbegroting 2021 fan "hûs en hiem", wêrby't de kosten foar wolstânstafersjoch ferhege wurde. Dit wurdt budzjetêr neutraal opfongen troch in gelikense ferheging fan de bouleges. It debat oer de begrutting brocht lykwols mear as allinnich finansjele kwestjes oan it ljocht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 waard de ûntwerpbegroting 2021 fan "hûs en hiem" besprutsen. De ferheging fan € 11.000 foar wolstânstafersjoch, kompensearre troch in gelikense stiging fan de bouleges, late ta in libben debat. De PVV, fertsjintwurdige troch de hear Graansma, uterde syn ûnfrede oer it gebrek oan aksje fan it kolleezje om de wolstânskommisje te modernisearjen. "Elke kear krij ik fan de wethâlder itselde argumint," kleide Graansma. Hy beklamme dat de kosten trochberekkene wurde oan de oanfreger, wat neffens him net kosteneffisjint is.
Wethâlder Spoelstra reagearre troch te wizen op de plande ymplemintaasje fan de Omjouwingswet en de herziening fan de wolstânsnota. "Wy binne dwaande mei in herijking fan de bystânsnota en sjogge nei hoe't wy de romtlike kwaliteit yn de gemeente beoardielje kinne," sa sei Spoelstra. Hy beklamme dat dizze plannen al yn de planning steane en dat de PVV hjir gau mear oer hearre sil.
De hear van der Wal fan in oare partij uterde syn soargen oer de hanthavening fan de wolstânsregels, foaral yn gebieten lykas Harkema. "Der ûntsteane hieltyd mear eksessen," warskôge er. Hy frege om dúdlikens oer de hanthavening fan de wolstânsnota en de eksessenregeling. Wethâlder de Haan, ferantwurdlik foar hanthavening, beloofde hjirop werom te kommen mei mear ynformaasje.
De diskusje naam in kear doe't de hear Nicolai syn ûnfrede uterde oer it feit dat de diskusje oer de begrutting brûkt waard om bredere kwestjes oan te kaarten. "Ik fyn it dreech dat wy op grûn fan in ûntwerpbegroting alles derby helje," sei er.
Nettsjinsteande de krityske noten stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. Mei 19 stimmen foar en mar ien tsjin, waard de ûntwerpbegroting oannommen. De ried sjocht no út nei fierdere stappen fan it kolleezje om de wolstânskommisje te modernisearjen en de hanthavening te ferbetterjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 juny 2020 ynstimd mei de ûntwerpbegroting 2021 fan "hûs en hiem" sûnder in beswieren yn te tsjinjen. De begrutting foar wolstânstafersjoch wurdt ferhege mei € 11.000, wat budzjetêr neutraal is om't de bouleges foar omjouwingsfergunningen mei itselde bedrach wurde ferhege. Dizze oanpassing wurdt ek yn takomstige begruttingen trochfierd. De begrutting hâldt rekken mei de ynfiering fan de Omjouwingswet, hoewol't dizze net per 1 jannewaris 2021 yn wurking treedt. It tal bouplantoetsingen bliuwt stabyl, nettsjinsteande dat der gjin groei yn nijbou ferwachte wurdt foar 2022. De stiging fan personielskosten is te witen oan hegere cao-leannen en pensjoenlêsten, wylst de lêsten foar 'Ynkeap projekten' sakje troch minder fraach nei Nije Pleats sesjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2021 hûs en hiem". Het voorstel betreft de goedkeuring van de begroting voor 2021 van de organisatie hûs en hiem, die zich bezighoudt met welstandstoezicht en ruimtelijke kwaliteit. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de begroting zonder zienswijze en om de bijdrage voor welstandstoezicht te verhogen met € 11.000, wat budgettair neutraal wordt gecompenseerd door een gelijke verhoging van de bouwleges. De begroting houdt rekening met de invoering van de Omgevingswet en voorziet geen grote veranderingen in de adviespraktijk voor 2021.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is echter weinig detail over de inhoudelijke impact van de Omgevingswet op de werkzaamheden van hûs en hiem.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren en te beslissen over de financiële aanpassingen. Daarnaast benoemt de raad leden van de Welstandscommissie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verhoging van de bijdrage aan hûs en hiem en de bijbehorende verhoging van de bouwleges. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is tegen hogere leges.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen. Het is echter minder specifiek over de inhoudelijke veranderingen die de Omgevingswet met zich mee kan brengen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting en de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de bijdrage aan hûs en hiem met € 11.000, die budgettair neutraal wordt gecompenseerd door een verhoging van de bouwleges. Dit betekent dat de kosten worden doorberekend aan de aanvragers van bouwvergunningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Begroting 2021 Omgevingswet Welstandstoezicht Bouwleges Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Monumentencommissie Gemeenschappelijke Regeling Bouwplantoetsingen PersoneelskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jouke Spoelstra
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
IJde van Kammen - FNP
Agendapunt 9 Aanwijzing lokale omroep
Gemeenteraad Achtkarspelen steunt verlenging licentie RTV Kanaal 30
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met het advies aan het Commissariaat voor de Media om de licentie van RTV Kanaal 30 als lokale omroep te verlengen. De omroep, die plannen heeft om te fuseren met RTV NOF, wordt gezien als een belangrijke pijler voor de nieuwsvoorziening in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 werd het voorstel om de licentie van RTV Kanaal 30 te verlengen, met algemene stemmen aangenomen. De omroep, die sinds 2015 actief is in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, voldoet aan alle wettelijke eisen en heeft ambitieuze plannen om te fuseren met RTV NOF. Deze fusie zou een sterkere lokale omroep voor Noordoost-Fryslân creëren.
Raadslid Van der Wal sprak zijn steun uit voor de fusieplannen: "Het klinkt als muziek in de oren. We zien een mooie samenwerking ontstaan die de regio ten goede komt." Hij benadrukte het belang van een sterke lokale omroep, vooral in tijden van financiële onzekerheid voor de gemeente.
Echter, niet alle aspecten van het voorstel verliepen zonder discussie. Raadslid Brinkman vroeg zich af waarom het advies van de jongerenraad niet was meegenomen in het besluitvormingsproces. "De jeugd is de toekomst van de omroep. Hun stem moet gehoord worden," aldus Brinkman. Wethouder De Haan erkende het gemis en beloofde dat het advies van de jongerenraad alsnog zou worden meegenomen in de verdere communicatie met RTV Kanaal 30.
Raadslid Stellinga sloot zich aan bij de positieve geluiden en benadrukte het belang van een vrije pers: "Wij beschouwen de vrije pers als de koningin van de democratie." Hij wenste de betrokkenen veel succes met de verdere samenwerking.
Met de unanieme steun van de gemeenteraad lijkt de weg vrij voor RTV Kanaal 30 om haar plannen te realiseren en de fusie met RTV NOF door te zetten. De verwachting is dat deze fusie nog dit jaar plaatsvindt, waarmee de continuïteit van de lokale nieuwsvoorziening gewaarborgd blijft.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 juni 2020 besloten om het Commissariaat voor de Media (CvdM) te adviseren de aanwijzing van Stichting RTV Kanaal 30 als lokale omroep te verlengen. Deze beslissing volgt op een verzoek van het CvdM om advies uit te brengen over de licentieaanvraag van RTV Kanaal 30, die sinds 2015 als lokale media-instelling fungeert voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Stichting Streekomroep De Wâlden had ook een aanvraag ingediend, maar deze is ingetrokken. RTV Kanaal 30 voldoet aan de wettelijke eisen en heeft plannen om te fuseren met RTV NOF, wat een sterkere lokale omroep voor Noordoost-Fryslân zou creëren. De gemeenteraad benadrukt het belang van een lokale omroep voor de nieuwsvoorziening in de regio en verwacht dat de fusie dit jaar doorgang vindt. Het advies moet voor 8 juni 2020 aan het CvdM worden verstrekt om de continuïteit van de omroep te waarborgen.
Gemeenteried Achtkarspelen stipet ferlinging lisinsje RTV Kanaal 30
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat unanym ynstimd mei it advys oan it Kommissariaat foar de Media om de lisinsje fan RTV Kanaal 30 as lokale omrop te ferlingen. De omrop, dy't plannen hat om te fusearjen mei RTV NOF, wurdt sjoen as in wichtige pylder foar de nijsfoarsjenning yn de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 waard it foarstel om de lisinsje fan RTV Kanaal 30 te ferlingen, mei algemiene stimmen oannommen. De omrop, dy't sûnt 2015 aktyf is yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, foldocht oan alle wetlike easken en hat ambisjeuze plannen om te fusearjen mei RTV NOF. Dizze fúzje soe in sterkere lokale omrop foar Noardeast-Fryslân kreëarje.
Riedslid Van der Wal spruts syn stipe út foar de fúzjeplannen: "It klinkt as muzyk yn de earen. Wy sjogge in moaie gearwurking ûntstean dy't de regio te'n goede komt." Hy beklamme it belang fan in sterke lokale omrop, benammen yn tiden fan finansjele ûnwissichheid foar de gemeente.
Lykwols, net alle aspekten fan it foarstel ferrûnen sûnder diskusje. Riedslid Brinkman frege him ôf wêrom't it advys fan de jongereinried net meinaam wie yn it beslútfoarmingsproses. "De jeugd is de takomst fan de omrop. Hja moatte heard wurde," sa sei Brinkman. Wethâlder De Haan erkende it gemis en beloofde dat it advys fan de jongereinried dochs meinaam wurde soe yn de fierdere kommunikaasje mei RTV Kanaal 30.
Riedslid Stellinga sleat him oan by de positive lûden en beklamme it belang fan in frije parse: "Wy beskôgje de frije parse as de keninginne fan de demokrasy." Hy winske de belutsenen in protte súkses mei de fierdere gearwurking.
Mei de unanym stipe fan de gemeenteried liket de wei frij foar RTV Kanaal 30 om har plannen te realisearjen en de fúzje mei RTV NOF troch te setten. De ferwachting is dat dizze fúzje noch dit jier plakfynt, wêrmei't de kontinüïteit fan de lokale nijsfoarsjenning garandearre bliuwt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 juny 2020 besletten om it Kommissariaat foar de Media (CvdM) te advisearjen de oantsjutting fan Stichting RTV Kanaal 30 as lokale omrop te ferlingen. Dizze beslút folget op in fersyk fan it CvdM om advys út te bringen oer de lisinsje-oanfraach fan RTV Kanaal 30, dy't sûnt 2015 as lokale media-ynstelling fungearret foar de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Stichting Streekomroep De Wâlden hie ek in oanfraach yntsjinne, mar dizze is ynlutsen. RTV Kanaal 30 foldocht oan de wetlike easken en hat plannen om te fusearjen mei RTV NOF, wat in sterkere lokale omrop foar Noardeast-Fryslân soargje soe. De gemeenteried beklammet it belang fan in lokale omrop foar de nijsfoarsjenning yn de regio en ferwachtet dat de fúzje dit jier trochgiet. It advys moat foar 8 juny 2020 oan it CvdM ferliend wurde om de kontinuïteit fan de omrop te garandearjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing lokale omroep". Het voorstel betreft het advies aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) om de aanwijzing van Stichting RTV Kanaal 30 als lokale omroep voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel te verlengen. De huidige aanwijzing eindigt op 3 juli 2020. Stichting RTV Kanaal 30 voldoet aan de wettelijke eisen en heeft plannen om te fuseren met RTV NOF, wat een toekomstbestendige lokale omroep voor Noordoost-Fryslân zou creëren. Stichting Streekomroep De Wâlden heeft haar aanvraag ingetrokken en sluit zich aan bij de fusieplannen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de wettelijke eisen, de betrokken partijen, en de context van de fusieplannen. Er zijn geen belangrijke elementen over het hoofd gezien.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een gemotiveerd advies uit te brengen aan het CvdM over de verlenging van de aanwijzing van Stichting RTV Kanaal 30 als lokale omroep. Dit advies moet voor 8 juni 2020 worden gegeven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies aan het CvdM willen geven om de aanwijzing van Stichting RTV Kanaal 30 te verlengen, rekening houdend met de fusieplannen en de toekomstige rol van de omroep in de regio.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk advies en een deadline bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het CvdM te adviseren de aanwijzing van Stichting RTV Kanaal 30 als lokale omroep te verlengen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de lokale omroep een vrijwilligersorganisatie is met ongeveer 50 vrijwilligers, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de fusie kan bijdragen aan een duurzame toekomst voor de lokale omroep door schaalvoordelen en een breder bereik.
Financiële gevolgen:
De gemeente is verplicht om de lokale publieke media-instelling te financieren, waarvoor een bedrag is opgenomen in de gemeentebegroting. Het voorstel geeft aan dat de financiering via het gemeentefonds komt, maar er worden geen specifieke bedragen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RTV Kanaal 30 Commissariaat voor de Media (CvdM) Tytsjerksteradiel Mediawet Lokale omroep RTV NOF Fusie Stichting Streekomroep De Wâlden Noordoost-Fryslân Lokale publieke media-instellingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Tjibbe Brinkman - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
J. Stellinga - PvdA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Romke van der Wal - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 10 Jaarrekening 2019, conceptbegroting 2021 en conceptmeerjarenraming 2022-2024 Marrekrite
"Financiële Obesitas of Sympathieke Club? Debat over Marrekrite Verdeelt Raad"
De gemeenteraad van Achtkarspelen boog zich over de financiële stukken van recreatieschap Marrekrite. Terwijl sommigen de organisatie beschuldigden van 'financiële obesitas', prezen anderen haar als een 'sympathieke club'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 4 juni 2020 stond het financiële beleid van Marrekrite centraal. De organisatie, die verantwoordelijk is voor het beheer van ligplaatsen en toeristische infrastructuur in Friesland, werd door raadslid Nicolai bekritiseerd vanwege haar financiële reserves. "Marrekrite is financieel moddervet," stelde Nicolai. "Het is tijd dat ze dividenden uitkeren aan de gemeenten die onder financiële druk staan."
Niet iedereen deelde deze mening. Raadslid Graansma verdedigde Marrekrite en benadrukte het belang van de organisatie voor de provincie. "Het is een sympathieke club die goed werk levert," zei hij. "Veel vrijwilligers zetten zich in om de watersport en fietsinfrastructuur te verbeteren."
Ook raadslid Van Kammen sprak zijn steun uit voor Marrekrite. "Als liefhebber van watersport en fietsen zie ik hoeveel goed werk ze doen," aldus Van Kammen. "Ze zorgen ervoor dat alles netjes onderhouden wordt."
Toch bleef Nicolai bij zijn standpunt en wees op de aanzienlijke reserves van de organisatie. "Met een eigen vermogen van 6,7 miljoen euro is het niet gepast om te blijven vragen om gemeentelijke bijdragen," betoogde hij.
Wethouder De Haan probeerde de gemoederen te sussen door te benadrukken dat de reserves van Marrekrite grotendeels zijn bestemd voor toekomstige investeringen in infrastructuur. "Ze zijn financieel gezond, maar dat betekent niet dat ze zomaar geld kunnen uitdelen," legde hij uit.
Ondanks de kritische noten stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel, zonder dat er stemming over werd gevraagd. Het debat toonde echter aan dat de meningen over de financiële strategie van Marrekrite sterk uiteenlopen. De definitieve besluitvorming over de begroting zal op 25 juni plaatsvinden door het Algemeen Bestuur van Marrekrite.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 4 juni 2020 betreft de jaarrekening 2019, de conceptbegroting 2021 en de conceptmeerjarenraming 2022-2024 van recreatieschap Marrekrite. De raad van Achtkarspelen wordt gevraagd om de jaarrekening 2019 voor kennisgeving aan te nemen en om kennis te nemen van de conceptbegroting en meerjarenraming. Daarnaast wordt de raad gevraagd in te stemmen met de zienswijze op de begroting 2021, zoals vermeld in een bijgevoegde conceptbrief aan Marrekrite. Marrekrite beheert ligplaatsen, fiets- en wandelknooppunten en toeristische infrastructuur in Friesland. De raad heeft vorig jaar een zienswijze ingediend over de begroting 2020, en dit jaar wordt voorgesteld om opnieuw een zienswijze in te dienen, met name over de investeringsplannen en financieringslasten van Marrekrite. De definitieve besluitvorming over de begroting vindt plaats op 25 juni door het Algemeen Bestuur van Marrekrite.
"Finansjele Obesitas of Sympatike Klub? Debat oer Marrekrite Ferdielt Ried"
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûgde him oer de finansjele stikken fan rekreaasjeskip Marrekrite. Wylst guon de organisaasje beskuldigden fan 'finansjele obesitas', priizgen oaren har as in 'sympatike klup'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 stie it finansjele belied fan Marrekrite sintraal. De organisaasje, dy't ferantwurdlik is foar it behear fan lisplakken en toeristyske ynfrastruktuer yn Fryslân, waard troch riedslid Nicolai bekritisearre fanwegen har finansjele reserves. "Marrekrite is finansjeel modderfet," stelde Nicolai. "It is tiid dat se dividenden útkeare oan de gemeenten dy't ûnder finansjele druk steane."
Net elkenien dielde dizze miening. Riedslid Graansma ferdigene Marrekrite en beklamme it belang fan de organisaasje foar de provinsje. "It is in sympatike klup dy't goed wurk leveret," sei er. "In protte frijwilligers sette har yn om de wettersport en fytsynfrastruktuer te ferbetterjen."
Ek riedslid Van Kammen spruts syn stipe út foar Marrekrite. "As leafhawwer fan wettersport en fytsen sjoch ik hoefolle goed wurk se dogge," aldus Van Kammen. "Se soargje derfoar dat alles kreas ûnderhâlden wurdt."
Dochs bleau Nicolai by syn stânpunt en wiisde op de oansjenlike reserves fan de organisaasje. "Mei in eigen fermogen fan 6,7 miljoen euro is it net passend om te bliuwen freegjen om gemeentlike bydragen," betocht er.
Wethâlder De Haan besocht de gemoederen te sussen troch te beklamjen dat de reserves fan Marrekrite foar in grut part bestimd binne foar takomstige ynvestearringen yn ynfrastruktuer. "Se binne finansjeel sûn, mar dat betsjut net dat se samar jild útdiele kinne," lei er út.
Nettsjinsteande de krityske noten stimde de ried úteinlik yn mei it foarstel, sûnder dat der stimd oer waard frege. It debat toande lykwols oan dat de mieningen oer de finansjele strategy fan Marrekrite sterk útinoar rinne. De definitive beslútfoarming oer de begrutting sil op 25 juny plakfine troch it Algemien Bestjoer fan Marrekrite.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan 4 juny 2020 giet oer de jierrekken 2019, de konseptbegrutting 2021 en de konsept mearjierrenraming 2022-2024 fan rekreaasjeskip Marrekrite. De ried fan Achtkarspelen wurdt frege om de jierrekken 2019 foar kennisjouwing oan te nimmen en om kennis te nimmen fan de konseptbegrutting en mearjierrenraming. Dêrneist wurdt de ried frege yn te stimmen mei de sjenswize op de begrutting 2021, sa't fermeld yn in byhearrende konseptbrief oan Marrekrite. Marrekrite behearret lisplakken, fyts- en kuierknooppunten en toeristyske ynfrastruktuer yn Fryslân. De ried hat ferline jier in sjenswize yntsjinne oer de begrutting 2020, en dit jier wurdt foarsteld om op 'e nij in sjenswize yn te tsjinjen, benammen oer de ynvestearringsplannen en finansieringslasten fan Marrekrite. De definitive beslútfoarming oer de begrutting fynt plak op 25 juny troch it Algemien Bestjoer fan Marrekrite.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2019, conceptbegroting 2021 en conceptmeerjarenraming 2022-2024 Marrekrite". Het voorstel vraagt de raad om de jaarrekening 2019 van Marrekrite voor kennisgeving aan te nemen, kennis te nemen van de conceptbegroting 2021 en de conceptmeerjarenbegroting 2022-2024, en in te stemmen met de zienswijze op de begroting 2021 zoals vermeld in de bijgevoegde conceptbrief. Marrekrite beheert ligplaatsen en recreatieve netwerken in Friesland en legt jaarlijks verantwoording af aan de deelnemende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een gedetailleerde toelichting op het investeringsprogramma en de kapitaalslasten, wat essentieel is voor een goede beoordeling van de begroting.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen met betrekking tot de begroting 2021 van Marrekrite.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende eisen stelt aan de transparantie van de investeringen en kapitaalslasten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het ontbreekt aan specifieke details over de investeringen en financieringslasten. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de ontbrekende informatie maakt het moeilijk om de financiële haalbaarheid te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2019 voor kennisgeving aan te nemen, kennis te nemen van de conceptbegroting 2021 en de conceptmeerjarenbegroting 2022-2024, en in te stemmen met de zienswijze zoals vermeld in de conceptbrief.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de deelnemersbijdrage van Achtkarspelen voor de komende jaren. Er is een gezonde buffer in de algemene reserve, maar vanaf 2022 is het niet meer mogelijk om bepaalde werkzaamheden uit eigen middelen te dekken, waardoor vreemd vermogen moet worden aangetrokken. De dekking van de financieringslasten is nog niet volledig inzichtelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Jaarrekening 2019 Conceptbegroting 2021 Meerjarenbegroting 2022-2024 Recreatieschap Zienswijze Toeristische infrastructuur Fiets- en wandelknooppuntennetwerk Investeringen KapitaalslastenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Gert Terpstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Max De Haan
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Agendapunt 11 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP, PvdA en PVV oer werom foarderjen jild fan jeugdsoarchoanbieders
Gemeenteraad Achtkarspelen worstelt met terugvordering jeugdzorggelden
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie besproken over het terugvorderen van te veel betaalde bedragen aan jeugdzorgaanbieders. De motie werd uiteindelijk ingetrokken, maar niet zonder een stevig debat over de financiële en morele implicaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 4 juni 2020 stond een motie centraal die het college van Achtkarspelen verzocht om de volledige te veel betaalde bedragen aan jeugdzorgaanbieders terug te vorderen. Het ging om een bedrag van 775.000 euro dat Achtkarspelen in 2018 te veel had betaald, als onderdeel van een groter bedrag van 8,5 miljoen euro dat door 18 gemeenten gezamenlijk was overgemaakt. De discussie in de raad was fel en emotioneel geladen.
De FNP, initiatiefnemer van de motie, benadrukte het belang van het terugvorderen van gemeenschapsgeld. "Wy kinne net saken dwaan mei ûnbetroubere partners," stelde de heer Van Kammen van de FNP. Hij wees erop dat sommige aanbieders al hadden aangegeven het te veel ontvangen bedrag terug te storten, maar dat een verdeelsleutel Achtkarspelen minder zou kunnen opleveren dan het werkelijk te veel betaalde bedrag.
De discussie werd verder aangewakkerd door de heer Graansma, die het "onbestaanbaar" noemde dat het geld niet volledig zou worden teruggevorderd. "It kin net sa wêze dat wy dit risiko by de boarger dellizze," aldus Graansma.
Wethouder Jonker legde uit dat het college de motie ontraadde, omdat de gesprekken met de zorgaanbieders nog gaande waren. "Wy wolle der mei-inoar útkomme, want wy hawwe inoar ek yn 'e takomst nedich," zei Jonker. Ze benadrukte dat er al 2,5 miljoen euro was teruggevorderd en dat er nog gesprekken liepen over een bedrag van 1,8 miljoen euro.
De discussie over de motie werd uiteindelijk geschorst, met de afspraak dat de FNP, samen met de PvdA en de PVV, de motie zou herzien en opnieuw zou indienen in een volgende raadsvergadering. Het CDA gaf aan open te staan voor een aangepaste motie, mits de strekking hetzelfde bleef.
De kwestie blijft daarmee voorlopig onopgelost, maar de raad lijkt vastberaden om tot een oplossing te komen die recht doet aan de financiële belangen van de gemeente en de morele verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 4 juni 2020 een motie besproken over het terugvorderen van te veel betaalde bedragen aan jeugdzorgaanbieders. De motie verzocht het college om de volledige te veel betaalde bedragen terug te vorderen van alle zorgaanbieders, niet akkoord te gaan met terugbetaling volgens een verdeelsleutel, en geen zaken meer te doen met aanbieders die weigeren het volledige bedrag terug te betalen. In 2018 is er door 18 gemeenten, waaronder Achtkarspelen, in totaal ruim 8,5 miljoen euro te veel betaald aan jeugdzorgaanbieders, waarvan 775.000 euro door Achtkarspelen. Sommige aanbieders hebben aangegeven het te veel ontvangen bedrag terug te storten. Het gebruik van een verdeelsleutel kan betekenen dat Achtkarspelen minder terugkrijgt dan het werkelijk te veel betaalde bedrag. De gemeente wil geen zaken doen met onbetrouwbare partners, gezien het gebruik van gemeenschapsgeld. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Gemeenteried Achtkarspelen wrakselet mei weromfording fan jeugdsoarchjilden
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in moasje besprutsen oer it weromfertsjinjen fan tefolle betelle bedragen oan jeugdsoarchoanbieders. De moasje waard úteinlik ynlutsen, mar net sûnder in stevich debat oer de finansjele en morele ymplicaasjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 stie in moasje sintraal dy't it kolleezje fan Achtkarspelen frege om de folsleine tefolle betelle bedragen oan jeugdsoarchoanbieders werom te easkjen. It gie om in bedrach fan 775.000 euro dat Achtkarspelen yn 2018 tefolle betelle hie, as ûnderdiel fan in grutter bedrach fan 8,5 miljoen euro dat troch 18 gemeenten tegearre oermakke wie. De diskusje yn de ried wie fel en emosjoneel laden.
De FNP, inisjatyfnimmer fan de moasje, beklamme it belang fan it weromforderen fan mienskipsjild. "Wy kinne net saken dwaan mei ûnbetroubere partners," stelde de hear Van Kammen fan de FNP. Hy wiisde derop dat guon oanbieders al oanjûn hiene it tefolle ûntfongen bedrach werom te stoarten, mar dat in ferdielkaai Achtkarspelen minder opsmite koe as it wierlik tefolle betelle bedrach.
De diskusje waard fierder oanwakke troch de hear Graansma, dy't it "ûnmooglik" neamde dat it jild net folslein weromfondere wurde soe. "It kin net sa wêze dat wy dit risiko by de boarger dellizze," aldus Graansma.
Wethâlder Jonker lei út dat it kolleezje de moasje ôfrie, om't de petearen mei de soarchoanbieders noch geande wiene. "Wy wolle der mei-inoar útkomme, want wy hawwe inoar ek yn 'e takomst nedich," sei Jonker. Se beklamme dat der al 2,5 miljoen euro weromfondere wie en dat der noch petearen rûnen oer in bedrach fan 1,8 miljoen euro.
De diskusje oer de moasje waard úteinlik skorst, mei de ôfspraken dat de FNP, tegearre mei de PvdA en de PVV, de moasje wer besjen soe en op 'e nij yntsjinje soe yn in folgjende riedsgearkomste. It CDA joech oan iepen te stean foar in oanpaste moasje, mits de strekking itselde bleau.
De kwestje bliuwt dêrmei foarearst ûnoplost, mar de ried liket fêstbesletten om ta in oplossing te kommen dy't rjocht docht oan de finansjele belangen fan de gemeente en de morele ferantwurdlikheid tsjinoer de mienskip.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 4 juny 2020 in moasje besprutsen oer it weromfertsjinjen fan tefolle betelle bedragen oan jeugdsoarchoanbieders. De moasje frege it kolleezje om de folsleine tefolle betelle bedragen werom te fertsjinjen fan alle soarchoanbieders, net akkoart te gean mei werombetelling neffens in ferdielkaai, en gjin saken mear te dwaan mei oanbieders dy't wegerje it folsleine bedrach werom te beteljen. Yn 2018 is der troch 18 gemeenten, wêrûnder Achtkarspelen, yn totaal goed 8,5 miljoen euro tefolle betelle oan jeugdsoarchoanbieders, wêrfan 775.000 euro troch Achtkarspelen. Guon oanbieders hawwe oanjûn it tefolle ûntfongen bedrach werom te stoarten. It brûken fan in ferdielkaai kin betsjutte dat Achtkarspelen minder weromkrijt as it wierlik tefolle betelle bedrach. De gemeente wol gjin saken dwaan mei ûnbetroubere partners, sjoen it brûken fan mienskipsjild. De moasje is úteinlik ynlutsen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Werom foarderjen jild fan jeugdsoarchoanbieders" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om de te veel betaalde bedragen aan jeugdzorgaanbieders volledig terug te vorderen. Het benadrukt dat de gemeente niet akkoord moet gaan met een scenario waarin terugbetaling plaatsvindt volgens een verdeelsleutel en stelt voor om geen zaken meer te doen met aanbieders die weigeren het volledige bedrag terug te betalen. De aanleiding is dat er in 2018 door 18 gemeenten, waaronder Achtkarspelen, in totaal 8,5 miljoen euro te veel is betaald aan jeugdzorgaanbieders, waarvan 775.000 euro door Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar doelstellingen en biedt een concrete aanpak voor het terugvorderen van de te veel betaalde bedragen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan over hoe het college dit precies moet uitvoeren, wat de motie minder volledig maakt.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om actie te ondernemen en ervoor zorgen dat gemeenschapsgeld correct wordt beheerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de harde lijn van volledige terugvordering willen volgen, wat kan leiden tot conflicten met zorgaanbieders, of dat ze een meer pragmatische benadering willen hanteren, zoals het accepteren van een verdeelsleutel.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in haar eis voor volledige terugvordering, maar mist een tijdsgebonden element en een gedetailleerd uitvoeringsplan, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het niet meer zaken doen met bepaalde aanbieders kan problematisch zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college opdragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van belanghebbenden, zoals de zorgaanbieders of de cliënten die zij bedienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële correctheid en integriteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien het gaat om het terugvorderen van 775.000 euro. De motie geeft echter geen inzicht in hoe eventuele kosten voor juridische procedures of onderhandelingen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdsoarchoanbieders Weromfoarderjen Tefolle betelle bedragen Ferdielkaai Mienskipjild Ûnbetroubere partners Werombeteljen Soarchoanbieders Gemeente Achtkarspelen OanbiedersVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
H.J. Graansma - PVV
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
M. Dotinga-van Der Veen - FNP
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
P.m. Jonker (wethouder)
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
H.J. Graansma - PVV
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
IJde van Kammen - FNP
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Jacob Zwaagstra - CDA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Toos van der Vaart - CU
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Sierd Vegelin - GBA
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
T. Nicolai
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
Voorzitter - A.g. Zandbergen-beishuizen
01:11:29 - 01:15:03 - 01:16:07 - 01:19:01 - 01:20:00 - 01:20:31 - 01:21:38 - 01:22:55 - 01:24:00 - 01:25:46 - 01:26:11 - 01:27:44 - 01:28:06 - 01:28:45 - 01:29:45 - 01:32:47 - 01:33:54 - 01:34:41 - 01:36:16 - 01:36:54 - 01:37:35 - 01:38:27 - 01:38:47 - 01:50:08 - 01:50:30 - 01:50:53 - 01:51:08 - 01:51:13