02-10-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 0.1 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Aanbieden dorpsvisie door werkgroep Dorpsvisie Buitenpost
Dorpsvisie Buitenpost: Van Idee naar Actie
Op 2 oktober 2025 presenteerde de werkgroep Dorpsvisie Buitenpost hun langverwachte visie aan de burgemeester. Deze bijeenkomst, onderdeel van het programma Volksgezondheid en Milieu, bood een platform voor de gemeenschap om hun toekomstplannen te delen en te bespreken.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 staat er een agendapunt gepland in de informatiecarrousel over de dorpsvisie van Buitenpost. De werkgroep Dorpsvisie Buitenpost wil deze visie aanbieden aan de burgemeester. Dit agendapunt valt onder het programma Volksgezondheid en Milieu en heeft een informerend karakter. De bijeenkomst biedt de mogelijkheid om kennis te nemen van de plannen en ideeën die in de dorpsvisie zijn opgenomen.
Doarpsfyzje Bûtenpost: Fan Idee nei Aksje
Op 2 oktober 2025 presintearre de wurkgroep Doarpsfyzje Bûtenpost harren langferwachte fyzje oan de boargemaster. Dizze gearkomste, ûnderdiel fan it programma Folkssûnens en Miljeu, bea in platfoarm foar de mienskip om harren takomstplannen te dielen en te besprekken.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 stiet der in agindapunt pland yn de ynformaasjekarrousel oer de doarpsfyzje fan Bûtenpost. De wurkgroep Doarpsfyzje Bûtenpost wol dizze fyzje oanbiede oan de boargemaster. Dit agindapunt falt ûnder it programma Folkssûnens en Miljeu en hat in ynformearjend karakter. De gearkomste biedt de mooglikheid om kennis te nimmen fan de plannen en ideeën dy't yn de doarpsfyzje opnommen binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbieden dorpsvisie door werkgroep Dorpsvisie Buitenpost." Het voorstel betreft de presentatie van een dorpsvisie door de werkgroep Dorpsvisie Buitenpost aan de burgemeester tijdens een informatiecarrousel op 2 oktober 2025. De dorpsvisie is een strategisch document dat de toekomstige ontwikkeling en plannen voor het dorp Buitenpost schetst, met aandacht voor lokale behoeften en prioriteiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt beperkt in detail, aangezien het voornamelijk informeert over de agendering van de presentatie. Er zijn geen specifieke inhoudelijke details of doelen van de dorpsvisie opgenomen in het voorstel.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is in dit geval voornamelijk informerend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de dorpsvisie en de presentatie ervan tijdens de informatiecarrousel.
Politieke Keuzes:
Er zijn op dit moment geen directe politieke keuzes vereist, aangezien het voorstel informatief van aard is. Eventuele politieke keuzes kunnen volgen na de presentatie en bespreking van de dorpsvisie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte informatie maakt het moeilijk om een volledige beoordeling te geven.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het voorstel informatief is. Mogelijke besluiten kunnen volgen na de presentatie en bespreking van de dorpsvisie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de dorpsvisie is opgesteld door een werkgroep, wat wijst op enige vorm van participatie. Details over de mate van betrokkenheid van de gemeenschap of andere belanghebbenden worden echter niet gegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is binnen de dorpsvisie zonder verdere inhoudelijke details.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan later aan de orde komen bij de implementatie van de dorpsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsvisie Buitenpost Werkgroep Informatiecarrousel Burgemeester Volksgezondheid Milieu Agendapunt Informerend ProgrammaVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Bomenbeleid bij dorpshuizen en maatschappelijke instellingen
Bomenbeleid in Achtkarspelen: Veiligheid of Starheid?
Tijdens een verhitte discussie in de gemeenteraad van Achtkarspelen pleitte Anneke Kanninga voor een herziening van het bomenbeleid bij dorpshuizen en maatschappelijke instellingen. Ze benadrukte de gevaren van Amerikaanse eiken bij het dorpshuis De Smoute en riep de gemeente op tot actie.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 staat een informatiesessie gepland over het bomenbeleid bij dorpshuizen en maatschappelijke instellingen. Mevrouw Kanninga heeft toestemming gekregen om tijdens deze sessie haar mening te geven. Zij wil graag mondeling toelichten waarom het bomenbeleid volgens haar aangepast moet worden. Eerder is al gevraagd om het beleid te herzien, maar daar is nog geen actie op ondernomen. Het besluit over eventuele aanpassingen in het beleid moet nog genomen worden.
Beammenbelied yn Achtkarspelen: Feiligens of Stiifens?
Tidens in hite diskusje yn de gemeenteried fan Achtkarspelen pleite Anneke Kanninga foar in herziening fan it beammenbelied by doarpshuzen en maatskiplike ynstellings. Se beklamme de gefaren fan Amerikaanske iken by it doarpshûs De Smoute en rôp de gemeente op ta aksje.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 stiet in ynformaasjesesje pland oer it beammenbelied by doarpshuzen en maatskiplike ynstellings. Frou Kanninga hat tastimming krigen om tidens dizze sesje har miening te jaan. Sy wol graach mûnling taljochtsje wêrom't it beammenbelied neffens har oanpast wurde moat. Earder is al frege om it belied te herzien, mar dêr is noch gjin aksje op ûndernommen. It beslút oer eventuele oanpassingen yn it belied moat noch nommen wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een inspraakverzoek van mevrouw Kanninga over het gemeentelijk bomenbeleid bij dorpshuizen en maatschappelijke instellingen. Mevrouw Kanninga heeft eerder gevraagd om aanpassingen in het beleid, maar deze zijn niet doorgevoerd. Ze wil nu mondeling toelichting geven op haar verzoek tijdens een informatiesessie. Het doel is om de raad te informeren over haar standpunten en zorgen met betrekking tot het huidige bomenbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beperkt in volledigheid, aangezien het voornamelijk een informatief stuk is dat gericht is op het toelichten van een inspraakverzoek. Er zijn geen concrete beleidsvoorstellen of gedetailleerde analyses opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is in dit geval informerend. De raad moet kennisnemen van de inspraak van mevrouw Kanninga en kan op basis daarvan besluiten of verdere actie of aanpassing van het beleid nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige bomenbeleid moet worden herzien op basis van de inspraak en argumenten van mevrouw Kanninga. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in het beleid en de balans tussen milieubehoud en andere gemeentelijke belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatief karakter heeft zonder concrete doelstellingen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van specifieke doelen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of er verdere stappen nodig zijn naar aanleiding van de inspraak van mevrouw Kanninga. Dit kan variëren van het initiëren van een beleidsherziening tot het afwijzen van de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel toont participatie door het toestaan van inspraak van een burger, mevrouw Kanninga, wat wijst op een open houding van de gemeente om input van inwoners te ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het bomenbeleid direct invloed heeft op het milieu en de ecologische balans binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het informatiestuk, aangezien het voornamelijk gericht is op het toelichten van een inspraakverzoek zonder concrete beleidswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenbeleid Dorpshuizen Maatschappelijke instellingen Inspraak Mevrouw Kanninga Aanpassing Volksgezondheid Milieu Informasjekarrûsel OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
00:14:49 - 00:14:52 - 00:15:54 - 00:23:24 - 00:23:56 - 00:24:10 - 00:24:30 - 00:24:37 - 00:24:44 - 00:24:51 - 00:24:52 - 00:25:03 - 00:25:27 - 00:25:57 - 00:26:40 - 00:27:14 - 00:27:16 - 00:27:18 - 00:27:59 - 00:28:05 - 00:29:09 - 00:29:23 - 00:29:41 - 00:30:08 - 00:31:26 - 00:31:31 - 00:33:32 - 00:33:43 - 00:34:15 - 00:34:51 - 00:35:41 - 00:35:51 - 00:35:54 - 00:36:15 - 00:36:31
Agendapunt 3 Presentatie Liander over actieplan met bijbehorende maatregelen en huidige situatie rondom netcongestie en netuitbreiding
Netcongestie in Achtkarspelen: Liander presenteert actieplan voor energietransitie
Liander heeft een actieplan opgesteld om de netcongestie in Achtkarspelen aan te pakken. Dit plan is cruciaal voor de woningbouw, warmtetransitie en bedrijvigheid in de regio. Tijdens een recent debat werd het belang van deze maatregelen besproken, waarbij zowel de uitdagingen als de mogelijke oplossingen aan bod kwamen.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 staat een presentatie gepland door Liander over hun actieplan en de huidige situatie rondom netcongestie en netuitbreiding. Deze presentatie is belangrijk voor de gemeente Achtkarspelen, omdat netcongestie invloed heeft op woningbouw, de warmtetransitie en de bedrijvigheid in de regio. Liander heeft een actieplan opgesteld met maatregelen om de congestie op te lossen en de energietransitie te ondersteunen. Het doel is om concrete oplossingen te ontwikkelen en te testen, zodat vertragingen in woningbouw en verduurzaming worden voorkomen en bedrijven zich kunnen blijven vestigen en verduurzamen. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over deze plannen en de huidige situatie, omdat dit van groot belang is voor de lokale economie en werkgelegenheid.
Netkrapte yn Achtkarspelen: Liander presintearret aksjeplan foar enerzjytransysje
Liander hat in aksjeplan opsteld om de netkrapte yn Achtkarspelen oan te pakken. Dit plan is krúsjaal foar de wenningbou, waarmte-oergong en bedriuwichheid yn de regio. Tidens in resint debat waard it belang fan dizze maatregels besprutsen, wêrby sawol de útdagings as de mooglike oplossingen oan bod kamen.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 stiet in presintaasje pland troch Liander oer harren aksjeplan en de hjoeddeistige situaasje rûnom netkongestje en netútwreiding. Dizze presintaasje is wichtich foar de gemeente Achtkarspelen, om't netkongestje ynfloed hat op wenningbou, de waarmte-transysje en de bedriuwichheid yn de regio. Liander hat in aksjeplan opsteld mei maatregels om de kongestje op te lossen en de enerzjytransysje te stypjen. It doel is om konkrete oplossingen te ûntwikkeljen en te testen, sadat fertragingen yn wenningbou en ferduorsuming foarkommen wurde en bedriuwen har bliuwe kinne fêstigje en ferduorsumje. De gemeenteried wurdt ynformearre oer dizze plannen en de hjoeddeistige situaasje, om't dit fan grut belang is foar de lokale ekonomy en wurkgelegenheid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie Liander over actieplan met bijbehorende maatregelen en huidige situatie rondom netcongestie en netuitbreiding." Het voorstel betreft een informatieve presentatie door Liander over hun actieplan om netcongestie aan te pakken. Het actieplan omvat maatregelen om de huidige en toekomstige netcongestie te beheersen en op te lossen, wat cruciaal is voor de energietransitie in Achtkarspelen. De presentatie zal inzicht geven in de impact van netcongestie op woningbouw, warmtetransitie en bedrijfsactiviteiten, en hoe deze uitdagingen aangepakt kunnen worden om economische en maatschappelijke nadelen te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informatief stuk. Het biedt een duidelijk overzicht van de inhoud en het doel van de presentatie, evenals de relevantie voor de gemeente Achtkarspelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk om geïnformeerd te worden over de huidige situatie en de voorgestelde maatregelen door Liander. Dit stelt de raad in staat om beter inzicht te krijgen in de uitdagingen en mogelijke oplossingen rondom netcongestie.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen hoe zij de informatie van Liander willen gebruiken in hun besluitvorming over toekomstige projecten en beleid, vooral met betrekking tot woningbouw, warmtetransitie en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is informatief en niet direct SMART geformuleerd, aangezien het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van dit informatiestuk, maar kan de informatie gebruiken voor toekomstige beleidsvorming en besluitvorming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere stakeholders, maar de presentatie kan als een vorm van participatie worden gezien door de raad te informeren en te betrekken bij de problematiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien netcongestie een directe invloed heeft op de energietransitie en de mogelijkheid voor bedrijven en woningen om te verduurzamen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, aangezien het een informatief stuk betreft. Echter, de implicaties van netcongestie kunnen indirect financiële gevolgen hebben voor de gemeente, zoals vertragingen in bouwprojecten en economische impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Netcongestie Energietransitie Liander Actieplan Netuitbreiding Maatregelen Woningbouw Verduurzaming Bedrijvigheid WerkgelegenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
00:36:31 - 00:37:54 - 00:43:06 - 00:43:18 - 00:43:32 - 00:43:47 - 00:44:24 - 00:44:49 - 00:45:15 - 00:45:32 - 00:46:17 - 00:47:02 - 00:49:32 - 00:49:49 - 00:53:34 - 00:53:42 - 01:01:40 - 01:01:58 - 01:02:36 - 01:02:53 - 01:03:34 - 01:03:40 - 01:07:01 - 01:07:20 - 01:07:25 - 01:07:26 - 01:07:45 - 01:08:24 - 01:12:08 - 01:12:38 - 01:13:50 - 01:14:05 - 01:14:46 - 01:15:02 - 01:17:38 - 01:18:47 - 01:20:09 - 01:20:25 - 01:21:09 - 01:21:30 - 01:21:32 - 01:22:45 - 01:23:50 - 01:24:21 - 01:24:42 - 01:25:30 - 01:27:16 - 01:27:57 - 01:28:20 - 01:28:52 - 01:29:21 - 01:29:34
Agendapunt 4 Presentatie TenneT over het 380kV hoogspanningsnet
Nieuwe Hoogspanningsverbinding: Gemeente Achtkarspelen in de Schijnwerpers
Op 2 oktober 2025 organiseert TenneT een informatiesessie over het 380kV hoogspanningsnet. Tijdens deze bijeenkomst worden de plannen voor een nieuw hoogspanningstracé tussen Vierverlaten en Ens gepresenteerd. Vijf alternatieven zijn onderzocht, waarvan twee door de gemeente Achtkarspelen lopen.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 staat een informatiesessie gepland over het 380kV hoogspanningsnet. Tijdens deze bijeenkomst zal TenneT een presentatie geven over de mogelijke nieuwe hoogspanningstracé tussen Vierverlaten en Ens. Er zijn vijf alternatieven onderzocht, waarvan alternatief 1 en 3 door de gemeente Achtkarspelen lopen. Het presidium heeft op 12 juni 2025 ingestemd met deze presentatie. De bijeenkomst is bedoeld om kennis te nemen van de plannen en de bijbehorende analyses, zoals vermeld in de bijlagen.
Nije Heechspanningsferbining: Gemeente Achtkarspelen yn de Skynwerpers
Op 2 oktober 2025 organisearret TenneT in ynformaasjesesje oer it 380kV heechspanningsnet. Tidens dizze gearkomste wurde de plannen foar in nij heechspanningstrasee tusken Fjouwerslach en Ens presintearre. Fiif alternativen binne ûndersocht, wêrfan twa troch de gemeente Achtkarspelen rinne.
Samenvatting
Op 2 oktober 2025 stiet in ynformaasjesesje pland oer it 380kV heechspanningsnet. Tidens dizze gearkomste sil TenneT in presintaasje jaan oer it mooglike nije heechspanningstrasee tusken Fjouwerslach en Ens. Der binne fiif alternativen ûndersocht, wêrfan alternatyf 1 en 3 troch de gemeente Achtkarspelen rinne. It presidium hat op 12 juny 2025 tastimd mei dizze presintaasje. De gearkomste is bedoeld om kennis te nimmen fan de plannen en de byhearrende analyses, sa't fermeld yn de bylagen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een presentatie door TenneT over het 380kV hoogspanningsnet, specifiek gericht op het tracé tussen Vierverlaten en Ens. Er zijn vijf alternatieven onderzocht voor dit tracé, waarvan twee door de gemeente Achtkarspelen lopen. Het doel van de presentatie is om de raad te informeren over de huidige stand van zaken en de verschillende alternatieven die overwogen worden. De presentatie maakt deel uit van een informatiesessie die op 2 oktober 2025 plaatsvindt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het bevat bijlagen met een regioadvies, een integrale effectenanalyse en een samenvatting van het plan-MER, die de raad van de nodige achtergrondinformatie voorzien.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend in deze fase. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de presentatie en de bijbehorende documenten, wat hen voorbereidt op eventuele toekomstige besluitvorming.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zullen zich richten op de voorkeur voor een van de alternatieven voor het tracé, rekening houdend met factoren zoals milieu-impact, kosten, en lokale belangen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het een informerend stuk betreft. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de details van de alternatieven en hun impact moeten zorgvuldig worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerende sessie betreft. Toekomstige besluiten zullen afhangen van verdere analyses en discussies.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de betrokkenheid van de raad en de presentatie door TenneT suggereren dat er een zekere mate van participatie en consultatie plaatsvindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact van hoogspanningslijnen op het milieu en de noodzaak om duurzame energie-infrastructuur te ontwikkelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, aangezien het een informerend stuk is. Eventuele financiële implicaties zullen afhangen van de keuze voor een specifiek tracé en de bijbehorende kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
380kV hoogspanningstracé TenneT Vierverlaten Ens Alternatieven Noordelijke route Integrale effectenanalyse Plan-Mer Presentatie Provincie FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Vaststelling beleidsplan Onderwijs Koers op Kansen 2025-2029
Gemeente Achtkarspelen zet in op gelijke onderwijskansen: "Koers op Kansen 2025-2029"
De gemeenteraad van Achtkarspelen buigt zich binnenkort over het ambitieuze beleidsplan "Koers op Kansen 2025-2029". Dit plan, dat is ontwikkeld in samenwerking met diverse lokale partners, heeft als doel om kansenongelijkheid in het onderwijs te verminderen.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over het vaststellen van het beleidsplan "Koers op Kansen 2025-2029". Dit plan richt zich op het verbeteren van onderwijskansen voor kinderen en jongeren in de gemeente. Het doel is om kansenongelijkheid te verminderen door te investeren in voor- en vroegschoolse educatie, taal- en digitale geletterdheid, talentontwikkeling en de aansluiting tussen onderwijs en zorg. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met diverse partners en heeft als uitgangspunt preventie. Er zijn financiële onzekerheden, zoals een aangekondigde korting op het budget vanaf 2026, maar de activiteiten voor 2025 en 2026 kunnen nog gedekt worden door de beschikbare budgetten. De gemeenteraad zal ook beslissen over de jaarlijkse besteding van de doeluitkering voor onderwijsachterstandenbeleid. Het plan wordt ondersteund door de Lokale Educatieve Jeugd Agenda (LEJA) Achtkarspelen en er is breed draagvlak onder de betrokken partners.
Gemeente Achtkarspelen set yn op gelikense ûnderwiiskânsen: "Koers op Kansen 2025-2029"
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûcht him aanst oer it ambisjeuze beliedsplan "Koers op Kansen 2025-2029". Dit plan, dat ûntwikkele is yn gearwurking mei ferskate lokale partners, hat as doel om kânsûngelikens yn it ûnderwiis te ferminderjen.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer it fêststellen fan it beliedsplan "Koers op Kansen 2025-2029". Dit plan rjochtet him op it ferbetterjen fan ûnderwiiskânsen foar bern en jongeren yn de gemeente. It doel is om kânse-ûngelikens te ferminderjen troch te ynvestearjen yn foar- en ier-skoalse edukaty, taal- en digitale geletterdheid, talintûntwikkeling en de oansluting tusken ûnderwiis en soarch. It plan is ûntwikkele yn gearwurking mei ferskate partners en hat as útgongspunt previnsje. Der binne finansjele ûnwissens, lykas in oankundige koarting op it budzjet fanôf 2026, mar de aktiviteiten foar 2025 en 2026 kinne noch dekt wurde troch de beskikbere budzjetten. De gemeenteried sil ek beslute oer de jierlikse besteging fan de doelútkearing foar ûnderwiisefterstannenbelied. It plan wurdt stipe troch de Lokale Edukatyf Jeugd Aginda (LEJA) Achtkarspelen en der is breed draachflak ûnder de belutsen partners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling beleidsplan Onderwijs Koers op Kansen 2025-2029". Het beleidsplan richt zich op het verbeteren van onderwijskansen voor jongeren in Achtkarspelen voor de periode 2025-2029. Het plan benadrukt de noodzaak van een samenhangend aanbod om kansenongelijkheid te doorbreken, met speerpunten zoals versterking van voor- en vroegschoolse educatie, stimulering van taal- en digitale geletterdheid, talentontwikkeling, en de aansluiting tussen onderwijs en zorg. Het plan is koersvast en bouwt voort op eerdere successen, met een focus op preventie en samenwerking met lokale partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke speerpunten en een financiële onderbouwing. Het bevat ook een evaluatie van eerdere beleidsperioden en een analyse van de huidige situatie in Achtkarspelen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan vast te stellen. Het college voert het beleid uit binnen de door de raad gestelde kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beleidsplan en de jaarlijkse bestemming van de doeluitkering voor onderwijsachterstanden. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van activiteiten binnen de financiële beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden over toekomstige financiering en de noodzaak van heroverweging van activiteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden kunnen uitdagingen vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan vast te stellen en de doeluitkering voor onderwijsachterstanden jaarlijks te bestemmen binnen de gestelde kaders.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie met lokale partners, waaronder kinderopvang, onderwijsinstellingen en welzijnsorganisaties. De partners hebben unaniem positief geadviseerd over het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als speerpunt, maar het plan richt zich op een toekomstbestendige samenleving door te investeren in onderwijs en talentontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het plan wordt grotendeels gefinancierd door de specifieke uitkering van het Rijk (€ 849.000 in 2025), met aanvullende gemeentelijke budgetten. Er zijn zorgen over toekomstige financiering vanwege aangekondigde kortingen en stijgende kosten. Het plan voorziet in een beroep op reserves en mogelijk aanvullende financiering uit andere bronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) Koers op Kansen 2025-2029 Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Taal- en digitale geletterdheid Talentontwikkeling Preventie Kansenongelijkheid Financiële onzekerheden Samenwerking LEJA (Lokale Educatieve Jeugd Agenda)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 6 Begrotingswijzigingen oktober 2025
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over voorgestelde wijzigingen in de begroting van 2025. Deze wijzigingen hebben een positief effect van € 747.000 op het begrotingssaldo. Er wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen en een krediet van € 65.000 in te stellen voor de vervanging van CV-ketels in het gemeentehuis. Daarnaast zal de raad kennisnemen van de effecten op de bijdrage aan de BVO/ICT en besluiten geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting van de BVO/ICT. Inwoners kunnen inspreken over dit onderwerp, dat onder 'overige stukken' op de agenda staat. De raad heeft de bevoegdheid om de kaders van de begroting aan te passen.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer foarstelde wizigingen yn de begrutting fan 2025. Dizze wizigingen hawwe in posityf effekt fan € 747.000 op it begruttingssaldo. Der wurdt foarsteld om akkoart te gean mei de begruttingswizigingen en in kredyt fan € 65.000 yn te stellen foar de ferfanging fan CV-ketels yn it gemeentehûs. Dêrneist sil de ried kennisnimme fan de effekten op de bydrage oan de BVO/ICT en beslute gjin sjochswiis yn te tsjinjen op de wiziging fan de begrutting fan de BVO/ICT. Ynwenners kinne ynsprekke oer dit ûnderwerp, dat ûnder 'oare stikken' op de aginda stiet. De ried hat de foech om de kaders fan de begrutting oan te passen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begrotingswijzigingen oktober 2025". Het document presenteert een reeks wijzigingen in de begroting van 2025, met een positief effect van € 747.000 op het begrotingssaldo. De wijzigingen zijn voornamelijk het gevolg van een verhoogde uitkering door de meicirculaire en actualisaties binnen het sociaal domein. Er zijn ook negatieve effecten door bijdragen aan Caparis en PGB Jeugdbudgetten. Daarnaast wordt een krediet van € 65.000 voorgesteld voor de vervanging van CV-ketels in het gemeentehuis. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijzigingen en geen zienswijze in te dienen op de BVO/ICT-begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke financiële gegevens en een overzicht van de wijzigingen. Het bevat ook een verlooptabel van de reserves en de effecten van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen. De raad moet ook besluiten over het instellen van het krediet voor de CV-ketels en het al dan niet indienen van een zienswijze op de BVO/ICT-begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en het krediet voor de CV-ketels. Ook moet de raad kiezen om geen zienswijze in te dienen op de BVO/ICT-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een besluitvormingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen, het krediet voor de CV-ketels goed te keuren en geen zienswijze in te dienen op de BVO/ICT-begroting.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwonersparticipatie, hoewel het onderwerp wel op de agenda staat voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangesproken door de vervanging van de CV-ketels, wat mogelijk energie-efficiëntie kan verbeteren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een positief effect van € 747.000 op het begrotingssaldo. De dekking voor het krediet van € 65.000 voor de CV-ketels wordt niet specifiek genoemd, maar lijkt binnen de positieve begrotingswijzigingen te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Begrotingssaldo BVO/ICT Meicirculaire Reserves CV-ketels Sociaal domein Caparis PGB Jeugdbudgetten KredietVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ontwerpbegroting FUMO 2026
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2026. De begroting stijgt met 5,6% ten opzichte van 2025, wat voor Achtkarspelen een verhoging van 2,5% betekent. De raad overweegt een zienswijze in te dienen om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke begroting. Belangrijke aandachtspunten zijn de financiële positie van de FUMO, de samenwerking met deelnemers, en de ontwikkeling van de FUMO als efficiënte organisatie. De zienswijze moet uiterlijk 14 oktober 2025 worden ingediend, waarna het Algemeen Bestuur van de FUMO op 18 december 2025 de begroting zal vaststellen.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer de ûntwerpbegroting fan de FUMO foar 2026. De begrutting stiget mei 5,6% yn ferliking mei 2025, wat foar Achtkarspelen in ferheging fan 2,5% betsjut. De ried oerwaget in sjenswize yn te tsjinjen om ynfloed út te oefenjen op de úteinlike begrutting. Belangrike oandachtspunten binne de finansjele posysje fan de FUMO, de gearwurking mei dielnimmers, en de ûntwikkeling fan de FUMO as effisjinte organisaasje. De sjenswize moat uterlik 14 oktober 2025 yntsjinne wurde, dêrnei sil it Algemien Bestjoer fan de FUMO op 18 desimber 2025 de begrutting fêststelle.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting FUMO 2026". Het voorstel betreft de goedkeuring van de ontwerpbegroting voor de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor het jaar 2026. De begroting stijgt met 5,6% ten opzichte van 2025, wat een stijging van 2,5% betekent voor de gemeente Achtkarspelen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de ontwerpbegroting en een zienswijze in te dienen bij het Dagelijks Bestuur van de FUMO. De zienswijze richt zich op zorgen over de financiële positie van de FUMO, de samenwerking met deelnemers, en de noodzaak van een toekomstbestendige organisatie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële implicaties en de context van de begroting. Er zijn echter zorgen over de financiële positie van de FUMO en de samenwerking met de deelnemers, wat suggereert dat er ruimte is voor verdere verduidelijking en verbetering.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de ontwerpbegroting te beoordelen en een zienswijze in te dienen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke begroting en de koers van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de stijging van de begroting en of zij de zienswijze willen indienen om hun zorgen en wensen kenbaar te maken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn zorgen over de financiële positie en de samenwerking, maar er worden geen concrete doelen of tijdlijnen genoemd om deze aan te pakken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de ontwerpbegroting en de zienswijze in te dienen bij het Dagelijks Bestuur van de FUMO.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, maar er is weinig detail over hoe participatie verder wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een gezamenlijke ambitie, maar het is niet duidelijk hoe dit specifiek in de begroting wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een stijging van de bijdrage van de gemeente Achtkarspelen met 2,5%. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door wettelijke indexaties. De dekking van deze kosten is binnen de gemeentelijke begrotingskaders voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2026 Zienswijze Financiële positie Amendementen Samenwerking Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) Bezuinigingsscenario’s Visiedocument 2024-2028 VTH-stelsel ProductiviteitsnormVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Uitbreidingsplan bedrijventerrein De Swadde Buitenpost
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt de uitbreiding van bedrijventerrein De Swadde in Buitenpost. Er is een voorstel om het beeldkwaliteitsplan vast te stellen, wat de ruimtelijke kwaliteit van het terrein waarborgt. Ook wordt er gedacht aan het geven van een positief advies voor een omgevingsvergunning, die de uitbreiding mogelijk maakt. Daarnaast wil men de grondexploitatie vaststellen, wat de financiële kaders voor het project bepaalt. De uitbreiding speelt in op de groeiende vraag naar bedrijfskavels en omvat 11 nieuwe kavels met een totale oppervlakte van ongeveer 40.000 vierkante meter. Het besluitvormingsproces is nog gaande en er is ruimte voor inspraak van inwoners. De gemeenteraad zal uiteindelijk beslissen over de voortgang van het project.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget de útwreiding fan bedriuweterrein De Swadde yn Bûtenpost. Der is in foarstel om it byldkwaliteitsplan fêst te stellen, wat de romtlike kwaliteit fan it terrein garandearret. Ek wurdt der tocht oan it jaan fan in posityf advys foar in omjouwingsfergunning, dy't de útwreiding mooglik makket. Dêrneist wol men de grûnekploitaasje fêststelle, wat de finansjele kaders foar it projekt bepaalt. De útwreiding spilet yn op de groeiende fraach nei bedriuwskavels en omfiemet 11 nije kavels mei in totale oerflakte fan sawat 40.000 fjouwerkante meter. It beslútfoarmingsproses is noch geande en der is romte foar ynspraak fan ynwenners. De gemeenteried sil úteinlik beslute oer de foarútgong fan it projekt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitbreidingsplan bedrijventerrein De Swadde Buitenpost". Het plan voorziet in de uitbreiding van het bedrijventerrein De Swadde in Buitenpost met 11 nieuwe bedrijfskavels, om te voldoen aan de groeiende vraag naar bedrijfskavels in de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel omvat het vaststellen van een beeldkwaliteitsplan (BKP) om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen, het geven van een positief advies voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) om de uitbreiding mogelijk te maken, en het vaststellen van de grondexploitatie (GREX) om de benodigde budgetten beschikbaar te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beschrijvingen van de benodigde stappen en de financiële implicaties. Het bevat bijlagen en verwijzingen naar relevante beleidsdocumenten, zoals de omgevingsvisie en de welstandsnota.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een adviserende en besluitvormende rol. Ze moeten een positief advies geven voor de BOPA en de grondexploitatie vaststellen. De raad heeft ook een bindend adviesrecht op aanvragen voor het wijzigen van het gebruik van gronden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van het bedrijventerrein, rekening houdend met de behoefte aan bedrijfskavels, de financiële implicaties, en de impact op de omgeving. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde beeldkwaliteitscriteria voldoende zijn om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, zoals het aantal kavels en de oppervlakte. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beeldkwaliteitsplan vast te stellen, een positief advies te geven voor de BOPA, en de grondexploitatie vast te stellen.
Participatie:
Er is een informatieve bijeenkomst georganiseerd voor belanghebbenden en geïnteresseerden, waarbij positieve reacties zijn ontvangen. Er is ruimte voor inspraak tijdens de terinzagelegging van de BOPA.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de ruimtelijke kwaliteit en de integrale afweging van functies kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van het project bedragen €2.460.715, met totale opbrengsten van €3.673.550, resulterend in een positief saldo van €933.064. De kosten worden gedekt door de opbrengst van de grondverkoop. De grondexploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding bedrijventerrein De Swadde Beeldkwaliteitsplan (BKP) Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) Grondexploitatie (GREX) Bedrijfskavels Omgevingsvergunning Newtonstraat / Oost Buitenpost Ruimtelijke kwaliteit Netwerkcongestie WelstandsnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voorbereidingskrediet Drogeham
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt een voorbereidingskrediet van € 85.000 beschikbaar te stellen om de haalbaarheid van een voorkeurslocatie voor woningbouw in Drogeham te onderzoeken. Er is behoefte aan ongeveer 50 nieuwe woningen in Drogeham tussen 2025 en 2035. Het krediet is bedoeld voor verdere onderzoeken en ambtelijke inzet om de locatie te evalueren. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om hierover te beslissen. Er zijn geen alternatieven voor de financiering, en als het krediet niet wordt verstrekt, kan het project niet verder worden uitgewerkt. Het besluit wordt op 9 oktober 2025 besproken.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget in tariedingskredyt fan € 85.000 beskikber te stellen om de helberens fan in foarkarslokaasje foar wenningbou yn Drogeham te ûndersykjen. Der is ferlet fan sa'n 50 nije wenningen yn Drogeham tusken 2025 en 2035. It kredyt is bedoeld foar fierdere ûndersiken en amtlike ynset om de lokaasje te evaluearjen. De gemeenteried hat de foech om hjir oer te besluten. Der binne gjin alternativen foar de finansiering, en as it kredyt net wurdt ferliend, kin it projekt net fierder útwurke wurde. It beslút wurdt op 9 oktober 2025 besprutsen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorbereidingskrediet Locatiestudie Drogeham
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet locatiestudie Drogeham". Het doel is om € 85.000 beschikbaar te stellen voor een locatiestudie die de haalbaarheid van een voorkeurslocatie voor woningbouw in Drogeham onderzoekt. De gemeente Achtkarspelen ziet een groeiende behoefte aan woningen in Drogeham en wil met dit krediet de kosten van de studie dekken, inclusief diverse onderzoeken en ambtelijke inzet. De voorkeurslocatie is vertrouwelijk, en het krediet is noodzakelijk om de haalbaarheid en verdere ontwikkeling van de locatie te beoordelen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak van het voorbereidingskrediet, de achtergrond van de woningbehoefte, en de stappen die al zijn ondernomen. Er zijn echter enkele details, zoals de exacte locatie, die vanwege vertrouwelijkheid niet zijn opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en is beslissingsbevoegd om het voorbereidingskrediet goed te keuren. Dit valt binnen hun bevoegdheid om financiële middelen toe te wijzen voor gemeentelijke projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, rekening houdend met de noodzaak van woningbouw in Drogeham en de financiële implicaties. Ze moeten ook overwegen hoe ze omgaan met de vertrouwelijkheid van de locatie en de betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde bedrag en de beoogde onderzoeken. Het is relevant gezien de woningbehoefte, maar de tijdsgebondenheid is minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van de locatie kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet van € 85.000 willen goedkeuren om de haalbaarheid van de voorkeurslocatie verder te onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie en vermeldt dat er overleg is met plaatselijk belang Drogeham. Er wordt een participatieplan opgesteld om toekomstige samenwerking te structureren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het voorstel impliceert dat ruimtelijke kwaliteit en openbare ruimte belangrijke overwegingen zijn, wat indirect bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 85.000, gedetailleerd in bijlage 2. Er zijn geen alternatieve financieringsbronnen genoemd, en het risico bestaat dat de kosten hoger uitvallen dan geraamd. Als de locatie niet haalbaar blijkt, worden de kosten ten laste van het exploitatieresultaat gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Drogeham Woningbouwontwikkeling Voorkeurslocatie Locatiestudie Haalbaarheid Woningbehoefte Onderzoeken Gemeente Achtkarspelen ParticipatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Bindend advies BOPA Groningerstraat 98 Surhuisterveen, herontwikkeling Avek-terrein
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het verlenen van een omgevingsvergunning voor de herontwikkeling van het voormalige Avek-terrein in Surhuisterveen. Het plan is om op deze locatie 43 woningen en een woongebouw met 12 appartementen te bouwen. Hiervoor is een positief bindend advies van de gemeenteraad nodig, omdat het om meer dan vijf woningen gaat. De huidige bestemming van het terrein staat woningbouw niet toe, maar met een Buitenplanse omgevingsplan activiteit (BOPA) kan dit worden aangepast. Daarnaast wordt voorgesteld om de welstandscriteria te wijzigen, zodat ze beter passen bij de nieuwe functie van het terrein. Er zijn enkele risico's, zoals procedurele en bodemrisico's, maar deze lijken beheersbaar. Na een positief advies kan de vergunning ter inzage worden gelegd en vervolgens verleend worden.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it ferlienen fan in omjouwingsfergunning foar de herûntwikkeling fan it eardere Avek-terrein yn Surhústerfean. It plan is om op dizze lokaasje 43 wenningen en in wengebou mei 12 apparteminten te bouwen. Hjirfoar is in posityf binend advys fan de gemeenteried nedich, om't it om mear as fiif wenningen giet. De hjoeddeiske bestimming fan it terrein stiet wenningbou net ta, mar mei in Bûtenplanse omjouwingsplan aktiviteit (BOPA) kin dit oanpast wurde. Derneist wurdt foarsteld om de wolstânskritearia te wizigjen, sadat se better passe by de nije funksje fan it terrein. Der binne inkele risiko's, lykas prosedurele en boaiemrisiko's, mar dizze lykje behearskber. Nei in posityf advys kin de fergunning ter ynsjoch lein wurde en dêrnei ferliend wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een bindend advies voor de herontwikkeling van het voormalige Avek-terrein in Surhuisterveen naar een woningbouwlocatie. Het plan omvat de bouw van 43 woningen en een woongebouw met 12 appartementen. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om een positief advies voor het verlenen van een omgevingsvergunning met een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Daarnaast wordt voorgesteld om de welstandscriteria aan te passen aan de nieuwe bestemming van het terrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle relevante informatie, inclusief juridische en planologische overwegingen, financiële afspraken en participatieprocessen. Het biedt een duidelijke motivering voor de voorgestelde herontwikkeling en de noodzakelijke wijzigingen in de welstandscriteria.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft een adviserende rol met betrekking tot de omgevingsvergunning en is bevoegd om de welstandscriteria te wijzigen. Het advies van de raad is bindend voor het verlenen van de BOPA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herontwikkeling van het terrein en de bijbehorende wijzigingen in de welstandscriteria. Dit omvat het afwegen van de voordelen van woningbouw tegen eventuele bezwaren van omwonenden en andere belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positief advies geeft voor het verlenen van de omgevingsvergunning en de voorgestelde wijzigingen in de welstandscriteria goedkeurt.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject geweest met inloopmiddagen voor omwonenden, waarbij informatie is gedeeld en opgehaald. Dit toont aan dat participatie serieus is genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waarin kostenverhaal en nadeelcompensatie zijn geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Herontwikkeling Avek-terrein Woningbouwlocatie BOPA (Buitenplanse omgevingsplan activiteit) Welstandsnota Participatietraject Bodemkwaliteit Anterieure overeenkomst AsbestVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Startnotitie participatie ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’
Gemeente Achtkarspelen zet eerste stap naar meer burgerparticipatie
De gemeenteraad van Achtkarspelen besprak op 9 oktober 2025 de startnotitie voor het participatiebeleid 'Yn ’e mienskip, mei de mienskip'. Deze notitie is een cruciale eerste stap richting een visie op participatie en de verplichte participatieverordening die uiterlijk 1 januari 2027 moet worden vastgesteld. Het doel: inwoners meer betrekken bij beleid en uitvoering.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 bespreekt de gemeenteraad van Achtkarspelen de startnotitie voor het participatiebeleid 'Yn ’e mienskip, mei de mienskip'. Deze notitie is een eerste stap richting een visie op participatie en een verplichte participatieverordening die uiterlijk 1 januari 2027 moet worden vastgesteld. De notitie bevat vragen die de raad helpen om een mening te vormen. Het doel is om inwoners meer te betrekken bij beleid en uitvoering, wat de kwaliteit en legitimiteit van beleid kan versterken. De gemeenteraad kan ervoor kiezen om minder prioriteit te geven aan burgerparticipatie, maar moet dan wel voldoen aan de wettelijke verplichting. Na het debat op 9 oktober werkt het college de resultaten verder uit, met input van de gemeenschap. In 2026 volgt een conceptverordening, met vaststelling gepland in december 2026. Communicatie over het proces verloopt via gemeentelijke kanalen.
Gemeente Achtkarspelen set earste stap nei mear boargerpartisipaasje
De gemeenteried fan Achtkarspelen bespruts op 9 oktober 2025 de startnotysje foar it partisipaasjebelied 'Yn ’e mienskip, mei de mienskip'. Dizze notysje is in krúsjale earste stap rjochting in fisy op partisipaasje en de ferplichte partisipaasjeferoardering dy't uterlik 1 jannewaris 2027 fêststeld wurde moat. It doel: ynwenners mear belûke by belied en útfiering.
Samenvatting
Op 9 oktober 2025 besprekt de gemeenteried fan Achtkarspelen de startnotysje foar it partisipaasjebelied 'Yn ’e mienskip, mei de mienskip'. Dizze notysje is in earste stap rjochting in fisy op partisipaasje en in ferplichte partisipaasjeferoardering dy't uterlik 1 jannewaris 2027 fêststeld wurde moat. De notysje befettet fragen dy't de ried helpe om in miening te foarmjen. It doel is om ynwenners mear te belûken by belied en útfiering, wat de kwaliteit en legitimaasje fan belied fersterkje kin. De gemeenteried kin derfoar kieze om minder prioriteit te jaan oan boargerpartisipaasje, mar moat dan wol foldwaan oan de wetlike ferplichting. Nei it debat op 9 oktober wurket it kolleezje de resultaten fierder út, mei ynbring fan de mienskip. Yn 2026 folget in konseptferoardering, mei fêststelling pland yn desimber 2026. Kommunikaasje oer it proses ferrint fia gemeentlike kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Startnotitie participatie ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt op 9 oktober 2025 de startnotitie voor het participatiebeleid. Deze notitie is een eerste stap richting een visie op participatie en de wettelijk verplichte participatieverordening die uiterlijk op 1 januari 2027 moet zijn vastgesteld. De notitie bevat vragen die de raad helpen bij het vormen van een mening over participatie. Het doel is om inwoners meer te betrekken bij beleid en uitvoering, de kwaliteit en legitimiteit van beleid te versterken, en het vertrouwen in de lokale democratie te herstellen. De notitie bouwt voort op bestaande participatiepraktijken binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van een startnotitie. Het biedt een duidelijk kader voor de discussie over participatie en benoemt de wettelijke verplichtingen en de huidige participatiepraktijken. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de concrete stappen die na de discussie moeten worden genomen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het participatiebeleid en de kaders vast te stellen. Uiteindelijk is het de raad die de participatieverordening moet goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het richting geven aan de visie en ambitie van het participatiebeleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe belangrijk burgerparticipatie is en welke prioriteit het krijgt. Ze moeten ook bepalen hoe ze de input van inwoners willen integreren in beleidsvorming en welke middelen daarvoor beschikbaar worden gesteld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de wettelijke deadline van 1 januari 2027. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de richting die in de startnotitie wordt voorgesteld en of ze verdere stappen willen ondernemen om de participatieverordening te ontwikkelen.
Participatie
De notitie benadrukt het belang van participatie en stelt voor om de gemeenschap te betrekken bij de verdere uitwerking van de verordening. Dit kan door middel van dorpsbelangen, informatiebijeenkomsten, en online platforms.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in de startnotitie, maar participatie kan indirect bijdragen aan duurzame besluitvorming door het vergroten van het draagvlak en de betrokkenheid van inwoners.
Financiële Gevolgen
Er zijn momenteel geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van dit voorstel. Eventuele kosten voor verdere participatie en communicatie worden later inzichtelijk gemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Startnotitie Participatieverordening Inwonersbetrokkenheid Visie Wet versterking participatie Kaders Vertrouwen Communicatie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht: