20-11-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Buitensportaccommodatiebeleid
Sportverenigingen Achtkarspelen in de bres voor behoud van subsidies
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat voor een belangrijke beslissing over het nieuwe buitensportaccommodatiebeleid. Dit beleid moet zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden en betere financiële sturing bij het onderhoud van sportvelden. Tijdens een recent debat uitten diverse sportverenigingen hun zorgen over de mogelijke gevolgen van dit beleid.
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over een nieuw buitensportaccommodatiebeleid. Dit beleid moet zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden en betere financiële sturing bij het onderhoud van sportvelden. Het voorstel omvat onder andere het vaststellen van een meerjarenonderhoudsplan voor 2026-2035 en het beschikbaar stellen van eenmalige financiële bijdragen voor het vernieuwen van sportfaciliteiten. Ook wordt voorgesteld om de afschrijvingstermijnen van sportvelden aan te passen en om de eigendom van bepaalde sportopstallen over te dragen aan verenigingen. De gemeenteraad zal ook beslissen over de financiële dekking van deze plannen, waarbij een beroep wordt gedaan op de algemene reserve. Het doel is om de sportaccommodaties toekomstbestendig te maken en de kosten beter te beheersen.
Sportferienings Achtkarspelen yn 'e bres foar behâld fan subsydzjes
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet foar in wichtige beslút oer it nije bûtensportakkommodaasjebelied. Dit belied moat soargje foar dúdlike ferantwurdlikheden en bettere finansjele stjoering by it ûnderhâld fan sportfjilden. Tidens in resint debat uterren ferskate sportferienings harren soargen oer de mooglike gefolgen fan dit belied.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer in nij belied foar bûtensportakkommodaasjes. Dit belied moat soargje foar dúdlike ferantwurdlikheden en bettere finansjele stjoering by it ûnderhâld fan sportfjilden. It foarstel omfiemet ûnder oare it fêststellen fan in mearjierrenûnderhâldsplan foar 2026-2035 en it beskikber stellen fan ienmalige finansjele bydragen foar it fernijen fan sportfoarsjennings. Ek wurdt foarsteld om de ôfwrittermyn fan sportfjilden oan te passen en om it eigendom fan bepaalde sportopstallen oer te dragen oan ferienings. De gemeenteried sil ek beslute oer de finansjele dekking fan dizze plannen, wêrby't in berop dien wurdt op de algemiene reserve. It doel is om de sportakkommodaasjes takomstbestindich te meitsjen en de kosten better te behearskjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Buitensportaccommodatiebeleid gemeente Achtkarspelen". Het voorstel beoogt het vaststellen van een nieuw buitensportaccommodatiebeleid en een meerjarenonderhoudsplan voor sportvelden in de gemeente Achtkarspelen. Het nieuwe beleid richt zich op het verduidelijken van verantwoordelijkheden, het verbeteren van financiële sturing en het aanpassen van onderhoudspraktijken aan klimaatsveranderingen. Het omvat ook de overdracht van eigendommen aan sportverenigingen en de bijbehorende financiële regelingen, zoals eenmalige bijdragen voor vernieuwingen en afboekingen van boekwaarden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de benodigde stappen en consequenties. Het biedt een grondige basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van beleidsbepaler en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de financiële investeringen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het nieuwe beleid, de financiële uitzetting van de begroting en de overdracht van eigendommen aan verenigingen. Er moet ook worden gekozen of de huidige beleidsregels worden ingetrokken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsequenties opgemerkt, hoewel de afhankelijkheid van toekomstige compensatieregelingen enige onzekerheid introduceert.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het nieuwe buitensportaccommodatiebeleid en het meerjarenonderhoudsplan vast te stellen, inclusief de financiële consequenties en de structurele uitzetting van de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met buitensportverenigingen en dat hun input is verwerkt in het beleid. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van klimaatsverandering en de noodzaak voor aangepast onderhoud van sportvelden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale incidentele last van € 1.761.020 voor 2026, gedekt uit de algemene reserve. Structurele lasten en baten zijn ook gedetailleerd uitgewerkt, met een focus op lange termijn kostenbesparing door efficiënter onderhoud en investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitensportaccommodatiebeleid Meerjarenonderhoudsplan Algemene reserve Verenigingen Afschrijvingstermijnen Beregeningsinstallaties Inrichtingselementen Overdracht opstallen Financiële consequenties KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
00:23:21 - 00:24:43 - 00:29:52 - 00:30:01 - 00:30:19 - 00:30:56 - 00:30:58 - 00:31:16 - 00:31:45 - 00:32:20 - 00:38:02 - 00:38:08 - 00:39:07 - 00:40:06 - 00:40:15 - 00:40:20 - 00:40:46 - 00:40:49 - 00:41:21 - 00:41:39 - 00:41:42 - 00:42:40 - 00:42:45 - 00:42:56 - 00:42:59 - 00:43:28 - 00:43:35
Agendapunt 3 Subsidieregeling activiteiten jaarwisseling gemeente Achtkarspelen
Gemeente Achtkarspelen overweegt extra subsidie voor jaarwisselingsfeesten
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteert over een voorstel om extra subsidie beschikbaar te stellen voor activiteiten tijdens de jaarwisseling. Het doel is om de openbare orde te handhaven en schade te beperken door het organiseren van evenementen.
Samenvatting
Op 20 november 2025 bespreekt de gemeenteraad van Achtkarspelen een voorstel voor een subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling. Het doel van deze regeling is om de openbare orde te handhaven en schade te beperken door het organiseren van evenementen. Het college stelt voor om een totaalbedrag van € 27.750 beschikbaar te stellen, waarvan € 9.750 extra financiering door de raad moet worden goedgekeurd. De regeling richt zich op het ondersteunen van een groot tentfeest in Surhuisterveen en een feest in Buitenpost, met kleinere bijdragen voor andere dorpen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de aanvullende financiering en de verdeling van de subsidies. Er zijn zorgen over de financiële haalbaarheid en de mogelijkheid dat de huidige organisator van het tentfeest in Surhuisterveen zich terugtrekt als de subsidie niet voldoende is. De regeling moet transparant en rechtmatig zijn, en er is een risico dat niet alle aanvragen kunnen worden gehonoreerd.
Gemeente Achtkarspelen oerwaget ekstra subsydzje foar jierwikselingsfeesten
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearret oer in foarstel om ekstra subsydzje beskikber te stellen foar aktiviteiten tidens de jierwiksel. It doel is om de iepenbiere oarder te hanthavenjen en skea te beheinen troch it organisearjen fan eveneminten.
Samenvatting
Op 20 novimber 2025 besprekt de gemeenteried fan Achtkarspelen in foarstel foar in subsydzjeregeling foar aktiviteiten tidens de jierwikseling. It doel fan dizze regeling is om de iepenbiere oarder te hanthavenjen en skea te beheinen troch it organisearjen fan eveneminten. It kolleezje stelt foar om in totaalbedrach fan € 27.750 beskikber te stellen, wêrfan € 9.750 ekstra finansiering troch de ried goedkard wurde moat. De regeling rjochtet him op it stypjen fan in grut tintfeest yn Surhústerfean en in feest yn Bûtenpost, mei lytsere bydragen foar oare doarpen. De gemeenteried moat noch beslute oer de oanfoljende finansiering en de ferdieling fan de subsydzjes. Der binne soargen oer de finansjele helberens en de mooglikheid dat de hjoeddeistige organisator fan it tintfeest yn Surhústerfean him weromlûkt as de subsydzje net foldwaande is. De regeling moat transparant en rjochtmjittich wêze, en der is in risiko dat net alle oanfragen honorearre wurde kinne.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidieregeling activiteiten jaarwisseling gemeente Achtkarspelen." Het voorstel beoogt de vaststelling van een subsidieregeling voor activiteiten tijdens de jaarwisseling in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de openbare orde te handhaven en schade te beperken door het organiseren van evenementen. De regeling biedt financiële ondersteuning aan dorpen voor het organiseren van activiteiten, met een totaal subsidiebedrag van € 27.750. Het college vraagt de gemeenteraad om € 9.750 extra financiering goed te keuren, bovenop de reeds beschikbare middelen uit het veiligheidsbudget.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde subsidieregeling, inclusief de verdelingssystematiek en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om te beslissen over de aanvullende financiering van € 9.750 voor de subsidieregeling. Het college kan de regeling vaststellen, maar de raad moet instemmen met de extra financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de extra financiering willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële situatie van de gemeente. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde verdeling van subsidies eerlijk en effectief is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de subsidiebedragen en het aantal activiteiten. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de exacte criteria voor subsidieaanvragen. Er zijn enkele inconsequenties, zoals de timing van de regeling en de mogelijke juridische risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de aanvullende financiering van € 9.750 voor de subsidieregeling.
Participatie:
Het voorstel stimuleert participatie door lokale organisaties en verenigingen aan te moedigen activiteiten te organiseren. Er is echter weinig detail over hoe inwoners direct betrokken worden bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en het beperken van schade.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van de subsidieregeling bedragen € 27.750, waarvan € 18.000 uit het veiligheidsbudget komt. De raad wordt gevraagd om € 9.750 extra vrij te maken. De financiële situatie van de gemeente maakt dit een punt van zorg, en er is negatief advies gegeven door de afdeling financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Jaarwisseling Veiligheid Activiteiten Financiering Schade Transparantie Tentfeest Beveiliging GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Buurtgezinnen
Gemeente Achtkarspelen overweegt proef met Buurtgezinnen
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat op het punt om te beslissen over een proefproject met Stichting Buurtgezinnen. Dit initiatief, dat gezinnen die hulp nodig hebben koppelt aan steungezinnen in de buurt, moet bijdragen aan een sterke sociale basis en preventieve hulp bieden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om op 27 november 2025 te beslissen over de inzet van Stichting Buurtgezinnen in de gemeente. Het plan is om vanaf 1 januari 2026 een proefproject van twee jaar te starten. Buurtgezinnen koppelt gezinnen die hulp nodig hebben aan stabiele steungezinnen in de buurt. Dit moet ervoor zorgen dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien en dat zwaardere jeugdzorg wordt voorkomen. De proef wordt gefinancierd met € 95.040 uit de algemene reserve. De gemeenteraad moet nog beslissen of zij hiermee instemt. Het project moet bijdragen aan een sterke sociale basis en preventieve hulp bieden aan gezinnen zonder sociaal netwerk.
Gemeente Achtkarspelen oerwaget proef mei Buertgesinnen
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet op it punt om te besluten oer in proefprojekt mei Stichting Buurtgezinnen. Dit inisjatyf, dat gesinnen dy't help nedich hawwe keppelet oan stipegesinnen yn 'e buert, moat bydrage oan in sterke sosjale basis en foarlizzende help biede.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om op 27 novimber 2025 te besluten oer de ynset fan Stichting Buurtgezinnen yn 'e gemeente. It plan is om fan 1 jannewaris 2026 in proefprojekt fan twa jier te starten. Buurtgezinnen ferbynt gesinnen dy't help nedich hawwe oan stabile stipegesinnen yn 'e buert. Dit moat derfoar soargje dat bern feilich en sûn opgroeie kinne en dat swierdere jeugdsoarch foarkommen wurdt. De proef wurdt finansierd mei € 95.040 út 'e algemiene reserve. De gemeenteried moat noch beslute oft sy hjirmei ynstimt. It projekt moat bydrage oan in sterke sosjale basis en previntive help biede oan gesinnen sûnder sosjaal netwurk.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de inzet van "Buurtgezinnen" in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om een proeftuin van twee jaar te starten, waarbij kwetsbare gezinnen (vraaggezinnen) worden gekoppeld aan stabiele steungezinnen. Dit initiatief beoogt preventieve ondersteuning te bieden om zwaardere jeugdzorg te voorkomen. Een coördinator zal de koppelingen begeleiden. De kosten voor deze proeftuin bedragen € 95.040,00 en worden gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die vergelijkingen en adviezen bevatten. Het biedt een duidelijk overzicht van de doelstellingen, financiële implicaties en de verwachte uitkomsten.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring en financiering van de proeftuin. Zij hebben de bevoegdheid om de uitgave van de algemene reserve goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de proeftuin willen financieren vanuit de algemene reserve en of ze de inzet van Buurtgezinnen als een effectieve preventieve maatregel beschouwen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar (10 koppelingen in het eerste jaar), en tijdgebonden (twee jaar). Het is haalbaar en relevant gezien de preventieve doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de inzet van Buurtgezinnen en de financiering vanuit de algemene reserve goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel is mede tot stand gekomen door input van inwoners en de Adviesraad Achtkarspelen, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van sociale duurzaamheid, door het versterken van sociale netwerken en preventie van zwaardere zorg.
Financiële gevolgen:
De kosten bedragen € 95.040,00 voor twee jaar, gedekt uit de algemene reserve. Er is geen structurele financiering opgenomen in de begroting van 2026, wat een risico kan vormen voor continuïteit na de proeftuinperiode.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtgezinnen Steungezin Vraaggezin Preventieve hulp Proeftuin Coördinator Sociale cohesie Jeugdzorg Overbelasting Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Achtkarspelen
Digitale Revolutie in Achtkarspelen: Gemeente Bereidt Zich Voor op Nieuwe Wetgeving
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteert over het 'Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening'. Dit besluit is cruciaal om te voldoen aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die op 1 januari 2026 van kracht wordt. De wet geeft inwoners en ondernemers het recht om formeel digitaal te communiceren met de gemeente.
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het 'Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening'. Dit besluit is bedoeld om te voldoen aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die op 1 januari 2026 ingaat. De wet geeft inwoners en ondernemers het recht om formeel digitaal te communiceren met de gemeente. Het voorstel houdt in dat het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid krijgt om digitale kanalen aan te wijzen en te actualiseren voor verschillende producten en diensten. Dit moet ervoor zorgen dat de digitale dienstverlening aan de eisen van de wet voldoet. Daarnaast blijft het verplicht om analoge kanalen, zoals telefonisch contact en balieafspraken, beschikbaar te houden voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn. Het besluit zal na vaststelling worden gepubliceerd, zodat inwoners weten hoe ze digitaal contact kunnen opnemen met de gemeente.
Digitale Revolúsje yn Achtkarspelen: Gemeente Makket Him Klear foar Nije Wetjouwing
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearret oer it 'Oanwizingsbeslút elektroanyske kanalen publike tsjinstferliening'. Dit beslút is krúsjaal om te foldwaan oan de Wet modernisearring elektroanysk bestjoerlik ferkear (Wmebv), dy't op 1 jannewaris 2026 fan krêft wurdt. De wet jout ynwenners en ûndernimmers it rjocht om formeel digitaal te kommunisearjen mei de gemeente.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it 'Oanwizingsbeslút elektroanyske kanalen publike tsjinstferliening'. Dit beslút is bedoeld om te foldwaan oan de Wet modernisearring elektroanysk bestjoerlik ferkear (Wmebv), dy't op 1 jannewaris 2026 yngiet. De wet jout ynwenners en ûndernimmers it rjocht om formeel digitaal te kommunisearjen mei de gemeente. It foarstel hâldt yn dat it kolleezje fan boargemaster en wethâlders de foech krijt om digitale kanalen oan te wizen en te aktualisearjen foar ferskate produkten en tsjinsten. Dit moat derfoar soargje dat de digitale tsjinstferliening oan de easken fan de wet foldocht. Dêrneist bliuwt it ferplichte om analoge kanalen, lykas telefoanysk kontakt en baljeôfspraken, beskikber te hâlden foar ynwenners dy't net digitaal betûft binne. It beslút sil nei fêststelling publisearre wurde, sadat ynwenners witte hoe't se digitaal kontakt opnimme kinne mei de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Achtkarspelen." Het voorstel regelt dat vanaf 1 januari 2026 inwoners en ondernemers formeel digitaal kunnen communiceren met de gemeente Achtkarspelen. Het besluit wijst de digitale kanalen aan die hiervoor gebruikt worden en mandateert het college van B&W om deze kanalen actueel te houden. Dit is in lijn met de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die de digitale communicatie met inwoners verbetert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft om te voldoen aan de Wmebv. Het bevat een duidelijke uitleg van de wetgeving, de te nemen besluiten en de verantwoordelijkheden van het college.
Rol van de raad:
De gemeenteraad stelt de kaders vast door het aanwijzingsbesluit goed te keuren. Het college van B&W is verantwoordelijk voor de implementatie en actualisatie van de digitale kanalen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college de bevoegdheid willen geven om de digitale kanalen aan te wijzen en te actualiseren. Dit vraagt om vertrouwen in het college om deze verantwoordelijkheid adequaat uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanwijzingsbesluit vast te stellen en de bevoegdheid voor het aanwijzen en actualiseren van digitale kanalen te mandateren aan het college van B&W.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. De communicatie over de digitale kanalen zal via de gebruikelijke online platforms plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de verbetering van digitale dienstverlening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit kan een punt van zorg zijn, aangezien de implementatie van digitale kanalen mogelijk kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) Digitale communicatie Elektronische kanalen Formele berichten Bevoegdheid college Aanwijzingsbesluit Publieke dienstverlening Inwoners en ondernemers Zorgplicht Alternatieve analoge kanalenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 6 Presentatie Duurzaamheidsagenda
Duurzaamheidsagenda Achtkarspelen: Ambitieus, maar met uitdagingen
De gemeenteraad van Achtkarspelen werd onlangs bijgepraat over de evaluatie van de duurzaamheidsagenda 2021-2024. De agenda, gericht op een energiezuinige en circulaire toekomst, heeft ambitieuze doelen gesteld, maar stuit ook op enkele uitdagingen.
Samenvatting
Op 20 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen worden geïnformeerd over de evaluatie van de duurzaamheidsagenda. Deze agenda, die liep van 2021 tot 2024, richt zich op het bevorderen van een energiezuinige en circulaire gemeente. Tijdens een informatiebijeenkomst krijgen raadsleden een presentatie over de behaalde resultaten en kunnen zij vragen stellen. De evaluatie biedt inzicht in de voortgang en behaalde doelen, wat belangrijk is voor de toekomstige aanpak. De resultaten worden openbaar gemaakt en de vervolgstappen zullen aan de raad worden voorgelegd.
Duorsumheidsaginda Achtkarspelen: Ambisjeus, mar mei útdagingen
De gemeenteried fan Achtkarspelen waard koartlyn bypraat oer de evaluaasje fan de duorsumensaginda 2021-2024. De aginda, rjochte op in enerzjysunige en sirkulêre takomst, hat ambisjeuze doelen steld, mar rint ek tsjin guon útdagings oan.
Samenvatting
Op 20 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen ynformearre wurde oer de evaluaasje fan de duorsumensaginda. Dizze aginda, dy't rûn fan 2021 oant 2024, rjochtet him op it befoarderjen fan in enerzjysunige en sirkulêre gemeente. Tidens in ynformaasjebijeenkomst krije riedsleden in presintaasje oer de helle resultaten en kinne sy fragen stelle. De evaluaasje biedt ynsjoch yn de foarútgong en helle doelen, wat wichtich is foar de takomstige oanpak. De resultaten wurde iepenbier makke en de opfolgjende stappen sille oan de ried foarlein wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Evaluatie Duurzaamheidsagenda
Samenvatting: De evaluatie van de duurzaamheidsagenda van de gemeente Achtkarspelen biedt inzicht in de voortgang van de transitie naar een duurzame, energiezuinige en circulaire gemeente. De agenda, die liep van 2021 tot 2024, is geëvalueerd met betrokken medewerkers. De resultaten worden gepresenteerd tijdens een informatiecarrousel op 20 november 2025, waar de raad vragen kan stellen. De duurzaamheidsagenda, opgesteld in samenwerking met inwoners en lokale organisaties, richt zich op energieneutraliteit, duurzame energie, circulair grondstoffengebruik en biodiversiteit. De evaluatie dient als basis voor toekomstige beleidsvorming en benadrukt de rol van de gemeente als voorbeeld en ondersteuner van duurzame keuzes.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een uitgebreide evaluatie van de duurzaamheidsagenda biedt, inclusief de betrokkenheid van verschillende stakeholders en de behaalde resultaten. Het document lijkt goed gestructureerd en biedt voldoende informatie voor de raad om geïnformeerd te worden over de voortgang en de toekomstige richting.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt op de hoogte gesteld van de evaluatie en kan tijdens de informatiecarrousel vragen stellen. De raad zal in de toekomst betrokken worden bij de besluitvorming over de vervolgaanpak.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de prioriteiten en middelen voor de vervolgaanpak van de duurzaamheidsagenda. Dit kan inhouden welke aspecten van duurzaamheid extra aandacht of middelen nodig hebben, zoals energieneutraliteit, biodiversiteit of klimaatbestendigheid.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk een evaluatie betreft en geen specifieke nieuwe doelen of acties bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar de toekomstige vervolgaanpak zou meer SMART-elementen kunnen bevatten.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad hoeft op dit moment geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. In de toekomst zal de raad echter moeten beslissen over de goedkeuring en implementatie van de vervolgaanpak.
Participatie
Het voorstel benadrukt dat de duurzaamheidsagenda in 2020 tot stand is gekomen met input van inwoners, lokale initiatieven, energiecoöperaties en maatschappelijke organisaties. Dit wijst op een sterke participatieve aanpak.
Duurzaamheid als relevant onderwerp
Duurzaamheid is het centrale onderwerp van het voorstel. Het richt zich op energieneutraliteit, duurzame energie, circulair gebruik van grondstoffen en biodiversiteit, en benadrukt de noodzaak van een klimaatbestendige gemeente.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel zelf bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit aspect zal waarschijnlijk aan bod komen in de toekomstige vervolgaanpak, waar de raad beslissingen moet nemen over de toewijzing van middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Evaluatie Duurzaamheid Energiezuinig Circulair Biodiversiteit Klimaatbestendig Energiecoöperaties Transitie VervolgaanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 7 Verordening op de rekenkamer Achtkarspelen 2025
Samenvatting
Op 27 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het vaststellen van een nieuwe verordening voor de Rekenkamer Achtkarspelen. Deze nieuwe verordening is nodig omdat de huidige versie uit 2024 niet voldoet aan de eisen van de Gemeentewet, met name op het gebied van bestuurlijk wederhoor. In de nieuwe verordening wordt dit aspect toegevoegd, zodat de verordening aan de wet voldoet. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze verordening vast te stellen. Er zijn geen alternatieven voor deze wijziging, omdat zonder aanpassing de verordening niet aan de wet zal voldoen. Na vaststelling zal de verordening gepubliceerd worden en kan de Rekenkamer verder met haar onderzoekstaken.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it fêststellen fan in nije feroardering foar de Rekkenkeamer Achtkarspelen. Dizze nije feroardering is nedich om't de hjoeddeiske ferzje út 2024 net foldocht oan de easken fan de Gemeentewet, benammen op it mêd fan bestjoerlik wederhearring. Yn de nije feroardering wurdt dit aspekt tafoege, sadat de feroardering oan de wet foldocht. De gemeenteried hat de foech om dizze feroardering fêst te stellen. Der binne gjin alternativen foar dizze wiziging, om't sûnder oanpassing de feroardering net oan de wet foldwaan sil. Nei fêststelling sil de feroardering publisearre wurde en kin de Rekkenkeamer fierder mei har ûndersykstaken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Verordening op de Rekenkamer Achtkarspelen 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen verordening op de Rekenkamer Achtkarspelen 2025". Het voorstel beoogt de verordening op de Rekenkamer Achtkarspelen te actualiseren om te voldoen aan de Gemeentewet, specifiek door het formeel opnemen van het bestuurlijk wederhoor. Dit is noodzakelijk omdat de huidige verordening uit 2024 hier niet aan voldoet. Door deze wijziging kan de rekenkamer zijn controlerende taak effectief blijven uitvoeren.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de wijziging uitlegt en de stappen beschrijft die nodig zijn om aan de wettelijke eisen te voldoen. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat suggereert dat de wijziging als noodzakelijk en onvermijdelijk wordt gezien.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de aanpassing van de verordening om te voldoen aan de wettelijke eisen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde wijziging voldoende is om de controlerende functie van de rekenkamer te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die moet worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien de termijnen voor wederhoor niet in de verordening zelf zijn opgenomen, maar in een apart onderzoeksprotocol.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening op de Rekenkamer Achtkarspelen 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden genoemd, behalve dat het onderwerp onder 'overige stukken' op de agenda staat, zodat inwoners kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke en wettelijke aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit suggereert dat de wijziging geen directe financiële impact heeft.
In conclusie, het voorstel is een noodzakelijke juridische aanpassing zonder significante politieke of financiële implicaties. De raad moet de wijziging goedkeuren om te voldoen aan de wettelijke eisen en de effectiviteit van de rekenkamer te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Rekenkamer Bestuurlijk wederhoor Gemeentewet Onderzoeksprotocol Controlecommissie Tytsjerksteradiel Feitelijk wederhoor Onderzoeksrapport CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 8 Rapport onderzoek rekenkamer Achtkarspelen naar Evenementenbeleid
Samenvatting
Op 27 november 2025 gaat de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het onderzoeksrapport van de rekenkamer over het evenementenbeleid. De rekenkamer heeft onderzocht hoe effectief en efficiënt het beleid is en doet aanbevelingen om het te verbeteren. De raad overweegt om het college te vragen goede contacten met organisatoren te onderhouden en het beleid aan te scherpen. Ook wil de raad dat het college de verbetermogelijkheden uit het onderzoek oppakt en hierover na een jaar terugkoppelt. Begin 2027 zou de uitvoering van deze aanbevelingen geëvalueerd moeten worden. Het onderwerp staat op de agenda zodat inwoners hun mening kunnen geven.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it ûndersyksrapport fan de rekkenkeamer oer it evenemintebelied. De rekkenkeamer hat ûndersocht hoe effektyf en effisjint it belied is en docht oanbefellings om it te ferbetterjen. De ried oerwaget om it kolleezje te freegjen goede kontakten mei organisatoaren te ûnderhâlden en it belied oan te skerpjen. Ek wol de ried dat it kolleezje de ferbettermooglikheden út it ûndersyk oppakt en hjir oer nei in jier weromkoppelt. Begjin 2027 soe de útfiering fan dizze oanbefellings evaluearre wurde moatte. It ûnderwerp stiet op de aginda sadat ynwenners harren miening jaan kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Rapport onderzoek rekenkamer Achtkarspelen naar Evenementenbeleid
Samenvatting: Het voorstel betreft het onderzoeksrapport van de rekenkamer over het evenementenbeleid van de gemeente Achtkarspelen. Het rapport beoordeelt de effectiviteit en efficiëntie van het beleid en doet aanbevelingen voor verbetering. De rekenkamer concludeert dat het huidige beleid duidelijkheid biedt en goed aansluit bij de praktijk, maar er zijn mogelijkheden voor verbetering, zoals het verduurzamen van evenementen en het aanscherpen van locatieprofielen. De raad wordt gevraagd om de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen en het college opdracht te geven deze uit te voeren, met een evaluatie gepland voor 2027.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de bevindingen van de rekenkamer en de aanbevelingen die daaruit voortvloeien. Het bevat ook reacties van het college en de controlecommissie, wat een breed perspectief biedt op de kwestie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de aanbevelingen van de rekenkamer te beoordelen en te beslissen of deze moeten worden overgenomen. De raad kan het college opdracht geven om de aanbevelingen uit te voeren en de voortgang te evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamer overneemt en het college de opdracht geeft om deze uit te voeren. Dit omvat keuzes over het onderhouden van goede contacten met organisatoren, het aanscherpen van beleid en het verduurzamen van evenementen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke aanbevelingen en een tijdsgebonden evaluatie in 2027. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van sommige aanbevelingen, zoals het verduurzamen van evenementen, zijn minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het rapport en de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen, met de opdracht aan het college om deze uit te voeren en te evalueren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp niet door de raad is geagendeerd, maar onder 'overige stukken' staat, zodat inwoners kunnen inspreken. Dit wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Het verduurzamen van evenementen wordt genoemd als een belangrijk aandachtspunt en onderdeel van de maatschappelijke opgaven.
Financiële Gevolgen
Het voorstel specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op beleidsaanbevelingen en organisatorische verbeteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evenementenbeleid Rekenkamer Onderzoeksrapport Aanbevelingen Duurzaamheid Organisatoren Controlecommissie Evaluatie Locatieprofielen DienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 9 Algemeenbelangbesluit buitensportaccommodaties
Samenvatting
Op 27 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over een nieuw algemeenbelangbesluit voor buitensportaccommodaties. Dit besluit is nodig om te voldoen aan de Wet markt en overheid, die vereist dat de gemeente de integrale kosten doorberekent, tenzij er een algemeenbelangbesluit is. Het huidige besluit uit 2014 is niet meer toereikend. Het nieuwe voorstel omvat onder andere het vestigen van zakelijke rechten voor verenigingen en het opnemen van padelbanen. Er zijn geen reacties ontvangen op het voornemen om dit besluit te nemen. Alternatieven zijn meer onderzoek doen of geen nieuw besluit nemen, maar dit kan leiden tot hogere kosten voor verenigingen. Het besluit heeft geen directe financiële gevolgen, maar maakt het mogelijk om het nieuwe buitensportaccommodatiebeleid uit te voeren. Als het besluit wordt aangenomen, geldt er een bezwaartermijn van zes weken. Na vijf jaar zal het besluit geëvalueerd worden.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer in nij algemienbelangbeslút foar bûtensportakkommodaasjes. Dit beslút is nedich om te foldwaan oan de Wet merk en oerheid, dy't fereasket dat de gemeente de yntegraal kosten trochrekkent, útsein as der in algemienbelangbeslút is. It hjoeddeistige beslút út 2014 is net mear foldwaande. It nije foarstel omfiemet ûnder oare it fêstigjen fan saaklike rjochten foar ferienings en it opnimmen fan padelbanen. Der binne gjin reaksjes ûntfongen op it foarnimmen om dit beslút te nimmen. Alternativen binne mear ûndersyk dwaan of gjin nij beslút nimme, mar dit kin liede ta hegere kosten foar ferienings. It beslút hat gjin direkte finansjele gefolgen, mar makket it mooglik om it nije bûtensportakkommodaasjebelied út te fieren. As it beslút oannommen wurdt, jildt der in beswiertermynd fan seis wiken. Nei fiif jier sil it beslút evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Algemeenbelangbesluit buitensportaccommodaties". Het beoogt het besluit van 26 juni 2014 in te trekken en een nieuw algemeenbelangbesluit vast te stellen voor buitensportaccommodaties in Achtkarspelen. Dit is nodig om te voldoen aan de Wet markt en overheid, die vereist dat de gemeente de integrale kosten doorberekent bij economische activiteiten, tenzij een algemeenbelangbesluit anders bepaalt. Het nieuwe besluit moet aan specifieke motiveringseisen voldoen en omvat ook het vestigen van zakelijke rechten voor verenigingen. Het doel is om de lasten voor sportverenigingen laag te houden zonder de wet te schenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke motiveringseisen en alternatieven. Echter, er is een gebrek aan reacties van belanghebbenden, wat de volledigheid van de participatie kan beïnvloeden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de economische activiteiten in het algemeen belang zijn en het nieuwe algemeenbelangbesluit vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie, het aanpassen van het algemeenbelangbesluit, of het onderzoeken van alternatieven zoals subsidies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (evaluatie na vijf jaar), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van reacties kan een probleem zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het oude besluit in te trekken en het nieuwe algemeenbelangbesluit vast te stellen.
Participatie:
Er is een poging gedaan tot participatie door publicatie en uitnodiging voor zienswijzen, maar er zijn geen reacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het besluit zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar maakt het mogelijk om het buitensportaccommodatiebeleid uit te voeren zonder integrale kostprijs door te berekenen. De financiële gevolgen van dat beleid zijn elders beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemeenbelangbesluit Buitensportaccommodaties Wet markt en overheid Integrale kostprijs Verenigingen Padelbanen Zakelijke rechten Marktverkenning Jurisprudentie ConcurrentieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 10 Conceptjaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
Op 27 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen besluiten over de goedkeuring van de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het bestuur van de MOA heeft deze stukken voorlopig vastgesteld en legt ze nu ter goedkeuring voor aan de raad. De raad heeft de bevoegdheid om deze stukken goed te keuren. Het college van burgemeester en wethouders neemt alleen kennis van de stukken vanwege hun rol binnen het stichtingsbestuur van de MOA. De conceptjaarstukken laten zien dat de MOA in 2024 een klein positief resultaat heeft behaald. De conceptbegroting voor 2026 toont een neutraal operationeel resultaat, wat op termijn een risico kan vormen voor de liquiditeit. Er zijn geen alternatieven voor het besluit, en de raad kan zijn zienswijze geven tijdens de vergadering. Na goedkeuring door de raad worden de stukken definitief vastgesteld door het MOA-bestuur.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer de goedkarring fan de konseptjierstikken 2024 en de konseptbegrutting 2026 fan de Stifting Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen (MOA). It bestjoer fan de MOA hat dizze stikken foarearst fêststeld en leit se no foar goedkarring foar oan de ried. De ried hat de foech om dizze stikken goed te karren. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders nimt allinnich kennis fan de stikken fanwegen harren rol binnen it stiftingsbestjoer fan de MOA. De konseptjierstikken litte sjen dat de MOA yn 2024 in lyts posityf resultaat helle hat. De konseptbegrutting foar 2026 toant in neutraal operasjoneel resultaat, wat op termyn in risiko foarmje kin foar de likwiditeit. Der binne gjin alternativen foar it beslút, en de ried kin syn miening jaan tidens de gearkomste. Nei goedkarring troch de ried wurde de stikken definityf fêststeld troch it MOA-bestjoer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het bestuur van de MOA presenteert de conceptjaarstukken van 2024 en de conceptbegroting voor 2026 ter goedkeuring aan de gemeenteraad. De MOA, bestaande uit afdelingen zoals MOAi Skjin, MOAi Grien en MOAi Wurk, heeft in 2024 diverse participatie- en re-integratietrajecten gerealiseerd. De jaarrekening toont een klein positief resultaat, terwijl de begroting voor 2026 een neutraal operationeel resultaat voorspelt. De raad moet deze stukken goedkeuren, waarna het MOA-bestuur ze definitief vaststelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een overzicht van de activiteiten van de MOA. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de risico's en een plan voor eventuele financiële tekorten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de conceptjaarstukken en de conceptbegroting goed te keuren. Dit is een belangrijke stap, aangezien het college vanwege rolzuiverheid alleen kennisneemt van de stukken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiële en operationele plannen van de MOA steunt, rekening houdend met de risico's van een neutraal operationeel resultaat en de mogelijke noodzaak voor gemeentelijke bijstand bij tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdlijnen voor verbetering van de financiële situatie. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de neutrale begroting kan op termijn problematisch zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het onderwerp is niet geagendeerd door de raad, maar inwoners kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het financiële resultaat van 2024 is gering, en de begroting voor 2026 is neutraal. Er is een risico op liquiditeitsproblemen door het ontbreken van financiële buffers. De gemeente draagt structureel bij aan de kosten, maar er is geen gedetailleerd plan voor het dekken van eventuele toekomstige tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Conceptjaarstukken 2024 Conceptbegroting 2026 Participatie en Re-integratie Beschut Werk Baanafspraakbanen Wsw-dienstverband Financieel resultaat Samenwerking AccountantVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 11 Vaststelling Nota Grondbeleid 2026-2029
Samenvatting
Op 27 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over de nieuwe Nota Grondbeleid 2026-2029. Deze nota is bedoeld om de kaders vast te stellen voor het grondbeleid van de gemeente. Het voorstel is om een situationeel grondbeleid te hanteren, waarbij per locatie wordt bepaald welk type grondbeleid het meest geschikt is. Dit moet bijdragen aan het versnellen van woningbouw en het behalen van maatschappelijke doelen. Daarnaast wordt voorgesteld om een jaarlijks budget van €50.000 beschikbaar te stellen voor algemene kosten van grondzaken, zoals taxaties en aankoopkosten. Dit bedrag zal worden gedekt uit positieve resultaten van toekomstige grondexploitaties. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de kaders vast te stellen, terwijl het college verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beleid. De nota is een voortzetting van het huidige beleid, maar bevat aanpassingen vanwege nieuwe wetgeving en de wens om slagvaardiger te kunnen optreden.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer de nije Nota Grûnbelied 2026-2029. Dizze nota is bedoeld om de kaders fêst te stellen foar it grûnbelied fan de gemeente. It foarstel is om in situaasjeel grûnbelied te hanthavenjen, wêrby't per lokaasje bepaald wurdt hokker type grûnbelied it meast geskikt is. Dit moat bydrage oan it fersnellen fan wenningbou en it heljen fan maatskiplike doelen. Derneist wurdt foarsteld om in jierliks budzjet fan €50.000 beskikber te stellen foar algemiene kosten fan grûnsaakjes, lykas taksaasjes en oankeapkosten. Dit bedrach sil dekt wurde út positive resultaten fan takomstige grûneksploitaasjes. De gemeenteried hat de foech om de kaders fêst te stellen, wylst it kolleezje ferantwurdlik is foar de útfiering fan it belied. De nota is in fuortsetting fan it hjoeddeiske belied, mar befettet oanpassings fanwegen nije wetjouwing en de winsk om slachfeardiger te kinnen operearje.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Nota Grondbeleid 2026-2029". Het voorstel beoogt de vaststelling van de Nota Grondbeleid voor de periode 2026-2029, waarbij een (actief) situationeel grondbeleid wordt voorgesteld. Dit beleid stelt de gemeente in staat om per locatie een passende vorm van grondbeleid te kiezen, met als doel de woningbouw te versnellen en maatschappelijke doelen te verwezenlijken. Daarnaast wordt een budget van €50.000 voorgesteld voor algemene kosten van grondzaken, te dekken uit positieve resultaten van toekomstige grondexploitaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak voor een nieuw grondbeleid en de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de participatie van inwoners verder vorm krijgt in de uitvoering van het beleid.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de kaders voor het grondbeleid vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering binnen deze kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde (actief) situationeel grondbeleid en het bijbehorende budget voor grondzaken. Dit impliceert keuzes over de mate van gemeentelijke betrokkenheid bij grondontwikkeling en de financiële risico's die daarmee gepaard gaan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van positieve grondexploitatie-resultaten voor budgetdekking kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2026-2029 vast te stellen en het budget van €50.000 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest bij het opstellen van de nota, aangezien het geen concrete projecten betreft. Inwoners kunnen wel inspreken tijdens de informatiesessie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de keuze voor grondbeleid dat maatschappelijke doelen ondersteunt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het budget van €50.000 voor grondzaken, te dekken uit positieve resultaten van grondexploitaties. Er is een risico dat bij onvoldoende positieve resultaten herziening van de dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondbeleid 2026-2029 Situationeel grondbeleid Woningbouw versnellen Omgevingswet Didam-arrest Grondexploitaties Stelposten Maatschappelijke doelen Afwegingscriteria Algemene kosten grondzakenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 12 Drie ontwerpverklaringen van geen bedenkingen Tsjerkebuorren 21 te Twijzel
Samenvatting
Op 27 november 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het afgeven van drie ontwerpverklaringen van geen bedenkingen voor bouwprojecten aan de Tsjerkebuorren 21 in Twijzel. Deze projecten omvatten de bouw van een indoorrijhal, de herbouw van paardenstallen en de bouw van een MFR-gastenverblijf met les- en trainingsruimte. De plannen maken deel uit van een grotere ontwikkeling van een moderne paardenhouderij, die Taiwanese studenten zal aantrekken voor training en verblijf. De gemeenteraad is bevoegd om deze verklaringen af te geven, omdat de bouwplannen deels afwijken van het bestemmingsplan. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kunnen de ontwerpverklaringen als definitief worden beschouwd. Het project biedt maatschappelijke en economische voordelen, zoals educatie en lokale werkgelegenheid. De initiatiefnemer wordt gevraagd om omwonenden te informeren over de plannen.
Samenvatting
Op 27 novimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it ôfjaan fan trije ûntwerpferklearrings fan gjin beswieren foar bouprojekten oan de Tsjerkebuorren 21 yn Twizel. Dizze projekten omfetsje de bou fan in indoorrijhal, de werbou fan hynderstâlen en de bou fan in MFR-gasteferbliuw mei les- en trainingsromte. De plannen binne diel fan in gruttere ûntwikkeling fan in moderne hynderhâlderij, dy't Taiwaneeske studinten lûke sil foar training en ferbliuw. De gemeenteried is foechhawwend om dizze ferklearrings ôf te jaan, om't de bouwplannen diels ôfwike fan it bestimmingsplan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kinne de ûntwerpferklearrings as definityf beskôge wurde. It projekt biedt maatskiplike en ekonomyske foardielen, lykas edukaasje en lokale wurkgelegenheid. De inisjatyfnimmer wurdt frege om omwenners te ynformearjen oer de plannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Drie ontwerpverklaringen van geen bedenkingen Tsjerkebuorren 21 te Twijzel". Het voorstel betreft het afgeven van ontwerpverklaringen van geen bedenkingen voor de bouw van een indoorrijhal, de herbouw van paardenstallen en de bouw van een MFR-gastenverblijf en les-/trainingsruimte op het adres Tsjerkebuorren 21 in Twijzel. Deze ontwikkelingen maken deel uit van een totaalplan voor een moderne paardenhouderij, gericht op productie en educatie, met als doel Taiwanese studenten op te leiden in Nederland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle relevante informatie over de plannen, de juridische context en de procedurele stappen. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de noodzaak en de voordelen van de voorgestelde ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is het bevoegd gezag voor het afgeven van de benodigde verklaringen van geen bedenkingen, omdat de plannen afwijken van het bestemmingsplan. De raad moet beslissen over het al dan niet afgeven van deze verklaringen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afwijking van het bestemmingsplan toestaat, rekening houdend met de economische en maatschappelijke voordelen versus mogelijke bezwaren van omwonenden en andere belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de afwezigheid van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaringen van geen bedenkingen afgeven en deze als definitief aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer omwonenden moet informeren over de plannen. Er is een inspraakmogelijkheid voor inwoners tijdens de inzageperiode van de ontwerpbesluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat is besproken met de betrokken afdelingen, maar het voorstel specificeert niet hoe duurzaamheid concreet wordt geïntegreerd in de plannen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de procedure worden verhaald op de initiatiefnemer via de legesverordening. Er zijn geen verdere financiële gevolgen voor de gemeente vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tsjerkebuorren 21 Omgevingsvergunning Paardenhouderij Indoorrijhal MFR-gastenverblijf Paardenstallen Bosk Investment Limited Taiwanese studenten Bestemmingsplan ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 13 Startnotitie participatie ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen gaat op 27 november 2025 in debat over de startnotitie voor het participatiebeleid, getiteld ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’. Deze notitie is een eerste stap richting een wettelijk verplichte participatieverordening die uiterlijk op 1 januari 2027 moet zijn vastgesteld. Het doel is om inwoners meer te betrekken bij het beleid en de uitvoering daarvan. De notitie bevat vragen die de raad helpen om een visie en ambitie te vormen. Het debat moet leiden tot de eerste contouren van deze visie en verordening. Er zijn argumenten voor het belang van participatie, zoals het verbeteren van de kwaliteit van beleid en het versterken van vertrouwen in de lokale democratie. Alternatieven zijn er ook, zoals het vaststellen van een modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Na het debat werkt het college aan een procesvoorstel en volgt in 2026 een conceptverordening. De uiteindelijke vaststelling van de verordening is gepland voor december 2026. Communicatie over het proces verloopt via gemeentelijke kanalen en de evaluatie van het beleid vindt plaats na invoering van de verordening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen giet op 27 novimber 2025 yn debat oer de startnotysje foar it partisipaasjebelied, mei de titel ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’. Dizze notysje is in earste stap rjochting in wetlik ferplichte partisipaasjeferoardering dy't uterlik op 1 jannewaris 2027 fêststeld wurde moat. It doel is om ynwenners mear te belûken by it belied en de útfiering dêrfan. De notysje befettet fragen dy't de ried helpe om in fisy en ambysje te foarmjen. It debat moat liede ta de earste kontueren fan dizze fisy en feroardering. Der binne arguminten foar it belang fan partisipaasje, lykas it ferbetterjen fan de kwaliteit fan belied en it fersterkjen fan fertrouwen yn de lokale demokrasy. Alternativen binne der ek, lykas it fêststellen fan in modelferoardering fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten. Nei it debat wurket it kolleezje oan in prosesfoarstel en folget yn 2026 in konseptferoardering. De úteinlike fêststelling fan de feroardering is pland foar desimber 2026. Kommunikaasje oer it proses ferrint fia gemeentlike kanalen en de evaluaasje fan it belied fynt plak nei ynfiering fan de feroardering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie participatie ‘Yn ’e mienskip, mei de mienskip’". Het betreft een startnotitie voor het participatiebeleid van de gemeente Achtkarspelen. Deze notitie dient als eerste stap in de ontwikkeling van een visie op participatie, met als doel een wettelijk verplichte participatieverordening vast te stellen vóór 1 januari 2027. De notitie bevat vragen die de gemeenteraad helpen bij het vormen van een mening over participatie. Het uiteindelijke doel is om inwoners meer te betrekken bij beleid en uitvoering, en om de kwaliteit en legitimiteit van beleid te versterken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, doelen en noodzaak van de startnotitie duidelijk uiteenzet. Het biedt een raamwerk voor verdere discussie en ontwikkeling van participatiebeleid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het participatiebeleid en de kaders vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het debat over de visie en ambitie van participatie en stelt uiteindelijk de participatieverordening vast.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die aan burgerparticipatie wordt gegeven en hoe deze in de praktijk wordt vormgegeven. Er moet ook worden gekozen tussen het ontwikkelen van een eigen verordening of het overnemen van een modelverordening van de VNG.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het vooral een startpunt voor discussie is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen, behalve de wettelijke deadline van 1 januari 2027.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om meningvormend van gedachten te wisselen over de startnotitie en richting te geven aan de verdere ontwikkeling van het participatiebeleid.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en stelt dat de input van inwoners essentieel is voor het ontwikkelen van beleid dat aansluit bij hun behoeften. Er worden verschillende methoden genoemd om inwoners te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar participatie kan indirect bijdragen aan duurzame besluitvorming door het vergroten van draagvlak en betrokkenheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn momenteel geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van dit voorstel. Eventuele kosten voor verdere participatie en communicatie worden later inzichtelijk gemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Startnotitie Participatieverordening Inwonersbetrokkenheid Visie Wet versterking participatie Gemeenteraad Debat Vertrouwen CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken