11-12-2025 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
00:00:31 - 00:25:16 - 00:29:35 - 00:33:06 - 00:33:12 - 00:33:50 - 00:34:06 - 00:34:23 - 00:34:52 - 00:35:21 - 00:35:50 - 00:36:06 - 00:37:02 - 00:37:10 - 00:37:47 - 00:38:25 - 00:39:27 - 00:39:47 - 00:47:24 - 00:47:55 - 00:49:17 - 00:49:36 - 00:50:00 - 00:50:27 - 00:55:20 - 00:55:36 - 00:55:44 - 00:56:18 - 00:57:00 - 00:57:33 - 00:58:14 - 01:05:15 - 01:07:48 - 01:17:16 - 01:17:32 - 01:18:13 - 01:20:38 - 01:20:47 - 01:21:11 - 01:22:58 - 01:23:01 - 01:29:43 - 01:30:43 - 01:36:18 - 01:36:50 - 01:37:01 - 01:37:20 - 01:37:28 - 01:37:29 - 01:40:43
Agendapunt 2 Buitensportaccommodatiebeleid
Gemeente Achtkarspelen worstelt met buitensportbeleid: "Wij voelen ons niet gehoord"
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat op het punt om een nieuw buitensportaccommodatiebeleid vast te stellen. Tijdens een recent debat kwamen diverse zorgen en kritiekpunten naar voren, vooral vanuit de skeelervereniging die zich niet gehoord voelt.
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen een besluit nemen over het nieuwe buitensportaccommodatiebeleid. Dit beleid is bedoeld om duidelijkheid te scheppen over de verantwoordelijkheden en het onderhoud van sportaccommodaties in de gemeente. Het voorstel omvat onder andere het vaststellen van een meerjarenonderhoudsplan voor sportvelden en het toekennen van een jaarlijkse subsidie van € 16.000 aan korfbalverenigingen met een eigen accommodatie. Ook wordt voorgesteld om eenmalige financiële bijdragen te verstrekken voor het vernieuwen van sportfaciliteiten en de overdracht van gebouwen aan sportverenigingen. Het beleid zal na drie jaar worden geëvalueerd om te beoordelen of aanpassingen nodig zijn. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met VVT en FC Surhústerfean over bijdragen voor nieuwe kleedaccommodaties, die in een apart voorstel zullen worden behandeld zodra de plannen zijn uitgewerkt.
Gemeente Achtkarspelen wrakselet mei bûtensportbelied: "Wy fiele ús net heard"
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet op it punt om in nij belied foar bûtensportakkommodaasjes fêst te stellen. Tidens in resint debat kamen ferskate soargen en kritykpunt nei foaren, benammen fanút de skeelerferiening dy't har net heard fielt.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen in beslút nimme oer it nije bûtensportakkommodaasjebelied. Dit belied is bedoeld om dúdlikheid te jaan oer de ferantwurdlikheden en it ûnderhâld fan sportakkommodaasjes yn de gemeente. It foarstel omfiemet ûnder oare it fêststellen fan in mearjierrenûnderhâldsplan foar sportfjilden en it takennen fan in jierlikse subsydzje fan € 16.000 oan kuorbalferienings mei in eigen akkommodaasje. Ek wurdt foarsteld om ienmalige finansjele bydragen te jaan foar it fernijen fan sportfoarsjennings en de oerdracht fan gebouwen oan sportferienings. It belied sil nei trije jier evaluearre wurde om te beoardieljen oft oanpassingen nedich binne. Derneist binne der petearen geande mei VVT en FC Surhústerfean oer bydragen foar nije klaaiakkommodaasjes, dy't yn in apart foarstel behannele wurde sille sadree't de plannen útwurke binne.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Buitensportaccommodatiebeleid gemeente Achtkarspelen". Het voorstel beoogt het vaststellen van een nieuw buitensportaccommodatiebeleid en een meerjaren onderhoudsplan voor sportvelden van 2026-2035. Het doel is om duidelijkheid te scheppen over verantwoordelijkheden, financiële sturing te verbeteren, en sportaccommodaties toekomstbestendig te maken. Het omvat financiële bijdragen voor korfbalverenigingen, eenmalige kosten voor vernieuwing van inrichtingselementen en overdracht van gebouwen, en het evalueren van het beleid na drie jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en een plan voor de implementatie en evaluatie van het beleid. Het bevat echter veel technische details die mogelijk moeilijk te begrijpen zijn voor leken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleid en het goedkeuren van de financiële bijdragen en begrotingswijzigingen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het nieuwe beleid, de financiële bijdragen, en de structurele uitzetting van de begroting. Er moet ook worden gekozen of de voorgestelde evaluatieperiode van drie jaar passend is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige subsidies kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het nieuwe buitensportaccommodatiebeleid en het meerjaren onderhoudsplan vast te stellen, de financiële bijdragen goed te keuren, en de voorgestelde evaluatie en afschrijvingstermijnen te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met buitensportverenigingen en dat hun input is verwerkt in het beleid. Er is echter geen gedetailleerde beschrijving van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het kader van klimaatverandering en de noodzaak van efficiënter onderhoud van sportvelden, zoals het installeren van automatische beregeningssystemen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met eenmalige kosten van €1.811.020 en structurele lasten. Deze worden deels gedekt door de algemene reserve en de herverdeling van bestaande budgetten. De afhankelijkheid van toekomstige subsidies voor compensatie is een risico.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitensportaccommodatiebeleid Meerjaren onderhoudsplan Korfbalverenigingen Algemene reserve Beregeningsinstallaties Afschrijvingstermijnen Inrichtingselementen Overdracht opstallen Financiële consequenties KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Vaststellen Verordening op de agendacommissie Achtkarspelen 2026
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over een nieuwe verordening voor de agendacommissie. Deze verordening heeft als doel de agendacommissie los te koppelen van het presidium, wat de positie van de gemeenteraad versterkt en de transparantie en burgerparticipatie bevordert. De agendacommissie zal verantwoordelijk zijn voor de agendering en voorbereiding van onderwerpen zonder politieke invloed. Dit voorstel komt voort uit een onderzoek naar het vergadermodel van Achtkarspelen, uitgevoerd door een stagiaire van de Thorbecke Academie. De aanbevelingen uit dit onderzoek zijn door een werkgroep van de raad uitgewerkt en besproken. Het presidium legt deze voorstellen nu voor aan de raad. Het doel is om de nieuwe werkwijze per 1 januari 2026 in te voeren, zodat er ervaring mee kan worden opgedaan vóór de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer in nije feroardering foar de agindakommisje. Dizze feroardering hat as doel de agindakommisje los te keppeljen fan it presidium, wat de posysje fan de gemeenteried fersterket en de transparânsje en boargerpartisipaasje befoarderet. De agindakommisje sil ferantwurdlik wêze foar de agindearring en tarieding fan ûnderwerpen sûnder politike ynfloed. Dit foarstel komt fuort út in ûndersyk nei it gearkomstemodel fan Achtkarspelen, útfierd troch in staazjêr fan de Thorbecke Akademy. De oanbefellings út dit ûndersyk binne troch in wurkgroep fan de ried útwurke en besprutsen. It presidium leit dizze foarstellen no foar oan de ried. It doel is om de nije wurkwize per 1 jannewaris 2026 yn te fieren, sadat der ûnderfining mei opdien wurde kin foar de gemeenteriedsferkiezings yn maart 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen Verordening op de Agendacommissie Achtkarspelen 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de agendacommissie van Achtkarspelen, die de agendacommissie loskoppelt van het presidium. Dit volgt uit aanbevelingen van een onderzoek naar het vergadermodel van de gemeente. De nieuwe structuur beoogt de positie van de gemeenteraad te versterken, de agendering en voorbereiding van stukken te stroomlijnen, de kwaliteit van informatievoorziening te verbeteren, burgerparticipatie te stimuleren en vergaderingen effectiever te maken. De agendacommissie krijgt een niet-politieke rol en kan burgers actief betrekken in de beeldvormende fase van besluitvorming.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de doelen, de structuur van de nieuwe agendacommissie en de verwachte effecten. Het biedt ook alternatieven en bespreekt mogelijke risico's.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen op basis van artikel 16 van de Gemeentewet. De raad moet beslissen over de samenstelling en de rol van de agendacommissie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van de nieuwe verordening of het handhaven van de huidige structuur. Er moet ook worden besloten over de samenstelling van de agendacommissie, met een keuze tussen voorzitters van de raadscommissie of fractievoorzitters.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals het versterken van de positie van de raad en het verbeteren van de informatievoorziening.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening op de agendacommissie Achtkarspelen 2026 vast te stellen en de voorzitters van de informatiecarrousel tot aan de verkiezingen te benoemen als lid van de agendacommissie.
Participatie
Het voorstel benadrukt de rol van de agendacommissie in het bevorderen van burgerparticipatie. Burgers en belanghebbenden kunnen actief worden uitgenodigd voor de beeldvormende fase van het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op bestuurlijke processen en participatie.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het voorstel lijkt geen directe kosten met zich mee te brengen, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agendacommissie Verordening Burgerparticipatie Vergadermodel Transparantie BOB-model Presidium Onderzoek Griffie Duale stelselVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 4 Vaststellen Verordening op de raadscommissie Byld Achtkarspelen 2026
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over een nieuwe verordening voor de raadscommissie 'Byld'. Deze verordening is bedoeld om de structuur en werkwijze van de commissie vast te leggen. De commissie speelt een rol in de beeldvormende fase van het vergadermodel, waarin raadsleden, steunfractieleden en het college samenwerken. De verordening is gebaseerd op aanbevelingen uit een onderzoek van een stagiaire van de Thorbecke Academie en verder uitgewerkt door een werkgroep van de raad. De nieuwe regels moeten zorgen voor duidelijkheid over de rol en taken van de commissie, de status binnen de gemeentewet en de rolverdeling tussen de betrokken partijen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de invoering van deze verordening. Als alternatief kan de raad ervoor kiezen om de oude regeling te behouden, maar dit kan leiden tot onduidelijkheid en inconsistentie. Na vaststelling zal de verordening op 1 januari 2026 in werking treden.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer in nije feroardering foar de riedskommisje 'Byld'. Dizze feroardering is bedoeld om de struktuer en wurkwize fan de kommisje fêst te lizzen. De kommisje spilet in rol yn de byldfoarmjende faze fan it gearkomstemodel, wêryn riedsleden, stipefraksjeleden en it kolleezje gearwurkje. De feroardering is basearre op oanbefellings út in ûndersyk fan in staazjêr fan de Thorbecke Akademy en fierder útwurke troch in wurkgroep fan de ried. De nije regels moatte soargje foar dúdlikens oer de rol en taken fan de kommisje, de status binnen de gemeentewet en de rolferdieling tusken de belutsen partijen. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan de ynfiering fan dizze feroardering. As alternatyf kin de ried derfoar kieze om de âlde regeling te behâlden, mar dit kin liede ta ûndúdlikens en ynkonsistinsje. Nei fêststelling sil de feroardering op 1 jannewaris 2026 yn wurking trede.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Verordening op de Raadscommissie Byld Achtkarspelen 2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Verordening op de Raadscommissie Byld Achtkarspelen 2026". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Achtkarspelen een nieuwe verordening vast te laten stellen voor de raadscommissie 'Byld'. Deze verordening regelt de inrichting en werkwijze van de commissie, die zich richt op de beeldvormende fase binnen het vergadermodel (BOB-structuur). Het is gebaseerd op aanbevelingen uit een onderzoek van een stagiaire van de Thorbecke Academie en uitgewerkt door een werkgroep van de raad. De verordening moet zorgen voor duidelijkheid over de rolverdeling en participatie van inwoners.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de raadscommissie en de rolverdeling binnen de beeldvormende fase. Het bevat argumenten, alternatieven, risico’s en een communicatieplan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen op grond van artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet. De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van de nieuwe verordening of het blijven werken met de oude regeling. De keuze beïnvloedt de duidelijkheid en consistentie van de werkwijze binnen de BOB-structuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het specifieke doelen stelt voor de raadscommissie en een tijdlijn biedt voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening op de raadscommissie Byld Achtkarspelen 2026 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel bevordert participatie door insprekers structureel een podium te geven in de beeldvormende fase, wat bijdraagt aan transparantie en betrokkenheid van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van deze verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Raadscommissie Byld Beeldvorming BOB-structuur Thorbecke Academie Stagiaire Informatiecarrousel Gemeentewet Inspraak TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 5 Vaststellen Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2026
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over een nieuwe verordening voor het presidium. Deze verordening moet zorgen voor een duidelijke taakverdeling tussen het presidium en de agendacommissie. De voorgestelde wijzigingen komen voort uit aanbevelingen van een stagiaire van de Thorbecke Academie, die het vergadermodel van de gemeente heeft geëvalueerd. De nieuwe verordening beoogt de positie van de gemeenteraad te versterken door een bredere taakomschrijving voor het presidium. Ook biedt de verordening meer flexibiliteit in de vergaderfrequentie. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen. Na vaststelling zal de verordening op 1 januari 2026 in werking treden en worden gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer in nije feroardering foar it presidium. Dizze feroardering moat soargje foar in dúdlike taakferdieling tusken it presidium en de agindakommisje. De foarstelde wizigingen komme fuort út oanbefellings fan in staazjêr fan de Thorbecke Akademy, dy't it gearkomstemodel fan de gemeente evaluearre hat. De nije feroardering is bedoeld om de posysje fan de gemeenteried te fersterkjen troch in bredere taakbeskriuwing foar it presidium. Ek biedt de feroardering mear fleksibiliteit yn de gearkomstefrekwinsje. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze wizigingen. Nei fêststelling sil de feroardering op 1 jannewaris 2026 yn wurking trede en wurde kommunisearre fia de gemeentlike kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen Verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe verordening voor het presidium van de gemeenteraad van Achtkarspelen. De wijzigingen zijn gebaseerd op aanbevelingen uit een evaluatie van het vergadermodel door een stagiaire van de Thorbecke Academie. De nieuwe verordening beoogt een duidelijke taakverdeling tussen het presidium en de agendacommissie, versterkt de positie van de gemeenteraad en biedt flexibiliteit in vergaderfrequentie. Het presidium wordt een strategisch forum dat de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van de raad bevordert. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van deze verordening.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de redenen daarvoor, en de verwachte effecten. Ook worden alternatieven en mogelijke risico's besproken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen op basis van de Gemeentewet en het Reglement van Orde. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de taakverdeling tussen het presidium en de agendacommissie veranderen en de positie van de gemeenteraad versterken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbaarheid en acceptatie zijn minder expliciet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de verordening op het presidium van de raad van Achtkarspelen 2026 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, hoewel het onderwerp niet door de raad is geagendeerd maar onder 'overige stukken' valt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van deze verordening. Dit wordt expliciet in het voorstel vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Presidium Agendacommissie Taakverdeling Gemeentewet Thorbecke Academie Evaluatie Aanbevelingen Flexibiliteit VergaderfrequentieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 6 Vaststellen Reglement van Orde gemeenteraad Achtkarspelen 2026
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten om een nieuw Reglement van Orde (RvO) vast te stellen. Dit nieuwe RvO is gebaseerd op aanbevelingen uit een onderzoek van een stagiaire van de Thorbecke Academie, met als doel efficiëntere en effectievere vergaderingen. Het voorstel omvat onder andere nieuwe spreekregels, meer flexibiliteit in vergadertijden en schriftelijke beantwoording van technische vragen. Hoewel er enkele risico's zijn, zoals beperkte spreektijd bij complexe onderwerpen, biedt het nieuwe RvO ook oplossingen, zoals de mogelijkheid voor de raad om anders te beslissen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. Na vaststelling zal de nieuwe werkwijze gecommuniceerd worden via de gemeentelijke kanalen en treedt het RvO in werking op 1 januari 2026.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute om in nij Reglemint fan Oarder (RvO) fêst te stellen. Dit nije RvO is basearre op oanbefellings út in ûndersyk fan in staazjêr fan de Thorbecke Akademy, mei as doel effisjintere en effektyfere gearkomsten. It foarstel omfiemet ûnder oare nije sprekrjochtlinen, mear fleksibiliteit yn gearkomsttiden en skriftlike beantwurding fan technyske fragen. Hoewol't der guon risiko's binne, lykas beheinde sprektiid by komplekse ûnderwerpen, biedt it nije RvO ek oplossingen, lykas de mooglikheid foar de ried om oars te besluten. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit beslút. Nei fêststelling sil de nije wurkwize kommunisearre wurde fia de gemeentlike kanalen en giet it RvO yn wurking op 1 jannewaris 2026.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen Reglement van Orde gemeenteraad Achtkarspelen 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Reglement van Orde gemeenteraad Achtkarspelen 2026". Het presidium stelt voor om een nieuw Reglement van Orde (RvO) vast te stellen, gebaseerd op aanbevelingen uit een onderzoek van een stagiaire van de Thorbecke Academie. Het doel is om de vergaderingen van de gemeenteraad efficiënter en effectiever te maken door nieuwe spreekregels, meer flexibiliteit in vergadertijden en een striktere scheiding van vergadermodellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de achtergrond van het onderzoek, en de verwachte effecten. Er zijn ook alternatieven en risico's besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het besluit te nemen, aangezien het gaat om de inrichting van de eigen werkwijze en vergaderstructuur, zoals bepaald in artikel 16 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de aanbevelingen uit het onderzoek willen overnemen en het nieuwe RvO willen vaststellen. Dit omvat keuzes over de efficiëntie van vergaderingen, de flexibiliteit van vergadertijden, en de manier waarop technische vragen worden behandeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de nieuwe regels moet in de praktijk worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe Reglement van Orde vast te stellen tijdens de vergadering op 18 december 2025.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners bij de totstandkoming van het RvO, omdat het vooral de interne werkwijze van de raad betreft. Wel is er ruimte voor inwoners om in te spreken tijdens de informatiesessie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de interne werkwijze van de raad.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van deze verordening. Het voorstel geeft aan dat er geen extra kosten zijn.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt een duidelijke richting voor het verbeteren van de vergaderstructuur van de gemeenteraad van Achtkarspelen. De raad moet overwegen of de voorgestelde wijzigingen de gewenste efficiëntie en effectiviteit zullen opleveren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van Orde (RvO) Vergaderstructuur Thorbecke Academie Efficiëntie Flexibiliteit Herenakkoord Technische vragen Transparantie Agendacommissie Raadscommissie ByldVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 7 Overdrachtsdocument ‘In goed begjin is it heale wurk’
Samenvatting
Op 18 december 2025 overweegt de gemeenteraad van Achtkarspelen om een overdrachtsdocument vast te stellen. Dit document, getiteld 'In goed begjin is it heale wurk', is bedoeld als handreiking voor de nieuwe gemeenteraad die na de verkiezingen van 18 maart 2026 aantreedt. De werkgroep 'Raad van de Toekomst', bestaande uit raadsleden en steunfractieleden van alle fracties, heeft het document opgesteld. Het bevat praktische informatie en aanbevelingen om de positie van de raad in het duale stelsel te versterken en een goede start te waarborgen. Het document is zorgvuldig samengesteld met inbreng van alle fracties en biedt adviezen over onder andere vergaderstructuur, informatievoorziening en integriteit. Het vaststellen van het document is een bevoegdheid van de gemeenteraad en is bedoeld om de nieuwe raad een sterke start te geven. Er zijn geen alternatieven voor het document, en het legt geen verplichtingen op aan de nieuwe raad. In februari 2026 organiseert de gemeente een informatieavond voor de partijen die deelnemen aan de raadsverkiezingen om hen te informeren over het proces na de verkiezingen.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 oerwaget de gemeenteried fan Achtkarspelen om in oerdrachtsdokumint fêst te stellen. Dit dokumint, mei de titel 'In goed begjin is it heale wurk', is bedoeld as hânriking foar de nije gemeenteried dy't nei de ferkiezingen fan 18 maart 2026 oantrêdet. De wurkgroep 'Ried fan de Takomst', besteande út riedsleden en stipefraksjeleden fan alle fraksjes, hat it dokumint opsteld. It befettet praktyske ynformaasje en oanbefellingen om de posysje fan de ried yn it duale stelsel te fersterkjen en in goede start te garandearjen. It dokumint is soarchfâldich gearstald mei ynbring fan alle fraksjes en biedt advizen oer ûnder oaren gearkomstestruktuer, ynformaasjeferskaffing en yntegriteit. It fêststellen fan it dokumint is in foech fan de gemeenteried en is bedoeld om de nije ried in sterke start te jaan. Der binne gjin alternativen foar it dokumint, en it leit gjin ferplichtingen op oan de nije ried. Yn febrewaris 2026 organisearret de gemeente in ynformaasjejûn foar de partijen dy't dielnimme oan de riedsferkiezingen om harren te ynformearjen oer it proses nei de ferkiezingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen overdrachtsdocument gemeenteraad Achtkarspelen
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het overdrachtsdocument 'In goed begjin is it heale wurk' als handreiking voor de nieuwe gemeenteraad van Achtkarspelen na de verkiezingen van 18 maart 2026. Het document, opgesteld door de werkgroep 'Raad van de Toekomst', bevat praktische informatie en aanbevelingen om de positie van de raad in het duale stelsel te versterken. Het biedt adviezen over vergaderstructuur, informatievoorziening, regionale samenwerking, participatie en integriteit. Het doel is om de nieuwe raad een sterke start te geven en een transparante bestuurscultuur te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en goed doordacht. Het document is zorgvuldig samengesteld met input van alle fracties en biedt een breed scala aan aanbevelingen die relevant zijn voor de nieuwe raad.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het overdrachtsdocument vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in de voorbereiding op de nieuwe raadsperiode en het versterken van de raad in het duale stelsel.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het overdrachtsdocument willen vaststellen als handreiking voor de nieuwe raad. Dit omvat het overwegen van de aanbevelingen en het bepalen van de prioriteiten voor de nieuwe raadsperiode.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, maar biedt wel duidelijke richtlijnen en aanbevelingen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het overdrachtsdocument vast te stellen als handreiking voor de nieuwe gemeenteraad.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het document beschikbaar te stellen voor inspraak en door een informatieavond te organiseren voor de deelnemende partijen aan de verkiezingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn in de context van een transparante en toekomstgerichte bestuurscultuur.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het document dient als een handreiking en legt geen financiële verplichtingen op.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overdrachtsdocument Raad van de Toekomst Gemeenteraadsverkiezingen Duale stelsel Informatievoorziening Regionale samenwerking Integriteit Jongerenparticipatie Transparante bestuurscultuur Agressie en intimidatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 8 Begrotingswijzigingen december 2025
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen besluiten over voorgestelde wijzigingen in de begroting van 2025. Deze wijzigingen hebben een positief effect van € 2.333.000 op het begrotingssaldo. De raad zal onder andere beslissen over het verhogen van het voorbereidingskrediet voor Schuilenga met € 20.000 en het toevoegen van bedragen aan de reserve overlopende posten. Ook zal de raad besluiten over het onttrekken van bedragen aan de reserves in 2026. Verder wordt er gekeken naar de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD, waarbij de raad geen zienswijze zal indienen. Het onderwerp staat op de agenda zodat inwoners hun mening kunnen geven. De wijzigingen zijn deels het gevolg van de septembercirculaire en andere bijstellingen binnen het Gemeentefonds. Er is ook een tekort van € 2,5 miljoen verwacht voor Jeugdzorg in 2025. De raad heeft de bevoegdheid om de kaders van de begroting aan te passen.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer foarstelde wizigingen yn de begrutting fan 2025. Dizze wizigingen hawwe in posityf effekt fan € 2.333.000 op it begruttingssaldo. De ried sil ûnder oaren beslute oer it ferheegjen fan it tariedingskredyt foar Skûlenga mei € 20.000 en it tafoegjen fan bedragen oan de reserve oerlappende posten. Ek sil de ried beslute oer it ûntnimmen fan bedragen oan de reserves yn 2026. Fierder wurdt der sjoen nei de effekten op de bydrage oan de WM8KTD, wêrby't de ried gjin miening jaan sil. It ûnderwerp stiet op de aginda sadat ynwenners harren miening jaan kinne. De wizigingen binne foar in part it gefolch fan de septimber-sirkulêre en oare bystellings binnen it Gemeentefûns. Der wurdt ek in tekoart fan € 2,5 miljoen ferwachte foar Jeugdzorg yn 2025. De ried hat de foech om de kaders fan de begrutting oan te passen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen december 2025". Het voorstel betreft een reeks wijzigingen in de begroting van 2025, die een positief effect van € 2.333.000 op het begrotingssaldo hebben. De wijzigingen omvatten onder andere de verwerking van nabetalingen voor Jeugdzorg, aanpassingen in stelposten, en ontvangen middelen voor statushouders. Ook worden er bedragen toegevoegd aan en onttrokken uit de reserves voor overlopende posten. De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze wijzigingen en geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting van de WM8KTD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en hun financiële impact. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere specificaties bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren en de kaders bij te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de financiële herverdeling, inclusief de verhoging van het voorbereidingskrediet en de aanpassingen in de reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijk besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting van de WM8KTD.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwonersparticipatie in het voorstel, hoewel het onderwerp wel op de agenda staat voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een positief effect van € 2.333.000 op het begrotingssaldo. De financiële gevolgen worden gedekt door aanpassingen in de reserves en ontvangen middelen van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Reserve overlopende posten Jeugdzorg Gemeentefonds Septembercirculaire BVO-ICT Voorbereidingskrediet Schuilenga Algemene reserve Tekorten Statushouders huisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 9 Versterking organisatie
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt op 18 december 2025 te beslissen over een voorstel om de organisatie te versterken. Dit voorstel richt zich op het verbeteren van de financiële processen, het sociaal domein en de organisatieontwikkeling. Er wordt voorgesteld om de formatie tijdelijk uit te breiden met 2,11 fte voor het team financieel beheer en structureel met 2 fte voor het team Participatie. Daarnaast wordt er voorgesteld om tijdelijke middelen in te zetten voor een programmamanager organisatieontwikkeling en voor kennisopbouw. De kosten voor deze maatregelen worden deels gedekt uit het begrotingssaldo en deels uit de algemene reserve. Het doel is om de organisatie stabieler, wendbaarder en toekomstbestendiger te maken, zodat zij haar wettelijke taken en maatschappelijke opgaven beter kan uitvoeren. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om hierover te beslissen, gezien de structurele budgettaire gevolgen en de inzet van middelen uit reserves.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget op 18 desimber 2025 te besluten oer in foarstel om de organisaasje te fersterkjen. Dit foarstel rjochtet him op it ferbetterjen fan de finansjele prosessen, it sosjaal domein en de organisaasje-ûntwikkeling. Der wurdt foarsteld om de formaasje tydlik út te wreidzjen mei 2,11 fte foar it team finansjeel behear en struktureel mei 2 fte foar it team Partisipaasje. Dêrneist wurdt der foarsteld om tydlike middels yn te setten foar in programmamanager organisaasje-ûntwikkeling en foar kennisopbou. De kosten foar dizze maatregels wurde diels dekt út it begruttingssaldo en diels út de algemiene reserve. It doel is om de organisaasje stabiler, fleksibeler en takomstbestindiger te meitsjen, sadat sy har wetlike taken en maatskiplike opjeften better útfieren kin. De gemeenteried hat de foech om hjir oer te besluten, sjoen de strukturele budzjetêre gefolgen en de ynset fan middels út reserves.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Versterking organisatie". Het voorstel richt zich op het versterken van de gemeentelijke organisatie van Achtkarspelen na de ontvlechting van de werkmaatschappij. Het bevat zowel structurele als tijdelijke maatregelen om de bedrijfsvoering, de P&C-cyclus, het sociaal domein en de organisatieontwikkeling te verbeteren. Het doel is om een stabiele, wendbare en deskundige organisatie te creëren die haar wettelijke taken en maatschappelijke opgaven op een verantwoorde en toekomstbestendige manier kan uitvoeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het biedt een grondige analyse van de huidige situatie, de noodzaak voor versterking en de financiële implicaties. Het bevat concrete maatregelen en dekkingsvoorstellen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het moet beslissen over de voorgestelde uitbreiding van de formatie en de financiële dekking daarvan. De raad moet ook toezien op de uitvoering en voortgang van de maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde investeringen in formatie en organisatieontwikkeling willen goedkeuren. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de verwachte verbeteringen in de organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, zoals het verlagen van de caseload en het verbeteren van de P&C-cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde formatie-uitbreidingen en financiële middelen goed te keuren, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op interne organisatorische versterking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op organisatorische en financiële versterking.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn significant, met structurele lasten van € 392.000 per jaar voor 2026-2028 en € 190.000 vanaf 2029. De dekking komt uit het begrotingssaldo en de algemene reserve. De incidentele kosten worden gedekt door de algemene reserve en de bestemmingsreserve.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt een duidelijke route voor de versterking van de gemeentelijke organisatie, met een gedetailleerde financiële dekking. De raad moet de kosten tegen de verwachte voordelen afwegen en beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Versterking organisatie P&C-cyclus Participatie Organisatieontwikkeling Formatie-uitbreiding Kennisopbouw Continuïteit Programmamanager Begrotingssaldo BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 10 VIC en Normenkader 2026
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het vaststellen van het normenkader voor 2026. Dit normenkader bevat regels voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole. De raad overweegt ook om goedkeuringstoleranties vast te stellen, waarbij afwijkingen in de jaarrekening tot 2% een goedkeurende verklaring krijgen. Verder wordt een verantwoordingsgrens van 2% van de totale lasten en een rapportagegrens van € 50.000,- overwogen. Het college heeft het Beleidsplan (V)IC 2025-2028 geactualiseerd en het VIC jaarplan 2026 opgesteld. Deze documenten worden ter kennisname aan de raad voorgelegd. Inwoners kunnen inspreken over dit onderwerp, dat als 'overige stukken' op de agenda staat.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it fêststellen fan it normenkader foar 2026. Dit normenkader befettet regels foar de rjochtmjittigensferantwurding en accountantskontrôle. De ried oerwaget ek om goedkarringstolerânsjes fêst te stellen, wêrby't ôfwikingen yn de jierrekken oant 2% in goedkarrende ferklearring krije. Fierder wurdt in ferantwurdingsgrins fan 2% fan de totale lêsten en in rapportaazjegrins fan € 50.000,- oerwage. It kolleezje hat it Beliedsplan (V)IC 2025-2028 aktualisearre en it VIC jierplan 2026 opsteld. Dizze dokuminten wurde foar kennisnimming oan de ried foarlein. Ynwenners kinne ynsprekke oer dit ûnderwerp, dat as 'oare stikken' op de aginda stiet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Normenkader 2026 en (V)IC Beleidsplan 2025-2028". Het doel is om het normenkader voor 2026 vast te stellen, inclusief goedkeuringstoleranties, verantwoordings- en rapportagegrenzen. Het normenkader is een inventarisatie van relevante wet- en regelgeving voor de accountantscontrole. Het voorstel beoogt meer maatwerk en jaarlijkse vaststelling van deze kaders door de raad, wat de rechtmatigheidsverantwoording versterkt. Het college heeft het beleidsplan (V)IC geactualiseerd, passend bij de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en kaders voor de vaststelling van het normenkader en de bijbehorende grenzen. Het bevat ook alternatieven en risico's.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor de jaarlijkse vaststelling van het normenkader, goedkeuringstoleranties, verantwoordings- en rapportagegrenzen. Dit stelt de raad in staat om de kaders voor rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole te bepalen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de goedkeuringstoleranties, verantwoordings- en rapportagegrenzen. Strengere normen kunnen leiden tot hogere controlekosten en een grotere kans op een niet-goedkeurende verklaring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader 2026 vast te stellen, inclusief de voorgestelde goedkeuringstoleranties, verantwoordings- en rapportagegrenzen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden vermeld, behalve dat het onderwerp onder 'overige stukken' op de agenda staat voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de controlekosten, die kunnen stijgen bij strengere normen. De verantwoordingsgrens is 2% van de totale lasten exclusief stortingen in de reserves, wat neerkomt op €2.124.440. De rapportagegrens is vastgesteld op €50.000. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader 2026 Goedkeuringstoleranties Verantwoordingsgrens Rapportagegrens Rechtmatigheidsverantwoording Beleidsplan (V)IC 2025-2028 VIC jaarplan 2026 Accountantscontrole Bado-richtlijnen Interne controlesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 11 Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over de vaststelling van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2026. Deze verordening wordt periodiek aangepast op basis van wijzigingen in wet- en regelgeving en nieuwe jurisprudentie. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere het verwijderen van een foutieve zinsnede in artikel 2.12 over het maken of veranderen van een uitweg, en de toevoeging van artikelen over het verbod op slapen op openbare plaatsen en gebiedsontzeggingen. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de APV beter af te stemmen op de huidige wetgeving en om de handhaving te verbeteren. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen. Na besluitvorming zal de aangepaste APV worden gepubliceerd op verschillende platforms, waaronder Overheid.nl.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer de fêststelling fan de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) 2026. Dizze feroardering wurdt periodyk oanpast op basis fan wizigingen yn wet- en regeljouwing en nije jurisprudentie. De foarstelde wizigingen omfetsje ûnder oare it ferwiderjen fan in foutieve sin yn artikel 2.12 oer it meitsjen of feroarjen fan in útwei, en de tafoeging fan artikels oer it ferbod op sliepen op iepenbiere plakken en gebietsûntsizzingen. Dizze oanpassingen binne bedoeld om de APV better ôf te stimmen op de hjoeddeiske wetjouwing en om de hanthavening te ferbetterjen. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze wizigingen. Nei beslútfoarming sil de oanpaste APV publisearre wurde op ferskate platfoarms, ynklusyf Overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisering Algemene plaatselijke verordening Achtkarspelen (APV)". Het voorstel betreft de periodieke aanpassing van de APV van Achtkarspelen voor 2026. De wijzigingen zijn gebaseerd op voorstellen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en interne evaluaties. Belangrijke wijzigingen omvatten het verwijderen van een foutieve zinsnede in artikel 2.12, de toevoeging van een verbod op het gebruik van openbare plaatsen als slaapplaats, en de introductie van gebiedsontzeggingen. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de APV in lijn te brengen met actuele wetgeving en jurisprudentie, en om de bestuurlijke slagkracht te vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, noodzaak en specifieke wijzigingen van de APV beschrijft. Echter, de impact van het niet opnemen van artikel 2:81 wordt nog onderzocht, wat een open eind laat.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de APV vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor eventuele uitvoeringsbesluiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de APV actueel en effectief te houden. Er moet ook worden overwogen of de niet-opgenomen wijzigingen, zoals artikel 2:81, op een later moment moeten worden toegevoegd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een besluit over artikel 2:81 kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV 2026 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, hoewel het onderwerp niet door de raad is geagendeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (APV) Wijziging VNG Jurisprudentie Wet- en regelgeving Gebiedsontzeggingen Openbare orde Uitweg Slaapplaats OndermijningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 12 Beleidsplan Armoede en Schulden 2025-2028
Gemeente Achtkarspelen zet in op integrale aanpak armoede en schulden
De gemeenteraad van Achtkarspelen buigt zich binnenkort over het Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 – 2028. Dit plan, dat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 moet ingaan, belooft een integrale aanpak van armoede en schulden, met een sterke focus op preventie en publieksvoorlichting.
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over het nieuwe Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 – 2028. Dit plan moet met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 ingaan. Het nieuwe beleidsplan vervangt het vorige Beleidsplan Integrale Schulddienstverlening 2020 – 2024 en de armoedebestrijdingsonderdelen uit het Beleidskader Sociaal Domein 2019 – 2022. Het plan richt zich op een integrale aanpak van armoede en schulden, met nadruk op preventie, inkomensondersteuning, schulddienstverlening en het vergroten van het bereik van regelingen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan de vaststelling van dit plan. De Adviesraad Sociaal Domein steunt de integrale aanpak en de focus op publieksvoorlichting en eenvoudige aanvraagprocedures. Na vaststelling zal het team Beleid en Advies Ruimte en Sociaal de verdere uitvoering verzorgen. Evaluatie van het plan staat gepland voor 2028.
Gemeente Achtkarspelen set yn op yntegraal oanpak earmoede en skulden
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûcht him aanst oer it Beliedsplan Earmoede & Skulden 2025 – 2028. Dit plan, dat mei weromwurkjende krêft fanôf 1 jannewaris 2025 yngean moat, belooft in yntegraal oanpak fan earmoede en skulden, mei in sterke fokus op previnsje en publyksfoarljochting.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer it nije Beliedsplan Earmoede & Skulden 2025 – 2028. Dit plan moat mei weromwurkjende krêft fanôf 1 jannewaris 2025 yngie. It nije beliedsplan ferfangt it foarige Beliedsplan Integrale Skulddienstferliening 2020 – 2024 en de earmoedebestridingsûnderdielen út it Beliedskader Sosjaal Domein 2019 – 2022. It plan rjochtet him op in yntegraal oanpak fan earmoede en skulden, mei klam op previnsje, ynkommensûndersteuning, skulddienstferliening en it fergrutsjen fan it berik fan regelingen. Der binne gjin finansjele gefolgen of risiko's ferbûn oan de fêststelling fan dit plan. De Advysried Sosjaal Domein stipet de yntegraal oanpak en de fokus op publyksfoarljochting en ienfâldige oanfreechprosedueres. Nei fêststelling sil it team Belied en Advys Romte en Sosjaal de fierdere útfiering fersoargje. Evaluaasje fan it plan stiet pland foar 2028.
-
Analyse van het document
Analyse van het Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 - 2028
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 - 2028". Dit plan beoogt een integraal beleid voor armoede- en schulddienstverlening, waarbij zowel symptomen worden bestreden als preventieve maatregelen worden genomen. Het plan vervangt het vorige Beleidsplan Integrale Schulddienstverlening 2020 – 2024 en onderdelen van het Beleidskader Sociaal Domein 2019 – 2022. Het is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 van kracht, ondanks vertraging door organisatorische veranderingen en ziekte van een medewerker.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke beleidskaders en uitgangspunten voor armoede- en schulddienstverlening omvat. Het bouwt voort op eerdere plannen en integreert armoedebestrijding, wat de samenhang en effectiviteit bevordert.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan vast te stellen. Het is hun taak om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de integratie van armoedebestrijding in het schulddienstverleningsbeleid en of zij akkoord gaat met de voortzetting en eventuele verbetering van het huidige beleid.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en een tijdsbestek (2025-2028) heeft. Het is meetbaar door de evaluatie aan het einde van de looptijd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan met terugwerkende kracht vast te stellen en het te zien als opvolger van eerdere beleidsplannen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de Adviesraad Sociaal Domein, die positief staat tegenover de integrale aanpak en de vier pijlers van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door armoede en schulden aan te pakken.
Financiële Gevolgen:
Het vaststellen van het beleidsplan heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen extra budget nodig is of dat het binnen bestaande middelen wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Armoede & Schulden 2025 - 2028 Integrale Schulddienstverlening Armoedebestrijding Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Preventie Vroegsignalering Inkomensondersteuning Publieksvoorlichting Adviesraad Sociaal Domein EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 13 Nieuwe subsidieregeling peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt een nieuwe subsidieregeling voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie in te voeren, die op 1 januari 2026 van start zou moeten gaan. Deze regeling zou de verouderde Deelverordening uit 2014 vervangen. Het jaar 2026 zou als overgangsjaar dienen, waarin de huidige en nieuwe regelingen naast elkaar bestaan. De nieuwe regeling biedt meer flexibiliteit en maakt het mogelijk om sneller in te spelen op veranderingen. Er wordt een 'koptarief' voorgesteld om de kosten van peuteropvang te dekken, zodat alle aanbieders gelijk worden behandeld. De gemeente wil hiermee transparante en eenduidige subsidieregels vaststellen. Evaluaties en overleg met aanbieders zijn gepland om de regeling verder te ontwikkelen. De gemeenteraad zal op 18 december 2025 een besluit nemen over dit voorstel.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget in nije subsidieregeling foar pjutte-opfang en foar- en ier-skoalse edukaty yn te fieren, dy't op 1 jannewaris 2026 fan start gean soe. Dizze regeling soe de ferâldere Dielferoardering út 2014 ferfange. It jier 2026 soe as oergongsjier tsjinje, wêryn de hjoeddeiske en nije regelingen njonken inoar bestean. De nije regeling biedt mear fleksibiliteit en makket it mooglik om flugger yn te spyljen op feroarings. Der wurdt in 'koptarief' foarsteld om de kosten fan pjutte-opfang te dekken, sadat alle oanbieders gelyk behannele wurde. De gemeente wol hjirmei transparante en ienriedige subsidieregels fêststelle. Evaluaasjes en oerlis mei oanbieders binne pland om de regeling fierder te ûntwikkeljen. De gemeenteried sil op 18 desimber 2025 in beslút nimme oer dit foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwe subsidieregeling peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie Achtkarspelen 2026". Het voorstel beoogt de verouderde Deelverordening Peuteropvang en Voorschoolse Educatie uit 2014 te vervangen door een nieuwe subsidieregeling die beter aansluit bij de huidige landelijke ontwikkelingen en lokale behoeften. Het jaar 2026 wordt als overgangsjaar aangewezen om de nieuwe regeling te implementeren en te evalueren. De nieuwe regeling biedt meer flexibiliteit en maakt het mogelijk om sneller in te spelen op veranderingen. Het voorstel omvat ook de introductie van een 'koptarief' om de financiële haalbaarheid van peuteropvang te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de nieuwe regeling, de financiële implicaties, en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de nieuwe subsidieregeling, in te stemmen met het overgangsjaar 2026, de oude verordening in te trekken per eind 2026, en de budgetten te koppelen aan de nieuwe regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe regeling en het overgangsjaar. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de financiële dekking en de hoogte van het 'koptarief'.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan (overgangsjaar 2026), maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's en de evaluatiecriteria kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe subsidieregeling goed te keuren, het overgangsjaar 2026 vast te stellen, de oude verordening in te trekken, en de budgetten te koppelen aan de nieuwe regeling.
Participatie:
Er is sprake van participatie met aanbieders van peuteropvang, die betrokken zijn bij de ontwikkeling en evaluatie van de regeling. Er is ook een inloopbijeenkomst gehouden voor feedback.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, met een beschikbaar budget van €800.000 vanuit de Specifieke Uitkering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid en €300.000 uit eigen middelen. Er is een risico op budgetoverschrijding, maar dit wordt gemonitord en geëvalueerd tijdens het overgangsjaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Peuteropvang Voorschoolse Educatie Overgangsjaar Koptarief Doelgroeppeuters Wet Kinderopvang Deelverordening Gemeentelijk Kansenbeleid EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 14 Verlengen woonvisie
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over het verlengen van de Woonvisie 2020-2025 voor het jaar 2026. Deze verlenging is nodig omdat de nieuwe wetgeving voor volkshuisvesting nog niet van kracht is en er nog geen nieuw Volkshuisvestingsprogramma is opgesteld. De huidige Woonvisie blijft daarmee een passend kader voor het komende jaar en voldoet aan de wettelijke verplichting om een geldige visie te hebben. Er is geen participatie van inwoners geweest voor deze verlenging, maar dit zal wel gebeuren bij het actualiseren van de woonvisie en het opstellen van een nieuw volkshuisvestingsprogramma. Communicatie over de verlenging vindt plaats via de gebruikelijke kanalen.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer it ferlingjen fan de Woonvisie 2020-2025 foar it jier 2026. Dizze ferlinging is nedich om't de nije wetjouwing foar folkshúsfesting noch net fan krêft is en der noch gjin nij Folkshúsfestingsprogramma opsteld is. De hjoeddeiske Woonvisie bliuwt dêrmei in passend kader foar it kommende jier en foldocht oan de wetlike ferplichting om in jildige fisy te hawwen. Der hat gjin partisipaasje fan ynwenners west foar dizze ferlinging, mar dit sil wol barre by it aktualisearjen fan de woonvisie en it opstellen fan in nij folkshúsfestingsprogramma. Kommunikaasje oer de ferlinging fynt plak fia de gebrûklike kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verlenging Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 voor het jaar 2026. Dit is noodzakelijk omdat de nieuwe wetgeving, die een Volkshuisvestingsprogramma vereist, nog niet in werking is getreden. De huidige Woonvisie blijft daarmee een geldig beleidskader totdat het nieuwe programma is opgesteld. Het college heeft besloten de Woonvisie te actualiseren zodra de vacature voor Strateeg Ruimte en Wonen is ingevuld. De verlenging zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de wettelijke verplichting om een geldige Woonvisie te hebben, terwijl voorbereidingen voor het Volkshuisvestingsprogramma worden getroffen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verlenging en de wettelijke verplichtingen. Er is echter weinig detail over de inhoudelijke aanpassingen die mogelijk nodig zijn in de Woonvisie.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen over de verlenging van de Woonvisie. Het college voert de besluiten uit.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de verlenging van de Woonvisie, ondanks dat deze de gebruikelijke looptijd van vijf jaar overschrijdt. Dit besluit moet worden genomen in de context van de nog te ontwikkelen volkshuisvestingsprogramma's.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verlenging zonder inhoudelijke actualisatie kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Woonvisie Achtkarspelen 2020-2025 te verlengen voor het jaar 2026.
Participatie
Er is geen participatie geweest voor de verlenging van de Woonvisie. Participatie wordt wel voorzien bij de actualisatie van de Woonvisie en de ontwikkeling van het Volkshuisvestingsprogramma.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de verlenging geen directe kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Volkshuisvestingsprogramma Wet Versterking Regie Volkshuisvesting Minister Keijzer Novelle Woningwet Herijking Woondeal Prestatieafspraken Strateeg Ruimte en Wonen ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 15 Delegatiebesluit wijzigingen Omgevingsplan
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen beslissen over een voorstel om het huidige delegatiebesluit te herzien. Dit besluit gaat over het overdragen van bepaalde bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Het doel is om de besluitvorming te versnellen en de bevoegdheidsverdeling te verduidelijken. Het nieuwe delegatiebesluit zal het college in staat stellen om zelfstandig bepaalde wijzigingen in het Omgevingsplan door te voeren, zoals het opnemen van eerder verleende vergunningen en het doorvoeren van landelijke wet- en regelgeving zonder beleidsvrijheid. De gemeenteraad blijft verantwoordelijk voor inhoudelijke beslissingen, zoals woningbouw en industrieterreinen. Het voorstel sluit aan bij de Omgevingswet en zorgt voor meer bestuurlijke duidelijkheid. Er zijn geen financiële gevolgen en het besluit zal per 1 januari 2026 in werking treden. Evaluatie van het besluit is gepland na de eerste praktijkervaringen, uiterlijk in 2027.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen beslute oer in foarstel om it hjoeddeistige delegaasjebeslút te herzien. Dit beslút giet oer it oerdragen fan bepaalde foechhichten fan de gemeenteried oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders. It doel is om de beslútfoarming te fersnellen en de foechferdieling te ferduidelikjen. It nije delegaasjebeslút sil it kolleezje yn steat stelle om selsstannich bepaalde wizigings yn it Omjouwingsplan troch te fieren, lykas it opnimmen fan earder ferliende fergunningen en it trochfieren fan lanlike wet- en regeljouwing sûnder beliedsfrijheid. De gemeenteried bliuwt ferantwurdlik foar ynhâldlike beslissingen, lykas wenningbou en yndustryterreinen. It foarstel slút oan by de Omjouwingswet en soarget foar mear bestjoerlike dúdlikheid. Der binne gjin finansjele gefolgen en it beslút sil per 1 jannewaris 2026 yn wurking trede. Evaluaasje fan it beslút is pland nei de earste praktykûnderfiningen, uterlik yn 2027.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Delegatiebesluit Wijzigingen Omgevingsplan
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een zelfstandig delegatiebesluit voor wijzigingen in het Omgevingsplan. Dit besluit beoogt de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders duidelijk te scheiden. Het college krijgt de bevoegdheid om bepaalde technische wijzigingen door te voeren zonder voorafgaande goedkeuring van de raad, zoals het opnemen van eerder verleende vergunningen en het doorvoeren van landelijke wet- en regelgeving zonder beleidsvrijheid. Dit moet de besluitvorming versnellen en de bevoegdheidsverdeling verduidelijken. De raad behoudt de controle over inhoudelijke beslissingen, zoals woningbouw en industrieterreinen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reikwijdte en de noodzaak van het delegatiebesluit beschrijft. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context en de redenen voor de wijziging, evenals de verwachte voordelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het delegatiebesluit vast te stellen en daarmee de bevoegdheidsverdeling tussen de raad en het college te formaliseren. De raad blijft verantwoordelijk voor inhoudelijke beslissingen binnen het Omgevingsplan.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van autonomie die het college krijgt bij het doorvoeren van wijzigingen in het Omgevingsplan. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het overdragen van bepaalde bevoegdheden aan het college.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijke doelstelling heeft (vaststelling per 1 januari 2026) en een meetbaar resultaat (een zelfstandig delegatiebesluit). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het delegatiebesluit en het gewijzigde voorgaande besluit vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen participatie van inwoners of andere overheden nodig is, omdat het een interne bevoegdheidsverdeling betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op de bevoegdheidsverdeling en niet op inhoudelijke beleidswijzigingen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, aangezien het een wijziging in de bevoegdheidsverdeling binnen bestaand beleid betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Delegatiebesluit Omgevingsplan Omgevingswet College van burgemeester en wethouders Bevoegdheidsverdeling Vangnetregeling Bruidsschat Adviesrecht Participatie BOPA’s (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 16 Vaststellen geactualiseerde Verordening Jeugdhulp
Samenvatting
Op 18 december 2025 zal de gemeenteraad van Achtkarspelen mogelijk besluiten over de geactualiseerde Verordening Jeugdhulp 2026. Deze verordening vervangt de versie van 2025 en is aangepast aan nieuwe jurisprudentie, geactualiseerde PGB-tarieven en aangescherpte kwaliteitseisen. De bijbehorende Nadere Regels en het Financieel Besluit worden ter kennisname aangeboden. De wijzigingen zorgen voor een juridisch en financieel robuust kader voor jeugdhulp vanaf 1 januari 2026. Belangrijke aanpassingen betreffen onder andere een uitgebreider toetsingskader voor gebruikelijke hulp, expliciete kwaliteitseisen en een transparantere tariefonderbouwing. De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen, terwijl het college de nadere regels en het financieel besluit vaststelt. Inwoners kunnen inspreken over dit onderwerp tijdens de raadsvergadering.
Samenvatting
Op 18 desimber 2025 sil de gemeenteried fan Achtkarspelen mooglik beslute oer de bywurke Feroardering Jeugdhulp 2026. Dizze feroardering ferfangt de ferzje fan 2025 en is oanpast oan nije rjochtspraktyk, bywurke PGB-tariven en oanhelle kwaliteitseasken. De byhearrende Nadere Regels en it Finansjeel Beslút wurde foar kennisjouwing oanbean. De wizigingen soargje foar in juridysk en finansjeel robúst ramt foar jeugdhulp fanôf 1 jannewaris 2026. Belangrike oanpassingen hawwe ûnder oare te krijen mei in útwreide toetsingsramt foar gebrûklike help, eksplisite kwaliteitseasken en in transparanter tariefûnderbouwing. De ried hat de foech om de feroardering fêst te stellen, wylst it kolleezje de nadere regels en it finansjeel beslút fêststelt. Ynwenners kinne ynsprekke oer dit ûnderwerp tidens de riedsgearkomste.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen geactualiseerde Verordening Jeugdhulp 2026". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Achtkarspelen de geactualiseerde Verordening Jeugdhulp 2026 vast te laten stellen en de verordening van 2025 in te trekken. De bijbehorende Nadere Regels en het Financieel Besluit worden ter kennisname aangeboden. De actualisatie is noodzakelijk vanwege nieuwe jurisprudentie, geactualiseerde PGB-tarieven en aangescherpte kwaliteitseisen. Deze documenten vormen samen een consistent juridisch en financieel kader voor de lokale jeugdhulp vanaf 1 januari 2026.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de financiële en juridische implicaties. De documenten zijn geactualiseerd om te voldoen aan recente jurisprudentie en regionale afspraken.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om de Verordening Jeugdhulp vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de Nadere Regels en het Financieel Besluit, die ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, die juridische en financiële implicaties hebben. Dit omvat keuzes over de toepassing van PGB-tarieven en kwaliteitseisen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat duidelijke doelen, zoals het vaststellen van een juridisch robuuste verordening en het aanpassen van tarieven. Er zijn geen evidente inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde Verordening Jeugdhulp 2026 vast te stellen en de verordening van 2025 in te trekken. Daarnaast moet de raad kennisnemen van de Nadere Regels en het Financieel Besluit.
Participatie:
Participatie vindt plaats via het reguliere inspraakproces van de raad. Inwoners kunnen inspreken tijdens de informatiesessie en worden geïnformeerd via de gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt op juridische en financiële aspecten van jeugdhulp.
Financiële gevolgen en dekking:
De tarieven zijn geïndexeerd en passen binnen de bestaande begrotingsruimte van het Sociaal Domein. Eventuele financiële effecten worden verwerkt in reguliere prognoses en rapportages. De herziening draagt bij aan financiële rechtmatigheid door beter onderbouwde tarieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2026 Nadere Regels Jeugdhulp 2026 Financieel Besluit Jeugdhulp 2026 Jurisprudentie PGB-tarieven Kwaliteitseisen Gebruikelijke hulp SKJ-registratie Tariefsystematiek Regionale inkoop 2026Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken