- Toos van der Vaart - CU
- J.D. De Vries - Burgemeester
- Wopke Veenstra - FNP
- Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
- Jeffrey Graansma - PVV
- Dineke Terpstra - GBA
- Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
- Hink Speulman - PvdA
- Jacob Zwaagstra - CDA
- Jelle Boerema - Wethâlder
- IJde van Kammen - FNP
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met nieuw mobiliteitsprogramma
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma (GMP), dat gericht is op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit. Het programma vraagt om een krediet van €903.000, waarvan de helft afkomstig is van een SPV-subsidie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 12 juni 2025 werd het voorstel uitvoerig besproken. Het GMP is bedoeld om de verouderde visie op verkeer en vervoer te actualiseren en een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem te realiseren. Het plan is tot stand gekomen met input van inwoners en belangengroepen.Financiële zorgen en participatie
Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie uitte haar zorgen over de financiële risico's en de hoogte van het gevraagde krediet. "We leven in financieel zware tijden," benadrukte ze. Van der Vaart diende een amendement in om het krediet te verlagen en eerst nog geen budget beschikbaar te stellen voor een snelheidsverlaging in Gerkesklooster-Stroobos en meer (goedkopere) varianten te onderzoeken, maar dit werd verworpen.
De participatie met inwoners, vooral in Gerkesklooster-Stroobos, was een belangrijk discussiepunt. Wethouder Boerema verzekerde dat er na goedkeuring van het plan nog participatie met de dorpsraad zou plaatsvinden. "We gaan niet iets doordrukken waar iedereen tegen is," stelde hij gerust.
Ambitieus maar nodig
Meerdere raadsleden, waaronder zelfstandig raadslid de heer De Vries, prezen het plan om zijn ambitie en noodzaak. "Het huidige verkeersplan dateert uit 2013. De wereld is sindsdien flink veranderd," aldus De Vries. Hij benadrukte het belang van verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit.
Kritiek op duurzaamheid
De PVV-fractie, vertegenwoordigd door de heer Graansma, uitte kritiek op de duurzaamheidsmaatregelen in het plan. "We kunnen onze middelen beter ergens anders in steken," stelde hij. Ondanks deze kritiek stemde de PVV voor het amendement van de ChristenUnie, maar tegen het uiteindelijke voorstel.
Conclusie
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen met een meerderheid van stemmen. De raad benadrukte het belang van zorgvuldige participatie en het monitoren van de voortgang van de maatregelen. Het GMP biedt een kader voor de komende jaren, waarin Achtkarspelen streeft naar een veiliger en duurzamer verkeerssysteem.
Samenvatting van het voorstel
Het Gemeentelijk Mobiliteitsprogramma (GMP) van Achtkarspelen is opgesteld om de verouderde visie op verkeer en vervoer te actualiseren. Het hoofddoel is een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem te realiseren. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het GMP en het bijbehorende uitvoeringsprogramma, en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering. Dit omvat een krediet van €903.000, waarvan €451.500 afkomstig is van een SPV-subsidie. Het programma richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit. Er zijn geen bestuurlijke risico’s, maar wel financiële risico’s verbonden aan de uitvoering. Het GMP is tot stand gekomen met input van inwoners en belangengroepen, en er zijn diverse subsidiemogelijkheden beschikbaar om de projecten te financieren. De gemeenteraad heeft op 12 juni 2025 ingestemd met het voorstel.