19-12-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
- 175 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 154 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 86 w/m
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 176 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 239 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 161 w/m
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 161 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 190 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 223 w/m
Wopke Veenstra - FNP:
- 198 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 134 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 203 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 88 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 116 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 96 w/m
Sake van der Meer - FNP:
- 69 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 91 w/m
Lea van der Tuin - Wethâlder:
- 113 w/m
Sake van der Meer - FNP:
- 124 w/m
Lea van der Tuin - Wethâlder:
- 218 w/m
Sake van der Meer - FNP:
- 291 w/m
Lea van der Tuin - Wethâlder:
- 265 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 183 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 144 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 152 w/m
Anne Douwe Bouma - FNP:
- 187 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 269 w/m
Anne Douwe Bouma - FNP:
- 296 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 185 w/m
Anne Douwe Bouma - FNP:
- 207 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 174 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 217 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 199 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 311 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 250 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 192 w/m
Anne Douwe Bouma - FNP:
- 236 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 120 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 148 w/m
Agendapunt 5 Toezeggingen
Gemeenteraad Achtkarspelen: Drie Toezeggingen Afgedaan, Focus op Toekomst
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om drie toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen de financiële situatie van dorpshuizen, de aanpak van verwaarloosde gebouwen en de kostenstijging in de jeugdzorg. Het college van burgemeester en wethouders stelde deze afhandeling voor en de raad stemde in.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om drie toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen de financiële situatie van dorpshuizen, de aanpak van verwaarloosde gebouwen en de kostenstijging in de jeugdzorg. Voor de dorpshuizen is een herstelplan opgesteld en een startnotitie voor een integraal dorpshuizenbeleid in ontwikkeling. Voor de verwaarloosde gebouwen is het handhavingsbeleid uitgevoerd en de raad is geïnformeerd over de stand van zaken. Wat betreft de jeugdzorgkosten is de raad na een nadere analyse geïnformeerd. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze afhandeling voorgesteld en de raad heeft hiermee ingestemd.
Gemeenteried Achtkarspelen: Trije Toezeggingen ôfhannele, Fokus op Takomst
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om trije wichtige toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dizze toezeggingen geane oer de finansjele situaasje fan doarpshuzen, de oanpak fan ferwaarloazge gebouwen en de kostestiging yn de jeugdzorg. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelde dizze ôfhanling foar en de ried stimde yn.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om trije toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dizze toezeggingen geane oer de finansjele situaasje fan doarpshuzen, de oanpak fan ferwaarloazge gebouwen en de kostestiging yn de jeugdzorg. Foar de doarpshuzen is in herstelplan opsteld en in startnotysje foar in yntegraal doarpshuzenbelied yn ûntwikkeling. Foar de ferwaarloazge gebouwen is it hânfettingsbelied útfierd en de ried is ynformaasje jûn oer de stân fan saken. Wat betreft de jeugdzorgkosten is de ried nei in neiere analyse ynformaasje jûn. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat dizze ôfhanling foarsteld en de ried hat hjirmei ynstimd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toezeggingen". Het voorstel betreft het afhandelen van drie specifieke toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Deze toezeggingen betreffen de financiële situatie van dorpshuizen, de aanpak van verwaarloosde gebouwen, en de verklaring voor kostenstijging in de jeugdzorg. Het college stelt voor om deze toezeggingen als afgedaan te beschouwen, aangezien er maatregelen zijn genomen en de raad is geïnformeerd over de voortgang en resultaten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de afhandeling van de toezeggingen en de stappen die zijn ondernomen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context bieden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten of de toezeggingen als afgedaan kunnen worden beschouwd. De raad beoordeelt de voortgang en resultaten van de toezeggingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de tevredenheid van de raad met de genomen maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afhandeling van toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdigheid van de uitvoering kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de toezeggingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van ad hoc maatregelen ter ondersteuning van dorpshuizen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar verwijst naar eerdere toezeggingen die financiële aspecten betreffen, zoals de financiële situatie van dorpshuizen en kostenstijgingen in de jeugdzorg. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Dorpshuizenbeleid Financiële situatie Verwaarloosde panden Kostenstijging jeugdzorg Raadsvergadering Handhavingsbeleid Memo Startnotitie VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 158 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om twee moties als afgedaan te beschouwen. De eerste motie, met ID-nr. 442, betrof de bestuurlijke zelfstandigheid van Achtkarspelen en de samenwerking met andere gemeenten. Hoewel het opstellen van een plan van aanpak binnen de gestelde termijn niet haalbaar was, is er gewerkt aan de ontvlechting van de gezamenlijke ambtelijke organisatie, met als doel een zelfstandige gemeente per 1 januari 2025. De tweede motie, met ID-nr. 500, riep op tot eerlijke financiering van lokaal bestuur en werd verspreid naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het kabinet, de Tweede Kamer en alle gemeenteraden in Nederland. Beide moties zijn door het college van burgemeester en wethouders als uitgevoerd beschouwd en dit is bevestigd in de raadsvergadering.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om twa moties as ôfhannele te beskôgjen. De earste motie, mei ID-nr. 442, gie oer de bestjoerlike selsstannichheid fan Achtkarspelen en de gearwurking mei oare gemeenten. Al wie it net haalber om in oanpakplan binnen de stelde termyn op te stellen, der is wurke oan it ûntflechtsjen fan de gesamelike ambtlike organisaasje, mei as doel in selsstannige gemeente per 1 jannewaris 2025. De twadde motie, mei ID-nr. 500, ropt op ta earlike finansiering fan lokaal bestjoer en waard ferspried nei de Feriening fan Nederlânske Gemeenten, it kabinet, de Twadde Keamer en alle gemeenterieden yn Nederlân. Beide moties binne troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders as útfierd beskôge en dat is befestige yn de riedsfergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling van Moties: Zelfstandig Achtkarspelen en Meer taken? Meer knaken!
Samenvatting: Het voorstel betreft de afhandeling van twee moties door de gemeente Achtkarspelen. De eerste motie, Zelfstandig Achtkarspelen, riep op tot een plan voor bestuurlijke zelfstandigheid, wat deels is gerealiseerd door de ontvlechting van de ambtelijke organisatie. De tweede motie, Meer taken? Meer knaken!, vroeg om eerlijke financiering van lokaal bestuur en is doorgezonden naar relevante instanties. Het college stelt voor beide moties als afgedaan te beschouwen, aangezien de gevraagde acties zijn uitgevoerd of in gang zijn gezet.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de status van de moties en de acties die zijn ondernomen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de voortgang en resultaten van de acties zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad besluiten of de moties als afgedaan kunnen worden beschouwd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de moties zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als raadsleden vinden dat de moties niet volledig zijn uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er deadlines en acties zijn genoemd, ontbreekt het aan specifieke meetbare resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de gestelde doelen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de moties met ID-nr. 442 en 500 als afgedaan kunnen worden beschouwd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de moties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. De motie over eerlijke financiering (Meer taken? Meer knaken!) impliceert echter een bredere discussie over de financiering van lokaal bestuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Zelfstandig Achtkarspelen Meer taken? Meer knaken! Griffie College van burgemeester en wethouders Samenwerking Ambtelijke organisatie Netwerkgemeente Financiering Lokaal bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 131 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijst raadsvergadering
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 151 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming leden gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2025
Gemeenteraad Achtkarspelen: Nieuwe Leden voor Adviescommissie "Hûs en Hiem"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de leden van de adviescommissie omgevingskwaliteit "Hûs en Hiem" te herbenoemen of nieuw te benoemen voor 2025. Deze commissie speelt een cruciale rol in het adviseren over ruimtelijke kwaliteit en monumenten in de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om leden van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit "hûs en hiem" te ontslaan, herbenoemen of nieuw te benoemen voor het jaar 2025. Deze commissie, die bestaat uit specialisten en burgerleden, adviseert over ruimtelijke kwaliteit en monumenten. De herbenoeming en benoeming van leden gebeurt op basis van een door de raad vastgestelde verordening en heeft geen financiële consequenties. Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorstel op 19 november 2024 ingediend, en de wijzigingen in de commissie hebben geen invloed op het aantal formatieplaatsen. De betrokkenen worden geïnformeerd over de besluiten.
Gemeenteried Achtkarspelen: Nije leden foar Advyskommisje "Hûs en Hiem"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei it foarstel om de leden fan de advyskommissje omjouwingskwaliteit "Hûs en Hiem" te herbenammen of nij te benammen foar 2025. Dizze kommissje spilet in krityske rol yn it advisearjen oer romtelike kwaliteit en monuminten yn de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om leden fan de gemeentlike advyskommissie omjouwingskwaliteit "hûs en hiem" te ûntslaan, herbenammen of nij te benammen foar it jier 2025. Dizze kommisje, dy't bestiet út spesjalisten en boargersleden, advisearret oer romtelike kwaliteit en monuminten. De herbenaming en benaming fan leden barret plak op basis fan in troch de ried fêststelde feroardening en hat gjin finansjele gefolgen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat it foarstel op 19 novimber 2024 yntsjinne, en de feroarings yn de kommisje hawwe gjin ynfloed op it oantal formatieplakken. De belutsenen wurde ynformearre oer de besluten.
-
08 - Raadsvoorstel - Benoeming en ontslag leden gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit hûs en hiem 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming en ontslag leden gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit hûs en hiem 2025". Het voorstel betreft de (her)benoeming en het ontslag van leden van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, bekend als "hûs en hiem". Deze commissie adviseert over ruimtelijke kwaliteit en monumentenzorg. Het voorstel bevat een lijst van leden die worden voorgesteld voor benoeming, herbenoeming of ontslag. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de benoeming en ontslag van deze leden, terwijl het college van burgemeester en wethouders de leden van de Monumentencommissie benoemt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen, functies en achtergrond van de betrokken commissieleden vermeldt. Het biedt ook een overzicht van de procedure en de verantwoordelijkheden van de raad en het college.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de leden van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit te benoemen en te ontslaan. Dit is een belangrijke taak omdat de commissie een onafhankelijke adviserende rol heeft in ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de selectie van geschikte kandidaten voor de commissie, waarbij rekening moet worden gehouden met diversiteit in expertise en ervaring. De raad moet ook overwegen hoe de samenstelling van de commissie de gemeentelijke doelen op het gebied van ruimtelijke kwaliteit kan ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het benoemingen voor 2025 betreft. Het is echter minder meetbaar en haalbaar omdat er geen specifieke criteria of doelen worden genoemd voor de selectie van commissieleden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden te ontslaan, te benoemen of te herbenoemen, zoals aangegeven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de commissie naast specialisten ook burgerleden bevat, wat wijst op een zekere mate van participatie van inwoners in de adviescommissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn gezien de rol van de commissie in ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de (her)benoeming en het ontslag van de leden van de adviescommissie, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingskwaliteit Adviescommissie Herbenoeming Ontslag Hûs en Hiem Gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit Monumentencommissie Gemeenschappelijke Regeling OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 196 w/m
Agendapunt 9 Jobinder: Pilot opstapplaatsen leerlingenvervoer
Pilotproject Leerlingenvervoer Zorgt voor Onrust in Jobinder
In de regio Jobinder, bestaande uit de gemeenten Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel, is een voorstel voor een pilotproject met opstapplaatsen voor leerlingenvervoer onderwerp van een discussie. Het project, dat op 6 januari 2025 van start moet gaan, stuit op weerstand vanwege zorgen over de uitvoering en communicatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recente raadsvergadering werd het voorstel voor het pilotproject met opstapplaatsen voor leerlingenvervoer besproken. Het project is bedoeld om het tekort aan chauffeurs en voertuigen in de regio op te vangen door gebruik te maken van grotere voertuigen zoals midi-bussen en touringcars. De gemeente Tytsjerksteradiel doet niet mee aan de pilot vanwege een te klein aantal leerlingen.De discussie in de raad was fel. "Het bestuur van Jobinder heeft het plan zonder voldoende overleg doorgedrukt," stelde een raadslid van het CDA. "We hebben geen vertrouwen meer in de organisatie." De zorgen van ouders en de impact op de kinderen werden breed uitgemeten. "Hoe kan het dat er nu wel vervoer geregeld kan worden, terwijl dat eerder niet mogelijk leek?" vroeg een ander raadslid zich af.
De wethouder erkende de problemen en nam de verantwoordelijkheid. "Ik ben verantwoordelijk voor wat er is gebeurd," zei hij. "We stonden voor een duivels dilemma: 30 tot 40 kinderen thuis laten of proberen een pilot op te zetten." Hij benadrukte dat de druk van ouders en de raad heeft bijgedragen aan het vinden van een alternatieve oplossing.
De discussie maakte duidelijk dat er behoefte is aan betere communicatie en betrokkenheid van alle partijen bij dergelijke ingrijpende veranderingen. "We moeten ervoor zorgen dat we in de toekomst beter voorbereid zijn en dat we de ouders en kinderen niet opnieuw in onzekerheid brengen," aldus de wethouder.
De raad besloot dat er een grondige evaluatie van de pilot moet komen en dat er lessen moeten worden getrokken voor de toekomst. Het vertrouwen in de organisatie Jobinder moet worden hersteld, en de betrokkenheid van ouders en andere belanghebbenden moet worden vergroot.
Samenvatting
Het voorstel gaat over een pilotproject met opstapplaatsen voor leerlingenvervoer in de regio Jobinder, bestaande uit de gemeenten Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel. Vanwege een structureel tekort aan chauffeurs en voertuigen in de vervoersbranche, wordt onderzocht of het gebruik van opstapplaatsen en grotere voertuigen zoals midi-bussen en touringcars een efficiënte oplossing kan bieden om aan de toenemende vraag naar leerlingenvervoer te voldoen. De pilot start op 6 januari 2025 en loopt tot het einde van het schooljaar 2024-2025. Het doel is om de wettelijke zorgplicht voor leerlingenvervoer te blijven garanderen. De uitvoering van de pilot ligt bij het Mobiliteitsbureau van de GR Jobinder, en er wordt samengewerkt met de deelnemende gemeenten. De resultaten van de pilot worden in april/mei geëvalueerd, waarna besloten wordt over de verdere invulling. De gemeente Tytsjerksteradiel doet niet mee aan de pilot vanwege een te klein aantal leerlingen. De pilot kan in het begin onrust veroorzaken bij kinderen en ouders, maar biedt ook voordelen zoals het wennen aan reizen met grotere bussen.
Pilootprojekt Learlingenferfier Soarget foar ûnrêst yn Jobinder
Yn de regio Jobinder, besteande út de gemeenten Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel, is in foarstel foar in pilotprojekt mei opstapplakken foar learlingenferfier ûnderwerp fan in diskusje. It projekt, dat op 6 jannewaris 2025 fan start gean moat, stjit op werstân fanwegen soargen oer de útfiering en kommunikaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resinte riedsfergadering waard it foarstel foar it pilotprojekt mei opstapplakken foar learlingenferfier útfurich besprutsen. It projekt is bedoeld om it tekoart oan chauffeurs en fertoeren yn de regio op te fangen troch gebrûk te meitsjen fan gruttere fertoeren lykas midi-bussen en touringcars. De gemeente Tytsjerksteradiel docht net mei oan it pilotprojekt fanwegen in te lyts tal learlingen.De diskusje yn de ried wie fel. "It bestjoer fan Jobinder hat it plan sûnder genôch oerlis trochdrukke," stelde in riedslid fan it CDA. "Wy hawwe gjin fertrouwen mear yn de organisaasje." De soargen fan âlders en de ynfloed op de bern waarden breed útmetten. "Hoe kin it dat der no wol ferfier regeld wurde kin, terwiile dat earder net mooglik like?" frege in oar riedslid him ôf.
De wethâlder erkende de problemen en naam de ferantwurdlikheid. "Ik bin ferantwurdlik foar wat der bard is," sei er. "Wy stienen foar in duvels dilemma: 30 oant 40 bern thús litte of besykje in pilot op te setten." Hy benadrukke dat de druk fan âlders en de ried bydroegen hat oan it finen fan in alternatyf.
De diskusje makke dúdlik dat der behoefte is oan bettere kommunikaasje en belutsenheid fan alle partijen by sokke yngripende feroarings. "Wy moatte derfoar soargje dat wy yn de takomst better foarbereid binne en dat wy de âlders en bern net opnij yn ûnsekerheid bringe," sa de wethâlder.
De ried besleat dat der in grûnige evaluatie fan it pilotprojekt komme moat en dat der lessen lutsen wurde moatte foar de takomst. It fertrouwen yn de organisaasje Jobinder moat wer hersteld wurde, en de belutsenheid fan âlders en oare belanghawwenden moat fergrutte wurde.
Samenvatting
De tekst beskriuwt in foarstel foar in pilotprojekt mei opstapplakken foar learlingenferfier yn de regio Jobinder, besteande út de gemeenten Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân, Dantumadiel en Tytsjerksteradiel. Fanwegen in struktureel tekoart oan chauffeurs en ferskynsels yn de ferfiersbrântsje, wurdt ûndersocht oft it brûken fan opstapplakken en gruttere ferskynsels lykas midi-bussen en touringcars in effisjinte oplossing biede kin om oan de tanimmende fraach nei learlingenferfier te foldwaan. De pilot begjint op 6 jannewaris 2025 en rint oant it ein fan it skoaljier 2024-2025. It doel is om de wetlike soarchplicht foar learlingenferfier te bliuwen garandearjen. De útfiering fan de pilot leit by it Mobiliteitsbureau fan de GR Jobinder, en der wurdt gearwurke mei de dielnimmende gemeenten. De resultaten fan de pilot wurde yn april/mei evaluearre, wêrnei besletten wurdt oer de fierdere ynfolling. De gemeente Tytsjerksteradiel docht net mei oan de pilot fanwegen in te lyts tal learlingen. De pilot kin yn it begjin ûnrêst feroarsaakje by bern en âlden, mar biedt ek foardielen lykas it wend raken oan reizgjen mei gruttere bussen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Pilot opstapplaatsen leerlingenvervoer." Het voorstel richt zich op het starten van een pilot met opstapplaatsen voor leerlingenvervoer in de Jobinder-regio, bestaande uit vier gemeenten. Door de inzet van grotere voertuigen zoals midi-bussen en touringcars, wil men efficiënter omgaan met de beschikbare middelen en de wettelijke zorgplicht voor leerlingenvervoer blijven waarborgen. De pilot is een reactie op de structurele krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs en voertuigen. Het doel is om te onderzoeken of deze aanpak een duurzame oplossing biedt voor de toenemende vraag naar leerlingenvervoer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de pilot, de uitvoering en de verwachte voordelen. Echter, meer informatie over de specifieke evaluatiecriteria en de betrokkenheid van ouders en scholen in de evaluatie zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft een meningvormende rol in dit voorstel. Ze worden geïnformeerd over de pilot en de noodzaak ervan, maar het besluit om de pilot te starten ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de voorgestelde pilot een passende oplossing is voor de problemen in het leerlingenvervoer. Ze moeten ook nadenken over de implicaties voor ouders en kinderen en de balans tussen efficiëntie en toegankelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de betrokkenheid van ouders en scholen in de evaluatie kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet kennisnemen van het voorstel en kan feedback geven op de uitvoering en evaluatie van de pilot.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een informatieavond voor ouders/verzorgers, maar verdere participatie van ouders in de evaluatie lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar efficiënter vervoer kan bijdragen aan minder uitstoot en een beter gebruik van middelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk hoe de kosten van de pilot worden gedekt en of er extra budget nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Pilot opstapplaatsen Krapte arbeidsmarkt Mobiliteitsbureau GR Jobinder Midi-bussen Touringcars Speciaal onderwijs Zelfredzaamheid Evaluatie pilotVerfijning van de zoekopdracht:
Jacob Zwaagstra - CDA:
- 148 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 192 w/m
Klaas Sietse van der Wal - CU:
- 205 w/m
Jacob Zwaagstra - CDA:
- 210 w/m
Klaas Sietse van der Wal - CU:
- 199 w/m
Jacob Zwaagstra - CDA:
- 201 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 127 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 204 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 187 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 141 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 237 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 240 w/m
Jeffrey Graansma - PVV:
- 201 w/m
IJde van Kammen - FNP:
- 220 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 150 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 91 w/m
IJde van Kammen - FNP:
- 201 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 207 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 325 w/m
IJde van Kammen - FNP:
- 177 w/m
Hink Speulman - PvdA:
- 170 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 269 w/m
IJde van Kammen - FNP:
- 199 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 221 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 141 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 197 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 245 w/m
Klaas Sietse van der Wal - CU:
- 264 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 306 w/m
Klaas Sietse van der Wal - CU:
- 255 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 213 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 249 w/m
Hink Speulman - PvdA:
- 189 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 233 w/m
Hink Speulman - PvdA:
- 200 w/m
Hink Speulman - PvdA:
- 270 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 306 w/m
Hink Speulman - PvdA:
- 220 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 316 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 202 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 282 w/m
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk:
- 179 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 154 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 253 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 210 w/m
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk:
- 174 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 282 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 286 w/m
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk:
- 222 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 214 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 247 w/m
Jacob Zwaagstra - CDA:
- 258 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 285 w/m
Jacob Zwaagstra - CDA:
- 240 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 356 w/m
Tjibbe Brinkman - Wethâlder:
- 162 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 166 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 177 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:53:40 - 00:57:29 - 00:59:06 - 01:00:39 - 01:03:46 - 01:05:07 - 01:08:21 - 01:11:16 - 01:12:16 - 01:12:37 - 01:13:28 - 01:14:54 - 01:15:35 - 01:17:42 - 01:21:57 - 01:24:53 - 01:29:57 - 01:31:32 - 01:33:06 - 01:34:01 - 01:35:42 - 01:35:55 - 01:36:29 - 01:36:59 - 01:37:44
Dineke Terpstra -
Agendapunt 10 Begrotingswijzigingen december 2024
Gemeenteraad Achtkarspelen worstelt met begrotingstekort: "Jeugdzorg blijft zorgenkindje"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 de voorgestelde wijzigingen in de begroting besproken. De wijzigingen, die een negatief effect van € 962.000 op het begrotingssaldo hebben, zijn voornamelijk te wijten aan tekorten in de jeugdzorg. De raad werd gevraagd om akkoord te gaan met de wijzigingen en het doorschuiven van niet-benutte posten naar 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd al snel duidelijk dat de voorgestelde begrotingswijzigingen de gemoederen flink bezighouden. De voorzitter van de controlecommissie, de heer Terpstra, opende het debat met een kritische noot. "De jeugdzorg wordt steeds kritischer," benadrukte hij. "Het is niet alleen een structureel financieel risico, maar ook een gebied met grote sociale impact."De controlecommissie had de begrotingswijzigingen nauwkeurig onder de loep genomen en constateerde dat de tekorten in de jeugdzorg oplopen tot maar liefst € 2,4 miljoen. "Dit maakt de financiële druk alleen maar groter," aldus Terpstra. Hij riep de raad op om een duidelijke analyse van de onderliggende oorzaken te maken, inclusief de effecten van het nieuwe financieringssysteem.
Naast de jeugdzorg kwamen ook andere punten aan bod. De ontvlechting van de werkmaatschappij en de opbouw van een zelfstandige gemeentelijke organisatie zijn nog volop in uitvoering. "De geplande uitgaven worden doorgeschoven naar 2025, zoals de ICT-aanpassingen van € 1,7 miljoen," merkte Terpstra op. Hij drong erop aan dat de voortgang van deze bestedingen nauwgezet wordt gemonitord.
De wethouder benadrukte dat er hard wordt gewerkt aan de ontvlechting en dat er in maart een analyse komt van wat er in 2025 nodig is. "Complimenten aan iedereen die tijdens de feestdagen achter de computer zit," voegde hij eraan toe.
Ondanks de zorgen stemde de raad uiteindelijk in met de voorgestelde wijzigingen. "De controlecommissie ziet de wijzigingen als een goede weergave van de financiële situatie," concludeerde Terpstra. "Maar we benadrukken wel de noodzaak van intensieve monitoring van de risico's, vooral in de jeugdzorg."
Met deze instemming is de weg vrijgemaakt voor de verdere uitvoering van de begroting, hoewel de uitdagingen op het gebied van jeugdzorg en andere financiële risico's nog steeds boven de markt hangen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt op 19 december 2024 de voorgestelde wijzigingen in de begroting voor dat jaar. Deze wijzigingen hebben een negatief effect van € 962.000 op het begrotingssaldo, voornamelijk door tekorten in de jeugdzorg. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen en het doorschuiven van niet-benutte posten naar 2025. Ook wordt er kennis genomen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD en wordt besloten geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de begroting 2024 van de WM8KTD. De wijzigingen zijn onderdeel van een bredere harmonisatie binnen de P&C-cyclus, waarbij vier keer per jaar begrotingswijzigingen worden voorgelegd. De raad heeft de bevoegdheid om de kaders van de begroting bij te stellen.
Gemeenteried Achtkarspelen strúkelt mei begrotingstekort: "Jeugdzorg bliuwt soargenbern"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 de foarstelde feroaringen yn de begroting besprutsen. De feroaringen, dy't in negatyf effekt fan € 962.000 op it begrotingssaldo hawwe, binne foaral te tankjen oan tekoarten yn de jeugdzorg. De ried waard frege om akkoart te gean mei de feroaringen en it trochskowen fan net-brûkte posten nei 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it al gau dúdlik dat de foarstelde begrotingswizigingen de gemoedens flink beset hâlde. De foarsitter fan de kontrolekommisje, de hear Terpstra, iepene it debat mei in krityske noat. "De jeugdzorg wurdt hieltyd kritysker," benadrukte er. "It is net allinnich in struktureel finansjeel risiko, mar ek in gebiet mei grutte sosjale ympakt."De kontrolekommisje hie de begrotingswizigingen neilutsen ûnder de loep nommen en konstatearre dat de tekoarten yn de jeugdzorg oprinne ta mar leafst € 2,4 miljoen. "Dit makket de finansjele druk allinnich mar grutter," sa Terpstra. Hy roan de ried op om in dúdlike analyse te meitsjen fan de ûnderlizzende oarsaken, ynklusyf de effekten fan it nije finansieringssysteem.
Neist de jeugdzorg kamen ek oare punten oan bar. De ûntflechting fan de wurkmaatskippij en de opbou fan in selsstannige gemeentlike organisaasje binne noch folop yn útfiering. "De plande útjouwerijen wurde trochskood nei 2025, lykas de ICT-oanpassingen fan € 1,7 miljoen," merke Terpstra op. Hy drong derop oan dat de foartgong fan dizze bestedings neilutsen wurde moat.
De wethâlder benadrukte dat der hurd wurke wurdt oan de ûntflechting en dat der yn maart in analyse komt fan wat der yn 2025 nedich is. "Kompliminten oan elkenien dy't tiidens de feestdagen efter de komputer sit," foegde er der oan ta.
Nettsjinsteande de soargen stimde de ried úteinlik yn mei de foarstelde wizigingen. "De kontrolekommisje sjocht de wizigingen as in goede ôfbylding fan de finansjele situaasje," konkludearre Terpstra. "Mar wy benadrukke wol de needsaak fan yntinsive monitoaring fan de risiko's, benammen yn de jeugdzorg."
Mei dizze ynstimming is de wei frijmakke foar de fierdere útfiering fan de begroting, alhoewol de útdagings op it gebiet fan jeugdzorg en oare finansjele risiko's noch altyd boppe de merk hingje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt op 19 desimber 2024 de foarstelde feroaringen yn de begrutting foar dat jier. Dizze feroaringen hawwe in negatyf effekt fan € 962.000 op it begruttingssaldo, benammen troch tekoarten yn de jeugdzorg. De ried wurdt frege akkoart te gean mei de feroaringen en it trochskowen fan net-brûkte posten nei 2025. Ek wurdt der kennis nommen fan de effekten op de bydrage oan de WM8KTD en wurdt besletten gjin sicht op te jaan op de feroaring fan de begrutting 2024 fan de WM8KTD. De feroaringen binne ûnderdiel fan in breedere harmonisaasje binnen de P&C-syklus, dêr't fjouwer kear yn it jier begruttingsferoaringen foarlein wurde. De ried hat de befoegdheid om de kaders fan de begrutting by te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen december 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de begrotingswijzigingen voor december 2024, met een nadelig effect van € 962.000 op het begrotingssaldo, voornamelijk door tekorten in de Jeugdzorg. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen, het toevoegen van bedragen aan de reserve overlopende posten, en het doorschuiven van niet-benutte posten naar 2025. Ook wordt gevraagd kennis te nemen van de effecten op de bijdrage aan de WM8KTD en geen zienswijze in te dienen. Het voorstel beoogt harmonisatie en efficiëntie in de informatievoorziening en besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en toelichtingen op de wijzigingen. Er is echter weinig informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de begrotingswijzigingen, het doorschuiven van budgetten, en het al dan niet indienen van een zienswijze op de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en concrete acties voor participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de bijbehorende financiële verschuivingen.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft een nadelig effect van € 962.000 op het begrotingssaldo, voornamelijk door tekorten in de Jeugdzorg. Er zijn ook positieve effecten door onder andere Oekraïne-gelden en Wmo-budgetten. De dekking wordt deels gevonden in de algemene reserve en overlopende posten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Overlopende posten Jeugdzorg Algemene Reserve WM8KTD Ontvlechting Harmonisatie Begrotingssaldo Reserves Stelpost LPOVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 177 w/m
Gert Terpstra - CDA:
- 194 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 212 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 207 w/m
Harjan Bruining - Wethâlder:
- 162 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 148 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 130 w/m
Agendapunt 11 Verordening commissie bezwaarschriften en klachten Achtkarspelen 2025
Achtkarspelen Stelt Nieuwe Verordening Bezwaarschriften en Klachten Vast
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de nieuwe "Verordening commissie bezwaarschriften en klachten gemeente Achtkarspelen 2025". Deze verordening, die op 1 januari 2025 in werking treedt, vervangt de oude regeling uit 2015 en is een gevolg van de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om de "Verordening commissie bezwaarschriften en klachten gemeente Achtkarspelen 2025" vast te stellen en deze per 1 januari 2025 in werking te laten treden. Tegelijkertijd wordt de "Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015" ingetrokken. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD. De nieuwe verordening verwijdert verwijzingen naar de werkmaatschappij en voert technische aanpassingen door, zoals het verwijderen van de ambtenarenkamer en het opnemen van een maximale zittingsduur voor commissieleden. Ook is er een nieuw artikel toegevoegd dat een onderzoek naar informele afhandeling verplicht stelt. De wijzigingen worden op de gebruikelijke manier gecommuniceerd.
Achtkarspelen Stelt Nije Ferordening Bezwaarskriften en Klachten Fêst
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei de nije "Ferordening kommisje beswierskriften en klachten gemeente Achtkarspelen 2025". Dizze ferordening, dy't op 1 jannewaris 2025 yn wurking treedt, ferfongt de âlde regeling út 2015 en is it gefolch fan de ûntflechting fan de Wurkmaatskippij 8KTD.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om de "Ferordening kommisje beswierskriften en klachten gemeente Achtkarspelen 2025" fêst te stellen en dizze per 1 jannewaris 2025 yn wurking te litten gean. Tagelyk wurdt de "Ferordening kommisje beswierskriften en klachten 8KTD 2015" yntrokken. Dizze feroarings binne needsaaklik fanwege de ûntflechting fan de Wurkmaatskippij 8KTD. De nije ferordening ferwideret ferwizings nei de wurkmaatskippij en feroaret technyske oanpassings troch, lykas it ferwiderjen fan de amtnerkeamer en it opnimmen fan in maksimale sittingsduer foar kommisjeleden. Ek is der in nij artikel tafoege dat in ûndersyk nei ynfarmeel ôfhanling ferplicht stelt. De feroarings wurde op de gebrûkelike wize kommunisearre.
-
11 - Raadsvoorstel - Verordening commissie bezwaarschriften en klachten Achtkarspelen 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening commissie bezwaarschriften en klachten Achtkarspelen 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de commissie bezwaarschriften en klachten van de gemeente Achtkarspelen, die per 1 januari 2025 in werking treedt. Dit is noodzakelijk vanwege de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD, waardoor de gezamenlijke verordening uit 2015 niet langer van toepassing is. De nieuwe verordening verwijdert verwijzingen naar de werkmaatschappij en voert technische aanpassingen door, zoals het verwijderen van de ambtenarenkamer en het opnemen van een maximale zittingsduur voor commissieleden. Ook is er een nieuw artikel toegevoegd voor informele afhandeling van klachten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de inhoudelijke wijzigingen van de nieuwe verordening beschrijft. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de bestaande gezamenlijke verordening in te trekken en de nieuwe verordening voor de gemeente Achtkarspelen vast te stellen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft die voortvloeien uit de ontvlechting van de werkmaatschappij. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de nieuwe verordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum van 1 januari 2025. Het is meetbaar in termen van de vaststelling en intrekking van verordeningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken, beide per 1 januari 2025.
Participatie
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de nieuwe verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Bezwaarschriften Klachten Ontvlechting Werkmaatschappij 8KTD Zittingsduur Technische aanpassingen Informele afhandeling Commissieleden RegelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 193 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 173 w/m
Agendapunt 12 Mandaatbesluit 2025 gemeenteraad
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Nieuw Mandaatbesluit: "Een Technische Formaliteit"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met het intrekken van het Mandaatbesluit 2024 en het vaststellen van het Mandaatbesluit 2025. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD. Het nieuwe besluit bevat geen inhoudelijke wijzigingen, maar zorgt voor een juridisch houdbare situatie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om het Mandaatbesluit 2024 in te trekken en het Mandaatbesluit 2025 vast te stellen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD, waardoor de bevoegdheidstoedeling aan deze organisatie niet langer van toepassing is. Het nieuwe besluit bevat dezelfde mandaten als de vorige versie, zonder inhoudelijke wijzigingen. Het doel is om een doelmatig, efficiënt en juridisch houdbaar mandaatbesluit te waarborgen. Er zijn geen alternatieven overwogen, en het niet actualiseren van het mandaatbesluit kan juridische risico's met zich meebrengen. Na goedkeuring wordt het besluit op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt en gepubliceerd.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Nij Mandaatbeslút: "In Technyske Formaliteit"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei it yntrekken fan it Mandaatbeslút 2024 en it fêststellen fan it Mandaatbeslút 2025. Dizze feroaring is needsaaklik fanwege de ûntflechting fan de Wurkmaatskippij 8KTD. It nije beslút befettet gjin ynhâldlike feroaringen, mar soarget foar in juridysk hâldbere situaasje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om it Mandaatbeslút 2024 yn te lûken en it Mandaatbeslút 2025 fêst te stellen. Dizze oanpassing is needsaaklik fanwege de ûntflechting fan de Werkmaatskippij 8KTD, wêrtroch't de befoegdheidstildieling oan dizze organisaasje net mear fan tapassing is. It nije beslút befettet deselde mandaten as de foarige fersy, sûnder ynhâldlike feroaringen. It doel is om in doelmatich, effisjint en juridysk hâldber mandaatbeslút te wierborken. Der binne gjin alternativen oerwage, en it net aktualisearjen fan it mandaatbeslút kin juridyske riziko's meibringe. Nei goedkarring wurdt it beslút op de gebrûkelike wize bekendmakke en publisearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Mandaatbesluit 2025 gemeenteraad". Het voorstel betreft de intrekking van het Mandaatbesluit 2024 en de vaststelling van het Mandaatbesluit 2025. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de ontvlechting van de Werkmaatschappij 8KTD, waardoor de bevoegdheidstoedeling aan deze organisatie niet langer van toepassing is. Het nieuwe besluit bevat geen nieuwe mandaten, maar is een technische aanpassing om juridische risico's te vermijden en de efficiëntie van het bestuur te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en duidelijk, met een gedetailleerde toelichting op de noodzaak van de aanpassing en de gevolgen ervan.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Mandaatbesluit en het intrekken van het vorige besluit. De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een technische aanpassing betreft zonder inhoudelijke veranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de intrekking en vaststelling van het mandaatbesluit. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Mandaatbesluit 2024 in te trekken en het Mandaatbesluit 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne technische aanpassing betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en organisatorische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mandaatbesluit 2025 Ontvlechting Werkmaatschappij 8KTD Bevoegdheden Ondersteuning Efficiëntie Juridische risico's Ondergronden Actualisatie OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 173 w/m
Jacob Hooghiemstra - GBA:
- 169 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 224 w/m
Agendapunt 13 Vaststellen wijziging Gemeenschappelijke Regeling WM8KTD
Achtkarspelen Hervormt Samenwerking: Efficiëntere ICT-Organisatie in de Maak
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor een belangrijke wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD. Deze verandering, die per 1 januari 2025 ingaat, markeert de ontvlechting van taken en middelen naar de deelnemende gemeenten, terwijl de samenwerking op het gebied van ICT wordt voortgezet in een nieuwe Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 december 2024 besloten om het college toestemming te verlenen voor het vaststellen van de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD. Deze wijziging houdt verband met de ontvlechting van taken, personeel en middelen naar de deelnemende gemeenten per 1 januari 2025. De samenwerking op het gebied van ICT wordt voortgezet in een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) ICT. De wijziging van de regeling is nodig om de werkmaatschappij om te vormen van een Openbaar Lichaam naar een BVO, wat efficiënter is en voldoet aan de Wet gemeenschappelijke regelingen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpwijzigingsbesluit. De wijziging zorgt ervoor dat de ICT-taken goed worden vastgelegd en dat de financiële administratie niet opnieuw hoeft te worden opgebouwd. De betrokken medewerkers en de ondernemingsraad zijn nauw betrokken bij het proces.
Achtkarspelen Hervormt Gearwurking: Effisjinter ICT-Organisaasje yn 'e Maak
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar in wichtige feroaring yn de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD. Dizze feroaring, dy't yngiet op 1 jannewaris 2025, makket de ûntwikkeling fan taken en middels nei de dielnimmende gemeenten, wylst de gearwurking op it mêd fan ICT fuortset wurdt yn in nije Bedriuwsorganisaasje (BVO).
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 desimber 2024 besletten om it kolleezje tastimming te jaan foar it fêststellen fan de feroaring fan de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD. Dizze feroaring hat te krijen mei it ûntwurden fan taken, personiel en middels nei de dielnimmende gemeenten per 1 jannewaris 2025. De gearwurking op it mêd fan ICT wurdt fuortset yn in Bedriuwsfoeringorganisaasje (BVO) ICT. De feroaring fan de regeling is needsaaklik om de wurkmaatskippij om te foarmjen fan in Iepenbier Lichem nei in BVO, wat effisjinter is en foldocht oan de Wet gemeenschappelijke regelingen. Der binne gjin sjenings yntsjinne tsjin it ûntwerpferoaringsbeslút. De feroaring soarget derfoar dat de ICT-taken goed fêstlein wurde en dat de finansjele administraasje net opnij opboud wurde hoecht. De belutsen meiwurkers en de ûndernimmingsried binne ticht belutsen by it proses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen wijziging Gemeenschappelijke Regeling WM8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD, waarbij de structuur verandert van een Openbaar Lichaam naar een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) ICT. Deze wijziging is nodig vanwege de ontvlechting van taken, personeel en middelen naar de deelnemende gemeenten per 1 januari 2025. De samenwerking op het gebied van ICT wordt voortgezet binnen de BVO ICT. Het college vraagt de raad om toestemming voor deze wijziging, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpwijzigingsbesluit.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de gevolgen van de wijziging, evenals de juridische context en de stappen die zijn genomen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze precies worden gedekt.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen. Dit is een wettelijke vereiste volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de structuur naar een BVO ICT. Dit houdt in dat zij akkoord gaan met de voortzetting van de samenwerking op het gebied van ICT binnen deze nieuwe structuur.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en tijdgebonden is, ontbreken meetbare doelen en een duidelijke acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling WM8KTD.
Participatie
Participatie van inwoners is niet aan de orde bij dit voorstel. De communicatie is vooral gericht op de betrokken medewerkers en de ondernemingsraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden kort genoemd, zoals de toedeling van ICT-contracten en personeelskosten binnen de BVO ICT. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze kosten worden gedekt of welke financiële impact dit heeft op de begroting van de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkmaatschappij 8KTD Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) ICT Ontvlechting Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Openbaar lichaam Gemeenschappelijke Regeling (GR) Zienswijzen Bestuursmodel Financiële middelenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 164 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 150 w/m
Agendapunt 14 Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029
Gemeente Achtkarspelen zet in op vermindering middelengebruik met nieuw plan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029 besproken. Het plan, dat zich richt op het terugdringen van alcohol-, drugs- en tabaksgebruik, vervangt het verouderde beleid en sluit aan bij landelijke akkoorden. De raad debatteerde over de aanpak en de rol van de gemeenschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd het nieuwe Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029 besproken. Het plan, dat een integrale aanpak voorstaat, moet het gebruik van alcohol, drugs en tabak verminderen. Het benadrukt samenwerking met ketenpartners en de gemeenschap en sluit aan bij landelijke akkoorden zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).De CDA-fractie prees het plan als "mooi en fijn leesbaar" en benadrukte het belang van betrokkenheid van dorpsverenigingen en stichtingen bij de uitvoering. "Hoe gaan we dit aanpakken in onze gemeente?" vroeg een CDA-raadslid zich af, wijzend op de noodzaak om middelengebruik niet langer te normaliseren.
De FNP-fractie uitte zorgen over de focus op jongeren en miste aandacht voor oudere gebruikers. "De locaties die door volwassenen worden gebruikt, moeten ook in beeld zijn," aldus een FNP-raadslid. De fractie steunde echter het positieve advies van de jongerenraad en benadrukte het belang van hun betrokkenheid bij het uitvoeringsplan.
De ChristenUnie sprak haar zorgen uit over het toenemende middelengebruik en de noodzaak van een preventieve aanpak. "Het gebruik van alcohol is toegenomen sinds de laatste meting," merkte een raadslid op, wijzend op de noodzaak van een integrale benadering.
De wethouder erkende de zorgen en benadrukte dat het uitvoeringsplan concrete stappen zal bevatten. "We gaan echt insteken op de wat-vraag: wat willen we bereiken, wat gaan we ervoor doen en wanneer zijn we tevreden?" zei hij. Hij onderstreepte ook het belang van eigen verantwoordelijkheid en de rol van ouders in de preventie.
Het plan werd unaniem aangenomen door de raad, waarmee de gemeente Achtkarspelen een belangrijke stap zet in de strijd tegen middelengebruik. Het uitvoeringsplan, dat in 2025 wordt gepresenteerd, zal de concrete maatregelen bevatten om de doelstellingen van het plan te realiseren.
Samenvatting
Het Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029 is opgesteld door de gemeente Achtkarspelen om het gebruik van alcohol, drugs en tabak terug te dringen. Het plan vervangt het verouderde beleid en integreert ketenbeleid, met een focus op een brede, integrale aanpak die aansluit bij landelijke akkoorden zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Het plan benadrukt samenwerking met ketenpartners en de gemeenschap, en heeft als doel een dalende trend in middelengebruik te realiseren. Het college vraagt de gemeenteraad om het plan vast te stellen, waarmee wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om een preventie- en handhavingsplan te hebben. Het plan biedt een kader voor een uitvoeringsplan dat door het college van B&W wordt opgesteld. Er zijn financiële middelen beschikbaar voor coördinatie en handhaving, en het plan wordt geëvalueerd op basis van gezondheidsmonitoren van de GGD. Na vaststelling wordt in 2025 een uitvoeringsplan gepresenteerd.
Gemeente Achtkarspelen set yn op fermining fan middelgebrûk mei nij plan.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it Preventie- en Handhavingsplan Middelengebrûk 2025-2029 besprutsen. It plan, dat him rjochtet op it weromdringen fan alkohol-, drugs- en tabaksgebrûk, ferfong it ferâldere belied en slút oan by lanlikke akkoarden. De ried debattearre oer de oanpak en de rol fan de mienskip.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen waard it nije Preventie- en Handhavingsplan Middelgebrûk 2025-2029 besprutsen. It plan, dat in integrale oanpak foarstiet, moat it gebrûk fan alkohol, drugs en tabak fermeitsje. It benadrukt gearwurking mei ketenpartners en de mienskip en slút oan by lanlike akkoarden lykas it Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).De CDA-fraksje prees it plan as "moai en noflik lêsber" en benadrukte it belang fan belutsenheid fan doarpsferienings en stichtings by de útfiering. "Hoe gean wy dit oanpakke yn ús gemeente?" frege in CDA-radsled him ôf, wizend op de needsaak om middelgebrûk net langer te normalisearjen.
De FNP-fraksje útsoarge soargen oer de fokus op jongeren en miste omtinken foar âldere brûkers. "De lokaasjes dy't troch folwoeksenen brûkt wurde, moatte ek yn byld wêze," sa sei in FNP-radsled. De fraksje stipe lykwols it posityf advys fan de jongerenried en benadrukte it belang fan har belutsenheid by it útfieringsplan.
De ChristenUnie útspruts har soargen oer it tanimmende middelgebrûk en de needsaak fan in preventive oanpak. "It gebrûk fan alkohol is tanommen sûnt de lêste meiïng," merke in riedslid op, wizend op de needsaak fan in integrale benadering.
Wethâlder erkende de soargen en benadrukte dat it útfieringsplan konkrete stappen befetsje sil. "Wy geane echt ynsette op de wat-frage: wat wolle wy berikke, wat geane wy derfoar dwaan en wannear binne wy tefreden?" sa sei er. Hy ûnderstipe ek it belang fan eigen ferantwurdlikheid en de rol fan âlders yn de previnsje.
It plan waard ienriedich oannommen troch de ried, wêrmei't de gemeente Achtkarspelen in wichtige stap set yn de striid tsjin middelgebrûk. It útfieringsplan, dat yn 2025 presintearre wurdt, sil de konkrete maatregels befetsje om de doelstellings fan it plan te realisearjen.
Samenvatting
It Preventje- en Handhavingsplan Middelgebrûk 2025-2029 is opsteld troch de gemeente Achtkarspelen om it gebrûk fan alkohol, drugs en tabak te ferleegjen. It plan ferfangt it âldere belied en yntegrearret ketenbelied, mei in fokus op in brede, yntegrale oanpak dy't oanslút by lanlikke akkoarden lykas it Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). It plan benadrukt gearwurking mei ketenpartners en de mienskip, en hat as doel in dalende trend yn middelgebrûk te realisearjen. It kolleezje freget de gemeenteried om it plan fêst te stellen, wêrmei wurdt foldien oan de wettelike ferplichting om in preventje- en handhavingsplan te hawwen. It plan biedt in kader foar in útfieringsplan dat troch it kolleezje fan B&W wurdt opsteld. Der binne finansjele middels beskikber foar koördinaasje en handhaving, en it plan wurdt evalúearre op basis fan sûnensmonitoren fan de GGD. Nei fêststelling wurdt yn 2025 in útfieringsplan presintearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029". Het plan schetst een kader voor de gemeente Achtkarspelen om middelengebruik, zoals alcohol, drugs en tabak, terug te dringen. Het richt zich op een brede, integrale aanpak die zowel de sociale als fysieke omgeving omvat. Het plan sluit aan bij bestaande beleidskaders en landelijke akkoorden en benadrukt samenwerking met ketenpartners. Het uiteindelijke doel is een dalende trend in middelengebruik te realiseren. De gemeenteraad wordt gevraagd het plan vast te stellen, waarna een concreet uitvoeringsplan door het college van B&W wordt opgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk kader biedt voor de aanpak van middelengebruik en aansluit bij bestaande beleidskaders en wettelijke verplichtingen. Het bevat ook een evaluatie- en vervolgtraject.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het Preventie- en Handhavingsplan vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap voordat het college van B&W een uitvoeringsplan kan opstellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde brede aanpak van middelengebruik en de bijbehorende financiële en organisatorische implicaties. Er moet ook worden overwogen hoe de beschikbare middelen het beste kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de ambities met de beschikbare capaciteit kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik 2025-2029 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met ketenpartners en het betrekken van de gemeenschap, waaronder de jongerenraad en andere adviesorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de zin dat het plan streeft naar duurzame resultaten in de vermindering van middelengebruik en een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een coördinerende en deels uitvoerende rol is voor de gemeente, met een budget van €5.000 per jaar, aangevuld met €4.833 uit de Brede SPUK-regeling en een jaarlijkse bijdrage van €1.366 aan het samenwerkingsverband Nuchtere Fries. Er is ook een handhavingsbudget van €30.000 beschikbaar. Verdere financiële uitwerking volgt in het uitvoeringsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Preventie- en Handhavingsplan Middelengebruik Middelengebruik Gezondheidsbeleid Ketenpartners Brede benadering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Ketenbeleid Omgevingsgerichte benadering Maatschappelijk belang EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 150 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 209 w/m
Sake van der Meer - FNP:
- 131 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- -
Sake van der Meer - FNP:
- 131 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 191 w/m
Sake van der Meer - FNP:
- 147 w/m
Edwin de Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries:
- 5
- 4
- 10.0
- 138 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- -
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 94 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 113 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 173 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 179 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 296 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 178 w/m
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk:
- 2
- 2
- 4.5
- 184 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 163 w/m
Jelle Boerema - Wethâlder:
- 196 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 192 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 183 w/m
Doethyna Vriesema - CDA
Edwin de Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Toos Van Der Vaart -
Otto Veenstra - PvdA
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Agendapunt 15 Afscheid raadslid Schootstra
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 183 w/m
Onbekende spreker
- 98 w/m
Rienk Schootstra - CDA:
- 100 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 139 w/m
O.F. Brouwer - Burgemeester:
- 49 w/m