27-10-2016 Raadsvergadering
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 13 oktober 2016 (nazending)
Agendapunt 5 Programmabegroting 2017
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 de programmabegroting voor 2017 vastgesteld. Deze begroting is sluitend en vertoont een positief saldo. De raad heeft ook kennisgenomen van het meerjarenperspectief voor 2018 tot en met 2020 en het tarievenboek met belastingtarieven goedgekeurd. Er is besloten om € 1 miljoen van de reserve Ontwikkelingsfonds naar de algemene reserve over te hevelen en € 1 miljoen uit de algemene reserve te onttrekken voor vervroegde afschrijving op investeringen. De begroting is gescreend om stelposten te vermijden en is gebaseerd op reële ramingen. Nieuwe BBV-voorschriften zijn toegepast om de vergelijkbaarheid van kosten tussen gemeenten te verbeteren. De begroting moet voor 15 november naar de provincie Fryslân worden gestuurd voor toezicht.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 de programmabegroting foar 2017 fêststeld. Dizze begroting is slútend en hat in posityf saldo. De ried hat ek kennis nommen fan it mearjierperspektyf foar 2018 oant en mei 2020 en it tarivenboek mei belastingtariven goedkard. Der is besletten om € 1 miljoen fan de reserve ûntwikkelingsfûns nei de algemiene reserve oer te heljen en € 1 miljoen út de algemiene reserve te ûntrekken foar ferfroegde ôfskriuwing op ynfestearringen. De begroting is skreen om stelposten te fermeitsjen en is basearre op reële rammingen. Nije BBV-foarskriften binne tapast om de fergelykberens fan kosten tusken gemeenten te ferbetterjen. De begroting moat foar 15 novimber nei de provinsje Fryslân wurde stjoerd foar tafersjoch.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2017
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting 2017 van de gemeente Achtkarspelen. De begroting is sluitend en biedt een positief saldo. Het voorstel omvat ook het vaststellen van het tarievenboek 2017, het overhevelen van €1 miljoen van het Ontwikkelingsfonds naar de algemene reserve, en het onttrekken van €1 miljoen uit de algemene reserve voor vervroegde afschrijving op investeringen. De begroting is gebaseerd op de meicirculaire en voldoet aan de nieuwe BBV-voorschriften. Het meerjarenperspectief voor 2018-2020 wordt gepresenteerd, en de begroting moet voor 15 november aan de provincie worden aangeboden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de vaststelling van de begroting, inclusief financiële details, beleidskaders en wettelijke vereisten. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de benodigde stappen om aan de provinciale eisen te voldoen.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de programmabegroting 2017 vast te stellen, evenals het tarievenboek. Daarnaast moet de raad beslissen over de financiële verschuivingen tussen de reserves. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële plannen en het waarborgen van een gezonde financiële toekomst voor de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, zoals het overhevelen van fondsen tussen reserves en het vaststellen van belastingtarieven. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in de begroting en de invulling van het meerjarenperspectief.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige economische omstandigheden kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2017 en het tarievenboek vast te stellen, en de voorgestelde financiële verschuivingen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat burgers betrokken worden bij de algemene maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid, maar er is geen specifieke participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële stabiliteit en naleving van wettelijke voorschriften.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder de verschuiving van €1 miljoen tussen reserves en de impact van vervroegde afschrijvingen. De dekking wordt deels gevonden in de bestaande reserves, maar verdere details over de financiële impact op lange termijn worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2017 Meerjarenperspectief 2018-2020 Tarievenboek 2017 Algemene reserve Ontwikkelingsfonds Vervroegde afschrijving Sluitende begroting Provinciale toezichthouder Overhead BBV (Besluit Begroting en Verantwoording)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.0.1 Algemene beschouwingen
Agendapunt 5.0.2 ALG-A1 - Amendemint FNP oer 3% moasje
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 unaniem een amendement aangenomen tijdens de bespreking van de programmabegroting 2017. Het amendement betreft de zogenaamde "3% motie" die in de kadernota onterecht als een bezuinigingsmotie werd aangeduid. De wijziging houdt in dat de tekst wordt aangepast van "3% bezuiniging" naar "3% besparingsmaatregel" in het Sociaal Domein. De toelichting bij het amendement stelt dat de 3% motie geen bezuiniging is, maar een taakstelling in de exploitatie, bedoeld om realistisch om te gaan met de grote overschotten in het Sociaal Domein.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 ienriedich in amendemint oannommen tiidens it besprek fan de programmabegroting 2017. It amendemint giet oer de sa neamde "3% motie" dy't yn de kadernota ûnterecht as in besunigingsmotie oantsjut waard. De feroaring hâldt yn dat de tekst oanpast wurdt fan "3% besuniging" nei "3% besparingsmaatregel" yn it Maatskiplik Domein. De taljochting by it amendemint stelt dat de 3% motie gjin besuniging is, mar in taakstelling yn de exploitatie, bedoeld om realistysk mei de grutte oerskotten yn it Maatskiplik Domein om te gean.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "3% moasje." Het amendement betreft een wijziging in de programmabegroting van de gemeente Achtkarspelen voor 2017. Het college heeft de 3% motie in de kadernota onterecht als een bezuinigingsmaatregel bestempeld. Het amendement stelt voor om de term "bezuiniging" te vervangen door "besparingsmaatregel" in het Sociaal Domein. De motie is bedoeld als een taakstelling in de exploitatie vanwege de grote overschotten in het Sociaal Domein, en niet als een bezuiniging.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging in de tekst van de programmabegroting moet worden doorgevoerd en waarom deze wijziging noodzakelijk is.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de programmabegroting. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de herformulering van de motie als een besparingsmaatregel in plaats van een bezuiniging.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om de interpretatie van de 3% motie: of deze als een bezuiniging of als een besparingsmaatregel moet worden gezien. Dit heeft implicaties voor hoe de gemeente haar financiële strategie in het Sociaal Domein presenteert en uitvoert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de tekstuele wijziging die wordt voorgesteld. Het is echter minder specifiek over hoe de besparingsmaatregel concreet zal worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de terminologie in de programmabegroting, waarmee de 3% motie als een besparingsmaatregel wordt erkend.
Participatie:
Het amendement zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om een tekstuele wijziging. Het benadrukt echter dat de 3% maatregel een taakstelling is vanwege overschotten in het Sociaal Domein, wat impliceert dat er financiële ruimte is. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele besparingen gedekt worden, omdat het amendement juist stelt dat er geen sprake is van een bezuiniging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegrutting 2017 3% moasje Sociaal Domein Besparingsmaatregel Kadernota Eksploitaasje Oerskotten Taakstelling FNP Achtkarspelen Sjoerd GroenhofVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.0.3 ALG-M1 - Motie van wantrouwen van GBA tegen wethouders Bruining en Postma
Samenvatting
Op 27 oktober 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie van wantrouwen besproken tegen wethouders H. Bruining en G. Postma. De aanleiding was het niet uitvoeren van drie eerder aangenomen moties tijdens de behandeling van de kadernota 2017. Deze moties betroffen het niet verhogen van de OZB boven de inflatiecorrectie, het herzien van de notitie reserves en voorzieningen, en het bijstellen van de programma's van het Sociaal Domein om de begroting sluitend te maken. Ondanks dat deze moties met een meerderheid waren aangenomen, weigerden de wethouders deze uit te voeren, wat leidde tot een gebrek aan vertrouwen. De motie van wantrouwen werd echter verworpen met 17 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Samenvatting
Op 27 oktober 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in motie fan wantrouwen besprutsen tsjin wethâlders H. Bruining en G. Postma. De oanlieding wie it net útfieren fan trije earder oannommen moties tiidens de behanneling fan de kadernota 2017. Dizze moties giene oer it net ferheegjen fan de OZB boppe de ynfleksjekorreksje, it herbesjen fan de notysje reserves en foarsjennings, en it bystelle fan de programma's fan it Maatskiplik Domein om de begrutting slútend te meitsjen. Ûndanks dat dizze moties mei in mearderheid oannommen wiene, wegeren de wethâlders se út te fieren, wat liede ta in gebrek oan betrouwen. De motie fan wantrouwen waard lykwols ferworpen mei 17 stimmen tsjin en 4 stimmen foar.
-
ALG-M1 - Motie van wantrouwen van GBA tegen wethouders Bruining en Postma - Verworpen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van wantrouwen jegens wethouders H. Bruining en G. Postma is ingediend door GemeenteBelangen Achtkarspelen (GBA) en gesteund door de VVD. De motie stelt dat de wethouders hebben geweigerd om drie eerder aangenomen moties uit te voeren, die betrekking hadden op de lokale lasten, de herziening van reserves en voorzieningen, en de bijstelling van programma's binnen het Sociaal Domein. Deze weigering heeft geleid tot een verlies van vertrouwen in de wethouders, waardoor de motie voorstelt om het vertrouwen in hen op te zeggen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor het wantrouwen uiteenzet en de specifieke moties noemt die niet zijn uitgevoerd. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over de context of de gevolgen van het niet uitvoeren van deze moties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van de motie van wantrouwen. Dit is een belangrijke politieke beslissing die invloed heeft op het bestuur van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het vertrouwen in de wethouders willen opzeggen, wat kan leiden tot hun ontslag. Dit is een keuze die de stabiliteit van het gemeentebestuur kan beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de acties die niet zijn uitgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, omdat het geen termijn stelt voor het herstel van vertrouwen of de uitvoering van de moties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie zelf.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen aannemen, wat zou betekenen dat het vertrouwen in de wethouders wordt opgezegd.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de doelstellingen van het college voor een "duurzaam gezonde gemeente," maar het is niet het centrale onderwerp van de motie.
Financiële Gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de onderliggende moties die niet zijn uitgevoerd, hebben betrekking op financiële beslissingen zoals de OZB-verhoging en de herziening van reserves. De dekking van deze financiële beslissingen wordt niet in de motie besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie van wantrouwen Wethouders H. Bruining en G. Postma Kadernota 2017 OZB verhoging Herziening notitie reserves en voorzieningen Sociaal Domein programma's Vertrouwensbasis Algemene reserve Weerstandsvermogen PortefeuillehoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01 Programma 1 - Mienskip
Agendapunt 5.01.1 P1-A1 - Amendemint FNP oer renovaasje oefenhoek ASC’75 Stynsgea
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Renovatie oefenhoek ASC’75 Stynsgea". Het voorstel beoogt de renovatie van de oefenhoek van ASC’75 Stynsgea te ondersteunen door een bedrag dat oorspronkelijk voor renovatie was bestemd, als cofinanciering over te dragen voor de aanleg van een kunstgrasveld. Dit initiatief maakt deel uit van het bredere project Sportdorp Stynsgea, dat sportfaciliteiten in de gemeenschap wil verbeteren. De gemeente Achtkarspelen wordt gevraagd om financiële steun te verlenen om de aanleg van het kunstgrasveld mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het amendement, aangezien het duidelijk de intentie en de financiële implicaties beschrijft. Echter, verdere details over de exacte kosten en de betrokkenheid van andere partijen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële bijdrage voor de aanleg van het kunstgrasveld. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak, de voordelen voor de gemeenschap en de financiële haalbaarheid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële middelen willen toewijzen aan de renovatie van de oefenhoek of aan de aanleg van een kunstgrasveld. Dit vereist een afweging van de prioriteiten binnen de gemeenschap en de beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel (aanleg van een kunstgrasveld) en de betrokken partijen. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden elementen en gedetailleerde financiële informatie, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het amendement om de financiële middelen over te dragen voor de aanleg van het kunstgrasveld.
Participatie:
Het voorstel impliceert betrokkenheid van de lokale sportvereniging ASC’75 Stynsgea, maar verdere details over bredere participatie van de gemeenschap of andere stakeholders worden niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een kunstgrasveld kan duurzaamheidsaspecten met zich meebrengen, zoals het gebruik van milieuvriendelijke materialen en onderhoud.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een financiële bijdrage van de gemeente, maar het geeft geen gedetailleerde informatie over de totale kosten of hoe deze gedekt worden. Verdere verduidelijking over de financiële dekking zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovaasje Oefenhoek ASC’75 Stynsgea Kunstgrasveld Cofinanciering Sportdorp Stynsgea FNP Achtkarspelen Wietske Poelman GSVV sc KoatstertilleVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.2 P1-A2 - Amendemint FNP en VVD oer hierferheging 15 prosint
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een wijzigingsvoorstel met de titel "Hierferheging 15%". Het amendement stelt voor om een geplande huurverhoging van 15% voor gymzalen, sporthallen, tenniscomplexen en ijsbanen te schrappen uit de programmabegroting 2017 van de gemeente Achtkarspelen. De indieners, FNP en VVD, benadrukken dat vooral kleine verenigingen door deze verhoging in de problemen kunnen komen. Als sportgemeente zou Achtkarspelen verenigingen moeten ondersteunen in plaats van hen te belasten met bezuinigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het schrappen van de huurverhoging. Het biedt echter geen alternatieve financieringsopties of een uitgebreide analyse van de financiële impact, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de programmabegroting wordt aangenomen of verworpen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van verenigingen door de huurverhoging te schrappen of het behouden van de verhoging om mogelijk andere financiële doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (schrappen van de 15% verhoging), maar mist tijdsgebondenheid en haalbaarheid, vooral omdat er geen alternatieve financiering wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 11 tegen 10 stemmen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals de verenigingen die door de huurverhoging worden getroffen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de financiële druk die de huurverhoging op kleine verenigingen zou leggen, maar biedt geen inzicht in hoe de gemeente de financiële gevolgen van het schrappen van de verhoging zou opvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hierferheging Gymsealen Sporthallen Tenniskompleksen Iisbanen Lytse ferienings Sportgemeente Besunigingen FNP VVDVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.3 P1-A3 - Amendemint FNP oer akkomodaasjebelied
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Akkomodaasjebelied" van de gemeente Achtkarspelen. Het voorstel beoogt de stelpost van 215.000 euro voor het accommodatiebeleid te schrappen uit de programmabegroting 2017. De reden hiervoor is dat het beleid nog niet is afgerond en goedgekeurd door de raad. Het opnemen van een aanzienlijke stelpost voor een nog niet vastgesteld beleid wordt als te onzeker beschouwd voor een representatieve begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling en motivatie. Het geeft aan waarom de stelpost geschrapt moet worden en benadrukt de noodzaak van een goedgekeurd beleid voordat financiële middelen worden toegewezen.
Rol van de raad:
De raad moet het accommodatiebeleid goedkeuren voordat er financiële middelen aan worden toegewezen. In dit geval moet de raad beslissen of ze het eens zijn met het schrappen van de stelpost totdat het beleid is vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de stelpost, wat kan leiden tot financiële onzekerheid, of het schrappen ervan, wat kan betekenen dat er later mogelijk geen middelen beschikbaar zijn als het beleid wordt goedgekeurd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in zijn doel om de stelpost te schrappen. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen termijn wordt genoemd voor de vaststelling van het beleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en de stelpost schrappen of het behouden in afwachting van de goedkeuring van het beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen van het accommodatiebeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp in dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen:
Het schrappen van de stelpost van 215.000 euro zou de begroting verlagen, maar het amendement geeft geen informatie over hoe eventuele toekomstige kosten voor het accommodatiebeleid gedekt zouden worden als het beleid eenmaal is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Akkomodaasjebelied Programmabegrutting 2017 Stelpost Mienskip FNP Wietske Poelman Gearkomste Wiziging Taljochting Represintative begruttingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.4 P1-M1 - Motie GBA inzake huurverhogingen sportaccommodaties
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 gestemd over een motie met betrekking tot huurverhogingen van sportaccommodaties. De motie, die werd gesteund door FNP, GBA en VVD, maar verworpen door CDA, PvdA en CU, riep het college op om een geplande huurverhoging van 15% voor gymzalen, sporthallen, tenniscomplexen en ijsbanen niet door te voeren in de begroting van 2017. De motie benadrukte dat de verhoging in strijd is met het doel van het college om meer inwoners aan het sporten te krijgen en dat het een negatieve impact zou hebben op sporters en verenigingen. Er werd ook kritiek geuit op de volgorde van besluitvorming, waarbij eerst de verhoging werd doorgevoerd voordat er overleg met de verenigingen plaatsvond.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 stimd oer in motie mei betrekking ta huurferhegingen fan sportakkommodaasjes. De motie, dy't stipe waard troch FNP, GBA en VVD, mar ôfwiisd troch CDA, PvdA en CU, ropt it kolleezje op om in plande huurferheging fan 15% foar gymsealen, sportshallen, tenniscomplexen en iisbanen net troch te fieren yn de begrutting fan 2017. De motie benadrukke dat de ferheging yn striid is mei it doel fan it kolleezje om mear ynwenners oan it sporten te krijen en dat it in negatyf effekt hawwe soe op sporters en ferienings. Der waard ek krityk út op de folchoarder fan beslútvorming, wêrby earst de ferheging trochfierd waard foardat der oerlis mei de ferienings plakfûn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "huurverhogingen sportaccommodaties" en roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om de geplande huurverhoging van 15% voor sportaccommodaties zoals gymzalen, sporthallen, tenniscomplexen en ijsbanen niet door te voeren in de begroting van 2017. De motie benadrukt dat deze verhoging in strijd is met het doel van het college om meer inwoners aan het sporten te krijgen. Het stelt dat de verhoging een negatieve impact zal hebben op sportverenigingen en sporters, en dat het besluitvormingsproces niet correct is verlopen doordat verenigingen pas na de beslissing worden betrokken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar oproep en onderbouwing, maar mist gedetailleerde financiële analyses of alternatieve voorstellen om de begrotingsdoelen te halen zonder de huurverhoging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of verwerping van de motie. In dit geval heeft de raad de motie verworpen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voorgestelde huurverhoging om financiële redenen of het afwijzen ervan om sportdeelname te bevorderen en verenigingen te ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals alternatieve financiële oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan worden versterkt met concrete voorstellen.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie te verwerpen, wat betekent dat de huurverhoging doorgang kan vinden zoals gepland.
Participatie:
De motie bekritiseert het gebrek aan participatie van sportverenigingen in het besluitvormingsproces, wat suggereert dat participatie niet adequaat is behandeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie zelf biedt geen gedetailleerde financiële analyse, maar impliceert dat de huurverhoging financiële druk op sportverenigingen zal leggen. Er wordt niet aangegeven hoe de financiële gevolgen van het niet doorvoeren van de verhoging gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huurverhoging Sportaccommodaties Gymzalen Sporthallen Tenniscomplexen IJsbanen Sportverenigingen Coalitieakkoord Sporters Begroting 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.5 P1-M2 - Moasje FNP oer Nota Frysk Taalbelied 2017-2020
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 27 oktober 2016 werd gestemd over een motie betreffende de Nota Frysk Taalbelied 2017-2020. De motie werd verworpen met 10 stemmen voor (FNP, GBA, VVD) en 11 stemmen tegen (CDA, PvdA, CU). De raad verzocht het college om voor de kerstvakantie van 2016 met een concreet plan van aanpak te komen voor de nieuwe nota, zodat er in 2017 direct mee gestart kan worden. De huidige nota loopt bijna af en er zijn nog geen concrete plannen gepresenteerd, terwijl 2016 nog maar 2,5 maand duurt.
Samenvatting
Tiidens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen op 27 oktober 2016 waard stimd oer in motyf oangeande de Nota Frysk Taalbelied 2017-2020. De motyf waard ôfwiisd mei 10 stimmen foar (FNP, GBA, VVD) en 11 stimmen tsjin (CDA, PvdA, CU). De ried frege it kolleezje om foar de krystfakânsje fan 2016 mei in konkreet oanpakplan te kommen foar de nije nota, sadat der yn 2017 direkt mei begûn wurde kin. De hjoeddeistige nota rint hast ôf en der binne noch gjin konkreet plannen presintearre, wylst 2016 noch mar 2,5 moanne duorret.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Frysk Taalbelied 2017-2020". Het voorstel vraagt het college om voor de kerstvakantie van 2016 met een concreet plan van aanpak te komen voor het Friese taalbeleid voor de periode 2017-2020. Dit is noodzakelijk omdat de huidige nota bijna afloopt en er nog geen concrete plannen zijn gepresenteerd. Het doel is om in 2017 direct te kunnen starten met de uitvoering van het nieuwe beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke deadline stelt voor het college om met een plan te komen. Echter, het ontbreekt aan details over wat het plan van aanpak precies moet bevatten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om een concreet plan van aanpak te presenteren. Daarnaast moet de raad het uiteindelijke plan goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van het Friese taalbeleid binnen de gemeentelijke agenda en de toewijzing van middelen en aandacht aan dit beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor de kerstvakantie van 2016), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke criteria of doelen gesteld voor het plan van aanpak.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om het plan van aanpak te ontwikkelen en of zij akkoord gaan met de voorgestelde tijdlijn.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van het taalbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, tenzij het taalbeleid aspecten van culturele duurzaamheid omvat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat in het plan van aanpak moet worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Frysk Taalbelied 2017-2020 Programmabegrutting 2017 Plan van aanpak Frysk Taalbelied 2013-2016 Kolleezje Krystfakânsje 2016 Konkreet Gearkomste Mienskip FersiketVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.6 P1-M3 - Moasje FNP oer undersyk koark op keunstgers
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 een voorstel besproken over het gebruik van kurk als alternatief materiaal voor kunstgrasvelden. Het voorstel, ingediend door de FNP, verzocht het college om direct onderzoek te doen naar de mogelijkheid om kurk te gebruiken in plaats van de huidige rubberkorrels, waarvan de veiligheid voor sporters ter discussie staat. De FNP wilde dat de gemeente snel met de financiële consequenties van deze verandering naar de raad zou komen. Het voorstel werd echter verworpen met 6 stemmen voor (FNP) en 15 stemmen tegen (CDA, PvdA, CU, VVD, GBA). De FNP benadrukte de noodzaak om snel te handelen zodat sporters weer veilig kunnen sporten op de kunstgrasvelden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 in foarstel besprutsen oer it brûken fan kurk as alternatyf materiaal foar keunstgersfjilden. It foarstel, yntsjinne troch de FNP, frege it kolleezje om direkt ûndersyk te dwaan nei de mooglikheid om kurk te brûken yn plak fan de hjoeddeistige rubberkorrels, wêrfan de feiligens foar sporters yn 'e diskusje stiet. De FNP woe dat de gemeente fluch mei de finansjele gefolgen fan dizze feroaring nei de ried ta soe kommen. It foarstel waard lykwols ôfwiisd mei 6 stimmen foar (FNP) en 15 stimmen tsjin (CDA, PvdA, CU, VVD, GBA). De FNP benadrukte de needsaak om fluch te hanneljen sadat sporters wer feilich sporte kinne op de keunstgersfjilden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Undersyk koark op keunstgers". De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om onmiddellijk te onderzoeken hoe kurk als alternatief materiaal kan worden gebruikt op kunstgrasvelden, zonder te wachten op een onderzoek naar de mogelijke schade van rubberkorrels voor de gezondheid van sporters. Het college wordt ook gevraagd om zo snel mogelijk met de financiële consequenties van deze verandering naar de raad te komen. De motie benadrukt de bezorgdheid over de veiligheid van rubberkorrels en de noodzaak om snel een veilige sportomgeving te bieden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het doel en de urgentie, maar mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en de specifieke stappen die moeten worden genomen. Er is ook geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken het onderzoek naar het gebruik van kurk als alternatief materiaal uit te voeren en om de financiële consequenties hiervan te beoordelen. De raad moet ook een besluit nemen over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde actie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan de gezondheid en veiligheid van sporters door het gebruik van kurk te onderzoeken, ondanks mogelijke financiële en praktische uitdagingen. Ze moeten ook overwegen of ze willen wachten op de resultaten van het onderzoek naar rubberkorrels of direct willen handelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd plan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het onderzoek naar kurk als alternatief materiaal uit te voeren en om de financiële consequenties te presenteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het gebruik van kurk als alternatief voor rubberkorrels mogelijk milieuvriendelijker is. Echter, het voorstel gaat niet expliciet in op de duurzaamheidseffecten.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt het college om de financiële consequenties van het gebruik van kurk te onderzoeken en deze aan de raad te presenteren. Er is geen specifieke informatie over hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Keunstgers Koark Sûnens Sporters Undersyk Feiligens Kerrels Finansjele konsekwinsjes Alternatyf OplossingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.01.7 P1-M4 - Moasje FNP oer realisearring keunstgersfjild Twizel
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 vergaderd over de aanleg van een kunstgrasveld in Twizel. Een motie om het kunstgrasveld te realiseren, die eerder op 30 oktober 2014 was aangenomen, werd opnieuw besproken. De motie werd gesteund door FNP, GBA en VVD, maar verworpen met 10 stemmen voor en 11 tegen, waarbij CDA, PvdA en CU tegenstemden. De motie vroeg het college om het kunstgrasveld in 2016 aan te leggen en bij problemen met de verkoop van het korfbalveld alternatieve financieringsvoorstellen te doen. Er werd benadrukt dat de beschikbare ISV-gelden niet verloren mogen gaan en dat het onacceptabel is dat Twizel zo lang moet wachten op het beloofde veld. De zorgen over gevaarlijke korrels zijn niet van toepassing, omdat er direct een veilig alternatief kan worden aangelegd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 fergaderje oer de oanlis fan in keunstgersfjild yn Twizel. In motie om it keunstgersfjild te realisearjen, dy't earder op 30 oktober 2014 oannommen wie, waard opnij besprutsen. De motie waard stipe troch FNP, GBA en VVD, mar ferworpen mei 10 stimmen foar en 11 tsjin, dêr't CDA, PvdA en CU tsjin stimden. De motie frege it kolleezje om it keunstgersfjild yn 2016 oan te lizzen en by problemen mei de ferkeap fan it keatsfjild alternative finansieringsfoarstellen te dwaan. Der waard benadrukt dat de beskikbere ISV-jild net ferlern gean meie en dat it net akseptabel is dat Twizel sa lang wachtsje moat op it beloofde fjild. De soargen oer gefaarlike korrels binne net fan tapassing, om't der direkt in feilich alternatyf oanlein wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Realisearring keunstgersfjild Twizel." De motie verzoekt het college om een eerder aangenomen motie uit 2014 uit te voeren, die de aanleg van een kunstgrasveld in Twizel in 2016 beoogde. Indien de verkoop van het korfbalveld niet tijdig plaatsvindt, moet het college met alternatieve financieringsvoorstellen komen. De motie benadrukt dat de verkregen ISV-gelden een houdbaarheidsdatum hebben en niet verspild mogen worden. Het dorp Twizel wacht al te lang op het beloofde kunstgrasveld, en er zijn geen zorgen over gevaarlijke korrels, omdat er direct een veilig alternatief kan worden aangelegd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de alternatieve financieringsopties en een concrete tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om de motie uit te voeren en de aanleg van het kunstgrasveld te realiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan de aanleg van het kunstgrasveld en of ze bereid zijn om alternatieve financieringsopties te overwegen als de verkoop van het korfbalveld niet tijdig plaatsvindt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financieringsopties zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college opdracht geven om de aanleg van het kunstgrasveld te realiseren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de keuze voor een veilig alternatief voor gevaarlijke korrels kan als een duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert financiële gevolgen, vooral als de verkoop van het korfbalveld niet tijdig plaatsvindt. Er wordt gesuggereerd dat alternatieve financieringsopties overwogen moeten worden, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasveld Twijzel ISV-gelden Voorfinanciering Alternatief Veiligheid Uitvoering Korfbalveld Verkoop Argewaasje (ergernis)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.02 Programma 2 - Onderwijs en Jeugdbeleid
Agendapunt 5.02.1 P2-M1 - Motie GBA inzake beheerdersfuncties accommodaties
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een vergadering op 27 oktober 2016 een motie besproken met betrekking tot de beheerdersfuncties van It Koartling in Buitenpost en het clubhuis in Harkema. De motie verzoekt het college om deze functies onder te brengen bij de MOA (Maatschappelijke Organisatie Achtkarspelen). Dit zou een besparing van € 80.000 opleveren. De raad benadrukt echter het belang van deze beheerdersfuncties voor het goed functioneren van de instellingen en wil voorkomen dat ze verdwijnen. De motie is aangehouden voor verdere discussie in de raad over het accommodatiebeleid.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat tiidens in gearkomste op 27 oktober 2016 in motie besprutsen oer de behearfunksjes fan It Koartling yn Bûtenpost en it kluphûs yn Harkema. De motie freget it kolleezje om dizze funksjes ûnder te bringen by de MOA (Maatskiplike Organisaasje Achtkarspelen). Dit soe in besparring fan € 80.000 opleverje. De ried benadrukt lykwols it belang fan dizze behearfunksjes foar it goed funksjonearjen fan de ynstellingen en wol foarkomme dat se ferdwine. De motie is oanhâlden foar fierdere diskusje yn de ried oer it akkommodaasjebelied.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Aangehouden tot discussie in raad over accommodatiebeleid" en richt zich op de beheerdersfuncties van It Koartling te Buitenpost en het clubhuis te Harkema. De motie verzoekt het college om deze functies onder te brengen bij de MOA (Maatschappelijke Organisatie Achtkarspelen) om een besparing van € 80.000 te realiseren. De motie benadrukt het belang van de beheerdersfuncties voor het goed functioneren van de instellingen en stelt dat deze niet mogen verdwijnen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de beheerdersfuncties van twee accommodaties. Het biedt een duidelijke financiële motivatie en benadrukt het belang van de functies, maar mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en de impact op de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of ze het college verzoekt om de beheerdersfuncties onder te brengen bij de MOA. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van het accommodatiebeleid en het maken van financiële keuzes.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde besparing van € 80.000 opweegt tegen de mogelijke gevolgen voor de betrokken accommodaties en hun gebruikers. Er moet een afweging worden gemaakt tussen kostenbesparing en het behoud van essentiële functies.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de financiële besparing, maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motie kan worden versterkt door meer specifieke doelen en tijdlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college verzoekt om de beheerdersfuncties onder te brengen bij de MOA, rekening houdend met de financiële en operationele implicaties.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of gebruikers van de accommodaties. Dit kan een belangrijk aspect zijn om te overwegen bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als de veranderingen invloed hebben op de lange termijn levensvatbaarheid van de accommodaties.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat er € 80.000 kan worden bespaard door de beheerdersfuncties onder te brengen bij de MOA. Er wordt echter geen gedetailleerde uitleg gegeven over hoe deze besparing precies wordt gerealiseerd of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Beheerdersfuncties It Koartling Clubhuis Harkema MOA Besparing Onderwijs Jeugdbeleid Instellingen GemeenteBelangen AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.03 Programma 3 - Preventie en Zorg
Agendapunt 5.03.1 P3-A1 - Amendemint FNP oer sosjaal domein
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft geen specifieke titel, maar betreft een wijziging in de programmabegroting 2017 van de gemeente Achtkarspelen, specifiek gericht op het Sociale Domein. Het amendement stelt voor om een passage op pagina 30 van de begroting te schrappen. Dit kan impliceren dat de inhoud van die passage niet langer relevant of wenselijk wordt geacht door de indieners. Het amendement is unaniem aangenomen, wat wijst op brede steun binnen de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het amendement lijkt specifiek en beperkt in omvang, gericht op het schrappen van een specifieke passage. Zonder de inhoud van pagina 30 te kennen, is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen. Echter, de unanieme goedkeuring suggereert dat de raad voldoende informatie had om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het aannemen van het amendement. Door het amendement unaniem aan te nemen, heeft de raad zijn steun uitgesproken voor de voorgestelde wijziging in de programmabegroting.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet handhaven van de inhoud op pagina 30 van de programmabegroting. Het schrappen van deze passage kan wijzen op een verschuiving in prioriteiten of een heroverweging van beleidsdoelen binnen het Sociale Domein.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek (S) en meetbaar (M) in de zin dat het duidelijk aangeeft welke passage moet worden geschrapt. Het is echter niet duidelijk of het amendement tijdgebonden (T) is, aangezien er geen implementatietijdlijn wordt genoemd. Zonder de inhoud van de geschrapte passage is het moeilijk om te beoordelen of het amendement realistisch (R) en haalbaar (A) is.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten om het amendement aan te nemen en daarmee de voorgestelde wijziging in de programmabegroting door te voeren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of er voorafgaand aan de stemming overleg is geweest met belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Zonder de inhoud van de geschrapte passage te kennen, is het moeilijk te zeggen of duurzaamheid een relevant onderwerp is.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de geschrapte passage financiële implicaties had, maar dit is niet duidelijk zonder verdere context.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendemint Programmabegrutting 2017 Sosjaal Domein Wurklistpunt Stemming FNP Achtkarspelen Maaike Dotinga-Van der Veen Gearkomste Wiziging Side 30Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.03.2 P3-A2 - Amendemint FNP oer Konsultaasjeburo's
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Programmabegroting 2017 / Programma 3 - Preventie en Zorg" met als onderwerp "Konsultaasjeburo’s". Het voorstel beoogt het schrappen van een besparing van 67.000 euro op consultatiebureaus in de gemeente Achtkarspelen. De indieners benadrukken het belang van het behoud van voorzieningen in alle dorpen, de sociale en verbindende functie van consultatiebureaus, en de noodzaak van toegankelijkheid. Ze waarschuwen dat ouders mogelijk afzien van bezoek als ze naar een ander dorp moeten reizen. De raad wordt verzocht op korte termijn een voorstel te ontvangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het schrappen van een besparing. Het biedt een duidelijke toelichting op de redenen, maar mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van het schrappen van de besparing en alternatieve financieringsmogelijkheden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde besparing op consultatiebureaus wordt geschrapt. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de sociale en financiële implicaties van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige voorzieningen in alle dorpen, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt, of het doorvoeren van de besparing, wat kan leiden tot verminderde toegankelijkheid en sociale cohesie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de besparing van 67.000 euro op consultatiebureaus wordt geschrapt of gehandhaafd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van lokale voorzieningen kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door het versterken van de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
Het schrappen van de besparing betekent dat er 67.000 euro extra nodig is. Het amendement geeft niet aan hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Konsultaasjeburo's Besparring Foarsjennings Sosjale funksje Binende funksje Berikbaarheid Âlders Reizgje Doarpen RiedsutstelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.03.3 P3-M1 - Motie GBA inzake bezuiniging consultatiebureaus
Samenvatting
De motie betreffende de bezuiniging op consultatiebureaus in de gemeente Achtkarspelen is ingetrokken. Tijdens de raadsvergadering op 27 oktober 2016 werd het college opgeroepen om de voorgestelde bezuiniging van € 67.000 niet door te voeren. De raadsleden ontvingen pas laat de benodigde informatie over een enquête, waardoor de fractie van GemeenteBelangen Achtkarspelen (GBA) het onderwerp nog niet kon bespreken. Er is nog geen besluit genomen over het verminderen van het aantal consultatiebureaus en het onderwerp is nog niet besproken in de informatiecarrousel of in een opiniërend debat.
Samenvatting
De motie oangeande de besuniging op konsultaasjeburo's yn de gemeente Achtkarspelen is yntrokken. Tijdens de riedsfergadering op 27 oktober 2016 waard it kolleezje oproppen om de foarstelde besuniging fan € 67.000 net troch te fieren. De riedsleden krigen pas let de nedige ynformaasje oer in ûndersiik, wêrtroch de fraksje fan GemeenteBelangen Achtkarspelen (GBA) it ûnderwerp noch net besprekke koe. Der is noch gjin beslút nommen oer it fermeitsjen fan it oantal konsultaasjeburo's en it ûnderwerp is noch net besprutsen yn de ynformaasjekarousel of yn in opinjearjend debat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar betreft de "Bezuiniging consultatiebureaus" in het kader van de Programmabegroting 2017, Programma 3 - Preventie en Zorg. De motie roept het college op om een voorgestelde bezuiniging van € 67.000 op consultatiebureaus niet door te voeren. De indieners wijzen erop dat de raadsleden pas laat de nodige informatie hebben ontvangen en dat er nog geen besluitvorming of debat over het terugbrengen van het aantal consultatiebureaus heeft plaatsgevonden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de raad van het college verlangt. Echter, het ontbreekt aan gedetailleerde argumentatie waarom de bezuiniging niet wenselijk is, afgezien van het procesmatige bezwaar.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of afwijzing van de voorgestelde bezuiniging. De raad moet ook zorgen voor een zorgvuldig besluitvormingsproces, inclusief voldoende informatie en debat.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het doorvoeren van de bezuiniging, met mogelijke gevolgen voor de dienstverlening van consultatiebureaus, of het behouden van de huidige financiering, wat andere financiële keuzes kan vereisen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie is procesgericht in plaats van inhoudelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en de bezuiniging niet doorvoeren, of de bezuiniging accepteren als onderdeel van de begroting.
Participatie:
De motie vermeldt dat er geen gelegenheid is geweest voor een opiniërend debat, wat wijst op een gebrek aan participatie en inspraak in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen het niet doorvoeren van een bezuiniging van € 67.000. De motie geeft geen alternatieve dekking aan voor het behoud van deze financiering, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezuiniging Consultatiebureaus Programmabegroting 2017 Preventie en Zorg Enquête Informatiecarrousel Opiniërend debat GemeenteBelangen Achtkarspelen Rinus Buising Fractie GBAVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.04 Progamma 4 - Werk en Inkomen
Agendapunt 5.04.1 P4-M2 - Moasje FNP oer unkosten azc
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen met betrekking tot de kosten van een eerder voorgenomen asielzoekerscentrum (AZC) in de gemeente. De raad verzoekt het college om een volledig overzicht te maken van alle gemaakte kosten in verband met dit voornemen. Daarnaast wordt het college gevraagd om deze kosten te verhalen op het COA of het Rijk. De motie werd besproken tijdens een vergadering op 27 juni 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen mei betrekking ta de kosten fan in earder foarnommen asylsykjes sintrum (AZC) yn de gemeente. De ried freget it kolleezje om in folslein oersjoch te meitsjen fan alle makke kosten yn ferbân mei dit doel. Dêrneist wurdt it kolleezje frege om dizze kosten te ferheljen op it COA of it Ryk. De motie waard besprutsen tiidens in gearkomste op 27 juny 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Unkosten azc". De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om een volledig overzicht te maken van alle gemaakte kosten met betrekking tot het eerdere voornemen van een asielzoekerscentrum (AZC) in Achtkarspelen. Daarnaast wordt het college gevraagd om deze kosten te verhalen op het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) of het Rijk.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in zijn verzoeken, maar mist gedetailleerde informatie over hoe het college deze kosten moet specificeren en welke stappen moeten worden ondernomen om de kosten te verhalen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en vervolgens de resultaten te evalueren. De raad moet ook beslissen of de voorgestelde acties voldoende zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verhalen van kosten op het COA of het Rijk een haalbare en wenselijke strategie is. Er moet ook worden overwogen of het nastreven van deze kosten in lijn is met de bredere politieke en sociale doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om een kostenoverzicht en het verhalen van kosten. Echter, het is niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de gevraagde acties uit te voeren en of zij akkoord gaan met de voorgestelde aanpak.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van kostenoverzicht of verhalen van kosten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële en administratieve kwesties.
Financiële gevolgen:
De motie heeft financiële implicaties in termen van de kosten die mogelijk verhaald kunnen worden. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze kosten gedekt worden als het verhalen niet succesvol is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegrutting 2017 Wurk en Ynkommen Unkosten azc Oersjoch makke kosten AZC Achtkarspelen COA Ryk FNP Achtkarspelen Tjibbe Brinkman Wynmoanne 2016Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.04.2 P4-M1 - Moasje FNP oer húsfesting statushâlders
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 27 juni 2016 werd een motie ingediend door de FNP om te stoppen met het huisvesten van extra statushouders in de gemeente. De motie werd verworpen met 6 stemmen voor (FNP) en 15 tegen (CDA, PvdA, CU, VVD, GBA). De FNP stelde dat de gemeente al moeite heeft om aan de verplichte taakstelling te voldoen, dat er lange wachtlijsten zijn in de sociale huursector, en dat er onvoldoende werkgelegenheid is in 2/3 van de gemeenten. Bovendien hebben asielzoekers met een verblijfsvergunning moeite om werk te vinden, waarbij slechts 35% van de asielzoekers die tussen 1995 en 1999 een verblijfsvergunning kregen, een baan van 30 uur of meer per week heeft.
Samenvatting
Tiidens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen op 27 juny 2016 waard in motie yntsjinne troch de FNP om te stopjen mei it hûsflak fan ekstra statushâlders yn de gemeente. De motie waard ôfwiisd mei 6 stimmen foar (FNP) en 15 tsjin (CDA, PvdA, CU, VVD, GBA). De FNP stelde dat de gemeente al muoite hat om oan de ferplichte taakstelling te foldwaan, dat der lange wachtlisten binne yn de sosjale hiersektor, en dat der ûnvoldwaan wurkgelegenheid is yn 2/3 fan de gemeenten. Dêrby hawwe asylsykjes mei in ferbliuwsfergunning muoite om wurk te finen, wêrby't mar 35% fan de asylsykjes dy't tusken 1995 en 1999 in ferbliuwsfergunning krigen, in baan fan 30 oeren of mear per wike hat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Húsfesting statushâlders" en is ingediend door de FNP Achtkarspelen. Het voorstel verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om te stoppen met het huisvesten van extra statushouders. De motie benadrukt dat de gemeente al moeite heeft om aan de verplichte taakstelling te voldoen, wijst op de wachtlijsten in de sociale huursector en het gebrek aan werkgelegenheid in de regio. Bovendien wordt gesteld dat asielzoekers met een verblijfsvergunning moeite hebben om werk te vinden, met slechts 35% van de asielzoekers uit de periode 1995-1999 die een baan van 30 uur of meer per week heeft.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het stoppen met het huisvesten van extra statushouders. Het biedt echter weinig detail over alternatieve oplossingen of de bredere impact van het voorstel.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken te stoppen met het huisvesten van extra statushouders. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet aannemen van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat kan leiden tot een beperking van de huisvesting van statushouders, of het afwijzen ervan, wat kan betekenen dat de gemeente doorgaat met het huisvesten van statushouders volgens de huidige taakstelling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven, en er is geen plan voor de gevolgen van het stoppen met huisvesting.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen met 15 stemmen tegen en 6 voor.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van de gemeenschap of betrokkenheid van belanghebbenden bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en het lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten of besparingen gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de sociale en werkgelegenheidsaspecten van het huisvesten van statushouders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Húsfesting statushâlders Wachtlisten Sosjale hiersektor Wurkgelegenheid Asylsikers Ferbliuwsfergunning Baan Taakstelling FNP Tjibbe BrinkmanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.05 Programma 5 - Leefomgeving
Agendapunt 5.05.1 P5-A1 - Amendemint FNP oer Sjenswize N358
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Sjenswize N358" en is ingediend door de FNP Achtkarspelen. Het voorstel vraagt om het verwijderen van een alinea in de programmabegroting 2017 die betrekking heeft op de voorkeur voor een nieuw tracé over de N358. De argumenten zijn dat de provincie geen nieuwe asfaltwegen toestaat tenzij de veiligheid in gevaar is, de MER-rapportage geen veiligheidsproblemen aantoont, het bestemmingsplan dit niet toestaat, en dat de gemeente Smellingerlân een zienswijze heeft ingediend voor aanpassing van het bestaande tracé. De ChristenUnie heeft ook aangegeven geen nieuw tracé door het landschap te willen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van argumentatie en verwijzingen naar relevante beleidsstukken en rapportages. Het biedt een duidelijke reden voor het verzoek om de alinea te verwijderen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunen en daarmee de alinea uit de programmabegroting verwijderen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de belangen van de gemeente en haar inwoners moet afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de FNP en het verwijderen van de alinea, of het behouden van de alinea zoals voorgesteld in de programmabegroting. Dit kan invloed hebben op de toekomstige infrastructuur en landschapsontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van concrete alternatieven voor het tracé kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en de alinea verwijderen, of het amendement verwerpen en de alinea behouden.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar de zienswijze van de gemeente Smellingerlân, wat enige mate van participatie aangeeft. Echter, er is geen uitgebreide informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de bezorgdheid over het landschap en de voorkeur om geen nieuwe wegen aan te leggen tenzij noodzakelijk voor de veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar het behoud of de wijziging van het tracé kan op lange termijn financiële implicaties hebben. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
N358 Programmabegrutting 2017 Leefomjouwing Sjenswize Foarkar trasee Feiligens MER rapportage Bestemmingsplan bûtengebiet Gemeente Smellingerlân LânskipVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.05.2 P5-M2 - Motie VVD inzake fietstunnel N358 t.h.v. Surhuizum
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen tijdens de vergadering op 27 oktober 2016, met betrekking tot de programmabegroting 2017 en de leefomgeving. De motie richt zich op de aanleg van een fietstunnel bij de N358 ter hoogte van Surhuizum. De raad stelt dat de huidige ovonde niet voldoende veiligheid en bewegingsmogelijkheden biedt. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) van Fryslân wordt verzocht opnieuw in gesprek te gaan over de aanleg van een fietstunnel, ondanks een eerder besluit om dit niet te doen. De motie benadrukt dat veiligheid prioriteit moet hebben, mede naar aanleiding van een recent dodelijk ongeval met een scootmobiel. De raad vindt dat er vastgehouden wordt aan een verouderd verkeersplan en dat GS zonder overleg met de gemeente beslissingen lijkt te nemen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen tiidens de gearkomste op 27 oktober 2016, mei betrekking ta de programmabegroting 2017 en de leefomjouwing. De motie rjochtet him op de oanlis fan in fytsûnderdoarp by de N358 op it hichte fan Surhuzum. De ried stelt dat de hjoeddeistige ovonde net genôch feiligens en bewegingsmooglikheden biedt. It kolleezje fan Deputearre Steaten (GS) fan Fryslân wurdt frege om opnij yn petear te gean oer de oanlis fan in fytsûnderdoarp, ûndanks in earder beslút om dit net te dwaan. De motie benadrukt dat feiligens prioriteit hawwe moat, ek nei oanlieding fan in ûnlangst deadeklik ûngelok mei in scootmobyl. De ried fynt dat fêsthâlden wurdt oan in ferâldere ferkearsplan en dat GS sûnder oerlis mei de gemeente besluten liket te nimmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Fietstunnel N358 t.h.v. Surhuizum". De gemeenteraad van Achtkarspelen verzoekt het college om opnieuw in gesprek te gaan met de Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Fryslân. Dit verzoek komt voort uit zorgen over de veiligheid van de huidige ovonde (ovale rotonde) en de wens om een fietstunnel te realiseren ter verbetering van de verkeersveiligheid. De motie benadrukt dat er ruimte is voor een fietstunnel en dat veiligheid prioriteit moet krijgen, vooral na een recent dodelijk ongeval. De motie is unaniem aangenomen, wat de brede steun binnen de raad onderstreept.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de veiligheidskwesties en de wens voor een fietstunnel. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de technische en financiële haalbaarheid van de voorgestelde oplossing.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en adviserende rol door het college te verzoeken opnieuw in gesprek te gaan met de provincie. De raad drukt hiermee zijn zorgen en wensen uit richting het college en de provincie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de huidige situatie of het actief nastreven van een veiliger alternatief, zoals de fietstunnel. Dit impliceert ook een keuze over prioritering van verkeersveiligheid boven andere mogelijke investeringen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (dringend verzoek), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete stappen of deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de fietstunnel is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te mandateren om opnieuw in gesprek te gaan met de provincie over de fietstunnel.
Participatie:
De motie verwijst naar de wens vanuit de omgeving, maar er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een fietstunnel kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door fietsen te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietstunnel Veiligheid Ovonde Bewegingsmogelijkheden College van GS Provincie Fryslân Verkeersplan Scootmobiel ongeluk Ruimte beschikbaar Verouderd vervoersplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.05.3 P5-M1 - Motie GBA inzake inlopen achterstand groot wegenonderhoud
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 27 oktober 2016 werd een motie besproken met betrekking tot het inlopen van de achterstand in groot wegenonderhoud. De motie, die werd gesteund door FNP, GBA en VVD, maar verworpen door CDA, PvdA en CU, verzocht het college om extra middelen beschikbaar te stellen voor het benodigde budget voor wegenonderhoud. Er is € 150.739 extra nodig om het basisniveau te halen. GBA benadrukte het belang van werkgelegenheid en stelde dat deze investering extra banen zou kunnen creëren. Er is sprake van veel achterstallig onderhoud aan wegen in Achtkarspelen, en sommige dorpen wachten al jaren op reconstructies van belangrijke wegen, zoals de Warmoltsstrjitte in Harkema en de Doarpsstrjitte in Surhuizum.
Samenvatting
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen op 27 oktober 2016 waard in motie besprutsen mei betrekking ta it ynheljen fan de efterstân yn grut wegenûnderhâld. De motie, dy't stipe krige fan FNP, GBA en VVD, mar ôfwiisd waard troch CDA, PvdA en CU, frege it kolleezje om ekstra middels beskikber te stellen foar it nedige budzjet foar wegenûnderhâld. Der is € 150.739 ekstra nedich om it basisnivo te heljen. GBA benadrukke it belang fan wurkgelegenheid en stelde dat dizze ynfestearring ekstra banen krije koe. Der is sprake fan in soad efterstallich ûnderhâld oan wegen yn Achtkarspelen, en sommige doarpen wachtsje al jierren op rekonstruksjes fan wichtige wegen, lykas de Warmoltsstrjitte yn Harkema en de Doarpsstrjitte yn Surhuzum.
-
P5-M1 - Motie GBA inzake inlopen achterstand groot wegenonderhoud - Verworpen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Inlopen achterstand groot wegenonderhoud" verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om extra middelen beschikbaar te stellen voor het structureel benodigde budget voor groot wegenonderhoud. De motie benadrukt dat er €150.739 extra nodig is om het minimaal vereiste onderhoudsniveau te bereiken. GemeenteBelangen Achtkarspelen (GBA) wijst op de werkgelegenheidsvoordelen van deze investering en benadrukt dat er in de gemeente aanzienlijke achterstanden zijn in wegenonderhoud, met specifieke verwijzingen naar de Warmoltsstrjitte in Harkema en de Doarpsstrjitte in Surhuizum.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem (achterstallig wegenonderhoud) en het benodigde bedrag om het basisniveau te bereiken. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de extra middelen precies zullen worden ingezet of hoe de voortgang zal worden gemonitord.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet toewijzen van extra middelen voor wegenonderhoud. De raad moet de noodzaak en prioriteit van deze investering afwegen tegen andere budgettaire behoeften.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het toewijzen van extra middelen voor wegenonderhoud of het behouden van het huidige budget. Dit impliceert een afweging tussen directe investeringen in infrastructuur en mogelijke andere prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde bedrag, maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motie kan worden verbeterd door het toevoegen van specifieke tijdlijnen en verantwoordelijkheden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om de aanvullende middelen beschikbaar te stellen voor het groot wegenonderhoud.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van wegenonderhoud en de keuze van materialen en methoden die de levensduur van wegen verlengen.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een extra budget van €150.739, maar geeft geen details over hoe deze middelen gedekt zullen worden binnen de bestaande begroting. Dit kan een punt van discussie zijn binnen de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wegenonderhoud Achterstallig onderhoud Budget Werkgelegenheid Reconstructie Warmoltsstrjitte Doarpsstrjitte Harkema Surhuizum MiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.06 Programma 6 - Ontwikkeling
Agendapunt 5.06.1 P6-M1 - Moasje FNP oer utwreiding kuier- en fytspaden
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een voorstel aangenomen om in gesprek te gaan met de eigenaren van minicamping Blauferlaat. Het doel is om de ontwikkeling van het Tjoele pad te bespreken, zodat dit pad en een bruggetje kunnen aansluiten op de minicamping. Daarnaast wil de raad de mogelijkheden voor uitbreiding van de minicamping bespreken, aangezien deze momenteel beperkt zijn. Deze plannen passen binnen de bredere recreatieve ontwikkelingsplannen van de gemeente, zoals aangegeven in de programmabegroting voor 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in foarstel oannommen om yn petear te gean mei de eigeners fan minicamping Blauferlaat. It doel is om de ûntwikkeling fan it Tjoelepaad te besprekken, sadat dit paad en in brêge oanslute kinne op de minicamping. Dêrneist wol de ried de mooglikheden foar útwreiding fan de minicamping besprekken, om't dizze op it stuit beheind binne. Dizze plannen passe binnen de breedere rekreative ûntwikkelingsplannen fan de gemeente, sa't oanjûn yn de programmabegroting foar 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Uitbreiding kuier- en fietspaden." De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om in gesprek te gaan met de eigenaren van de mini-camping Blauferlaat over de ontwikkeling van het Tjoele pad. Dit pad zou in combinatie met de mini-camping moeten worden ontwikkeld, inclusief een pad en bruggetje. Daarnaast moeten de mogelijkheden voor uitbreiding van de mini-camping worden besproken, aangezien deze momenteel beperkt zijn. De motie sluit aan bij de recreatieve uitbreidingsplannen van de gemeente zoals vermeld in de programmabegroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de programmabegroting, maar mist specifieke details over de uitvoering, tijdlijnen en betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om gesprekken aan te gaan en de plannen verder uit te werken. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en uitvoering van deze gesprekken en plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van recreatieve voorzieningen, zoals de mini-camping en bijbehorende infrastructuur, willen ondersteunen. Dit kan invloed hebben op lokale economische ontwikkeling en toerisme.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen, tijdlijnen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde gesprekken en ontwikkelingen te initiëren.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door de eigenaren van de mini-camping, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van recreatieve ontwikkeling en infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten of hoe deze gedekt zouden worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kuier- en fytspaden Mini camping (Blauferlaat) Tjoele paad Brechje Útwreiding Rekreaasje Untwikkeling Mooglikheden Programbegrutting 2017 FNP AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.06.2 P6-M2 - Moasje FNP oer undersyk sinnegreides
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 27 oktober 2016 vergaderd over het voorstel om onderzoek te doen naar de realisatie van zonneweides op de industrieterreinen Quakkenburch in Harkema en de Westkern in Koatstertille. Het voorstel werd verworpen met 10 stemmen voor (FNP, GBA, VVD) en 11 stemmen tegen (CDA, PvdA, CU). De toelichting vermeldt dat er in Noordoost Fryslân nog enkele hectares aan industrieterrein moeten worden ingeleverd om uitbreiding mogelijk te maken op locaties waar nog behoefte is, zoals op het Fean.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 27 oktober 2016 fergaderje oer it foarstel om ûndersyk te dwaan nei de realisaasje fan sinneweiden op de yndustryterreinen Quakkenburch yn Harkema en de Westkern yn Koatstertille. It foarstel waard ôfwiisd mei 10 stimmen foar (FNP, GBA, VVD) en 11 stimmen tsjin (CDA, PvdA, CU). De tastean jout oan dat der yn Noardeast Fryslân noch in pear hektaar oan yndustryterrein ynlutsen wurde moatte om útwreiding mooglik te meitsjen op lokaasjes dêr't noch behoefte is, lykas op it Fean.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Undersyk sinnegreides" en verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om zonneweides te realiseren op de industrieterreinen Quakkenburch in Harkema en de Westkern in Koatstertille. Het doel is om te onderzoeken of deze locaties geschikt zijn voor de aanleg van zonneweides, wat kan bijdragen aan duurzame energieopwekking in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het uitvoeren van een onderzoek. Het biedt echter weinig details over de methodologie van het onderzoek, de tijdslijnen, of de betrokken partijen. Dit kan als een tekortkoming in de volledigheid worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over het al dan niet steunen van de motie, wat in dit geval is verworpen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan duurzame energieoplossingen zoals zonneweides en of zij bereid zijn om industrieterreinen hiervoor beschikbaar te stellen. Dit kan invloed hebben op de economische ontwikkeling van de regio.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen, een tijdsbestek voor het onderzoek, en een duidelijk plan van aanpak. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om het onderzoek uit te voeren. In dit geval is de motie verworpen met 11 stemmen tegen en 10 voor.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, aangezien het gaat om de realisatie van zonneweides voor duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen van het onderzoek of de mogelijke realisatie van zonneweides. Er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sinnegreides Undersyk Yndustryterreinen Quakkenburch Harkema Westkern Koatstertille Noardeast Fryslân Yndustrygrûn Útwreidzje Fean KolleezjeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.07 Programma 7 - Veiligheid
Agendapunt 5.07.1 P7-M1 - Moasje FNP oer hanthavening
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een voorstel aangenomen met betrekking tot handhaving binnen de gemeente. Het college wordt verzocht om, binnen de wettelijke kaders, zo snel mogelijk op te treden in gevallen waar handhaving noodzakelijk is. Dit om te voorkomen dat zaken onnodig worden uitgesteld. Het voorstel benadrukt dat er momenteel situaties zijn waarin niet altijd wordt gehandhaafd waar dat wel zou moeten. De fractie van FNP Achtkarspelen, vertegenwoordigd door Sake van der Meer, is bereid om in gesprek te gaan met de burgemeester of verantwoordelijke portefeuillehouder om specifieke gevallen te bespreken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in foarstel oannommen mei betrekking ta hânfêsting binnen de gemeente. It kolleezje wurdt frege om, binnen de wetlike kaders, sa gau mooglik op te treden yn gefallen dêr't hânfêsting needsaaklik is. Dit om te foarkommen dat saken ûnnedich útsteld wurde. It foarstel benadrukt dat der momintiel situaasjes binne dêr't net altyd hânfêst wurdt wêr't dat wol moatte. De fraksje fan FNP Achtkarspelen, ferfettige troch Sake van der Meer, is beried om yn petear te gean mei de boargemaster of ferantwurdlike portefúljehâlder om spesifike gefallen te besprekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Hanthavening" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het verzoek aan het college is om in gevallen waar handhaving noodzakelijk is, dit zo snel mogelijk te doen binnen de wettelijke kaders, en niet uit te stellen zoals soms gebeurt. De motie benadrukt het belang van tijdige handhaving en biedt aan om in gesprek te gaan met de burgemeester of portefeuillehouder om specifieke gevallen te bespreken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het verbeteren van de snelheid van handhaving. Het biedt echter weinig details over hoe dit praktisch gerealiseerd moet worden, wat de motie minder volledig maakt.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en dringt aan op verbeterde uitvoering van handhaving door het college. Ze biedt ook aan om in gesprek te gaan over specifieke gevallen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan snelle handhaving en hoe ze dit willen afdwingen. Er moet ook worden overwogen welke middelen en capaciteit nodig zijn om dit te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doel (snelle handhaving), maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de handhaving te versnellen en hoe ze dit willen monitoren.
Participatie:
De motie biedt aan om in gesprek te gaan met de burgemeester of portefeuillehouder, wat een vorm van participatie is, maar er is geen bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op handhaving.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hanthavening Feiligens Programmabegrutting Wetlike rigels Lange baan skowe Gearkomste Boargemaster Portefeuillehâlder Petear FNP AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.07.2 P7-M2 - Moasje FNP oer ynfiering wet ferplichte GGZ
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie verworpen die het college opriep om de invoering van de wet 'verplichte GGZ' te bevorderen. Deze wet zou meer bevoegdheden geven aan burgemeesters, justitie en familie om in te grijpen bij verwarde personen, zelfs als ze niet direct gevaarlijk zijn. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden pleit voor deze wet, omdat het gemeenten meer doorzettingsmacht zou geven om hulp te bieden aan zorgmijders. De toename van overlast door verwarde personen, mede door de afbouw van kliniekbedden, maakt deze wet volgens Crone cruciaal. Hij benadrukt het belang van samenwerking tussen gemeenten, zorginstellingen en families om effectief in te grijpen en overlast te verminderen. Hoewel harde cijfers ontbreken, merkt Crone op dat de huidige aanpak al tot betere samenwerking leidt. Echter, zonder extra bevoegdheden voor gemeenten blijft een sluitende aanpak moeilijk te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie ôfwiisd dy't it kolleezje oproppen hat om de ynfiering fan de wet 'ferplichte GGZ' te befoarderjen. Dizze wet soe mear befoegdheden jaan oan boargemasters, justysje en famylje om yn te gripen by ferwarde persoanen, sels as se net direkt gefaarlik binne. Boargemaster Ferd Crone fan Ljouwert pleitet foar dizze wet, om't it gemeenten mear trochsettingsmacht jaan soe om help te bieden oan soarchmijers. De taname fan oerlêst troch ferwarde persoanen, mei troch de ôfbou fan klinykbedden, makket dizze wet neffens Crone kritysk. Hy benadrukt it belang fan gearwurking tusken gemeenten, soarchynstellingen en famyljes om effektyf yn te gripen en oerlêst te fermeitsjen. Alhoewol hurd cijfers ûntbrekke, merkt Crone op dat de hjoeddeistige oanpak al ta bettere gearwurking liidt. Lykwols, sûnder ekstra befoegdheden foar gemeenten bliuwt in slútende oanpak dreech te realisearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Invoering wet ‘verplichte GGZ’
Samenvatting: De motie roept de gemeente Achtkarspelen op om samen met andere Friese gemeenten bij Minister Schippers te pleiten voor de invoering van de wet ‘verplichte GGZ’ per 1 januari. Deze wet geeft meer bevoegdheden aan burgemeesters, justitie en familie om in te grijpen bij verwarde personen, zelfs als er geen direct gevaar is. Het doel is om sneller en effectiever in te grijpen in crisissituaties en de overlast voor de omgeving te verminderen. De motie vraagt ook om de steun van andere Friese gemeenten om de invoering niet uit te stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en de gevolgen voor de gemeente Achtkarspelen. Het biedt een duidelijke oproep tot actie, maar bevat geen uitgebreide analyse van de lokale impact of de benodigde middelen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college steunt in het pleidooi voor de invoering van de wet per 1 januari. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet goedkeuren van de motie en het bepalen van de lokale prioriteiten en strategieën.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van bevoegdheden voor burgemeesters en justitie steunt, en of zij de urgentie van de invoering van de wet onderschrijven. Er moet ook worden overwogen hoe deze wet past binnen de bredere gemeentelijke strategie voor het omgaan met verwarde personen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat een duidelijke tijdlijn (1 januari), maar mist specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en de praktische uitvoering zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college opdracht geeft om actie te ondernemen richting de minister en andere Friese gemeenten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of implementatie van de wet.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de juridische en sociale aspecten van de zorg voor verwarde personen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Er is geen informatie over de kosten van de implementatie of de benodigde middelen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verwarde personen Overlast Doorzettingsmacht Gemeenten Wet verplichte GGZ Samenwerking Psychische stoornis Zorgmijders Ambulantisering Veiligheidsregio FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.08 Programma 8 - Dienstverlening
Agendapunt 5.09 Overhead en Algemene Dekkingsmiddelen en Paragrafen A t/m G
Agendapunt 5.09.1 TB-A1 - Amendemint FNP, GBA en VVD oer gjin OZB ferheging mei 4.4 prosint boppe ynflaasje
-
TB-A1 - Amendemint FNP, GBA en VVD oer gjin OZB ferheging mei 4.4 prosint boppe ynflaasje - Fersmiten.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Geen OZB-verhoging met 4.4% boven inflatie". Het voorstel beoogt te voorkomen dat de onroerendezaakbelasting (OZB) in de gemeente Achtkarspelen met 4.4% boven de inflatiecorrectie wordt verhoogd. De indieners stellen dat de woonlasten in de gemeente al boven het landelijk gemiddelde liggen en dat de inkomens tot de laagste van Nederland behoren. Ze pleiten voor een aantrekkelijk belastingklimaat en willen dat eventuele kostenreducties in afvalstoffenheffing of rioollasten leiden tot lagere lasten voor inwoners. De dekking voor het niet verhogen van de OZB moet worden gezocht in andere begrotingsposten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt een duidelijke wijziging op het bestaande voorstel. Het geeft echter geen gedetailleerde financiële onderbouwing of specifieke alternatieve dekkingsbronnen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemt met het amendement om de OZB-verhoging te beperken tot de inflatiecorrectie en de dekking elders te zoeken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verhogen van de OZB om de begroting te dekken of het zoeken naar alternatieve bezuinigingen of inkomstenbronnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het niet verhogen van de OZB boven inflatie. Het is echter minder specifiek over hoe de dekking precies gerealiseerd moet worden, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de OZB-verhoging beperken tot de inflatiecorrectie.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om geen OZB-verhoging boven inflatie, wat financiële gevolgen heeft voor de gemeentelijke begroting. Er wordt gesuggereerd om dekking te zoeken in andere begrotingsposten, maar specifieke bronnen worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (Onroerendezaakbelasting) Inflatiecorrectie Dekking Programmabegroting Belastingen Woonlasten Inkomens Kostenreductie Afvalstoffenheffing RioollastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.09.2 PAR-A-M1 - Motie GBA inzake verhoging OZB
Samenvatting
De motie betreffende de verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) in de gemeente Achtkarspelen is ingetrokken. Tijdens de raadsvergadering op 27 oktober 2016 werd het college opgeroepen om de OZB-verhoging, boven de inflatiecorrectie, niet door te voeren. Dit verzoek is in lijn met het coalitieakkoord, dat stelt dat er geen OZB-verhoging plaatsvindt behalve bij uiterste noodzaak. Er is echter geen sprake van een dergelijke noodzaak, aangezien er voldoende ruimte in de begroting is en er mogelijkheden zijn voor kostenreductie. Bovendien is afgesproken dat de kosten voor riool en afval kostendekkend moeten zijn, zonder dat een "hefboomeffect" wordt toegepast om OZB-verhogingen te compenseren. Kostenreducties zouden moeten leiden tot lagere lasten voor de inwoners. De motie werd ingediend door GemeenteBelangen Achtkarspelen, vertegenwoordigd door Rinus Buising.
Samenvatting
De motie oangeande de ferheging fan de ûnroerende saakbelêsting (OZB) yn de gemeente Achtkarspelen is yntrokken. Tijdens de riedsfergadering op 27 oktober 2016 waard it kolleezje oproppen om de OZB-ferheging, boppe de ynfloaasjeferbetering, net troch te fieren. Dit fersyk is yn line mei it koalysjeakkoart, dat stelt dat der gjin OZB-ferheging plakfynt útsein by uiterste needsaak. Der is lykwols gjin sprake fan sa'n needsaak, om't der genôch romte yn de begroting is en der mooglikheden binne foar kostereduksje. Dêrneist is ôfsprutsen dat de kosten foar rioel en ôffal kostendekkend wêze moatte, sûnder dat in "hefboomeffekt" tapast wurdt om OZB-ferhegingen te kompensearjen. Kostereduksjes soene ta legerelêsten foar de ynwenners liede moatte. De motie waard yntsjinne troch GemeenteBelangen Achtkarspelen, fertsjintwurdige troch Rinus Buising.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Verhoging OZB" en roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om de onroerendezaakbelasting (OZB) niet te verhogen boven de inflatiecorrectie. De motie benadrukt dat er geen uiterste noodzaak is voor een extra verhoging, aangezien er voldoende ruimte in de begroting is en er mogelijkheden zijn voor kostenreductie. Het coalitieakkoord stelt dat OZB-verhogingen alleen bij uiterste noodzaak plaatsvinden. De motie is inmiddels ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn argumentatie tegen de OZB-verhoging. Het verwijst naar het coalitieakkoord en de financiële ruimte binnen de begroting. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve oplossingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te controleren en te adviseren. In dit geval zou de raad moeten beoordelen of de voorgestelde OZB-verhoging gerechtvaardigd is en of de motie voldoende onderbouwd is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het coalitieakkoord, dat alleen verhogingen bij uiterste noodzaak toestaat, en het eventueel accepteren van een OZB-verhoging boven de inflatiecorrectie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is ingetrokken, wat kan wijzen op een gebrek aan consensus of overtuigingskracht.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen steunen in het niet verhogen van de OZB boven de inflatiecorrectie, zoals de motie voorstelt.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat er voldoende ruimte in de begroting is en dat kostenreducties mogelijk zijn, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB-verhoging Inflatiecorrectie Coalitieakkoord Uiterste noodzaak Begroting Kostenreductie Rioollasten Afvalstoffenheffing Kostendekkend HefboomeffectVerfijning van de zoekopdracht: