10-03-2016 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 11 februari 2016
Agendapunt 4.a Werkzaamheden accountant
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 10 maart 2016 ingestemd met nieuwe afspraken tussen de accountant en de controlecommissie voor de controle van de jaarrekening 2015 en het vervolgtraject. Eerder had de raad op 21 januari aangegeven niet akkoord te gaan met een aanvullende offerte van de accountant vanwege verhoogde kosten door gewijzigde wet- en regelgeving. Na overleg op 9 februari is een nieuwe offerte gepresenteerd, waarbij een nacalculatie na de controle in 2016 wordt voorgesteld. De controlecommissie heeft op 25 februari ingestemd met deze aanpak. De controle moet tijdig worden uitgevoerd voor een verklaring van getrouwheid en rechtmatigheid, met inachtneming van de wettelijke eisen voor de controle op decentralisaties. De controlecommissie zal de accountant informeren over het besluit en het vervolgtraject bespreken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 10 maart 2016 ynstimd mei nije ôfspraken tusken de akkountant en de kontrolekommisje foar de kontrole fan de jierrekken 2015 en it ferfolchtraject. Earder hie de ried op 21 jannewaris oanjûn net akkoart te gean mei in oanfoljende offerte fan de akkountant fanwegen ferhege kosten troch feroare wet- en regeljouwing. Nei oerlis op 9 febrewaris is in nije offerte presintearre, dêr't in neikalkulaasje nei de kontrole yn 2016 foarsteld wurdt. De kontrolekommisje hat op 25 febrewaris ynstimd mei dizze oanpak. De kontrole moat tiidich útfierd wurde foar in ferklearring fan betrouberens en rjochtmatigens, mei ynachtnimming fan de wetlike easken foar de kontrole op dekentralisaasjes. De kontrolekommisje sil de akkountant ynformearje oer it beslút en it ferfolgtraject besprekke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Instemming met nieuwe afspraken tussen accountant en controlecommissie voor controle jaarrekening 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad van Achtkarspelen met nieuwe afspraken tussen de accountant en de controlecommissie voor de controle van de jaarrekening 2015. Na een eerdere afwijzing van een aanvullende offerte vanwege verhoogde kosten door gewijzigde wet- en regelgeving, is een nieuw voorstel gedaan. Dit omvat een nacalculatie na de controle en afspraken voor het traject 2016/2017. De controlecommissie heeft ingestemd met deze nieuwe voorwaarden, en de raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen om een tijdige en volledige controle van de jaarrekening te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, de noodzaak en de voorgestelde afspraken voor de controle van de jaarrekening 2015 beschrijft. Het bevat de relevante argumenten en een duidelijk besluitvormingsproces.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om in te stemmen met de nieuwe afspraken tussen de accountant en de controlecommissie. De raad heeft de bevoegdheid om de accountant aan te stellen en moet beslissen over de voorwaarden waaronder de controle plaatsvindt.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de nieuwe afspraken, die hogere kosten met zich mee kunnen brengen door gewijzigde wet- en regelgeving. De raad moet afwegen of deze kosten gerechtvaardigd zijn voor een tijdige en volledige controle.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline (15 juli) voor de oplevering van de gecontroleerde jaarrekening stelt. Het is echter minder specifiek over de exacte kosten en hoe deze worden gedekt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de nieuwe afspraken voor de controle van de jaarrekening 2015 en het vervolgtraject.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en administratief proces betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële controle van de jaarrekening.
Financiële Gevolgen
Het voorstel impliceert verhoogde kosten voor de controle vanwege gewijzigde wet- en regelgeving, maar specificeert niet hoe deze kosten worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountant Controlecommissie Jaarrekening 2015 Controle Decentralisaties Offerte Nacalculatie Verklaring van getrouwheid Wet- en regelgeving VervolgtrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Incidentrisicoprofiel en dekkingsplan 2.0
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 10 maart 2016 ingestemd met het incidentrisicoprofiel en het plan van aanpak voor de brandweerzorg in de regio. Dit omvat het afhechten van het huidige dekkingsplan 1.0 en de voorbereiding van dekkingsplan 2.0, gebaseerd op scenario 2. Het incidentrisicoprofiel, dat voortkomt uit het brandrisicoprofiel, brengt risico's in kaart voor brand, technische hulpverlening, waterongevallen en ongevallen met gevaarlijke stoffen. Het dekkingsplan 2.0 richt zich op een efficiënte en effectieve brandweerorganisatie, afgestemd op regionale risico's en binnen de huidige begroting. Er is een bestuurlijke stuurgroep gevormd om de betrokkenheid te waarborgen, en er zijn plannen om de opkomsttijden te herzien. De raad heeft ook besloten om een conceptbrief naar de Veiligheidsregio te sturen als reactie op de voorstellen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 10 maart 2016 ynstimd mei it ynsidintrisikoprofiel en it plan fan oanpak foar de brânwachtsoarch yn de regio. Dit behellet it ôfsluten fan it hjoeddeiske dekkingsplan 1.0 en de foarbereiding fan dekkingsplan 2.0, basearre op scenario 2. It ynsidintrisikoprofiel, ôfkomstich fan it brânrisikoprofiel, bringt risiko's yn kaart foar brân, technyske helpferliening, wetterûngemakken en ûngelokken mei gefaarlike stoffen. Dekkingsplan 2.0 rjochtet him op in effisjinte en effektive brânwachtorganisaasje, oanpast op regionale risiko's en binnen de hjoeddeiske begrutting. Der is in bestjoerlike stjoergroep foarme om de belutsenheid te wierborkjen, en der binne plannen om de opkomsttiiden te herbesjen. De ried hat ek besletten om in konseptbrief nei de Feiligensregio te stjoeren as reaksje op de foarstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Incidentrisicoprofiel en Dekkingsplan 2.0
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een incidentrisicoprofiel en het plan van aanpak voor Dekkingsplan 2.0 door de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Het incidentrisicoprofiel, dat de risico's voor brand, technische hulpverlening, waterongevallen en ongevallen met gevaarlijke stoffen in kaart brengt, dient als input voor beleidsnota's en is gekoppeld aan Brandweerzorg 2.0. Het dekkingsplan beschrijft de opkomsttijden en aanwezigheid van brandweerposten. Scenario 2 wordt aanbevolen voor de doorontwikkeling van het dekkingsplan, gericht op een efficiënte en effectieve brandweerorganisatie binnen de huidige begroting. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het profiel en het plan van aanpak.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, de huidige situatie, en de voorgestelde scenario's. Er zijn echter enkele financiële risico's en onzekerheden die niet volledig zijn uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om in te stemmen met het incidentrisicoprofiel en het plan van aanpak voor Dekkingsplan 2.0, en om een reactie te geven richting de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met het voorgestelde scenario 2 voor het dekkingsplan, dat een balans zoekt tussen efficiëntie, effectiviteit en veiligheid binnen de huidige financiële kaders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden doelen, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële implicaties en de dekking daarvan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheid over de financiële dekking.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het incidentrisicoprofiel en het plan van aanpak voor Dekkingsplan 2.0, en om de conceptbrief naar de Veiligheidsregio te verzenden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn financiële risico's verbonden aan de scenario's voor het dekkingsplan, met name scenario 1. Scenario 2 wordt aanbevolen, maar er is een verwacht tekort op termijn op de kapitaallasten dat niet is verwerkt. Het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking voor deze financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Incidentrisicoprofiel Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Brandrisicoprofiel RemBrand Opkomsttijden Brandweerzorg Risicoprofielen Scenario 2 Repressieve organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Wijziging GR SW Fryslân/aanvulling artikel 3.2 van GR SW Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een wijziging van artikel 3.2 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. Deze wijziging maakt het mogelijk dat medewerkers van de sociale werkvoorziening naadloos kunnen worden overgeplaatst naar deelnemende gemeenten. Dit is onderdeel van een bredere herstructurering van de sociale werkvoorziening, die gericht is op een versnelde en verantwoorde afbouw van de huidige voorzieningen en de opbouw van nieuwe activiteiten door Caparis NV. De wijziging stelt gemeenten in staat om gedeeltelijk zelf uitvoering te geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), wat bijdraagt aan de gewenste afbouw van de uitvoeringsorganisatie. Frictiekosten die voortkomen uit deze afbouw zijn voor rekening van de individuele gemeenten die hierom verzoeken. Het besluit is genomen na positieve ontvangst van de eindrapportage van de werkgroep Herstructurering sociale werkvoorziening door alle betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in feroaring fan artikel 3.2 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. Dizze feroaring makket it mooglik dat meiwurkers fan de sosjale werkfoarsjenning neadloas oerplaatst wurde kinne nei dielnimmende gemeenten. Dit is ûnderdiel fan in breedere herstrukturaasje fan de sosjale werkfoarsjenning, dy't rjochte is op in fersnelde en ferantwurde ôfbou fan de hjoeddeistige foarsjennings en de opbou fan nije aktiviteiten troch Caparis NV. De feroaring stelt gemeenten yn steat om diels sels útfier te jaan oan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), wat bydraacht oan de winske ôfbou fan de útfieringsorganisaasje. Frictiekosten dy't fuortkomme út dizze ôfbou binne foar rekken fan de yndividuele gemeenten dy't hjirom freegje. It beslút is nommen nei posityf ûntfangst fan de einrapportaazje fan de wurkgroep Herstrukturaasje sosjale werkfoarsjenning troch alle belutsen partijen.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Wijziging GR SW Fryslânaanvulling artikel 3.2 van GR SW Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging GR SW Fryslân/aanvulling artikel 3.2 van GR SW Fryslân". Het voorstel beoogt een wijziging in artikel 3.2 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. Deze wijziging maakt het mogelijk dat medewerkers van de sociale werkvoorziening naadloos kunnen worden overgeplaatst naar deelnemende gemeenten. Dit is onderdeel van een bredere herstructurering van de sociale werkvoorziening in de regio, waarbij de afbouw van de sociale werkvoorziening wordt versneld en nieuwe activiteiten door Caparis NV worden ontwikkeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijziging, de achtergrond en de noodzaak ervan. Er is ook een verwijzing naar de bijlage voor de volledige tekst van de GR.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van de GR. Dit is noodzakelijk omdat de colleges van B en W toestemming van hun gemeenteraden nodig hebben om in te stemmen met de wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de wijziging die de decentralisatie van de sociale werkvoorziening mogelijk maakt. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de WSW deels bij de gemeenten leggen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging van artikel 3.2. Het is echter minder duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er lijken geen directe inconsequenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde tekstwijziging van artikel 3.2 van de GR SW Fryslân.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Het lijkt voornamelijk een bestuurlijke aangelegenheid te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de herstructurering en decentralisatie van de sociale werkvoorziening.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen verbonden aan de frictiekosten die samenhangen met de afbouw op verzoek van individuele gemeenten. Deze kosten zijn voor rekening van de betreffende gemeenten. Er wordt een voorstel voorbereid over de berekening en verrekening van deze kosten, maar verdere details ontbreken in het huidige voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale werkvoorziening Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet sociale werkvoorziening (WSW) Caparis NV Wijziging artikel 3.2 Herstructurering Participatiewet Frictiekosten Overplaatsing medewerkers UitvoeringsorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.1 Moasje FNP PvdA en GBA oer Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen met betrekking tot de oprichting van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het college wordt verzocht om voor de raadsvergadering van 26 mei 2016 een opiniërend raadsvoorstel voor te bereiden over de oprichting van de MOA. Dit voorstel moet de organisatiestructuur, de taakstelling, de financiële consequenties, de start van de pilot Groen, en de locatie en planning bevatten. De oprichting van de MOA maakt deel uit van het coalitieakkoord en door een statutenwijziging wordt het mogelijk om de Wet sociale werkvoorziening (WSW) zelf uit te voeren. De motie is ondertekend door IJde van Kammen (FNP), Theun Nicolai (PVDA), en Rinus Buising (GBA).
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen mei betrekking ta de oprjochting fan de Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA). It kolleezje wurdt frege om foar de riedsfergadering fan 26 maaie 2016 in opinjearjend riedsfoarstel foar te berieden oer de oprjochting fan de MOA. Dit foarstel moat de organisaasjestrucktuur, de taken, de finansjele gefolgen, de start fan de pilot Groen, en de lokaasje en planning befetsje. De oprjochting fan de MOA makket diel út fan it koalysjeakkoart en troch in statutenwiziging wurdt it mooglik om de Wet sosjale wurkfoarsjenning (WSW) sels út te fieren. De motie is ûndertekene troch IJde van Kammen (FNP), Theun Nicolai (PVDA), en Rinus Buising (GBA).
-
06 - Moasje FNP PvdA en GBA oer Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wiziging GR SW Fryslân/oanfulling artikel 3.2 fan GR SW Fryslân Underwerp: Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen." Het voorstel betreft de oprichting van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) als onderdeel van het coalitieakkoord. Het college wordt verzocht om een opiniërend raadsvoorstel voor te bereiden over de oprichting van de MOA, inclusief de organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, start van de pilot Groen, locatie en planning. Dit voorstel maakt het mogelijk om de Wet sociale werkvoorziening (WSW) zelf uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de oprichting van de MOA behandelt, zoals organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, en planning.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een opiniërend raadsvoorstel voor te bereiden en uiteindelijk een besluit te nemen over de oprichting van de MOA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de oprichting van de MOA, de organisatiestructuur, de taakstelling, en de financiële implicaties. Er moeten keuzes worden gemaakt over de uitvoering van de WSW en de start van de pilot Groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke elementen zoals organisatiestructuur en taakstelling benoemt. Echter, het mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de oprichting van de MOA en de bijbehorende aspecten zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke details over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, vooral met de vermelding van de "pilot Groen," wat kan duiden op milieuvriendelijke initiatieven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een analyse van de financiële consequenties, maar geeft geen specifieke details over de kosten of hoe deze gedekt zullen worden. Dit moet in het opiniërend raadsvoorstel worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatskiplike Undernimming Achtkarspelen (MOA) Organisaasjestruktuer Taakstelling Finansjele konsekwinsje Pilot Grien Lokaasje Planning Koalysjeakkoard Statuten WSW (Wet sociale werkvoorziening)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Onttrekking aan de openbaarheid van een gedeelte van perceel Buitenpost A5940, ten zuidwesten van Kerkstraat 72
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 10 maart 2016 besloten om een gedeelte van perceel Buitenpost A5940 aan de openbaarheid te onttrekken. Dit besluit volgt op een verzoek van de familie Meetsma, die de grond achter hun winkel aan de Kerkstraat 72 heeft gekocht om er een garage te bouwen, wat ten koste gaat van twee openbare parkeerplaatsen. Er waren bezwaren van de buren, de families Van der Bijl en Visser, omdat de parkeerplaatsen openbaar zijn en zij deze gebruiken. De raad heeft gekozen voor een oplossing waarbij een strook van 1,3 meter openbaar toegankelijk blijft, zodat de doorgang tussen de panden behouden blijft. De kosten voor deze strook worden verrekend met de familie Meetsma. Het besluit wordt zes weken ter inzage gelegd voor eventuele bezwaarschriften.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 10 maart 2016 besletten om in part fan perceel Bûtenpost A5940 ûnder de iepenbierens wei te heljen. Dit beslút folget op in fersyk fan de famylje Meetsma, dy't de grûn efter har winkel oan de Tsjerkestrjitte 72 kocht hat om dêr in garage te bouwen, wat te koste giet fan twa iepenbiere parkearplakken. Der wiene beswieren fan de buorlju, de famyljes Van der Bijl en Visser, omdat de parkearplakken iepenbier binne en sy dy brûke. De ried hat keazen foar in oplossing dêr't in strook fan 1,3 meter iepenbier tagonklik bliuwt, sadat de trochgong tusken de gebouwen behâlden bliuwt. De kosten foar dizze strook wurde ferrekene mei de famylje Meetsma. It beslút wurdt seis wiken ter ynseage lein foar eventuele beswierskriften.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onttrekking aan de openbaarheid van een gedeelte van perceel Buitenpost A5940
Samenvatting: Het voorstel betreft de onttrekking aan de openbaarheid van een deel van perceel Buitenpost A5940, gelegen achter de winkel van de familie Meetsma aan de Kerkstraat 72 te Buitenpost. De familie Meetsma heeft dit stuk grond gekocht van de gemeente met de intentie om er een garage te bouwen, wat leidt tot het verdwijnen van twee openbare parkeerplaatsen. Er is bezwaar van de buren, families Van der Bijl en Visser, vanwege het verlies van parkeerplaatsen en toegang. Het voorstel is om een strook van 1,3 meter openbaar te houden, zodat de doorgang toegankelijk blijft.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de situatie, de betrokken partijen, en de voorgestelde oplossingen. Er zijn echter enkele bezwaren en wensen van de betrokken partijen die niet volledig worden opgelost, zoals de breedte van de doorgang.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van het perceel aan de openbaarheid. De raad moet de belangen van alle betrokken partijen afwegen en een besluit nemen dat recht doet aan de situatie.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het volledig onttrekken van het perceel aan de openbaarheid, het gedeeltelijk onttrekken met behoud van een doorgang, of het terugkopen van de grond. Deze keuzes hebben invloed op de toegankelijkheid en het gebruik van de ruimte door de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral in termen van het oplossen van bezwaren. Er zijn inconsistenties in de wensen van de betrokken partijen en de voorgestelde oplossing.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen om het perceel grotendeels aan de openbaarheid te onttrekken, met behoud van een doorgang van 1,3 meter, zoals voorgesteld in mogelijkheid 2.
Participatie
Er is overleg geweest met de betrokken families, maar er blijven bezwaren bestaan. De participatie lijkt beperkt tot directe communicatie met de betrokkenen, zonder bredere inspraak van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op eigendoms- en toegankelijkheidskwesties.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen betreffen de terugkoop van een strook van 1,3 meter voor €1160, wat wordt verrekend met de opbrengst van de verkoop van het perceel. Er is geen verdere financiële dekking nodig, aangezien de kosten binnen de reeds ontvangen opbrengsten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekking Openbaarheid Perceel Buitenpost A5940 Familie Meetsma Parkeerplaatsen Kerkstraat 72 Bezwaar Familie Van der Bijl Familie Visser BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Bekrachtiging verweerschrift namens raad en machtigen college verweervoering
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 10 maart 2016 besloten om een eerder ingediend verweerschrift te bekrachtigen en het college van burgemeester en wethouders te machtigen om namens de raad verweer te voeren in bezwaar- en beroepsprocedures met betrekking tot bestemmingsplannen. Dit besluit volgt op een beroepschrift tegen de afwijzing van een verzoek om een bestemmingsplan vast te stellen voor loonbedrijf Plantinga V.O.F. De eerdere machtiging uit 2012 was onvoldoende voor deze situatie, omdat die alleen betrekking had op beroepszaken bij de Raad van State. Daarom is nu een bredere machtiging verleend om het college toe te staan de raad te vertegenwoordigen in zowel bezwaar- als beroepszaken. Het besluit wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 10 maart 2016 besletten om in earder yndiend ferwierskrift te bekrêftigjen en it kolleezje fan boargemaster en wethâlders te machtigjen om namens de ried ferwar te foeren yn beswiersaken en beropsaken mei betrekking ta bestimmingsplannen. Dit beslút folget op in beropskrift tsjin de ôfwizing fan in fersyk om in bestimmingsplan fêst te stellen foar loonbedriuw Plantinga V.O.F. De eardere machtiging út 2012 wie ûnvoldwaan foar dizze situaasje, omdat dy allinnich betrekking hie op beropsaken by de Ried fan Steat. Dêrom is no in breedere machtiging ferliend om it kolleezje tastienje de ried te fertsjintwurdigjen yn sawol beswiersaken as beropsaken. It beslút wurdt op de foarskreaune wize bekendmakke.
-
08 - A - Raadsvoorstel - Bekrachtiging verweerschrift namens raad en machtigen college verweervoering.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bekrachtiging verweerschrift namens raad en machtigen college verweervoering". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Achtkarspelen om een eerder ingediend verweerschrift te bekrachtigen en het college te machtigen om namens de raad verweer te voeren in bezwaar- en beroepsprocedures met betrekking tot bestemmingsplannen. Dit is noodzakelijk vanwege een beroepschrift tegen de afwijzing van een bestemmingsplanverzoek door loonbedrijf Plantinga V.O.F. De bestaande machtiging uit 2012 dekt deze situatie niet volledig, waardoor een uitbreiding nodig is om het college te autoriseren in deze specifieke en toekomstige gevallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de bekrachtiging en de uitbreiding van de machtiging. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de inhoudelijke redenen voor de afwijzing van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad moet het verweerschrift bekrachtigen en het college machtigen om namens hen op te treden in bezwaar- en beroepsprocedures. Dit is een belangrijke rol, aangezien het de juridische vertegenwoordiging van de raad betreft.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college de bevoegdheid willen geven om namens hen op te treden in juridische procedures. Dit kan invloed hebben op hoe flexibel en snel de gemeente kan reageren op juridische uitdagingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiemomenten opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de noodzaak van de uitbreiding van de machtiging had eerder onderkend kunnen worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verweerschrift te bekrachtigen en het college te machtigen om namens hen op te treden in bezwaar- en beroepsprocedures.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de juridische en bestuurlijke aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische procedures en machtigingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op juridische vertegenwoordiging en machtiging, wat impliciet kan leiden tot juridische kosten, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Verweerschrift Machtiging Bezwaar- en beroepsprocedures Loonbedrijf Plantinga V.O.F. Afwijzing Rechtsvertegenwoordiging Gemeenteraad College van burgemeester en wethouders HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan FNP oer referindum feroardering
Samenvatting
De tekst betreft een motie die op 10 maart 2016 is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie stelt voor om een referendumverordening in te voeren, zodat inwoners meer directe invloed kunnen uitoefenen op belangrijke beslissingen binnen de gemeente. Dit voorstel komt voort uit de constatering dat er ontwikkelingen zijn die grote invloed kunnen hebben op de gemeente en haar inwoners, en dat meer dan 80% van de burgers meer referenda wil, volgens onderzoek van de Rijksoverheid. Het referendum wordt gezien als een middel om de betrokkenheid van inwoners te vergroten en hen meer inspraak te geven, vooral omdat de opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen afneemt en steeds minder mensen lid zijn van een politieke partij. De motie verzoekt het college om zo snel mogelijk een referendumverordening aan de raad voor te leggen. De motie is echter ingetrokken.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in motie dy't op 10 maart 2016 yntsjinne is troch de ried fan Achtkarspelen. De motie stelt foar om in referendumferoardening yn te fieren, sadat ynwenners mear direkte ynfloed útoefenje kinne op wichtige beslúten binnen de gemeente. Dit foarstel komt fuort út de konstatearring dat der ûntwikkelingen binne dy't grutte ynfloed hawwe kinne op de gemeente en har ynwenners, en dat mear as 80% fan de boargers mear referenda wol, neffens ûndersyk fan de Ryksoerheid. It referendum wurdt sjoen as in middel om de belutsenheid fan ynwenners te fergrutsjen en har mear ynspraak te jaan, benammen om't de opkomst by gemeenteriedsferkiezings ôfnimt en stadichoan minder minsken lid binne fan in politike partij. De motie freget it kolleezje om sa gau mooglik in referendumferoardening oan de ried foar te lizzen. De motie is lykwols yntrokken.
-
09 - Moasje FNP frjemd oan de oarder fan de dei oer referindum feroardering - ynlutsen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje frjemd oan de oarder fan de dei: Referindum feroardering." De motie stelt voor om een referendumverordening in te voeren in de gemeente Achtkarspelen. Dit zou inwoners de mogelijkheid geven om via referenda hun stem te laten horen over belangrijke gemeentelijke kwesties. De motie benadrukt dat een groot deel van de burgers meer referenda wil en dat dit kan bijdragen aan meer betrokkenheid bij de gemeenschap. Het voorstel roept het college op om zo snel mogelijk een referendumverordening aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak en voordelen van een referendumverordening duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar bestaande modellen en wettelijke mogelijkheden, maar mist specifieke details over de implementatie.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en beslissen of zij het college de opdracht geeft om een referendumverordening op te stellen en voor te leggen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de invoering van een referendumverordening steunt, wat kan leiden tot meer directe democratie, maar ook tot complexere besluitvormingsprocessen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid en praktische uitvoering worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om een referendumverordening voor te bereiden en voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door burgers via referenda, wat kan leiden tot meer betrokkenheid bij gemeentelijke besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het invoeren van een referendumverordening worden niet besproken in de motie. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Referendum Inspraak Belutsenheid Mienskip Rieplachtsjend Ynwenners TRW (Tydlike Referindum Wet) Koalysjeprogram VNG modelreferindum Grûnwet en GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan FNP, CDA, PvdA, CU, GBA en VVD oer Skûlenboarch-Westkearn
Samenvatting
De tekst betreft een motie die tijdens een raadsvergadering op 10 maart 2016 is ingediend. Het onderwerp van de motie is de economische ontwikkeling van de regio Skûlenboarch/Westkearn. De motie constateert dat het Provinciaal Inpassings Plan (PIP), inclusief de Milieu Effect Rapportage (MER), op de provinciale agenda staat, maar dat de behandeling hiervan al meerdere keren is uitgesteld. Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel proberen al decennia lang watergebonden bedrijven naar de regio te trekken. De ontsluitingsweg naar Droegeham heeft de economische bereikbaarheid verbeterd, en de ligging aan een vaarweg van Klasse Va is gunstig voor bedrijven die zich richten op volumineuze materialen en grote vrachten.
De motie overweegt dat het economisch potentieel van de zone Skûlenboarch/Westkearn groot is en dat watergebonden bedrijvigheid de werkgelegenheid kan verdubbelen. Dit biedt kansen voor bedrijven die zich richten op vervoer over water, wat milieuvriendelijker is. De motie roept het college op om bij de Provinciale en Gedeputeerde Staten aan te dringen op behandeling en vaststelling van het PIP in april, zodat de economische kansen voor watergebonden bedrijvigheid in de regio snel benut kunnen worden. De motie is unaniem aangenomen door de indieners van verschillende politieke partijen.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in motie dy't yntsjinne is tiidens in riedsfergadering op 10 maart 2016. It ûnderwerp fan de motie is de ekonomyske ûntwikkeling fan de regio Skûlenboarch/Westkearn. De motie konstatearret dat it Provinsjaal Ynpassingsplan (PIP), ynklusyf de Miljeu Effekt Rapportaazje (MER), op de provinsjale aginda stiet, mar dat de behanneling dêrfan al meardere kearen útsteld is. De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel probearje al desennia lang wettergebonden bedriuwen nei de regio te lûken. De ûntslutingsdyk nei Droegeham hat de ekonomyske berikberens ferbettere, en de lizzing oan in farwach fan Klasse Va is gunstich foar bedriuwen dy't har rjochtsje op folumineuze materialen en grutte frachten.
De motie oerweaget dat it ekonomysk potentieel fan de sône Skûlenboarch/Westkearn grut is en dat wettergebonden bedriuwichheid de wurkgelegenheid ferdûbelje kin. Dit biedt kânsen foar bedriuwen dy't har rjochtsje op ferfier oer wetter, wat miljeufreonliker is. De motie ropt it kolleezje op om by de Provinsjale Steaten oan te dringen op behanneling en fêststelling fan it PIP yn april, sadat de ekonomyske kânsen foar wettergebonden bedriuwichheid yn de regio gau benut wurde kinne. De motie is ienriedich oannommen troch de yntsjinners fan ferskillende politike partijen.
-
10 - Moasje FNP, CDA, PvdA, CU, GBA en VVD frjemd oan de oarder fan de dei oer Skûlenboarch-Westkearn - oannommen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Ekonomyske ûntwikkeling Skûlenboarch/Westkearn". De motie roept op tot het aandringen bij de Provinciale en Gedeputeerde Staten om in april het Provinciaal Inpassings Plan (PIP), inclusief de Milieu Effect Rapportage (MER), te behandelen en vast te stellen. Dit is bedoeld om de economische kansen voor watergebonden bedrijvigheid in de zone Skûlenboarch/Westkearn op korte termijn te benutten. De regio heeft potentieel om het aantal arbeidsplaatsen te verdubbelen en biedt kansen voor bedrijven gericht op vervoer over water, wat milieubelasting kan verminderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de huidige situatie, overwegingen over het economisch potentieel en een oproep tot actie. Echter, details over de implementatie en specifieke stappen na de vaststelling van het PIP ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen actie te ondernemen richting de Provinciale en Gedeputeerde Staten. De raad fungeert als een aanjager en ondersteuner van het proces om de economische ontwikkeling te bevorderen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de nadruk willen leggen op economische ontwikkeling via watergebonden bedrijvigheid en of zij de druk op de provincie willen opvoeren om het PIP en MER snel te behandelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (april), maar mist specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en specifieke acties na de vaststelling zijn onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen actie te ondernemen richting de provincie om het PIP en MER in april te behandelen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of bedrijven in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de motie stelt dat watergebonden bedrijvigheid de milieubelasting van vervoer kan verminderen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op het creëren van economische kansen, maar financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Skûlenboarch/Westkearn Ekonomyske ûntwikkeling Wetterbûne bedriuwen Provinsjaal Ynpassings Plan (PIP) Miljeu Effekt Rapportaazje (MER) Berikberens Wurkgelegenheid Noardeast-Fryslân Farwei Klasse Va FTE’s ferdûbelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag van de PvdA inzake minimumjeugdloon
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 10 maart 2016 een motie besproken over het afschaffen van het minimumjeugdloon voor jongeren van 18 tot 23 jaar. De motie verzoekt het college om de regering en de Tweede Kamer op te roepen om deze jongeren recht te geven op het wettelijk minimumloon. Daarnaast wordt voorgesteld dat de gemeente zelf en haar leveranciers 18-plussers minimaal het reguliere volwassen loon betalen. De motie benadrukt dat het huidige jeugdloon jongeren in financiële problemen brengt en dat er steeds meer maatschappelijke steun is voor gelijk loon voor gelijk werk. Verschillende andere gemeenten en de provincie Zuid-Holland hebben al stappen ondernomen om jeugdloonvrij te worden. De motie is uiteindelijk ingetrokken, maar het zou Achtkarspelen sieren om het voorbeeld van andere gemeenten te volgen en een krachtig signaal naar de landelijke politiek te sturen. De motie is ondertekend door Theun Nicolai van de PvdA.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 10 maart 2016 in motie besprutsen oer it ôfskaffen fan it minimumjeugdloon foar jongeren fan 18 oant 23 jier. De motie freget it kolleezje om de regearing en de Twadde Keamer op te roppen om dizze jongeren rjocht te jaan op it wettelik minimumloon. Dêrneist wurdt foarsteld dat de gemeente sels en har leveransiers 18-plussers minimaal it reguliere folwoekseneloon betelje. De motie benadrukt dat it hjoeddeiske jeugdloon jongeren yn finansjele problemen bringt en dat der hieltyd mear maatskiplike stipe is foar itselde loon foar itselde wurk. Ferskate oare gemeenten en de provinsje Súd-Hollân hawwe al stappen nommen om jeugdloonfrij te wurden. De motie is úteinlik yntrokken, mar it soe Achtkarspelen sierje om it foarbyld fan oare gemeenten te folgjen en in krêftich signaal nei de lanlike politik te stjoeren. De motie is ûndertekene troch Theun Nicolai fan de PvdA.
-
11 - Motie vreemd aan de orde van de dag van de PvdA inzake minimumjeugdloon - ingetrokken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Minimumjeugdloon (gelijk loon voor gelijk werk)" en roept de gemeente Achtkarspelen op om het jeugdloon voor jongeren van 18 tot 23 jaar af te schaffen en hen het wettelijk minimumloon te geven. De motie vraagt ook om leveranciers van de gemeente te verplichten hetzelfde te doen, waar mogelijk. Dit initiatief is onderdeel van een bredere beweging, gesteund door organisaties zoals Young & United, die pleiten voor eerlijke lonen voor jongvolwassenen. De motie benadrukt dat andere gemeenten al stappen in deze richting hebben gezet en dat Achtkarspelen dit voorbeeld zou moeten volgen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn argumentatie en doelstellingen. Het biedt een duidelijke oproep aan de gemeente en geeft context door te verwijzen naar vergelijkbare initiatieven in andere gemeenten. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de mogelijke gevolgen voor de gemeentelijke begroting.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college te verzoeken actie te ondernemen richting de regering en de Tweede Kamer. Daarnaast moet de raad beslissen over de toepassing van het minimumloon binnen de eigen gemeentelijke organisatie en bij leveranciers.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afschaffing van het jeugdloon steunt en of zij bereid is om de financiële en organisatorische consequenties hiervan te accepteren. Dit kan ook een bredere politieke discussie over sociale rechtvaardigheid en economische haalbaarheid met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan (SMART). Er zijn geen duidelijke stappen of deadlines aangegeven voor de uitvoering. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van de eisen aan leveranciers kan variëren afhankelijk van aanbestedingsrechtelijke beperkingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college verzoekt om de voorgestelde acties te ondernemen.
Participatie:
De motie verwijst naar maatschappelijke steun en betrokkenheid van jongerenorganisaties, maar er is geen specifiek participatieproces beschreven voor de uitvoering binnen de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, hoewel sociale duurzaamheid in termen van eerlijke lonen en economische gelijkheid impliciet aan de orde is.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het verhogen van lonen kan leiden tot hogere kosten voor de gemeente en haar leveranciers, wat mogelijk budgettaire aanpassingen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimumjeugdloon Wettelijk minimumloon Jeugdloon Jongeren Gelijk loon Armoedegrens Young & United Maatschappelijke steun Jeugdloonvrij Eerlijk loonVerfijning van de zoekopdracht: