21-11-2024 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0.0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 0.1 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 1. Gebiedsteammedewerker in de scholen (GIS) en Jongerenwerk in het Voortgezet Onderwijs
Gemeenteraad Achtkarspelen: Jongerenwerk en GIS-initiatieven krijgen groen licht voor verlenging
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 november 2024 besloten om de succesvolle initiatieven van de Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en het jongerenwerk in het voortgezet onderwijs (VO) voort te zetten. Deze programma's, die in 2022 van start gingen met steun van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), hebben als doel de samenwerking tussen onderwijs en zorg te versterken en problemen bij jongeren vroegtijdig te signaleren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt op 21 november 2024 het voorstel om de Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en het jongerenwerk in het voortgezet onderwijs (VO) voort te zetten. Deze initiatieven, gestart in 2022 met middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), hebben als doel de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken en vroegtijdige problemen bij jongeren te signaleren. De raad wordt voorgesteld om de GIS en het jongerenwerk voor twee jaar te verlengen vanaf 1 januari 2025, met een budget van € 274.000 voor 2025, gedekt uit het restantbudget NPO en de algemene reserve. Voor 2026 worden de kosten incidenteel beschikbaar gesteld via de Kadernota. De voortzetting sluit aan bij de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de Fryske Regiovisie Jeugdhulp. De GIS-werkwijze heeft volgens evaluaties geleid tot positieve resultaten, zoals een afname van specialistische zorg en een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg. De gemeenteraad van Tytsjerksteradiel wordt ook bij dit voorstel betrokken.
Gemeenteried Achtkarspelen: Jongerearwurk en GIS-yntsjettende ynnovaasjes krije groen ljocht foar ferlinging.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 novimber 2024 besletten om de suksesfolle ynisjativen fan de Gebiedsteammedewurker Op Skoalle (GIS) en it jongereinwurk yn it fuortset ûnderwiis (VO) fuort te setten. Dizze programma's, dy't yn 2022 begûnen binne mei stipe fan it Nasjonaal Programma Ûnderwiis (NPO), hawwe as doel de gearwurking tusken ûnderwiis en soarch te fersterkjen en problemen by jongerein earlik te signalearjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt op 21 novimber 2024 it foarstel om de Gebiedsteammedewurker Op Skoalle (GIS) en it jongereinwurk yn it fuortset ûnderwiis (VO) fuort te setten. Dizze ynisjativen, begûn yn 2022 mei middels út it Nasjonaal Programma Ûnderwiis (NPO), hawwe as doel de ferbining tusken ûnderwiis en soarch te fersterkjen en eardielige problemen by jongerein te signalearjen. De ried wurdt foarsteld om de GIS en it jongereinwurk foar twa jier te ferlingjen fanôf 1 jannewaris 2025, mei in budzjet fan € 274.000 foar 2025, dekt út it restantbudzjet NPO en de algemiene reserve. Foar 2026 wurde de kosten ynsidinteel beskikber steld fia de Kadernota. De fuortsetting slút oan by de lanlike Hervormingsagenda Jeugd en de Fryske Regiovisie Jeugdhulp. De GIS-wurkwize hat neffens evaluasjes liede ta posityf resultaten, lykas in ôfname fan spesjalistyske soarch en in bettere gearwurking tusken ûnderwiis en soarch. De gemeenteried fan Tytsjerksteradiel wurdt ek by dit foarstel belutsen.
-
01 - Raadsvoorstel - Gebiedsteammedewerker in de scholen (GIS) en Jongerenwerk in het VO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de voortzetting van de Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en het jongerenwerk in het Voortgezet Onderwijs (VO) in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om deze initiatieven, die sinds 2022 lopen, voor twee jaar te verlengen. De GIS en jongerenwerkers zijn bedoeld om preventieve zorg te bieden en de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken. De kosten voor 2025 bedragen € 274.000 en worden gedekt uit het restantbudget van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en de algemene reserve. Voor 2026 wordt voorgesteld de kosten te dekken via de Kadernota.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de evaluatie en resultaten van de initiatieven ondersteunen. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële implicaties en de verwachte voordelen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de taak om beleidskaders vast te stellen en te beslissen over de begroting. In dit geval moet de raad beslissen over de voortzetting en financiering van de GIS en het jongerenwerk.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voortzetting van de GIS en het jongerenwerk willen ondersteunen, gezien de financiële implicaties en de verwachte voordelen voor de gemeenschap.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en budget. Het is tijdgebonden (twee jaar verlenging), maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de evaluatie van de initiatieven. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de algemene reserve kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de voortzetting van de GIS en het jongerenwerk en de voorgestelde financiering goedkeuren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwonersparticipatie, maar het voorstel is besproken met betrokken partners zoals scholen en welzijnsorganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de focus op preventie en samenwerking kan bijdragen aan een duurzame jeugdzorgstructuur.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor 2025 bedragen € 274.000, gedekt door het restantbudget NPO en de algemene reserve. Voor 2026 wordt voorgesteld de kosten te dekken via de Kadernota. De financiële dekking is duidelijk aangegeven, maar er is een afhankelijkheid van de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GIS (Gebiedsteammedewerker In School) Jongerenwerk Voortgezet Onderwijs (VO) Preventie NPO-middelen (Nationaal Plan Onderwijs) Hervormingsagenda Jeugd Vroegsignalering Samenwerkingsovereenkomst Jeugdzorg Kearn WelzijnVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2 3. GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân: Actualisatie begroting 2024 en 2025
Raadsvergadering Achtkarspelen: Mobiliteitsbudget onder de loep
De gemeenteraad van Achtkarspelen boog zich onlangs over de geactualiseerde begrotingen van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân voor 2024 en 2025. De discussie draaide vooral om de verschuiving van budgetten binnen het vervoer en de financiële gevolgen van een nieuwe aanbesteding.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de geactualiseerde begrotingen voor 2024 en 2025 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. De raad wordt geïnformeerd over de kostenontwikkelingen en krijgt de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. De actualisatie voor 2024 omvat een verschuiving van € 200.000 van vraagafhankelijk vervoer naar routevervoer, vanwege dalende Wmo-vervoerskosten en stijgende leerlingenvervoerskosten. Voor 2025 zijn de financiële gevolgen van een nieuwe aanbesteding verwerkt, inclusief een inflatie-indexering van 4%. Het voorstel is om de begroting 2024 te wijzigen en geen zienswijzen in te dienen voor de geactualiseerde begrotingen van 2024 en 2025. De raad van Achtkarspelen zal hierover beslissen op 28 november 2024.
Riedsgearkomste Achtkarspelen: Mobiliteitsbudzjet ûnder de loep.
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûgde har ûnlangs oer de aktualisearre begrotingen fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân foar 2024 en 2025. De diskusje gie benammen oer it ferskowen fan budzjetten binnen it ferfier en de finansjele gefolgen fan in nije oanskoffing.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de aktualisearre begrotingen foar 2024 en 2025 fan it Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. De ried wurdt ynformaasje jûn oer de kostûntwikkelingen en krijt de mooglikheid om in sicht op 'e saak yn te tsjinjen. De aktualisaasje foar 2024 behellet in ferskowing fan € 200.000 fan fraachôfhinklik ferfier nei rûteferfier, fanwege de dalende Wmo-ferfierskosten en stiigjende learlingenferfierskosten. Foar 2025 binne de finansjele gefolgen fan in nije oanskaf yntegrearre, ynklusyf in ynfloaasje-yndeks fan 4%. It foarstel is om de begroting 2024 te feroarjen en gjin sichten yn te tsjinjen foar de aktualisearre begrotingen fan 2024 en 2025. De ried fan Achtkarspelen sil hjir oer beslisse op 28 novimber 2024.
-
03 - Raadsvoorstel - Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân, Actualisatie begroting 2024-2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie begroting 2024 en 2025 van het GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het informeert de raad over de geactualiseerde begrotingen voor 2024 en 2025 en biedt de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. De actualisatie omvat een verschuiving van €200.000 van vraagafhankelijk vervoer naar routevervoer vanwege veranderende kostenpatronen. De financiële gevolgen van een nieuwe aanbesteding voor de Mobiliteitscentrale zijn verwerkt in de begroting van 2025. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, aangezien de begrotingen in lijn zijn met de verwachtingen en er geen bijzonderheden zijn geconstateerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerde informatie biedt over de wijzigingen in de begroting en de redenen daarvoor. Het bevat ook relevante bijlagen en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de geactualiseerde begrotingen. Dit is een controlerende en adviserende rol.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de begrotingen. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere opmerkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële verschuivingen en de dekking daarvan. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2024 te wijzigen en geen zienswijze in te dienen voor de geactualiseerde begrotingen van 2024 en 2025.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verschuiving van €200.000 binnen de begroting en een indexering van 4% voor 2025. Deze worden gedekt uit de stelpost 'Ontwikkeling lopende prijzen', die voldoende middelen bevat om deze veranderingen te dragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Begroting 2024 Begroting 2025 Jobinder Zienswijze Kostenontwikkeling Wmo-vervoer Leerlingenvervoer Mobiliteitscentrale Stelpost Lonen en PrijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 2. Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een intensief debat gevoerd over het ambitieuze project 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'. Het plan omvat de ontwikkeling van woning- en bedrijfskavels en de bouw van een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean. De raad moet beslissen over een aanzienlijke investering, maar de meningen zijn verdeeld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om akkoord te gaan met het project 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'. Dit project omvat de ontwikkeling van ongeveer 7 kavels voor woningbouw en 17 bedrijfskavels in Surhuisterveen, evenals de realisatie van een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean aan de Vierhuisterweg. Voor de uitvoering van het project is een krediet van € 774.135 nodig voor de aankoop van grond, een voorbereidingskrediet van € 484.000, en een eenmalige subsidie van € 500.000 voor de nieuwe kleedaccommodatie van FC Surhústerfean. De verplaatsing van de sportvelden maakt ruimte vrij voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen en woningbouw, wat belangrijk is voor de lokale economie en werkgelegenheid. Het project is onderdeel van het bestuursakkoord 2022-2026 en voorziet in een behoefte aan bouw- en bedrijfskavels. De raad wordt verzocht om de benodigde kredieten beschikbaar te stellen en rekening te houden met toekomstige kapitaalslasten.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Gebietsûntwikkeling Surhústerfean
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in yntinsyf debat fierd oer it ambisjeuze projekt 'Gebietsûntwikkeling Surhústerfean'. It plan behellet de ûntwikkeling fan wen- en bedriuwskavels en de bou fan in nij sportkompleks foar FC Surhústerfean. De ried moat beslute oer in grutte ynfestearring, mar de mienings binne ferdield.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om akkoart te gean mei it projekt 'Gebietsûntwikkeling Surhústerfean'. Dit projekt behellet de ûntwikkeling fan sa'n 7 kavels foar wenningbou en 17 bedriuwskavels yn Surhústerfean, en ek de realisaasje fan in nij sportkompleks foar FC Surhústerfean oan de Vierhuisterwei. Foar de útfiering fan it projekt is in kredyt fan € 774.135 nedich foar de oankeap fan grûn, in foarbereidingskredyt fan € 484.000, en in ienmalige subsidje fan € 500.000 foar de nije kleedakkommodaasje fan FC Surhústerfean. De ferpleatsing fan de sportfjilden makket romte frij foar de ûntwikkeling fan bedriuwsterreinen en wenningbou, wat wichtich is foar de lokale ekonomy en wurkgelegenheid. It projekt is ûnderdiel fan it bestjoersakkoart 2022-2026 en foarsjocht yn in behoefte oan bou- en bedriuwskavels. De ried wurdt frege om de nedige kredyten beskikber te stellen en rekken te hâlden mei takomstige kapitaallasten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'
Titel en samenvatting:
Het voorstel heet 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'. Het betreft de ontwikkeling van een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean aan de Vierhuisterweg, de aanleg van 7 woningbouwkavels aan de Warreboslaan en 17 bedrijfskavels aan De Ketting. De raad wordt gevraagd om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de grondverwerving, de bouw van de sportaccommodatie en de verplaatsing van sportvelden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor financiële, ruimtelijke en participatieve aspecten. Het bevat echter enkele risico's, zoals de uitkomst van ruimtelijke procedures en mogelijke wijzigingen in de SPUK-Sport regeling.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het project en de toewijzing van financiële middelen. Dit omvat het beschikbaar stellen van kredieten voor grondverwerving en voorbereidingskosten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de ontwikkeling van nieuwe kavels en sportaccommodaties of het herontwikkelen van het huidige sportpark. Dit heeft implicaties voor de lokale economie, werkgelegenheid en woningmarkt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kavels en financiële middelen. Het is tijdgebonden met een duidelijk besluitvormingsproces. Er zijn echter onzekerheden in de ruimtelijke procedures en financiële risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de uitvoering van het project en de bijbehorende financiële verplichtingen.
Participatie:
Er is overleg geweest met belanghebbenden, waaronder omwonenden en FC Surhústerfean. Verdere participatie is gepland na grondverwerving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur kan implicaties hebben voor milieubeheer en duurzame stedelijke planning.
Financiële gevolgen:
De totale investeringskosten voor het project bedragen € 3.929.000, met verwachte inkomsten uit de verkoop van kavels. De raad moet kredieten goedkeuren voor grondverwerving en voorbereidingskosten, met een eenmalige onttrekking aan de Algemene Reserve voor de sportaccommodatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen Sportcomplex Vierhuisterweg FC Surhústerfean Woningbouw Bedrijfskavels Grondaanschaf Voorbereidingskrediet Warreboslaan De Ketting Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:57:11 - 00:58:02 - 00:58:15 - 01:03:44 - 01:03:45 - 01:03:50 - 01:04:55 - 01:05:19 - 01:05:20 - 01:06:09 - 01:06:25 - 01:06:28 - 01:07:08 - 01:07:23 - 01:07:41 - 01:08:13 - 01:08:16 - 01:09:12 - 01:09:31 - 01:09:38 - 01:09:52 - 01:10:11 - 01:10:24 - 01:10:39 - 01:11:15 - 01:11:59 - 01:12:39 - 01:17:18 - 01:18:01 - 01:19:50 - 01:21:28 - 01:22:01 - 01:22:17 - 01:22:22 - 01:22:43 - 01:23:48 - 01:24:14 - 01:24:21 - 01:24:53 - 01:25:40 - 01:26:16 - 01:26:25 - 01:27:00 - 01:27:20 - 01:27:37 - 01:27:56 - 01:29:14 - 01:29:22 - 01:30:33 - 01:31:27 - 01:32:03 - 01:32:16 - 01:32:33 - 01:34:59 - 01:35:35 - 01:41:20 - 01:44:48 - 01:45:12 - 01:45:46 - 01:47:07 - 01:47:45 - 01:48:16 - 01:48:32 - 01:48:49 - 01:49:30 - 01:50:30 - 01:51:02 - 01:51:48 - 01:52:13 - 01:52:25 - 01:52:45 - 01:52:47 - 01:52:51 - 01:53:34 - 01:53:42 - 01:53:47 - 01:53:52 - 01:54:00 - 01:54:13 - 01:54:18 - 01:54:23 - 01:54:49 - 01:57:07 - 01:58:06 - 02:03:42 - 02:03:51 - 02:04:50 - 02:04:59 - 02:05:34 - 02:05:47 - 02:07:21 - 02:07:23 - 02:07:24 - 02:09:06 - 02:10:07 - 02:10:15 - 02:10:44 - 02:11:52 - 02:12:54 - 02:12:58
Agendapunt 4 4. Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA): Jaarstukken 2023 en begroting 2025
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. De MOA, die bestaat uit onderdelen zoals MOAi Grien en MOAi Wurk, heeft in 2023 een positief exploitatieresultaat van €108.396 behaald, dat in de begroting van 2024 verwerkt zal worden. De begroting voor 2025 is sluitend, met een nulresultaat. Belangrijke ontwikkelingen in 2023 waren de verhuizing van de groenafdeling en de voorbereiding van een nieuwe governance structuur. De raad heeft de bevoegdheid om de stukken goed te keuren, waarna het stichtingsbestuur van de MOA deze definitief vaststelt. Het besluit wordt op 28 november 2024 genomen.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen is om de konseptjierstikken 2023 en de konseptbegroting 2025 fan de Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. De MOA, besteande út ûnderdielen lykas MOAi Grien en MOAi Wurk, hat yn 2023 in posityf eksploitaasjeresultaat fan €108.396 behelle, dat yn de begroting fan 2024 ferwurke wurde sil. De begroting foar 2025 is slútend, mei in nulresultaat. Belangrike ûntwikkelingen yn 2023 wiene de ferhuzing fan de grienôfdieling en de foarbereiding fan in nije governance-struktuer. De ried hat de befoegdheid om de stikken goed te keuren, wêrnei it stiftingbestjoer fan de MOA dizze definityf fêststelt. It beslút wurdt nommen op 28 novimber 2024.
-
04 - Raadsvoorstel - Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), Jaarstukken 2023 en begroting 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2023 en begroting 2025 van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het bestuur van de MOA heeft de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 voorlopig vastgesteld en legt deze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De MOA, bestaande uit onderdelen zoals MOAi Grien en MOAi Wurk, heeft in 2023 een positief exploitatieresultaat van €108.396 behaald. De begroting voor 2025 is sluitend. De raad wordt gevraagd om de jaarstukken en begroting goed te keuren en het resultaat van 2023 te verwerken in de begroting van 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten bevat, zoals de jaarrekening, het jaarverslag, en de begroting. Ook is er een controleverklaring van een onafhankelijke accountant bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de conceptjaarstukken en de conceptbegroting goed te keuren. Dit is een belangrijke stap, aangezien het stichtingsbestuur van de MOA de stukken pas definitief kan vaststellen na goedkeuring door de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde jaarstukken en begroting. Dit omvat ook de keuze om het positieve resultaat van 2023 te verwerken in de begroting van 2024.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en begrotingsdoelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 goed te keuren en het resultaat van €108.396 te verwerken in de begroting van 2024.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. Het onderwerp is echter geagendeerd als informerend stuk, zodat inwoners erover kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale participatie en werkgelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het positieve resultaat van €108.396 uit 2023 wordt verwerkt in de begroting van 2024. De begroting voor 2025 is sluitend, maar er zijn risico's genoemd zoals niet begrote kostenstijgingen die tot een negatief resultaat kunnen leiden. De gemeente zou dan het tekort moeten aanvullen. De financiële bijdragen van de gemeente zijn duidelijk gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Jaarstukken 2023 Begroting 2025 Exploitatieresultaat Participatie en Re-integratie Beschut Werk Governance structuur Samenwerking Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) AccountantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 5. Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille: Verlengen looptijd (deel)subsidieverordening
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft in 2023 een isolatiepilot gestart in Drogeham en Kootstertille, in samenwerking met gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’. Voor deze pilot zijn 34 woningen geselecteerd die elk € 2.500 subsidie kunnen ontvangen. Vanwege vertraging in de uitvoering wordt voorgesteld de looptijd van de subsidieverordening te verlengen tot eind 2025, zodat woningeigenaren meer tijd hebben om subsidie aan te vragen. Het gereserveerde subsidiebudget van € 85.000 blijft beschikbaar. De pilot maakt deel uit van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) en biedt waardevolle ervaring voor toekomstige verduurzamingsprojecten in de regio. De gemeenteraad zal hierover beslissen op 28 november 2024.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen is yn 2023 in isolaasjepiloot begûn yn Drogeham en Kootstertille, yn gearwurking mei gebietskoöperaasje 'Enerzjyk Skûlenboarch'. Foar dizze piloot binne 34 wenningen selektearre dy't elk € 2.500 subsydzje krije kinne. Fanwegen fertraging yn de útfiering wurdt foarsteld om de rintiid fan de subsydzjefoarskrift te ferlingjen oant ein 2025, sadat wenningeigeners mear tiid hawwe om subsydzje oan te freegjen. It reservearre subsydzjebudget fan € 85.000 bliuwt beskikber. De piloot makket diel út fan it Nasjonaal Isolaasjeprogramma (NIP) en biedt weardefolle ûnderfining foar takomstige ferduorsumingsprojekten yn de regio. De gemeenteried sil hjir oer beslisse op 28 novimber 2024.
-
05 - Raadsvoorstel - Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille, Verlengen looptijd (deel)subsidieverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille: verlengen looptijd (deel)subsidieverordening
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de looptijd van de deelverordening voor de isolatiepilot in Drogeham en Kootstertille tot eind 2025. De pilot, gestart in 2023, biedt 34 geselecteerde woningen een subsidie van € 2.500 voor isolatiemaatregelen. Vanwege vertragingen in de uitvoering wordt meer tijd gevraagd voor woningeigenaren om subsidie aan te vragen. Het gereserveerde subsidiebudget van € 85.000 blijft beschikbaar. De pilot is onderdeel van het Nationaal Isolatieprogramma en biedt waardevolle ervaring voor toekomstige verduurzamingsprojecten in de regio.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de huidige stand van zaken, en de noodzaak voor verlenging. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden over de voortgang en de juridische context.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de deelsubsidieverordening vast te stellen en de termijn te verlengen. Dit is in lijn met de gemeentewet en de Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2016.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de verlenging van de subsidieverordening gerechtvaardigd is gezien de vertragingen en of het budget van € 85.000 effectief wordt ingezet. Er moet ook overwogen worden of de pilot voldoende bijdraagt aan de bredere isolatie- en verduurzamingsdoelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal woningen en subsidiebedrag), en tijdgebonden (eind 2025). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer informatie over de oorzaken van de vertraging en de verwachte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de looptijd van de deelverordening te verlengen tot eind 2025 en het gereserveerde subsidiebudget beschikbaar te houden.
Participatie
De gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ is betrokken bij de pilot, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter weinig informatie over bredere inwonersparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het voorstel, aangezien het gericht is op het verbeteren van de isolatie van woningen en daarmee het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Financiële Gevolgen
Het financiële aspect is duidelijk: € 85.000 is gereserveerd voor subsidies, afkomstig uit de NIP-bijdrage van de Rijksoverheid. Het budget is geoormerkt en moet worden besteed aan isolatiemaatregelen. Er zijn geen extra kosten vermeld buiten het gereserveerde bedrag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Isolatiepilot Drogeham Kootstertille Subsidieverordening Enerzjyk Skûlenboarch ANNO Rijksbijdrage NIP (Nationaal Isolatieprogramma) Verlenging SubsidiebudgetVerfijning van de zoekopdracht: