03-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 13 oktober 2022
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.0.0 Programmabegroting 2023-2026
Gemeente Achtkarspelen stelt begroting vast: Positief vooruitzicht met een kanttekening voor 2026
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft de programmabegroting voor 2023-2026 goedgekeurd. Hoewel de financiële vooruitzichten tot 2025 positief zijn, wordt er in 2026 een tekort verwacht. De begroting voldoet aan de eisen van het provinciaal toezicht en omvat belangrijke financiële maatregelen.
Samenvatting
De programmabegroting 2023-2026 van de gemeente Achtkarspelen is vastgesteld en toont een positief financieel perspectief tot en met 2025, met een negatief saldo in 2026. De begroting voldoet aan het provinciaal toezichtkader en omvat zowel de eigen budgetten van de gemeente als de bijdrage aan de werkmaatschappij 8KTD, in samenwerking met de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De raad heeft ingestemd met diverse financiële maatregelen, waaronder de vaststelling van de begroting en meerjarenraming, de lastenontwikkeling voor burgers, het grondprijzenbeleid, en de verrekening van teveel geheven Ozb-belasting. Ook zijn de risico's en het weerstandsvermogen bevestigd. De programmabegroting wordt voor 15 november 2022 naar de Provincie gestuurd voor toezicht.
Gemeente Achtkarspelen stelt begroting fêst: Posityf foarútsjoch mei in kanttekening foar 2026.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat de programma-begroting foar 2023-2026 goedkard. Al binne de finansjele foarútsichten oant 2025 posityf, wurdt der yn 2026 in tekoart ferwachte. De begroting foldocht oan de easken fan it provinsjaal tafersjoch en befettet wichtige finansjele maatregels.
Samenvatting
De programmabegroting 2023-2026 fan de gemeente Achtkarspelen is fêststeld en toant in posityf finansjeel perspektyf oant en mei 2025, mei in negatyf saldo yn 2026. De begroting foldocht oan it provinsjaal tastekkader en befettet sawol de eigen budzjetten fan de gemeente as de bydrage oan de wurkmaatskippij 8KTD, yn gearwurking mei de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De ried hat ynstimd mei ferskate finansjele maatregels, lykas de fêststelling fan de begroting en mearjierrenramming, de lêstenûntwikkeling foar boargers, it grûnpriisbelied, en de ferrekening fan tefolle ynhieven OZB-belêsting. Ek binne de rissiko's en it werstânsmjittichheid befestige. De programmabegroting wurdt foar 15 novimber 2022 nei de Provinsje stjoerd foar tastân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2023-2026". Het voorstel betreft de vaststelling van de gemeentelijke begroting voor 2023 en de meerjarenraming tot 2026. Het document omvat financiële plannen, inclusief onttrekkingen aan en stortingen in reserves, en behandelt de samenwerking met de werkmaatschappij 8KTD. De begroting toont een positief financieel perspectief tot 2025, met een negatief saldo in 2026. Het voorstel vraagt de raad om akkoord te gaan met diverse financiële en beleidsmatige uitgangspunten, zoals lokale heffingen en grondprijzenbeleid, en om geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële en beleidsmatige aspecten behandelt die relevant zijn voor de vaststelling van de programmabegroting. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële positie en de verwachte ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de programmabegroting vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de financiële plannen en beleidsuitgangspunten die door het college zijn voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële plannen, inclusief de lastenontwikkeling voor burgers en het grondprijzenbeleid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet indienen van een zienswijze op de wijzigingen van de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke financiële doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting voor 2023 en de meerjarenraming tot 2026 vast te stellen, inclusief de voorgestelde financiële en beleidsmatige uitgangspunten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie bij het bepalen van de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid, maar geeft geen specifieke details over hoe deze participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden meegenomen in beleidskeuzes zoals grondbeleid en investeringen.
Financiële Gevolgen:
De begroting laat een positief saldo zien voor de jaren 2023-2025, met een negatief saldo in 2026. Er wordt geen specifieke dekking voor het negatieve saldo in 2026 genoemd, maar het voorstel voldoet aan de voorwaarden van het provinciaal toezichtkader, wat suggereert dat er een plan is om hiermee om te gaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023-2026 WM8KTD Financiële positie Lokale heffingen Grondprijzenbeleid Ozb-belasting Investeringskredieten Weerstandsvermogen Risicobeheersing Provinciaal toezichtkaderVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.0.1 Algemene opmerkingen over de begroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Dineke Terpstra - GBA
Onbekende spreker -
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 5.0.2 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
Achtkarspelen Bereidt Zich Voor op Budgettaire Uitdagingen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het college de opdracht gegeven om scenario's te ontwikkelen voor de begroting van 2024. Deze plannen moeten anticiperen op een mogelijk kleiner budget door een nieuw verdeelmodel van het gemeentefonds.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat op 3 november 2022 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie aangenomen die het college vraagt om proactief te plannen voor de begroting van 2024. Het nieuwe verdeelmodel van het gemeentefonds, dat vanaf 1 januari 2023 van kracht is, kan namelijk leiden tot een kleiner budget voor de gemeente in de komende jaren. De raad wil dat het college niet alleen blijft lobbyen in Den Haag voor een gunstigere verdeling, maar ook alternatieve plannen ontwikkelt voor het geval deze lobby niet succesvol is.Tijdens het debat benadrukte een raadslid: "Het is cruciaal dat we voorbereid zijn op verschillende scenario's. We moeten een duidelijk tijdspad hebben en weten hoe we onze kerntaken kunnen blijven uitvoeren, zelfs als de financiële middelen afnemen." De raad drong erop aan dat het college deze plannen en scenario's tijdig presenteert, zodat er voldoende tijd is voor discussie en aanpassing.
Wethouder Terpstra reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden door te bevestigen dat het college de motie begrijpt en de noodzaak inziet van een gedegen voorbereiding. "We zijn ons bewust van de financiële uitdagingen die het nieuwe verdeelmodel met zich mee kan brengen. Daarom zullen we verschillende scenario's uitwerken en deze in de controlecommissie bespreken," aldus Terpstra.
Een ander raadslid vroeg zich af of de gemeente niet te afhankelijk is van de uitkomsten van de lobby in Den Haag. "Wat als de lobby niet het gewenste resultaat oplevert? Hebben we dan een plan B?" vroeg hij. De wethouder verzekerde de raad dat er ook naar andere oplossingen wordt gekeken, zoals het heroverwegen van belastingopbrengsten en het onderzoeken van bezuinigingsmogelijkheden.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad van Achtkarspelen vastberaden is om voorbereid te zijn op de mogelijke financiële veranderingen. De wethouder sloot af met de belofte dat het college de plannen en scenario's zorgvuldig zal uitwerken en tijdig aan de raad zal presenteren. "We willen ervoor zorgen dat Achtkarspelen ook in de toekomst haar kerntaken kan blijven uitvoeren, ongeacht de financiële uitdagingen die op ons pad komen," concludeerde hij.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 november 2022 een motie aangenomen waarin het college wordt verzocht om plannen en scenario's uit te werken voor de begroting van 2024. Deze plannen moeten rekening houden met het nieuwe verdeelmodel van het gemeentefonds dat vanaf 1 januari 2023 van kracht is. Het nieuwe model is bedoeld om beter aan te sluiten bij de kosten van gemeenten, maar kan leiden tot een kleiner budget voor Achtkarspelen in 2026 en de daaropvolgende jaren. Het college wordt gevraagd om naast de lopende lobby in Den Haag, die tot doel heeft een gunstigere verdeling van het gemeentefonds te bewerkstelligen, ook alternatieve plannen te ontwikkelen voor het geval de lobby niet succesvol is. Deze plannen moeten voorzien zijn van een duidelijk tijdspad en gepresenteerd worden aan de raad, zodat de gemeente haar kerntaken kan blijven uitvoeren ondanks de verwachte budgettaire uitdagingen.
Achtkarspelen makket him klear foar budzjetútdagings.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it kolleezje de opdracht jûn om skenario's te ûntwikkeljen foar de begrutting fan 2024. Dizze plannen moatte foarsjoch hâlde mei in mooglik lytser budzjet troch in nij ferdielmodel fan it gemeentefûns.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat op 3 novimber 2022 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in motie oannommen dy't it kolleezje freget om proaktif te plannen foar de begrutting fan 2024. It nije ferdielmodel fan it gemeentefûns, dat fanôf 1 jannewaris 2023 fan krêft is, kin lykwols liede ta in lytser budzjet foar de gemeente yn de kommende jierren. De ried wol dat it kolleezje net allinnich bliuwt lobbyjen yn Den Haach foar in gunstiger ferdiling, mar ek alternative plannen ûntwikkelet foar it gefal dat dizze lobby net slagget.Tidens it debat benadrukte in riedslid: "It is kritysk dat wy foarbereide binne op ferskillende scenario's. Wy moatte in dúdlik tiidspaad hawwe en witte hoe't wy ús kearnfunksjes útfiere kinne, sels as de finansjele middels ôfnimme." De ried drong derop oan dat it kolleezje dizze plannen en scenario's tiidich presintearret, sadat der genôch tiid is foar diskusje en oanpassing.
Wethâlder Terpstra reagearre op de fragen en soargen fan de riedsleden troch te befestigjen dat it kolleezje de motie begrypt en de needsaak ynsjocht fan in goed foarbereiding. "Wy binne ús bewust fan de finansjele útdagings dy't it nije ferdielmodel meibringe kin. Dêrom sille wy ferskillende scenario's útwurkje en dizze yn de kontrolemisje besprekke," sa sei Terpstra.
In oar riedslid frege him ôf oft de gemeente net te ôfhinklik is fan de útkomsten fan de lobby yn Den Haach. "Wat as de lobby net it winske resultaat opleveret? Hawwe wy dan in plan B?" frege er. De wethâlder fersekere de ried dat der ek nei oare oplossingen sjoen wurdt, lykas it herbesjen fan belêstingopbringsten en it ûndersykjen fan besunigingsmooglikheden.
It debat makke dúdlik dat de gemeenteried fan Achtkarspelen fêberôp is om foarbereide te wêzen op de mooglike finansjele feroaringen. De wethâlder sloot ôf mei de belofte dat it kolleezje de plannen en scenario's soarchfâldich útwurkje sil en tiidich oan de ried presintearje sil. "Wy wolle derfoar soargje dat Achtkarspelen ek yn de takomst har kearnfunksjes útfiere kin, ûngeacht de finansjele útdagings dy't op ús paad komme," konkludearre er.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 novimber 2022 in motie oannommen wêryn it kolleezje frege wurdt om plannen en skenario's út te wurkjen foar de begrutting fan 2024. Dizze plannen moatte rekken hâlde mei it nije ferdailmodel fan it gemeentefûns dat fanôf 1 jannewaris 2023 fan krêft is. It nije model is bedoeld om better oan te sluten by de kosten fan gemeenten, mar kin liede ta in lytser budzjet foar Achtkarspelen yn 2026 en de dêropfolgjende jierren. It kolleezje wurdt frege om neist de rinnende lobby yn Den Haach, dy't as doel hat in gunstiger ferdiling fan it gemeentefûns te bewurkstelligjen, ek alternative plannen te ûntwikkeljen foar it gefal dat de lobby net slagje soe. Dizze plannen moatte foarsjoen wêze fan in dúdlik tiidspaad en presintearre wurde oan de ried, sadat de gemeente har kearn taken útfiere kin ûndanks de ferwachte budzjettaire útdagings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Nieuwe verdeling van het gemeentefonds vanaf 2023". De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om plannen en scenario's uit te werken in reactie op de herziening van het gemeentefonds, die vanaf 2023 van kracht is. Deze herziening is nodig omdat de huidige verdeling niet meer aansluit bij de kosten van gemeenten, mede door decentralisaties in het sociaal domein. Het college moet deze plannen voorzien van een tijdspad en presenteren aan de raad, zodat de gemeente voorbereid is op een mogelijk kleiner budget in 2026 en de daaropvolgende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht: het uitwerken van plannen en scenario's, inclusief een tijdspad, en het presenteren hiervan aan de raad. Echter, de motie mist specifieke details over de inhoudelijke eisen aan de plannen en scenario's.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om actie te ondernemen en om de uitgewerkte plannen en scenario's te beoordelen zodra deze gepresenteerd worden. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van deze plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpak van het college en of zij de lobby in Den Haag willen voortzetten of intensiveren. Daarnaast moeten ze keuzes maken over prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting in het licht van een mogelijk kleiner budget.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria voor de plannen en scenario's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de gevraagde plannen en scenario's uit te werken en te presenteren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het uitwerken van de plannen en scenario's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het bepalen van de prioriteiten binnen de gemeentelijke begroting.
Financiële gevolgen:
De motie erkent dat de herziening van het gemeentefonds kan leiden tot een kleiner budget voor de gemeente in 2026 en daarna. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele financiële tekorten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in de plannen en scenario's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefonds Herijking Verdeelmodel Decentralisaties Sociaal domein Begroting 2024 Scenario's Lobby Budget CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
Gert Terpstra - CDA
Albert Van Dijk
Gert Terpstra - CDA
Albert Van Dijk
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.01 Programma 1 - Veiligheid
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.02 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.03 Programma 3 - Economie
Gemeenteraadsvergadering Achtkarspelen: Motie over bedrijventerreinen ingetrokken
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 3 november 2022 werd een motie besproken over het wijzigen van de status van geoormerkte bedrijventerreinen. Wethouder Spoelstra verklaarde de motie overbodig, aangezien dergelijke terreinen niet meer bestaan. De motie werd daarop ingetrokken.In de raadsvergadering van Achtkarspelen stond een motie centraal die opriep tot het heroverwegen van de status van bedrijventerreinen zoals de Westkern in Koatstertille. De aanleiding was de afname van beschikbare kavels en de lagere winstverwachting. De raad wilde dat het college zou onderzoeken of het mogelijk was om ongebruikte terreinen een andere bestemming te geven, gezien de blijvende behoefte aan bedrijventerreinen in de gemeente.
FNP-raadslid Van der Meer opende het debat met een pleidooi voor heroverweging van de status van de terreinen. "Er is nog steeds behoefte aan bedrijventerreinen, terwijl er ongebruikt terrein ligt dat aan het water gebonden is," stelde Van der Meer. Hij benadrukte dat het belangrijk is om te kijken naar de mogelijkheden om deze terreinen een nieuwe bestemming te geven.
Wethouder Spoelstra reageerde door te verduidelijken dat de motie niet meer relevant was. "Het klopt dat er in het verleden bepaalde bedrijventerreinen een specifieke bestemming hadden, maar dat is nu niet meer het geval," legde Spoelstra uit. Hij benadrukte dat de geoormerkte status al eerder was opgeheven en dat er geen specifieke beperkingen meer zijn voor de terreinen in kwestie.
De discussie leidde tot enige verwarring onder de raadsleden, maar uiteindelijk werd duidelijk dat de motie niet meer nodig was. "Eigenlijk is het probleem dat je wilt schetsen niet meer actueel," concludeerde Van der Meer na de uitleg van de wethouder.
Met de intrekking van de motie werd het debat afgesloten. De raad zal zich nu richten op andere onderwerpen, zoals de ontwikkeling van fietspaden en sport- en recreatiefaciliteiten in de gemeente.
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 3 november 2022 werd een motie besproken over het geven van een andere status aan geoormerkte bedrijventerreinen, zoals de Westkern in Koatstertille. Wethouder Spoelstra gaf aan dat de motie overbodig was omdat er geen geoormerkte bedrijventerreinen meer zijn. Hierop werd de motie ingetrokken. De raad had het college opgeroepen om te onderzoeken of het mogelijk was om deze terreinen een andere status te geven, gezien de lagere winstverwachting en de afname van beschikbare kavels. Er is nog steeds behoefte aan bedrijventerreinen in de gemeente, terwijl er ongebruikt terrein ligt dat aan het water gebonden is.
Gemeenteriedsfergadering Achtkarspelen: Moty oer bedriuwsterreinen yntsjinne
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen op 3 novimber 2022 waard in moty besprutsen oer it feroarjen fan de status fan earmearke bedriuwsterreinen. Wethâlder Spoelstra ferklearre de moty oerflakkich, om't sokke terreinen net mear besteane. De moty waard dêrnei yntrokken.Yn de riedsfergadering fan Achtkarspelen stie in moty sintraal dy't oproppe ta it herbesjen fan de status fan bedriuwsterreinen lykas de Westkern yn Koatstertille. De oanlieding wie de ôfname fan beskikbere kavels en de leechere winstferwachting. De ried woe dat it kolleezje ûndersykje soe oft it mooglik wie om ûngebrûkte terreinen in oare bestimming te jaan, sjoen de bliuwende behoefte oan bedriuwsterreinen yn de gemeente.
FNP-riedslid Van der Meer iepene it debat mei in pleit foar herbesjen fan de status fan de terreinen. "Der is noch altyd behoefte oan bedriuwsterreinen, wylst der ûngebrûkt terrein leit dat oan it wetter bûn is," stelde Van der Meer. Hy benadrukke dat it wichtich is om te sjen nei de mooglikheden om dizze terreinen in nije bestimming te jaan.
Wethâlder Spoelstra reagearre troch te ferdúdlikjen dat de moty net mear relevant wie. "It kloppet dat der yn it ferline bepaalde bedriuwsterreinen in spesifike bestimming hiene, mar dat is no net mear it gefal," lei Spoelstra út. Hy benadrukke dat de earmearke status al earder opheven wie en dat der gjin spesifike beheiningen mear binne foar de terreinen dêr't it oer gie.
De diskusje liede ta wat ferwarring ûnder de riedsleden, mar úteinlik waard dúdlik dat de moty net mear nedich wie. "Eigenlik is it probleem datst sketsen wolst net mear aktueel," konkludearre Van der Meer nei de útlis fan de wethâlder.
Mei it yntrekken fan de moty waard it debat ôfsletten. De ried sil him no rjochtsje op oare ûnderwerpen, lykas de ûntwikkeling fan fytsedrachten en sport- en rekreaasjefasiliteiten yn de gemeente.
Samenvatting
Tiidens de gemeenteriedsfergadering fan Achtkarspelen op 3 novimber 2022 waard in moty besprutsen oer it jaan fan in oare status oan earmearke bedriuwsterreinen, lykas de Westkern yn Koatstertille. Wethâlder Spoelstra joech oan dat de moty oerflakkich wie omdat der gjin earmearke bedriuwsterreinen mear binne. Dêrop waard de moty yntrokkene. De ried hie it kolleezje oproppe om te ûndersykjen oft it mooglik wie om dizze terreinen in oare status te jaan, sjoen de leechere winstferwachting en de ôfname fan beskikbere kavels. Der is noch altyd behoefte oan bedriuwsterreinen yn de gemeente, wylst der ûngebrûkt terrein leit dat oan it wetter bûn is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Earmerke bedriuweterreinen oare status jaan" en roept het college op om te onderzoeken of het mogelijk is om geoormerkte bedrijventerreinen, zoals de Westkern in Koatstertille, een andere status te geven. Dit komt voort uit de lagere winstverwachting voor bedrijventerreinen en de afname van het aantal kavels. Er is behoefte aan bedrijventerreinen, maar een deel van de Westkern kan niet worden gebruikt vanwege watergebonden beperkingen. De motie werd ingetrokken nadat de wethouder aangaf dat er geen geoormerkte bedrijventerreinen meer zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het onderzoeken van de status van bedrijventerreinen. Het biedt echter weinig detail over hoe het onderzoek zou moeten worden uitgevoerd of welke alternatieve statussen overwogen zouden moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en om te beslissen over de noodzaak en relevantie van de motie. In dit geval heeft de raad de motie ingetrokken na de toelichting van de wethouder.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet ondersteunen van de motie om de status van bedrijventerreinen te herzien. Dit omvat het afwegen van economische belangen tegen ruimtelijke beperkingen en de behoefte aan bedrijventerreinen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist detail en richting.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen of intrekken. In dit geval is de motie ingetrokken na de toelichting van de wethouder.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van herziening van de status van bedrijventerreinen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het onderwerp kan relevant zijn, vooral als het gaat om het herbestemmen van terreinen met watergebonden beperkingen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt de lagere winstverwachting voor bedrijventerreinen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele kosten voor het onderzoek of herbestemming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijventerreinen Westkern Koatstertille Winstverwachting Bougrondexploitatie Kavelafname Onderzoek Statuswijziging Watergebonden Programmabegroting 2023-2026Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Sake van der Meer - FNP
Jeffrey Graansma - PVV
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.05 Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie
Achtkarspelen zet in op bredere fietspaden voor meer veiligheid
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met een motie om bestaande fietspaden te verbreden naar een aanbevolen breedte van 230 cm. Deze beslissing is ingegeven door de toenemende populariteit van elektrische fietsen en de noodzaak om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de motie om fietspaden te verbreden met enthousiasme ontvangen. De motie, die werd ingediend door de gemeenteraad, vraagt het college om bij regulier onderhoud de fietspaden te verbreden waar mogelijk. Daarnaast moet het college de meerkosten van het verbreden en verbeteren van recreatieve fietspaden in kaart brengen en hierover in het tweede kwartaal van 2023 rapporteren.De aanleiding voor deze motie is een recente aanbeveling van het Fietsberaad, die stelt dat bredere fietspaden de verkeersveiligheid en het fietsgenot aanzienlijk verhogen. Uit onderzoek blijkt dat een toename van 10% in de breedte van eenrichtingsfietspaden het aantal ongevallen met 13% kan verminderen. "Veilige fietspaden zijn cruciaal, vooral nu elektrische fietsen steeds populairder worden en hogere snelheden bereiken," aldus een raadslid.
Tijdens het debat benadrukten verschillende raadsleden het belang van deze maatregel. "We moeten vooruitkijken en zorgen dat onze infrastructuur klaar is voor de toekomst," zei een van de raadsleden. Een ander voegde toe: "Het is niet alleen een kwestie van veiligheid, maar ook van het bevorderen van recreatie en toerisme in onze gemeente."
Hoewel de motie unaniem werd aangenomen, waren er ook vragen over de financiering van de verbreding. Het college is gevraagd om de kosten in kaart te brengen en te onderzoeken of er subsidies beschikbaar zijn om de financiële lasten te verlichten. "We moeten creatief zijn in het vinden van oplossingen om deze verbeteringen te realiseren zonder de gemeentelijke begroting te zwaar te belasten," aldus een raadslid.
De gemeenteraad kijkt nu uit naar de terugkoppeling van het college in het tweede kwartaal van 2023. Ondertussen blijft de focus liggen op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het fietsgenot voor alle inwoners van Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen om bestaande fietspaden te verbreden naar een aanbevolen breedte van 230 cm, waar mogelijk, tijdens regulier onderhoud. Daarnaast wordt het college verzocht om de meerkosten van het verbreden en verbeteren van recreatieve fietspaden in kaart te brengen en hierover in het tweede kwartaal van 2023 terug te koppelen aan de raad. Deze beslissing is gebaseerd op een geactualiseerde aanbeveling van het Fietsberaad, die stelt dat bredere fietspaden de verkeersveiligheid en het fietsgenot verhogen. De motie benadrukt het belang van veilige fietspaden in Achtkarspelen, vooral gezien het toenemende gebruik van elektrische fietsen en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden. Uit onderzoek blijkt dat een toename van 10% in de breedte van eenrichtingsfietspaden het aantal ongevallen met 13% kan verminderen.
Achtkarspelen set yn op breardere fytspaadsjes foar mear feiligens.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei in motyf om besteande fytsweinen te ferbredzjen nei in oanbefolle breedte fan 230 cm. Dizze beslút is ynstutsen troch de tanimmende populariteit fan elektryske fytsen en de needsaak om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan ôfrûne wike waard de motyf om fytsweinen te ferbreden mei entûsjasme ûntfongen. De motyf, dy't yntsjinne waard troch de gemeenteried, freget it kolleezje om by regelmjittich ûnderhâld de fytsweinen te ferbreden wêr't mooglik. Dêrneist moat it kolleezje de mearkosten fan it ferbreden en ferbetterjen fan rekreatyve fytsweinen yn kaart bringe en hjir oer rappearje yn it twadde kwartiel fan 2023.De oanlieding foar dizze motyf is in resinte oanbefelling fan it Fytsberied, dy't stelt dat breardere fytsweinen de ferkearsfeiligens en it fytsgenot aansens ferheegje. Út ûndersyk docht bliken dat in tastimming fan 10% yn de breedte fan ienrjochtingsfytsweinen it oantal ûngelokken mei 13% fermeitsje kin. "Feilige fytsweinen binne kritysk, benammen no't elektryske fytsen stadichoan populêrer wurde en hegere snelheden berikke," sa in riedslid.
Tiidens it debat benadrukten ferskate riedsleden it belang fan dizze maatregel. "Wy moatte foarútsjen en soargje dat ús ynfrastruktuer klear is foar de takomst," sa sei ien fan de riedsleden. In oar foegde ta: "It is net allinnich in kwestje fan feiligens, mar ek fan it befoarderjen fan rekreaasje en toerisme yn ús gemeente."
Al wie de motyf ienstemmich oannommen, der wiene ek fragen oer de finansiering fan de ferbreding. It kolleezje is frege om de kosten yn kaart te bringen en te ûndersykjen oft der subsydzjes beskikber binne om de finansjele lêsten te ferljochtsjen. "Wy moatte kreatyf wêze yn it finen fan oplossingen om dizze ferbetteringen te realisearjen sûnder de gemeentlike begroting te swier te belêsten," sa in riedslid.
De gemeenteried sjocht no út nei de weromkepping fan it kolleezje yn it twadde kwartiel fan 2023. Yntusken bliuwt de fokus lizzen op it ferbetterjen fan de ferkearsfeiligens en it fytsgenot foar alle ynwenners fan Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen om besteande fytsweinen te ferbredzjen nei in oanbefolle breedte fan 230 cm, wêr't mooglik, by regulier ûnderhâld. Dêrneist wurdt it kolleezje frege om de mearkosten fan it ferbredzjen en ferbetterjen fan rekreatyve fytsweinen yn kaart te bringen en hjir yn it twadde kwartiel fan 2023 werom te koppelen oan de ried. Dizze beslút is basearre op in aktualisearre oanbefelling fan it Fytsberied, dy't stelt dat breardere fytsweinen de ferkearsfeiligens en it fytsgenot ferheegje. De motie benadrukt it belang fan feilige fytsweinen yn Achtkarspelen, benammen sjoen it tanimmende gebrûk fan elektryske fytsen en de dêrmei gearhingjende hegere snelheden. Út ûndersyk docht bliken dat in tanimmende 10% yn breedte fan ienrjochtingsfytsweinen it oantal ûngelokken mei 13% fermeitsje kin.
-
23-117 - A - Riedsútstel - Verbreden bestaande recreatieve fietspaden (schelpen naar beton).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verbreden bestaande recreatieve fietspaden (schelpen naar beton)." Het voorstel presenteert een overzichtskaart en kostenraming voor het verbreden en verbeteren van recreatieve fietspaden in de gemeente, waarbij schelpenpaden worden vervangen door beton. Dit volgt op een motie van de gemeenteraad van 3 november 2022, waarin werd gevraagd om de meerkosten van deze aanpassingen in kaart te brengen en terug te koppelen aan de raad in Q2 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het voldoet aan de motie van de gemeenteraad door een overzicht en kostenraming te bieden. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de impact op het milieu of de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is informerend; zij moeten kennisnemen van de kostenraming en de overzichtskaart. Het voorstel suggereert dat de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde aanpassingen en de bijbehorende kosten. Er moet ook worden overwogen of de voordelen van betonpaden opwegen tegen eventuele nadelen, zoals milieu-impact.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tracés, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie als afgedaan beschouwen en of zij akkoord gaan met de voorgestelde plannen en kosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact van het vervangen van schelpen door beton op het milieu. Dit aspect wordt echter niet expliciet behandeld in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat een kostenraming, maar er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verdere aandacht vereist van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieve fietspaden Verbreden Verbeteren Schelpen naar beton Overzichtskaart Kostenraming Motie Meerkosten Tracés GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Verbreding bestaande fietspaden". De motie verzoekt het college om bij regulier onderhoud de bestaande fietspaden te verbreden naar een nieuwe aanbevelingsbreedte van 230 cm, waar mogelijk. Daarnaast wordt het college gevraagd om de meerkosten van het verbreden en verbeteren van recreatieve fietspaden in kaart te brengen en hierover in Q2 2023 terug te koppelen aan de raad. De motie benadrukt het belang van verkeersveiligheid en fietsgenot, vooral gezien het toenemende gebruik van elektrische fietsen en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de financiering en de exacte locaties waar de verbreding mogelijk is. Het geeft wel een duidelijke richting en doelstelling.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college verzoeken om de plannen uit te voeren en later de financiële implicaties beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan verkeersveiligheid en fietsgenot door te investeren in bredere fietspaden, ondanks mogelijke financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (Q2 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete financiële dekking en exacte locaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan variëren afhankelijk van de beschikbare middelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de motie uit te voeren en later de financiële rapportage te beoordelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op fietsinfrastructuur die milieuvriendelijk vervoer bevordert.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een financiële analyse van de meerkosten, maar biedt geen directe dekking. De raad moet later beslissen over de financiering op basis van de rapportage van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspaden Verbreding Veiligheid Elektrische fietsen Recreatie Toerisme Onderhoud Verkeersveiligheid Aanbevelingsbreedte OngevallenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.06 Programma 6 - Sociaal domein
Achtkarspelen zet bankjes in voor zelfmoordpreventie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen om bankjes in de gemeente te voorzien van bordjes met de tekst: "Een goed gesprek begint met iemand echt zien". Dit initiatief, gesteund door meerdere partijen, is bedoeld om het taboe rond zelfmoord te doorbreken en gesprekken te stimuleren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een bewogen raadsvergadering op 3 november 2022 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een belangrijke stap gezet in de strijd tegen zelfmoord. De motie, die werd gesteund door partijen als CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks en PvdA, maar verworpen door FVD en PVV, roept op tot het plaatsen van bordjes op bankjes in de gemeente. Deze bordjes dragen de boodschap "Een goed gesprek begint met iemand echt zien", samen met het '1K Z1E J3'-logo en een QR-code die leidt naar informatie over zelfmoordpreventie.Taboe doorbreken
Mevrouw Terpstra, een van de voorstanders van de motie, benadrukte het belang van het doorbreken van het taboe rondom zelfmoord. "Elke dag sterven er in Nederland mensen door zelfmoord. Het is cruciaal dat we het gesprek aangaan en mensen laten weten dat ze niet alleen zijn," aldus Terpstra. Ze wees erop dat de bankjes een laagdrempelige manier bieden om gesprekken te starten die kunnen leiden tot oplossingen.
Kritiek en discussie
Niet iedereen was overtuigd van de effectiviteit van de bankjes. De heer Graansma van FVD noemde de motie "dweilen met de kraan open". Hij pleitte voor een aanpak die zich richt op de oorzaken van zelfmoord, zoals financiële problemen en sociale isolatie. "We moeten de bron aanpakken, niet alleen de symptomen bestrijden," stelde hij.
De discussie raakte ook aan bredere maatschappelijke problemen. De heer Feenstra van de FNP wees op de stijgende zelfmoordcijfers onder jongeren en de rol van economische onzekerheid. "Het is een complexe kwestie, maar elk initiatief dat kan helpen, is welkom," zei Feenstra.
Een stap in de goede richting
Ondanks de kritiek was er brede steun voor de motie. De bankjes zijn al in veel andere gemeenten in Nederland geplaatst en hebben daar positieve reacties opgeleverd. De bordjes kunnen gratis worden besteld bij 113 Zelfmoordpreventie en op bestaande bankjes worden bevestigd, waardoor de kosten minimaal zijn.
De wethouder benadrukte dat het initiatief een onderdeel is van een bredere strategie om zelfmoordpreventie onder de aandacht te brengen. "Als we hiermee ook maar één leven kunnen redden, is het de moeite waard," concludeerde hij.
Met de goedkeuring van deze motie zet Achtkarspelen een belangrijke stap in het bespreekbaar maken van een moeilijk onderwerp en het bieden van een luisterend oor aan degenen die het nodig hebben.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 november 2022 een motie aangenomen om in alle dorpen van de gemeente bankjes te voorzien van een bordje met de tekst: "Een goed gesprek begint met iemand echt zien", samen met het '1K Z1E J3'-logo en een QR-code. Dit initiatief is bedoeld om meer aandacht te vragen voor zelfmoordpreventie. Het doel is om het taboe rondom het praten over zelfmoord te doorbreken en gesprekken te stimuleren die kunnen leiden tot oplossingen. De bankjes zijn al in veel gemeenten in Nederland aanwezig en er zijn weinig kosten aan verbonden, aangezien de bordjes gratis besteld kunnen worden bij 113 zelfmoordpreventie en op bestaande bankjes bevestigd kunnen worden. De motie werd gesteund door CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks en PvdA, en verworpen door FVD en PVV.
Achtkarspelen set bankjes yn foar selsmoardprevenzje.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie oannommen om bankjes yn de gemeente te foarsjen fan boerdtsjes mei de tekst: "In goed petear begjint mei ien echt sjen". Dit ynisjatyf, stipe troch mear partijen, is bedoeld om it taboe omtrint selsmoard te trochbrekken en petearen te stimulearjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in bewegene riedsfergadering op 3 novimber 2022 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in wichtige stap set yn de striid tsjin selsmoard. De motie, dy't stipe krige fan partijen lykas CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks en PvdA, mar ôfwiisd waard troch FVD en PVV, ropt op ta it pleatsen fan boerdtsjes op bankjes yn de gemeente. Dizze boerdtsjes drage de boadskip "In goed petear begjint mei ien echt sjen", tegearre mei it '1K Z1E J3'-logo en in QR-koade dy't liede nei ynformaasje oer selsmoardpreventie.Taboe trochbrekke
Frou Terpstra, ien fan de foarstanners fan de motie, benadrukte it belang fan it trochbrekken fan it taboe om selsmoard hinne. "Elke dei stjerre der yn Nederlân minsken troch selsmoard. It is kritysk dat wy it petear oangean en minsken witte litte dat se net allinnich binne," sa sei Terpstra. Se wiisde derop dat de bankjes in tagonklike manier biede om petearen te begjinnen dy't ta oplossingen liede kinne.
Krityk en diskusje
Net elkenien wie oertsjûge fan de effektiviteit fan de bankjes. De hear Graansma fan FVD neamde de motie "dweilen mei de kraan iepen". Hy pleite foar in oanpak dy't him rjochtet op de oarsaken fan selsmoard, lykas finansjele problemen en sosjale isolaasje. "Wy moatte de boarne oanpakke, net allinnich de symptomen bestriden," stelde er.
De diskusje rikte ek oan bredere maatskiplike problemen. De hear Feenstra fan de FNP wiisde op de stjergeande selsmoardcifers ûnder jongeren en de rol fan ekonomyske ûnsekerheid. "It is in komplekse saak, mar elk ynisjatyf dat helpe kin, is wolkom," sa sei Feenstra.
In stap yn de goede rjochting
Ûndanks de krityk wie der brede stipe foar de motie. De bankjes binne al yn in soad oare gemeenten yn Nederlân pleatst en hawwe dêr posityf reaksjes oplevere. De boerdtsjes kinne fergees besteld wurde by 113 Zelfmoordpreventie en op besteande bankjes befestige wurde, wêrtroch de kosten minimaal binne.
De wethâlder benadrukte dat it ynisjatyf in ûnderdiel is fan in bredere strategy om selsmoardpreventie ûnder de oandacht te bringen. "As wy hjirmei mar ien libben rêde kinne, is it de muoite wurdich," konkludearre er.
Mei de goedk
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 novimber 2022 in motie oannommen om yn alle doarpen fan de gemeente bankjes te foarsjen fan in boerd mei de tekst: "In goed petear begjint mei ien echt sjen", tegearre mei it '1K Z1E J3'-logo en in QR-koade. Dit ynisjatyf is bedoeld om mear omtinken te freegjen foar selsmoardpreventie. It doel is it taboe om te praten oer selsmoard troch te brekken en petearen te stimulearjen dy't ta oplossingen liede kinne. De bankjes binne al yn in soad gemeenten yn Nederlân oanwêzich en der binne min kosten oan ferbûn, om't de boerdjes fergees besteld wurde kinne by 113 selsmoardpreventie en op besteande bankjes befestige wurde kinne. De motie waard stipe troch CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks en PvdA, en ferworpen troch FVD en PVV.
-
P6-M1 - Moasje GBA, CU, FNP, CDA, GroenLinks, PvdA - 1K Z1E J3-bankjes Selsmoardprevinsje 113.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "’1K Z1E J3‘-bankjes Selsmoardprevinsje 113" en is gericht op het plaatsen van bordjes op bankjes in alle dorpen van de gemeente Achtkarspelen. Deze bordjes bevatten de tekst "Een goed gesprek begint met iemand echt zien", het '1K Z1E J3-logo', en een QR-code om aandacht te vragen voor zelfmoordpreventie. Het doel is om het taboe rond zelfmoord te doorbreken en gesprekken te stimuleren die kunnen leiden tot oplossingen. De bordjes zijn kosteloos verkrijgbaar bij 113 zelfmoordpreventie en kunnen op bestaande bankjes worden bevestigd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen, de uitvoering en de kosten (of het gebrek daaraan) beschrijft. Het biedt een concrete en haalbare actie zonder aanzienlijke financiële of logistieke barrières.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van de motie en het geven van de opdracht aan het college om de uitvoering te realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om zelfmoordpreventie op deze manier te ondersteunen en of zij de zichtbaarheid van het onderwerp in de openbare ruimte willen vergroten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar (aantal bankjes met bordjes), en tijdgebonden (uitvoering na goedkeuring). Het is haalbaar en relevant, gezien de maatschappelijke impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de bordjes te plaatsen.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door het publiek door gesprekken te stimuleren, maar er is geen directe betrokkenheid van burgers bij de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale gezondheid en welzijn.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn minimaal, aangezien de bordjes gratis zijn en op bestaande bankjes kunnen worden bevestigd. Er is geen noodzaak voor extra dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Dineke Terpstra - GBA
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:09:55 - 01:14:02 - 01:17:23 - 01:19:11 - 01:19:45 - 01:20:06 - 01:20:47 - 01:21:40 - 01:21:44 - 01:21:47 - 01:22:29 - 01:22:43 - 01:23:18 - 01:23:45 - 01:25:16 - 01:27:12 - 01:27:21 - 01:28:37 - 01:28:37 - 01:29:03 - 01:29:03 - 01:30:18 - 01:30:18 - 01:32:00 - 01:32:00 - 01:33:30 - 01:33:30 - 01:35:18 - 01:35:18 - 01:35:30 - 01:35:30 - 01:36:16 - 01:36:16 - 01:36:58 - 01:36:58 - 01:37:06 - 01:39:17 - 01:39:17 - 01:43:01 - 01:43:01 - 01:43:05 - 01:43:05 - 01:45:18 - 01:45:18 - 01:45:34 - 01:45:34 - 01:45:40 - 01:45:40 - 01:45:47 - 01:46:26 - 01:46:26 - 01:47:30 - 01:47:30 - 01:48:36 - 01:48:36 - 01:48:51 - 01:49:09 - 01:49:43 - 01:49:43 - 01:50:46 - 01:50:46 - 01:51:10 - 01:51:10 - 02:06:34 - 02:06:34 - 02:07:32 - 02:07:32 - 02:08:25 - 02:08:25 - 02:08:50 - 02:08:50 - 02:09:42 - 02:09:50
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Agendapunt 5.07 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.08 Programma 8 - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
Gemeente Achtkarspelen zet in op tijdelijke woningen voor statushouders en starters
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om een motie in te trekken die opriep tot onderzoek naar bouwlocaties voor tijdelijke woningen. Wethouder Van der Tuin verzekerde de raad dat de gemeente al actief bezig is met het onderwerp. Het doel is om statushouders en starters te voorzien van geschikte huisvesting, zodat dure en tijdelijke oplossingen zoals hotels vermeden kunnen worden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd er gedebatteerd over de programmabegroting 2023-2026, met een focus op het vinden van bouwlocaties voor tijdelijke woningen. De gemeenteraad had het college verzocht om snel te onderzoeken of er in de verschillende dorpen geschikte locaties zijn voor het bouwen van tijdelijke woningen en noodunits voor zowel statushouders als starters.Wethouder Van der Tuin benadrukte dat de gemeente al volop bezig is met deze kwestie. "Wij zijn van plan om 50 flexwoningen in de gemeente te realiseren voor diverse doelgroepen," verklaarde Van der Tuin. Deze woningen zijn bedoeld om de doorstroming te bevorderen en de druk op de woningmarkt te verlichten.
De discussie in de raad was levendig, met verschillende partijen die hun zorgen uitten over de haalbaarheid en snelheid van de plannen. De heer Van der Meer van de ChristenUnie vroeg zich af of de locaties die nu in beeld zijn, wel geschikt zijn voor tijdelijke woningen. "Ik heb toch het idee dat we op dezelfde locaties uitkomen die we al kennen voor structurele woningbouw," merkte hij op.
Wethouder Van der Tuin erkende de uitdagingen, maar benadrukte dat de gemeente al druk bezig is met het onderzoeken van alle mogelijke locaties. "Het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Mochten we een locatie gevonden hebben, dan moeten daar ook nog nutsvoorzieningen komen. We kijken ook naar de mogelijkheden van flexwoningen die off-grid zijn, zodat we sneller kunnen handelen," legde ze uit.
De wethouder maakte duidelijk dat de motie overbodig is, gezien de voortgang die al is geboekt. "Wij zijn daar al druk mee bezig," verzekerde Van der Tuin de raad. De motie werd daarop ingetrokken, met de belofte dat de raad op de hoogte gehouden zal worden van de ontwikkelingen.
Met deze toezeggingen lijkt de gemeente Achtkarspelen een stap dichterbij te zijn in het bieden van een structurele oplossing voor de huisvesting van statushouders en starters. De komende maanden zullen cruciaal zijn om te zien of de plannen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Samenvatting
De wethouder Van der Tuin van de gemeente Achtkarspelen heeft aangegeven dat een motie overbodig is, omdat de gemeente al bezig is met het betreffende onderwerp. Hierdoor is de motie ingetrokken. Het onderwerp van discussie was de programmabegroting 2023-2026, specifiek het onderzoek naar bouwlocaties voor tijdelijke woningen voor statushouders en starters. De gemeenteraad heeft het college verzocht om op korte termijn te onderzoeken of er in de verschillende dorpen geschikte locaties zijn, of geschikt te maken zijn, voor het bouwen van tijdelijke woningen en noodunits voor zowel statushouders als starters. Het doel is om statushouders niet langer in hotels of recreatiewoningen te huisvesten, wat na een half jaar kosten voor de gemeente met zich meebrengt, maar om in plaats daarvan geschikte tijdelijke woningen te bouwen.
Gemeente Achtkarspelen set yn op tydlike wenningen foar statushâlders en starters.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om in motie yn te lûken dy't oproppe ta ûndersyk nei bouplakken foar tydlike wenningen. Wethâlder Van der Tuin fersikere de ried dat de gemeente al aktyf dwaande is mei it ûnderwerp. It doel is om statushâlders en starters te foarsjen fan geskikte hûsfeesting, sadat djoere en tydlike oplossingen lykas hotels fermeden wurde kinne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen waardere diskusjearre oer de programbegroting 2023-2026, mei in fokus op it finen fan bouplakken foar tydlike wenningen. De ried hie it kolleezje frege om gau te ûndersykjen oft der yn de ferskillende doarpen geskikte plakken binne foar it bouwen fan tydlike wenningen en noadunits foar sawol statushâlders as starters.Wethâlder Van der Tuin benadrukte dat de gemeente al drok dwaande is mei dizze saak. "Wy binne fan doel om 50 fleksibele wenningen yn de gemeente te realisearjen foar ferskate doelgroepen," ferklearre Van der Tuin. Dizze wenningen binne bedoeld om de trochstreaming te befoarderjen en de druk op de wenningmerk te ferljochtsjen.
De diskusje yn de ried wie libbenich, mei ferskate partijen dy't har soargen útdrukkene oer de haalberens en snelheid fan de plannen. De hear Van der Meer fan de ChristenUnie frege him ôf oft de plakken dy't no yn byld binne, wol geskikt binne foar tydlike wenningen. "Ik ha doch it idee dat wy útkomme op deselde plakken dy't wy al kenne foar strukturele wenningbou," neamde er.
Wethâlder Van der Tuin erkende de útdagings, mar benadrukte dat de gemeente al drok dwaande is mei it ûndersykjen fan alle mooglike plakken. "It is net sa ienfâldich as it liket. Mochten wy in plak fûn hawwe, dan moatte dêr ek noch nutsfoarsjennings komme. Wy sjogge ek nei de mooglikheden fan fleksibele wenningen dy't off-grid binne, sadat wy flugger hannelje kinne," leis sy út.
De wethâlder makke dúdlik dat de moty oerflakkich is, sjoen de foarútgong dy't al boekt is. "Wy binne dêr al drok mei dwaande," fersekere Van der Tuin de ried. De moty waard dêrnei yntrokken, mei de belofte dat de ried op 'e hichte hâlden wurde sil fan de ûntwikkelingen.
Mei dizze tastimmingen liket de gemeente Achtkarspelen in stap tichterby te wêzen yn it bieden fan in strukturele oplossing foar de hûsfeesting fan statushâlders en starters. De kommende moannen sille kruciaal wêze om te sjen oft de plannen echt realisearre wurde kinne.
Samenvatting
De wethâlder Van der Tuin fan de gemeente Achtkarspelen hat oanjûn dat in moty oerflakkich is, om't de gemeente al dwaande is mei it betreffende ûnderwerp. Hjirmei is de moty yntrokkken. It ûnderwerp fan diskusje wie de programmabegroting 2023-2026, spesifyk it ûndersyk nei bouplakken foar tydlike wenningen foar statushâlders en starters. De gemeenteried hat it kolleezje frege om op koarte termyn te ûndersykjen oft der yn de ferskillende doarpen geskikte plakken binne, of geskikt te meitsjen binne, foar it bouwen fan tydlike wenningen en noadunits foar sawol statushâlders as starters. It doel is om statushâlders net langer yn hotels of rekreaasjewenningen te hûsvesten, wat nei in heal jier kosten foar de gemeente meibringt, mar om yn plak dêrfan geskikte tydlike wenningen te bouwen.
-
P8-M1 - Moasje FNP, GBA - Undersyk boulokaasjes tydlike wenten statushâlders en starters.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Undersyk boulokaasjes tydlike wenten statushâlders en starters." De motie verzoekt het college om op korte termijn te onderzoeken of er bouwlocaties in verschillende dorpen zijn die geschikt zijn, of geschikt gemaakt kunnen worden, voor de bouw van tijdelijke woningen voor zowel statushouders als starters. Dit is een reactie op de huidige situatie waarin statushouders via de hotel- en accommodatieregeling tijdelijk in hotels of recreatiewoningen worden ondergebracht, wat op termijn kosten voor de gemeente met zich meebrengt. Het voorstel beoogt een duurzamere oplossing door tijdelijke woningen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke vraag stelt aan het college en de context van de huidige situatie schetst. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de tijdslijnen voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en om toezicht te houden op de voortgang en resultaten van dit onderzoek. De raad moet ook beslissen of ze het voorstel steunen of niet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het creëren van tijdelijke woningen voor statushouders en starters, en of ze bereid zijn om de benodigde middelen en ondersteuning te bieden voor het onderzoek en de eventuele uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke tijdslijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken na de reactie van de wethouder, hoeft de raad geen verder besluit te nemen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel een duurzamere oplossing zoekt voor de huisvesting van statushouders en starters, in plaats van tijdelijke onderbrenging in hotels.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedeeltelijk genoemd; de kosten van tijdelijke onderbrenging in hotels zijn voor een half jaar voor het COA en daarna voor de gemeente. Het voorstel suggereert dat het bouwen van tijdelijke woningen op de lange termijn kostenefficiënter kan zijn, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Van der Tuin Motie Programmabegroting 2023-2026 Boulokaasjes Tijdelijke woningen Statushouders Starters Hotel- en akkommodaasjeregeling (HAR) COA FNP, Sake van der Meer GBA, Dineke TerpstraVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.09 Overhead
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Lea van der Tuin - Wethâlder
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.10 Paragrafen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.11 Financiële begroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5.12 Stemming over amendementen, moties en programmabegroting
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sandra van der Ploeg - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Belastingverordeningen 2023
Gemeenteraad Achtkarspelen stemt in met nieuwe belastingverordeningen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het intrekken van de belastingverordeningen voor 2022 en het vaststellen van nieuwe verordeningen voor 2023. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in gemeentelijk beleid en regelgeving.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 november 2022 besloten om de belastingverordeningen voor 2022 in te trekken en nieuwe verordeningen voor 2023 vast te stellen. Dit betreft de verordeningen voor onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, rioolheffing, woonforensenbelasting en leges. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in gemeentelijk beleid en regelgeving. De tarieven zijn aangepast met een inflatiecorrectie van 1,9% en er zijn specifieke aanpassingen per verordening. Voor de onroerendezaakbelasting is er een verlaging voor eigenaren van woningen, terwijl de afvalstoffenheffing licht stijgt. De rioolheffing wordt verhoogd om investeringen in klimaatrobuuste structuren te financieren, maar de stijging wordt deels gecompenseerd. De legesverordening bevat een indexatie en enkele tariefaanpassingen om kostendekkendheid te bereiken. De nieuwe verordeningen en tarieven worden gepubliceerd via 'Mijn Overheid'.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei nije belêstingferoardeningen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it yntrekken fan de belêstingferoardeningen foar 2022 en it fêststellen fan nije ferordeningen foar 2023. De feroaringen binne needsaaklik fanwege feroaringen yn gemeentlik belied en regeljouwing.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 novimber 2022 besletten om de belêstingferoardeningen foar 2022 yn te lûken en nije ferordeningen foar 2023 fêst te stellen. Dit befettet de ferordeningen foar ûnroerendezaakbelêsting, ôffalstoffenheffing en reinigingsrjochten, rioelheffing, wenfoarnesbelêsting en leechjes. De feroarings binne needsaaklik fanwegen feroarings yn gemeentlik belied en regeljouwing. De tariven binne oanpast mei in ynfloaasjeferbetering fan 1,9% en der binne spesifike oanpassings per ferordening. Foar de ûnroerendezaakbelêsting is der in ferleeging foar eigeners fan wenningen, wylst de ôffalstoffenheffing licht stiet. De rioelheffing wurdt ferhege om ynfestearringen yn klimaatresistente struktueren te finansierjen, mar de stiet wurdt diels kompensearre. De leechjesferordening befettet in yndeksasje en inkele tarief-oanpassings om kostendekkendheid te berikken. De nije ferordeningen en tariven wurde publisearre fia 'Mijn Overheid'.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingvoorstellen 2023". Het voorstel betreft het intrekken van de belastingverordeningen van 2022 en het vaststellen van nieuwe belastingverordeningen en bijbehorende tarieven voor 2023. Dit omvat de onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, woonforensenbelasting en leges. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege beleidswijzigingen en inflatiecorrecties. Het doel is om de tarieven actueel en juridisch correct te houden, terwijl de financiële lasten voor inwoners en bedrijven worden beheerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante verordeningen en tarieventabellen voor 2023 omvat. Het biedt gedetailleerde informatie over de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen, wijzigen of in te trekken volgens artikel 216 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het genereren van inkomsten voor de gemeente en het beperken van de belastingdruk voor inwoners en bedrijven. Er moet ook worden besloten over de mate van kostendekkendheid van de leges.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden met een duidelijk implementatiejaar (2023). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige wetgeving (zoals de Omgevingswet) kan onzekerheden introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2023 vast te stellen en de verordeningen van 2022 in te trekken.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of bedrijven in het voorstel. De focus ligt op afstemming binnen gemeentelijke afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de rioolheffing, waar investeringen in klimaatrobuuste regenwaterstructuren worden genoemd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van gewijzigde belastinginkomsten. Er wordt aangegeven dat de stijging van de rioolheffing deels wordt gecompenseerd door een onttrekking uit de egalisatievoorziening. De financiële dekking voor andere wijzigingen wordt niet expliciet vermeld, maar lijkt te zijn verwerkt in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2023 Tarieventabellen Onroerendezaakbelasting (OZB) Afvalstoffenheffing Rioolheffing Woonforensenbelasting Leges Inflatiecorrectie Kostendekkendheid GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht: