24-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen/Toezeggingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 3 november 2022
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Ontslag en benoeming lid Rekenkamercommissie Achtkarspelen
Nieuwe impuls voor rekenkamercommissie Achtkarspelen: Tineke Clevering benoemd als lid
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 november 2022 ingestemd met het eervol ontslag van H.S. Halbersma als lid van de rekenkamercommissie. In zijn plaats wordt Tineke Clevering benoemd, die na een zorgvuldige selectieprocedure als de meest geschikte kandidaat naar voren kwam.
Samenvatting
Op 24 november 2022 heeft de raad van de gemeente Achtkarspelen besloten om de heer H.S. Halbersma per 1 december 2022 eervol ontslag te verlenen als lid van de rekenkamercommissie vanwege persoonlijke omstandigheden. In zijn plaats wordt mevrouw T. Clevering benoemd als nieuw lid van de commissie. De selectie van mevrouw Clevering volgde na een wervingsprocedure waarbij een selectiecommissie gesprekken voerde met vier kandidaten. De benoeming van mevrouw Clevering zorgt ervoor dat de rekenkamercommissie weer voltallig is en goed kan blijven functioneren. De rekenkamercommissie van Achtkarspelen vormt sinds 2015 een personele unie met die van Tytsjerksteradiel, en ook daar wordt op dezelfde datum een besluit over haar benoeming genomen.
Nije ympuls foar rekkenkeamerkommissje Achtkarspelen: Tineke Clevering beneamd as lid
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 novimber 2022 ynstimd mei it earefol ôfskied fan H.S. Halbersma as lid fan de rekkenkeamerkommissje. Yn syn plak wurdt Tineke Clevering beneamd, dy't nei in soarchfâldige seleksjeproseduere as de meast geskikte kandidaat nei foaren kaam.
Samenvatting
Op 24 novimber 2022 hat de ried fan de gemeente Achtkarspelen besletten om de hear H.S. Halbersma per 1 desimber 2022 earfol ûntslach te ferlienen as lid fan de rekkenkeamerkommissje fanwege persoanlike omstannichheden. Yn syn plak wurdt frou T. Clevering beneamd as nij lid fan de kommisje. De seleksje fan frou Clevering kaam nei in wervingsproseduere dêr't in seleksjekommisje petearen hie mei fjouwer kandidaten. De beneaming fan frou Clevering soarget derfoar dat de rekkenkeamerkommissje wer kompleet is en goed bliuwe kin funksjonearje. De rekkenkeamerkommissje fan Achtkarspelen foarmet sûnt 2015 in personiele uny mei dy fan Tytsjerksteradiel, en ek dêr wurdt op deselde datum in beslút nommen oer har beneaming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontslag en benoeming lid Rekenkamercommissie Achtkarspelen". Het voorstel houdt in dat de heer H.S. Halbersma eervol ontslag krijgt als lid van de rekenkamercommissie van de gemeente Achtkarspelen per 1 december 2022, en dat mevrouw T. Clevering wordt benoemd als zijn opvolger. De heer Halbersma heeft aangegeven eerder te willen stoppen vanwege persoonlijke omstandigheden, hoewel zijn termijn pas op 31 maart 2023 zou aflopen. Een selectiecommissie heeft mevrouw Clevering geselecteerd na een wervingsprocedure. De benoeming zorgt ervoor dat de rekenkamercommissie weer voltallig is en goed kan blijven functioneren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor het ontslag van de heer Halbersma en de benoeming van mevrouw Clevering beschrijft. Het bevat ook informatie over de selectieprocedure en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om leden van de rekenkamercommissie te benoemen en ontslag te verlenen. In dit geval moet de raad beslissen over het ontslag van de heer Halbersma en de benoeming van mevrouw Clevering.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoeming en ontslag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de data en betrokken personen vermeldt. Het is echter minder gericht op de aspecten van haalbaarheid en relevantie, hoewel deze impliciet aanwezig zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het ontslag van de heer Halbersma en de benoeming van mevrouw Clevering goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele kwestie binnen de rekenkamercommissie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming en het ontslag. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten van de rekenkamercommissie vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Ontslag Halbersma Clevering Tytsjerksteradiel Selectiecommissie Wervingsprocedure Personele unie ZittingstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 november 2022 besloten om de heer S.T. van der Galiën ontslag te verlenen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Dit besluit is genomen op basis van een verzoek van Stichting ROOBOL, omdat de heer Van der Galiën per 1 juli 2022 is benoemd als bestuurder bij de Elan Onderwijsgroep. Volgens de Wet op het Primair Onderwijs is het niet toegestaan om gelijktijdig functies te bekleden bij meerdere onderwijsorganisaties voor openbaar onderwijs. Het ontslag heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en er zijn geen risico's verbonden aan dit besluit. Na de besluitvorming wordt Stichting ROOBOL geïnformeerd over het raadsbesluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 novimber 2022 besletten om de hear S.T. van der Galiën ûntslach te ferlienen as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting ROOBOL. Dit beslút is nommen op basis fan in fersyk fan Stichting ROOBOL, om't de hear Van der Galiën per 1 july 2022 beneamd is as bestjoerder by de Elan Onderwijsgroep. Neffens de Wet op it Primêr Ûnderwiis is it net tastien om tagelyk funksjes te bekleden by mear ûnderwiisorganisaasjes foar iepenbier ûnderwiis. It ûntslach hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeente en der binne gjin risiko's ferbûn oan dit beslút. Nei de beslútvorming wurdt Stichting ROOBOL ynformaasje jûn oer it riedsbeslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Raad van Toezicht Stichting ROOBOL". Het voorstel betreft het verlenen van ontslag aan de heer S.T. van der Galiën als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Dit ontslag is noodzakelijk omdat de heer Van der Galiën per 1 juli 2022 is benoemd als bestuurder bij de Elan Onderwijsgroep, waardoor het wettelijk niet is toegestaan om gelijktijdig functies te bekleden bij meerdere onderwijsorganisaties voor openbaar onderwijs.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de reden voor het ontslag, de wettelijke basis en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de wettelijke bevoegdheid om leden van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL te benoemen en ontslag te verlenen, zoals vastgelegd in artikel 48 lid 12b van de Wet op het Primair Onderwijs.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een wettelijke verplichting betreft zonder alternatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer S.T. van der Galiën ontslag te verlenen als lid van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de schoolbesturen betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties voor de gemeente verbonden aan het benoemen, herbenoemen of ontslaan van leden van de Raad van Toezicht bij Stichting ROOBOL.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Raad van Toezicht S.T. van der Galiën Wet op het Primair Onderwijs Elan Onderwijsgroep Ontslag Openbaar onderwijs Gemeenteraden Bestuurder BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Aanwijzing plaatsvervangende griffiers
Achtkarspelen Wijst Nieuwe Plaatsvervangende Griffiers Aan
Om de continuïteit van raadsvergaderingen te waarborgen, heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om Anna Dam en Hillie de Koe aan te wijzen als plaatsvervangende griffiers. Beide dames komen uit de buurgemeente Tytsjerksteradiel.
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanwijzing van vervangers voor de functie van griffier in de gemeente Achtkarspelen. Vanwege de kwetsbaarheid van een klein team en de wettelijke verplichting dat er bij elke raadsvergadering een griffier aanwezig moet zijn, is het belangrijk om plaatsvervangers aan te wijzen. De raad van Achtkarspelen heeft besloten om mevrouw Anna Dam als tweede plaatsvervangend griffier en mevrouw Hillie de Koe als derde plaatsvervangend griffier aan te wijzen, beide afkomstig uit de gemeente Tytsjerksteradiel. Dit besluit is genomen om de continuïteit van de raadsvergaderingen te waarborgen en de kwetsbaarheid van de griffie te verminderen. De samenwerking tussen de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen binnen de werkmaatschappij 8KTD maakt deze onderlinge vervanging praktisch en efficiënt. Er zijn geen financiële consequenties verwacht, aangezien de vervanging incidenteel zal zijn.
Achtkarspelen Wiist Nije Plakferfangende Griffiers Oan
Om de kontinuïteit fan riedsfergaderingen te wierborkjen, hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om Anna Dam en Hillie de Koe oan te wizen as plakferfangende griffiers. Beide froulju komme út de buorgemeente Tytsjerksteradiel.
Samenvatting
It foarstel hat betrekking op it oanwizen fan ferfangers foar de funksje fan griffier yn de gemeente Achtkarspelen. Fanwegen de kwetsberens fan in lyts team en de wettelike ferplichting dat der by elke riedsfergadering in griffier oanwêzich wêze moat, is it wichtich om plakferfangers oan te wizen. De ried fan Achtkarspelen hat besletten om frou Anna Dam as twadde plakferfangende griffier en frou Hillie de Koe as tredde plakferfangende griffier oan te wizen, beide ôfkomstich út de gemeente Tytsjerksteradiel. Dit beslút is nommen om de kontinuïteit fan de riedsfergaderingen te warberjen en de kwetsberens fan de griffy te fermeitsjen. De gearwurking tusken de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen binnen de wurkmaatskippij 8KTD makket dizze ûnderlinge ferfangings praktysk en effisjint. Der wurde gjin finansjele konsekwinsjes ferwachte, om't de ferfangings ynsidintieel wêze sil.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanwijzing plaatsvervangende griffiers
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanwijzing van vervangers voor de functie van griffier in de gemeente Achtkarspelen. Mevrouw Anna Dam en mevrouw Hillie de Koe worden respectievelijk als tweede en derde plaatsvervangend griffier aangesteld. Dit is bedoeld om de continuïteit van de raadsvergaderingen te waarborgen, gezien de kwetsbaarheid van een klein griffieteam. De samenwerking tussen de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen binnen de werkmaatschappij 8KTD maakt deze onderlinge vervanging mogelijk. Er zijn geen directe financiële consequenties verwacht, aangezien de vervanging incidenteel zal zijn.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde oplossing, en de betrokken personen beschrijft. Het biedt ook context over de samenwerking tussen de betrokken gemeenten en de reden voor de keuze van de vervangers.
Rol van de Raad
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de griffier en diens vervangers aan te wijzen. Dit voorstel vraagt de raad om formeel akkoord te gaan met de voorgestelde vervangers.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vervangers en de samenwerking tussen de gemeenten voor deze functie. Er moet ook overwogen worden of deze samenwerking als een stap richting verdere integratie tussen de gemeenten kan worden gezien.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke benoemingen en een startdatum. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van het voorspellen van de frequentie van vervanging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de samenwerking kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de benoeming van de voorgestelde plaatsvervangende griffiers.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische continuïteit.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen verwacht, omdat de vervanging incidenteel zal zijn en er geen verrekening plaatsvindt. Mocht de vervanging frequenter worden, dan zullen aanvullende afspraken gemaakt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griffier Vervanging Continuïteit Kwetsbaarheid Tytsjerksteradiel Werkmaatschappij 8KTD Adjunct-griffier Samenwerking Gemeentewet WerkgeverscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoemen lid werkgroep Samenwerking raden 8KTD
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 november 2022 besloten om de heer H.K. Speulman te benoemen als lid van de werkgroep samenwerking raden 8KTD voor de zittingsperiode 2022-2026. Deze benoeming was noodzakelijk vanwege een vacature die ontstond nadat Wia Boonstra stopte als raadslid. De kandidatuur van de heer Speulman werd voorgesteld door het presidium en heeft geen financiële consequenties. De benoeming zorgt voor een volledige vertegenwoordiging van Achtkarspelen in de werkgroep.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 novimber 2022 besletten om de hear H.K. Speulman te beneamen as lid fan de wurkgroep gearwurking rieden 8KTD foar de sittingsperioade 2022-2026. Dizze beneaming wie needsaaklik fanwege in fakânsje dy't ûntstie nei't Wia Boonstra stoppe as riedslid. De kandidatuer fan de hear Speulman waard foarsteld troch it presidium en hat gjin finansjele gefolgen. De beneaming soarget foar in folledige fertegenwurdiging fan Achtkarspelen yn de wurkgroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
- Titel: Benoeming lid werkgroep Samenwerking raden 8KTD
- Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer H.K. Speulman als lid van de werkgroep samenwerking raden 8KTD voor de zittingsperiode 2022-2026. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege een vacature die is ontstaan door het vertrek van Wia Boonstra als raadslid. De heer Speulman heeft zich kandidaat gesteld en zijn kandidatuur heeft de instemming van het presidium. Het doel is om een voltallige vertegenwoordiging van Achtkarspelen in de werkgroep te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de benoeming, de kandidaat en de instemming van het presidium beschrijft. Er zijn geen ontbrekende elementen die essentieel zijn voor de besluitvorming.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om te beslissen over de benoeming van een nieuw lid voor de werkgroep. Het is gebruikelijk dat de gemeenteraad beslist wie namens hen deelneemt aan dergelijke werkgroepen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde kandidaat, wat een impliciete goedkeuring van de keuze van het presidium inhoudt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel; het is duidelijk en direct.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de heer H.K. Speulman te benoemen als lid van de werkgroep samenwerking raden 8KTD voor de zittingsperiode 2022-2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft en geen beleidsinhoudelijke kwestie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen sprake van kosten die gedekt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroep Samenwerking 8KTD Benoeming Vacature Kandidaat Speulman Presidium Vertegenwoordiging ZittingsperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Normenkader 2022-2023 en Jaarplan VIC 2022
Gemeenteraad Achtkarspelen Stelt Normenkader Vast te Midden van Kritiek
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het normenkader 2022-2023 vastgesteld, ondanks zorgen over de timing en communicatie. Het normenkader is cruciaal voor de rechtmatigheidsverantwoording en interne controles van de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 november 2022 stond de vaststelling van het normenkader 2022-2023 centraal. Dit kader, dat jaarlijks wordt geactualiseerd, biedt een overzicht van relevante wet- en regelgeving voor de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en de Werkmaatschappij. Het vormt de basis voor de rechtmatigheidsverantwoording en is essentieel voor de uitvoering van interne controles.Hoewel het voorstel uiteindelijk werd aangenomen, verliep het debat niet zonder horten of stoten. De controlecommissie uitte haar onvrede over de late behandeling van het normenkader. "Het is zorgwekkend dat we dit pas in november behandelen," aldus een lid van de commissie. De vertraging werd deels toegeschreven aan een achterstand in de publicatie van verordeningen en stukken.
Wethouder Terpstra erkende de zorgen en beloofde beterschap. "We moeten ervoor zorgen dat we in de toekomst tijdig handelen en communiceren," zei hij. De wethouder benadrukte dat het college zich inzet om de achterstanden in te halen en de processen te verbeteren.
Naast het normenkader werd ook het Jaarplan VIC 2022 en de Samenvatting van de Kadernota Rechtmatigheid besproken. Deze documenten zijn van belang voor de rechtmatigheidsverantwoording en de controle op de naleving van regelgeving.
Een ander punt van discussie was de communicatie met de burgers, zoals bleek uit de inspraak van een buurtbewoner over een parkeerterrein aan de Stationsstraat. De bewoner klaagde over het gebrek aan overleg en de plotselinge afsluiting van de parkeerplaats. "We werden voor een voldongen feit gesteld," vertelde hij de raad. De wethouder beloofde de situatie te onderzoeken en te streven naar een oplossing in overleg met de betrokkenen.
Ondanks de kritiek stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Het normenkader 2022-2023 is daarmee officieel vastgesteld, maar de discussie over de uitvoering en communicatie zal naar verwachting nog een vervolg krijgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 november 2022 besloten om het normenkader 2022-2023 vast te stellen en kennis te nemen van het Jaarplan VIC 2022 en de Samenvatting van de Kadernota Rechtmatigheid. Het normenkader is een jaarlijks geactualiseerd overzicht van relevante wet- en regelgeving waarmee de gemeente te maken krijgt. Dit kader vormt de basis voor de rechtmatigheidsverantwoording en is essentieel voor de uitvoering van interne controles. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de naleving van deze regelgeving en stuurt het normenkader ter vaststelling naar de raad. Het normenkader is geactualiseerd door beleidsmedewerkers van verschillende afdelingen en geldt voor de gemeenten Tytsjerksteradiel, Achtkarspelen en de Werkmaatschappij. Eventuele wijzigingen in de regelgeving gedurende het jaar worden aan het college en de raad voorgelegd als onderdeel van de planning- en controlcyclus.
Gemeenteried Achtkarspelen Stelt Normenkader Fêst te Midden fan Krityk
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it normenkader 2022-2023 fêststeld, ûndanks soargen oer de timing en kommunikaasje. It normenkader is essensjeel foar de rjochtfeardichheidsferantwurding en ynterne kontrolessen fan de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 24 novimber 2022 stie de fêststelling fan it normenkader 2022-2023 sintraal. Dit kader, dat jierliks wurde aktualisearre, biedt in oersjoch fan relevante wet- en regeljouwing foar de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en de Werkmaatskippij. It foarmet de basis foar de rjochtmatigheidsferantwurding en is essensjeel foar de útfiering fan ynterne kontrolessen.Al wie it foarstel úteinlik oannommen, it debat ferliep net sûnder horten of stuten. De kontrolekommisje út har ûnfrede oer de lette behanneling fan it normenkader. "It is beklomstich dat wy dit pas yn novimber behannelje," sa sei in lid fan de kommisje. De fertraging waard diels tastien oan in efterstân yn de publikaasje fan feroardeningen en stikken.
Wethâlder Terpstra erkende de soargen en beloofde ferbettering. "Wy moatte derfoar soargje dat wy yn de takomst tiidich hannelje en kommunisearje," sa sei er. De wethâlder benadrukte dat it kolleezje him ynset om de efterstannen yn te heljen en de prosessen te ferbetterjen.
Neist it normenkader waard ek it Jierplan VIC 2022 en de Gearfetting fan de Kadernota Rjochtmatigheid besprutsen. Dizze dokuminten binne fan belang foar de rjochtmatigheidsferantwurding en de kontroalle op de neifolging fan regeljouwing.
In oar punt fan diskusje wie de kommunikaasje mei de boargers, sa't bliken die út de ynspraak fan in buertbewenner oer in parkearterrein oan de Stationsstrjitte. De bewenner klaaide oer it gebrek oan oerlis en de plotsege ôfsluting fan de parkearplak. "Wy waarden foar in folslein feit steld," fertelde er de ried. De wethâlder beloofde de situaasje te ûndersykjen en te stribjen nei in oplossing yn oerlis mei de belutsenen.
Nettsjinsteande de krityk stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. It normenkader 2022-2023 is dêrmei offisjeel fêststeld, mar de diskusje oer de útfiering en kommunikaasje sil nei ferwachting noch in ferfolch krije.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 novimber 2022 besletten om it normenkader 2022-2023 fêst te stellen en kennis te nimmen fan it Jierplan VIC 2022 en de Gearfetting fan de Kadernota Rjochtfeardigens. It normenkader is in jierliks aktualisearre oersjoch fan relevante wet- en regeljouwing dêr't de gemeente mei te krijen hat. Dit kader foarmet de basis foar de rjochtfeardigensferantwurding en is essensjeel foar de útfiering fan ynterne kontroless. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders is ferantwurdlik foar de neikomst fan dizze regeljouwing en stjoert it normenkader ter fêststelling nei de ried. It normenkader is aktualisearre troch beliedsmeiwurkers fan ferskillende ôfdielingen en jildt foar de gemeenten Tytsjerksteradiel, Achtkarspelen en de Wurkmaatskippij. Eventuele feroaringen yn de regeljouwing geduerande it jier wurde oan it kolleezje en de ried foarlein as ûnderdiel fan de planning- en kontroaltsjyklus.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Normenkader 2022-2023 en Jaarplan VIC 2022". Het doel is om het normenkader vast te stellen, dat een overzicht biedt van relevante wet- en regelgeving voor de gemeente. Dit kader vormt de basis voor de rechtmatigheidsverantwoording, die jaarlijks door de accountant wordt beoordeeld. Het normenkader wordt geactualiseerd om te zorgen dat de gemeente voldoet aan de geldende regels. Het Jaarplan VIC 2022 biedt aanvullende informatie en is een uitwerking van het meerjarenbeleidsplan VIC 2021-2024.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en documenten bevat voor de vaststelling van het normenkader en de kennisname van het Jaarplan VIC 2022. Het biedt een duidelijke structuur en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het normenkader vast te stellen. Dit is een verschuiving van de verantwoordelijkheid, aangezien tot en met 2022 het college dit deed. De raad moet ook kennisnemen van het Jaarplan VIC 2022.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele verplichting betreft. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van het normenkader, wat een formele goedkeuring inhoudt van de voorgestelde regels en richtlijnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het normenkader. Het is actueel en relevant, maar er zijn geen specifieke tijdsgebonden doelen genoemd, behalve de jaarlijkse actualisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het normenkader 2022-2023 vast te stellen en kennis te nemen van het Jaarplan VIC 2022 en de Samenvatting van de Kadernota Rechtmatigheid.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve naleving.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich op de naleving van wet- en regelgeving zonder financiële implicaties te specificeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording Jaarplan VIC 2022 Wet- en regelgeving College van burgemeester en wethouders Beleidsplan VIC 2021-2024 Interne controles Wet Elektronische Publicatie Bedrijfsvoeringsparagraaf RisicomanagementVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost
Parkeerterrein Voorstraat 39: Gemeenteraad Achtkarspelen in Spagaat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel besproken om de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit terrein, sinds 1969 openbaar, is door de huidige eigenaar opgezegd voor eigen beheer. Het plan is om 11 parkeerplekken bij de appartementen niet langer openbaar te maken, terwijl 11 plekken aan de Stationsstraat openbaar blijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken, uitvoerig besproken. Het debat werd gekenmerkt door emotionele inspraak van buurtbewoners en een verdeelde raad.Een buurtbewoner sprak de raad toe en benadrukte het belang van de parkeerplaatsen voor de buurt. "Niet alleen mijn vrouw en ik zijn afhankelijk van de parkeerplaats, maar ook andere bewoners en vooral de bezoekers van de dierenarts en de pizzeria," aldus de inspreker. Hij uitte zijn frustratie over het gebrek aan communicatie en de plotselinge afsluiting van het terrein door de eigenaar.
De discussie in de raad was fel. De heer Feenstra van het CDA stelde voor om slechts acht parkeerplekken aan de openbaarheid te onttrekken, in lijn met de parkeernorm voor de zes nieuwe appartementen. "Wij vinden dat 11 privébeheerplekken kunnen leiden tot ongebruikte parkeerplekken, wat ongewenst is," betoogde Feenstra.
De wethouder verdedigde het voorstel van het college door te wijzen op de praktische uitvoerbaarheid en de juridische adviezen die het voorstel ondersteunden. "Het is een Salomonsoordeel," gaf hij toe, verwijzend naar de moeilijke afweging tussen de belangen van de eigenaar en die van de buurtbewoners.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad tegen het voorstel van het college, waarmee het plan om de helft van het parkeerterrein aan de openbaarheid te onttrekken werd verworpen. De raad besloot unaniem om de gemeente op te roepen handhavend op te treden tegen de huidige situatie, waarbij het terrein deels is afgesloten en volgestort met bouwmaterialen.
De uitkomst van de stemming laat zien dat de gemeenteraad van Achtkarspelen kiest voor het behoud van de openbare parkeerplaatsen, in het belang van de buurtbewoners en bezoekers van de omliggende bedrijven. Het debat heeft duidelijk gemaakt dat de parkeerproblematiek in Buitenpost een complex vraagstuk is, dat om zorgvuldige afwegingen en oplossingen vraagt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een besluit om maximaal de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 in Buitenpost aan de openbaarheid te onttrekken. Dit terrein, sinds 1969 openbaar en in gebruik door buurtbewoners en bezoekers, is door de huidige eigenaar opgezegd voor eigen beheer. Juridisch advies en een beoordeling door het college ondersteunen dit voorstel. Het plan is om 11 parkeerplekken bij de appartementen niet langer openbaar te maken, terwijl 11 plekken aan de Stationsstraat openbaar blijven. Dit is belangrijk vanwege de verkeerssituatie en het parkeerverbod op de Stationsstraat. Alternatieven zijn volledige onttrekking of geen onttrekking, met respectievelijk nadelige gevolgen voor de buurt of de eigenaar. Na het voorgenomen besluit kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna de raad een definitief besluit neemt.
Parkearterrein Foarstrjitte 39: Gemeenteried Achtkarspelen yn Spagaat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel besprutsen om de helte fan it parkearterrein by Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost net mear tagonklik te meitsjen foar it publyk. Dit terrein, sûnt 1969 iepenbier, is troch de hjoeddeistige eigenaar opsein foar eigen behear. It plan is om 11 parkearplakken by de apparteminten net langer iepenbier te meitsjen, wylst 11 plakken oan de Stationsstrjitte iepenbier bliuwe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om de helte fan it parkearterrein by Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost ûnder de iepenbierheid wei te heljen, út en troch besprutsen. It debat waard kenmerke troch emoasjonele ynspraak fan buertbewenners en in ferdield ried.In buertbewenner spruts de ried ta en benadrukke it belang fan de parkearplakken foar de buert. "Net allinnich myn frou en ik binne ôfhinklik fan de parkearplak, mar ek oare bewenners en benammen de besikers fan de bistedokter en de pizzeria," sa sei de ynsprekker. Hy út syn frustearaasje oer it ûntbrekken fan kommunikaasje en de ûnferwachte ôfsletting fan it terrein troch de eigenaar.
De diskusje yn de ried wie skerp. De hear Feenstra fan it CDA stelde foar om allinnich acht parkearplakken ûnder de iepenbierheid wei te heljen, yn oerienstimming mei de parkeernorm foar de seis nije apparteminten. "Wy fine dat 11 privébehearplakken kinne liede ta ûngebrûkte parkearplakken, wat ûnwinsklik is," betoogde Feenstra.
De wethâlder ferdigene it foarstel fan it kolleezje troch te wizen op de praktyk útfierberens en de juridyske advisen dy't it foarstel ûndersteunden. "It is in Salomonsoardiel," joech er ta, ferwizend nei de dreech ôfwaging tusken de belangen fan de eigenaar en dy fan de buertbewenners.
Uteinlik stimde de mearderheid fan de ried tsjin it foarstel fan it kolleezje, wêrmei it plan om de helte fan it parkearterrein ûnder de iepenbierheid wei te heljen, ferworpen waard. De ried besleat ienriedich om de gemeente op te roppen hanneljend op te treden tsjin de hjoeddeistige situaasje, wêrby it terrein diels ôfsletten is en folsturt mei boumaterialen.
De útkomst fan de stimming lit sjen dat de gemeenteried fan Achtkarspelen kiest foar it behâld fan de iepenbere parkearplakken, yn it belang fan de buertbewenners en besikers fan de omlizzende bedriuwen. It debat hat dúdlik makke dat de parkearproblematyk yn Bûtenpost in kompleks fraachstik is, dat fersichtige ôfwegingen en oplossingen freget.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in beslút om maksimaal de helte fan it parkearterrein by Foarstrjitte 39 yn Bûtenpost oan de iepenbierheid ûntrekke te litten. Dit terrein, sûnt 1969 iepenbier en yn gebrûk by buertbewenners en besikers, is troch de hjoeddeistige eigenaar opsein foar eigen behear. Juridysk advys en in beoardieling troch it kolleezje stypje dit foarstel. It plan is om 11 parkearplakken by de apparteminten net langer iepenbier te meitsjen, wylst 11 plakken oan de Stationsstrjitte iepenbier bliuwe. Dit is wichtich fanwege de ferkearssituaasje en it parkearferbod op de Stationsstrjitte. Alternativen binne folsleine ûntrekking of gjin ûntrekking, mei respektivelik neidielige gefolgen foar de buert of de eigenaar. Nei it foarnommen beslút kinne sichtswizen yntsjinne wurde, wêrnei de ried in definityf beslút nimt.
-
10 - Amendement CDA - Maximaal acht parkeerplekken aan de openbaarheid onttrekken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost". Het voorstel beoogt om maximaal acht parkeerplekken van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 te onttrekken aan de openbaarheid, zodat deze als privéparkeerplaatsen voor zes appartementen kunnen dienen. De indieners menen dat acht privéparkeerplaatsen voldoende zijn en dat het behouden van de overige plekken voor openbaar gebruik belangrijk is voor buurtbewoners en bezoekers van nabijgelegen bedrijven en winkels. Het amendement werd verworpen met 7 stemmen voor en 13 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke toelichting op de reden voor het aantal parkeerplekken en de impact op de omgeving. Echter, meer gedetailleerde informatie over de huidige parkeerdruk en alternatieve oplossingen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet onttrekken van parkeerplekken aan de openbaarheid. Dit besluit heeft invloed op de balans tussen privé- en openbaar gebruik van parkeerruimte in de buurt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van privéparkeerplaatsen voor bewoners van de appartementen en het behouden van voldoende openbare parkeerruimte voor de bredere gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (aantal parkeerplekken), maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de bredere parkeerdruk is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen om het aantal privéparkeerplaatsen te beperken tot acht, of het oorspronkelijke voorstel volgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van openbare parkeerruimte kan bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en minder zoekverkeer, wat indirect duurzaamheidsvoordelen kan hebben.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het behoud van openbare parkeerplekken kan echter indirecte economische voordelen bieden door het ondersteunen van lokale bedrijven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerterrein Buitenpost Openbaarheid Parkeerplekken Appartementen Privé parkeermogelijkheden Publiek gebruik Buurtbewoners Verkeersveiligheid VerkeersdoorstromingVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Motie GBA, CU, FNP, PvdA, GL, FVD, PVV en CDA - Handhaven openbaarheid parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Handhaven openbaarheid parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost". De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om de openbaarheid van het parkeerterrein aan de Voorstraat 39 in Buitenpost te handhaven. Dit volgt op de afwijzing van een verzoek om een deel van het terrein aan de openbaarheid te onttrekken. De motie benadrukt het belang van het behoud van de openbare functie van het terrein voor bewoners en bezoekers en roept op tot handhaving tegen langdurig geparkeerde aanhangwagens en caravans. Het doel is om escalaties te voorkomen en het terrein beschikbaar te houden voor regulier parkeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in haar doelstelling en aanpak. Ze beschrijft duidelijk de noodzaak van handhaving en de middelen die kunnen worden ingezet, zoals bestuursdwang of privaatrechtelijke maatregelen. Echter, specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen tot actie en handhaving. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de belangen van de gemeenschap te behartigen en ervoor te zorgen dat het parkeerterrein zijn openbare functie behoudt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het handhaven van de openbaarheid van het parkeerterrein en welke middelen ze willen inzetten om dit te bereiken. Er moet ook worden overwogen hoe streng de handhaving moet zijn en welke juridische middelen passend zijn.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel specifiek is, ontbreken meetbare criteria, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen de openbaarheid van het parkeerterrein te handhaven en de nodige juridische stappen te ondernemen om dit te waarborgen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden, maar impliceert dat de belangen van de gemeenschap worden behartigd door het behoud van de openbare functie van het parkeerterrein.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op juridische en praktische aspecten van parkeerbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Handhaving kan echter kosten met zich meebrengen, zoals juridische kosten of kosten voor toezicht en controle. Het is belangrijk dat de raad deze aspecten overweegt bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaarheid Parkeerterrein Buitenpost Handhaven Escalaties Bestuursdwang Dwangsom Huurovereenkomst Aanhangwagens CaravansVerfijning van de zoekopdracht:
-
10 - Raadsvoorstel - Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onttrekkingsverzoek parkeerterrein Voorstraat 39 te Buitenpost". Het voorstel behelst het onttrekken van maximaal de helft van het parkeerterrein bij Voorstraat 39 aan de openbaarheid. Het terrein is sinds 1969 openbaar, maar de huidige eigenaar wil het volledig in eigen beheer. Het voorstel houdt rekening met de parkeernood voor de appartementen en de buurt, door 11 parkeerplekken openbaar te houden. Juridisch advies ondersteunt het voorstel, en de gemeenteraad moet hierover beslissen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd met juridisch advies en een duidelijke situatietekening. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de juridische kaders en de belangen van verschillende betrokken partijen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het onttrekken van het parkeerterrein aan de openbaarheid. Zij moeten het voorstel beoordelen en een besluit nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het belang van de eigenaar van het pand en het belang van de buurtbewoners die het parkeerterrein gebruiken. Er moet een balans worden gevonden tussen privaat en openbaar belang.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete acties voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact op de buurt is een belangrijk aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorgenomen besluit om maximaal de helft van het parkeerterrein aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Het voorstel biedt ruimte voor participatie door het indienen van zienswijzen. Er is al een reactie van een buurtbewoner ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, maar het behoud van openbare parkeerplekken kan bijdragen aan een duurzame verkeerssituatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het onderhoud van het openbare deel blijft waarschijnlijk bij de gemeente, maar dit wordt niet expliciet gedekt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekkingsverzoek Parkeerterrein Voorstraat 39 Buitenpost Openbaarheid Juridisch advies Stationsstraat Parkeervakken Wegenwet VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Rienk Schootstra - CDA
Sierd Vegelin
Rienk Schootstra - CDA
Sierd Vegelin
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Sierd Vegelin
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sierd Vegelin
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sierd Vegelin
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sierd Vegelin
Wopke Veenstra - FNP
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:17:20 - 00:23:33 - 00:25:34 - 00:26:03 - 00:26:13 - 00:30:40 - 00:35:16 - 00:36:23 - 00:37:52 - 00:38:27 - 00:42:03 - 00:46:49 - 00:48:45 - 00:50:49 - 00:51:12 - 00:52:36 - 00:53:47 - 00:54:27 - 00:55:08 - 00:55:52 - 00:57:56 - 00:58:56 - 01:01:24 - 01:02:19 - 01:02:46 - 01:14:40 - 01:15:12 - 01:15:32 - 01:16:23 - 01:16:40 - 01:18:17 - 01:18:57 - 01:19:33 - 01:21:13 - 01:35:05 - 01:35:35 - 01:36:09 - 01:38:19 - 01:38:35 - 01:39:27 - 01:40:36
Onbekende spreker -
Agendapunt 11 Concept jaarstukken 2021, concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Gemeenteraad Achtkarspelen keurt begroting MOA goed zonder zienswijze
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de concept jaarstukken 2021, de begrotingswijziging 2022 en de begroting 2023 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Ondanks een positief exploitatieresultaat van €164.000 in 2021, blijft de discussie over het opbouwen van reserves binnen de MOA een punt van discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 november 2022 werd het voorstel om de financiële stukken van de MOA goed te keuren zonder zienswijze aangenomen. De MOA, bestaande uit MOAi Grien en MOAi Wurk, heeft in 2021 een hoger dan verwacht exploitatieresultaat behaald. Toch is er een aanvullend voorschot van €263.000 nodig vanwege stijgende personeels- en overheadkosten.Een amendement van de PVV, PvdA en GroenLinks om de MOA toe te staan reserves op te bouwen, werd verworpen. "Een onderneming moet flexibel en adaptief zijn," stelde Jan Graansma van de PVV. "Het opbouwen van reserves is essentieel om snel op kansen in te spelen." De wethouder benadrukte echter dat de MOA geen commerciële onderneming is, maar een maatschappelijke, en dat de gemeente garant staat voor eventuele tekorten.
De discussie over de rol van de MOA als maatschappelijke onderneming versus een commerciële entiteit was een belangrijk thema. "De MOA is er voor de mensen, niet om winst te maken," benadrukte wethouder Vriesema. "Het doel is om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen."
Ondanks de afwijzing van het amendement, blijft de Raad van Advies van de MOA aandringen op het opbouwen van reserves. Dit advies werd echter niet overgenomen door de gemeenteraad. "We hebben heldere afspraken en als er geld nodig is, kan de MOA altijd bij de gemeente aankloppen," aldus de wethouder.
De stemming over het voorstel eindigde met een meerderheid voor goedkeuring zonder zienswijze, waarmee de financiële stukken van de MOA voor de komende jaren zijn vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 24 november 2022 besloten om de concept jaarstukken 2021, de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren zonder zienswijze. Daarnaast wordt een aanvullend voorschot van € 263.000 aan de MOA overgemaakt op basis van de geactualiseerde begroting 2022. De gemeentebegroting wordt aangepast aan de hand van de voorgestelde financiële mutaties. De MOA, bestaande uit MOAi Grien en MOAi Wurk, heeft in 2021 een hoger dan verwacht exploitatieresultaat behaald van € 164.000. De begrotingswijziging 2022 is nodig vanwege hogere personeels- en overheadkosten. Voor 2023 is een gemeentelijke bijdrage van € 1.461.000 voorzien. De Raad van Advies adviseert de MOA om reserves op te bouwen, maar dit past niet binnen het huidige beleid van de gemeente.
Gemeenteried Achtkarspelen keurt begroting MOA goed sûnder beswier.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de konsept jierstikken 2021, de begrotingswiziging 2022 en de begroting 2023 fan de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA). Ûndanks in posityf eksploitaasjeresultaat fan €164.000 yn 2021, bliuwt de diskusje oer it opbouwen fan reserves binnen de MOA in punt fan diskusje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 24 novimber 2022 waard it foarstel om de finansjele stikken fan de MOA goed te keuren sûnder sichtwize oannommen. De MOA, besteande út MOAi Grien en MOAi Wurk, hat yn 2021 in heger as ferwachte exploitatieresultaat behelle. Doch is der in oanfoljend foarskot fan €263.000 nedich fanwegen stigende personiels- en oerheadkosten.In amindemint fan de PVV, PvdA en GroenLinks om de MOA tastien te litten reserves op te bouwen, waard ôfwiisd. "In ûndernimming moat fleksibel en adaptief wêze," stelde Jan Graansma fan de PVV. "It opbouwen fan reserves is essensjeel om gau op kânsen yn te spyljen." De wethâlder benadrukte lykwols dat de MOA gjin kommersjele ûndernimming is, mar in maatskiplike, en dat de gemeente garant stiet foar eventuele tekoarten.
De diskusje oer de rol fan de MOA as maatskiplike ûndernimming fersus in kommersjele entiteit wie in wichtich tema. "De MOA is der foar de minsken, net om winst te meitsjen," benadrukte wethâlder Vriesema. "It doel is om safolle mooglik minsken oan it wurk te helpen."
Nettsjinsteande de ôfwizing fan it amindemint, bliuwt de Ried fan Advys fan de MOA oandringe op it opbouwen fan reserves. Dit advys waard lykwols net oernommen troch de gemeenteried. "Wy hawwe heldere ôfspraken en as der jild nedich is, kin de MOA altyd by de gemeente oanklopje," sa sei de wethâlder.
De stimming oer it foarstel einige mei in mearderheid foar goedkarring sûnder sichtwize, wêrmei de finansjele stikken fan de MOA foar de kommende jierren fêststeld binne.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 24 novimber 2022 besletten om de konsept jierstikken 2021, de konsept begrotingswiziging 2022 en de konsept begroting 2023 fan de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren sûnder beswier. Dêrneist wurdt in oanfoljend foarskot fan € 263.000 oermeitsje oan de MOA op basis fan de aktualisearre begroting 2022. De gemeentebegroting wurdt oanpast neffens de foarstelde finansjele mutaasjes. De MOA, besteande út MOAi Grien en MOAi Wurk, hat yn 2021 in heger as ferwachte exploitatieresultaat berikt fan € 164.000. De begrotingswiziging 2022 is needsaaklik fanwege hegere personiels- en oerheadkosten. Foar 2023 is in gemeentlike bydrage fan € 1.461.000 foarsjoen. De Ried fan Advys advisearret de MOA om reserves op te bouwen, mar dit past net binnen it hjoeddeiske belied fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het honoreren van het advies van de Raad van Advies voor de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het stelt voor om het bestuur van de MOA te verzoeken afspraken te maken met de directie over het opbouwen van reserves en realistisch begroten, zoals geadviseerd door de Raad van Advies. Het amendement voegt een beslispunt toe aan de bestaande besluitvorming over de jaarstukken en begrotingen van de MOA en vraagt om een aanvullend voorschot van €263.000. Het amendement is verworpen met 4 stemmen voor en 16 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en aanvullingen beschrijft die het beoogt aan te brengen in de bestaande besluitvorming. Het verwijst naar het advies van de Raad van Advies en biedt een toelichting op de noodzaak van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de jaarstukken en begrotingen van de MOA en om te bepalen of het bestuur van de MOA moet worden verzocht om de voorgestelde wijzigingen door te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies van de Raad van Advies willen volgen en de MOA meer financiële flexibiliteit willen geven door het opbouwen van reserves toe te staan en realistisch te begroten. Dit kan invloed hebben op de financiële stabiliteit en de beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties (opbouwen van reserves, realistisch begroten). Het is echter minder specifiek over de exacte hoogte van de reserves. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen, wat een SMART-criterium is dat ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar verwijst naar overleg tussen het bestuur, de directie en de Raad van Advies van de MOA.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een aanvullend voorschot van €263.000 aan de MOA. Het geeft aan dat de gemeentebegroting moet worden gewijzigd op basis van de financiële mutaties in het voorstel, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor deze uitgave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Raad van Advies Reserve opbouwen Realistisch begroten Ondernemersmentaliteit Zienswijze Begrotingswijziging Aanvullend voorschot Financiële mutaties Directie MOAVerfijning van de zoekopdracht:
-
11 - Raadsvoorstel - Concept jaarstukken 2021, concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Stichting MOA.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de concept jaarstukken 2021, de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het bestuur van de MOA legt deze stukken ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De raad wordt gevraagd geen zienswijze te geven en een aanvullend voorschot van € 263.000 goed te keuren op basis van de geactualiseerde begroting 2022. Tevens wordt voorgesteld de gemeentebegroting aan te passen op basis van de financiële mutaties in het voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de wijzigingen in de begroting. Er is echter geen diepgaande analyse van de risico's of alternatieve scenario's opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde stukken goed te keuren. De raad kan ook een zienswijze geven die het bestuur van de MOA in overweging neemt bij de definitieve besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiële steun aan de MOA wil voortzetten en of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet toestaan van het opbouwen van reserves door de MOA.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een accountantscontrole kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de concept jaarstukken, begrotingswijziging en begroting goed te keuren en het aanvullende voorschot van € 263.000 toe te kennen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra gemeentelijke bijdrage van € 263.000 voor 2022, wat leidt tot een nadelig effect van € 194.000 op de gemeentelijke begroting. Dit wordt ten laste van het begrotingssaldo gebracht. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven, behalve dat het ten laste van het begrotingssaldo komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting MOA Concept jaarstukken 2021 Concept begrotingswijziging 2022 Concept begroting 2023 Sociale Werkvoorziening (SW) Exploitatieresultaat Financiële mutaties Overheadkosten Reserve opbouwen Minimumloon verhogingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Doethyna Vriesema - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Doethyna Vriesema - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sierd Vegelin
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:40:36 - 01:45:14 - 01:45:18 - 01:45:23 - 01:48:17 - 01:49:12 - 01:51:47 - 01:52:20 - 01:52:47 - 01:53:10 - 01:54:41 - 01:55:37 - 01:55:48 - 01:56:12 - 01:58:06 - 01:59:10 - 01:59:34 - 02:00:22 - 02:03:26 - 02:03:30 - 02:06:49 - 02:07:48 - 02:08:14 - 02:13:15 - 02:17:56 - 02:18:51 - 02:20:02 - 02:20:33 - 02:20:43 - 02:20:55 - 02:21:29 - 02:21:48 - 02:22:06 - 02:24:02 - 02:24:11 - 02:24:25 - 02:26:20 - 02:29:03 - 02:29:07 - 02:29:44 - 02:30:00 - 02:30:08 - 02:30:39 - 02:31:30 - 02:32:34 - 02:33:28 - 02:33:41 - 02:34:30 - 02:34:55 - 02:35:55 - 02:36:10 - 02:37:21 - 02:38:25 - 02:38:42 - 02:38:46 - 02:39:02 - 02:39:38 - 02:39:52
Lea van der Tuin - Wethâlder
02:14:08 - 02:18:05 - 02:18:57 - 02:20:36 - 02:20:45 - 02:21:27 - 02:21:30 - 02:21:54 - 02:22:26 - 02:24:03 - 02:24:24 - 02:29:26 - 02:29:30 - 02:29:59 - 02:30:05 - 02:30:11 - 02:30:45 - 02:31:29 - 02:31:31 - 02:33:27 - 02:33:50 - 02:34:31 - 02:34:52 - 02:35:12 - 02:36:05