14-04-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Ontwerpbegroting 2023 FUMO
Gemeenteraad Achtkarspelen Bespreekt Stijgende Kosten FUMO: "Wat Betekent de Omgevingswet voor Ons?"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft zich gebogen over de ontwerpbegroting 2023 van de FUMO, de organisatie die milieutaken uitvoert voor Friese gemeenten. De deelnemersbijdrage voor Achtkarspelen stijgt met 1,6% naar € 404.000. Hoewel dit binnen de meerjarige gemeentebegroting past, roept de mogelijke impact van de nieuwe Omgevingswet vragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel van het college om akkoord te gaan met de ontwerpbegroting van de FUMO besproken. Het college vraagt de FUMO om werkprocessen te stroomlijnen en de effecten van nieuwe sturingssystemen te rapporteren. Ook moeten loon- en prijsstijgingen binnen de eigen begroting worden opgevangen. De FUMO moet bovendien haar bedrijfsvoering aanpassen aan nieuwe wetgeving.De ChristenUnie en de FNP uitten hun zorgen over de financiële gevolgen van de Omgevingswet. "In de begroting van de FUMO wordt de Omgevingswet als risico genoemd, waardoor men mogelijk met een begrotingswijziging moet komen," aldus een raadslid van de ChristenUnie. De vraag is hoe het proces eruitziet en welke rol het Algemeen Bestuur van de FUMO hierin speelt.
Het college erkende dat de gevolgen van de Omgevingswet nog onvoldoende bekend zijn. "Er zijn taken die nu bij de provincie liggen, zoals het bevoegd gezag over zuivelfabrieken, die naar de gemeente gaan. Dit betekent dat de gemeente daar budget voor nodig heeft, wat kan leiden tot een hogere bijdrage aan de FUMO," legde een woordvoerder uit.
De FNP vroeg zich af hoeveel ruimte de gemeente heeft om de meerkosten op te vangen. "Hoeveel reserve hebben we om rekening te houden met deze extra kosten?" vroeg een FNP-raadslid. Het college gaf aan dat er nog geen concrete cijfers zijn, maar dat de gemeente voorbereid moet zijn op een mogelijke stijging van de deelnemersbijdrage.
De discussie werd afgesloten met de toezegging dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang en dat de stukken ter inzage liggen op de FUMO-website. "We willen graag dat de FUMO zich houdt aan financiële kaders en dat er geen open eindregeling ontstaat," benadrukte een raadslid.
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, die het Algemeen Bestuur van de FUMO betrekt bij de definitieve besluitvorming. Het is duidelijk dat de impact van de Omgevingswet een belangrijk aandachtspunt blijft voor de gemeente Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de ontwerpbegroting 2023 van de FUMO, een organisatie die milieutaken uitvoert voor Friese gemeenten. De deelnemersbijdrage voor Achtkarspelen stijgt met 1,6% naar € 404.000, wat binnen de meerjarige gemeentebegroting past. Het college stelt voor akkoord te gaan met de ontwerpbegroting en vraagt FUMO om werkprocessen te stroomlijnen, de effecten van nieuwe sturingssystemen te rapporteren, en loon- en prijsstijgingen binnen de eigen begroting op te vangen. Ook moet FUMO de bedrijfsvoering aanpassen aan nieuwe wetgeving. De gemeenteraad kan een zienswijze indienen, die het Algemeen Bestuur van de FUMO betrekt bij de definitieve besluitvorming. De begroting houdt rekening met prijs- en loonindexering en voorziet in extra budget voor personeel en ontwikkeling. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en kan de stukken inzien op de FUMO-website.
Gemeenteried Achtkarspelen Besprekt Stigende Kosten FUMO: "Wat Betsjut de Omjouwingswet foar Us?"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat him bûgd oer de ûntwerpbegroting 2023 fan de FUMO, de organisaasje dy't miljeutaken útfiert foar Fryske gemeenten. De dielnimmersbydrage foar Achtkarspelen stiget mei 1,6% nei € 404.000. Hoewol't dit binnen de mearjierrige gemeentebegroting past, ropt de mooglike ynfloed fan de nije Omjouwingswet fragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel fan it kolleezje om akkoart te gean mei de ûntwerpbegroting fan de FUMO besprutsen. It kolleezje freget de FUMO om wurkprosessen te streamlynjen en de effekten fan nije stjoeringssystemen te rapportearjen. Ek moatte lean- en priisstigingen binnen de eigen begrutting opfongen wurde. De FUMO moat boppedat har bedriuwsfiering oanpasse oan nije wetjouwing.De ChristenUnie en de FNP uteren harren soargen oer de finansjele gefolgen fan de Omjouwingswet. "Yn de begrutting fan de FUMO wurdt de Omjouwingswet as risiko neamd, wêrtroch't men mooglik mei in begruttingswiziging komme moat," sa sei in riedslid fan de ChristenUnie. De fraach is hoe't it proses derút sjocht en hokker rol it Algemien Bestjoer fan de FUMO hjiryn spilet.
It kolleezje erkende dat de gefolgen fan de Omjouwingswet noch net genôch bekend binne. "Der binne taken dy't no by de provinsje lizze, lykas it foech oer suvelfabrykjes, dy't nei de gemeente geane. Dit betsjut dat de gemeente dêr budzjet foar nedich hat, wat liede kin ta in hegere bydrage oan de FUMO," lei in wurdfierder út.
De FNP frege him ôf hoefolle romte de gemeente hat om de mear kosten op te fangen. "Hoefolle reserve hawwe wy om rekken te hâlden mei dizze ekstra kosten?" frege in FNP-riedslid. It kolleezje joech oan dat der noch gjin konkrete sifers binne, mar dat de gemeente taret wêze moat op in mooglike stiging fan de dielnimmersbydrage.
De diskusje waard ôfsletten mei de tasizzing dat de gemeenteried op 'e hichte holden wurdt fan de foarútgong en dat de stikken ynsjen kinne wurde op de FUMO-webside. "Wy wolle graach dat de FUMO him hâldt oan finansjele kaders en dat der gjin iepen einregeling ûntstiet," beklamme in riedslid.
De gemeenteried hat de mooglikheid om in miening yn te tsjinjen, dy't it Algemien Bestjoer fan de FUMO belûkt by de definitive beslútfoarming. It is dúdlik dat de ynfloed fan de Omjouwingswet in wichtich oandachtspunt bliuwt foar de gemeente Achtkarspelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de ûntwerpbegroting 2023 fan de FUMO, in organisaasje dy't miljeutaken útfiert foar Fryske gemeenten. De dielnimmersbydrage foar Achtkarspelen stiget mei 1,6% nei € 404.000, wat binnen de mearjierrige gemeentebegroting past. It kolleezje stelt foar akkoart te gean mei de ûntwerpbegroting en freget FUMO om wurkprosessen te streamlynjen, de effekten fan nije stjoeringssystemen te rapportearjen, en lean- en priisstigingen binnen de eigen begrutting op te fangen. Ek moat FUMO de bedriuwsfiering oanpasse oan nije wetjouwing. De gemeenteried kin in sjochswiis yntsjinje, dy't it Algemien Bestjoer fan de FUMO belûkt by de definitive beslútfoarming. De begrutting hâldt rekken mei priis- en leanyndeksearring en foarsjocht yn ekstra budzjet foar personiel en ûntwikkeling. De ried wurdt ynformearre oer de foarútgong en kin de stikken ynsjen op de FUMO-webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2023 FUMO". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2023, waarin de deelnemersbijdrage voor Achtkarspelen € 404.000 bedraagt, een stijging van 1,6% ten opzichte van 2022. Het college stelt voor om akkoord te gaan met de ontwerpbegroting en vraagt FUMO om werkprocessen te stroomlijnen, de effecten van de nieuwe sturings- en financieringssystematiek te rapporteren, en loon- en prijsstijgingen binnen de eigen begroting op te vangen. Ook wordt gevraagd de bedrijfsvoering aan te passen aan nieuwe wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de financiële aspecten, de context van de FUMO-begroting, en de specifieke verzoeken aan FUMO. Echter, er ontbreekt informatie over de participatie van inwoners en de communicatie hierover.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de ontwerpbegroting van de FUMO. Deze zienswijze wordt meegenomen door het Algemeen Bestuur van de FUMO bij de besluitvorming over de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de ontwerpbegroting en of ze de voorgestelde zienswijze willen indienen. Dit omvat keuzes over efficiëntieverbeteringen, financiële beheersing, en aanpassing aan nieuwe wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het verbeteren van werkprocessen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de Omgevingswet is nog onbekend.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde zienswijze bij de FUMO willen indienen.
Participatie:
Er is geen vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een lichte stijging van de deelnemersbijdrage en de noodzaak om loon- en prijsstijgingen binnen de begroting op te vangen. De dekking komt uit de reguliere gemeentelijke begroting, maar de impact van de Omgevingswet is nog niet verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2023 FUMO Werkprocessen stroomlijnen Sturings- en financieringssystematiek Productienormen Loon- en prijsstijgingen Bedrijfsvoering Wet Open Overheid Gemeenschappelijke Regelingen Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr)Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Agendapunt 2 Vrijgeven voor procedure bestemmingsplan De Bosk 1F Harkema
Groen Licht voor Woningbouw in Harkema: Gemeenteraad Stemt In met Bestemmingsplan
De gemeenteraad van Harkema heeft groen licht gegeven voor de start van de formele procedure om een nieuwe woning te bouwen op het perceel De Bosk 1F. Het plan, dat de mogelijkheid om het perceel om te zetten naar een bedrijfsbestemming verwijdert, werd besproken tijdens de raadsvergadering van 14 april 2022 en vastgesteld op 21 april 2022.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vrijgeven van het bestemmingsplan 'De Bosk 1F te Harkema' voor procedure. Dit plan maakt de bouw van één woning mogelijk en verwijdert de optie om het perceel om te zetten naar een bedrijfsbestemming. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de start van de formele procedure, waarbij belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Er zijn geen planologische belemmeringen voor het ontwerp-plan. Na de terinzagelegging wordt het plan ter vaststelling aan de raad aangeboden. Het voorstel is besproken in de raadsvergadering van 14 april 2022 en vastgesteld op 21 april 2022.
Grien Ljocht foar Wenningbou yn Harkema: Gemeenteried Stimt Yn mei Bestimmingsplan
De gemeenteried fan Harkema hat grien ljocht jûn foar de start fan de formele proseduere om in nij hûs te bouwen op it perseel De Bosk 1F. It plan, dat de mooglikheid om it perseel om te setten nei in bedriuwsbestimming fuorthellet, waard besprutsen tidens de riedsgearkomste fan 14 april 2022 en fêststeld op 21 april 2022.
Samenvatting
It foarstel giet oer it frijjaan fan it bestimmingsplan 'De Bosk 1F te Harkema' foar proseduere. Dit plan makket de bou fan ien wenning mooglik en ferwideret de opsje om it perseel om te setten nei in bedriuwsbestimming. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de start fan de formele proseduere, wêrby't belanghawwenden harren sjenswizen ynleverje kinne. Der binne gjin planologyske beheiningen foar it ûntwerp-plan. Nei de terinzagelegging wurdt it plan foar fêststelling oan de ried oanbean. It foarstel is besprutsen yn de riedsgearkomste fan 14 april 2022 en fêststeld op 21 april 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan De Bosk 1F te Harkema". Het plan maakt de bouw van één woning mogelijk door de huidige bedrijfsbestemming van het perceel te verwijderen. Dit past binnen de bestaande bebouwing en er zijn geen planologische belemmeringen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de start van de formele procedure voor dit bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de planologische aspecten en de procedurele stappen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over financiële gevolgen en participatie.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de start van de formele procedure en uiteindelijk het bestemmingsplan vaststellen na de wettelijke inspraakprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om een bedrijfsbestemming te verwijderen ten gunste van woningbouw, wat invloed kan hebben op de lokale economie en woningmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vrij te geven voor de procedure.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van inwoners of andere belanghebbenden, behalve dat zienswijzen kunnen worden ingediend tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat een belangrijk gemis is voor een volledig beeld van de impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Bosk 1F Harkema Woningbouw Bedrijfsbestemming Procedure Omgevingswet Zienswijzen Terinzagelegging WoningVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Begrotingswijzigingen april 2022
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting van 2022. Deze wijzigingen worden gepresenteerd in de vergadering van 14 april 2022 en zijn bedoeld om de raad te informeren over recente ontwikkelingen. De wijzigingen kunnen invloed hebben op de bijdrage aan de WM8KTD, maar er wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op deze wijzigingen. Het doel is om de raad gelijktijdig en eenduidig te informeren, wat leidt tot meer efficiëntie en minder kans op fouten. Het begrotingssaldo na de wijzigingen komt uit op € 95.000 voordelig. De besluitvorming hierover vindt plaats in de raadsvergadering van 21 april 2022.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om akkoart te gean mei de foarstelde wizigingen yn de begrutting fan 2022. Dizze wizigingen wurde presintearre yn de gearkomste fan 14 april 2022 en binne bedoeld om de ried te ynformearjen oer resinte ûntwikkelings. De wizigingen kinne ynfloed hawwe op de bydrage oan de WM8KTD, mar der wurdt foarsteld gjin miening yn te tsjinjen oer dizze wizigingen. It doel is om de ried tagelyk en dúdlik te ynformearjen, wat liedt ta mear effisjinsje en minder kâns op flaters. It begruttingssaldo nei de wizigingen komt út op € 95.000 foardielich. De beslútfoarming hjir oer fynt plak yn de riedsgearkomste fan 21 april 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen april 2022". Het document informeert de raad over recente ontwikkelingen die invloed hebben op de begroting van 2022. Het voorstel vraagt de raad om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen en om geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de begroting van de WM8KTD. Het doel is om de raad periodiek te informeren en de begrotingswijzigingen te harmoniseren voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel en de WM8KTD.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de wijzigingen in de begroting als de effecten op de WM8KTD behandelt. Het biedt een overzicht van de financiële implicaties en de noodzaak van harmonisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen. Daarnaast moet de raad besluiten geen zienswijze in te dienen op de wijzigingen van de WM8KTD.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en of zij de harmonisatie van de begrotingswijzigingen ondersteunt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet indienen van een zienswijze op de WM8KTD-begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en om geen zienswijze in te dienen op de WM8KTD-begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een vermindering van het begrotingssaldo met € 156.000, resulterend in een voordelig saldo van € 95.000. Er wordt geen specifieke dekking voor deze wijzigingen aangegeven, maar het saldo blijft positief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Harmonisatie Informatievoorziening Efficiency Controlecommissie P&C-cyclus Kaderstelling Begrotingssaldo TytsjerksteradielVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Vaststelling bestemmingsplan bedrijfsverplaatsing Avek
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt het voorstel om het bestemmingsplan voor de verplaatsing van beddenfabriek Avek in Surhuisterveen vast te stellen. Avek wil de huidige, verouderde fabriek aan de Groningerstraat 98 verplaatsen naar een nieuw perceel ten oosten van Groningerstraat 124. Dit is nodig om de fabriek toekomstbestendig te maken. Het huidige bestemmingsplan staat deze ontwikkeling niet toe, daarom is een herziening noodzakelijk. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan. De kosten van de procedure worden verhaald op de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst afgesloten. Na vaststelling van het plan kan er nog beroep worden aangetekend bij de Raad van State. De gemeenteraad neemt op 21 april 2022 een besluit over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt it foarstel om it bestimmingsplan foar de ferpleatsing fan bêdenfabryk Avek yn Surhústerfean fêst te stellen. Avek wol de hjoeddeiske, ferâldere fabryk oan de Grinzerstrjitte 98 ferpleatse nei in nij perseel eastlik fan Grinzerstrjitte 124. Dit is nedich om de fabryk takomstbestindich te meitsjen. It hjoeddeiske bestimmingsplan stiet dizze ûntwikkeling net ta, dêrom is in herziening nedich. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynsjochperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan. De kosten fan de proseduere wurde ferhelle op de inisjatyfnimmer, en der is in planskea-oerienkomst ôfsletten. Nei fêststelling fan it plan kin der noch berop oantekene wurde by de Ried fan Steat. De gemeenteried nimt op 21 april 2022 in beslút oer de fêststelling fan it bestimmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan bedrijfsverplaatsing Avek Surhuisterveen". Het plan beoogt de verplaatsing van beddenfabriek Avek van de huidige locatie aan de Groningerstraat 98 naar een nieuw perceel ten oosten van Groningerstraat 124 in Surhuisterveen. De huidige locatie is verouderd en niet geschikt voor de gewenste nieuwbouw. Het bestemmingsplan maakt de verplaatsing en toekomstige uitbreiding mogelijk. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en de kosten worden gedekt via leges en een planschadeovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en financiële aspecten, en de resultaten van relevante onderzoeken.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan om de bedrijfsverplaatsing mogelijk te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie; de initiatiefnemer heeft een informatieavond georganiseerd voor omwonenden, die positief reageerden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden gedekt via leges en een planschadeovereenkomst. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijfsverplaatsing Avek Surhuisterveen Nieuwbouw Groningerstraat Beheersverordening Zienswijzen Planschade TerinzageleggingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Ter inzage leggen bestemmingsplan Langelaan 4 Surhuisterveen (Knarrenhof)
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt het voorstel om het ontwerpbestemmingsplan voor Langelaan 4 in Surhuisterveen vrij te geven voor terinzagelegging. Het plan betreft de herontwikkeling van een voormalig schoolgebouw tot het Knarrenhof, met 25 levensloopbestendige woningen en gemeenschappelijke voorzieningen. Het college heeft eerder ingestemd met het voorontwerp en de versnelde procedure. Diverse onderzoeken tonen aan dat er geen planologische belemmeringen zijn. Tijdens de inspraakperiode organiseert de initiatiefnemer een informatieavond voor omwonenden. De kosten van het plan zijn voor de initiatiefnemer, en er zijn afspraken gemaakt om financiële risico's voor de gemeente te vermijden. Na de inspraakperiode worden eventuele reacties verwerkt en het plan opnieuw ter inzage gelegd voor zienswijzen. De gemeenteraad besluit op 21 april 2022 over de vrijgave van het ontwerpbestemmingsplan.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt it foarstel om it ûntwerpbestimmingsplan foar Langelaan 4 yn Surhústerfean frij te jaan foar ynsjen. It plan giet oer de werûntwikkeling fan in eardere skoalgebou ta it Knarrenhof, mei 25 libbensrinbestindige wenten en mienskiplike foarsjennings. It kolleezje hat earder ynstimd mei it foarûntwerp en de fersnelde proseduere. Ferskate ûndersiken litte sjen dat der gjin planologyske beheiningen binne. Tidens de ynspraakperioade organisearret de inisjatyfnimmer in ynformaasjejûn foar omwenners. De kosten fan it plan binne foar de inisjatyfnimmer, en der binne ôfspraken makke om finansjele risiko's foar de gemeente te foarkommen. Nei de ynspraakperioade wurde eventuele reaksjes ferwurke en it plan op 'e nij foar ynsjen lein foar beswieren. De gemeenteried beslút op 21 april 2022 oer de frijjefte fan it ûntwerpbestimmingsplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbestemmingsplan Langelaan 4 te Surhuisterveen (Knarrenhof)". Het plan beoogt de herontwikkeling van een voormalig schoolgebouw naar een Knarrenhof met 25 levensloopbestendige woningen, een gezamenlijke ruimte en inpandige bergingen. Het bestemmingsplan moet worden vrijgegeven voor terinzagelegging, zodat inspraak en overleg kunnen plaatsvinden. Het college heeft al ingestemd met het voorontwerp en de gemeenteraad moet nu beslissen over de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de procedure, de onderzoeken die zijn uitgevoerd, en de financiële afspraken. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de inspraakreacties en hoe deze verwerkt zullen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. In dit stadium moet de raad beslissen over het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor terinzagelegging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herontwikkeling van de locatie naar een Knarrenhof, rekening houdend met de inspraakreacties en de impact op de gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de inspraakprocedure kan beter worden omschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor terinzagelegging.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een informatieavond voor omwonenden en een inspraakprocedure. Dit biedt de gemeenschap de mogelijkheid om hun mening te geven over het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de ontwikkeling van levensloopbestendige woningen een duurzaam aspect kan hebben.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen en uitvoeren van het bestemmingsplan zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Er is een planschadeovereenkomst om de gemeente te beschermen tegen financiële risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Knarrenhof Langelaan 4 Surhuisterveen Levensloopbestendige woningen Inspraak Versnelde procedure Voorontwerpbestemmingsplan Anterieure overeenkomst PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Vrijgeven voor procedure bestemmingsplan Havenstraat 6A Surhuisterveen
Samenvatting
Het voorstel betreft het vrijgeven van het bestemmingsplan voor Havenstraat 6A in Surhuisterveen voor procedure. Het plan voorziet in een bouwvlak en woonbestemming voor een bestaande woning die per abuis niet was opgenomen in het bestemmingsplan van 2016. De eigenaar wil de woning vervangen door nieuwbouw, waarvoor deze aanpassing nodig is. Er zijn geen planologische belemmeringen, en belanghebbenden kunnen hun zienswijzen kenbaar maken tijdens de terinzagelegging. Na deze fase wordt het plan ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. De verwachting is dat er weinig bezwaren zullen zijn, aangezien het om voortzetting van bestaand gebruik gaat. Het plan wordt gepubliceerd op diverse platforms voor publieke inzage.
Samenvatting
It foarstel giet oer it frijjaan fan it bestimmingsplan foar Havenstraat 6A yn Surhústerfean foar proseduere. It plan foarsjocht yn in bouwflak en wenbestimming foar in besteande wenning dy't per ûngelok net opnaam wie yn it bestimmingsplan fan 2016. De eigener wol de wenning ferfange troch nijbou, wêrfoar dizze oanpassing nedich is. Der binne gjin planologyske beheiningen, en belanghawwenden kinne harren miening jaan tidens de ynsjochperioade. Nei dizze faze wurdt it plan foar fêststelling oan de gemeenteried oanbean. De ferwachting is dat der mar in bytsje beswieren wêze sille, om't it giet om it fuortsetten fan besteand gebrûk. It plan wurdt publisearre op ferskate platfoarms foar iepenbier ynsjoch.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’. Het plan voorziet in het opnieuw bestemmen van een bouwvlak voor een bestaande woning die per abuis niet was opgenomen in het vigerende bestemmingsplan. De eigenaar wil de woning vervangen door nieuwbouw, waarvoor een bouwvlak en woonbestemming noodzakelijk zijn. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het vrijgeven van het bestemmingsplan voor procedure, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en duidelijk. Het bevat de benodigde informatie over de achtergrond, het doel en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met het vrijgeven van het bestemmingsplan voor procedure. Na de terinzagelegging zal de raad het plan ter vaststelling aangeboden krijgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vrijgeven van het bestemmingsplan voor procedure. Dit omvat het overwegen van eventuele zienswijzen van belanghebbenden en het beoordelen van de noodzaak en wenselijkheid van de voorgestelde wijziging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele stappen. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de geplande data voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Havenstraat 6A te Surhuisterveen’ vrij te geven voor procedure.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden hun zienswijzen kenbaar kunnen maken tijdens de terinzagelegging. Er is geen verdere participatie van inwoners of overheid beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële implicaties zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Havenstraat 6A Surhuisterveen Bouwvlak Nieuwbouw Omgevingswet Zienswijzen Terinzagelegging Woonbestemming ProcedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vrijgeven ontwerpbestemmingsplan Kassencomplex Jeltingalaan Buitenpost + ontwerp welstandsnota
Samenvatting
Het voorstel betreft het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor de locatie Jeltingalaan 75 te Buitenpost, waar 32 woningen gerealiseerd kunnen worden op een verouderde bedrijfslocatie. Daarnaast wordt een welstandskader voorgesteld om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de start van de formele procedure, waarbij het ontwerpbestemmingsplan en het welstandskader ter inzage worden gelegd voor inspraak. Er zijn geen planologische belemmeringen en de ontwikkeling sluit aan bij de provinciale ruimte voor buitenstedelijke woningbouw. Het plan voorziet in woningen voor diverse doelgroepen, waaronder starters en doorstromers, en biedt levensloopgeschikte plattegronden. Na de inspraakperiode worden de plannen ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De initiatiefnemer heeft overleg gevoerd met de omgeving en streeft naar lokale woningtoewijzing.
Samenvatting
It foarstel giet oer it frijjaan fan it ûntwerpbestimmingsplan foar de lokaasje Jeltingalaan 75 te Bûtenpost, wêr't 32 wenningen realisearre wurde kinne op in ferâldere bedriuwslokaasje. Derneist wurdt in wolstânskader foarsteld om de romtlike kwaliteit te garandearjen. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de start fan de formele proseduere, wêrby't it ûntwerpbestimmingsplan en it wolstânskader ter ynsjen lein wurde foar ynspraak. Der binne gjin planologyske beheiningen en de ûntwikkeling slút oan by de provinsjale romte foar bûtenstedlike wenningbou. It plan foarsjocht yn wenningen foar ferskate doelgroepen, wêrûnder starters en trochstreamers, en biedt libbensrin geskikte plattegrûnen. Nei de ynspraakperioade wurde de plannen foar fêststelling oan de ried foarlein. De inisjatyfnimmer hat oerlis fierd mei de omjouwing en stribbet nei lokale wenningtafoeging.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vrijgeven ontwerpbestemmingsplan Kassencomplex Jeltingalaan Buitenpost + ontwerp welstandsnota." Het voorstel betreft het vrijgeven van het bestemmingsplan voor de locatie Jeltingalaan 75 te Buitenpost, waar 32 woningen gerealiseerd zullen worden op een verouderde bedrijfslocatie. Daarnaast wordt een welstandskader voorgesteld om de ruimtelijke kwaliteit van de bouwplannen te waarborgen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de start van de formele procedure, zodat het ontwerpbestemmingsplan en het welstandskader ter inzage kunnen worden gelegd voor inspraak.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak van het bestemmingsplan en het welstandskader, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van het welstandskader en de exacte invulling van de woningen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en de welstandsregels vast te stellen na afloop van de wettelijke procedure. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het starten van de formele procedure.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vrijgeven van het bestemmingsplan en het welstandskader voor inspraak. Dit omvat keuzes over de ruimtelijke ontwikkeling van Buitenpost en het al dan niet benutten van de experimenteerruimte voor buitenstedelijke woningbouw.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de details van het welstandskader zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en het welstandskader vrij te geven voor de formele inspraakprocedure.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraak- en overlegperiode is waarin belanghebbenden hun zienswijzen kenbaar kunnen maken. De initiatiefnemer heeft overleg gevoerd met de omgeving en de werkgroep Wonen Buitenpost.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over duurzame bouwpraktijken of milieueffecten.
Financiële gevolgen:
Er is een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer waarin kostenverhaal en planschade zijn verankerd. Er worden geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Welstandskader Buitenpost Woningbouw Ontwerp Inspraak Herstructurering Levensloopgeschikt Omgevingsvergunningen Planologische belemmeringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Ter inzage leggen ontwerpbestemmingsplan ‘Buitenpost - Lutkepost 1’
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt het ontwerpbestemmingsplan ‘Buitenpost – Lutkepost 1’, dat de herbestemming van bedrijf naar wonen mogelijk maakt voor bepaalde percelen. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en valt onder een versnelde procedure vanwege de omgevingswet. Er is geen plan-MER of exploitatieplan nodig. Het ontwerp wordt ter inzage gelegd voor inspraak en overleg, waarna eventuele reacties worden verwerkt. De kosten zijn voor de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst om financieel risico voor de gemeente te vermijden. De communicatie met de omgeving wordt door de ontwikkelaar verzorgd. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het ter inzage leggen van het voorontwerp, en de gemeenteraad besluit op 21 april 2022 over de vrijgave van het ontwerpbestemmingsplan.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt it ûntwerpbestimmingsplan 'Bûtenpost - Lytsepost 1', dat de herbestimming fan bedriuw nei wenjen mooglik makket foar bepaalde persele. It plan is romtlik akseptabel en falt ûnder in fersnelde proseduere fanwegen de omjouwingswet. Der is gjin plan-MER of eksploitaasjeplan nedich. It ûntwerp wurdt ter ynsjen lein foar ynspraak en oerlis, wêrnei eventuele reaksjes ferwurke wurde. De kosten binne foar de inisjatyfnimmer, en der is in planskea-oerienkomst om finansjeel risiko foar de gemeente te foarkommen. De kommunikaasje mei de omjouwing wurdt troch de ûntwikkelder fersoarge. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat ynstimd mei it ter ynsjen lizzen fan it foarûntwerp, en de gemeenteried beslút op 21 april 2022 oer de frijjefte fan it ûntwerpbestimmingsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbestemmingsplan ‘Buitenpost – Lutkepost 1’
Samenvatting: Het voorstel betreft het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan ‘Buitenpost – Lutkepost 1’ voor terinzagelegging. Dit plan maakt de herziening van de bestemming van bedrijf naar wonen mogelijk voor de percelen Lutkepost 1, 1a, 1b in Buitenpost. Het plan voorziet in de bouw van twee woningen in boerenerfvorm en de herbestemming van een bestaande bedrijfswoning naar een reguliere woning. Er is geen planMER of exploitatieplan nodig. De kosten worden gedragen door de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herziening van het bestemmingsplan, de juridische en financiële aspecten, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Het bevat ook argumenten waarom een planMER en exploitatieplan niet nodig zijn.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor terinzagelegging en het al dan niet uitvoeren van een planMER en exploitatieplan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de herbestemming van de percelen van bedrijf naar wonen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de impact op de lokale economie en de woningmarkt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke doelen en termijnen stelt voor de terinzagelegging en besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor terinzagelegging, geen planMER uit te voeren, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de ontwikkelaar verantwoordelijk is voor de communicatie met de buurt en omgeving. De terinzagelegging wordt gepubliceerd op verschillende platforms om inspraak te faciliteren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de herbestemming van bedrijf naar wonen kan implicaties hebben voor milieubelasting, wat in de milieuparagraaf van het bestemmingsplan wordt behandeld.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de kosten voor het opstellen en uitvoeren van het bestemmingsplan door de initiatiefnemer worden gedragen. Er is een planschadeovereenkomst om eventuele waardevermindering bij derden te dekken, waardoor de gemeente geen financieel risico loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Buitenpost – Lutkepost 1 Herziening bestemming Wonen Omgevingsvergunning Planologische regeling Versnelde procedure Plan-MER Exploitatieplan PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Huisvestingsverordening
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Klaas Sietse van der Wal - CU
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Klaas Sietse van der Wal - CU
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Wietske Poelman
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker -
00:22:10 - 00:24:02 - 00:24:19 - 00:34:40 - 00:34:43 - 00:35:09 - 00:37:54 - 00:41:34 - 00:41:50 - 00:42:17 - 00:42:25 - 00:42:26 - 00:42:29 - 00:42:35 - 00:42:37 - 00:42:39 - 00:43:55 - 00:50:15 - 00:50:30 - 00:55:20 - 00:56:24 - 00:58:58 - 00:59:31 - 00:59:44 - 00:59:52 - 00:59:53 - 01:00:24 - 01:00:26 - 01:01:17 - 01:03:51 - 01:07:10 - 01:07:57 - 01:08:36 - 01:08:57 - 01:09:04 - 01:09:23 - 01:09:32 - 01:10:29 - 01:10:50 - 01:10:52 - 01:11:04 - 01:12:45 - 01:12:51 - 01:13:51 - 01:14:01 - 01:14:15 - 01:16:50 - 01:18:43 - 01:19:11 - 01:19:26 - 01:19:37 - 01:19:41 - 01:19:53 - 01:20:06 - 01:20:08 - 01:20:09