26-06-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Vaststellen bestemmingsplan Molenweg 77 Surhuisterveen
Nieuwe Woningbouw in Surhuisterveen: Molen in de Wind?
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 juni 2019 een voorstel besproken voor de bouw van 19 woningen aan de Molenweg 77 in Surhuisterveen. Het plan, dat de vaststelling van een bestemmingsplan, geurverordening en welstandscriteria vereist, stuit op bezwaren van de lokale molenstichting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen twee zienswijzen aan bod. De eerste, over een recht van overpad, is opgelost. De tweede, ingediend door de Stichting 40 Molens, betreft de windvang van een nabijgelegen molen. De stichting vreest dat de nieuwe woningen de windvang van de molen zullen belemmeren, wat de werking en het voortbestaan van de molen in gevaar zou kunnen brengen.De heer Dijkema, voorzitter van de molenstichting, benadrukte het belang van de molen voor de gemeenschap. "Het gaat hier om een van de weinige monumentale molens in Friesland," zei hij. "De molen is niet alleen een historisch monument, maar ook een opleidingsplek voor nieuwe molenaars."
Aan de andere kant van het debat stond de heer De Booij, directeur van Bouwbedrijf Veenstra, die de bouwplannen verdedigde. Hij wees erop dat de woningen zorgvuldig zijn ontworpen om de impact op de molen te minimaliseren. "De nieuwbouw ligt in de oksel van Surhuisterveen, waar al veel bebouwing is. De invloed op de windvang zal minimaal zijn," aldus De Booij.
De discussie werd verder bemoeilijkt door technische details over windreductie en de exacte invloed van de nieuwe bebouwing. Mevrouw Van der Vliet van de gemeente legde uit dat de huidige bebouwing al invloed heeft op de windvang en dat de exacte impact van de nieuwe woningen moeilijk te berekenen is.
De gemeenteraad staat voor een lastige beslissing. Aan de ene kant is er de noodzaak voor nieuwe woningen, aan de andere kant de zorg voor het behoud van cultureel erfgoed. De betrokken partijen lijken nog niet tot een compromis te zijn gekomen. "We willen graag in gesprek blijven om tot een oplossing te komen," zei Dijkema. De Booij voegde daaraan toe: "Een gang naar de Raad van State zou voor alle partijen nadelig zijn."
De besluiten worden binnenkort gepubliceerd, waarna belanghebbenden beroep kunnen aantekenen bij de Raad van State. Het is duidelijk dat de discussie over de balans tussen nieuwbouw en erfgoed nog niet ten einde is.
Samenvatting
Op 26 juni 2019 werd een voorstel besproken in de gemeenteraad van Achtkarspelen over het bestemmingsplan voor de locatie Molenweg 77 in Surhuisterveen. Het plan omvat de bouw van 19 woningen en vereist de vaststelling van een bestemmingsplan, geurverordening en welstandscriteria. Het voorontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ingediend. Eén zienswijze betreft een recht van overpad, waarvoor een oplossing is gevonden, en de andere betreft de windvang van een nabijgelegen molen. De raad wordt geadviseerd de zienswijzen te beantwoorden volgens het zienswijzenverslag en het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. Er is een exploitatieovereenkomst met de ontwikkelende partij en belanghebbenden zijn betrokken bij de besluitvorming. De besluiten worden gepubliceerd en belanghebbenden kunnen beroep aantekenen bij de Raad van State.
Nije wenbou yn Surhústerfean: Mûne yn 'e wyn?
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 juny 2019 in foarstel besprutsen foar de bou fan 19 wenningen oan de Molenwei 77 yn Surhústerfean. It plan, dat de fêststelling fan in bestimmingsplan, geurferoardening en wolstânskriteria freget, stjit op bezwieren fan de lokale molenstifting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering kamen twa sichtsjes oan bar. It earste, oer in rjocht fan oerpaad, is oplost. It twadde, yntsjinne troch de Stichting 40 Molens, giet oer de wynfang fan in neilizzende mûne. De stichting befret dat de nije wenningen de wynfang fan de mûne belemmerje sille, wat de wurking en it fuortbestean fan de mûne yn gefaar bringe koe.De hear Dijkema, foarsitter fan de molenstichting, benadrukte it belang fan de mûne foar de mienskip. "It giet hjir om ien fan de minne monumintale molens yn Fryslân," sa sei er. "De mûne is net allinnich in histoarysk monumint, mar ek in opliedingsplak foar nije molenaars."
Oan de oare kant fan it debat stie de hear De Booij, direkteur fan Bouwbedriuw Veenstra, dy't de bouplannen ferdigene. Hy wiisde derop dat de wenningen soarchfâldich ûntwurpen binne om de ynfloed op de mûne te minimalisearjen. "De nijbou leit yn de oksel fan Surhústerfean, dêr't al in soad bebouwing is. De ynfloed op de wynfang sil minimaal wêze," sa sei De Booij.
It debat waard fierder bemoeilike troch technyske details oer wynreduksje en de eksakte ynfloed fan de nije bebouwing. Frou Van der Vliet fan de gemeente lege út dat de hjoeddeistige bebouwing al ynfloed hat op de wynfang en dat de eksakte ynfloed fan de nije wenningen dreech te berekkenjen is.
De gemeenteried stiet foar in dreech beslút. Oan de iene kant is der de need foar nije wenningen, oan de oare kant de soarch foar it behâld fan kultureel erfgoed. De belutsen partijen lykje noch net ta in kompromis te wêzen kommen. "Wy wolle graach yn petear bliuwe om ta in oplossing te kommen," sa sei Dijkema. De Booij foegde dêr oan ta: "In gong nei de Ried fan Steat soe foar alle partijen neidielig wêze."
De besluten wurde binnenkoart publisearre, wêrnei belanghawwenden berop oantekenje kinne by de Ried fan Steat. It is dúdlik dat it debat oer de balâns tusken nijbou en erfgoed noch net einlik is.
Samenvatting
Op 26 juny 2019 waard in foarstel besprutsen yn de gemeenteried fan Achtkarspelen oer it bestimmingsplan foar de lokaasje Molenweg 77 yn Surhústerfean. It plan behellet de bou fan 19 wenningen en freget de fêststelling fan in bestimmingsplan, geurferoardening en wolstânskriteria. It foaroarûntwerp hat ter ynseach lein en der binne twa sichtwizen yntsjinne. Ien sichtwize giet oer in rjocht fan oerpaad, dêr't in oplossing foar fûn is, en de oare giet oer de wynfang fan in neilizzende mûne. De ried wurdt oanrieden om de sichtwizen te beäntwurdzjen neffens it sichtwizenferslach en it bestimmingsplan ûnwizige fêst te stellen. Der is in eksploitaasjeoerienkomst mei de ûntwikkeljende partij en belutsenen binne belutsen by de beslútvorming. De besluten wurde publisearre en belutsenen kinne berop yntekenje by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Molenweg 77 Surhuisterveen". Het plan beoogt de bouw van 19 woningen op de locatie Molenweg - De Dellen in Surhuisterveen mogelijk te maken. Hiervoor is een bestemmingsplan nodig, evenals een geurverordening en welstandscriteria. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ingediend. De raad wordt gevraagd deze zienswijzen te beantwoorden en het bestemmingsplan, de geurverordening en de welstandsnota ongewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde documenten en bijlagen bevat, zoals het bestemmingsplan, zienswijzenverslag, geurverordening en welstandscriteria. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de procedure en de ingediende zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan, de geurverordening en de welstandscriteria vast te stellen. De raad moet de zienswijzen beoordelen en besluiten of deze aanleiding geven tot wijzigingen in het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de zienswijzen voldoende vinden om het plan ongewijzigd vast te stellen of dat er aanpassingen nodig zijn, zoals het uitbreiden van de molenbiotoop.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor inspraak en besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de mogelijke uitbreiding van de molenbiotoop kan complexiteit toevoegen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzen te beantwoorden en het bestemmingsplan, de geurverordening en de welstandsnota ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraak en zienswijzen, en er zijn gesprekken gevoerd met belanghebbenden, waaronder Stichting De Feanster Moune.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de discussie over de molenbiotoop impliceert een zekere mate van aandacht voor duurzame energiebronnen zoals wind.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële afspraken gemaakt met de ontwikkelende partij, waaronder een exploitatieovereenkomst en een overeenkomst voor tegemoetkoming in planschade. De financiële dekking lijkt geregeld, maar details over de exacte kosten en dekking worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Molenweg 77 Surhuisterveen Zienswijzen Geurverordening Welstandsnota Woningbouw Molenbiotoop Planschade De Feanster MouneVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
Onbekende spreker
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
D. Van Oosten
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.c. Buising
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.c. Buising
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
R. Van Der Wal
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.y. Talma
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
M.c. Buising
Onbekende spreker
M.c. Buising
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:00:25 - 00:06:25 - 00:11:20 - 00:12:39 - 00:13:28 - 00:15:04 - 00:16:33 - 00:17:47 - 00:19:31 - 00:20:31 - 00:20:44 - 00:21:32 - 00:27:43 - 00:28:23 - 00:29:20 - 00:29:58 - 00:31:51 - 00:33:12 - 00:33:54 - 00:35:40 - 00:35:46 - 00:37:48 - 00:39:03 - 00:40:21 - 00:41:57
Onbekende spreker -
00:03:07 - 00:06:26 - 00:11:53 - 00:13:00 - 00:13:32 - 00:13:48 - 00:14:39 - 00:15:39 - 00:16:27 - 00:16:55 - 00:17:32 - 00:18:10 - 00:19:01 - 00:19:54 - 00:21:05 - 00:22:07 - 00:27:56 - 00:28:43 - 00:29:13 - 00:29:48 - 00:30:23 - 00:32:49 - 00:32:56 - 00:33:40 - 00:33:45 - 00:33:48 - 00:35:43 - 00:36:21 - 00:38:16 - 00:39:24 - 00:41:06 - 00:41:48
Agendapunt 2 Bouwgrondexploitatie bestemmingsplan ‘Veegplan Achtkarspelen’
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Bouwplan Harkema
De gemeenteraad van Achtkarspelen boog zich deze week over het voorstel voor de bouwgrondexploitatie van het bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen'. Het plan behelst de ontwikkeling van bouwgrond aan de Fûgelkamp in Harkema, waar ruimte is voor de bouw van twee keer twee-onder-een-kap woningen. De raad werd gevraagd om een uitvoeringskrediet van € 133.739 beschikbaar te stellen, gedekt door de verwachte grondopbrengsten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel uitvoerig besproken. De voorzitter opende de discussie met een oproep aan de raadsleden om hun vragen te stellen. "Het is belangrijk dat we alle aspecten van dit plan goed begrijpen voordat we een beslissing nemen," benadrukte hij.Een van de raadsleden vroeg naar de financiële risico's voor de gemeente. "Hoe zeker zijn we van de verwachte opbrengsten?" vroeg hij. De wethouder antwoordde dat de grondexploitatie als financieel sturingsmiddel dient en jaarlijks geactualiseerd wordt. "We hebben een positief saldo van € 56.000 verwacht, wat jaarlijks bijdraagt aan het rekeningsaldo," legde hij uit.
Een ander raadslid vroeg naar de betrokkenheid van het perceel 'Momentum Mori' in het plan. "Valt dit perceel binnen het plangebied?" De wethouder verduidelijkte dat 'Momentum Mori' niet binnen het explopretatiegebied van de Fûgelkamp valt. "De verkoop van dat perceel is al eerder administratief afgehandeld," voegde hij toe.
De discussie werd afgesloten met een korte pauze, waarna de raad zich voorbereidde op een informatieve ronde over de rugpositie van de Ria. "We moeten ervoor zorgen dat alle vragen beantwoord zijn voordat we verder gaan," zei de voorzitter.
Hoewel het debat soms technisch en gedetailleerd was, leek er een algemene consensus te zijn over de voordelen van het plan. "Dit is een kans om Harkema verder te ontwikkelen en tegelijkertijd de gemeentelijke financiën te versterken," concludeerde een raadslid.
De stemming over het voorstel wordt in een volgende vergadering verwacht, waarbij de raad definitief zal beslissen over de toekenning van het uitvoeringskrediet.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om de bouwgrondexploitatie voor het bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen' vast te stellen. Het plan richt zich op de ontwikkeling van bouwgrond aan de Fûgelkamp in Harkema, waar ruimte is voor de bouw van twee keer twee-onder-een-kap woningen. De raad wordt gevraagd om een uitvoeringskrediet van € 133.739 beschikbaar te stellen, dat gedekt wordt door de verwachte grondopbrengsten. Het positieve saldo van de grondexploitatie, geschat op € 56.000, zal jaarlijks bijdragen aan het rekeningsaldo. De benodigde gronden worden vanuit de 'ruwe gronden' ingebracht in de bouwgrondexploitatie. Het plan is financieel risicodragend voor de gemeente, die verantwoordelijk is voor de verkoop van de kavels en de aanleg van de omliggende infrastructuur. De grondexploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. Het planologische kader wordt eind 2019/begin 2020 verwacht, waarna de kavels kunnen worden uitgegeven.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Bouplan Harkema
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûgde har dizze wike oer it foarstel foar de bougrûnexploitaasje fan it bestimmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen'. It plan behellet de ûntwikkeling fan bougrûn oan de Fûgelkamp yn Harkema, dêr't romte is foar de bou fan twa kear twa-onder-ien-kap wenningen. De ried waard frege om in útfieringskredyt fan € 133.739 beskikber te stellen, dekt troch de ferwachte grûnopbringsten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel útwreidich besprutsen. De foarsitter iepene de diskusje mei in oprop oan de riedsleden om har fragen te stellen. "It is wichtich dat wy alle aspekten fan dit plan goed begripe foardat wy in beslút nimme," benadrukke er.Ien fan de riedsleden frege nei de finansjele rissiko's foar de gemeente. "Hoe wis binne wy fan de ferwachte opbringsten?" frege er. De wethâlder antwurde dat de grûnexploitaasje as finansjeel stjoermiddel tsjintwurdichet en jierliks aktualisearre wurdt. "Wy ferwachtsje in posityf saldo fan € 56.000, wat jierliks bydraacht oan it rekkeningsaldo," lege er út.
In oar riedslid frege nei de belutsenheid fan it perceel 'Momentum Mori' yn it plan. "Falt dit perceel binnen it plangebiet?" De wethâlder ferduidelike dat 'Momentum Mori' net binnen it exploitaasjegebiet fan de Fûgelkamp falt. "De ferkeap fan dat perceel is al earder administratyf ôfhannele," foegde er ta.
De diskusje waard ôfsluten mei in koarte pauze, dêrnei de ried har foarbereide op in ynformaasje rûn oer de rêchposysje fan de Ria. "Wy moatte derfoar soargje dat alle fragen beäntwurde binne foardat wy fierder gean," sei de foarsitter.
Al wie it debat soms technysk en detaillêrre, like der in algemiene konsinsus te wêzen oer de foardielen fan it plan. "Dit is in kâns om Harkema fierder te ûntwikkeljen en tagelyk de gemeentlike finânsjes te fersterkjen," konkludearre in riedslid.
De stimming oer it foarstel wurdt ferwachte yn in folgjende gearkomst, wêrby't de ried definityf beslisse sil oer de takinning fan it útfieringskredyt.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om de bougrûnexploitaasje foar it bestimmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen' fêst te stellen. It plan rjochtet him op de ûntwikkeling fan bougrûn oan de Fûgelkamp yn Harkema, dêr't romte is foar de bou fan twa kear twa-onder-ienskap wenningen. De ried wurdt frege om in útfieringskredyt fan € 133.739 beskikber te stellen, dat dekt wurdt troch de ferwachte grûnopbringsten. It posityf saldo fan de grûnexploitaasje, skatte op € 56.000, sil jierliks bydrage oan it rekkeningsaldo. De nedige grûnen wurde fanút de 'ruwe grûnen' ynbringt yn de bougrûnexploitaasje. It plan is finansjeel risikodragend foar de gemeente, dy't ferantwurdlik is foar de ferkeap fan de kavels en de oanlis fan de omjouwende infrastruktuer. De grûnexploitaasje docht tsjinne as finansjeel stjoermiddel en wurdt jierliks aktualisearre. It planologyske kader wurdt ein 2019/begjin 2020 ferwachte, wêrnei de kavels útjûn wurde kinne.
-
02 - Raadsvoorstel - Bouwgrondexploitatie bestemmingsplan Veegplan Achtkarspelen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bouwgrondexploitatie bestemmingsplan ‘Veegplan Achtkarspelen’". Het doel is om de gemeentelijke bouwgrondexploitatie voor de locatie Fûgelkamp vast te stellen. Dit omvat het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van €133.739, gedekt door grondopbrengsten, en het inbrengen van benodigde gronden in de bouwgrondexploitatie. De verwachte positieve saldo van €56.000 zal jaarlijks ten gunste van het rekeningsaldo komen. De locatie is bedoeld voor de bouw van twee keer 2 onder 1 kap woningen, als onderdeel van het woningbouwprogramma 2014-2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en een overzicht van de verwachte kosten en opbrengsten. Echter, de niet-openbare bijlagen kunnen aanvullende details bevatten die niet in het voorstel zelf zijn opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwgrondexploitatie en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet. Zij moeten ook toezien op de jaarlijkse actualisatie van de grondexploitatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van woningbouw op deze locatie. Er moet ook worden overwogen hoe de ontwikkeling past binnen bredere gemeentelijke doelen en plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en verwachte uitkomsten. Het is tijdgebonden met een planning tot eind 2019/begin 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de niet-openbare bijlagen kunnen aanvullende risico's bevatten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie vast te stellen, het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen, en de gronden in te brengen in de exploitatie.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld, maar er worden communicatietrajecten doorlopen voor de bestemmingsplanwijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een uitvoeringskrediet van €133.739, gedekt door grondopbrengsten. Het positieve saldo van €56.000 zal jaarlijks bijdragen aan het rekeningsaldo. De gemeente draagt het risico en de kosten worden gedekt door de verkoop van bouwrijpe kavels.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie Fûgelkamp Bestemmingsplan Grondexploitatie Uitvoeringskrediet Woningbouw Financiële kaders Grondopbrengsten Ruwe gronden PlanontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
F.j. Hoekstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Begrotingswijzigingen juli 2019
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met de begrotingswijzigingen voor juli 2019. Deze wijzigingen zijn opgesteld om ervoor te zorgen dat er bij de jaarrekening geen afwijkingen hoeven te worden vermeld. De wijzigingen zijn gebaseerd op de overschrijdingen die bij de jaarrekening van 2018 zijn geconstateerd en hebben betrekking op zowel de gemeente Achtkarspelen als de organisatie 8KTD. Het nieuwe format van de begrotingswijziging is efficiënter en completer, en zal verder geoptimaliseerd worden. Na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen verwerkt in de begroting van 2019. Het voorstel is afgestemd met de betrokken afdelingen en teams. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen in de vergadering van 4 juli 2019.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan de gemeente Achtkarspelen om yn te stimmen mei de begrotingswizigingen foar july 2019. Dizze wizigingen binne opsteld om te garandearjen dat der by de jierrekken gjin ôfwikingen neamd wurde moatte. De wizigingen binne basearre op de oerskrijdingen dy't by de jierrekken fan 2018 fêststeld binne en hawwe betrekking op sawol de gemeente Achtkarspelen as de organisaasje 8KTD. It nije formaat fan de begrotingswiziging is effisjinter en kompleter, en sil fierder optimalisearre wurde. Nei goedkarring troch de ried wurde de wizigingen ferwurke yn de begroting fan 2019. It foarstel is ôfstimd mei de belutsen ôfdielingen en teams. De gemeenteried sil hjir in beslút oer nimme yn de gearkomste fan 4 july 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen juli 2019". Het voorstel betreft het instemmen met de begrotingswijzigingen voor de gemeente Achtkarspelen en 8KTD. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er bij de jaarrekening geen afwijkingen hoeven te worden vermeld. De wijzigingen zijn gebaseerd op de overschrijdingen die bij de jaarrekening 2018 zijn geconstateerd. Het nieuwe format voor de begrotingswijziging is ontworpen om de efficiëntie en snelheid van rapportage te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijzigingen uitlegt en de betrokkenheid van verschillende afdelingen en teams benadrukt. Er zijn echter geen alternatieven of argumenten opgenomen, wat de diepgang van het voorstel beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een besluitvormende rol bij dit voorstel. Zij moeten instemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technisch van aard is en gericht is op het corrigeren van eerder geconstateerde afwijkingen. De raad moet echter wel overwegen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en de nieuwe opzet van de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter niet volledig SMART, omdat er geen specifieke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, aangezien het wijzigingen in de begroting van 2019 betreft. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze wijzigingen worden gedekt, behalve dat ze zijn gebaseerd op eerdere overschrijdingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Jaarrekening 8KTD Overschrijdingen Efficiënte werkwijze Format Accountant Mutaties Afrondende fase RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Vaststellen jaarstukken 2018 en bestemmen rekeningresultaat
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen presenteert de jaarstukken van 2018, die een positief resultaat van € 2.289.000 laten zien. Het college van burgemeester en wethouders legt hiermee verantwoording af aan de gemeenteraad, die bevoegd is om de jaarstukken vast te stellen en het rekeningresultaat te bestemmen. Het voorstel is om het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve, die daarmee stijgt naar € 20.472.000. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening. De grootste afwijkingen in de jaarrekening worden toegelicht, waaronder een vrijval van inkomsten uit precariobelasting en een nadeel op verstrekkingen WMO en Jeugdzorg. Na vaststelling door de raad worden de jaarstukken naar de provincie en het CBS gestuurd. De gemeenteraad besluit op 4 juli 2019 over de vaststelling van de jaarstukken en de bestemming van het rekeningresultaat.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen presintearret de jierstikken fan 2018, dy't in posityf resultaat fan € 2.289.000 sjen litte. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders leit hjirmei ferantwurding ôf oan de gemeenteried, dy't befoegd is om de jierstikken fêst te stellen en it rekkenresultaat te bestimmen. It foarstel is om it posityf resultaat ta te foegjen oan de algemiene reserve, dy't dêrmei stiet nei € 20.472.000. De akkountant hat in goedkarjende ferklearring ôfjûn oer de trouheid en rjochtmatigens fan de jierrekken. De grutste ôfwikingen yn de jierrekken wurde ta ljocht brocht, wêrûnder in frijfallen fan ynkommsten út precariobelêsting en in neidiel op ferstrekkingen WMO en Jeugdzorg. Nei fêststelling troch de ried wurde de jierstikken nei de provinsje en it CBS stjoerd. De gemeenteried beslút op 4 july 2019 oer de fêststelling fan de jierstikken en de bestimming fan it rekkenresultaat.
-
04 - Raadsvoorstel - Vaststelling jaarstukken 2018 en bestemmen rekeningresultaat.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling jaarstukken 2018 en bestemmen rekeningresultaat" van de gemeente Achtkarspelen. Het college van burgemeester en wethouders legt verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde bestuur in 2018. De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 2.289.000, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en de overschrijdingen op programmaniveau goed te keuren. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Het voorstel voldoet aan de wettelijke verplichtingen en biedt inzicht in de financiële positie van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat de benodigde financiële gegevens, een accountantsverklaring, en een toelichting op de verschillen tussen begroting en realisatie. Het voldoet aan de wettelijke vereisten van het BBV.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en de bestemming van het rekeningresultaat te bepalen. Daarnaast moet de raad de overschrijdingen op programmaniveau goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het rekeningresultaat aan de algemene reserve wordt toegevoegd en of de overschrijdingen op programmaniveau worden goedgekeurd. Dit zijn belangrijke keuzes die de financiële strategie en reserves van de gemeente beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2018 vast te stellen, de overschrijdingen goed te keuren, en het rekeningresultaat aan de algemene reserve toe te voegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële verantwoording en resultaten.
Financiële gevolgen:
Het positieve rekeningresultaat van € 2.289.000 wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve, waardoor deze stijgt naar € 20.472.000. Het voorstel geeft een gedetailleerde analyse van de oorzaken van het positieve resultaat en de overschrijdingen per programma. De dekking van de financiële gevolgen is duidelijk en transparant.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2018 Rekeningresultaat Algemene reserve Positief resultaat BBV (Besluit, Begroting en Verantwoording) Verantwoording Controleverklaring Astrium Accountants Gemeentewet Financiële afwijkingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Conceptjaarrekening 2018 Werkmaatschappij Achtkarspelen/ Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
De gemeenteraad en het college van Achtkarspelen worden uitgenodigd om hun zienswijze te geven op de conceptjaarrekening 2018 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De jaarrekening toont een budgetoverschrijding van €2.210.000, waarvoor extra bijdragen van beide gemeenten worden gevraagd. Achtkarspelen moet €1.135.000 extra bijdragen en Tytsjerksteradiel €1.075.000. De overschrijding is deels te wijten aan ICT-correcties en andere administratieve aanpassingen na accountantscontrole. De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijze in te dienen. De definitieve vaststelling van de jaarrekening vindt plaats op 9 juli 2019, waarna deze uiterlijk 15 juli 2019 naar de provincie Fryslân wordt verzonden.
Samenvatting
De gemeenteried en it kolleezje fan Achtkarspelen wurde útnoege om harren beskôging te jaan op de konseptjierrekken 2018 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De jierrekken toant in budzjetoerskrijing fan €2.210.000, dêr't ekstra bydragen fan beide gemeenten foar frege wurde. Achtkarspelen moat €1.135.000 ekstra bydrage en Tytsjerksteradiel €1.075.000. De oerskrijing is diels te tankjen oan ICT-korreksjes en oare administratieve oanpassings nei accountantskontrole. De gemeenteried hat besletten gjin beskôging yn te tsjinjen. De definitive fêststelling fan de jierrekken fynt plak op 9 july 2019, wêrnei't dizze uiterlik 15 july 2019 nei de provinsje Fryslân ferstjoerd wurdt.
-
05 - Raadsvoorstel - Conceptjaarrekening 2018 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptjaarrekening 2018 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptjaarrekening 2018 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De gemeenteraad en het college kunnen een zienswijze geven op deze jaarrekening. De jaarrekening toont een overschrijding van de budgetten, waarvoor extra bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel worden gevraagd. De raad wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen. De definitieve vaststelling van de jaarrekening door het Algemeen Bestuur van de WM8KTD vindt plaats op 9 juli 2019.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële analyse, inclusief de oorzaken van budgetoverschrijdingen en de benodigde correcties na accountantscontrole. Echter, het voorstel mist een uitgebreide toelichting op de gevolgen van het niet indienen van een zienswijze.
Rol van de Raad
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de conceptjaarrekening. Dit is een adviserende rol, waarbij de zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de WM8KTD.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de budgetoverschrijdingen en de extra financiële bijdragen die worden gevraagd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat wel specifieke en meetbare financiële gegevens, maar mist concrete doelstellingen en tijdsgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet indienen van een zienswijze zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarrekening 2018 van de WM8KTD.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale extra bijdrage van €2.210.000 gevraagd van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het voorstel geeft aan dat deze bijdragen al zijn opgenomen in de jaarrekeningen van de gemeenten, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor de extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptjaarrekening 2018 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Correcties Accountantscontrole Frictiekosten Bijdrage Overschrijding ICT correcties Administratieve verwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Conceptbegroting 2020-2023 Werkmaatschappij Achtkarspelen/ Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2020-2023 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). De gemeenteraad en het college hebben de mogelijkheid om op basis van artikel 30 van de Gemeenschappelijke Regeling een reactie te geven op de begroting. Het Algemeen Bestuur van de WM8KTD zal deze zienswijzen meenemen in hun definitieve besluitvorming op 9 juli 2019. De begroting is opgesteld volgens de uitgangspunten van het 3C-scenario en bevat geen nieuw beleid. Eventuele wijzigingen in de begroting zullen later worden behandeld. De samenwerking tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is financieel vertaald in de begroting, met bijdragen van respectievelijk € 15.363.000 en € 14.174.000. De definitieve begroting moet uiterlijk 15 juli 2019 naar de provincie Fryslân worden verzonden.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om gjin sicht op de ûntwerp begroting 2020-2023 fan de Werkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD) yn te tsjinjen. De ried en it kolleezje hawwe de mooglikheid om op basis fan artikel 30 fan de Gemeenschappelijke Regeling in reaksje te jaan op de begroting. It Algemien Bestjoer fan de WM8KTD sil dizze sichten mei nimme yn harren definitieve beslútfoarming op 9 july 2019. De begroting is opsteld neffens de útgongspunten fan it 3C-scenario en befettet gjin nij belied. Eventuele feroaringen yn de begroting sille letter behannele wurde. De gearwurking tusken de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is finansjeel oerset yn de begroting, mei bydragen fan respektivelik € 15.363.000 en € 14.174.000. De definitive begroting moat uiterlik 15 july 2019 nei de provinsje Fryslân wurde ferstjoerd.
-
06 - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2020-2023 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2020-2023 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel biedt de gemeenteraad en het college de mogelijkheid om een zienswijze te geven op de conceptbegroting voor de jaren 2020-2023 van de werkmaatschappij 8KTD. De begroting is opgesteld volgens de uitgangspunten van de 3C-variant en moet tijdig worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur (AB) van de WM8KTD. De raad wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, zodat de begroting zonder wijzigingen kan worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, financiële details en de procedure voor het indienen van een zienswijze beschrijft. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze wil indienen op de conceptbegroting. Het niet indienen van een zienswijze betekent instemming met de voorgestelde begroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor het indienen van zienswijzen en het vaststellen van de begroting. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van specifieke doelen of resultaten, omdat het voornamelijk procedureel van aard is. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de conceptbegroting 2020-2023 van de werkmaatschappij 8KTD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van inwoners- of overheidsparticipatie, behalve dat de raden van beide gemeenten betrokken zijn bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden duidelijk beschreven. De begroting is opgesteld volgens de BBV-grondslagen en de bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zijn gespecificeerd. De begrotingsomvang neemt toe van € 22 miljoen naar € 29 miljoen, maar niet alle mutaties hebben effect op het saldo van de gemeenten. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, maar de begroting is gebaseerd op de door de raden gekozen 3C-variant.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2020-2023 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Tytsjerksteradiel Begrotingswijziging Samenwerking Gemeenschappelijke Regeling Algemeen Bestuur Financiële vertaling Doorontwikkeling organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Vaststellen bestemmingsplan ‘Veegplan Achtkarspelen’
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt voorgesteld om het bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen' vast te stellen voor vijf locaties binnen de gemeente. Dit plan maakt de voorgestelde ontwikkelingen op deze locaties planologisch mogelijk. Het bestemmingsplan is eerder behandeld in raadsvergaderingen in 2018 en heeft ter inzage gelegen voor inspraakreacties. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het voorontwerp, waaronder aanpassingen voor woonschepen en een ecologisch onderzoek. Er is één zienswijze ingediend door omwonenden, maar deze heeft niet geleid tot verdere wijzigingen. Het plan omvat ook een nieuw welstandskader en er is geen uitgebreide milieueffectrapportage nodig. De vaststelling van het plan wordt bekendgemaakt via diverse kanalen en er is nog een beroepstermijn van zes weken. Alternatieven zijn het niet vaststellen van het plan of het verwijderen van een locatie uit het plan.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt foarsteld om it bestimmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen' fêst te stellen foar fiif lokaasjes binnen de gemeente. Dit plan makket de foarstelde ûntwikkelingen op dizze lokaasjes planologysk mooglik. It bestimmingsplan is earder behannele yn riedsfergaderingen yn 2018 en hat ter ynseage lein foar ynspraakreaksjes. Der binne in pear feroaringen trochfierd yn fergeliking mei it foaroarûntwerp, lykas oanpassingen foar wenboatsjes en in ekologysk ûndersyk. Der is ien beskôging yntsjinne troch omwenners, mar dizze hat net liede ta fierdere feroaringen. It plan befettet ek in nij welstânskader en der is gjin útwreide miljeueffektûndersyk nedich. De fêststelling fan it plan wurdt bekendmakke fia ferskate kanalen en der is noch in beropstermyn fan seis wiken. Alternativen binne it net fêststellen fan it plan of it fuortheljen fan in lokaasje út it plan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen'
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Veegplan Achtkarspelen'. Dit plan maakt de planologische ontwikkelingen op vijf locaties binnen de gemeente Achtkarspelen mogelijk. Het omvat wijzigingen in bestemmingen, zoals het toekennen van een tuinbestemming aan een wal voor woonschepen en het vergroten van ligplaatsen. Er is een ecologisch onderzoek uitgevoerd en een nieuw welstandskader opgesteld. Het plan is bedoeld om de beoogde invulling van de locaties te faciliteren zonder dat een uitgebreide milieueffectrapportage (MER) nodig is.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen, de reacties op zienswijzen, en de juridische en ecologische overwegingen. Echter, de financiële dekking en participatieprocessen hadden uitgebreider gedocumenteerd kunnen worden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief het welstandskader. Het college bereidt het plan voor en legt het ter besluitvorming voor aan de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de wijzigingen en het welstandskader. Er moet ook worden besloten of er een exploitatieplan of plan-MER nodig is.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële implicaties en de participatie-uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de bijbehorende wijzigingen vast te stellen, evenals het welstandskader. Er moet ook worden besloten om geen exploitatieplan of plan-MER vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met omwonenden, maar de details en uitkomsten van deze participatie zijn beperkt gedocumenteerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien het ecologisch onderzoek dat is uitgevoerd. Het voorstel concludeert dat er geen uitgebreide MER nodig is, wat impliceert dat de ecologische impact beperkt is.
Financiële Gevolgen:
De financiële uitvoerbaarheid is verzekerd door de grondexploitatiebegroting, maar er is weinig detail over hoe de kosten precies worden gedekt. Het voorstel verwijst naar eerdere raadsbesluiten voor financiële details, wat de transparantie vermindert.
In conclusie, het voorstel is gedetailleerd en goed onderbouwd, maar kan verbeterd worden in de documentatie van financiële en participatieaspecten. De raad moet zorgvuldig overwegen of de voorgestelde wijzigingen en het ontbreken van een exploitatieplan en plan-MER gerechtvaardigd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Veegplan Fûgelkamp Zienswijzennota Welstandskader Woningbouwlocatie Omwonenden Ecologisch onderzoek Ruimtelijke aspecten GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Statutenwijziging ROOBOL
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om in te stemmen met een statutenwijziging van Stichting ROOBOL. Deze wijziging is nodig om een samenwerkingsschool op wettelijke basis te realiseren in Holwerd, waar zowel openbaar als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Dit initiatief is een reactie op dalende leerlingenaantallen in Noordoost Fryslân en beoogt de onderwijskwaliteit en keuzevrijheid voor ouders te waarborgen. De gewijzigde statuten zijn al goedgekeurd door de GMR en de Raad van Toezicht. Met instemming van de gemeenteraden kan de school formeel worden aangemeld bij DUO. Het voorstel wordt ondersteund door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen en zal worden besproken in de raadsvergadering van 4 juli 2019.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om yn te stimmen mei in statutenwiziging fan Stichting ROOBOL. Dizze wiziging is nedich om in gearwurkingskoalle op wetlik basis te realisearjen yn Holwert, dêr't sawol iepenbier as bysûnder ûnderwiis oanbean wurdt. Dit ynisjatyf is in reaksje op dalende learlingeaantallen yn Noardeast Fryslân en hat as doel de ûnderwiiskwaliteit en karfrijheid foar âlders te wierbôrgjen. De wizige statuten binne al goedkard troch de GMR en de Ried fan Tafersjoch. Mei ynstimming fan de gemeenterieden kin de skoalle offisjeel oanmeld wurde by DUO. It foarstel wurdt stipe troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen en sil besprutsen wurde yn de riedsfergadering fan 4 july 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Statutenwijziging ROOBOL". Het voorstel vraagt de gemeenten Dantumadiel, Achtkarspelen en Noardeast Fryslân om in te stemmen met de gewijzigde statuten van Stichting ROOBOL. Deze wijziging is noodzakelijk om een samenwerkingsschool op wettelijke basis te realiseren, waarin zowel openbaar als bijzonder onderwijs wordt aangeboden. Dit is een reactie op de dalende leerlingenaantallen in de regio Noordoost Fryslân, waardoor samenwerking tussen schoolbesturen essentieel is geworden om de onderwijskwaliteit en keuzevrijheid te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voordelen van de statutenwijziging uiteenzet. Het bevat de context, de juridische vereisten en de verwachte effecten van de wijziging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de statutenwijziging goed te keuren, zoals vereist door artikel 16 lid 1 van de statuten van Stichting ROOBOL.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de samenwerking en de oprichting van een samenwerkingsschool steunen als antwoord op de dalende leerlingenaantallen en de behoefte aan diversiteit in onderwijsaanbod.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste uitkomst (goedkeuring van de statutenwijziging). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de geplande besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de statutenwijziging van Stichting ROOBOL goed te keuren.
Participatie:
De gewijzigde statuten zijn ter instemming voorgelegd aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en ter goedkeuring aan de Raad van Toezicht, die beide hun instemming hebben gegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het behoud van onderwijsvoorzieningen in krimpregio's, hoewel het niet expliciet als zodanig wordt benoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Statutenwijziging Samenwerkingsschool Noordoost Fryslân Onderwijs Leerlingenaantallen Holwerd Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) Openbaar en bijzonder onderwijs PCBO ArlantaVerfijning van de zoekopdracht: