26-05-2016 Raadsvergadering
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 21 april 2016
Agendapunt 5 Vaststelling bestemmingsplan Harkema - De Singel 45
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten het bestemmingsplan voor De Singel 45 in Harkema vast te stellen. Dit besluit maakt de bouw van een nieuwe vrijstaande woning mogelijk, waarvoor de agrarische bestemming van het perceel deels wordt gewijzigd naar Wonen en Tuin. Het plan is positief beoordeeld in de notitie ‘Bebouwing in dorpslinten’ en past binnen het woningbouwprogramma 2014-2020. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode, en de enige ontvangen reactie van Wetterskip Fryslân is verwerkt. Het woon- en leefklimaat is als 'redelijk goed' beoordeeld ondanks nabijgelegen veehouderijen. Het welstandskader is aangepast naar gebiedsnummer 5, passend bij de lintbebouwing. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, aangezien de kosten via afzonderlijke vergunningen zijn gewaarborgd. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning worden gecoördineerd behandeld en liggen ter inzage voor beroep bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten it bestimmingsplan foar De Singel 45 yn Harkema fêst te stellen. Dit beslút makket de bou fan in nije frijsteand hûs mooglik, wêrfan't de agraryske bestimming fan it perceel diels feroare wurdt nei Wonen en Tún. It plan is posityf beoardiele yn de notysje 'Bebouwing in dorpslinten' en past binnen it wenbouprogramma 2014-2020. Der binne gjin sjenings yntsjinne yn 'e ynspraakperioade, en de iennichste ûntfongen reaksje fan Wetterskip Fryslân is ferwurke. It wen- en libbensklimaat is as 'redelijk goed' beoardiele ûndanks neistlizzende feeboerderijen. It welstânskader is oanpast nei gebietsnûmer 5, passend by de lintbebouwing. Der wurdt gjin exploitatieplan fêststeld, om't de kosten fia aparte fergunningen garandearre binne. It bestimmingsplan en de omjouwingsfergunning wurde koördinearre behannele en lizze ter ynseach foar berop by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan Harkema - De Singel 45
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor de bouw van een nieuwe vrijstaande woning aan De Singel 45 in Harkema. De agrarische bestemming van het perceel wordt gewijzigd naar Wonen en Tuin. Het plan is positief beoordeeld in de notitie ‘Bebouwing in dorpslinten’ en past binnen het woningbouwprogramma 2014-2020. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode. Het welstandskader wordt aangepast om aan te sluiten bij de bestaande lintbebouwing. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, aangezien de kosten via afzonderlijke vergunningen zijn gewaarborgd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de planologische wijzigingen, de inspraakprocedure, en de financiële en juridische aspecten.
Rol van de Raad
De raad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Het college heeft de voorbereidingen getroffen en het voorstel aan de raad voorgelegd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de wijziging van de bestemming van het perceel en de aanpassing van het welstandskader. Er moet ook worden besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, het welstandskader aan te passen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Er is participatie geweest in de vorm van een inspraakperiode, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Dit suggereert dat er weinig tot geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien het een particulier initiatief betreft. De initiatiefnemer betaalt leges voor de bestemmingsplanprocedure en de omgevingsvergunning. Er is een overeenkomst voor planschade afgesloten. De kosten voor de inrit en riolering zijn via afzonderlijke vergunningen gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Harkema - De Singel 45 Woningbouw Vrijstaande woning Welstandskader Omgevingsvergunning Bebouwing in dorpslinten Geurbelasting Woningbouwprogramma 2014-2020 Omgekeerde werking GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1 Amendement CU en CDA inzake niet relevante verwijzing verwijderen uit raadsvoorstel
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 26 mei 2016 werd een amendement besproken met betrekking tot het bestemmingsplan Harkema – De Singel 45. Het amendement stelde voor om een niet relevante verwijzing naar geurbelasting en een niet bestaande geurverordening uit het raadsvoorstel te verwijderen. De tekst in kwestie beschreef de geurbelasting van veehouderijen in de buurt en beoordeelde het woon- en leefklimaat als 'redelijk goed'. Het amendement werd ingediend door de CU-fractie, CDA-fractie, Klaas Antuma en Meindert Talma. Bij de stemming stemden CDA, CU en VVD voor het amendement, terwijl FNP, GBA en PvdA tegen stemden. Het amendement werd uiteindelijk verworpen.
Samenvatting
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen op 26 maaie 2016 waard in amendemint besprutsen mei betrekking ta it bestimmingsplan Harkema - De Singel 45. It amendemint stelde foar om in net relevante ferwizing nei geurbelêsting en in net besteande geurferoardening út it riedsfoarstel te ferwiderjen. De tekst dêr't it om gie, beskriuwde de geurbelêsting fan feeboerderijen yn 'e buert en beoardiele it wen- en libbensklimaat as 'redelik goed'. It amendemint waard yntsjinne troch de CU-fraksje, CDA-fraksje, Klaas Antuma en Meindert Talma. By de stimming stimden CDA, CU en VVD foar it amendemint, wylst FNP, GBA en PvdA tsjin stimden. It amendemint waard úteinlik ferworpen.
-
05 - Amendement CU en CDA inzake niet relevante verwijzing verwijderen uit raadsvoorstel - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het verwijderen van een niet relevante verwijzing uit het raadsvoorstel voor de vaststelling van het bestemmingsplan Harkema – De Singel 45. Het amendement stelt voor om een tekstpassage en voetnoot te schrappen die verwijzen naar een niet-bestaande geurverordening en geurbeleid voor intensieve veehouderij. De indieners van het amendement, de CU-fractie, CDA-fractie, Klaas Antuma en Meindert Talma, betogen dat deze verwijzing niet kan worden gebruikt om het woon- en leefklimaat te duiden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op het verwijderen van een specifieke tekstpassage en voetnoot. Het lijkt volledig in de context van wat het beoogt te wijzigen, namelijk het verwijderen van niet-relevante informatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijziging in het raadsvoorstel wordt aangenomen. Dit vereist een stemming over het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het eens zijn met de indieners dat de verwijzing naar de niet-bestaande geurverordening en geurbeleid irrelevant is en verwijderd moet worden.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijziging. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op een specifieke raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet stemmen over het aannemen of verwerpen van het amendement. In dit geval is het amendement verworpen met 12 stemmen tegen en 8 voor.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het richt zich uitsluitend op de verwijdering van een tekstpassage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op de verwijdering van een verwijzing naar geurbeleid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit amendement, aangezien het alleen betrekking heeft op de tekstuele inhoud van het raadsvoorstel. Er wordt ook geen dekking voor eventuele kosten genoemd, omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Harkema De Singel 45 Geurbelasting Veehouderijen Woon- en leefklimaat Geurhindertabellen Handreiking Wgv Geurverordening Geurbeleid Intensieve veehouderijVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
De tekst betreft een opiniërend raadsvoorstel over de oprichting van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Het voorstel is een reactie op een motie van de raad van 10 maart 2016 en bevat details over de organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, en de start van een pilotproject genaamd "Grien". Het doel is om werkzoekenden een plek te bieden waar ze van waarde kunnen zijn en om het groenonderhoud zelf uit te voeren, wat financieel haalbaar lijkt. De herstructurering van Caparis, waaronder de overname van het groenonderhoud valt, is complex en verloopt in stappen. Het project blijft binnen de beschikbare financiële middelen en burgerparticipatie wordt verwacht zodra de MOA van start gaat. Het vervolgtraject omvat het aantrekken van een kwartiermaker en het uitvoeren van deelprojecten.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in opinyjend riedsfoarstel oer de oprjochting fan de Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA), sa't opnommen yn it koalysjeakkoart. It foarstel is in reaksje op in motyf fan de ried fan 10 maart 2016 en befettet details oer de organisaasjestruktuer, taken, finansjele gefolgen, en de start fan in pilotprojekt neamd "Grien". It doel is om wurksikers in plak te bieden dêr't se fan wearde wêze kinne en om it grienûnderhâld sels út te fieren, wat finansjeel mooglik liket. De herstrukturaasje fan Caparis, dêr't ûnder oaren de oernimming fan it grienûnderhâld ûnder falt, is kompleks en ferloopt yn stappen. It projekt bliuwt binnen de beskikbere finansjele middels en boargerspartisipaasje wurdt ferwachte as de MOA fan start giet. It ferfolchtraject befettet it oantrekken fan in kwartiermakker en it útfieren fan dielprojekten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)". Het voorstel betreft de oprichting van de MOA, een initiatief uit het coalitieakkoord, dat werkzoekenden een plek biedt waar ze van waarde kunnen zijn. Het college heeft een opiniërend raadsvoorstel opgesteld, zoals verzocht door de raad. Het voorstel omvat de organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, en de start van een pilot voor groenbeheer. De herstructurering van Caparis, inclusief de overname van groenbeheer, is een complex proces dat geen extra kosten met zich mee zou moeten brengen. Burgerparticipatie is gewenst zodra de MOA van start gaat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de gevraagde elementen zoals organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties en planning bevat. Echter, de details over de uitvoering en de betrokkenheid van stakeholders kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een opiniërende rol en moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Ze moeten ook toezien op de voortgang en uitvoering van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de oprichting van de MOA en de bijbehorende financiële en organisatorische aspecten. Ze moeten ook overwegen hoe de MOA past binnen bredere beleidsdoelen zoals werkgelegenheid en sociale inclusie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van de herstructurering van Caparis kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de oprichting van de MOA en de voorgestelde plannen en structuren goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie gewenst is zodra de MOA operationeel is, maar biedt geen details over hoe dit zal worden vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van het groenbeheer. Het voorstel impliceert dat de MOA een rol kan spelen in duurzaam beheer van openbare ruimtes.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de uitvoering binnen de beschikbare middelen blijft en dat eerdere businesscases aantonen dat het financieel dekkend kan zijn. Er is echter een voorbehoud gemaakt voor mogelijke nieuwe inzichten die kunnen ontstaan tijdens de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Coalitieakkoord Organisatiestructuur Taakstelling Financiële consequentie Pilot Groen Werkzoekenden Herstructurering Caparis WSW (Wet sociale werkvoorziening) BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ontwerpbegroting 2017 GR hûs en hiem
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten in te stemmen met de Ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", die zich richt op welstandsadvisering en monumentenzorg in Friesland. Er wordt geen zienswijze ingediend. De begroting past binnen het bestaande financiële kader en er worden geen tariefsverhogingen verwacht voor 2017. Hûs en hiem werkt aan een flexibele organisatie om in te spelen op een daling van adviesaanvragen. De kosten voor de gemeente zijn kostenneutraal, aangezien deze worden doorberekend in de bouwleges. Het beschikbare budget voor welstandsadviezen bedraagt € 30.603 en wordt opgenomen in de gemeentelijke programmabegroting 2017. Na de raadsvergadering wordt hûs en hiem geïnformeerd over het besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting 2017 fan de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", dy't him rjochtet op wolstânadvys en monumintsoarg yn Fryslân. Der wurdt gjin sichtwize yntsjinne. De begroting past binnen it besteande finansjele kader en der wurde gjin tariefsferhegingen ferwachte foar 2017. Hûs en hiem wurket oan in fleksibele organisaasje om yn te spyljen op in daling fan advysoanfragen. De kosten foar de gemeente binne kostenneutraal, om't dizze trochrekene wurde yn de bouleges. It beskikbere budzjet foar wolstânadvizen bedraacht € 30.603 en wurdt opnommen yn de gemeentlike programmabegroting 2017. Nei de riedsfergadering wurdt hûs en hiem ynformaasje jûn oer it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2017 GR hûs en hiem". Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerpbegroting voor 2017 van de gemeenschappelijke regeling "hûs en hiem", die zich richt op welstandsadvisering en monumentenzorg in Friesland. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd in te stemmen met de begroting en geen zienswijze in te dienen. De begroting is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien de kosten worden doorberekend in de bouwleges. Hûs en hiem werkt aan een flexibele organisatie om in te spelen op het teruglopen van adviesaanvragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële en organisatorische aspecten van de ontwerpbegroting behandelt. Het biedt inzicht in de verwachtingen voor 2017 en de financiële neutraliteit voor de gemeente.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de ontwerpbegroting te beoordelen en te besluiten of zij hiermee instemt en of er een zienswijze moet worden ingediend. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de ontwerpbegroting en het besluit om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de huidige aanpak en financiële planning van hûs en hiem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere gemeentelijke doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit van de organisatie kan een punt van aandacht zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpbegroting en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie toegepast of nodig geacht voor dit voorstel, gezien de technische en financiële aard ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de begroting kostenneutraal is voor de gemeente. De kosten worden doorberekend in de bouwleges, waardoor er geen directe impact op de gemeentelijke financiën is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2017 Hûs en Hiem Welstandsadviezen Gemeenschappelijke regeling Monumentenzorg Bouwleges Flexibele organisatie Adviesaanvragen Kostenneutraal Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Conceptbegroting 2017 en conceptmeerjarenraming 2018 – 2020 van Recreatieschap De Marrekrite
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft ingestemd met de conceptbegroting 2017 en de conceptmeerjarenraming 2018-2020 van Recreatieschap De Marrekrite. De Marrekrite beheert recreatieve voorzieningen zoals ligplaatsen, fietsknooppunten en wandelpaden in de provincie Fryslân. De deelnemersbijdrage voor Achtkarspelen blijft gelijk aan die van 2015, namelijk €13.398, verdeeld over water- en landrecreatie. Er is echter een extra bijdrage van €1.772,76 voor het onderhoud van fiets- en wandelknooppunten, wat het totale budget iets verhoogt. De Marrekrite wil de kosten voor waterrecreatie verlagen door het aantal aanlegvoorzieningen te verminderen, zonder de kwaliteit te beïnvloeden. De reserves van De Marrekrite zullen licht dalen door toekomstige vervangingskosten, maar de deelnemersbijdrage hoeft niet te worden verhoogd. Het besluit is op 26 mei 2016 in de gemeenteraad vastgesteld.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat ynstimd mei de konseptbegroting 2017 en de konseptmearjierrenraming 2018-2020 fan Recreatieschap De Marrekrite. De Marrekrite behearret rekreative foarsjennings lykas lizplakken, fytsknooppunten en kuierpaadsjes yn de provinsje Fryslân. De dielnimmersbydrage foar Achtkarspelen bliuwt itselde as dy fan 2015, nammentlik €13.398, ferdield oer wetter- en lândrekreaasje. Der is lykwols in ekstra bydrage fan €1.772,76 foar it ûnderhâld fan fyts- en kuierknooppunten, wat it totale budzjet wat ferheget. De Marrekrite wol de kosten foar wetterrekreaasje ferleegje troch it oantal oanlizfoarsjennings te fermeitsjen, sûnder de kwaliteit te beynfloedzjen. De reserves fan De Marrekrite sille wat dalje troch takomstige ferfangingskosten, mar de dielnimmersbydrage hoecht net ferhege te wurden. It beslút is op 26 maaie 2016 fêststeld yn de gemeenteried.
-
08 - A - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2017 en concept meerjarenraming 2018 2020 van Recreatieschap De Marrekrite.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptbegroting 2017 en conceptmeerjarenraming 2018 – 2020 van Recreatieschap De Marrekrite". Het document presenteert de financiële plannen van De Marrekrite, een organisatie die recreatieve voorzieningen in Friesland beheert. De begroting voor 2017 en de meerjarenraming tot 2020 worden besproken, waarbij de nadruk ligt op het behoud van de huidige deelnemersbijdrage. Er wordt voorgesteld om de capaciteit van waterrecreatievoorzieningen te verminderen om kosten te besparen zonder kwaliteitsverlies. De gemeente Achtkarspelen wordt gevraagd akkoord te gaan met de conceptbegroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en argumenten voor de voorgestelde maatregelen. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de geplande aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol en kan een zienswijze geven over de begroting. Het uiteindelijke besluit ligt bij het Algemeen Bestuur van De Marrekrite.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begroting en de bijbehorende maatregelen, zoals de vermindering van waterrecreatievoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en geplande maatregelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning tot 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de conceptbegroting en de meerjarenraming.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het efficiënter beheren van recreatievoorzieningen kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De deelnemersbijdrage blijft gelijk, maar er is een extra bijdrage voor onderhoud van fiets- en wandelknooppunten. De reserves van De Marrekrite zullen dalen door vervangingsopgaven. De dekking komt deels uit bestaande reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Marrekrite Conceptbegroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Waterrecreatie Landrecreatie Deelnemersbijdrage Onderhoud fietsknooppunten Onderhoud wandelknooppunten Algemeen Bestuur Begroting vaststellenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Vaststelling Bestemmingsplan Tenniscomplex Harkema en welstandskader Sport- en groenvoorzieningen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten om het bestemmingsplan voor het Tenniscomplex Harkema vast te stellen. Dit besluit volgt op een inspraakperiode waarin één zienswijze werd ingediend, die echter geen aanleiding gaf tot aanpassing van het plan. Het nieuwe bestemmingsplan maakt de bouw van een tenniscomplex mogelijk, aansluitend op het sportcomplex De Bosk, ondanks dat dit in strijd is met het huidige bestemmingsplan en welstandskader. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de gronden eigendom zijn van de gemeente en er budget beschikbaar is gesteld. Het nieuwe welstandskader voor sport- en groenvoorzieningen wordt van toepassing verklaard en opgenomen in de herziene Welstandsnota. De besluiten worden bekendgemaakt in de Staatscourant en op de gemeentelijke website, waarna er zes weken beroep kan worden ingesteld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten om it bestimmingsplan foar it Tenniscomplex Harkema fêst te stellen. Dit beslút folget op in ynspraakperioade dêr't ien beswierskrift yntsjinne waard, mar dat dochs net liede ta oanpassing fan it plan. It nije bestimmingsplan makket de bou fan in tenniscomplex mooglik, oanslútend op it sportcomplex De Bosk, ûndanks dat dit yn striid is mei it hjoeddeiske bestimmingsplan en wolstânskader. Der is gjin exploitaasjeflan nedich omdat de grûnen eigendom binne fan de gemeente en der budzjet beskikber steld is. It nije wolstânskader foar sport- en grienfoarsjennings wurdt fan tapassing ferklearre en opnommen yn de herziene Wolstânsgids. De besluten wurde bekendmakke yn de Staatscourant en op de gemeentlike webside, wêrnei der seis wiken berop ynsteld wurde kin.
-
09 - A - Raadsvoorstel - Vaststelling bestemmingsplan Tenniscomplex Harkema en welstandskader Sport- en groenvoorzieningen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan Tenniscomplex Harkema
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Tenniscomplex Harkema en welstandskader Sport- en groenvoorzieningen." Het plan beoogt de ontwikkeling van een tenniscomplex naast het sportcomplex De Bosk in Harkema. Dit vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan en een nieuw welstandskader, aangezien de huidige plannen niet passen binnen de bestaande kaders. Er is één zienswijze ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan, maar deze heeft niet geleid tot aanpassingen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het bestemmingsplan en het welstandskader ongewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en overwegingen bevat voor de vaststelling van het bestemmingsplan en het welstandskader. Het bevat een samenvatting van de inspraakreacties en de gemeentelijke standpunten, evenals de juridische en procedurele context.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen en welstandscriteria vast te stellen. In dit geval moet de raad besluiten over de vaststelling van het bestemmingsplan en het nieuwe welstandskader.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en het welstandskader, ondanks de ingediende zienswijze. Dit omvat de afweging tussen ruimtelijke ontwikkeling en de bezwaren van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen besluiten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor inspraak en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ingediende zienswijze ongegrond te verklaren, het bestemmingsplan en het welstandskader ongewijzigd vast te stellen, en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest en dat er overleg is geweest met relevante instanties. Er is één inspraakreactie ontvangen, die niet tot aanpassingen heeft geleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op ruimtelijke ordening en welstand.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, aangezien de gronden in eigendom van de gemeente zijn en er al budget beschikbaar is gesteld voor het plan. Hierdoor is een exploitatieplan niet noodzakelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Tenniscomplex Harkema Welstandskader Zienswijze Inspraakreactie Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordening Exploitatieplan Sport- en groenvoorzieningen WelstandsnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Conceptbegrotingswijziging 2016 en conceptbegroting 2017 GR SW Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten om in te stemmen met de conceptbegrotingswijziging voor 2016 en de conceptbegroting voor 2017 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. De begrotingswijziging voor 2016 was nodig vanwege een hogere uitstroom van SW-medewerkers, wat leidde tot een lagere bezetting en een daling van de gemeentelijke bijdrage. Voor 2017 zijn er verschillende uitgangspunten vastgesteld, waaronder een verdere daling van het aantal SW-medewerkers door natuurlijk verloop en beleidsbeslissingen. De gemeentelijke bijdrage per SW-medewerker daalt, maar er is een subsidietekort dat door de gemeenten moet worden opgevangen. De raad heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de begrotingen. De financiële situatie van Caparis NV, een betrokken organisatie, is positief, wat mogelijk invloed heeft op de dekking van het subsidietekort. Gemeenteraden kunnen tot 15 juni 2016 hun zienswijzen indienen, waarna op 1 juli 2016 de behandeling en goedkeuring van de begrotingen door het Algemeen Bestuur plaatsvindt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten om yn te stimmen mei de konseptbegrotingswiziging foar 2016 en de konseptbegroting foar 2017 fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. De begrotingswiziging foar 2016 wie needsaaklik fanwege in hegere útstream fan SW-mitwurkers, wat liede ta in leger besetting en in daling fan de gemeentlike bydrage. Foar 2017 binne ferskillende útgongspunten fêststeld, ûnder oaren in fierdere daling fan it tal SW-mitwurkers troch natuerlik ferloop en beliedsbesluten. De gemeentlike bydrage per SW-mitwurker daalt, mar der is in subsydzjetekôrt dat troch de gemeenten opfongen wurde moat. De ried hat besletten gjin sicht op de begrotingen yn te tsjinjen. De finansjele situaasje fan Caparis NV, in belutsen organisaasje, is posityf, wat mooglik ynfloed hat op de dekking fan it subsydzjetekôrt. Gemeenterieden kinne oant 15 juny 2016 har sichten yntsjinje, wêrnei op 1 july 2016 de behanneling en goedkar fan de begrotingen troch it Algemien Bestjoer plakfynt.
-
10 - A - Raadsvoorstel - Conceptbegrotingswijziging 2016 en conceptbegroting 2017 GR SW Fryslân .pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegrotingswijziging 2016 en conceptbegroting 2017 GR SW Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de begrotingswijziging voor 2016 en de conceptbegroting voor 2017 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (SW) Fryslân. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege een hogere uitstroom van SW-medewerkers, wat leidt tot een lagere bezetting en een daling van de gemeentelijke bijdrage. De begroting voor 2017 houdt rekening met een verdere daling van het aantal SW-medewerkers en de financiële gevolgen daarvan. Gemeenteraden kunnen tot 15 juni 2016 hun zienswijze indienen, maar het college van Achtkarspelen ziet hier geen aanleiding toe. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorstellen zonder zienswijze.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen, zoals de effecten van de Wet Tegemoetkomingen Loondomein.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van en in te stemmen met de begrotingswijzigingen en geen zienswijze in te dienen. Dit is een opiniërende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijzigingen en of zij al dan niet een zienswijze willen indienen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de financiële bijdrage van de gemeente en de toekomst van de SW-medewerkers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over toekomstige aanpassingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de conceptbegrotingswijziging 2016 en de conceptbegroting 2017, en geen zienswijze in te dienen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar biedt gemeenteraden de mogelijkheid om hun zienswijze in te dienen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een daling van de gemeentelijke bijdrage en een verwacht subsidietekort. De dekking van het tekort wordt deels opgevangen door onttrekkingen aan de algemene middelen en mogelijke toekomstige wijzigingen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegrotingswijziging 2016 Conceptbegroting 2017 Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân SW-medewerkers Uitstroom Subsidietekort Sociale Werkvoorziening Transitievergoeding Loonkosten Caparis NVVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.1 Motie FNP, GBA en PvdA oer Werstrukturearring NV Caparis
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 een motie aangenomen met betrekking tot de herstructurering van NV Caparis. De motie roept het college op om de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van NV Caparis aan te sporen zich te houden aan de afspraken over de herstructureringsplannen en deze zo snel mogelijk uit te voeren. Het doel is om te voorkomen dat de versnelde afbouw van SW-medewerkers stagneert door eerdere problemen. Zodra de overname van SW-medewerkers door de gemeenten is gerealiseerd, wordt verwacht dat het arbeidsklimaat rustiger en stabieler zal worden. De motie werd gesteund door de fracties van CDA, CU, FNP, GBA, PvdA en VVD, terwijl de heer Van Oosten van de CU tegenstemde. De motie is ondertekend door de fracties van FNP, GBA en PvdA.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 in motie oannommen mei betrekking ta de herstrukturaasje fan NV Caparis. De motie ropt it kolleezje op om de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) fan NV Caparis oan te sporen om har te hâlden oan de ôfspraken oer de herstrukturaasjeplannen en dizze sa gau mooglik út te fieren. It doel is om te foarkommen dat de fersnelde ôfbou fan SW-meiwurkers stagneart troch eardere problemen. As de oernamme fan SW-meiwurkers troch de gemeenten realisearre is, wurdt ferwachte dat it arbeidsklimaat rêstiger en stabieler wurde sil. De motie waard stipe troch de fraksjes fan CDA, CU, FNP, GBA, PvdA en VVD, wylst de hear Van Oosten fan de CU tsjinstimme. De motie is ûndertekene troch de fraksjes fan FNP, GBA en PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de "Werstrukturearring NV Caparis" en roept het college op om de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van NV Caparis aan te sporen zich te houden aan de afspraken over de herstructureringsplannen en deze zo snel mogelijk te realiseren. De motie benadrukt het belang van een versnelde afbouw en overname van SW-medewerkers door gemeenten om stagnatie te voorkomen en een stabieler arbeidsklimaat te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de gewenste acties beschrijft. Echter, details over de specifieke afspraken en de exacte plannen voor herstructurering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en aansturende rol door het college op te roepen actie te ondernemen richting NV Caparis en de voortgang van de herstructurering te monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de herstructureringsplannen van NV Caparis steunen en of zij de druk op de AVA willen opvoeren om deze plannen te versnellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke deadlines en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college opdracht geven om de AVA van NV Caparis aan te sporen tot actie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders of betrokkenen, zoals de SW-medewerkers zelf, in het herstructureringsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of de herstructurering kosten met zich meebrengt en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werstrukturearring NV Caparis SW-meiwurkers Oername Gemeenten Arbeidsklimaat Fersnelde ôfbou Realisaasje Perikelen StabiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Grip op het Sociaal Domein
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om het plan "Grip op het Sociaal Domein" te bespreken en het college van een zienswijze te voorzien. Sinds 1 januari 2015 zijn verschillende zorgtaken overgeheveld naar gemeenten, wat uitdagingen met zich meebracht, vooral op het gebied van jeugdzorg. Het plan is ontwikkeld om meer inzicht en controle te krijgen over het Sociaal Domein, zowel financieel als inhoudelijk, en om verantwoording af te kunnen leggen aan de gemeenteraad en inwoners. Het plan bevat management-, sturings- en verantwoordingsinformatie en monitoringselementen. Het is opgesteld na overleg met betrokkenen binnen de organisatie en moet bijdragen aan betere sturing en verantwoording binnen het Sociaal Domein. Er zijn echter uitdagingen, zoals autonome ontwikkelingen en open-einde-regelingen, die sturing bemoeilijken. Het plan is op 12 april 2016 vastgesteld door het DB van de Werkmaatschappij en wordt nu ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om it plan "Grip op it Maatskiplik Domein" te besprekken en it kolleezje fan in miening te foarsjen. Fanôf 1 jannewaris 2015 binne ferskate soarchtaken oerdroegen oan gemeenten, wat útdagings meibrachte, benammen op it mêd fan jeugdsoarch. It plan is ûntwikkele om mear ynsjoch en kontroale te krijen oer it Maatskiplik Domein, sawol finansjeel as ynhâldlik, en om ferantwurding ôf te kinnen lizzen oan de gemeenteried en ynwenners. It plan befettet management-, stjoerings- en ferantwurdingsynformaasje en monitorelementen. It is opsteld nei oerlis mei belutsenen binnen de organisaasje en moat bydrage oan bettere stjoering en ferantwurding binnen it Maatskiplik Domein. Der binne lykwols útdagings, lykas autonome ûntwikkelingen en iepen-ien-regelingen, dy't stjoering bemoeilikje. It plan is op 12 april 2016 fêststeld troch it DB fan de Wurkmienskip en wurdt no ter beslútfoarming oan de ried foarlein.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Grip op het Sociaal Domein". Het voorstel richt zich op het verbeteren van inzicht en controle over het Sociaal Domein binnen de gemeente, met name na de decentralisatie van zorgtaken naar gemeenten per 1 januari 2015. Het plan, opgesteld door BMC, biedt management-, sturings- en verantwoordingsinformatie en monitoringselementen om de effectiviteit en efficiëntie van het Sociaal Domein te verbeteren. Het doel is om beleidsmakers en uitvoerders beter te informeren, zodat zij adequaat kunnen sturen en verantwoorden. Het plan is tot stand gekomen na overleg met diverse betrokkenen binnen de organisatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide aanpak biedt voor het verkrijgen van meer grip op het Sociaal Domein. Het bevat duidelijke doelen, een plan van aanpak en betrokkenheid van verschillende stakeholders. Echter, de uitvoering kan bemoeilijkt worden door interne en externe factoren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is opiniërend en besluitvormend. De raad moet het plan bespreken en het college van een zienswijze voorzien. Uiteindelijk zal de raad het plan ter besluitvorming voorgelegd krijgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde aanpak en de periodiciteit van rapportages. Er moeten keuzes gemaakt worden over de prioriteiten binnen het Sociaal Domein en hoe om te gaan met de autonome ontwikkelingen en open-einde-regelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke doelen en indicatoren bevat. Echter, de haalbaarheid kan beïnvloed worden door externe factoren zoals wetswijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de open-einde-regelingen kunnen een uitdaging vormen voor de meetbaarheid en realisatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde aanpak en de zienswijze van het college.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door een brede aanpak te kiezen en uitvoerig overleg te voeren met betrokkenen zoals beleidsmedewerkers, portefeuillehouders en gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op efficiëntie en effectiviteit binnen het Sociaal Domein.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door de budgetten van het Sociaal Domein. Het plan beoogt meer grip te krijgen op de geldstromen, wat kan leiden tot verbeterde sturing en mogelijk kostenbesparingen. Echter, specifieke financiële details en dekking worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Grip Jeugdzorg Monitoring Sturing Verantwoording Onderzoek Indicatoren Werkmaatschappij ZorgaanbiedersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Conceptbegroting 2017 - 2020 werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten kennis te nemen van de conceptbegroting 2017-2020 van de werkmaatschappij 8KTD, die een samenwerking betreft tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De begroting toont een verschuiving naar een meer evenwichtige financiële inbreng van beide gemeenten vergeleken met het voorgaande jaar, hoewel er nog steeds een verschil bestaat. De raad heeft ervoor gekozen geen zienswijze in te dienen. De uiteindelijke begroting zal op 30 juni 2016 door het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij worden vastgesteld en vervolgens naar de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân worden verzonden. Het doel is om in de toekomst tot een evenwichtigere financiële bijdrage van beide gemeenten te komen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten om kennis te nimmen fan de konseptbegroting 2017-2020 fan de wurkmaatskippij 8KTD, dy't in gearwurking is tusken de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De begroting toant in ferskowing nei in mear evenwichtige finansjele ynbringing fan beide gemeenten fergeleken mei it foarige jier, al is der noch altyd in ferskil. De ried hat besletten gjin miening yn te tsjinjen. De úteinlike begroting sil op 30 juny 2016 fêststeld wurde troch it Algemien Bestjoer fan de wurkmaatskippij en dêrnei nei de Gedepeteerde Steaten fan de provinsje Fryslân wurde stjoerd. It doel is om yn de takomst ta in mear evenwichtige finansjele bydrage fan beide gemeenten te kommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegroting 2017-2020 werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting voor de werkmaatschappij 8KTD voor de jaren 2017-2020. De werkmaatschappij is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de conceptbegroting en eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. De begroting is gebaseerd op het 3C-scenario en streeft naar een evenwichtige financiële inbreng van beide gemeenten. Er zijn nog verschillen in de bijdragen van de gemeenten, maar deze zijn kleiner dan in de vorige begroting. De uiteindelijke begroting wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële bijdragen en de context van de samenwerking. Er is echter ruimte voor verbetering in de financiële vertaling van actuele ontwikkelingen en speerpunten.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om zijn zienswijze op de conceptbegroting te geven. Dit kan zowel mondeling in de vergadering als schriftelijk gebeuren. De raad kan ook voorstellen voor begrotingswijzigingen indienen na de vaststelling door het Algemeen Bestuur.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij wensen en bedenkingen willen indienen over de conceptbegroting. Dit kan invloed hebben op de uiteindelijke vaststelling van de begroting en de financiële inbreng van de gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële vertaling van speerpunten ontbreekt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onbalans in financiële bijdragen blijft een aandachtspunt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om kennis te nemen van de conceptbegroting en te bepalen of zij een zienswijze willen indienen. In dit geval is besloten geen zienswijze in te dienen.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op de terugkoppeling van eventuele zienswijzen aan de werkmaatschappij.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor de bijdragen van beide gemeenten. Er is echter sprake van een onbalans die nog niet volledig is opgelost. Er wordt geen specifieke dekking voor deze onbalans aangegeven, maar er wordt gestreefd naar een evenwichtige inbreng in de toekomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2017-2020 Werkmaatschappij 8KTD Tytsjerksteradiel Zienswijze Begrotingswijzigingen 3C scenario Gemeenschappelijke regeling (GR) Finânsjes Onbalans KostentoerekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.1 Motie PvdA, FNP en GBA inzake begroting in evenwicht met aantal inwoners per gemeente
-
12 - Motie PvdA, FNP en GBA inzake begroting in evenwicht met aantal inwoners per gemeente - incl. bijlage - aangenomen.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Begroting in evenwicht met aantal inwoners per gemeente
Samenvatting: De motie roept het College op om de begroting van de werkmaatschappij 8KTD voor de jaren 2017-2020 in evenwicht te brengen met het aantal inwoners per gemeente, waarbij Achtkarspelen (8K) 47% en Tytsjerksteradiel (TD) 53% van de kosten draagt. Dit is een verschuiving van de huidige verdeling, waar 8K meer betaalt per inwoner dan TD. De motie benadrukt dat de werkmaatschappij slechts een faciliterende rol heeft en dat de huidige begroting niet recht doet aan de gelijkwaardigheid van de partners. De motie is unaniem aangenomen door de raad.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de gewenste uitkomst is (een evenwichtige verdeling van de kosten op basis van inwonersaantallen). Echter, het biedt weinig detail over hoe deze herverdeling precies gerealiseerd moet worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het College op te roepen de begroting aan te passen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat aangeeft dat er brede politieke steun is voor deze herverdeling.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is het herverdelen van de financiële lasten tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op basis van inwonersaantallen. Dit kan implicaties hebben voor de dienstverlening en de financiële situatie van beide gemeenten.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste verdeling (47%-53%), maar mist details over de haalbaarheid en tijdsgebonden aspecten van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoering van de herverdeling kan complex zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om het College op te dragen de begroting aan te passen volgens de voorgestelde verdeling. Dit besluit is al genomen met de unanieme goedkeuring van de motie.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van herverdeling van de begroting.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie heeft aanzienlijke financiële gevolgen, aangezien het een herverdeling van de kosten tussen de gemeenten voorstelt. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze herverdeling precies gedekt zal worden of welke impact dit heeft op de begrotingen van de afzonderlijke gemeenten.
Agendapunt 13 Begroting 2017, begrotingswijziging 2016 en jaarstukken 2015 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten om te reageren op de begroting 2017, de jaarstukken 2015 en de begrotingswijziging 2016 van de Veiligheidsregio Fryslân. De Veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van veiligheid en gezondheid en heeft financiële stukken voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. In 2015 was er een positief operationeel resultaat, maar een negatief financieel resultaat door onder andere een correctie in de verdeling van de WABO-kosten. Voor 2017 ligt de focus op gezondheid, crisisbeheersing en brandveiligheid. Er zijn enkele financiële onzekerheden, zoals de ontwikkelingen van de Landelijke Meldkamer Organisatie. De gemeentelijke bijdrage voor Achtkarspelen wordt verhoogd. De zienswijze van de gemeente moet uiterlijk 31 mei 2016 worden ingediend, waarna het definitieve besluit in juli 2016 wordt genomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten om te reagearjen op de begrutting 2017, de jierstikken 2015 en de begruttingswiziging 2016 fan de Feiligensregio Fryslân. De Feiligensregio ferset taken út op it mêd fan feiligens en sûnens en hat finansjele stikken foarlein oan de dielnimmende gemeenten. Yn 2015 wie der in posityf operaasjoneel resultaat, mar in negatyf finansjeel resultaat troch ûnder oare in korrizje yn de ferdieling fan de WABO-kosten. Foar 2017 leit de fokus op sûnens, krisisbehear en brânfeiligens. Der binne in pear finansjele ûnsekerheden, lykas de ûntwikkelingen fan de Lanlike Meldkeamer Organisaasje. De gemeentlike bydrage foar Achtkarspelen wurdt ferhege. De sjenwize fan de gemeente moat úterlik 31 maaie 2016 yntsjinne wurde, wêrnei it definityf beslút yn july 2016 nommen wurdt.
-
13 - A - Raadsvoorstel - Begroting 2017 jaarstukken 2015 en begrotingswijziging 2016 van Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begroting 2017, begrotingswijziging 2016 en jaarstukken 2015 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de beoordeling van de begroting 2017, de begrotingswijziging 2016 en de jaarstukken 2015 van de Veiligheidsregio Fryslân. De gemeenteraad en het college van Achtkarspelen worden uitgenodigd om hun zienswijze te geven. De Veiligheidsregio heeft in 2015 een negatief financieel resultaat van € 721.000, voornamelijk door een herverdeling van de WABO-kosten en nabetalingen van zorgpremies. Voor 2016 en 2017 zijn er extra bijdragen nodig van de gemeente. De focus voor 2017 ligt op gezondheid, crisisbeheersing en brandveiligheid. De raad moet besluiten om te reageren op de stukken en de gemeentelijke begroting aan te passen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de context en de noodzaak van de wijzigingen. Er zijn echter onzekerheden over toekomstige investeringen en ontwikkelingen die niet volledig zijn uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze geven op de financiële stukken van de Veiligheidsregio en besluiten over de aanpassing van de gemeentelijke begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van veiligheid en gezondheid binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het bevat specifieke en meetbare doelen, zoals het verbeteren van de gezondheid en veiligheid. Echter, de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid zijn minder duidelijk door de genoemde onzekerheden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de conceptbrief goed te keuren en de gemeentelijke begroting aan te passen op basis van de voorgestelde wijzigingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een verhoogde gemeentelijke bijdrage voor 2016 en de jaren daarna. De dekking wordt deels gevonden in de herverdeling van kosten en extra bijdragen van de gemeente, maar er blijven onzekerheden over toekomstige kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2017 Jaarstukken 2015 Begrotingswijziging 2016 Gezondheid Crisisbeheersing Brandweer WABO Zienswijze Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13.1 Amendement CDA inzake wijziging in conecptbrief naar de veiligheidsregio Fryslân
-
13 - Amendement CDA inzake wijziging in conecptbrief naar de veiligheidsregio Fryslân - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Wijziging conceptreactie" met betrekking tot de begroting van de Veiligheidsregio Fryslân. Het amendement, ingediend door de raad van de gemeente Achtkarspelen, beoogt de laatste zin van de conceptreactie te wijzigen om te benadrukken dat het dagelijks bestuur en de directie een zorgvuldige afweging moeten maken van de nut en noodzaak van uitgaven. Dit moet ervoor zorgen dat risico's voor de gemeenten beperkt blijven, zonder de indruk te wekken dat Achtkarspelen minder belang hecht aan goed materieel, goede kazernes en vakbekwaam personeel.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het wijzigen van een zin in de conceptreactie. Het biedt een duidelijke toelichting op de reden voor de wijziging, maar gaat niet in detail over hoe de afwegingen precies gemaakt moeten worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de begroting en de financiële beslissingen van de Veiligheidsregio Fryslân. Door dit amendement aan te nemen, geeft de raad richting aan hoe zij willen dat het dagelijks bestuur omgaat met financiële afwegingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om de balans tussen financiële voorzichtigheid en het waarborgen van veiligheid. De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op het beperken van financiële risico's of op het investeren in veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor wat een "goede afweging" inhoudt, wat tot interpretatieverschillen kan leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de voorgestelde wijziging in de conceptreactie, zoals verwoord in het amendement.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het benadrukt de noodzaak van zorgvuldige financiële afwegingen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële risico's gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2017 Financiële ontwikkelingen Investeringen Risico's Materieel Kazernes Brandweerpersoneel Vakbekwaamheid DirectieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Verzoek verbouw/nieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 26 mei 2016 besloten om mee te werken aan de huisvestingsplannen van de VO-school Singelland in Surhuisterveen. Dit besluit houdt in dat de schoolactiviteiten worden geconcentreerd op één locatie, namelijk die van Singelland, en dat de voormalige locatie van het Lauwerscollege aan de gemeente wordt overgedragen. De gemeente stelt hiervoor een bedrag van € 190.000 beschikbaar voor de verbouw en nieuwbouw van de Singelland-locatie en reserveert daarnaast € 60.000. De samenvoeging van de scholen is ingegeven door zowel financiële als praktische overwegingen, zoals het bevorderen van eenheid en effectieve leertijd. De gemeente en het schoolbestuur hebben overeenstemming bereikt over de financiële bijdrage en de risicoverdeling met betrekking tot de herbestemming van het Lauwerscollege-gebouw. Het besluit is genomen na intensief overleg en met wederzijds begrip voor de standpunten van beide partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 26 maaie 2016 besletten om mei te wurkjen oan de hûsfeestingsplannen fan de VO-skoele Singelland yn Surhústerfean. Dit beslút hâldt yn dat de skoalle-aktiviteiten konsintrearre wurde op ien lokaasje, nammentlik dy fan Singelland, en dat de foarmalige lokaasje fan it Lauwerscollege oerdroegen wurdt oan de gemeente. De gemeente stelt hjirfoar in bedrach fan € 190.000 beskikber foar de ferbou en nijbou fan de Singelland-lokaasje en reservearret dêrneist € 60.000. De gearfoeging fan de skoallen is yngeven troch sawol finansjele as praktyske oerwegings, lykas it befoarderjen fan ienheid en effektive leartiid. De gemeente en it skoalbestjoer hawwe oerienkomst berikt oer de finansjele bydrage en de risikoferdieling mei betrekking ta de herbestimming fan it Lauwerscollege-gebou. It beslút is nommen nei yntinsyf oerlis en mei wederkerich begryp foar de stânpunten fan beide partijen.
-
14 - A - Raadsvoorstel - Verzoek verbouwnieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen1.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verzoek verbouw/nieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen
Samenvatting: Het voorstel betreft de huisvesting van de nieuwe VO-school in Surhuisterveen, ontstaan uit de fusie van Singelland en Lauwers College. De school wil alle activiteiten onder één dak brengen op de locatie van Singelland. Dit vereist een investering van €800.000, waarvan de gemeente €250.000 moet bijdragen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om €190.000 beschikbaar te stellen voor de ver- en nieuwbouw en €60.000 te reserveren. De voormalige locatie van Lauwers College wordt teruggegeven aan de gemeente, die met de restboekwaarde van €814.932 blijft zitten. Het voorstel benadrukt de urgentie en noodzaak van de samenvoeging voor de onderwijskwaliteit.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de noodzaak en urgentie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicoanalyse en een gedetailleerd plan voor de herbestemming van het Lauwers College-gebouw.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de financiële bijdrage aan de nieuwbouw en de voorwaarden waaronder de voormalige locatie van Lauwers College wordt overgedragen aan de gemeente. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde budgetten en het vaststellen van de voorwaarden voor de overdracht.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de financiële bijdrage van €250.000 willen goedkeuren, gezien de beperkte financiële armslag van de gemeente. Ze moeten ook beslissen over de risicoverdeling met betrekking tot de herbestemming van het Lauwers College-gebouw.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de herbestemming van het Lauwers College-gebouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om mee te werken aan het onder één dak brengen van de school op de locatie van Singelland en de financiële bijdrage van €190.000 goed te keuren, evenals de reservering van €60.000.
Participatie
Het voorstel vermeldt overleg met vertegenwoordigers van het onderwijs, maar er is geen uitgebreide burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een gemeentelijke bijdrage van €250.000 en de restboekwaarde van het Lauwers College-gebouw. Het voorstel suggereert dat de jaarlijkse afschrijvingslasten kunnen worden gedekt uit vrijvallende middelen, maar de herbestemming van het gebouw blijft een financieel risico.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Singelland Surhuisterveen Huisvesting Lauwers College Onderwijsvoorziening Samenwerking Spoedaanvraag Financiële bijdrage Herbestemming Onderwijskwaliteit BoekwaardeVerfijning van de zoekopdracht: