16-02-2017 Gemeenteraad
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 26 januari 2017
Agendapunt 5 Herbenoeming lid raad van toezicht ROOBOL
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 besloten om mevrouw S.C. Westra – Bosch te herbenoemen als lid van de raad van toezicht van Stichting ROOBOL voor een periode van vier jaar, tot 1 januari 2021. Deze herbenoeming volgt op een unaniem besluit van de raad van toezicht van ROOBOL, genomen op 6 december 2016, na een evaluatie zoals voorgeschreven in de statuten van de stichting. De statuten, gewijzigd in 2014, bepalen dat de gemeenteraden van Achtkarspelen, Dantumadiel, Kollumerland c.a. en Dongeradeel verantwoordelijk zijn voor de (her-)benoeming van de leden van de raad van toezicht. Het besluit is openbaar en het schoolbestuur zal hierover geïnformeerd worden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 besletten om frou S.C. Westra - Bosch te herbenammen as lid fan de ried fan tastân fan Stichting ROOBOL foar in perioade fan fjouwer jier, oant 1 jannewaris 2021. Dizze herbenaming folget op in ienstemmich beslút fan de ried fan tastân fan ROOBOL, nommen op 6 desimber 2016, nei in evaluatie sa't foarskreaun yn de statuten fan de stichting. De statuten, feroare yn 2014, bepale dat de gemeenterieden fan Achtkarspelen, Dantumadiel, Kollumerlân c.a. en Dongeradiel ferantwurdlik binne foar de (her-)benoaming fan de leden fan de ried fan tastân. It beslút is iepenbier en it skoalbestjoer sil hjir oer ynformearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herbenoeming lid raad van toezicht ROOBOL". Het voorstel behelst de herbenoeming van mevrouw S.C. Westra – Bosch als lid van de raad van toezicht van Stichting ROOBOL voor een periode van vier jaar, tot 1 januari 2021. De herbenoeming volgt op een unaniem besluit van de huidige raad van toezicht na een evaluatie, zoals voorgeschreven in de statuten van de stichting. De gemeenteraad van Achtkarspelen, samen met andere betrokken gemeenteraden, is verantwoordelijk voor deze benoeming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de statutaire basis voor de herbenoeming, de evaluatieprocedure, en de unanieme aanbeveling van de huidige raad van toezicht.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit te nemen over de herbenoeming van het lid van de raad van toezicht, zoals voorgeschreven in de statuten van de Stichting ROOBOL.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de herbenoeming van mevrouw Westra – Bosch, gebaseerd op de evaluatie en aanbeveling van de huidige raad van toezicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw S.C. Westra – Bosch te herbenoemen als lid van de raad van toezicht van ROOBOL.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de raad van toezicht en de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de herbenoeming. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten van de stichting vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoeming Raad van toezicht Stichting ROOBOL Statuten S.C. Westra – Bosch Gemeente Achtkarspelen Evaluatie Schoolbestuur Benoemingstermijn Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) vleeskuikenstal De Rysloane 10 te Harkema
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 besloten om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een vijfde vleeskuikenstal op het perceel De Rysloane 10 te Harkema. Deze aanvraag, ingediend op 23 september 2013, was in strijd met het toen geldende bestemmingsplan, maar kan via een buitenplanse afwijkingsprocedure worden goedgekeurd. Eerdere ontwerpverklaringen van geen bedenkingen zijn door de tijd en nieuwe ontwikkelingen ingehaald, waardoor een nieuwe verklaring nodig is. De gemeenteraad heeft vastgesteld dat er geen ruimtelijke bezwaren zijn tegen de uitbreiding en dat de milieuaspecten voldoen aan de wettelijke normen. De GGD Fryslân heeft geadviseerd over de gezondheidsrisico's, met name de geurbelasting, en geconcludeerd dat de leefomgeving niet verslechtert. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerpverklaring automatisch definitief.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 besletten om in ûntwerpferklearring fan gjin betinkingen ôf te jaan foar de bou fan in fyfde fleiskuorkestal op it perceel De Rysloane 10 te Harkema. Dizze oanfraach, yntsjinne op 23 septimber 2013, wie yn striid mei it doe jildende bestimmingsplan, mar kin troch in bûtenplanse ôfwikingsproseduere goedkard wurde. Eardere ûntwerpferklearrings binne troch de tiid en nije ûntwikkelingen ynhelle, wêrtroch in nije ferklaring nedich is. De gemeenteried hat fêststeld dat der gjin romtelike beswieren binne tsjin de útwreiding en dat de miljeu-aspekten foldogge oan de wetlike normen. De GGD Fryslân hat advisearre oer de sûnheidsrisko's, benammen de geurbelêsting, en konkludearre dat de libbensomjouwing net ferslechteret. As der gjin sjenings wurde yntsjinne, wurdt it ûntwerpferklearring automatysk definityf.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) vleeskuikenstal De Rysloane 10 te Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afgifte (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen (vvgb) vleeskuikenstal De Rysloane 10 te Harkema". Het voorstel betreft de afgifte van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een vijfde vleeskuikenstal op het perceel De Rysloane 10 te Harkema. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan, maar kan worden toegestaan via een omgevingsvergunning met afwijking. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om de procedure voort te zetten. Er zijn geen ruimtelijke of milieutechnische belemmeringen voor de uitbreiding, en de geurbelasting blijft binnen de wettelijke normen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, de juridische basis en de overwegingen. Het bevat bijlagen met relevante informatie zoals ruimtelijke onderbouwing en gezondheidsrisico's.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen, wat een noodzakelijke stap is in de procedure voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van het bestemmingsplan en of zij de uitbreiding van de vleeskuikenstal toestaat, rekening houdend met milieu- en gezondheidsaspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten voor de vergunning. Het is tijdgebonden met duidelijke stappen voor de procedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige zienswijzen kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is sprake van participatie door overleg met omwonenden en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen. Omwonenden worden geïnformeerd en betrokken bij de procedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van milieu-impact en gezondheidsrisico's, maar het voorstel richt zich voornamelijk op het voldoen aan wettelijke normen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien eventuele planschade door de initiatiefnemer wordt gecompenseerd. De financiële paragraaf is als "n.v.t." aangeduid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vleeskuikenstal Omgevingsvergunning De Rysloane 10 Intensieve veehouderij Geurbelasting Bestemmingsplan Buitengebied Gezondheidsrisico's Zienswijzen Achtergrondbelasting NatuurbeschermingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Kaderbrief 2018-2021 en begrotingswijziging 2017 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 besloten geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief 2018-2021 en de Begrotingswijziging 2017 van de Veiligheidsregio Fryslân. De Kaderbrief geeft inzicht in de financiële kaders voor de beleidsplannen van de Veiligheidsregio, terwijl de Begrotingswijziging extra financiering vraagt voor de inzet van de GGD voor vergunninghouders. De raad heeft het voorstel van het college van burgemeester en wethouders gevolgd om geen zienswijze in te dienen, aangezien de gemeente Achtkarspelen zelf al veel doet op het gebied van integratie en participatie van vergunninghouders. De definitieve vaststelling van de Kaderbrief zal plaatsvinden in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio op 16 maart 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 besletten gjin miening yntsjinje oer de Kaderbrief 2018-2021 en de Begrotingswiziging 2017 fan de Feiligensregio Fryslân. De Kaderbrief jout ynsjoch yn de finansjele kaders foar de beliedsplannen fan de Feiligensregio, wylst de Begrotingswiziging ekstra finansiering freget foar de ynzet fan de GGD foar fergunninghâlders. De ried hat it foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders folge om gjin miening yntsjinje, om't de gemeente Achtkarspelen sels al in soad docht op it mêd fan yntegraasje en partisipaasje fan fergunninghâlders. De definitive fêststelling fan de Kaderbrief sil plakfine yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer fan de Feiligensregio op 16 maart 2017.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Kaderbrief 2018-2021 en begrotingswijziging 2017 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kaderbrief 2018-2021 en begrotingswijziging 2017 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de Kaderbrief 2018-2021 en de begrotingswijziging 2017 van de Veiligheidsregio Fryslân. De Kaderbrief schetst de financiële kaders voor de beleidsplannen van de veiligheidsregio, terwijl de begrotingswijziging extra financiering vraagt voor de GGD in verband met de verhoogde asielinstroom. De raad van Achtkarspelen wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde financiële kaders en begrotingswijziging. De financiële gevolgen voor Achtkarspelen worden gespecificeerd, en er wordt opgemerkt dat de gemeente al veel doet voor de integratie van vergunninghouders.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een overzicht van de ontwikkelingen en risico's. Echter, er zijn onzekerheden en risico's die nog niet volledig zijn uitgewerkt, zoals de kapitaallasten van de brandweer en de normontwikkeling voor publieke gezondheid.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de Kaderbrief en de begrotingswijziging. Het college stelt voor om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat de raad instemt met de voorstellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemmen met de financiële kaders en de begrotingswijziging zonder aanvullende opmerkingen of bezwaren. Dit omvat keuzes over de financiering van de GGD en de inzet van middelen voor brandweer en crisisbeheersing.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de genoemde onzekerheden en risico's. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor sommige van de financiële risico's.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij instemmen met de Kaderbrief 2018-2021 en de begrotingswijziging 2017.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de gemeente Achtkarspelen al veel doet voor de integratie en participatie van vergunninghouders, maar er is weinig detail over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen voor Achtkarspelen zijn gespecificeerd, met een toename van de bijdrage aan de veiligheidsregio over de jaren 2018-2021. Er is een verschil tussen de huidige begroting en de voorgestelde kaderbrief, maar de dekking van deze verschillen wordt niet expliciet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2018-2021 Begrotingswijziging 2017 GGD Vergunninghouders Dekkingsplan 2.0 Brandweer Gezondheid Crisisbeheersing Operatie StofkamVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.1 Amendement GBA inzake zienswijze financiering extra inzet GGD ten behoeve van vergunninghouders
-
07 - Amendement GBA inzake zienswijze financiering extra inzet GGD ten behoeve van vergunninghouders.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Kaderbrief 2018-2021 en begrotingswijziging 2017 Veiligheidsregio Fryslân" en richt zich specifiek op de financiering van extra inzet door de GGD voor vergunninghouders. Het amendement stelt dat het verhogen van het budget voor extra voorlichtingsactiviteiten prematuur is. Er is al bestaande voorlichting bij plaatsing in AZC's en via consultatiebureaus, en de GGD biedt volgens de indieners al voldoende vervolgvoorlichting. Het amendement werd verworpen met 9 stemmen voor en 11 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de argumenten tegen de verhoging van het budget. Het biedt echter geen uitgebreide analyse van de mogelijke gevolgen van het niet verhogen van het budget.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging in de financiering voor de GGD. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak en effectiviteit van de extra voorlichtingsactiviteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het huidige budgetvoorstel of het volgen van het amendement dat pleit voor het niet verhogen van het budget. Dit impliceert een keuze over prioriteiten in gezondheidsvoorlichting voor vergunninghouders.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de argumentatie is summier.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt of het oorspronkelijke voorstel voor budgetverhoging handhaaft. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de financiële implicaties van het verhogen van het budget, maar biedt geen alternatieve dekking of financiële oplossingen. Het richt zich op het argument dat de verhoging niet nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiering Extra inzet GGD Vergunninghouders Voorlichtingsactiviteiten Asielzoeker AZC Consultatiebureaus Gezondheidsaspecten Vervolg-voorlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Accommodatiebeleid
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een nieuw accommodatiebeleid opgesteld met als doel een toekomstbestendig voorzieningenaanbod in de elf dorpen te behouden. Het beleid richt zich op het stimuleren van verduurzaming van maatschappelijke accommodaties, het verbeteren van de bezettingsgraad via een accommodatiewebsite, het inzichtelijk maken van subsidiestromen en het op orde houden van kennis en gebruik van accommodaties. De raad wordt gevraagd om de zeven richtinggevende beleidsopvattingen te onderschrijven en de gemeente-brede aanbevelingen grotendeels over te nemen. Per thema, zoals onderwijs, kindvoorzieningen, binnensport, buitensport, speeltuinen, sociale en culturele accommodaties, worden specifieke aanbevelingen gedaan. Het beleid benadrukt samenwerking, het optimaal benutten van bestaande accommodaties en het maken van keuzes met oog voor zowel de korte als lange termijn. Het uiteindelijke doel is om de leefbaarheid en het welzijn van de inwoners te bevorderen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in nij akkommodaasjebelied opsteld mei as doel in takomstbestindich foarsjenningsoanbod yn de alve doarpen te behâlden. It belied rjochtet him op it stimulearjen fan ferduorsumjen fan maatskiplike akkommodaasjes, it ferbetterjen fan de besettingsgraad troch in akkommodaasjewebsite, it ynkaart bringen fan subsydzjestromen en it op oarder hâlden fan kennis en gebrûk fan akkommodaasjes. De ried wurdt frege om de sân rjochtingjouwende beliedsoertsjûgingen te ûnderskriuwen en de gemeentebrede oanbefellings foar in grut part oer te nimmen. Per tema, lykas ûnderwiis, bernfoarsjennings, binnensport, bûtensport, boartersplakken, sosjale en kulturele akkommodaasjes, wurde spesifike oanbefellings dien. It belied benadrukt gearwurking, it optimaal benutten fan besteande akkommodaasjes en it meitsjen fan karren mei each foar sawol de koarte as lange termyn. It úteinlike doel is om de leefberens en it wolwêzen fan de ynwenners te befoarderjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Accommodatiebeleid" van de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om een toekomstbestendig voorzieningenaanbod in de elf dorpen te waarborgen. Het beleid richt zich op het behoud van onderwijs, sport en ontmoetingsplaatsen, met een focus op duurzaamheid en efficiënt gebruik van accommodaties. Het omvat aanbevelingen zoals het stimuleren van verduurzaming, verbeteren van de bezettingsgraad via een website, en het inzichtelijk maken van subsidiestromen. De raad wordt gevraagd om de beleidsopvattingen en aanbevelingen te onderschrijven en te beslissen welke aanbevelingen per thema worden overgenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur die de huidige situatie, trends, en aanbevelingen per thema behandelt. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het accommodatiebeleid vast te stellen en moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over het al dan niet overnemen van specifieke aanbevelingen, zoals het afstoten van vastgoed, verhogen van huren, en het stimuleren van samenwerkingsscholen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke en meetbare doelen zoals het evalueren van het beleid in 2020. Echter, sommige aanbevelingen missen concrete tijdlijnen en meetbare uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige aanbevelingen kan betwist worden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over het overnemen van de zeven beleidsopvattingen en de gemeente-brede aanbevelingen, evenals de specifieke aanbevelingen per thema.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de Mienskip en het belang van draagvlak onder betrokken partijen. Dorpsbijeenkomsten zijn gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aanbevelingen gericht op het verduurzamen van maatschappelijke accommodaties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de bezuinigingstaakstelling van €225.000 niet volledig haalbaar is zonder rigoureuze maatregelen. Er wordt geen gedetailleerd financieel plan gepresenteerd voor het dekken van de kosten, en de financiële impact van sommige aanbevelingen blijft onduidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Verduurzaming Bezettingsgraad Subsidiestromen Mienskip Bezuiniging Samenwerkingsscholen Integrale kindcentra Binnensport BuitensportVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.1 Motie GBA inzake afstoten gebouwen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 een motie besproken over het afstoten van leegstaande gebouwen die voorheen een maatschappelijk nut hadden. De motie roept het college op om uiterlijk 1 september 2017 deze gebouwen te verkopen via inschrijving. Het betreft onder andere gebouwen in Augustinusga, Boelenslaan, Gerkesklooster en Kootstertille. De leegstand is nadelig omdat de gemeente verantwoordelijk blijft voor onderhoud, verzekeringspremies moet betalen, en de kapitaallasten drukken op de begroting zonder opbrengsten. Daarnaast is er een risico op vernieling. Zelfs bij verkoop onder de marktwaarde is er een financieel voordeel, omdat de kosten anders in de loop der jaren uit eigen middelen moeten worden gedekt. De motie is aangehouden tot de besluitvormende behandeling op 16 maart 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 in motie besprutsen oer it ôfstean fan leechstannige gebouwen dy't eartiids in maatskiplik nut hiene. De motie ropt it kolleezje op om foar 1 septimber 2017 dizze gebouwen te ferkeapjen troch ynskriuwing. It giet ûnder oaren om gebouwen yn Augustinusga, Boelenslaan, Gerkesklooster en Kootstertille. De leechstân is neidielich omdat de gemeente ferantwurdlik bliuwt foar ûnderhâld, fersikeringpremjes betelje moat, en de kapitaallasten drukke op de begrutting sûnder opbringsten. Dêrneist is der in risiko op fernieling. Sels by ferkeap ûnder de merkweardichheid is der in finansjeel foardiel, omdat de kosten oars yn de rin fan jierren út eigen middels dekt wurde moatte. De motie is oanhâlden oant de beslútfoarmjende behanneling op 16 maart 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Afstoten gebouwen" en roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om uiterlijk 1 september 2017 over te gaan tot de verkoop van leegstaande gebouwen die voorheen een maatschappelijk nut hadden. Deze gebouwen, waaronder De Maskelyn, De Stile, Hoogstraten, de voormalige peuterspeelzaal in Gerkesklooster en het gymlokaal in Kootstertille, brengen kosten met zich mee zonder opbrengsten. De motie benadrukt dat zelfs bij verkoop onder de marktwaarde, de gemeente op lange termijn financieel voordeel behaalt door besparingen op onderhoud, verzekeringen en kapitaallasten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en voordelen van de verkoop van de gebouwen uiteenzet. Echter, het mist specifieke details over de verwachte opbrengsten, de kosten van verkoop en eventuele alternatieve gebruiksmogelijkheden voor de gebouwen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad beslissen of zij het college de opdracht geeft om de gebouwen te verkopen en de uitvoering hiervan te monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het financieel en maatschappelijk verantwoord is om de gebouwen te verkopen, zelfs als dit onder de marktwaarde gebeurt. Er moet ook worden overwogen of er alternatieve bestemmingen voor de gebouwen zijn die mogelijk meer maatschappelijk nut opleveren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek (verkoop van bepaalde gebouwen), meetbaar (verkoop uiterlijk 1 september 2017), en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, zoals de verwachte opbrengsten en kosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verkoop van de gebouwen zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het afstoten van gebouwen kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door het verminderen van onnodig energieverbruik en onderhoudskosten.
Financiële Gevolgen:
De motie wijst op de financiële lasten van het aanhouden van de gebouwen, zoals onderhoud en verzekeringen, en suggereert dat verkoop, zelfs onder de marktwaarde, financieel voordelig is. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe de verkoopopbrengsten worden gedekt of hergebruikt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop Leegstaande gebouwen Maatschappelijk nut Onderhoudskosten Verzekeringspremies Kapitaallasten OZB-opbrengst Vernieling Marktwaarde Win-win situatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.2 Moasje FNP oer behearskosten
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 een motie besproken over het niet bezuinigen op de beheerskosten van de sociaal-culturele centra "It Koartling" in Buitenpost en "It Kluphûs" in Harkema. De raad benadrukt dat er geen bezuinigingen mogen plaatsvinden zolang de gevolgen daarvan niet duidelijk zijn en er geen overleg is geweest met de betrokken instellingen. Beide centra zijn belangrijk voor het sociaal-culturele werk in hun respectievelijke gemeenschappen, en de beheerders spelen een cruciale rol in het organiseren van activiteiten. Het vervangen van betaalde beheerders door vrijwilligers is geen optie vanwege werkgelegenheidsproblemen. De motie roept op tot duidelijkheid over de gevolgen van eventuele bezuinigingen en respecteert eerdere afspraken. De motie is ondertekend door FNP-lid Yde van Kammen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 in motie besprutsen oer it net besunigjen op de behear- en ûnderhâldskosten fan de sosjaal-kulturele sintra "It Koartling" yn Bûtenpost en "It Kluphûs" yn Harkema. De ried benadrukt dat der gjin besunigingen plakfine meie sa lang de gefolgen dêrfan net dúdlik binne en der gjin oerlis west hat mei de belutsen ynstellingen. Beide sintra binne wichtich foar it sosjaal-kulturele wurk yn harren respektive mienskippen, en de behearders spylje in krúsjale rol yn it organisearjen fan aktiviteiten. It ferfangen fan betelle behearders troch frijwilligers is gjin opsje fanwege wurkgelegenheidsproblemen. De motie ropt op ta dúdlikheid oer de gefolgen fan eventuele besunigingen en respektearret eardere ôfspraken. De motie is ûndertekene troch FNP-lid Yde van Kammen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Behearskosten" en richt zich op het niet bezuinigen op de beheerskosten van de sociaal-culturele centra "It Koartling" in Bûtenpost en "It Kluphûs" in De Harkema. De motie stelt dat er geen bezuinigingen moeten plaatsvinden zolang de gevolgen daarvan niet duidelijk zijn en er geen overleg is geweest met de betrokken instellingen. Het belang van deze centra voor sociaal-cultureel werk wordt benadrukt, evenals de rol van betaalde beheerders die niet zomaar door vrijwilligers vervangen kunnen worden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak om de gevolgen van bezuinigingen te onderzoeken en overleg te plegen met betrokken partijen. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of alternatieven voor de financiële uitdagingen.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij instemt met het verzoek om niet te bezuinigen totdat er meer duidelijkheid is over de gevolgen en er overleg heeft plaatsgevonden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat er voorlopig geen bezuinigingen plaatsvinden, of het afwijzen ervan, wat kan leiden tot directe bezuinigingen zonder verder onderzoek.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee instemt met het uitstellen van bezuinigingen totdat er meer duidelijkheid is.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van overleg met de betrokken instellingen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van sociaal-culturele centra kan bijdragen aan sociale duurzaamheid binnen de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden kunnen worden. Het richt zich vooral op het uitstellen van bezuinigingen totdat er meer duidelijkheid is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Behearskosten Sosjaal kulturele sintra It Koartling It Kluphûs Besunigingsmooglikheden Gefolgen en konsekwinsjes Oerlis Behearders Frijwilligers WurkferkringingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.3 Motie PvdA inzake beheerkosten
Samenvatting
De motie, die is aangehouden tot de besluitvormende behandeling op 16 maart 2017, betreft het accommodatiebeleid van de gemeente Achtkarspelen. De raad verzoekt het college om de voorgestelde bezuiniging op beheerkosten voor 2018 te halveren. Dit houdt in dat it Koartling in Buitenpost en Het Clubhuis in Harkema respectievelijk 16.63 en 12 uren behouden voor beheer. Er worden geen bezuinigingen doorgevoerd in 2017. De jaarlijkse bezuiniging van € 80.000 wordt als fors beschouwd, en er zijn mogelijkheden voor een efficiëntere invulling van de beheerkosten door het ANNO project D5. Beheerkosten omvatten meer dan alleen schoonmaak, zoals gastheerschap en administratief werk. Betrokken partijen staan open voor overleg en creatieve oplossingen. De motie is ondertekend door Theun Nicolai van de PvdA.
Samenvatting
De motie, dy't oanhâlden is oant de beslútfoarming op 16 maart 2017, hat betrekking op it akkommodaasjebelied fan de gemeente Achtkarspelen. De ried freget it kolleezje om de foarstelde besuniging op behear- en ûnderhâldskosten foar 2018 te helje. Dat betsjut dat it Koartling yn Bûtenpost en It Klubhûs yn Harkema respektivelik 16.63 en 12 oeren behâlde bliuwe foar behear. Der wurde gjin besunigingen trochfierd yn 2017. De jierlikse besuniging fan € 80.000 wurdt as grut beskôge, en der binne mooglikheden foar in effisjintere ynfolling fan de behear- en ûnderhâldskosten troch it ANNO-projekt D5. Behear- en ûnderhâldskosten behelje mear as allinnich skjinmeitsjen, lykas gashearsskip en administratyf wurk. Betrokken partijen steane iepen foar oerlis en kreative oplossingen. De motie is ûndertekene troch Theun Nicolai fan de PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Beheerkosten" en richt zich op het halveren van de voorgestelde bezuinigingen op de beheerkosten van gemeentelijke accommodaties in Achtkarspelen voor 2018. Het voorstel beoogt de uren voor beheer van it Koartling in Buitenpost en Het Clubhuis in Harkema te behouden op respectievelijk 16.63 en 12 uren per week. De motie benadrukt dat de bezuiniging van €80.000 per jaar aanzienlijk is en dat er mogelijkheden zijn voor efficiëntere invulling van beheerkosten door samenwerking met betrokken partijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over hoe de halvering van de bezuinigingen precies gefinancierd zal worden. Er wordt wel verwezen naar mogelijke efficiëntieverbeteringen, maar concrete plannen of analyses ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de bezuinigingen op de beheerkosten te halveren. Dit vereist een afweging van financiële prioriteiten en de impact op de dienstverlening van de accommodaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het doorvoeren van de voorgestelde bezuinigingen of het behoud van de huidige beheerkosten, wat mogelijk ten koste gaat van andere budgetten. Er moet ook worden overwogen hoe belangrijk de rol van de accommodaties is voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistische financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde efficiëntieverbeteringen is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het halveren van de bezuinigingen op de beheerkosten zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen bereid zijn tot overleg en creatief denken, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen gedetailleerd participatieplan opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op financiële en operationele aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien de motie voorstelt om de bezuiniging van €80.000 per jaar te halveren. Er wordt niet duidelijk aangegeven hoe deze halvering gedekt zal worden, behalve door mogelijke efficiëntieverbeteringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Beheerkosten Bezuiniging It Koartling Het Clubhuis Buitenpost Harkema ANNO project KIJK partijen Constructief overlegVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.4 Moasje FNP oer hierferheging
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 een motie besproken over het bevriezen van de geplande huurverhoging van 15% voor binnensporten in gymzalen en sporthallen. Deze verhoging was al vastgelegd in de begroting voor 2017, maar de raad roept het college op om deze verhoging voorlopig niet per januari door te voeren. In plaats daarvan moet er eerst overleg plaatsvinden met alle betrokken verenigingen en gebruikers om de gevolgen van deze verhoging te begrijpen. De raad wil op de hoogte gehouden worden van deze gesprekken. De betrokken verenigingen hebben nog geen kans gehad om hun mening te geven over deze aanzienlijke verhoging. De motie benadrukt het belang van gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de gemeenschap en wijst op een ongelijke behandeling ten opzichte van buitensporten. De motie is ondertekend door FNP-lid Yde van Kammen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 in motie besprutsen oer it friezen fan de plande húrferheging fan 15% foar binnensporten yn gymzalen en sporthallen. Dizze ferheging wie al fêstlein yn de begroting foar 2017, mar de ried ropt it kolleezje op om dizze ferheging foarlopich net per jannewaris troch te fieren. Yn plak dêrfan moat der earst oerlis plakfine mei alle belutsen ferienings en brûkers om de gefolgen fan dizze ferheging te begripen. De ried wol op 'e hichte hâlden wurde fan dizze petearen. De belutsen ferienings hawwe noch gjin kâns hân om har miening te jaan oer dizze aardige ferheging. De motie benadrukt it belang fan sûnderlinge ferantwurdlikheid binnen de mienskip en wizet op in ûngelike behanneling yn fergeliking mei bûtesporten. De motie is ûndertekene troch FNP-lid Yde van Kammen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Hierferheging" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie roept het college op om de geplande huurverhoging van 15% voor binnensporten in gymzalen en sporthallen, zoals vastgelegd in de begroting van 2017, voorlopig niet per januari in te laten gaan, maar te bevriezen. Het college moet eerst in overleg gaan met betrokken verenigingen en gebruikers om de gevolgen van deze verhoging te onderzoeken. De raad moet op de hoogte worden gehouden van deze gesprekken. De motie benadrukt dat betrokkenen niet de kans hebben gehad om hun mening te geven over deze aanzienlijke verhoging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de stappen beschrijft die het college moet ondernemen. Het vraagt om overleg met betrokkenen en om rapportage aan de raad. Echter, het mist specifieke details over hoe en wanneer deze overleggen moeten plaatsvinden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen tot actie en door op de hoogte gehouden te worden van de voortgang en resultaten van de overleggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van de huurverhoging zoals gepland of het bevriezen ervan om eerst de impact te onderzoeken. Dit kan invloed hebben op de financiële planning en de relatie met sportverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen om de huurverhoging te bevriezen en het college op te dragen om in overleg te gaan met de betrokken partijen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door te stellen dat betrokken verenigingen en gebruikers niet de kans hebben gehad om hun mening te geven. Het roept op tot overleg met deze groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. Het richt zich voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De motie heeft financiële implicaties, aangezien het bevriezen van de huurverhoging invloed kan hebben op de inkomsten van de gemeente. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze gevolgen eventueel gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hierverhoging Binnensporten Gymzalen Sporthallen Verenigingen Gebruikers Overleg Gevolgen Akkommodaasjebelied MisserVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voorontwerpbestemmingsplan Nijebuorren 11 te Harkema
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 een voorstel besproken voor de ontwikkeling van een woongebouw met 10 zorggeschikte appartementen op de locatie Nijebuorren 11 te Harkema. Dit plan is in strijd met de huidige beheersverordening, die de bestemming detailhandel voorschrijft. Echter, door een herziening van het bestemmingsplan kan het project doorgang vinden. Het plan speelt in op de toenemende behoefte aan senioren- en zorggeschikte woningen, mede door vergrijzing en rijksbeleid dat langer zelfstandig wonen stimuleert. Het project sluit aan bij de bestaande bebouwing en voldoet aan de welstandseisen. De procedure voor het bestemmingsplan start met inspraak en overleg, waarbij reacties worden verzameld en verwerkt. Het college heeft besloten het voorontwerpbestemmingsplan inspraakrijp te verklaren en kiest voor een procedure waarbij het plan pas bij vaststelling weer aan de raad wordt voorgelegd, wat tijdwinst oplevert. Er zijn afspraken gemaakt over planschade en exploitatiekosten met de ontwikkelaar. Het plan wordt verder gecommuniceerd via lokale media en de gemeentelijke website.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 in foarstel besprutsen foar de ûntwikkeling fan in wengebou mei 10 soarchgeskikte apparteminten op de lokaasje Nijebuorren 11 te Harkema. Dit plan is yn striid mei de hjoeddeistige behearferoardening, dy't de bestimming detailehannel foarskriuwt. Lykwols, troch in herzjenning fan it bestemmingsplan kin it projekt trochgean. It plan spilet yn op de tanimmende behoefte oan âlderein- en soarchgeskikte wenningen, mei troch fergrizing en ryksbelied dat langer selsstannich wenjen stimulearret. It projekt slút oan by de besteande bebouwing en foldocht oan de wolstânseasken. De proseduere foar it bestemmingsplan begjint mei ynspraak en oerlis, dêr't reaksjes wurde sammele en ferwurke. It kolleezje hat besletten it foaroanûntwerpbestemmingsplan ynspraakrjip te ferklearjen en kiest foar in proseduere dêr't it plan pas by fêststelling wer oan de ried foarlein wurdt, wat tiidwinst oplevert. Der binne ôfspraken makke oer plannen skea en eksploitaasjekosten mei de ûntwikkelder. It plan wurdt fierder kommunisearre fia lokale media en de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorontwerpbestemmingsplan Nijebuorren 11 te Harkema
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van een woongebouw met 10 zorggeschikte appartementen op de locatie Nijebuorren 11 in Harkema. Het huidige pand, een voormalige school en apotheek, zal worden gesloopt. Het plan is in strijd met de huidige beheersverordening die detailhandel toestaat, maar kan door een herziening van het bestemmingsplan worden gerealiseerd. Het project speelt in op de toenemende behoefte aan senior- en zorggeschikte woningen door vergrijzing en rijksbeleid. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het inspraakrijpe voorontwerp en te kiezen voor een procedure waarbij het plan pas bij vaststelling weer aan de raad wordt voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het plan, de noodzaak voor herziening van het bestemmingsplan, en de procedurele stappen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals het voorontwerpbestemmingsplan en het verslag van het buurtoverleg.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van het inspraakrijpe voorontwerp en te kiezen voor een procedure waarbij het plan pas bij vaststelling weer aan de raad wordt voorgelegd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure en de keuze voor variant 1, waarbij het plan pas bij vaststelling weer aan de raad wordt voorgelegd. Dit impliceert een afweging tussen procedurele efficiëntie en de mogelijkheid voor tussentijdse inspraak.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te realiseren appartementen en de doelgroep. Het is echter minder specifiek over de tijdslijnen en de exacte stappen na de inspraakperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële paragraaf is summier.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het inspraakrijpe voorontwerp en te kiezen voor variant 1 van de bestemmingsplanprocedure.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met direct omwonenden en dat er een inspraakprocedure zal plaatsvinden. Plaatselijk Belang Harkema wordt ook geïnformeerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op volkshuisvesting en zorggeschiktheid.
Financiële Gevolgen
Er wordt vermeld dat er een exploitatieovereenkomst wordt gesloten met de ontwikkelaar, waarin kosten voor de gemeente worden gedekt. Er is echter geen gedetailleerde financiële paragraaf opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nijebuorren 11 Harkema Woongebouw Zorggeschikte appartementen Volkshuisvesting Beheersverordening Inspraak Ruimtelijke ordening Sociale huurwoningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Vaststellen (gewijzigd) bestemmingsplan N369 Kootstermolen - Kootstertille
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 besloten om het bestemmingsplan voor de N369 tussen Kootstermolen en Kootstertille gewijzigd vast te stellen. Dit besluit volgt op een verzoek van de provincie Fryslân om de weg te reconstrueren ter verbetering van de verkeersveiligheid. De reconstructie omvat onder andere de aanleg van een fiets-/voetpad en het versmallen van de hoofdweg. Tijdens de inspraakperiode zijn er geen reacties ontvangen, maar er is wel één zienswijze ingediend tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Deze zienswijze heeft geleid tot een wijziging in de locatie van een woonbestemming. Het bestemmingsplan is aangepast zonder dat er sprake is van een wezenlijk ander plan. Er is geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de uitvoerbaarheid anderszins verzekerd is. Het gewijzigde bestemmingsplan zal op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend worden gemaakt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 besletten om it bestimmingsplan foar de N369 tusken Kootstermolen en Kootstertille feroare fêst te stellen. Dit beslút folget op in fersyk fan de provinsje Fryslân om de wei te rekonstruearjen om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen. De rekonstruksje behellet ûnder oaren de oanlis fan in fyts-/fuotpaad en it ferneazgjen fan de haadwei. Tidens de ynspraakperioade binne der gjin reaksjes ûntfongen, mar der is wol ien beswier yntsjinne tidens de terynsichtlechting fan it ûntwerpbestimmingsplan. Dit beswier hat lied ta in feroaring yn de lokaasje fan in wenbestimming. It bestemmingsplan is oanpast sûnder dat der sprake is fan in wêzentlik oar plan. Der is gjin eksploitaasjepan fêststeld, om't de útfierberens oarsins feilichsteld is. It feroare bestemmingsplan sil op de wettich foarskreaune wize bekend makke wurde.
-
10 - A - Raadsvoorstel - Vaststellen gewijzigd bestemmingsplan N369 Kootstermolen Kootstertille.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen (gewijzigd) bestemmingsplan N369 Kootstermolen - Kootstertille". Het doel is om de reconstructie van de provinciale weg N369 mogelijk te maken, met als belangrijkste maatregelen de aanleg van een fiets-/voetpad en het aanbrengen van middengeleiders voor verbeterde verkeersveiligheid. Het bestemmingsplan moet worden aangepast om kleine overschrijdingen van woon-, bedrijfs- en agrarische bestemmingen te accommoderen. Er is één zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot een wijziging in de woonbestemming. Het voorstel omvat ook afspraken over schadevergoeding en de verplichting om het plan op de juiste wijze bekend te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de inspraakprocedure, en de reacties daarop. Het biedt ook inzicht in de juridische en ecologische overwegingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. De raad moet beslissen over de instemming met de reactienota, de wijzigingen ten opzichte van het ontwerp, en de vaststelling van het bestemmingsplan zonder exploitatieplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde wijzigingen en de reactienota. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking en de impact op duurzaamheid kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reactienota, de wijzigingen, en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen zonder exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van inspraakprocedures en overleg met belanghebbenden, zoals de provincie en het Wetterskip. Er zijn informatieavonden georganiseerd en er is contact geweest met lokale commissies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de ecologische compensatiemaatregelen zoals herplanting en het creëren van hopovers voor vleermuizen. Echter, verdere verduidelijking over bredere duurzaamheidsdoelen ontbreekt.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële afspraken gemaakt over schadevergoeding met de provincie. De kosten voor de bouw van een woning en voorzieningen zijn voor de initiatiefnemer. Er worden leges geheven voor de herziening van het bestemmingsplan. De financiële dekking lijkt verzekerd, maar verdere details over de totale kosten en dekking zouden nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan N369 Provincie Fryslân Verkeersveiligheid Reconstructie Zienswijze Woonbestemming Inspraak Verkeerscommissie De Koaten Ecologisch rapport Mitigerende maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag van CU inzake Digi-taalhuis
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een vergadering op 16 februari 2017 een motie besproken over het opzetten van een Digi-taalhuis in de lokale bibliotheken. Deze voorziening is bedoeld om mensen met een leesbeperking te helpen hun taalvaardigheid te verbeteren. De motie benadrukt dat ongeveer 16% van de inwoners van Achtkarspelen een vorm van analfabetisme heeft, wat in de huidige digitale samenleving onacceptabel wordt geacht. Het Digi-taalhuis zou een laagdrempelige en niet-stigmatiserende omgeving bieden waar mensen de Nederlandse taal kunnen leren, digitale vaardigheden kunnen oefenen, en cursussen kunnen volgen zoals Digisterker en het gebruik van een PC of tablet. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat tiidens in gearkomste op 16 febrewaris 2017 in motie besprutsen oer it oprjochtsjen fan in Digi-taalhûs yn de lokale biblioteken. Dizze foarsjennig is bedoeld om minsken mei in lêsbegelieding te helpen har taalfeardichheid te ferbetterjen. De motie benadrukt dat sa'n 16% fan de ynwenners fan Achtkarspelen in foarm fan analfabetisme hat, wat yn de hjoeddeistige digitale mienskip net akseptabel befûn wurdt. It Digi-taalhûs soe in tagonklike en net-stigmatisearjende omjouwing biede dêr't minsken it Nederlânsk leare kinne, digitale feardichheden oefenje kinne, en kursussen folgje kinne lykas Digisterker en it gebrûk fan in PC of tablet. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Digi-taalhuis" en roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om te onderzoeken of er een voorziening in de bibliotheken kan worden ingericht voor mensen met een leesbeperking. Het doel is om hun taalvaardigheid te vergroten. De motie benadrukt dat 16% van de inwoners een vorm van analfabetisme heeft, wat in de digitale tijd onacceptabel is. Een Digi-taalhuis biedt een laagdrempelige en niet-stigmatiserende omgeving waar mensen de Nederlandse taal en digitale vaardigheden kunnen leren, inclusief het gebruik van een PC/tablet en het aanmaken van een DigiD.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het biedt echter geen gedetailleerd plan van aanpak of financiële onderbouwing.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college op te roepen tot actie, namelijk het onderzoeken van de mogelijkheden voor een Digi-taalhuis in de bibliotheken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het bestrijden van analfabetisme en het verbeteren van digitale vaardigheden, en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor dit onderzoek en eventuele implementatie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdsbestek voor het onderzoek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Participatie:
De motie impliceert participatie door het laagdrempelige karakter van de bibliotheekvoorziening, maar er is geen expliciete vermelding van betrokkenheid van de doelgroep bij het onderzoek of de implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van taal- en digitale vaardigheden kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van inclusie.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn voor verder onderzoek en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digi-taalhuis Leesbeperking Analfabetisme Bibliotheken Taalvaardigheid Digitale vaardigheden Schaamte Isolement Digisterker VluchtelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de orde van de dag van PvdA inzake grensrivier De Lauwers en KH 2018
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen om de historische en culturele betekenis van het riviertje de Lauwers te benadrukken als onderdeel van KH 2018. De motie roept het college op om publieksinformatie te verstrekken over de betekenis van de Lauwers, evenementen te organiseren die naar de rivier verwijzen, en fiets-, wandel- en kanoroutes langs de rivier aan te leggen. Daarnaast wordt het college gevraagd om subsidiebronnen te zoeken voor deze initiatieven. De motie benadrukt dat de Lauwers historisch gezien een belangrijke grens vormt tussen Fryslân en Groningen en dat de rivier, die ooit een trotse waterweg was, nu is gereduceerd tot een onbeduidend slootje. De raad wil eerherstel voor de Lauwers, vergelijkbaar met de Slachtedijk. De motie is ondertekend door Theun Nicolai van de PvdA.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen om de histoaryske en kulturele betsjutting fan it rivierske de Lauwers te benadrukken as part fan KH 2018. De motie ropt it kolleezje op om publyksynformaasje te ferstrekken oer de betsjutting fan de Lauwers, eveneminten te organisearjen dy't nei de rivier ferwiize, en fyts-, kuier- en kanorûtes langs de rivier oan te lizzen. Dêrneist wurdt it kolleezje frege om subsydzjebronnen te sykjen foar dizze ynisjativen. De motie benadrukt dat de Lauwers histoarysk sjoen in wichtige grins foarmet tusken Fryslân en Grinslân en dat de rivier, dy't eartiids in grut wetterwei wie, no reduzeare is ta in ûnbedúdend sleatke. De ried wol eareherstel foar de Lauwers, fergelykber mei de Slachtedyk. De motie is ûndertekene troch Theun Nicolai fan de PvdA.
-
12 - Motie vreemd aan de orde van de dag van PvdA inzake grensrivier de Lauwers en KH 2018.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op de historische en culturele betekenis van de grensrivier de Lauwers in het kader van KH 2018. De raad van de gemeente Achtkarspelen roept het college op om de betekenis van de Lauwers te benadrukken door middel van publieksinformatie, evenementen, aanleg van routes en het zoeken naar subsidies. De motie benadrukt de historische rol van de Lauwers als grens en culturele landmark en pleit voor eerherstel van de rivier, die nu grotendeels in vergetelheid is geraakt.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de historische context en de gewenste acties. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college op te roepen tot actie. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van culturele en historische projecten binnen de gemeente en de mate waarin middelen hiervoor worden vrijgemaakt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen de voorgestelde acties uit te voeren en te onderzoeken hoe deze gefinancierd kunnen worden.
Participatie:
De motie suggereert participatie door de Stichting Oud Achtkarspelen, maar geeft verder weinig details over bredere betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de aanleg van routes en het behoud van cultureel erfgoed.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om het aanboren van subsidiebronnen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het is onduidelijk hoeveel de voorgestelde acties zullen kosten en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grensrivier de Lauwers Historische en culturele betekenis Publieksinformatie Stichting Oud Achtkarspelen Evenementen Fiets-, wandel- en kanoroutes Subsidiebronnen Spoorbrug / passerelle Bisdom Munster SchatplichtigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan de FNP oer humanitêre help oan flechtlingen yn Grikelân
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 16 februari 2017 gestemd over een motie die oproept tot humanitaire hulp aan Syrische vluchtelingen in Griekenland. De motie, ingediend door FNP-Achtkarspelen en Wietske Poelman, stelde voor om per inwoner van de gemeente een kwartje beschikbaar te stellen voor essentiële benodigdheden zoals kleding, dekens en medicijnen. Daarnaast werd het college verzocht om samen te werken met een betrouwbare hulporganisatie en de motie door te sturen naar alle gemeenteraden in Nederland met de oproep hetzelfde te doen. De motie werd echter verworpen met 14 stemmen tegen en 6 voor. De indieners benadrukten de dringende noodzaak van hulp vanwege de onmenselijke omstandigheden waarin de vluchtelingen verkeren, vooral tijdens de winter.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 16 febrewaris 2017 stimd oer in motie dy't opropet ta humanitêre help oan Syryske flechtlingen yn Grikelân. De motie, yntsjinne troch FNP-Achtkarspelen en Wietske Poelman, stelde foar om per ynwenners fan de gemeente in kwartsje beskikber te stellen foar essinsjele needsaaklikheden lykas klean, dekens en medisinen. Dêrneist waard it kolleezje frege om gear te wurkjen mei in betroubere helporganisaasje en de motie troch te stjoeren nei alle gemeenterieden yn Nederlân mei de oprop itselde te dwaan. De motie waard lykwols ôfwiisd mei 14 stimmen tsjin en 6 foar. De yntsjinners benadrukten de dringende need fan help fanwege de ûnminslike omstannichheden dêr't de flechtlingen yn ferkeare, benammen yn de winter.
-
13 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan FNP oer humanitêre help oan flechtlingen yn Grikelân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van de motie is "Humanitêre help oan flechtlingen yn Grikelân." De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om per inwoner een kwartje beschikbaar te stellen voor humanitaire hulp aan Syrische vluchtelingen in Griekenland. Deze hulp omvat kleding, dekens en medicijnen. Het college wordt ook gevraagd om samen te werken met een betrouwbare hulporganisatie om ervoor te zorgen dat de hulp direct op de juiste plek terechtkomt. Daarnaast wordt het college verzocht om deze motie te delen met andere gemeenteraden in Nederland en om snel actie te ondernemen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet, met duidelijke doelen en acties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan over hoe de samenwerking met hulporganisaties precies vormgegeven zal worden en hoe de distributie van middelen zal plaatsvinden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de motie en om het college te instrueren om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde financiële bijdrage per inwoner steunen en of zij de urgentie van de situatie in Griekenland erkennen als een prioriteit voor gemeentelijke actie.
SMART en inconsequenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel specifiek is, ontbreekt een meetbaar resultaat en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid en impact van de bijdrage zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners, behalve dat hun bijdrage wordt gebruikt. Er is geen sprake van betrokkenheid van inwoners bij de uitvoering of besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op directe humanitaire hulp.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een kwartje per inwoner, maar de totale kosten voor de gemeente worden niet gespecificeerd. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Humanitêre hulp Vluchtelingen Griekenland Syrische vluchtelingen Kleding Dekens Medicijnen Hulporganisatie Onmenselijke omstandigheden WintertijdVerfijning van de zoekopdracht: