13-10-2016 Raadsvergadering
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 1 en 15 september 2016
Agendapunt 4.a Aanstelling raadsgriffier in vaste dienst
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om mevrouw J.W. van Hoppe MPM aan te stellen als raadsgriffier in vaste dienst voor onbepaalde tijd, met ingang van 1 oktober 2016. Dit besluit volgde op een wervingsprocedure die in 2015 was gestart na het vertrek van de vorige raadsgriffier, de heer mr. R. van der Heide. Mevrouw Van Hoppe was op 14 september 2015 voor een jaar benoemd, met de mogelijkheid tot een vaste aanstelling bij gebleken geschiktheid. Na consultatie van diverse betrokken partijen concludeerde de werkgeverscommissie dat mevrouw Van Hoppe naar tevredenheid functioneert, wat leidde tot de aanbeveling voor haar vaste aanstelling. Het besluit werd officieel vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering.
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om frou J.W. van Hoppe MPM oan te stellen as riedsgriffier yn fêste tsjinst foar ûnbepaalde tiid, mei yngong fan 1 oktober 2016. Dit beslút kaam nei in wervingsproseduere dy't yn 2015 begûn wie nei it ferstek fan de foarige riedsgriffier, de hear mr. R. van der Heide. Frou Van Hoppe wie op 14 septimber 2015 foar in jier beneamd, mei de mooglikheid ta in fêste oanstelling by bleaun geskiktheid. Nei konsultaasje fan ferskate belutsen partijen konkludearre de wurkjouwerskommisje dat frou Van Hoppe nei tefredenheid funksjonearret, wat liede ta de oanbefelling foar har fêste oanstelling. It beslút waard offisjeel fêststeld tiidens de iepenbiere riedsfergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanstelling raadsgriffier in vaste dienst". Het voorstel behelst de aanstelling van mevrouw J.W. van Hoppe MPM als raadsgriffier in vaste dienst voor onbepaalde tijd, met ingang van 1 oktober 2016. Dit volgt op een tijdelijke aanstelling van een jaar, die begon op 14 september 2015. De werkgeverscommissie, bestaande uit fractievoorzitters, heeft na consultatie van diverse betrokken partijen geconcludeerd dat mevrouw Van Hoppe naar tevredenheid functioneert. Daarom wordt voorgesteld haar tijdelijke aanstelling om te zetten in een vaste aanstelling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle relevante informatie over de procedure, de betrokken partijen en de reden voor de aanstelling.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de griffier te benoemen op grond van artikel 107 van de Gemeentewet. De raad moet het voorstel goedkeuren om de aanstelling definitief te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel instemmen met de aanbeveling van de werkgeverscommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een voortzetting van een bestaande aanstelling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw J.W. van Hoppe MPM in vaste dienst aan te stellen als raadsgriffier voor onbepaalde tijd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat diverse betrokken partijen zijn geconsulteerd, waaronder een adviescommissie met de burgemeester en de gemeentesecretaris. Dit duidt op een participatief proces binnen de organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personeelskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingswijzen, wat gebruikelijk is bij personeelsaanstellingen, tenzij er sprake is van een significante verandering in de arbeidsvoorwaarden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadsgriffier J.W. van Hoppe MPM Werkgeverscommissie Vaste dienst Benoeming Tijdelijke aanstelling Wervingsprocedure Geschiktheid Adviescommissie Terugwerkende krachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Jaarverslag 2015 en (her)benoeming leden Raad van Toezicht Roobol
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een besluit genomen over het jaarverslag 2015 van Stichting Roobol en de (her)benoeming van leden van de Raad van Toezicht. Het jaarverslag, bestaande uit een inhoudelijk en financieel deel, gaf geen aanleiding tot nader onderzoek, ondanks een negatief resultaat van € 473.272 dat uit de algemene reserve van € 3,8 miljoen wordt gedekt. De financiële positie van Roobol is gezond, maar kwetsbaar. De raad stemde in met de benoeming van de heer H. Dijkstra en mevrouw O. de Vries als nieuwe leden van de Raad van Toezicht en de herbenoeming van mevrouw W. van der Galiën als voorzitter tot 2020. Roobol werkt aan het opvangen van krimp en het verminderen van personele kosten. De samenwerking met gemeenten wordt voortgezet om uitdagingen zoals leegstand van schoollokalen aan te pakken. Het besluit werd vastgesteld in de openbare raadsvergadering.
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in beslút nommen oer it jierferslach 2015 fan Stichting Roobol en de (her)benoarming fan leden fan de Ried fan Tafersjoch. It jierferslach, besteande út in ynhâldlik en finansjeel diel, joech gjin oanlieding ta fierder ûndersyk, ûndanks in negatyf resultaat fan € 473.272 dat út de algemiene reserve fan € 3,8 miljoen dekt wurdt. De finansjele posysje fan Roobol is sûn, mar kwetsber. De ried stimde yn mei de benoarming fan de hear H. Dijkstra en frou O. de Vries as nije leden fan de Ried fan Tafersjoch en de herbenoarming fan frou W. van der Galiën as foarsitter oant 2020. Roobol wurket oan it opfangen fan krimp en it fermeitsjen fan personielkosten. De gearwurking mei gemeenten wurdt fuortset om útdagings lykas leechstân fan skoallokalen oan te pakken. It beslút waard fêststeld yn de iepenbiere riedsfergadering.
-
05 - A - Raadsvoorstel - Jaarverslag 2015 en (her)benoeming leden Raad van Toezicht Roobol.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarverslag 2015 en (her)benoeming leden Raad van Toezicht Roobol
Samenvatting: Het voorstel betreft het jaarverslag 2015 van Stichting Roobol en de (her)benoeming van leden van de Raad van Toezicht. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het jaarverslag en in te stemmen met de benoeming van de heer H. Dijkstra en mevrouw O. de Vries als nieuwe leden, en de herbenoeming van mevrouw W. van der Galiën als voorzitter. Het jaarverslag toont een negatief financieel resultaat, dat wordt gedekt door de algemene reserve. De financiële positie van Roobol is gezond, maar kwetsbaar. Er wordt gewerkt aan krimp en leegstand van schoollokalen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële situatie, benoemingen, en de context van de organisatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de strategische plannen voor de toekomst en hoe de krimp en leegstand specifiek worden aangepakt, zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht. De raad moet ook kennisnemen van het jaarverslag en kan haar reactie geven op de financiële positie van Roobol.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de benoeming van de voorgedragen leden van de Raad van Toezicht en de herbenoeming van de voorzitter. Daarnaast moet de raad een oordeel vellen over de financiële situatie en de strategie van Roobol met betrekking tot krimp en leegstand.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke doelen of tijdlijnen voor het aanpakken van de krimp en leegstand. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het jaarverslag en in te stemmen met de benoemingen en herbenoeming van de leden van de Raad van Toezicht.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het bestuur van Roobol de morele eigenaren (ouders) representeert en dat er verantwoording aan hen wordt afgelegd. Ouders zijn vertegenwoordigd in ouderraden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële gezondheid en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het jaarverslag toont een negatief resultaat van € 473.272, dat wordt gedekt door de algemene reserve. De financiële positie van Roobol is gezond, maar kwetsbaar. Er is geen specifieke dekking voor toekomstige financiële uitdagingen genoemd, behalve het gebruik van de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Roobol Raad van Toezicht Jaarverslag 2015 Benoeming Financiële positie Negatief resultaat Flexibele schil Krimp Leegstand Gemeenten Dongeradeel, Dantumadiel, Kollumerland c.a.Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Vaststelling Verordening rechtspositie wethouders gemeente Achtkarspelen 2016
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 oktober 2016 een nieuwe verordening vastgesteld betreffende de rechtspositie van wethouders. Deze verordening vervangt de vorige regeling uit 1999 en is aangepast aan de nieuwe wet- en regelgeving die sinds 1 juli 2014 van kracht is. De aanpassingen zijn gebaseerd op modelverordeningen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) uit 2014 en 2016. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere de vergoeding van reiskosten voor woon-werkverkeer en dienstreizen, het gebruik van een dienstauto, en de verstrekking van computers en communicatieapparatuur. De verordening voorziet ook in een regeling voor verhuiskosten voor wethouders die van buiten de gemeente komen. De financiële impact van de nieuwe verordening is beperkt en kan binnen het bestaande budget worden opgevangen. De verordening treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 september 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 oktober 2016 in nije ferordening fêststeld oangeande de rjochtposysje fan wethâlders. Dizze ferordening ferfongt de foarige regeling út 1999 en is oanpast oan de nije wet- en regeljouwing dy't sûnt 1 july 2014 fan krêft is. De oanpassingen binne basearre op modelferordeningen fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) út 2014 en 2016. Belangrike feroaringen binne ûnder oaren de ferwurding fan reiskosten foar wen-wurkferkear en tsjinstereizen, it brûken fan in tsjinstauto, en de ferstrekking fan kompjoeters en kommunikaasjeapparatuer. De ferordening foarsjocht ek yn in regeling foar ferhúskosten foar wethâlders dy't fan bûten de gemeente komme. De finansjele ympakt fan de nije ferordening is beheind en kin binnen it besteande budzjet opfongen wurde. De ferordening giet mei weromwurkjende krêft yn fanôf 1 septimber 2016.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Vaststelling Verordening rechtspositie wethouders gemeente Achtkarspelen 2016.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Verordening Rechtspositie Wethouders gemeente Achtkarspelen 2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Verordening Rechtspositie Wethouders gemeente Achtkarspelen 2016". Het voorstel beoogt de verordening voor de rechtspositie van wethouders te actualiseren in overeenstemming met de nieuwe wet- en regelgeving. Dit omvat aanpassingen op basis van de modelverordeningen van de VNG uit 2014 en 2016, met als doel harmonisatie en modernisering van de rechtspositie van wethouders. Belangrijke wijzigingen betreffen reiskosten, gebruik van dienstauto's, en vergoedingen voor communicatieapparatuur en computers. De financiële impact is beperkt en kan binnen bestaande budgetten worden opgevangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerd de wijzigingen en de redenen daarvoor beschrijft. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en modelverordeningen, en biedt een uitgebreide toelichting per artikel.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en moet beslissen over de aanpassing van de verordening in overeenstemming met de nieuwe richtlijnen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate waarin lokale aanpassingen aan de modelverordeningen worden doorgevoerd, zoals de vergoeding voor dienstreizen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een terugwerkende kracht tot 1 september 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Rechtspositie Wethouders gemeente Achtkarspelen 2016 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. De belangrijkste wijziging met financiële impact is de vergoeding voor dienstreizen binnen de gemeente, die binnen het bestaande budget kan worden opgevangen. Er is geen noodzaak voor aanvullende dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Wethouders Modelverordening Reiskosten Vergoeding Werkkostenregeling Dienstreizen Gemeentewet Harmonisering ModerniseringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Heroverweging Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) 2017
Samenvatting
In de vergadering van de gemeenteraad van Achtkarspelen op 13 oktober 2016 is besloten om de Hulp bij het Huishouden (HHT) vanaf 2017 niet langer als een 'algemene voorziening' maar als een 'maatwerkvoorziening' aan te bieden. Dit besluit volgt op uitspraken van de Centrale Raad van Beroep die aangeven dat het huidige beleid niet voldoet aan de wettelijke eisen. Door over te stappen op een maatwerkvoorziening kan de gemeente beter inspelen op de individuele behoeften van burgers en voldoen aan de financiële haalbaarheidstoets. De maatwerkvoorziening zorgt ervoor dat alleen die burgers hulp ontvangen die het daadwerkelijk nodig hebben, en dat er rekening wordt gehouden met hun inkomen bij het bepalen van de eigen bijdrage. De Wmo-raad ondersteunt deze verandering, en de continuïteit van zorg voor huidige ontvangers van HHT is gewaarborgd. Het college van burgemeester en wethouders zal verder werken aan het kader voor resultaatsturing en de betrokken burgers informeren over de veranderingen.
Samenvatting
Yn de gearkomste fan de gemeenteried fan Achtkarspelen op 13 oktober 2016 is besletten om de Help by it Húshâlden (HHT) fanôf 2017 net langer as in 'algemiene foarsjennig', mar as in 'maatwurkfoarsjennig' oan te bieden. Dit beslút folget op útspraken fan de Sintrale Ried fan Beroep dy't oanjouwe dat it hjoeddeiske belied net foldocht oan de wetlike easken. Troch oer te stappen op in maatwurkfoarsjennig kin de gemeente better ynspele op de yndividuele needs fan boargers en foldwaan oan de finansjele haalberheidstoets. De maatwurkfoarsjennig soarget derfoar dat allinnich dy boargers help ûntfange dy't it echt nedich hawwe, en dat der rekken hâlden wurdt mei har ynkommen by it bepalen fan de eigen bydrage. De Wmo-ried stipe dizze feroaring, en de kontinuïteit fan soarch foar hjoeddeiske ûntfangers fan HHT is wierborgd. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sil fierder wurkje oan it kader foar resultaatstjoering en de belutsen boargers ynformearje oer de feroaringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Heroverweging Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) 2017
Samenvatting: Het voorstel betreft de heroverweging van het beleid rondom de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) in de gemeente Achtkarspelen. Naar aanleiding van uitspraken van de Centrale Raad van Beroep en het aflopen van de huidige regeling, wordt voorgesteld om de HHT niet langer als een algemene voorziening, maar als een maatwerkvoorziening aan te bieden. Dit moet juridische en financiële risico's verminderen en ervoor zorgen dat de hulp alleen terechtkomt bij burgers die het echt nodig hebben. De maatwerkvoorziening houdt rekening met het inkomen van de burgers en zorgt voor continuïteit van zorg na 1 januari 2017.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de beleidswijziging, de juridische context, en de financiële implicaties. Echter, er zijn nog enkele onduidelijkheden, zoals de exacte invulling van de resultaatsturing en de financiële haalbaarheidstoets.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over de overgang van een algemene voorziening naar een maatwerkvoorziening voor de HHT. Dit is een beleidsmatige keuze die de raad moet goedkeuren.
Politieke keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de HHT als maatwerkvoorziening moet worden aangeboden, wat kan leiden tot hogere kosten voor burgers met een midden of hoger inkomen. De raad moet ook overwegen hoe de financiële gevolgen binnen de begroting gedekt kunnen worden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral wat betreft de financiële haalbaarheid en de invulling van de resultaatsturing. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is wel sprake van onduidelijkheden die nog uitgewerkt moeten worden.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de HHT vanaf 2017 als maatwerkvoorziening te verstrekken in plaats van als algemene voorziening.
Participatie
De Wmo-raad is betrokken geweest bij het proces en kan zich vinden in de gekozen oplossing. Er is echter geen schriftelijk advies van de Wmo-raad opgenomen, wat een gemiste kans voor formele participatie kan zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op juridische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een geschatte stijging van de structurele kosten. Er is een inschatting gemaakt van de kosten en baten, maar de dekking binnen de begroting 2017 moet nog gevonden worden. De eigen bijdrage van burgers zal stijgen, vooral voor midden- en hogere inkomens.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatwerkvoorziening Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) Algemene voorziening Centrale Raad van Beroep (CRvB) Financiële haalbaarheid Eigen Bijdrage Resultaatsturing Wmo-raad Inkoopprocedure AlfahulpconstructieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Oprichten Stichting jeugd- en dorpenteams
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 oktober 2016 besloten geen wensen of bedenkingen te uiten over het voornemen van het college om een Stichting jeugd- en dorpenteams op te richten. Deze stichting zal per 1 januari 2017 de dienstverlening van jeugd- en dorpenteams in Achtkarspelen verzorgen. De oprichting van de stichting is noodzakelijk omdat de huidige samenwerkingsovereenkomst voor de dorpenteams eindigt op 1 januari 2017. Het doel van de stichting is om onafhankelijk en slagvaardig te opereren, met een eigen imago en identiteit, los van de gemeentelijke organisatie. De gemeente blijft verantwoordelijk voor toezicht en handhaving en zal de stichting via subsidies ondersteunen. Er zijn financiële en organisatorische consequenties verbonden aan de ontvlechting van de Werkmaatschappij en de oprichting van de stichting, maar deze worden binnen de bestaande budgetten opgevangen. Het besluit is genomen na advies van externe experts en overleg met betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 oktober 2016 besletten gjin winsken of betinkings út te sprekken oer it doel fan it kolleezje om in Stichting jeugd- en doarpsteam op te rjochtsjen. Dizze stichting sil fanôf 1 jannewaris 2017 de tsjinstferliening fan jeugd- en doarpsteams yn Achtkarspelen fersoargje. De oprjochting fan de stichting is needsaaklik om't de hjoeddeistige gearwurkingsôfspraak foar de doarpsteams ôfrûn is op 1 jannewaris 2017. It doel fan de stichting is om ûnôfhinklik en slaggeardich te opereren, mei in eigen byld en identiteit, los fan de gemeentlike organisaasje. De gemeente bliuwt ferantwurdlik foar tafersjoch en hânhaving en sil de stichting troch subsydzjes stypje. Der binne finansjele en organisaasjekonsekwinsjes ferbûn oan it ûntflechtsjen fan de Wurkmaatskippij en de oprjochting fan de stichting, mar dizze wurde binnen de besteande budzjetten opfongen. It beslút is nommen nei advis fan eksterne eksperen en oerlis mei belutsen partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Oprichten Stichting jeugd- en dorpenteams
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een onafhankelijke stichting voor de jeugd- en dorpenteams in Achtkarspelen. Dit is noodzakelijk omdat de huidige samenwerkingsovereenkomst eindigt op 1 januari 2017. De stichting zal de uitvoering van de taken op afstand van de gemeentelijke organisatie verzorgen, met behoud van gemeentelijke verantwoordelijkheid via een subsidierelatie. Het doel is om onafhankelijkheid, slagvaardigheid en een eigen identiteit voor de teams te waarborgen. De financiële consequenties van de ontvlechting en oprichting zijn nog niet volledig in kaart gebracht, maar worden binnen het bestaande budget opgevangen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak, de voordelen van de gekozen constructie, en de financiële implicaties. Echter, de exacte financiële consequenties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over het voornemen van het college om de stichting op te richten. Het voorstel vraagt de raad om geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de oprichting van een onafhankelijke stichting en de daarmee gepaard gaande ontvlechting van de Werkmaatschappij. Dit omvat ook de keuze voor een subsidierelatie in plaats van directe aansturing.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (met de deadline van 1 januari 2017). Echter, de financiële aspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat de haalbaarheid en realistischheid beïnvloedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onduidelijkheid is een aandachtspunt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken over het voornemen om de stichting op te richten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er draagvlak is bij inwoners, de Wmo- en cliëntenraad, en samenwerkingspartners voor de gekozen entiteit, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten eenmalige kosten voor de ontvlechting en oprichting van de stichting, die nog niet volledig zijn ingeschat, en structurele kosten die binnen de huidige budgetten worden opgevangen. De exacte dekking van de eenmalige kosten is nog onduidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting jeugd- en dorpenteams Onafhankelijkheid Werkmaatschappij Governance Mienskipskracht Preventie Reorganisatie Subsidierelatie Cliëntondersteuning OntvlechtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.1 Amendement GBA inzake invullen bestuursfuncties
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het agendapunt "Oprichten Stichting jeugd- en dorpenteams" en richt zich specifiek op het invullen van bestuursfuncties. Het amendement stelt voor dat de bestuursfuncties en eventuele functies van een Raad van Toezicht worden ingevuld via werving op basis van op te stellen functieprofielen. De selectie en werving moeten worden uitgevoerd door een selectiecommissie die niet bestaat uit leden van het college van Burgemeester en Wethouders. Dit moet ervoor zorgen dat de stichting zelfstandig en onafhankelijk kan functioneren, met bestuursleden die een onafhankelijke positie hebben ten opzichte van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn doelstelling om de onafhankelijkheid van de stichting te waarborgen. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de selectieprocedure of de samenstelling van de selectiecommissie, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het amendement en het waarborgen dat de oprichting van de stichting in lijn is met de gestelde voorwaarden voor onafhankelijkheid en transparantie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden dat de stichting volledig onafhankelijk opereert van de gemeente en of zij akkoord gaan met het voorstel om de selectiecommissie buiten het college van Burgemeester en Wethouders te plaatsen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om onafhankelijkheid te waarborgen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (Tijdgebonden) en de exacte samenstelling van de selectiecommissie, wat een mogelijke inconsistentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de oprichting van de stichting.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden buiten de selectiecommissie. Het richt zich voornamelijk op de onafhankelijkheid van de bestuursleden ten opzichte van de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke amendement, aangezien de focus ligt op governance en onafhankelijkheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de structuur en onafhankelijkheid van de bestuursfuncties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting jeugd- en dorpenteams Bestuursfuncties Raad van Toezicht Werving Functieprofielen Selectiecommissie Onafhankelijkheid Gemeente Opdrachtgever OpdrachtnemerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.2 Amendement CU CDA en PvdA inzake wensen t.a.v. de op te richten Stichting en haar statuten
-
08 - Amendement CU CDA en PvdA inzake wensen t.a.v. de op te richten Stichting en haar statuten - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de oprichting van een "Stichting jeugd- en dorpenteams" in de gemeente Achtkarspelen. Het amendement wijzigt het besluit om het college, na het horen van de wensen en bedenkingen van de raad, voorlopige statuten voor de stichting op te laten stellen. Deze statuten moeten duidelijk maken hoe burgers en belanghebbenden vertegenwoordigd zijn in het bestuur, hoe de stichting het zorgbeleid professioneel uitvoert, en hoe de overheadkosten beperkt worden. De statuten worden ter beoordeling aan de raad voorgelegd. Het doel is om het college verder te laten gaan met de voorbereidingen voor de oprichting van de stichting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste elementen adresseert die nodig zijn voor de oprichting van de stichting, zoals vertegenwoordiging, uitvoering van het zorgbeleid, en kostenbeheersing. Echter, specifieke details over hoe deze elementen precies worden ingevuld, ontbreken nog en moeten in de statuten worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door wensen en bedenkingen te uiten en de voorlopige statuten te beoordelen. Dit geeft de raad invloed op de uiteindelijke vorm en werking van de stichting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van invloed en controle die burgers en belanghebbenden hebben binnen de stichting, de prioriteiten binnen het zorgbeleid, en de acceptabele niveaus van overheadkosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de statuten zal cruciaal zijn om SMART-doelen te formuleren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de richting die het college inslaat met de oprichting van de stichting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de vertegenwoordiging van burgers en belanghebbenden in het bestuur van de stichting, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel noemt het beperken van overheadkosten, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. Dit zal waarschijnlijk verder uitgewerkt moeten worden in de statuten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting jeugd- en dorpenteams Statuten Wensen en bedenkingen College Zorgbeleid Bestuur Overhead Voorbereidingen Toezicht UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Oprichten Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 13 oktober 2016 besloten geen wensen of bedenkingen te uiten over het voornemen om de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) op te richten. Deze stichting is bedoeld om per 1 januari 2017 de groenwerkzaamheden van de gemeente over te nemen, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. De oprichting van de stichting is noodzakelijk om de uitvoering van deze taken juridisch mogelijk te maken en biedt de mogelijkheid om lokaal uitvoering te geven aan de Wet sociale werkvoorziening (WSW), het werkgeverschap voor sociale werkers (SW’ers) te beheren, en gemeentelijke opdrachten te verstrekken via quasi inbesteding. De financiële aspecten en voorwaarden voor de stichting worden verder uitgewerkt in de stichtingsstatuten, die aan het college worden voorgelegd. Het proces blijft binnen de beschikbare financiële middelen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 13 oktober 2016 besletten gjin winsken of betinkings út te sprekken oer it doel om de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA) op te rjochtsjen. Dizze stichting is bedoeld om per 1 jannewaris 2017 de grienwurksumheden fan de gemeente oer te nimmen, sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart fan CDA, PvdA en ChristenUnie. De oprjochting fan de stichting is needsaaklik om de útfiering fan dizze taken juridysk mooglik te meitsjen en biedt de mooglikheid om lokaal útfiering te jaan oan de Wet sosjale wurkfoarsjenning (WSW), it wurkjouwerskip foar sosjale wurkers (SW'ers) te behearjen, en gemeentlike opdrachten te ferstrekken troch quasi ynbesteding. De finansjele aspekten en foarwurden foar de stichting wurde fierder útwurke yn de stichtingsstatuten, dy't oan it kolleezje foarlein wurde. It proses bliuwt binnen de beskikbere finansjele middels.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Oprichten van Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)". Het doel is om een juridische entiteit op te richten die de groenwerkzaamheden van de gemeente Achtkarspelen kan uitvoeren, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. De stichting zal ook dienen als werkgever voor SW’ers en biedt de mogelijkheid voor quasi inbesteding van gemeentelijke opdrachten. De oprichting moet snel plaatsvinden om de arbeidsovereenkomsten van de GR SW Fryslân over te nemen en de activiteiten per 1 januari 2017 te starten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële informatie en een uitgebreide participatieparagraaf. De juridische en organisatorische kaders worden echter duidelijk geschetst.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen kenbaar te maken over het voornemen om de Stichting MOA op te richten. Dit impliceert een goedkeuring van het voorstel zonder verdere discussie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de oprichting van de stichting als juridische entiteit voor de uitvoering van gemeentelijke groenwerkzaamheden en de integratie van SW’ers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de startdatum van 1 januari 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële details zijn summier.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen wensen of bedenkingen kenbaar te maken, wat neerkomt op een stilzwijgende goedkeuring van het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat de oprichting binnen de beschikbare middelen blijft, maar geeft geen gedetailleerde financiële uitwerking. Verdere financiële details worden verwacht bij de presentatie van de stichtingsstatuten aan het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting MOA Groenwerkzaamheden SW’ers (Sociale Werkvoorziening) Participatiewet Quasi inbesteding Arbeidsparticipatie Maatschappelijke participatie Gemeentelijke stichting Stichtingsstatuten WerkgeverschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.1 Amendement GBA en VVD inzake statutaire bepalingen en financiële consequenties
-
09 - Amendement GBA en VVD inzake statutaire bepalingen en financiële consequenties - ingetrokken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de oprichting van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) en richt zich op statutaire bepalingen en financiële consequenties. Het amendement stelt voor om de governance-structuur van de stichting te verduidelijken door de benoeming, schorsing en ontslag van de Raad van Advies door het bestuur te laten plaatsvinden. Daarnaast vraagt het om een reglement voor de werkwijze van de Raad van Advies en om inzicht in de financiële consequenties van het overnemen van arbeidsovereenkomsten van werknemers die betrokken zijn bij gemeentelijke groenvoorzieningen en Caparis.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van governance en financiële transparantie, maar mist specifieke details over de implementatie en de bredere impact op de gemeenschap.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en moet zorgen voor adequate controle over de governance en financiële aspecten van de stichting. De raad moet ook de financiële consequenties beoordelen voordat verdere besluiten worden genomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van controle en invloed die zij willen uitoefenen op de stichting, evenals de prioritering van financiële transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer gedetailleerde informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de governance-structuur en de voorwaarden voor financiële rapportage.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden buiten de Raad van Advies en het bestuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om inzicht in de financiële consequenties van het overnemen van arbeidsovereenkomsten, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. De raad moet deze informatie verkrijgen voordat zij een definitief besluit nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Governance Raad van Advies Statuten Financiële consequenties Arbeidsovereenkomsten Reglement Caparis Groenbestek BevoegdhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Financiële overzichten kadernota 2017 en moties
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 staat een opiniërend agendapunt gepland over de financiële overzichten van de kadernota 2017 en bijbehorende moties. Dit onderwerp werd eerder besproken tijdens een informatiecarrousel op 8 september 2016, op verzoek van de fracties GBA en FNP. De FNP-fractie heeft gevraagd om dit onderwerp opnieuw te agenderen voor een volgende raadsvergadering. Er zijn twee bijlagen toegevoegd: een oud en een nieuw financieel overzicht van de kadernota 2017 en de moties. Het voorstel is om kennis te nemen van deze financiële overzichten.
Samenvatting
Op 13 oktober 2016 stiet in opinyjend agindapunt pland oer de finansjele oersichten fan de kadernota 2017 en byhearrende moties. Dit ûnderwerp waard earder besprutsen tiidens in ynformaasjekarousel op 8 septimber 2016, op fersyk fan de fraksjes GBA en FNP. De FNP-fraksje hat frege om dit ûnderwerp opnij op 'e aginda te setten foar in folgjende riedsfergadering. Der binne twa bylizzens tafoege: in âld en in nij finansjeel oersjoch fan de kadernota 2017 en de moties. It foarstel is om kennis te nimmen fan dizze finansjele oersichten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële overzichten kadernota 2017 en moties." Het document biedt een overzicht van de financiële situatie en de bijbehorende moties voor het jaar 2017. Het is bedoeld om de raad te informeren over de financiële stand van zaken en de voorgestelde wijzigingen of aanvullingen. De kadernota is eerder besproken in een informatiecarrousel en is nu geagendeerd voor verdere bespreking in de raadsvergadering, op verzoek van de fracties GBA en FNP.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde financiële overzichten en moties bevat. Echter, zonder de inhoud van de bijlagen te kennen, is het moeilijk om de volledigheid van de details te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de financiële overzichten en moties en deze bespreken. De raad kan ook besluiten om wijzigingen aan te brengen of aanvullende moties in te dienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde financiële plannen en moties in lijn zijn met hun politieke doelen en prioriteiten. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over welke projecten of initiatieven gefinancierd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk een informatief karakter heeft. Zonder de inhoud van de moties te kennen, is het moeilijk om te beoordelen of er inconsistenties zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de financiële overzichten en de bijbehorende moties, of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het lijkt voornamelijk een intern document voor de raad.
Duurzaamheid:
Er wordt geen directe verwijzing naar duurzaamheid gemaakt in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is zonder de inhoud van de moties te kennen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat financiële overzichten, maar zonder de bijlagen is het onduidelijk wat de specifieke financiële gevolgen zijn en hoe deze gedekt worden. De raad moet deze informatie beoordelen om te bepalen of de financiële plannen haalbaar en verantwoord zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële overzichten Kadernota 2017 Moties Informatiecarrousel Fracties GBA en FNP Digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) Huidige en toekomstige tabel Agenderen Portefúljehâlder H. Bruining Amtner mw. E. TijsmaVerfijning van de zoekopdracht: