07-09-2017 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân
Chauffeurs in Noordoost Fryslân vrezen voor banenverlies door oude CAO-regeling
In een extra raadsvergadering op 7 september 2017 uitten raadsleden hun zorgen over de aanbesteding van het doelgroepenvervoer in Noordoost Fryslân. De toepassing van een oude CAO-regeling dreigt chauffeurs werkloos te maken. De deadline voor inschrijving op de aanbesteding is 11 september.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering, die was aangevraagd door zes raadsleden, werd het college van burgemeester en wethouders stevig aan de tand gevoeld over de keuze voor de oude CAO-regeling in de aanbesteding. Mink Jansma, bestuurder bij NV Taxi, sprak namens de chauffeurs en benadrukte de noodzaak van de nieuwe CAO-regeling. "Het is een kwestie van politieke wil om dit te regelen," stelde Jansma. "De huidige regeling biedt onvoldoende werkzekerheid voor chauffeurs."De discussie draaide om de vraag waarom de nieuwe CAO-regeling, die betere werkzekerheid biedt, niet in het bestek van de aanbesteding was opgenomen. Wethouder Stellinga legde uit dat het moment van publicatie van de aanbesteding bepalend was voor de keuze van de CAO-regeling. "We hadden gehoopt dat de nieuwe CAO op 1 juli van kracht zou zijn, maar dat is niet gebeurd," aldus Stellinga.
De raadsleden uitten hun frustratie over de communicatie vanuit het college. "We zijn niet goed geïnformeerd," klaagde raadslid Groenhof. "Een nieuwsbrief is niet voldoende voor zo'n belangrijk onderwerp." Stellinga erkende dat de communicatie beter had gekund en beloofde beterschap.
Uiteindelijk werd een motie ingediend door een brede coalitie van partijen, waarin het college werd opgeroepen om voor 11 september in overleg te treden met de andere betrokken gemeenten en de provincie. Het doel: alsnog de nieuwe CAO-regeling in de aanbesteding opnemen. "We moeten alles op alles zetten om de werkgelegenheid in onze regio te beschermen," benadrukte raadslid Van der Wal.
De motie werd unaniem aangenomen, en het college beloofde direct actie te ondernemen. "We zullen onze collega's in de andere gemeenten benaderen en proberen hen te overtuigen van de noodzaak van de nieuwe regeling," verzekerde Stellinga. De uitkomst van deze inspanningen zal bepalend zijn voor de toekomst van de chauffeurs in Noordoost Fryslân.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor een extra raadsvergadering op 7 september 2017, met als agendapunt de aanbesteding van doelgroepenvervoer in Noordoost Fryslân. Zes raadsleden hebben deze vergadering aangevraagd vanwege zorgen over de toepassing van de oude CAO in plaats van de nieuwe, wat kan leiden tot werkloosheid voor chauffeurs. De deadline voor inschrijving op de aanbesteding is 11 september. Het doel van de vergadering is om vragen te stellen aan het college over deze situatie. Een brief van het Mobiliteitsbureau van 20 juli 2017 wordt ook genoemd als relevante informatie.
Sjauffeurs yn Noardeast-Fryslân binne bang foar baanferlies troch âlde CAO-regeling.
Yn in ekstra riedsfergadering op 7 septimber 2017 útten riedsleden harren soargen oer de oanbesteging fan it doelgroepenferfier yn Noardeast Fryslân. De tapassing fan in âlde CAO-regeling docht chauffeurs it gefaar rint om wurkleas te wurden. De deadline foar ynskriuwing op de oanbesteging is 11 septimber.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gearkomste, dy oanfrege wie troch seis riedsleden, waard it kolleezje fan boargemaster en wethâlders flink ûndersocht oer de kar foar de âlde CAO-regeling by de oanskaffing. Mink Jansma, bestjoerder by NV Taxi, spruts namens de chauffeurs en benadrukte it wicht fan de nije CAO-regeling. "It is in kwestje fan politike wil om dit te regeljen," stelde Jansma. "De hjoeddeiske regeling biedt net genôch wurksekerheid foar chauffeurs."De diskusje gie oer de fraach wêrom't de nije CAO-regeling, dy't bettere wurksekerheid biedt, net ynklaaid wie yn it bestek fan de oanskaffing. Wethâlder Stellinga leine út dat it momint fan publisearjen fan de oanskaffing bepalend wie foar de kar fan de CAO-regeling. "Wy hiene hoop dat de nije CAO op 1 july fan krêft wêze soe, mar dat is net barre," sa Stellinga.
De riedsleden útten har frustrearje oer de kommunikaasje fanút it kolleezje. "Wy binne net goed ynformearre," klaagde riedslid Groenhof. "In nijsbrief is net genôch foar sa'n wichtich ûnderwerp." Stellinga erkende dat de kommunikaasje better kinnen hie en beloofde ferbettering.
Uteinlik waard in motyf yntsjinne troch in brede koalysje fan partijen, dêr't it kolleezje oproppen waard om foar 11 septimber yn oerlis te gean mei de oare belutsen gemeenten en de provinsje. It doel: alsnog de nije CAO-regeling ynklaaie by de oanskaffing. "Wy moatte alles op alles sette om de wurkgelegenheid yn ús regio te beskermjen," benadrukte riedslid Van der Wal.
De motyf waard ienstemmich oannommen, en it kolleezje beloofde direkt aksje te ûndernimmen. "Wy sille ús kollega's yn de oare gemeenten benaderje en besykje harren te oertsjûgjen fan de needsaak fan de nije regeling," fersekere Stellinga. De útkomst fan dizze ynspanningen sil bepalend wêze foar de takomst fan de chauffeurs yn Noardeast-Fryslân.
Samenvatting
It foarstel foar in ekstra riedsfergadering op 7 septimber 2017 giet oer de oanskaf fan doelgroepenferfier yn Noardeast Fryslân. Seis riedsleden hawwe dizze gearkomst oanfrege fanwege soargen oer it brûken fan de âlde CAO yn plak fan de nije, wat ta wurkleazens foar chauffeurs liede kin. De ynskriuwdeadline foar de oanskaf is 11 septimber. It doel fan de gearkomst is om fragen te stellen oan it kolleezje oer dizze situaasje. Ek wurdt in brief fan it Mobiliteitsbureau fan 20 july 2017 neamd as relevante ynformaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân". Het doel is om een debat te voeren over de aanbesteding van het doelgroepenvervoer in Noordoost Fryslân, waarbij zorgen zijn geuit over de toepassing van de oude CAO in plaats van de nieuwe, de mogelijke werkloosheid van chauffeurs, en de naderende deadline voor inschrijving. Een brief van het Mobiliteitsbureau van 20 juli 2017 speelt ook een rol in de discussie. Het debat is aangevraagd door zes raadsleden om het college te bevragen over deze kwesties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste zorgen en redenen voor de aanvraag van de extra raadsvergadering duidelijk uiteenzet. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de genoemde problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te bevragen en te controleren op de uitvoering van de aanbesteding en de keuzes die daarbij zijn gemaakt. De raad moet ook overwegen of er aanvullende richtlijnen of besluiten nodig zijn om de zorgen aan te pakken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de toepassing van de oude CAO willen aanvechten en of zij maatregelen willen nemen om de werkgelegenheid van chauffeurs te beschermen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de naderende deadline voor de aanbesteding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de urgentie van de deadline vraagt om snelle besluitvorming.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college aanvullende richtlijnen wil geven of andere maatregelen wil nemen om de zorgen over de aanbesteding aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals chauffeurs of vakbonden, wat een gemis kan zijn in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân CAO Chauffeurs Inschrijving Mobiliteitsbureau Debat College Vragen stellenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
F.d. Hoekstra
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
Ij. Van Kammen
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
J. Stellinga (wethouder)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
Ij. Van Kammen
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
Ij. Van Kammen
R. Van Der Wal
Ij. Van Kammen
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
M.c. Buising
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:04:02 - 00:10:00 - 00:11:02 - 00:13:53 - 00:14:36 - 00:16:25 - 00:22:58 - 00:23:38 - 00:24:41 - 00:25:08 - 00:26:04 - 00:28:18 - 00:30:57 - 00:31:42 - 00:33:21 - 00:34:23 - 00:34:46 - 00:35:44 - 00:37:13 - 00:38:09 - 00:38:59 - 00:40:48 - 00:41:17 - 00:41:31 - 00:41:41 - 00:43:40 - 00:44:53 - 00:46:34 - 00:46:35 - 00:47:11 - 00:49:02 - 00:50:23 - 00:50:37 - 00:51:47 - 00:52:17 - 00:52:22 - 00:52:40 - 00:53:22 - 00:54:13 - 00:56:09 - 00:57:37 - 01:00:34 - 01:01:03 - 01:01:12 - 01:02:40 - 01:02:41 - 01:03:43 - 01:05:13 - 01:06:06 - 01:07:20 - 01:08:59 - 01:09:51 - 01:10:41 - 01:10:58 - 01:11:32 - 01:11:44 - 01:11:55 - 01:12:10 - 01:14:22 - 01:15:09 - 01:16:39 - 01:16:53 - 01:17:22 - 01:18:03 - 01:18:57 - 01:39:27 - 01:39:50 - 01:40:34 - 01:41:17 - 01:42:22 - 01:43:36 - 01:43:48 - 01:45:14 - 01:46:58 - 01:48:01 - 01:48:20 - 01:48:46 - 01:48:57 - 01:49:02 - 01:49:13 - 01:49:46
J. Stellinga (wethouder) -
00:24:56 - 00:28:35 - 00:31:04 - 00:31:11 - 00:31:23 - 00:31:40 - 00:31:51 - 00:32:10 - 00:33:31 - 00:34:25 - 00:34:39 - 00:34:48 - 00:35:40 - 00:35:56 - 00:37:15 - 00:37:26 - 00:37:45 - 00:38:29 - 00:39:05 - 00:41:11 - 00:41:47 - 00:43:05 - 00:43:44 - 00:44:57 - 00:45:15 - 00:45:24 - 00:45:42 - 00:46:24 - 00:46:55 - 00:47:14 - 00:49:01 - 00:50:47 - 00:51:42 - 00:52:27 - 00:52:44 - 00:54:19 - 00:57:17 - 01:07:30 - 01:07:31 - 01:10:46 - 01:10:59 - 01:11:15 - 01:14:30 - 01:15:28 - 01:16:47 - 01:17:15 - 01:41:46 - 01:44:32 - 01:45:08 - 01:45:17 - 01:47:59 - 01:49:01
F.d. Hoekstra -
A.g. Zandbergen-beishuizen -
Agendapunt 4.1 Motie alle fracties inzake zorgen over werkgelegenheid en vervoer kwetsbare doelgroepen - aangenomen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen tijdens de vergadering op 7 september 2017, met betrekking tot zorgen over werkgelegenheid en vervoer voor kwetsbare doelgroepen in Noordoost Fryslân. De raad roept het college op om vóór 11 september 2017 deze zorgen kenbaar te maken aan de verantwoordelijke bestuurders van de Gemeenschappelijke Regeling van het Mobiliteitsbureau. Daarnaast wordt het college gevraagd om te onderzoeken hoe de nieuwe OPOV-regeling kan worden geborgd. De motie is ingediend door vertegenwoordigers van verschillende politieke partijen, waaronder CDA, FNP, ChristenUnie, Gemeente Belangen, PvdA en VVD. De aanleiding voor de motie is het ontbreken van vastgestelde regelingen en CAO's, waardoor er onzekerheid bestaat over het behoud van werkgelegenheid.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen tiidens de gearkomste op 7 septimber 2017, mei betrekking ta soargen oer wurkgelegenheid en ferfier foar kwetsbere doelgroepen yn Noardeast Fryslân. De ried ropt it kolleezje op om foar 11 septimber 2017 dizze soargen kenber te meitsjen oan de ferantwurdlike bestjoerders fan de Gemeenschappelijke Regeling fan it Mobiliteitsbureau. Dêrneist wurdt it kolleezje frege om te ûndersykjen hoe't de nije OPOV-regeling borge wurde kin. De motie is yntsjinne troch fertegenwurdigers fan ferskillende politike partijen, ûnder oaren CDA, FNP, ChristenUnie, Gemeente Belangen, PvdA en VVD. De oanlieding foar de motie is it ûntbrekken fan fêststelde regelingen en CAO's, wêrtroch der ûnsekerheid bestiet oer it behâld fan wurkgelegenheid.
-
04 - Motie alle fracties inzake zorgen over werkgelegenheid en vervoer kwetsbare doelgroepen - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar betreft zorgen over werkgelegenheid en vervoer voor kwetsbare doelgroepen in Noordoost Fryslân. De raad van de gemeente Achtkarspelen roept het college op om vóór 11 september 2017 hun zorgen over werkgelegenheid en vervoer van kwetsbare doelgroepen kenbaar te maken aan de verantwoordelijke bestuurders van de Gemeenschappelijke Regeling van het Mobiliteitsbureau. Daarnaast wordt het college gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om de nieuwe OPOV-regeling te borgen, aangezien deze en de bijbehorende CAO nog niet zijn vastgesteld, wat onzekerheid over werkgelegenheid met zich meebrengt.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het kenbaar maken van zorgen en het onderzoeken van borgingsmogelijkheden voor de OPOV-regeling. Het biedt echter geen gedetailleerd plan van aanpak of concrete maatregelen, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college op te roepen actie te ondernemen en de zorgen over te brengen aan de verantwoordelijke bestuurders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geven aan het behoud van werkgelegenheid en vervoer voor kwetsbare doelgroepen en hoe zij de communicatie en samenwerking met andere bestuursorganen willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (actie vóór 11 september 2017), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie biedt geen concrete oplossingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college op te roepen de zorgen kenbaar te maken en de mogelijkheden voor borging van de OPOV-regeling te onderzoeken.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke communicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan indirect relevant zijn als het gaat om het behoud van lokaal vervoer en werkgelegenheid.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn bij verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doelgroepenvervoer Werkgelegenheid Kwetsbare doelgroepen Mobiliteitsbureau Gemeenschappelijke Regeling OPOV regeling CAO Zorgen Verantwoordelijke bestuurders AgendapuntVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.2 Moasje FNP, GBA en VVD oer oanpassing bestek oanbesteging - ynlutsen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 7 september 2017 vergaderd over de aanbesteding van doelgroepenvervoer in Noordoost Fryslân. De raad heeft eerder aangedrongen op bescherming van personeel door middel van baangarantie in het bestek. Op 6 april 2017 heeft de raad unaniem een motie aangenomen om de voorlopige gunning van de aanbesteding nietig te verklaren. De rechter heeft in een kort geding geoordeeld dat het benoemen van een minimumtarief in de aanbestedingsvoorwaarden controle op kostendekkende inschrijvingen onmogelijk maakt. Tijdens een bijeenkomst op 12 juni is toegezegd dat de verbeterde OPOV-regeling in het bestek zou worden opgenomen, maar dit is niet gebeurd. De raad is hierover niet geïnformeerd door het college. De raad betreurt deze gang van zaken en draagt het college op om de verbeterde OPOV-regeling alsnog in het bestek op te nemen en de inschrijfdatum van de aanbesteding uit te stellen. De motie is uiteindelijk ingetrokken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 7 septimber 2017 fergaderje oer de oansizzing fan doelgroepenferfier yn Noardeast Fryslân. De ried hat earder oandringe op beskerming fan personiel troch middel fan baangarantie yn it bestek. Op 6 april 2017 hat de ried ienstemmich in motie oannommen om de foarlopige gunning fan de oansizzing netich te ferklearjen. De rjochter hat yn in koart geding oardiele dat it beneamen fan in minimumtarief yn de oansizzingsfoarwaarden kontroale op kostendekkende ynskriuwings ûnmoglik makket. Tidens in gearkomste op 12 juny is ta sein dat de ferbettere OPOV-regeling yn it bestek opnommen wurde soe, mar dat is net bard. De ried is hjir net oer ynformaasje jûn troch it kolleezje. De ried betreurt dizze gong fan saken en draacht it kolleezje op om de ferbettere OPOV-regeling alsnog yn it bestek op te nimmen en de ynskriuwdatum fan de oansizzing út te stellen. De motie is úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje Wurklistpunt: 4. Aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft meerdere keren aangedrongen op het beschermen van de belangen van het personeel in de aanbesteding van doelgroepenvervoer. Op 6 april 2017 heeft de raad een motie aangenomen om de voorlopige gunning nietig te verklaren. De rechter heeft geoordeeld dat het benoemen van een minimumtarief in de aanbesteding geen controle biedt op kostendekkende inschrijvingen. Tijdens een bijeenkomst op 12 juni is toegezegd dat de verbeterde OPOV-regeling in het bestek zou worden opgenomen, wat niet is gebeurd. De raad betreurt dit en draagt het college op de regeling alsnog op te nemen en de inschrijfdatum uit te stellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de financiële implicaties en de exacte wijzigingen die de verbeterde OPOV-regeling met zich meebrengt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een toezichthoudende en sturende rol. Ze moeten ervoor zorgen dat de belangen van het personeel worden beschermd en dat de aanbestedingsprocedure correct verloopt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze de motie steunen om de verbeterde OPOV-regeling op te nemen en de inschrijfdatum uit te stellen. Dit kan invloed hebben op de relatie met het college en de betrokken bedrijven.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motie is ingetrokken, wat de uitvoering bemoeilijkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het college willen opdragen de verbeterde OPOV-regeling op te nemen in het bestek en de inschrijfdatum uit te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de raad en het college.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet duidelijk in het voorstel besproken. Er is geen informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doelgroepenvervoer OPOV-regeling Bestek Aanbesteding Personeel Baangarantie Minimumtarief Kostendekkend Inschrijfdatum OvereenkomstVerfijning van de zoekopdracht: