23-02-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk -
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
Jouke Spoelstra -
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Besluitenlijsten raadsvergaderingen 19 en 26 januari 2023
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Onderzoek rekenkamercommissie naar inwonersinitiatieven
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zetten in op burgerparticipatie
De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar de ondersteuning van inwonersinitiatieven in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Beide gemeenten stimuleren hun inwoners om bij te dragen aan de lokale samenleving, maar hanteren verschillende werkwijzen. De aanbevelingen van de commissie zijn door de gemeenteraad overgenomen en er wordt gewerkt aan een plan van aanpak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het rapport van de rekenkamercommissie besproken. De commissie had onderzoek gedaan naar de manier waarop de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel inwonersinitiatieven ondersteunen. Het doel was om te begrijpen hoe deze gemeenten hun inwoners helpen bij het realiseren van maatschappelijke doelen.De bevindingen van het onderzoek toonden aan dat beide gemeenten hun inwoners stimuleren om actief bij te dragen aan de lokale samenleving. Tytsjerksteradiel biedt voorspelbare ondersteuning, terwijl Achtkarspelen een pragmatische aanpak hanteert. "We moeten onderscheid maken tussen initiatieven die door inwoners zelf of door de gemeente worden gerealiseerd," aldus de commissie.
De aanbevelingen van de rekenkamercommissie omvatten onder andere het uitwerken van een transparant beleid en afwegingskader, en het oprichten van een participatieplatform. Het college van Achtkarspelen heeft aangegeven deze aanbevelingen te ondersteunen en wil toewerken naar een algemene visie op participatie. De raad heeft besloten de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Tijdens het debat benadrukte de heer Terpstra, voorzitter van de controlecommissie, het belang van de aanbevelingen. "Het is cruciaal dat we een helder beeld krijgen van de rol die de gemeente speelt in het ondersteunen van initiatieven," zei hij. De discussie leidde tot een besluit om de aanbevelingen zonder hoofdelijke stemming aan te nemen.
De meerderheid van de raad stemde voor het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de aanbevelingen. Het college zal nu aan de slag gaan met het opstellen van een plan van aanpak, dat eind 2023 geëvalueerd zal worden. De verwachting is dat dit zal leiden tot een verbeterde samenwerking tussen de gemeente en haar inwoners, en een versterking van de lokale samenleving.
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar inwonersinitiatieven in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel was om inzicht te krijgen in hoe deze gemeenten inwoners ondersteunen bij het ontplooien van initiatieven en het realiseren van maatschappelijke doelen. De bevindingen tonen aan dat beide gemeenten inwoners stimuleren om bij te dragen aan de lokale samenleving, hoewel hun werkwijzen verschillen. Tytsjerksteradiel biedt voorspelbare ondersteuning, terwijl Achtkarspelen pragmatisch te werk gaat. De commissie heeft aanbevelingen gedaan, waaronder het maken van onderscheid tussen initiatieven die door inwoners zelf of door de gemeente worden gerealiseerd, het uitwerken van een transparant beleid en afwegingskader, en het oprichten van een participatieplatform. Het college van Achtkarspelen heeft aangegeven de aanbevelingen te ondersteunen en wil toewerken naar een algemene visie op participatie. De raad heeft besloten de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel sette yn op boargerpertisipaasje.
De rekkenkeamerkommissje hat ûndersyk dien nei de stipe fan ynwennersynisjativen yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Beide gemeenten stimulearje har ynwenners om by te dragen oan de lokale mienskip, mar hantearje ferskillende wurkwizen. De oanbefellings fan de kommisje binne oernommen troch de gemeenteried en der wurdt wurke oan in oanpakplan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in libbenich debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it rapport fan de rekkenkeamerkommissje besprutsen. De kommissje hie ûndersyk dien nei de manier wêrop de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ynwennersynisjativen stypje. It doel wie om te begripen hoe't dizze gemeenten har ynwenners helpe by it realisearjen fan maatskiplike doelen.De bevindingen fan it ûndersyk toanden oan dat beide gemeenten har ynwenners stimulearje om aktyf by te dragen oan de lokale mienskip. Tytsjerksteradiel biedt foarspelbere stipe, wylst Achtkarspelen in pragmatyske oanpak hantearret. "Wy moatte ûnderskied meitsje tusken ynisjativen dy't troch ynwenners sels of troch de gemeente realisearre wurde," sa sei de kommissje.
De oanbefellings fan de rekkenkeamerkommissje behelsden ûnder oaren it útwurkjen fan in trochskynend belied en ôfwegingskader, en it oprjochtsjen fan in partisipaasjeplatform. It kolleezje fan Achtkarspelen hat oanjûn dizze oanbefellings te stypjen en wol taarbeidzje nei in algemiene fisy op partisipaasje. De ried hat besletten de oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje opdracht te jaan om in oanpakplan op te stellen en de útfiering ein 2023 te evalueren.
Tidens it debat benadrukte de hear Terpstra, foarsitter fan de kontrolearkommissje, it belang fan de oanbefellings. "It is kruciaal dat wy in helder byld krije fan de rol dy't de gemeente spilet by it stypjen fan ynisjativen," sa sei er. De diskusje liede ta in beslút om de oanbefellings sûnder haadstimming oan te nimmen.
De mearderheid fan de ried stimde foar it foarstel, wêrtroch't de wei frij is foar de útfiering fan de oanbefellings. It kolleezje sil no oan 'e slach gean mei it opstellen fan in oanpakplan, dat ein 2023 evaluearre wurde sil. De ferwachting is dat dit ta in ferbettere gearwurking tusken de gemeente en har ynwenners liede sil, en in fersterking fan de lokale mienskip.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommissje hat ûndersyk dien nei ynwennersynisjativen yn de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It doel wie om ynsjoch te krijen yn hoe't dizze gemeenten ynwenners stypje by it ûntjouwen fan ynisjativen en it realisearjen fan maatskiplike doelen. De bevindingen toane oan dat beide gemeenten ynwenners oanmoedigje om by te dragen oan de lokale mienskip, alhoewol harren wurkwizen ferskillen. Tytsjerksteradiel biedt foarspelbere stipe, wylst Achtkarspelen pragmatysk te wurk giet. De kommisje hat oanbefellings dien, lykas it meitsjen fan ûnderskied tusken ynisjativen dy't troch ynwenners sels of troch de gemeente realisearre wurde, it útwurkjen fan in trochskynend belied en ôfwegingskader, en it oprjochtsjen fan in partisipaasjeplatform. It kolleezje fan Achtkarspelen hat oanjûn de oanbefellings te stypjen en wol taarbeidzje nei in algemiene fisy op partisipaasje. De ried hat besletten de oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje opdracht te jaan om in oanpakplan op te stellen en de útfiering ein 2023 te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek rekenkamercommissie naar inwonersinitiatieven". Het doel is om de gemeenteraad van Achtkarspelen te informeren over de bevindingen van de rekenkamercommissie met betrekking tot inwonersinitiatieven. De aanbevelingen zijn gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen de gemeente en initiatiefnemers, het ontwikkelen van een transparant beleid en afwegingskader, en het oprichten van een participatieplatform. Het voorstel vraagt de raad om de aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken een plan van aanpak te ontwikkelen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijke aanbevelingen bevat en een tijdlijn voor implementatie en evaluatie biedt. Het bevat ook een gedetailleerde achtergrond van het onderzoek en de reacties van het college.
Rol van de Raad:
De raad moet de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overnemen en het college opdracht geven om deze uit te voeren. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van het plan van aanpak.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt en hoe zij de balans tussen gemeentelijke ondersteuning en sturing bij inwonersinitiatieven wil vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke aanbevelingen en een tijdsgebonden evaluatie bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen over te nemen en het college te vragen een plan van aanpak op te stellen en de uitvoering eind 2023 te evalueren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het oprichten van een participatieplatform en het ontwikkelen van een transparant afwegingskader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en organisatorische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonersinitiatieven Rekenkamercommissie Aanbevelingen Participatieplatform Afwegingskader Gemeente Tytsjerksteradiel Onderzoeksrapport Beleid Samenwerking ParticipatieverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Decembercirculaire gemeentefonds 2022
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen In met Decembercirculaire: "Een Technisch Maar Nodig Besluit"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de decembercirculaire van het gemeentefonds 2022. Het besluit, dat extra middelen beschikbaar stelt voor diverse gemeentelijke taken, werd na een levendig debat aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 23 februari 2023 een besluit genomen over de decembercirculaire van het gemeentefonds 2022. In deze circulaire zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor diverse taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen. De raad heeft besloten om kennis te nemen van de extra middelen, waaronder € 769.000 voor taakmutaties, € 66.000 voor decentralisatie-uitkeringen en € 40.000 voor het coronasteunpakket. Een totaalbedrag van € 700.000 wordt toegevoegd aan de reserve overlopende posten voor specifieke doeleinden zoals de energietoeslag en bijzondere bijstand. Daarnaast worden bedragen van € 86.000 en € 88.000 respectievelijk overgeheveld naar de betreffende posten van 2022 en vrijgelaten ten gunste van het begrotingssaldo 2022. Voor 2023 worden de extra middelen gereserveerd in afwachting van een bestedingsvoorstel, met een extra vrij besteedbaar bedrag van € 45.000 toegevoegd aan het begrotingssaldo 2023. De uitvoering van deze besluiten ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Gemeenteried Achtkarspelen Stimming yn mei Desimberkring: "In Technysk Mar Nodich Beslút"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de desemberkring fan it gemeentefûns 2022. It beslút, dat ekstra middels beskikber stelt foar ferskate gemeentlike taken, waard nei in libbich debat oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 23 febrewaris 2023 in beslút nommen oer de desember-sirkulêre fan it gemeentefûns 2022. Yn dizze sirkulêre binne ekstra middels beskikber steld foar ferskate takenferoarings en dekentalisaasjegelden. De ried hat besletten om kennis te nimmen fan de ekstra middels, wêrûnder € 769.000 foar takenferoarings, € 66.000 foar dekentalisaasjegelden en € 40.000 foar it coronasteunpakket. In totaalbedrach fan € 700.000 wurdt tafoege oan de reserve oerlûpende posten foar spesifike doeleinen lykas de enerzjytoeslach en bysûndere bystân. Dêrneist wurde bedrach fan € 86.000 en € 88.000 respektivelik oerhevele nei de betreffende posten fan 2022 en frijlitten ta foardiel fan it begrotingssaldo 2022. Foar 2023 wurde de ekstra middels reservearre ôfwachtsjend fan in bestedingsfoarstel, mei in ekstra frij besteedber bedrach fan € 45.000 tafoege oan it begrotingssaldo 2023. De útfiering fan dizze besluten leit by it kolleezje fan boargemaster en wethâlders.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Decembercirculaire gemeentefonds 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de decembercirculaire van het gemeentefonds 2022, waarin extra middelen beschikbaar zijn gesteld voor diverse gemeentelijke taken. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de extra middelen en deze toe te wijzen aan specifieke posten, zoals taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen. De middelen zijn bedoeld voor onder andere energietoeslag, bijzondere bijstand, en ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking. Het voorstel omvat ook het reserveren van middelen voor toekomstige bestedingen en het aanpassen van de begroting om deze middelen effectief te benutten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de toewijzing van middelen en de specifieke doeleinden waarvoor deze zijn bedoeld. Er is echter weinig informatie over de lange termijn impact en evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de algemene uitkering uit het gemeentefonds toe te delen aan de begroting voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze besluiten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van de extra middelen aan specifieke posten en het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde begrotingswijzigingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van de verschillende taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële toewijzingen en doelen. Echter, er ontbreken specifieke meetbare uitkomsten en evaluatiecriteria voor de effectiviteit van de bestedingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de decembercirculaire en de voorgestelde toewijzingen en begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er voorlichting zal worden gegeven aan betrokken burgers over de inzet van compensatiemiddelen, maar er is weinig detail over hoe participatie van inwoners verder wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de toewijzing van € 769.000 voor taakmutaties, € 66.000 voor decentralisatie-uitkeringen, en € 40.000 voor het Corona steunpakket. De dekking wordt deels gevonden in de reserve overlopende posten en het begrotingssaldo. Er is een neutrale begrotingswijziging voorgesteld voor toekomstige bestedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decembercirculaire Gemeentefonds Taakmutaties Energietoeslag Bijzondere bijstand Decentralisatie uitkeringen Corona steunpakket Compensatieregeling voogdij 18+ Gezond in de stad Versterken sociale basisVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Beleidsplan toerisme en recreatie
Achtkarspelen zet in op toerisme: "Een boost voor de lokale economie"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het beleidsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" goedgekeurd. Het plan richt zich op de ontwikkeling van toerisme en recreatie om de lokale economie te versterken en de natuurbeleving te verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het beleidsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" besproken en uiteindelijk aangenomen. Het plan, dat tot stand kwam na uitgebreide consultatie van inwoners en belanghebbenden, bevat vier strategielijnen: de basis op orde brengen, recreatieve identiteitsdragers invullen, het logiesaanbod versterken en de samenwerking tussen ondernemers vergroten.De vergadering kende een levendig debat. Anne Ria Vallei van de ChristenUnie benadrukte het belang van authenticiteit en streekproducten: "We moeten trots zijn op onze unieke identiteit en dat uitdragen." Ze wees erop dat de plannen niet ten koste mogen gaan van de natuur en de kleinschaligheid van de regio.
Maarten van der Meer van het CDA sprak zijn zorgen uit over de ambitie van het plan: "De periode tot 2030 lijkt ruim, maar de ambities blijven wat in de lucht hangen. We moeten concrete stappen zetten." Hij pleitte voor een nauwere samenwerking met regionale partners om de toeristische ontwikkeling te versnellen.
Wethouder Spoelstra reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat de gemeente vooral een faciliterende rol wil spelen: "We ondersteunen ondernemers en stimuleren initiatieven van onderop. Het is belangrijk dat we flexibel blijven en inspelen op kansen die zich voordoen."
Het plan kreeg brede steun, hoewel enkele raadsleden, zoals Johan Zwaagstra van de PvdA, opriepen tot meer concrete uitwerkingen en kortere beleidsdocumenten. "Papier is gewillig, maar het gaat erom wat we in de praktijk kunnen realiseren," aldus Zwaagstra.
De stemming over het voorstel eindigde met een meerderheid die voor het plan stemde, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de toeristische ambities van Achtkarspelen. Het plan zal in 2030 worden geëvalueerd om de voortgang en impact te meten.
Samenvatting
Het beleidsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" is vastgesteld door de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het plan richt zich op de ontwikkeling van toerisme en recreatie in de regio, met als doel de lokale economie te versterken, de brede welvaart te vergroten, de natuurbeleving te verbeteren en het toeristisch-recreatief netwerk uit te breiden. Het beleidsplan is aangepast aan de wensen uit het nieuwe bestuursakkoord en eerdere reacties, en bevat vier strategielijnen: de basis op orde brengen, recreatieve identiteitsdragers invullen, het logiesaanbod versterken en de samenwerking tussen ondernemers vergroten. Het plan is tot stand gekomen na consultatie van inwoners en belanghebbenden, en er is een breed draagvlak voor de voorgestelde groei van toerisme. De raad heeft ook kennisgenomen van het Ontwikkelkader logiesaccommodaties en de resultaten van de enquête Denkmee.Achtkarspelen. Het plan zal worden geëvalueerd aan het einde van de beleidsperiode in 2030.
Achtkarspelen set yn op toerisme: "In boost foar de lokale ekonomy"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it beliedsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" goedkard. It plan rjochtet him op de ûntwikkeling fan toerisme en rekreaasje om de lokale ekonomy te fersterkjen en de natuerbelibbing te ferbetterjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it beliedsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" besprutsen en úteinlik oannommen. It plan, dat ta stân kaam nei útwreide konsultaasje fan ynwenners en belanghawwenden, befettet fjouwer strategylinen: de basis op oarder bringe, rekreatieve identiteitsdragers ynfollen, it logiesoanbod fersterkje en de gearwurking tusken ûndernimmers fergrutsje.De ferhanneling hie in libbich debat. Anne Ria Vallei fan de ChristenUnie benadrukte it belang fan autentisiteit en streekprodukten: "Wy moatte grutsk wêze op ús unike identiteit en dat útdrage." Se wiisde derop dat de plannen net te koste gean meie fan de natuer en de lytskalydichheid fan de regio.
Maarten van der Meer fan it CDA útspruts syn soargen oer de ambysje fan it plan: "De perioade oant 2030 liket rom, mar de ambysjes bliuwe wat yn 'e loft hingjen. Wy moatte konkrete stappen sette." Hy pleite foar in tichtere gearwurking mei regionale partners om de toeristyske ûntjouwing te fersnellen.
Wethâlder Spoelstra reagearre op de fragen en opmerkings troch te benadrukken dat de gemeente foaral in fasiliterjende rol spylje wol: "Wy stypje ûndernimmers en stimulearje ynisjativen fan ûnderôf. It is wichtich dat wy fleksibel bliuwe en ynspele op kânsen dy't har foardwaan."
It plan krige brede stipe, alhiel enkele riedsleden, lykas Johan Zwaagstra fan de PvdA, oproppen ta mear konkrete útwurkingen en koartere beliedsdokumenten. "Papier is gewillig, mar it giet derom wat wy yn 'e praktyk realisearje kinne," sa sei Zwaagstra.
De stimming oer it foarstel einige mei in mearderheid dy't foar it plan stimde, wêrmei't de wei frij is foar de útfiering fan de toeristyske ambysjes fan Achtkarspelen. It plan sil yn 2030 wurde evaluearre om de foarútgong en ynfloed te meitsjen.
Samenvatting
It beliedsplan "Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030" is fêststeld troch de gemeenteried fan Achtkarspelen. It plan rjochtet him op de ûntwikkeling fan toerisme en rekreaasje yn de regio, mei as doel de lokale ekonomy te fersterkjen, de brede wolfeart te fergrutsjen, de natuerbelibbing te ferbetterjen en it toeristysk-rekreatyf netwurk út te wreidzjen. It beliedsplan is oanpast oan de winsken út it nije bestjoersakkoart en eardere reaksjes, en befettet fjouwer strategylinen: de basis op oarder bringe, rekreatyf identiteitsdragers ynfollen, it logiesoanbod fersterkje en de gearwurking tusken ûndernimmers fergrutsje. It plan is ta stân kommen nei konsultaasje fan ynwenners en belanghawwenden, en der is in breed draachflak foar de foarstelde groei fan toerisme. De ried hat ek kennisnommen fan it ûntwikkelkader logiesakkommodaasjes en de resultaten fan de enkête Denkmee.Achtkarspelen. It plan sil wurde evaluearre oan it ein fan de beliedsperioade yn 2030.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beleidsplan toerisme en recreatie ‘Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030’
Samenvatting: Het beleidsplan ‘Achtkarspelen: priuw de Wâlden 2023-2030’ richt zich op het versterken van de toeristische en recreatieve sector in de gemeente Achtkarspelen. Het plan streeft naar een toename van 50% in overnachtingen tegen 2030, verbetering van de lokale economie en brede welvaart, en versterking van de recreatieve identiteit van de Noardlike Fryske Wâlden. Het beleidsplan bevat vier strategielijnen met concrete actiepunten en is aangepast aan het nieuwe bestuursakkoord en eerdere reacties. De raad wordt gevraagd het plan vast te stellen en kennis te nemen van bijbehorende documenten en reacties.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke structuur met strategielijnen en actiepunten. Er is rekening gehouden met eerdere reacties en het bestuursakkoord. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan vast te stellen. Daarnaast neemt de raad kennis van het ontwikkelkader voor logiesaccommodaties en de ontvangen zienswijzen en enquête-resultaten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met het beleidsplan en of er nog wijzigingen nodig zijn. Er moet ook worden overwogen hoe de strategische doelen in lijn zijn met bredere gemeentelijke prioriteiten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. De doelstelling om 50% meer overnachtingen te realiseren is specifiek en meetbaar. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige actiepunten zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar meer gedetailleerde tijdlijnen en verantwoordelijkheden zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen en kennis te nemen van de bijbehorende documenten en reacties.
Participatie
Er is sprake van participatie door middel van bijeenkomsten met ondernemers en belanghebbenden, en een online enquête. De betrokkenheid van inwoners en experts is goed gedocumenteerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, vooral in de context van natuurbehoud en recreatieve ontwikkeling. Echter, expliciete duurzaamheidsdoelen worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen
De uitvoering wordt momenteel gedekt door beschikbare middelen en capaciteit. Voor toekomstige extra middelen wordt verwezen naar de Kadernota. Er is geen gedetailleerd financieel plan opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan toerisme en recreatie Priuw de Wâlden 2023-2030 Ontwikkelkader logiesaccommodaties Zienswijzen en reacties Resultaten enquête Regionale visie Lokale economie Brede welvaart Recreatieve identiteitsdragers Toeristisch-recreatief netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Jouke Spoelstra
IJde van Kammen - FNP
Jouke Spoelstra
Jacob Zwaagstra - CDA
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Jacob Zwaagstra - CDA
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Jacob Hooghiemstra - GBA
IJde van Kammen - FNP
Agendapunt 9 Bedrijfswoning Oude Dijk 1a Buitenpost
Bouwplannen voor bedrijfswoning in Buitenpost krijgen groen licht
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een voorstel om het bestemmingsplan voor Oude Dijk 1a in Buitenpost te herzien. Dit besluit maakt de weg vrij voor de bouw van een bedrijfswoning naast een bestaande schapenhouderij en schapenhandelsbedrijf.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het bestemmingsplan te herzien uitvoerig besproken. De eigenaren van het perceel willen een bedrijfswoning bouwen om efficiënter toezicht te kunnen houden op hun schapenhouderij. Het huidige bestemmingsplan stond dit niet toe, maar met de herziening wordt een bouwvlak voor de woning toegevoegd en het bestemmingsvlak voor de opslag van hooibalen uitgebreid.Wethouder Van der Tuin, die de portefeuille ruimtelijke ordening beheert, benadrukte dat er geen significante ruimtelijke belemmeringen zijn voor de bouw van de bedrijfswoning. "De noodzaak is aangetoond en het procesmodel Nije Pleats is gevolgd voor de landschappelijke inpassing," aldus Van der Tuin.
Raadslid Speelman sprak zijn steun uit voor het voorstel: "Ik heb het stuk gelezen en hoewel ik niet helemaal thuis ben in de materie, lijkt dit een relatief eenvoudig geval. We zijn in Nederland soms doorgeschoten in regelgeving, dus ik juich het toe dat we hier medewerking verlenen."
Ook raadslid Schootstra van het CDA sloot zich hierbij aan: "De bedrijfswoning zal bijdragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering en heeft een positief effect op het dierenwelzijn. Dit komt overeen met ons bestuursakkoord."
De FNP-fractie toonde zich aanvankelijk voorzichtig, maar erkende de inhoudelijke onderbouwing van het voorstel. "Het is belangrijk dat we dit soort voorstellen op de inhoud beoordelen," aldus een FNP-raadslid.
Na een stemverklaring van de heer Speelman werd het voorstel unaniem aangenomen. De gemeenteraad heeft hiermee ingestemd om het ontwerpbestemmingsplan zes weken ter inzage te leggen, waarbij belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. De eigenaren van de schapenhouderij kunnen nu uitkijken naar de realisatie van hun bedrijfswoning, wat volgens hen essentieel is voor de toekomst van hun bedrijf.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om het bestemmingsplan voor Oude Dijk 1a in Buitenpost te herzien. De eigenaren van het perceel willen een bedrijfswoning bouwen naast hun bestaande schapenhouderij en schapenhandelsbedrijf. Het huidige bestemmingsplan staat dit niet toe, omdat er geen bouwvlak is. Het nieuwe ontwerpbestemmingsplan voorziet in een bouwvlak voor de bedrijfswoning en een uitbreiding van het bestemmingsvlak voor opslag van hooibalen. De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging, zonder een planMER of exploitatieplan op te stellen. Er zijn geen significante ruimtelijke belemmeringen voor de bouw van de bedrijfswoning, en de noodzaak ervan is aangetoond. Het procesmodel Nije Pleats is gevolgd voor de landschappelijke inpassing. Het ontwerpbestemmingsplan wordt zes weken ter inzage gelegd, waarbij belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen.
Bouplannen foar bedriuwswenning yn Bûtenpost krije grien ljocht.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in foarstel om it bestimmingsplan foar Alde Dyk 1a yn Bûtenpost te herzjen. Dit beslút makket de wei frij foar de bou fan in bedriuwswenning neist in besteande skieppehâlderij en skieppehannelbedriuw.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan ôfrûne wike waard it foarstel om it bestimmingsplan te herzjen útfierich besprutsen. De eigeners fan it perceel wolle in bedriuwswenning bouwe om effisjinter tafersjoch te hâlden op harren skieppehâlderij. It hjoeddeistige bestimmingsplan stie dit net ta, mar mei de herzjenning wurdt in bouflak foar de wenning tafoege en it bestimmingsflak foar de opslach fan hooibalen útwreide.Wethâlder Van der Tuin, dy't de portefúlje romtelike ynrjochting behearret, benadrukke dat der gjin betsjuttende romtelike belemmeringen binne foar de bou fan de bedriuwswenning. "De needsaak is oantoand en it prosesmodel Nije Pleats is folge foar de lânskiplike ynpassing," sa sei Van der Tuin.
Riedslid Speelman útspruts syn stipe foar it foarstel: "Ik ha it stik lêzen en al bin ik net hielendal thús yn de stof, liket dit in relative ienvâldich gefal. Wy binne yn Nederlân soms trochsketten yn regeljouwing, dus ik juich it ta dat wy hjir meiwurking ferliene."
Ek riedslid Schootstra fan it CDA sloot him hjirby oan: "De bedriuwswenning sil bydrage oan in effisjintere bedriuwsfeart en hat in posityf effekt op it bistedewelwêzen. Dit strookt mei ús bestjoersôfspraak."
De FNP-fraksje toande har earst foarsichtich, mar erkende de ynhâldlike ûnderbouwing fan it foarstel. "It is wichtich dat wy dit soarte foarstellen op de ynhâld beoardiele," sa sei in FNP-riedslid.
Nei in stimferklearring fan de hear Speelman waard it foarstel ienstemmich oannommen. De gemeenteried hat hjirmei ynstimd om it ûntwerpbestimmingsplan seis wiken ter ynseach te lizzen, wêrby belanghawwenden harren sichtpunten yntsjinje kinne. De eigeners fan de skieppehâlderij kinne no útsjen nei de realisaasje fan harren bedriuwswenning, wat neffens harren essinsjeel is foar de takomst fan harren bedriuw.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om it bestimmingsplan foar Alde Dyk 1a yn Bûtenpost te herzjen. De eigeners fan it perceel wolle in bedriuwswenning bouwe neist harren besteande skieppehâlderij en skieppehannelbedriuw. It hjoeddeistige bestimmingsplan lit dit net ta, om't der gjin bouflak is. It nije ûntwerpbestimmingsplan foarsjocht yn in bouflak foar de bedriuwswenning en in útwreiding fan it bestimmingsflak foar opslach fan hooibalen. De gemeenteried wurdt frege it ûntwerpbestimmingsplan frij te jaan foar ter ynseaglein, sûnder in planMER of eksploitaasjepan op te stellen. Der binne gjin betsjuttende romtelike belemmeringen foar de bou fan de bedriuwswenning, en de needsaak dêrfan is oantoand. It prosesmodel Nije Pleats is folge foar de lânskiplike ynpassing. It ûntwerpbestimmingsplan wurdt seis wiken ter ynseaglein lein, wêrby belanghawwenden harren beswieren yntsjinje kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het ontwerp bestemmingsplan 'Oude Dijk 1a te Buitenpost'. De eigenaren van het perceel willen een bedrijfswoning bouwen bij hun schapenhouderij en schapenhandelsbedrijf. Het huidige bestemmingsplan staat dit niet toe, omdat er geen bouwvlak is. Het nieuwe ontwerp bestemmingsplan voorziet in een bouwvlak voor de bedrijfswoning en een uitbreiding van het bestemmingsvlak voor opslag. De gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerp bestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging, zonder een planMER of exploitatieplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de noodzakelijke aspecten zoals de planologische wijzigingen, de noodzaak van de bedrijfswoning, en de juridische en financiële implicaties. Het bevat ook de resultaten van relevante onderzoeken.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college bereidt het plan voor en legt het voor aan de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vrijgeven van het ontwerp bestemmingsplan voor ter inzagelegging. Dit omvat het overwegen van de noodzaak van de bedrijfswoning en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de planologische wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke procedure voor ter inzagelegging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerp bestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging en om geen planMER of exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met de direct omwonenden, die instemmen met de ontwikkeling. Het ontwerp bestemmingsplan wordt ter inzage gelegd voor bredere inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld via landschappelijke inpassing en ecologische onderzoeken, maar is geen centraal thema.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, aangezien het een particulier initiatief betreft. Er is een planschadeverhaalsovereenkomst met de aanvrager om eventuele schade te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijfswoning Buitenpost Schapenhouderij Bouwvlak Agrarisch bedrijf Nije Pleats Landschappelijke inpassing Zienswijzen PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Lelylijn/Deltaplan
Lelylijn-Deltaplan: Een Verhit Debat in de Gemeenteraad
De gemeenteraad van Achtkarspelen boog zich op 23 februari over het omstreden Lelylijn-Deltaplan. Het debat, dat meningvormend van aard was, bracht uiteenlopende standpunten naar voren over de toekomst van de regio en de impact van de voorgestelde spoorverbinding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 23 februari stond het Lelylijn-Deltaplan centraal. Dit plan, dat een snelle treinverbinding tussen het noorden van Nederland en de Randstad beoogt, werd door de fracties van FNP, PVV en FVD op de agenda gezet. De discussie was fel en divers, met raadsleden die hun zorgen en verwachtingen uitspraken over de economische en sociale gevolgen van het plan.De heer Feenstra van de FNP benadrukte het belang van lokale betrokkenheid: "We willen weten hoe de politieke partijen hier denken over de Lelylijn en het Deltaplan." Hij uitte zorgen over de mogelijke instroom van Randstedelingen en de druk op de lokale woningmarkt. "We moeten bouwen voor onze eigen jeugd," aldus Feenstra.
Aan de andere kant van het spectrum stond de PvdA, die de voordelen van de Lelylijn benadrukte. "De spoorlijn kan de verbinding met de rest van Nederland verbeteren en bijdragen aan de werkgelegenheid en leefbaarheid in Friesland," stelde de heer Speelman. Hij waarschuwde echter ook voor de financiële haalbaarheid en de landschappelijke impact van het project.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Zwaagstra, sprak zich uit voor de aanleg van de Lelylijn, maar zonder de verplichte koppeling aan grootschalige woningbouw. "We willen bouwen voor onze jeugd die hier wil blijven wonen," aldus Zwaagstra.
De discussie werd verder verhit door de timing van het debat, vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen. Sommige raadsleden, zoals de heer Graansma van de PVV, suggereerden dat het agenderen van het onderwerp een verkiezingsstunt was. "Angst is een slechte raadgever, maar wel een prima campagnemiddel," reageerde Speelman van de PvdA.
Uiteindelijk werd een motie van FNP, PVV en FVD om geen gemeentelijke middelen in de Lelylijn en het Deltaplan te investeren, verworpen. De meerderheid van de raad stemde tegen, waarmee de weg voor verdere discussie en besluitvorming op provinciaal en landelijk niveau open blijft.
Het debat in Achtkarspelen toont aan dat de Lelylijn niet alleen een kwestie van infrastructuur is, maar ook van regionale identiteit en toekomstvisie. Terwijl de meningen verdeeld blijven, is één ding zeker: de discussie over de Lelylijn-Deltaplan zal nog lang niet verstommen.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor een vergadering op 23 februari 2023, waarin het onderwerp "Lelylijn-Deltaplan" meningvormend besproken zal worden. Dit agendapunt valt onder Programma 3 - Economie en is eerder behandeld tijdens een informatiecarrousel op 17 november 2022. De portefeuillehouder is de heer S.W. Vegelin en de ambtenaar de heer J. Sijtsma. Er zijn verschillende bijlagen toegevoegd, waaronder een raadsinformatiebrief over de Lelylijn en het Deltaplan, presentaties en analyses van het Deltaplan, en een perspectief van Friese inwoners. Het presidium heeft ingestemd met het verzoek van de fracties FNP, PVV en FVD om dit onderwerp op de agenda te plaatsen voor de raadsvergadering.
Lelyline-Deltaplan: In Ferwaarmde Debat yn de Gemeenteried
De gemeenteried fan Achtkarspelen bûgde har op 23 febrewaris oer it omstriden Lelylijn-Deltaplan. It debat, dat mieningsfoarmjend fan aard wie, brocht ferskillende stânpunten nei foaren oer de takomst fan de regio en de ynfloed fan de foarstelde spoarferbining.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan 23 febrewaris stie it Lelyline-Deltaplan sintraal. Dit plan, dat in snelle treinferbining tusken it noarden fan Nederlân en de Randstad beoarget, waard troch de fraksjes fan FNP, PVV en FVD op 'e aginda set. De diskusje wie fel en ferskaatlik, mei riedsleden dy't har soargen en ferwachtingen útsprutsen oer de ekonomyske en sosjale gefolgen fan it plan.De hear Feenstra fan de FNP benadrukte it belang fan lokale belutsenens: "Wy wolle witte hoe't de politike partijen hjir tinke oer de Lelyline en it Deltaplan." Hy útspruts soargen oer de mooglike ynstroom fan Randstedelingen en de druk op de lokale wenningmerk. "Wy moatte bouwe foar ús eigen jeugd," sa sei Feenstra.
Oan de oare kant fan it spektrum stie de PvdA, dy't de foardielen fan de Lelyline benadrukte. "De spoarline kin de ferbining mei de rest fan Nederlân ferbetterje en bydrage oan de wurkgelegenheid en leefberens yn Fryslân," stelde de hear Speelman. Hy warskôge lykwols ek foar de finansjele haalberens en de lânskiplike ympakt fan it projekt.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Zwaagstra, spruts him út foar de oanlis fan de Lelyline, mar sûnder de ferplichte keppeling oan grootskalige wenningbou. "Wy wolle bouwe foar ús jeugd dy't hjir wenje bliuwe wol," sa sei Zwaagstra.
De diskusje waard fierder opstookt troch de timing fan it debat, krekt foar de Provinsjale Steatenferkiezings. In pear riedsleden, lykas de hear Graansma fan de PVV, suggerearren dat it op 'e aginda setten fan it ûnderwerp in ferkiezingsstunt wie. "Fertrouwen is in minne riedjower, mar wol in prima kampanjemiddel," reagearre Speelman fan de PvdA.
Oan 'e ein waard in motyf fan FNP, PVV en FVD om gjin gemeentlike middels yn de Lelyline en it Deltaplan te ynfestearen, ferworpen. De mearderheid fan de ried stimde tsjin, wêrtroch de wei foar fierdere diskusje en beslútvorming op provinsjaal en lânhûshâldlik nivo iepen bliuwt.
It debat yn Achtkarspelen toant oan dat de Lelyline net allinnich in fraachstik fan ynfrastruktuer is, mar ek fan regionale identiteit en takomstvisy. Wylst de mienings ferdield bliuwe, is ien ding wis: de diskusje oer de Lelyline-Deltaplan sil noch lang net ferdwine.
Samenvatting
De tekst befettet in riedsferset foar in gearkomste op 23 febrewaris 2023, dêr't it ûnderwerp "Lelylin-Deltaplan" meinimmend besprutsen wurde sil. Dit agindapunt falt ûnder Programma 3 - Ekonomy en is earder behannele ynformaasjekarousel op 17 novimber 2022. De portefúljehâlder is de hear S.W. Vegelin en de amtner de hear J. Sijtsma. Der binne ferskillende bylagen tafoege, lykas in riedsinformaasjebrief oer de Lelylin en it Deltaplan, presintaasjes en analizen fan it Deltaplan, en in perspektyf fan Fryske ynwenners. It presidium hat ynstimd mei it fersyk fan de fraksjes FNP, PVV en FVD om dit ûnderwerp op 'e aginda te setten foar de riedsfergadering.
-
10 - Moasje FNP, PVV en FVD - Gjin jild fanút Achtkarspelen nei Lelyline-Deltaplan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Gjin jild fanút Achtkarspelen nei Lelyline/Deltaplan". De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om geen financiële middelen of werkuren van medewerkers te investeren in de Lelyline/Deltaplan. De indieners vrezen dat de komst van de Lelyline en het bijbehorende Deltaplan het Friese landschap ingrijpend zal aantasten door massale woningbouw, wat volgens hen vooral ten goede komt aan de Randstad. Ze willen het landschap en de ruimte in Friesland beschermen tegen deze grootschalige plannen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is beknopt en duidelijk in haar oproep, maar mist gedetailleerde onderbouwing over de specifieke gevolgen voor Achtkarspelen en alternatieven voor de voorgestelde plannen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen steunen in het niet investeren van middelen in de Lelyline/Deltaplan. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de prioriteiten en investeringen van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van het lokale landschap en het mogelijk mislopen van economische kansen die de Lelyline/Deltaplan kunnen bieden. Er is een afweging nodig tussen lokale belangen en bredere regionale/nationale ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in haar oproep om geen middelen te investeren. Echter, het is niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan profiteren van meer gedetailleerde argumentatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en daarmee het college oproepen om geen middelen te investeren in de Lelyline/Deltaplan.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van landschapsbescherming, maar er is geen expliciete discussie over duurzame ontwikkeling of milieueffecten.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om geen financiële middelen of werkuren te investeren, wat betekent dat er geen directe kosten zijn. Er wordt echter niet besproken hoe dit besluit toekomstige economische kansen kan beïnvloeden of hoe eventuele kosten elders worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelylijn Deltaplan Fryslân Landschap Huizenbouw Randstad Beschermen Megalomane plannen Investeren WerknemersurenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Raadsinformatiebrief over de Lelylijn en het Deltaplan". Het doel is om de raad te informeren en een mening te vormen over de plannen rondom de Lelylijn en het Deltaplan voor de Noordelijke Nederlanden. De Lelylijn is een voorgestelde spoorlijn die de bereikbaarheid van de regio moet verbeteren, terwijl het Deltaplan zich richt op bredere economische en infrastructurele ontwikkelingen. De bijlagen bevatten analyses, presentaties en perspectieven van inwoners, die de impact en haalbaarheid van deze plannen belichten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met uitgebreide documentatie en analyses die verschillende aspecten van de Lelylijn en het Deltaplan behandelen. De bijlagen bieden gedetailleerde informatie en perspectieven, wat bijdraagt aan een goed geïnformeerde discussie.
Rol van de raad:
De raad heeft een meningvormende rol in dit stadium. Het is hun taak om de informatie te beoordelen, vragen te stellen en een standpunt in te nemen dat de belangen van de regio en haar inwoners vertegenwoordigt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de plannen voor de Lelylijn en het Deltaplan steunen, en zo ja, onder welke voorwaarden. Dit omvat keuzes over prioriteiten in infrastructuur, economische ontwikkeling en regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het zich richt op meningvorming in plaats van op concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van specifieke doelen en tijdlijnen ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de informatie en analyses voldoende vinden om een standpunt in te nemen en verdere stappen te overwegen in de ontwikkeling van de Lelylijn en het Deltaplan.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar het Friese Inwonersperspectief, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Het is echter onduidelijk hoe uitgebreid deze participatie was en hoe de input van inwoners is verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de impact van infrastructuurprojecten op het milieu en de noodzaak voor duurzame economische ontwikkeling. Het voorstel zou baat hebben bij een expliciete focus op duurzame praktijken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet in het voorstel genoemd. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten en mogelijke financieringsbronnen voordat verdere beslissingen worden genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelylijn Deltaplan Meningvormend Informatiecarrousel Friese Inwonersperspectief Economie Presentatie Bouwstenen Analyse ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
Jeffrey Graansma - PVV
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Wopke Veenstra - FNP
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
Albert Van Dijk
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Anita Vellema - CU
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:00:34 - 01:02:31 - 01:07:49 - 01:07:54 - 01:10:08 - 01:13:21 - 01:18:44 - 01:19:54 - 01:21:35 - 01:22:37 - 01:22:47 - 01:28:48 - 01:31:21 - 01:32:08 - 01:35:38 - 01:36:47 - 01:41:05 - 01:44:00 - 01:45:42 - 01:45:52 - 02:05:19 - 02:07:15 - 02:07:55 - 02:09:03 - 02:10:30 - 02:11:10 - 02:11:42 - 02:13:21 - 02:14:08 - 02:14:37 - 02:15:21 - 02:16:03