19-05-2016 Informatiecarrousel
Agendapunt 1 Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de oprichting van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Op 10 maart 2016 heeft de raad een motie ingediend, waarop het college met de notitie 'de MOA – van waarde zijn' reageert. Het voorstel wordt op 26 mei 2016 opiniërend besproken. De MOA moet werkzoekenden een plek bieden waar ze van waarde kunnen zijn en het groenbestek uitvoeren. De oprichting is onderdeel van de herstructurering van Caparis en moet financieel dekkend zijn. Er is nog geen burgerparticipatie, maar dit is gewenst zodra de MOA van start gaat. Het vervolgtraject omvat het aantrekken van een kwartiermaker en het uitvoeren van deelprojecten.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in riedsferset oer de oprjochting fan de Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA), sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart. Op 10 maart 2016 hat de ried in moty yntsjinne, dêr't it kolleezje mei de notysje 'de MOA - fan wearde wêze' op reagearret. It foarstel wurdt op 26 maaie 2016 opinyjend besprutsen. De MOA moat wurksoekenden in plak biede dêr't se fan wearde wêze kinne en it grienbestek útfiere. De oprjochting is in part fan de herstrukturaasje fan Caparis en moat finansjeel dekkend wêze. Der is noch gjin boargerpertisipaasje, mar dit is winsklik as de MOA begjint. It ferfolchtraject behellet it oantrekken fan in kwartiermakker en it útfieren fan dielprojekten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen: van waarde zijn". Het voorstel betreft de oprichting van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Het doel is om een eigen plek te creëren voor werkzoekenden waar zij van waarde kunnen zijn, en om het groenonderhoud zelf uit te voeren. Het voorstel omvat de organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, en de start van een pilotproject. Het college heeft een opiniërend raadsvoorstel voorbereid, zoals verzocht door de raad op 10 maart 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de gevraagde elementen bevat: organisatiestructuur, taakstelling, financiële consequenties, en planning. Echter, de details over de uitvoering en de betrokkenheid van belanghebbenden kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de notitie en een opiniërend besluit te vormen over de oprichting van de MOA. De raad moet ook toezien op de uitvoering van het coalitieakkoord en de financiële haalbaarheid van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de oprichting van de MOA en de bijbehorende financiële en organisatorische structuren. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van burgerparticipatie en de betrokkenheid van externe partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van de herstructurering van Caparis kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de oprichting van de MOA en de voorgestelde plannen en structuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie gewenst is zodra de MOA van start gaat, maar er is momenteel geen actieve participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van groenonderhoud en het creëren van werkgelegenheid. Het voorstel impliceert dat de uitvoering van het groenonderhoud financieel dekkend kan zijn, wat bijdraagt aan duurzame bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat de uitvoering binnen de beschikbare middelen blijft en dat eerdere businesscases aantonen dat het financieel dekkend kan zijn. Er is echter een voorbehoud gemaakt voor eventuele nieuwe inzichten die kunnen ontstaan tijdens de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Coalitieakkoord Organisatiestructuur Taakstelling Financiële consequentie Pilot Groen Werkzoekenden Herstructurering Caparis WSW (Wet sociale werkvoorziening) KwartiermakerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Verzoek verbouw/nieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de huisvesting van de VO-school Singelland in Surhuisterveen te verbeteren door de school op één locatie te concentreren. Dit voorstel komt voort uit de samenvoeging van Singelland en Lauwers College, die sinds het schooljaar 2015-2016 als VO Surhuisterveen verdergaan. De gemeente heeft een wettelijke taak om te zorgen voor passende huisvesting voor scholen en heeft daarom overleg gevoerd met het schoolbestuur. Het schoolbestuur wil de voormalige locatie van het Lauwers College teruggeven aan de gemeente en de school op de Singelland-locatie concentreren. Dit vereist een investering van € 800.000, waarvan het schoolbestuur € 500.000 zelf wil bijdragen. De gemeente wordt gevraagd om € 250.000 bij te dragen, maar vanwege financiële beperkingen is een bijdrage van € 190.000 voorgesteld, met een reservering van € 60.000 voor eventuele herbestemming van het Lauwers College-gebouw. De gemeente en het schoolbestuur hebben afgesproken om de financiële risico's van de herbestemming te delen. Het voorstel wordt op 26 mei 2016 in de gemeenteraad besproken voor besluitvorming.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de hûsfeesting fan de VO-skoele Singelland yn Surhústerfean te ferbetterjen troch de skoalle op ien lokaasje te koncentrearjen. Dit foarstel komt út de gearfeging fan Singelland en Lauwers College, dy't sûnt it skoaljier 2015-2016 fierder geane as VO Surhústerfean. De gemeente hat in wettelike taak om te soargjen foar passende hûsfeesting foar skoallen en hat dêrom oerlis hân mei it skoalbestjoer. It skoalbestjoer wol de eardere lokaasje fan it Lauwers College weromjaan oan de gemeente en de skoalle koncentrearje op de Singelland-lokaasje. Dat freget in ynfestering fan € 800.000, dêr't it skoalbestjoer sels € 500.000 fan bydrage wol. De gemeente wurdt frege om € 250.000 by te dragen, mar fanwegen finansjele beheiningen is in bydrage fan € 190.000 foarsteld, mei in reserve fan € 60.000 foar eventuele herbestimming fan it Lauwers College-gebou. De gemeente en it skoalbestjoer hawwe ôfspraken makke om de finansjele riziko's fan de herbestimming te dielen. It foarstel wurdt op 26 maaie 2016 yn de gemeenteried besprutsen foar beslútvorming.
-
02 - Raadsvoorstel - Verzoek verbouwnieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen1.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verzoek verbouw/nieuwbouw huisvesting Singelland Surhuisterveen". Het doel is om de schoollocaties van Singelland en Lauwers College samen te voegen op één locatie in Surhuisterveen. Dit is noodzakelijk vanwege financiële en praktische overwegingen, zoals het verminderen van overcapaciteit en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De gemeente wordt gevraagd om €190.000 bij te dragen aan de ver- en nieuwbouw, met een reservering van €60.000 voor eventuele herbestemming van het oude pand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de noodzaak en urgentie. Er zijn echter enkele onzekerheden over de herbestemming van het oude pand.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de financiële bijdrage van de gemeente en de voorwaarden waaronder de overdracht van het Lauwerscollege plaatsvindt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële bijdrage willen goedkeuren en of ze akkoord gaan met de voorwaarden voor de overdracht van het Lauwerscollege.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar er zijn onzekerheden over de herbestemming van het oude pand, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mee te werken aan de samenvoeging van de schoollocaties en de financiële bijdrage goed te keuren.
Participatie:
Er is overleg geweest met vertegenwoordigers van het onderwijs, maar er is geen specifieke vermelding van bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke bijdrage van €190.000 en een reservering van €60.000. De dekking komt deels uit de reserve weerstandsvermogen en de vrijval van jaarlijkse afschrijvingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Singelland Surhuisterveen Huisvesting Spoedaanvraag Lauwers College Onderwijsvoorziening Samenwerking Financiële bijdrage Herbestemming Onderwijskwaliteit Demografische drukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Conceptbegroting 2017 - 2020 werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de conceptbegroting 2017-2020 van de werkmaatschappij 8KTD, een samenwerking tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De raad heeft de bevoegdheid om zijn zienswijze op de begroting te geven, zowel mondeling als schriftelijk. De begroting toont een verschuiving naar een meer evenwichtige financiële bijdrage van beide gemeenten, hoewel er nog steeds een verschil bestaat. Dit verschil is afgenomen van € 1.176.000 in 2016 naar € 811.000 in 2017. De uiteindelijke doelstelling is om in de begroting van 2018 een zo evenwichtig mogelijke inbreng van beide gemeenten te realiseren. De raad van Achtkarspelen heeft besloten kennis te nemen van de conceptbegroting en geen zienswijze in te dienen. De definitieve begroting zal op 30 juni 2016 worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de werkmaatschappij 8KTD en vervolgens naar de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân worden verzonden.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in riedsferset oer it konseptbegroting 2017-2020 fan de wurkmaatskippij 8KTD, in gearwurking tusken de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De ried hat de befoegdheid om har miening oer de begroting te jaan, sawol mûnling as skriftlik. De begroting lit in ferskowing sjen nei in mear evenwichtige finansjele bydrage fan beide gemeenten, al is der noch altyd in ferskil. Dit ferskil is ôfnommen fan € 1.176.000 yn 2016 nei € 811.000 yn 2017. It eindoel is om yn de begroting fan 2018 in sa evenwichtich mooglike ynbring fan beide gemeenten te realisearjen. De ried fan Achtkarspelen hat besletten om kennis te nimmen fan de konseptbegroting en gjin miening yn te tsjinjen. De definitive begroting sil fêststeld wurde op 30 juny 2016 troch it Algemien Bestjoer fan de wurkmaatskippij 8KTD en dêrnei ferstjoerd wurde nei de Gedepeteerde Steaten fan de provinsje Fryslân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegroting 2017-2020 werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting voor de werkmaatschappij 8KTD voor de periode 2017-2020. De werkmaatschappij is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De begroting is gebaseerd op het 3C-scenario, dat de samenwerking en verdeling van middelen tussen de gemeenten regelt. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de conceptbegroting en eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Er zijn verschillen in de financiële bijdragen van beide gemeenten, maar deze zijn kleiner geworden ten opzichte van de vorige begroting. Het uiteindelijke doel is een evenwichtige inbreng van beide gemeenten te realiseren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie en de achtergrond van de samenwerking. Er is echter ruimte voor verbetering in de financiële vertaling van actuele ontwikkelingen en speerpunten.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om zijn zienswijze op de conceptbegroting te geven. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige conceptbegroting of dat zij wensen en bedenkingen wil indienen. Dit kan invloed hebben op de toekomstige financiële verdeling en samenwerking binnen de werkmaatschappij.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële vertaling van actuele ontwikkelingen ontbreekt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onbalans in financiële bijdragen blijft een aandachtspunt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de conceptbegroting en kan ervoor kiezen om geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een interne aangelegenheid tussen de betrokken gemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor de bijdragen van beide gemeenten. Er is een plan om de financiële onbalans in de toekomst te verminderen, maar er is geen directe dekking voor de huidige verschillen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2017-2020 Werkmaatschappij 8KTD Tytsjerksteradiel Zienswijze Begrotingswijzigingen Samenwerking 3C scenario Onevenwichtigheid Kostentoerekening Gedeputeerde Staten FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Begroting 2017, begrotingswijziging 2016 en jaarstukken 2015 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om te reageren op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor 2017 en de jaarstukken van 2015. De VRF voert taken uit op het gebied van veiligheid en gezondheid en legt jaarlijks de begroting en meerjarenraming voor aan de deelnemende gemeenten. In 2015 had de VRF een positief operationeel resultaat, maar een negatief financieel resultaat door correcties en nabetalingen. Voor 2017 ligt de focus op gezondheid, crisisbeheersing en brandveiligheid. Er zijn enkele financiële onzekerheden, zoals de ontwikkelingen van de Landelijke Meldkamer Organisatie en toekomstige investeringen. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de begroting en de jaarstukken en om de gemeentelijke begroting aan te passen. De zienswijze moet uiterlijk 31 mei 2016 worden ingediend, waarna het definitieve besluit op 13 juli 2016 zal plaatsvinden.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om te reagearjen op de finansjele stikken fan de Feiligensregio Fryslân (VRF) foar 2017 en de jierstikken fan 2015. De VRF ferset taken út op it mêd fan feiligens en sûnens en leit jierliks de begrutting en mearjierrenramming foar oan de dielnimmende gemeenten. Yn 2015 hie de VRF in posityf operaasjoneel resultaat, mar in negatyf finansjeel resultaat troch korrizjes en nebetellings. Foar 2017 leit de fokus op sûnens, krisisbehear en brânfeiligens. Der binne in pear finansjele ûnsekerheden, lykas de ûntwikkelingen fan de Lanlike Meldkeamer Organisaasje en takomstige ynfestearrings. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om in sjenwize te jaan op de begrutting en de jierstikken en om de gemeentlike begrutting oan te passen. De sjenwize moat úterlik 31 maaie 2016 yntsjinne wurde, wêrnei it definityf beslút op 13 july 2016 plakfine sil.
-
04 - Raadsvoorstel - Begroting 2017 begrotingswijziging 2016 en jaarstukken 2015 Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de begroting 2017, de begrotingswijziging 2016 en de jaarstukken 2015 van de Veiligheidsregio Fryslân. Het doel is om de gemeenteraad van Achtkarspelen een zienswijze te laten geven op deze financiële stukken. De Veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van veiligheid en gezondheid. Voor 2015 is er een negatief financieel resultaat, deels door een correctie in de WABO-verdeling. Voor 2016 en 2017 zijn er wijzigingen in de begroting vanwege onder andere loonkosten en investeringen in crisisbeheersing en brandveiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de oorzaken van de begrotingswijzigingen. Echter, er zijn onzekerheden over toekomstige investeringen en de financiële gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze geven op de begroting en de jaarstukken van de Veiligheidsregio. Daarnaast moet de raad besluiten over de aanpassing van de gemeentelijke begroting naar aanleiding van de wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de bijbehorende verhogingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van veiligheid en gezondheid in de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor de implementatie van de beleidsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er zijn onzekerheden over toekomstige investeringen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om te reageren op de begroting 2017, de jaarstukken 2015 en de begrotingswijziging 2016, en om de gemeentelijke begroting aan te passen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio, met specifieke bedragen voor de jaren 2016 tot 2020. De dekking van deze verhogingen wordt niet expliciet vermeld, maar de aanpassing van de gemeentelijke begroting impliceert dat er middelen moeten worden gevonden om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2017 Jaarstukken 2015 Begrotingswijziging 2016 Gezondheid Crisisbeheersing Brandweer Vluchtelingenopvang WABO ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht: