09-12-2021 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Deelname Friese Projectenmachine (FPM)
Achtkarspelen overweegt deelname aan Friese Projectenmachine
De gemeente Achtkarspelen staat op het punt om te beslissen over deelname aan de Friese Projectenmachine (FPM), een initiatief van de provincie Fryslân dat gericht is op het binnenhalen van meer Europese subsidies. Het college van burgemeester en wethouders heeft een voorstel ingediend om als ANNO-regio twee jaar deel te nemen aan de FPM, met de nadruk op het verkennen van EFRO-subsidies. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met dit voorstel en de financiële gevolgen voor 2022 en 2023 ten laste van de algemene reserve te brengen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd het voorstel om deel te nemen aan de Friese Projectenmachine uitvoerig besproken. De FPM is een samenwerkingsverband dat gemeenten, kennisinstellingen en bedrijven in Friesland moet helpen om meer Europese subsidies binnen te halen. Het college van burgemeester en wethouders heeft scenario 2 als voorkeursoptie aangedragen, waarbij de regio de kansen voor EFRO-subsidies verder verkent en samenwerkt met de FPM om succesvolle Europese projectaanvragen te realiseren.Frans Hoekstra van de GBA-fractie vroeg zich af waarom de bijdrage per inwoner in het eerste jaar 41 cent bedraagt en in het tweede jaar stijgt naar 60 cent. "Wat is de reden voor deze verhoging?" vroeg hij. Het college legde uit dat de provincie in de beginjaren een groter deel van de kosten op zich neemt om de organisatie op te bouwen, waarna de gemeenten een groter aandeel krijgen.
Een ander punt van discussie was de personeelskosten die met de deelname gepaard gaan. Hoekstra wilde weten hoeveel dit de gemeente zou kosten. Het college kon geen exacte bedragen noemen, maar benadrukte dat de kosten gedeeld worden binnen de ANNO-regio, wat efficiëntie moet opleveren.
De heer Van Cammen vroeg naar de beslissingen van andere Friese gemeenten. "Zijn wij de enige die nog moeten beslissen?" Het college bevestigde dat Achtkarspelen de laatste regio is die nog geen besluit heeft genomen, terwijl andere gemeenten al voor de volledige periode van vier jaar hebben ingestemd.
Vrouw Zandbergen vroeg naar de evaluatiecriteria na twee jaar deelname. "Op basis waarvan wordt er geëvalueerd of we doorgaan?" Het college gaf aan dat de evaluatiecriteria nog vastgesteld moeten worden, maar dat deze gebaseerd zullen zijn op de doelen die de gemeente met de deelname wil bereiken.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen leven binnen de raad over de financiële en organisatorische consequenties van deelname aan de FPM. De uiteindelijke beslissing zal in een volgende raadsvergadering worden genomen, waarbij de raad de balans moet opmaken tussen de potentiële voordelen van Europese subsidies en de kosten en inzet die deelname met zich meebrengt.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt deelname aan de Friese Projectenmachine (FPM), een initiatief van de provincie Fryslân om meer Europese subsidies naar de regio te halen. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om als ANNO-regio twee jaar onder voorwaarden deel te nemen aan de FPM. Dit voorstel is gebaseerd op drie scenario's, waarbij scenario 2 de voorkeur heeft. Dit scenario houdt in dat de regio de kansen voor EFRO-subsidies verder verkent en samenwerkt met de FPM om succesvolle Europese projectaanvragen te realiseren. Deelname aan de FPM vraagt om een financiële bijdrage per inwoner en extra ambtelijke inzet. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met dit voorstel en de financiële gevolgen voor 2022 en 2023 ten laste van de algemene reserve te brengen. De deelname wordt na twee jaar geëvalueerd.
Achtkarspelen oerwaget dielname oan Fryske Projektemasine
De gemeente Achtkarspelen stiet op it punt om te besluten oer dielname oan de Fryske Projektemasine (FPM), in inisjatyf fan de provinsje Fryslân dat rjochte is op it binnenheljen fan mear Europeeske subsydzjes. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat in foarstel yntsjinne om as ANNO-regio twa jier diel te nimmen oan de FPM, mei de klam op it ferkennen fan EFRO-subsydzjes. De gemeenteried wurdt frege om yn te stimmen mei dit foarstel en de finansjele gefolgen foar 2022 en 2023 ten laste fan de algemiene reserve te bringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen waard it foarstel om diel te nimmen oan de Fryske Projektemasine wiidweidich besprutsen. De FPM is in gearwurkingsferbân dat gemeenten, kennisynstellingen en bedriuwen yn Fryslân helpe moat om mear Europeeske subsydzjes binnen te heljen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat senario 2 as foarkaropsje oandroegen, wêrby't de regio de kânsen foar EFRO-subsydzjes fierder ferkent en gearwurket mei de FPM om suksesfolle Europeeske projektoanfragen te realisearjen.Frans Hoekstra fan de GBA-fraksje frege him ôf wêrom't de bydrage per ynwenner yn it earste jier 41 sint bedraacht en yn it twadde jier omheech giet nei 60 sint. "Wat is de reden foar dizze ferheging?" frege er. It kolleezje lei út dat de provinsje yn de begjinjierren in grutter diel fan de kosten op him nimt om de organisaasje op te bouwen, wêrnei't de gemeenten in grutter oandiel krije.
In oar punt fan diskusje wiene de personielskosten dy't mei de dielname mank geane. Hoekstra woe witte hoefolle dit de gemeente kostje soe. It kolleezje koe gjin krekte bedragen neame, mar beklamme dat de kosten dield wurde binnen de ANNO-regio, wat effisjinsje opsmite moat.
De hear Van Cammen frege nei de besluten fan oare Fryske gemeenten. "Binne wy de iennichste dy't noch beslute moatte?" It kolleezje befêstige dat Achtkarspelen de lêste regio is dy't noch gjin beslút naam hat, wylst oare gemeenten al foar de folsleine perioade fan fjouwer jier ynstimd hawwe.
Frou Zandbergen frege nei de evaluaasjekritearia nei twa jier dielname. "Op basis wêrfan wurdt der evaluearre oft wy trochgean?" It kolleezje joech oan dat de evaluaasjekritearia noch fêststeld wurde moatte, mar dat dizze basearre wurde sille op de doelen dy't de gemeente mei de dielname berikke wol.
It debat makke dúdlik dat der noch in protte fragen libje binnen de ried oer de finansjele en organisatoryske konsekwinsjes fan dielname oan de FPM. De úteinlike beslútfoarming sil yn in folgjende riedsgearkomste nommen wurde, wêrby't de ried de balâns opmeitsje moat tusken de potinsjele foardielen fan Europeeske subsydzjes en de kosten en ynset dy't dielname mei him meibringt.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget dielname oan de Fryske Projektemasine (FPM), in inisjatyf fan de provinsje Fryslân om mear Jeropeeske subsydzjes nei de regio te heljen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om as ANNO-regio twa jier ûnder betingsten diel te nimmen oan de FPM. Dit foarstel is basearre op trije senario's, wêrby't senario 2 de foarkar hat. Dit senario hâldt yn dat de regio de kânsen foar EFRO-subsydzjes fierder ferkent en gearwurket mei de FPM om suksesfolle Jeropeeske projektoanfragen te realisearjen. Dielname oan de FPM freget om in finansjele bydrage per ynwenner en ekstra amtlike ynset. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei dit foarstel en de finansjele gefolgen foar 2022 en 2023 ten laste fan de algemiene reserve te bringen. De dielname wurdt nei twa jier evaluearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Deelname Friese Projectenmachine (FPM)
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Deelname Friese Projectenmachine (FPM)." Het voorstel betreft de deelname van de ANNO-regio aan de Friese Projectenmachine, een initiatief van de provincie Fryslân om meer Europese middelen naar de regio te halen. Het college stelt voor om scenario 2 te kiezen, waarbij de regio voor twee jaar onder voorwaarden deelneemt aan de FPM. Dit biedt de mogelijkheid om de effectiviteit van de FPM te evalueren en te beslissen over verdere deelname. De financiële gevolgen voor 2022 en 2023 worden ten laste gebracht van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke scenario's en voorwaarden voor deelname. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de juridische constructie van de FPM en de exacte personele inzet die nodig is.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om te besluiten over deelname aan de FPM en de benodigde middelen beschikbaar te stellen. De raad moet ook de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen drie scenario's: volledige deelname, deelname onder voorwaarden, of geen deelname. De keuze beïnvloedt de toegang tot Europese subsidies en de samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door de duidelijke tijdsperiode van twee jaar en de evaluatiecriteria. Er zijn echter onzekerheden over de juridische en organisatorische aspecten van de FPM.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om scenario 2 te kiezen, wat inhoudt dat de ANNO-regio voor twee jaar onder voorwaarden deelneemt aan de FPM.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners of andere overheden vermeld. De communicatie is gericht op de provincie en andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien Europese subsidies vaak gericht zijn op duurzame projecten zoals energietransitie en natuur-inclusieve landbouw.
Financiële gevolgen:
De deelname kost € 0,41 per inwoner in 2022 en € 0,64 in 2023, met een totale last van € 11.500 in 2022 en € 17.900 in 2023. Deze kosten worden gedekt door de algemene reserve. Er zijn ook personele kosten, geschat op 1 tot 1,5 FTE, die verdeeld worden over de vier gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Friese Projectenmachine (FPM) Europese middelen ANNO-regio Subsidies Scenario's Provincie Fryslân Evaluatie Samenwerking Cofinanciering Ambtelijke inzetVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Frans Hoekstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Frans Hoekstra - GBA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Notitie Koers op Kansen
Onderwijsbeleid Achtkarspelen: Samenwerking en Innovatie Centraal
De gemeenteraad van Achtkarspelen werd onlangs geïnformeerd over de voortgang van het onderwijsbeleidsplan "Koers op Kansen 2019-2023". Het plan, dat in 2019 werd goedgekeurd, richt zich op het verbeteren van onderwijskansen en het versterken van de zorgketen. Tijdens de raadsvergadering op 18 november 2021 werd de voortgang besproken, waarbij de samenwerking met Tytsjerksteradiel en de besteding van NPO-middelen centraal stonden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de voortgang van het onderwijsbeleidsplan "Koers op Kansen 2019-2023" besproken. Dit plan, dat in 2019 werd goedgekeurd, heeft als doel de onderwijskansen te verbeteren en de zorgketen te versterken. De gemeente Achtkarspelen werkt hiervoor nauw samen met scholen en zorginstellingen via de Lokale Educatieve Jeugd Agenda (LEJA).Dankzij een verhoogde GOAB-uitkering van circa € 850.000 per jaar zijn er meer mogelijkheden om de speerpunten van het beleid uit te werken. De samenwerking met de buurgemeente Tytsjerksteradiel verloopt positief en het beleid wordt geharmoniseerd. Er wordt gewerkt aan de besteding van NPO-middelen in lijn met de beleidsdoelen.
Tijdens de vergadering werd een film getoond waarin verschillende thema's zoals voorschoolse educatie, taalontwikkeling en talentontwikkeling aan bod kwamen. "Het is belangrijk dat we blijven investeren in de taalontwikkeling van onze kinderen," aldus een van de sprekers. Ook werd er aandacht besteed aan het project Mediawijsheid, dat zich richt op het bevorderen van digitale weerbaarheid en ouderbetrokkenheid.
Een ander belangrijk onderdeel van het plan is het taalbeleid. De gemeente Achtkarspelen heeft de ambitie om het Fries en meertaligheid een prominente plek te geven in het onderwijs. "We willen dat elke school in Achtkarspelen een voorbeeldschool wordt op het gebied van meertaligheid," zei Jelle Soepboer, onderwijsadviseur.
De raadsleden reageerden positief op de voortgangsnotitie, maar er waren ook kritische vragen. Zo vroeg een raadslid zich af of de ambities niet sneller gerealiseerd kunnen worden. "Waarom wachten tot 2028 als we nu al stappen kunnen zetten?" was een van de vragen die werd gesteld.
De vergadering werd afgesloten met de toezegging dat er voor het einde van de planperiode een eindverslag zal worden opgesteld, dat als basis dient voor het volgende beleidsplan. De gemeente Achtkarspelen blijft zich inzetten voor het verbeteren van de onderwijskansen en het versterken van de zorgketen, met een duidelijke focus op samenwerking en innovatie.
Samenvatting
De voortgangsnotitie "Koers op Kansen 2019-2023" informeert de gemeenteraad van Achtkarspelen over de ontwikkelingen en voortgang van het onderwijsbeleidsplan. Het plan, goedgekeurd in 2019, richt zich op het verbeteren van onderwijskansen en het versterken van de zorgketen. De gemeente werkt nauw samen met partners zoals scholen en zorginstellingen via de Lokale Educatieve Jeugd Agenda (LEJA). Dankzij een verhoogde GOAB-uitkering van circa € 850.000 per jaar zijn er meer mogelijkheden om de speerpunten van het beleid uit te werken. De samenwerking met Tytsjerksteradiel is positief en het beleid wordt geharmoniseerd. Er wordt gewerkt aan de besteding van NPO-middelen in lijn met de beleidsdoelen. Voor het einde van de planperiode zal een eindverslag worden opgesteld, dat als basis dient voor het volgende beleidsplan. Op 18 november 2021 wordt een toelichting gegeven tijdens de raadsvergadering.
Underwiisbelied Achtkarspelen: Gearwurking en Ynnovaasje Sintraal
De gemeenteried fan Achtkarspelen waard koartlyn ynformearre oer de foarútgong fan it ûnderwiisbeliedsplan "Koers op Kansen 2019-2023". It plan, dat yn 2019 goedkard waard, rjochtet him op it ferbetterjen fan ûnderwiiskânsen en it fersterkjen fan de soarchketen. Tidens de riedsgearkomste op 18 novimber 2021 waard de foarútgong besprutsen, wêrby't de gearwurking mei Tytsjerksteradiel en de besteging fan NPO-middels sintraal stiene.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard de foarútgong fan it ûnderwiisbeliedsplan "Koers op Kansen 2019-2023" besprutsen. Dit plan, dat yn 2019 goedkard waard, hat as doel de ûnderwiiskânsen te ferbetterjen en de soarchketen te fersterkjen. De gemeente Achtkarspelen wurket hjirfoar nau gear mei skoallen en soarchynstellings fia de Lokale Edukatyf Jeugd Aginda (LEJA).Troch in ferhege GOAB-útkearing fan sa'n € 850.000 per jier binne der mear mooglikheden om de spearpunten fan it belied út te wurkjen. De gearwurking mei de buorgemeente Tytsjerksteradiel ferrint posityf en it belied wurdt harmonisearre. Der wurdt wurke oan de besteging fan NPO-middels yn line mei de beliedsdoelen.
Tidens de gearkomste waard in film toand wêryn ferskate tema's lykas foarskoalske edukatyf, taalûntwikkeling en talintûntwikkeling oan bod kamen. "It is wichtich dat wy bliuwe ynvestearje yn de taalûntwikkeling fan ús bern," sa sei ien fan de sprekkers. Ek waard der omtinken jûn oan it projekt Mediawiisheid, dat him rjochtet op it befoarderjen fan digitale wjerberens en âlderbelutsenens.
In oar wichtich ûnderdiel fan it plan is it taalbelied. De gemeente Achtkarspelen hat de ambysje om it Frysk en meartaligens in promininte plak te jaan yn it ûnderwiis. "Wy wolle dat elke skoalle yn Achtkarspelen in foarbyldskoalle wurdt op it mêd fan meartaligens," sei Jelle Soepboer, ûnderwiisadviseur.
De riedsleden reagearren posityf op de foarútgongsnôt, mar der wiene ek krityske fragen. Sa frege in riedslid him ôf oft de ambysjes net flugger realisearre wurde kinne. "Wêrom wachtsje oant 2028 as wy no al stappen sette kinne?" wie ien fan de fragen dy't steld waard.
De gearkomste waard ôfsletten mei de tasizzing dat der foar de ein fan de planperioade in einferslach opsteld wurde sil, dat as basis tsjinnet foar it folgjende beliedsplan. De gemeente Achtkarspelen bliuwt him ynsette foar it ferbetterjen fan de ûnderwiiskânsen en it fersterkjen fan de soarchketen, mei in dúdlike fokus op gearwurking en ynnovaasje.
Samenvatting
De foarútgongsnôt "Koers op Kansen 2019-2023" ynformearret de gemeenteried fan Achtkarspelen oer de ûntwikkelings en foarútgong fan it ûnderwiisbeliedsplan. It plan, goedkard yn 2019, rjochtet him op it ferbetterjen fan ûnderwiiskânsen en it fersterkjen fan de soarchketen. De gemeente wurket nau gear mei partners lykas skoallen en soarchynstellings fia de Lokale Edukatyf Jeugd Aginda (LEJA). Troch in ferhege GOAB-útkearing fan sa'n € 850.000 per jier binne der mear mooglikheden om de spearpunten fan it belied út te wurkjen. De gearwurking mei Tytsjerksteradiel is posityf en it belied wurdt harmonisearre. Der wurdt wurke oan de besteging fan NPO-middels yn line mei de beliedsdoelen. Foar de ein fan de planperioade sil in einferslach opsteld wurde, dat as basis tsjinnet foar it folgjende beliedsplan. Op 18 novimber 2021 wurdt in taljochting jûn tidens de riedsgearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsnotitie uitvoering onderwijsbeleidsplan Koers op Kansen 2019-2023". Het document informeert de gemeenteraad van Achtkarspelen over de voortgang van het onderwijsbeleidsplan "Koers op Kansen" voor de periode 2019-2023. Het plan richt zich op het verbeteren van onderwijskansen en het versterken van de zorgketen. De memo benadrukt de positieve samenwerking met partners en de herverdeling van de rijksuitkering voor onderwijsachterstanden, wat nieuwe mogelijkheden biedt. De Lokale Educatieve Jeugd Agenda (LEJA) speelt een centrale rol in het overleg en de afstemming tussen betrokken partijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een overzicht biedt van de voortgang, samenwerkingsverbanden en financiële aspecten. Echter, specifieke details over de behaalde resultaten en concrete voorbeelden van verbeteringen ontbreken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief. De raad wordt op de hoogte gebracht van de voortgang en kan vragen stellen of opmerkingen maken tijdens de informatiecarrousel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het onderwijsbeleid en de inzet van de GOAB-middelen. Er moet ook worden nagedacht over de toekomstige richting na de huidige planperiode.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen, aangezien het een informatiestuk betreft. Wel kan de raad besluiten om aanvullende vragen te stellen of om specifieke aandachtspunten mee te geven voor de verdere uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en communicatie. De betrokkenheid van professionals en partners via de LEJA is essentieel voor het draagvlak en de uitvoering van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op onderwijskansen en zorg.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de GOAB-uitkering jaarlijks ongeveer € 850.000 bedraagt. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe deze middelen precies worden ingezet of gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsbeleidsplan Koers op Kansen 2019-2023 Voortgangsnotitie GOAB-uitkering Lokale Educatieve Jeugd Agenda (LEJA) Samenwerking Onderwijsachterstandenbeleid Rijksuitkering Communicatie ZorgketenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Onbekende spreker
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
A.g. Zandbergen-beishuizen - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
J. Stellinga - PvdA
Agendapunt 3 Brandbrief van de Tilster Tennisvereniging (LIS – 1304/21-331)
Tilster Tennisvereniging slaat alarm: "Het huis staat in de fik"
De Tilster Tennisvereniging heeft een brandbrief gestuurd naar de gemeenteraad, waarin zij hun zorgen uiten over de toekomst van het verenigingsleven. De brief werd op 29 november 2021 toegevoegd aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken en op verzoek van de PvdA-fractie besproken tijdens de informatiecarrousel op 9 december 2021.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de brandbrief van de Tilster Tennisvereniging werd duidelijk dat de zorgen van de vereniging breed gedeeld worden. De PvdA-fractie, die het onderwerp op de agenda had gezet, benadrukte het belang van het verenigingsleven voor de sociale cohesie in de regio. "De Friese paradox staat onder druk," aldus een fractielid. "We zijn een van de armste, maar ook gelukkigste regio's van Nederland, en dat komt door onze mienskip."De brief van de tennisvereniging is volgens de PvdA "glashelder" en legt de vinger op de zere plek: de communicatie tussen de gemeente en de verenigingen laat te wensen over. "Wat doen wij met een brandbrief? Het huis staat in de fik, en wij nemen hem voor kennisgeving aan," klonk het kritisch.
Een van de belangrijkste vragen die tijdens het debat naar voren kwam, was of de gemeente een contactpersoon zou kunnen aanstellen voor verenigingen, vergelijkbaar met de bedrijvencontactfunctionaris. Dit zou de communicatie kunnen verbeteren en de verenigingen helpen hun weg te vinden binnen de gemeentelijke bureaucratie.
Mevrouw Terpstra van de Tilster Tennisvereniging gaf aan dat de contacten met de afdeling Sportzaken over het algemeen goed zijn, maar dat de samenhang met andere afdelingen ontbreekt. "De regels zijn hetzelfde voor een voetbalvereniging met duizend leden als voor een tennisvereniging met vijftig leden," legde ze uit. "Dat maakt het voor kleine verenigingen erg lastig."
Er werd ook gesproken over de mogelijkheid van een jaarlijks overleg voor kleine verenigingen om ervaringen uit te wisselen en gezamenlijk problemen aan te kaarten. "Als dat gericht is op de kleine verenigingen, dan denk ik wel dat het helpend is," aldus mevrouw Terpstra.
Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan meer maatwerk en betere communicatie vanuit de gemeente. De PvdA-fractie riep op om bij de komende verkiezingen aandacht te besteden aan de sociale infrastructuur en het verenigingsleven. "Geef hier nou even aandacht aan als je straks met elkaar om tafel zit," was de oproep aan de andere politieke partijen.
De discussie over de brandbrief van de Tilster Tennisvereniging is een voorbeeld van hoe lokale politiek kan bijdragen aan het versterken van de sociale cohesie in de gemeenschap. Het is nu aan de gemeente om de zorgen van de verenigingen serieus te nemen en te zoeken naar oplossingen die het verenigingsleven in de regio kunnen ondersteunen.
Samenvatting
De tekst betreft een informatiestuk over een brandbrief van de Tilster Tennisvereniging. Deze brief is op 29 november 2021 toegevoegd aan de digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) van de gemeenteraad. Op verzoek van de PvdA-fractie is het onderwerp geagendeerd voor bespreking tijdens de informatiecarrousel op 9 december 2021. Het valt onder Programma 6 - Sociaal Domein en de portefeuillehouder is de heer J. Spoelstra. De betrokken ambtenaren zijn de heer B. Waninge en mevrouw D. Haisma.
Tilster Tennisferiening slacht alarm: "It hûs stiet yn 'e brân"
De Tilster Tennisferiening hat in brânbrief stjoerd nei de gemeenteried, wêryn sy harren soargen uterje oer de takomst fan it ferieningslibben. De brief waard op 29 novimber 2021 tafoege oan de digitale List Yngongene Stikken en op fersyk fan de PvdA-fraksje besprutsen tidens de ynformaasjekarrousel op 9 desimber 2021.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat oer de brânbrief fan de Tilster Tennisferiening waard dúdlik dat de soargen fan de feriening breed dield wurde. De PvdA-fraksje, dy't it ûnderwerp op de aginda set hie, beklamme it belang fan it ferieningslibben foar de sosjale kohesy yn de regio. "De Fryske paradox stiet ûnder druk," sei in fraksjelid. "Wy binne ien fan de earmste, mar ek lokkichste regio's fan Nederlân, en dat komt troch ús mienskip."De brief fan de tennisferiening is neffens de PvdA "glêshelder" en leit de finger op it seare plak: de kommunikaasje tusken de gemeente en de ferienings lit te winskjen oer. "Wat dogge wy mei in brânbrief? It hûs stiet yn 'e brân, en wy nimme him foar kennisjouwing oan," klonk it kritysk.
Ien fan de wichtichste fragen dy't tidens it debat nei foaren kaam, wie oft de gemeente in kontaktpersoan oanstelle koe foar ferienings, fergelykber mei de bedriuwenkontaktfunksjonaris. Dit soe de kommunikaasje ferbetterje kinne en de ferienings helpe harren wei te finen binnen de gemeentlike burokrasy.
Mevrouw Terpstra fan de Tilster Tennisferiening joech oan dat de kontakten mei de ôfdieling Sportaken oer it algemien goed binne, mar dat de gearhing mei oare ôfdielingen ûntbrekt. "De regels binne itselde foar in fuotbalferiening mei tûzen leden as foar in tennisferiening mei fyftich leden," lei se út. "Dat makket it foar lytse ferienings tige dreech."
Der waard ek praat oer de mooglikheid fan in jierliks oerlis foar lytse ferienings om ûnderfiningen út te wikseljen en mienskiplik problemen oan te kaarten. "As dat rjochte is op de lytse ferienings, dan tink ik wol dat it helpend is," sei mevrouw Terpstra.
It debat makke dúdlik dat der ferlet is fan mear maatwurk en bettere kommunikaasje fanút de gemeente. De PvdA-fraksje rôp op om by de kommende ferkiezings omtinken te jaan oan de sosjale ynfrastruktuer en it ferieningslibben. "Jou hjir no efkes omtinken oan as jo aanst mei elkoar om tafel sitte," wie de oprop oan de oare politike partijen.
De diskusje oer de brânbrief fan de Tilster Tennisferiening is in foarbyld fan hoe't lokale polityk bydrage kin oan it fersterkjen fan de sosjale kohesy yn de mienskip. It is no oan de gemeente om de soargen fan de ferienings serieus te nimmen en te sykjen nei oplossingen dy't it ferieningslibben yn de regio stypje kinne.
Samenvatting
De tekst giet oer in ynformaasjestik oer in brânbrief fan de Tilster Tennisferiening. Dizze brief is op 29 novimber 2021 tafoege oan de digitale List Yngongene Stikken (LIS) fan de gemeenteried. Op fersyk fan de PvdA-fraksje is it ûnderwerp op de aginda set foar bespreking tidens de ynformaasjekarrousel op 9 desimber 2021. It falt ûnder Programma 6 - Sosjaal Domein en de portefúljehâlder is de hear J. Spoelstra. De belutsen amtners binne de hear B. Waninge en frou D. Haisma.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Brandbrief van de Tilster Tennisvereniging." De brandbrief is door de Tilster Tennisvereniging naar de gemeenteraad gestuurd en op de digitale Lijst Ingekomen Stukken (LIS) geplaatst. Het document is geagendeerd voor bespreking tijdens de informatiecarrousel op 9 december 2021, op verzoek van de PvdA-fractie. De inhoud van de brandbrief is niet gespecificeerd, maar het betreft waarschijnlijk een dringende kwestie die de tennisvereniging onder de aandacht van de raad wil brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beperkt in volledigheid, aangezien het alleen de agendering van de brandbrief vermeldt zonder verdere details over de inhoud of de specifieke zorgen van de tennisvereniging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de brandbrief en de inhoud ervan te bespreken tijdens de informatiecarrousel. Dit kan leiden tot verdere actie of besluitvorming afhankelijk van de aard van de zorgen die in de brandbrief worden geuit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe ze willen reageren op de zorgen van de Tilster Tennisvereniging. Dit kan variëren van het bieden van ondersteuning, het toewijzen van middelen, of het ondernemen van beleidsmaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare uitkomsten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details maakt het moeilijk om de effectiviteit van het voorstel te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze verdere stappen willen ondernemen naar aanleiding van de brandbrief, zoals het initiëren van een onderzoek, het organiseren van een overleg met de vereniging, of het ontwikkelen van een actieplan.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de agendering van de brandbrief voor de informatiecarrousel suggereert dat er ruimte is voor dialoog en betrokkenheid van de betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, dus het is onduidelijk of het een relevant onderwerp is in de context van de brandbrief.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan een punt van discussie zijn tijdens de informatiecarrousel, afhankelijk van de inhoud van de brandbrief en de mogelijke acties die de raad overweegt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tilster Tennisvereniging Brandbrief Informatiecarrousel PvdA-fractie Sociaal Domein Programma 6 Ingekomen Stukken Buitenpost Dhr. J. Spoelstra Dhr. B. Waninge / Mevr. D. HaismaVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
J. Stellinga - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Adviesrecht, participatie en delegatie onder de Omgevingswet
Achtkarspelen Actualiseert Afvalbeleid: Nieuwe Verordening in de Maak
De gemeente Achtkarspelen is van plan om de afvalstoffenverordening uit 2009 te vervangen door een nieuwe versie die aansluit bij de huidige wet- en regelgeving. Deze stap is noodzakelijk om te voldoen aan het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe verordening is dat kunststoffen voortaan via nascheiding uit het restafval worden gehaald.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen werd het voorstel om de afvalstoffenverordening te actualiseren uitgebreid besproken. De verordening uit 2009 voldoet niet meer aan de huidige eisen en moet worden aangepast om in lijn te zijn met nieuwe wet- en regelgeving. De actualisatie is vooral gericht op het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de Omgevingswet die binnenkort van kracht wordt.Een opvallend punt in de nieuwe verordening is de verandering in de inzameling van kunststoffen. Waar deze voorheen apart werden ingezameld, zullen ze nu via nascheiding uit het restafval worden gehaald. Dit betekent dat inwoners hun kunststoffen niet langer apart hoeven te verzamelen. "Dit is een efficiëntere manier van afvalverwerking die ook beter aansluit bij de landelijke richtlijnen," aldus een gemeentewoordvoerder.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld door de PvdA en de FNP over de praktische uitvoering van de nieuwe verordening. Er was enige verwarring over de technische details, maar de presentatie van de gemeente hielp om veel onduidelijkheden weg te nemen. "Het is belangrijk dat we als gemeente meegaan met de tijd en onze verordeningen aanpassen aan de huidige standaarden," benadrukte een raadslid.
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de nieuwe verordening, wat betekent dat de kosten voor de inwoners gelijk blijven. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de verordening zes weken ter inzage liggen. Als er in deze periode geen bezwaren worden ingediend, treedt de verordening in werking en zal het college het uitvoeringsbesluit laten ingaan.
De gemeenteraad lijkt positief gestemd over de voorgestelde wijzigingen, hoewel er nog enkele vragen openstaan over de praktische uitvoering en de communicatie naar de inwoners. De verwachting is dat de nieuwe verordening zonder al te veel problemen zal worden aangenomen, waarmee Achtkarspelen een stap zet richting een modern en efficiënt afvalbeleid.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen stelt voor om de afvalstoffenverordening uit 2009 in te trekken en een nieuwe verordening voor 2022 vast te stellen. Deze actualisatie is nodig om aan te sluiten bij nieuwe wet- en regelgeving, zoals het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet. De nieuwe verordening regelt onder andere dat kunststoffen via nascheiding uit het restafval worden gehaald, in plaats van apart ingezameld. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de nieuwe verordening. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de verordening zes weken ter inzage liggen, waarna deze in werking treedt als er geen bezwaren zijn ingediend. Het college zal dan ook het uitvoeringsbesluit laten ingaan.
Achtkarspelen Aktualiseart Ofvalbelied: Nije Feroardering yn de Makket
De gemeente Achtkarspelen is fan doel om de ôffalstoffenferoardering út 2009 te ferfangen troch in nije ferzje dy't oanslút by de hjoeddeiske wet- en regeljouwing. Dizze stap is needsaaklik om te foldwaan oan it Beslút skieden ynsammeljen fan húshâldlike ôffalstoffen (GIHA) en de kommende Omjouwingswet. In wichtich ûnderdiel fan de nije feroardering is dat keunststoffen tenei fia neiskieding út it restôffal helle wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen waard it foarstel om de ôffalstoffenferoardering te aktualisearjen wiidweidich besprutsen. De feroardering út 2009 foldocht net mear oan de hjoeddeiske easken en moat oanpast wurde om yn line te wêzen mei nije wet- en regeljouwing. De aktualisaasje is foaral rjochte op it Beslút skieden ynsammeljen húshâldlike ôffalstoffen (GIHA) en de Omjouwingswet dy't gau fan krêft wurdt.In opfallend punt yn de nije feroardering is de feroaring yn it ynsammeljen fan keunststoffen. Wêr't dizze earder apart ynsammele waarden, sille se no fia neiskieding út it restôffal helle wurde. Dit betsjut dat ynwenners harren keunststoffen net langer apart hoege te sammeljen. "Dit is in effisjintere manier fan ôffalferwurking dy't ek better oanslút by de lanlike rjochtlinen," neffens in gemeentewurdfierder.
Tidens it debat waarden der fragen steld troch de PvdA en de FNP oer de praktyske útfiering fan de nije feroardering. Der wie wat betizing oer de technyske details, mar de presintaasje fan de gemeente holp om in soad ûndúdlikheden fuort te nimmen. "It is wichtich dat wy as gemeente meigean mei de tiid en ús feroarderingen oanpasse oan de hjoeddeiske standerts," beklamme in riedslid.
Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan de nije feroardering, wat betsjut dat de kosten foar de ynwenners gelyk bliuwe. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil de feroardering seis wiken ter ynsjoch lizze. As der yn dizze perioade gjin beswieren yntsjinne wurde, treedt de feroardering yn wurking en sil it kolleezje it útfieringsbeslút yngean litte.
De gemeenteried liket posityf stimd oer de foarstelde wizigingen, hoewol't der noch inkele fragen iepensteane oer de praktyske útfiering en de kommunikaasje nei de ynwenners. De ferwachting is dat de nije feroardering sûnder al te folle problemen oannommen wurde sil, wêrmei't Achtkarspelen in stap set rjochting in modern en effisjint ôffalbelied.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen stelt foar om de ôffalstoffenferoardering út 2009 yn te lûken en in nije feroardering foar 2022 fêst te stellen. Dizze aktualisaasje is nedich om oan te sluten by nije wet- en regeljouwing, lykas it Beslút skieden ynsammeljen húshâldlike ôffalstoffen (GIHA) en de kommende Omjouwingswet. De nije feroardering regele ûnder oare dat keunststoffen fia neiskieding út it restôffal helle wurde, yn stee fan apart ynsammele. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan de nije feroardering. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil de feroardering seis wiken ter ynsjoch lizze, wêrnei't dizze yn wurking treedt as der gjin beswieren yntsjinne binne. It kolleezje sil dan ek it útfieringsbeslút yngean litte.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afvalstoffenverordening Achtkarspelen 2022". Het voorstel beoogt de verouderde afvalstoffenverordening uit 2009 te vervangen door een nieuwe versie die aansluit bij de huidige wet- en regelgeving, zoals het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet. De nieuwe verordening regelt onder andere de nascheiding van kunststoffen uit restafval, in plaats van gescheiden inzameling. Het voorstel omvat het intrekken van de oude verordening, het vaststellen van de nieuwe, en het ter inzage leggen van de verordening voor een periode van zes weken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft voor de actualisatie van de afvalstoffenverordening. Het bevat de relevante achtergrondinformatie, juridische kaders en de noodzaak voor de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen. Na goedkeuring door de raad, is het aan het college om het uitvoeringsbesluit vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, waaronder de keuze voor nascheiding van kunststoffen in plaats van gescheiden inzameling. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de maatschappelijke discussie over afvalscheiding en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van nascheiding versus gescheiden inzameling kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de oude verordening in te trekken, de nieuwe vast te stellen, en deze ter inzage te leggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de inspraakprocedure van toepassing is, gezien de afwijking van de standaard inzamelmethoden. Dit biedt ruimte voor participatie van burgers en belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de verordening aansluit bij de beweging naar een circulaire economie en de Omgevingswet.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de actualisatie van de verordening, zoals in het voorstel vermeld. De dekking is dus niet van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening Nascheiding GIHA (Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen) Omgevingswet Modelverordening Kunststoffen Circulaire economie Inzameling Wet- en regelgeving VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
Onbekende spreker
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Agendapunt 6 Afvalstoffenverordening
Achtkarspelen Actualiseert Afvalstoffenverordening: Nieuwe Regels voor Kunststofinzameling
De gemeenteraad van Achtkarspelen debatteerde over een voorstel om de afvalstoffenverordening uit 2009 te vervangen door een nieuwe versie voor 2022. Deze wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, waaronder het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd het voorstel om de afvalstoffenverordening te actualiseren uitvoerig besproken. De belangrijkste verandering in de nieuwe verordening is dat kunststoffen voortaan via nascheiding uit het restafval worden gehaald, in plaats van apart ingezameld. Dit sluit aan bij de wettelijke verplichtingen van het GIHA.Minke Spoelstra, een van de raadsleden, lichtte toe: "Het nieuwe model is ontworpen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen voor gescheiden inzameling. We hebben gekozen voor nascheiding van kunststoffen, wat al in de praktijk wordt toegepast." Ze benadrukte dat de actualisatie geen financiële gevolgen heeft voor de gemeente.
Een punt van discussie was de keuze om het systeem van ja/nee-stickers voor ongeadresseerd reclamedrukwerk te handhaven. "We merken dat huis-aan-huisbladen een belangrijk medium blijven voor veel inwoners," aldus Spoelstra. "Daarom hebben we ervoor gekozen om deze optie te behouden."
De ChristenUnie uitte zorgen over de mogelijke betutteling van inwoners. "Het kan voor sommige mensen moeilijker worden om reclame te ontvangen als ze dat willen," stelde een raadslid. "We hopen dat dit niet leidt tot meer afval."
Herman Westerhof, die ook aanwezig was tijdens de vergadering, benadrukte dat de verordening vooral een kapstok is voor de huidige situatie. "Het is belangrijk dat we de regels duidelijk vastleggen, zodat iedereen weet waar hij aan toe is," zei hij.
De financiële impact van de nieuwe verordening werd ook besproken. Raadslid Graansma van het CDA vroeg zich af of de kosten voor de burger zouden stijgen. Spoelstra verzekerde dat de verordening zelf geen directe financiële consequenties heeft voor inwoners. "De afvalstoffenheffing wordt apart geregeld en is niet direct gekoppeld aan deze verordening," legde ze uit.
Na een levendig debat werd het voorstel positief ontvangen door de meeste raadsleden. De nieuwe verordening zal na goedkeuring zes weken ter inzage liggen. Indien er geen bezwaren worden ingediend, treedt de verordening in werking, samen met het uitvoeringsbesluit van het college.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de afvalstoffenverordening uit 2009 in te trekken en een nieuwe verordening voor 2022 vast te stellen. Deze actualisatie is nodig om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, zoals het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet. De nieuwe verordening regelt onder andere dat kunststoffen via nascheiding uit het restafval worden gehaald, in plaats van apart ingezameld. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de verordening zes weken ter inzage liggen. Indien er geen bezwaren worden ingediend, treedt de verordening in werking, samen met het uitvoeringsbesluit van het college. De actualisatie heeft geen financiële gevolgen en is in samenwerking met de gemeente Tytsjerksteradiel voorbereid.
Achtkarspelen Aktualiseart Ofvalstoffenferoardering: Nije Regels foar Keunststofynsammeling
De gemeenteried fan Achtkarspelen debattearre oer in foarstel om de ôffalstoffenferoardering út 2009 te ferfangen troch in nije ferzje foar 2022. Dizze wiziging is needsaaklik om te foldwaan oan nije wet- en regeljouwing, wêrûnder it Beslút skieden ynsammeljen húshâldlike ôffalstoffen (GIHA) en de kommende Omjouwingswet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen waard it foarstel om de ôffalstoffenferoardering te aktualisearjen wiidweidich besprutsen. De wichtichste feroaring yn de nije feroardering is dat keunststoffen tenei fia neiskieding út it restôffal helle wurde, ynstee fan apart ynsammele. Dit slút oan by de wetlike ferplichtingen fan it GIHA.Minke Spoelstra, ien fan de riedsleden, ljochte ta: "It nije model is ûntwurpen om te foldwaan oan de wetlike ferplichtingen foar skieden ynsamling. Wy hawwe keazen foar neiskieding fan keunststoffen, wat al yn de praktyk tapast wurdt." Se beklamme dat de aktualisaasje gjin finansjele gefolgen hat foar de gemeente.
In punt fan diskusje wie de kar om it systeem fan ja/nee-stickers foar net-adressearre reklamedrukwurk te hanthavenjen. "Wy merke dat hús-oan-húsblêden in wichtich medium bliuwe foar in soad ynwenners," sei Spoelstra. "Dêrom hawwe wy derfoar keazen om dizze opsje te behâlden."
De ChristenUnie útspruts soargen oer de mooglike betutteling fan ynwenners. "It kin foar guon minsken dreger wurde om reklame te ûntfangen as se dat wolle," stelde in riedslid. "Wy hoopje dat dit net liedt ta mear ôffal."
Herman Westerhof, dy't ek oanwêzich wie tidens de gearkomste, beklamme dat de feroardering foaral in kapstôk is foar de hjoeddeistige situaasje. "It is wichtich dat wy de regels dúdlik fêstlizze, sadat elkenien wit wêr't er oan ta is," sei er.
De finansjele ynfloed fan de nije feroardering waard ek besprutsen. Riedslid Graansma fan it CDA frege him ôf oft de kosten foar de boarger tanimme soene. Spoelstra fersekere dat de feroardering sels gjin direkte finansjele konsekwinsjes hat foar ynwenners. "De ôffalstoffenheffing wurdt apart regele en is net direkt keppele oan dizze feroardering," lei se út.
Nei in libben debat waard it foarstel posityf ûntfongen troch de measte riedsleden. De nije feroardering sil nei goedkarring seis wiken ter ynsjoch lizze. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, treedt de feroardering yn wurking, tegearre mei it útfieringsbeslút fan it kolleezje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de ôffalstoffenferoardering út 2009 yn te lûken en in nije feroardering foar 2022 fêst te stellen. Dizze aktualisaasje is nedich om te foldwaan oan nije wet- en regeljouwing, lykas it Beslút skieden ynsammeljen húshâldlike ôffalstoffen (GIHA) en de kommende Omjouwingswet. De nije feroardering regele ûnder oaren dat keunststoffen fia neiskieding út it restôffal helle wurde, yn stee fan apart ynsammele. Nei goedkarring troch de gemeenteried sil de feroardering seis wiken ter ynsjen lizze. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, treedt de feroardering yn wurking, tegearre mei it útfieringsbeslút fan it kolleezje. De aktualisaasje hat gjin finansjele gefolgen en is yn gearwurking mei de gemeente Tytsjerksteradiel taret.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afvalstoffenverordening Achtkarspelen 2022". Het voorstel beoogt de verouderde afvalstoffenverordening uit 2009 te vervangen door een nieuwe versie die aansluit bij de huidige wet- en regelgeving, zoals het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen (GIHA) en de aankomende Omgevingswet. De nieuwe verordening regelt onder andere de nascheiding van kunststoffen uit het restafval, in plaats van gescheiden inzameling. Het voorstel omvat ook wetgevingstechnische en redactionele verbeteringen. Na vaststelling door de gemeenteraad zal de verordening zes weken ter inzage liggen voordat deze in werking treedt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en aanpassingen aan de huidige wet- en regelgeving behandelt. Het bevat ook de benodigde juridische en redactionele verbeteringen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen. Na vaststelling door de raad is het aan het college om het uitvoeringsbesluit vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde nascheiding van kunststoffen in plaats van gescheiden inzameling. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de maatschappelijke discussie over afvalscheiding en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van nascheiding versus gescheiden inzameling kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de oude verordening in te trekken en de nieuwe vast te stellen, waarna deze ter inzage wordt gelegd en na zes weken in werking treedt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de inspraakprocedure van artikel 150 Gemeentewet van toepassing is, wat betekent dat er ruimte is voor participatie en inspraak van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op afvalscheiding en de beweging naar een circulaire economie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de geactualiseerde verordening geen financiële consequenties heeft. Er wordt niet specifiek vermeld hoe eventuele kosten worden gedekt, maar impliciet wordt aangenomen dat er geen extra kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening Nascheiding GIHA (Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen) Omgevingswet Modelverordening Kunststoffen Circulaire economie Inzameling Wet- en regelgeving VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Inburgeringsbeleid Gemeente Achtkarspelen 2022 – 2025
Achtkarspelen neemt regie over inburgering: Nieuwe wet biedt kansen en uitdagingen
Met de invoering van de nieuwe Wet Inburgering op 1 januari 2022 krijgt de gemeente Achtkarspelen de regie over de inburgering van statushouders. Tijdens een recent debat werd het voorstel voor het 'Inburgeringsbeleid Achtkarspelen 2022 – 2025' besproken, waarbij de gemeente een actieve rol zal spelen in de integratie en participatie van nieuwkomers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd duidelijk dat de nieuwe wet een verschuiving betekent van een theoretisch naar een meer praktijkgericht inburgeringsproces. "Onder de oude wet kochten inburgeraars zelf hun cursussen in, wat vaak leidde tot fraude en onvoldoende stimulans om het hoogst haalbare taalniveau te behalen," aldus een gemeentewoordvoerder. De nieuwe aanpak richt zich op een combinatie van werk, vrijwilligerswerk, studie of stage vanaf dag één.De gemeente is nu verantwoordelijk voor de inkoop van leerroutes en andere inburgeringsvoorzieningen. Er zijn drie verschillende leerroutes: de zelfredzaamheidsroute, de B1-route en de onderwijsroute. "We gaan ervan uit dat de €10.000 per inburgeraar die we van het Rijk ontvangen, toereikend is voor de inkoop van deze leerroutes," werd er tijdens het debat benadrukt.
Een belangrijk punt van zorg is de huisvesting van statushouders. De gemeente loopt achter op de taakstelling en zoekt naar alternatieven zoals het ombouwen van maatschappelijk vastgoed. "We moeten creatief zijn, want de traditionele routes via woningcorporaties zijn niet meer voldoende," aldus de woordvoerder.
De financiering van het inburgeringsbeleid kwam ook aan bod. Er zijn twee budgetten vanuit het Rijk: een structurele integratie-uitkering en een specifieke uitkering voor inburgeringsvoorzieningen. "We zien op dit moment geen reden om aan te nemen dat de budgetten niet toereikend zijn," werd er geruststellend gezegd.
De raad heeft budgetrecht en bepaalt de beleidsmatige en financiële grenzen voor de uitvoering door het college. Het beleid zal in 2025 geëvalueerd worden, met tussentijdse monitoring van de resultaten. Ondanks enkele juridische uitdagingen rondom de aanbesteding van leerroutes, is de gemeente optimistisch over een succesvolle implementatie van de nieuwe wet.
Het debat maakte duidelijk dat Achtkarspelen klaar is om de uitdagingen van de nieuwe wet aan te gaan, met als doel een succesvolle integratie van nieuwkomers in de lokale gemeenschap.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor het vaststellen van het 'Inburgeringsbeleid Achtkarspelen 2022 – 2025', dat in lijn is met de nieuwe Wet Inburgering die op 1 januari 2022 in werking treedt. De gemeente Achtkarspelen krijgt de regie over de inburgering en speelt een actieve rol in de begeleiding van statushouders naar integratie, participatie en werk. Het beleid richt zich op het behalen van beleidsdoelen voor de komende drie jaar binnen de wettelijke en financiële kaders van de nieuwe wet. De gemeente moet diverse inburgeringsvoorzieningen aanbieden, zoals maatschappelijke begeleiding, financiële ontzorging, leerroutes en participatieverklaringstrajecten. Er zijn enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiering bij een toename van de asielinstroom en de inkoop van leerroutes. De raad heeft budgetrecht en bepaalt de beleidsmatige en financiële grenzen voor de uitvoering door het college. Het beleid wordt geëvalueerd in 2025, met tussentijdse monitoring van de resultaten.
Achtkarspelen nimt regy oer ynboargering: Nije wet biedt kânsen en útdagings
Mei de ynfiering fan de nije Wet Ynboargering op 1 jannewaris 2022 krijt de gemeente Achtkarspelen de regy oer de ynboargering fan statushâlders. Tidens in resint debat waard it foarstel foar it 'Ynboargeringsbelied Achtkarspelen 2022 – 2025' besprutsen, wêrby't de gemeente in aktive rol spylje sil yn de yntegraasje en partisipaasje fan nijkommers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat waard dúdlik dat de nije wet in ferskowing betsjut fan in teoretysk nei in mear praktykrjochte ynboargeringsproses. "Under de âlde wet kochten ynboargers sels harren kursussen yn, wat faak late ta fraude en ûnfoldwaande stimulâns om it heechst helbere taalnivo te berikken," sa sei in gemeentewurdfierder. De nije oanpak rjochtet him op in kombinaasje fan wurk, frijwilligerswurk, stúdzje of staazje fanôf dei ien.De gemeente is no ferantwurdlik foar de ynkeap fan leartrajecten en oare ynboargeringsfoarsjennings. Der binne trije ferskillende leartrajecten: de selsredsumensrûte, de B1-rûte en de ûnderwiisrûte. "Wy geane derfan út dat de €10.000 per ynboarger dy't wy fan it Ryk ûntfange, foldwaande is foar de ynkeap fan dizze leartrajecten," waard der tidens it debat beklamme.
In wichtich punt fan soarch is de húsfesting fan statushâlders. De gemeente rint efter op de taakstelling en siket nei alternativen lykas it ombouwen fan maatskiplik fêstgoed. "Wy moatte kreatyf wêze, want de tradisjonele rûtes fia wenningkorporaasjes binne net mear foldwaande," sa sei de wurdfierder.
De finansiering fan it ynboargeringsbelied kaam ek oan bod. Der binne twa budzjetten fanút it Ryk: in strukturele yntegraasje-útkearing en in spesifike útkearing foar ynboargeringsfoarsjennings. "Wy sjogge op dit stuit gjin reden om oan te nimmen dat de budzjetten net foldwaande binne," waard der gerêststellend sein.
De ried hat budzjetrjocht en bepaalt de beliedsmjittige en finansjele grinzen foar de útfiering troch it kolleezje. It belied sil yn 2025 evaluearre wurde, mei tuskentiidske monitoring fan de resultaten. Nettsjinsteande guon juridyske útdagings rûnom de oanbesteging fan leartrajecten, is de gemeente optimistysk oer in suksesfolle ymplemintaasje fan de nije wet.
It debat makke dúdlik dat Achtkarspelen klear is om de útdagings fan de nije wet oan te gean, mei as doel in suksesfolle yntegraasje fan nijkommers yn de lokale mienskip.
Samenvatting
It dokumint giet oer in foarstel foar it fêststellen fan it 'Ynboargeringsbelied Achtkarspelen 2022 – 2025', dat yn line is mei de nije Wet Ynboargering dy't op 1 jannewaris 2022 yn wurking treedt. De gemeente Achtkarspelen krijt de regy oer de ynboargering en spilet in aktive rol yn de begelieding fan statushâlders nei yntegraasje, partisipaasje en wurk. It belied rjochtet him op it heljen fan beliedsdoelen foar de kommende trije jier binnen de wetlike en finansjele kaders fan de nije wet. De gemeente moat ferskate ynboargeringsfoarsjennings oanbiede, lykas maatskiplike begelieding, finansjele ûntsoarging, leartrajecten en partisipaasjeferklearringstrajekten. Der binne inkele risiko's en ûnwissens, lykas de finansiering by in taname fan de asylstream en de ynkeap fan leartrajecten. De ried hat budzjetrjocht en bepaalt de belieds- en finansjele grinzen foar de útfiering troch it kolleezje. It belied wurdt evaluearre yn 2025, mei tuskentiidske monitoring fan de resultaten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Inburgeringsbeleid gemeente Achtkarspelen 2022 – 2025". Dit beleid is opgesteld naar aanleiding van de nieuwe Wet Inburgering die op 1 januari 2022 in werking treedt. De gemeente krijgt de regie over de inburgering en speelt een actieve rol in de begeleiding van statushouders naar integratie, participatie en werk. Het beleid beschrijft de doelen voor de komende drie jaar en de wettelijke en financiële kaders. Het richt zich op het aanbieden van maatschappelijke begeleiding, financiële ontzorging, leerroutes, participatieverklaringstrajecten en de Module Arbeidsmarkt en Participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreken nog enkele onderdelen zoals het advies van de Adviesraad Sociaal Domein en de reactie van het college daarop. Deze worden later toegevoegd.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en beschikt over budgetrecht. Dit betekent dat de raad de beleidsmatige en financiële grenzen bepaalt waarbinnen het college het beleid uitvoert.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het inburgeringsbeleid en de bijbehorende financiële kaders. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de aanpak van eventuele financiële risico's bij een toename van de asielinstroom.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en een evaluatie in 2025. Er zijn echter onzekerheden over de financiering bij een toename van de asielinstroom en de inkoop van leerroutes, wat tot inconsistenties kan leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het "Inburgeringsbeleid Achtkarspelen 2022 – 2025" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het advies van de Adviesraad Sociaal Domein nog volgt, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide informatie over burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De uitvoering van de extra taken gebeurt binnen de budgetten die van het Rijk worden ontvangen. Er zijn echter risico's bij een toename van de asielinstroom en de kosten van leerroutes. Werk- en activeringstrajecten moeten worden bekostigd uit het bestaande Participatiebudget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inburgeringsbeleid Wet Inburgering Statushouders Integratie Participatie Leerroutes Maatschappelijke begeleiding Financiële zelfredzaamheid Participatieverklaringstraject Arbeidsmarkt en Participatie ModuleVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Onbekende spreker
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
H.J. Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
H.J. Graansma - PVV
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
Onbekende spreker
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Agendapunt 8 Herbestemmen van horeca naar gemengd op Reitsmastrjitte 35 en 37 te Harkema
Samenvatting
Het voorstel betreft het herbestemmen van de panden aan de Reitsmastrjitte 35 en 37 in Harkema. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk dat de woning op nummer 35 regulier bewoond mag worden, terwijl op nummer 37 een extra huurwoning op de begane grond binnen de bestaande bebouwing wordt toegestaan, waarbij de snackbar behouden blijft. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Het plan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening en er is geen exploitatieplan of milieueffectrapportage nodig. Het vaststellingsbesluit wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage voor beroep. Het voorstel is vastgesteld door de raad van de gemeente Achtkarspelen op 16 december 2021.
Samenvatting
It foarstel giet oer it herbestimmen fan de pannen oan de Reitsmastrjitte 35 en 37 yn Harkema. It bestimmingsplan makket it mooglik dat de wenning op nûmer 35 regulier bewenne wurde mei, wylst op nûmer 37 in ekstra hierwenning op de begane grûn binnen de besteande bebouwing tastien wurdt, wêrby't de snackbar behâlden bliuwt. Der binne gjin ynsjoggen yntsjinne tidens de terinzagelegging fan it ûntwerpbestimmingsplan. It plan foldocht oan in goede romtlike oarder en der is gjin eksploitaasjeplan of miljeu-effektrapportaazje nedich. It fêststellingsbeslút wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjoch foar berop. It foarstel is fêststeld troch de ried fan de gemeente Achtkarspelen op 16 desimber 2021.
-
08 - Raadsvoorstel - Herbestemmen van horeca naar gemengd op Reitsmastrjitte 35 en 37 te Harkema.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Reitsmastrjitte 35 en 37 te Harkema’. Het plan maakt het mogelijk dat de woning op nummer 35 regulier bewoond mag worden en dat er op nummer 37 een extra huurwoning wordt toegestaan op de begane grond binnen de bestaande bebouwing, waarbij de snackbar behouden blijft. Er is geen exploitatieplan of milieueffectrapportage (planMER) nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische aspecten. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de terinzagelegging.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.1 van de Wet op de ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de functiewijziging van de panden en de toevoeging van een extra huurwoning, zonder dat er een exploitatieplan of planMER wordt opgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan op te stellen en geen planMER uit te voeren.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie vermeld, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien er geen nieuwe bouwactiviteiten plaatsvinden.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, aangezien het een functiewijziging betreft zonder extra bouwmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Reitsmastrjitte 35 en 37 Harkema Reguliere bewoning Extra huurwoning Snackbar Ruimtelijke ordening Functiewijziging Terinzagelegging PlanMERVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Wijziging bestemmingsplan Fiifhuzen 1 te Harkema van ‘Bedrijf’ naar ‘Wonen’
Samenvatting
Het voorstel betreft de wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel Fiifhuzen 1 te Harkema, van een bedrijfsbestemming naar een woonbestemming, om de bouw van twee woningen mogelijk te maken. Het aannemersbedrijf dat hier gevestigd was, is verhuisd, waardoor de locatie vrijkwam voor woningbouw. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en past binnen het straatbeeld. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode, en er is geen exploitatieplan of milieueffectrapportage nodig. Het vaststellingsbesluit wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage voor beroep. De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft het bestemmingsplan op 16 december 2021 vastgesteld.
Samenvatting
It foarstel giet oer de wiziging fan it bestimmingsplan foar it perseel Fiifhuzen 1 te Harkema, fan in bedriuwsbestimming nei in wenbestimming, om de bou fan twa wenningen mooglik te meitsjen. It oannimmersbedriuw dat hjir fêstige wie, is ferhuze, wêrtroch de lokaasje frijkaam foar wenningbou. It plan is romtlik akseptabel en past binnen it strjitbyld. Der binne gjin ynsjoggen yntsjinne tidens de ynspraakperioade, en der is gjin eksploitaasjeplan of miljeu-effektrapportaazje nedich. It fêststellingsbeslút wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjoch foar berop. De gemeenteried fan Achtkarspelen hat it bestimmingsplan op 16 desimber 2021 fêststeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van het bestemmingsplan 'Fiifhuzen 1 te Harkema' van 'Bedrijf' naar 'Wonen'. Het plan maakt de bouw van twee woningen mogelijk op de locatie waar voorheen een aannemersbedrijf was gevestigd. De bedrijfsbebouwing wordt gesloopt en de nieuwe woningen worden in de rooilijn van de Fiifhuzen geplaatst. De voormalige bedrijfswoning krijgt een reguliere woonbestemming. Er zijn geen zienswijzen ingediend en er is geen exploitatieplan of milieueffectrapportage (planMER) nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische onderbouwing. Het geeft duidelijk aan waarom er geen exploitatieplan of planMER nodig is.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.1 van de Wet op de ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de ruimtelijke inpassing en het ontbreken van zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen en geen planMER uit te voeren.
Participatie:
De initiatiefnemers hebben zelf de omgeving geïnformeerd over de planvorming. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan duiden op voldoende participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten particulier worden gedragen. Het voorstel geeft aan dat er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fiifhuzen 1 Harkema Wonen Bedrijf Bouw Ruimtelijke ordening PlanMER Exploitatieplan InspraakperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Voorontwerp bestemmingsplan Nijewei 89 te Harkema
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen betreft het voorontwerp bestemmingsplan voor Nijewei 89 in Harkema. Het plan omvat de sloop van verouderde agrarische stallen met asbest en de bouw van twee nieuwe woningen. De locatie is momenteel een vleeskalverhouderij, maar de eigenaar wil stoppen met het bedrijf en de gebouwen slopen. Het bestemmingsplan moet worden herzien omdat de huidige agrarische bestemming geen woningbouw toestaat. De raad wordt gevraagd het voorontwerp ter inzage te leggen voor inspraak en overleg. De procedurevariant die wordt voorgesteld, biedt tijdwinst doordat het bestemmingsplan alleen bij vaststelling aan de raad wordt voorgelegd. De ontwikkeling is besproken met de provincie, die instemt met het plan, en er is positieve feedback van omwonenden. Het plan biedt ruimtelijke kwaliteitsverbetering en een verbeterde milieusituatie, wat het bouwen van twee woningen rechtvaardigt.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen giet oer it foarûntwerp bestimmingsplan foar Nijewei 89 yn Harkema. It plan omfiemet de sloop fan ferâldere agraryske stâlen mei asbest en de bou fan twa nije wenningen. De lokaasje is op it stuit in fleiskalverhâlderij, mar de eigener wol ophâlde mei it bedriuw en de gebouwen sloope. It bestimmingsplan moat wurde herzien om't de hjoeddeiske agraryske bestimming gjin wenningbou tastiet. De ried wurdt frege it foarûntwerp ter ynsjoch te lizzen foar ynspraak en oerlis. De prosedurefariant dy't foarsteld wurdt, biedt tiidwinst om't it bestimmingsplan allinnich by fêststelling oan de ried foarlein wurdt. De ûntwikkeling is besprutsen mei de provinsje, dy't ynstimt mei it plan, en der is positive feedback fan omwenners. It plan biedt romtlike kwaliteitsferbettering en in ferbettere miljeusituaasje, wat it bouwen fan twa wenningen rjochtfeardiget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorontwerp bestemmingsplan Nijewei 89 te Harkema". Het plan beoogt de sloop van bestaande agrarische stallen en de bouw van twee nieuwe woningen op de locatie Nijewei 89 in Harkema. De huidige bestemming laat woningbouw niet toe, waardoor een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk is. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het voorontwerp ter inzage te leggen voor inspraak. De initiatiefnemer wil stoppen met de huidige veehouderij en de sloop financieren door de ontwikkeling van woningen. Het plan biedt een oplossing voor de verouderde en asbesthoudende stallen en verbetert de leefomgeving door de geursituatie te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de redenen voor deze veranderingen. Er zijn bijlagen toegevoegd die de procedurevarianten, het landschappelijke inpassingsplan, en marktonderzoek bevatten. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit geval wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor een procedurevariant waarbij het bestemmingsplan alleen bij de vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan om woningbouw mogelijk te maken. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, en de balans tussen agrarisch en residentieel gebruik van land.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke termijn voor de terinzagelegging. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van financiële dekking en concrete uitkomsten van de inspraakprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorontwerp bestemmingsplan inspraak- en overlegrijp te verklaren en te kiezen voor procedurevariant 1.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met aanwonenden, die positief staan tegenover de plannen. Er is ruimte voor inspraak tijdens de terinzagelegging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de sloop van verouderde en asbesthoudende stallen en de verbetering van de leefomgeving door het verminderen van geurhinder.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de sloop en herontwikkeling financiële implicaties hebben, met name dat de bouw van een tweede woning noodzakelijk is voor de financiering. Er is een overeenkomst met de aanvrager over planschadecompensatie, maar verdere financiële details en dekking worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorontwerp bestemmingsplan Nijewei 89 Harkema Sloop Nieuwe woningen Ruimtelijke ordening Landschappelijke inpassing Ruimte-voor-ruimte regeling Intensieve veehouderij Milieu-aspecten WoningbouwprogrammeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Participatiebeleid 2022 – 2026
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om het nieuwe participatiebeleid "Iedereen doet mee" voor de periode 2022-2026 vast te stellen. Het beleid is gebaseerd op een evaluatie van het vorige beleid uit 2020 en is ontwikkeld in samenwerking met diverse partners. De ambitie is om alle inwoners te laten participeren naar vermogen, met specifieke doelen zoals het voorkomen van instroom in uitkeringen, het bevorderen van werkgelegenheid voor alle inwoners, en het intensiveren van maatschappelijke participatie. Het beleid wordt uitgevoerd binnen de bestaande budgettaire kaders, maar er zijn financiële risico's als de doelen te ambitieus blijken. De voortgang wordt twee keer per jaar gemonitord en geëvalueerd in 2026. Het beleid wordt ook voorgelegd aan de raad van Tytsjerksteradiel en kan leiden tot aanpassingen in de verordening Tegenprestatie. Het voorstel is op 16 december 2021 vastgesteld door de gemeenteraad.
Samenvatting
It dokumint giet oer in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om it nije partisipaasjebelied "Elkenien docht mei" foar de perioade 2022-2026 fêst te stellen. It belied is basearre op in evaluaasje fan it foarige belied út 2020 en is ûntwikkele yn gearwurking mei ferskate partners. De ambysje is om alle ynwenners nei fermogen te litten meidwaan, mei spesifike doelen lykas it foarkommen fan ynstream yn útkearings, it befoarderjen fan wurkgelegenheid foar alle ynwenners, en it yntinsivearjen fan maatskiplike partisipaasje. It belied wurdt útfierd binnen de besteande budzjetêre kaders, mar der binne finansjele risiko's as de doelen te ambisjeus blike. De foarútgong wurdt twa kear yn it jier monitoare en evaluearre yn 2026. It belied wurdt ek foarlein oan de ried fan Tytsjerksteradiel en kin liede ta oanpassingen yn de feroardering Tsjinstferliening. It foarstel is op 16 desimber 2021 fêststeld troch de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Iedereen doet mee" beleidsplan Participatie Achtkarspelen 2022-2026. Dit plan is een herziening van het participatiebeleid, gebaseerd op een evaluatie uit 2020. Het doel is om sociale inclusie te bevorderen door inwoners te helpen bij het vinden van werk of deelname aan de maatschappij. Het plan richt zich op drie beleidsdoelen: het voorkomen van instroom door arbeidstoeleiding of scholing, het bevorderen van werkgelegenheid voor alle inwoners, en het intensiveren van maatschappelijke participatie voor uitkeringsgerechtigden. Het beleid wordt uitgevoerd binnen bestaande budgettaire kaders en in samenwerking met lokale partners.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beleidsdoelen en financiële kaders. Er zijn echter nog enkele openstaande adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein die moeten worden verwerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en budgetrecht, wat betekent dat zij de beleidsmatige en financiële grenzen bepalen voor de uitvoering door het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beleidsplan en de toewijzing van budgetten voor re-integratie en participatie. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de aanpak van eventuele financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART, met specifieke doelen en meetbare resultaten. Er zijn echter risico's en onzekerheden, vooral op financieel gebied, die de haalbaarheid kunnen beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het "Iedereen doet mee" beleidsplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met inwoners, werkgevers en andere lokale organisaties. De Adviesraad Sociaal Domein speelt een adviserende rol.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het beleid wordt uitgevoerd binnen bestaande budgettaire kaders, met een totaal budget van €477.817 voor 2022. Er is een risico dat de budgetten niet toereikend zijn, wat kan leiden tot financiële aanpassingen in de toekomst. De raad moet bij elke kadernota de budgetten heroverwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Beleidsplan Sociaal domein Inclusie Re-integratie Evaluatie Adviesraad Beleidsdoelen Budgetten SamenwerkingspartnersVerfijning van de zoekopdracht: