15-09-2016 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
Agendapunt 3.a Toelating en beëdiging nieuwe raadsleden
Samenvatting
Op 15 september 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om drie nieuwe raadsleden toe te laten: mevrouw D.A. van der Vaart-Kralt, de heer J.J. Zwaagstra en de heer G. Terpstra. Deze benoemingen waren nodig vanwege de benoeming van drie voormalige raadsleden tot wethouders, waardoor er vacatures in de raad ontstonden. Een commissie van drie raadsleden werd ingesteld om de geloofsbrieven van de nieuwe leden te onderzoeken, zoals vereist door de Kieswet. Na goedkeuring van deze documenten werden de nieuwe raadsleden officieel toegelaten en legden zij de eed af in handen van de voorzitter van de raad, G. Gerbrandy.
Samenvatting
Op 15 septimber 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om trije nije riedsleden ta te litten: frou D.A. van der Vaart-Kralt, de hear J.J. Zwaagstra en de hear G. Terpstra. Dizze beneamings wiene nedich fanwege de beneaming fan trije eardere riedsleden ta wethâlders, wêrtroch't der fakatueres yn de ried ûntstiene. In kommisje fan trije riedsleden waard ynsteld om de leauwensbriefkes fan de nije leden te ûndersykjen, sa't fereaske troch de Kieswet. Nei goedkarjen fan dizze dokuminten waarden de nije riedsleden offisjeel ta litten en leinen hja de eed ôf yn hannen fan de foarsitter fan de ried, G. Gerbrandy.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toelating en beëdiging nieuwe raadsleden
Samenvatting: Het voorstel betreft de toelating en beëdiging van drie nieuwe raadsleden in de gemeente Achtkarspelen. Door de benoeming van drie raadsleden tot wethouders zijn er vacatures ontstaan. Mevrouw D.A. van der Vaart-Kralt, de heer J.J. Zwaagstra en de heer G. Terpstra zijn benoemd als opvolgers. Een commissie van drie raadsleden onderzoekt de geloofsbrieven van de nieuw benoemde leden om te verifiëren of zij voldoen aan de wettelijke vereisten. Na goedkeuring van de geloofsbrieven worden de nieuwe raadsleden beëdigd en toegelaten tot de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het beschrijft de procedure voor de toelating van nieuwe raadsleden, inclusief de wettelijke vereisten en de rol van de commissie die de geloofsbrieven onderzoekt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de geloofsbrieven van de nieuw benoemde raadsleden te onderzoeken en te beslissen over hun toelating. Dit gebeurt via een commissie die verslag uitbrengt aan de raad.
Politieke keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die wordt bepaald door de Kieswet en de Gemeentewet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de nieuwe raadsleden toe te laten na goedkeuring van hun geloofsbrieven door de commissie.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien het een standaardprocedure betreft binnen de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 7 en 14 juli 2016
Agendapunt 5 Verkoop voormalig schoolgebouw met ondergrond "CBS de Claercamp"
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om het voormalige schoolgebouw CBS de Claercamp te verkopen aan de Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos voor €81.277. De dorpscoöperatie wil in het gebouw een Generatiehuis oprichten, dat als doel heeft zorg en ontmoeting in de eigen leefomgeving te organiseren. Het Generatiehuis richt zich op verschillende doelgroepen en biedt activiteiten zoals huiswerkbegeleiding, ouderenzorg en kinderopvang. Het initiatief kan de participatie en leefbaarheid in het dorp vergroten en mogelijk leiden tot besparingen op zorgkosten. De verkoopprijs is lager dan de marktwaarde vanwege de maatschappelijke doelstelling van de coöperatie. Er is een naheffing afgesproken voor het geval dat de coöperatie het pand doorverkoopt of de activiteiten wijzigt. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 15 september 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om it foarige skoallegebou CBS de Claercamp te ferkeapjen oan de Doarpskoöperaasje Gerkesklooster-Stroobos foar €81.277. De doarpskoöperaasje wol in Generaasjehûs oprjochtsje yn it gebou, dat as doel hat soarch en ûntmoeting yn de eigen libbensomjouwing te organisearjen. It Generaasjehûs rjochtet him op ferskillende doelgroepen en biedt aktiviteiten sa as húswerkbegeleiding, âldereinsoarch en bernedeistige. It ynisjatyf kin de partisipaasje en libbensberens yn it doarp fergrutsje en mooglik liede ta besparingen op soarchkosten. De ferkeappriis is leger as de merkwearderûmte fanwegen de maatskiplike doelstelling fan de koöperaasje. Der is in neffensôfpraat foar it gefal dat de koöperaasje it gebou trochferkeapet of de aktiviteiten feroaret. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 15 septimber 2016.
-
05 - A - Raadsvoorstel - Verkoop voormalig schoolgebouw met ondergrond CBS de Claercamp.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verkoop voormalig schoolgebouw met ondergrond “CBS de Claercamp”
Samenvatting: Het voorstel betreft de verkoop van het voormalige schoolgebouw CBS de Claercamp aan de Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos voor €81.277. De dorpscoöperatie wil hier een Generatiehuis oprichten, dat zorg en ontmoeting in de eigen leefomgeving faciliteert. Het Generatiehuis richt zich op diverse doelgroepen en biedt activiteiten zoals huiswerkbegeleiding, ouderenzorg en kinderopvang. Het initiatief beoogt de participatie en leefbaarheid in het dorp te vergroten en zorgkosten te verminderen. De verkoopprijs is lager dan de taxatiewaarde vanwege de maatschappelijke doelstelling van de coöperatie. Een naheffing is van toepassing bij commerciële activiteiten of doorverkoop.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelstellingen en financiële aspecten van de verkoop. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals het projectplan, taxatierapport en de koopovereenkomst.
Rol van de Raad
De raad heeft een besluitvormende rol in dit voorstel. Hoewel de bevoegdheid bij het college ligt, is ervoor gekozen om de raad te betrekken bij de besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop van het pand tegen een lagere prijs dan de taxatiewaarde, gezien de maatschappelijke doelstellingen van de dorpscoöperatie. Dit kan precedentwerking hebben voor toekomstige initiatieven.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van verkoopprijs en doelstellingen. Het is acceptabel en realistisch gezien de maatschappelijke voordelen. Echter, er is geen duidelijke tijdlijn voor de realisatie van het Generatiehuis. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de verkoop van het voormalige schoolgebouw aan de Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos voor €81.277.
Participatie
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie, aangezien het initiatief vanuit de gemeenschap komt en door vrijwilligers wordt gedragen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van gemeenschapszin en zorg in de eigen omgeving.
Financiële Gevolgen
De verkoopprijs van €81.277 dekt de verwachte opbrengst voor de locatie in de begroting van het nieuwe MFA. Er is een naheffing opgenomen voor het geval van commerciële activiteiten of doorverkoop. De financiële gevolgen zijn dusdanig dat de dekking van het nieuwe MFA niet in gevaar komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Generatiehuis Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos Verkoop CBS de Claercamp Zorgkosten Leefbaarheid Vrijwilligerskracht Burgerparticipatie Mantelzorg WelzijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1 Amendement CU CDA VVD en PvdA inzake verkoopvoorwaarden voormalige school De Claercamp
-
05 - Amendement CU CDA VVD en PvdA inzake verkoopvoorwaarden voormalige school De Claercamp - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkoopvoorwaarden voormalige school De Claercamp". Het voorstel betreft de verkoop van het voormalige schoolgebouw De Claercamp aan de Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos voor €81.277. Het doel is om het gebouw te gebruiken voor de oprichting van een Generatiehuis. De verkoop zal pas plaatsvinden wanneer aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan. Deze wijziging/aanvulling is bedoeld om onjuiste interpretatie van de statuten te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de verkoopvoorwaarden duidelijk uiteenzet en de noodzaak van het voldoen aan wettelijke voorwaarden benadrukt. Het biedt ook een toelichting om misinterpretaties te voorkomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om akkoord te gaan met de verkoopvoorwaarden en ervoor te zorgen dat de verkoop plaatsvindt onder de juiste wettelijke omstandigheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de verkoop aan de Dorpscoöperatie in het belang is van de gemeenschap en of de voorwaarden acceptabel zijn. Er moet ook worden overwogen of de oprichting van een Generatiehuis de beste bestemming is voor het gebouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verkoopprijs en de voorwaarde dat aan wettelijke eisen moet worden voldaan. Het is tijdgebonden, aangezien het een specifieke datum van de raadsvergadering vermeldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de verkoopvoorwaarden zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de gemeenschap is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de verkoopprijs is vastgesteld op €81.277. Het voorstel geeft echter geen informatie over hoe deze verkoop financieel wordt gedekt of welke impact het heeft op de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoopvoorwaarden Voormalige school De Claercamp Dorpscoöperatie Gerkesklooster-Stroobos Generatiehuis Wettelijke voorwaarden Wijziging/aanvulling Interpretatie Statuten OndertekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Wijziging Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 besloten om de gewijzigde Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW vast te stellen. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de toevoeging van de Wet Taaleis aan de Participatiewet per 1 januari 2016, die vereist dat bijstandsgerechtigden de Nederlandse taal op minimaal referentieniveau 1F beheersen. De verordening voorziet in maatregelen voor bijstandsgerechtigden die niet voldoen aan deze verplichting of niet verschijnen bij een taaltoets. Het doel van de wijzigingen is om een samenhangend kader te bieden voor het afstemmen van uitkeringen, met respect voor de waardigheid van de burger. De verordening wordt na vaststelling gepubliceerd op de landelijke website Overheid.nl en via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd aan burgers. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en is voor advies voorgelegd aan de Cliëntenraad, die akkoord is met de inhoud.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 besletten om de feroare ôfstimming- en fraudeferoardening Participatiewet en IOAW fêst te stellen. Dizze feroaringen binne needsaaklik fanwege de tafoeging fan de Wet Taaleis oan de Participatiewet per 1 jannewaris 2016, dy't ferplichtet dat bystânsgerechtigden it Nederlânsk op minimaal referinsjenivo 1F behearskje. De feroardening foarsjocht yn maatregels foar bystânsgerechtigden dy't net foldogge oan dizze ferplichting of net ferskine by in taaltoets. It doel fan de feroaringen is om in gearhingjend kader te bieden foar it ôfstimmen fan útkearingen, mei respekt foar de weardigens fan de boarger. De feroardening wurdt nei fêststelling publisearre op de lanlike webside Overheid.nl en fia de gebrûkelike kanalen kommunisearre oan boargers. De feroaring hat gjin finansjele gefolgen en is foar advis foarlein oan de Kliïntenried, dy't akkoart is mei de ynhâld.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Wijziging Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW". Het voorstel beoogt de gemeentelijke verordening aan te passen aan de landelijke wetgeving, specifiek door de toevoeging van de Wet Taaleis aan de Participatiewet. Deze wet vereist dat bijstandsgerechtigden die de arbeidsverplichting hebben, de Nederlandse taal op minimaal referentieniveau 1F beheersen. De verordening moet nu ook maatregelen bevatten voor het niet of niet tijdig verschijnen bij een taaltoets. Het doel is een samenhangend kader te bieden voor het afstemmen van uitkeringen, met respect voor de waardigheid van de burger.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de context en noodzaak van de aanpassingen uitlegt. Het verwijst naar bijlagen voor verdere inhoudelijke details.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen, zoals vereist door de Participatiewet en IOAW. De raad moet beslissen over de vaststelling van de gewijzigde verordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de lokale regelgeving in lijn brengen met de landelijke wetgeving. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de uitvoering van de Wet Taaleis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie en implementatie kan variëren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet en IOAW vast te stellen.
Participatie:
De verordening is voor advies voorgelegd aan de Cliëntenraad, die zich in de inhoud kan vinden. Dit duidt op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de wijziging van deze verordening, zoals in het voorstel vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmings- en fraudeverordening Participatiewet IOAW Wet Taaleis Uitkeringsgerechtigden Taaltoets Informatievoorziening Landelijke wetgeving Klantgerichtheid CliëntenraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Spoedaanvraag schoolbestuur Roobol voor uitbreiding De Mienskip en aanvraag schoolbestuur Noventa voor teruggeven noodlokaal De Lichtbron
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 besloten om in te stemmen met een maatwerkoplossing voor de huisvestingsproblemen van basisschool De Mienskip en basisschool De Lichtbron. De Mienskip kampt met ruimtegebrek door een groeiend aantal leerlingen, terwijl De Lichtbron te maken heeft met structurele leegstand. Het plan omvat het verwijderen van een noodlokaal bij De Lichtbron en de uitbreiding van De Mienskip met twee extra lokalen. Voor deze aanpassingen is een budget van €118.000 beschikbaar gesteld. De kosten worden deels gedragen door de schoolbesturen, die samen €15.000 bijdragen. De uitvoering van de werkzaamheden is gepland voor de herfstvakantie van 2016, onder voorbehoud van goedkeuring van de benodigde vergunningen. Het besluit is genomen in goed overleg met alle betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 besletten om yn te stimmen mei in maatwurkoplossing foar de hûsfeestingsproblemen fan basisskoalle De Mienskip en basisskoalle De Lichtbron. De Mienskip hat te krijen mei romtegebrek troch in groeiend tal learlingen, wylst De Lichtbron te krijen hat mei strukturele leechstân. It plan behellet it fuortheljen fan in noadlokaal by De Lichtbron en de útwreiding fan De Mienskip mei twa ekstra lokalen. Foar dizze oanpassingen is in budzjet fan €118.000 beskikber steld. De kosten wurde diels droegen troch de skoallebestjoeren, dy't tegearre €15.000 bydrage. De útfiering fan de wurksumheden is pland foar de hjerstfakânsje fan 2016, ûnder foarbehâld fan goedkarring fan de nedige fergunningen. It beslút is nommen yn goed oerlis mei alle belutsen partijen.
-
07 - A - Raadsvoorstel - Spoedaanvraag schoolbestuur Roobol voor uitbreiding De Mienskip en aanvraag schoolbestuur Noventa teruggeven noodlokaal.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Spoedaanvraag schoolbestuur Roobol voor uitbreiding De Mienskip en aanvraag schoolbestuur Noventa voor teruggeven noodlokaal De Lichtbron." Het voorstel beoogt de uitbreiding van basisschool De Mienskip met twee lokalen en het weghalen van een noodlokaal bij basisschool De Lichtbron. Hiervoor wordt een budget van €118.000 beschikbaar gesteld. De uitbreiding is noodzakelijk vanwege de groei van het aantal leerlingen bij De Mienskip, terwijl De Lichtbron te maken heeft met normatieve leegstand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een beschrijving van de huidige situatie, de voorgestelde oplossing, en de financiële implicaties. Er is ook aandacht voor de betrokkenheid van de schoolbesturen en de technische haalbaarheid van de plannen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om te beslissen over de toewijzing van middelen voor onderwijshuisvesting en om het voorstel goed te keuren. De raad moet instemmen met de voorgestelde oplossing en het bijbehorende budget.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende opties voor het huisvestingsprobleem, zoals het gebruik van noodlokalen of het verwijzen naar leegstand bij andere scholen. De keuze voor een structurele uitbreiding in plaats van tijdelijke oplossingen is een belangrijke politieke beslissing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding en het budget. Het is acceptabel en realistisch gezien de betrokkenheid van de schoolbesturen en de financiële onderbouwing. Het is tijdgebonden met een geplande uitvoering in de herfstvakantie van 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mee te werken aan de voorgestelde oplossing, inclusief de uitbreiding van De Mienskip en het weghalen van het noodlokaal bij De Lichtbron, en het beschikbaar stellen van het benodigde budget.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het advies in goed overleg met betrokken partners tot stand is gekomen, wat wijst op enige mate van participatie van de schoolbesturen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het kiezen voor een vaste uitbreiding in plaats van noodlokalen, wat een duurzamer en fraaier resultaat oplevert.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke investering van €118.000, met jaarlijkse lasten van €9.440 voor rente en afschrijving. Deze kosten worden ten laste van het begrotingssaldo 2017 gebracht. De dekking van deze kosten wordt niet expliciet vermeld, maar het lijkt binnen de begroting te passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Basisschool De Mienskip Noodlokaal Schoolbestuur Roobol Schoolbestuur Noventa Uitbreiding Leegstand Investering Prognose leerlingenaantal Gemeentelijke investeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Groengordel Lutkepost-Munewyk
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 besloten om het oorspronkelijke ontwerp van de groengordel Lutkepost te versoberen, waardoor de uitvoering € 70.000 goedkoper wordt. Dit besluit voorkomt dat er geld uit het complex Mûnewyk moet worden onttrokken. De financiering van de plankosten voor de groengordel Lutkepost, ter waarde van € 280.000, wordt gerealiseerd door € 120.000 uit het complex Lutkepost en € 76.000 uit het complex Mûnewyk te halen, en € 84.000 ten laste te brengen van een bestaand krediet. Daarnaast wordt € 75.000 uit het complex Mûnewyk ingezet voor de inrichting van het westelijk deel van de groengordel Mûnewyk, terwijl het oostelijk deel voorlopig niet wordt uitgevoerd. Er is draagvlak voor de groengordel Lutkepost, die als meerwaarde voor de wijk wordt gezien en de verkoop van resterende bouwkavels kan bevorderen. Voor de groengordel Mûnewyk is minder draagvlak, en de aanleg ervan draagt minder bij aan de leefbaarheid van Buitenpost. De bewoners van Lutkepost worden betrokken bij de versobering van de plannen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 besletten om it oarspronklike ûntwerp fan de grienbelt Lutkepost te ferienfâldigjen, wêrtroch de útfiering € 70.000 goedkeaper wurdt. Dit beslút foarkomt dat der jild út it kompleks Mûnewyk ûntrokken wurde moat. De finansiering fan de plan- en ûntwikkelingskosten foar de grienbelt Lutkepost, mei in wearde fan € 280.000, wurdt realisearre troch € 120.000 út it kompleks Lutkepost en € 76.000 út it kompleks Mûnewyk te heljen, en € 84.000 te belêsten op in besteand kredyt. Dêrneist wurdt € 75.000 út it kompleks Mûnewyk ynsat foar de ynrjochting fan it westlike diel fan de grienbelt Mûnewyk, wylst it eastlike diel foarlopich net útfierd wurdt. Der is draachflak foar de grienbelt Lutkepost, dy't sjoen wurdt as in mearwearde foar de wyk en de ferkeap fan oerbleaune boukavels befoarderje kin. Foar de grienbelt Mûnewyk is minder draachflak, en de oanlis dêrfan draacht minder by oan de leefberens fan Bûtenpost. De bewenners fan Lutkepost wurde belutsen by de ferienfâldiging fan de plannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Groengordel Lutkepost-Mûnewyk
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Groengordel Lutkepost-Mûnewyk". Het doel is om de aanleg van de groengordel Lutkepost te versoberen, waardoor de kosten €70.000 lager uitvallen dan oorspronkelijk gepland. De financiering van de plankosten à €280.000 wordt gedekt door middelen uit de complexen Lutkepost en Mûnewyk en een bestaand krediet. Het voorstel stelt ook voor om af te zien van de aanleg van het oostelijk deel van de groengordel Mûnewyk vanwege gebrek aan draagvlak en om €75.000 te gebruiken voor de inrichting van het westelijk deel.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, participatie-informatie en argumenten voor de keuzes. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd ontwerp voor het oostelijk deel van Mûnewyk, wat de kostenraming bemoeilijkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het investeringsbudget vast te stellen en moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de plannen voor de groengordels.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in de groengordel Lutkepost, wat draagvlak heeft, en het afzien van de aanleg van het oostelijk deel van Mûnewyk, wat minder steun heeft. Ook moet de raad beslissen over de herverdeling van financiële middelen tussen de complexen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten en financiering. Echter, de tijdlijn voor uitvoering is niet duidelijk gespecificeerd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwezigheid van een ontwerp voor het oostelijk deel van Mûnewyk is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerp van de groengordel Lutkepost te versoberen, de financiering goed te keuren en af te zien van de aanleg van het oostelijk deel van de groengordel Mûnewyk.
Participatie:
Er is sprake van participatie, vooral bij de groengordel Lutkepost, waar bewoners betrokken zijn geweest bij het ontwerp. Voor Mûnewyk is er minder draagvlak, wat ook is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de aanleg van groengordels bijdraagt aan ecologische en landschappelijke waarden. Echter, het voorstel benoemt duurzaamheid niet expliciet als een kernonderwerp.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale plankosten bedragen €280.000, gedekt door middelen uit de complexen Lutkepost en Mûnewyk en een bestaand krediet. Het voorstel bespaart €70.000 door versobering van het ontwerp. De herverdeling van middelen betekent dat er minder geld beschikbaar is voor andere projecten binnen het complex Mûnewyk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groengordel Lutkepost Groengordel Mûnewyk Bestemmingsplan Financiering Draagvlak Plankosten Inrichting Bewonersparticipatie Versobering Kavels verkoopVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Nammejouwing buorskippen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 besloten om de namen van verschillende buurtschappen officieel vast te stellen in het Fries. Dit besluit volgt op de goedkeuring van de 'Nota Frysk taalbelied', waarin werd afgesproken om historisch onderzoek te doen naar de namen van de buurtschappen en deze officieel vast te leggen. De buurtschappen waarvan de namen nu officieel zijn vastgesteld, zijn: Lytsepost, De lêste Stuver, Bouwekleaster, Hamsherne, De Koaten, Opperkoaten, Ophûs, Surhuzumer Mieden, Koartwâld en Kûkherne. De namen worden in het Fries vastgelegd om de Friese taal en cultuur te behouden en te versterken. Lokale verenigingen en de stichting Oud-Achtkarspelen hebben ingestemd met dit voorstel. Het vaststellen van de namen heeft geen gevolgen voor huishoudens of bedrijven in de buurtschappen. In de komende jaren zullen de plaatsnaamborden worden vervangen door borden met alleen de officiële Friese namen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 besletten om de nammen fan ferskate buorskippen offisjeel fêst te stellen yn it Frysk. Dit beslút folget op de goedkarring fan de 'Nota Frysk taalbelied', dêr't ôfspraken makke binne om histoarysk ûndersyk te dwaan nei de nammen fan de buorskippen en dizze offisjeel fêst te lizzen. De buorskippen dêr't de nammen no offisjeel fêststeld binne, binne: Lytsepost, De lêste Stuver, Bouwekleaster, Hamsherne, De Koaten, Opperkoaten, Ophûs, Surhuzumer Mieden, Koartwâld en Kûkherne. De nammen wurde yn it Frysk fêstlein om de Fryske taal en kultuer te behâlden en te fersterkjen. Lokale ferienings en de stichting Oud-Achtkarspelen hawwe ynstimd mei dit foarstel. It fêststellen fan de nammen hat gjin gefolgen foar húshâldings of bedriuwen yn de buorskippen. Yn de kommende jierren sille de plaknammeboarchjes ferfongen wurde troch boarchjes mei allinnich de offisjele Fryske nammen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nammejouwing buorskippen
Samenvatting: Het voorstel betreft de officiële vaststelling van de Friese namen van buurtschappen in de gemeente Achtkarspelen. Dit volgt uit de 'Nota Frysk taalbelied', waarin is afgesproken om historisch onderzoek te doen naar de namen van buurtschappen en deze officieel vast te stellen. De voorgestelde namen zijn: Lytsepost, De lêste Stuver, Bouwekleaster, Hamsherne, De Koaten, Opperkoaten, Ophûs, Surhuzumer Mieden, Koartwâld en Kûkherne. De betrokken lokale verenigingen en stichting Oud-Achtkarspelen hebben ingestemd met het voorstel. Het vaststellen van de namen heeft geen gevolgen voor huishoudens of bedrijven en draagt bij aan het behoud van de Friese taal en cultuur.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de buurtschappen vermeldt die officieel moeten worden vastgesteld. Het bevat ook de context en de redenen voor de naamswijziging, evenals de betrokkenheid van lokale belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de namen van de buurtschappen vast te stellen. Hun rol is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de officiële vaststelling van de Friese namen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet ondersteunen van de bevordering van de Friese taal en cultuur door de officiële vaststelling van de Friese namen van de buurtschappen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de namen die moeten worden vastgesteld. Het is haalbaar en relevant gezien de instemming van lokale verenigingen en de culturele doelstellingen. De tijdsgebondenheid is minder duidelijk, hoewel er een plan is voor de vervanging van borden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde Friese namen van de buurtschappen officieel vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat lokale verenigingen en stichting Oud-Achtkarspelen zijn geraadpleegd en akkoord zijn met de voorgestelde namen, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het behoud van culturele erfgoedaspecten zoals taal kan worden gezien als een vorm van culturele duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de borden met de nieuwe namen geleidelijk zullen worden vervangen, wat kosten met zich mee kan brengen. Er is echter geen specifieke financiële dekking of budgettering aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fryske taal Buorskippen Nammejouwing Dûbeltalige kûmbuorden Histoarysk ûndersyk Pleatslik belang Stichting Oud-Achtkarspelen Boargerpartisipaasje Fêststellen Kolleezje fan boargemaster en wethâldersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) + welstand Sinnegreide
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 besloten om het projectgebied Swadde-Sinnegreide welstandsvrij te verklaren, wat betekent dat er geen welstandseisen meer gelden voor de bouw van een zonnepark aan de Newtonstraat in Buitenpost. Dit besluit volgt op een uitgebreide procedure waarbij het bedrijf Solarfields, in samenwerking met Greensolver en IB Vogt, als beste partij is geselecteerd voor de realisatie van het zonnepark. Het plan van Solarfields omvat onder andere een landschappelijke inpassing met een bloemenweide, fruitbomen en een openbare boomgaard. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen de ontwerpverklaring van geen bedenkingen, waardoor deze definitief is geworden. Het project beoogt een significante bijdrage te leveren aan de energietransitie in de gemeente Achtkarspelen en voorziet in participatiemogelijkheden voor inwoners en lokale partijen. Na de verlening van de omgevingsvergunning kan de benodigde SDE+ subsidie worden aangevraagd, met de verwachting dat in december 2016 of januari 2017 duidelijkheid ontstaat over de toekenning.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 besletten om it projektgebiet Swadde-Sinnegreide welstandsfrij te ferklearjen, wat betsjut dat der gjin wolstânseasken mear jilde foar de bou fan in sinnepark oan de Newtonstrjitte yn Bûtenpost. Dit beslút folget op in útwreide proseduere dêr't it bedriuw Solarfields, yn gearwurking mei Greensolver en IB Vogt, as bêste partij selektearre is foar de realisaasje fan it sinnepark. It plan fan Solarfields behellet ûnder oaren in lânskiplike ynpassing mei in blomme-weide, fruchtbomen en in iepenbier boomgaard. Der binne gjin sjenings yntsjinne tsjin de ûntwerpferklearring fan gjin betinken, wêrtroch't dizze definityf wurden is. It projekt hat as doel in betsjuttende bydrage te leverjen oan de enerzjytransysje yn de gemeente Achtkarspelen en foarsjocht yn partisipaasjemogelijkheden foar ynwenners en lokale partijen. Nei it ferlienen fan de omjouwingsfergunning kin de needsaaklike SDE+ subsidje oanfrege wurde, mei de ferwachting dat yn desimber 2016 of jannewaris 2017 dúdlikheid ûntstiet oer de takinning.
-
10 - A - Raadsvoorstel - Verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) en welstand Sinnegreide.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) + welstand Sinnegreide." Het voorstel betreft de ontwikkeling van een zonnepark genaamd Sinnegreide in Buitenpost. Het college vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de ruimtelijke procedure en het projectgebied welstandsvrij te verklaren. Het project heeft als doel de verduurzaming van de gemeente Achtkarspelen te bevorderen en de energietransitie te ondersteunen. Solarfields is geselecteerd als uitvoerende partij. Er is veel aandacht besteed aan participatie van omwonenden en andere belanghebbenden. Het project voorziet in lokale werkgelegenheid en financiële participatie via obligaties en een gebiedsfonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor de procedurele stappen, participatie, en landschappelijke inpassing. Het bevat bijlagen die verdere onderbouwing bieden.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven en het projectgebied welstandsvrij verklaren. Dit is noodzakelijk voor de voortgang van de omgevingsvergunning en de aanvraag van de SDE+ subsidie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het welstandsvrij verklaren van het gebied, wat een afwijking van het huidige welstandsbeleid inhoudt. Daarnaast moet de raad de participatie en financiële aspecten van het project beoordelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te behalen doelen (zoals de energietransitie). Het is tijdgebonden met deadlines voor de subsidieaanvraag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het projectgebied welstandsvrij te verklaren en de wijziging van de Welstandsnota vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door informatiebijeenkomsten, nieuwsbrieven, en de oprichting van een Adviesraad. Er is ook financiële participatie via obligaties en een gebiedsfonds.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien het project bijdraagt aan de energietransitie en lokale duurzame energieproductie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel voorziet in financiële participatie via obligaties en een gebiedsfonds, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse. De dekking lijkt te komen uit de opbrengsten van het zonnepark en de SDE+ subsidie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sinnegreide Solarfields Omgevingsvergunning Welstandsvrij Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassing Energieproductie SDE+ subsidie Burgerparticipatie ZonneparkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.1 Moasje FNP VVD en GBA oer Sinnegreide AZC
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 15 september 2016 vergaderd over de toekomst van het gebied Sinnegreide in Bûtenpost. Er was eerder een motie aangenomen die 5 hectare van dit gebied reserveerde voor een mogelijk asielzoekerscentrum (AZC). Echter, door de afname van de vluchtelingenstroom naar Nederland is er momenteel geen behoefte aan nieuwe AZC's. Bovendien blijkt uit inspraak dat de meerderheid van de inwoners van Achtkarspelen geen AZC in hun gemeente wil. De raad verzoekt het college om te onderzoeken of het bedrijf Solarfields de volledige 17 hectare van Sinnegreide wil gebruiken voor zonne-energie. Bij een positief antwoord moet hiermee worden ingestemd. Daarnaast wordt besloten dat er geen AZC in Achtkarspelen komt en dat dit besluit snel gecommuniceerd moet worden. Mocht er in de toekomst toch een toename van vluchtelingen zijn, dan moet opvang kleinschalig en verspreid over de dorpen worden georganiseerd om integratie te bevorderen. De motie is ondertekend door vertegenwoordigers van de FNP, VVD en GBA.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 15 septimber 2016 fergaderje oer de takomst fan it gebiet Sinnegreide yn Bûtenpost. Earder wie in motie oannommen dy't 5 hektare fan dit gebiet reservearre foar in mooglik asylsikerssintrum (AZC). Lykwols, troch de ôfname fan de flechtlingenstream nei Nederlân is der op it stuit gjin behoefte oan nije AZC's. Dêrneist docht bliken út ynspraak dat de mearderheid fan de ynwenners fan Achtkarspelen gjin AZC yn har gemeente wol. De ried freget it kolleezje om te ûndersykjen oft it bedriuw Solarfields de folle 17 hektare fan Sinnegreide brûke wol foar sinne-enerzjy. By in posityf antwurd moat hjirmei ynstimd wurde. Dêrneist wurdt besletten dat der gjin AZC yn Achtkarspelen komt en dat dit beslút gau kommunisearre wurde moat. Mocht der yn de takomst dochs in ta-namme fan flechtlingen wêze, dan moat opfang lytskealich en ferspraat oer de doarpen organisearre wurde om yntegraasje te befoarderjen. De motie is ûndertekene troch fertegenwurdigers fan de FNP, VVD en GBA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de toekomst van de Sinnegreide en de mogelijke plaatsing van een AZC in Achtkarspelen.
Samenvatting: De motie betreft de toekomst van de Sinnegreide in Bûtenpost, waar 5 hectare beschikbaar is gekomen door een eerdere motie over een AZC. Gezien de afname van de vluchtelingenstroom is er momenteel geen behoefte aan nieuwe AZC's in Nederland, inclusief Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of Solarfields de volledige 17 hectare wil benutten voor zonne-energie en om te besluiten dat er geen AZC komt in Achtkarspelen. Bij een eventuele toename van vluchtelingen moet opvang kleinschalig en verspreid worden georganiseerd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de huidige situatie, de redenen voor het voorstel, en de gewenste acties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de exacte plannen voor kleinschalige opvang.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de motie, wat inhoudt dat zij instemmen met het verzoek aan het college om de genoemde acties uit te voeren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de zonne-energieontwikkeling op de Sinnegreide of het openhouden van de mogelijkheid voor een AZC. Daarnaast moeten ze beslissen over de aanpak van eventuele toekomstige vluchtelingenopvang.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (17 hectare), en tijdgebonden (zo snel mogelijk communiceren). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder de financiële en praktische details van de zonne-energieplannen en de opvangstrategie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie verwijst naar insprekers en de mening van burgers, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Echter, verdere details over participatieprocessen worden niet genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op zonne-energieontwikkeling op de Sinnegreide.
Financiële gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk punt dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de plannen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sinnegreide AZC (Asielzoekerscentrum) Solarfields Flechtlingenstream (vluchtelingenstroom) Bûtenpost Fryslân Boargers (burgers) Wissichheid (zekerheid) Yntegratie (integratie) DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Benoeming leden controlecommissie raad tot in 2018
Samenvatting
Op 15 september 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om nieuwe leden te benoemen voor de controlecommissie, die de raad adviseert over zijn controlerende taken. Door wijzigingen in de samenstelling van de gemeenteraad waren er vacatures ontstaan in de commissie. De nieuwe leden zijn de heer T. Nicolai (PvdA), de heer D. van Oosten (CU), mevrouw A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA) en de heer Y. van Kammen (FNP). De controlecommissie, ingesteld via een aparte verordening, bereidt onder andere het programma van eisen voor de accountantscontrole voor en bespreekt de bevindingen van de accountant. De commissie fungeert ook als aanspreekpunt voor de Rekenkamercommissie en adviseert de raad over de rapporten van deze commissie. De benoeming geldt voor de huidige zittingsperiode van de raad tot in 2018.
Samenvatting
Op 15 septimber 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om nije leden te beneamen foar de kontrolekommissie, dy't de ried advisearret oer syn kontrolearjende taken. Troch feroaringen yn de gearstalling fan de gemeenteried wiene der fakatueres ûntstien yn de kommisje. De nije leden binne de hear T. Nicolai (PvdA), de hear D. van Oosten (CU), frou A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA) en de hear Y. van Kammen (FNP). De kontrolekommissie, ynsteld troch in aparte feroardening, beriedt ûnder oare it programma fan easken foar de akkountantskontrole foar en besprekt de bevindingen fan de akkountant. De kommisje fungeart ek as oanspreekpunt foar de Rekkenkeamerkommissie en advisearret de ried oer de rapporten fan dizze kommissie. De beneaming jildt foar de hjoeddeistige sittingsperioade fan de ried oant yn 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Benoeming leden controlecommissie raad tot in 2018
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden controlecommissie raad tot in 2018". Het voorstel betreft de benoeming van nieuwe leden voor de controlecommissie van de gemeenteraad van Achtkarspelen, vanwege wijzigingen in de samenstelling van de gemeenteraad. De voorgedragen leden zijn de heer T. Nicolai (PvdA), de heer D. van Oosten (CU), mevrouw A.G. Zandbergen-Beishuizen (CDA), en de heer Y. van Kammen (FNP). Deze benoemingen zijn noodzakelijk om de controlecommissie volledig te laten functioneren gedurende de huidige zittingsperiode tot 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de benoemingen uitlegt, de voorgedragen kandidaten benoemt, en de context van de wijzigingen in de gemeenteraad schetst.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde leden formeel te benoemen, zoals vereist door de verordening op de controlecommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgedragen kandidaten door de verschillende fracties, wat kan afhangen van politieke overwegingen en de samenstelling van de coalitie.
SMART en Inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgedragen leden te benoemen als leden van de controlecommissie voor de resterende zittingsperiode.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het betrekking heeft op de interne organisatie van de raad.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoemingen die geen directe kosten met zich meebrengen. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten van de raad vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controlecommissie Benoeming Vacatures Fracties Zittingsperiode Verordening Accountant Rekenkamercommissie Coalitie RaadsledenVerfijning van de zoekopdracht: