21-01-2016 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 10 december 2015
Agendapunt 5 Ontwikkeling locatie Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte te Twijzelerheide
Agendapunt 5.1 Motie PvdA GBA en FNP inzake nader onderzoek naar betaling planschade
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 januari 2016 een motie aangenomen met betrekking tot de locatie Tuorrebout / Sije Hesterstrjitte in Twijzelerheide. De motie, gesteund door PvdA, CDA, GBA, VVD en FNP, roept op tot nader onderzoek naar de verplichting van de gemeente om planschadevergoeding te betalen aan de eigenaren van het perceel Sije Hesterstrjitte 17. Dit is nodig omdat het bestemmingsplan eerder is gewijzigd vanwege provinciale regelgeving, waardoor het bouwen van nieuwe woningen op deze locatie niet meer mogelijk was. De motie stelt ook voor om een lobby te starten bij het Rijk en de VNG om te voorkomen dat gemeenten opdraaien voor planschade wanneer een bestemmingsplan moet worden aangepast door provinciaal of Rijksbeleid, vooral als er geen bezwaar is gemaakt door belanghebbenden. De situatie vraagt om nader onderzoek en mogelijk aanpassing van de wetgeving. De motie is ondertekend door vertegenwoordigers van de PvdA, GBA en FNP.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 jannewaris 2016 in motie oannommen mei betrekking ta de lokaasje Tuorrebout / Sije Hesterstrjitte yn Twizelerheide. De motie, stipe troch PvdA, CDA, GBA, VVD en FNP, ropt op ta fierder ûndersyk nei de ferplichting fan de gemeente om planskadefergoeding te beteljen oan de eigeners fan it perceel Sije Hesterstrjitte 17. Dit is needsaaklik om't it bestimmingsplan earder feroare is fanwege provinsjale regeljouwing, wêrtroch it bouwen fan nije wenningen op dizze lokaasje net mear mooglik wie. De motie stelt ek foar om in lobby te starten by it Ryk en de VNG om te foarkommen dat gemeenten opdraaie foar planskade as in bestimmingsplan oanpast wurde moat troch provinsjaal of Ryksbelied, benammen as der gjin beswier makke is troch belanghawwenden. De situaasje freget om fierder ûndersyk en mooglik oanpassing fan de wetjouwing. De motie is ûndertekene troch fertegenwurdigers fan de PvdA, GBA en FNP.
-
05 - 101215 - 08 - Motie PvdA GBA en FNP inzake nader onderzoek naar betaling planschade - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Nader onderzoek naar betaling planschade" en richt zich op de situatie rondom de locatie Tuorrebout / Sije Hesterstrjitte te Twijzelerheide. De gemeenteraad van Achtkarspelen verzoekt het college om een nader onderzoek te laten uitvoeren naar de verplichting tot het betalen van planschadevergoeding aan de eigenaren van een specifiek perceel. Dit is ontstaan doordat het bestemmingsplan werd gewijzigd vanwege provinciale regelgeving die nieuwe woningbouw beperkte. Daarnaast wordt voorgesteld om een lobby te starten bij het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om te voorkomen dat gemeenten opdraaien voor planschade als gevolg van provinciaal of Rijksbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de situatie en de aanleiding voor de motie duidelijk beschrijft. Het geeft ook aan welke stappen het college moet ondernemen en welke bredere beleidsverandering wordt nagestreefd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college opdracht te geven tot nader onderzoek en om politieke steun te verlenen aan de voorgestelde lobbyactiviteiten. De raad moet ook een besluit nemen over de goedkeuring van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met het starten van een lobby om de financiële verantwoordelijkheid voor planschade te verschuiven van gemeenten naar hogere overheden. Dit kan implicaties hebben voor de relatie met provinciale en landelijke overheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opdracht tot onderzoek en de lobbyactiviteiten. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college de opdracht geeft om het voorgestelde onderzoek en de lobby te starten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de bredere gemeenschap wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in de context van de "ladder voor duurzame verstedelijking", maar het is geen centraal thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het resultaat van het onderzoek en de lobby kan financiële implicaties hebben voor de gemeente, afhankelijk van de uitkomst met betrekking tot de verantwoordelijkheid voor planschade. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor het onderzoek worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschade Bestemmingsplan Provinciaal beleid Contingentering Nader onderzoek Vergoeding Lobby Wetgeving Duurzame verstedelijking BezwaarprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Amendement PvdA inzake planschadevergoeding in natura
-
05 - 101215 - 08 - Amendement PvdA inzake planschadevergoeding in natura - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Ontwikkeling locatie Tuorrebout / Sije Hesterstrjitte te Twijzelerheide" en richt zich op de planschadevergoeding in natura. Het oorspronkelijke voorstel omvatte de ontwikkeling van de locatie en het beschikbaar stellen van €76.373 uit de reserve voor planschadevergoeding. Het amendement wijzigt dit door te kiezen voor de ontwikkeling van 9 woningen, zoals mogelijk was voor de bestemmingsplanwijziging in 2008, waardoor de planschadeclaim vervalt en de financiële middelen anders kunnen worden ingezet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke wijziging voorstelt die de noodzaak voor een planschadevergoeding wegneemt. Echter, verdere details over de impact van de woningontwikkeling en de alternatieve inzet van de financiële middelen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en de ontwikkeling van de locatie. Daarnaast moet de raad beslissen over het al dan niet uitkeren van de planschadevergoeding.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel met planschadevergoeding en het amendement dat deze vergoeding vermijdt door een andere ontwikkelingsstrategie. Dit omvat ook de keuze over hoe de vrijgekomen financiële middelen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële implicaties. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) en de alternatieve inzet van middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het amendement dat de ontwikkeling van 9 woningen omvat en de planschadevergoeding vermijdt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Gezien de ontwikkeling van woningen, zou dit een relevant onderwerp kunnen zijn, vooral in termen van milieuvriendelijke bouwpraktijken en energie-efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
Het amendement voorkomt de uitkering van €76.373 voor planschadevergoeding, waardoor deze middelen beschikbaar blijven voor andere doeleinden. Het voorstel geeft echter geen specifieke alternatieve bestemming voor deze middelen aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte Twijzelerheide Planschadevergoeding Bestemmingsplan Ontwikkeling Woningen Reserve weerstandsvermogen Contingentering Provincie Binnenstedelijk contingentvrijVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2016
Agendapunt 6.1 Amendement PvdA VVD en FNP inzake topinkomens
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement betreft de "Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2016" en richt zich op topinkomens binnen gesubsidieerde organisaties. Het stelt voor om subsidies te weigeren of te verlagen als de bezoldiging van directieleden of medewerkers hoger is dan het salaris van de burgemeester van een klasse 4 gemeente. Dit is bedoeld om te voorkomen dat subsidiegelden worden besteed aan hoge salarissen, aangezien de Wet Normering Topinkomens (WNT) deze beperking niet oplegt aan organisaties die minder dan € 500.000 subsidie ontvangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling en biedt een specifieke richtlijn voor het beperken van topinkomens binnen gesubsidieerde organisaties. Echter, het mist gedetailleerde criteria voor de uitvoering en handhaving van deze maatregel.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, overwegen en stemmen. Het is hun taak om te beslissen of de voorgestelde wijziging in de subsidieverordening wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het amendement, dat een beperking op topinkomens oplegt, of het handhaven van de huidige situatie zonder deze beperking. Dit vraagt om een afweging tussen financiële rechtvaardigheid en de autonomie van gesubsidieerde organisaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van een salarisplafond. Echter, het is niet volledig tijdgebonden en mist specifieke details over de implementatie en monitoring, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Uiteindelijk werd het amendement verworpen met 11 tegen 10 stemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp binnen dit amendement, aangezien het zich richt op financiële aspecten van subsidieverstrekking.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar kan invloed hebben op de financiële structuren van gesubsidieerde organisaties. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen voor deze organisaties worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Topinkomens Subsidie Bezoldiging Burgemeestersinkomen Gesubsidieerde organisatie Inkomensbeperking WNT (Wet normering topinkomens) Salaris Directie InterimVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Realisatie grootschalige toepassing zonnepanelen Achtkarspelen
Agendapunt 7.1 Amendement PvdA inzake mogelijke vestiging AZC op terrein De Swadde
-
07 - Amendement PvdA inzake mogelijke vestiging AZC op terrein De Swadde - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Realisatie grootschalige toepassing zonnepanelen Achtkarspelen" met betrekking tot de mogelijke vestiging van een AZC op het terrein De Swadde. Het amendement wijzigt het oorspronkelijke projectplan om rekening te houden met de mogelijke vestiging van een asielzoekerscentrum (AZC) op het terrein. Het terrein van 17 hectare is bedoeld voor zonnepanelen, maar het amendement stelt voor om ook ruimte te reserveren voor een AZC, indien nodig. Mocht er een alternatieve locatie voor het AZC worden gevonden, dan kan de volledige ruimte voor zonnepanelen worden gebruikt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het duidelijk aangeeft hoe het projectplan moet worden aangepast om rekening te houden met de mogelijke vestiging van een AZC. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over de gevolgen van deze wijziging voor de planning en uitvoering van het zonnepark.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het projectplan om rekening te houden met de mogelijke vestiging van een AZC. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de bestemmingswijziging en het ontwerp-vvgb (verklaring van geen bedenkingen).
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het maximaliseren van de ruimte voor zonnepanelen of het reserveren van ruimte voor een AZC. Dit vraagt om een afweging tussen duurzame energieopwekking en maatschappelijke opvang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het gebruik van de ruimte kan leiden tot onzekerheid in de planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement dat ruimte biedt voor zowel zonnepanelen als een mogelijke AZC-vestiging op De Swadde.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het oorspronkelijke projectplan gericht is op de grootschalige toepassing van zonnepanelen, wat bijdraagt aan duurzame energieopwekking.
Financiële Gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of de wijziging extra kosten met zich meebrengt of hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen AZC (asielzoekerscentrum) De Swadde Projectplan Bestemmingswijziging Sinnegreide Landschappelijke inpassing Alternatieve locatie PvdA-fractie StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2 Moasje FNP oer Sinnegreide
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 januari 2016 vergaderd over de realisatie van een grootschalige toepassing van zonnepanelen, genaamd "Sinnegreide". De motie, gesteund door FNP en GBA, werd verworpen met 9 stemmen voor en 12 tegen van PvdA, CDA, CU en VVD. De raad overwoog dat het project een belangrijke stap zou zijn in duurzaamheid, burgerparticipatie en het behalen van een plek in de top 10 van duurzaamste gemeentes in Fryslân, met een link naar KH2018. Het college werd gevraagd om marktpartijen uit te nodigen om de beschikbare 17 hectare grond optimaal te benutten, biodiversiteit te bevorderen en burgerparticipatie te integreren in hun plannen. De motie werd ondertekend door Wietske Poelman van de FNP op 10 december 2015.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 jannewaris 2016 fergaderje oer de realisaasje fan in grutskalige tapassing fan sinnepanielen, neamd "Sinnegreide". De motie, stipe troch FNP en GBA, waard ôfwiisd mei 9 stimmen foar en 12 tsjin fan PvdA, CDA, CU en VVD. De ried oerwoech dat it projekt in wichtige stap wêze soe yn duorsumens, boargerpertisipaasje en it heljen fan in plak yn de top 10 fan duorsumste gemeenten yn Fryslân, mei in ferbân nei KH2018. It kolleezje waard frege om merkpartijen út te noegjen om de beskikbere 17 hektare grûn optimaal te benutten, biodiversiteit te befoarderjen en boargerpertisipaasje te yntegrearjen yn harren plannen. De motie waard ûndertekene troch Wietske Poelman fan de FNP op 10 desimber 2015.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Sinnegreide" en richt zich op de realisatie van een zonneweide in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om duurzaamheid te bevorderen, burgerparticipatie te stimuleren en de gemeente in de top 10 van duurzaamste gemeentes van Fryslân te krijgen. De motie vraagt het college om marktpartijen uit te nodigen om de beschikbare 17 hectare grond optimaal te benutten voor zonne-energie, biodiversiteit te bevorderen en burgerparticipatie te integreren in hun plannen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de doelen en verwachtingen, maar mist specifieke details over de uitvoering en de betrokkenheid van stakeholders.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door het al dan niet aannemen van de motie en het sturen van het college om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van duurzaamheid en burgerparticipatie versus mogelijke andere prioriteiten of bezwaren van andere partijen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken meetbare doelen en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van burgerparticipatie en vraagt marktpartijen om plannen te ontwikkelen waarin dit een grote rol speelt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, met de nadruk op zonne-energie en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sinnegreide Duorsumens Boargerpartisipaasje Sinnepanelen Biodiversiteit Marktpartijen KH2018 Fryslân Silence of the Bees KrûdhofVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit hûs en hiem 2016
Agendapunt 8.a Conceptreactie raad op brief aanvullende werkzaamheden accountant
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 januari 2016 besloten in te stemmen met het verzenden van een conceptreactie op een brief van de accountant over aanvullende werkzaamheden. Deze werkzaamheden hebben betrekking op de controle van de jaarrekening, waarbij de kosten met 40% zijn gestegen door gewijzigde wet- en regelgeving. De controlecommissie heeft de verhoging onderzocht en advies gevraagd aan de VNG. De commissie besloot niet akkoord te gaan met de aanvullende offerte van de accountant, omdat de controle op decentralisaties al in de oorspronkelijke offerte was opgenomen. Ze willen de administratieve lasten beperken en richten zich op de voorbereidingen voor de controle van 2016 en 2017. De raad stemde in met de conceptreactie, zoals vastgesteld in de vergadering van 21 januari 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 jannewaris 2016 besletten yn te stimmen mei it ferstjoeren fan in konseptreaksje op in brief fan de akkountant oer oanfoljende wurksumheden. Dizze wurksumheden hawwe betrekking op de kontrolearring fan de jierrekken, dêr't de kosten mei 40% binne stegen troch feroare wet- en regeljouwing. De kontroalekommisje hat de ferheging ûndersocht en advys frege oan de VNG. De kommisje hat besletten net akkoart te gean mei it oanfoljende oanbod fan de akkountant, om't de kontroale op dekintalisaasjes al yn it oarspronklike oanbod opnaam wie. Se wolle de administraasje lêsten beheine en rjochtsje har op de foarbereidings foar de kontroale fan 2016 en 2017. De ried stimde yn mei de konseptreaksje, sa't fêststeld yn de gearkomst fan 21 jannewaris 2016.
-
08a - A - Raadsvoorstel - Conceptreactie raad op brief aanvullende werkzaamheden accountant.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptreactie raad op brief aanvullende werkzaamheden accountant". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Achtkarspelen instemt met het verzenden van een conceptreactie op een brief van de accountant. Deze brief betreft de verhoging van de kosten voor de controle van de jaarrekening vanwege gewijzigde wet- en regelgeving, met name rondom decentralisaties. De controlecommissie heeft de verhoging van 40% onderzocht en besloten niet akkoord te gaan met de aanvullende offerte. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de conceptreactie die deze beslissing ondersteunt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie over de aanleiding, de stappen die zijn ondernomen door de controlecommissie, en de adviezen van de VNG. Echter, het voorstel zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijker uiteenzetting van de gevolgen van het besluit.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een accountant aan te stellen en moet beslissen over de instemming met de conceptreactie. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de controlekosten gerechtvaardigd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de conceptreactie die de verhoging van de controlekosten afwijst. Dit impliceert een keuze tussen het accepteren van hogere kosten voor een uitgebreidere controle of het beperken van de controle tot de oorspronkelijke afspraken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de implementatie van de controleaanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het verzenden van de conceptreactie die de verhoging van de controlekosten afwijst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de interne besluitvorming en afstemming met de accountant en de VNG.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en administratieve aspecten van de accountantscontrole.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen een voorgestelde verhoging van de controlekosten met 40%. Het voorstel geeft aan dat de inkomsten binnen de begroting van de gemeente ook met 40% zijn gestegen, maar het biedt geen gedetailleerde dekking voor de extra kosten. De raad moet overwegen hoe deze kosten binnen de begroting kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountant Controle Decentralisaties Aanbestedingsofferte Controlecommissie VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Wet- en regelgeving Jaarrekening Administratieve lasten TransitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Verordening peuteropvang en VVE
Agendapunt 9.1 Amendemint FNP en GBA oer kwaliteitstaslach
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Wurklistpunt: 9. Feroardering pjutteopfang en VVE" met als onderwerp "kwaliteitstaslach". Het amendement stelt voor om een kwaliteitstoeslag toe te kennen aan peuteropvangorganisaties voor de jaren 2016 en 2017, om de kwaliteit en continuïteit van de opvang te waarborgen en alle locaties open te houden. Dit wordt opgenomen in de verordening, met een evaluatie na twee jaar. Het amendement beoogt ook de verordening te wijzigen naar "Peuteropvang vanaf 2 jaar".
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de hoogte van de kwaliteitstoeslag en de criteria voor toekenning. Ook ontbreekt een gedetailleerd plan voor de evaluatie na twee jaar.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening en de toekenning van de kwaliteitstoeslag. De raad heeft ook de taak om de evaluatie na twee jaar te beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de kwaliteitstoeslag willen toekennen en of ze de verordening willen wijzigen. Dit impliceert keuzes over prioritering van middelen en het belang van peuteropvang in de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of criteria voor succes bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details zijn summier.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de toekenning van de kwaliteitstoeslag en de wijziging van de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij het gaat om de continuïteit van de opvangvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel noemt een kwaliteitstoeslag, maar geeft geen details over de financiële implicaties of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitstoeslag Evaluatie Peuteropvang VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) Verordening Organisatie Kwaliteit Locaties Kostprijs ContinuïteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Nieuwbouw Poiesz-supermarkt te Buitenpost
Agendapunt 10.1 Motie PvdA inzake PV op plat dak Poiesz Buitenpost
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft tijdens een vergadering op 21 januari 2016 een motie besproken over de nieuwbouw van de Poiesz-supermarkt in Buitenpost. De motie, die inmiddels is ingetrokken, stelde voor om te onderzoeken of het platte dak van de nieuwe supermarkt geschikt is voor het plaatsen van zonnepanelen (PV-panelen) om duurzame energie op te wekken. De raad verzocht het college om in overleg te gaan met Poiesz over deze mogelijkheid en te onderzoeken hoe de gemeente dit kan stimuleren. Het college werd gevraagd om de raad voor 1 juni 2016 te rapporteren over de bevindingen. De motie werd ingediend door Aafke Postma van de PvdA.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat tiidens in gearkomste op 21 jannewaris 2016 in motie besprutsen oer de nijbou fan de Poiesz-supermerk yn Bûtenpost. De motie, dy't ynmidels yntrokken is, stelde foar om te ûndersykjen oft it platte dak fan de nije supermerk geskikt is foar it pleatsen fan sinnepanielen (PV-panielen) om duorsume enerzjy op te wekken. De ried fersocht it kolleezje om yn oerlis te gean mei Poiesz oer dizze mooglikheid en te ûndersykjen hoe't de gemeente dit stimulearje kin. It kolleezje waard frege om foar 1 juny 2016 oan de ried te rapportearjen oer de bevindingen. De motie waard yntsjinne troch Aafke Postma fan de PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar betreft de "Nieuwbouw Poiesz-supermarkt te Buitenpost" met als onderwerp "PV panelen op plat dak Poiesz". De motie verzoekt het college om in overleg te treden met de Poiesz-supermarkt over de mogelijkheid om zonnepanelen (PV-panelen) te plaatsen op het platte dak van de nieuw te bouwen supermarkt. Dit initiatief is in lijn met de ambitie van de gemeente Achtkarspelen om tot de meest duurzame gemeenten te behoren. Het college wordt gevraagd om te onderzoeken hoe de gemeente dit kan stimuleren en om de raad hierover te rapporteren voor 1 juni 2016.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt maar duidelijk in haar intentie en doelstellingen. Het geeft een duidelijke richting aan het college om actie te ondernemen en een tijdlijn voor rapportage. Echter, het mist specifieke details over hoe de stimulering zou kunnen plaatsvinden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om toezicht te houden op de voortgang en resultaten van deze actie. De raad moet ook de rapportage van het college beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de focus op duurzaamheid en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen zoals PV-panelen willen ondersteunen en bevorderen in gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (rapportage voor 1 juni 2016), maar mist meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor het aantal te plaatsen panelen of de verwachte energiebesparing.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om de voorgestelde acties te ondernemen en of zij de rapportage en eventuele aanbevelingen van het college willen goedkeuren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op overleg tussen de gemeente en de supermarkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, gezien de nadruk op het gebruik van PV-panelen voor duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn in de rapportage van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PV panelen Nieuwbouw Poiesz-supermarkt Buitenpost Duurzame energie Plat dak Elektrische energie Stimuleren Overleg RapporterenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag van de CDA-, CU-, PvdA- en de VVD-fractie inzake vluchtelingenopvang Achtkarspelen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 januari 2016 een motie aangenomen over de opvang van vluchtelingen. De motie benadrukt de verantwoordelijkheid van de gemeente om bij te dragen aan de opvang van vluchtelingen en roept het college op om een concreet plan te ontwikkelen. Dit plan moet vier opvangmogelijkheden onderzoeken: crisisopvang, noodopvang, asielzoekerscentra (AZC), en huisvesting van statushouders. Het college moet op 4 februari een informerende notitie presenteren en op 31 maart een uitgewerkt voorstel indienen. De motie vraagt om een totaaloverzicht van de opvangmogelijkheden en benadrukt het belang van communicatie met de omgeving, integratie, en betrokkenheid van lokale ondernemers en inwoners. De motie werd aangenomen met 12 stemmen voor en 9 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 jannewaris 2016 in motie oannommen oer de opfang fan flechtlingen. De motie benadrukt de ferantwurdlikheid fan de gemeente om by te dragen oan de opfang fan flechtlingen en ropt it kolleezje op om in konkreet plan te ûntwikkeljen. Dit plan moat fjouwer opfangmooglikheden ûndersykje: krisisopfang, noodopfang, asylsykje sintra (AZC), en hûsfeesting fan statushâlders. It kolleezje moat op 4 febrewaris in ynformaasje notysje presintearje en op 31 maart in útwurke foarstel yntsjinje. De motie freget om in totaal oersjoch fan de opfangmooglikheden en benadrukt it belang fan kommunikaasje mei de omjouwing, yntegraasje, en belutsenheid fan lokale ûndernimmers en ynwenners. De motie waard oannommen mei 12 stimmen foar en 9 tsjin.
-
11 - Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, CU, PvdA en VVD inzake vluchtelingenopvang Achtkarspelen - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de orde van de dag: Vluchtelingenopvang Achtkarspelen
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om een concreet plan te ontwikkelen voor de opvang van vluchtelingen. Het plan moet vier opvangmogelijkheden onderzoeken: crisisopvang, noodopvang, asielzoekerscentra (AZC), en huisvesting van statushouders. Het college moet de raad informeren en betrekken bij de besluitvorming, gebruikmakend van de expertise van het COA. De motie benadrukt de noodzaak van communicatie met de lokale gemeenschap en het belang van integratie en participatie van vluchtelingen. Het uiteindelijke doel is om de raad in staat te stellen een weloverwogen besluit te nemen over de opvangmogelijkheden.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de stappen die het college moet nemen om tot een besluit te komen. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de aspecten die moeten worden onderzocht, zoals locaties, communicatie, integratie, en economische impact. Echter, specifieke tijdlijnen en meetbare doelen ontbreken, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en sturen van het beleid voor vluchtelingenopvang. De motie vraagt het college om de raad te informeren en te betrekken bij de besluitvorming, zodat de raad een weloverwogen besluit kan nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de locaties en vormen van opvang, de mate van betrokkenheid van de gemeenschap, en de balans tussen lokale belangen en humanitaire verplichtingen. Er moeten ook keuzes worden gemaakt over de integratie en participatie van vluchtelingen in de lokale samenleving.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke stappen en onderwerpen aangeeft, ontbreken meetbare doelen en duidelijke tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college opdracht geeft om de voorgestelde stappen te ondernemen en uiteindelijk een besluit nemen over de voorgestelde opvangmogelijkheden.
Participatie
De motie benadrukt het belang van communicatie met de lokale gemeenschap en de betrokkenheid van inwoners en lokale ondernemers bij de opvang en integratie van vluchtelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie. De focus ligt meer op sociale integratie en economische participatie.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in het voorstel van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vluchtelingenopvang Crisisopvang Noodopvang Asielzoekerscentrum (AZC) Statushouders Integratie Communicatie Veiligheid Werkgelegenheid Lokale economieVerfijning van de zoekopdracht: