11-02-2016 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 21 januari 2016
Agendapunt 5 Verordening peuteropvang en VVE
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 besloten om de evaluatie van de Peuteropvang en Voorschoolse Educatie (VVE) ter kennisgeving aan te nemen. Naar aanleiding van deze evaluatie wordt een kwaliteitstoeslag toegekend aan organisaties om de kwaliteit van de opvang te waarborgen en alle locaties open te houden. Daarnaast is besloten om de verordening aan te passen zodat peuteropvang toegankelijk wordt voor kinderen vanaf 2 jaar in plaats van 2,5 jaar. Dit besluit is genomen om de kwaliteit van de peuteropvang en VVE te verbeteren en de toegankelijkheid te vergroten, wat bijdraagt aan een betere startpositie voor kinderen in hun onderwijsloopbaan. De wijzigingen passen binnen de bestaande budgetten van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 febrewaris 2016 besletten om de evaluatie fan de Pekkeropfang en Foarskoalske Edukaasje (VVE) foar kennisname oan te nimmen. Nei oanlieding fan dizze evaluatie wurdt in kwaliteitstoeslach takend oan organisaasjes om de kwaliteit fan de opfang te warberjen en alle lokaasjes iepen te hâlden. Dêrneist is besletten om de feroardening oan te passen sadat pekkeropfang tagonklik wurdt foar bern fan ôf 2 jier yn stee fan 2,5 jier. Dit beslút is nommen om de kwaliteit fan de pekkeropfang en VVE te ferbetterjen en de tagonklikheid te fergrutsjen, wat bydraacht oan in bettere startposysje foar bern yn har ûnderwiisloopbaan. De feroaringen passe binnen de besteande budzjetten fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening Peuteropvang en VVE". Het doel is om de verordening aan te passen zodat peuteropvang toegankelijk wordt vanaf 2 jaar in plaats van 2,5 jaar. Dit volgt uit een evaluatie van de huidige situatie van peuteropvang en voorschoolse educatie (VVE) in Achtkarspelen. Het voorstel beoogt de kwaliteit van de opvang te waarborgen door een kwaliteitstoeslag toe te kennen aan organisaties. Dit moet ervoor zorgen dat alle locaties open blijven en dat peuters een betere startpositie krijgen in hun onderwijsloopbaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de verwachte effecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de evaluatiemethoden en specifieke kwaliteitscriteria zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening en de toekenning van de kwaliteitstoeslag.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de peuteropvang toegankelijk willen maken vanaf 2 jaar en of ze de kwaliteitstoeslag willen toekennen om de kwaliteit en toegankelijkheid te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor de kwaliteitsverbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing kan gedetailleerder.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie ter kennisgeving aan te nemen, de kwaliteitstoeslag toe te kennen en de verordening aan te passen voor peuteropvang vanaf 2 jaar.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via de stuurgroep VVE en overleg met huidige aanbieders van peuteropvang en VVE.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel past binnen de bestaande budgetten van 2016 en verder. Er wordt een kwaliteitstoeslag voorgesteld om de kwaliteit te waarborgen, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Peuteropvang VVE (Voorschoolse Educatie) Kwaliteitstoeslag Evaluatie Verordening Kwaliteitsniveau Toegankelijkheid Subsidie Kwaliteitsimpuls TaalontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1 Amendemint FNP, GBA, PvdA, CDA en VVD oer kwaliteitstaslach 2016 en 2017 PSZ
-
05 - amendemint FNP, GBA, PvdA, CDA en VVD oer kwaliteitstaslach 2016 en 2017 PSZ - oannommen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Kwaliteitstoeslag" voor peuteropvang en VVE in de gemeente Achtkarspelen. Het amendement wijzigt het besluit om een kwaliteitstoeslag van € 1,66 per kind per uur toe te kennen aan organisaties voor de jaren 2016 en 2017, met als doel de kwaliteit te waarborgen en alle locaties open te houden. Er is een bedrag van € 68.535 gereserveerd in de begroting. Daarnaast wordt de kwaliteitstoeslag geëvalueerd en de evaluatie uiterlijk 1 april 2017 aan de raad aangeboden. Ook wordt de verordening aangepast om peuteropvang vanaf 2 jaar mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële implicaties, de noodzaak van de kwaliteitstoeslag en de evaluatie ervan behandelt. Echter, meer details over de evaluatiecriteria en de specifieke kwaliteitsnormen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren, toezien op de uitvoering ervan en de resultaten van de evaluatie beoordelen om toekomstige beslissingen te informeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde kwaliteitstoeslag ondersteunen, gezien de financiële implicaties en de noodzaak om de kwaliteit van de peuteropvang te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (bedrag en periode), en tijdgebonden (evaluatie uiterlijk 1 april 2017). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder verdere context over de financiële situatie van de gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het amendement aan te nemen of te verwerpen, waarbij ze de financiële en kwalitatieve implicaties in overweging nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ouders of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op financiële en kwalitatieve aspecten van peuteropvang.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, namelijk de toekenning van een kwaliteitstoeslag van € 1,66 per kind per uur, gedekt door een gereserveerd bedrag van € 68.535 in de begroting. Verdere details over de dekking of impact op andere begrotingsposten worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitstoeslag Peuteropvang VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) Evaluatie Begroting Verordening Kwaliteit Continuïteit Kosten LocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Partiële herziening bestemmingsplan modificaties gasleidingen Kootstertille-Westkern
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 besloten om in te stemmen met het opstellen van een bestemmingsplan voor modificaties aan gasleidingen in Kootstertille-Westkern. Dit is nodig vanwege aanpassingen die de Gasunie wil uitvoeren om het gastransportnetwerk te moderniseren. Er worden twee leidingen aangepast: een nieuwe toevoerleiding van 65 meter wordt aangelegd en een oude leiding van 165 meter wordt verwijderd. De wijzigingen hebben geen negatieve gevolgen voor de externe veiligheid of de ruimtelijke mogelijkheden. De raad heeft gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het college het bestemmingsplan voorbereidt tot aan de vaststelling. De kosten voor het bestemmingsplan zijn voor de Gasunie, en er is een overeenkomst voor schadevergoeding indien nodig. Lokale belangenorganisaties zijn geïnformeerd, en tijdens de terinzagelegging kunnen belanghebbenden hun zienswijzen indienen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 febrewaris 2016 besletten om yn te stimmen mei it opstelle fan in bestimmingsplan foar oanpassings oan gasliedingen yn Kootstertille-Westkern. Dit is nedich fanwege oanpassings dy't de Gasunie útfiere wol om it gastransportnetwurk te modernisearjen. Der wurde twa liedingen oanpast: in nije taplieding fan 65 meter wurdt oanlein en in âlde lieding fan 165 meter wurdt ferwiderd. De feroaringen hawwe gjin negative gefolgen foar de eksterne feiligens of de romtelike mooglikheden. De ried hat keazen foar proseduervariant 1, dêr't it kolleezje it bestimmingsplan foarbereidet oant oan de fêststelling. De kosten foar it bestimmingsplan binne foar de Gasunie, en der is in oerienkomst foar skeafergoeding as dat nedich is. Lokale belangorganisaasjes binne ynformearre, en tiidens de terynsichtlizzing kinne belanghawwenden har sichtpunten yntsjinje.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Partiële herziening bestemmingsplan modificaties gasleidingen Kootstertille-Westkern.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Partiële herziening bestemmingsplan modificaties gasleidingen Kootstertille-Westkern." Het voorstel betreft de aanpassing van het gastransportnetwerk door de Gasunie in de gemeente Achtkarspelen. Twee leidingen worden gemodificeerd: een nieuwe toevoerleiding van 65 meter wordt aangelegd en een oude leiding van 165 meter wordt verwijderd. Daarnaast wordt een buiten gebruik gestelde leiding volledig verwijderd. Deze wijzigingen vereisen een herziening van het bestemmingsplan om te voldoen aan het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). De raad wordt gevraagd in te stemmen met het opstellen van het bestemmingsplan en te kiezen voor een procedurevariant die tijdwinst oplevert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de technische wijzigingen, juridische vereisten, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere technische en juridische context bieden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om in te stemmen met het opstellen van het bestemmingsplan en te kiezen voor een specifieke procedurevariant.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de procedurevariant die tijdwinst oplevert. Dit kan implicaties hebben voor de snelheid en transparantie van het proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het opstellen van het bestemmingsplan en de voorgestelde procedurevariant.
Participatie:
Er is beperkte participatie van burgers voorafgaand aan de terinzagelegging. Plaatselijk Belang Kootstertille en Drogeham zijn geïnformeerd, maar bredere participatie vindt plaats tijdens de inspraakperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de aanpassingen bijdragen aan een toekomstbestendiger gasnetwerk.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de leges en onderzoeken zijn voor de Gasunie. Er is een overeenkomst voor schadevergoeding, waarbij de Gasunie eventuele schade compenseert. Er zijn geen precariobelastingen van toepassing op de Gasunie vanwege een eerdere overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Gasunie Modificaties Externe veiligheid Gasleidingen Westkern Groepsrisico Procedurevariant Kootstertille FUMOVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Nieuwe locatie dierenartsenpraktijk Roest te Drogeham
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 besloten om het voorontwerp bestemmingsplan voor een nieuwe dierenartsenpraktijk aan de Lândyk/Skieppedrifte te Drogeham inspraak- en overlegrijp te verklaren. Het plan voorziet in de bouw van een dierenartsenpraktijk met dienstwoning, waarvoor een partiële herziening van het huidige bestemmingsplan nodig is, aangezien de locatie momenteel een agrarische bestemming heeft. De provincie heeft al ingestemd met de locatie, mits er een goede landschappelijke inpassing plaatsvindt. De raad heeft gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het bestemmingsplan alleen bij de vaststelling aan de raad wordt voorgelegd. Er is overleg geweest met omwonenden, waarbij een aanpassing van de uitritlocatie is overeengekomen. Het voorontwerp-bestemmingsplan zal vier weken ter inzage worden gelegd voor inspraak.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 febrewaris 2016 besletten om it foaroanûntwerp bestimmingsplan foar in nije dierenartsenpraktyk oan de Lândyk/Skieppedrifte te Drogeham ynspreek- en oerlisrjip te ferklearjen. It plan foarsjocht yn de bou fan in dierenartsenpraktyk mei tsjinstwenning, wêrfier in partiele oanpassing fan it hjoeddeistige bestimmingsplan nedich is, om't de lokaasje op dit stuit in agraryske bestimming hat. De provinsje hat al ynstimd mei de lokaasje, as der in goede lânskiplike ynpassing plakfynt. De ried hat keazen foar proseduervariant 1, dêr't it bestimmingsplan allinnich by de fêststelling oan de ried foarlein wurdt. Der is oerlis west mei omwenners, dêr't in oanpassing fan de útritlokaasje oerienkaam is. It foaroanûntwerp-bestimmingsplan sil fjouwer wiken ter ynseage lein wurde foar ynspraak.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorontwerp bestemmingsplan Dierenartsenpraktijk Lândyk – Skieppedrifte te Drogeham". Het plan beoogt de bouw van een nieuwe dierenartsenpraktijk met dienstwoning mogelijk te maken op de hoek Lândyk/Skieppedrifte in Drogeham. Dit vereist een partiële herziening van het huidige bestemmingsplan, dat een agrarische bestemming heeft. De provincie heeft positief gereageerd op de locatie, en er is een Nije Pleats sessie gehouden om de landschappelijke inpassing te waarborgen. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor een procedurevariant die tijdwinst oplevert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, de stappen die al zijn ondernomen, en de volgende stappen in de procedure. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals het voorontwerp-bestemmingsplan en adviezen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit stadium wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor een procedurevariant.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde locatie en procedurevariant. Dit omvat het afwegen van belangen van de initiatiefnemer, omwonenden, en de bredere gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de uitkomst van de inspraakprocedure. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorontwerp bestemmingsplan inspraak- en overlegrijp te verklaren en te kiezen voor de voorgestelde procedurevariant.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest, met overleg met direct omwonenden en een Nije Pleats sessie. Er is ruimte voor inspraak gedurende vier weken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de verwijzing naar de ladder van duurzame verstedelijking en de landschappelijke inpassing.
Financiële Gevolgen:
Er zijn mogelijke financiële gevolgen in de vorm van schadevergoedingen voor inkomensderving of waardevermindering van onroerend goed. Er is een overeenkomst met de initiatiefnemer om eventuele schadevergoedingen te compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dierenartsenpraktijk Bestemmingsplan Drogeham Lândyk-Skieppedrifte Nije Pleats Provincie Herziening Omgevingsvergunning Landschappelijke inpassing InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Kaderbrief 2017-2020 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen over de Kaderbrief 2017-2020 van de Veiligheidsregio Fryslân. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het verzenden van een conceptreactie op deze Kaderbrief. De Kaderbrief schetst ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de beleidsplannen en financiering van de veiligheidsregio. Een belangrijke ontwikkeling is de vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie, wat financiële gevolgen kan hebben voor de rijksbijdrage aan de veiligheidsregio’s. De nieuwe verdeelsleutel voor de rijksbijdrage resulteert in een lagere bijdrage dan verwacht, maar er wordt gevraagd om lastenverlichting te overwegen om het tekort niet volledig op de gemeenten af te wentelen. Daarnaast is er een verschuiving van kosten van maatwerk naar basispakket, wat leidt tot hogere gemeentelijke bijdragen. De gemeente Achtkarspelen wordt geconfronteerd met een stijging van de bijdrage, wat niet past bij de bezuinigingsopdrachten waar gemeenten voor staan. De raad wordt geadviseerd om in de zienswijze aandacht te vragen voor het beperken van toekomstige stijgingen. De Veiligheidsregio vraagt om een reactie voor 15 februari 2016, waarna de definitieve vaststelling van de Kaderbrief op 17 maart 2016 zal plaatsvinden. De raad stemt in met het verzenden van de conceptreactie.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in riedsfersyk fan de gemeente Achtkarspelen oer it Kaderbrief 2017-2020 fan de Veiligheidsregio Fryslân. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei it ferstjoeren fan in konseptreaksje op dizze Kaderbrief. De Kaderbrief sketst ûntwikkelingen dy't ynfloed hawwe kinne op it belied en de finansiering fan de veiligheidsregio. In wichtige ûntwikkeling is de foarming fan de Landelijke Meldkamer Organisatie, wat finansjele gefolgen hawwe kin foar de ryksbydrage oan de veiligheidsregio's. De nije ferdielder foar de ryksbydrage resultearret yn in leger bydrage as ferwachte, mar der wurdt frege om lêstenferljochting te oerwegen om it tekoart net hielendal op de gemeenten ôf te skowen. Dêrneist is der in ferskowing fan kosten fan maatwurk nei basispakket, wat liedt ta hegere gemeentlike bydragen. De gemeente Achtkarspelen krijt te meitsjen mei in stiging fan de bydrage, wat net past by de besunigingsopdrachten dêr't gemeenten foar steane. De ried wurdt oanrieden om yn de sjenwize omtinken te freegjen foar it beheinen fan takomstige stigingen. De Veiligheidsregio freget om in reaksje foar 15 febrewaris 2016, wêrnei de definitive fêststelling fan de Kaderbrief op 17 maart 2016 plakfine sil. De ried stimt yn mei it ferstjoeren fan de konseptreaksje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kaderbrief 2017-2020 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de Kaderbrief 2017-2020 van de Veiligheidsregio Fryslân, waarin de financiële kaders voor de komende jaren worden vastgesteld. De brief bespreekt ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de financiering van beleidsplannen, zoals de vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie en de herverdeling van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR). De rijksbijdrage voor de regio wordt lager dan verwacht, wat financiële druk op de gemeenten legt. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een conceptreactie die kritisch is over de financiële gevolgen en de stijging van gemeentelijke bijdragen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële ontwikkelingen en hun gevolgen voor de gemeenten beschrijft. Echter, er is enige onzekerheid over de financiële consequenties van bepaalde ontwikkelingen, zoals de Landelijke Meldkamer Organisatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2017-2020 voordat deze definitief wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde conceptreactie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de herverdeling van kosten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van kritiek die in de reactie wordt geuit over de financiële druk op de gemeenten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële consequenties van sommige ontwikkelingen nog onbekend zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor het oplossen van de financiële tekorten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het verzenden van de bijgevoegde conceptreactie naar de Veiligheidsregio Fryslân.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces. Het richt zich voornamelijk op de financiële en bestuurlijke aspecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische kwesties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een jaarlijkse stijging van de gemeentelijke bijdragen. Voor Achtkarspelen betekent dit een verhoging van €24.000 in 2017, oplopend tot €61.000 in 2020. Er wordt gesuggereerd dat de Veiligheidsregio moet zoeken naar lastenverlichting om het tekort te dekken, maar er is geen concrete dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2017-2020 Landelijke Meldkamer Organisatie Rijksbijdrage Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) Maatwerkpakket Basispakket Gemeentelijke bijdragen Begroting Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Evaluatie Dyn Ynset
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 besloten om de evaluatie van het project Dyn Ynset vast te stellen en het instrument verder te ontwikkelen zonder aanpassing van de beleidsuitgangspunten. Dyn Ynset, gestart in 2013 in samenwerking met KEaRN en de gemeente Tytsjerksteradiel, is een initiatief dat de tegenprestatie onder de Participatiewet invult door middel van een klussen- en talentenbank. Het project richt zich op het benutten van de talenten van burgers voor de gemeenschap, met als doel hen te motiveren tot meer onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten. De evaluatie had als doel inzicht te geven in de uitvoering van Dyn Ynset en de omissie te herstellen die was ontstaan door wijzigingen in bevoegdheden tussen college en raad na de invoering van de Participatiewet. De evaluatie werd positief ontvangen door de Cliëntenraad en er zijn geen financiële wijzigingen nodig. Eventuele toekomstige beleidswijzigingen zullen leiden tot aanpassingen in de Verordening Tegenprestatie 2015.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Evaluatie Dyn Ynset
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van het instrument Dyn Ynset, dat door de gemeente Achtkarspelen is ontwikkeld om invulling te geven aan de tegenprestatie zoals genoemd in de Participatiewet. Dyn Ynset functioneert als een klussen- en talentenbank, waarbij de talenten van burgers worden ingezet voor maatschappelijk nuttige activiteiten. Het doel is om de intrinsieke motivatie van burgers te stimuleren en hen te betrekken bij de gemeenschap. De evaluatie heeft als doel om inzicht te geven in de uitvoering en effectiviteit van Dyn Ynset en om eventuele beleidsaanpassingen te overwegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van het huidige beleid, geeft inzicht in de werking van Dyn Ynset en biedt ruimte voor verdere ontwikkeling zonder aanpassing van de beleidsuitgangspunten. Er zijn echter geen gedetailleerde gegevens over de resultaten van de evaluatie opgenomen in de samenvatting.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de verordeningen vast te stellen die de beleidsuitgangspunten bevatten, zoals vereist door de Participatiewet. De raad kan de beleidsuitgangspunten ter discussie stellen en wijzigingen in de verordening aanbrengen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de huidige beleidsuitgangspunten wil handhaven of wijzigen. Dit omvat keuzes over de invulling van de tegenprestatie en de mate van beleidsvrijheid die de gemeente wil benutten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de evaluatie van Dyn Ynset vast te stellen en het instrument verder te ontwikkelen en te professionaliseren zonder aanpassing van de beleidsuitgangspunten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de evaluatie is voorgelegd aan de Cliëntenraad, die zich in de inhoud kan vinden. Aanbevelingen van de Cliëntenraad zijn meegenomen in het voorstel, en bij verdere ontwikkelingen zal de Cliëntenraad worden betrokken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van een duurzame toekomst door het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid en participatie, maar het is geen expliciet onderwerp van het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen wijzigingen in het financiële beleid als gevolg van de evaluatie. Het voorstel maakt gebruik van bestaand beleid en budget, en er worden geen extra kosten of dekkingswijzen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dyn Ynset Participatiewet Tegenprestatie Evaluatie Beleidsuitgangspunten Verordening Tegenprestatie 2015 Intrinsieke motivatie Sociaal Maatschappelijke Agenda Cliëntenraad BeleidsvrijheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Decembercirculaire gemeentefonds 2015
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 besloten om kennis te nemen van de decembercirculaire van het gemeentefonds 2015 en de begroting aan te passen vanwege enkele bijstellingen in de budgetten voor het sociaal domein. De decembercirculaire biedt informatie over het gemeentefonds en is gericht op de jaarafsluiting. Belangrijke punten in de circulaire zijn onder andere de financiering van het referendum over de Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne en wijzigingen in de Jeugdwet. Ook worden de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor PGB-trekkingsrechten besproken. De circulaire geeft een overzicht van de uitkeringen voor het sociaal domein van 2015 tot 2020, waarbij de cijfers grotendeels overeenkomen met eerdere circulaires, maar enkele aanpassingen in de begroting zijn noodzakelijk.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 febrewaris 2016 besletten om kennis te nimmen fan de desimber-sirkulêre fan it gemeentefûns 2015 en de begroting oan te passen fanwege in pear bystellingen yn de budzjetten foar it sosjaal domein. De desimber-sirkulêre biedt ynformaasje oer it gemeentefûns en is rjochte op de jierôfsluting. Belangrike punten yn de sirkulêre binne ûnder oaren de finansiering fan it referendum oer de Associaasjeoerienkomst tusken de EU en Oekraïne en feroaringen yn de Jeugdwet. Ek wurde de útfieringskosten fan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) foar PGB-trekkingsrjochten besprutsen. De sirkulêre jout in oersjoch fan de útkearingen foar it sosjaal domein fan 2015 oant 2020, wêrby't de sifers foar in grut part oerienkomme mei eardere sirkulêres, mar in pear oanpassingen yn de begroting binne needsaaklik.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Decembercirculaire gemeentefonds 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft de decembercirculaire van het gemeentefonds 2015, waarin de financiële middelen voor gemeenten worden toegelicht. De circulaire richt zich voornamelijk op het sociaal domein en bevat informatie over budgetten voor het referendum over de Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne, wijzigingen in de Jeugdwet, en de kosten voor de uitvoering van PGB-trekkingsrechten door de SVB. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de circulaire en de begroting aan te passen op basis van bijgestelde budgetten in het sociaal domein, om zo een evenwichtige en sluitende begroting te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële wijzigingen en hun impact op de gemeentelijke begroting beschrijft. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte gevolgen van de wijzigingen voor specifieke gemeentelijke diensten zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de decembercirculaire en om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren. Dit is essentieel voor het waarborgen van een sluitende en evenwichtige begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral met betrekking tot prioriteiten binnen het sociaal domein en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke financiële cijfers en tijdsbestekken biedt, ontbreekt het aan concrete doelstellingen en meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de decembercirculaire en de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de financiële en administratieve aspecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en administratieve kwesties binnen het sociaal domein.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten wijzigingen in de budgetten voor het sociaal domein, met specifieke aandacht voor de Jeugdwet, WMO, re-integratie, en WSW. De verschillen in budgetten vereisen aanpassingen in de begroting. Er wordt aangegeven dat het rijk gedeeltelijk zal voorzien in de compensatie van meerkosten, maar de volledige dekking van deze kosten is niet gedetailleerd uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decembercirculaire Gemeentefonds Sociaal domein Jeugdwet SVB (Sociale Verzekeringsbank) PGB-trekkingsrechten Begrotingswijziging Uitkeringskosten Kwaliteitsindicatoren Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei fan de CDA-, FNP-, GBA-, PvdA- en VVD-fraksje oer REC Omrin
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 11 februari 2016 een motie aangenomen met betrekking tot de REC Omrin in Harlingen. De aanleiding was een verhoogde uitstoot van dioxine, boven de wettelijke norm, geconstateerd in oktober. Het college van Gedeputeerde Staten heeft een dwangsom opgelegd aan de REC om de overtredingen op te lossen, waartegen de REC overweegt bezwaar te maken. De motie benadrukt dat er zorgen zijn over de volksgezondheid onder de bevolking rondom de REC en dat er ruimte is voor verbetering in het afvalverbrandingsproces. De gemeenteraad verzoekt het college om tijdens de aandeelhoudersvergadering van 'Afvalsturing Friesland' prioriteit te geven aan het voldoen aan de opgelegde last en om geen bezwaar te maken tegen de dwangsom. De motie is unaniem aangenomen en zal worden aangeboden aan Provinciale Staten en het Dagelijks Bestuur.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 11 febrewaris 2016 in motie oannommen mei betrekking ta de REC Omrin yn Harns. De oanlieding wie in ferhege útstjit fan dioxine, boppe de wettige norm, fêststeld yn oktober. It kolleezje fan Gedepitearre Steaten hat in dwangsom oplein oan de REC om de oertredings op te lossen, wêr't de REC oerweaget beswier te meitsjen. De motie benadrukt dat der soargen binne oer de folkssûnens ûnder de befolking om de REC hinne en dat der romte is foar ferbettering yn it ôffalferbranningsproses. De gemeenteried freget it kolleezje om tiidens de oandielhâldersfergadering fan 'Ôffalstjoering Fryslân' prioriteit te jaan oan it foldwaan oan de oplein lêst en om gjin beswier te meitsjen tsjin de dwangsom. De motie is ienriedich oannommen en sil oanbean wurde oan Provinsjale Steaten en it Deistich Bestjoer.
-
11 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei CDA, FNP, GBA, PvdA en VVD oer REC Omrin - oannommen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Moasje frjemd oan de oarder fan de dei" met betrekking tot REC Omrin. De motie, ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen, adresseert de verhoogde dioxine-uitstoot van de afvalverbrandingsoven REC in Harlingen, die boven de wettelijke norm ligt. Het college van Gedeputeerde Staten heeft een dwangsom opgelegd aan REC om de overtredingen te verhelpen. De motie verzoekt het college om tijdens de aandeelhoudersvergadering van Afvalsturing Friesland aan te dringen op naleving van de opgelegde maatregelen en om geen bezwaar te maken tegen de dwangsom. De motie benadrukt de zorgen van de bevolking over de volksgezondheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het de kernproblemen adresseert: de verhoogde dioxine-uitstoot en de zorgen van de bevolking. Het biedt duidelijke acties voor het college om te ondernemen.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en sturende rol door het college te verzoeken specifieke acties te ondernemen tijdens de aandeelhoudersvergadering en door de motie aan te bieden aan Provinciale Staten en het Dagelijks Bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen, wat betekent dat ze prioriteit geven aan volksgezondheid en milieu boven mogelijke juridische en financiële implicaties voor REC.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verzoek om geen bezwaar te maken kan afhankelijk zijn van juridische overwegingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie verwijst impliciet naar participatie door de zorgen van de bevolking te benadrukken, maar er is geen directe betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de motie betrekking heeft op milieuvervuiling en volksgezondheid, wat beide belangrijke aspecten van duurzaamheid zijn.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan, maar impliceert dat het niet maken van bezwaar tegen de dwangsom financiële implicaties kan hebben voor REC en mogelijk voor de aandeelhouders, waaronder de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dioksine-útstjit Twangsom REC Harns Omrin Folkssûnens Afvalsturing Friesland Oandielhâldersfergadering Âffalferbaarningsoven Soargen UrginsjeVerfijning van de zoekopdracht: