19-04-2018 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
K.h. Antuma (wethouder)
T. Nicolai
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
M.c. Buising
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 3.a Installatie raadslid mevr. T.I. Veenstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjitske Veenstra - GroenLinks
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjitske Veenstra - GroenLinks
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 28 en 29 maart 2018
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
K.h. Antuma (wethouder)
Agendapunt 5 Stemmen over motie FNP en VVD inzake ‘oankeapen ûnreplik guod’
Raadsvergadering: Motie Onroerend Goed Weer Op de Agenda
Tijdens de raadsvergadering van 19 april 2018 stond de motie van de FNP en VVD over de aankoop van onroerend goed opnieuw op de agenda. Na een eerdere patstelling in februari, werd er nu opnieuw gestemd. De uitslag was echter niet in het voordeel van de indieners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadszaal van de gemeente Agarspelen was het op 19 april een drukte van belang. De motie van de FNP en VVD over de aankoop van onroerend goed, die eerder op 15 februari 2018 in een patstelling eindigde, stond opnieuw ter stemming. De verantwoordelijke portefeuillehouder, de heer K.H. Antuma, en ambtenaar T.A. Rijpkema waren aanwezig om de discussie te begeleiden.De discussie was levendig, maar niet zonder verwarring. "We hadden eerder een staken van stemmen," merkte een raadslid op, verwijzend naar de eerdere 10-10 uitslag. De motie, die oproept tot een efficiëntere aanpak bij de aankoop van onroerend goed, werd door de FNP en VVD met klem verdedigd. "Het is hartstikke mooi," klonk het optimistisch vanuit de FNP-fractie.
De heer Buijsing gaf een stemverklaring af en benadrukte dat de motie niet zomaar in stemming gebracht kon worden zonder verdere discussie. "Waarom niet? We hadden een volledige keer een stemverklaring," stelde hij. De discussie leek onderdeel te zijn van bredere coalitieonderhandelingen, wat de stemming verder bemoeilijkte.
Ondanks de inspanningen van de indieners, stemde de meerderheid van de raad tegen het voorstel. "Argumenten moet je tellen," zei een raadslid, maar de argumenten van de FNP en VVD bleken niet voldoende om de meerderheid te overtuigen.
De uitslag van de stemming was duidelijk: de motie werd opnieuw verworpen. De fracties van de FNP en VVD zullen moeten heroverwegen hoe ze hun voorstel in de toekomst opnieuw kunnen indienen, mogelijk met nieuwe inzichten of aanpassingen. Voor nu blijft de status quo gehandhaafd.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 19 april 2018 zal er gestemd worden over een motie van de fracties FNP en VVD met betrekking tot de aankopen van onroerend goed. Eerder, op 15 februari 2018, staakten de stemmen (10-10), waardoor de motie niet werd aangenomen. De stemming werd vervolgens doorgeschoven tijdens de raadsvergadering van 15 maart 2018 en staat nu opnieuw op de agenda. De verantwoordelijke portefeuillehouder is de heer K.H. Antuma en de ambtenaar die hierbij betrokken is, is de heer T.A. Rijpkema.
Riedsgearkomste: Moty Onroerend Guod Werom Op 'e Aginda
Tidens de riedsfergadering fan 19 april 2018 stie de motie fan de FNP en VVD oer de oankeap fan fêstendommen wer op 'e aginda. Nei in eardere patstelling yn febrewaris, waard der no op 'e nij stimd. De útslach wie lykwols net yn it foardiel fan de yndieners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedseal fan de gemeente Agarspelen wie it op 19 april in drokte fan belang. De motie fan de FNP en VVD oer de oankeap fan fêstendommen, dy't earder op 15 febrewaris 2018 yn in patstelling einige, stie opnij ter stemming. De ferantwurdlike portefúljehâlder, de hear K.H. Antuma, en amtner T.A. Rijpkema wiene oanwêzich om de diskusje te begeleiden.De diskusje wie libbenich, mar net sûnder ferwarring. "Wy hiene earder in staken fan stimmen," neamde in riedslid, wizend nei de eardere 10-10 útslach. De motie, dy't opropet ta in effisjintere oanpak by de oankeap fan fêstendommen, waard troch de FNP en VVD mei krêft ferdigene. "It is hiel moai," klonk it optimistysk fanút de FNP-fraksje.
De hear Buijsing joech in stimferklearring en benadrukte dat de motie net samar yn stemming brocht wurde koe sûnder fierdere diskusje. "Wêrom net? Wy hiene in folle kear in stimferklearring," stelde er. De diskusje like in part te wêzen fan bredere koalysjeûnderhannelings, wat de stemming fierder bemoeilike.
Nettsjinsteande de ynspanningen fan de yndieners, stimde de mearderheid fan de ried tsjin it foarstel. "Argumenten moatst telle," sei in riedslid, mar de argumenten fan de FNP en VVD bleken net genôch om de mearderheid te oertsjûgjen.
De útslach fan de stemming wie dúdlik: de motie waard opnij ferworpen. De fraksjes fan de FNP en VVD sille moatte herbesykje hoe't se har foarstel yn de takomst opnij yntsjinje kinne, miskien mei nije ynsichten of oanpassingen. Foar no bliuwt de status quo hânhaafd.
Samenvatting
Tidens de riedsfergadering fan 19 april 2018 sil der stimd wurde oer in motie fan de fraksjes FNP en VVD mei betrekking ta de oankopen fan ûnroerend guod. Earder, op 15 febrewaris 2018, staken de stimmen (10-10), wêrtroch de motie net oannommen waard. De stemming waard dêrnei trochskood nei de riedsfergadering fan 15 maart 2018 en stiet no wer op 'e aginda. De ferantwurdlike portefúljehâlder is de hear K.H. Antuma en de amtner dy't hjirby belutsen is, is de hear T.A. Rijpkema.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Oankeapen ûnreplik guod (Aankopen onroerend goed)
Samenvatting: De motie draagt het college van de gemeente Achtkarspelen op om aankopen van onroerend goed met een waarde hoger dan €500.000 en aankopen met bijzondere risicovolle bepalingen in de koopakte ter instemming voor te leggen aan de raad. Dit voorstel komt voort uit eerdere ervaringen waarbij risicovolle aankopen zonder raadpleging van de raad zijn gedaan, wat heeft geleid tot aanzienlijke financiële gevolgen. De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en raadpleging bij grote en risicovolle vastgoedtransacties om toekomstige financiële risico's te beperken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de noodzaak en de context van de motie beschrijft. Het biedt concrete voorbeelden van eerdere aankopen die problematisch waren en legt uit waarom raadpleging van de raad belangrijk is. Echter, het voorstel zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen over hoe de raad betrokken moet worden en welke specifieke criteria als "bijzonder risicovol" worden beschouwd.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om toezicht te houden op grote en risicovolle vastgoedtransacties door het college. De raad moet instemmen met aankopen die aan de gespecificeerde criteria voldoen, waardoor ze een controlerende en goedkeurende functie vervullen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de mate van controle en transparantie die de raad wil uitoefenen over vastgoedtransacties. Er moet worden besloten of de voorgestelde drempel van €500.000 en de definitie van "bijzondere risicovolle bepalingen" passend zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële drempel en de noodzaak van raadpleging. Het is echter minder specifiek over wat "bijzondere risicovolle bepalingen" precies inhoudt, wat kan leiden tot interpretatieverschillen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen, wat een zwakte kan zijn in de SMART-criteria.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze instemmen met de motie om het college te verplichten grote en risicovolle vastgoedtransacties ter goedkeuring voor te leggen.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt voornamelijk op de interne besluitvormingsprocessen binnen de gemeentelijke overheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is niet duidelijk of duurzaamheidsoverwegingen een rol spelen bij de beoordeling van vastgoedtransacties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zelf zijn beperkt, aangezien het voornamelijk gaat om een wijziging in de besluitvormingsprocedure. Het doel is om toekomstige financiële risico's te beperken door betere controle en goedkeuring van de raad. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele extra kosten voor het raadplegen van de raad worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oankeapen ûnreplik guod Sinnegreide Grûn Bedriuweterrein de Swadde Neibetellingsferplichting Lokaasje van den Brug Bûtenpost Finansjele gefolgen Projektûntwikkelder BelangstellendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
05 - Raadsvoorstel - Stemmen over motie FNP en VVD inzake oankeapen ûnreplik guod.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Stemmen over motie FNP en VVD inzake ‘oankeapen ûnreplik guod’". Deze motie, ingediend door de fracties FNP en VVD, betreft de aankoop van onroerend goed door de gemeente. Tijdens een eerdere stemming op 15 februari 2018 staakten de stemmen (10-10), waardoor de motie opnieuw in stemming wordt gebracht op 19 april 2018. De motie beoogt richtlijnen of voorwaarden vast te stellen voor gemeentelijke aankopen van onroerend goed, mogelijk om transparantie en efficiëntie te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de context van de procedurele stappen die zijn genomen, maar er is geen gedetailleerde inhoudelijke informatie over de specifieke richtlijnen of voorwaarden die worden voorgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of afwijzing van de motie. Dit omvat het evalueren van de voorgestelde richtlijnen voor de aankoop van onroerend goed en het bepalen van de impact op gemeentelijk beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde richtlijnen voor de aankoop van onroerend goed willen ondersteunen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het bepalen van prioriteiten voor gemeentelijke investeringen en het waarborgen van transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
De motie zelf is niet gedetailleerd genoeg om te beoordelen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Zonder specifieke doelen of tijdlijnen is het moeilijk om de effectiviteit te meten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld, maar de afwezigheid van details kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen of verwerpen. Dit besluit zal bepalen of de voorgestelde richtlijnen voor de aankoop van onroerend goed worden geïmplementeerd.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in de motie. Het is onduidelijk of er inspraak is geweest van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in de motie. Het is onduidelijk of de richtlijnen voor de aankoop van onroerend goed duurzaamheidsoverwegingen bevatten.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad deze aspecten overweegt bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 6 Stemmen over motie vreemd aan de orde van de dag van VVD, GBA en FNP inzake fietstunnel Uterwei Surhuizum
Fietstunnel Uterwei: Patstelling in de Raad van Achtkarspelen
Tijdens de raadsvergadering van 15 februari 2018 werd een motie over de aanleg van een fietstunnel bij Uterwei in Surhuizum besproken. De stemming eindigde in een gelijke stand, waardoor er geen besluit kon worden genomen. Het onderwerp wordt doorgeschoven naar de volgende vergadering in april.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen stond de aanleg van een fietstunnel bij Uterwei in Surhuizum centraal. De fracties van VVD, GBA en FNP dienden een motie in om het college te verzoeken opnieuw in gesprek te gaan met de provincie Friesland. De voorkeur voor een fietstunnel boven een fietsbrug moest duidelijk worden onderbouwd, met als doel een compromis te bereiken waarbij de gemeente bereid is een deel van de kosten te dragen.De discussie verliep echter stroef. "We moeten de voorkeur voor een fietstunnel blijven benadrukken," stelde een van de raadsleden. Er werd gerefereerd aan vergelijkbare kruispunten in Oosterwolde en Gorredijk, waar de verkeersveiligheid door een fietstunnel aanzienlijk verbeterde.
Demissionair wethouder Spoelstra gaf aan dat er al meerdere gesprekken met de provincie zijn gevoerd. "De provincie heeft ons gevraagd naar de kosten van zowel een fietstunnel als een fietsbrug, maar er zijn nog geen concrete antwoorden," aldus Spoelstra. Hij benadrukte dat de technische en financiële aspecten van beide opties nog verder onderzocht moeten worden.
De stemming over de motie eindigde in een gelijke stand van 10-10, waardoor er geen besluit kon worden genomen. "Het is belangrijk dat we als raad goed geïnformeerd zijn over de financiële consequenties voordat we een beslissing nemen," merkte een ander raadslid op.
De motie wordt nu doorgeschoven naar de raadsvergadering van 19 april 2018, waar het onderwerp opnieuw op de agenda staat. Tot die tijd blijft de toekomst van de fietstunnel onzeker.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 15 februari 2018 hebben de fracties VVD, GBA en FNP een motie ingediend over de fietstunnel Uterwei Surhuizum. De stemming over deze motie eindigde in een gelijke stand (10-10), waardoor er geen besluit kon worden genomen. Het agendapunt is vervolgens doorgeschoven naar de raadsvergadering van 19 april 2018, waar de motie opnieuw in stemming zal worden gebracht.
Fytsûnderdoar Uterwei: Patstelling yn de Ried fan Achtkarspelen
Tidens de riedsfergadering fan 15 febrewaris 2018 waard in motyf oer de oanlis fan in fytsetunnel by Uterwei yn Surhuzum besprutsen. De stimming einige yn in lykspul, wêrtroch gjin beslút nommen wurde koe. It ûnderwerp wurdt trochskood nei de folgjende fergadering yn april.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen stie de oanlis fan in fytsetunnel by Uterwei yn Surhuzum sintraal. De fraksjes fan VVD, GBA en FNP dienen in motie yn om it kolleezje te freegjen om opnij yn petear te gean mei de provinsje Fryslân. De foarkar foar in fytsetunnel boppe in fytsbrêge moast dúdlik ûnderboud wurde, mei as doel in kompromis te berikken wêrby't de gemeente beried is in part fan de kosten te dragen.De diskusje ferliep lykwols stroef. "Wy moatte de foarkar foar in fytsetunnel bliuwe benadrukken," stelde ien fan de riedsleden. Der waard ferwiisd nei lyksoartige krúspunten yn Easterwâlde en De Gordyk, dêr't de ferkearsfeiligens troch in fytsetunnel aansjenlik ferbettere.
Aftredend wethâlder Spoelstra joech oan dat der al meardere petearen mei de provinsje hâlden binne. "De provinsje hat ús frege nei de kosten fan sawol in fytsetunnel as in fytsbrêge, mar der binne noch gjin konkrete antwurden," sa Spoelstra. Hy benadrukte dat de technyske en finansjele aspekten fan beide opsjes noch fierder ûndersocht wurde moatte.
De stimming oer de motie einige yn in lykspul fan 10-10, wêrtroch't der gjin beslút nommen wurde koe. "It is wichtich dat wy as ried goed ynformaasje hawwe oer de finansjele gefolgen foardat wy in beslút nimme," merkte in oar riedslid op.
De motie wurdt no trochskood nei de riedsfergadering fan 19 april 2018, dêr't it ûnderwerp opnij op 'e aginda stiet. Oant dy tiid bliuwt de takomst fan de fytsetunnel ûnwis.
Samenvatting
Tijdens de riedsfergadering fan 15 febrewaris 2018 hawwe de fraksjes VVD, GBA en FNP in motyf yntsjinne oer de fytsûnderdoar Uterwei Surhuzum. De stimming oer dizze motyf einige yn in lykspul (10-10), wêrtroch gjin beslút nommen wurde koe. It agindapunt is dêrnei trochskood nei de riedsfergadering fan 19 april 2018, dêr't de motyf opnij yn stimming brocht wurde sil.
-
06 - Raadsvoorstel - Stemmen over motie vreemd aan de orde van de dag van VVD, GBA en FNP inzake fietstunnel Uterwei Surhuizum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie vreemd aan de orde van de dag van VVD, GBA en FNP inzake fietstunnel Uterwei Surhuizum." De motie betreft de aanleg van een fietstunnel bij Uterwei in Surhuizum, ingediend door de fracties VVD, GBA en FNP. Tijdens de raadsvergadering van 15 februari 2018 staakten de stemmen (10-10), waardoor de motie opnieuw in stemming wordt gebracht op 19 april 2018. De motie is bedoeld om de veiligheid en toegankelijkheid voor fietsers te verbeteren door de aanleg van een fietstunnel.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk is wat er wordt voorgesteld (de aanleg van een fietstunnel) en waarom (verbetering van veiligheid en toegankelijkheid). Echter, details over de uitvoering, kosten en planning ontbreken in de samenvatting.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet aannemen van de motie. Dit betekent dat de raad de politieke verantwoordelijkheid draagt om te beslissen of de fietstunnel gerealiseerd moet worden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de veiligheid en toegankelijkheid voor fietsers door de aanleg van de fietstunnel, en of zij bereid zijn de financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke details over de uitvoering, kosten, en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de afwezigheid van deze details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en daarmee instemmen met de aanleg van de fietstunnel.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de samenvatting. Dit aspect lijkt niet te zijn behandeld in de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de samenvatting, maar de aanleg van een fietstunnel kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het bevorderen van fietsen als vervoersmiddel.
Financiële gevolgen:
De samenvatting vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietstunnel Uterwei Surhuizum Motie VVD GBA FNP Stemming Raadsvergadering Agendapunt Stemmen staakten PortefúljehâlderVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder) -
Agendapunt 7 Voorontwerp-bestemmingsplan Molenweg-De Dellen Surhuisterveen
Nieuwe Woningbouwplannen in Surhuisterveen: Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen in voor Herstructurering
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de herstructurering van de locatie Molenweg 77 in Surhuisterveen. Het plan om een meubelwinkel te vervangen door 19 nieuwe woningen werd na een levendig debat goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 19 april 2018 werd het voorstel om de meubelwinkel aan de Molenweg 77 te vervangen door 19 woningen uitvoerig besproken. Het college van burgemeester en wethouders had de gemeenteraad voorgesteld om de nodige procedures te starten voor het aanpassen van het bestemmingsplan, de welstandsnota en de geurverordening. Het doel: leegstand voorkomen en de locatie een nieuwe bestemming geven die als ruimtelijk aanvaardbaar wordt beschouwd.De discussie in de raad was levendig. Verschillende partijen gaven hun visie op het voorstel. "Het proces heeft lang geduurd, maar we moeten nu knopen doorhakken," stelde een raadslid. De FNP uitte zorgen over de impact op de omgeving en benadrukte dat het geen uitbreiding van intensieve veehouderij betreft. "De verantwoordelijkheid ligt bij de ondernemer," klonk het.
Ron van der Wal gaf aan dat hij het jammer vond dat er in de stemverklaring van de FNP geen duidelijke 'nee' te horen was. "We moeten de troep bij de horens vatten," zei hij, verwijzend naar de noodzaak om door te pakken met de plannen.
De Partij van de Arbeid stond voor een dilemma tussen pragmatisme en principes. "We kiezen voor pragmatisch," verklaarde een lid, wijzend op een buurtonderzoek dat aangaf dat de geurhinder beperkt zou zijn.
Frans Hoekstra van de PvdA gaf aan dat hij zich verder had verdiept in de geurverordening en dat de zorgen van de FNP enigszins waren weggenomen. "Er is geen sprake van uitbreiding van intensieve veehouderij," aldus Hoekstra.
Na de stemverklaringen volgde de stemming, waarbij de meerderheid van de raad instemde met het voorstel. Partijen zoals de Partij van de Arbeid, ChristenUnie, CDA en FNP gaven hun steun, terwijl GroenLinks zich onthield van stemming.
Met de goedkeuring van het voorstel kan de herstructurering van de locatie Molenweg 77 van start gaan, waarmee Surhuisterveen binnenkort 19 nieuwe woningen rijker zal zijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft de herstructurering van de locatie Molenweg 77 in Surhuisterveen, waar een meubelwinkel plaatsmaakt voor de bouw van 19 woningen. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft de gemeenteraad voorgesteld om de procedures te starten voor het aanpassen van het bestemmingsplan, de welstandsnota en de geurverordening. De herontwikkeling naar woningbouw wordt als ruimtelijk aanvaardbaar beschouwd en voorkomt leegstand. Er is een verhoogde geurnorm vastgesteld, maar deze biedt nog steeds een redelijk woonklimaat. Er is geen milieueffectrapportage nodig. Het voorstel is op 19 april 2018 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Nije Wenningbouplannen yn Surhústerfean: Gemeenteried Achtkarspelen stimt foar Herstrukturaasje.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de herstrukturaasje fan de lokaasje Molenwei 77 yn Surhústerfean. It plan om in meubelwinkel te ferfangen troch 19 nije wenningen waard nei in libbich debat goedkard.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 19 april 2018 waard it foarstel om de meubelwinkel oan de Mûnewei 77 te ferfangen troch 19 wenningen út en trochspand besprutsen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie de gemeenteried foarsteld om de nedige prosedueres te starten foar it oanpasse fan it bestimmingsplan, de welstânsnota en de geurferoardening. It doel: leechstân foarkomme en de lokaasje in nije bestimming jaan dy't as romtelik akseptabel beskôge wurdt.De diskusje yn de ried wie libbenich. Ferskate partijen joegen harren miening oer it foarstel. "It proses hat lang duorre, mar wy moatte no knopen trochhakke," stelde in riedslid. De FNP útsoarge soargen oer de ympakt op de omjouwing en benadrukke dat it gjin útwreiding fan yntinsive feeboerderij belibbet. "De ferantwurdlikheid leit by de ûndernimmer," klonk it.
Ron van der Wal joech oan dat er it jammer fûn dat der yn de stimferklearring fan de FNP gjin dúdlike 'nee' te hearren wie. "Wy moatte de rommel by de hoarns pakke," sei er, ferwizend nei de needsaak om troch te pakken mei de plannen.
De Partij van de Arbeid stie foar in dilemma tusken pragmatisme en prinsipes. "Wy kieze foar pragmatysk," ferklearre in lid, wizend nei in buertûndersyk dy't oanjoech dat de geurhinder beheind wêze soe.
Frans Hoekstra fan de PvdA joech oan dat er him fierder ferdypt hie yn de geurferoardening en dat de soargen fan de FNP in bytsje fuortnommen wiene. "Der is gjin sprake fan útwreiding fan yntinsive feeboerderij," sa Hoekstra.
Nei de stimferklearringen folge de stimming, dêr't de mearderheid fan de ried ynstimde mei it foarstel. Partijen lykas de Partij van de Arbeid, ChristenUnie, CDA en FNP joegen harren stipe, wylst GroenLinks harren ûnthâlden fan stimmen.
Mei de goedkarring fan it foarstel kin de herstrukturaasje fan de lokaasje Mûnewei 77 fan start gean, wêrmei Surhústerfean binnenkoart 19 nije wenningen ryk wêze sil.
Samenvatting
It foarstel behellet de herstrukturaasje fan de lokaasje Molenwei 77 yn Surhústerfean, dêr't in meubelwinkel plak meitsje sil foar de bou fan 19 wenningen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat de gemeenteried foarsteld om de prosedueres te starten foar it oanpasse fan it bestimmingsplan, de welstânsnota en de geurferoardening. De herûntwikkeling nei wenningbou wurdt as romtelik akseptabel beskôge en foarkomt leechstân. Der is in ferhege geurnorm fêststeld, mar dizze biedt noch altyd in redelik wenklimaat. Der is gjin miljeueffektûndersyk nedich. It foarstel is op 19 april 2018 troch de gemeenteried goedkard.
-
07 - Raadsvoorstel - Voorontwerp-bestemmingsplan Molenweg-De Dellen Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorontwerp-bestemmingsplan Molenweg-De Dellen Surhuisterveen
Samenvatting: Het voorstel betreft de herstructurering van de locatie Molenweg 77 te Surhuisterveen, waar een meubelwinkel gevestigd was, naar woningbouw. Bouwbedrijf U. Veenstra heeft verzocht om herziening van het bestemmingsplan om de bouw van 19 woningen mogelijk te maken. Het plan omvat vrijstaande woningen en 2^1 kapwoningen, gericht op starters en doorstromers. De raad moet besluiten over het bestemmingsplan, de welstandsnota en de geurverordening. Er is geen milieueffectrapportage nodig. De geurverordening wordt aangepast om de ontwikkeling mogelijk te maken, ondanks de nabijheid van een veehouderij.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak voor herziening van het bestemmingsplan, en de aanpassingen in de welstandsnota en geurverordening. Er zijn bijlagen toegevoegd die de procedurevarianten en ontwerpdocumenten bevatten.
Rol van de Raad
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan, de welstandsnota en de geurverordening. De raad moet ook besluiten over de noodzaak van een milieueffectrapportage.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de herbestemming van de locatie voor woningbouw, de aanpassing van de welstandscriteria, en de verhoging van de geurnorm. Deze keuzes hebben invloed op de ruimtelijke ordening en het woonklimaat in de omgeving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van de verhoogde geurnorm op de leefbaarheid kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de procedures voor het bestemmingsplan, de welstandsnota en de geurverordening te starten en vast te stellen dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest in het voortraject vanwege vertrouwelijkheid. Bouwbedrijf U. Veenstra heeft aangegeven in overleg te treden met de omgeving na de bekendmaking in februari 2018.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en woonklimaat.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de planologische en procedurele aspecten van de herontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstructurering Woningbouw Molenweg 77 Surhuisterveen Bestemmingsplan Welstandsnota Geurverordening Procedurevariant Milieueffectrapportage Bouwbedrijf U. VeenstraVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 8 Benoeming lid raad van toezicht ROOBOL
Nieuwe benoeming in Raad van Toezicht leidt tot verhitte discussie in Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de benoeming van mevrouw W. van de Venn als lid van de Raad van Toezicht van Stichting Roobol. Ondanks de unanieme aanbeveling van de benoemingsadviescommissie, leidde het besluit tot een levendig debat in de raadzaal.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 april 2018 stond de benoeming van mevrouw W. van de Venn centraal. Hoewel de benoemingsadviescommissie unaniem had geadviseerd om Van de Venn voor te dragen, was niet iedereen in de raad overtuigd van de noodzaak en de procedure van deze benoeming.Een van de raadsleden merkte op dat het benoemingsproces soms aanvoelt als een "rituele dans" en vroeg zich af waarom er niet meer transparantie was. "We hebben niks van witte," klonk het kritisch. De discussie werd verder aangewakkerd door de Partij van de Arbeid, die het nieuwe college aansprak op de benoeming. "Het is een staatsgerechtelijke nieuwe figuur," aldus een raadslid, dat zich afvroeg waarom het nieuwe college zich niet duidelijker uitsprak.
De demissionaire wethouder probeerde de gemoederen te bedaren door te benadrukken dat het oude college zich volledig herkende in de omschrijving van de procedure. "Het oude college herkent zich volledig in uw omschrijving," verklaarde hij.
Ondanks de kritische noten, werd het voorstel uiteindelijk zonder tegenstemmen aangenomen. "Goed, waarvan akte," concludeerde de voorzitter, waarmee de benoeming van Van de Venn officieel werd bekrachtigd.
De discussie over de benoeming van Van de Venn toont aan dat er binnen de gemeenteraad van Achtkarspelen behoefte is aan meer duidelijkheid en openheid in dergelijke procedures. De benoeming wordt nu aan Stichting Roobol kenbaar gemaakt, waarmee Van de Venn haar nieuwe rol in de Raad van Toezicht kan gaan vervullen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 april 2018 besloten om mevrouw W. van de Venn te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting Roobol. Deze benoeming volgt op een sollicitatieprocedure waarin vier kandidaten hebben gereageerd op een vacature met een profielschets gericht op onderwijskwaliteit. De benoemingsadviescommissie heeft unaniem geadviseerd om mevrouw Van de Venn voor te dragen. De gemeenteraden van Achtkarspelen, Dantumadiel, Kollumerland c.a., en Dongeradeel zijn volgens de statuten verantwoordelijk voor de benoeming van leden van de Raad van Toezicht. Het besluit wordt aan Roobol kenbaar gemaakt.
Nije beneaming yn Ried fan Takomst soarget foar ferhitte diskusje yn Achtkarspelen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de beneaming fan frou W. van de Venn as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting Roobol. Ûndanks it ienstemmige advys fan de beneamingsadvyskommissie, hat it beslút ta in libbich debat lieden yn de riedseal.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 19 april 2018 stie de beneaming fan frou W. van de Venn sintraal. Alhoewol't de beneamingsadvyskommissie ienriedich advisearre hie om Van de Venn foar te dragen, wie net elkenien yn de ried oertsjûge fan de needsaak en de proseduere fan dizze beneaming.Ien fan de riedsleden makke op dat it beneamingsproses soms oanfielt as in "rituele dûns" en frege him ôf wêrom der net mear trochsichtichheid wie. "Wy hawwe neat fan wyt," klonk it kritysk. De diskusje waard fierder oanwakkerd troch de Partij van de Arbeid, dy't it nije kolleezje oanspruts op de beneaming. "It is in steatsrjochtlike nije figuer," sa in riedslid, dat him ôffrege wêrom it nije kolleezje net dúdliker útspruts.
De demisjonêre wethâlder probearre de gemoederen te bedarjen troch te benadrukken dat it âlde kolleezje him folledich werkenne yn de omskriuwing fan de proseduere. "It âlde kolleezje werkenket him folledich yn jo omskriuwing," ferklearre er.
Nettsjinsteande de krityske noten waard it foarstel úteinlik sûnder tsjinstimmen oannommen. "Goed, dêrmei akte," konkludearre de foarsitter, wêrmei't de beneaming fan Van de Venn offisjeel bekrêftige waard.
De diskusje oer de beneaming fan Van de Venn toant oan dat der binnen de gemeenteried fan Achtkarspelen behoefte is oan mear dúdlikheid en iepenheid yn sokssoarte prosedueres. De beneaming wurdt no oan Stichting Roobol kenber makke, wêrmei't Van de Venn har nije rol yn de Ried fan Tafersjoch ferfolje kin.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 april 2018 besletten om frou W. van de Venn te beneamen as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting Roobol. Dizze beneaming folget op in sollysitaasjeproseduere dêr't fjouwer kandidaten reagearre hawwe op in fakatuer mei in profielskets rjochte op ûnderwiiskwaliteit. De beneamingsadvyskommissje hat ienstimming advys jûn om frou Van de Venn foar te dragen. De gemeenterieden fan Achtkarspelen, Dantumadiel, Kollumerlân e.o., en Dongeradiel binne neffens de statuten ferantwurdlik foar de beneaming fan leden fan de Ried fan Tafersjoch. It beslút wurdt oan Roobol bekend makke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming lid raad van toezicht Roobol". Het voorstel behelst de benoeming van mevrouw W. van de Venn als lid van de Raad van Toezicht van Stichting Roobol. Na een sollicitatieprocedure, waarin vier kandidaten reageerden op een vacature met een profielschets gericht op onderwijskwaliteit, werd mevrouw Van de Venn unaniem voorgedragen door de benoemingsadviescommissie en de Raad van Toezicht. De gemeenteraden van Achtkarspelen, Dantumadiel, Kollumerland c.a., en Dongeradeel zijn verantwoordelijk voor de benoeming volgens de statuten van de stichting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de procedure, de selectiecriteria, en de unanieme voordracht van de kandidaat beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de formele rol om de benoeming van het lid van de Raad van Toezicht te bekrachtigen. Dit is een statutaire verplichting van de betrokken gemeenteraden.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een formele benoeming betreft die voortkomt uit een unanieme voordracht. De raad moet echter wel vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de voorgedragen kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw W. van de Venn te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Roobol.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele benoeming binnen een onderwijsstichting.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten van de stichting vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van Toezicht Roobol Benoeming Sollicitatieprocedure Onderwijskwaliteit Vacature Selectiegesprekken Benoemingsadviescommissie (BAC) Statuten VoordrachtVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 9 Beantwurding skriftlike fragen FNP en CU oer fergunning foar de bou fan in biofergister
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel dat op 19 april 2018 wordt besproken, met als agendapunt de beantwoording van schriftelijke vragen van de fracties FNP en CU over een vergunning voor de bouw van een biovergister. Deze vragen werden oorspronkelijk op 12 december 2017 gesteld en beantwoord door het college op 8 januari 2018, met aanvullende informatie van de FUMO op 30 januari 2018. Tijdens de raadsvergadering van 15 maart 2018 werd besloten om het onderwerp door te schuiven naar de volgende vergadering, waarbij vooraf een bijeenkomst voor fractiespecialisten zal worden georganiseerd.
Samenvatting
It foarstel dat op 19 april 2018 besprutsen wurdt, hat as agindapunt it beäntwurdzjen fan skriftlike fragen fan de fraksjes FNP en CU oer in fergunning foar de bou fan in biofergister. Dizze fragen binne oarspronklik steld op 12 desimber 2017 en beäntwurde troch it kolleezje op 8 jannewaris 2018, mei oanfoljende ynformaasje fan de FUMO op 30 jannewaris 2018. Tidens de riedsfergadering fan 15 maart 2018 waard besletten om it ûnderwerp troch te skowen nei de folgjende gearkomst, dêr't foarôf in byienkomst foar fraksjespesjalisten organisearre wurde sil.
-
09 - Raadsvoorstel - Beantwurding skriftlike fragen FNP en CU oer fergunning foar de bou fan in biofergister.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording schriftelijke vragen FNP en CU over vergunning voor de bouw van een biovergister." Het document behandelt de vragen die door de fracties FNP en CU zijn gesteld over de vergunningverlening voor de bouw van een biovergister. Deze vragen zijn eerder beantwoord door het college en de FUMO. Het doel is om de raad te informeren over de beantwoording en de voortgang van het proces, waarbij de raad de mogelijkheid heeft om verdere discussie te voeren en beslissingen te nemen over de voortgang van het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van de fracties behandelt en de antwoorden van het college en de FUMO bevat. Echter, de volledigheid kan verder beoordeeld worden op basis van de inhoud van de antwoorden en of deze alle zorgen en vragen van de fracties adequaat adresseren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is opiniërend. De raad moet kennisnemen van de beantwoording en kan besluiten om verdere discussie te voeren of aanvullende vragen te stellen. De raad heeft ook de mogelijkheid om richting te geven aan het verdere proces rondom de vergunningverlening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige beantwoording en of er verdere stappen nodig zijn. Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op de steun voor of tegen de bouw van de biovergister, afhankelijk van de impact op de gemeenschap en het milieu.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om de beantwoording van vragen. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen opgenomen. Inconsistenties zouden kunnen liggen in de antwoorden zelf, maar dat vereist een inhoudelijke beoordeling van de beantwoording.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de beantwoording voldoende acht en of er verdere actie of discussie nodig is. Dit kan leiden tot een vervolgdiscussie of het nemen van een standpunt over de vergunningverlening.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar de betrokkenheid van de FNP en CU suggereert dat er enige mate van politieke participatie is. Het is onduidelijk of er bredere publieke participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aard van het project (biovergister). De raad moet overwegen hoe de biovergister bijdraagt aan milieudoelstellingen en duurzame energieproductie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij verdere discussies over de vergunningverlening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Vergunning FNP CU Schriftelijke vragen Beantwoording FUMO Fractiespecialistenbijeenkomst Volksgezondheid MilieuVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 10 Zienswijzen kaderbrief 2019-2023, ontwerpbegroting 2019 en de begrotingswijziging 2018 Fryske Utfierings-tsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
Gemeenteraad Achtkarspelen worstelt met FUMO-begroting: "Een organisatie die alleen met zichzelf bezig is"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 april 2018 gedebatteerd over de Kaderbrief 2019-2023 en de ontwerpbegroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De FUMO, verantwoordelijk voor milieutaken in de regio, vraagt om een aanzienlijke uitbreiding van de begroting. De raad erkent de noodzaak, maar maakt zich zorgen over de grip op de uitgaven en de uitvoering van niet-verplichte taken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte de CDA-fractie haar zorgen over de huidige gang van zaken bij de FUMO. "De FUMO is een organisatie die alleen nog maar met zichzelf bezig is," aldus een CDA-raadslid. De fractie benadrukte dat de FUMO zich moet richten op basistaken en dat de overheadkosten kritisch bekeken moeten worden. "We moeten grip krijgen op de kosten en de uitvoering van taken," klonk het.De FNP-fractie sloot zich aan bij de zorgen van het CDA en wees op de stijgende kosten. "De kosten nemen fors toe en dat baart ons zorgen," aldus een FNP-raadslid. De fractie pleitte voor meer transparantie en betrokkenheid van de gemeenteraad bij de besluitvorming rondom de FUMO.
Wethouder Antuma erkende de zorgen en benadrukte dat de FUMO zich in een ontwikkeltraject bevindt. "Het is moeilijk om de juiste mensen te vinden die de zaken goed kunnen uitvoeren," gaf hij aan. Antuma riep de raadsleden op om deel te nemen aan regionale bijeenkomsten om beter inzicht te krijgen in de ontwikkelingen bij de FUMO.
De VVD-fractie stelde vragen over de mogelijkheid om meer taken naar de FUMO te verplaatsen, in de hoop dat dit de kosten zou drukken. "Hoe meer werk we daar onderbrengen, hoe meer routine en deskundigheid er ontstaat, wat uiteindelijk de kostprijs kan verlagen," aldus een VVD-raadslid.
Ondanks de kritische geluiden stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, zij het met de kanttekening dat er kritisch gekeken moet blijven worden naar de uitvoering en kostenstructuur van de FUMO. "We stemmen in, maar blijven kritisch," besloot een CDA-raadslid.
De stemming over de begrotingswijzigingen werd unaniem aangenomen, met de afspraak dat de raad nauwlettend de ontwikkelingen bij de FUMO zal blijven volgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 april 2018 besloten om kennis te nemen van de Kaderbrief 2019-2023, de ontwerpbegroting 2019 en de begrotingswijziging 2018 van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De FUMO, een regionale uitvoeringsdienst, voert milieutaken uit voor de gemeente. De raad heeft een zienswijze vastgesteld naar aanleiding van deze documenten en zal de gevolgen van de ontwerpbegroting en de begrotingswijziging verwerken in de gemeentelijke begroting na vaststelling door het algemeen bestuur van de FUMO.
De FUMO bevindt zich in een doorontwikkelingstraject om de organisatie te verbeteren. De Kaderbrief en begrotingen tonen aan dat een aanzienlijke uitbreiding van de begroting nodig is om de gewenste kwaliteit te bereiken. Dit komt door aanpassingen in productiviteitsnormen, versterking van de bedrijfsvoering en indexering. Er wordt voorgesteld om de financieringssystematiek te wijzigen, waarbij overheadkosten alleen aan basistaakuren worden toegerekend.
De raad erkent de noodzaak van verandering en de financiële implicaties daarvan, maar heeft zorgen over de grip op de gemeenschappelijke regelingen. Er is een principiële keuze te maken over het al dan niet uitvoeren van niet-verplichte taken door de FUMO. De implementatie van de Wet VTH zal leiden tot extra uitgaven, maar biedt ook mogelijkheden voor besparingen binnen de gemeentelijke organisatie. De FUMO organiseert voorlichtingsbijeenkomsten om de raden te informeren over de ontwikkelingen.
Gemeenteried Achtkarspelen wrakselet mei FUMO-begroting: "In organisaasje dat allinnich mei harsels dwaande is"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 april 2018 debattearre oer de Kaderbrief 2019-2023 en de ûntwerpbegroting fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De FUMO, ferantwurdlik foar miljeutaken yn de regio, freget om in aansjenlike útwreiding fan de begroting. De ried erkent de needsaak, mar makket him soargen oer de grip op de útjouwingen en de útfiering fan net-ferplichte taken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering út de CDA-fraksje har soargen oer de hjoeddeistige gong fan saken by de FUMO. "De FUMO is in organisaasje dy't allinnich noch mar mei harsels dwaande is," sa sei in CDA-radsleden. De fraksje benadrukke dat de FUMO har rjochtsje moat op basistaken en dat de oerheadkosten kritysk besjoen wurde moatte. "Wy moatte grip krije op de kosten en de útfiering fan taken," klonk it.De FNP-fraksje sloot har oan by de soargen fan it CDA en wiisde op de stigende kosten. "De kosten nimme flink ta en dat baart ús soargen," sa sei in FNP-radsleden. De fraksje pleite foar mear transparânsje en belutsenheid fan de gemeenteried by de beslútvorming om de FUMO hinne.
Wethâlder Antuma erkende de soargen en benadrukke dat de FUMO har yn in ûntwikkeltraject befûn. "It is dreech om de goede minsken te finen dy't de saken goed útfiere kinne," joech er oan. Antuma ropt de riedsleden op om diel te nimmen oan regionale byienkomsten om better ynsjoch te krijen yn de ûntwikkelingen by de FUMO.
De VVD-fraksje stelde fragen oer de mooglikheid om mear taken nei de FUMO te ferpleatsen, yn 'e hoop dat dit de kosten drukke soe. "Hoe mear wurk wy dêr ûnderbringe, hoe mear routine en deskundigens der ûntstiet, wat úteinlik de kostpriis ferlagen kin," sa sei in VVD-radsleden.
Nettsjinsteande de krityske lûden stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel, al wie der de kanttekening dat der kritysk sjoen bliuwe moat wurde nei de útfiering en kostenstruktuer fan de FUMO. "Wy stimme yn, mar bliuwe kritysk," besleat in CDA-radsleden.
De stimming oer de begrotingswizigingen waard ienstemmich oannommen, mei de ôfspraak dat de ried skerp de ûntwikkelingen by de FUMO yn 'e gaten hâlde sil.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 april 2018 besletten om kennis te nimmen fan de Kaderbrief 2019-2023, de ûntwerpbegroting 2019 en de begrotingswiziging 2018 fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). De FUMO, in regionale útfieringsdients, fertoant miljeutaken út foar de gemeente. De ried hat in sicht opsteld nei oanlieding fan dizze dokuminten en sil de gefolgen fan de ûntwerpbegroting en de begrotingswiziging ferwurkje yn de gemeentlike begroting nei fêststelling troch it algemien bestjoer fan de FUMO.
De FUMO befindt himsels yn in trochûntwikkelingstraject om de organisaasje te ferbetterjen. De Kaderbrief en begrotingen toane oan dat in aardige útwreiding fan de begroting nedich is om de winske kwaliteit te berikken. Dit komt troch oanpassings yn produktiviteitsnormen, fersterking fan de bedriuwsfoering en yndeksing. Der wurdt foarsteld om de finansjieringssystematyk te feroarjen, wêrby't oerheadkosten allinnich oan basistaakuren wurde takend.
De ried erkent de needsaak fan feroaring en de finansjele implikaasjes dêrfan, mar hat soargen oer de grip op de gemeenschappelike regelingen. Der is in prinsipiële kar te meitsjen oer it wol of net útfieren fan net-ferplichte taken troch de FUMO. De ymplemintearring fan de Wet VTH sil liede ta ekstra útjeften, mar biedt ek mooglikheden foar besparingen binnen de gemeentlike organisaasje. De FUMO organisearret foarljochtingsbyienkomsten om de raden te ynformearjen oer de ûntwikkelingen.
-
10 - Raadsvoorstel - Zienswijzen kaderbrief 2019-2023, ontwerpbegroting 2019 en de begrotingswijziging 2018 FUMO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijzen kaderbrief 2019-2023, ontwerpbegroting 2019 en de begrotingswijziging 2018 van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)." Het document vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de financiële documenten van FUMO en een zienswijze vast te stellen. De FUMO, een regionale uitvoeringsdienst, heeft een begrotingsuitbreiding nodig om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren. De voorgestelde wijzigingen in de financieringssystematiek en de implementatie van de Wet VTH zullen leiden tot hogere kosten voor de gemeente. Het college stelt voor om de financiële gevolgen in de gemeentelijke begroting te verwerken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de noodzaak van de begrotingsuitbreiding. Er is echter beperkte informatie over de specifieke impact van de Wet VTH en hoe deze in de toekomst zal worden aangepakt.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de documenten en een zienswijze vaststellen. Daarnaast moet de raad de financiële gevolgen van de FUMO-begroting verwerken in de gemeentelijke begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde begrotingsuitbreiding en financieringssystematiek van de FUMO steunt. Er moet ook worden overwogen of de gemeente plustaken bij de FUMO wil blijven onderbrengen of deze elders wil uitbesteden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de financiële impact van de Wet VTH is nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de documenten, de zienswijze vast te stellen en de financiële gevolgen in de gemeentelijke begroting te verwerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de FUMO regionale voorlichtingsbijeenkomsten organiseert om de raden te informeren, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een voorgestelde begrotingswijziging van €1.299.000 voor 2018 en een structurele verhoging voor 2019. De dekking wordt gezocht in de bestaande verdeelsleutel en door aanpassingen in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Ontwerpbegroting 2019 Kaderbrief 2019-2023 Begrotingswijziging 2018 Ontwikkelagenda 2.0 Wet VTH Basistaken Plustaken Financieringssystematiek WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
K.h. Antuma (wethouder)
Toos van der Vaart - CU
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 11 Begrotingswijzigingen
Gemeenteraad Achtkarspelen keurt begrotingswijzigingen goed ondanks kritiek
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met een reeks begrotingswijzigingen, waaronder een extra dividend van de BNG en financiering voor het werkgelegenheidsproject 'Opnieuw'. Het debat over deze wijzigingen verliep echter niet zonder kritiek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 april 2018 werd besloten om verschillende begrotingswijzigingen door te voeren. Deze omvatten onder andere een extra dividend van € 121.908 van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en een structurele bijdrage van € 13.000 voor de jeugdsportsubsidie. Daarnaast werd € 100.000 beschikbaar gesteld voor het werkgelegenheidsproject 'Opnieuw', gefinancierd uit de BUIG-middelen. Ook werd een jaarlijkse borgstellingvergoeding van € 21.000 van de SWA structureel opgenomen in de begroting.Het debat over deze wijzigingen was levendig en soms kritisch. Raadslid Nicolai uitte zijn ongenoegen over de manier waarop het project 'Opnieuw' in de begrotingswijziging was opgenomen. "Ik vind dit een rare manier van doen," zei hij. "Dit is niet de zorgvuldige manier waarop we de raad in positie moeten brengen."
Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie was positiever gestemd en sprak haar steun uit voor het project 'Opnieuw'. "Het klinkt heel goed, want circulair, duurzaam en het kan vast werk opleveren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt," aldus Van der Vaart.
De PVV, vertegenwoordigd door de heer Graansma, toonde zich sceptisch over de investering van € 100.000 in het project. "Ik heb sterke twijfels over hoe dit project zal uitpakken," zei hij. "Ik vind dat een beetje de omgekeerde wereld."
Wethouder Sociale Zaken erkende dat de procedurele aanpak te wensen overliet en gaf toe dat er een koninklijke weg was geweest om eerst inhoudelijk te debatteren voordat de begrotingswijziging werd voorgesteld. "U had gelijk," gaf hij toe aan Nicolai.
Ondanks de kritiek stemde de meerderheid van de raad in met de voorgestelde wijzigingen. De stemming verliep met een duidelijke meerderheid voor het voorstel, hoewel de discussie over de aanpak en uitvoering van projecten zoals 'Opnieuw' nog niet ten einde lijkt.
Samenvatting
Op 19 april 2018 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om verschillende begrotingswijzigingen door te voeren. Deze wijzigingen omvatten het toevoegen van een extra dividend van € 121.908 van de BNG aan het begrotingssaldo, het structureel beschikbaar stellen van € 13.000 voor de jeugdsportsubsidie om het wegvallen van de bijdrage van de SWA op te vangen, en het beschikbaar stellen van € 100.000 voor het werkgelegenheidsproject 'Opnieuw', gefinancierd uit de BUIG-middelen. Daarnaast wordt een jaarlijkse borgstellingvergoeding van € 21.000 van de SWA structureel opgenomen in de begroting. Deze wijzigingen zijn goedgekeurd tijdens de openbare raadsvergadering.
Gemeenteried Achtkarspelen keurt begrotingswizigingen goed ûndanks kritiek.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei in rige begrotingswizigingen, wêrûnder in ekstra dividint fan de BNG en finansiering foar it wurkgelegenheidsprojekt 'Opnij'. It debat oer dizze wizigingen ferrûn lykwols net sûnder krityk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 19 april 2018 waard besletten om ferskillende begrotingswizigingen troch te fieren. Dizze behelsden ûnder oaren in ekstra dividint fan € 121.908 fan de Bank Nederlânske Gemeenten (BNG) en in strukturele bydrage fan € 13.000 foar de jeugdsportsubsydzje. Dêrneist waard € 100.000 beskikber steld foar it wurkgelegenheidsprojekt 'Opnij', finansjeel stipe út de BUIG-middels. Ek waard in jierlikse borgstellingsfergoeding fan € 21.000 fan de SWA struktureel opnommen yn de begroting.It debat oer dizze wizigingen wie libbenich en soms kritysk. Riedslid Nicolai útte syn ûnfoldwaan oer de manier wêrop it projekt 'Opnij' yn de begrotingswiziging opnommen wie. "Ik fyn dit in rare manier fan dwaan," sa sei er. "Dit is net de soarchfâldige manier wêrop't wy de ried yn posysje bringe moatte."
Frou Van der Vaart fan de ChristenUnie wie posityver en stipe it projekt 'Opnij'. "It klinkt hiel goed, want sirkulêr, duorsum en it kin fêst wurk opleverje foar minsken mei in ôfstân ta de arbeidsmerk," sa sei Van der Vaart.
De PVV, fertsjintwurdige troch de hear Graansma, toande har skeptysk oer de ynfestearring fan € 100.000 yn it projekt. "Ik ha sterk twifels oer hoe't dit projekt útpakke sil," sa sei er. "Ik fyn dat in bytsje de omkearde wrâld."
Wethâlder Sociale Saken erkende dat de prosedurele oanpak te winskjen oerliet en joech ta dat der in keninglike wei west hie om earst ynhâldlik te debattearjen foardat de begrotingswiziging foarsteld waard. "Jo hienen gelyk," joech er ta oan Nicolai.
Nettsjinsteande de krityk stimde de mearderheid fan de ried yn mei de foarstelde wizigingen. De stimming ferrûn mei in dúdlike mearderheid foar it foarstel, alhoewol't de diskusje oer de oanpak en útfiering fan projekten lykas 'Opnij' noch net einlik liket te wêzen.
Samenvatting
Op 19 april 2018 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten ferskillende begrotingswizigingen troch te foeren. Dizze wizigingen behelje it tafoegjen fan in ekstra dividint fan € 121.908 fan de BNG oan it begrotingssaldo, it struktureel beskikber stellen fan € 13.000 foar de jeugsportsubsydzje om it fuortfallen fan de bydrage fan de SWA op te fangen, en it beskikber stellen fan € 100.000 foar it wurkgelegenheidsprojekt 'Opnij', finansierd út de BUIG-middels. Dêrneist wurdt in jierlikse borgstellingsfergoeding fan € 21.000 fan de SWA struktureel opnommen yn de begroting. Dizze wizigingen binne goedkard tiidens de iepenbiere riedsfergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen 2018
Samenvatting: Het voorstel betreft diverse begrotingswijzigingen voor de gemeente Achtkarspelen in 2018. Het omvat het toevoegen van een extra dividend van € 121.908 van de BNG aan het begrotingssaldo, het structureel beschikbaar stellen van € 13.000 voor de jeugdsportsubsidie, en het toewijzen van € 100.000 voor het werkgelegenheidsproject ‘Opnieuw’, gefinancierd uit de BUIG-middelen. Daarnaast wordt een jaarlijkse vergoeding van € 21.000 van de SWA opgenomen in de begroting. Deze wijzigingen zijn nodig om financiële tekorten op te vangen en nieuwe projecten te financieren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en toelichtingen per programma. Echter, meer gedetailleerde informatie over het werkgelegenheidsproject ‘Opnieuw’ ontbreekt in de samenvatting en zou nuttig zijn voor een vollediger beeld.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren. Dit omvat het beoordelen van de financiële implicaties en het maken van keuzes over de toewijzing van middelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals het continueren van de jeugdsportsubsidie en het financieren van het project ‘Opnieuw’. Dit vereist een afweging tussen verschillende beleidsdoelen en beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële cijfers en doelen. Echter, de specificiteit en meetbaarheid van het project ‘Opnieuw’ zijn niet duidelijk uit de samenvatting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de projectdoelen zouden helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, inclusief de financiële toewijzingen voor de jeugdsportsubsidie en het project ‘Opnieuw’.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de BNG, die investeert in duurzame energieprojecten. Echter, het voorstel zelf richt zich niet expliciet op duurzaamheid als een kernonderwerp.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een toename van het begrotingssaldo door het extra dividend en de toewijzing van middelen voor de jeugdsportsubsidie en het project ‘Opnieuw’. De dekking voor het project ‘Opnieuw’ komt uit de algemene reserve, wat een onttrekking van € 100.000 inhoudt. De begrotingswijziging is niet budgettair neutraal en vereist extra financiële middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Dividend BNG Jeugdsportsubsidie Project ‘Opnieuw’ BUIG middelen SWA vergoeding Duurzaamheidsfonds Exportkredietgarantieregeling Algemene reserve SolvabiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Toos van der Vaart - CU
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
T. Nicolai
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
Jeffrey Graansma - PVV
J. Stellinga (wethouder)
Jeffrey Graansma - PVV
J. Stellinga (wethouder)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
02:13:46 - 02:15:44 - 02:19:15 - 02:20:14 - 02:20:50 - 02:23:52 - 02:25:14 - 02:26:09 - 02:26:34 - 02:26:39 - 02:27:02 - 02:27:43 - 02:28:02 - 02:30:37 - 02:30:58 - 02:31:20 - 02:33:55 - 02:35:10 - 02:35:34 - 02:36:57 - 02:37:44 - 02:38:39 - 02:40:27 - 02:43:35 - 02:45:03 - 02:46:10
Toos van der Vaart - CU
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 12 Alternatieve locatie biovergister
Kootstertille in de ban van biovergister: Gemeenteraad worstelt met duivels dilemma
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om een krediet van € 260.959,- beschikbaar te stellen voor de verplaatsing van een biovergister in Kootstertille. Dit besluit volgt op bezwaren van dorpsbewoners tegen de oorspronkelijke locatie. De verplaatsing brengt extra kosten met zich mee, maar de gemeente hoopt deze te dekken uit toekomstige winst van de grondexploitatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering werd het voorstel om de biovergister te verplaatsen van Westkern 6 naar Westkern 10 besproken. De ondernemer, UES B.V., heeft een optie op de nieuwe locatie en zal de vergunningsprocedure voor zowel de biovergister als een biomassacentrale starten. De discussie in de raad was fel en emotioneel, met veel aandacht voor de zorgen van de dorpsbewoners."De bewoners van Kootstertille hebben met ruim 1300 handtekeningen duidelijk gemaakt dat er geen vergister op het industrieterrein Westkern mag komen," benadrukte een van de insprekers. De actiegroep Bionee heeft zich fel verzet tegen de komst van de vergister en roept op tot juridische stappen om de bouw te voorkomen.
De gemeenteraad stond voor een duivels dilemma. Enerzijds is er de druk van de ondernemer en de financiële consequenties van het niet verplaatsen van de vergister. Anderzijds zijn er de zorgen van de bewoners over de impact op hun leefomgeving. "Het is een keuze tussen twee kwaden," aldus een raadslid.
Tijdens het debat werd ook de juridische houdbaarheid van de vergunningen ter discussie gesteld. "De vergunningverlening is op essentiële onderdelen onvolledig," stelde een raadslid. Er werd opgeroepen tot een herziening door de provincie, mede omdat de wettelijke normen voor dergelijke installaties in de afgelopen tien jaar zijn gewijzigd.
De wethouder benadrukte dat de gemeente in een moeilijke positie verkeert. "De middelen om de biovergister tegen te houden zijn schaars," gaf hij toe. "De gemeente kan de verkoop verhinderen, maar riskeert daarmee een kostbare en waarschijnlijk kansloze rechtsgang."
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad tegen het voorstel, waarmee de toekomst van de biovergister in Kootstertille opnieuw onzeker is. De discussie zal ongetwijfeld een vervolg krijgen, terwijl de bewoners van Kootstertille blijven hopen op een oplossing die hun zorgen serieus neemt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 19 april 2018 besloten om een krediet van € 260.959,- beschikbaar te stellen voor de verplaatsing van een biovergister van Westkern 6 naar Westkern 10 in Kootstertille. Dit besluit is genomen om tegemoet te komen aan de bezwaren van de dorpsbewoners tegen de oorspronkelijke locatie. De verplaatsing brengt extra kosten met zich mee, waaronder inkomstenderving door vertraging, kosten voor een nieuwe omgevingsvergunning en het verplaatsen van een zanddepot. De ondernemer, UES B.V., heeft een optie op de nieuwe locatie en zal de vergunningsprocedure voor zowel de biovergister als een biomassacentrale starten. De gemeente dekt de kosten uit de toekomstige winst van de grondexploitatie. Als de verplaatsing niet doorgaat, zal de biovergister op de oorspronkelijke locatie worden gerealiseerd.
Kootstertille yn 'e bân fan biofergister: Gemeenteried strúnt mei duvelske dilemma.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om in kredyt fan € 260.959,- beskikber te stellen foar de ferpleatsing fan in biofergister yn Kootstertille. Dit beslút folget op bezwieren fan doarpsbewenners tsjin de oarspronklike lokaasje. De ferpleatsing bringt ekstra kosten mei, mar de gemeente hopet dizze te dekken út takomstige winst fan de grûnexploitaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitten riedsfergadering waard it foarstel om de biofergister te ferpleatsen fan Westkern 6 nei Westkern 10 besprutsen. De ûndernimmer, UES B.V., hat in opsje op de nije lokaasje en sil de fergunningsproseduere foar sawol de biofergister as in biomassasintrale starte. De diskusje yn de ried wie fel en emoasjoneel, mei in soad omtinken foar de soargen fan de doarpsbewenners."De bewenners fan Kootstertille hawwe mei mear as 1300 hantekeningen dúdlik makke dat der gjin ferjitter op it yndustryterrein Westkern komme mei," benadrukke ien fan de ynsprekkers. De aksjegroep Bionee hat har fel ferset tsjin de komst fan de ferjitter en ropt op ta juridyske stappen om de bou te foarkommen.
De gemeenteried stie foar in duvels dilemma. Oan de iene kant is der de druk fan de ûndernimmer en de finansjele gefolgen fan it net ferpleatsen fan de ferjitter. Oan de oare kant binne der de soargen fan de bewenners oer de ynfloed op har leefomjouwing. "It is in kar tusken twa kweaden," sa sei in riedslid.
Tidens it debat waard ek de juridyske hâldberens fan de fergunningen oan 'e oarder steld. "De fergunningferliening is op essinsjele ûnderdielen ûnfolledich," stelde in riedslid. Der waard oproppen ta in herbesjoch troch de provinsje, benammen om't de wetlike normen foar sokke ynstallaasjes yn de ôfrûne tsien jier feroare binne.
De wethâlder benadrukte dat de gemeente yn in dreech posysje ferkeart. "De middels om de biofergister tsjin te hâlden binne skjin," joech er ta. "De gemeente kin de ferkeap tsjinhâlde, mar rint dêrmei it gefaar fan in djoere en waarskynlik kânsleaze rjochtsaak."
Uteinlik stimde de mearderheid fan de ried tsjin it foarstel, wêrmei de takomst fan de biofergister yn Kootstertille opnij ûnseker is. De diskusje sil ûngetwifelde in ferfolch krije, wylst de bewenners fan Kootstertille hoopje op in oplossing dy't har soargen serieus nimt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 19 april 2018 besletten om in kredyt fan € 260.959,- beskikber te stellen foar de ferpleatsing fan in biofergister fan Westkern 6 nei Westkern 10 yn Kootstertille. Dit beslút is nommen om te foldwaan oan de bezwaren fan de doarpsbewenners tsjin de oarspronklike lokaasje. De ferpleatsing bringt ekstra kosten mei, lykas ynkomstenderving troch fertraging, kosten foar in nije omjouwingsfergunning en it ferpleatsen fan in sândeput. De ûndernimmer, UES B.V., hat in opsje op de nije lokaasje en sil de fergunningsproseduere foar sawol de biofergister as in biomassasintrale starte. De gemeente dekt de kosten út de takomstige winst fan de grûnexploitaasje. As de ferpleatsing net trochgiet, sil de biofergister op de oarspronklike lokaasje realisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Alternatieve locatie biovergister
Samenvatting: Het voorstel betreft de verplaatsing van een biovergister van Westkern 6 naar Westkern 10 in Kootstertille. De gemeenteraad moet kiezen tussen twee opties: A) de verkoop van Westkern 6 afhandelen zonder verdere inspanningen voor verplaatsing, of B) de ondernemer financieel ondersteunen bij de verplaatsing naar Westkern 10 en de intentie uitspreken om een zonnepark van 15 ha te realiseren. De verplaatsing naar Westkern 10 zou de onrust in het dorp verminderen en de biovergister verder van het dorp plaatsen. De financiële compensatie voor de ondernemer bedraagt € 260.959.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke opties en financiële implicaties. Het biedt een gedetailleerde achtergrond en beschrijft de gevolgen van beide alternatieven. Echter, de participatie van de lokale gemeenschap en de duurzaamheidseffecten worden niet diepgaand besproken.
Rol van de raad
De raad moet een keuze maken tussen de twee voorgestelde alternatieven en daarmee richting geven aan de toekomst van de biovergister en de mogelijke ontwikkeling van een zonnepark.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het faciliteren van de verplaatsing van de biovergister naar een locatie verder van het dorp (optie B) of het handhaven van de huidige situatie (optie A). Dit omvat ook de keuze om al dan niet te investeren in duurzame energieoplossingen zoals een zonnepark.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie van de zonneparkontwikkeling. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking en de impact op de gemeenschap kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze kiezen voor alternatief A of B, waarbij B extra financiële en procedurele inspanningen van de gemeente vraagt.
Participatie
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van de lokale gemeenschap, behalve dat er gesprekken zijn gevoerd zonder druk van buitenaf. Er is geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral in optie B, waar de ontwikkeling van een zonnepark wordt genoemd. Dit sluit aan bij de Friese energiestrategie en kan bijdragen aan de duurzame energievoorziening.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een eenmalige bijdrage van € 260.959 voor de verplaatsing. Dit bedrag wordt gedekt door toekomstige winstneming uit de grondexploitatie. Bij verplaatsing naar Westkern 10 vervalt de verkoop van Westkern 6, wat een gemiste inkomstenpost van € 778.200 betekent.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Westkern 6 Westkern 10 UES B.V. Zonnepark Verplaatsing Omgevingsvergunning Compensatie Kootstertille Provinciale zonnebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Alternatieve locatie biovergister
Samenvatting: Het voorstel betreft de verplaatsing van een biovergister van Westkern 6 naar Westkern 10 in Kootstertille. De verplaatsing is ingegeven door lokale weerstand tegen de oorspronkelijke locatie. De ondernemer, UES B.V., heeft een optie op Westkern 10, maar vraagt compensatie voor de extra kosten die de verplaatsing met zich meebrengt, waaronder inkomstenderving en kosten voor nieuwe vergunningen. De gemeenteraad wordt gevraagd een krediet van € 260.959,- beschikbaar te stellen om deze kosten te dekken, met als dekking toekomstige winst uit grondexploitatie. De verplaatsing moet zorgen voor minder onrust in de gemeenschap en een actuele vergunningsprocedure.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide achtergrond, financiële overwegingen, en de gevolgen van de verplaatsing. Echter, er is weinig informatie over de participatie van de lokale gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om kredieten beschikbaar te stellen en moet beslissen over de financiële compensatie voor de verplaatsing van de biovergister.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de financiële compensatie voor de verplaatsing of het risico accepteren dat de biovergister op de oorspronkelijke locatie blijft, wat mogelijk tot meer lokale weerstand leidt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie van de participatie van de gemeenschap. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële ramingen zijn indicatief en niet gespecificeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van € 260.959,- beschikbaar te stellen voor de verplaatsing van de biovergister.
Participatie
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van de lokale gemeenschap, behalve dat er weerstand is tegen de oorspronkelijke locatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de biovergister en de mogelijke biomassacentrale bijdragen aan de hernieuwbare energieopwekking, wat aansluit bij de Friese energiestrategie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een krediet van € 260.959,- voor de verplaatsing, gedekt door toekomstige winst uit grondexploitatie. De gemeente loopt de koopsom van € 778.200,- mis als Westkern 6 niet wordt verkocht, maar kan de grond opnieuw aanbieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Westkern 6 Westkern 10 UES B.V. Compensatiekosten Omgevingsvergunning Biomassacentrale Kootstertille SDE+ subsidie GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Alternatieve locatie biovergister - Juridyske toetsing". De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de door de provincie verstrekte vergunningen voor een biovergister juridisch te toetsen. Dit verzoek komt voort uit zorgen over de locatie en de impact van de biovergister op de omgeving. De motie is ingediend door de FNP-Achtkarspelen, vertegenwoordigd door de heer S.D. van der Meer, maar is uiteindelijk ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het verzoek om een juridische toetsing van de vergunningen. Er ontbreekt echter gedetailleerde informatie over de redenen voor de juridische toetsing en de mogelijke gevolgen van de uitkomst.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om actie te ondernemen, in dit geval om een juridische toetsing uit te voeren. De raad moet ook beslissen of ze de motie steunen of niet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de juridische toetsing van de vergunningen noodzakelijk achten. Dit kan afhangen van politieke standpunten over milieu, lokale economie en de belangen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk verzoek doet. Echter, het is niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de juridische toetsing uit te voeren. Aangezien de motie is ingetrokken, is er geen direct besluit nodig.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien biovergisters een rol spelen in duurzame energieproductie. De motie zelf gaat echter niet specifiek in op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen informatie over de financiële gevolgen van de juridische toetsing of hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Juridyske toetsing Fergunningen Provinsje Kolleezje Gearkomste Wurklistpunt Underwerp FNP-Achtkarspelen Hr. S.D. van der MeerVerfijning van de zoekopdracht:
-
12 - Motie VVD inzake benadrukken controle en handhaving biovergister - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Alternatieve locatie biovergister - benadrukken controle en handhaving biovergister
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Achtkarspelen op om een openbaar meldpunt in te stellen voor klachten over de biovergister op de Westkern in Kootstertille. Dit meldpunt moet het bevoegde gezag in staat stellen om effectief te controleren en handhaven bij overlast. De motie benadrukt dat omwonenden overlast verwachten en dat een gebiedscommissie, zoals voorgesteld door de PvdA, geen bevoegdheden heeft om effectief op te treden. Door klachten openbaar te maken, worden inwoners betrokken bij het proces en kunnen zij de resultaten van de klachtenafhandeling volgen. De motie is aangenomen met 15 stemmen voor en 6 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijk doel en actiepunt bevat: het instellen van een meldpunt. Echter, het mist specifieke details over hoe het meldpunt zal functioneren, welke middelen beschikbaar worden gesteld voor handhaving, en hoe de resultaten van de klachtenafhandeling precies openbaar worden gemaakt.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het college aan te sporen tot actie door middel van deze motie. De raad heeft de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en ervoor te zorgen dat het college de voorgestelde maatregelen implementeert.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij prioriteit geven aan de zorgen van de omwonenden en de controle en handhaving van de biovergister. Er moet ook worden overwogen hoe transparant en toegankelijk het meldpunt en de klachtenafhandeling zullen zijn.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor wat als "effectieve" controle en handhaving wordt beschouwd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de uitvoering kan variëren afhankelijk van de middelen en prioriteiten van het college.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het college willen opdragen om het voorgestelde meldpunt in te stellen en de bijbehorende controle- en handhavingsmaatregelen te implementeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door omwonenden te betrekken bij het proces via een openbaar meldpunt. Dit stelt hen in staat om klachten in te dienen en de resultaten van de afhandeling te volgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van deze motie, hoewel de werking van een biovergister in bredere zin wel met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het instellen van een meldpunt en de bijbehorende handhaving kunnen extra kosten met zich meebrengen, waarvoor mogelijk budget moet worden vrijgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Overlast Controle Handhaving Openbaar meldpunt Westkern Kootstertille Omwonenden Bevoegd gezag Vergistingsinstallatie Informatie beschikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
F.j. Hoekstra
M.c. Buising
F.j. Hoekstra
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
T. Nicolai
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.y. Talma
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.y. Talma
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.j. Hoekstra
M.y. Talma
F.j. Hoekstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.y. Talma
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
Ij. Van Kammen
K.h. Antuma (wethouder)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
T. Nicolai
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jeffrey Graansma - PVV
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Van Hoppe (raadsgriffier)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Van Hoppe (raadsgriffier)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sake van der Meer - FNP
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
00:13:58 - 00:19:40 - 00:29:26 - 00:29:37 - 00:31:39 - 00:32:04 - 00:32:16 - 00:32:37 - 00:33:04 - 00:33:37 - 00:34:09 - 00:34:46 - 00:34:58 - 00:35:16 - 00:36:04 - 00:38:42 - 00:40:10 - 00:41:44 - 00:46:40 - 00:47:38 - 00:48:49 - 00:50:32 - 00:51:27 - 00:52:08 - 00:52:45 - 00:52:47 - 00:53:55 - 00:54:59 - 00:55:10 - 00:55:56 - 00:56:18 - 00:57:23 - 00:57:35 - 00:57:52 - 00:58:59 - 01:10:18 - 01:11:11 - 01:13:25 - 01:14:32 - 01:14:50 - 01:15:21 - 01:15:59 - 01:16:23 - 01:19:47 - 01:21:33 - 01:22:33 - 01:22:55 - 01:27:55 - 01:28:36 - 01:28:45 - 01:29:26 - 01:29:40 - 01:30:37 - 01:31:11 - 01:31:21 - 01:33:09 - 01:40:30 - 01:42:18 - 01:43:21 - 01:43:27