17-05-2023 Controlecommissie
Agendapunt 1 Opening, mededelingen
Agendapunt 3 Vaststelling verslag 6 april 2023
Agendapunt 5 Ingekomen stukken
Agendapunt 6 Rondvraag
Agendapunt 7 Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptjaarstukken 2022 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit besluit volgt op een voorstel van het college van burgemeester en wethouders, dat op 11 april 2023 werd gepresenteerd. De jaarstukken, die de financiële verantwoording van de werkmaatschappij weergeven, zijn eerder besproken in de controlecommissie op 17 mei 2023. De bijdragen van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel aan de werkmaatschappij zijn respectievelijk € 20.607.000 en € 21.461.000 op rekeningbasis, wat hoger is dan de gewijzigde begroting. Het niet tijdig indienen van de jaarstukken kan gevolgen hebben voor het toezicht door de provincie. De conceptjaarstukken zijn integraal opgesteld en worden in beide gemeenten besproken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten gjin beskôging yn te tsjinjen op de konseptjierstikken 2022 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dit beslút folget op in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, dat op 11 april 2023 presintearre waard. De jierstikken, dy't de finansjele ferantwurding fan de wurkmaatskippij werjouwe, binne earder besprutsen yn de kontrôlekommisje op 17 maaie 2023. De bydragen fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel oan de wurkmaatskippij binne respektivelik € 20.607.000 en € 21.461.000 op rekkenbasis, wat heger is as de feroare begroting. It net tiidich yntsjinjen fan de jierstikken kin gefolgen hawwe foar it tafersjocht troch de provinsje. De konseptjierstikken binne yntegraal opsteld en wurde yn beide gemeenten besprutsen.
-
07 - Raadsvoorstel - Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptjaarrekening 2022 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel betreft de conceptjaarstukken van de WM8KTD voor 2022, waarin de financiële verantwoording van de werkmaatschappij wordt gepresenteerd. De gemeenteraad en het college krijgen de mogelijkheid om een zienswijze te geven op deze stukken. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, zodat de jaarstukken tijdig kunnen worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de WM8KTD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante financiële informatie en de procedurele context biedt. Het bevat ook de benodigde bijlagen voor verdere toelichting.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de conceptjaarstukken. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de jaarstukken. Dit kan invloed hebben op de controle en het toezicht op de werkmaatschappij.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een hogere bijdrage aan de werkmaatschappij dan begroot. De dekking komt vanuit de bijdragen van de deelnemende gemeenten. Verdere details zijn te vinden in de jaarstukken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptjaarstukken 2022 Werkmaatschappij 8KTD Zienswijze Financiële verantwoording Gemeenschappelijke Regeling Provinciaal toezicht Bijdragen gemeenten Samenwerkingsorganisatie Integrale opstelling Tijdige vaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 25 mei 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2024-2027 van de Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Deze werkmaatschappij voert taken uit voor beide gemeenten, met uitzondering van de afdelingen Beheer. De begroting wordt gefinancierd door bijdragen van beide gemeenten, respectievelijk € 21.165.000 en € 21.193.000. Het Algemeen Bestuur van de WM8KTD zal de definitieve begroting vaststellen op 20 juni 2023, waarbij eventuele zienswijzen worden meegenomen. De begroting moet uiterlijk 15 juli 2023 naar de provincie Fryslân worden gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 25 maaie 2023 besletten gjin beskôging yn te tsjinjen op de konseptbegroting 2024-2027 fan de Wurkmaatskippij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD). Dizze wurkmaatskippij ferset taken út foar beide gemeenten, mei útsûndering fan de ôfdielingen Behear. De begroting wurdt finansierd troch bydragen fan beide gemeenten, respektivelik € 21.165.000 en € 21.193.000. It Algemiene Bestjoer fan de WM8KTD sil de definityf begroting fêststelle op 20 juny 2023, wêrby eventuele beskôgingen meinaam wurde. De begroting moat uiterlik 15 july 2023 nei de provinsje Fryslân stjoerd wurde.
-
08 - Raadsvoorstel - Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen-Tytsjerksteradiel (WM8KTD).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel (WM8KTD)." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad en het college van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel de mogelijkheid hebben om een zienswijze te geven op de conceptbegroting van de werkmaatschappij voor de periode 2024-2027. De werkmaatschappij voert taken uit voor beide gemeenten, en de begroting vertaalt deze opdrachten in financiële termen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, zodat het Algemeen Bestuur de begroting kan vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de procedure en de rol van de gemeenteraad beschrijft. Het biedt voldoende informatie over de financiële bijdragen van beide gemeenten en de consequenties van het niet tijdig indienen van de begroting.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Dit kan zowel mondeling tijdens de vergadering als schriftelijk gebeuren.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad een zienswijze wil indienen op de conceptbegroting. Dit kan invloed hebben op de uiteindelijke vaststelling van de begroting door het Algemeen Bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor het indienen van zienswijzen en het vaststellen van de begroting. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van specifieke doelstellingen of uitkomsten, aangezien het enkel gaat om het al dan niet indienen van een zienswijze.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om al dan niet een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2024-2027 van de werkmaatschappij 8KTD.
Participatie:
Er wordt geen specifieke aandacht besteed aan inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. De focus ligt op de interne procedure binnen de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen die de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel bijdragen aan de werkmaatschappij. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de begroting al in overeenstemming is met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2024-2027 Werkmaatschappij 8KTD Tytsjerksteradiel Zienswijze Algemeen Bestuur Begroting Gemeenschappelijke Regeling Bijdragen Provincie Fryslân SamenwerkingsorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Organisatieplan Ruimte
Samenvatting
Het organisatieplan Ruimte van de Werkmaatschappij 8KTD is opgesteld om het cluster Ruimte toekomstbestendig te maken in het licht van de Omgevingswet en andere ontwikkelingen. Het plan, dat voorlopig van aard is, beoogt organisatorische aanpassingen door te voeren per 1 januari 2023, met definitieve keuzes in 2024. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een structurele financiële uitzetting van € 390.757 goed te keuren, te dekken door incidentele middelen voor woningbouwversnelling, verwachte middelen voor de Omgevingswet, en optimalisering van kostentoerekening. Het plan richt zich op professionalisering, strategische versterking, en kleinere teams om de dienstverlening te verbeteren. Het financiële perspectief en de marktomstandigheden kunnen leiden tot bijstellingen van het plan. De raad heeft ingestemd met het voorstel, waarbij de dekking voor 2023 is geregeld en voor 2024 en 2025 deels uit het begrotingsresultaat moet komen. Het plan zal in 2025 integraal worden heroverwogen.
Samenvatting
It organisaasjeplan Romte fan de Wurkmienskip 8KTD is opsteld om it kluster Romte takomstbestindich te meitsjen yn it ljocht fan de Omjouwingswet en oare ûntwikkelingen. It plan, dat foarlopich fan aard is, hat as doel om organisatoaryske oanpassingen troch te fieren foar 1 jannewaris 2023, mei definityf karren yn 2024. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om in strukturele finansjele útsetting fan € 390.757 goed te keuren, te dekken troch inisjële middels foar wenningboufersnelling, ferwachte middels foar de Omjouwingswet, en optimalisearring fan kostentoerekkening. It plan rjochtet him op profesjonalisearring, strategyske fersterking, en lytsere teams om de tsjinstferliening te ferbetterjen. It finansjele perspektyf en de merkferhâldingen kinne liede ta bystellingen fan it plan. De ried hat ynstimd mei it foarstel, dêr't de dekking foar 2023 regeld is en foar 2024 en 2025 diels út it begrotingsresultaat komme moat. It plan sil yn 2025 yntegraal heroerwage wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Organisatieplan Ruimte" van de gemeente Achtkarspelen. Het plan is opgesteld om het cluster Ruimte toekomstbestendig te maken in het kader van de Omgevingswet en andere ontwikkelingen. Het beoogt organisatorische aanpassingen door te voeren per 1 januari 2023, met definitieve keuzes in 2024. Het plan vraagt om een structurele financiële uitzetting van € 390.757, te dekken door diverse middelen, waaronder incidentele middelen voor woningbouw en verwachte middelen voor de Omgevingswet. De gemeenteraad wordt gevraagd om de benodigde middelen beschikbaar te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en uitleg van de organisatorische veranderingen. Het bevat echter enkele onzekerheden, met name rond de verwachte middelen voor de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet beslissen of de benodigde middelen voor het organisatieplan beschikbaar worden gesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, rekening houdend met de onzekerheden in de financiering en de impact op de gemeentelijke begroting.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsgebonden plan. Echter, de onzekerheid over de financiering en de voorlopige aard van het plan maken het minder meetbaar en realistisch.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het DB-besluit en in te stemmen met de financiële uitzetting voor het organisatieplan.
Participatie:
Participatie is intern gericht, met betrokkenheid van medewerkers en adviesorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot een structurele financiële uitzetting van € 390.757. De dekking komt deels uit incidentele middelen en verwachte bijdragen voor de Omgevingswet, met resterende tekorten gedekt uit het begrotingsresultaat. Er zijn onzekerheden over de exacte omvang van de verwachte middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Organisatieplan Ruimte Werkmaatschappij 8KTD Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB) Strategische kwaliteit Harmonisatie Flexwonen Kostentoerekening Fumo Bestuurlijke ambitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Beleidskader risicomanagement
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 22 juni 2023 een beleidskader Risicomanagement vastgesteld. Dit kader is ontwikkeld naar aanleiding van een rekenkameronderzoek uit 2022 en heeft als doel om de gemeente beter te laten sturen op risico's door middel van een Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA). Het beleidskader omvat diverse thema's zoals informatiebeveiliging, juridische zaken en personeelskwesties. Om het kader te implementeren, is een structurele begrotingswijziging van €13.000 per jaar goedgekeurd, evenals een incidentele bijdrage van €13.000 per jaar voor de jaren 2023, 2024 en 2025. Het beleidskader moet de gemeenteraad in staat stellen om kaderstellend en controlerend op te treden op het gebied van risicomanagement. De implementatie van het kader vraagt om extra formatie en een ingroeipad van drie jaar. Na vier jaar zal het beleidskader geëvalueerd en mogelijk geactualiseerd worden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 22 juny 2023 in beliedskader Risikomanemint fêststeld. Dit kader is ûntwikkele nei oanlieding fan in rekkenkeamerûndersyk út 2022 en hat as doel om de gemeente better te stjoeren op rissiko's troch middel fan in Gemeente Brede Risiko Analyse (GBRA). It beliedskader befettet ferskate tema's lykas ynformaasjesikkerheid, juridyske saken en personielsaangelegenheden. Om it kader te ymplemintearjen, is in strukturele begrotingswiziging fan €13.000 per jier goedkard, lykas in ienmalige bydrage fan €13.000 per jier foar de jierren 2023, 2024 en 2025. It beliedskader moat de gemeenteried yn steat stelle om kaderstellend en kontrolearjend op te treden op it gebiet fan risikomanemint. De ymplemintearring fan it kader freget om ekstra formaty en in yngroeipaad fan trije jier. Nei fjouwer jier sil it beliedskader evaluearre en mooglik aktualisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidskader Risicomanagement". Dit beleidskader is ontworpen om de gemeente Achtkarspelen te helpen bij het beter beheren en beheersen van risico's door middel van een Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA). Het richt zich op diverse risico's, waaronder financiële, juridische en informatiebeveiligingsrisico's. Het kader stelt de gemeente in staat om risico's te identificeren, te kwalificeren en hierover te rapporteren aan de raad. Er wordt een ingroeipad van drie jaar voorgesteld om de implementatie te voltooien, met een structurele en incidentele begrotingswijziging om de benodigde formatie te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de voorgestelde aanpak, en de financiële implicaties. Er zijn echter geen specifieke details over hoe de effectiviteit van het risicomanagement gemeten zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten het ambitieniveau vaststellen en goedkeuring geven voor de benodigde financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau van het risicomanagement, de financiële toewijzing voor de implementatie, en de acceptatie van de voorgestelde methodologieën voor risicoanalyse en rapportage.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes en concrete acties voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de resultaten kan beter worden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidskader vast te stellen, de financiële middelen goed te keuren, en kennis te nemen van het beleid op Fraude, Misbruik en Oneigenlijk gebruik.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op interne communicatie en implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele begrotingswijziging van €13.000 per jaar per gemeente en een incidentele wijziging van €13.000 per jaar voor drie jaar. De structurele lasten worden ten laste van het begrotingsresultaat gebracht, en de incidentele lasten worden gedekt door de Algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidskader Risicomanagement Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA) Weerstandsvermogen Risicosessies Fraude, Misbruik en Oneigenlijk gebruik Implementatieperiode Formatie Rekenka- meronderzoek Informatiebeveiliging BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Nota Verbonden Partijen
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft op 22 juni 2023 besloten om de "Nota Verbonden Partijen 2023-2026" vast te stellen. Deze nota biedt een kader voor hoe de gemeente omgaat met verbonden partijen, met als doel meer grip te krijgen en risico's te minimaliseren. De nota is opgesteld naar aanleiding van een rekenkameronderzoek dat wees op het ontbreken van duidelijk beleid op dit gebied. De raad heeft de bevoegdheid om de kaders vast te stellen, terwijl het college verantwoordelijk is voor de uitvoering. De nota benadrukt het belang van samenwerking met andere gemeenten en het naleven van afspraken om effectief risicomanagement te waarborgen. Er zijn geen extra middelen gevraagd voor de uitvoering, maar de raad zal geïnformeerd worden als er problemen ontstaan. De nota moet in 2026 geactualiseerd worden.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat op 22 juny 2023 besletten om de "Nota Ferbûn Partijen 2023-2026" fêst te stellen. Dizze nota biedt in kader foar hoe't de gemeente omgiet mei ferbûn partijen, mei as doel mear grip te krijen en riziko's te minimalisearjen. De nota is opsteld nei oanlieding fan in rekkenskipsûndersyk dat wiisde op it ûntbrekken fan dúdlik belied op dit gebiet. De ried hat de befoegdheid om de kaders fêst te stellen, wylst it kolleezje ferantwurdlik is foar de útfiering. De nota benadrukt it belang fan gearwurking mei oare gemeenten en it neilibjen fan ôfspraken om effektyf rizikomanemint te warberjen. Der binne gjin ekstra middels frege foar de útfiering, mar de ried sil ynformaasje krije as der problemen ûntstean. De nota moat yn 2026 aktualisearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Verbonden Partijen 2023-2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Verbonden Partijen 2023-2026". Het voorstel beoogt een kader te bieden voor de omgang met verbonden partijen door de gemeente Achtkarspelen. Het document legt vast hoe de raad geïnformeerd wordt en welke kaders gehanteerd worden bij het oprichten en uitvoeren van verbonden partijen. Het doel is om meer grip te krijgen op deze partijen en de bijbehorende risico's te minimaliseren. De nota is een reactie op een rekenkameronderzoek dat wees op het ontbreken van een dergelijk beleid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk kader biedt voor de omgang met verbonden partijen. Het bevat zowel beleidskaders voor de raad als uitvoeringskaders voor het college. Er is echter ruimte voor verdere verdieping en aanpassing in de toekomst.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de kaders van de nota vast te stellen. Dit betekent dat de raad verantwoordelijk is voor het goedkeuren van de beleidskaders die in de nota zijn opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau van de nota. Er zijn opties om het ambitieniveau te verlagen of te verhogen, wat invloed heeft op de mate van risico die de gemeente bereid is te accepteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen stelt voor de periode 2023-2026. Er zijn echter geen specifieke meetbare doelen of indicatoren opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota verbonden partijen 2023-2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op interne communicatie binnen de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De nadruk ligt op risicomanagement en efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel gaat ervan uit dat de organisatie efficiënter gaat werken zonder extra formatie. Er worden geen extra financiële middelen gevraagd, maar de raad wordt geïnformeerd als er problemen ontstaan in de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbonden partijen Risicomanagement Beleid Kaders Samenwerking Evaluaties Informatievoorziening Uitvoeringsfase Wetgeving (Wgr/Wbt) CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht: