12-09-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Max De Haan
Jeffrey Graansma - PVV
Max De Haan
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
Max De Haan
Ij. Van Kammen
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Max De Haan
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Presentatie BUIG-projecten
Succesvolle BUIG-projecten bieden nieuwe kansen voor werkzoekenden
Tijdens een informatiesessie op 12 september 2019 in Buitenpost werden de voortgang en resultaten van de BUIG-projecten gepresenteerd. Deze projecten, onderdeel van Programma 6 - Sociaal Domein, zijn gericht op het bieden van werkervaringsplekken en het bevorderen van uitstroom naar duurzame arbeid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De presentatie, verzorgd door Mevr. P.M. Jonker met ondersteuning van Mevr. R. Schievink en Mevr. I. van Tongerlo, gaf een gedetailleerd overzicht van de lopende projecten en hun impact. Een van de hoogtepunten was het project 'Buurtschip', dat niet alleen werkervaring biedt, maar ook persoonlijke successen kent. "Lassen is echt gaaf. Je moet het snappen en niet iedereen kan het," vertelde een deelnemer enthousiast in een getoond filmpje.De BUIG-projecten, gefinancierd uit de gebundelde uitkering in het kader van de Participatiewet, hebben als doel om knelpunten aan te pakken zonder het uitgavenkader extra te belasten. Mevr. Van Tongerlo benadrukte dat de projecten niet alleen financieel rendement opleveren, maar ook aanzienlijke sociale neveneffecten hebben. "Het persoonlijke geluk van mensen is vele malen groter dan alleen het financiële stuk," aldus Van Tongerlo.
Tijdens het debat dat volgde op de presentatie, werden vragen gesteld over de kosten en baten van de projecten. De heer Brinkman vroeg zich af: "Wat kost het ons om een persoon op deze manier aan de slag te krijgen?" Mevr. Van Tongerlo legde uit dat het moeilijk is om een exacte financiële balans op te maken, gezien de vele positieve neveneffecten die niet in cijfers zijn uit te drukken.
De heer Graansma voegde toe dat hij graag een concreet overzicht zou willen zien van de kosten en de daadwerkelijke uitstroom naar werk. "Ik wil de kille rekensom weten," zei hij, verwijzend naar de noodzaak om ook de financiële kant van de projecten te belichten.
Ondanks de kritische vragen was er ook veel lof voor de projecten. "Het buurtschip is een geweldig project," merkte een van de aanwezigen op, wijzend op de positieve impact die dergelijke initiatieven hebben op de gemeenschap.
De bijeenkomst werd afgesloten met een dankwoord aan de betrokkenen en de uitnodiging om meer te leren over de projecten via meegebrachte informatiemateriaal. Het succes van de BUIG-projecten toont aan dat met de juiste ondersteuning en middelen, werkzoekenden nieuwe kansen kunnen krijgen en benutten.
Samenvatting
Op 12 september 2019 vond een informatiesessie plaats over de BUIG-projecten, onderdeel van Programma 6 - Sociaal Domein. De presentatie werd verzorgd door Mevr. P.M. Jonker, met ondersteuning van Mevr. R. Schievink en Mevr. I. van Tongerlo. Het doel was om de huidige stand van zaken van de lopende BUIG-projecten te delen, zoals eerder verzocht door het presidium op 28 maart 2019. De bijeenkomst vond plaats in Buitenpost op 6 september 2019.
Súksesfolle BUIG-prosjekten biede nije kânsen foar wurksikers.
Tidens in ynformaasjesessje op 12 septimber 2019 yn Bûtenpost waarden de foartgong en resultaten fan de BUIG-prosjekten presintearre. Dizze projekten, ûnderdiel fan Programma 6 - Maatskiplik Domein, binne rjochte op it bieden fan wurkûnderfiningsplakken en it befoarderjen fan útstream nei duorsume arbeid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De presintaasje, fersoarge troch Mevr. P.M. Jonker mei stipe fan Mevr. R. Schievink en Mevr. I. van Tongerlo, joech in detaillêre oersjoch fan de rinnende projekten en har ynfloed. Ien fan de hichtepunten wie it projekt 'Buertskip', dat net allinnich wurkûnderfining biedt, mar ek persoanlike suksessen kent. "Lassen is echt gaaf. Je moat it begripe en net eltsenien kin it," fertelde in dielnimmer entûsjast yn in toand filmke.De BUIG-projekten, finansjeel stipe út de bûnle útkearing yn it ramt fan de Dielnamewet, hawwe as doel om knelpunten oan te pakken sûnder it útjouwramt ekstra te belasten. Mevr. Van Tongerlo benadrukte dat de projekten net allinnich finansjeel rendemint opleverje, mar ek betsjuttende sosjale neifekten hawwe. "It persoanlike lok fan minsken is faak grutter as allinnich it finansjele stik," sa sei Van Tongerlo.
Tiidens it debat dat folge op de presintaasje, waarden fragen steld oer de kosten en baten fan de projekten. De hear Brinkman frege him ôf: "Wat kostet it ús om in persoan op dizze wize oan it wurk te krijen?" Mevr. Van Tongerlo lege út dat it dreech is om in eksakte finansjele balâns op te meitsjen, sjoen de ferskate positive neifekten dy't net yn sifers út te drukken binne.
De hear Graansma foegde ta dat er graach in konkreet oersjoch sjen soe fan de kosten en de daadwurlike útstream nei wurk. "Ik wol de kjeld rekensom witte," sa sei er, wizend nei de needsaak om ek it finansjele aspekt fan de projekten te beljochtsjen.
Ûndanks de krityske fragen wie der ek in soad lof foar de projekten. "It buertskip is in geweldich projekt," merkte ien fan de oanwêzigen op, wizend op de posityf ynfloed dy't sokke ynisjativen hawwe op de mienskip.
De gearkomst waard ôfsluten mei in tankwurd oan de belutsenen en de útnûging om mear te learen oer de projekten troch meinaam ynformaasjemateriaal. It sukses fan de BUIG-projekten toant oan dat mei de goede stipe en middels, wurksikers nije kânsen krije en benutte kinne.
Samenvatting
Op 12 septimber 2019 wie in ynformaasjesessje oer de BUIG-prosjekten, ûnderdiel fan Programma 6 - Maatskiplik Domein. De presintaasje waard fersoarge troch Mevr. P.M. Jonker, mei stipe fan Mevr. R. Schievink en Mevr. I. van Tongerlo. It doel wie om de hjoeddeistige stân fan saken fan de rinnende BUIG-prosjekten te dielen, sa't earder frege troch it presidium op 28 maart 2019. De gearkomst fûn plak yn Bûtenpost op 6 septimber 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Presentatie BUIG-projecten". Het betreft een informerend stuk waarin de raad wordt bijgepraat over de huidige stand van zaken van de lopende BUIG-projecten. BUIG staat voor Besluit Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten, en de projecten zijn gericht op het beheer en de uitvoering van uitkeringen binnen het sociaal domein. De presentatie is bedoeld om de raad inzicht te geven in de voortgang, uitdagingen en resultaten van deze projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een informerend stuk. Het biedt een overzicht van de presentatie die de raad zal ontvangen, maar bevat geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de BUIG-projecten zelf.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk informerend. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de presentatie en de huidige stand van zaken van de BUIG-projecten. Er worden geen directe beslissingen of acties van de raad verwacht op basis van dit voorstel.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die direct uit dit voorstel voortkomen, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de informatie uit de presentatie kan toekomstige beleidsbeslissingen beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het enkel een informerende presentatie betreft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen formeel besluit te nemen. Het voorstel vraagt enkel om kennisname van de presentatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het is puur gericht op het informeren van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp binnen dit voorstel. Het richt zich specifiek op de uitvoering van sociale uitkeringen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is een informerend stuk zonder financiële implicaties op dit moment.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUIG-projecten Presentatie Sociaal Domein Informerend Programma 6 Portefúljehâlder Mevr. P.M. Jonker Mevr. R. Schievink Mevr. I. van Tongerlo PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
Jacob Zwaagstra - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Ij. Van Kammen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
T. Nicolai -
Ij. Van Kammen -
Agendapunt 1.a Collegebesluit inzake Reaskuorre te Augustinusga
Uitbreiding stallen in Augustinusga zorgt voor verhitte discussie
Tijdens een informatiesessie op 12 september 2019 werd een voorstel besproken voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor de uitbreiding van twee stallen in Augustinusga. Het debat, dat onderdeel was van Programma 8 over volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, leidde tot een reeks vragen van de FNP over brandveiligheid en stikstofuitstoot.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de sessie werden er door de FNP kritische vragen gesteld over de brandveiligheid en de stikstofuitstoot van de geplande uitbreiding. Klaas Lanting, casemanager vergunningen, benadrukte dat de brandveiligheid al was getoetst en goedgekeurd. "De vergunning voldoet aan het bouwbesluit en de brandveiligheid is ambtelijk getoetst en akkoord bevonden," verklaarde Lanting.De discussie verschoof vervolgens naar de stikstofuitstoot, een gevoelig onderwerp in de huidige politieke context. De heer Vegeling van de FNP vroeg zich af of de vergunning in lijn was met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Lanting legde uit dat de vergunning was getoetst op ammoniak- en stikstofuitstoot, en dat er geen PAS-activiteit beoordeeld hoefde te worden. "De vergunning is getoetst op basis van het aantal dieren en voldoet aan de eisen," aldus Lanting.
Een ander punt van discussie was de wijziging van het bestemmingsplan. De heer Van der Meer merkte op dat er een duidelijke wijziging was in de bestemming, wat volgens hem relevant was in het kader van de PAS. Lanting verduidelijkte dat het bestemmingsplan mogelijkheden biedt voor binnenplanse afwijkingen, waarvoor het college bevoegd is om te besluiten.
De FNP had ook vragen over de toegang en inrit van de stallen. Lanting gaf aan dat deze vraag beter door de ondernemer zelf beantwoord kon worden, maar dat de veiligheidseisen in acht waren genomen.
Het debat werd afgesloten met de suggestie om de vragen verder te behandelen in een raadsvergadering. "Het gaat om technische vragen, en ik stel voor dat we deze verder behandelen in de raadsvergadering," concludeerde Lanting.
Het voorstel voor de uitbreiding van de stallen in Augustinusga blijft een onderwerp van discussie, waarbij zowel technische als politieke aspecten een rol spelen. De komende raadsvergadering zal mogelijk meer duidelijkheid bieden over de voortgang van dit project.
Samenvatting
Op 12 september 2019 wordt tijdens een informatiesessie een agendapunt besproken over het verlenen van een omgevingsvergunning voor het uitbreiden van twee bestaande stallen in Augustinusga. Dit valt onder Programma 8, dat zich richt op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Mevrouw P.M. Jonker is de portefeuillehouder en de heer K. Lanting is de ambtenaar die hierbij betrokken is. De FNP heeft inhoudelijke en procedurele vragen over dit collegebesluit.
Utwreiding fan stâllen yn Augustinusga soarget foar ferhitte diskusje.
Tidens in ynformaasjesessje op 12 septimber 2019 waard in foarstel besprutsen foar it ferlienen fan in omjouwingsfergunning foar de útwreiding fan twa stâllen yn Augustinusga. It debat, dat ûnderdiel wie fan Programma 8 oer folkshûsfeesting en romtelike ynrjochting, liede ta in rige fragen fan de FNP oer brânfeiligens en stikstofútstjit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de sessje waarden der troch de FNP krityske fragen steld oer de brânfeiligens en de stikstofútstjit fan de plande útwreiding. Klaas Lanting, kasemanager fergunningen, benadrukte dat de brânfeiligens al toetst en goedkard wie. "De fergunning foldocht oan it boubeslút en de brânfeiligens is ambtelik toetst en akkoart befûn," ferklearre Lanting.De diskusje ferskood dêrnei nei de stikstofútstjit, in gefoelig ûnderwerp yn de hjoeddeiske politike kontekst. De hear Vegeling fan de FNP frege him ôf oft de fergunning yn lijn wie mei de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Lanting lege út dat de fergunning toetst wie op ammoniak- en stikstofútstjit, en dat der gjin PAS-aktiviteit beoardiele wurde hoege. "De fergunning is toetst op basis fan it oantal bisten en foldocht oan de easken," sa sei Lanting.
In oar punt fan diskusje wie de feroaring fan it bestimmingsplan. De hear Van der Meer makke op dat der in dúdlike feroaring wie yn de bestimming, wat neffens him relevant wie yn it ramt fan de PAS. Lanting ferduidelike dat it bestimmingsplan mooglikheden biedt foar binnenplanske ôfwikkingen, dêr't it kolleezje befoegd is om te besluten.
De FNP hie ek fragen oer de tagong en ynrin fan de stallen. Lanting joech oan dat dizze fraach better troch de ûndernimmer sels beäntwurde wurde koe, mar dat de feiligheidseasken yn acht nommen wiene.
It debat waard ôfsletten mei it foarstel om de fragen fierder te behanneljen yn in riedsfergadering. "It giet om technyske fragen, en ik stel foar dat wy dizze fierder behannelje yn de riedsfergadering," konkludearre Lanting.
It foarstel foar de útwreiding fan de stallen yn Augustinusga bliuwt in ûnderwerp fan diskusje, dêr't sawol technyske as politike aspekten in rol spylje. De kommende riedsfergadering sil mooglik mear dúdlikheid biede oer de foartgong fan dit projekt.
Samenvatting
Op 12 septimber 2019 wurdt tiidens in ynformaasjesessje in agendapunt besprutsen oer it ferlienen fan in omjouwingsfergunning foar it útwreidzjen fan twa besteande stâllen yn Augustinusga. Dit falt ûnder Programma 8, dat him rjochtet op folkshûsfeesting, romtlike yndieling en stedlike fernijing. Frou P.M. Jonker is de portefúljehâlder en de hear K. Lanting is de amtner dy't hjirby belutsen is. De FNP hat ynhâldlike en prosedurele fragen oer dit kolleezjebeslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een collegebesluit inzake de Reaskuorre te Augustinusga. Het gaat om het mogelijk verlenen van een omgevingsvergunning voor het realiseren van uitlopen aan twee bestaande stallen. De FNP heeft vragen over de inhoudelijke en procedurele aspecten van deze vergunningverlening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt informatief van aard en biedt een basis voor discussie, maar mist mogelijk gedetailleerde informatie over de impact en de voorwaarden van de vergunningverlening.
Rol van de raad:
De raad heeft een informerende rol en kan vragen stellen en discussiëren over de inhoud en procedure van de vergunningverlening. Het is een kans voor de raad om inzicht te krijgen in de overwegingen van het college.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de vergunningverlening in lijn is met de gemeentelijke beleidsdoelen op het gebied van ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen economische ontwikkeling en milieu-impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Echter, de raad kan wel aanbevelingen doen of aanvullende informatie vragen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de mogelijke milieu-impact van de uitbreiding van de stallen.
Financiële gevolgen:
Er is geen informatie verstrekt over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Uitlopen Stallen Augustinusga Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening Stedelijke vernieuwing FNP Collegebesluit VragenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Nieuwe APV: "Te Veel Jargon, Te Weinig Duidelijkheid"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019 vast te stellen. De herziening is noodzakelijk vanwege wijzigingen in wet- en regelgeving en nieuwe jurisprudentie. Het debat over de APV werd gekenmerkt door vragen over de duidelijkheid van de tekst en de afstemming met de buurgemeente Tytsjerksteradiel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel ontvangen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019 vast te stellen. De herziening van de APV is noodzakelijk vanwege wijzigingen in wet- en regelgeving en nieuwe jurisprudentie. Daarnaast is er een poging gedaan om de APV's van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel beter op elkaar af te stemmen, wat de efficiëntie in vergunningverlening, toezicht en handhaving moet bevorderen. Een belangrijk onderdeel van de herziening betreft het artikel over woonoverlast, dat na advies van de VNG is aangepast naar de model-VNG bepaling. De nieuwe APV treedt in werking op 1 oktober 2019, met enkele uitzonderingen die op 1 januari 2020 van kracht worden. Er is geen burgerparticipatie geweest bij de wijziging van de APV, maar toekomstige uitvoeringsbeleid kan dit wel omvatten. De wijzigingen zijn tot stand gekomen in samenwerking met diverse gemeentelijke teams en het Openbaar Ministerie.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Nije APV: "Tefolle Jargon, Tefolle Dúdlikheid"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de Algemene Plaklike Feroardening (APF) 2019 fêst te stellen. De herzjenning is needsaaklik fanwegen feroaringen yn wet- en regeljouwing en nije jurisprudentie. It debat oer de APF waard kenmerke troch fragen oer de dúdlikheid fan de tekst en de ôfstimming mei de buorgemeente Tytsjerksteradiel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ûntfongen om de Algemene Plaatselijke Ferordening (APV) 2019 fêst te stellen. De herziening fan de APV is needsaaklik fanwege feroaringen yn wet- en regeljouwing en nije jurisprudentie. Dêrneist is der in poging dien om de APV's fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel better op elkoar ôf te stimmen, wat de effisjinsje yn fergunningferliening, tafersjoch en hânfêsting befoarderje moat. In belangryk ûnderdiel fan de herziening is it artikel oer wensoerlêst, dat nei advys fan de VNG oanpast is nei de model-VNG bepaling. De nije APV giet yn op 1 oktober 2019, mei in pear útsûnderingen dy't op 1 jannewaris 2020 fan krêft wurde. Der is gjin boargerpartisipaasje west by de feroaring fan de APV, mar takomstich útfieringsbelied kin dit wol ynhâlde. De feroaringen binne ta stân kaam yn gearwurking mei ferskate gemeentlike teams en it Openbaar Ministerie.
-
02 - A - Raadsvoorstel - Vaststellen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019". Het voorstel betreft de herziening van de APV van Achtkarspelen, ingegeven door wijzigingen in wet- en regelgeving en nieuwe jurisprudentie. De herziening omvat ook een afstemming van de APV's van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel om de efficiëntie te verhogen. Een belangrijk onderdeel is de wijziging van het artikel over woonoverlast, conform het advies van de VNG. De raad wordt gevraagd de nieuwe APV vast te stellen, waarbij de oude versie wordt ingetrokken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, achtergrond en inhoudelijke wijzigingen van de APV duidelijk uiteenzet. Het bevat bijlagen die verdere context en details bieden, zoals de wijzigingenlijst en VNG-adviezen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het is hun rol om het voorstel te beoordelen, eventuele wijzigingen aan te brengen en uiteindelijk te besluiten over de vaststelling van de APV.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van afstemming tussen de APV's van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, en over de aanpassing van het artikel inzake woonoverlast volgens het VNG-model.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van burgerparticipatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe APV vast te stellen, de oude versie in te trekken en de inwerkingtreding van de nieuwe verordening te bevestigen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest bij de wijziging van de APV. Het voorstel vermeldt dat participatie per geval wordt overwogen bij uitvoeringsbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De wijziging van de vergunningplicht naar meldplicht voor sandwich- en driehoeksborden leidt tot een vermindering van legesopbrengsten met ongeveer €1.100 per jaar. Er wordt geen specifieke dekking voor dit verlies genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Wijziging Wet- en regelgeving Jurisprudentie VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Afstemming Woonoverlast Vergunningen Toezicht en Handhaving EfficiencyVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Herstructurering Sociale Werkvoorziening
Gemeenten Debatteren over Toekomst Caparis NV: "Een Fair Deal voor Iedereen"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een poging om de sociale werkvoorziening Caparis NV te herstructureren, hebben acht Friese gemeenten een voorstel besproken dat de eigendomsverhoudingen en financiële afwikkeling van het bedrijf moet herzien. Het doel is om een inclusieve arbeidsmarkt te creëren zonder dat inwoners met een Wsw-indicatie hier hinder van ondervinden. De besluitvorming is voorbereid door een werkgroep financiën en gevalideerd door KPMG.Tijdens het debat werd duidelijk dat er nog veel vragen leven onder de betrokken partijen. Het voorstel, dat vereist dat vier gemeenten hun aandelen in Caparis NV overdragen aan de andere vier, moet unaniem worden goedgekeurd. Dit bleek echter geen eenvoudige opgave te zijn.
Een van de belangrijkste discussiepunten was het eigen vermogen en het achterstallig onderhoud van Caparis NV. "We moeten ervoor zorgen dat de financiële afwikkeling eerlijk verloopt," benadrukte een gemeenteraadslid. Er was ook enige verwarring over de beantwoording van eerdere vragen. "Hebben we alle memo's wel beantwoord gekregen?" vroeg een andere deelnemer zich af.
Ondanks de technische vragen en onduidelijkheden, was er ook ruimte voor optimisme. "Dit is een briljant optreden," merkte een raadslid op, verwijzend naar de inspanningen van de werkgroep financiën. De betrokken wethouders en raadsleden spraken hun hoop uit dat de herstructurering een nieuwe start kan betekenen voor Caparis NV vanaf 1 januari 2020.
De discussie werd afgesloten met een oproep tot samenwerking en een positieve blik op de toekomst. "Laten we hopen dat we dit voor elkaar krijgen," zei een deelnemer. "Een fair deal voor iedereen, dat is waar we naar streven."
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de herstructurering van de sociale werkvoorziening Caparis NV, waarbij een 'fair deal' is opgesteld. Dit voorstel houdt in dat vier gemeenten (Leeuwarden, Smallingerland, Heerenveen en Opsterland) eigenaar blijven van Caparis NV, terwijl de andere vier gemeenten (Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen) hun aandelen overdragen. De fair deal zorgt voor een financiële afwikkeling en een nieuwe start vanaf 1 januari 2020. Het doel is om een inclusieve arbeidsmarkt te creëren zonder dat inwoners met een Wsw-indicatie hier hinder van ondervinden. De besluitvorming is voorbereid door een werkgroep financiën en gevalideerd door KPMG. De gemeenten moeten unaniem instemmen met het voorstel om de herstructurering door te kunnen voeren.
Gemeenten debattearje oer de takomst fan Caparis NV: "In earlike oerienkomst foar elkenien"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in besykjen om de sosjale wurkfoarsjenning Caparis NV te herstruktuerjen, hawwe acht Fryske gemeenten in foarstel besprutsen dat de eigendomsferhâldings en finansjele ôfwikseling fan it bedriuw herzjen moat. It doel is om in ynkluzyf arbeidsmerk te skeppen sûnder dat ynwenners mei in Wsw-yndikaasje hjir hinder fan ûnderfine. De beslútvorming is foarbereide troch in wurkgroep finânsjes en validearre troch KPMG.Tidens it debat waard dúdlik dat der noch in soad fragen libje ûnder de belutsen partijen. It foarstel, dat freget dat fjouwer gemeenten har oandelen yn Caparis NV oerdrage oan de oare fjouwer, moat ienstemmich goedkard wurde. Dit like lykwols gjin ienvâldige opjefte te wêzen.
Ien fan de wichtichste diskusjepunten wie it eigen fermogen en it efterstallige ûnderhâld fan Caparis NV. "Wy moatte derfoar soargje dat de finansjele ôfwikseling earlik ferrint," benadrukke in gemeenteriedslid. Der wie ek wat ferwarring oer it beäntwurdzjen fan eardere fragen. "Hawwe wy alle memo's wol beäntwurde krigen?" frege in oare dielnimmer him ôf.
Nettsjinsteande de technyske fragen en ûndúdlikheden, wie der ek romte foar optimisme. "Dit is in briljant optreden," merke in riedslid op, wizend nei de ynspanningen fan de wurkgroep finânsjes. De belutsen wethâlders en riedsleden sprutsen har hoop út dat de herstruktuerjen in nije start betsjutte kin foar Caparis NV fanôf 1 jannewaris 2020.
De diskusje waard ôfsluten mei in oprop ta gearwurking en in positive blik op de takomst. "Lit ús hoopje dat wy dit foar elkoar krije," sei in dielnimmer. "In earlike ôfspraak foar eltsenien, dat is dêr't wy nei stribje."
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de herstrukturaasje fan de sosjale wurkfoarsjenning Caparis NV, dêr't in 'fair deal' is opsteld. Dit foarstel hâldt yn dat fjouwer gemeenten (Ljouwert, Smellingerlân, Hearrenfean en Opsterlân) eigeners bliuwe fan Caparis NV, wylst de oare fjouwer gemeenten (Weststellingwerf, Eaststellingwerf, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen) har oandelen oerdrage. De fair deal soarget foar in finansjele ôfwikseling en in nije start fanôf 1 jannewaris 2020. It doel is om in ynkluzyf arbeidsmerk te kreëarjen sûnder dat ynwenners mei in Wsw-yndikaasje hjir hinder fan ûnderfine. De beslútfoarming is foarbereide troch in wurkgroep finânsjes en validearre troch KPMG. De gemeenten moatte ienriedich ynstimme mei it foarstel om de herstrukturaasje troch te kinnen fieren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herstructurering Sociale Werkvoorziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de herstructurering van het SW-bedrijf Caparis NV, waarbij een 'fair deal' is opgesteld. Vier gemeenten blijven eigenaar, terwijl vier andere hun aandelen verkopen. De herstructurering moet zorgen voor een passende werkplek voor inwoners met een Wsw-indicatie, zonder dat zij hier hinder van ondervinden. De fair deal omvat een financiële afwikkeling en een nieuwe start vanaf 1 januari 2020. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met de fair deal en geen wensen of bedenkingen te uiten over de verkoop van de aandelen, mits de vervolgtrajecten binnen de kaders van de fair deal passen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de herstructurering, de betrokken partijen, en de financiële afwikkeling. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden over de fair deal en de toekomstige inrichting van Caparis.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende rol en moet instemmen met de fair deal. De raad moet ook kennisnemen van de informatie over de vervolgtrajecten na het besluit over de fair deal.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de fair deal en de verkoop van de aandelen zonder wensen of bedenkingen. Dit besluit heeft gevolgen voor de eigendomsstructuur van Caparis en de toekomstige rol van de gemeente in de sociale werkvoorziening.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële afwikkeling en de betrokken partijen. Het is tijdgebonden met een startdatum van 1 januari 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de instemming van alle betrokken gemeenten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de fair deal en geen wensen of bedenkingen te maken over de verkoop van de aandelen, onder voorbehoud van de kaders van de fair deal.
Participatie
Er is geen directe participatie van inwoners of andere stakeholders vermeld in het voorstel. De communicatie is beperkt tot persberichten en informatiebijeenkomsten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de herstructurering en financiële afwikkeling.
Financiële Gevolgen
De gemeente ontvangt eenmalig €573.332,-. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, inclusief de verdeling van lasten en de impact op de begroting. De dekking wordt deels gevonden in de vrijval van voorzieningen en de indexatie van begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fair deal Caparis NV Herstructurering Sociale Werkvoorziening (SW) Wsw indicatie Participatiewet Dienstverleningsovereenkomst (DVO) GR SW Fryslân Inclusieve samenleving Financiële afrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Bijdrage verduurzaming sportpark Easterbuorren Stynsgea
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een eenmalige bijdrage van € 12.000 te verstrekken voor de verduurzaming van sportpark Easterbuorren in Stynsgea. Dit bedrag is bedoeld om onder andere zonnepanelen te installeren en conventionele verlichting te vervangen door LED-verlichting. Het voorstel sluit aan bij de duurzaamheidsambities van de gemeente en wordt ondersteund door lokale verenigingen die al diverse subsidies hebben binnengehaald. Als gevolg van deze bijdrage zal het eerder gereserveerde krediet voor de vervanging van lampen rondom het tenniscomplex worden ingetrokken. Het plan beoogt niet alleen financiële voordelen, maar ook een verbetering van de leefomgeving en bewustwording over duurzaamheid in het dorp. Alternatieven zoals het afwijzen van het verzoek of het verstrekken van een renteloze lening worden ook overwogen. De gemeentelijke bijdrage wordt gezien als een aanvulling op de reeds verzamelde middelen door de lokale gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in ienmalige bydrage fan € 12.000 te ferstrekken foar de ferduorsumming fan sportpark Easterbuorren yn Stynsgea. Dit bedrach is bedoeld om ûnder oare sinnepanielen te ynstallearjen en konvinsjonele ferljochting te ferfangen troch LED-ferljochting. It foarstel slút oan by de duorsumensambysjes fan de gemeente en wurdt stipe troch lokale ferienings dy't al ferskate subsydzjes binnenhelle hawwe. Troch dizze bydrage sil it earder reservearre kredyt foar de ferfangings fan lamppen om it tenniscomplex yntrokken wurde. It plan hat net allinnich finansjele foardielen foar eagen, mar ek in ferbettering fan de leefomjouwing en bewustwurding oer duorsumens yn it doarp. Alternativen lykas it ôfwizen fan it fersyk of it ferstrekken fan in renteloaze liening wurde ek oerwage. De gemeentlike bydrage wurdt sjoen as in oanfulling op de al fersamelde middels troch de lokale mienskip.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een eenmalige bijdrage van € 12.000 voor de verduurzaming van sportpark Easterbuorren in Stynsgea. Het doel is om zonnepanelen te installeren en conventionele verlichting te vervangen door LED-verlichting. Dit initiatief is onderdeel van een breder dorpsproject gericht op duurzaamheid en het bevorderen van een leefbare omgeving. De bijdrage van de gemeente is bedoeld om de resterende financieringsbehoefte te dekken, nadat al diverse subsidies zijn verkregen. Het voorstel omvat ook het intrekken van een eerder beschikbaar gesteld krediet voor lampvervanging bij het tenniscomplex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en financiële implicaties. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de lange termijn effecten en monitoring van de verduurzamingsmaatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de financiële bijdrage en het intrekken van het eerder beschikbaar gestelde krediet. De raad speelt een cruciale rol in het faciliteren van gemeentelijke duurzaamheid en het ondersteunen van lokale initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het verduurzamingsinitiatief met een eenmalige bijdrage, het verstrekken van een renteloze lening, of het afwijzen van het verzoek. Deze keuze heeft implicaties voor de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen en financiële prioriteiten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage en de verduurzamingsmaatregelen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een risico op precedentwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de eenmalige bijdrage van € 12.000 en het intrekken van het krediet voor lampvervanging.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de actieve rol van lokale verenigingen en dorpsbelang in het verkrijgen van subsidies en het ontwikkelen van het verduurzamingsplan, wat wijst op sterke lokale participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op milieubewustzijn en het creëren van een leefbare omgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van € 12.000 wordt gedekt door de algemene reserve. Het intrekken van het krediet voor lampvervanging levert een besparing op in toekomstige kapitaallasten. Er is echter nog geen duidelijkheid over de toekomstige vervangingskosten van de lampen bij het multifunctionele beweegveld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sportpark Easterbuorren Stynsgea Multifunctioneel beweegveld Zonnepanelen LED verlichting Subsidies Dorpsbelang SV ASC ’75 EnergielastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Vaststelling voorontwerp bestemmingsplan ‘Van Harinxmastrjitte 9 te Kootstertille’
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om het voorontwerpbestemmingsplan voor de locatie Van Harinxmastrjitte 9 te Kootstertille vrij te geven volgens procedurevariant 1. Het plan voorziet in de bouw van 10 levensloopgeschikte woningen op de locatie van een voormalig gymlokaal. Dit is in lijn met de Structuurvisie en het Woningbouwprogramma. Er zijn geen ruimtelijke belemmeringen voor de start van de procedure, en door procedurevariant 1 te volgen, kan tijdswinst worden geboekt. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de raad om in te stemmen met de voorgenomen ontwikkeling. Na inspraak en overleg zal het bestemmingsplan worden omgezet in een ontwerpbestemmingsplan, dat ter inzage wordt gelegd voor zienswijzen. De uiteindelijke vaststelling door de raad kan in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om it foarûntwerpbestimmingsplan foar de lokaasje Van Harinxmastrjitte 9 te Kootstertille frij te jaan neffens proseduervariant 1. It plan foarsjocht yn de bou fan 10 libbensrinne wenningen op de lokaasje fan in foarhinne gymnastyklokaal. Dit is yn line mei de Struktuerfyzje en it Wenningbouprogramma. Der binne gjin romtelike belemmeringen foar it begjin fan de proseduere, en troch proseduervariant 1 te folgjen, kin tiidwinst wurde behelle. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders freget de ried om yn te stimmen mei de foarnommen ûntwikkeling. Nei ynspraak en oerlis sil it bestimmingsplan omset wurde yn in ûntwerpbestimmingsplan, dat ter ynseach lein wurdt foar beswieren. De úteinlike fêststelling troch de ried kin yn it earste kwartaal fan 2020 plakfine.
-
05 - Raadsvoorstel - Vaststelling voorontwerp bestemmingsplan Van Harinxmastrjitte 9 te Kootstertille.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling voorontwerp bestemmingsplan ‘Van Harinxmastrjitte 9 te Kootstertille’". Het plan beoogt de bouw van 10 levensloopgeschikte woningen op de locatie van een voormalig gymlokaal. Dit vereist een nieuw planologisch regiem. Het voorstel past binnen de Structuurvisie en het Woningbouwprogramma en er zijn geen ruimtelijke belemmeringen. Door procedurevariant 1 te volgen, kan tijdswinst worden geboekt. De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het betrekken van de omgeving en het herplaatsen van toestellen langs het wandelpad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de plannen, de procedure en de verantwoordelijkheden van de initiatiefnemer. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en duurzaamheid zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het college vraagt de raad om in te stemmen met de voorgenomen ontwikkeling en de procedure te starten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met het vrijgeven van het voorontwerpbestemmingsplan volgens procedurevariant 1, wat tijdswinst oplevert, of een andere procedurevariant kiezen die meer tijd kost.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral op het gebied van duurzaamheid en financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden het voorstel versterken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het voorontwerpbestemmingsplan conform procedurevariant 1 vrijgeven voor de procedure.
Participatie:
De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het betrekken van de omgeving. Er is ruimte voor inspraakreacties en zienswijzen, wat participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er is een exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer, en eventuele planschades zijn voor hun rekening. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de financiële dekking van het project.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorontwerpbestemmingsplan Van Harinxmastrjitte 9 Kootstertille Levensloopgeschikte woningen Structuurvisie Woningbouwprogramma Procedurevariant 1 Inspraak Exploitatieovereenkomst ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoordelingsbeslissing nieuwbouw zwembad Buitenpost
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met de nieuwbouw van een zwembad op de locatie Kuipersweg 74B in Buitenpost. Het nieuwe zwembad zal op het huidige parkeerterrein naast het bestaande zwembad worden gebouwd, waarna het oude zwembad gesloopt wordt en er een nieuw parkeerterrein komt. Voor deze ontwikkeling is een bestemmingsplan opgesteld, waarvoor een milieueffectrapportage (m.e.r.) beoordelingsbeslissing nodig is. Uit de aanmeldnotitie blijkt dat er geen negatieve milieugevolgen zijn, waardoor de raad heeft besloten dat een m.e.r. niet noodzakelijk is. Dit besluit is essentieel voor de voortgang van de planologische regeling die de bouw van het nieuwe zwembad mogelijk maakt. Omwonenden zijn geïnformeerd tijdens een bewonersbijeenkomst en het voorontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Het definitieve besluit wordt op 19 september 2019 in de gemeenteraad vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei de nijbou fan in swimbad op de lokaasje Kuiperswei 74B yn Bûtenpost. It nije swimbad sil boud wurde op it hjoeddeiske parkearterrein neist it besteande swimbad, wêrnei it âlde swimbad ôfbrutsen wurdt en der in nij parkearterrein komt. Foar dizze ûntwikkeling is in bestemmingsplan opsteld, wêrfoar in miljeueffektûndersyk (m.e.r.) beoardielingsbeslút nedich is. Ut de oanmeldnotysje docht bliken dat der gjin negative miljeugevolgen binne, wêrtroch't de ried besletten hat dat in m.e.r. net nedich is. Dit beslút is essensjeel foar de trochgong fan de planologyske regeling dy't de bou fan it nije swimbad mooglik makket. Oanwenjenden binne ynformaasje jûn tidens in bewennersbyienkomst en it foaroanûntwerpbestemmingsplan hat ter ynseach lein. It definityf beslút wurdt fêststeld op 19 septimber 2019 yn de gemeenteried.
-
06 - Raadsvoorstel - Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoordelingsbeslissing nieuwbouw zwembad Buitenpost.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Milieueffectrapportage (m.e.r.) beoordelingsbeslissing nieuwbouw zwembad Buitenpost." Het voorstel betreft de beslissing om geen milieueffectrapportage (m.e.r.) uit te voeren voor de nieuwbouw van een zwembad in Buitenpost. De gemeenteraad heeft ingestemd met de nieuwbouw en moet nu beslissen of een m.e.r. noodzakelijk is. Uit de aanmeldnotitie blijkt dat er geen negatieve milieugevolgen zijn, waardoor de raad kan besluiten dat een m.e.r. niet nodig is. Dit besluit is een stap in het proces om het bestemmingsplan vast te stellen, dat ook de sloop van het oude zwembad en de aanleg van een nieuw parkeerterrein omvat.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de locatie, de plannen voor de nieuwbouw, en de juridische context voor de m.e.r.-beoordeling. Er zijn bijlagen toegevoegd die de aanmeldnotitie en het ontwerpbestemmingsplan bevatten.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad fungeert als bevoegd gezag en moet beslissen over de noodzaak van een m.e.r.-rapportage. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemt met het voorstel om geen m.e.r. uit te voeren, gebaseerd op de aanmeldnotitie die geen negatieve milieugevolgen rapporteert. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren van omwonenden zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of er geen milieueffectrapportage nodig is voor het bestemmingsplan van de nieuwbouw van het zwembad.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest; omwonenden zijn geïnformeerd tijdens een bewonersbijeenkomst. Verdere participatie lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op milieueffecten. Echter, het voorstel concludeert dat er geen negatieve milieugevolgen zijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw zwembad Milieueffectrapportage (m.e.r.) Bestemmingsplan Buitenpost Kuipersweg 74B en 74A Aanmeldnotitie Parkeerterrein LPG-station Wasstraat OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Gemeentelijke reactie concept-ontwerp provinciaal inpassingsplan (PIP) N358 De Skieding
Samenvatting
De provincie Fryslân is van plan om de N358 De Skieding aan te pakken en heeft hiervoor een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) opgesteld. De provincie vraagt de gemeenteraad en het college van Achtkarspelen om te reageren op het concept-ontwerp van dit plan. Het plan omvat onder andere de aanleg van ovondes, linksafvakken, en de verbreding van de hoofdrijbaan. Ook worden zeven woningen gesloopt, waarvan vijf worden herbouwd. De gemeente Achtkarspelen heeft enkele opmerkingen over het landschapsplan en de bestemmingsregels, en vraagt om verduidelijking en aanpassingen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de antwoordbrief die deze opmerkingen bevat. De provincie zal vervolgens beoordelen of deze opmerkingen in het definitieve ontwerp worden verwerkt.
Samenvatting
De provinsje Fryslân is fan doel om de N358 De Skieding oan te pakken en hat hjirfoar in Provinsjaal Ynpassingsplan (PIP) opsteld. De provinsje freget de gemeenteried en it kolleezje fan Achtkarspelen om te reagearjen op it konsept-ûntwerp fan dit plan. It plan befettet ûnder oaren de oanlis fan ovondes, linksôf-fakken, en de ferbreding fan de haadrydbaan. Ek wurde sân wenningen ôfbrutsen, wêrfan fyftich wer opboud wurde. De gemeente Achtkarspelen hat in pear opmerkings oer it lânskapsplan en de bestimmingsregels, en freget om ferdúdliking en oanpassings. De gemeenteried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei de antwurdbrief dy't dizze opmerkings befettet. De provinsje sil dêrnei beoardielje oft dizze opmerkings yn it definityf ûntwerp ferwurke wurde.
-
07 - Raadsvoorstel - Gemeentelijke reactie concept-ontwerp provinciaal inpassingsplan (PIP) N358 De Skieding.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeentelijke reactie concept-ontwerp provinciaal inpassingsplan (PIP) N358 De Skieding
Samenvatting: De provincie Fryslân heeft een provinciaal inpassingsplan (PIP) opgesteld voor de herinrichting van de N358 De Skieding. Dit plan omvat diverse infrastructurele aanpassingen zoals de aanleg van ovondes, verbreding van de rijbaan en de sloop van zeven woningen. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om in te stemmen met een antwoordbrief die de gemeentelijke reactie op het concept-ontwerp van het PIP bevat. De brief benadrukt de noodzaak van landschappelijke inpassing en vraagt om aanpassingen in de bestemmingsregels voor consistentie met lokale plannen. De provincie heeft de betrokkenheid van inwoners en overheden gewaarborgd via diverse participatiemomenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de geplande maatregelen en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden. Er zijn echter enkele punten van zorg, zoals de uitvoerbaarheid van de herplant van singels en de consistentie van bestemmingsregels, die nog verdere verduidelijking vereisen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de antwoordbrief die de gemeentelijke reactie op het concept-ontwerp PIP bevat. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien de raad formeel moet worden gehoord voordat de provincie het PIP kan vaststellen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde gemeentelijke reactie, inclusief de opmerkingen en verzoeken om aanpassingen in het PIP. Dit omvat keuzes over landschappelijke inpassing, herplant van singels, en de consistentie van bestemmingsregels.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn enkele inconsistenties, met name rond de uitvoerbaarheid van de herplant van singels en de verschillen in bestemmingsregels.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de antwoordbrief die de gemeentelijke reactie op het concept-ontwerp PIP bevat.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de provincie diverse participatiemomenten heeft georganiseerd, zoals keukentafelgesprekken en inloopbijeenkomsten, om inwoners en belanghebbenden te betrekken bij het ontwerp van de weg en het landschapsplan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van landschappelijke inpassing en het behoud van beeldbepalende singels en laanbeplanting.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn voornamelijk voor de provincie, aangezien het een provinciaal project betreft. De gemeente levert een bijdrage voor de aanleg van de tweede ontsluiting van het bedrijventerrein Lauwerskwartier, waarvoor eerder al een besluit is genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N358 De Skieding Provincie Fryslân Landschapsplan Maatregelen Gemeentelijke reactie Herplant Ontsluiting Lauwerskwartier Grondaankoop Beeldbepalende singelsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Ontwerpbegroting Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) 2020
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2020 van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) en om een zienswijze vast te stellen. De ontwerpbegroting laat een aanzienlijke stijging van de deelnemersbijdrage zien, wat leidt tot zorgen over de financiële impact op de gemeente. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de overdracht van basistaken naar de FUMO, wat leidt tot een uitbreiding van de formatie en hogere kosten. De gemeente is van mening dat de FUMO meer inzet nodig heeft voor deze taken dan momenteel binnen de gemeente het geval is, en vindt een groot deel van de kostenstijging onacceptabel. Daarom wordt voorgesteld om niet in te stemmen met de ontwerpbegroting en een zienswijze in te dienen. De zienswijze zal worden toegevoegd aan de definitieve begrotingswijziging, die op 12 december 2019 door het algemeen bestuur van de FUMO zal worden behandeld. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen adviseert de raad om de gevolgen van de ontwerpbegroting na vaststelling door het algemeen bestuur van de FUMO te verwerken in de gemeentelijke begroting.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om kennis te nimmen fan de ûntwerpbegroting 2020 fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) en om in sicht op te stellen. De ûntwerpbegroting lit in betsjutting stiging fan de dielnimmersbydrage sjen, wat soargen oer de finansjele ympakt op de gemeente meibringt. De stiging wurdt foaral feroarsake troch de oerdracht fan basistaken nei de FUMO, wat leidt ta in útwreiding fan de formatie en hegere kosten. De gemeente is fan miening dat de FUMO mear ynsit nedich hat foar dizze taken dan op dit stuit binnen de gemeente it gefal is, en fynt in grut part fan de kostenstiging net akseptabel. Dêrom wurdt foarsteld om net yn te stimmen mei de ûntwerpbegroting en in sicht op yn te tsjinjen. It sicht op sil tafoege wurde oan de definityf begrotingswiziging, dy't op 12 desimber 2019 troch it algemien bestjoer fan de FUMO behannele wurde sil. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen advisearret de ried om de gefolgen fan de ûntwerpbegroting nei fêststelling troch it algemien bestjoer fan de FUMO te ferwurkjen yn de gemeentlike begroting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) 2020". De ontwerpbegroting van de FUMO voor 2020 toont een aanzienlijke stijging in de deelnemersbijdrage voor de gemeente, voornamelijk door de overdracht van basistaken. De gemeente is van mening dat de FUMO meer inzet vraagt dan nodig is en stelt voor om niet in te stemmen met de ontwerpbegroting. Er wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen tegen de ontwerpbegroting, met als doel dat de definitieve begroting rekening houdt met de ingediende bezwaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de ontwerpbegroting, inclusief de financiële implicaties en de redenen voor de stijging van de kosten. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor het indienen van een zienswijze.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de ontwerpbegroting en gevraagd om een zienswijze vast te stellen. De raad moet de gevolgen van de ontwerpbegroting verwerken in de gemeentelijke begroting na vaststelling door het algemeen bestuur van de FUMO.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de ontwerpbegroting of een zienswijze indienen. Dit omvat keuzes over de financiële bijdrage aan de FUMO en de prioritering van gemeentelijke taken en middelen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties. Echter, er zijn zorgen over de aannames en normen die de FUMO hanteert, wat kan wijzen op inconsequenties in de begroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontwerpbegroting, een zienswijze vast te stellen en de gevolgen van de ontwerpbegroting te verwerken in de gemeentelijke begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt de samenwerking met de Werkmaatschappij en Tytsjerksteradiel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een structurele stijging van de deelnemersbijdrage. De extra kosten worden niet aanvaard, en er wordt geadviseerd een zienswijze in te dienen. De dekking van deze kosten is een punt van zorg, gezien de hogere kosten van de FUMO in vergelijking met de gemeentelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO Zienswijze Basistaken Overdracht Formatie Omgevingswet Handhaving Asbesttaken Bodemtaken DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Startdocument Regionale Energiestrategie (RES) Fryslân
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om deel te nemen aan de opstelling van de Friese Regionale Energiestrategie (RES), zoals beschreven in het Startdocument RES Fryslân. Dit initiatief is onderdeel van de bredere nationale inspanningen om de klimaatdoelstellingen van Parijs 2015 te realiseren. De RES richt zich op de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de benodigde energie-infrastructuur. Het doel is om tegen 2030 een regionale ambitie en uitvoeringsprogramma op te stellen en tegen 2050 volledig duurzame energievoorziening te bereiken. Deelname aan de RES biedt de gemeente de kans om haar duurzaamheidsambities te realiseren, zoals energieneutraliteit in 2040. Het document benadrukt het belang van regionale samenwerking en kennisdeling, en wijst op de noodzaak van betrokkenheid van inwoners en bedrijven. De kosten voor de RES worden gedeeld door het Rijk, provincie, waterschap en gemeenten. De gemeente Leeuwarden treedt op als penvoerder. De planning voorziet in een concept RES in juni 2020 en een definitieve RES in maart 2021, met tweejaarlijkse actualisaties.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om diel te nimmen oan it opstelle fan de Fryske Regionale Enerzjystrategje (RES), sa't beskreaun yn it Startdokumint RES Fryslân. Dit ynisjatyf is in ûnderdiel fan de breedere nasjonale ynspanningen om de klimaatdoelstellings fan Parys 2015 te realisearjen. De RES rjochtet him op it opwekken fan duorsume elektrisiteit, de waarmtetransysje yn de boud omjouwing en de needsaaklike enerzjy-ynfrastruktuer. It doel is om tsjin 2030 in regionale ambysje en útfieringsprogramma op te stellen en tsjin 2050 folslein duorsume enerzjyfoarsjenning te berikken. Dielname oan de RES biedt de gemeente de kâns om har duorsumensambysjes te realisearjen, lykas enerzjyneutraliteit yn 2040. It dokumint benadrukt it belang fan regionale gearwurking en kennisdieding, en wizet op de needsaak fan belutsenheid fan ynwenners en bedriuwen. De kosten foar de RES wurde dielt troch it Ryk, provinsje, wetterskip en gemeenten. De gemeente Ljouwert treedt op as penvoerder. De planning foarsjocht yn in konsept RES yn juny 2020 en in definitive RES yn maart 2021, mei twajierlikse aktualisaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Startdocument Regionale Energiestrategie (RES) Fryslân". Dit document beschrijft de samenwerking tussen Friese gemeenten, de provincie, het waterschap, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties om een Regionale Energiestrategie (RES) voor Fryslân te ontwikkelen. Het doel is om bij te dragen aan de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord door middel van energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en de opwekking van duurzame elektriciteit. Het document vraagt om bestuurlijk commitment en bekrachtiging van de uitgangspunten, aanpak en onderlinge afspraken over randvoorwaarden zoals financiën en capaciteit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, doelstellingen en de noodzaak van regionale samenwerking. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de betrokkenheid van verschillende stakeholders.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de Friese RES. Dit betekent dat de raad bestuurlijk commitment moet geven en de uitgangspunten en aanpak moet bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij willen deelnemen aan de RES en daarmee bijdragen aan de regionale en nationale klimaatdoelstellingen. Dit omvat keuzes over financiële bijdragen, inzet van middelen en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke en tijdgebonden doelen, zoals de oplevering van de concept RES in juni 2020 en de definitieve RES in maart 2021. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van sommige doelen, zoals de exacte financiële bijdragen en de inzet van ambtelijke capaciteit, zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de Friese RES zoals omschreven in het startdocument.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van inwoners en bedrijven. Het stelt dat bewonersinitiatieven en collectieven een grote rol kunnen spelen en dat er een communicatiestrategie wordt ontwikkeld om draagvlak en bewustwording te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving en de opwekking van duurzame elektriciteit.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de organisatie van de RES worden geraamd op €800.000. Gemeenten dragen bij met een maximale bijdrage van €0,30 per inwoner. Voor Achtkarspelen betekent dit maximaal €8.500 voor het eerste jaar, gedekt vanuit het reguliere budget voor duurzaamheid. De inzet van ambtelijke capaciteit moet worden gedekt uit eigen middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Fryslân Klimaatakkoord Duurzame elektriciteit Energietransitie Duurzaamheidsambities Warmtetransitie Energie-infrastructuur Samenwerking CommunicatiestrategieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Goedkeuren jaarstukken 2018 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om de concept-jaarstukken 2018 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. De MOA, opgericht in 2017, is in 2018 voor het tweede jaar operationeel. Het bestuur van de MOA, dat bestaat uit het college van burgemeester en wethouders, legt met deze jaarstukken verantwoording af aan de gemeenteraad. Volgens de statuten moet de raad binnen zes weken na aanbieding een besluit nemen. Na goedkeuring door de raad worden de jaarrekening en het jaarverslag definitief vastgesteld. Het voorstel werd besproken op 12 september 2019 en ter besluitvorming voorgelegd op 19 september 2019.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om de konsept-jierrapporten 2018 fan de Stichting Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. De MOA, oprjochte yn 2017, is yn 2018 foar it twadde jier operationeel west. It bestjoer fan de MOA, besteande út it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, leit mei dizze jierrapporten ferantwurding ôf oan de gemeenteried. Nei de statuten moat de ried binnen seis wiken nei oanbieding in beslút nimme. Nei goedkarring troch de ried wurde de jierrekken en it jierferslach definityf fêststeld. It foarstel waard besprutsen op 12 septimber 2019 en ter beslútfoarming foarlein op 19 septimber 2019.
-
10 - Raadsvoorstel - Goedkeuren jaarstukken 2018 Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Goedkeuring van de jaarstukken 2018 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA)." Het doel is om de gemeenteraad van Achtkarspelen de concept-jaarstukken van 2018 van de MOA te laten goedkeuren. De MOA, opgericht in 2017, legt hiermee verantwoording af over haar tweede jaar van operaties. De goedkeuring door de raad is noodzakelijk voor de definitieve vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag door het bestuur van de MOA.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde documenten bevat, zoals de aanbiedingsbrief, concept-jaarrapportage, en concept-jaarrekening. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de concept-jaarstukken goed te keuren. Dit is een formele stap in het proces van verantwoording en vaststelling van de jaarstukken door het bestuur van de MOA.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het een formele goedkeuring betreft van reeds uitgevoerde activiteiten en financiële resultaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de raad binnen zes weken moet beslissen. Het is meetbaar in termen van goedkeuring of afwijzing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de concept-jaarstukken 2018 van de MOA goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne verantwoordingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de goedkeuring van reeds gerealiseerde financiële resultaten. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat het een verantwoording betreft van het afgelopen jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Concept-jaarstukken 2018 Goedkeuring Verantwoording Statuten Jaarrekening Jaarverslag Presidium Burgemeester en wethouders BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Onderzoek rekenkamercommissie naar informatiebeveiliging en privacy
Samenvatting
De rekenkamercommissie heeft een onderzoek uitgevoerd naar de informatiebeveiliging en privacy van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het onderzoek richt zich op de naleving van wet- en regelgeving en de effectiviteit van het beleid op dit gebied. De commissie concludeert dat hoewel het beleid actueel is en er bewustzijn is over het belang van informatieveiligheid, de uitvoering en handhaving nog te wensen overlaten. Er zijn aanbevelingen gedaan om de situatie te verbeteren, waaronder het vervangen van de CISO-functionaris, het opstellen van een uitvoeringsplan, en het verbeteren van de communicatie tussen het college en de raad. Daarnaast worden er aansporingen gedaan om prioriteiten te stellen, verantwoordelijken aan te wijzen, en technische maatregelen te verbeteren. De controlecommissie heeft het college om een bestuurlijke reactie gevraagd en adviseert de raad om de aanbevelingen over te nemen.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommissje hat in ûndersyk útfierd nei de ynformaasjesikkerens en privacy fan de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. It ûndersyk rjochtet him op de neikomst fan wet- en regeljouwing en de effektiviteit fan it belied op dit mêd. De kommissje konkludearret dat al is it belied aktueel en der bewustwêzen is oer it belang fan ynformaasjesikkerens, de útfiering en hânhaving noch te winskjen oerlitte. Der binne oanbefellings dien om de situaasje te ferbetterjen, lykas it ferfangen fan de CISO-funksjonaris, it opstelle fan in útfieringsplan, en it ferbetterjen fan de kommunikaasje tusken it kolleezje en de ried. Dêrneist wurde der oanmoedigingen dien om prioriteiten te stellen, ferantwurdlikens oan te wizen, en technyske maatregels te ferbetterjen. De kontrolemisje hat it kolleezje om in bestjoerlike reaksje frege en advisearret de ried om de oanbefellings oer te nimmen.
-
11 - Raadsvoorstel - Onderzoek rekenkamercommissie naar informatiebeveiliging en privacy.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek rekenkamercommissie naar informatiebeveiliging en privacy" voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie beoordeelt de huidige stand van zaken omtrent informatiebeveiliging en privacy binnen deze gemeenten. Het rapport bevat aanbevelingen en aansporingen gericht aan het college en de gemeenteraad om de informatiebeveiliging te verbeteren. De aanbevelingen richten zich op leiderschap, compliance, risico-inschatting, continuïteit, technologie, en organisatiecultuur. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het rapport en de aanbevelingen over te nemen en uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke aanbevelingen en aansporingen. Het biedt een grondige analyse van de huidige situatie en stelt concrete stappen voor verbetering voor.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie te beoordelen en te besluiten deze over te nemen. De raad moet het college opdracht geven om de aanbevelingen uit te voeren en toezicht houden op de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor informatiebeveiliging en privacy. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investering in technologie en personeel om de aanbevelingen uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke aanbevelingen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering door het college.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het onderzoeksrapport te erkennen en de aanbevelingen en aansporingen van de rekenkamercommissie over te nemen en uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt de noodzaak van bewustwording binnen de organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op informatiebeveiliging en privacy.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om voldoende middelen voor het uitvoeringsplan, maar specificeert geen exacte bedragen of dekkingsbronnen. De financiële implicaties moeten verder worden uitgewerkt door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Informatiebeveiliging Privacy Rekenkameronderzoek Aanbevelingen Aansporingen ENSIA AVG CISO-functionaris Uitvoeringsplan GAP-analyseVerfijning van de zoekopdracht: