13-09-2018 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Presentatie NAM en Vermilion verzoek huuroverdracht
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Gert Terpstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Gert Terpstra - CDA
Sake van der Meer - FNP
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Gert Terpstra - CDA
F.j. Hoekstra
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Wopke Veenstra - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:01:21 - 00:02:28 - 00:07:41 - 00:09:57 - 00:10:51 - 00:11:24 - 00:13:06 - 00:14:16 - 00:14:52 - 00:15:09 - 00:15:28 - 00:15:49 - 00:16:24 - 00:17:20 - 00:17:23 - 00:17:35 - 00:17:44 - 00:18:47 - 00:19:26 - 00:27:08 - 00:30:12 - 00:30:54 - 00:30:59 - 00:31:02 - 00:32:11 - 00:33:30 - 00:34:02 - 00:34:34 - 00:34:59 - 00:35:00 - 00:35:13 - 00:35:42 - 00:36:07 - 00:36:30 - 00:36:31 - 00:36:41 - 00:38:02 - 00:38:48 - 00:39:21 - 00:39:26 - 00:39:30 - 00:39:31 - 00:40:20 - 00:41:36 - 00:42:05 - 00:42:50
Ij. Van Kammen -
T. Nicolai -
Agendapunt 2 Presentatie over de woningbouwcontingenten
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen
Gert Terpstra - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ij. Van Kammen -
Gert Terpstra - CDA
J. Stellinga -
Agendapunt 3 Presentatie Tennisvereniging TSO Surhuisterveen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
D. Van Oosten
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sierd Vegelin
Onbekende spreker
Sierd Vegelin
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra -
Jeffrey Graansma - PVV
Sake van der Meer - FNP
Agendapunt 4 Presentatie voetbalvereniging SC Twijzel
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Begrotingswijziging 2018 GR SW Fryslân
Begrotingswijziging Sociale Werkvoorziening Fryslân: Gemeenten voor financiële uitdaging gesteld
De begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân voor 2018 zorgt voor de nodige beroering. Gemeenten worden geconfronteerd met een stijging van de kosten van bijna twee miljoen euro. De wijzigingen zijn noodzakelijk door diverse financiële tegenvallers en fouten.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor een begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân voor 2018. De wijzigingen zijn nodig vanwege afwijkingen in de gerealiseerde en te realiseren cijfers ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. Belangrijke punten zijn onder andere een stijging van de loonkosten door een onverwachte loonstijging, lagere vergoedingen voor lage inkomens, hogere transitievergoedingen, en een administratieve fout bij Caparis. Daarnaast zijn er aanpassingen in de vervoerskosten en een bijstelling van de rijksbudgetten. De totale stijging van de kosten voor de deelnemende gemeenten bedraagt € 1.909.000. Gemeenteraden kunnen tot 21 september 2018 hun zienswijze indienen, waarna de begrotingswijziging op 28 september 2018 wordt vastgesteld. Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen stelt voor om in te stemmen met de begrotingswijziging en de bijgevoegde zienswijze.
Begrotingswiziging Sociale Wurkfoarsjenning Fryslân: Gemeenten foar finansjele útdaging steld.
De begrotingswiziging fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkfoarsjenning (GR SW) Fryslân foar 2018 soarget foar de nedige beweging. Gemeenten wurde konfronteard mei in stiging fan de kosten fan hast twa miljoen euro. De feroarings binne needsaaklik troch ferskate finansjele tsjinfollers en flaters.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar in begrotingswiziging fan de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân foar 2018. De wizigingen binne nedich fanwege ôfwikingen yn de realisearre en te realisearjen sifers yn fergeliking mei de oarspronklike begroting. Belangrike punten binne ûnder oaren in stiging fan de loonkosten troch in ûnferwachte loonstiging, leechere fergoedingen foar lege ynkommen, hegere transitievergoedingen, en in administraasje flat by Caparis. Dêrneist binne der oanpassingen yn de ferfierkosten en in bystelling fan de ryksbudgetten. De totale stiging fan de kosten foar de dielnimmende gemeenten bedraacht € 1.909.000. Gemeenterieden kinne oant 21 septimber 2018 harren miening yntsjinje, wêrnei de begrotingswiziging op 28 septimber 2018 fêststeld wurdt. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen stelt foar om yn te stimmen mei de begrotingswiziging en de byfûge miening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging 2018 GR SW Fryslân". Het voorstel betreft een wijziging in de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân voor het jaar 2018. De wijziging is noodzakelijk vanwege diverse ontwikkelingen, zoals stijgende loonkosten, lagere vergoedingen voor lage inkomens, hogere transitievergoedingen, en een administratieve fout bij Caparis. De totale stijging van de kosten bedraagt € 1.976.000, waarvan € 1.909.000 ten laste komt van de deelnemende gemeenten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de begrotingswijziging en de bijgevoegde zienswijze.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de redenen voor de begrotingswijziging. Er is echter weinig informatie over de langetermijngevolgen en mogelijke risico's.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de begrotingswijziging en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen en de bijgevoegde zienswijze. De raad kan tot 21 september 2018 een zienswijze indienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijziging en de financiële gevolgen daarvan voor de gemeente. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen binnen het sociaal domein.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en een duidelijke beschrijving van de te behalen resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onzekerheid over toekomstige loonstijgingen kan een risico vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begrotingswijziging 2018 van de GR SW Fryslân en de bijgevoegde zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn significant, met een totale stijging van de kosten van € 1.976.000. De dekking komt deels uit hogere rijksbijdragen, maar de deelnemende gemeenten moeten ook een hogere bijdrage leveren. Het voorstel geeft aan hoe deze kosten zijn verdeeld over de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Loonkosten SW Fryslân Participatiebudget Transitievergoedingen Vervoerskosten Rijksbijdrage Caparis Lage inkomensvoordeel MeicirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
T. Nicolai
Onbekende spreker
Agendapunt 6 Uitvoering motie participeren/investeren in zonnepanelen/duurzaamheid
Zonnepanelen op gemeentelijke daken: Kansen en uitdagingen voor Achtkarspelen
In Achtkarspelen wordt een ambitieus plan besproken om zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen te plaatsen. Het voorstel biedt inwoners de mogelijkheid om te investeren in deze zonnepanelen, met actieve ondersteuning voor de oprichting van energiecoöperaties. Hoewel er technische mogelijkheden zijn voor burgerparticipatie, zijn er ook praktische beperkingen zoals ruimtegebrek en hoge kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel voor het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen uitvoerig besproken. Het plan biedt inwoners de kans om te investeren in zonne-energie via energiecoöperaties, waarbij de gemeente ondersteuning biedt bij de oprichting en subsidieaanvragen. "Technisch gezien is burgerparticipatie mogelijk op alle daken," aldus een gemeentewoordvoerder. Echter, de praktische uitvoering kent uitdagingen.Een belangrijk aspect dat tijdens het debat naar voren kwam, is de noodzaak om eerst te besparen voordat er zonnepanelen worden geplaatst. "Je moet eigenlijk altijd eerst gaan besparen voordat je zon gaat opwekken," werd benadrukt. Dit betekent dat er rekening moet worden gehouden met het huidige energieverbruik en de toekomstige behoefte, vooral met het oog op de verplichting om gebouwen tegen 2030 gasloos te maken.
De CDA-fractie vroeg om een algemene toelichting op de mogelijkheden voor burgerparticipatie en de consequenties voor particuliere aanvragen. Het antwoord was dat hoewel er technische mogelijkheden zijn, de praktische uitvoering complex is. "Een postcode roos project kost veel organisatie en betekent 15 jaar boekhouding voor een initiatief," werd uitgelegd.
Daarnaast werd tijdens het debat duidelijk dat de terugverdientijd van zonnepanelen een punt van zorg is. "Met de huidige zonnepanelen is de terugverdientijd niet veel korter dan 15 jaar," werd opgemerkt, mede door de lage energiekosten die de gemeente betaalt.
De gemeenteraad erkende ook de uitdagingen bij het voorfinancieren van coöperaties. "Het voorfinancieren van coöperaties is best nog wel een lastige," aldus een gemeentewoordvoerder. Er zijn plannen om dit in de toekomst verder te onderzoeken, mogelijk via een duurzaamheidsfonds.
Het debat maakte duidelijk dat hoewel er veel enthousiasme is voor het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen, er nog veel praktische hobbels te nemen zijn. De gemeente blijft echter vastberaden om samen met haar inwoners stappen te zetten richting een duurzamere toekomst.
Samenvatting
De tekst bespreekt een plan voor het plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen in Achtkarspelen en de mogelijkheden voor burgerparticipatie en energiecoöperaties. Inwoners kunnen investeren in zonnepanelen op deze daken, en de oprichting van energiecoöperaties wordt actief gefaciliteerd. Er wordt ook gekeken naar mogelijkheden voor participatie in zonnedaken in particulier bezit. Prestatieafspraken met woningbouwverenigingen moeten ervoor zorgen dat coöperaties kunnen investeren in zonnepanelen.
Er zijn technische mogelijkheden voor burgerparticipatie via postcoderoosconstructies en SDE+ subsidies, maar er zijn ook praktische beperkingen zoals ruimtegebrek en hoge kosten. De gemeente kan ondersteunen, maar niet initiëren. Er zijn ook plannen voor ondersteuning bij het oprichten van coöperaties, subsidieaanvragen en het verbinden van kennis en netwerken.
Voor particuliere aanvragen zijn zonnepanelen op eigen daken vergunningvrij en kunnen particulieren profiteren van gezamenlijke inkoopinitiatieven. Er zijn mogelijkheden voor ondersteuning van verduurzaming van het MKB en prestatieafspraken met woningbouwverenigingen. Een duurzaamheidsfonds kan als revolving fund dienen, hoewel voorfinanciering voor coöperaties nog moeilijk is.
Sinnepanelen op gemeentlike daken: Kânsen en útdagings foar Achtkarspelen
Yn Achtkarspelen wurdt in ambisjeus plan besprutsen om sinnepanielen op gemeentlike gebouwen te pleatsen. It foarstel biedt ynwenners de mooglikheid om te ynfestearen yn dizze sinnepanielen, mei aktyf stipe foar it oprjochtsjen fan enerzjykoöperaasjes. Alhoewol der technyske mooglikheden binne foar boargerpartisipaasje, binne der ek praktyske beheiningen lykas romtegebrek en hege kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel foar it pleatsen fan sinnepanielen op gemeentlike gebouwen útgebreid besprutsen. It plan biedt ynwenners de kâns om te ynfestearen yn sinnepoergong troch enerzjykoöperaasjes, dêr't de gemeente stipe biedt by de oprjochting en subsydzje-oanfragen. "Technysk sjoen is boargerpartisipaasje mooglik op alle daken," sa sei in gemeentewurdfoerder. Lykwols, de praktyk fan útfiering hat útdagings.In wichtich aspekt dat nei foaren kaam yn it debat, is de needsaak om earst te besparjen foardat der sinnepanielen pleatst wurde. "Eigenlik moatst altyd earst besparje foardatst sels gongen opwekkest," waard benadrukt. Dat betsjut dat der rekken hâlden wurde moat mei it hjoeddeiske enerzjyferbrûk en de takomstige behoeften, benammen mei it each op de ferplichting om gebouwen foar 2030 gasleas te meitsjen.
De CDA-fraksje frege om in algemiene tafoeging oer de mooglikheden foar boargerpartisipaasje en de gefolgen foar partikuliere oanfragen. It antwurd wie dat alhoewol der technyske mooglikheden binne, de praktyk fan útfiering kompleks is. "In postkoaderoasprojekt kostet in soad organisaasje en betsjut 15 jier boekhâlding foar in ynisjatyf," waard útlein.
Dêrneist waard dúdlik yn it debat dat de weromferdientiid fan sinnepanielen in punt fan soarch is. "Mei de hjoeddeiske sinnepanielen is de weromferdientiid net folle koarter as 15 jier," waard opmurken, ûnder oare troch de lege enerzjykosten dy't de gemeente betellet.
De gemeenteried erkende ek de útdagings by it foarfinansieren fan koöperaasjes. "It foarfinansieren fan koöperaasjes is noch wol in dreech stik," sa sei in gemeentewurdfoerder. Der binne plannen om dit yn de takomst fierder te ûndersykjen, mooglik troch in duorsumensfûns.
It debat makke dúdlik dat alhoewol der in soad entûsjasme is foar it ferduorsumjen fan gemeentlike gebouwen, der noch in soad praktyk hobbels te nimmen binne. De gemeente bliuwt lykwols fêber om tegearre mei har ynwenners stappen te setten nei in duorsumere takomst.
Samenvatting
De tekst besprekt in plan foar it pleatsen fan sinnepanielen op gemeentlike gebouwen yn Achtkarspelen en de mooglikheden foar boargerpertisipaasje en enerzjykoöperaasjes. Ynwenners kinne ynvestearje yn sinnepanielen op dizze daken, en de oprjochting fan enerzjykoöperaasjes wurdt aktief stipe. Der wurdt ek sjoen nei mooglikheden foar partisipaasje yn sinnedaken yn partikulier besit. Prestaasjeôfspraken mei wenningbouferienings moatte derfoar soargje dat koöperaasjes ynvestearje kinne yn sinnepanielen.
Der binne technyske mooglikheden foar boargerpertisipaasje troch postkoarûs-konstruksjes en SDE+ subsydzjes, mar der binne ek praktyske beheiningen lykas romtegebrek en hege kosten. De gemeente kin stipe biede, mar net it ynisjatyf nimme. Der binne ek plannen foar stipe by it oprjochtsjen fan koöperaasjes, subsydzje-oanfraach en it ferbinnen fan kennis en netwurken.
Foar partikuliere oanfragen binne sinnepanielen op eigen daken fergunningsfrij en kinne partikulieren profitearje fan gesamelike ynkopynisjativen. Der binne mooglikheden foar stipe by ferduorsumjen fan it MKB en prestaasjeôfspraken mei wenningbouferienings. In duorsumensfûns kin as revolving fund tsjinst dwaan, alhoewol foarfinansiering foar koöperaasjes noch dreech is.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Uitvoering motie participeren-investeren in zonnepanelen-duurzaamheid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoering motie participeren/investeren in zonnepanelen/duurzaamheid". Het voorstel richt zich op het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen door het installeren van zonnepanelen en LED-verlichting. Daarnaast wordt er gekeken naar mogelijkheden voor burgerparticipatie in duurzame energieprojecten, zoals het oprichten van energiecoöperaties en het faciliteren van participatie in zonnepanelen op gemeentelijke en particuliere daken. Het voorstel omvat een meerjarige investering van 2019 tot 2032 en beoogt de energiekosten te verlagen en de duurzaamheid van de gemeente te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de stappen die nodig zijn om de doelen te bereiken. Het bevat financiële ramingen, een tijdlijn voor de uitvoering en een overzicht van de betrokken partijen. De volledigheid is goed, hoewel er enkele aannames zijn over toekomstige energieprijzen en regelgeving die onzekerheden met zich meebrengen.
Rol van de raad:
De raad heeft een besluitvormende rol in dit voorstel. Ze moeten instemmen met de voorgestelde investeringen en wijzigingen in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheid binnen de gemeentelijke begroting, de mate van burgerparticipatie die wordt gefaciliteerd, en de timing van de investeringen in relatie tot andere gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter onzekerheden over toekomstige energieprijzen en regelgeving die de financiële haalbaarheid kunnen beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de investeringen in zonnepanelen en LED-verlichting goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijzigingen door te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door het faciliteren van energiecoöperaties en het mogelijk maken van investeringen door inwoners in zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op het verminderen van de energiekosten en het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt ongeveer €446.000, verdeeld over meerdere jaren. De kapitaallasten worden opgenomen in de begroting, en er zijn aanpassingen in de exploitatiebudgetten voor elektriciteit en gas. De financiële dekking is gebaseerd op besparingen op energiekosten en mogelijke toekomstige subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen LED-verlichting Duurzaamheid Energiecoöperaties Burgerparticipatie Revolving fund PostCodeRoos regeling Energiekosten Investeringen EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sierd Vegelin
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.j. Hoekstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Jeffrey Graansma - PVV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
J. Stellinga
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Sierd Vegelin -
F.j. Hoekstra -
Agendapunt 7 Fairtrade Gemeente
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en heeft hiervoor een voorstel ingediend om eenmalig €15.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag is bedoeld voor de inventarisatie en uitvoering van de benodigde stappen om aan de criteria voor Fairtrade Gemeente te voldoen. De raad heeft eerder al ingestemd met het streven naar deze titel en het gebruik van streekproducten en duurzaam inkopen binnen de gemeentelijke organisatie. Er is een werkgroep opgericht en een bestuurlijk trekker aangewezen om het proces te begeleiden. De criteria voor Fairtrade Gemeente omvatten onder andere het gebruik van fairtrade producten in de gemeentelijke catering, de verkoop van eerlijke producten in lokale winkels en horeca, en het organiseren van activiteiten om bewustwording te vergroten. Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en een goede samenwerking tussen de gemeente en de werkgroep. De kosten voor de inventarisatie zijn geraamd op 250 uur, en er is een budget van €3.000,- voor activiteiten, dat uit bestaande middelen kan worden gefinancierd. Het streven is om de titel voor mei 2019 te behalen.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget om de titel Fairtrade Gemeente te beheljen en hat hjirfoar in foarstel yntsjinne om ien kear €15.000,- beskikber te stellen. Dit bedrach is bedoeld foar de ynspeksje en útfiering fan de nedige stappen om oan de kritearia foar Fairtrade Gemeente te foldwaan. De ried hat earder al ynstimd mei it streven nei dizze titel en it brûken fan streekprodukten en duorsum ynkopen binnen de gemeentlike organisaasje. Der is in wurkgroep oprjochte en in bestjoerlike trekker oanwiisd om it proses te begelieden. De kritearia foar Fairtrade Gemeente behelje ûnder oaren it brûken fan fairtrade produkten yn de gemeentlike katering, de ferkeap fan earlike produkten yn lokale winkels en horeka, en it organisearjen fan aktiviteiten om bewustwêzen te fergrutsjen. It foarstel benadrukt it belang fan boargerpartisipaasje en in goede gearwurking tusken de gemeente en de wurkgroep. De kosten foar de ynspeksje binne rammele op 250 oeren, en der is in budzjet fan €3.000,- foar aktiviteiten, dat út besteande middels finansierd wurde kin. It streven is om de titel foar maaie 2019 te beheljen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het behalen van de titel "Fairtrade Gemeente" voor de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om de gemeente te positioneren als een voorstander van eerlijke handel door het implementeren van fairtrade producten in gemeentelijke inkoop en lokale bedrijven. Het voorstel vraagt om een eenmalige financiële investering van €15.000 voor de inventarisatie en uitvoering van de benodigde stappen om de titel te behalen. Er wordt een werkgroep opgericht om de voortgang te waarborgen en de gemeente wil samenwerken met lokale partners en onderwijsinstellingen om de kosten en uitvoering te optimaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke criteria en stappen om de titel te behalen. Echter, de financiële implicaties van de structurele veranderingen na het behalen van de titel zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het benodigde budget goed te keuren en toezicht te houden op de voortgang van het project. Ze moeten ook beslissen over de structurele voortzetting na het behalen van de titel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële investering willen doen en of ze de fairtrade principes willen integreren in het bredere gemeentelijke beleid, wat mogelijk meerkosten met zich mee kan brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (streefdatum mei 2019). Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de nog onbekende structurele kosten en de effectiviteit van de werkgroep.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om eenmalig €15.000 beschikbaar te stellen voor het behalen van de titel Fairtrade Gemeente.
Participatie:
Burgerparticipatie is cruciaal, met een actieve rol voor een lokale werkgroep en betrokkenheid van lokale bedrijven en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op fairtrade en streekproducten.
Financiële gevolgen:
De directe kosten bedragen €15.000 voor de inventarisatie. Structurele kosten zijn nog onbekend en moeten worden onderzocht. De provincie biedt geen subsidie, maar er is ondersteuning van de provinciale werkgroep ‘Fair Fryslân’.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fairtrade Gemeente Duurzaam assortiment Werkgroep Streekproducten Inventarisatie Budget Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Inkoopbeleid Media-aandacht BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
Op 13 september 2018 werd een informatieve raadsvergadering gehouden over begrotingswijzigingen in de gemeente Achtkarspelen. De raad werd gevraagd om op 20 september 2018 een besluit te nemen over vier voorgestelde wijzigingen. Deze wijzigingen omvatten:
- Een lager dividend van Eneco en Stedin, resulterend in een tekort van € 28.416 dat ten laste van het begrotingssaldo komt.
- Eenmalige kosten voor het afscheid van de huidige burgemeester en de benoeming van een nieuwe burgemeester, met een totaal van € 24.250 in 2018 en € 12.000 in 2019, ten laste van de algemene reserve.
- Een vrijgevallen subsidiebedrag van € 23.000 voor de nieuwe welzijnsopdracht, dat aan het begrotingssaldo wordt toegevoegd.
- Een tekort van € 62.528 door minder toe te rekenen uren aan bouwgrondexploitatie en investeringen in wegen en riolering, dat ten laste van het begrotingssaldo komt.
De wijzigingen zijn niet budgettair neutraal en vereisen goedkeuring van de gemeenteraad. De besluitvorming vond plaats in de openbare raadsvergadering op 20 september 2018.
Samenvatting
Op 13 septimber 2018 waard in ynformaasje riedsfergadering hâlden oer begrotingswizigingen yn de gemeente Achtkarspelen. De ried waard frege om op 20 septimber 2018 in beslút te nimmen oer fjouwer foarstelde wizigingen. Dizze wizigingen behelsje:
- In leger divident fan Eneco en Stedin, wat resulteart yn in tekoart fan € 28.416 dat ten koste giet fan it begrotingssaldo.
- Ienmalige kosten foar it ôfskied fan de hjoeddeiske boargemaster en de beneaming fan in nije boargemaster, mei in totaal fan € 24.250 yn 2018 en € 12.000 yn 2019, ten koste fan de algemiene reserve.
- In frijfallen subsydzjebêd fan € 23.000 foar de nije wolwênsopdracht, dat by it begrotingssaldo tafoege wurdt.
- In tekoart fan € 62.528 troch minder oan te rekenjen oeren oan bougrûnexploitaasje en ynfestearringen yn wegen en riolearing, dat ten koste giet fan it begrotingssaldo.
De wizigingen binne net budzjetear neutral en freegje goedkarring fan de gemeenteried. De beslútvorming fûn plak yn de iepenbiere riedsfergadering op 20 septimber 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen" voor de gemeente Achtkarspelen. Het omvat vier belangrijke wijzigingen: een lager dividend van Eneco en Stedin dat ten laste komt van het begrotingssaldo, eenmalige uitgaven voor het afscheid van de huidige burgemeester en de benoeming van een nieuwe burgemeester, een vrijval van een subsidiebedrag voor de nieuwe welzijnsopdracht dat wordt toegevoegd aan het begrotingssaldo, en een nadeel op toe te rekenen uren aan de bouwgrondexploitatie en investeringen in wegen en riolering dat eveneens ten laste komt van het begrotingssaldo.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de financiële implicaties van de wijzigingen. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen achter elke wijziging en de financiële impact ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, aangezien deze niet budgettair neutraal zijn en meerdere programma's beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve voor de eenmalige uitgaven en of ze de voorgestelde wijzigingen in de begroting willen goedkeuren, ondanks de negatieve impact op het begrotingssaldo.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met betrekking tot de jaren waarin de wijzigingen plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totale negatieve impact op het begrotingssaldo. De dekking voor de eenmalige uitgaven komt uit de algemene reserve, terwijl andere wijzigingen ten laste komen van het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Dividend Eneco en Stedin Algemene reserve Afscheid burgemeester Nieuwe welzijnsopdracht Bouwgrondexploitatie Investeringen wegen en riolering Sociaal Cultureel Werk Economische ontwikkelingen SubsidiebedragVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân, dat op 13 september 2018 is besproken en op 20 september 2018 ter besluitvorming voorligt aan de gemeenteraad van Achtkarspelen. De wijzigingen zijn bedoeld om de regeling te actualiseren en te formaliseren, rekening houdend met recente wet- en regelgeving en bestaande werkwijzen. Belangrijke wijzigingen omvatten de deelname aan privaatrechtelijke rechtspersonen, aanpassingen in stemverhoudingen, en de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. Er zijn geen financiële gevolgen of specifieke risico's verbonden aan de wijzigingen. Na goedkeuring door de raad en ondertekening door het college, wordt de gewijzigde regeling gepubliceerd en aangeboden aan de Gedeputeerde Staten van Fryslân.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel ta feroaring fan de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân, dat op 13 septimber 2018 besprutsen is en op 20 septimber 2018 foarlein wurdt oan de gemeenteried fan Achtkarspelen foar beslútvorming. De feroaringen binne bedoeld om de regeling te aktualisearjen en te formalisearjen, rekken hâldend mei resinte wet- en regeljouwing en besteande wurkwizen. Belangrike feroaringen behelje de dielnimming oan privaatrechtlike rjochtspersonen, oanpassingen yn stimferhâldings, en de útfiering fan it Rijksvaccinatieprogramma. Der binne gjin finansjele gefolgen of spesifike risiko's ferbûn oan de feroaringen. Nei goedkarring troch de ried en ûndertekening troch it kolleezje, wurdt de feroare regeling publisearre en oanbean oan de Gedepeteerde Steaten fan Fryslân.
-
09 - A - Raadsvoorstel - Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân. De wijzigingen zijn bedoeld om de regeling te actualiseren en te formaliseren in overeenstemming met de huidige wet- en regelgeving en werkwijzen. Belangrijke wijzigingen omvatten deelname aan privaatrechtelijke rechtspersonen, aanpassing van stemverhoudingen, en het formaliseren van financiële bepalingen. Ook wordt de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma overgedragen aan GGD Fryslân. De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2019, zonder financiële gevolgen voor de deelnemende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de noodzakelijke wijzigingen in de regeling en biedt een duidelijke uitleg van de redenen en implicaties van deze wijzigingen. Er zijn geen significante hiaten of onduidelijkheden in de informatie.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. De raad moet toestemming verlenen aan het college van Burgemeester en Wethouders om in te stemmen met de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, rekening houdend met de belangen van de gemeente en de impact van de wijzigingen op de regionale samenwerking en veiligheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De wijzigingen zijn specifiek en meetbaar, en er is een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen significante inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college van Burgemeester en Wethouders toestemming te verlenen om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de formele goedkeuring door de betrokken bestuursorganen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op organisatorische en juridische aspecten van de veiligheidsregio.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Gemeenschappelijke Regeling Wijzigingsbesluit Wet veiligheidsregio’s GGD Fryslân Rijksvaccinatieprogramma Privaatrechtelijke rechtspersonen Zienswijze Bestuurscommissies Jeugdgezondheidszorg (JGZ)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Ontwikkeling 17 woningen De Dellen 41-43 te Surhuisterveen
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen heeft een voorstel ingediend voor de herontwikkeling van de locatie De Dellen 41-43 te Surhuisterveen, waar 17 woningen gerealiseerd moeten worden. Hiervoor is een nieuw bestemmingsplan nodig. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de start van de procedure voor dit bestemmingsplan volgens procedurevariant 1, wat tijdswinst oplevert doordat niet elke tussenstap met de raad wordt overlegd. Er is geen milieueffectrapportage nodig, aangezien er geen negatieve milieugevolgen worden verwacht. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt ter inzage gelegd voor inspraak en overleg, waarna het ontwerpbestemmingsplan voor zienswijzen beschikbaar komt. DuurzaamWonen heeft overleg gevoerd met omwonenden en wil de omgevingsvergunningen coördineren met het ontwerpbestemmingsplan. Het voorstel wordt op 20 september 2018 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Achtkarspelen hat in foarstel yntsjinne foar de herûntwikkeling fan de lokaasje De Dellen 41-43 te Surhústerfean, dêr't 17 wenningen realisearre wurde moatte. Hjirfoar is in nij bestimmingsplan nedich. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei it begjin fan de proseduere foar dit bestimmingsplan neffens proseduerevariant 1, wat tiidswinst oplevert troch't net elke tuskenstap mei de ried oerlisd hoecht te wurden. Der is gjin miljeueffektûndersyk nedich, om't der gjin negative miljeugevolgen ferwachte wurde. It foaroarûntwerpbestimmingsplan wurdt ter ynseage lein foar ynspraak en oerlis, wêrnei it ûntwerpbestimmingsplan foar beskôgings beskikber komt. DuorsumWenjen hat oerlis hân mei omwenners en wol de omjouwingsfergunningen koördinearje mei it ûntwerpbestimmingsplan. It foarstel wurdt op 20 septimber 2018 ter beslútvorming oan de gemeenteried foarlein.
-
10 - A - Raadsvoorstel - Ontwikkeling 17 woningen De Dellen 41-43 te Surhuisterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwikkeling van 17 woningen De Dellen 41-43 te Surhuisterveen". Het college vraagt de gemeenteraad om instemming om de procedure voor een nieuw bestemmingsplan te starten, noodzakelijk voor de bouw van 17 woningen op de vrijgekomen locatie De Dellen 41-43. Het voorstel omvat het starten van de procedure conform procedurevariant 1 en het besluit dat een milieueffectrapportage niet nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor een nieuw bestemmingsplan, de procedure die gevolgd zal worden, en de overwegingen omtrent milieueffecten. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie ontbreekt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen en te besluiten over de noodzaak van een milieueffectrapportage. De raad moet ook instemmen met de voorgestelde procedurevariant.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde procedurevariant en het besluit dat geen milieueffectrapportage nodig is. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van omwonenden of andere belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral op het gebied van financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de procedure voor het bestemmingsplan te starten en te bepalen dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat DuurzaamWonen overleg heeft gevoerd met omwonenden. Er is ook een inspraakprocedure voorzien voor het voorontwerpbestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als onderwerp genoemd, maar de afwezigheid van negatieve milieugevolgen wordt benadrukt.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herontwikkeling Surhuisterveen De Dellen 41-43 Woningbouw Procedurevariant 1 Milieueffectrapportage DuurzaamWonen Inspraak OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht: