17-11-2016 Raadsvergadering
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1 Opening
Agendapunt 4 Besluitenlijst vorige raadsvergadering d.d. 27 oktober 2016 (nazending)
Agendapunt 4.a Kennisname ontslagbrief wethouder G. Postma
Samenvatting
Op 17 november 2016 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen kennisgenomen van de ontslagbrief van wethouder mevrouw G. Postma. In haar brief, gedateerd 9 november 2016, heeft mevrouw Postma haar ontslag met onmiddellijke ingang ingediend. De raad is formeel op de hoogte gesteld van haar ontslag, dat per direct in werking is getreden volgens de Gemeentewet. Mevrouw Postma heeft recht op een uitkering ten laste van de gemeente, wat in de begroting wordt verwerkt. Het besluit om kennis te nemen van de ontslagbrief heeft verder geen rechtsgevolgen.
Samenvatting
Op 17 novimber 2016 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen kennisnommen fan de ûntslachbrief fan wethâlder frou G. Postma. Yn har brief, dy't datearre is op 9 novimber 2016, hat frou Postma har ûntslach mei ymmeadiate yngong yntsjinne. De ried is offisjeel op 'e hichte brocht fan har ûntslach, dat fuortendaliks fan krêft waard neffens de Gemeentewet. Frou Postma hat rjocht op in útkearing op kosten fan de gemeente, wat yn 'e begroting ferwurke wurdt. It beslút om kennis te nimmen fan de ûntslachbrief hat fierders gjin rjochtskonsekwinsjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kennisname ontslagbrief wethouder G. Postma
Samenvatting: Het voorstel betreft de kennisname van de ontslagbrief van wethouder mevrouw G. Postma, die op 9 november 2016 haar ontslag heeft ingediend bij de gemeenteraad van Achtkarspelen. Het ontslag is per direct van kracht, conform artikel 43 van de Gemeentewet. De raad wordt gevraagd om formeel kennis te nemen van deze brief. Er zijn geen rechtsgevolgen verbonden aan dit besluit, maar mevrouw Postma heeft wel recht op een uitkering ten laste van de gemeente, wat in de begroting wordt verwerkt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over het ontslag van de wethouder en de procedurele stappen die de raad moet volgen. Er zijn geen aanvullende details of verduidelijkingen nodig voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om formeel kennis te nemen van de ontslagbrief van de wethouder. Dit is een procedurele stap die vereist is volgens de Gemeentewet. De raad heeft geen verdere beslissingsbevoegdheid in deze kwestie, aangezien het ontslag al is ingediend en van kracht is.
Politieke keuzes
Er zijn geen politieke keuzes die gemaakt moeten worden in dit voorstel. Het betreft een formele kennisname van een reeds genomen besluit door de wethouder.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de context van de procedurele vereisten. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontslagbrief van mevrouw G. Postma. Dit is een formele stap zonder verdere implicaties.
Participatie
Het voorstel zegt niets over participatie, aangezien het een interne procedurele kwestie betreft zonder directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een administratieve handeling zonder impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt dat mevrouw Postma recht heeft op een uitkering ten laste van de gemeente. Dit wordt verwerkt in de begroting, maar er worden geen specifieke bedragen of dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslagbrief Wethouder G. Postma Gemeentewet Kennisname Uitkering Begroting Openbare vergadering Griffier VoorzitterVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Beantwoording schriftelijke vragen GBA inzake slecht onderhoud sportvelden
Samenvatting
Op 17 november 2016 staat op de agenda van de raadsvergadering een opiniërend agendapunt over het slechte onderhoud van de sportvelden van voetbalvereniging 't Fean '58. De GBA-fractie heeft hierover op 26 september 2016 schriftelijke vragen gesteld, die op 11 oktober 2016 door het college zijn beantwoord. Op verzoek van de GBA-fractie worden deze vragen en de antwoorden besproken tijdens de raadsvergadering. Het onderwerp valt onder Programma 1 - Mienskip en de portefeuillehouder is J. Spoelstra, met ondersteuning van ambtenaar mw. D. Haisma.
Samenvatting
Op 17 novimber 2016 stiet op 'e aginda fan 'e riedsfergadering in mieningsfoarmjend agindapunt oer it minne ûnderhâld fan 'e sportfjilden fan fuotbalferiening 't Fean '58. De GBA-fraksje hat hjir oer op 26 septimber 2016 skriftlike fragen steld, dy't op 11 oktober 2016 troch it kolleezje beäntwurde binne. Op fersyk fan de GBA-fraksje wurde dizze fragen en de antwurden besprutsen tiidens 'e riedsfergadering. It ûnderwerp falt ûnder Programma 1 - Mienskip en de portefúljehâlder is J. Spoelstra, mei stipe fan amtner frou D. Haisma.
-
05 - A - Raadsvoorstel - Beantwoording schriftelijke vragen GBA inzake slecht onderhoud sportvelden vv T Fean 58.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording van de schriftelijke vragen GBA inzake slecht onderhoud sportvelden v.v. 't Fean '58". De GBA-fractie heeft vragen gesteld over het slechte onderhoud van de sportvelden van voetbalvereniging 't Fean '58. Deze vragen zijn door het college beantwoord en de kwestie is geagendeerd voor de raadsvergadering op 17 november 2016. Het doel is om de raad te informeren over de situatie en de antwoorden van het college te bespreken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van de GBA-fractie en de antwoorden van het college bevat. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of vervolgstappen voor het onderhoudsprobleem.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de beantwoording en kan besluiten om verdere actie te ondernemen, zoals het initiëren van een debat of het voorstellen van aanvullende maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige onderhoudsniveau acceptabel is of dat er extra middelen of beleidswijzigingen nodig zijn om de situatie te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan concrete acties kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de beantwoording voldoende vinden of dat er verdere stappen nodig zijn om het onderhoud van de sportvelden te verbeteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals de voetbalvereniging of de lokale gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn als het gaat om het onderhoud en beheer van sportvelden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen informatie over de financiële gevolgen of hoe eventuele verbeteringen in het onderhoud gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van verdere stappen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slecht onderhoud Sportvelden v.v. 't Fean '58 Schriftelijke vragen GBA-fractie Beantwoording College Agendering Raadsvergadering BuitenpostVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Onttrekking aan de openbaarheid gedeelte fietspad Hinkehoeksterpaed Kootstertille
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen betreft het voornemen om een gedeelte van het fietspad Hinkehoeksterpaed in Kootstertille aan de openbaarheid te onttrekken. Dit is nodig om het bedrijf Van Assen Sloopwerken de mogelijkheid te geven een langshaven aan het PM-kanaal aan te leggen, wat hun groeiplannen ondersteunt. Het bedrijf heeft al contact met Rijkswaterstaat, die positief tegenover de plannen staat. De gemeente en het bedrijf hebben voorlopige afspraken gemaakt over een grondruil, waarbij Van Assen een nieuw fietspad aanlegt dat voldoet aan gemeentelijke eisen. Er zijn geen kosten voor de gemeente en Plaatselijk Belang Kootstertille heeft geen bezwaar. Het voorstel wordt zes weken ter inzage gelegd voor eventuele bezwaren. Bij geen bezwaren wordt het besluit definitief en wordt het fietspad na realisatie van het nieuwe tracé aan de openbaarheid onttrokken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Achtkarspelen hat te krijen mei it doel om in part fan it fytsrek Hinkehoeksterpaed yn Kootstertille ûntrekke te litten oan de iepenbierte. Dit is needsaaklik om it bedriuw Van Assen Sloopwerken de mooglikheid te jaan om in langshaven oan it PM-keanaal oan te lizzen, wat har groeiplannen stipelet. It bedriuw hat al kontakt hân mei Rijkswaterstaat, dy't posityf stiet tsjinoer de plannen. De gemeente en it bedriuw hawwe foarlopige ôfspraken makke oer in grûnrûil, dêr't Van Assen in nij fytsrek oanlizze sil dat foldocht oan gemeentlike easken. Der binne gjin kosten foar de gemeente en Plaatselijk Belang Kootstertille hat gjin beswier. It foarstel wurdt seis wiken ter ynseage lein foar eventuele beswaren. By gjin beswaren wurdt it beslút definityf en wurdt it fytsrek nei realisaasje fan it nije trajekt ûntrokken oan de iepenbierte.
-
06 - A - Raadsvoorstel - Onttrekking aan de openbaarheid gedeelte fietspad Hinkehoeksterpaed Kootstertille.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onttrekking aan de openbaarheid gedeelte fietspad Hinkehoeksterpaed Kootstertille
Samenvatting: Het voorstel betreft het onttrekken van een deel van het fietspad Hinkehoeksterpaed aan de openbaarheid om ruimte te maken voor de aanleg van een langshaven door Van Assen Sloopwerken. Het bedrijf wil het kanaal gebruiken voor materiaaltransport, wat groei mogelijk maakt. Het fietspad wordt omgelegd op kosten van het bedrijf, en er zijn afspraken over grondruil. Er zijn geen kosten voor de gemeente. Bij geen bezwaren wordt het besluit definitief. Het voorstel ondersteunt de gemeentelijke plannen voor watergebonden bedrijvigheid en heeft beperkte invloed op de fietspadlengte en -aantrekkelijkheid.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de situatie, de redenen voor het voorstel, en de afspraken met de betrokken partijen. Er is echter weinig detail over de exacte voorwaarden van de grondruil en de technische specificaties van het nieuwe fietspad.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van het fietspad aan de openbaarheid. De raad moet een intentiebesluit nemen en kan het voorstel definitief maken als er geen bezwaren worden ingediend.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van economische groei en bedrijvigheid in de regio versus het behoud van de huidige infrastructuur en toegankelijkheid voor fietsers. Er moet ook worden overwogen hoe toekomstige uitbreidingen van het industrieterrein kunnen worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (na realisatie van het nieuwe tracé). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de lange termijn plannen voor het industrieterrein. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voornemen uit te spreken om het fietspad aan de openbaarheid te onttrekken en, bij geen bezwaren, dit besluit definitief te maken.
Participatie
Er is beperkte participatie beschreven. Er is overleg geweest met Plaatselijk Belang Kootstertille, die geen bezwaar heeft. Er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners vermeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp. Het voorstel richt zich meer op economische groei en infrastructuurontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten voor het omleggen van het fietspad door het bedrijf worden gedragen. Er is geen informatie over eventuele indirecte kosten of langetermijngevolgen voor de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hinkehoeksterpaed Fietspad Van Assen Sloopwerken PM kanaal Langshaven Westkern Grondruil Natte bedrijvigheid Bezwaren Plaatselijk Belang KootstertilleVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Eindrapportage ANNO I
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Achtkarspelen, gedateerd 17 november 2016, met betrekking tot de eindrapportage van de Agenda Netwerk Noordoost (ANNO) voor de periode 2012-2015. Het voorstel is om kennis te nemen van deze rapportage en de resterende middelen van ongeveer €55.000 beschikbaar te stellen voor ANNO II. De besluitvorming over de besteding van deze middelen ligt bij de gemeenten in de Stuurgroep ANNO. De rapportage beschrijft de samenwerking tussen verschillende gemeenten en de provincie Fryslân, waarbij diverse projecten zijn gerealiseerd op het gebied van recreatie, duurzaamheid, regio-marketing en infrastructuur. De financiële verantwoording toont een kleine vrijval van middelen, die deels opnieuw wordt ingezet voor ANNO II. Het voorstel is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van Achtkarspelen.
Samenvatting
It foarstel fan de gemeente Achtkarspelen, dat datearre is op 17 novimber 2016, giet oer de einrapportaazje fan de Aginda Netwurk Noardeast (ANNO) foar de perioade 2012-2015. It foarstel is om kennis te nimmen fan dizze rapportaazje en de oerbleaune middels fan sa'n €55.000 beskikber te stellen foar ANNO II. De beslútvorming oer de besteging fan dizze middels leit by de gemeenten yn de Stjoergrûp ANNO. De rapportaazje beskriuwt de gearwurking tusken ferskillende gemeenten en de provinsje Fryslân, dêr't ferskate projekten binne realisearre op it mêd fan rekreaasje, duorsumens, regio-merketing en ynfrastruktuer. De finansjele ferslachjouwing toant in lyts frijfall fan middels, dy't diels opnij ynzet wurdt foar ANNO II. It foarstel is fêststeld yn de iepenbiere riedsfergadering fan Achtkarspelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eindrapportage ANNO I
Samenvatting: Het voorstel betreft de eindrapportage van de Agenda Netwerk Noordoost (ANNO) voor de periode 2012-2015. Het document evalueert de samenwerkingsprojecten tussen zes gemeenten en de provincie Fryslân, gefinancierd met €22,7 miljoen van de provincie en een gelijk bedrag van de gemeenten. De rapportage beschrijft de behaalde resultaten en de financiële verantwoording. Er is een restbedrag van €55.000 overgebleven, waarvan wordt voorgesteld dit beschikbaar te stellen voor ANNO II. De besluitvorming over de besteding van deze middelen ligt bij de gemeenten in de Stuurgroep ANNO.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde evaluatie van de projecten en een financiële verantwoording. Echter, het zou baat hebben bij meer specifieke informatie over de toekomstige besteding van de restmiddelen.
Rol van de Raad
De raad moet kennisnemen van de rapportage en beslissen over de bestemming van de restmiddelen voor ANNO II. De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde bestemming goed te keuren of aan te passen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de restmiddelen van ANNO I worden ingezet voor ANNO II en of de besluitvorming over de besteding bij de Stuurgroep blijft. Dit vraagt om een afweging van vertrouwen in de Stuurgroep en de prioriteiten voor regionale ontwikkeling.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke financiële cijfers en doelen voor ANNO II noemt, ontbreekt een gedetailleerd plan voor de besteding van de restmiddelen. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor ANNO II.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de rapportage te erkennen en de restmiddelen beschikbaar te stellen voor ANNO II, met de besluitvorming over de besteding bij de Stuurgroep.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat visie-ambitieprojecten zijn opgepakt met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partijen, wat wijst op een participatieve aanpak in de projectontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de projecten zoals Duurzaam Noordoost en de installatie van zonnepanelen op publieke daken.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft aan dat er een restbedrag van €55.000 beschikbaar is voor ANNO II. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het om vrijgevallen middelen gaat. De financiële rapportage is gedetailleerd en transparant over de herkomst en bestemming van de middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ANNO 2012-2015 Stuurgroep Restmiddelen Samenwerking Provincie Fryslân Ambitieprojecten Vrijval Cofinanciering Projecten Regionale AfsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Splitsing Eneco groep
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 17 november 2016 ingestemd met de verplichte splitsing van Eneco in een netwerkgroep en een energiebedrijf, zoals vereist door de Wet Onafhankelijk Netbeheer. Deze splitsing moet uiterlijk op 31 januari 2017 voltooid zijn. Het splitsingsplan, dat voldoet aan de wettelijke vereisten, is ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en heeft een positieve beoordeling gekregen van de Aandeelhouderscommissie. Na de splitsing zullen er twee sterke, financieel robuuste ondernemingen ontstaan die zich blijven richten op duurzaamheid en innovatie. De netwerkgroep zal zich richten op het onderhoud en de uitbreiding van het netwerk, terwijl het energiebedrijf zich blijft inzetten voor duurzame energieoplossingen. De kredietwaardigheid van beide bedrijven blijft op een hoog niveau. De aandeelhoudersvergaderingen op 30 november 2016 en 27 januari 2017 zullen verdere besluiten nemen over de splitsing en de uitkering van dividend.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 17 novimber 2016 ynstimd mei de ferplichte splitsing fan Eneco yn in netwurkgroep en in enerzjybedriuw, sa't fereaske troch de Wet Ûnôfhinklik Netbehear. Dizze splitsing moat úterlik op 31 jannewaris 2017 foltôge wêze. It splitsingsplan, dat foldocht oan de wettelijke easken, is yntsjinne by de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en hat in posityf beoardieling krigen fan de Aandeelhâlderskommissie. Nei de splitsing sille der twa sterke, finansjeel robuste ûndernimmings ûntstean dy't har bliuwe rjochtsje op duorsumens en ynnovaasje. De netwurkgroep sil him rjochtsje op it ûnderhâld en de útwreiding fan it netwurk, wylst it enerzjybedriuw him bliuwt ynsette foar duorsume enerzjyoplossingen. De kredytweardigens fan beide bedriuwen bliuwt op in heech nivo. De aandeelhâldersgearkomsten op 30 novimber 2016 en 27 jannewaris 2017 sille fierdere besluten nimme oer de splitsing en de útkearing fan dividint.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Splitsing Eneco groep". Het voorstel betreft de verplichte splitsing van Eneco in een netwerkgroep en een energiebedrijf om te voldoen aan de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON). De splitsing moet uiterlijk op 31 januari 2017 voltooid zijn. Het doel is om twee sterke, zelfstandige ondernemingen te creëren die financieel gezond zijn en hun duurzaamheidsambities kunnen voortzetten. De netwerkgroep zal zich richten op het onderhoud en de uitbreiding van het netwerk, terwijl het energiebedrijf zich blijft richten op duurzame energieoplossingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke vereisten, de financiële kaders en de te nemen besluiten duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de tijdlijn en de noodzakelijke stappen voor de splitsing.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om in te stemmen met de aanpassing van het gemeentelijk aandelenvermogen in de Eneco groep. De raad moet beslissen over de goedkeuring van de splitsing.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de splitsing van Eneco, wat invloed heeft op de gemeentelijke aandelen en de toekomstige strategie van de bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen, tijdlijnen en verwachte uitkomsten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verplichte splitsing van het aandelenpakket in Eneco in de netwerkgroep en energiebedrijf.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een besluit betreft dat voornamelijk op aandeelhoudersniveau wordt genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het energiebedrijf zich blijft richten op duurzame energieoplossingen zoals wind, zon en biomassa.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het dividendbeleid wordt voortgezet en dat er een financiële uitgangspositie is om de strategie van de investeringsprogramma’s voort te zetten. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe eventuele extra kosten van de splitsing worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Splitsing Eneco Netwerkgroep Energiebedrijf Aandeelhouderscommissie ACM (Autoriteit Consument & Markt) Duurzaamheid Stedin Dividend KredietwaardigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Vaststelling bestemmingsplan Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte Twijzelerheide
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 17 november 2016 besloten het bestemmingsplan voor de locatie Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte in Twijzelerheide vast te stellen. Dit besluit volgt op een eerder besluit van 21 januari 2016 om de bouwmogelijkheden op deze locatie te herstellen, nadat deze in 2008 waren beperkt. Het nieuwe bestemmingsplan maakt de bouw van maximaal 10 woningen mogelijk, in overeenstemming met afspraken met de erven Faber, de eigenaren van het perceel. Tijdens de inspraakperiode zijn vier zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. Er is geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de kosten zijn gedekt door een exploitatieovereenkomst. De indieners van de zienswijzen en andere belanghebbenden hebben zes weken de tijd om beroep in te stellen bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 17 novimber 2016 besletten it bestimmingsplan foar de lokaasje Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte yn Twizelerheide fêst te stellen. Dit beslút folget op in earder beslút fan 21 jannewaris 2016 om de boumogelijkheden op dizze lokaasje te herstellen, neidat dizze yn 2008 beheind wiene. It nije bestimmingsplan makket de bou fan maksimaal 10 wenningen mooglik, yn oerienstimming mei ôfspraken mei de erven Faber, de eigeners fan it perceel. Tidens de ynspraakperioade binne fjouwer beswierskriften yntsjinne, mar dizze hawwe net liede ta feroaringen yn it plan. Der is gjin exploitatieplan fêststeld, omdat de kosten dekt binne troch in exploitatieoerienkomst. De yntsjinners fan de beswierskriften en oare belanghawwenden hawwe seis wiken de tiid om berop yn te stellen by de Ried fan Steat.
-
09 - A - Raadsvoorstel - Vaststelling bestemmingsplan Tuorrebout Sije Hesterstrjitte te Twijzelerheide.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte Twijzelerheide". Het plan beoogt de bouw van maximaal 10 woningen op de locatie Tuorrebout/Sije Hesterstrjitte in Twijzelerheide mogelijk te maken. Dit volgt op een verzoek van de erfgenamen van de heer B. Faber voor compensatie van planschade, nadat eerdere bouwmogelijkheden waren beperkt. Het bestemmingsplan is in lijn met eerdere afspraken en adviezen en heeft de instemming van de betrokken erfgenamen. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze geven geen aanleiding tot wijziging van het plan. Een exploitatieovereenkomst is gesloten, waardoor een apart exploitatieplan niet nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, de zienswijzen, en de juridische en financiële aspecten van het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan. De raad moet beslissen over de ingediende zienswijzen en de uiteindelijke vaststelling van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de zienswijzen ongegrond verklaart en het bestemmingsplan ongewijzigd vaststelt. Dit omvat ook de beslissing om geen exploitatieplan vast te stellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen zoals concrete tijdlijnen voor de bouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzen ongegrond te verklaren, het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden en belanghebbenden via inspraakreacties en zienswijzen. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd en een contactpersoon is aangewezen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt door een exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Twijzelerheide Zienswijzen Planschade Woningbouw Erven Faber Exploitatieovereenkomst Inspraakreacties Ruimtelijke ordening KenniscentrumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Uitbreiding begraafplaats Jeltingalaan Buitenpost
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 17 november 2016 besloten om het voorontwerp bestemmingsplan voor de uitbreiding van de begraafplaats aan de Jeltingalaan in Buitenpost inspraak- en overlegrijp te verklaren. De uitbreiding is noodzakelijk om te blijven voorzien in de vraag naar graven. Het huidige bestemmingsplan staat de uitbreiding niet toe, omdat de gronden een agrarische bestemming hebben. Daarom is een nieuw bestemmingsplan nodig. De raad heeft gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het bestemmingsplan alleen bij de vaststelling aan de raad wordt voorgelegd. Dit levert de meeste tijdwinst op. Het voorontwerp zal vier weken ter inzage worden gelegd voor inspraak, waarna zienswijzen kunnen worden ingediend. De procedure moet resulteren in een voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan in het tweede kwartaal van 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 17 novimber 2016 besletten om it foaroanûntwerp bestimmingsplan foar de útwreiding fan de begraafplak oan de Jeltingalaan yn Bûtenpost ynspreek- en oerlisrjip te ferklearjen. De útwreiding is needsaaklik om te bliuwen foarsjen yn de fraach nei grêven. It hjoeddeistige bestimmingsplan stiet de útwreiding net ta, om't de grûnen in agraryske bestimming hawwe. Dêrom is in nij bestimmingsplan needsaaklik. De ried hat keazen foar proseduervariant 1, dêr't it bestemmingsplan allinnich by de fêststelling oan de ried foarlein wurdt. Dit levert de measte tiidwinst op. It foaroanûntwerp sil fjouwer wiken ter ynseach lein wurde foar ynspreak, wêrnei sichtwizen yntsjinne wurde kinne. De proseduere moat resultearje yn in foarstel ta fêststelling fan it bestimmingsplan yn it twadde kwartaal fan 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorontwerp bestemmingsplan Buitenpost – Uitbreiding begraafplaats Jeltingalaan". Het plan beoogt de uitbreiding van de begraafplaats aan de Jeltingalaan in Buitenpost mogelijk te maken door een herziening van het bestemmingsplan. De huidige bestemming is agrarisch, wat de aanleg van een begraafplaats niet toestaat. De uitbreiding is noodzakelijk om te blijven voldoen aan de vraag naar graven. Het college stelt voor om variant 1 van de bestemmingsplanprocedure te volgen, waarbij de raad alleen bij de vaststelling van het bestemmingsplan betrokken is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de noodzaak van de uitbreiding, de procedurele stappen en de betrokkenheid van de raad. Echter, meer gedetailleerde informatie over de landschappelijke inpassing en eventuele milieu-effecten zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor een procedurevariant waarbij de raad alleen bij de vaststelling betrokken is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde procedurevariant en of zij de uitbreiding van de begraafplaats steunt, ondanks de strijdigheid met het huidige bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorontwerp en te kiezen voor de voorgestelde procedurevariant.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door het voorontwerp vier weken ter inzage te leggen voor inspraak. Er kunnen zienswijzen worden ingediend en beroep worden ingesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter relevant kunnen zijn in de context van landschappelijke inpassing en milieu-effecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding begraafplaats Bestemmingsplan Buitenpost Jeltingalaan Inspraak Procedurevariant Landschappelijke inpassing Agrarische bestemming Partiële herziening ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag van GBA inzake Horeca
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 17 november 2016 een motie aangenomen met betrekking tot het organiseren van een bijeenkomst voor buurtbewoners in een paracommerciële instelling, zoals een sportkantine. De raad constateert dat het college van burgemeester en wethouders een convenant met de lokale horecaondernemers heeft ondertekend, maar dit convenant dreigt te overtreden door een bijeenkomst in een sportkantine te plannen. De motie verzoekt het college om de geplande vergadering te verplaatsen naar een andere locatie. De motie is unaniem aangenomen met 20 stemmen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 17 novimber 2016 in motie oannommen mei betrekking ta it organisearjen fan in gearkomste foar buertbewenners yn in parakommerciële ynstelling, lykas in sportkantine. De ried konstatearret dat it kolleezje fan boargemaster en wethâlders in konvenant mei de lokale horekaûndernimmers ûndertekene hat, mar dat dit konvenant dreget oertreden te wurden troch in gearkomste te plannen yn in sportkantine. De motie freget it kolleezje om de plande gearkomste te ferpleatsen nei in oare lokaasje. De motie is ienstemmich oannommen mei 20 stimmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Organiseren van een bijeenkomst voor buurtbewoners in een paracommerciële instelling." De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om een geplande bijeenkomst met buurtbewoners, die zou plaatsvinden in een sportkantine (een paracommerciële instelling), te verplaatsen naar een andere locatie. Dit verzoek is gebaseerd op het feit dat het college een convenant met horecaondernemers heeft ondertekend, dat door deze actie zou worden overtreden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in haar verzoek, maar mist gedetailleerde informatie over het convenant en de specifieke redenen waarom het gebruik van een paracommerciële instelling problematisch is. Meer context over de inhoud van het convenant en de implicaties van de overtreding zou de volledigheid verbeteren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en te stemmen over het verzoek om de locatie van de bijeenkomst te wijzigen. De raad moet hierbij de belangen van de buurtbewoners, de horecaondernemers en de naleving van het convenant in overweging nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat ze het convenant en de belangen van de horecaondernemers belangrijker achten, of het afwijzen van de motie, wat kan duiden op een prioriteit voor praktische overwegingen of andere belangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, aangezien het verzoek duidelijk is en betrekking heeft op een specifieke bijeenkomst. Echter, het is niet meetbaar of realistisch zonder aanvullende informatie over alternatieve locaties en de haalbaarheid van het verplaatsen van de bijeenkomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer context.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken de bijeenkomst te verplaatsen, of de motie verwerpen en de bijeenkomst laten doorgaan zoals gepland.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, behalve dat het betrekking heeft op een bijeenkomst voor buurtbewoners. Er is geen verdere informatie over hoe participatie van de buurtbewoners wordt bevorderd of georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat om de locatie van een bijeenkomst en de naleving van een convenant.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten voor het verplaatsen van de bijeenkomst gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bijeenkomst Buurtbewoners Paracommerciële instelling Horecaondernemers Convenant Sportkantine College Vergadering Verplaatsen SportverenigingVerfijning van de zoekopdracht: