29-02-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Toezeggingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 29 februari 2024 besloten om een aantal toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen zijn eerder gedaan tijdens raadsvergaderingen en informatiecarrousels en zijn opgenomen in het Raadsinformatiesysteem (iBabs). Het college van burgemeester en wethouders heeft aangegeven dat de toezeggingen zijn uitgevoerd en heeft dit toegelicht. De afgedane toezeggingen betreffen onder andere het meenemen van de variant IKC+ in gesprekken, de overdracht van het PM-kanaal van de Provincie naar Rijkswaterstaat, de afhankelijkheid van de GGD voor LKR-registratie, de kosten van wegaanpassingen in Surhuisterveen, het schriftelijk beantwoorden van niet beantwoorde vragen tijdens vergaderingen, en het toesturen van een overzicht van de kosten voor beschermd wonen. De raad heeft ingestemd met het voorstel van het college om deze toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 29 febrewaris 2024 besletten om in tal toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dizze toezeggingen binne earder dien yn riedsfergaderingen en ynformaasjekarousels en binne opnommen yn it Raadsinformatiesysteem (iBabs). It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat oanjûn dat de toezeggingen útfierd binne en hat dit ta ljocht brocht. De ôfhannele toezeggingen binne ûnder oaren it meitsjen fan de variant IKC+ yn petearren, de oerdracht fan it PM-keanaal fan de Provinsje nei Rijkswaterstaat, de ôfhinklikheid fan de GGD foar LKR-registraasje, de kosten fan wegaanpassingen yn Surhústerfean, it skriftlik beäntwurdzjen fan net beäntwurde fragen yn riedsfergaderingen, en it tastjoeren fan in oersjoch fan de kosten foar beskerme wenjen. De ried hat ynstimd mei it foarstel fan it kolleezje om dizze toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toezeggingen". Het voorstel betreft het afhandelen van een aantal toezeggingen die tijdens eerdere raadsvergaderingen en informatiecarrousels zijn gedaan. Het college stelt voor om zes specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen, variërend van het meenemen van de variant IKC+ in gesprekken tot het toesturen van een overzicht van de kosten van beschermd wonen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het afhandelen van deze toezeggingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over elke toezegging, inclusief de context, de acties die zijn ondernomen, en de huidige status.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van de toezeggingen. Het is aan de raad om te beoordelen of de toezeggingen naar tevredenheid zijn afgehandeld en om het voorstel van het college te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve afhandeling. Echter, de raad kan ervoor kiezen om bepaalde toezeggingen niet als afgedaan te beschouwen als zij van mening zijn dat er nog verdere actie nodig is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel van het college om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het voornamelijk een interne administratieve kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de afhandeling van toezeggingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel richt zich op de administratieve afhandeling van toezeggingen en niet op nieuwe financiële verplichtingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Afhandeling College van burgemeester en wethouders Raadsvergadering Informatiecarrousel Portefeuillehouder Raadsinformatiesysteem (iBabs) Voortgangsrapportage Overdracht PM-kanaal Beschermd wonen kostenoverzichtVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Gemeenteraad Achtkarspelen: Motie over Jobinder-uitbreiding Afgedaan
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 29 februari 2024 besloten om de motie over de uitbreiding van Jobinder als afgedaan te beschouwen. Deze motie, die in april 2023 werd aangenomen, vroeg om een discussie over de uitbreiding van vervoersdiensten die de kosten voor gemeenten en de provincie beïnvloeden. Het college heeft de raad inmiddels geïnformeerd over de uitkomsten van deze discussie.In een levendig debat besprak de gemeenteraad de afhandeling van de motie. Een raadslid opende de discussie met de opmerking dat de motie weliswaar technisch is uitgevoerd, maar dat er zorgen blijven bestaan over de uitbreiding van het mobiliteitsbureau. "Het is jammer dat ondanks onze inbreng de regie van de gemeente niet voldoende wordt meegenomen," klonk het kritisch.
Een ander raadslid benadrukte dat er sprake is van een ongewenste belangenverstrengeling. "We moeten onze eigen ambities kunnen nastreven zonder dat deze worden beïnvloed door externe partijen," aldus het raadslid. Er werd gevraagd om een schriftelijke reactie van het college om meer duidelijkheid te krijgen over hun standpunt.
De wethouder reageerde door te bevestigen dat de discussie over de uitbreiding van het mobiliteitsbureau inderdaad is gestart. "We begrijpen de zorgen en willen daar een gedegen antwoord op geven," zei de wethouder. Hij beloofde dat het college met een schriftelijke reactie zou komen om de vragen van de raad te beantwoorden.
De discussie werd afgesloten met de opmerking dat de kwestie binnenkort opnieuw op de agenda zal staan. "De informatiecarrousel van 14 maart biedt een kans om verder te praten over de uitbreiding van het mobiliteitsbureau," aldus de griffier.
Met de afhandeling van de motie over Jobinder zet de gemeenteraad een stap in de richting van meer duidelijkheid over de toekomst van het mobiliteitsbureau. De discussie over de regie en de invloed van de gemeente blijft echter een belangrijk punt van aandacht.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 29 februari 2024 besloten om de motie met ID-nr. 437, betreffende de uitbreiding van Jobinder, als afgedaan te beschouwen. Deze motie, aangenomen op 20 april 2023, verzocht het college om in het bestuur van Jobinder de discussie te starten over uitbreidingen van vervoer die de kosten voor deelnemende gemeenten en de provincie beïnvloeden. Het college heeft de raad op 25 januari 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van deze discussie. De motie is nu als afgehandeld gemarkeerd, wat betekent dat het college van mening is dat er voldoende uitvoering aan is gegeven. Alle aangenomen moties worden bijgehouden in het Raadsinformatiesysteem en regelmatig geëvalueerd tijdens raadsvergaderingen.
Gemeenteried Achtkarspelen: Moty oer Jobinder-útwreiding ôfhannele
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 29 febrewaris 2024 besletten om de motie oer de útwreiding fan Jobinder as ôfhannele te beskôgjen. Dizze motie, dy't yn april 2023 oannaam waard, frege om in diskusje oer de útwreiding fan ferfierstsjinsten dy't de kosten foar gemeenten en de provinsje beynfloedzje. It kolleezje hat de ried ynmidels ynformaasje jûn oer de útkomsten fan dizze diskusje.Yn in libbich debat bespruts de gemeenteried de ôfhanling fan de motie. In riedslid iepene de diskusje mei de opmerking dat de motie wol technysk útfierd is, mar dat der soargen bliuwe oer de útwreiding fan it mobiliteitsburo. "It is spitich dat ûndanks ús bydrage de regy fan de gemeente net genôch meinaam wurdt," klonk it kritysk.
In oar riedslid benadrukte dat der sprake is fan in ûnwinske belangenferstrengeling. "Wy moatte ús eigen ambysjes neistrebe kinne sûnder dat dizze beynfloede wurde troch eksterne partijen," sa it riedslid. Der waard frege om in skriftlike reaksje fan it kolleezje om mear dúdlikheid te krijen oer harren stânpunt.
De wethâlder reagearre troch te befestigjen dat de diskusje oer de útwreiding fan it mobiliteitsburo yndied begûn is. "Wy begripe de soargen en wolle dêr in goed antwurd op jaan," sa sei de wethâlder. Hy beloofde dat it kolleezje mei in skriftlike reaksje komme soe om de fragen fan de ried te beäntwurdzjen.
De diskusje waard ôfsletten mei de opmerking dat de kwestje binnenkoart opnij op 'e aginda stean sil. "De ynformaasjekarousel fan 14 maart biedt in kâns om fierder te praten oer de útwreiding fan it mobiliteitsburo," sa de griffier.
Mei de ôfhanling fan de motie oer Jobinder set de gemeenteried in stap yn 'e rjochting fan mear dúdlikheid oer de takomst fan it mobiliteitsburo. De diskusje oer de regy en de ynfloed fan de gemeente bliuwt lykwols in wichtich punt fan omtinken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 29 febrewaris 2024 besletten om de motie mei ID-nr. 437, oangeande de útwreiding fan Jobinder, as ôfhannele te beskôgjen. Dizze motie, oannommen op 20 april 2023, frege it kolleezje om yn it bestjoer fan Jobinder de diskusje oan te gean oer útwreidingen fan ferfier dy't de kosten foar dielnimmende gemeenten en de provinsje beynfloedzje. It kolleezje hat de ried op 25 jannewaris 2024 ynformaasje jûn oer de útkomsten fan dizze diskusje. De motie is no as ôfhannele markearre, wat betsjut dat it kolleezje fan betinken is dat der genôch útfier oan jûn is. Alle oannommen moties wurde byholden yn it Raadsynformaasjesysteem en regelmjittich wurdevalvearre tiidens riedsfergaderingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie met ID-nr. 437 (Uitbreiding Jobinder) als afgedaan beschouwen." Het voorstel betreft de afhandeling van een motie die de raad eerder heeft aangenomen. De motie verzocht het college om in het bestuur van Jobinder een discussie te starten over de uitbreiding van vervoersdiensten, met de nadruk op kostenbeheersing voor deelnemende gemeenten en de provincie. Het college heeft de raad geïnformeerd over de uitkomsten van deze discussie, en stelt nu voor om de motie als afgedaan te beschouwen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de acties die zijn ondernomen, en de uitkomsten van de discussie binnen Jobinder beschrijft. Het bevat ook een duidelijke aanbeveling aan de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de motie door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als raadsleden van mening zijn dat de motie niet volledig is uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet volledig meetbaar of realistisch zonder inzicht in de specifieke uitkomsten van de discussie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel van het college om de motie als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen, maar de oorspronkelijke motie had betrekking op kostenbeheersing bij de uitbreiding van vervoersdiensten. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Uitbreiding Jobinder College van burgemeester en wethouders Griffie Raadsvergadering Voortgangsrapportage Vervoersuitbreidingen Politieke gevolgen Raadsbrief Vrije marktVerfijning van de zoekopdracht:
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijst raadsvergadering 25 januari 2024
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Afscheid raadslid en toelating en beëdiging nieuw raadslid
Nieuwe Raadslid Anne Douwe Bouma Beëdigd in Achtkarspelen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft officieel Anne Douwe Bouma verwelkomd als nieuw raadslid. Bouma neemt de plaats in van Wietske Poelman, die haar functie heeft neergelegd. De benoeming van Bouma verliep volgens de regels van de Kieswet en werd na een grondig onderzoek van zijn geloofsbrieven door een commissie van drie raadsleden goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de benoeming van Anne Douwe Bouma als nieuw raadslid besproken. De voorzitter benadrukte het belang van de wettelijke procedures: "Er is een wettelijke verplichting dat er nog een commissie onderzoek van de geloofsbrieven moet zijn," legde hij uit. De commissie, bestaande uit drie raadsleden, bevestigde dat Bouma aan alle wettelijke vereisten voldoet.De vergadering stond ook in het teken van het afscheid van Wietske Poelman, die met warme woorden werd bedankt voor haar jarenlange inzet. "Wietske heeft zich hier lang ingezet voor de raad en de inwoners van het klooster," aldus een van de raadsleden. Poelman zelf gaf aan dat het een moeilijk besluit was om te vertrekken, maar dat ze met een goed gevoel terugkijkt op haar tijd in de raad.
Na de goedkeuring van de geloofsbrieven was het tijd voor de officiële beëdiging van Bouma. De voorzitter vroeg Bouma om naar voren te komen en de eed af te leggen. Bouma deed dit in het Fries, wat door de voorzitter werd geprezen: "Dat je het in het Fries doet, toont je verbondenheid met de regio."
Met de woorden "Sa wierlik helpe my God almachtich" werd Bouma officieel als raadslid beëdigd. Na de ceremonie ontving hij bloemen en felicitaties van zijn nieuwe collega's. "We hebben er alle vertrouwen in dat Anne Douwe Bouma een waardevolle aanvulling zal zijn voor onze raad," aldus de voorzitter.
De benoeming van Bouma markeert een nieuw hoofdstuk voor de gemeenteraad van Achtkarspelen, die zich nu weer volledig kan richten op de uitdagingen en kansen die voor hen liggen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de heer Anne Douwe Bouma toe te laten als nieuw raadslid, ter vervanging van mevrouw Wietske Poelman die haar functie heeft neergelegd. De benoeming van de heer Bouma is in overeenstemming met de Kieswet, die voorschrijft hoe een opengevallen plaats moet worden ingevuld. Voor zijn toelating heeft de heer Bouma de benodigde documenten ingediend, waaronder een verklaring van openbare betrekkingen en nevenfuncties. Een commissie van drie raadsleden heeft de geloofsbrieven onderzocht en bevestigd dat de heer Bouma aan alle wettelijke vereisten voldoet. Na goedkeuring door de raad zal de heer Bouma de verklaring en belofte afleggen als officieel lid van de gemeenteraad.
Nije Riedslid Anne Douwe Bouma beëdigd yn Achtkarspelen.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat offisjeel Anne Douwe Bouma wolkom hjitten as nij riedslid. Bouma nimt de plak yn fan Wietske Poelman, dy't har funksje dellein hat. De beneaming fan Bouma ferlipte neffens de regels fan de Kieswet en waard nei in grûnich ûndersyk fan syn leauensbrief troch in kommisje fan trije riedsleden goedkard.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard de beneaming fan Anne Douwe Bouma as nij riedslid besprutsen. De foarsitter benadrukke it belang fan de wetlike prosedueres: "Der is in wetlike ferplichting dat der noch in kommisje ûndersyk fan de leauwensbriefkes wêze moat," lei er út. De kommisje, besteande út trije riedsleden, befestige dat Bouma oan alle wetlike easken foldocht.De ferigening stie ek yn it teken fan it ôfskie fan Wietske Poelman, dy't mei waarme wurden tank sein waard foar har jierrenlange ynset. "Wietske hat har hjir lang ynsmiten foar de ried en de ynwenners fan it klooster," sa ien fan de riedsleden. Poelman sels joech oan dat it in dreech beslút wie om te ferlitten, mar dat se mei in goed gefoel weromsjocht op har tiid yn de ried.
Nei de goedkarke leauwensbriefkes wie it tiid foar de offisjele beëdiging fan Bouma. De foarsitter frege Bouma om nei foaren te kommen en de eed ôf te lizzen. Bouma die dit yn it Frysk, wat troch de foarsitter priizge waard: "Datsto it yn it Frysk dochst, toant dyn ferbûnens mei de regio."
Mei de wurden "Sa wierlik helpe my God almachtich" waard Bouma offisjeel as riedslid beëdigd. Nei de serymoanje ûntfong er blommen en lokwinsken fan syn nije kollega's. "Wy hawwe der alle fertrouwen yn dat Anne Douwe Bouma in weardefolle oanfolling wêze sil foar ús ried," sa de foarsitter.
De beneaming fan Bouma makket in nij haadstik foar de gemeenteried fan Achtkarspelen, dy't har no wer hielendal rjochtsje kin op de útdagings en kânsen dy't foar har lizze.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de hear Anne Douwe Bouma ta te litten as nij riedslid, ter ferfang fan frou Wietske Poelman dy't har funksje delsein hat. De beneaming fan de hear Bouma is yn oerienstimming mei de Kieswet, dy't foarskriuwt hoe't in iepenfallen plak ynfuld wurde moat. Foar syn tastimming hat de hear Bouma de nedige dokuminten yntsjinne, ûnder oaren in ferklearring fan iepenbiere betrekkingen en nevenfunksjes. In kommisje fan trije riedsleden hat de leauwboeken ûndersocht en befestige dat de hear Bouma oan alle wetlike easken foldocht. Nei goedkarring troch de ried sil de hear Bouma de ferklearring en belofte ôflein as offisjeel lid fan de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging nieuw raadslid". Het voorstel betreft de toelating van de heer Anne Douwe Bouma als nieuw raadslid van de gemeente Achtkarspelen, na het vertrek van mevrouw Wietske Poelman. De Kieswet bepaalt de procedure voor het invullen van de opengevallen plaats. De heer Bouma is benoemd door de voorzitter van het centraal stembureau en heeft de benoeming aanvaard. De gemeenteraad moet beslissen over zijn toelating na onderzoek van zijn geloofsbrieven door een commissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en wettelijke vereisten beschrijft voor de toelating van een nieuw raadslid. Het bevat een duidelijke procedure en verwijst naar relevante artikelen in de Kieswet.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een commissie in te stellen voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Bouma en vervolgens te beslissen over zijn toelating als raadslid op basis van het advies van deze commissie.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die wordt bepaald door de Kieswet. De raad moet echter wel de geloofsbrieven beoordelen en kan besluiten de heer Bouma niet toe te laten als er onregelmatigheden worden gevonden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Bouma toe te laten als lid van de gemeenteraad, mits zijn geloofsbrieven in orde zijn bevonden door de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, aangezien het een interne procedure betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de toelating van een nieuw raadslid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig, aangezien het een standaardprocedure betreft voor de vervanging van een raadslid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Beëdiging Vacature Kieswet Geloofsbrieven Commissie Benoeming Nevenfuncties Reglement van Orde Openbare betrekkingenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Vaststelling koersbepaling gemeente Achtkarspelen
Achtkarspelen zet koers naar zelfstandigheid: Gemeenteraad stemt in met toekomstplan
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het document 'Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen', een cruciaal plan voor de toekomstige inrichting van de gemeente na de beëindiging van de samenwerking met Tytsjerksteradiel. Het document biedt richting en duidelijkheid over de gewenste ontwikkeling van Achtkarspelen als zelfstandige gemeente per 1 januari 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een intensief debat op 29 februari 2024, besprak de gemeenteraad van Achtkarspelen het voorstel om de koersbepaling vast te stellen. Het document is essentieel voor de verdere stappen in het opbouwproces van de gemeente, zoals het ontwikkelen van een inrichtingsplan. Het niet vaststellen zou leiden tot vertragingen en risico's voor de geplande ontvlechting en opbouw.Raadslid Van Kammen benadrukte het belang van het document: "Dit stuk zet alles wat we willen hebben alleen maar op papier. Het is een degelijk stuk met een goede visie." Hij wees erop dat de koersbepaling een noodzakelijke stap is om de toekomstige zelfstandigheid van Achtkarspelen te waarborgen.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door mevrouw Feitsma, gaf aan dat de partij aanvankelijk tegen de beëindiging van de samenwerking met Tytsjerksteradiel was, maar nu inzet op het beste voor de gemeente. "Het is goed om richting te geven aan de nieuwe gemeentelijke organisatie," aldus Feitsma.
Ondanks de brede steun waren er ook zorgen, met name over de financiële aspecten van de koersbepaling. De heer Spulman van de PvdA uitte zijn bezorgdheid over het ontbreken van een gedetailleerde financiële paragraaf: "Het kan niet zo zijn dat de raad de koers bepaalt zonder inzicht in de financiële gevolgen."
Wethouder Brinkman erkende de zorgen en beloofde transparantie zodra er meer duidelijkheid is over de financiële consequenties. "Zodra we cijfers hebben, zullen we die delen met de raad," verzekerde hij.
Het debat werd afgesloten met een stemming, waarbij de meerderheid van de raad instemde met het voorstel. De vaststelling van de koersbepaling markeert een belangrijke stap in de richting van een zelfstandige toekomst voor Achtkarspelen. De komende maanden zullen in het teken staan van verdere uitwerking en implementatie van de plannen, met als doel een sterke en zelfstandige gemeentelijke organisatie op te bouwen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen staat op het punt om op 29 februari 2024 te beslissen over de vaststelling van het document 'Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen'. Dit document is cruciaal voor de toekomstige inrichting van de zelfstandige ambtelijke organisatie van de gemeente, na de beëindiging van de samenwerking met Tytsjerksteradiel. De koersbepaling biedt richting en duidelijkheid over de gewenste ontwikkeling van Achtkarspelen als zelfstandige gemeente per 1 januari 2025. Het proces wordt begeleid door adviesbureaus en omvat participatie van raadsleden, medewerkers en inwoners. Het vaststellen van de koersbepaling is essentieel om verdere stappen in het opbouwproces te kunnen zetten, zoals het ontwikkelen van een inrichtingsplan. Het niet vaststellen zou leiden tot vertragingen en risico's voor de geplande ontvlechting en opbouw. Financiële aspecten worden nog verder uitgewerkt, en er is een communicatieplan om alle betrokkenen goed te informeren.
Achtkarspelen set koers nei selsstannichheid: Gemeenteried stimt yn mei takomstplan
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it dokumint 'Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen', in krityk plan foar de takomstige ynrjochting fan de gemeente nei it ein fan de gearwurking mei Tytsjerksteradiel. It dokumint biedt rjochting en dúdlikheid oer de winske ûntwikkeling fan Achtkarspelen as selsstannige gemeente fanôf 1 jannewaris 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in yntinsyf debat op 29 febrewaris 2024, bespruts de gemeenteried fan Achtkarspelen it foarstel om de koersbepaling fêst te stellen. It dokumint is essensjeel foar de fierdere stappen yn it opbouproses fan de gemeente, lykas it ûntwikkeljen fan in ynrjochtingsplan. It net fêststellen soe liede ta fertragingen en riziko's foar de plande ûntflechting en opbou.Riedslid Van Kammen benadrukte it belang fan it dokumint: "Dit stik set alles wat we wolle hawwe allinnich mar op papier. It is in deeglik stik mei in goede fisy." Hy wiisde derop dat de koersbepaling in needsaaklike stap is om de takomstige selsstannichheid fan Achtkarspelen te wierborgjen.
De ChristenUnie, fertsjintwurdige troch frou Feitsma, joech oan dat de partij oanfanglik tsjin de beëiniging fan de gearwurking mei Tytsjerksteradiel wie, mar no ynset op it bêste foar de gemeente. "It is goed om rjochting te jaan oan de nije gemeentlike organisaasje," sa Feitsma.
Nettsjinsteande de brede stipe wiene der ek soargen, benammen oer de finansjele aspekten fan de koersbepaling. De hear Spulman fan de PvdA út syn bezorgdheid oer it ûntbrekken fan in detaillere finansjele paragraaf: "It kin net sa wêze dat de ried de koers bepaalt sûnder ynsjoch yn de finansjele gefolgen."
Wethâlder Brinkman erkende de soargen en beloofde transparânsje as der mear dúdlikheid is oer de finansjele gefolgen. "Sodra't wy sifers hawwe, sille wy dy diele mei de ried," fersekere er.
It debat waard ôfsluten mei in stimming, dêr't de mearderheid fan de ried ynstimde mei it foarstel. De fêststelling fan de koersbepaling makket in wichtige stap yn 'e rjochting fan in selsstannige takomst foar Achtkarspelen. De kommende moannen sille yn it teken stean fan fierdere útwurking en ymplemintearring fan de plannen, mei as doel in sterk en selsstannige gemeentlike organisaasje op te bouwen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen stiet op it punt om op 29 febrewaris 2024 te beslissen oer de fêststelling fan it dokumint 'Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen'. Dit dokumint is krityk foar de takomstige ynrjochting fan de selsstannige amtnersorganisaasje fan de gemeente, nei it ein fan de gearwurking mei Tytsjerksteradiel. De koersbepaling biedt rjochting en dúdlikheid oer de winske ûntwikkeling fan Achtkarspelen as selsstannige gemeente fanôf 1 jannewaris 2025. It proses wurdt begelied troch advysburo's en behellet partisipaasje fan riedsleden, meiwurkers en ynwenners. It fêststellen fan de koersbepaling is essensjeel om fierdere stappen yn it opbouproses sette te kinnen, lykas it ûntwikkeljen fan in ynrjochtingsplan. It net fêststellen soe liede ta fertragingen en riziko's foar de plande ûntflechting en opbou. Finansjele aspekten wurde noch fierder útwurke, en der is in kommunikaasjeplan om alle belutsenen goed te ynformearjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling koersbepaling gemeente Achtkarspelen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling koersbepaling gemeente Achtkarspelen." Het voorstel betreft de vaststelling van de koersbepaling voor de gemeente Achtkarspelen, die richting geeft aan de opbouw van een zelfstandige ambtelijke organisatie na de ontvlechting van de samenwerking met Tytsjerksteradiel. Het document biedt kaders voor de toekomstige inrichting van de gemeentelijke organisatie, met als doel een duidelijke visie te formuleren over wat voor gemeente Achtkarspelen per 1 januari 2025 wil zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de stappen die zijn genomen, en de verwachte uitkomsten. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de koersbepaling zelf.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het document ‘Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen’ vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien het de basis vormt voor verdere uitwerking door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde koers en de richting die de gemeente wil inslaan. Dit omvat keuzes over de toekomstige dienstverlening en organisatievorm.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het abstract blijft en de concrete invulling pas in de koersvertaling zal plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de abstractie kan leiden tot verschillende interpretaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het document ‘Koersbepaling: Bouwen aan de gemeente Achtkarspelen’ vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie via het platform DenkMee, waar inwoners hun input konden geven over de gewenste toekomst van de gemeente. Dit is een positief aspect van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de toekomstige koers en organisatievorm.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het koersdocument zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële implicaties van de ontvlechting en opbouw worden nog in kaart gebracht en zullen later aan de raad worden voorgelegd. Er is een planning voor de presentatie van de financiële effecten in mei 2024.
In conclusie, het voorstel vraagt de raad om een belangrijke strategische beslissing te nemen die de basis legt voor de toekomstige ontwikkeling van de gemeente Achtkarspelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koersbepaling Ontvlechting Opbouw Rijnconsult Tytsjerksteradiel Ambtelijke organisatie Participatieplatform DenkMee Dialoogsessies Inrichtingsplan Programmateam ontvlechtingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Doethyna Vriesema - CDA
Jacob Hooghiemstra - GBA
Agendapunt 10 Opheffen werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 29 februari 2024 besloten om de werkgroep samenwerking tussen de raden van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op te heffen. Deze werkgroep werd in 2012 ingesteld, maar is nu overbodig geworden omdat de ambtelijke samenwerking tussen beide gemeenten per 22 juni 2023 is gestopt. Het doel is om per 1 januari 2025 met een eigen organisatie de dienstverlening aan inwoners te verzorgen. Er is inmiddels een speciale Agendacommissie Zelfstandig Achtkarspelen opgericht om het proces van ontvlechting en opbouw van de nieuwe organisatie te begeleiden. Het presidium van de raad van Tytsjerksteradiel heeft een vergelijkbaar voorstel gedaan aan hun gemeenteraad. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en zal op de gebruikelijke wijze worden gecommuniceerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 29 febrewaris 2024 besletten om de wurkgroep gearwurking tusken de rieden fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op te heffen. Dizze wurkgroep waard yn 2012 ynsteld, mar is no oerflakkich wurden omdat de amtlike gearwurking tusken beide gemeenten per 22 juny 2023 stoppe is. It doel is om per 1 jannewaris 2025 mei in eigen organisaasje de tsjinstferliening oan ynwenners te fersoargjen. Der is ynmidels in spesjale Agindakommisje Selsstannich Achtkarspelen oprjochte om it proses fan ûntflechtsjen en opbou fan de nije organisaasje te begelieden. It presidium fan de ried fan Tytsjerksteradiel hat in lyksoartich foarstel dien oan har gemeenteried. It beslút hat gjin finansjele gefolgen en sil op de gebrûklike wize kommunisearre wurde.
-
10 - Raadsvoorstel - Opheffen werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opheffen werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel." Het voorstel beoogt de opheffing van de werkgroep die in 2012 werd ingesteld om de samenwerking tussen de gemeenteraden van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel te bevorderen. Na het besluit om de ambtelijke samenwerking te beëindigen, is de werkgroep overbodig geworden. Het doel is om per 1 januari 2025 met een eigen organisatie de dienstverlening aan inwoners te verzorgen. Er is een Agendacommissie Zelfstandig Achtkarspelen opgericht om de ontvlechting en opbouw van de nieuwe organisatie te begeleiden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de opheffing van de werkgroep uiteenzet en de context van eerdere besluiten biedt. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat suggereert dat het een relatief eenvoudig besluit betreft zonder complicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de werkgroep op te heffen, aangezien het een werkgroep betreft die door de gemeenteraden zelf is ingesteld. De raad moet het voorstel goedkeuren om de opheffing formeel te maken.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet instemmen met de opheffing van de werkgroep. Dit besluit kan implicaties hebben voor de toekomstige samenwerking en organisatie van de gemeentelijke diensten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het opheffen van de werkgroep. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor de nieuwe organisatie (1 januari 2025). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de werkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op te heffen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische veranderingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroep Samenwerking Tytsjerksteradiel Opheffen Ambtelijke samenwerking Werkmaatschappij Dienstverlening Agendacommissie Zelfstandig Achtkarspelen Ontvlechting OrganisatieopbouwVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 Decembercirculaire gemeentefonds 2023
Gemeenteraad Achtkarspelen: Omgevingswet en energietoelage centraal in debat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de ontvangen middelen uit de decembercirculaire van het gemeentefonds 2023 strategisch in te zetten. Een bedrag van € 256.000 wordt gereserveerd voor de invoeringskosten van de Omgevingswet en een gebiedsgerichte aanpak in 2024. De overige middelen, waaronder de energietoelage, worden verantwoord in de jaarrekening van 2023.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 29 februari 2024 stond de decembercirculaire van het gemeentefonds 2023 centraal. De raad besloot om een deel van de ontvangen middelen, ter waarde van € 256.000, te reserveren voor de invoeringskosten van de Omgevingswet en een gebiedsgerichte aanpak in 2024. De overige middelen, waaronder de energietoelage, worden verantwoord in de jaarrekening van 2023.De vergadering verliep niet zonder discussie. Een raadslid merkte op: "De mutatie van de decembercirculaire heeft gevolgen voor onze jaarrekening. We zijn blij met de compensatie voor de energietoelage, maar er blijft een tekort van € 77.000 openstaan." Wethouder Brinkman reageerde hierop door te benadrukken dat de gemeente nog steeds actie onderneemt richting het Rijk om dit tekort aan te vullen.
Een ander punt van zorg was de compensatie voor de tekorten in 2022. "We hebben een tekort van € 360.000 voor 2023," aldus een raadslid. "Het Rijk heeft beloofd gemeenten te compenseren, maar we zijn er nog niet."
Ondanks de zorgen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De raad nam kennis van de financiële vertaling van de decembercirculaire en besloot de middelen strategisch in te zetten voor de toekomst.
Na de stemming werd er nog een motie besproken over de Boskwei in Drogeham, een karakteristiek pad dat volgens het college moet worden aangepast in het bestemmingsplan. Raadslid Veenstra van de FNP kreeg het woord om zijn bijdrage te leveren aan deze discussie.
De vergadering eindigde met een positieve noot, waarbij de raad zich unaniem uitsprak voor het voorstel. "We zijn blij dat we deze stap hebben kunnen zetten," aldus de voorzitter.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 29 februari 2024 besloten om kennis te nemen van de decembercirculaire gemeentefonds 2023. De raad heeft besloten om de ontvangen middelen voor de invoeringskosten van de Omgevingswet en de uitvoeringskosten voor een gebiedsgerichte aanpak, ter waarde van € 256.000, via de reserve overlopende posten beschikbaar te houden voor 2024. Daarnaast worden de overige ontvangen middelen, waaronder de energietoelage, als nog te ontvangen middelen verantwoord in de jaarrekening van 2023. Het totale bedrag dat via de decembercirculaire 2023 is ontvangen, bedraagt € 3.098.000. Hiervan wordt € 256.000 overgeheveld naar 2024 en € 2.842.000 verantwoord in de jaarrekening 2023.
Gemeenteried Achtkarspelen: Omjouwingswet en enerzjetoelage sintraal yn debat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de ûntfongen middels út de desimberkring fan it gemeentefûns 2023 strategysk yn te setten. In bedrach fan € 256.000 wurdt reservearre foar de ynfieringskosten fan de Omgevingswet en in gebietsgerjochte oanpak yn 2024. De oare middels, wêrûnder de enerzjytoelage, wurde fêstlein yn de jierrekken fan 2023.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 29 febrewaris 2024 stie de desimber-sirkulêre fan it gemeentefûns 2023 sintraal. De ried besleat in part fan de ûntfongen middels, ter waarde fan € 256.000, te reservearjen foar de ynfieringskosten fan de Omgevingswet en in gebietsgerjochte oanpak yn 2024. De oare middels, lykas de enerzjytoelage, wurde fêstlein yn de jierrekken fan 2023.De fergadering ferrûn net sûnder diskusje. In riedslid makke op: "De feroaring fan de desimber-sirkulêre hat gefolgen foar ús jierrekken. Wy binne bliid mei de kompensaasje foar de enerzjytoelage, mar der bliuwt in tekoart fan € 77.000 iepenstean." Wethâlder Brinkman reagearre hjirop troch te benadrukken dat de gemeente noch altiten aksje ûndernimt nei it Ryk om dit tekoart oan te foljen.
In oar punt fan soarch wie de kompensaasje foar de tekoarten yn 2022. "Wy hawwe in tekoart fan € 360.000 foar 2023," sa sei in riedslid. "It Ryk hat beloofd gemeenten te kompensearjen, mar wy binne der noch net."
Nettsjinsteande de soarchen stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De ried naam kennis fan de finansjele oersetting fan de desimber-sirkulêre en besleat de middels strategysk yn te setten foar de takomst.
Nei de stimming waard der noch in motyf besprutsen oer de Boskwei yn Drogeham, in karaktersk pad dat neffens it kolleezje oanpast wurde moat yn it bestimmingsplan. Riedslid Veenstra fan de FNP krige it wurd om syn bydrage te leverjen oan dizze diskusje.
De fergadering einige mei in posityf lûd, dêr't de ried sûnder tsjinstimmen útsprutsen foar it foarstel. "Wy binne bliid dat wy dizze stap sette koene," sa sei de foarsitter.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 29 febrewaris 2024 besletten om kennis te nimmen fan de desember-sirkulêre gemeentefûns 2023. De ried hat besletten om de ûntfongen middels foar de ynfieringskosten fan de Omgevingswet en de útfieringskosten foar in gebietsgerjochte oanpak, mei in wearde fan € 256.000, troch de reserve oerlûpende posten beskikber te hâlden foar 2024. Dêrneist wurde de oare ûntfongen middels, wêrûnder de enerzjytoelage, as noch te ûntfangen middels fêstlein yn de jierrekken fan 2023. It totale bedrach dat troch de desember-sirkulêre 2023 ûntfongen is, is € 3.098.000. Dêrfan wurde € 256.000 oerheve nei 2024 en € 2.842.000 fêstlein yn de jierrekken 2023.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Decembercirculaire gemeentefonds 2023". Het voorstel behandelt de toewijzing en bestemming van extra middelen die de gemeente Achtkarspelen heeft ontvangen via de decembercirculaire van het gemeentefonds 2023. Deze middelen zijn bedoeld voor de invoeringskosten van de Omgevingswet en de uitvoeringskosten van een gebiedsgerichte aanpak. Het voorstel stelt voor om € 256.000 over te hevelen naar 2024 via de reserve overlopende posten. Daarnaast worden overige ontvangen middelen, zoals de energietoelage, verantwoord in de jaarrekening van 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerd de ontvangen middelen en hun bestemming beschrijft. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële mutaties en de bijbehorende bedragen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de ontvangen uitkeringen uit het gemeentefonds beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde bestemming van de middelen in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en of de overheveling naar 2024 gerechtvaardigd is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en bestemmingen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de overheveling naar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de decembercirculaire en de voorgestelde financiële overhevelingen en verantwoordingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het een totaalbedrag van € 3.098.000 betreft. Hiervan wordt € 256.000 overgeheveld naar 2024, en de overige € 2.842.000 wordt verantwoord in de jaarrekening 2023. Het voorstel geeft aan hoe deze bedragen gedekt worden door de ontvangen middelen uit de decembercirculaire.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decembercirculaire Gemeentefonds Invoeringskosten Omgevingswet Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak Energietoelage Reserve overlopende posten Participatiewet Maatschappelijke begeleiding statushouders Flankerend beleid en energiearmoede Meerkosten Oekraïne sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 13 Vaststelling bestemmingsplan ‘Drogeham - Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2’
Woningverplaatsing in Drogeham krijgt groen licht van gemeenteraad
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het bestemmingsplan dat de verplaatsing van een woning in Drogeham mogelijk maakt. Het oude boerderijtje aan de Boskwei 8 zal worden gesloopt, en een nieuwe woning zal verrijzen ten zuiden van Boskwei 2. Het plan stuitte op weinig weerstand en werd met een meerderheid aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd het voorstel om het bestemmingsplan voor 'Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2' vast te stellen, uitvoerig besproken. Het plan voorziet in de sloop van een oud boerderijtje en de bouw van een nieuwe woning op een nabijgelegen perceel. De bestemming van het oude perceel wordt gewijzigd naar 'Agrarisch met waarden – Besloten gebied', terwijl het nieuwe perceel de bestemming 'Wonen' krijgt.Raadslid Veenstra van de FNP had enkele vragen over het voorstel. "Kunnen we ervan uitgaan dat er in de toekomst geen nieuwe aanvragen komen om op het oude perceel te bouwen?" vroeg hij. Daarnaast uitte hij zijn zorgen over de riolering in het buitengebied. "Er wordt gesproken over aansluiting op de gemeentelijke riolering, maar is die daar wel aanwezig?"
Wethouder Martens reageerde op de vragen van Veenstra. "U heeft gelijk, er is geen reguliere riolering in het buitengebied. We zullen hier nog eens goed naar kijken," verzekerde hij. Martens benadrukte dat het huidige beleid geen nieuwe bouw op het oude perceel toestaat, maar dat toekomstige wijzigingen in het bestemmingsplan altijd mogelijk zijn.
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere incidenten. De meerderheid van de raad stemde voor, waarmee de weg vrij is voor de verplaatsing van de woning. "De gemeenschap lijkt het eens te zijn met deze aanpak," concludeerde Veenstra tevreden.
Het vastgestelde plan wordt binnenkort gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage. Gedurende deze periode kunnen belanghebbenden beroep aantekenen bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten het bestemmingsplan voor 'Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2' vast te stellen. Dit besluit maakt de verplaatsing van een woning van Boskwei 8 naar een perceel ten zuiden van Boskwei 2 mogelijk. Het oude boerderijtje op Boskwei 8 zal worden gesloopt en de bestemming van dit perceel wordt gewijzigd naar 'Agrarisch met waarden – Besloten gebied'. Het nieuwe perceel krijgt de bestemming 'Wonen'. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan, en er zijn geen planologische belemmeringen gevonden. De legeskosten worden door de initiatiefnemer betaald en er is een planschadeovereenkomst afgesloten. Het vastgestelde plan wordt gepubliceerd en ligt zes weken ter inzage, gedurende welke beroep kan worden ingediend bij de Raad van State.
Wenningferpleatsing yn Droegeham krijt grien ljocht fan gemeenteried.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it bestimmingsplan dat de ferskowing fan in wenning yn Droegeham mooglik makket. It âlde boerepleatske oan de Boskwei 8 sil ôfbrutsen wurde, en in nije wenning sil opkomme ten súden fan Boskwei 2. It plan stjitte op min werstân en waard mei in mearderheid oannommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Achtkarspelen waard it foarstel om it bestimmingsplan foar 'Drogeham - Boskwei 8 en ten súden fan Boskwei 2' fêst te stellen, út en troch besprutsen. It plan foarsjocht yn de ôfbrutsen fan in âld boerderijtsje en de bou fan in nije wenning op in neilizzend perceel. De bestimming fan it âlde perceel wurdt feroare nei 'Agrarysk mei wearde - Besletten gebiet', wylst it nije perceel de bestimming 'Wenje' krijt.Riedslid Veenstra fan de FNP hie in pear fragen oer it foarstel. "Kunne wy derfan útgean dat der yn de takomst gjin nije oanfragen komme om op it âlde perceel te bouwen?" frege er. Dêrneist út er syn soargen oer de riolearing yn it buitengebiet. "Der wurdt praat oer oansluting op de gemeentlike riolearing, mar is dy dêr wol oanwêzich?"
Wethâlder Martens reagearre op de fragen fan Veenstra. "Jo hawwe gelyk, der is gjin reguliere riolearing yn it buitengebiet. Wy sille hjir nochris goed nei sjen," fersekere er. Martens benadrukke dat it hjoeddeiske belied gjin nije bou op it âlde perceel tastiet, mar dat takomstige feroaringen yn it bestimmingsplan altyd mooglik binne.
De stimming oer it foarstel ferrûn sûnder fierdere ynsidinten. De mearderheid fan de ried stimde foar, wêrmei't de wei frij is foar de fersetting fan de wenning. "De mienskip liket it iens te wêzen mei dizze oanpak," konkludearre Veenstra tefreden.
It fêststelde plan wurdt binnenkoart publisearre en leit seis wiken ter ynseage. Yn dy perioade kinne belanghawwenden berop yntekenje by de Ried fan Steat.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten it bestimmingsplan foar 'Drogeham - Boskwei 8 en ten súden fan Boskwei 2' fêst te stellen. Dit beslút makket it ferpleatsen fan in wenning fan Boskwei 8 nei in perceel ten súden fan Boskwei 2 mooglik. It âlde boererijtsje op Boskwei 8 sil sloopt wurde en de bestimming fan dit perceel wurdt feroare nei 'Agrarysk mei wearden - Besletten gebiet'. It nije perceel krijt de bestimming 'Wenje'. Der binne gjin sichtwizen ûntfongen yn 'e ynsjochperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan, en der binne gjin planologyske belemmeringen fûn. De legeskosten wurde troch de ynitiatyfnimmer betelle en der is in planskadeoerienkomst ôfsletten. It fêststelde plan wurdt publisearre en leit seis wiken ter ynsjoch, dêr't berop yntsjinne wurde kin by de Ried fan Steat.
-
13 - Raadsvoorstel - Vaststelling bestemmingsplan Drogeham - Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan ‘Drogeham – Boskwei 8 en ten zuiden van Boskwei 2’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan dat de verplaatsing van een woning aan de Boskwei 8 naar een perceel ten zuiden van Boskwei 2 in Drogeham mogelijk maakt. De oude woning wordt gesloopt en de bestemming van het perceel wordt gewijzigd van 'Wonen' naar 'Agrarisch met waarden'. Het nieuwe perceel krijgt de bestemming 'Wonen'. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en de legeskosten worden door de initiatiefnemer gedragen. Het plan is voorbereid met diverse onderzoeken en er is een planschadeovereenkomst afgesloten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de juridische en planologische context, en er zijn geen zienswijzen ontvangen die het proces zouden kunnen vertragen.
Rol van de Raad
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad het voorstel moet goedkeuren of afwijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemmingen, rekening houdend met de belangen van de betrokken partijen en de impact op de omgeving.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
De initiatiefnemer heeft de buurtbewoners geïnformeerd, wat aangeeft dat er enige mate van participatie heeft plaatsgevonden. Er zijn echter geen details over bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op planologische en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de legeskosten, die door de initiatiefnemer worden gedragen. Er is ook een planschadeovereenkomst voor eventuele vergoedingen, maar verdere financiële implicaties worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Drogeham Boskwei 8 Boskwei 2 Woningverplaatsing Agrarische bestemming Zienswijzen Planologische regeling Herziening OnderzoekenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 14 Raadsbrede motie vreemd aan de orde van de dag - Zonder geld geen gemeenten
Gemeenteraad Achtkarspelen slaat alarm: "Financiële toekomst van gemeenten in gevaar"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen waarin zij hun zorgen uiten over de dreigende financiële problemen voor Nederlandse gemeenten. Vanaf 2026 dreigen veel gemeenten hun begrotingen niet meer sluitend te krijgen door een structurele korting van € 3 miljard vanuit het Rijk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een bewogen raadsvergadering in Achtkarspelen werd een motie besproken die de financiële zorgen van Nederlandse gemeenten onder de aandacht brengt. De motie, die unaniem werd aangenomen, roept het nieuwe kabinet op om gemeenten voldoende financiële middelen en sturingsmogelijkheden te geven. "We kunnen niet langer toekijken hoe onze lokale voorzieningen onder druk komen te staan," aldus een raadslid.De gemeenteraad maakt zich zorgen over de structurele korting van € 3 miljard die vanaf 2026 door het Rijk wordt doorgevoerd. Deze korting zal volgens de raad leiden tot ingrijpende bezuinigingen en negatieve gevolgen voor lokale voorzieningen en maatschappelijke opgaven zoals woningbouw en zorg. "Het is onbegrijpelijk en vooral onredelijk dat plattelandsgemeenten in het noorden hier extra hard door worden geraakt," klonk het tijdens de vergadering.
De motie benadrukt het belang van een gelijkwaardige samenwerking met het Rijk, zoals vastgelegd in de Code Interbestuurlijke Verhoudingen. De raad roept op tot de afschaffing van de opschalingskorting en een eerlijke verdeling van middelen, vooral voor plattelandsgemeenten in het noorden. "We moeten ervoor zorgen dat onze gemeenten niet kapot worden bezuinigd," aldus een ander raadslid.
Tijdens het debat werd ook verwezen naar een recent rapport van de Raad voor het Openbaar Bestuur, dat stelt dat verder uitstel van nieuwe financiële verhoudingen tussen het Rijk en decentrale overheden onverantwoord is. "Dit rapport onderstreept de urgentie van onze situatie," zei een lid van het college van burgemeester en wethouders.
De motie wordt ter kennis gebracht van de informateur, de onderhandelende partijen, de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en het actiecomité Raden in Verzet. "We hopen dat het nieuwe kabinet onze noodkreet serieus neemt en actie onderneemt," besloot de voorzitter van de raad.
Met de unanieme steun voor de motie laat de gemeenteraad van Achtkarspelen een krachtig signaal horen. De vergadering werd afgesloten met de oproep aan landelijke partijen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de financiële stabiliteit van gemeenten te waarborgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie ingediend waarin zij hun zorgen uiten over de financiële situatie van Nederlandse gemeenten. Vanaf 2026 dreigen veel gemeenten hun begrotingen niet meer sluitend te krijgen door een structurele korting van € 3 miljard vanuit het Rijk. Dit zal leiden tot ingrijpende bezuinigingen en negatieve gevolgen voor lokale voorzieningen en maatschappelijke opgaven zoals woningbouw en zorg. De raad benadrukt het belang van een gelijkwaardige samenwerking met het Rijk, zoals vastgelegd in de Code Interbestuurlijke Verhoudingen, en roept het nieuwe kabinet op om gemeenten voldoende financiële middelen en sturingsmogelijkheden te geven. De motie vraagt om afschaffing van de opschalingskorting en een eerlijke verdeling van middelen, vooral voor plattelandsgemeenten in het noorden. De motie wordt ter kennis gebracht van de informateur, onderhandelende partijen, de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en het actiecomité Raden in verzet.
Gemeenteried Achtkarspelen slaat alarm: "Finansjele takomst fan gemeenten yn gefaar"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen wêryn't hja har soargen útsprekke oer de dreigjende finansjele problemen foar Nederlânske gemeenten. Fanôf 2026 dreigje in protte gemeenten har begrotingen net mear slútend te krijen troch in strukturele koarting fan € 3 miljard fanút it Ryk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens in bewegende riedsfergadering yn Achtkarspelen waard in motie besprutsen dy't de finansjele soargen fan Nederlânske gemeenten ûnder de oandacht bringt. De motie, dy't ienstimmich oannommen waard, ropt it nije kabinet op om gemeenten genôch finansjele middels en stjoermogelijkheden te jaan. "Wy kinne net langer ta sjen hoe ús lokale foarsjennings ûnder druk komme te stean," sa sei in riedslid.De gemeenteried makket har soargen oer de strukturele koarting fan € 3 miljard dy't fanôf 2026 troch it Ryk trochfierd wurdt. Neffens de ried sil dizze koarting liede ta yngripende besunigingen en negative gefolgen foar lokale foarsjennings en maatskiplike opgaven lykas wenningbou en soarch. "It is ûnbegryplik en foaral ûnredlik dat plattelâns gemeenten yn it noarden hjir ekstra hurd troch rekke wurde," klonk it tiidens de gearkomst.
De motie benadrukt it belang fan in lykweardige gearwurking mei it Ryk, sa't fêstlein yn de Code Interbestjoerlike Ferhâldings. De ried ropt op ta de ôfskaffing fan de opskaalkoarting en in earlike ferdieling fan middels, benammen foar plattelâns gemeenten yn it noarden. "Wy moatte derfoar soargje dat ús gemeenten net kapot besunige wurde," sa sei in oar riedslid.
Tiidens it debat waard ek ferwiisd nei in resint rapport fan de Ried foar it Iepenbier Bestjoer, dat stelt dat fierder útstel fan nije finansjele ferhâldings tusken it Ryk en decentrale oerheden ûnferantwurd is. "Dit rapport ûnderstipe de urginsje fan ús situaasje," sa sei in lid fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders.
De motie wurdt ter kennis brocht fan de ynformateur, de ûnderhanneljende partijen, de fêste Keamerkommissie foar Binnenlânske Saken en it aksjekomitee Raden in Verzet. "Wy hoopje dat it nije kabinet ús noadkreet serieus nimt en aksje ûndernimt," besleat de foarsitter fan de ried.
Mei de ienstimmige stipe foar de motie lit de gemeenteried fan Achtkarspelen in krêftich signaal hearre. De gearkomst waard ôfsluten mei de oprop oan lanlike partijen om har ferantwurdlikheid te nimmen en de finansjele stabilitiet fan gemeenten te warberjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie yntsjinne dêr't hja har soargen útsprekke oer de finansjele situaasje fan Nederlânske gemeenten. Fanôf 2026 dreigje in soad gemeenten har begrotingen net mear rûn te krijen troch in strukturele koarting fan € 3 miljard fanút it Ryk. Dit sil liede ta yngripende besunigingen en negatieve gefolgen foar lokale foarsjennings en maatskiplike útdagingen lykas wenningbou en soarch. De ried benadrukt it belang fan in lykweardige gearwurking mei it Ryk, sa't fêstlein yn de Code Interbestjoerlike Ferhâldingen, en ropt it nije kabinet op om gemeenten genôch finansjele middels en stjoermogelijkheden te jaan. De motie freget om ôfskaffing fan de opskaalkoarting en in earlike ferdieling fan middels, benammen foar plattelâns gemeenten yn it noarden. De motie wurdt ter kennis brocht fan de ynformateur, ûnderhanneljende partijen, de fêste Keamerkommissje foar Binnenlânske Saken en it aksjekomitee Rieden yn ferzet.
-
1 - 14 - Motie vreemd CDA CU FNP FVD GBA GL PvdA PVV en EdV - Zonder geld geen gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zonder geld geen gemeenten
Samenvatting: De motie "Zonder geld geen gemeenten" van de gemeente Achtkarspelen uit ernstige zorgen over de financiële houdbaarheid van Nederlandse gemeenten. Vanaf 2026 dreigen veel gemeenten hun begrotingen niet meer sluitend te krijgen door een structurele korting van €3 miljard vanuit het Rijk. Dit zal leiden tot ingrijpende bezuinigingen en negatieve gevolgen voor lokale voorzieningen en maatschappelijke opgaven zoals woningbouw en zorg. De motie roept het nieuwe kabinet op om gemeenten voldoende financiële middelen te geven en de interbestuurlijke verhoudingen te herstellen. De motie is unaniem aangenomen en verzoekt het college om deze onder de aandacht te brengen van relevante partijen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en eisen van de gemeente Achtkarspelen uiteenzet. Het bevat specifieke overwegingen, constateringen en oproepen aan het nieuwe kabinet. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de financiële problemen op lokaal niveau kunnen worden aangepakt, wat een beperking kan zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap door de motie aan te nemen en het college te verzoeken deze onder de aandacht te brengen van nationale besluitvormers. De raad fungeert als pleitbezorger voor de financiële belangen van de gemeente.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet steunen van de oproep aan het Rijk om de financiële situatie van gemeenten te verbeteren. Dit omvat keuzes over het al dan niet afschaffen van de opschalingskorting en het aanpassen van de financieringssystematiek.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn oproep aan het nieuwe kabinet, maar mist meetbare en haalbare doelen op lokaal niveau. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de eisen hangt sterk af van nationale politieke besluitvorming.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken deze te communiceren naar de relevante nationale partijen.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt de collectieve bezorgdheid van raadsleden en commissieleden uit het hele land.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de maatschappelijke opgaven die onder druk komen te staan door de financiële problemen, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar adresseert de bredere financiële uitdagingen waarmee gemeenten worden geconfronteerd. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële problemen geboden, aangezien de motie zich richt op het verkrijgen van meer middelen van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële situatie Bezuinigingen Gemeentefonds Maatschappelijke opgaven Samenwerking Plattelandsgemeenten Democratische stabiliteit Rijksbeleid Opschalingskorting Interbestuurlijke verhoudingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
14 - Motie vreemd CDA CU FNP FVD GBA GL PvdA PVV en EdV - Zonder geld geen gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zonder geld geen gemeenten
Samenvatting: De motie "Zonder geld geen gemeenten" van de gemeente Achtkarspelen uit ernstige zorgen over de financiële houdbaarheid van Nederlandse gemeenten. Vanaf 2026 dreigen veel gemeenten hun begrotingen niet meer sluitend te krijgen door een structurele korting van € 3 miljard vanuit het Rijk. Dit zal leiden tot ingrijpende bezuinigingen en negatieve gevolgen voor lokale voorzieningen en maatschappelijke opgaven zoals woningbouw en zorg. De motie roept het nieuwe kabinet op om gemeenten voldoende financiële middelen te geven en de interbestuurlijke verhoudingen te herstellen. Het college wordt verzocht de motie onder de aandacht te brengen van relevante partijen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en eisen van de gemeente Achtkarspelen verwoordt. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de problematiek en de gevolgen van de financiële situatie voor gemeenten. De motie bevat concrete verzoeken aan het nieuwe kabinet en andere relevante partijen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap door deze motie in te dienen. Het is de taak van de raad om de zorgen van de gemeente over te brengen aan hogere overheidsniveaus en te pleiten voor betere financiële voorwaarden.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee de druk op het Rijk opvoert om de financiële situatie van gemeenten te verbeteren. Dit omvat keuzes over hoe sterk zij willen pleiten voor financiële hervormingen en welke prioriteiten zij stellen in hun lobbyactiviteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de eisen die worden gesteld aan het nieuwe kabinet. Echter, de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van de respons van het Rijk, wat buiten de directe controle van de gemeente ligt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en de voorgestelde acties uitvoeren, zoals het informeren van de informateur en de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt wel de betrokkenheid van raads- en commissieleden uit het hele land, wat een vorm van politieke participatie en samenwerking tussen gemeenten vertegenwoordigt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de maatschappelijke opgaven die onder druk komen te staan door de financiële situatie. Het is dus een relevant onderwerp binnen de bredere context van de motie.
Financiële gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar adresseert juist de bredere financiële problematiek waarmee gemeenten worden geconfronteerd. Het benadrukt de noodzaak van voldoende financiering vanuit het Rijk, maar biedt geen specifieke dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële situatie Bezuinigingen Gemeentefonds Maatschappelijke opgaven Samenwerking Rijk-gemeenten Plattelandsgemeenten Democratische stabiliteit Opschalingskorting Interbestuurlijke verhoudingen RijksoverheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
240304 - Mail aan Raden in Verzet - Toesturen Motie vreemd zonder geld geen gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van de motie "Zonder geld geen gemeenten" die door de gemeenteraad van Achtkarspelen is aangenomen.
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Zonder geld geen gemeenten". Het betreft een unaniem aangenomen motie door de gemeenteraad van Achtkarspelen, die waarschijnlijk gericht is op het adresseren van financiële tekorten of uitdagingen waarmee gemeenten te maken hebben. De motie lijkt te zijn opgesteld in samenwerking met het actiecomité "Raden in verzet" en is bedoeld om aandacht te vragen voor de financiële situatie van gemeenten bij de informateur van de Tweede Kamer.
Volledigheid van het Voorstel:
Zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk om een definitief oordeel te geven over de volledigheid. Echter, het feit dat de motie unaniem is aangenomen, suggereert dat deze voldoende onderbouwd en duidelijk was voor de raad.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is hier om de motie te steunen en deze onder de aandacht te brengen bij de informateur. Dit impliceert dat de raad zich actief inzet voor de financiële belangen van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad zich aansluit bij het bredere initiatief van "Raden in verzet" en hoe zij de financiële problematiek van gemeenten willen adresseren op nationaal niveau.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige tekst is het moeilijk te zeggen of de motie SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. De unanieme steun suggereert echter dat de motie waarschijnlijk goed geformuleerd is.
Besluit van de Raad:
De raad heeft al besloten de motie aan te nemen en deze door te sturen naar de informateur, wat betekent dat de raad actie onderneemt om de financiële zorgen van de gemeente onder de aandacht te brengen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de verstrekte tekst, maar de samenwerking met "Raden in verzet" suggereert enige vorm van collectieve actie of samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, tenzij financiële duurzaamheid van de gemeenten wordt beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De motie lijkt te gaan over financiële problemen, maar zonder de volledige tekst is het onduidelijk welke specifieke financiële gevolgen worden genoemd of hoe deze gedekt zouden worden. De motie vraagt waarschijnlijk om meer financiële middelen of ondersteuning van de nationale overheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie vreemd Zonder geld geen gemeenten Actiecomité "Raden in verzet" Unaniem aangenomen Informateur Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 Den Haag Bijlage ConcerncontrollerVerfijning van de zoekopdracht:
-
240307 - Brief college BW aan Informateur en formerende partijen - Toesturen Motie vreemd zonder geld geen gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zonder geld geen gemeenten
Samenvatting: De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen waarin zij hun zorgen uiten over de financiële situatie van de gemeente. Door bezuinigingen vanuit het Rijk dreigen gemeenten, waaronder Achtkarspelen, vanaf 2026 hun begrotingen niet meer sluitend te krijgen. Dit kan leiden tot ingrijpende bezuinigingen op lokale voorzieningen en maatschappelijke opgaven zoals woningbouw en zorg. De motie roept het nieuw te vormen Kabinet op om in het regeerakkoord te zorgen voor voldoende financiële middelen voor gemeenten, afschaffing van de opschalingskorting, en een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeenten en het Rijk.
Oordeel over de volledigheid
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en eisen van de gemeente Achtkarspelen uiteenzet. Het biedt concrete punten voor het nieuw te vormen Kabinet om op te nemen in het regeerakkoord.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol door de motie aan te nemen en deze te communiceren naar de informateur, de onderhandelende partijen, en de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale belangen en drukt zijn zorgen uit richting het Rijk.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de vraag of en hoe het Rijk de financiële positie van gemeenten wil versterken. Dit omvat beslissingen over het al dan niet afschaffen van de opschalingskorting, het aanpassen van de financieringssystematiek, en het herstellen van de interbestuurlijke verhoudingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de eisen die worden gesteld, zoals de afschaffing van de opschalingskorting. Echter, de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van de bereidheid van het Rijk om deze eisen in het regeerakkoord op te nemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie officieel te communiceren naar de relevante partijen, zoals de informateur en de onderhandelende partijen.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt wel de noodzaak van een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeenten en het Rijk.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd als onderdeel van de maatschappelijke opgaven die onder druk komen te staan door de financiële situatie, zoals de energietransitie.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op de dreigende financiële tekorten en de noodzaak voor extra middelen vanuit het Rijk. Het geeft echter geen specifieke dekking aan, aangezien het een oproep aan het Rijk betreft om de financiering te herzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefinanciën Begrotingstekort Bezuinigingen Gemeentefonds Maatschappelijke opgaven Interbestuurlijke verhoudingen Plattelandsgemeenten Rijksbeleid Democratische stabiliteit OpschalingskortingVerfijning van de zoekopdracht:
-
240307 - Brief college BW aan VC BZK - Toesturen Motie vreemd zonder geld geen gemeenten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Zonder geld geen gemeenten". Het is een oproep van de gemeenteraad van Achtkarspelen aan het nieuw te vormen kabinet om in het regeerakkoord te zorgen voor voldoende financiële middelen voor gemeenten. De motie benadrukt de noodzaak van structurele financiering via het gemeentefonds, afschaffing van de opschalingskorting, en een eerlijke verdeling van middelen die rekening houdt met de specifieke behoeften van plattelandsgemeenten. De motie wijst op de dreigende financiële problemen vanaf 2026 en de noodzaak van een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeenten en het Rijk om maatschappelijke opgaven te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en eisen van de gemeente Achtkarspelen uiteenzet. Het biedt een uitgebreide lijst van punten die het kabinet moet overwegen om de financiële situatie van gemeenten te verbeteren.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door de motie aan te nemen en het college te verzoeken deze onder de aandacht te brengen van relevante partijen, zoals de informateur en de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en hoe ze de lobby richting het Rijk willen vormgeven. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente kan omgaan met de financiële uitdagingen als er geen verandering in het rijksbeleid komt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de eisen die worden gesteld aan het kabinet. Echter, het is minder tijdgebonden en specifiek over hoe de doelen precies bereikt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de raad:
De raad heeft de motie met algemene stemmen aangenomen, wat betekent dat ze het college hebben verzocht om de motie verder te verspreiden en onder de aandacht te brengen van relevante partijen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers, maar benadrukt wel de betrokkenheid van raads- en commissieleden uit het hele land, wat wijst op een brede politieke participatie en steun.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in de motie, maar de financiële stabiliteit van gemeenten kan indirect invloed hebben op hun vermogen om duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het adresseren van de zorgen kan leiden tot veranderingen in de financiering van gemeenten. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële veranderingen gedekt worden, aangezien de motie zich richt op het verkrijgen van meer middelen van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefinanciën Begrotingstekort Bezuinigingen Gemeentefonds Opschalingskorting Maatschappelijke opgaven Interbestuurlijke verhoudingen Plattelandsgemeenten Rijksbeleid Democratische stabiliteitVerfijning van de zoekopdracht: