21-04-2022 Presidium
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 5 Bemensing werkgroepen en commissies
Samenvatting
De notitie van Geert Andringa, raadsgriffier, biedt inzicht in de commissies en werkgroepen van Achtkarspelen, hun taken en samenstelling tijdens de raadsperiode 2018-2022. Tijdens een fractievergadering op 7 april 2022 is besproken welke leden deelnemen aan de werkgroepen Sociaal domein, Omgevingswet en Raad van de Toekomst. Deze werkgroepen hebben geen formele status volgens de Gemeentewet, waardoor de raad geen besluit hoeft te nemen over hun samenstelling. Er wordt voorgesteld om op 21 april in het presidium te bespreken of deze werkgroepen nog toegevoegde waarde hebben. Formele commissies zijn de controlecommissie, werkgeverscommissie en klankbordcommissie. De controlecommissie heeft al leden van alle fracties voorgedragen en de samenstelling wordt op 2 juni 2022 formeel vastgesteld. Het presidium van 21 april zal inventariseren wie zitting willen nemen in de werkgevers- en klankbordcommissie. Daarnaast wordt de samenstelling van de werkgroep Samenwerking Raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel besproken, waarin drie raadsleden per gemeente participeren.
Samenvatting
De notysje fan Geert Andringa, riedsgryfier, jout ynsjoch yn de kommisjes en wurkgroepen fan Achtkarspelen, har taken en gearstalling yn 'e riedsperioade 2018-2022. Tidens in fraksjefergadering op 7 april 2022 is besprutsen hokker leden dielnimme oan de wurkgroepen Sociaal domein, Omgevingswet en Ried fan de Takomst. Dizze wurkgroepen hawwe gjin formele status neffens de Gemeentewet, wêrtroch't de ried gjin beslút nimme hoecht oer har gearstalling. Der wurdt foarsteld om op 21 april yn it presidium te besprekken oft dizze wurkgroepen noch taheakke wearde hawwe. Formele kommisjes binne de kontrolekommissje, wurkjouwerskommissje en klankboarnekommissje. De kontrolekommissje hat al leden fan alle fraksjes foardroegen en de gearstalling wurdt op 2 juny 2022 formeel fêststeld. It presidium fan 21 april sil ynfentarisearje wa't sitte wolle yn de wurkjouwers- en klankboarnekommissje. Dêrneist wurdt de gearstalling fan de wurkgroep Gearwurking Raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel besprutsen, dêr't trije riedsleden per gemeente oan meidogge.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bemensing werkgroepen en commissies." Het voorstel biedt inzicht in de samenstelling en taken van de commissies en werkgroepen binnen de gemeente Achtkarspelen voor de raadsperiode 2018-2022. Het document bespreekt de deelname van raadsleden en steunfractieleden aan verschillende werkgroepen en commissies, waaronder de werkgroep Sociaal domein, Omgevingswet, en Raad van de Toekomst. Het voorstel benadrukt dat deze werkgroepen geen formele status hebben volgens de Gemeentewet, in tegenstelling tot de controlecommissie, werkgeverscommissie, en klankbordcommissie, waarvoor de samenstelling formeel moet worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie en de benodigde stappen voor de formele vaststelling van commissies. Echter, het biedt weinig detail over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de werkgroepen en commissies.
Rol van de raad:
De raad moet de samenstelling van de formele commissies (controlecommissie, werkgeverscommissie, en klankbordcommissie) formeel vaststellen. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij nadenkt over de toegevoegde waarde van de informele werkgroepen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de formele commissies en overwegen of de informele werkgroepen nog relevant zijn voor de komende raadsperiode.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de evaluatie van de werkgroepen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de formele vaststelling van de samenstelling van de controlecommissie, werkgeverscommissie, en klankbordcommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van raadsleden in zowel formele als informele commissies en werkgroepen, maar biedt geen gedetailleerd plan voor bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aspect zijn dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroepen Commissies Controlecommissie Werkgeverscommissie Klankbordcommissie Sociaal domein Omgevingswet Raad van de Toekomst Samenwerking Raden PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Lidmaatschap NVVR
Samenvatting
Geert Andringa, de raadsgriffier, stelt voor dat de raad van Achtkarspelen collectief lid wordt van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden (NVVR) tegen een jaarlijkse kost van €1.029. De NVVR biedt diverse voordelen voor raadsleden, zoals ondersteuning en informatie om hun rol effectiever te vervullen, toegang tot een digitale leeromgeving, wekelijkse nieuwsbrieven met tips, en een ombudsvraagbaak voor vragen over rol- en rechtspositionele zaken. Daarnaast kunnen leden deelnemen aan bijeenkomsten en dragen zij bij aan een sterke vereniging die opkomt voor de belangen van raadsleden, met name in politiek Den Haag. Het lidmaatschap kost €49 per raadslid per jaar bij een collectief lidmaatschap.
Samenvatting
Geert Andringa, de riedsgrieffier, stelt foar dat de ried fan Achtkarspelen kollektief lid wurdt fan de Nederlânske Feriening foar Riedsleden (NVVR) foar in jierlikse koste fan €1.029. De NVVR biedt ferskate foardielen foar riedsleden, lykas stipe en ynformaasje om har rol effektiver te ferfoljen, tagong ta in digitale learomjouwing, wikeblêden mei tips, en in ombudsman foar fragen oer rol- en rjochtsposysjonele saken. Dêrneist kinne leden dielnimme oan byienkomsten en bydrage oan in sterke feriening dy't opkomt foar de belangen fan riedsleden, benammen yn politike Den Haach. It lidmaatskip kostet €49 per riedslid per jier by in kollektive lidmaatskip.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Lidmaatschap NVVR
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden (NVVR) voor de raadsleden van Achtkarspelen. Het doel is om de raadsleden collectief lid te maken van de NVVR tegen een gereduceerd tarief van €49 per raadslid per jaar, wat neerkomt op een totaalbedrag van €1.029 per jaar. Het lidmaatschap biedt raadsleden toegang tot ondersteuning, informatie, een digitale leeromgeving, een nieuwsbrief, en een ombudsvraagbaakfunctie. Daarnaast versterkt het lidmaatschap de positie van raadsleden in overleg met het ministerie over rechtspositionele zaken.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de voordelen van het lidmaatschap en de kosten. Echter, het mist specifieke details over hoe de voordelen in de praktijk bijdragen aan de effectiviteit van de raadsleden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij collectief lid willen worden van de NVVR. Dit vereist een afweging van de kosten tegen de potentiële voordelen van het lidmaatschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de investering in het lidmaatschap de moeite waard vinden, gezien de voordelen zoals ondersteuning en belangenbehartiging. Er moet ook worden overwogen of de voordelen opwegen tegen de kosten en of het lidmaatschap bijdraagt aan de strategische doelen van de raad.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en voordelen. Het is echter minder specifiek over hoe de voordelen precies bijdragen aan de effectiviteit van de raadsleden. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiemomenten genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het collectieve lidmaatschap van de NVVR tegen de voorgestelde kosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne versterking van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €1.029 per jaar voor het collectieve lidmaatschap. Het voorstel geeft niet aan hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nederlandse Vereniging voor Raadsleden (NVVR) Lidmaatschap Raadsleden Ondersteuning Nieuwsbrief Leeromgeving Ombudsvraagbaakfunctie Politiek Den Haag Rechtspositionele zaken BijeenkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Stemverklaringen en verslaglegging
Samenvatting
In het voorstel aan het presidium van 9 maart 2022 legt Renny de Vries-Mulder, adjunct-griffier, uit waarom de griffie sinds oktober 2021 geen gedetailleerde weergave van stemverklaringen meer opneemt in de besluitenlijsten van raadsvergaderingen. In plaats daarvan wordt alleen vermeld dat er stemverklaringen zijn afgegeven. Dit besluit werd genomen omdat het opnemen van uitgebreide stemverklaringen veel extra werk met zich meebracht en de besluitenlijst onnodig lang maakte. Tijdens een raadsvergadering op 3 maart maakte de heer Van Kammen (FNP) hier een opmerking over, waarna de voorzitter beloofde dit in het presidium te bespreken. De griffie stelt voor om de huidige werkwijze te handhaven, aangezien er beeldopnamen van de vergaderingen beschikbaar zijn waarin alle standpunten en stemverklaringen letterlijk zijn vastgelegd.
Samenvatting
Yn it foarstel oan it presidium fan 9 maart 2022 leit Renny de Vries-Mulder, adjunct-griffier, út wêrom't de griffy sûnt oktober 2021 gjin detaillere útwerking fan stimferklaringen mear opnimt yn de beslútelisten fan riedsfergaderingen. Yn stee dêrfan wurdt allinnich neamd dat der stimferklaringen ôfjûn binne. Dit beslút waard nommen om't it opnimmen fan útwreide stimferklaringen in soad ekstra wurk meibrachte en de beslútelist ûnnedich lang makke. Tidens in riedsfergadering op 3 maart makke de hear Van Kammen (FNP) hjir in opmerking oer, dêrnei beloofde de foarsitter dit yn it presidium te besprekken. De griffy stelt foar om de hjoeddeiske wurkwize te behâlden, om't der byldopnamen fan de fergaderingen beskikber binne dêr't alle stânpunten en stimferklaringen letterlik fêstlein binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Stemverklaringen en verslaglegging" en is ingediend door Renny de Vries-Mulder, adjunct-griffier. Sinds oktober 2021 worden stemverklaringen niet meer volledig opgenomen in de besluitenlijsten van raadsvergaderingen, maar wordt enkel vermeld dat er stemverklaringen zijn afgegeven. Dit besluit werd genomen omdat het opnemen van uitgebreide stemverklaringen veel extra werk met zich meebracht voor de griffie. Het voorstel is om deze werkwijze te handhaven, aangezien alle vergaderingen worden opgenomen en de volledige verklaringen daar te vinden zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het legt de reden voor de wijziging uit, de huidige situatie, en de voorgestelde voortzetting van de werkwijze. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de impact op transparantie en toegankelijkheid voor burgers.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om de huidige werkwijze te handhaven of dat zij terug willen naar de oude werkwijze waarbij stemverklaringen volledig in de besluitenlijst worden opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen efficiëntie en volledigheid. Het handhaven van de huidige werkwijze bevordert efficiëntie, terwijl het opnemen van volledige stemverklaringen in de besluitenlijst de transparantie en toegankelijkheid kan vergroten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor evaluatie van de impact op transparantie. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer concrete doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de huidige werkwijze willen handhaven of aanpassen. Dit kan betekenen dat zij kiezen voor het opnemen van volledige stemverklaringen in de besluitenlijst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve efficiëntie en verslaglegging.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen. Het impliceert echter dat de huidige werkwijze kosten bespaart door de vermindering van administratieve lasten. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, aangezien er geen extra kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stemverklaringen Besluitenlijst Griffie Raadsvergadering Notuleren Beeldopname Standpunten Overzicht Moties AmendementenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Motielijst met voortgangsdocument
Samenvatting
Het voorstel van Renny de Vries-Mulder, adjunct-griffier, aan het Presidium op 5 april 2022 betreft het verwijderen van een aantal moties van het werkdocument. De moties die worden voorgesteld om af te voeren zijn: de uitvoering van het advies van Rijnconsult over de evaluatie van de samenwerking GR SDF, het lostrekken van woningbouw in Achtkarspelen, investeren in de ontwikkeling van Achtkarspelen, meer aandacht voor jongeren bij de uitvoering van de cultuurnota, het faciliteren van exposities in de dorpen, het vergroten van kennis over de geschiedenis onder inwoners van de gemeente, en de beëindiging van het contract voor levering van gas en elektriciteit door Rusland. Verdere details zijn te vinden in de bijlage en op de motielijst op iBabs.
Samenvatting
It foarstel fan Renny de Vries-Mulder, adjunct-griffier, oan it Presidium op 5 april 2022 behellet it ferwiderjen fan in tal moties fan it wurkdochsje. De moties dy't foarsteld wurde om ôf te fieren binne: de útfiering fan it advys fan Rijnconsult oer de evaluatie fan de gearwurking GR SDF, it losmeitsjen fan wenningbou yn Achtkarspelen, ynfestearje yn de ûntwikkeling fan Achtkarspelen, mear omtinken foar jongerein by de útfiering fan de kultuernota, it fasilitearjen fan eksposysjes yn de doarpen, it fergrutsjen fan kennis oer de skiednis ûnder ynwenners fan de gemeente, en it ein fan it kontrakt foar levering fan gas en elektrisiteit troch Ruslân. Fierdere details binne te finen yn de bylage en op de motielyst op iBabs.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motielijst". Het voorstel betreft het advies om een aantal moties af te voeren van het werkdocument. De moties die worden voorgesteld voor verwijdering hebben betrekking op verschillende onderwerpen, zoals de evaluatie van samenwerking, woningbouw, investeringen in ontwikkeling, aandacht voor jongeren in de cultuuruitvoering, het faciliteren van exposities in dorpen, het vergroten van kennis over de geschiedenis onder inwoners, en de beëindiging van contracten voor gas en elektriciteit met Rusland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel om moties af te voeren. Het bevat een lijst van specifieke moties en verwijst naar aanvullende informatie in de bijlage en op iBabs.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het advies om de genoemde moties af te voeren van het werkdocument. Dit vereist een beoordeling van de relevantie en de voortgang van de genoemde moties.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of de moties nog relevant zijn en of de doelen ervan al zijn bereikt of niet meer haalbaar zijn. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om gevoelige onderwerpen zoals energiecontracten met Rusland.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een administratieve actie betreft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen gespecificeerd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het advies om de genoemde moties af te voeren van het werkdocument.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de motie over de beëindiging van contracten voor gas en elektriciteit met Rusland, wat kan impliceren dat er gezocht wordt naar duurzamere energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen financiële gevolgen. Het is onduidelijk of het afvoeren van deze moties financiële implicaties heeft of hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit zou verder onderzocht moeten worden in de bijlage of de motielijst op iBabs.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motielijst Evaluatie Rijnconsult Samenwerking Woningbouw Investeren Ontwikkeling Jongerein Kultuernota EksposysjesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 LTA
Samenvatting
Het voorstel van Renny de Vries-Mulder aan het presidium betreft de Lange Termijn Agenda (LTA) voor de raadsvergaderingen en bijeenkomsten. Er zijn drie belangrijke agendapunten:
-
Online presentatie Deltaplan Noordelijk Nederland: Op 16 mei wordt een online presentatie gehouden over het vervolgproces van het haalbaarheidsonderzoek van het Deltaplan Noordelijk Nederland. Deze bijeenkomst is bedoeld om gemeenteraden te informeren over de rollen en bevoegdheden van verschillende overheidslagen. De presentatie is gericht op de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Smallingerland en Tytsjerksteradiel.
-
Training "Debat en dialoog": Op 9 juni wordt een training georganiseerd door Jasper Loots, gericht op het verbeteren van besluitvormingsprocessen binnen de raad. De training focust op het luisteren naar elkaar en het stellen van verhelderende vragen, met praktische oefeningen aan de hand van een concrete casus.
-
ANNO bijeenkomst: ANNO wil de raden van Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel bijpraten over hun organisatie en doelstellingen. De bijeenkomst, gecombineerd met een werkbezoek, wordt gepland op een vrijdagmiddag in september of begin oktober, met de data 16, 23, 30 september en 7 oktober als opties.
Het presidium wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze voorstellen en eventuele specifieke wensen door te geven.
Samenvatting
It foarstel fan Renny de Vries-Mulder oan it presidium hat betrekking op de Lange Termyn Aginda (LTA) foar de riedsfergaderingen en byienkomsten. Der binne trije wichtige agendapunten:
-
Online presintaasje Deltaplan Noardlik Nederlân: Op 16 maaie wurdt in online presintaasje hâlden oer it ferfolchproses fan it haalberheidsonderzoek fan it Deltaplan Noardlik Nederlân. Dizze byienkomst is bedoeld om gemeenterieden te ynformearjen oer de rollen en befoegdheden fan ferskillende oerheidslagen. De presintaasje is rjochte op de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân, Smallingerland en Tytsjerksteradiel.
-
Training "Debat en dialooch": Op 9 juny wurdt in training organisearre troch Jasper Loots, rjochte op it ferbetterjen fan beslútfoarmingsprosessen binnen de ried. De training fokusset op it harkjen nei elkoar en it stellen fan ferhelderjende fragen, mei praktyske oefeningen oan de hân fan in konkreet gefal.
-
ANNO byienkomst: ANNO wol de rieden fan Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel byprate oer har organisaasje en doelstellings. De byienkomst, kombinearre mei in wurkbesite, wurdt pland op in freedtemiddei yn septimber of begjin oktober, mei de data 16, 23, 30 septimber en 7 oktober as opsjes.
It presidium wurdt frege om akkoart te gean mei dizze foarstellen en eventuele spesifike winsken troch te jaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Lange Termijn Agenda (LTA)" en richt zich op het organiseren van verschillende bijeenkomsten voor de gemeenteraden. Het omvat een online presentatie over het Deltaplan Noordelijk Nederland, een training "Debat en dialoog" voor raadsleden, en een informatiesessie door ANNO over hun organisatie en doelstellingen. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om raadsleden te informeren en hun vaardigheden te verbeteren, met als doel een effectievere besluitvorming in de toekomst.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de geplande bijeenkomsten, inclusief data, tijden, en doelen. Echter, het mist specifieke details over de inhoud van de bijeenkomsten en de verwachte uitkomsten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een rol als deelnemer aan de voorgestelde bijeenkomsten. Ze worden geïnformeerd over het Deltaplan en krijgen training in debat- en dialoogvaardigheden. Daarnaast worden ze bijgepraat over de organisatie ANNO.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde bijeenkomsten en of ze eventuele aanvullende wensen of behoeften hebben voor de training en informatiesessies.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke data en tijden zijn, ontbreken meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen van de bijeenkomsten kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde bijeenkomsten en of ze aanvullende wensen hebben voor de invulling ervan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van raadsleden in de vorm van deelname aan de bijeenkomsten. Er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van het Deltaplan Noordelijk Nederland.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de bijeenkomsten te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deltaplan Noordelijk Nederland Haalbaarheidsonderzoek Vervolgproces Gedeputeerde Fokkens Training "Debat en dialoog" Jasper Loots Informatieavond Raadsperiode ANNO WerkbezoekVerfijning van de zoekopdracht: