20-01-2022 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Beantwoording schriftelijke vragen GBA - Ernstige zorgen om leegstaande woningen aan de Boskloane en Slotstrjitte te Drogeham
Leegstand in Drogeham: Politiek Debat Over Woningbouw
Drogeham kampt met leegstaande woningen aan de Boskloane en Slotstrjitte. Tijdens een informatiecarrousel op 20 januari 2022 werd het onderwerp besproken, voorafgaand aan een meningvormende raadsvergadering op 27 januari. De discussie draaide om de aanpak van de leegstand en de rol van de gemeente en woningcorporatie SWA.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de informatiecarrousel werd duidelijk dat de leegstand in Drogeham een complex probleem is, waarbij zowel technische als beleidsmatige vragen aan bod kwamen. De GBA-fractie had eerder schriftelijke vragen gesteld over de leegstand, waarop het college al had geantwoord. Toch vond de GBA het belangrijk om het onderwerp verder te bespreken. "We willen transparantie en een politiek debat," aldus een GBA-vertegenwoordiger.De CDA-fractie had het onderwerp op de agenda gezet voor de informatiecarrousel vanwege technische vragen. "We moeten begrijpen waarom de woningen nog steeds leegstaan en wat de plannen zijn voor de toekomst," verklaarde een CDA-lid.
Mevrouw Elgersma van de SWA gaf uitleg over de plannen en uitdagingen. Ze benadrukte dat de sloopplannen al in 2018 waren aangekondigd, maar dat de uitvoering afhankelijk is van diverse factoren, waaronder de bereidheid van bewoners om te verhuizen en de beschikbaarheid van nieuwe bouwlocaties. "We zijn afhankelijk van groen licht van de provincie en de gemeente," legde Elgersma uit.
Een belangrijk punt van discussie was de rol van de gemeente in het faciliteren van nieuwe bouwprojecten. "Zonder beschikbare bouwgrond kunnen we niet verder," benadrukte Elgersma. De gemeente werd opgeroepen om sneller te handelen in het beschikbaar stellen van bouwgrond.
De discussie raakte ook aan bredere thema's zoals de stijgende bouwkosten en de bureaucratische uitdagingen bij het verkrijgen van vergunningen. "De prijzen stijgen en dat maakt het moeilijk om betaalbare woningen te realiseren," aldus een deelnemer aan het debat.
De raadsleden vroegen zich af of er alternatieve oplossingen mogelijk zijn, zoals het gebruik van erfpachtconstructies om de kosten te drukken. Elgersma was hier terughoudend over: "Erfpacht brengt onzekerheden met zich mee die we liever vermijden."
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om de leegstand in Drogeham aan te pakken. De komende raadsvergadering zal verder moeten uitwijzen welke stappen de gemeente en de SWA gaan nemen om de woningnood in het dorp te verlichten.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor een informatiecarrousel op 20 januari 2022, met als agendapunt de leegstaande woningen aan de Boskloane en Slotstrjitte in Drogeham. Dit onderwerp valt onder Programma 8, dat zich richt op volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De GBA-fractie heeft op 17 november 2021 schriftelijke vragen gesteld over de leegstand, waarop het college op 14 december 2021 heeft geantwoord. Deze beantwoording is opgenomen in de digitale Lijst Ingekomen Stukken. Op verzoek van de GBA-fractie wordt het onderwerp meningvormend besproken tijdens de raadsvergadering op 27 januari 2022. De CDA-fractie heeft gevraagd om het onderwerp te agenderen voor de informatiecarrousel op 20 januari 2022 vanwege technische vragen.
Leechstân yn Drogeham: Polityk Debat Oer Wenningbou
Drogeham kampt mei leechsteande wenten oan de Boskloane en Slotstrjitte. Tidens in ynformaasjekarrousel op 20 jannewaris 2022 waard it ûnderwerp besprutsen, foarôfgeand oan in mieningfoarmjende riedsgearkomste op 27 jannewaris. De diskusje draaide om de oanpak fan de leechstân en de rol fan de gemeente en wenningkorporaasje SWA.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de ynformaasjekarrousel waard dúdlik dat de leechstân yn Drogeham in kompleks probleem is, wêrby sawol technyske as beliedsmjittige fragen oan bod kamen. De GBA-fraksje hie earder skriftlike fragen steld oer de leechstân, wêrop it kolleezje al antwurd hie. Dochs fûn de GBA it wichtich om it ûnderwerp fierder te besprekken. "Wy wolle transparânsje en in polityk debat," sa sei in GBA-foaroanman.De CDA-fraksje hie it ûnderwerp op de aginda set foar de ynformaasjekarrousel fanwegen technyske fragen. "Wy moatte begripe wêrom't de wenten noch altyd leechsteane en wat de plannen binne foar de takomst," ferklearre in CDA-lid.
Frou Elgersma fan de SWA joech útlis oer de plannen en útdagings. Se beklamme dat de sloopsplannen al yn 2018 oankundige wiene, mar dat de útfiering ôfhinklik is fan ferskate faktoaren, wêrûnder de reeëns fan bewenners om te ferhúzjen en de beskikberens fan nije bouplakken. "Wy binne ôfhinklik fan grien ljocht fan de provinsje en de gemeente," lei Elgersma út.
In wichtich punt fan diskusje wie de rol fan de gemeente yn it fasilitearjen fan nije bouprojekten. "Sûnder beskikbere bouwrûn kinne wy net fierder," beklamme Elgersma. De gemeente waard oproppen om flugger te hanneljen yn it beskikber stellen fan bouwrûn.
De diskusje rekke ek oan bredere tema's lykas de stiigjende bouwkosten en de burokratyske útdagings by it krijen fan fergunningen. "De prizen stige en dat makket it dreech om betelbere wenten te realisearjen," sa sei in dielnimmer oan it debat.
De riedsleden fregen har ôf oft der alternative oplossingen mooglik binne, lykas it brûken fan erfpachtkonstruksjes om de kosten te drukken. Elgersma wie hjir weromhâldend oer: "Erfpacht bringt ûnwissichheden mei him mei dy't wy leaver foarkomme."
It debat makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan de winkel is om de leechstân yn Drogeham oan te pakken. De kommende riedsgearkomste sil fierder útwize hokker stappen de gemeente en de SWA nimme sille om de wenningneed yn it doarp te ferlichtsjen.
Samenvatting
De tekst giet oer in riedsfoarstel foar in ynformaasjekarrousel op 20 jannewaris 2022, mei as agindapunt de leechsteande wenten oan de Boskloane en Slotstrjitte yn Drogeham. Dit ûnderwerp falt ûnder Programma 8, dat him rjochtet op folkshúsfesting, romtlike oardering en stedlike fernijing. De GBA-fraksje hat op 17 novimber 2021 skriftlike fragen steld oer de leechstân, dêr't it kolleezje op 14 desimber 2021 op antwurde hat. Dizze beantwurding is opnommen yn de digitale List Yngongene Stikken. Op fersyk fan de GBA-fraksje wurdt it ûnderwerp mieningfoarmjend besprutsen tidens de riedsgearkomste op 27 jannewaris 2022. De CDA-fraksje hat frege om it ûnderwerp te agindearjen foar de ynformaasjekarrousel op 20 jannewaris 2022 fanwegen technyske fragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beantwoording schriftelijke vragen GBA - Ernstige zorgen om leegstaande woningen aan de Boskloane en Slotstrjitte te Drogeham." De GBA-fractie heeft op 17 november 2021 vragen gesteld over de leegstand van woningen in Drogeham. Het college heeft deze vragen beantwoord en de antwoorden zijn op 14 december 2021 gepubliceerd. Het onderwerp is geagendeerd voor een meningvormende raadsvergadering op 27 januari 2022, na een informatiesessie op 20 januari 2022, om de zorgen en mogelijke oplossingen te bespreken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van de GBA-fractie beantwoordt en de zorgen over de leegstand adresseert. Echter, zonder de inhoud van de antwoorden te kennen, is het moeilijk te beoordelen of alle aspecten van de leegstand en de gevolgen daarvan zijn behandeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft een meningvormende rol in dit proces. Ze moeten de antwoorden van het college evalueren, de zorgen van de GBA-fractie overwegen en beslissen of verdere actie nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de huidige aanpak van het college voldoende is of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om de leegstand aan te pakken. Dit kan variëren van beleidswijzigingen tot het inzetten van middelen voor renovatie of herbestemming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een beantwoording van vragen betreft. Zonder de inhoud van de antwoorden is het moeilijk te zeggen of er inconsistenties zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de beantwoording van de vragen voldoende is of dat er verdere stappen nodig zijn om de leegstand aan te pakken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn als de leegstand leidt tot inefficiënt gebruik van middelen of als er renovatieplannen zijn die duurzaamheid bevorderen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk punt van discussie zijn tijdens de raadsvergadering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leegstaande woningen Drogeham Boskloane Slotstrjitte GBA-fractie Schriftelijke vragen Beantwoording Informatiecarrousel Meningvormend Technische vragenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
IJde van Kammen - FNP
Onbekende spreker
Romke van der Wal - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
Theun Nicolai - PvdA
Onbekende spreker
Theun Nicolai - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Romke van der Wal - CDA
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:00:16 - 00:03:11 - 00:04:02 - 00:05:41 - 00:09:45 - 00:11:40 - 00:12:14 - 00:12:41 - 00:13:06 - 00:13:30 - 00:13:55 - 00:14:46 - 00:16:17 - 00:17:23 - 00:19:23 - 00:20:11 - 00:21:34 - 00:21:46 - 00:22:05 - 00:22:11 - 00:23:08 - 00:24:01 - 00:26:15 - 00:28:21 - 00:29:20 - 00:30:21 - 00:30:47 - 00:31:50 - 00:32:28 - 00:33:41 - 00:34:23 - 00:34:27 - 00:36:13 - 00:39:05 - 00:40:46 - 00:42:16 - 00:42:41 - 00:43:55 - 00:44:14 - 00:45:32
Onbekende spreker -
00:03:52 - 00:04:04 - 00:06:18 - 00:06:28 - 00:06:55 - 00:08:16 - 00:08:38 - 00:09:56 - 00:12:30 - 00:12:47 - 00:13:39 - 00:14:04 - 00:14:49 - 00:16:27 - 00:17:57 - 00:20:13 - 00:21:06 - 00:21:26 - 00:21:32 - 00:23:24 - 00:24:53 - 00:24:56 - 00:26:30 - 00:29:20 - 00:29:26 - 00:30:59 - 00:32:30 - 00:34:51 - 00:37:11 - 00:38:37 - 00:39:54 - 00:42:53 - 00:45:17 - 00:46:23
IJde van Kammen - FNP
Agendapunt 2 Verordening Maatschappelijke Participatie
Gemeente Achtkarspelen Overweegt Nieuwe Participatieregeling: Meer Toegankelijkheid voor Inwoners met Laag Inkomen
De gemeente Achtkarspelen staat op het punt om een nieuwe Verordening Maatschappelijke Participatie in te voeren, waarbij de huidige Topregeling wordt ingetrokken. Het doel is om meer inwoners met een laag inkomen te bereiken door aan te sluiten bij het Volwassenenfonds Sport en Cultuur. Dit fonds biedt een hogere inkomensgrens en een eenvoudigere aanvraagprocedure.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Achtkarspelen werd het voorstel voor de nieuwe verordening uitgebreid besproken. De huidige Topregeling, die financiële steun biedt voor maatschappelijke participatie aan inwoners met een laag inkomen, blijkt namelijk onvoldoende benut te worden door volwassenen. De gemeente wil daarom aansluiten bij het Volwassenenfonds Sport en Cultuur, dat een inkomensgrens van 120% van het sociaal minimum hanteert en een jaarlijkse vergoeding van €300 per persoon biedt.Een belangrijk punt van discussie was de toegankelijkheid van de nieuwe regeling. "Het Volwassenenfonds heeft een laagdrempelige aanvraagprocedure via intermediairs, wat de toegankelijkheid moet vergroten," aldus een gemeenteraadslid. De verwachting is dat deze aanpak meer inwoners zal bereiken en zal bijdragen aan gezondheidsbevordering en sociale inclusie.
De ChristenUnie stelde vragen over de activiteiten die onder de nieuwe regeling vergoed zullen worden. "Zijn er activiteiten die nu wel vergoed worden, maar straks niet meer?" vroeg een raadslid. Het antwoord was dat het Volwassenenfonds zich richt op structurele sport- en cultuurdeelname, maar dat er altijd ruimte is voor maatwerk als een activiteit bijdraagt aan maatschappelijke participatie.
Een ander punt van zorg was de communicatie over de nieuwe regeling. "De namen van de regelingen zijn soms verwarrend," merkte een raadslid op. De gemeente erkende dit en benadrukte het belang van goede communicatie. "Het Volwassenenfonds neemt zelf ook initiatief in de communicatie naar de inwoners," werd er geruststellend toegevoegd.
Het CDA vroeg naar het advies van de adviesraad sociaal domein en de evaluatie van de nieuwe regeling. Het college heeft het advies meegenomen in het besluitvormingsproces en er zullen periodieke evaluaties plaatsvinden om de effectiviteit van de regeling te monitoren.
De nieuwe regeling wordt gefinancierd uit het bestaande budget, aangevuld met middelen uit het Sportakkoord. Na vaststelling van de verordening zal de implementatie plaatsvinden, met een evaluatie na een jaar om de effectiviteit te beoordelen. De gemeenteraad lijkt positief gestemd over de voorgestelde veranderingen, die naar verwachting meer inwoners zullen helpen om actief deel te nemen aan sport en cultuur.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen overweegt een nieuwe Verordening Maatschappelijke Participatie vast te stellen en de bestaande Topregeling in te trekken. De huidige regeling, die financiële steun biedt voor maatschappelijke participatie aan inwoners met een laag inkomen, wordt onvoldoende benut door volwassenen. Om dit te verbeteren, wil de gemeente aansluiten bij het Volwassenenfonds Sport en Cultuur, dat een hogere inkomensgrens van 120% van het sociaal minimum en een jaarlijkse vergoeding van €300 per persoon biedt. Dit fonds werkt met een laagdrempelige aanvraagprocedure via intermediairs, wat de toegankelijkheid moet vergroten. De gemeente verwacht dat deze aanpak meer inwoners zal bereiken en bijdragen aan gezondheidsbevordering en sociale inclusie. De nieuwe regeling wordt gefinancierd uit het bestaande budget, aangevuld met middelen uit het Sportakkoord. Na vaststelling van de verordening zal de implementatie plaatsvinden, met een evaluatie na een jaar om de effectiviteit te beoordelen.
Gemeente Achtkarspelen Oerwaget Nije Partisipaasjeregeling: Mear Tagonklikens foar Ynwenners mei Leech Ynkommen
De gemeente Achtkarspelen stiet op it punt om in nije Feroardering Maatskiplike Partisipaasje yn te fieren, wêrby't de hjoeddeiske Topregeling ynlutsen wurdt. It doel is om mear ynwenners mei in leech ynkommen te berikken troch oan te sluten by it Folwoeksenefûns Sport en Kultuer. Dit fûns biedt in hegere ynkommensgrins en in ienfâldiger oanfreechproseduere.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Achtkarspelen waard it foarstel foar de nije feroardering wiidweidich besprutsen. De hjoeddeiske Topregeling, dy't finansjele stipe biedt foar maatskiplike partisipaasje oan ynwenners mei in leech ynkommen, blykt nammentlik net genôch brûkt te wurden troch folwoeksenen. De gemeente wol dêrom oanslute by it Volwassenenfonds Sport en Cultuur, dat in ynkommensgrins fan 120% fan it sosjaal minimum hantearret en in jierlikse fergoeding fan €300 per persoan biedt.In wichtich punt fan diskusje wie de tagonklikens fan de nije regeling. "It Volwassenenfonds hat in leechdrompelige oanfreechproseduere fia tuskenpersoanen, wat de tagonklikens fergrutsje moat," sei in gemeenteriedslid. De ferwachting is dat dizze oanpak mear ynwenners berikke sil en bydrage sil oan sûnensbefordering en sosjale ynklúzje.
De ChristenUnie stelde fragen oer de aktiviteiten dy't ûnder de nije regeling fergoede wurde sille. "Binne der aktiviteiten dy't no wol fergoede wurde, mar aanst net mear?" frege in riedslid. It antwurd wie dat it Volwassenenfonds him rjochtet op strukturele sport- en kultuerdielname, mar dat der altyd romte is foar maatwurk as in aktiviteit bydraacht oan maatskiplike partisipaasje.
In oar punt fan soarch wie de kommunikaasje oer de nije regeling. "De nammen fan de regelingen binne soms betiizjend," merkte in riedslid op. De gemeente erkende dit en beklamme it belang fan goede kommunikaasje. "It Volwassenenfonds nimt sels ek inisjatyf yn de kommunikaasje nei de ynwenners," waard der gerêststellend tafoege.
It CDA frege nei it advys fan de advysried sosjaal domein en de evaluaasje fan de nije regeling. It kolleezje hat it advys meinommen yn it beslútfoarmingsproses en der sille periodike evaluaasjes plakfine om de effektiviteit fan de regeling te kontrolearjen.
De nije regeling wurdt finansierd út it besteande budzjet, oanfolle mei middels út it Sportakkoord. Nei fêststelling fan de feroardering sil de ymplemintaasje plakfine, mei in evaluaasje nei in jier om de effektiviteit te beoardieljen. De gemeenteried liket posityf stimd oer de foarstelde feroarings, dy't nei ferwachting mear ynwenners helpe sille om aktyf diel te nimmen oan sport en kultuer.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen oerwaget in nije Feroardering Maatskiplike Partisipaasje fêst te stellen en de besteande Topregeling yn te lûken. De hjoeddeiske regeling, dy't finansjele stipe biedt foar maatskiplike partisipaasje oan ynwenners mei in leech ynkommen, wurdt net genôch brûkt troch folwoeksenen. Om dit te ferbetterjen, wol de gemeente oanslute by it Folwoeksenefûns Sport en Kultuer, dat in hegere ynkommensgrins fan 120% fan it sosjaal minimum en in jierlikse fergoeding fan €300 per persoan biedt. Dit fûns wurket mei in leechdrompelige oanfreechproseduere fia tuskenpersoanen, wat de tagonklikens fergrutsje moat. De gemeente ferwachtet dat dizze oanpak mear ynwenners berikke sil en bydrage sil oan sûnensbefêstiging en sosjale ynklúzje. De nije regeling wurdt finansierd út it besteande budzjet, oanfolle mei middels út it Sportakkoart. Nei fêststelling fan de feroardering sil de ymplemintaasje plakfine, mei in evaluaasje nei in jier om de effektiviteit te beoardieljen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Verordening Maatschappelijke Participatie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Maatschappelijke Participatie". Het voorstel beoogt de bestaande Topregeling te vervangen door een nieuwe verordening die aansluiting zoekt bij het Volwassenenfonds Sport en Cultuur. Dit is bedoeld om de maatschappelijke participatie van inwoners met een laag inkomen te bevorderen door de drempel voor deelname te verlagen. De inkomensgrens wordt vastgesteld op 120% van het sociaal minimum, met een vergoeding van maximaal € 300 per persoon per jaar. De kosten voor de implementatie worden gedekt door het bestaande budget en een eenmalige bijdrage uit het Sportakkoord.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de verwachte voordelen van de nieuwe regeling. Het biedt ook financiële details en een plan voor communicatie en evaluatie.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen en intrekken van verordeningen. In dit geval moet de raad de nieuwe Verordening Maatschappelijke Participatie vaststellen en de oude Topregeling intrekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijziging van de verordening steunt, wat een verschuiving betekent van een directe gemeentelijke regeling naar een samenwerking met een extern fonds. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot autonomie en controle over lokale armoedebestrijding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling hangt af van de daadwerkelijke deelname en de evaluatie na de implementatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Verordening Maatschappelijke Participatie vast te stellen en de oude Topregeling in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van de Adviesraad Sociaal Domein 8K en het gebruik van intermediairs om de toegankelijkheid te vergroten. Er is ook een plan voor communicatie naar de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale inclusie en armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een jaarlijkse structurele bijdrage van € 38.000, die gedekt wordt door het bestaande budget en een eenmalige bijdrage van € 5.000 uit het Sportakkoord. Er is een plan voor evaluatie om de structurele lasten te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Maatschappelijke Participatie Volwassenenfonds Sport en Cultuur Topregeling Sociaal minimum Inkomensgrens Armoedebeleid Sportakkoord Gezondheidsbevordering Laagdrempelige aanvraag EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Kaderbrief 2023-2026 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De Kaderbrief 2023-2026 van Veiligheidsregio Fryslân bespreekt de financiële ontwikkelingen die de komende jaren van invloed zijn op de brandweerzorg en publieke gezondheidszorg in Friesland. De Veiligheidsregio heeft de gemeenteraden gevraagd om uiterlijk 3 februari 2022 te reageren op deze kaderbrief. De brief benadrukt de financiële impact van autonome ontwikkelingen, terwijl de gevolgen van beleidsmatige veranderingen nog niet volledig zijn ingeschat. Belangrijke thema's zijn onder andere de Omgevingswet, digitalisering, duurzaamheid, en de impact van de coronapandemie op de brandweer en crisisbeheersing. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen, aangezien de hogere financiële bijdrage vooral voortkomt uit autonome ontwikkelingen zoals cao-aanpassingen en indexering. De Kaderbrief wordt op 27 januari 2022 in de raadsvergadering behandeld, met een mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze tot 3 februari 2022.
Samenvatting
De Kaderbrief 2023-2026 fan Feiligensregio Fryslân besprekt de finansjele ûntwikkelings dy't de kommende jierren fan ynfloed binne op de brânwachtsoarch en publike sûnenssoarch yn Fryslân. De Feiligensregio hat de gemeenterieden frege om uterlik 3 febrewaris 2022 te reagearjen op dizze kaderbrief. De brief beklammet de finansjele ynfloed fan autonome ûntwikkelings, wylst de gefolgen fan beliedsmjittige feroarings noch net folslein ynskat binne. Belangrike tema's binne ûnder oaren de Omjouwingswet, digitalisearring, duorsumens, en de ynfloed fan de coronapandemy op de brânwacht en krisisbehearsking. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt advisearre gjin sjoenswize yn te tsjinjen, om't de hegere finansjele bydrage foaral fuortkomt út autonome ûntwikkelings lykas cao-oanpassings en yndeksearring. De Kaderbrief wurdt op 27 jannewaris 2022 yn de riedsgearkomste behannele, mei in mooglikheid ta it yntsjinjen fan in sjoenswize oant 3 febrewaris 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2023-2026 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de Kaderbrief 2023-2026 van de Veiligheidsregio Fryslân, waarin de financiële ontwikkelingen en de impact op de beleidsplannen voor de komende jaren worden besproken. De Veiligheidsregio Fryslân, een samenwerkingsverband van Friese gemeenten, voert taken uit op het gebied van brandweerzorg en publieke gezondheidszorg. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op deze kaderbrief, die inzicht geeft in de autonome financiële ontwikkelingen en de nog onzekere beleidsmatige ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het schetsen van de financiële en beleidsmatige context van de Veiligheidsregio Fryslân. Echter, er zijn nog onzekerheden over de financiële impact van beleidsmatige ontwikkelingen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kaderbrief 2023-2026 voordat deze definitief wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij al dan niet een zienswijze willen indienen op de Kaderbrief. Dit kan afhangen van hun standpunt over de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die in de brief worden geschetst.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de financiële impact van beleidsmatige ontwikkelingen nog niet duidelijk is. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de onzekerheden kunnen leiden tot toekomstige aanpassingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief 2023-2026.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een prioriteit, waarbij een balans wordt gezocht tussen duurzaamheids-, veiligheids- en gezondheidsdoelen. Echter, de stijgende kosten maken het onzeker of deze doelen binnen de financiële kaders gerealiseerd kunnen worden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Fryslân, voornamelijk door autonome ontwikkelingen zoals cao-aanpassingen en indexering. De extra kosten voor gezondheidsontwikkelingen worden gedekt door extra middelen in het gemeentefonds. De exacte dekking van andere kosten is nog onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2023-2026 Financiële impact Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Omgevingswet Wet veiligheidsregio’s Crisisbeheersing Gezondheid Autonome ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Herziene versie dekkingsplan 2.0 Brandweer Fryslân ‘Samen Paraat’
Samenvatting
Op 20 januari 2022 werd het voorstel besproken om geen zienswijze in te dienen op de herziene versie van het Dekkingsplan 2.0 "Samen Paraat" van Brandweer Fryslân. Dit plan, oorspronkelijk vastgesteld in 2017, legt de verwachte opkomsttijden van de brandweer vast en biedt inzicht in de positionering van kazernes en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Uit een evaluatie bleek dat het plan nog steeds voldoet met minimale aanpassingen. Een belangrijke wijziging is de positionering van de specialistische eenheid WTS1000, die in Harlingen blijft in plaats van Franeker. Er is behoefte aan betere data om prestaties te meten en toekomstige ontwikkelingen rondom taakdifferentiatie moeten worden verwerkt in het volgende dekkingsplan. Het voorstel om geen zienswijze in te dienen werd op 27 januari 2022 door de gemeenteraad van Achtkarspelen vastgesteld. Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio neemt op 10 maart 2022 een definitief besluit.
Samenvatting
Op 20 jannewaris 2022 waard it foarstel besprutsen om gjin miening yn te tsjinjen oer de herziene ferzje fan it Dekkingsplan 2.0 "Samen Paraat" fan Brânwacht Fryslân. Dit plan, oarspronklik fêststeld yn 2017, leit de ferwachte opkomsttiden fan de brânwacht fêst en jout ynsjoch yn de posysjonearring fan kazernes en de beskikberens fan frijwilligers. Ut in evaluaasje die bliken dat it plan noch hieltyd foldocht mei minimale oanpassingen. In wichtige wiziging is de posysjonearring fan de spesjalistyske ienheid WTS1000, dy't yn Harns bliuwt yn stee fan Frjentsjer. Der is ferlet fan bettere data om prestaasjes te mjitten en takomstige ûntwikkelingen rûnom taakdifferinsjaasje moatte ferwurke wurde yn it folgjende dekkingsplan. It foarstel om gjin miening yn te tsjinjen waard op 27 jannewaris 2022 troch de gemeenteried fan Achtkarspelen fêststeld. It Algemien Bestjoer fan de Feiligensregio nimt op 10 maart 2022 in definityf beslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene versie dekkingsplan 2.0 Brandweer Fryslân ‘Samen Paraat’". Het voorstel betreft de herziening van het Dekkingsplan 2.0, dat in 2017 is vastgesteld door Brandweer Fryslân. Het plan legt de verwachte opkomsttijden van de brandweer vast, evenals de positionering van kazernes, de spreiding van materieel en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Na evaluatie blijkt dat het plan met minimale aanpassingen nog steeds voldoet. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op de herziene versie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de evaluatie en de voorgestelde minimale aanpassingen. Het biedt inzicht in de werking van het huidige dekkingsplan en de redenen voor de herziening.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het herziene dekkingsplan en te besluiten of zij een zienswijze willen indienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op het herziene dekkingsplan. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde minimale aanpassingen zonder verdere opmerkingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het voldoet aan de wettelijke verplichting om elke vier jaar een dekkingsplan vast te stellen. Het is echter minder meetbaar en specifiek in termen van de toekomstige taakdifferentiatie en het verzamelen van betrouwbare data, wat als advies wordt gegeven voor de komende jaren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen voor de herziene versie van het Dekkingsplan 2.0 Samen Paraat.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële effecten, zoals aangegeven in de documentatie. Er zijn geen kosten verbonden aan de herziening van het dekkingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dekkingsplan 2.0 Veiligheidsregio Fryslân Brandweer Fryslân Evaluatie Opkomsttijden Positionering kazernes Spreiding materieel Vrijwilligers Taakdifferentiatie Specialistische eenheid WTS1000Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Oprichting expertisebureau risicobeheer en verzekeringen veiligheidsregio’s
Samenvatting
Op 4 oktober 2021 heeft het Veiligheidsberaad besloten tot de oprichting van een landelijke stichting, het 'expertisebureau risicobeheer en verzekeringen', om veiligheidsregio's te adviseren over risicobeheer en verzekeringen. Dit bureau zal collectief ongevallenverzekeringen inkopen en schade afwikkelen, wat bijdraagt aan goed werkgeverschap en het verminderen van kwetsbaarheid binnen de veiligheidsregio's. De oprichting is een reactie op de verharding van de verzekeringsmarkt en de behoefte aan uniforme afspraken over aanspraken bij dienstongevallen. Het voorstel is besproken in de Bestuurscommissie Veiligheid en voorgelegd aan de gemeenteraden voor eventuele wensen en bedenkingen. De gemeente Achtkarspelen heeft besloten geen wensen en bedenkingen in te dienen. De oprichting van het expertisebureau kan leiden tot kosten voor de veiligheidsregio's, maar wordt gezien als een stap naar efficiënter risicobeheer. Een definitief besluit wordt verwacht in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio op 10 maart 2022.
Samenvatting
Op 4 oktober 2021 hat it Feiligensberied besletten ta de oprjochting fan in lanlike stifting, it 'ekspertizeburo risiko-behear en fersekeringen', om feiligensregio's te advisearjen oer risiko-behear en fersekeringen. Dit buro sil kollektyf ûngelokfersekeringen ynkeapje en skea ôfhannelje, wat bydraacht oan goed wurkjouwerskip en it ferminderjen fan kwetsberens binnen de feiligensregio's. De oprjochting is in reaksje op de ferhurding fan de fersekeringsmerk en de needsaak oan unifoarme ôfspraken oer oanspraken by tsjinstûngelokken. It foarstel is besprutsen yn de Bestjoerskommisje Feiligens en foarlein oan de gemeenterieden foar eventuele winsken en betinkingen. De gemeente Achtkarspelen hat besletten gjin winsken en betinkingen yn te tsjinjen. De oprjochting fan it ekspertizeburo kin liede ta kosten foar de feiligensregio's, mar wurdt sjoen as in stap nei effisjinter risiko-behear. In definityf beslút wurdt ferwachte yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer fan de Feiligensregio op 10 maart 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een "stichting expertisebureau risicobeheer en verzekeringen" voor veiligheidsregio's. Dit bureau zal adviseren over risicobeheer bij ongevallen en schade, en collectief verzekeringen inkopen. Het doel is om een uniforme set aanspraken bij dienstongevallen te creëren, de verzekeringsfunctie te versterken en een waarborgfonds op te richten voor niet-verzekerbare risico's. Dit initiatief moet de kwetsbaarheid van de huidige verzekeringsstructuur verminderen en de kosten beheersbaar houden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en argumenten. Echter, de financiële implicaties van het waarborgfonds zijn nog onduidelijk.
Rol van de raad:
De raad moet wensen en bedenkingen kenbaar maken over de oprichting en deelname aan de stichting. Uiteindelijk neemt het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio het definitieve besluit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van de stichting en deelname eraan, gezien de voordelen van collectieve risicobeheer en de mogelijke kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen, maar mist tijdgebonden elementen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen wensen en bedenkingen in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor Veiligheidsregio Fryslân bedragen € 22.500, die binnen de begroting worden opgevangen. De exacte kosten van het waarborgfonds zijn nog onbekend. Het voorstel suggereert dat de oprichting van de stichting kan leiden tot minder meerkosten, ondanks stijgende premies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio's Expertisebureau Risicobeheer Verzekeringen Ongevallenverzekering Goed werkgeverschap Waarborgfonds Verzekeringsmarkt Brandweervrijwilligers SchadeafwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Gewijzigde aanpak kinderopvangtoeslagaffaire
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft een voorstel gedaan voor een gewijzigde aanpak van de Kinderopvangtoeslagaffaire, die vanaf februari 2022 tot eind december 2022 zal lopen. Het doel is om gedupeerde ouders beter te ondersteunen, aangezien de eerdere aanpak niet effectief bleek. De nieuwe aanpak omvat het inzetten van ervaringsdeskundigen om lotgenotencontact te bevorderen en hulpvragen te signaleren. Deze deskundigen zullen onafhankelijk van de gemeente opereren om het vertrouwen te herstellen. De kosten van € 50.000 worden gedekt uit Rijksmiddelen, met een reserveoptie uit de Algemene reserve indien nodig. Het project wordt geëvalueerd aan het eind van 2022 om te bepalen of het succesvol is geweest.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat in foarstel dien foar in wizige oanpak fan de Berne-opfangtaslachaffêre, dy't fanôf febrewaris 2022 oant ein desimber 2022 rinne sil. It doel is om dupearre âlden better te stypjen, om't de eardere oanpak net effektyf bliek te wêzen. De nije oanpak omfiemet it ynsetten fan ûnderfiningssaakkundigen om lotgenoatenkontakt te befoarderjen en helpfragen te sinjalearjen. Dizze saakkundigen sille ûnôfhinklik fan de gemeente operearje om it fertrouwen te herstellen. De kosten fan € 50.000 wurde dekt út Ryksmiddels, mei in reserveopsje út de Algemiene reserve as dat nedich is. It projekt wurdt evaluearre oan it ein fan 2022 om te bepalen oft it suksesfol west hat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gewijzigde aanpak Kinderopvangtoeslagaffaire
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde aanpak Kinderopvangtoeslagaffaire". Het voorstel richt zich op het bieden van ondersteuning aan gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire binnen de gemeente Achtkarspelen. De oorspronkelijke aanpak bleek ineffectief door wantrouwen richting de overheid en een mismatch tussen aangeboden diensten en de behoeften van gedupeerden. Het nieuwe plan omvat de inzet van ervaringsdeskundigen om lotgenotencontact te faciliteren en gedupeerden te begeleiden naar passende hulp. De financiering van € 50.000 wordt gedekt door Rijksmiddelen, met een back-up van de Algemene reserve indien nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd plan van aanpak, inclusief de inzet van ervaringsdeskundigen en de financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over de evaluatiecriteria en hoe succes gemeten zal worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om te beslissen over de toewijzing van middelen, wat binnen hun budgetrecht valt. Ze moeten instemmen met de voorgestelde aanpak en de financiering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde aanpak en de financiering uit de Rijksmiddelen en eventueel de Algemene reserve. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde aanpak voldoende tegemoetkomt aan de behoeften van de gedupeerden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het tijdgebonden is (looptijd tot eind 2022), ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van Rijksmiddelen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de gewijzigde aanpak en de financiering ervan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van ervaringsdeskundigen en lotgenotencontact, wat participatie van gedupeerden bevordert. Er is echter geen directe betrokkenheid van de Adviesraad Sociaal Domein vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op herstel en ondersteuning van gedupeerden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 50.000 voor de inzet van ervaringsdeskundigen in 2022. Deze kosten worden gedekt door Rijksmiddelen (POK), met de Algemene reserve als back-up. Er is onzekerheid over de tijdige ontvangst en toereikendheid van de Rijksmiddelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderopvangtoeslagaffaire Gedupeerden Ervaringsdeskundigen Hulpverlening Zelfredzaamheid Lotgenotencontact Vertrouwen KEaRN Sociale basis Rijksmiddelen (POK)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Gezondheidsbeleid
Samenvatting
De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben een gezamenlijke gezondheidsnota opgesteld voor de periode 2022-2026, getiteld 'Tegearre sûn fiele'. Deze nota richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en het verminderen van overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken. Er is speciale aandacht voor inwoners met een lage sociaal-economische positie. De nota sluit aan bij bestaand beleid en wensen van inwoners en organisaties. Het gezondheidsbeleid is een wettelijke verplichting en speelt in op de urgentie die de coronacrisis heeft blootgelegd. De uitvoering van het beleid valt binnen de bestaande begroting en er wordt gestreefd naar integrale samenwerking tussen verschillende beleidsterreinen. De gemeenteraad wordt gevraagd de nota vast te stellen, waarna de voortgang via evaluaties in 2024 en 2026 zal worden gemonitord.
Samenvatting
De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hawwe in mienskiplike sûnensnota opsteld foar de perioade 2022-2026, mei de titel 'Tegearre sûn fiele'. Dizze nota rjochtet him op it befoarderjen fan in sûne libbensstyl en it ferminderjen fan oergewicht, problematysk alkoholgebrûk en smoken. Der is spesjale oandacht foar ynwenners mei in lege sosjaal-ekonomyske posysje. De nota slút oan by besteand belied en winsken fan ynwenners en organisaasjes. It sûnensbelied is in wetlike ferplichting en spilet yn op de urginsje dy't de coronakrisis bleatlein hat. De útfiering fan it belied falt binnen de besteande begrutting en der wurdt stribbe nei yntegraal gearwurkjen tusken ferskate beliedsterreinen. De gemeenteried wurdt frege de nota fêst te stellen, wêrnei't de foarútgong fia evaluaasjes yn 2024 en 2026 monitoare wurde sil.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tegearre sûn fiele", gezondheidsbeleid Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel 2022-2026. Het voorstel betreft de vaststelling van een gezamenlijke gezondheidsnota voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Het doel is om 'je gezond voelen' voor iedereen bereikbaar te maken, met speciale aandacht voor inwoners met een lage sociaal-economische positie. De nota richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl, met speerpunten zoals gezond gewicht en minder middelengebruik. Het beleid is gebaseerd op het gedachtegoed van positieve gezondheid en streeft naar meer gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke verplichting om lokaal gezondheidsbeleid vast te stellen, adresseert. Het sluit aan bij bestaand beleid en de wensen van inwoners en organisaties. Het bevat duidelijke doelen en speerpunten, maar de uitvoeringsplannen worden later door het college van B&W vastgesteld.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de beleidsnota vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting. De raad moet het beleidskader goedkeuren, waarna het college van B&W verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde speerpunten en doelgroepen van het gezondheidsbeleid. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente haar rol als stimulator en facilitator in het gezondheidsbeleid wil invullen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare doelen zoals minder overgewicht en minder rokers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het beleid kan pas op de lange termijn worden beoordeeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota "Tegearre sûn fiele" vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met inwoners en organisaties tijdens de voorbereiding van de nota. Deze input is gebruikt om het beleid vorm te geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien gezondheid wordt meegenomen in ruimtelijke plannen en er een integrale aanpak wordt nagestreefd.
Financiële gevolgen:
De uitvoering van het beleid past binnen de vastgestelde meerjarenbegroting 2022-2025. Er wordt gebruikgemaakt van bestaande budgetten en er wordt gekeken naar aanvullende financieringsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezondheidsbeleid Tegearre sûn fiele Tytsjerksteradiel Positieve gezondheid Gezonde leefstijl Preventie Sociaal-economische positie Gezond gedrag Volksgezondheid SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorontwerp bestemmingsplan Surhuisterveen - Groningerstraat (herinrichting uitrit Jumbo)
Samenvatting
Het voorstel betreft de herinrichting van de uitrit bij de Jumbo in Surhuisterveen, gelegen aan de Groningerstraat 6. Het plan is om een extra uitrit te realiseren voor het parkeerterrein van de Jumbo, waarvoor een aangekocht huis gesloopt zal worden. De nieuwe uitrit wordt een eenrichtingsweg voor uitrijdend verkeer, met enkele extra parkeerplaatsen langs de weg. Het doel is om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Omdat dit initiatief niet binnen het huidige bestemmingsplan past, wordt een nieuw bestemmingsplan opgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voorontwerp en dit inspraakrijp te verklaren. Het college stelt voor om de bestemmingsplanprocedure te versnellen door te kiezen voor procedurevariant 1, waarbij het plan ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd zonder elke tussenstap te bespreken. Tijdens de inspraakperiode kunnen belanghebbenden hun mening geven. Het college behandelt de inspraakreacties en legt het ontwerpbestemmingsplan ter inzage.
Samenvatting
It foarstel giet oer de herinrjochting fan de útgong by de Jumbo yn Surhústerfean, lizzend oan de Grinzerstrjitte 6. It plan is om in ekstra útgong te realisearjen foar it parkearterrein fan de Jumbo, wêrfoar in oankocht hûs sloopt wurde sil. De nije útgong wurdt in ienrjochtingswei foar útgeand ferkear, mei inkele ekstra parkearplakken lâns de wei. It doel is om de ferkearsstreaming te ferbetterjen. Om't dit inisjatyf net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan past, wurdt in nij bestimmingsplan opsteld. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan it foarûntwerp en dit ynspraakrijp te ferklearjen. It kolleezje stelt foar om de bestimmingsplanproseduere te fersnellen troch te kiezen foar proseduerfariant 1, wêrby't it plan foar fêststelling oan de ried foarlein wurdt sûnder elke tuskenstap te besprekken. Tidens de ynspraakperioade kinne belanghawwenden harren miening jaan. It kolleezje behannelet de ynspraakreaksjes en leit it ûntwerpbestimmingsplan ter ynsjoch.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorontwerp bestemmingsplan Surhuisterveen - Groningerstraat (herinrichting uitrit Jumbo)". Het plan beoogt de realisatie van een nieuwe uitrit bij Groningerstraat 6 in Surhuisterveen, ten behoeve van het parkeerterrein van de Jumbo. De huidige woning op deze locatie wordt gesloopt om plaats te maken voor een eenrichtingsweg die alleen uitrijdend verkeer toelaat. Dit moet de doorstroming van het parkeerterrein verbeteren. Het bestemmingsplan moet worden aangepast omdat de huidige bestemming dit gebruik niet toestaat. Het voorstel vraagt de raad om het plan inspraakrijp te verklaren en te kiezen voor een procedure waarbij het plan ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak voor een bestemmingsplanwijziging, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en verkeersveiligheid zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. De raad moet beslissen of het voorontwerp inspraakrijp is en of de voorgestelde procedurevariant wordt gevolgd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herinrichting en de bijbehorende bestemmingsplanwijziging. Dit omvat het afwegen van de belangen van de verkeersdoorstroming tegen mogelijke bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde uitrit en verkeersdoorstroming. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de omgeving kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorontwerp bestemmingsplan inspraakrijp te verklaren en de voorgestelde procedurevariant te volgen.
Participatie:
Er is een inloopavond geweest voor omwonenden en belanghebbenden, en er is een inspraakperiode voorzien. Dit biedt mogelijkheden voor participatie, maar de effectiviteit hiervan hangt af van de respons en opvolging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een rol kunnen spelen in de overwegingen rond verkeersdoorstroming en milieu-impact.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt mogelijke planschade voor derden, die door de initiatiefnemer gecompenseerd moet worden. Er is geen gedetailleerde financiële analyse van de kosten en dekking opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Surhuisterveen Groningerstraat Uitrit Parkeerterrein Jumbo Doorstroming Inspraak Procedurevariant PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht: