02-11-2017 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 2 Mededelingen/Afsprakenlijst
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Besluitenlijsten vorige raadsvergaderingen d.d. 21 september en 19 oktober 2017
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.0.0 Programmabegroting 2018
Gemeenteraad Achtkarspelen Stemt in met Sluitende Begroting voor 2018
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 de programmabegroting voor 2018 goedgekeurd. Met een positief saldo van € 255.000 en een sluitende meerjarenperspectief, toont de begroting een solide financiële basis. De betrokkenheid van burgers bij het gemeentelijk beleid blijft een speerpunt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november werd de programmabegroting voor 2018 uitvoerig besproken. Het college van burgemeester en wethouders had de begroting voorbereid en zal deze voor 15 november naar de provincie sturen voor toezicht. De begroting voldoet aan de eisen van de provinciale toezichthouder, waarbij ten minste de eerste of laatste jaarschijf sluitend moet zijn.Fractievoorzitter mevrouw Zandberg sprak haar waardering uit voor het college: "De financiën van de gemeente laten een positief beeld zien en we vinden het heel erg mooi dat het college ervoor gekozen heeft om nu niet al het geld uit te geven." Ze benadrukte dat de nieuwe raad, na de verkiezingen, de prioriteiten kan bepalen.
Tijdens het debat werden er zes amendementen en moties ingediend. De discussie verliep gestructureerd, waarbij de fractievoorzitters de mogelijkheid kregen om hun opmerkingen te maken. Mevrouw Kingma van het CDA stelde een vraag over de termen 'en en B' en 'INB', die in de begroting werden gebruikt. Wethouder Spoelstra legde uit dat 'en en B' staat voor 'nog niet bekend', terwijl 'INB' betekent dat het inmiddels bekend is.
Een belangrijk punt van discussie was de motie over de schaapskuddes. Wethouder Spoelstra gaf aan dat er nog onderzoek wordt gedaan naar de financiële haalbaarheid en risico's. "Zodra dat duidelijk is, kan de raad een besluit nemen," aldus Spoelstra.
Frans Zandberg van de oppositie stelde voor om een overzicht te maken van alle moties, inclusief die van andere partijen, en wanneer 'en en B' wordt omgezet in 'INB'. "Het zou het college sieren als er een overzicht komt," zei hij.
De stemming over de begroting eindigde met een meerderheid die voor het voorstel stemde. Hiermee is de weg vrij voor de gemeente Achtkarspelen om met een sluitende begroting het nieuwe jaar in te gaan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 de programmabegroting voor 2018 vastgesteld. De begroting is sluitend met een positief saldo van € 255.000. De raad heeft ook ingestemd met de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves en de tarieven voor lokale lasten. Daarnaast heeft de raad kennisgenomen van het meerjarenperspectief voor 2019 tot en met 2021. Het college van burgemeester en wethouders heeft de begroting voorbereid en zal deze voor 15 november 2017 naar de provincie sturen voor toezicht. De begroting voldoet aan de eisen van de provinciale toezichthouder, waarbij ten minste de eerste of laatste jaarschijf sluitend moet zijn. De betrokkenheid van burgers bij het gemeentelijk beleid wordt benadrukt.
Gemeenteried Achtkarspelen stimt yn mei Slútende Begroting foar 2018.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 de programmabegroting foar 2018 goedkard. Mei in posityf saldo fan € 255.000 en in slútend mearjierperspektyf, toant de begroting in solide finansjele basis. De belutsenheid fan boargers by it gemeentlik belied bliuwt in speerpunt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber waard de programmabegroting foar 2018 út en troch besprutsen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie de begroting foarbereide en sil dizze foar 15 novimber nei de provinsje stjoere foar tafersjoch. De begroting foldocht oan de easken fan de provinsjale tafersjochhâlder, dêr't op syn minst de earste of lêste jierskive slútend wêze moat.Fraksjefoarsitter frou Zandberg útspruts har waardering foar it kolleezje: "De finânsjes fan de gemeente litte in posityf byld sjen en wy fine it tige moai dat it kolleezje derfoar keazen hat om no net al it jild út te jaan." Se benadrukke dat de nije ried, nei de ferkiezings, de prioriteiten fêststelle kin.
Tiidens it debat waarden der seis amendeminten en moties yntsjinne. De diskusje ferlipe struktuerd, dêr't de fraksjefoarsitters de mooglikheid krigen om har opmerkings te meitsjen. Frou Kingma fan it CDA stelde in fraach oer de termen 'en en B' en 'INB', dy't yn de begroting brûkt waarden. Wethâlder Spoelstra lege út dat 'en en B' stiet foar 'noch net bekend', wylst 'INB' betsjut dat it ynmiddels bekend is.
In wichtich punt fan diskusje wie de motie oer de skieppeskuorren. Wethâlder Spoelstra joech oan dat der noch ûndersyk dien wurdt nei de finansjele haalberens en riziko's. "As dat dúdlik is, kin de ried in beslút nimme," sa sei Spoelstra.
Frans Zandberg fan de opposysje stelde foar om in oersjoch te meitsjen fan alle moties, ynklusyf dy fan oare partijen, en wannear 'en en B' omset wurdt yn 'INB'. "It soe it kolleezje sieren as der in oersjoch komt," sa sei er.
De stimming oer de begroting einige mei in mearderheid dy't foar it foarstel stimde. Hjirmei is de wei frij foar de gemeente Achtkarspelen om mei in slútende begroting it nije jier yn te gean.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 de programmabegroting foar 2018 fêststeld. De begroting is slútend mei in posityf saldo fan € 255.000. De ried hat ek ynstimd mei de tafoegings en ôfûntrekkingen oan de reserves en de tariven foar lokale lêsten. Dêrneist hat de ried kennisnommen fan it mearjierperspektyf foar 2019 oant en mei 2021. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat de begroting foarbereide en sil dizze foar 15 novimber 2017 nei de provinsje stjoere foar tafersjoch. De begroting foldocht oan de easken fan de provinsjale tafersjochhâlder, wêrby't op syn minst de earste of lêste jierskive slútend wêze moat. De belutsenheid fan boargers by it gemeentlik belied wurdt benadrukt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Programmabegroting 2018
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2018". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor het jaar 2018 door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De begroting is sluitend met een positief saldo van € 255.000. Het voorstel omvat ook de vaststelling van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, de tarieven van lokale lasten, en het meerjarenperspectief voor 2019-2021. De begroting is gebaseerd op de meicirculaire, terwijl de septembercirculaire niet in het saldo is verwerkt. Het doel is om te voldoen aan de voorwaarden van de provinciale toezichthouder.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de vaststelling van de begroting, inclusief financiële details en de vereiste besluiten. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de te nemen stappen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen, inclusief de financiële keuzes met betrekking tot reserves en lokale lasten. De raad moet ook kennisnemen van het meerjarenperspectief.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de begroting, de financiële reserves, en de lokale lasten. Dit zijn belangrijke politieke keuzes die invloed hebben op de financiële gezondheid van de gemeente en de belastingdruk voor inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke financiële doelen en deadlines bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2018 vast te stellen, evenals de financiële reserves en lokale lasten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgers betrokken worden bij de algemene maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid, maar biedt geen specifieke details over participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een sluitende begroting met een positief saldo van € 255.000. Het voorstel geeft aan dat de begroting voldoet aan de voorwaarden van de provinciale toezichthouder, maar biedt geen specifieke details over hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Sluitende begroting Meerjarenperspectief 2019-2021 Positief saldo Provinciale toezichthouder Lokale lasten Meicirculaire Septembercirculaire BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Boargerpartisipaasje (burgerparticipatie)Verfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Agendapunt 5.00.1 Programma 0 - Bestuur en ondersteuning
M.c. Buising
M.c. Buising
Agendapunt 5.00.2 P0-A1 - Amendement GBA inzake dividend Eneco
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Dividend Eneco" en betreft een wijziging in de programmabegroting 2018 van de gemeente Achtkarspelen. Het amendement stelt voor om de dividenduitkering van Eneco over het jaar 2017, ter waarde van €100.000, op te nemen als bate in programma 0 van de begroting voor 2018. Dit is gebaseerd op de verwachting dat de aandelen van Eneco mogelijk pas eind 2018 verkocht zullen worden, waardoor de gemeente nog een dividenduitkering over 2018 kan verwachten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar duidelijk. Het vermeldt de relevante financiële informatie en de context van de mogelijke verkoop van Eneco-aandelen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van het niet opnemen van de dividenduitkering in de begroting.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de begroting wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de financiële implicaties en de timing van de mogelijke verkoop van Eneco-aandelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verstandig is om de dividenduitkering nu al in de begroting op te nemen, gezien de onzekerheid over de verkoop van de aandelen. Dit kan invloed hebben op de financiële planning en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het een concreet bedrag en een specifieke begrotingspost noemt. Het is echter niet tijdgebonden, omdat het niet duidelijk is wanneer de verkoop van de aandelen precies zal plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de verkoopdatum kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de dividenduitkering in de begroting van 2018 wordt opgenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële gevolgen, namelijk een toename van de baten met €100.000 in de begroting van 2018. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele risico's of tekorten gedekt zouden worden als de verkoop van de aandelen anders verloopt dan verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dividend Eneco Programmabegroting 2018 Programma 0 – Bestuur en ondersteuning Dividenduitkering Aandelenverkoop Begroting Bate GBA-fractie R. Buising Vergadering 2 november 2017Verfijning van de zoekopdracht:
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
M.c. Buising
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
M.c. Buising
Agendapunt 5.00.3 P0-A2 - Amendement PvdA inzake verlaging Afvalstoffen- en Rioolheffing i.p.v. verlaging OZB-belasting
-
P0-A2 - Amendement PvdA inzake verlaging Afvalstoffen- en Rioolheffing i.p.v. verlaging OZB-belasting - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Verlaging Afvalstoffen- en Rioolheffing i.p.v. verlaging OZB-belasting" stelt voor om de geplande verlaging van de onroerendezaakbelasting (OZB) met 2,1% niet door te voeren. In plaats daarvan zou deze verlaging moeten worden toegepast op de afvalstoffen- en rioolheffing. Dit zou ervoor zorgen dat niet alleen huiseigenaren, maar ook huurders profiteren van de korting van circa € 110.000,-. Het amendement benadrukt dat deze wijziging geen invloed heeft op de totale begroting voor 2018, maar alleen de verdeling van de lasten verandert.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en duidelijk in zijn doelstelling, namelijk het herverdelen van de belastingverlaging. Echter, het biedt weinig detail over de specifieke impact op individuele belastingbetalers of de operationele uitvoering van de wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde herverdeling van de belastingverlaging wenselijk en rechtvaardig is. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of verwerpen van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van huiseigenaren via een OZB-verlaging of het breder verdelen van de lastenverlichting door de afvalstoffen- en rioolheffing te verlagen, wat ook huurders ten goede komt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële herverdeling. Het is echter minder specifiek over de operationele uitvoering en de exacte impact op verschillende groepen inwoners. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er ontbreekt detail over de praktische implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de belastingverlaging herverdelen zoals voorgesteld, of de oorspronkelijke OZB-verlaging handhaven.
Participatie:
Het amendement impliceert een bredere participatie door alle inwoners te laten profiteren van de belastingverlaging, maar er is geen expliciete vermelding van betrokkenheid van burgers bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het amendement en lijkt geen relevant onderwerp in deze specifieke financiële herverdeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt dat de totale begroting voor 2018 niet wordt beïnvloed, maar alleen de verdeling van de lasten verandert. Er is geen verdere uitleg over hoe de herverdeling precies wordt gedekt, maar het impliceert dat de financiële impact neutraal is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2018 Verlaging Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB-belasting Korting Inwoners Huurders HuiseigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
Gert Terpstra - CDA
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
Gert Terpstra - CDA
Ij. Van Kammen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
J.r. Kingma-gardenier
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
T. Nicolai
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
Gert Terpstra - CDA
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
S. Groenhof
M.c. Buising -
D. Van Oosten -
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
R. Van Der Wal -
Agendapunt 5.00.4 P0-M1 - Moasje FNP oer OZB-ûndersyk y.f.m. komst dong-bio-fergister Koatstertille
Gemeenteraad Achtkarspelen Verwerpt Onderzoek naar Mestvergister
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel van de FNP om een onafhankelijk onderzoek te doen naar de impact van een mogelijke mestvergister in Koatstertille verworpen. Het voorstel, dat inzicht wilde geven in de gevolgen voor de waarde van onroerend goed en de OZB-opbrengsten, kreeg alleen steun van de FNP.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 werd het voorstel van de FNP om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de effecten van een mestvergister in Koatstertille uitgebreid besproken. De FNP maakte zich zorgen over de mogelijke waardedaling van woningen en bedrijfsgebouwen en de gevolgen daarvan voor de onroerendezaakbelasting (OZB)."Het is belangrijk om te weten wat de komst van zo'n installatie betekent voor de waarde van onroerend goed in de omgeving," betoogde FNP-raadslid Brinkman. "We moeten voorbereid zijn op de financiële impact."
Ondanks de pleidooien van de FNP, vonden de overige partijen, waaronder het CDA, CU, GBA, PvdA en VVD, het voorstel onnodig. "We moeten niet vooruitlopen op zaken die nog niet zeker zijn," stelde een raadslid van de VVD. "Het is prematuur om nu al een onderzoek te starten terwijl de plannen nog niet concreet zijn."
De discussie werd verder bemoeilijkt door technische details over hoe de waarde van onroerend goed wordt bepaald. "De verkeersprijzen van huizen worden pas bekend als de vergister er al is," merkte een raadslid op. "We lopen dan achter de feiten aan."
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad tegen het voorstel. De FNP bleef echter bij haar standpunt dat een dergelijk onderzoek van belang is voor de financiële planning van de gemeente. "We moeten weten waar we aan toe zijn," aldus Brinkman.
Met de verwerping van het voorstel blijft de toekomst van de mestvergister in Koatstertille voorlopig onduidelijk. De discussie over de impact op de lokale gemeenschap en economie zal naar verwachting echter nog wel even doorgaan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 een voorstel van de FNP besproken en verworpen. Het voorstel vroeg om een onafhankelijk onderzoek naar de impact van een mogelijke komst van een mest/biovergister in Koatstertille op de waarde van woningen, bedrijfsgebouwen en toekomstige ontwikkelingslocaties. De FNP wilde inzicht krijgen in de mogelijke waardedaling van onroerend goed en de gevolgen voor de opbrengsten van de onroerendezaakbelasting (OZB). Het voorstel werd gesteund door de FNP, maar verworpen door de overige partijen (CDA, CU, GBA, PvdA, VVD).
Gemeenteried Achtkarspelen ferwerpt ûndersyk nei Mestfergister.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel fan de FNP om in ûnôfhinklik ûndersyk te dwaan nei de ynfloed fan in mooglike mestfergister yn Koatstertille ôfwiisd. It foarstel, dat ynsjoch jaan woe yn de gefolgen foar de wearde fan fêst goed en de OZB-opbringsten, krige allinnich stipe fan de FNP.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber 2017 waard it foarstel fan de FNP om in ûnôfhinklik ûndersyk út te fieren nei de effekten fan in mestfergister yn Koatstertille útwreide besprutsen. De FNP makke har soargen oer de mooglike weardefermindering fan wenningen en bedriuwsgebouwen en de gefolgen dêrfan foar de ûnroerendezaakbelêsting (OZB)."It is wichtich om te witten wat de komst fan sa'n ynstallaasje betsjut foar de wearde fan ûnroerend guod yn de omkriten," betoogde FNP-riedslid Brinkman. "Wy moatte foarbereide wêze op de finansjele ympakt."
Nettsjinsteande de pleidooien fan de FNP fûnen de oare partijen, wêrûnder it CDA, CU, GBA, PvdA en VVD, it foarstel ûnnedich. "Wy moatte net foarútrinne op saken dy't noch net wis binne," stelde in riedslid fan de VVD. "It is prematuor om no al in ûndersyk te starten wylst de plannen noch net konkreet binne."
De diskusje waard fierder bemoeilike troch technyske details oer hoe't de wearde fan ûnroerend guod bepaald wurdt. "De ferkearsprijzen fan huzen wurde pas bekend as de vergister der al is," merkte in riedslid op. "Wy rinne dan efter de feiten oan."
Oan 'e ein stimde de mearderheid fan de ried tsjin it foarstel. De FNP bleau lykwols by har stânplak dat sa'n ûndersyk fan belang is foar de finansjele planning fan de gemeente. "Wy moatte witte wêr't wy oan ta binne," sa sei Brinkman.
Mei de ôfwizing fan it foarstel bliuwt de takomst fan de mestfergister yn Koatstertille foarlopich ûndúdlik. De diskusje oer de ympakt op de lokale mienskip en ekonomy sil nei ferwachting lykwols noch wol efkes trochgong fine.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 in foarstel fan de FNP besprutsen en ôfwiisd. It foarstel frege om in ûnôfhinklik ûndersyk nei de ynfloed fan in mooglike komst fan in mest/biofergister yn Koatstertille op de wearde fan wenningen, bedriuwsgebouwen en takomstige ûntwikkelingslokaasjes. De FNP woe ynsjoch krije yn de mooglike weardefermindering fan fêst goed en de gefolgen foar de opbringsten fan de ûnroerendezaakbelêsting (OZB). It foarstel waard stipe troch de FNP, mar ôfwiisd troch de oare partijen (CDA, CU, GBA, PvdA, VVD).
-
P0-M1 - Moasje FNP oer OZB-ûndersyk y.f.m. komst dong-bio-fergister Koatstertille - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "OZB-ûndersyk y.f.m. komst dong/bio-fergister Koatstertille." Het voorstel vraagt het college van de gemeente Achtkarspelen om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de effecten van een mogelijke mest/biovergister op de waarde van woningen, bedrijfsgebouwen en toekomstige ontwikkelingslocaties in Koatstertille. Het doel is om inzicht te krijgen in eventuele waardevermindering en de impact daarvan op de opbrengsten van de onroerendezaakbelasting (OZB). De aanleiding is de bezorgdheid van inwoners dat de komst van de vergister hun vastgoedwaarde negatief zal beïnvloeden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het doel en de verwachte uitkomsten van het onderzoek beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de methodologie van het onderzoek en de tijdlijn waarbinnen het onderzoek moet worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen of het college opdracht moet krijgen om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De raad moet ook de politieke implicaties en de zorgen van de inwoners in overweging nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de zorgen van de inwoners voldoende belangrijk vinden om het onderzoek te laten uitvoeren. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans willen vinden tussen economische ontwikkeling en de belangen van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare criteria, een realistische tijdlijn en concrete doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdsbestek kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. Gezien de stemming is het voorstel verworpen.
Participatie:
Het voorstel erkent de zorgen van de inwoners van Koatstertille, maar er wordt niet expliciet vermeld hoe participatie van de gemeenschap in het onderzoek wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel de komst van een biovergister op zichzelf een duurzaamheidsaspect kan hebben.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wijst op mogelijke financiële gevolgen door een daling van de OZB-opbrengsten als gevolg van waardevermindering van vastgoed. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze financiële gevolgen eventueel gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB-ûndersyk Dong/bio-fergister Koatstertille Wearde fan wenningen Bedriuwsgebouwen Weardedruk Weardepeil-datum Soargen ynwenners Unôfhinklik ûndersyk Wearde daaltVerfijning van de zoekopdracht:
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
J.r. Kingma-gardenier
M.c. Buising
S. Groenhof
M.c. Buising
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
S. Groenhof
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
S. Groenhof
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai -
J.r. Kingma-gardenier -
Agendapunt 5.02 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
S. Groenhof
Agendapunt 5.02.1 P2-A1 - Amendemint FNP oer ferfange kûmbuorden fêststelde buorskippen
-
P2-A1 - Amendemint FNP oer ferfange kûmbuorden fêststelde buorskippen - verworpen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Ferfange kûmbuorden fêststelde buorskippen" en stelt voor om de plaatsnaamborden van de vastgestelde buurtschappen niet over vijf jaar, maar al in 2018 te vervangen, samen met de viering van Culturele Hoofdstad 2018. Het doel is om de Friese taal en cultuur te behouden en te versterken. De kosten hiervoor zouden uit de begroting van 2018 moeten komen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van doelstelling en financiering, maar mist gedetailleerde informatie over de exacte kosten en de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de vervanging van de borden in 2018 plaatsvindt in plaats van over vijf jaar.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van culturele initiatieven en het behoud van de Friese taal versus het volgen van de oorspronkelijke planning en budgettaire overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een gedetailleerd kostenoverzicht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen om de borden in 2018 te vervangen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten uit de begroting van 2018 moeten komen, maar specificeert niet hoeveel dit zal kosten of hoe dit precies gedekt wordt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kûmbuorden Fryske taal Kultuer Kulturele Haadstêd 2018 Programbegrutting 2018 Verkeer Vervoer Waterstaat Kosten FNP-fraksjeVerfijning van de zoekopdracht:
S. Groenhof
Onbekende spreker
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
S. Groenhof
J.r. Kingma-gardenier
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
R. Van Der Wal
S. Groenhof
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Onbekende spreker -
M.c. Buising -
R. Van Der Wal -
Agendapunt 5.06 Programma 6 - Sociaal domein
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
Agendapunt 5.06.1 P6-A1 - Amendement CDA inzake nieuwe welzijnsopdracht
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Nieuwe welzijnsopdracht." Het amendement betreft een aanvulling op de programmabegroting 2018 van de gemeente Achtkarspelen, specifiek binnen het sociaal domein. Het amendement voegt toe dat de nieuwe welzijnsopdracht nog aan de raad zal worden voorgelegd. Het benadrukt dat eventuele extra benodigde middelen, mits goed onderbouwd, na goedkeuring door de raad via een begrotingswijziging kunnen worden toegevoegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is niet volledig, aangezien het aangeeft dat de details van de nieuwe welzijnsopdracht nog niet helder zijn en nog moeten worden uitgewerkt en voorgelegd aan de raad.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de uiteindelijke welzijnsopdracht goed te keuren en om te beslissen over eventuele extra benodigde middelen via een begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud en richting van de nieuwe welzijnsopdracht en over de toewijzing van eventuele extra middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onduidelijkheid over de inhoud van de welzijnsopdracht kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren en later de welzijnsopdracht en eventuele begrotingswijzigingen te beoordelen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe welzijnsopdracht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet duidelijk, aangezien de nieuwe welzijnsopdracht nog moet worden uitgewerkt. Het amendement stelt dat eventuele extra middelen met een goede onderbouwing en na akkoord van de raad kunnen worden toegevoegd via een begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Sociaal domein Nieuwe welzijnsopdracht Kadernota Begrotingswijziging Middelen Onderbouwing Akkoord Vergadering ToelichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
M.c. Buising
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.07 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
G. Gerbrandy (voorzitter)
Sierd Vegelin
Sierd Vegelin
Agendapunt 5.07.1 P7-A1 - Amendement GBA inzake fairtrade gemeente
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de programmabegroting 2018, specifiek Programma 7 - Volksgezondheid en milieu, met als onderwerp "Fairtrade gemeente". Het amendement wijzigt de tekst op bladzijde 85 van de begroting. In plaats van direct € 15.000 beschikbaar te stellen voor het Fairtrade gemeente-initiatief, wordt voorgesteld om eerst een raadsvoorstel in te dienen op 23 november 2017. Dit voorkomt dat er vooruitgelopen wordt op de besluitvorming van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging wordt voorgesteld en waarom. Het biedt een logische redenering voor de wijziging, namelijk het respecteren van de formele besluitvormingsprocedure.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de uiteindelijke begroting en de bijbehorende financiële toewijzingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct beschikbaar stellen van de € 15.000 of het volgen van de voorgestelde procedure waarbij eerst een raadsvoorstel wordt ingediend. Dit kan afhangen van de prioriteit die de raad geeft aan het Fairtrade initiatief en de wens om de formele besluitvormingsprocessen te respecteren.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en tijdgebonden, aangezien het verwijst naar een specifieke vergadering op 23 november 2017. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de uiteindelijke uitkomst, omdat het alleen de procedure wijzigt en niet het doel of de impact van het Fairtrade initiatief zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat betekent dat zij akkoord gaat met het uitstellen van de financiële toewijzing tot na de vergadering op 23 november 2017.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het richt zich uitsluitend op de procedurele kant van de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het onderwerp "Fairtrade gemeente" direct verband houdt met duurzame handelspraktijken en sociale verantwoordelijkheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het wijzigt de timing van de financiële toewijzing. Er wordt geen dekking aangegeven, omdat het amendement alleen de procedure verandert en niet de uiteindelijke financiële beslissing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2018 Volksgezondheid en milieu Fairtrade gemeente Wijziging Vergadering Voorstel Beschikbaar stellen Toelichting GBA-fractieVerfijning van de zoekopdracht:
Sierd Vegelin
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.09 Paragrafen
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
M.c. Buising
Agendapunt 5.09.1 Par.G-M1 - Motie GBA inzake verantwoording nabetaling grond Sinnegreide
Achtkarspelen behoudt reserves met slimme boekhoudtruc
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met een motie die de financiële positie van de gemeente versterkt zonder de reserves aan te tasten. Het voorstel, ingediend door de GBA-fractie onder leiding van R. Buising, zorgt ervoor dat de grond aan De Swadde tegen boekwaarde op de balans wordt opgenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 werd een belangrijke stap gezet in het financiële beleid van Achtkarspelen. De motie, die betrekking heeft op de programmabegroting van 2018 en het grondbeleid, werd unaniem aangenomen. Het voorstel voorkomt dat er onttrekkingen uit de reserves nodig zijn, waardoor de reservepositie van de gemeente behouden blijft.De discussie in de raad verliep aanvankelijk wat chaotisch, met raadsleden die worstelden met de technische details van het voorstel. "We moeten ervoor zorgen dat de begroting niet onnodig wordt belast," klonk het vanuit de raad. Het voorstel om de grond aan De Swadde, bestemd voor het project Sinnegreide, tegen boekwaarde op de balans op te nemen, werd uiteindelijk als een slimme zet gezien.
Een belangrijk onderdeel van de motie is dat er jaarlijks rente moet worden toegerekend aan de boekwaarde. Dit betekent dat de gemeente weliswaar geen reserves hoeft aan te spreken, maar wel rekening moet houden met rentelasten. De hogere huuropbrengst van ongeveer € 55.000 per jaar, die meer is dan oorspronkelijk gepland, kan structureel als opbrengst in de begroting worden opgenomen. "Dit is een win-win situatie voor de gemeente," aldus een raadslid.
Tijdens het debat werd ook de vraag gesteld of de grond hergewaardeerd moest worden. "Feitelijk herwaarderen we niets," verduidelijkte Buising. "De grond komt gewoon voor de werkelijke koopprijs op de balans."
Na een korte schorsing om de visie van het college op de motie te horen, werd er gestemd. De uitslag was duidelijk: de meerderheid van de raad stemde voor het voorstel. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor een financieel gezond 2018, zonder dat de reserves van de gemeente worden aangetast.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem een motie aangenomen tijdens de vergadering op 2 november 2017, met betrekking tot de programmabegroting van 2018 en het grondbeleid. De motie draagt het college op om de grond aan De Swadde, bedoeld voor het project Sinnegreide, op de balans op te nemen tegen boekwaarde. Dit zorgt ervoor dat er geen onttrekkingen uit de reserves nodig zijn, waardoor de reservepositie behouden blijft. Wel moet er jaarlijks rente worden toegerekend aan de boekwaarde. De hogere huuropbrengst, die ongeveer € 55.000 per jaar meer is dan oorspronkelijk gepland, kan structureel als opbrengst in de begroting worden opgenomen. De motie is ingediend door de GBA-fractie onder leiding van R. Buising.
Achtkarspelen behâldt reserves mei slimme boekhâldtrúk.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei in motyf dy't de finansjele posysje fan de gemeente fersterket sûnder de reserves oan te tasten. It foarstel, yntsjinne troch de GBA-fraksje ûnder lieding fan R. Buising, soarget derfoar dat de grûn oan De Swadde tsjin boekwearde op de balâns wurdt opnommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber 2017 waard in wichtige stap set yn it finansjeel belied fan Achtkarspelen. De motie, dy't betrekking hat op de programmabegroting fan 2018 en it grûnbelied, waard ienstemmich oannommen. It foarstel foarkomt dat der ûntrekkingen út de reserves nedich binne, wêrtroch de reserveposysje fan de gemeente behâlden bliuwt.De diskusje yn de ried ferrûn earst wat chaotysk, mei riedsleden dy't wraksele mei de technyske details fan it foarstel. "Wy moatte derfoar soargje dat de begroting net ûnnedich belast wurdt," klonk it fanút de ried. It foarstel om de grûn oan De Swadde, bestege foar it projekt Sinnegreide, tsjin boekwearde op de balâns op te nimmen, waard úteinlik sjoen as in slûke set.
In wichtich ûnderdiel fan de motie is dat der jierliks rinte ta rekkenjen wêze moat by de boekwearde. Dat betsjut dat de gemeente wol gjin reserves oansprekke hoecht, mar wol rekken hâlde moat mei rentelasten. De hegere huuropbringst fan sa'n € 55.000 per jier, dy't mear is as oarspronklik pland, kin struktioneel as opbringst yn de begroting opnommen wurde. "Dit is in win-win situaasje foar de gemeente," sa in riedslid.
Tiidens it debat waard ek de fraach steld oft de grûn herwurdere wurde moast. "Faktysk herwurdere wy neat," ferduelike Buising. "De grûn komt gewoan foar de werklike keappriis op de balâns."
Nei in koarte skorsing om de fisy fan it kolleezje op de motie te hearren, waard der stimd. De útslach wie dúdlik: de mearderheid fan de ried stimde foar it foarstel. Hjirmei is de wei frij makke foar in finansjeel sûn 2018, sûnder dat de reserves fan de gemeente oantaast wurde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich in motie oannommen tiidens de gearkomste op 2 novimber 2017, mei betrekking ta de programmabegroting fan 2018 en it grûnbelied. De motie jout it kolleezje opdracht om de grûn oan De Swadde, bedoeld foar it projekt Sinnegreide, op te nimmen op de balâns tsjin boekwearde. Dit soarget derfoar dat der gjin ûntrekkingen út de reserves nedich binne, wêrtroch de reserveposysje behâlden bliuwt. Wol moat der jierliks rinte wurde tafertroud oan de boekwearde. De hegere hieropbringst, dy't sa'n € 55.000 per jier mear is as oarspronklik pland, kin struktioneel as opbringst yn de begroting wurde opnommen. De motie is yntsjinne troch de GBA-fraksje ûnder lieding fan R. Buising.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Grondbeleid Verantwoording nabetaling Sinnegreide De Swadde Balans Boekwaarde Reservepositie Rente HuuropbrengstVerfijning van de zoekopdracht:
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
T. Nicolai
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.10 Reactie college op de amendementen/moties
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
F.d. Hoekstra
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jouke Spoelstra
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
Jacob Zwaagstra - CDA
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
K.h. Antuma (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
Ij. Van Kammen
Harjan Bruining - Wethâlder
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
Harjan Bruining - Wethâlder
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter) -
01:09:00 - 01:10:51 - 01:11:21 - 01:11:39 - 01:13:53 - 01:14:12 - 01:14:58 - 01:16:07 - 01:16:28 - 01:16:53 - 01:18:44 - 01:20:24 - 01:21:07 - 01:21:25 - 01:22:12 - 01:22:21 - 01:22:26 - 01:22:36 - 01:23:46 - 01:24:38 - 01:26:17 - 01:26:46 - 01:27:04 - 01:27:16 - 01:27:22 - 01:27:43 - 01:33:53 - 01:35:13 - 01:35:35
F.d. Hoekstra -
Onbekende spreker -
A.g. Zandbergen-beishuizen -
Agendapunt 5.11 Stemming amendementen
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
J. Stellinga (wethouder)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Jacob Zwaagstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
Onbekende spreker
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising -
J.k.s. Braams -
J. Stellinga (wethouder) -
M. Dotinga-van Der Veen -
Onbekende spreker -
D. Van Oosten -
T. Nicolai -
Agendapunt 5.12 Stemming programmabegroting
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 5.13 Stemming moties
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
Gert Terpstra - CDA
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 6 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer wykferpleging
Gemeenteraad Achtkarspelen verwerpt motie tegen bezuinigingen op wijkverpleging
In een tumultueuze vergadering heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie verworpen die opriep om bezuinigingen op wijkverpleging te voorkomen. De motie, ingediend door FNP-Achtkarspelen en VVD-Achtkarspelen, kreeg slechts 7 van de 21 stemmen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 stond de toekomst van de wijkverpleging centraal. De motie riep op om het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer te verzoeken geen bezuinigingen door te voeren bij het sluiten van nieuwe hoofdlijnenakkoorden. De indieners benadrukten het belang van wijkverpleegkundigen, vooral voor ouderen die zo lang mogelijk zelfstandig thuis moeten kunnen wonen.De discussie in de raad was levendig en soms chaotisch. Mevrouw Dortinga van de FNP benadrukte de urgentie: "Als we nu niet handelen, kan het straks te laat zijn." Ze riep haar collega-raadsleden op om een krachtig signaal naar Den Haag te sturen.
De VVD sloot zich hierbij aan, maar benadrukte dat het vooral een landelijke kwestie is. "Dit is landelijk beleid," aldus een VVD-raadslid. "Maar we moeten wel onze stem laten horen."
Toch was er ook veel weerstand. De CDA-fractie gaf aan geen behoefte te hebben om de landelijke politiek in de gemeenteraad te bespreken. "We zoeken contact met onze provinciale en landelijke vertegenwoordigers waar nodig," aldus mevrouw Zandbergen van het CDA.
De PvdA wees erop dat het onderwerp al in de Tweede Kamer besproken was en dat er toezeggingen waren gedaan om de wijkverpleging te ontzien. "Het lijkt mij een beetje mosterd na de maaltijd," aldus een PvdA-raadslid.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad tegen de motie. De uitslag was 14 tegen 7. De indieners van de motie, FNP en VVD, toonden zich teleurgesteld. "Het is jammer dat we als raad niet gezamenlijk een signaal naar Den Haag sturen," aldus een teleurgestelde FNP'er.
De discussie over de wijkverpleging in Achtkarspelen laat zien hoe lokaal en landelijk beleid soms botsen. Ondanks de verwerping van de motie blijft de zorg voor ouderen een belangrijk onderwerp op de politieke agenda.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 een motie besproken over wijkverpleging. De motie riep op om het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer te verzoeken niet te bezuinigen op wijkverpleging bij het sluiten van nieuwe hoofdlijnenakkoorden. Daarnaast werd voorgesteld om deze motie ter ondersteuning naar alle gemeenten in Nederland te sturen. De motie benadrukte het belang van wijkverpleegkundigen, vooral voor ouderen die zo lang mogelijk zelfstandig thuis moeten kunnen wonen. De motie werd ingediend door FNP-Achtkarspelen en VVD-Achtkarspelen, maar werd verworpen met 7 stemmen voor en 14 tegen.
Gemeenteried Achtkarspelen ferwerpt moty tsjin besunigingen op wykferpleging.
Yn in tumultueuze gearkomst hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in motie ôfwiisd dy't oprop om te besparjen op wykferpleging te foarkommen. De motie, yntsjinne troch FNP-Achtkarspelen en VVD-Achtkarspelen, krige mar 7 fan de 21 stimmen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber 2017 stie de takomst fan de wykferpleging sintraal. De motie ropt op om it nije kabinet en de Twadde Keamer te freegjen gjin besunigingen troch te fieren by it sluten fan nije haadlinenakkoarden. De yndieners benadrukten it belang fan wykferpleechkundigen, benammen foar âlderen dy't sa lang mooglik selsstannich thús wenje moatte kinne.De diskusje yn de ried wie libbenich en soms chaotysk. Frou Dortinga fan de FNP benadrukke de urginsje: "As wy no net hannelje, kin it letter te let wêze." Se ropt har kollega-radsleden op om in krêftich signaal nei Den Haach te stjoeren.
De VVD sloot har hjirby oan, mar benadrukke dat it foaral in lânboukwestje is. "Dit is lânboubelied," sa sei in VVD-radsleden. "Mar wy moatte wol ús stim hearre litte."
Doch wie der ek in soad werstân. De CDA-fraksje joech oan gjin behoefte te hawwen om de lânboupolityk yn de gemeenteried te besprekken. "Wy sykje kontakt mei ús provinsjale en lânboufertegenwurdigers wêr nedich," sa sei frou Zandbergen fan it CDA.
De PvdA wiisde derop dat it ûnderwerp al yn de Twadde Keamer besprutsen wie en dat der tasegingen dien wiene om de wykferpleging te ûntsjen. "It liket my in bytsje mosterd nei de miel," sa sei in PvdA-radsleden.
Oan 'e ein stimde de mearderheid fan de ried tsjin de motie. De útslach wie 14 tsjin 7. De yndieners fan de motie, FNP en VVD, toanden har teleursteld. "It is spitich dat wy as ried net sûnderling in signaal nei Den Haach stjoere," sa sei in teleurstelde FNP'er.
De diskusje oer de wykferpleging yn Achtkarspelen lit sjen hoe lokaal en lânboubelied soms botsje. Ûndanks de ôfwizing fan de motie bliuwt de soarch foar âlderen in wichtich ûnderwerp op de politike aginda.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 in motie besprutsen oer wykferpleging. De motie ropt op om it nije kabinet en de Twadde Keamer te freegjen om net te besunigjen op wykferpleging by it sluten fan nije haadlinenôfspraken. Dêrneist waard foarsteld om dizze motie ter stipe nei alle gemeenten yn Nederlân te stjoeren. De motie benadrukke it belang fan wykferpleechkundigen, benammen foar âlderen dy't sa lang mooglik selsstannich thús wenje moatte kinne. De motie waard yntsjinne troch FNP-Achtkarspelen en VVD-Achtkarspelen, mar waard ferworpen mei 7 stimmen foar en 14 tsjin.
-
06 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer wykferpleging - fersmiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Wykferpleging" (Wijkverpleging). De motie verzoekt de gemeenteraad van Achtkarspelen om het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer aan te sporen niet te bezuinigen op wijkverpleging bij het sluiten van nieuwe hoofdlijnenakkoorden. Daarnaast vraagt de motie om adhesie van alle gemeenten in Nederland. De motie benadrukt het belang van wijkverpleegkundigen voor het zelfstandig thuis wonen van ouderen en de noodzaak van goede zorg voor alle ouderen, zowel thuis als in zorginstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in haar verzoek, maar mist gedetailleerde argumentatie of onderbouwing over de specifieke gevolgen van bezuinigingen op wijkverpleging.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en actie te ondernemen richting het kabinet en de Tweede Kamer. Daarnaast wordt de raad gevraagd om de motie te verspreiden onder andere gemeenten voor bredere steun.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belang van wijkverpleging voldoende groot achten om zich uit te spreken tegen mogelijke bezuinigingen en of zij bereid zijn om een landelijke actie te ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheid. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn in de verwachte uitkomsten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en de voorgestelde acties ondernemen. In dit geval is de motie verworpen met 14 stemmen tegen en 7 voor.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere stakeholders, behalve dat het steun zoekt van andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het behoud van goede zorgvoorzieningen indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen voor de gemeente zelf, maar richt zich op het voorkomen van bezuinigingen op nationaal niveau. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële implicaties gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkverpleging Ouderenzorg Kabinet Tweede Kamer Hoofdlijnenakkoorden Zelfstandig wonen Wijkverpleegkundigen Thuiszorg Gemeenten ZorgvoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.k.s. Braams
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
J.r. Kingma-gardenier
G. Gerbrandy (voorzitter)
S. Groenhof
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen -
M.c. Buising -
J.r. Kingma-gardenier -
S. Groenhof -
Agendapunt 7 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP oer gjin btw-ferheging
Gemeenteraad Achtkarspelen verwerpt motie tegen btw-verhoging
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie van de FNP-fractie verworpen die opriep om de geplande btw-verhoging van 6% naar 9% door het nieuwe kabinet af te wijzen. De motie kreeg steun van de FNP, maar werd verworpen door de meerderheid van de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 stond de motie van de FNP centraal, die het college van Achtkarspelen wilde oproepen om zich uit te spreken tegen de voorgenomen btw-verhoging. De FNP-fractie stelde dat deze verhoging vooral de zwaksten in de samenleving zou treffen en mogelijk zou leiden tot een toename van het aantal mensen dat afhankelijk wordt van de Voedselbank.De discussie in de raad was levendig. De heer Brinkman van de FNP benadrukte dat de btw-verhoging "een verzwaring voor de zwaksten" zou betekenen. Hij riep op tot solidariteit en vroeg de raad om de motie te steunen. "Dit is een verzwaring die vooral de zwaksten treft," aldus Brinkman.
Toch vond de motie weinig gehoor bij de andere partijen. De VVD, GBA, PvdA, CU en CDA stemden tegen. De heer Buijs van de VVD gaf aan dat zijn partij dezelfde stemverklaring hanteerde als bij een eerdere motie over jeugdzorg, en benadrukte dat de landelijke politiek niet de focus van de gemeenteraad zou moeten zijn. "Wij bemoeien ons met de lokale politiek," voegde de heer van Oosten van de ChristenUnie toe.
De PvdA-fractie gaf aan de motie sympathiek te vinden, maar zich te willen beperken tot lokale politieke kwesties. "Inhoudelijk vinden we de motie meer dan sympathiek," verklaarde de heer Nicolai, "maar we richten ons op de politiek van Achtkarspelen."
Uiteindelijk werd de motie verworpen, met alleen de FNP die voor stemde. De meerderheid van de raad koos ervoor om de landelijke politiek aan Den Haag over te laten en zich te concentreren op lokale zaken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 gestemd over een motie van de FNP-fractie, die opriep om de geplande btw-verhoging van 6% naar 9% door het nieuwe kabinet te verwerpen. De motie werd gesteund door de FNP, maar verworpen door de meerderheid van de raad, bestaande uit VVD, GBA, PvdA, CU en CDA. De FNP wilde dat het college een oproep zou doen aan het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer om af te zien van de btw-verhoging, omdat deze vooral de zwaksten in de samenleving zou treffen en mogelijk zou leiden tot meer mensen die afhankelijk worden van de Voedselbank. De motie werd niet aangenomen.
Gemeenteried Achtkarspelen ferwerpt moty tsjin btw-ferheging
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie fan de FNP-fraksje ôfwiisd dy't oprop om de plande btw-ferheging fan 6% nei 9% troch it nije kabinet ôf te wizen. De motie krige stipe fan de FNP, mar waard ôfwiisd troch de mearderheid fan de ried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber 2017 stie de motie fan de FNP sintraal, dy't it kolleezje fan Achtkarspelen oproppen woe om har út te sprekken tsjin de foarnommen btw-ferheging. De FNP-fraksje stelde dat dizze ferheging benammen de swaksten yn 'e mienskip rêste soe en mooglik soe liede ta in talje fan it oantal minsken dat ôfhinklik wurdt fan de Fúzjeboank.De diskusje yn 'e ried wie libbenich. De hear Brinkman fan de FNP benadrukke dat de btw-ferheging "in ferlings foar de swaksten" betsjutte soe. Hy ropt op ta solidariteit en frege de ried om de motie te stypjen. "Dit is in ferlings dy't benammen de swaksten rêst," sa sei Brinkman.
Lykwols fûn de motie mar min gehoar by de oare partijen. De VVD, GBA, PvdA, CU en CDA stimden tsjin. De hear Buijs fan de VVD joech oan dat syn partij deselde stimferklearring hantearre as by in eardere motie oer jeugdzorg, en benadrukke dat de lanlike polityk net it foarkar fan de gemeenteried wêze soe moatte. "Wy bemuoie ús mei de lokale polityk," foegde de hear fan Oosten fan de ChristenUnie ta.
De PvdA-fraksje joech oan de motie sympatyk te finen, mar har beheine te wollen ta lokale polityke saken. "Ynhâldlik fine wy de motie mear as sympatyk," ferklearre de hear Nicolai, "mar wy rjochtsje ús op de polityk fan Achtkarspelen."
Oan 'e ein waard de motie ferworpen, mei allinnich de FNP dy't foar stimde. De mearderheid fan de ried keas derfoar om de lanlike polityk oan Den Haach oer te litten en har te konsintrearjen op lokale saken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 stimd oer in motie fan de FNP-fraksje, dy't oproppen om de plande btw-ferheging fan 6% nei 9% troch it nije kabinet ôf te wizen. De motie waard stipe troch de FNP, mar ferworpen troch de mearderheid fan de ried, besteande út VVD, GBA, PvdA, CU en CDA. De FNP woe dat it kolleezje in oprop dwaan soe oan it nije kabinet en de Twadde Keamer om ôf te sjen fan de btw-ferheging, om't dizze benammen de swaksten yn 'e mienskip rêde soe en mooglik soe liede ta mear minsken dy't ôfhinklik wurde fan de Fúzjebank. De motie waard net oannommen.
-
07 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP oer gjin btw-ferheging - fersmiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Gjin btw-ferheging fan 6% nei 9%". Het voorstel roept het college op om het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer te verzoeken af te zien van de geplande btw-verhoging van 6% naar 9% op essentiële goederen en diensten zoals boodschappen, fietsenmakers, boeken, groenten en fruit, geneesmiddelen, en openbaar vervoer. De motie benadrukt dat deze verhoging vooral de zwaksten in de samenleving treft en kan leiden tot een toename van het aantal mensen dat afhankelijk is van voedselbanken. De motie vraagt ook om adhesie van andere gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie tegen de btw-verhoging, maar mist gedetailleerde financiële analyses en alternatieve oplossingen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het college te steunen in het uitspreken van een verzoek aan het kabinet en de Tweede Kamer, en om de motie te delen met andere gemeenten voor bredere steun.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en zich daarmee uitspreekt tegen de btw-verhoging, of dat zij de verhoging accepteert als onderdeel van het bredere fiscale beleid van het kabinet.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college opdracht geeft om de oproep aan het kabinet en de Tweede Kamer te doen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt de financiële gevolgen voor burgers, met name de zwaksten, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de gevolgen van het niet verhogen van de btw.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BTW-verhoging Kabinet Voedselbank FNP Multinationals Winstbelasting Dagelijkse boodschappen Zwaksten Tweede Kamer GemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
G. Gerbrandy (voorzitter)
M. Dotinga-van Der Veen
G. Gerbrandy (voorzitter)
M.c. Buising
G. Gerbrandy (voorzitter)
A.g. Zandbergen-beishuizen
G. Gerbrandy (voorzitter)
T. Nicolai
G. Gerbrandy (voorzitter)
D. Van Oosten
G. Gerbrandy (voorzitter)
G. Gerbrandy (voorzitter)
Agendapunt 8 Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer op snein by utsundering winkels iepen
Zondagopeningen in Achtkarspelen: Motie voor Uitzonderingen Verworpen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een voorstel verworpen om winkels in uitzonderlijke gevallen op zondag te openen. Het voorstel, ingediend door de FNP- en VVD-fracties, werd met 7 stemmen voor en 14 tegen afgewezen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 werd een motie besproken die winkeliers de mogelijkheid zou geven om op zondagen open te zijn tijdens speciale gelegenheden, zoals Kerst of grote evenementen. Dit om omzetverlies te voorkomen door concurrentie van omliggende gemeenten waar winkels wel op zondag open zijn.De discussie in de raad was levendig. De FNP-fractie benadrukte het belang van de motie voor lokale ondernemers. "Het is een wens van de ondernemers die anders omzet mislopen," aldus een FNP-raadslid. De VVD-fractie sloot zich hierbij aan en stelde dat de motie een goede stap zou zijn richting meer flexibiliteit voor winkeliers.
Toch was er ook veel weerstand. De coalitiepartijen hielden vast aan het bestaande coalitieakkoord, waarin de zondagsrust wordt gerespecteerd. "Wij volgen het coalitieakkoord en dat betekent dat we de zondag eerbiedigen," verklaarde wethouder Bruining. De oppositie kreeg het verwijt dat ze eerder actie hadden kunnen ondernemen. "Dit had al lang gepasseerd kunnen zijn," merkte een raadslid op.
De stemming verliep hoofdelijke en de uitslag was duidelijk: 14 raadsleden stemden tegen de motie, terwijl 7 voor waren. De motie werd daarmee verworpen. "Het belang van de kleine ondernemer is hier niet mee gediend," verklaarde een tegenstander van de motie.
Ondanks de afwijzing blijft de discussie over zondagopeningen in Achtkarspelen actueel. De VVD gaf aan dat er wellicht in de toekomst opnieuw naar gekeken moet worden, vooral met de feestdagen in het vooruitzicht. Voor nu blijft de zondagsrust in Achtkarspelen gehandhaafd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 2 november 2017 een motie besproken over het toestaan van zondagopeningen voor winkels in uitzonderlijke gevallen. De motie werd na hoofdelijke stemming verworpen met 7 stemmen voor en 14 tegen. Het voorstel was om het college te verzoeken ontheffing te verlenen aan winkeliers om op zondagen open te zijn, bijvoorbeeld tijdens Kerst of grote evenementen, om zo omzetverlies te voorkomen door concurrentie van omliggende gemeenten waar winkels wel op zondag open zijn. De motie werd ingediend door de FNP-fractie en de VVD-fractie.
Snein iepenstellingen yn Achtkarspelen: Moty foar Utsonderingen Ferworpen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in foarstel ôfwiisd om winkels yn útsûnderlike gefallen op snein iepen te stellen. It foarstel, yntsjinne troch de FNP- en VVD-fraksjes, waard mei 7 stimmen foar en 14 tsjin ôfwiisd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 2 novimber 2017 waard in moty besprutsen dy't winkeliers de mooglikheid jaan soe om op sneinen iepen te wêzen by bysûndere gefallen, lykas Kryst of grutte eveneminten. Dit om omsetferlies te foarkommen troch konkurrinsje fan omlizzende gemeenten dêr't winkels wol op snein iepen binne.De diskusje yn de ried wie libbenich. De FNP-fraksje benadrukke it belang fan de moty foar lokale ûndernimmers. "It is in winsk fan de ûndernimmers dy't oars omset misrinne," sa in FNP-radsleden. De VVD-fraksje sloot har hjirby oan en stelde dat de moty in goede stap wêze soe rjochting mear fleksibiliteit foar winkeliers.
Dochs wie der ek in soad werstân. De koalysjepartijen hâlden fêst oan it besteande koalysjeakkoart, dêr't de sneinsrêst wurde respektearre. "Wy folgje it koalysjeakkoart en dat betsjut dat wy de snein eare," ferklearre wethâlder Bruining. De opposysje krige it ferwyt dat se earder aksje hawwe ûndernimme kinnen. "Dit hie al lang passearje kinnen," merke in riedslid op.
De stimming ferliep haadtegearre en de útslach wie dúdlik: 14 riedsleden stimden tsjin de moty, wylst 7 foar wiene. De moty waard dêrmei ferworpen. "It belang fan de lytse ûndernimmer is hjir net mei tsjind," ferklearre in tsjinstanner fan de moty.
Nettsjinsteande de ôfwizing bliuwt de diskusje oer sneiniepeningen yn Achtkarspelen aktueel. De VVD joech oan dat der wollicht yn de takomst opnij nei sjoen wurde moat, benammen mei de feestdagen yn it foarútsjoch. Foar no bliuwt de sneinsrêst yn Achtkarspelen hânhaafd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 2 novimber 2017 in motie behannele oer it tastean fan sneinopeningen foar winkels yn útsûnderlike gefallen. De motie waard nei haadlike stimming ferwurpen mei 7 stimmen foar en 14 tsjin. It foarstel wie om it kolleezje te freegjen ûnthef te ferlienen oan winkeliers om op sneinen iepen te wêzen, bygelyks tiidens Kryst of grutte eveneminten, om sa omsetferlies te foarkommen troch konkurrinsje fan omlizzende gemeenten dêr't winkels wol op snein iepen binne. De motie waard yntsjinne troch de FNP-fraksje en de VVD-fraksje.
-
08 - Moasje frjemd oan de oarder fan de dei FNP en VVD oer op snein by utsundering winkels iepen - fersmiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Op snein by útsûndering winkels iepen" en is ingediend door de FNP-fractie en de VVD-fractie. De motie verzoekt het college om uitzonderlijke ontheffingen te verlenen aan winkeliers in de gemeente Achtkarspelen, zodat zij op zondagen hun winkels kunnen openen. Dit verzoek is ingegeven door de toenemende zondagsopeningen in omliggende gemeenten, waardoor lokale ondernemers omzet mislopen. De motie stelt voor om deze ontheffingen te verlenen bij speciale gelegenheden, zoals Kerstmis en grote evenementen in de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk het probleem en de voorgestelde oplossing beschrijft. Echter, het mist specifieke criteria voor wat als een "uitzonderlijke" situatie wordt beschouwd en hoe vaak deze ontheffingen verleend kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van de motie. In dit geval heeft de raad de motie verworpen na een hoofdelijke stemming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers door hen meer flexibiliteit te geven in openingstijden, of het behouden van de huidige zondagsrust en de daarmee samenhangende sociale en culturele waarden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is niet specifiek over de criteria voor uitzonderingen en de frequentie van ontheffingen. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden kaders.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geven om de gevraagde ontheffingen te verlenen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of ondernemers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op het potentieel voor omzetverhoging voor lokale ondernemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: