21-09-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Vragenhalfuur
Plakferfangend Foarsitter
Albert Van Dijk
Plakferfangend Foarsitter
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Albert Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
Plakferfangend Foarsitter
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Plakferfangend Foarsitter
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Besluitenlijsten raadsvergadering 13 juli 2023
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Benoemingsvoordracht Raad van Toezicht stichting ROOBOL
Saakstra benoemd tot toezichthouder bij Stichting ROOBOL
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer S. Saakstra als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze stichting verzorgt het openbaar onderwijs in de regio. De benoeming is in lijn met de Wet op het Primair Onderwijs en kreeg eerder al groen licht van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en de huidige Raad van Toezicht.
Samenvatting
Op 21 september 2023 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de heer S. Saakstra te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze stichting is verantwoordelijk voor openbaar onderwijs in de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De benoeming is conform de Wet op het Primair Onderwijs en werd reeds goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de huidige Raad van Toezicht. Het besluit wordt doorgegeven aan het secretariaat van ROOBOL. Er zijn geen alternatieven, kanttekeningen of financiële implicaties gemeld.
Saakstra beneamd ta tafersjochhâlder by Stichting ROOBOL.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei de beneaming fan de hear S. Saakstra as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting ROOBOL. Dizze stichting fersoarget it iepenbier ûnderwiis yn de regio. De beneaming is yn oerienstimming mei de Wet op it Primêr Ûnderwiis en krige earder al goedkarring fan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en de hjoeddeistige Ried fan Tafersjoch.
Samenvatting
Op 21 septimber 2023 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de hear S. Saakstra te beneamen as lid fan de Ried fan Tafersjoch fan Stichting ROOBOL. Dizze stichting is ferantwurdlik foar iepenbier ûnderwiis yn de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De beneaming is yn oerienstimming mei de Wet op it Primêr Ûnderwiis en is al goedkard troch de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de hjoeddeistige Ried fan Tafersjoch. It beslút wurdt trochjûn oan it sekretariaat fan ROOBOL. Der binne gjin alternativen, kanttekeningen of finansjele implikaasjes melde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoemingsvoordracht Raad van Toezicht stichting ROOBOL
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer S. Saakstra als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL. Deze stichting beheert 13 basisscholen en één samenwerkingsbasisschool in de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. De benoeming is conform de Wet op het Primair Onderwijs en is reeds goedgekeurd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de huidige Raad van Toezicht. De gemeenteraden in het werkgebied van de stichting worden verzocht om de benoeming formeel te bekrachtigen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een besluit te nemen. Het benoemt de wettelijke basis, de goedkeuring door relevante organen en de betrokkenheid van de gemeenteraden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de benoeming van de heer S. Saakstra formeel te bekrachtigen. Dit is een toezichthoudende rol die voortkomt uit de statuten van de stichting en de Wet op het Primair Onderwijs.
Politieke Keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming al is goedgekeurd door de GMR en de Raad van Toezicht. De raad dient vooral een formele rol te vervullen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat gebruikelijk is bij benoemingsvoorstellen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heer S. Saakstra te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van Stichting ROOBOL.
Participatie
Er is beperkte participatie van inwoners, maar de benoeming is goedgekeurd door de GMR, wat een vorm van interne participatie binnen de onderwijsinstelling is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoemingsprocedure.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. Er is geen sprake van kosten die gedekt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ROOBOL Raad van Toezicht S. Saakstra Openbaar onderwijs Benoeming Gemeenten Dantumadiel Gemeenten Noardeast-Fryslân Toezichtsfunctie Wet op het Primair Onderwijs GMR (Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad)Verfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Openbare Europese aanbesteding accountantsdienstverlening
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op zoek naar nieuwe accountant
De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben besloten om gezamenlijk een openbare Europese aanbesteding uit te schrijven voor accountantsdiensten. Het huidige contract met Flynth loopt af na de controle van het boekjaar 2023, en er moet een nieuwe accountant worden aangesteld voor de controle van de jaarrekeningen vanaf 2024.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de openbare Europese aanbesteding van accountantsdiensten voor de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. Het huidige contract met accountant Flynth loopt af na de controle van het boekjaar 2023, en er moet een nieuw contract worden gesloten. De aanbesteding wordt gezamenlijk met de gemeente Tytsjerksteradiel uitgevoerd en omvat de controle van de jaarrekeningen vanaf 2024. De opdracht wordt gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) en kan worden verlengd met tweemaal twee jaar. Er is een ontvlechtingsclausule opgenomen vanwege de toekomstige ontvlechting van de werkmaatschappij 8KTD. Het proces omvat een gunningadvies door een beoordelingsteam en de uiteindelijke gunning en ondertekening van de overeenkomst zijn gepland voor het eerste of tweede kwartaal van 2024.
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel op syk nei in nije aksjintant.
De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hawwe besletten om sûnderling in iepen Europeeske oanskriuwing út te skriuwen foar akkountantsdientsen. It hjoeddeistige kontrakt mei Flynth rint ôf nei de kontrolearring fan it boekjier 2023, en der moat in nije akkountant oansteld wurde foar de kontrolearring fan de jierrekken fanôf 2024.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de iepenbiere Europeeske oanskaffing fan akkountantsdientsen foar de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. It hjoeddeiske kontrakt mei akkountant Flynth rint ôf nei de kontrolearring fan it boekjier 2023, en der moat in nij kontrakt wurde ôfsletten. De oanskaffing wurdt sûnderoan mei de gemeente Tytsjerksteradiel útfierd en behellet de kontrolearring fan de jierrekkenings fanôf 2024. De opdracht wurdt takend op basis fan de ekonomysk meast foardielige ynskriuwing (EMVI) en kin ferlinge wurde mei twa kear twa jier. Der is in ûntflechtsingsklûsule opnommen fanwege de takomstige ûntflechting fan de werkmaatskappij 8KTD. It proses befettet in gunningsadvys troch in beoardielingsteam en de úteinlike gunning en ûndertekening fan de oerienkomst binne pland foar it earste of twadde kwartiel fan 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Openbare Europese aanbesteding accountantsdienstverlening
Samenvatting: Het voorstel betreft de openbare Europese aanbesteding voor accountantsdiensten voor de gemeenten Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel en de gemeenschappelijke regeling Werkmaatschappij 8KTD. Het huidige contract met accountant Flynth eindigt na de controle van het boekjaar 2023. De aanbesteding moet een nieuwe accountant aanstellen voor de jaren 2024 en verder, met de mogelijkheid tot verlenging. De aanbesteding wordt gezamenlijk uitgevoerd met Tytsjerksteradiel en houdt rekening met de ontvlechting van de werkmaatschappij 8KTD. De raad moet keuzes maken over de aanstelling van de accountant, waarbij de economisch meest voordelige inschrijving leidend is.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de noodzaak van de aanbesteding, de betrokken partijen, de procedure en de planning. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële dekking en de specifieke criteria voor de economisch meest voordelige inschrijving.
Rol van de Raad
De raad is verantwoordelijk voor het aanstellen van de accountant en moet een besluit nemen op basis van het advies van de controlecommissie en het college. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het aanbestedingsdocument en het uiteindelijke gunningsbesluit.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de selectiecriteria voor de nieuwe accountant, de duur van het contract en de voorwaarden waaronder het contract kan worden verlengd. Er moet ook rekening worden gehouden met de ontvlechting van de werkmaatschappij 8KTD.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist duidelijkheid over de haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de financiële dekking en de precieze criteria voor de gunning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificatie van de criteria.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de aanbestedingsprocedure te starten.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de interne besluitvorming en samenwerking tussen de betrokken gemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op de financiële en organisatorische aspecten van de aanbesteding.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat het aanbestedingsbedrag naar verwachting boven de Europese drempel voor diensten ligt, maar er is geen gedetailleerde informatie over de financiële dekking of de impact op de begroting van de betrokken gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare Europese aanbesteding Accountantsdienstverlening Gemeente Tytsjerksteradiel Werkmaatschappij 8KTD Flynth Controle jaarrekening Aanbestedingsdocument Economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) Ontvlechtingsclausule BeoordelingsteamVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Nota Frysk taalbelied
Friese Taal krijgt Impuls in Achtkarspelen: Gemeenteraad Stemt in met Nieuw Taalbeleid
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de geactualiseerde Nota Frysk taalbelied. Dit nieuwe beleid, dat ook geldt voor Tytsjerksteradiel, moet de Friese taal de komende jaren een stevige impuls geven. Het plan is een verplichting onder de Wet gebruik Friese taal en vervangt het beleid van 2017-2021.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 september 2023 werd het voorstel voor de nieuwe Nota Frysk taalbelied besproken. De nota beschrijft de huidige situatie van het Fries in verschillende domeinen en introduceert nieuwe impulsen voor de komende jaren. De uitvoering van het beleid is afhankelijk van voldoende personele capaciteit, waarvoor uitbreiding is aangevraagd. De kosten worden gedekt uit bestaande budgetten en subsidies.Participatie en Evaluatie
Er is participatie geweest van inwoners en organisaties, en de nota wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website en in lokale media. Na vier jaar volgt een evaluatie van de activiteiten. "Het is belangrijk dat we de Friese taal blijven stimuleren," aldus een raadslid. "We moeten ervoor zorgen dat het Fries niet alleen behouden blijft, maar ook groeit."
Debat in de Raad
Het debat in de raad verliep levendig, met veel lof voor het initiatief. Een raadslid merkte op: "Het is prachtig om te zien dat de ideeën van de jongerenraad zijn opgenomen." Er werd ook aandacht gevraagd voor de personele capaciteit binnen de gemeente. "Met slechts een paar uur per week beschikbaar voor het taalbeleid, is uitbreiding noodzakelijk," klonk het.
Een ander raadslid benadrukte het belang van het Fries in de gemeente: "Met 70% van de gemeentemedewerkers die Fries spreken, moeten we dit percentage verder verhogen." Er werd gepleit voor het aanbieden van cursussen Fries aan medewerkers die de taal nog niet machtig zijn.
Toekomstige Uitdagingen
De wethouder werd uitgedaagd om op een ludieke manier medewerkers te stimuleren om Fries te leren. "We moeten creatief zijn in onze aanpak," zei hij. "Het is belangrijk dat we het Fries op alle mogelijke manieren blijven promoten."
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met de nota, wat een sterk signaal is voor de toekomst van de Friese taal in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. "We zijn trots op dit beleid en kijken uit naar de uitvoering ervan," aldus de wethouder.
Met de goedkeuring van de nota zet Achtkarspelen een belangrijke stap in het bevorderen van de Friese taal, waarbij zowel jong als oud betrokken worden. Het is nu aan de gemeente om de plannen in de praktijk te brengen en de Friese taal een prominente plek te geven in het dagelijks leven van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 besloten om de geactualiseerde Nota Frysk taalbelied vast te stellen. Deze nota, die geldt voor zowel Achtkarspelen als Tytsjerksteradiel, vervangt het beleid van 2017-2021 en bevat doelstellingen en uitgangspunten voor het Friese taalbeleid. De nota beschrijft de huidige situatie van het Fries op verschillende domeinen en introduceert nieuwe impulsen voor de komende jaren. Het vaststellen van een dergelijk beleidsplan is verplicht volgens de Wet gebruik Friese taal. De uitvoering van de nota is afhankelijk van voldoende personele capaciteit, waarvoor uitbreiding is aangevraagd. De kosten worden gedekt uit bestaande budgetten en subsidies. Er is participatie geweest van inwoners en organisaties, en de nota wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website en in lokale media. Na vier jaar volgt een evaluatie van de activiteiten.
Fryske Taal krijt Inslach yn Achtkarspelen: Gemeenteried Stiet yn mei Nij Taalbelied
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei de aktualisearre Nota Frysk taalbelied. Dit nije belied, dat ek jildt foar Tytsjerksteradiel, moat de Fryske taal de kommende jierren in krêftige ympuls jaan. It plan is in ferplichting ûnder de Wet gebrûk Frysk en ferfongt it belied fan 2017-2021.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 21 septimber 2023 waard it foarstel foar de nije Nota Frysk taalbelied besprutsen. De nota beskriuwt de hjoeddeistige situaasje fan it Frysk yn ferskillende domeinen en yntrodusearret nije ympulsen foar de kommende jierren. De útfiering fan it belied is ôfhinklik fan genôch personiele kapasiteit, dêrfoar is útwreiding oanfrege. De kosten wurde dekt út besteande budzjetten en subsydzjes.Partisipaasje en Evaluaasje
Der is partisipaasje west fan ynwenners en organisaasjes, en de nota wurdt publisearre op de gemeentlike webside en yn lokale media. Nei fjouwer jier folget in evaluaasje fan de aktiviteiten. "It is wichtich dat wy it Frysk bliuwe stimulearje," sa sei in riedslid. "Wy moatte derfoar soargje dat it Frysk net allinnich behâlden bliuwt, mar ek groeit."
Debât yn de Ried
It debat yn de ried ferrûn libbenich, mei in soad loft foar it ynisjatyf. In riedslid makke op: "It is prachtich om te sjen dat de ideeën fan de jongerenried binne opnommen." Der waard ek omtinken frege foar de personiele kapasiteit binnen de gemeente. "Mei mar in pear oeren per wike beskikber foar it taalbelied, is útwreiding needsaaklik," sa klonk it.
In oar riedslid benadrukte it belang fan it Frysk yn de gemeente: "Mei 70% fan de gemeentemedewurkers dy't Frysk prate, moatte wy dit percentage fierder ferheegje." Der waard pleite foar it oanbieden fan kursussen Frysk oan meiwurkers dy't de taal noch net machtich binne.
Toskommende Utdagingen
De wethâlder waard útdage om op in ludike wize meiwurkers te stimulearjen om Frysk te learen. "Wy moatte kreatyf wêze yn ús oanpak," sa sei er. "It is wichtich dat wy it Frysk op alle mooglike manieren bliuwe promoatsje."
De ried stimde úteinlik ienriedich yn mei de nota, wat in sterk signaal is foar de takomst fan de Fryske taal yn Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. "Wy binne grutsk op dit belied en sjogge út nei de útfiering derfan," sa sei de wethâlder.
Mei de goedkarring fan de nota set Achtkarspelen in wichtige stap yn it befoarderjen fan de Fryske taal, dêr't sawol jong as âld by belutsen wurde. It is no oan de gemeente om de plannen yn de praktyk te bringen en it Frysk in promininte plak te jaan yn it deistich libben fan har ynwenners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 besletten om de aktualisearre Nota Frysk taalbelied fêst te stellen. Dizze nota, dy't jildt foar sawol Achtkarspelen as Tytsjerksteradiel, ferfongt it belied fan 2017-2021 en befettet doelstellings en útgongspunten foar it Frysk taalbelied. De nota beskriuwt de hjoeddeistige situaasje fan it Frysk op ferskillende domeinen en yntrodusearret nije ynpulsen foar de kommende jierren. It fêststellen fan sa'n beliedsplan is ferplichte neffens de Wet gebrûk Frysk taal. De útfiering fan de nota is ôfhinklik fan genôch personiele kapasiteit, dêrfoar is útwreiding oanfrege. De kosten wurde dekt út besteande budzjetten en subsydzjes. Der is partisipaasje west fan ynwenners en organisaasjes, en de nota wurdt publisearre op de gemeentlike webside en yn lokale media. Nei fjouwer jier folget in evaluaasje fan de aktiviteiten.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Frysk taalbelied". Het voorstel betreft de actualisatie van het Frysk taalbeleid voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, dat oorspronkelijk was opgesteld voor de periode 2017-2021. De nieuwe nota formuleert doelstellingen en uitgangspunten voor het gebruik van de Friese taal, beschrijft de huidige situatie op verschillende domeinen en introduceert nieuwe impulsen voor de komende jaren. Het doel is het behoud en de versterking van de Friese taal, in overeenstemming met de Wet gebruik Friese taal, die gemeenten verplicht een beleidsplan op te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van het beleid, de doelstellingen, de huidige situatie en de nieuwe impulsen beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de benodigde personele capaciteit.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Nota Frysk taalbelied vast te stellen. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde actualisatie van het Frysk taalbeleid en de bijbehorende financiële en personele implicaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelstellingen en een tijdsbestek (evaluatie na vier jaar), maar mist concrete meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van voldoende personele capaciteit is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Frysk taalbelied vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien er een interactieve bijeenkomst is georganiseerd voor raadsleden, inwoners en organisaties. Ook hebben externe organisaties en de jongerenraad input geleverd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten zowel materiële als personele kosten. Materiële kosten worden gedekt uit bestaande budgetten en subsidies. De personele capaciteit is momenteel onvoldoende, en uitbreiding is aangevraagd via de Kadernota 2024-2027. Eventuele extra benodigde middelen voor nieuwe impulsen worden aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Frysk taalbelied Frysk taal Tytsjerksteradiel Doelstellings Útgongspunten Ympulsen Wet gebrûk Fryske taal Personiele kapasiteit Finânsjes Ynteraktive gearkomsteVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wietske Poelman
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jacob Hooghiemstra - GBA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Doelgroepenverordening
Achtkarspelen zet in op betaalbare woningen met nieuwe verordening
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 de Doelgroepenverordening 2023 aangenomen. Deze verordening biedt een juridische basis voor het gemeentelijk beleid om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van nieuwbouwwoningen te verbeteren, vooral in de lagere en middensegmenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Doelgroepenverordening 2023 vast te stellen, uitgebreid besproken. De verordening is bedoeld om bij nieuwbouwprojecten te sturen op de toewijzing van betaalbare huur- en koopwoningen, gebaseerd op het inkomen van huishoudens. Dit sluit aan bij de regionale Woondeal Noordoost.Cor Veenstra van de FNP benadrukte het belang van de verordening: "Dit voorstel geeft uitvoering aan de ambities ten aanzien van de beschikbaarheid en betaalbaarheid van nieuwbouwwoningen in de lagere en middenprijsklassen." Hij wees erop dat de verordening jaarlijks geëvalueerd zal worden om te zien of aanpassingen nodig zijn.
Er waren echter ook kritische noten. Veenstra vroeg zich af waarom er in het voorstel niets werd genoemd over de sociale en economische binding met de gemeente Achtkarspelen. "Is het mogelijk dat dit nog wordt toegevoegd aan het raadsvoorstel?" vroeg hij aan het college van burgemeester en wethouders.
Mevrouw Van der Wal van de ChristenUnie noemde de verordening een vorm van symptoombestrijding. "De verordening is opgesteld omdat er een disbalans is tussen vraag en aanbod, wat leidt tot hogere prijzen," legde ze uit. Ze riep op tot meer inzet voor woningbouw om het structurele probleem bij de bron aan te pakken.
Wethouder Botter erkende de complexiteit van de woningmarkt en benadrukte dat de verordening een stap in de goede richting is. "Het is belangrijk dat we als overheid verantwoordelijkheid nemen om bepaalde doelgroepen te beschermen," zei hij. Hij gaf ook aan dat er rekening wordt gehouden met regionale verschillen bij de implementatie van de verordening.
De verordening bevat een hardheidsclausule, waardoor er ruimte is voor maatwerk in bijzondere situaties. Dit betekent dat het college in uitzonderlijke gevallen kan besluiten om van de regels af te wijken als het strikt naleven ervan tot onrechtvaardige situaties zou leiden.
Na een levendig debat stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De Doelgroepenverordening 2023 is daarmee aangenomen en zal van kracht blijven na de inwerkingtreding van de Omgevingswet, totdat de overgangsfase van het omgevingsplan is afgelopen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 de Doelgroepenverordening 2023 vastgesteld. Deze verordening is opgesteld na een analyse van de woningmarkt en biedt een juridische basis voor het gemeentelijk beleid omtrent de beschikbaarheid en betaalbaarheid van nieuwbouwwoningen, met name in de lagere en middensegmenten. De verordening maakt het mogelijk om bij nieuwbouwprojecten te sturen op de toewijzing van betaalbare huur- en koopwoningen, gebaseerd op het inkomen van huishoudens. Dit sluit aan bij de regionale Woondeal Noordoost. De verordening blijft geldig na de inwerkingtreding van de Omgevingswet, totdat de overgangsfase van het omgevingsplan is afgelopen. Alternatieven zoals het niet vaststellen van de verordening zouden de gemeente minder directe sturingsmogelijkheden geven. Er zijn enkele risico's verbonden aan de verordening, zoals beperkte keuze voor reguliere woningzoekenden en mogelijke invloed op de exploitatie van projecten. De verordening wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig aangepast.
Achtkarspelen set yn op betaalbere wenningen mei nije feroardening.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 de Doelgroepenferoardening 2023 oannommen. Dizze feroardening biedt in juridyske basis foar it gemeentlik belied om de beskikberens en betaalberens fan nijbouwen te ferbetterjen, benammen yn de leech- en middensegmenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel om de Doelgroepenveroardening 2023 fêst te stellen, útwreide besprutsen. De feroardening is bedoeld om by nijbouprojekten te stjoeren op de taferdieling fan betaalbere hier- en keapwenningen, basearre op it ynkommen fan húshâldings. Dit slút oan by de regionale Woondeal Noardeast.Cor Veenstra fan de FNP benadrukte it belang fan de feroardening: "Dit foarstel jout útfier oan de ambysjes wat betreft de beskikberens en betaalberens fan nijbouwenningen yn de leechere en middenpriisklassen." Hy wiisde derop dat de feroardening jierliks evaluearre wurde sil om te sjen oft oanpassings needsaaklik binne.
Der wiene lykwols ek krityske noten. Veenstra frege him ôf wêrom't der yn it foarstel neat neamd waard oer de sosjale en ekonomyske bining mei de gemeente Achtkarspelen. "Is it mooglik dat dit noch tafoege wurdt oan it riedsfoarstel?" frege er oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders.
Frou Van der Wal fan de ChristenUnie neamde de feroardening in foarm fan symptoombestriding. "De feroardening is opsteld omdat der in disbalâns is tusken fraach en oanbod, wat liedt ta hegere prizen," leit se út. Se ropt op ta mear ynset foar wenningbou om it strukturele probleem by de boarne oan te pakken.
Wethâlder Botter erkende de kompleksiteit fan de wenningmerk en benadrukte dat de feroardening in stap yn de goede rjochting is. "It is wichtich dat wy as oerheid ferantwurdlikheid nimme om bepaalde doelgroepen te beskermjen," sei er. Hy joech ek oan dat der rekken hâlden wurdt mei regionale ferskillen by de ymplemintaasje fan de feroardening.
De feroardening befettet in hurdheidsklausule, wêrtroch der romte is foar maatwurk yn bysûndere situaasjes. Dat betsjut dat it kolleezje yn útsûnderlike gefallen beslute kin om fan de regels ôf te wiken as it strikt neifoljen dêrfan ta ûnrjochtfeardige situaasjes soe liede.
Nei in libbich debat stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. De Doelgroepenveroardening 2023 is dêrmei oannommen en sil fan krêft bliuwe nei de ynwurkingstreding fan de Omjouwingswet, oant de oergongsfaze fan it omjouwingsplan ôfrûn is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 de Doelgroepenferoardening 2023 fêststeld. Dizze feroardening is opsteld nei in analyse fan de wenmerk en biedt in juridyske basis foar it gemeentlik belied oangeande de beskikberens en betaalberens fan nijbouwen, benammen yn de leechere en middelsegmenten. De feroardening makket it mooglik om by nijbouprojekten te stjoeren op de taferdieling fan betaalbere hier- en keapwenings, basearre op it ynkommen fan húshâldings. Dit slút oan by de regionale Woondeal Noardeast. De feroardening bliuwt jildich nei de ynwurkingstreding fan de Omgevingswet, oant de oergongsfaze fan it omjouwingsplan ôfrûn is. Alternativen lykas it net fêststellen fan de feroardening soene de gemeente minder direkte stjoermogelikheden jaan. Der binne inkele rissiko's ferbûn oan de feroardening, lykas beheinde kar foar reguliere wensoekenden en mooglike ynfloed op de eksploitaasje fan projekten. De feroardening wurdt jierliks evaluearre en by need oanpast.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Doelgroepenverordening gemeente Achtkarspelen 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Doelgroepenverordening voor de gemeente Achtkarspelen. Deze verordening is opgesteld na een analyse van de woningmarkt en biedt een juridische basis voor het sturen op de beschikbaarheid en betaalbaarheid van nieuwbouwwoningen in de lagere en middensegmenten. De verordening maakt het mogelijk om bij nieuwbouwprojecten te sturen op inkomenscategorieën en woningbouwcategorieën, zoals sociale huur en koop. Het is een instrument om de ambities van de gemeente op het gebied van volkshuisvesting te realiseren en blijft geldig tot de overgangsfase van het omgevingsplan is afgerond.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak en de werking van de doelgroepenverordening, inclusief de juridische basis en de relatie tot de Omgevingswet. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële gevolgen of specifieke participatieplannen opgenomen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de juridische basis voor de woningmarktstrategie van de gemeente goedkeurt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde sturing op de woningmarkt via inkomenscategorieën en woningbouwcategorieën willen ondersteunen. Dit omvat keuzes over de mate van regulering en de impact op verschillende inkomensgroepen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en juridische kaders biedt, ontbreken meetbare criteria en een tijdsgebonden plan voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van handhaving en de impact op ontwikkelaars zijn potentiële aandachtspunten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Doelgroepenverordening gemeente Achtkarspelen 2023 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke plannen voor inwoners- of overheidsparticipatie. Er is alleen aangegeven dat de verordening na vaststelling gepubliceerd zal worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen opgenomen in het voorstel. Het risico van invloed op de exploitatie van ontwikkelaars wordt wel genoemd, maar zonder financiële details.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doelgroepenverordening Woningmarkt Nieuwbouwwoningen Omgevingswet Bestemmingsplan Sociale huurwoningen Middenhuur Woondeal Noordoost Betaalbaarheid HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 10 Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040
Achtkarspelen zet koers naar 2040 met nieuwe Omgevingsvisie
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 de Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040, getiteld "Romte foar elkoar", goedgekeurd. Deze visie schetst een toekomstbeeld voor de fysieke leefomgeving van de gemeente en is bedoeld als voorbereiding op de Omgevingswet die in 2024 van kracht wordt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Omgevingsvisie vast te stellen met een meerderheid van stemmen aangenomen. De visie, die in samenwerking met Tytsjerksteradiel en met input van inwoners en belanghebbenden tot stand kwam, biedt een kader voor toekomstige omgevingsprogramma’s en wordt elke vier jaar vernieuwd.Raadslid Graansma sprak zijn waardering uit voor de inspanningen die zijn geleverd om de visie te realiseren. "Er staan veel ambities in het eindresultaat waar we als partij volledig achter kunnen staan," zei hij. Hij benadrukte het belang van gezonde en veilige mobiliteit, maar waarschuwde ook dat betaalbaarheid niet uit het oog verloren mag worden. "De burger moet zelf kunnen kiezen tussen de auto en andere vormen van vervoer," aldus Graansma.
Hooghiemstra, een ander raadslid, uitte zijn zorgen over de uitvoerbaarheid van de visie. "Het is een mooi stuk, maar de uitvoering laat te wensen over als we niet efficiënt werken," stelde hij. Hij riep op tot een cultuurverandering binnen de gemeentelijke organisatie om de ambities waar te maken.
De ChristenUnie toonde zich positief over de visie, maar wees erop dat de gemeente niet alleen verantwoordelijk is voor het realiseren van de gestelde doelen. "Andere overheden en de gemeenschap moeten ook hun steentje bijdragen," aldus een woordvoerder van de partij.
Het CDA legde de nadruk op het belang van passende woningbouw en betaalbaar openbaar vervoer. "Het herbestemmen van leegstaande gebouwen naar woningen kan helpen bij de overgang van een studentenkamer naar een appartement," stelde een CDA-raadslid. Ook werd het belang van een goede busverbinding en de Lelylijn onderstreept.
De jongerenraad van Achtkarspelen had eveneens een rol in het proces en hun inbreng werd gewaardeerd. "We zijn trots op de inbreng van de jongerenraad," zei een raadslid. De jongerenraad heeft echter nog vragen over de uitvoering van de visie, waarop de wethouder heeft toegezegd schriftelijk te zullen reageren.
Met de goedkeuring van de Omgevingsvisie zet Achtkarspelen een stap richting een toekomstbestendige leefomgeving. De visie biedt een ambitieus maar haalbaar kader, mits er voldoende middelen en samenwerking zijn om de gestelde doelen te bereiken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 besloten om de Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040 vast te stellen. Deze visie, met de titel "Romte foar elkoar", biedt een toekomstperspectief voor de fysieke leefomgeving van de gemeente tot 2040. Het proces voor de totstandkoming van de visie begon in 2020 en omvatte samenwerking met Tytsjerksteradiel, participatie van inwoners en belanghebbenden, en meerdere inspraakrondes. De ontwerpversie van de visie lag ter inzage van december 2021 tot januari 2022, waarbij zes zienswijzen werden ingediend. Deze zienswijzen zijn verwerkt in een zienswijzennotitie, die samen met de visie is goedgekeurd door de raad. De visie moet bijdragen aan de voorbereiding op de Omgevingswet die in 2024 in werking treedt en vormt de basis voor toekomstige omgevingsprogramma’s. De visie wordt elke vier jaar vernieuwd en afgestemd op landelijke en provinciale kaders.
Achtkarspelen set koers nei 2040 mei nije Omjouwingsfisy
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 de Omjouwingsfisy Achtkarspelen 2040, mei de titel "Romte foar elkoar", goedkard. Dizze fisy sketst in takomstbyld foar de fysike leefomjouwing fan de gemeente en is bedoeld as foarbereiding op de Omjouwingswet dy't yn 2024 fan krêft wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel om de Omjouwingsfisy fêst te stellen mei in mearderheid fan stimmen oannommen. De fisy, dy't yn gearwurking mei Tytsjerksteradiel en mei ynpet fan ynwenners en belanghawwenden ta stân kaam, biedt in kader foar takomstige omjouwingsprogramma's en wurdt eltse fjouwer jier fernijd.Riedslid Graansma spruts syn wurdearring út foar de ynspanningen dy't dien binne om de fisy te realisearjen. "Der steane in soad ambysjes yn it einresultaat dêr't wy as partij folledich achter stean kinne," sa sei er. Hy benadrukke it belang fan sûne en feilige mobiliteit, mar warskôge ek dat betaalberens net út it each ferlern wurde mei. "De boarger moat sels kieze kinne tusken de auto en oare foarmen fan ferfier," sa Graansma.
Hooghiemstra, in oar riedslid, út syn soargen oer de útfierberens fan de fisy. "It is in moai stik, mar de útfiering lit te winskjen oer as wy net effisjint wurkje," stelde er. Hy ropt op ta in kultuerferoaring binnen de gemeentlike organisaasje om de ambysjes wier te meitsjen.
De ChristenUnie toande har posityf oer de fisy, mar wiisde derop dat de gemeente net allinnich ferantwurdlik is foar it realisearjen fan de stelde doelen. "Oare oerheden en de mienskip moatte ek har stientsje bydrage," sa in wurdfierder fan de partij.
It CDA lei de neitins op it belang fan passende wenningbou en betaalber iepenbier ferfier. "It herbestimmen fan leechstannende gebouwen nei wenningen kin helpe by de oergong fan in stúdzjekammer nei in appartemint," stelde in CDA-riedslid. Ek waard it belang fan in goede busferbining en de Lelyline ûnderstipe.
De jongerenried fan Achtkarspelen hie ek in rol yn it proses en har ynbring waard wurdearre. "Wy binne grutsk op de ynbring fan de jongerenried," sa in riedslid. De jongerenried hat lykwols noch fragen oer de útfiering fan de fisy, dêr't de wethâlder ta sein hat skriftlik te sullen reagearje.
Mei de goedkarring fan de Omjouwingsfisy set Achtkarspelen in stap rjochting in takomstbestindige leefomjouwing. De fisy biedt in ambisjeus mar helber kader, as der genôch middels en gearwurking binne om de stelde doelen te berikken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 besletten om de Omjouwingsfisy Achtkarspelen 2040 fêst te stellen. Dizze fisy, mei de titel "Romte foar elkoar", biedt in takomstperspektyf foar de fysike leefomjouwing fan de gemeente oant 2040. It proses foar it ta stân kommen fan de fisy begûn yn 2020 en behelsde gearwurking mei Tytsjerksteradiel, partisipaasje fan ynwenners en belanghawwenden, en meardere ynspraakrûnten. De ûntwerpferzje fan de fisy lei ter ynseach fan desimber 2021 oant jannewaris 2022, dêr't seis beskôgings yntsjinne waarden. Dizze beskôgings binne ferwurke yn in beskôgingsnotysje, dy't tegearre mei de fisy goedkard is troch de ried. De fisy moat bydrage oan de foarbereiding op de Omjouwingswet dy't yn 2024 yn wurking treedt en foarmet de basis foar takomstige omjouwingsprogramma's. De fisy wurdt elke fjouwer jier fernijd en ôfstimd op lanlike en provinsjale kaders.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040". Het voorstel betreft de vaststelling van de Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040, inclusief de voorgestelde wijzigingen op basis van binnengekomen zienswijzen. De visie schetst een toekomstperspectief voor de fysieke leefomgeving van Achtkarspelen tot 2040, met aandacht voor bestaande waarden en voorbereiding op de Omgevingswet. Het participatietraject en de inspraak hebben geleid tot een aantal wijzigingen die nu ter goedkeuring aan de raad worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een uitgebreide beschrijving geeft van het proces, de ontvangen zienswijzen, en de voorgestelde wijzigingen. Het bevat ook een zienswijzennotitie en een nota van wijzigingen die gedetailleerd aangeven welke aanpassingen zijn gedaan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de omgevingsvisie vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de zienswijzennotitie en de definitieve versie van de visie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de politieke ambities en of de visie voldoende toekomstbestendig is. Er moet ook worden overwogen of de visie voldoende rekening houdt met de belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de visie is meer strategisch dan operationeel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de zienswijzennotitie en de Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatietraject, inclusief inspraak van belanghebbenden en de gemeenschap via verschillende kanalen zoals inloopavonden en een participatiewebsite.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de visie zich richt op de lange termijn ontwikkeling van de fysieke leefomgeving, wat impliciet duurzaamheidsaspecten omvat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële kaders aan de visie gekoppeld. De financiële gevolgen zullen worden uitgewerkt in toekomstige omgevingsprogramma’s en beleid.
In conclusie, de raad wordt gevraagd om de omgevingsvisie vast te stellen, rekening houdend met de voorgestelde wijzigingen en de input van belanghebbenden. De visie biedt een strategisch kader voor toekomstige beleidsontwikkeling en uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Achtkarspelen 2040 Zienswijzennotitie Participatie Werkversie Ontwerpversie Zienswijzen Fysieke leefomgeving Ambities Tytsjerksteradiel OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Albert Van Dijk
Lea van der Tuin - Wethâlder
Albert Van Dijk
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Sake van der Meer - FNP
Onbekende spreker -
Agendapunt 11 Ontwerpbestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12
Nieuwe Woning in Gerkesklooster-Stroobos: Gemeenteraad Achtkarspelen Stemmen In met Bestemmingsplan
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de bouw van een nieuwe woning aan de Hoogstraten in Gerkesklooster-Stroobos. Het perceel, dat momenteel als weiland wordt gebruikt, krijgt een nieuwe bestemming: 'Wonen'. Dit besluit maakt deel uit van het bredere woningbouwprogramma van de gemeente.Tijdens de raadsvergadering op 21 september 2023 werd het ontwerpbestemmingsplan besproken. De voorzitter opende de discussie door te benadrukken dat het plan ter inzage wordt gelegd, zodat inwoners hun zienswijzen kunnen indienen. Raadslid Van der Meer vroeg om meer informatie over de cultuurhistorische waarde van de locatie. "Het blijkt dat er een bepaalde status aan de Hoogstraten hangt," merkte hij op. De wethouder werd verzocht om in toekomstige stukken meer duidelijkheid te verschaffen over dergelijke kwesties.
De fractie van de FNP gaf aan tevreden te zijn met de verstrekte informatie en stemde in met het voorstel. "Onze fractie kan uiteraard ook akkoord gaan met dit stuk," aldus een FNP-raadslid. De portefeuillehouder bevestigde dat er goed contact was geweest met betrokken partijen en dat alle benodigde informatie was verstrekt.
Een ander raadslid benadrukte het belang van de rol van de gemeenteraad als 'ogen en oren' van de gemeenschap. "Het is onze taak om signalen op te vangen en daar iets mee te doen," zei hij. Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, zonder verdere stemverklaringen.
Met de goedkeuring van het ontwerpbestemmingsplan wordt een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van nieuwe woonruimte in de regio. De kosten voor de procedure worden verhaald op de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst afgesloten. Het plan ligt nu ter inzage, waarna eventuele zienswijzen worden verwerkt voordat het definitieve bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan voor de locatie 'Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12'. Dit plan maakt de bouw van een nieuwe woning mogelijk tussen Hoogstraten 4 en 12, waarvoor een herziening van het huidige bestemmingsplan nodig is. Het perceel, dat nu de bestemming 'Tuin' heeft en als weiland wordt gebruikt, zal worden omgezet naar 'Wonen'. Dit initiatief past binnen het woningbouwprogramma van de gemeente en is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er zijn geen planologische belemmeringen volgens de uitgevoerde onderzoeken. Het ontwerpbestemmingsplan wordt vrijgegeven voor ter inzagelegging, waarna eventuele zienswijzen worden verwerkt voordat het finale bestemmingsplan ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd. De kosten voor de procedure worden verhaald op de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst afgesloten.
Nije Wenning yn Gerkesklooster-Stroobos: Gemeenteried Achtkarspelen Stimming mei Bestimmingsplan
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de bou fan in nije wenning oan de Hoogstraten yn Gerkesklooster-Stroobos. It perceel, dat op dit momint as greidegrûn brûkt wurdt, krijt in nije bestimming: 'Wenje'. Dit beslút makket diel út fan it breedere wenningbouprogramma fan de gemeente.Tidens de riedsfergadering op 21 septimber 2023 waard it ûntwerpbestimmingsplan besprutsen. De foarsitter iepene de diskusje troch te benadrukken dat it plan ter ynseage lein wurdt, sadat ynwenners har mienings yntsjinje kinne. Riedslid Van der Meer frege om mear ynformaasje oer de kultuerhistoaryske wearde fan de lokaasje. "It bliuwt dat der in bepaalde status oan de Hoogstraten hinget," merkte er op. De wethâlder waard frege om yn takomstige stikken mear dúdlikheid te jaan oer sokke kwestjes.
De fraksje fan de FNP joech oan tefreden te wêzen mei de ferstrekte ynformaasje en stimde yn mei it foarstel. "Us fraksje kin fansels ek akkoart gean mei dit stik," sa sei in FNP-riedslid. De portefúljehâlder befestige dat der goed kontakt west hie mei belutsen partijen en dat alle nedige ynformaasje ferstrekt wie.
In oar riedslid benadrukte it belang fan de rol fan de gemeenteried as 'eagen en earen' fan de mienskip. "It is ús taak om signalen op te fangen en dêr wat mei te dwaan," sa sei er. Uteinlik stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel, sûnder fierdere stimferklearringen.
Mei de goedkarring fan it ûntwerpbestimmingsplan wurdt in wichtige stap set yn de ûntwikkeling fan nije wenromte yn de regio. De kosten foar de proseduere wurde ferhaald op de ynitiatyfnimmer, en der is in planskadeoerienkomst ôfsletten. It plan leit no ter ynseage, wêrnei eventuele mienings ferwurke wurde foardat it definitive bestimmingsplan fêststeld wurdt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 ynstimd mei it ûntwerpbestimmingsplan foar de lokaasje 'Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12'. Dit plan makket de bou fan in nije wenning mooglik tusken Hoogstraten 4 en 12, dêr't in oanpassing fan it hjoeddeiske bestimmingsplan foar nedich is. It perceel, dat no de bestimming 'Tún' hat en as greide brûkt wurdt, sil omset wurde nei 'Wenje'. Dit ynisjatyf past binnen it wenningbouprogramma fan de gemeente en is stedenboukundich akseptabel. Der binne gjin planologyske belemmeringen neffens de útfierde ûndersiken. It ûntwerpbestimmingsplan wurdt frijjûn foar ter ynseaglein, wêrnei eventuele beswieren ferwurke wurde foardat it finaal bestimmingsplan oan de ried foarlein wurdt ter fêststelling. De kosten foar de proseduere wurde ferhaald op de ynisjatyfnimmer, en der is in planskadeoerienkomst ôfsletten.
-
11 - Raadsvoorstel - Ontwerpbestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Ontwerpbestemmingsplan ‘Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het ontwerpbestemmingsplan ‘Gerkesklooster-Stroobos, Hoogstraten 12’. Het plan beoogt de wijziging van de bestemming van een perceel van ‘Tuin’ naar ‘Wonen’ om de bouw van een extra vrijstaande woning mogelijk te maken. Dit initiatief past binnen het woningbouwprogramma en de regionale woningmarktanalyse, die een behoefte aan vrijstaande woningen in het gebied aangeeft. Het plan is stedenbouwkundig aanvaardbaar en maakt gebruik van een versnelde procedure.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de procedurele stappen, inclusief de stedenbouwkundige en beleidsmatige overwegingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. De raad moet instemmen met het ontwerpbestemmingsplan en het vrijgeven voor ter inzagelegging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming en de toevoeging van een woning. Dit vereist een afweging van ruimtelijke ordening, woningbehoefte en eventuele bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het ontwerpbestemmingsplan en het vrij te geven voor ter inzagelegging.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft de buurtbewoners geïnformeerd. De terinzagelegging biedt verdere mogelijkheden voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar inbreiding in plaats van uitbreiding kan als een duurzame keuze worden gezien.
Financiële Gevolgen:
De gemeente gaat geen financiële verplichtingen aan. De kosten van de procedure worden gedekt via leges, en er is een planschadeovereenkomst voor eventuele vergoedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Gerkesklooster-Stroobos Hoogstraten 12 Woningbouwprogramma Inbreiding Stedenbouwkundig Versnelde procedure Planschadeovereenkomst Terinzagelegging ZienswijzenprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Bestemmingsplan Harkema - Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg
Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg leidt tot verhitte discussie in gemeenteraad
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan voor de uitbreiding van bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. Het plan, dat voorziet in de realisatie van 11 nieuwe bedrijfskavels, stuitte echter op weerstand tijdens een levendig debat over de verkeersveiligheid en ontsluiting van het terrein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 21 september 2023 werd het voorstel om het bedrijventerrein Quakkenburg uit te breiden met 11 nieuwe kavels besproken. Hoewel het plan financieel aantrekkelijk lijkt met een verwacht positief saldo van € 60.670, waren er zorgen over de verkeersveiligheid en de ontsluiting van het terrein.Een van de raadsleden uitte zijn bezorgdheid over de huidige ontsluiting van het terrein. "Is dat nog van deze tijd?" vroeg hij zich af, wijzend op de noodzaak van een extra toegangsweg om de veiligheid te waarborgen. Hij benadrukte dat bij calamiteiten, zoals een brand, een enkele toegangsweg niet voldoende is voor hulpdiensten om snel en effectief te kunnen handelen. "Bij een calamiteit als er een grote brand is, is er slechts één toegangsweg. Hulpverleningsdiensten kunnen elkaar dan niet passeren," aldus het raadslid.
De discussie leidde tot een motie waarin het college werd verzocht om op korte termijn onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een extra toegangsweg. Dit zou de verkeersstromen beter reguleren en de veiligheid bij calamiteiten garanderen. De motie riep ook op tot gesprekken met de provincie Friesland over het opwaarderen van een bestaande onverharde weg tot een volwaardige ontsluitingsweg.
De wethouder erkende de zorgen en gaf aan dat de brandweer al betrokken was bij de plannen en dat er geen bezwaren waren vanuit de veiligheidsdiensten. "We hebben in principe akkoord van de brandweer dat het zo goed is ingericht," zei hij. Toch werd toegezegd dat er gesprekken zouden plaatsvinden met betrokken partijen, waaronder de provincie en de eigenaren van de aangrenzende gronden, om te kijken naar mogelijke verbeteringen.
Na een uitvoerig debat werd de motie uiteindelijk ingetrokken, maar de toezegging van de wethouder om in gesprek te gaan met de betrokken partijen bood enige geruststelling. Het ontwerpbestemmingsplan werd met algemene stemmen aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de volgende fase van het project. De inspraakperiode biedt belanghebbenden nog de mogelijkheid om hun zorgen en suggesties kenbaar te maken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 besloten om het ontwerpbestemmingsplan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema vrij te geven voor ter inzagelegging. Daarnaast is de bouwgrondexploitatie voor dit project vastgesteld, wat de financiële kaders voor de ontwikkeling bepaalt. Het plan voorziet in de realisatie van circa 11 bedrijfskavels met bijbehorende infrastructuur en groenvoorzieningen. De totale kosten van het project bedragen € 1.068.260, terwijl de opbrengsten worden geschat op € 1.128.930, wat resulteert in een positief saldo van € 60.670. Er is besloten dat er geen milieueffectrapportage nodig is. Tijdens de inspraakperiode kunnen belanghebbenden hun reacties geven. De verkoop van de kavels zal plaatsvinden op basis van selectiecriteria, en er wordt rekening gehouden met langere aansluittijden van nutspartijen.
Utwreiding fan bedriuwsterrein Quakkenburg liedt ta ferhitte diskusje yn gemeenteried.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar de ynsjochlizzing fan it ûntwerpbestimmingsplan foar de útwreiding fan bedriuweterrein Quakkenburg yn Harkema. It plan, dat foarsjocht yn de realisaasje fan 11 nije bedriuwsparcele, stjitte lykwols op werstân tiidens in libbich debat oer de ferkearsfeiligens en ûntsluting fan it terrein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 21 septimber 2023 waard it foarstel om it bedriuweterrein Quakkenburg út te wreidzjen mei 11 nije kavels besprutsen. Alhoewol it plan finansjeel oantreklik liket mei in ferwachte posityf saldo fan € 60.670, wiene der soargen oer de ferkearsfeiligens en de ûntsluting fan it terrein.Ien fan de riedsleden útte syn bekuorring oer de hjoeddeistige ûntsluting fan it terrein. "Is dat noch fan dizze tiid?" frege er him ôf, wizend op de needsaak fan in ekstra tagongswei om de feiligens te warberjen. Hy benadrukke dat by kalamiteiten, lykas in brân, in ienfâldige tagongswei net genôch is foar helpdientsen om fluch en effektyf te kinnen hanneljen. "By in kalamiteit as der in grutte brân is, is der mar ien tagongswei. Helpferlieningstsjinsten kinne elkoar dan net passearje," sa sei it riedslid.
De diskusje liede ta in motyf dêr't it kolleezje frege waard om op koarte termyn ûndersyk te dwaan nei de mooglikheid fan in ekstra tagongswei. Dit soe de ferkearsstreamen better regelje en de feiligens by kalamiteiten garandearje. De motyf rôp ek op ta petearen mei de provinsje Fryslân oer it opwaarderjen fan in besteande ûnferharre wei ta in folsleine ûntslutingswei.
De wethâlder erkende de soargen en joech oan dat de brânwacht al belutsen wie by de plannen en dat der gjin beswieren wiene fanút de feiligensdientsen. "Wy hawwe yn prinsipe akkoart fan de brânwacht dat it sa goed ynrjochte is," sa sei er. Lykwols waard ta sein dat der petearen plakfine soene mei belutsen partijen, ûnder oaren de provinsje en de eigeners fan de oangrenzjende grûnen, om te sjen nei mooglike ferbetterings.
Nei in útfurich debat waard de motyf úteinlik yntrokken, mar de tastimming fan de wethâlder om yn petear te gean mei de belutsen partijen joech wat gerêstelling. It ûntwerpbestimmingsplan waard mei algemiene stimmen oannommen, wêrmei't de wei frij is foar de folgjende fase fan it projekt. De ynspraakperioade jout belanghawwenden noch de mooglikheid om harren soargen en suggestjes kenber te meitsjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 besletten om it ûntwerpbestimmingsplan foar de útwreiding fan it bedriuweterrein Quakkenburg yn Harkema frij te jaan foar ter ynseaglein. Dêrneist is de bougrûnexploitaasje foar dit projekt fêststeld, wat de finansjele kaders foar de ûntwikkeling bepaalt. It plan foarsjocht yn de realisaasje fan sa'n 11 bedriuwsparcele mei byhearrende ynfrastruktuer en grienfoarsjennings. De totale kosten fan it projekt binne € 1.068.260, wylst de opbringsten skat wurde op € 1.128.930, wat resulteart yn in posityf saldo fan € 60.670. Der is besletten dat der gjin miljeueffektûndersyk nedich is. Tiden de ynspraakperioade kinne belanghawwenden har reaksjes jaan. De ferkeap fan de parcele sil plakfine op basis fan seleksjekriteria, en der wurdt rekken hâlden mei langere oansluttingstiden fan nutsbedriuwen.
-
12 - Raadsvoorstel - Bestemmingsplan Harkema - Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Harkema – Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg". Het plan beoogt de uitbreiding van het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema door circa 11 nieuwe bedrijfskavels te realiseren. Het bestemmingsplan en de bijbehorende grondexploitatie worden ter inzage gelegd, en er wordt besloten dat een milieueffectrapportage niet noodzakelijk is. De uitbreiding speelt in op de groeiende vraag naar bedrijfskavels binnen de gemeente Achtkarspelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, financiële kaders, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn echter enkele risico's en alternatieven genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan en het goedkeuren van de grondexploitatie. De raad moet ook beslissen over de noodzaak van een milieueffectrapportage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van het bedrijventerrein, de vaststelling van de grondexploitatie, en de keuze om geen milieueffectrapportage uit te voeren. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verkoopprijs van de kavels, gezien de afwijking van de getaxeerde waarde.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal kavels en de financiële kaders. Echter, de tijdsplanning en specifieke meetbare doelen voor duurzaamheid en participatie ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwijking van de getaxeerde grondprijs kan als een punt van zorg worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor ter inzagelegging, de grondexploitatie vast te stellen, en te besluiten dat geen milieueffectrapportage noodzakelijk is.
Participatie:
Er wordt een inloopavond georganiseerd voor belanghebbenden en geïnteresseerden. Dit biedt een kans voor participatie, maar verdere details over hoe inspraakreacties worden verwerkt, ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen prominent onderwerp in dit voorstel. Er wordt geen specifieke aandacht besteed aan duurzame ontwikkeling of milieuvriendelijke maatregelen binnen het plan.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van het project bedragen € 1.068.260, met verwachte opbrengsten van € 1.128.930, resulterend in een positief saldo van € 60.670. De kosten worden gedekt door de verkoop van de kavels. Er is een risico dat de verkoopprijs van € 55/m2 niet haalbaar is, gezien de getaxeerde waarde van € 45/m2.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harkema Uitbreiding bedrijventerrein Quakkenburg Bestemmingsplan Bouwgrondexploitatie Bedrijfskavels Grondexploitatie Milieueffectrapportage (m.e.r.) Infrastructuur Groenvoorzieningen TerinzageleggingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie Raadslid De Vries en FNP - Onderzoek extra toegangsweg bedrijventerrein Quakkenburg Harkema.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoek extra toegangsweg bedrijventerrein Quakkenburg Harkema
Samenvatting: De motie verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om een onderzoek te starten naar de realisatie van een extra toegangsweg voor het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. Dit is bedoeld om de verkeersstromen te verbeteren en een veilige doorgang voor hulpdiensten te waarborgen tijdens calamiteiten. Het voorstel vraagt om gesprekken met de provincie Fryslân en SWA, en om het opwaarderen van een onverhard pad naar een verharde rijbaan. De raad verwacht in januari 2024 een terugkoppeling van de uitkomsten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een tijdlijn voor terugkoppeling. Echter, het mist specifieke details over de kosten en de betrokken partijen bij de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college te verzoeken het onderzoek uit te voeren en om de uitkomsten te evalueren. Ze moeten ook beslissen over de goedkeuring van de uiteindelijke plannen voor de toegangsweg.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voordelen van een extra toegangsweg opwegen tegen de kosten en mogelijke impact op de omgeving. Er moet ook worden overwogen hoe de samenwerking met de provincie en SWA wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (terugkoppeling in januari 2024), en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie, vooral wat betreft de financiële dekking en technische uitvoerbaarheid.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en later de uitkomsten te evalueren voor verdere besluitvorming.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het proces van besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een verharde weg kan milieueffecten hebben die overwogen moeten worden.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in het onderzoek en de uiteindelijke besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Quakkenburg Bedrijventerrein Toegangsweg Hulpverleningsdiensten Calamiteiten Verkeersstromen SWA Onverharde pad Provincie Fryslân OpslagVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jeffrey Graansma - PVV
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jeffrey Graansma - PVV
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Klaas Sietse van der Wal - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Klaas Sietse van der Wal - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Klaas Sietse van der Wal - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Klaas Sietse van der Wal - CU
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Gert Terpstra - CDA
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Gert Terpstra - CDA
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Gert Terpstra - CDA
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Gert Terpstra - CDA
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Gert Terpstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jouke Spoelstra
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jouke Spoelstra
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jouke Spoelstra
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Agendapunt 13 Ontwerpbestemmingsplan De Singel 35 e.o. te Harkema
Groen licht voor nieuwe woning op De Singel 35 in Harkema
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan voor De Singel 35 in Harkema. Dit betekent dat de eigenaar van de tandartspraktijk en voormalige bedrijfswoning op het perceel een extra woning mag bouwen en de bedrijfswoning mag omzetten naar een woonbestemming.
Samenvatting
Het voorstel betreft het ontwerpbestemmingsplan voor De Singel 35 in Harkema, waar de eigenaar een tandartspraktijk en voormalige bedrijfswoning heeft. Er is een verzoek ingediend om een extra woning op het perceel te bouwen en de bedrijfswoning om te zetten naar een woonbestemming. Het voorontwerp heeft ter inzage gelegen voor inspraak en overleg, waarbij één vooroverlegreactie en één inspraakreactie zijn ontvangen. De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor terinzagelegging, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Er is besloten geen planMER of exploitatieplan op te stellen. Het plan voldoet aan gemeentelijk, provinciaal en rijksbeleid en er zijn geen milieubezwaren. De gemeenteraad heeft ingestemd met de beantwoording van de inspraakreacties en het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor terinzagelegging.
Grien ljocht foar nije wenning op De Singel 35 yn Harkema
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ynstimd mei it ûntwerpbestimmingsplan foar De Singel 35 yn Harkema. Dat betsjut dat de eigenaar fan de toskedokterspraktyk en eardere bedriuwwenning op it perceel in ekstra wenning bouwe mei en de bedriuwwenning omsette mei nei in wenbestimming.
Samenvatting
It foarstel befettet it ûntwerpbestimmingsplan foar De Singel 35 yn Harkema, dêr't de eigenaar in tandartspraktyk en foarige bedriuwswenning hat. Der is in fersyk yntsjinne om in ekstra wenning op it perceel te bouwen en de bedriuwswenning om te setten nei in wenbestimming. It foarûntwerp hat ter ynseage lein foar ynspraak en oerlis, dêr't ien foaroerlisreaksje en ien ynspraakreaksje ûntfongen binne. De gemeenteried wurdt frege it ûntwerpbestimmingsplan frij te jaan foar terynseaglein, sadat belanghawwenden har beswieren yntsjinje kinne. Der is besletten gjin planMER of eksploitaasjeplan op te stellen. It plan foldocht oan gemeentlik, provinsjaal en ryksbelied en der binne gjin miljeubezwaren. De gemeenteried hat ynstimd mei de beäntwurding fan de ynspraakreaksjes en it frijjaan fan it ûntwerpbestimmingsplan foar terynseaglein.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbestemmingsplan De Singel 35 e.o. te Harkema". Het plan beoogt de bouw van een extra woning op het perceel De Singel 35 in Harkema mogelijk te maken en de bestemming van een voormalige bedrijfswoning te wijzigen naar een woonbestemming. Het voorontwerp heeft ter inzage gelegen voor inspraak en overleg, waarbij reacties zijn ontvangen van de provincie en omwonenden. De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp vrij te geven voor terinzagelegging, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Er is besloten geen planMER of exploitatieplan op te stellen.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde toelichting op de inspraakreacties en de aanpassingen die daarop zijn gedaan. Er zijn echter enkele zorgen geuit over onvolledige onderzoeken, zoals ecologie en bodem, die mogelijk verder uitgewerkt hadden kunnen worden.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. In dit stadium wordt de raad gevraagd om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor terinzagelegging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en of zij het ontwerp vrijgeven voor zienswijzen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de initiatiefnemer tegen die van de omwonenden en het beoordelen van de ruimtelijke en milieutechnische aspecten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen voor de procedure. Er zijn echter enkele inconsequenties, zoals de zorgen over onvolledige ecologische en bodemonderzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de beantwoording van de inspraakreacties en het vrijgeven van het ontwerpbestemmingsplan voor terinzagelegging.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, met inspraak van omwonenden. De participatie heeft echter niet geleid tot volledige acceptatie van het plan door de omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd, maar het plan voldoet aan de ladder voor duurzame verstedelijking.
Financiële gevolgen:
Er zijn mogelijke financiële gevolgen in de vorm van planschade, waarvoor een overeenkomst met de aanvrager wordt gesloten. Er zijn geen andere significante financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Harkema De Singel 35 Woonbestemming Inspraakreactie Vooroverleg Maatschappelijke bestemming Bouw van extra woning Ruimtelijke ordening PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 14 Motie vreemd aan de orde van de dag PVV - Huisvesting statushouders Herbranda
Gemeenteraad Achtkarspelen verwerpt motie over huisvesting statushouders
In een verhitte raadsvergadering op 21 september 2023 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een motie verworpen die pleitte voor een herziening van de huisvestingsplannen voor statushouders in Herbranda. De motie, ingediend door de PVV-Achtkarspelen, riep op tot meer betrokkenheid van omwonenden bij het besluitvormingsproces.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de motie van de PVV-Achtkarspelen, vertegenwoordigd door Jeffrey Graansma, besproken. De motie stelde voor om de geplande huisvestingsduur van tien jaar te herzien en het aantal statushouders te verminderen van 36 naar een lager aantal, in overleg met de omwonenden. Ook werd voorgesteld om samen met de omwonenden concrete huisregels op te stellen en jaarlijks een reflectiemoment in te plannen om de voortgang te evalueren.Graansma benadrukte dat de motie voortkwam uit bezwaren van omwonenden tegen zowel het proces als het resultaat van de huidige huisvestingsplannen. "Het is dweilen met de kraan open," stelde hij, verwijzend naar de noodzaak om het proces opnieuw op te starten met nauwe betrokkenheid van de omwonenden.
De portefeuillehouder reageerde door te benadrukken dat de gemeente gebonden is aan landelijke afspraken en dat het aantal van 36 statushouders noodzakelijk is om aan de eisen van het Rijk en de provincie te voldoen. "We hebben een verantwoordelijkheid om deze mensen een plek te geven," aldus de portefeuillehouder.
Ondanks de vurige pleidooien van Graansma en de zorgen van de omwonenden, stemde de meerderheid van de raad tegen de motie. Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie verklaarde: "Wij zijn blij dat het college zijn verantwoordelijkheid neemt om deze mensen een plek te geven."
De stemming eindigde met een duidelijke afwijzing van de motie, waarmee de huidige plannen voor de huisvesting van statushouders in Herbranda voorlopig ongewijzigd blijven. De vergadering werd afgesloten met een oproep tot verdere discussie over de betrokkenheid van burgers bij dergelijke besluitvormingsprocessen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 21 september 2023 een motie besproken over de huisvesting van statushouders in Herbranda. De motie verzoekt het college om de geplande huisvestingsduur van 10 jaar te herzien en in overleg met de omwonenden een kortere periode vast te stellen. Daarnaast wordt gevraagd om het aantal statushouders te verminderen van 36 naar een lager aantal, wederom in overleg met de omwonenden. Verder wordt voorgesteld om samen met de omwonenden concrete huisregels voor de statushouders op te stellen en jaarlijks een reflectiemoment in te plannen om de voortgang van de huisvesting te evalueren. De motie komt voort uit bezwaren van de omwonenden tegen zowel het proces als het resultaat van de huidige huisvestingsplannen. De PVV-Achtkarspelen, vertegenwoordigd door Jeffrey Graansma, pleit voor een herstart van het proces met nauwe betrokkenheid van de omwonenden.
Gemeenteried Achtkarspelen ferwerpt moty oer hûsfeesting statushâlders
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard de motie fan de PVV-Achtkarspelen, fertsjintwurdige troch Jeffrey Graansma, besprutsen. De motie stelde foar om de plande hûsfeestingsduer fan tsien jier te herzjen en it tal statushâlders te fermeitsjen fan 36 nei in leger tal, yn oerlis mei de omwenners. Ek waard foarsteld om tegearre mei de omwenners konkrete hûsregels op te stellen en jierliks in refleksjemomint yn te plannen om de foargong te evaluerjen.Graansma benadrukte dat de motie ûntstie út bezwieren fan omwenners tsjin sawol it proses as it resultaat fan de hjoeddeistige hûsfeestingsplannen. "It is dweilen mei de kraan iepen," stelde er, wizend nei de needsaak om it proses opnij op te starten mei tichte belutsenheid fan de omwenners.
De portefúljehâlder reagearre troch te benadrukken dat de gemeente bûn is oan lanlike ôfspraken en dat it tal fan 36 statushâlders needsaaklik is om te foldwaan oan de easken fan it Ryk en de provinsje. "Wy hawwe in ferantwurdlikheid om dizze minsken in plak te jaan," sa sei de portefúljehâlder.
Nettsjinsteande de flamjende pleidoaien fan Graansma en de soargen fan de omwenners, stimde de mearderheid fan de ried tsjin de motie. Frou Van der Vaart fan de ChristenUnie ferklearre: "Wy binne bliid dat it kolleezje syn ferantwurdlikheid nimt om dizze minsken in plak te jaan."
De stimming einige mei in dúdlike ôfwizing fan de motie, wêrmei de hjoeddeistige plannen foar de hûsfeesting fan statushâlders yn Herbranda foarlopich ûnwizige bliuwe. De fergadering waard ôfsletten mei in oprop ta fierdere diskusje oer de belutsenheid fan boargers by sokssoarte beslútfoarmingsprosessen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 21 septimber 2023 in motie besprutsen oer de hûsfeesting fan statushâlders yn Herbranda. De motie freget it kolleezje om de plande hûsfeestingsduer fan 10 jier te herzjen en yn oerlis mei de omwenners in koartere perioade fêst te stellen. Dêrneist wurdt frege om it tal statushâlders te fermeitsjen fan 36 nei in leger tal, ek wer yn oerlis mei de omwenners. Fierder wurdt foarsteld om tegearre mei de omwenners konkrete hûsregels foar de statushâlders op te stellen en jierliks in refleksjemomint yn te plannen om de foargong fan de hûsfeesting te evalueren. De motie komt út beswieren fan de omwenners tsjin sawol it proses as it resultaat fan de hjoeddeistige hûsfeestingsplannen. De PVV-Achtkarspelen, fertsjintwurdige troch Jeffrey Graansma, pleitet foar in herstart fan it proses mei tichte belutsenheid fan de omwenners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Huisvesting statushouders Herbranda" en is ingediend door de PVV in de gemeente Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om de geplande huisvestingsduur van 10 jaar voor 36 statushouders te herzien en in overleg met de omwonenden van Herbranda te komen tot een kortere periode en een lager aantal statushouders. Daarnaast vraagt de motie om samen met de omwonenden concrete huisregels op te stellen en jaarlijks een reflectiemoment in te lassen om de voortgang te evalueren. De motie is verworpen met 2 stemmen voor en 16 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht. Het bevat specifieke verzoeken en een toelichting op de achtergrond van de motie. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de voorgestelde veranderingen praktisch gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de motie en de voorgestelde wijzigingen in het huisvestingsbeleid voor statushouders. De raad moet de belangen van zowel de statushouders als de omwonenden afwegen en een besluit nemen dat recht doet aan beide partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid of het aanpassen ervan in lijn met de motie. Dit omvat keuzes over de duur en het aantal statushouders, evenals de mate van betrokkenheid van omwonenden bij het opstellen van huisregels en evaluatiemomenten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke verzoeken bevat, ontbreekt het aan meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde veranderingen is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie te verwerpen, wat betekent dat het huidige beleid voor de huisvesting van statushouders gehandhaafd blijft.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door omwonenden in het besluitvormingsproces en bij het opstellen van huisregels. Dit aspect wordt als cruciaal gezien voor het draagvlak en de acceptatie van het huisvestingsbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van sociale duurzaamheid en het bevorderen van integratie en cohesie binnen de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het herzien van het aantal en de duur van de huisvesting kan echter financiële implicaties hebben, afhankelijk van de afspraken met de statushouders en de beschikbare middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Statushouders Herbranda Omwonenden Overleg Periode Aantal Huisregels Reflectiemoment ProcesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Huisvesting statushouders Herbranda". Het voorstel verzoekt het college van de gemeente Achtkarspelen om de geplande huisvestingsduur van 10 jaar voor 36 statushouders te herzien. In plaats daarvan moet er in overleg met de omwonenden van Herbranda een kortere periode en een lager aantal statushouders worden vastgesteld. Daarnaast wordt gevraagd om samen met de omwonenden concrete huisregels op te stellen en jaarlijks een reflectiemoment in te lassen om de voortgang te evalueren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van de specifieke verzoeken die het doet aan het college. Het biedt echter geen gedetailleerde richtlijnen over hoe het overleg met de omwonenden moet worden vormgegeven of hoe de resultaten daarvan moeten worden geïmplementeerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken om de plannen voor de huisvesting van statushouders te herzien en om de betrokkenheid van de omwonenden te waarborgen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie en de jaarlijkse evaluaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen, wat impliceert dat ze prioriteit geven aan de zorgen van de omwonenden boven de oorspronkelijke huisvestingsplannen. Dit kan invloed hebben op de capaciteit van de gemeente om aan haar verplichtingen voor de huisvesting van statushouders te voldoen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke alternatieve aantallen of tijdsperioden noemt. Er zijn ook geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor het overlegproces.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken om de plannen te herzien in overleg met de omwonenden.
Participatie:
De motie legt nadruk op participatie door te eisen dat omwonenden betrokken worden bij het besluitvormingsproces en bij het opstellen van huisregels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan indirect relevant zijn als de huisvestingsplannen invloed hebben op de leefomgeving en gemeenschapsstructuur.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het herzien van de plannen kan echter financiële implicaties hebben, afhankelijk van de uitkomsten van het overleg met de omwonenden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Statushouders Herbranda Omwonenden Overleg Periode Aantal Huisregels Reflectiemoment ProcesVerfijning van de zoekopdracht: