15-06-2023 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Agenda, welkom en mededelingen
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 1 Mobiliteitsplan
Nieuw Mobiliteitsplan: Gemeente Streeft naar Toekomstbestendige Verkeersoplossingen
Tijdens een drukbezochte informatiecarrousel op 15 juni 2023 presenteerde de gemeente haar plannen voor een nieuw mobiliteitsplan. Het plan, dat de komende tien jaar richting moet geven aan de ontwikkeling van verkeer en vervoer, legt de nadruk op bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Inwoners, dorpsbelangen, de provincie Fryslân, buurgemeenten, LTO/Cumela en de Fietsersbond leverden input voor het conceptplan, dat begin 2024 door de gemeenteraad wordt beoordeeld.
Samenvatting
Op 15 juni 2023 wordt tijdens een informatiecarrousel een nieuw mobiliteitsplan besproken. Het huidige gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is verouderd, en het nieuwe plan moet richting geven aan de ontwikkeling van verkeer en vervoer in de komende 10 jaar. Belangrijke aspecten zijn bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Het plan wordt ontwikkeld met input van inwoners, dorpsbelangen, de provincie Fryslân, buurgemeenten, LTO/Cumela en de Fietsersbond. De verzamelde informatie wordt verwerkt tot een conceptplan waarop gereageerd kan worden. De gemeenteraad neemt begin 2024 een besluit over het definitieve plan. Tijdens de informatiecarrousel wordt het proces en de voorlopige informatie gepresenteerd en worden stellingen besproken.
Nij Mobiliteitsplan: Gemeente stribbet nei nei Takomstbestindige Ferkearsoplossingen.
Tijdens in drok besocht ynformaasjekarousel op 15 juny 2023 presintearre de gemeente har plannen foar in nij mobiliteitsplan. It plan, dat de kommende tsien jier rjocht jaan moat oan de ûntwikkeling fan ferkear en ferfier, leit de nadruk op berikberens, leefberens en ferkearsfeiligens. Ynwenners, doarpsbelangen, de provinsje Fryslân, buorgemeenten, LTO/Cumela en de Fytsersbûn levere ynpet foar it konseptplan, dat begjin 2024 troch de gemeenteried beoardiele wurdt.
Samenvatting
Op 15 juny 2023 wurdt tiidens in ynformaasjekarousel in nij mobiliteitsplan besprutsen. It hjoeddeiske gemeentlik ferkear- en ferfierplan is ferâldere, en it nije plan moat rjochting jaan oan de ûntwikkeling fan ferkear en ferfier yn de kommende 10 jier. Belangrike aspekten binne berikberens, leefberens en ferkearsfeiligens. It plan wurdt ûntwikkele mei yngong fan ynwenners, doarpsbelangen, de provinsje Fryslân, buorgemeenten, LTO/Cumela en de Fytsersbûn. De sammele ynformaasje wurdt ferwurke ta in konseptplan dêr't op reagearre wurde kin. De gemeenteried nimt begjin 2024 in beslút oer it definityf plan. Tiidens de ynformaasjekarousel wurdt it proses en de foarlopige ynformaasje presintearre en wurde stellingen besprutsen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Mobiliteitsplan" van de gemeente, dat als doel heeft een nieuw kader te scheppen voor verkeer en vervoer voor de komende 10 jaar. Het huidige plan is verouderd, en het nieuwe plan moet een balans vinden tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Het proces omvat participatie van diverse belanghebbenden, waaronder inwoners, dorpsbelangen, de provincie Fryslân, buurgemeenten, en organisaties zoals de Fietsersbond. Het plan wordt in conceptvorm gepresenteerd, waarna reacties kunnen worden gegeven. De gemeenteraad zal begin 2024 een besluit nemen over het definitieve plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van het proces en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden. Er is echter geen gedetailleerde informatie over specifieke maatregelen of beleidsopties die overwogen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende rol in dit stadium, waarbij ze kennisnemen van het proces en de voorlopige informatie. Uiteindelijk zal de raad een besluit moeten nemen over het definitieve mobiliteitsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen het mobiliteitsplan, zoals de nadruk op duurzaamheid, verkeersveiligheid, en de balans tussen verschillende vervoersmodi.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is nog niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het zich in een vroeg stadium bevindt. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gepresenteerd. Inconsistenties zijn op dit moment niet zichtbaar, maar kunnen naar voren komen in de conceptfase.
Besluit van de Raad:
De raad moet uiteindelijk het mobiliteitsplan goedkeuren of afwijzen, na de consultatieperiode en eventuele aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, dorpsbelangen en andere belanghebbenden. Dit is een belangrijk aspect van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op een balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Het is echter niet duidelijk hoe duurzaamheid specifiek wordt geïntegreerd in het plan.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan later in het proces worden uitgewerkt, afhankelijk van de gekozen maatregelen en prioriteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsplan Verkeer en vervoer Bereikbaarheid Leefbaarheid Verkeersveiligheid Gemeente Informatiecarrousel Provincie Fryslân Fietsersbond Concept mobiliteitsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:27:44 - 00:28:24 - 00:34:09 - 00:34:16 - 00:34:22 - 00:37:12 - 00:37:13 - 00:44:26 - 00:44:37 - 00:50:06 - 00:50:12 - 00:51:11 - 00:51:52 - 00:51:58 - 00:51:59 - 00:52:06 - 00:52:14 - 00:52:21 - 00:52:24 - 00:53:03 - 00:53:29 - 00:53:48 - 00:54:15 - 00:54:17 - 00:54:17 - 00:56:40 - 00:56:41 - 00:57:06 - 00:57:24 - 00:58:12 - 00:58:20 - 00:58:24 - 00:58:34 - 00:58:37 - 00:58:40 - 00:58:40 - 00:59:15 - 00:59:39 - 00:59:47 - 00:59:50 - 00:59:54 - 01:00:10 - 01:00:40 - 01:00:47 - 01:00:49 - 01:01:08 - 01:01:46 - 01:01:50 - 01:02:09 - 01:02:42 - 01:02:46 - 01:02:46 - 01:03:25 - 01:03:39 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:04:35 - 01:05:12 - 01:05:43 - 01:05:46 - 01:05:54
Agendapunt 2 Jaarverslag startWijzer 2021-2022
Jongeren en Onderwijs: De Uitdagingen van de Toekomst
Tijdens een recent debat over het jaarverslag van RMC startWijzer 2021-2022 kwamen diverse uitdagingen in het onderwijs aan bod. Het verslag, dat verzuim en voortijdig schoolverlaten in de regio De Friese Wouden behandelt, leidde tot een levendige discussie over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en de verleidingen van snelle geldverdienmodellen.
Samenvatting
Het document betreft een informatievoorstel over het jaarverslag van RMC startWijzer 2021-2022, dat op 15 juni 2023 tijdens een informatiecarrousel wordt besproken. Het jaarverslag bevat gegevens over verzuim en voortijdig schoolverlaten in de regio De Friese Wouden, waar gemeenten samenwerken om schooluitval te voorkomen. Het RMC Actieplan 2022-2024, dat al in uitvoering is, beschrijft ontwikkelingen die invloed hebben op de RMC-functie. Een belangrijk project in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is de "proeftuin GIS", die de samenwerking tussen onderwijs en zorg versterkt. Dit project wordt gefinancierd door het Nationaal Plan Onderwijs en loopt tot november 2023. De kosten voor de RMC-taken en het regionale programma worden gedekt door specifieke uitkeringen en beheerd door de contactgemeente Smallingerland. Alle samenwerkingspartners worden geïnformeerd en de stukken zijn beschikbaar op de RMC-website. De raad wordt jaarlijks op de hoogte gehouden via reguliere verslagen.
Jongerein en ûnderwiis: De Utlikingen fan de Takomst
Tidens in resint debat oer it jierferslach fan RMC startWijzer 2021-2022 kamen ferskate útdagings yn it ûnderwiis oan 'e oarder. It ferslach, dat ferstân en foartiidich skoallefertrek yn 'e regio De Fryske Wâlden behannelet, liede ta in libbene diskusje oer de oansluting fan ûnderwiis op 'e arbeidsmerk en de ferliedingen fan fluch jildferdienmodellen.
Samenvatting
It dokumint befettet in ynformaasjefoarstel oer it jierferslach fan RMC startWijzer 2021-2022, dat op 15 juny 2023 besprutsen wurdt yn in ynformaasjekarousel. It jierferslach befettet gegevens oer ferstân en foartiidich skoalferlit yn de regio De Fryske Wâlden, dêr't gemeenten gearwurkje om skoalútfal te foarkommen. It RMC Aksjeplan 2022-2024, dat al yn útfiering is, beskriuwt ûntwikkelingen dy't ynfloed hawwe op de RMC-funksje. In wichtich projekt yn Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is de "proeftún GIS", dy't de gearwurking tusken ûnderwiis en soarch fersterket. Dit projekt wurdt finansjeel stipe troch it Nasjonaal Plan Ûnderwiis en rint oant novimber 2023. De kosten foar de RMC-taken en it regionale programma wurde dekt troch spesifike útkearingen en behearre troch de kontaktgemeente Smellingerlân. Alle gearwurkingspartners wurde ynformaarre en de stikken binne beskikber op de RMC-webside. De ried wurdt jierliks op 'e hichte hâlden troch reguliere ferslaggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag startWijzer 2021-2022" van de RMC-regio de Friese Wouden. Het verslag biedt een overzicht van de inspanningen en resultaten met betrekking tot het voorkomen van voortijdig schoolverlaten (VSV) en het ondersteunen van jongeren in kwetsbare posities (JIKP). Het document beschrijft de samenwerking tussen gemeenten en scholen, en belicht specifieke projecten zoals de "proeftuin GIS" in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Deze initiatieven zijn gericht op het versterken van de verbinding tussen onderwijs en zorg, met als doel een succesvolle schoolloopbaan voor jongeren te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de activiteiten en resultaten van het afgelopen jaar. Het bevat relevante bijlagen zoals het actieplan 2022-2024 en biedt inzicht in de financiële dekking en verantwoording.
Rol van de Raad:
De raad heeft een informerende rol. Het jaarverslag wordt ter kennisname voorgelegd, en de raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel informerend van aard is. Echter, de raad kan overwegen om aanvullende beleidsmaatregelen te initiëren op basis van de gepresenteerde gegevens en resultaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een verslag is van reeds uitgevoerde activiteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het document.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen, aangezien het een informerend stuk betreft. Het is bedoeld om de raad op de hoogte te stellen van de voortgang en resultaten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking tussen onderwijs en zorg, en de betrokkenheid van verschillende gemeenten en scholen in de regio. Er is sprake van participatie door middel van gezamenlijke projecten zoals de proeftuin GIS.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op onderwijs en zorg.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door specifieke uitkeringen voor het RMC en het regionale programma. De kosten zijn opgenomen in de begrotingen en worden beheerd door de contactgemeente Smallingerland. De besteding van middelen wordt gecontroleerd via de SiSa-verantwoording, en voor de aangesloten gemeenten verloopt dit budgetneutraal.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortijdig schoolverlaten (VSV) RMC startWijzer Proeftuin GIS Jongeren in Kwetsbare Positie (JIKP) De Friese Wouden Onderwijs en Zorg Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) Actieplan 2022-2024 Smallingerland Nationaal Plan Onderwijs (NPO)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:05:54 - 01:06:31 - 01:07:12 - 01:07:23 - 01:10:15 - 01:10:17 - 01:10:17 - 01:10:27 - 01:10:47 - 01:11:05 - 01:11:56 - 01:11:58 - 01:12:11 - 01:12:26 - 01:12:28 - 01:12:29 - 01:12:50 - 01:13:13 - 01:13:24 - 01:15:31 - 01:15:40 - 01:16:07 - 01:16:13 - 01:16:29 - 01:19:43 - 01:19:46 - 01:19:47 - 01:21:41 - 01:22:04 - 01:22:40 - 01:22:47 - 01:23:03 - 01:24:30 - 01:24:37 - 01:24:37 - 01:25:19 - 01:25:34 - 01:25:35 - 01:25:36 - 01:26:09 - 01:26:18 - 01:26:37 - 01:27:11 - 01:27:12 - 01:27:25 - 01:27:29 - 01:27:34 - 01:28:52 - 01:28:52 - 01:28:57 - 01:31:02 - 01:31:04 - 01:31:04 - 01:32:00 - 01:32:18 - 01:32:38 - 01:32:43 - 01:32:45 - 01:32:45 - 01:33:27 - 01:33:34 - 01:33:36 - 01:34:04 - 01:34:31 - 01:35:01 - 01:35:03 - 01:35:42 - 01:35:51 - 01:35:58 - 01:36:06 - 01:36:48 - 01:37:03 - 01:37:35 - 01:37:38 - 01:37:39 - 01:37:50
Agendapunt 3 Beleidskader risicomanagement
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Nieuw Risicomanagementbeleid
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een nieuw beleidskader voor risicomanagement besproken, dat is ontwikkeld naar aanleiding van een rekenkameronderzoek uit 2022. Het kader, dat gebruikmaakt van een Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA), moet de gemeentelijke risico's beter in kaart brengen en beheersen. Het voorstel vraagt om een structurele en incidentele begrotingswijziging van €13.000 per jaar voor de komende drie jaar.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om een nieuw beleidskader voor risicomanagement vast te stellen. Dit beleidskader is ontwikkeld naar aanleiding van een rekenkameronderzoek uit 2022 en heeft als doel om de gemeentelijke risico's beter in kaart te brengen en te beheersen. Het kader maakt gebruik van een Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA) en omvat risico's op diverse gebieden zoals financiën, informatiebeveiliging en personeel. Het voorstel vraagt om een structurele begrotingswijziging van €13.000 per jaar en een incidentele bijdrage van €13.000 per jaar voor de jaren 2023, 2024 en 2025 om de implementatie te ondersteunen. Het beleidskader moet de raad in staat stellen om beter sturend en controlerend op te treden op het gebied van risicomanagement. Na vier jaar zal het beleidskader geëvalueerd en mogelijk aangepast worden.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Nij Risikomanagementbelied
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in nij beliedskader foar risikomanemint besprutsen, dat ûntwikkele is nei oanlieding fan in rekkenkeamerûndersyk út 2022. It kader, dat gebrûk makket fan in Gemeente Brede Risiko Analyse (GBRA), moat de gemeentlike risiko's better yn kaart bringe en behearskje. It foarstel freget om in strukturele en inisjante begrotingswiziging fan €13.000 per jier foar de kommende trije jier.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen om in nij beliedskader foar risikomanemint fêst te stellen. Dit beliedskader is ûntwikkele nei oanlieding fan in rekkameroerlis út 2022 en hat as doel om de gemeentlike risiko's better yn kaart te bringen en te behearskjen. It kader makket gebrûk fan in Gemeente Brede Risiko Analyse (GBRA) en befettet risiko's op ferskate gebieten lykas finânsjes, ynformaasjesikkerheid en personiel. It foarstel freget om in strukturele begrotingswiziging fan €13.000 per jier en in ienmalige bydrage fan €13.000 per jier foar de jierren 2023, 2024 en 2025 om de ymplemintearring te stypjen. It beliedskader moat de ried yn steat stelle om better stjoerjend en kontrolearjend op te treden op it gebiet fan risikomanemint. Nei fjouwer jier sil it beliedskader evaluearre en mooglik oanpast wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidskader Risicomanagement". Dit beleidskader is ontworpen om de gemeente te helpen bij het beter beheren en beheersen van risico's door middel van een Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA). Het richt zich op diverse thema's zoals financiën, informatiebeveiliging en rechtmatigheid. Het kader stelt de gemeente in staat om risico's te identificeren, te kwalificeren en hierover te rapporteren aan de raad. Het omvat ook een plan voor de implementatie van risicosessies en de verbetering van de informatievoorziening over risico's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de aanpak en de financiële implicaties van het beleidskader. Er zijn echter geen specifieke details over hoe de effectiviteit van het kader gemeten zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten het ambitieniveau vaststellen en beslissen over de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleidskader.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau van het risicomanagement, de benodigde financiële middelen en de gewenste ratio voor het weerstandsvermogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden implementatieplan, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidskader vast te stellen, de benodigde formatie beschikbaar te stellen en kennis te nemen van het beleid op Fraude, Misbruik en Oneigenlijk gebruik.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op interne communicatie en implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele begrotingswijziging van €13.000 per jaar per gemeente en incidentele kosten van €13.000 per jaar voor de jaren 2023, 2024 en 2025. De structurele lasten worden ten laste van het begrotingsresultaat gebracht, terwijl de incidentele lasten ten laste van de Algemene reserve komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidskader Risicomanagement Gemeente Brede Risico Analyse (GBRA) Risicosessies Weerstandsvermogen Fraude, Misbruik en Oneigenlijk gebruik Implementatieperiode Formatie Informatievoorziening Aanbevelingen WerkmaatschappijVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Nota Verbonden partijen
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Nota Verbonden Partijen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft gedebatteerd over de "Nota Verbonden Partijen 2023-2026". Deze nota, opgesteld na een rekenkameronderzoek, heeft als doel meer grip te krijgen op verbonden partijen en de bijbehorende risico's te minimaliseren. Het document legt vast hoe de gemeente omgaat met verbonden partijen en hoe de raad en het college hierin samenwerken.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de "Nota Verbonden Partijen 2023-2026" vast te stellen. Deze nota is opgesteld naar aanleiding van een rekenkameronderzoek en heeft als doel om meer grip te krijgen op verbonden partijen en de bijbehorende risico's te minimaliseren. Het document legt vast hoe de gemeente omgaat met verbonden partijen, welke kaders er zijn voor oprichting en uitvoering, en hoe de raad en het college hierin samenwerken. De nota moet zorgen voor een efficiëntere organisatie en betere risicobeheersing zonder extra formatie te vereisen. Er is aandacht voor samenwerking met andere Friese gemeenten en de integratie van nieuwe wetgeving. De nota wordt vastgesteld voor de periode 2023-2026 en zal in 2026 geëvalueerd worden.
Gemeenteried Achtkarspelen Debattearret oer Nota Ferbûn Partijen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat debattearre oer de "Nota Ferbûn Partijen 2023-2026". Dizze nota, opsteld nei in rekkenkeamerûndersyk, hat as doel mear grip te krijen op ferbûn partijen en de dêrby beharkende riziko's te minimalisearjen. It dokumint leit fêst hoe't de gemeente omgiet mei ferbûn partijen en hoe't de ried en it kolleezje hjirmei gearwurkje.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Achtkarspelen is om de "Nota Ferbûn Partijen 2023-2026" fêst te stellen. Dizze nota is opsteld nei oanlieding fan in rekkenskipsûndersyk en hat as doel om mear grip te krijen op ferbûn partijen en de dêrby behearrende riziko's te minimalisearjen. It dokumint leit fêst hoe't de gemeente omgiet mei ferbûn partijen, wat de kaders binne foar oprjochting en útfiering, en hoe't de ried en it kolleezje hjiryn gearwurkje. De nota moat soargje foar in effisjintere organisaasje en bettere rizikobehear sûnder ekstra formatie te easkjen. Der is omtinken foar gearwurking mei oare Fryske gemeenten en de yntegraasje fan nije wetjouwing. De nota wurdt fêststeld foar de perioade 2023-2026 en sil yn 2026 evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Verbonden Partijen 2023-2026". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsnota die richtlijnen biedt voor de omgang met verbonden partijen binnen de gemeente. Het doel is om meer grip te krijgen op deze partijen en de bijbehorende risico's te minimaliseren. De nota legt vast hoe de gemeente, het college en de raad betrokken zijn bij de oprichting en uitvoering van verbonden partijen, en biedt kaders voor sturing, beheersing en verantwoording. Het voorstel is een reactie op een rekenkameronderzoek dat wees op het ontbreken van een dergelijk beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de inhoud van de nota duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de kaders en verantwoordelijkheden en benoemt de risico's en samenwerkingsvereisten.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de kaders in de nota. Dit betekent dat de raad de beleidslijnen bepaalt waarbinnen verbonden partijen opereren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau van de nota. Ze kunnen ervoor kiezen om de kaders te verlagen of te verhogen, afhankelijk van de gewenste mate van controle en risicoacceptatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een tijdsperiode (2023-2026) en specifieke doelen (risicobeheersing) benoemt. Echter, de meetbaarheid van de effectiviteit van de nota kan verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota verbonden partijen 2023-2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op interne communicatie na vaststelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel gaat uit van een efficiëntere werkwijze zonder extra formatie. Er zijn geen directe financiële gevolgen, maar als de uitvoering problemen oplevert, wordt de raad geïnformeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota verbonden partijen Risicomanagement Beleid Samenwerking Informatievoorziening Evaluatie Uitvoeringsfase Kaders Gemeenschappelijke regeling (Wgr) Wet Bestuur en Toezicht rechtspersonen (Wbt)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Ontwerpbegroting 2024 hûs en hiem, jaarverslag 2022 en benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit
Gemeenteraad Achtkarspelen Debatteert over Begroting en Jaarverslag "Hûs en Hiem"
Tijdens een levendig debat over de ontwerpbegroting 2024 en het jaarverslag 2022 van "hûs en hiem" werden de gemeenteraadsleden van Achtkarspelen uitgedaagd om hun visie te geven op de toekomst van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. De discussie draaide om kostenneutraliteit, stijgende personeelskosten en de impact van de nieuwe Omgevingswet.
Samenvatting
Op 15 juni 2023 vond een informatiesessie plaats over de ontwerpbegroting 2024 en het jaarverslag 2022 van "hûs en hiem", een gemeenschappelijke regeling voor volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om op 22 juni 2023 in te stemmen met de begroting zonder zienswijze, kennis te nemen van het jaarverslag, en leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit te (her)benoemen. De begroting voor 2024 sluit aan bij de verwachtingen en houdt rekening met stijgende personeelskosten. Het jaarverslag toont een daling van adviesaanvragen in 2022 ten opzichte van 2021. De regeling blijft kostenneutraal voor de gemeente, met kosten doorberekend via bouwleges. De toekomstige adviesvraag is onzeker door de komst van de Omgevingswet.
Gemeenteried Achtkarspelen Debatteart oer Begroting en Jierferslach "Hûs en Hiem"
Tidens in libbenich debat oer de ûntwerpberetting 2024 en it jierferslach 2022 fan "hûs en hiem" waarden de gemeenteriedsleden fan Achtkarspelen útdage om harren fyzje te jaan op de takomst fan folkshûsfeesting en romtlike ynrjochting. De diskusje gie oer kostenneutraliteit, stigjende personielkosten en de ynfloed fan de nije Omjouwingswet.
Samenvatting
Op 15 juny 2023 fûn in ynformaasjesessje plak oer de ûntwerpbegroting 2024 en it jierferslach 2022 fan "hûs en hiem", in gemeenschappelijke regeling foar folksmienskipshûsfeesting en romtlike yndieling. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om op 22 juny 2023 yn te stimmen mei de begroting sûnder sichtwize, kennis te nimmen fan it jierferslach, en leden fan de Advyskommisje Romtlike Kwaliteit te (her)benammen. De begroting foar 2024 slút oan by de ferwachtingen en hâldt rekken mei stigende personielskosten. It jierferslach toant in daling fan advysoanfragen yn 2022 yn ferliking mei 2021. De regeling bliuwt kosteneutraal foar de gemeente, mei kosten trochrekene fia bouleges. De takomstige advysfraach is ûnwis troch de komst fan de Omgevingswet.
-
05 - Raadsvoorstel - Ontwerpbegroting 2024 hûs en hiem, jaarverslag 2022 en benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2024 hûs en hiem, jaarverslag 2022 en benoeming leden adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de begroting 2024 van hûs en hiem zonder zienswijze, kennis te nemen van het jaarverslag 2022, en leden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit te ontslaan of (her)benoemen. De begroting is opgesteld met het oog op continuïteit van de adviespraktijk en houdt rekening met stijgende personeelskosten. De regeling is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de ontwerpbegroting, jaarverslag, en benoemingsvoorstellen voor de adviescommissie. Het biedt inzicht in financiële aspecten en benoemt de relevantie van de Omgevingswet.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de begroting, kennisnemen van het jaarverslag, en beslissen over de (her)benoeming van commissieleden. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde begroting en benoemingen. Er is ook de keuze om al dan niet een zienswijze in te dienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Omgevingswet kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begroting, kennis te nemen van het jaarverslag, en de voorgestelde (her)benoemingen van commissieleden goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De begroting is kostenneutraal voor de gemeente, aangezien kosten worden doorberekend aan aanvragers via bouwleges. Het tekort van 2022 wordt gedekt door de algemene reserve. De hogere begroting voor 2024 houdt rekening met stijgende personeelskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en hiem Ontwerpbegroting 2024 Jaarverslag 2022 Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Omgevingswet Gemeenschappelijke Regeling Adviesaanvragen Bouwleges Personeelskosten AdviesgeldenVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 6 Specifieke verklaring van geen bedenkingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om een specifieke ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor aanvragen van omgevingsvergunningen die gericht zijn op het uitbreiden van bedrijfsgebouwen voor niet-grondgebonden agrarische bedrijven. Dit is bedoeld om te voldoen aan het 1 ster Beter Leven keurmerk, wat de gezondheid en het welzijn van dieren bevordert. Als er geen bezwaren worden ingediend tegen de ontwerp-omgevingsvergunning, wordt de ontwerp-vvgb automatisch definitief. Bij bezwaren moet de raad beslissen of ze alsnog een definitieve vvgb afgeven. Het doel is om de procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning te versnellen en te voorkomen dat de raad voor elke afzonderlijke aanvraag een verklaring moet afgeven. Dit kan tijdswinst opleveren, aangezien er momenteel vier aanvragen in behandeling zijn. De raad kan ook een lijst opstellen van gevallen waarvoor geen aparte verklaring nodig is, maar dat is nog niet gebeurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om in spesifike ûntwerpferklearring fan gjin betinken (vvgb) ôf te jaan foar oanfraach fan omjouwingsfergunningen dy't rjochte binne op it útwreidzjen fan bedriuwsgebouwen foar net-grûngebonden agraryske bedriuwen. Dit is bedoeld om te foldwaan oan it 1 stjer Beter Libben-keurmerk, wat de sûnens en it wolwêzen fan bisten befoarderet. As der gjin beswieren yntsjinne wurde tsjin de ûntwerp-omjouwingsfergunning, wurdt de ûntwerp-vvgb automatysk definityf. By beswieren moat de ried beslisse oft se alsnog in definityf vvgb ôfjaan. It doel is om it proses foar it krije fan in omjouwingsfergunning te fersnellen en te foarkommen dat de ried foar elke aparte oanfraach in ferklaring jaan moat. Dit kin tidsbesparring opleverje, om't der op dit stuit fjouwer oanfragen yn behanneling binne. De ried kin ek in list opstelle fan gefallen dêr't gjin aparte ferklaring nedich is, mar dat is noch net bard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Specifieke verklaring van geen bedenkingen". Het voorstel vraagt de raad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor aanvragen omgevingsvergunning voor de uitbreiding van bedrijfsbebouwing op niet-grondgebonden agrarische bedrijven. Dit is bedoeld om te voldoen aan het 1 ster Beter Leven keurmerk, gericht op het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van dieren. Als er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerp-vvgb definitief. Bij ingediende zienswijzen beslist de raad of de definitieve vvgb wordt afgegeven. Dit verkort de procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de procedure en de redenen voor de aanvraag. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide beschrijving van de mogelijke risico's.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen. Dit is een cruciale stap in de procedure voor het verlenen van omgevingsvergunningen die afwijken van het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van bedrijfsbebouwing voor het 1 ster Beter Leven keurmerk wil ondersteunen, wat een afweging inhoudt tussen dierenwelzijn en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-vvgb wil afgeven en onder welke voorwaarden deze definitief wordt.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door belanghebbenden de mogelijkheid te geven zienswijzen in te dienen tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van dierenwelzijn, wat een onderdeel is van duurzame landbouwpraktijken.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel, noch hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) 1 ster Beter Leven keurmerk Gezondheid en welzijn van dieren Uitbreiding bedrijfsbebouwing Bestemmingsplan Buitengebied Achtkarspelen Zienswijzen Intensieve veehouderij Uitgebreide procedure Ruimtelijke onderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Begrotingswijzigingen juni 2023
Samenvatting
Het document betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om op 22 juni 2023 te beslissen over wijzigingen in de begroting van 2023. Deze wijzigingen zijn eerder besproken in de controlecommissie op 6 juni 2023 en zullen verder worden behandeld in een meningvormende en besluitvormende vergadering. De wijzigingen hebben invloed op de financiële bijdrage aan de WM8KTD, maar er wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op deze wijzigingen. Het doel is om de raad periodiek te informeren over ontwikkelingen in de begroting, waarbij harmonisatie en gelijktijdige informatievoorziening voor efficiëntie zorgen. De voorgestelde wijzigingen resulteren in een nadelig begrotingssaldo van € 257.000. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen en kennis te nemen van de effecten op de WM8KTD-bijdrage en andere ontwikkelingen.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel foar de ried fan Achtkarspelen om op 22 juny 2023 te beslissen oer feroaringen yn de begroting fan 2023. Dizze feroaringen binne earder besprutsen yn de kontrôlekommissje op 6 juny 2023 en sille fierder behannele wurde yn in mieningsfoarmjende en beslútsfoarmjende gearkomste. De feroaringen hawwe ynfloed op de finansjele bydrage oan de WM8KTD, mar der wurdt foarsteld gjin sicht op dizze feroaringen yn te tsjinjen. It doel is om de ried periodyk te ynformearjen oer ûntwikkelingen yn de begroting, dêr't harmonisaasje en tagelyk ynformaasjefoarsjenning foar effisjinsje soargje. De foarstelde feroaringen resultearje yn in negatyf begrotingssaldo fan € 257.000. De ried wurdt frege akkoart te gean mei de feroaringen en kennis te nimmen fan de effekten op de WM8KTD-bijdrage en oare ûntwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen juni 2023". Het document informeert de raad over recente ontwikkelingen die invloed hebben op de begroting van 2023. Het bevat wijzigingen die het begrotingssaldo beïnvloeden en de bijdrage aan de WM8KTD aanpassen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen, kennis te nemen van de effecten op de WM8KTD-bijdrage en geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging van de WM8KTD. Het doel is om de raad periodiek te informeren en de harmonisatie binnen de P&C-cyclus te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante paragrafen en financiële implicaties. Het biedt een overzicht van de wijzigingen en hun impact op de begroting en de WM8KTD-bijdrage.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beslissingsbevoegdheid om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en de kaders bij te stellen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van de effecten op de WM8KTD-bijdrage.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en of zij al dan niet een zienswijze indient op de WM8KTD-begrotingswijziging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel kan baat hebben bij meer gedetailleerde doelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten akkoord te gaan met de begrotingswijzigingen en geen zienswijze in te dienen op de WM8KTD-begrotingswijziging.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van inwonersparticipatie, maar het onderwerp staat onder 'overige stukken' zodat inwoners kunnen inspreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een nadelig effect van € 952.000 op het begrotingssaldo, dat na vaststelling € 257.000 nadelig zal zijn. Er wordt geen specifieke dekking voor dit tekort aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen WM8KTD Informatievoorziening Harmonisatie Efficiency Ontwikkelingen Begrotingssaldo Controlecommissie Kaderstelling P&C cyclusVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2023
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2023 vast te stellen. Dit document biedt inzicht in de financiële stand van zaken van verschillende grondexploitatieprojecten en de bijbehorende risico's. Het vaststellen van deze prognose is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2022. De prognose is gebaseerd op de Nota Grondbeleid 2020-2024 en is een wettelijke verplichting volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De uitkomsten van de geactualiseerde grondexploitaties zijn verwerkt in de jaarrekening 2022 en vormen de basis voor toekomstige rapportages. Er zijn risico's verbonden aan de bouwgrondexploitatie, zoals stijgende kosten en achterblijvende inkomsten. Het voorstel wordt besproken in de gemeenteraadsvergadering van 22 juni 2023.
Samenvatting
It foarstel foar de ried fan Achtkarspelen is om de Mearjierprognose Grûnexploitaasjes 2023 fêst te stellen. Dit dokumint jout ynsjoch yn de finansjele steat fan saken fan ferskate grûnexploitaasjeprojekten en de dêrby behearrende risiko's. It fêststellen fan dizze prognose is needsaaklik foar de rjochtmjittige fêststelling fan de jierrekken 2022. De prognose is basearre op de Nota Grûnbelied 2020-2024 en is in wettelike ferplichting neffens it Beslút Begroting en Ferantwurding (BBV). De útkomsten fan de aktualisearre grûnexploitaasjes binne ferwurke yn de jierrekken 2022 en foarmje de basis foar takomstige rapportaazjes. Der binne risiko's ferbûn oan de bougrûnexploitaasje, lykas stigjende kosten en efterbliuwend ynkommen. It foarstel wurdt besprutsen yn de gemeenteriedsfergadering fan 22 juny 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2023". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De MPG biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitatiecomplexen en de bijbehorende risico's. Het vaststellen van de MPG is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2022. De uitkomsten van de geactualiseerde grondexploitaties zijn verwerkt in de jaarrekening en vormen de basis voor toekomstige rapportages. Het voorstel is een verplichting onder het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële stand van zaken, risico's, en de wettelijke verplichtingen. Het biedt een duidelijk kader voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de MPG vast te stellen, wat een essentiële stap is in de financiële cyclus van de gemeente. Dit besluit is nodig voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het vaststellen van de MPG een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel de risico's en financiële implicaties overwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals marktontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het gerealiseerde resultaat in 2022 bedraagt € 620.000. Er zijn risico's door prijsstijgingen en rentetoerekening, maar het voorstel geeft geen specifieke dekking voor deze risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) Nota Grondbeleid 2020-2024 Jaarrekening 2022 Financiële risico’s Bouwgrondexploitatie Winstneming Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Actualisatie Financiële cyclus PrijsstijgingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Jaarstukken 2022
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen presenteert de jaarstukken van 2022, die een positief resultaat van € 6.247.029 laten zien. Deze jaarstukken zijn goedgekeurd door de accountant en voldoen aan de wettelijke eisen van het Besluit, Begroting en Verantwoording (BBV). Het college van burgemeester en wethouders legt hiermee verantwoording af aan de gemeenteraad. De raad wordt gevraagd om de jaarstukken vast te stellen, de overschrijdingen van bepaalde programma's goed te keuren, en het positieve resultaat toe te voegen aan de Algemene Reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om een bedrag van € 284.250, dat vrijkomt door vertraagde initiatieven in 2022, opnieuw beschikbaar te stellen voor de begroting van 2023. Na goedkeuring door de raad zullen de jaarstukken worden verzonden naar de provincie en het CBS.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen presintearret de jierstikken fan 2022, dy't in posityf resultaat fan € 6.247.029 sjen litte. Dizze jierstikken binne goedkard troch de akkountant en foldogge oan de wettelike easken fan it Beslút, Begroting en Verantwoording (BBV). It kolleezje fan boargemaster en wethâlders leit hjirmei ferantwurding ôf oan de gemeenteried. De ried wurdt frege om de jierstikken fêst te stellen, de oerskrijdingen fan bepaalde programma's goed te keuren, en it posityf resultaat ta te foegjen oan de Algemene Reserve. Dêrneist wurdt foarsteld om in bedrach fan € 284.250, dat frijkomt troch fertraage ynisjativen yn 2022, opnij beskikber te stellen foar de begroting fan 2023. Nei goedkarring troch de ried sille de jierstikken ferstjoerd wurde nei de provinsje en it CBS.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de Jaarstukken 2022" van de gemeente Achtkarspelen. Het college van burgemeester en wethouders legt de jaarstukken over 2022 voor aan de gemeenteraad ter vaststelling. De jaarstukken tonen een positief resultaat van € 6.247.029, dat wordt voorgesteld om toe te voegen aan de Algemene Reserve. Daarnaast worden overschrijdingen in diverse programma's vastgesteld en wordt een bedrag van € 284.250 opnieuw beschikbaar gesteld voor de begroting van 2023. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met bijlagen zoals de jaarstukken, accountantsverslag en controleverklaring. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de voorgestelde bestemming van het resultaat.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en de bestemming van het rekeningresultaat te bepalen. Dit is een controlerende en besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de jaarstukken, de goedkeuring van overschrijdingen, de herbestemming van reserves en de toevoeging van het resultaat aan de Algemene Reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2022 vast te stellen, de overschrijdingen goed te keuren, de vrijval van reserves opnieuw beschikbaar te stellen en het resultaat toe te voegen aan de Algemene Reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, hoewel het onderwerp niet specifiek door de raad is geagendeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 6.247.029. Dit bedrag wordt voorgesteld om toe te voegen aan de Algemene Reserve. De dekking van eventuele overschrijdingen wordt niet specifiek genoemd, maar de herbestemming van reserves wordt wel behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2022 Algemene Reserve Accountant BBV (Besluit, Begroting en Verantwoording) Verantwoording Gemeentewet Overschrijding programma's Controleverklaring Begroting Provincie en CBSVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Toekomstperspectief samenwerking werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting
De colleges van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben zorgen over de werkmaatschappij 8KTD en de bijbehorende organisaties. Ze vinden dat de huidige samenwerkingsvorm geen duurzaam toekomstperspectief biedt en vragen de raden om een uitspraak over de koers van de samenwerking. De colleges kunnen geen plan van aanpak maken voor de doorontwikkeling van de werkmaatschappij zoals beschreven in scenario 2 van de Berenschot-evaluatie. Ze presenteren drie alternatieve scenario's: 1) Afscheiden en zelfstandig verdergaan, 2) Bestuurlijke fusie naar één gemeente, en 3) Samenwerking met een andere gemeente. Elk scenario heeft zijn eigen voor- en nadelen op het gebied van dienstverlening, kosten, complexiteit, en toekomstbestendigheid. De colleges benadrukken de urgentie van een snelle politieke beslissing over de toekomst van de samenwerking, in het belang van de medewerkers en inwoners.
Samenvatting
De kolleezjes fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel meitsje harren soargen bekend oer de wurkmaatskippij 8KTD en de dêrby hearrende organisaasjes. Se fine dat de hjoeddeistige gearwurkingsfoarm gjin duorsum takomstperspektyf biedt en freegje de rieden om in útspraak oer de koers fan de gearwurking. De kolleezjes kinne gjin oanpak meitsje foar de trochûntwikkeling fan de wurkmaatskippij sa't beskreaun yn scenario 2 fan de Berenschot-evaluaasje. Se presintearje trije alternative scenario's: 1) ôfskiede en selsstannich fierdergean, 2) bestjoerlike fúzje nei ien gemeente, en 3) gearwurking mei in oare gemeente. Elk scenario hat syn eigen foar- en neidielen op it mêd fan tsjinstferliening, kosten, kompleksiteit en takomstbestindigens. De kolleezjes benadrukke de urginsje fan in fluch politike beslissing oer de takomst fan de gearwurking, yn it belang fan de meiwurkers en ynwenners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toekomstperspectief samenwerking werkmaatschappij 8KTD
Samenvatting: Het voorstel betreft de toekomst van de werkmaatschappij 8KTD, een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De colleges van beide gemeenten hebben zorgen over de huidige samenwerking en zien geen duurzaam toekomstperspectief in de huidige vorm. Ze vragen de raden om zich uit te spreken over de koers van de samenwerking, met drie scenario's als opties: zelfstandig verdergaan, bestuurlijke fusie, of samenwerking met een andere gemeente. De colleges benadrukken de urgentie van een beslissing vanwege de impact op medewerkers en inwoners.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige evaluatie van de huidige situatie en mogelijke toekomstscenario's. Het bevat echter veel technische details die voor sommige raadsleden moeilijk te interpreteren kunnen zijn zonder aanvullende uitleg.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de toekomstige samenwerkingsvorm. Ze moeten een politieke keuze maken over welk scenario het beste aansluit bij de behoeften van de gemeenten en hun inwoners.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen drie scenario's: zelfstandig verdergaan, een bestuurlijke fusie, of samenwerking met een andere gemeente. Elk scenario heeft verschillende implicaties voor de dienstverlening, kosten, en de identiteit van de gemeenten.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat voor de implementatie van de gekozen scenario's. Er zijn geen duidelijke meetbare uitkomsten gedefinieerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze de constatering van de colleges delen dat de huidige samenwerking niet duurzaam is en welk scenario ze willen nastreven voor de toekomst van de werkmaatschappij 8KTD.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners kunnen inspreken, maar er is weinig detail over hoe participatie verder wordt vormgegeven. Er is een risico dat participatie tijdrovend is en de werkdruk verhoogt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van kwetsbaarheid en de noodzaak van samenwerking voor grote opgaven zoals de energietransitie. Het is een relevant onderwerp, maar niet het centrale thema van het voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen variëren per scenario, met aanzienlijke frictiekosten voor ontvlechting en herindeling. Er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze kosten gedekt zullen worden, hoewel er incidentele middelen beschikbaar zijn via het Gemeentefonds voor herindeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkmaatschappij 8KTD Samenwerking Evaluatie Berenschot Toekomstperspectief Bestuurlijke fusie Medewerkerstevredenheid Organisatie Scenario's Dienstverlening KostenVerfijning van de zoekopdracht: