28-11-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 1 Opening
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 2 Mededelingen
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Geert Andringa - Riedsgriffier
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Harjan Bruining - Wethâlder
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
Harjan Bruining - Wethâlder
Klaas Sietse van der Wal - CU
Klaas Sietse van der Wal - CU
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Harjan Bruining - Wethâlder
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Harjan Bruining - Wethâlder
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Harjan Bruining - Wethâlder
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
Rienk Schootstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
00:39:44 - 00:44:50 - 00:45:06 - 00:47:12 - 00:47:15 - 00:48:03 - 00:50:07 - 00:53:01 - 00:54:10 - 00:55:31 - 00:55:45 - 00:58:15 - 00:58:50 - 00:58:55 - 01:00:01 - 01:02:02 - 01:02:12 - 01:03:45 - 01:10:47 - 01:12:26 - 01:12:28 - 01:13:01 - 01:13:43 - 01:15:32 - 01:17:01 - 01:18:07 - 01:19:22 - 01:19:54 - 01:20:12 - 01:21:05
Hink Speulman - PvdA
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Agendapunt 4 Vragenhalfuur
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Harjan Bruining - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Harjan Bruining - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 5 Toezeggingen
Samenvatting
Op 28 november 2024 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om vier toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers op de Industrieweg, het vervolg van het GIS-project en jongerenwerk in het voortgezet onderwijs, het schriftelijk beantwoorden van aanvullende vragen over de Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen, en het beantwoorden van juridische vragen over de Eettuin. Het college van burgemeester en wethouders heeft aangegeven dat deze toezeggingen zijn uitgevoerd en de raad heeft hiermee ingestemd. De voortgang van deze toezeggingen werd bijgehouden in het Raadsinformatiesysteem en besproken tijdens raadsvergaderingen.
Samenvatting
Op 28 novimber 2024 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om fjouwer toezeggingen as ôfhannele te beskôgjen. Dizze toezeggingen geane oer it fergrutsjen fan de ferkearsfeiligens foar fytsers op de Yndustriewei, it ferfolch fan it GIS-prosjekt en jongerearbeid yn it fuortset ûnderwiis, it skriftlik beäntwurdzjen fan oanfoljende fragen oer de Gebiedsûntwikkeling Surhústerfean, en it beäntwurdzjen fan juridyske fragen oer de Eettún. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat oanjûn dat dizze toezeggingen útfierd binne en de ried hat hjirmei ynstimd. De foargong fan dizze toezeggingen waard byholden yn it Raadsynformaasjesysteem en besprutsen tidens riedsfergaderingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het afhandelen van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Het college stelt voor om vier specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen de verkeersveiligheid van fietsers op de Industrieweg, een raadsvoorstel over GIS en jongerenwerk, schriftelijke antwoorden op vragen over gebiedsontwikkeling in Surhuisterveen, en juridische vragen over de Eettuin. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en afhandeling van deze toezeggingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd en de context en voortgang van elke toezegging beschrijft.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van de toezeggingen. Het is aan de raad om het voorstel van het college te beoordelen en te besluiten of de toezeggingen inderdaad als afgedaan kunnen worden beschouwd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het oordeel van het college dat de toezeggingen zijn afgehandeld. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als raadsleden van mening zijn dat bepaalde toezeggingen nog niet volledig zijn nagekomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het afhandelen van de toezeggingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt, wat logisch is gezien het administratieve karakter van het afhandelen van toezeggingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Verkeersveiligheid Industrieweg GIS (gebiedsteam in de scholen) Jongerenwerk Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen Juridische vragen Eettuin Voortgangsrapportage RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 6 Moties
Gemeenteraad Achtkarspelen: Moties over Verpauperde Panden en Omgevingswet Officieel Afgehandeld
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 28 november 2024 drie belangrijke moties als afgedaan beschouwd. Deze moties betroffen het handhavingsbeleid voor verpauperde panden, de financiële voordelen van het overhevelen van Omgevingswet-taken naar de FUMO, en de uitvoering van de provinciale Jacobskruiskruidverordening.
Samenvatting
Op 28 november 2024 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om drie moties als afgedaan te beschouwen. Deze moties betreffen het handhavingsbeleid voor verpauperde panden, de financiële voordelen van het overhevelen van Omgevingswet-taken naar de FUMO, en de uitvoering van de provinciale Jacobskruiskruidverordening. Het college van burgemeester en wethouders heeft de raad geïnformeerd over de voortgang en uitvoering van deze moties. Voor de motie over verpauperde panden is een jaarlijks rapportageproces ingesteld. De financiële gevolgen van de taakoverdracht naar de FUMO zijn gepresenteerd, en de maatregelen tegen Jacobskruiskruid zijn als voldoende beoordeeld door de provincie en de FUMO. De raad heeft deze moties in de vergadering van 28 november 2024 officieel als afgehandeld verklaard.
Gemeenteried Achtkarspelen: Moties oer Ferpauperde Gebouwen en Omjouwingswet Offisjeel ôfhannele.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 28 novimber 2024 trije wichtige moties as ôfhannele beskôge. Dizze moties giene oer it hannelingsbelied foar ferfallen gebouwen, de finansjele foardielen fan it oerdragen fan Omjouwingswet-taken nei de FUMO, en de útfiering fan de provinsjale Jacobskruiskrûdferoardening.
Samenvatting
Op 28 novimber 2024 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om trije moties as ôfhannele te beskôgjen. Dizze moties geane oer it hânfêstingsbelied foar ferpauperde gebouwen, de finansjele foardielen fan it oerdragen fan Omgevingswet-taken nei de FUMO, en de útfiering fan de provinsjale Jacobskruiskruidferoardening. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat de ried ynformaasje jûn oer de foargean en útfiering fan dizze moties. Foar de motie oer ferpauperde gebouwen is in jierlikse rapportaazjeproses ynsteld. De finansjele gefolgen fan de taakoerdracht nei de FUMO binne presintearre, en de maatregels tsjin Jacobskruiskruid binne as genôch beoardiele troch de provinsje en de FUMO. De ried hat dizze moties yn de gearkomste fan 28 novimber 2024 offisjeel as ôfhannele ferklearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het afhandelen van drie specifieke moties: ID-nr. 476 over verpauperde gebouwen, ID-nr. 480 over financiële voordelen van de overdracht van Omgevingswet-taken naar FUMO, en ID-nr. 495 over de naleving van de provinciale Jacobskruiskruidverordening. Het college stelt voor deze moties als afgedaan te beschouwen, aangezien de gevraagde acties zijn uitgevoerd en de raad hierover is geïnformeerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de uitvoering van de moties en de communicatie daarover met de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad besluiten of de moties als afgedaan kunnen worden beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afhandeling van de moties zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de raad vindt dat de uitvoering niet voldoende is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de acties die zijn ondernomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de genoemde moties als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de moties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de Jacobskruiskruidverordening, waar milieuvriendelijke maatregelen worden genomen om de verspreiding van de plant te beheersen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden specifiek genoemd in motie ID-nr. 480, waarbij de voordelen van de overdracht van taken naar FUMO zijn gepresenteerd. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking of budgetverantwoording in het voorstel zelf opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties FUMO Jacobskruiskruid Handhavingsbeleid Financiële voordelen Omgevingswet Verpauperde panden Provinciale verordening Raadsinformatiesysteem (iBabs) VoortgangsrapportageVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 7 Besluitenlijst raadsvergadering 7 november 2024
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 8 Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen
Groen licht voor gebiedsontwikkeling Surhuisterveen: Gemeenteraad stemt in met ambitieuze plannen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft groen licht gegeven voor het project 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'. Het plan omvat de bouw van woningen en bedrijfskavels op de huidige locatie van sportcomplex 't Ketting, en de realisatie van een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean. Het project belooft economische groei, maar brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om akkoord te gaan met het project 'Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen'. Dit project omvat de ontwikkeling van 7 kavels voor woningbouw en 17 bedrijfskavels op de huidige locatie van het sportcomplex 't Ketting. Daarnaast wordt er een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean gerealiseerd aan de Vierhuisterweg. Voor de uitvoering van het project worden diverse kredieten aangevraagd, waaronder € 774.135 voor de aanschaf van gronden en € 484.000 voor voorbereidingskosten. Ook wordt een eenmalige subsidie van € 500.000 voorgesteld voor de nieuwe kleedaccommodatie van FC Surhústerfean. Het project beoogt economische groei en verbetering van de woningmarkt in Surhuisterveen, maar brengt ook hogere kosten met zich mee dan herontwikkeling van het huidige sportpark. De raad wordt verzocht om de benodigde kredieten beschikbaar te stellen en rekening te houden met toekomstige kapitaalslasten.
Grien ljocht foar gebietsûntwikkeling Surhústerfean: Gemeenteried stimt yn mei ambisjeuze plannen
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat grien ljocht jûn foar it projekt 'Gebietsûntwikkeling Surhústerfean'. It plan behellet de bou fan wenningen en bedriuwspercelen op de hjoeddeistige lokaasje fan sportkompleks 't Ketting, en de realisaasje fan in nij sportkompleks foar FC Surhústerfean. It projekt belooft ekonomyske groei, mar bringt ek aardige kosten mei har mei.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om akkoart te gean mei it projekt 'Gebietsûntwikkeling Surhústerfean'. Dit projekt behellet de ûntwikkeling fan 7 kavels foar wenningbou en 17 bedriuwskavels op de hjoeddeistige lokaasje fan it sportkompleks 't Ketting. Dêrneist wurdt der in nij sportkompleks foar FC Surhústerfean realisearre oan de Vierhuisterwei. Foar de útfiering fan it projekt wurde ferskate kredyten oanfrege, wêrûnder € 774.135 foar de oankeap fan grûnen en € 484.000 foar foarbereidingskosten. Ek wurdt in ienmalige subsydzje fan € 500.000 foarsteld foar de nije kleedakkommodaasje fan FC Surhústerfean. It projekt hat as doel ekonomyske groei en ferbettering fan de wenningmerk yn Surhústerfean, mar bringt ek hegere kosten mei as herûntwikkeling fan it hjoeddeistige sportpark. De ried wurdt frege om de nedige kredyten beskikber te stellen en rekken te hâlden mei takomstige kapitaallasten.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen". Het voorstel betreft de ontwikkeling van een nieuw sportcomplex voor FC Surhústerfean aan de Vierhuisterweg en de herontwikkeling van het huidige sportpark 't Ketting in Surhuisterveen. Dit omvat de realisatie van 7 kavels voor woningbouw en 17 bedrijfskavels. De gemeenteraad wordt gevraagd om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de grondverwerving, de bouw van de sportaccommodatie en de verdere planvorming. Het project beoogt economische groei en verbetering van de sportfaciliteiten in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en risicoanalyses. Het bevat alle relevante informatie voor besluitvorming, inclusief alternatieven en mogelijke risico's.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om financiële investeringen goed te keuren en strategische beslissingen te nemen over de gebiedsontwikkeling en de verplaatsing van sportfaciliteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorkeur geven aan de gebiedsontwikkeling met verplaatsing van de sportvelden, wat economische voordelen kan bieden, of aan het behouden en herontwikkelen van het huidige sportpark.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden, zoals de uitkomst van ruimtelijke procedures en de toekomstige SPUK-Sport regeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voorgestelde gebiedsontwikkeling en de bijbehorende financiële kredieten goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie met belanghebbenden, waaronder overleg met de voetbalvereniging en omwonenden. Verdere participatie is gepland na grondverwerving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als speerpunt, maar de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur kan implicaties hebben voor duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De totale investeringskosten voor de gebiedsontwikkeling bedragen € 3.929.000, met verwachte inkomsten uit verkoop van kavels. De raad wordt gevraagd om kredieten goed te keuren voor grondverwerving en voorbereidingskosten. De financiële dekking komt deels uit de Algemene Reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen Sportcomplex Vierhuisterweg FC Surhústerfean Woningbouw Bedrijfskavels Grondaanschaf Voorbereidingskrediet Kleedaccommodatie Warreboslaan De KettingVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 9 Gebiedsteammedewerker in de scholen (GIS) en Jongerenwerk in het Voortgezet Onderwijs
Gemeenteraad Achtkarspelen zet in op jongeren: GIS en jongerenwerk verlengd
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de succesvolle initiatieven Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en jongerenwerk in het voortgezet onderwijs (VO) voor twee jaar voort te zetten. Dit besluit volgt op positieve evaluaties van de projecten die sinds 2022 lopen, gefinancierd door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om de impact van de coronacrisis op jongeren te verminderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de GIS-aanpak en het jongerenwerk in het voortgezet onderwijs te verlengen, met enthousiasme ontvangen. De kosten voor 2025, totaal € 274.000, worden gedekt uit het restantbudget van het NPO en de algemene reserve. Voor 2026 worden de kosten incidenteel beschikbaar gesteld via de Kadernota. De GIS-werkwijze, die de verbinding tussen onderwijs en zorg versterkt, heeft geleid tot besparingen op jeugdzorgkosten en wordt gezien als een effectieve preventieve maatregel.Mevrouw Van der Ploeg van het CDA benadrukte het belang van de initiatieven: "Door inzet van de GIS en jongerenwerker op het voortgezet onderwijs kunnen we problemen van onze jeugdige inwoners eerder signaleren, waardoor minder gebruik gemaakt hoeft te worden van specialistische jeugdzorg." Ook de jongerenraad sprak zich positief uit over de verlenging, maar riep op tot meer bekendheid en zichtbaarheid van de GIS-jongerenwerker, met behoud van anonimiteit voor de jongeren.
De fractie van de FNP wees op de financiële voordelen van de initiatieven. "Als deze inzet preventief werkt, zullen wij op termijn minder geld aan jeugdzorg kwijt zijn," aldus een woordvoerder. De raad was het erover eens dat de initiatieven bijdragen aan het verminderen van de druk op de jeugdzorg en het normaliseren van zorgvragen.
Wethouder De Vries benadrukte het belang van de verlenging: "De druk op onze jeugdzorg is enorm. Met de GIS en jongerenwerk kunnen we de instroom naar de jeugdzorg verminderen en problemen klein houden." Hij gaf aan dat de gemeente streeft naar een structurele inbedding van de initiatieven, maar dat de huidige financiële situatie dat nog niet toelaat.
De raad stemde unaniem in met het voorstel, waarbij ook werd afgesproken om de voortgang en effectiviteit van de initiatieven nauwgezet te monitoren en te evalueren. "We houden de vinger aan de pols," aldus de wethouder. Met deze verlenging zet Achtkarspelen een belangrijke stap in het ondersteunen van haar jongeren en het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en zorg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en het jongerenwerk in het voortgezet onderwijs (VO) voor twee jaar voort te zetten vanaf 1 januari 2025. Dit besluit volgt op positieve evaluaties van de initiatieven die sinds 2022 lopen, gefinancierd door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om de impact van de coronacrisis op jongeren te mitigeren. De kosten voor 2025, totaal € 274.000, worden gedekt uit het restantbudget van het NPO en de algemene reserve. Voor 2026 worden de kosten incidenteel beschikbaar gesteld via de Kadernota. De GIS-werkwijze, die de verbinding tussen onderwijs en zorg versterkt, heeft geleid tot besparingen op jeugdzorgkosten en wordt gezien als een effectieve preventieve maatregel. De samenwerkingsovereenkomst voor GIS wordt ondertekend door betrokken partijen, waaronder scholen en welzijnsorganisaties. Het voorstel wordt ook voorgelegd aan de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel.
Gemeenteried Achtkarspelen set yn op jongerein: GIS en jongereinwurk ferlinge
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de suksesfolle ynisjativen Gebiedsteammedewurker Op Skoalle (GIS) en jongerearbeid yn it fuortset ûnderwiis (VO) foar twa jier te ferlingjen. Dit beslút folget op posityf evaluaasjes fan de projekten dy't sûnt 2022 rinne, finansjeare troch it Nasjonaal Programma Ûnderwiis (NPO) om de ynfloed fan de coronakrisis op jongeren te ferljochtsjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om de GIS-oanpak en it jongerearbeid yn it fuortset ûnderwiis te ferlingjen, mei entûsjasme ûntfongen. De kosten foar 2025, yn totaal € 274.000, wurde dekt út it restantbudget fan it NPO en de algemiene reserve. Foar 2026 wurde de kosten ienris beskikber steld troch de Kadernota. De GIS-wurkwize, dy't de ferbining tusken ûnderwiis en soarch fersterket, hat lied ta besparingen op jeugdsoarchkosten en wurdt sjoen as in effektive previntive maatregel.Frou Van der Ploeg fan it CDA benadrukte it belang fan de ynisjativen: "Troch ynzet fan de GIS en jongerearbeider op it fuortset ûnderwiis kinne wy problemen fan ús jongere ynwenners earder signalearje, wêrtroch minder brûk makke hoecht te wurden fan spesjalistyske jeugdsoarch." Ek de jongere ried spruts har posityf út oer de ferlinging, mar ropt op ta mear bekendheid en sichtberens fan de GIS-jongerearbeider, mei behâld fan anonimiteit foar de jongeren.
De fraksje fan de FNP wiisde op de finansjele foardielen fan de ynisjativen. "As dizze ynzet previntyf wurket, sille wy op termyn minder jild oan jeugdsoarch kwyt wêze," sa sei in wurdfierder. De ried wie it dermei iens dat de ynisjativen bydrage oan it ferljochtsjen fan de druk op de jeugdsoarch en it normalisearjen fan soarchfragen.
Wethâlder De Vries benadrukte it belang fan de ferlinging: "De druk op ús jeugdsoarch is enoarm. Mei de GIS en jongerearbeid kinne wy de ynstroom nei de jeugdsoarch ferljochtsje en problemen lyts hâlde." Hy joech oan dat de gemeente stribbet nei in strukturele ynbêding fan de ynisjativen, mar dat de hjoeddeistige finansjele situaasje dat noch net tastiet.
De ried stimde ienriedich yn mei it foarstel, dêr't ek ôfsprutsen waard om de foargong en effektiviteit fan de ynisjativen neisichtich te monitoren en te evalueren. "Wy hâlde de finger oan de pols," sa sei de wethâlder. Mei dizze ferlinging set Achtkarspelen in wichtige stap yn it stipe fan har jongeren en it fersterkjen fan de gearwurking tusken ûnderwiis en soarch.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de Gebiedsteammedewurker Op Skoalle (GIS) en it jongereinwurk yn it fuortset ûnderwiis (VO) foar twa jier te ferlingjen fanôf 1 jannewaris 2025. Dit beslút folget op posityf evaluaasjes fan de ynisjativen dy't sûnt 2022 rinne, finansjeare troch it Nasjonaal Programma Ûnderwiis (NPO) om de ynfloed fan de coronakrisis op jongerein te ferlichtsjen. De kosten foar 2025, yn totaal € 274.000, wurde dekt út it restantbudget fan it NPO en de algemiene reserve. Foar 2026 wurde de kosten ienmalich beskikber steld troch de Kadernota. De GIS-wurkwize, dy't de ferbining tusken ûnderwiis en soarch fersterket, hat lied ta besparingen op jeugdsoarchkosten en wurdt sjoen as in effektive previntive maatregel. De gearwurkingsôfspraak foar GIS wurdt ûndertekene troch belutsen partijen, ûnder oaren skoallen en wolwêzensorganisaasjes. It foarstel wurdt ek foarlein oan de gemeenteried fan Tytsjerksteradiel.
-
09 - Raadsvoorstel - Gebiedsteammedewerker in de scholen (GIS) en Jongerenwerk in het VO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de voortzetting van de Gebiedsteammedewerker In School (GIS) en jongerenwerk in het Voortgezet Onderwijs (VO) in de gemeente Achtkarspelen. Het doel is om deze initiatieven, die sinds 2022 lopen, voor twee jaar te verlengen. De GIS en jongerenwerk zijn gericht op preventie en het versterken van de verbinding tussen onderwijs en zorg, met als doel vroegtijdige signalering van problemen bij jongeren. De totale kosten voor 2025 bedragen € 274.000, te dekken uit het restantbudget van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en de algemene reserve. Voor 2026 wordt voorgesteld de kosten te dekken via de Kadernota.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, doelen, financiële implicaties en de voorgestelde dekking van de kosten. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de langetermijnvisie na de voorgestelde twee jaar en de specifieke evaluatiecriteria.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om beleidskaders vast te stellen en te beslissen over de begroting. In dit geval moet de raad beslissen over de voortzetting en financiering van de GIS en jongerenwerk in het VO.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde verlenging en financiering van de GIS en jongerenwerk willen goedkeuren. Dit omvat keuzes over prioritering van budgetten en de focus op preventieve maatregelen binnen het jeugdbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (twee jaar verlenging), maar mist meetbare criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnstrategie is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde verlenging en financiering van de GIS en jongerenwerk voor de komende twee jaar.
Participatie:
Er is geen expliciete vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De focus ligt op samenwerking met onderwijsinstellingen en welzijnsorganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel de focus op preventie en vroegsignalering indirect kan bijdragen aan duurzame oplossingen in de jeugdzorg.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor 2025 bedragen € 274.000, gedekt door het restantbudget NPO (€ 43.000) en de algemene reserve (€ 231.000). Voor 2026 wordt voorgesteld de kosten te dekken via de algemene reserve, zoals opgenomen in de Kadernota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GIS (Gebiedsteammedewerker In School) Jongerenwerk Voortgezet Onderwijs (VO) Preventieve maatregelen Hervormingsagenda Jeugd NPO-middelen Jeugdzorg Samenwerkingsovereenkomst Vroegsignalering Proeftuin GISVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Sandra van der Ploeg - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anita Vellema - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Jelle Boerema - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
Anne Douwe Bouma - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
01:49:42 - 01:50:38 - 01:54:16 - 01:55:55 - 01:57:34 - 01:57:38 - 02:00:25 - 02:01:18 - 02:05:58 - 02:08:01 - 02:10:26 - 02:10:48 - 02:14:45 - 02:18:40 - 02:21:19 - 02:22:08 - 02:22:20 - 02:23:17 - 02:23:31 - 02:23:44 - 02:24:15 - 02:25:11 - 02:26:06 - 02:41:26 - 02:41:44
Sandra van der Ploeg - CDA
Dineke Terpstra - GBA
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Agendapunt 10 Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA): Jaarstukken 2023 en begroting 2025
Gemeenteraad Achtkarspelen keurt jaarstukken MOA goed: "Een succesformule in beweging"
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft unaniem ingestemd met de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). De MOA, die een positief exploitatieresultaat van €108.396 heeft behaald, blijft een belangrijke pijler voor sociale werkgelegenheid in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 werd het voorstel om de jaarstukken en begroting van de MOA goed te keuren, met enthousiasme ontvangen. De MOA, die bestaat uit de bedrijfsonderdelen MOAi Wurk, MOAi Grien, MOAi Deta en de nieuwe afdeling MOAi Skjin, blijft volgens de raadsleden een cruciale rol spelen in de sociale werkgelegenheid van Achtkarspelen.Raadslid Feenstra prees de transparantie van de MOA: "Het is prachtig dat de resultaten nu duidelijk in de statuten zijn opgenomen. Dit zorgt voor een helder beeld van de baten en lasten." De positieve resultaten van de MOA worden gezien als een bevestiging van de juiste koers die de gemeente heeft ingezet met de oprichting van de onderneming.
Toch waren er ook zorgen over de toekomst. Raadslid Spulman benadrukte dat de MOA weliswaar een succesformule is, maar dat dit geen vanzelfsprekendheid is. "De markt is constant in beweging en dat vraagt om voortdurende actie van de MOA. We moeten ervoor zorgen dat we snel kunnen acteren op veranderingen," aldus Spulman.
De samenwerking tussen de MOA en de gemeentelijke gebiedsteams kwam eveneens ter sprake. Mevrouw Vriesema van het CDA vroeg zich af hoe deze samenwerking verder geïntensiveerd kan worden. "Het is belangrijk dat mensen zonder werk snel in aanraking komen met de MOA. Een intensievere samenwerking zou hierbij kunnen helpen," stelde zij voor.
Wethouder Hooghiemstra reageerde positief op de suggesties en benadrukte de nauwe samenwerking die al bestaat. "We zullen onderzoeken of het mogelijk is om de MOA vaker fysiek aanwezig te laten zijn op locaties van de gebiedsteams," beloofde hij.
De vergadering eindigde met een unanieme goedkeuring van de jaarstukken en begroting, waarbij de raadsleden hun complimenten uitspraken aan de werknemers van de MOA. "We kunnen trots zijn op wat de MOA heeft bereikt," concludeerde raadslid Van Kammen. Met deze goedkeuring kan de MOA verder bouwen aan haar missie om mensen centraal te stellen en hen te helpen een plek te vinden in de maatschappij.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 28 november 2024 besloten om de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. Het bestuur van de MOA legt hiermee verantwoording af over hun activiteiten en financiële resultaten. In 2023 heeft de MOA een positief exploitatieresultaat van €108.396 behaald, dat in de begroting van 2024 wordt verwerkt. De begroting voor 2025 is sluitend en omvat de activiteiten van vier bedrijfsonderdelen: MOAi Wurk, MOAi Grien, MOAi Deta en de nieuwe afdeling MOAi Skjin. Er zijn risico's voor de gemeente, zoals onverwachte kostenstijgingen, die kunnen leiden tot een negatief resultaat in 2025. Het besluit van de raad wordt ter kennisname aan het bestuur van de MOA gestuurd.
Gemeenteried Achtkarspelen keurt jierstikken MOA goed: "In suksesformule yn beweging"
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat ienriedich ynstimd mei de konseptjierstikken 2023 en de konseptbegroting 2025 fan de Maatskiplike Ondernimming Achtkarspelen (MOA). De MOA, dy't in posityf eksploitaasjeresultaat fan €108.396 behelle hat, bliuwt in wichtige peiler foar sosjale wurkgelegenheid yn de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 28 novimber 2024 waard it foarstel om de jierstikken en begroting fan de MOA goed te keuren, mei entûsjasme ûntfongen. De MOA, dy't bestiet út de bedriuwsûnderdielen MOAi Wurk, MOAi Grien, MOAi Deta en de nije ôfdieling MOAi Skjin, bliuwt neffens de riedsleden in krúsjale rol spyljen yn de sosjale wurkgelegenheid fan Achtkarspelen.Riedslid Feenstra prees de transparânsje fan de MOA: "It is prachtich dat de resultaten no dúdlik yn de statuten binne opnommen. Dit soarget foar in helder byld fan de baten en kosten." De positive resultaten fan de MOA wurde sjoen as in befestiging fan de rjochte koers dy't de gemeente ynslein hat mei de oprjochting fan it bedriuw.
Lykwols wiene der ek soargen oer de takomst. Riedslid Spulman benadrukte dat de MOA wol in suksesformule is, mar dat dit gjin fanselfsprekkendheid is. "De merk is konstant yn beweging en dat freget om trochgeande aksje fan de MOA. Wy moatte derfoar soargje dat wy fluch reagearje kinne op feroaringen," sa Spulman.
De gearwurking tusken de MOA en de gemeentlike gebiedsteams kaam ek oan bar. Frou Vriesema fan it CDA frege har ôf hoe't dizze gearwurking fierder yntinsivearre wurde kin. "It is wichtich dat minsken sûnder wurk fluch yn oanrekking komme mei de MOA. In yntinsiveare gearwurking soe hjirby helpe kinne," stelde sy foar.
Wethâlder Hooghiemstra reagearre posityf op de suggestjes en benadrukte de tichte gearwurking dy't al bestiet. "Wy sille ûndersykje oft it mooglik is om de MOA faker fysyk oanwêzich te litten wêze op lokaasjes fan de gebiedsteams," beloofde er.
De fergadering einige mei in ienstemmige goedkarring fan de jierstikken en begroting, dêr't de riedsleden har kompliminten útsprutsen oan de meiwurkers fan de MOA. "Wy kinne grutsk wêze op wat de MOA berikt hat," konkludearre riedslid Van Kammen. Mei dizze goedkarring kin de MOA fierder bouwe oan har missy om minsken sintraal te stellen en harren te helpen in plak te finen yn de maatskippij.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 28 novimber 2024 besletten om de konseptjierstikken 2023 en de konseptbegroting 2025 fan de Maatskiplike Ûndernimming Achtkarspelen (MOA) goed te keuren. It bestjoer fan de MOA leit hjirmei ferantwurding ôf oer harren aktiviteiten en finansjele resultaten. Yn 2023 hat de MOA in posityf eksploitaasjeresultaat fan €108.396 behelle, dat yn de begroting fan 2024 ferwurke wurdt. De begroting foar 2025 is slútend en befettet de aktiviteiten fan fjouwer bedriuwsûnderdielen: MOAi Wurk, MOAi Grien, MOAi Deta en de nije ôfdieling MOAi Skjin. Der binne risiko's foar de gemeente, lykas ûnferwachte kostenstigingen, dy't kinne liede ta in negatyf resultaat yn 2025. It beslút fan de ried wurdt ter kennisname oan it bestjoer fan de MOA stjoerd.
-
10 - Raadsvoorstel - Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), Jaarstukken 2023 en begroting 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 van de Stichting Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA). Het bestuur van de MOA legt deze stukken ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De jaarstukken tonen een positief exploitatieresultaat van €108.396 voor 2023, dat in de begroting van 2024 wordt verwerkt. De begroting voor 2025 is sluitend. De MOA heeft in 2023 significante veranderingen doorgemaakt, waaronder een verhuizing en een aanpassing van de governance structuur. De organisatie richt zich op participatie, re-integratie en samenwerking met lokale partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de jaarstukken als de begroting omvat, inclusief een controleverklaring van de accountant. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de activiteiten en financiële resultaten van de MOA.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken en begroting goed te keuren. Dit is een belangrijke stap, aangezien het college alleen kennisneemt van de stukken vanwege de rolzuiverheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde goedkeuring van de jaarstukken en begroting. Dit omvat ook de beslissing om het positieve resultaat van 2023 in de begroting van 2024 te verwerken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist mogelijk aspecten van haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de risico's van een negatief resultaat in 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptjaarstukken 2023 en de conceptbegroting 2025 goed te keuren en het resultaat van €108.396 in de begroting van 2024 te verwerken.
Participatie:
Er is geen directe vermelding van inwoners- of overheidsparticipatie in het besluitvormingsproces. De participatie richt zich voornamelijk op de re-integratie en werkgelegenheid van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het positieve resultaat van €108.396 in de begroting van 2024 wordt verwerkt. De begroting voor 2025 is sluitend, maar er zijn risico's van een negatief resultaat door kostenstijgingen of verminderde omzet. De gemeente zou dan het tekort moeten aanvullen. De financiële bijdragen van de gemeente zijn duidelijk gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA) Jaarstukken 2023 Begroting 2025 Exploitatieresultaat Participatie en Re-integratie Governance structuur Samenwerking Beschut Werk Accountant Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Doethyna Vriesema - CDA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Lea van der Tuin - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 11 GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân: Actualisatie begroting 2024 en 2025
Gemeenteraad Achtkarspelen Wijzigt Begroting: Meer Geld voor Leerlingenvervoer
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft besloten om de begroting voor 2024 aan te passen. Een verschuiving van € 200.000 van vraagafhankelijk vervoer naar routevervoer moet de stijgende kosten van het leerlingenvervoer opvangen. De raad ziet geen reden om zienswijzen in te dienen tegen de geactualiseerde begrotingen voor 2024 en 2025.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 28 november 2024 besloten om de begroting voor 2024 te wijzigen naar aanleiding van de geactualiseerde begroting van de GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân. Deze wijziging omvat een verschuiving van € 200.000 van vraagafhankelijk vervoer naar routevervoer, vanwege dalende kosten van Wmo-vervoer en stijgende kosten van leerlingenvervoer. Voor 2025 zijn de financiële gevolgen van een nieuwe aanbesteding voor de Mobiliteitscentrale verwerkt, met een inflatiecorrectie van 4%. De raad heeft besloten geen zienswijzen in te dienen voor de geactualiseerde begrotingen van 2024 en 2025, aangezien deze in lijn zijn met de verwachtingen en er geen bijzonderheden zijn geconstateerd. De financiële effecten worden gedekt uit de stelpost 'Ontwikkeling lopende prijzen'.
Gemeenteried Achtkarspelen Wiziget Begroting: Mear Jild foar Learlingenferfier
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat besletten om de begrutting foar 2024 oan te passen. In ferskowing fan € 200.000 fan fraachôfhinklik ferfier nei rûteferfier moat de stigende kosten fan it learlingenferfier opfange. De ried sjocht gjin reden om beswieren yn te tsjinjen tsjin de aktualisearre begruttingen foar 2024 en 2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 28 novimber 2024 besletten om de begroting foar 2024 te feroarjen nei oanlieding fan de aktualisearre begroting fan de GR Mobiliteitsbureau Noardeast Fryslân. Dizze feroaring behellet in ferskowing fan € 200.000 fan fraachôfhinklik ferfier nei rûteferfier, fanwegen de dalende kosten fan Wmo-ferfier en stjûgende kosten fan learlingenferfier. Foar 2025 binne de finansjele gefolgen fan in nije oanskriuwing foar de Mobiliteitscentrale ferwurke, mei in ynfloaasjeferbetering fan 4%. De ried hat besletten gjin sjenings yn te tsjinjen foar de aktualisearre begrotingen fan 2024 en 2025, om't dizze yn line binne mei de ferwachtingen en der gjin bysûnderheden fêststeld binne. De finansjele effekten wurde dekt út de stelpost 'Ûntwikkeling rinnende prizen'.
-
11 - Raadsvoorstel - Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân, Actualisatie begroting 2024-2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie begroting 2024 en 2025 van de GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân". Het informeert de raad over de geactualiseerde begrotingen voor 2024 en 2025 en biedt de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. De actualisatie omvat een verschuiving van €200.000 van vraagafhankelijk vervoer naar routevervoer vanwege veranderende kosten. Voor 2025 zijn de financiële gevolgen van een nieuwe aanbesteding verwerkt. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen, aangezien de begrotingen in lijn zijn met de verwachtingen en er geen bijzonderheden zijn geconstateerd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie biedt over de wijzigingen in de begrotingen en de financiële implicaties daarvan. Het geeft ook duidelijk aan welke beslissingen van de raad worden verwacht.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de geactualiseerde begrotingen voor 2024 en 2025. Daarnaast moet de raad besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting en of zij al dan niet een zienswijze willen indienen. Dit kan afhangen van hun prioriteiten en visie op de mobiliteitsdiensten in de regio.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen en de dekking daarvan. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2024 te wijzigen en geen zienswijze in te dienen voor de geactualiseerde begrotingen van 2024 en 2025.
Participatie:
Er is geen sprake van inwoners- of overheidsparticipatie in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op interne besluitvorming binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en operationele aspecten van mobiliteitsdiensten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verschuiving van €200.000 binnen de begroting en een indexering van 4% voor 2025. Deze worden gedekt uit de stelpost 'Ontwikkeling lopende prijzen', die voldoende middelen bevat om deze wijzigingen te dragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân Geactualiseerde begroting 2024 Geactualiseerde begroting 2025 Zienswijze Kostenontwikkeling Vraagafhankelijk vervoer Routevervoer Wmo-vervoer Leerlingenvervoer MobiliteitscentraleVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 12 Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille: Verlengen looptijd (deel)subsidieverordening
Gemeente Achtkarspelen verlengt isolatiepilot: "Een stap vooruit in de energietransitie"
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten de looptijd van de isolatiepilot in Drogeham en Kootstertille te verlengen tot eind 2025. Deze beslissing werd genomen om woningeigenaren meer tijd te geven om subsidie aan te vragen voor het isoleren van hun woningen. Het project, dat deel uitmaakt van het Nationaal Isolatieprogramma, biedt waardevolle inzichten voor toekomstige verduurzamingsprojecten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de isolatiepilot te verlengen uitgebreid besproken. De pilot, die in 2023 van start ging in samenwerking met gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’, heeft als doel om 34 woningen te isoleren met een subsidie van € 2.500 per woning. Het gereserveerde subsidiebudget van € 85.000 blijft beschikbaar, ondanks vertragingen in de uitvoering.Raadslid Veenstra benadrukte het belang van goede communicatie en de inzet van energiecoaches om de voordelen van de pilot onder de aandacht te brengen. "Het is cruciaal dat we de energietransitie niet alleen richten op grote projecten, maar ook op initiatieven zoals deze, die direct impact hebben op onze inwoners," aldus Veenstra.
Mevrouw van der Vaart van de FNP stelde vragen over de mogelijke uitbreiding van de pilot naar nabijgelegen dorpen en de noodzaak van ecologisch onderzoek. Wethouder Joost With reageerde: "Deze pilot richt zich momenteel op Drogeham en Kootstertille. Als het succesvol is, kunnen we overwegen om het uit te breiden. Voor deze maatregelen is geen ecologisch onderzoek nodig."
De discussie werd afgesloten met een stemming, waarbij het voorstel unaniem werd aangenomen. "Geen knaken, geen taken," grapte een raadslid, verwijzend naar de noodzaak van financiering voor dergelijke projecten.
De verlenging van de pilot biedt de gemeente de kans om meer ervaring op te doen met isolatiemaatregelen en draagt bij aan de bredere doelstellingen van energiearmoedebestrijding en duurzaamheid. De voortgang van de pilot zal nauwlettend worden gevolgd en eind 2025 geëvalueerd.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten om de looptijd van de deelverordening voor de isolatiepilot in Drogeham en Kootstertille te verlengen tot eind 2025. Deze pilot, gestart in 2023 in samenwerking met gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’, heeft als doel om 34 woningen te isoleren met een subsidie van € 2.500 per woning. Vanwege vertragingen in de uitvoering is meer tijd nodig voor woningeigenaren om subsidie aan te vragen. Het gereserveerde subsidiebudget van € 85.000 blijft beschikbaar. De pilot maakt deel uit van het Nationaal Isolatieprogramma en biedt waardevolle ervaringen voor toekomstige verduurzamingsprojecten in de regio. De voortgang wordt continu gemonitord en de pilot zal eind 2025 geëvalueerd worden.
Gemeente Achtkarspelen ferlinget isolaasjepiloot: "In stap foarút yn de enerzjytransysje"
De gemeente Achtkarspelen hat besletten om de rintme fan de isolaasjepiloot yn Drogeham en Kootstertille te ferlingjen oant ein 2025. Dizze beslissing is nommen om wenjineigeners mear tiid te jaan om subsydzje oan te freegjen foar it isolearjen fan harren wenningen. It projekt, dat diel útmeitsje fan it Nasjonaal Isolaasjeprogramma, biedt weardefolle ynsichten foar takomstige ferduorsumingsprojekten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsfergadering waard it foarstel om de isolaasjepiloot te ferlingjen útwreid besprutsen. De piloot, dy't yn 2023 begûn yn gearwurking mei gebietskoöperaasje 'Enerzjyk Skûlenboarch', hat as doel om 34 wenningen te isolearjen mei in subsydzje fan € 2.500 per wenning. It reservearre subsydzjebudget fan € 85.000 bliuwt beskikber, ûndanks fertragingen yn de útfiering.Riedslid Veenstra benadrukte it belang fan goede kommunikaasje en de ynzet fan enerzjycoaches om de foardielen fan de piloot ûnder de oandacht te bringen. "It is kritysk dat wy de enerzjetransysje net allinnich rjochtsje op grutte projekten, mar ek op ynisjativen lykas dizze, dy't direkt ynfloed hawwe op ús ynwenners," sa sei Veenstra.
Frou Van der Vaart fan de FNP stelde fragen oer de mooglike útwreiding fan de piloot nei neilizzende doarpen en de needsaak fan ekologysk ûndersyk. Wethâlder Joost With reagearre: "Dizze piloot rjochtet him op dit stuit op Drogeham en Kootstertille. As it suksesfol is, kinne wy oerwegen om it út te wreidzjen. Foar dizze maatregels is gjin ekologysk ûndersyk nedich."
De diskusje waard ôfsletten mei in stimming, dêr't it foarstel ienstemmich oannommen waard. "Gjin knaken, gjin taken," grapte in riedslid, wizend nei de needsaak fan finansiering foar sokke projekten.
De ferlinging fan de piloot biedt de gemeente de kâns om mear ûnderfining op te dwaan mei isolaasjemaatregels en draacht by oan de bredere doelstellings fan enerzjearmoedebestriding en duorsumens. De foargong fan de piloot sil neifolge wurde en ein 2025 wurde evaluearre.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat besletten om de rintiid fan de dielferoardening foar de isolaasjepiloot yn Drogeham en Kootstertille te ferlingjen oant ein 2025. Dizze piloot, begûn yn 2023 yn gearwurking mei gebietskoöperaasje 'Enerzjyk Skûlenboarch', hat as doel om 34 wenningen te isolearjen mei in subsydzje fan € 2.500 per wenning. Troch fertragingen yn de útfiering is mear tiid nedich foar wenningeigeners om subsydzje oan te freegjen. It reservearre subsydzjebudget fan € 85.000 bliuwt beskikber. De piloot makket diel út fan it Nasjonaal Isolaasjeprogramma en biedt weardefolle ûnderfiningen foar takomstige ferduorsumingsprojekten yn de regio. De foargong wurdt kontinu monitore en de piloot sil ein 2025 wurdevalvearre wurde.
-
12 - Raadsvoorstel - Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille, Verlengen looptijd (deel)subsidieverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille: verlengen looptijd (deel)subsidieverordening
Samenvatting: Het voorstel betreft de verlenging van de looptijd van de subsidieverordening voor een isolatiepilot in Drogeham en Kootstertille tot eind 2025. De pilot, gestart in 2023, heeft vertraging opgelopen, waardoor woningeigenaren meer tijd nodig hebben om subsidie aan te vragen. Het gereserveerde subsidiebudget van € 85.000 blijft beschikbaar. De pilot biedt waardevolle ervaring voor de verdere uitrol van het isolatieplan in de regio. De verlenging zorgt ervoor dat 34 geselecteerde woningen optimaal geïsoleerd kunnen worden, en de resultaten zullen eind 2025 geëvalueerd worden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de noodzaak voor verlenging, en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de oorzaken van de vertraging en de specifieke leerdoelen van de pilot zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de deelsubsidieverordening vast te stellen en de termijn te verlengen. Het college voert de pilot uit volgens het vastgestelde projectplan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de verlenging van de subsidieverordening en het beschikbaar houden van het budget gerechtvaardigd zijn, gezien de vertraging en de verwachte voordelen van de pilot.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal woningen en budget), en tijdgebonden (eind 2025). Het mist echter concrete criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de looptijd van de subsidieverordening te verlengen en het budget beschikbaar te houden.
Participatie
De gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ is betrokken bij de pilot, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter weinig informatie over bredere betrokkenheid van inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de pilot gericht is op het verbeteren van de isolatie van woningen, wat bijdraagt aan energiebesparing en vermindering van CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het beschikbaar houden van het reeds gereserveerde budget van € 85.000 voor subsidies. Dit budget is afkomstig uit geoormerkte NIP-gelden van de Rijksoverheid en moet worden besteed aan isolatiemaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Isolatiepilot Drogeham Kootstertille Subsidie Enerzjyk Skûlenboarch ANNO NIP (Nationaal Isolatieprogramma) Rijksbijdrage Verlenging WoningeigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
O.F. Brouwer - Burgemeester
Toos van der Vaart - CU
O.F. Brouwer - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
Wopke Veenstra - FNP
Jelle Boerema - Wethâlder
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
O.F. Brouwer - Burgemeester
Agendapunt 13 Motie vreemd aan de orde van de dag CDA, FNP, GBA - Te weinig knaken voor de taken? Factureren, dat zal ze leren!
Gemeenteraad Achtkarspelen stuurt factuur naar Den Haag voor jeugdzorgtekorten
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft een motie aangenomen om de oplopende tekorten in de jeugdzorg aan te pakken. Met een dreigend tekort van 2,4 miljoen euro roept de motie op om een factuur naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te sturen. De motie kreeg brede steun, maar stuitte ook op kritiek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 werd een motie besproken die de gemeente Achtkarspelen oproept om actie te ondernemen tegen de groeiende tekorten in de jeugdzorg. Sinds de decentralisatie in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorgkosten, maar de financiële middelen vanuit het Rijk blijken ontoereikend. "Het water staat de gemeente aan de lippen," aldus Sandra van der Ploeg (CDA), een van de indieners van de motie.De motie, gesteund door partijen als CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA en raadslid De Vries, roept het college op om een factuur van 2,4 miljoen euro naar het Ministerie van VWS te sturen. Daarnaast wordt de griffie gevraagd om de motie te delen met andere gemeenten, in de hoop dat zij soortgelijke stappen ondernemen. De gemeente Opmeer heeft al een vergelijkbare actie ondernomen.
Niet iedereen was het eens met de voorgestelde aanpak. Raadslid Van Dijk en de PVV uitten hun zorgen over de effectiviteit van de motie. "Het sturen van een factuur is symboolpolitiek zonder juridische basis," stelde Van Dijk. Hij pleitte voor structurele hervormingen en een kritische evaluatie van de jeugdzorg binnen de gemeente.
Wethouder Freek de Jong reageerde op de motie door te benadrukken dat het college de intentie ervan omarmt. "De financiële middelen die het Rijk ter beschikking stelt, zijn volstrekt onvoldoende," erkende hij. Toch worstelde de wethouder met de vraag of een factuur de juiste vorm is. "Een begeleidende brief met daarin het tekort kan ook een krachtig signaal zijn," suggereerde hij.
De discussie in de raad draaide uiteindelijk om de vraag of een factuur daadwerkelijk verstuurd zou worden. Mevrouw Velma van de PvdA benadrukte dat het belangrijk is om een duidelijk signaal af te geven aan het Rijk. "Het probleem is groot en vraagt om actie," zei ze.
Uiteindelijk werd de motie aangenomen, met de toezegging van het college om een brief te sturen waarin het tekort wordt vermeld. De discussie over de vorm en effectiviteit van de actie blijft echter voortduren. De eerstvolgende raadsvergadering in december biedt wellicht meer duidelijkheid over de vervolgstappen die de gemeente zal nemen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 28 november 2024 een motie aangenomen die oproept tot actie vanwege de toenemende tekorten in de jeugdzorg. De motie, gesteund door partijen als CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA en raadslid De Vries, maar tegengewerkt door de PVV en raadslid Van Dijk, benadrukt dat de gemeente sinds 2015 verantwoordelijk is voor de jeugdzorgkosten, maar dat de tekorten blijven groeien, met een dreigend tekort van 2,4 miljoen euro. De motie stelt dat het Rijk verplicht is deze kosten te vergoeden en roept het college op om een factuur naar het Ministerie van VWS te sturen en aandacht te vragen bij de staatssecretaris. Daarnaast wordt de griffie gevraagd om de motie te delen met andere gemeenten om soortgelijke acties te ondernemen. De gemeente Opmeer heeft al een vergelijkbare stap gezet. De motie is ingediend door Sandra van der Ploeg (CDA) en Anne Douwe Bouma (FNP), met medewerking van Dineke Terpstra-Kerkhof (GBA).
Gemeenteried Achtkarspelen stjoert faktuer nei Den Haach foar jeugdzorgtekorten.
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat in motie oannommen om de oprinnende tekoarten yn de jeugdzorg oan te pakken. Mei in dreigjend tekoart fan 2,4 miljoen euro ropt de motie op om in faktuer nei it Ministerie fan Folksûnens, Wolwêzen en Sport te stjoeren. De motie krige brede stipe, mar stjitte ek op krityk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 28 novimber 2024 waard in moty besprutsen dy't de gemeente Achtkarspelen opropt om aksje te ûndernimmen tsjin de groeiende tekoarten yn de jeugdzorg. Sawol de decentralisaasje yn 2015 binne gemeenten ferantwurdlik foar de jeugdzorgkosten, mar de finansjele middels fanút it Ryk bliuwe ûntoereikend. "It wetter stiet de gemeente oan de lippen," sa sei Sandra van der Ploeg (CDA), ien fan de yndieners fan de moty.De moty, stipe troch partijen lykas CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA en riedslid De Vries, ropt it kolleezje op om in faktuer fan 2,4 miljoen euro nei it Ministerie fan VWS te stjoeren. Dêrneist wurdt de griffy frege om de moty te dielen mei oare gemeenten, yn 'e hoop dat sy deselde stappen ûndernimme sille. De gemeente Opmeer hat al in lyksoartige aksje ûndernommen.
Net elkenien wie it iens mei de foarstelde oanpak. Riedslid Van Dijk en de PVV útten har soargen oer de effektiviteit fan de moty. "It stjoeren fan in faktuer is symboalpolitik sûnder juridyske basis," stelde Van Dijk. Hy pleite foar strukturele hervormingen en in krityske evaluasje fan de jeugdzorg binnen de gemeente.
Wethâlder Freek de Jong reagearre op de moty troch te benadrukken dat it kolleezje de yntinsje derfan omearme. "De finansjele middels dy't it Ryk beskikber stelt, binne hielendal ûntoereikend," erkende er. Doch wrotte de wethâlder mei de fraach oft in faktuer de rjochte foarm is. "In begeleidende brief mei dêryn it tekoart kin ek in krêftich signaal wêze," suggerearre er.
De diskusje yn de ried draaide úteinlik om de fraach oft in faktuer daadwurklik ferstjoerd wurde soe. Frou Velma fan de PvdA benadrukte dat it wichtich is om in dúdlik signaal ôf te jaan oan it Ryk. "It probleem is grut en freget om aksje," sa sei se.
Úteinlik waard de moty oannommen, mei de tastimming fan it kolleezje om in brief te stjoeren dêr't it tekoart yn neamd wurdt. De diskusje oer de foarm en effektiviteit fan de aksje bliuwt lykwols trochgien. De earstfolgjende riedsfergadering yn desimber biedt wollicht mear dúdlikheid oer de ferfolchstappen dy't de gemeente nimme sil.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 28 novimber 2024 in motie oannommen dy't opropet ta aksje fanwegen de tanimmende tekoarten yn de jeugdzorg. De motie, stipe troch partijen lykas CDA, CU, FNP, GBA, GroenLinks, PvdA en riedslid De Vries, mar tsjinswurke troch de PVV en riedslid Van Dijk, benadrukt dat de gemeente sûnt 2015 ferantwurdlik is foar de jeugdzorgkosten, mar dat de tekoarten bliuwe groeien, mei in dreigjend tekoart fan 2,4 miljoen euro. De motie stelt dat it Ryk ferplicht is dizze kosten te fergoedzjen en ropt it kolleezje op om in faktuer nei it Ministerie fan VWS te stjoeren en omtinken te freegjen by de steatssekretaris. Dêrneist wurdt de griffy frege om de motie te dielen mei oare gemeenten om deselde aksjes te ûndernimmen. De gemeente Opmeer hat al in lyksoartige stap set. De motie is yntsjinne troch Sandra van der Ploeg (CDA) en Anne Douwe Bouma (FNP), mei meiwurking fan Dineke Terpstra-Kerkhof (GBA).
-
1 - 13 - Motie vreemd CDA, FNP, GBA - Te weinig knaken voor de taken, factureren, dat zal ze leren.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Te weinig knaken voor de taken? Factureren, dat zal ze leren!" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie adresseert de financiële tekorten in de jeugdzorg, die sinds 2015 onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen. Achtkarspelen dreigt een tekort van 2,4 miljoen euro te ervaren. De motie roept het college op om een factuur naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te sturen voor deze tekorten en vraagt aandacht van de staatssecretaris. Tevens wordt de griffie gevraagd om andere gemeenten aan te moedigen een soortgelijke actie te ondernemen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een actieplan. Het bevat concrete stappen en een duidelijke oproep aan zowel het college als de griffie.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college en de griffie op te roepen tot actie. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de gemeente en probeert de belangen van de inwoners te behartigen door de financiële problemen in de jeugdzorg aan te kaarten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de confrontatie met het Rijk aangaan door een factuur te sturen en aandacht te vragen voor de financiële tekorten. Dit kan politieke implicaties hebben, zowel lokaal als nationaal.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de actie (factuur sturen en aandacht vragen), maar mist concrete tijdsgebonden doelen en een directe oplossing voor het tekort. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het innen van de factuur is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en de voorgestelde acties willen uitvoeren. De motie is aangenomen, wat betekent dat de raad akkoord is gegaan met de voorgestelde stappen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar roept op tot samenwerking met andere gemeenten, wat een vorm van intergemeentelijke participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op financiële en sociale aspecten van jeugdzorg.
Financiële gevolgen:
De motie adresseert een tekort van 2,4 miljoen euro in de jeugdzorg, maar biedt geen directe oplossing voor dekking. Het sturen van een factuur naar het ministerie is een poging om financiële compensatie te verkrijgen, maar de uitkomst hiervan is onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdzorg Tekorten Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Gemeentefonds Factureren Staatssecretaris Jeugd Kostenvergoeding Voorzieningen Nota vergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
13 - Motie vreemd CDA, FNP, GBA - Te weinig knaken voor de taken, factureren, dat zal ze leren.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Te weinig knaken voor de taken? Factureren, dat zal ze leren!" en is ingediend door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De motie adresseert de financiële tekorten in de jeugdzorg, die sinds 2015 onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen. Achtkarspelen dreigt een tekort van 2,4 miljoen euro te ervaren. De motie roept het college op om een factuur naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te sturen voor deze tekorten en vraagt aandacht van de staatssecretaris. Tevens wordt de griffie gevraagd om andere gemeenten aan te moedigen een soortgelijke actie te ondernemen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een actieplan. Het bevat concrete stappen en een duidelijke oproep aan zowel het college als de griffie.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college en de griffie op te roepen tot actie. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de gemeente en probeert de belangen van de inwoners te behartigen door de financiële problemen in de jeugdzorg aan te kaarten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de confrontatie met het Rijk aangaan door een factuur te sturen en aandacht te vragen voor de financiële tekorten. Dit kan politieke implicaties hebben, zowel lokaal als nationaal.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de actie (factuur sturen en aandacht vragen), maar mist concrete tijdsgebonden doelen en een directe oplossing voor het tekort. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het innen van de factuur is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en de voorgestelde acties willen uitvoeren. De motie is aangenomen, wat betekent dat de raad akkoord is gegaan met de voorgestelde stappen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar roept op tot samenwerking met andere gemeenten, wat een vorm van intergemeentelijke participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op financiële en sociale aspecten van jeugdzorg.
Financiële gevolgen:
De motie adresseert een tekort van 2,4 miljoen euro in de jeugdzorg, maar biedt geen directe oplossing voor dekking. Het sturen van een factuur naar het ministerie is een poging om financiële compensatie te verkrijgen, maar de uitkomst hiervan is onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdzorg Tekorten Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Gemeentefonds Factureren Staatssecretaris Jeugd Kostenvergoeding Voorzieningen Nota vergoedingVerfijning van de zoekopdracht: