03-07-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 Test beeld en geluid
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Samenvatting
De raad besluit agendapunt 8 (jaarstukken 2024) van de agenda te halen en de besluitvorming te verplaatsen naar een extra raadsvergadering op 10 juli 2025, op voorstel van de heer Graansma (PVV) het onderwerp ‘Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen’ op de agenda te plaatsen onder agendapunt 10 en de agenda verder ongewijzigd vast te stellen.
Samenvatting
De ried beslút agindapunt 8 (jierstikken 2024) fan de wurklist te heljen en de beslútfoarming te fersetten nei in ekstra riedsgearkomste op 10 july 2025, op foarstel fan de hear Graansma (PVV) it ûnderwerp ‘Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen’ op de wurklist te setten ûnder agindapunt 10 en de wurklist fierder sûnder wizigingen fêst te stellen.
Agendapunt 4 Toezeggingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 besloten om drie toezeggingen als afgedaan te beschouwen. Deze toezeggingen betreffen het verschaffen van een overzicht van het OZB-tarief, het nagaan van het gemiddelde inkomen in Achtkarspelen, en het geven van tekst en uitleg over de overschrijding van personeelskosten. Het OZB-tarief in Achtkarspelen is relatief laag vergeleken met andere gemeenten, en het gemiddelde inkomen is een van de laagste in Nederland. De overschrijding van personeelskosten is toegelicht in de controlecommissie. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze informatie verstrekt en de raad heeft ingestemd met het afhandelen van deze toezeggingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 besletten om trije tasizzingen as ôfdien te beskôgjen. Dy tasizzingen hawwe te krijen mei it ferskaffen fan in oersjoch fan it OZB-taryf, it neigean fan it trochsneed ynkommen yn Achtkarspelen, en it jaan fan tekst en útlis oer de oerskriding fan personielskosten. It OZB-taryf yn Achtkarspelen is relatyf leech fergelike mei oare gemeenten, en it trochsneed ynkommen is ien fan de leechsten yn Nederlân. De oerskriding fan personielskosten is taljochte yn de kontrôlekommisje. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat dy ynformaasje fersoarge en de ried hat ynstimd mei it ôfhanneljen fan dizze tasizzingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de afhandeling van toezeggingen door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen. Het college stelt voor om drie specifieke toezeggingen als afgedaan te beschouwen: een overzicht van de OZB-positie van Achtkarspelen, de bevestiging dat het gemiddelde inkomen in Achtkarspelen een van de laagste in Nederland is, en uitleg over de overschrijding van personeelskosten. Deze toezeggingen zijn gedaan tijdens eerdere raadsvergaderingen en informatiecarrousels. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en afhandeling van deze toezeggingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke toezeggingen als afgedaan worden beschouwd en waarom. Er is een gedetailleerde toelichting gegeven voor elke toezegging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van de toezeggingen. Het is aan de raad om het voorstel van het college te beoordelen en te beslissen of zij akkoord gaan met het beschouwen van de toezeggingen als afgedaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de afhandeling van de toezeggingen zoals voorgesteld door het college. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de OZB-verhoging en de financiële situatie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afhandeling van toezeggingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op specifieke data en vergaderingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorstel om de genoemde toezeggingen als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne afhandeling van toezeggingen binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en administratieve kwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de afhandeling van toezeggingen. Echter, de inhoud van de toezeggingen, zoals de OZB-verhoging, kan wel financiële implicaties hebben voor de inwoners van Achtkarspelen. Er wordt geen specifieke dekking voor financiële gevolgen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen OZB-tarief Gemiddelde inkomen Personeelskosten Informatiecarrousel Raadsvergadering WOZ-waarde Inflatie Controlecommissie DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Moties
Samenvatting
Op 3 juli 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen besloten om de motie met ID-nr. 483, betreffende kleinschalige opvang van asielzoekers, als afgedaan te beschouwen. Deze motie, aangenomen op 25 januari 2024, riep het college op om te zoeken naar kleinschalige opvangplekken om het AZC in Ter Apel te ontlasten en hierover de gemeenteraad te informeren. Op 22 mei 2025 werd tijdens een raadsvergadering besproken dat de meerderheid van de raad de ontwikkelingen rondom de Spreidingswet wil afwachten, waardoor het college heeft besloten niet verder te zoeken naar opvanglocaties. Het besluit werd formeel vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2025.
Samenvatting
Op 3 july 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen besletten om de moasje mei ID-nr. 483, oangeande lytskalige opfang fan asylsikers, as ôfdien te beskôgjen. Dy moasje, oannommen op 25 jannewaris 2024, rôp it kolleezje op om te sykjen nei lytsskalige opfangplakken om it AZC yn Ter Apel te ûntlesten en dêroer de gemeenteried te ynformearjen. Op 22 maaie 2025 waard yn in riedsgearkomste besprutsen dat de mearderheid fan de ried de ûntwikkelingen oangeande de Spriedingswet ôfwachtsje wol, wêrtroch't it kolleezje besletten hat net fierder te sykjen nei opfanglokaasjes. It beslút waard formeel fêststeld yn de riedsgearkomste fan 3 july 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Moties - Kleinschalige opvang asielzoekers." Het voorstel betreft de afhandeling van een motie (ID-nr. 483) die de gemeenteraad van Achtkarspelen op 25 januari 2024 heeft aangenomen. De motie riep het college op om kleinschalige opvangplekken voor asielzoekers te zoeken om het AZC in Ter Apel te ontlasten. Het college heeft de zoektocht gestaakt na een meningvormende bespreking op 22 mei 2025, waarin de raad besloot de ontwikkelingen rondom de Spreidingswet af te wachten. Het college stelt voor de motie als afgedaan te beschouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, de acties die zijn ondernomen, en de reden voor het beschouwen van de motie als afgedaan duidelijk uiteenzet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten over de afhandeling van moties. In dit geval moet de raad beslissen of de motie als afgedaan kan worden beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel van het college om de motie als afgedaan te beschouwen, ondanks dat de zoektocht naar opvangplekken is gestaakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien de zoektocht naar opvangplekken is gestopt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beslissing om te stoppen met zoeken kan als tegenstrijdig worden gezien met de oorspronkelijke intentie van de motie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de motie als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten zijn gemaakt of bespaard door het staken van de zoektocht naar opvangplekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Kleinschalige opvang Asielzoekers College van burgemeester en wethouders Voortgangsrapportage AZC Ter Apel Spreidingswet AMV’s (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) Raadsinformatiesysteem (iBabs) Politieke gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 besloten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 vast te stellen. Deze prognose, gebaseerd op de Nota Grondbeleid 2020-2024, biedt inzicht in de financiële stand van zaken en risico's van grondexploitatieprojecten. Het vaststellen van de prognose is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024 en vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages. De prognose helpt bij het bepalen van winstnemingen en eventuele verliesvoorzieningen. Geheimhouding is van toepassing om financiële belangen te beschermen. Het gerealiseerde resultaat voor 2024 bedraagt € 460.030, verdeeld over bedrijventerreinen en woningbouwlocaties.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 besletten om de Mearjierreprognoaze Grûneksploitaasjes 2025 fêst te stellen. Dy prognoaze, basearre op de Nota Grûnbeleid 2020-2024, biedt ynsjoch yn de finansjele stân fan saken en risiko's fan grûneksploitaasjeprojekten. It fêststellen fan de prognoaze is needsaaklik foar de rjochtmjittige fêststelling fan de jierrekken 2024 en foarmet de basis foar takomstige finansjele rapportaazjes. De prognoaze helpt by it bepalen fan winstnimmingen en eventuele ferliesfoarsjenningen. Geheimhâlding is fan tapassing om finansjele belangen te beskermjen. It realisearre resultaat foar 2024 bedraacht € 460.030, ferdield oer bedriuweterreinen en wenningboulokaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) door de gemeenteraad van Achtkarspelen. De MPG biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitatiecomplexen en de bijbehorende risico's. Het vaststellen van de MPG is noodzakelijk voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024 en vormt de basis voor toekomstige financiële rapportages en actualisaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de financiële stand van zaken en de wettelijke verplichtingen. Het biedt inzicht in de risico's en financiële resultaten van de grondexploitaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de MPG vast te stellen, wat een noodzakelijke stap is voor de rechtmatige vaststelling van de jaarrekening 2024. Dit is een besluitvormende taak die onderdeel is van de planning en control cyclus van de gemeente.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet vaststellen van de MPG. Het niet vaststellen zou betekenen dat de gemeente niet voldoet aan wettelijke vereisten, wat de vaststelling van de jaarrekening zou belemmeren.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een jaarlijkse verplichting betreft. Het is relevant en haalbaar binnen de context van de gemeentelijke planning en control cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere overheden van toepassing op dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat het gerealiseerde resultaat in 2024 € 460.030 bedraagt, met specificaties voor bedrijventerreinen en woningbouwlocaties. De financiële gegevens worden verder toegelicht in de geheime bijlage van de MPG 2025. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, maar de financiële resultaten zijn verwerkt in de jaarrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG) Nota Grondbeleid 2020-2024 Financiële risico’s Jaarrekening 2024 Grondexploitatie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Winstneming Bouwgrondexploitaties Geheimhouding Financiële cyclusVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Kadernota 2026-2029
Samenvatting
De Kadernota 2026-2029 wordt gepresenteerd als een richtinggevend document voor de voorbereiding van de Programmabegroting 2026-2029. Het doel is om inzicht te geven in de beleidsontwikkelingen en de verwachte financiële gevolgen voor de meerjarenbegroting. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze ontwikkelingen en om kaders en perspectieven te bieden aan het college voor het meerjarenperspectief. Dit houdt in dat de raad aangeeft welke ombuigingen en welk nieuw of gewijzigd beleid het college verder mag uitwerken voor de Kadernota en Begroting 2027-2030. De Kadernota zal later dit jaar als basis dienen voor de vaststelling van de begroting 2026-2029.
Samenvatting
De Kadernota 2026-2029 wurdt presintearre as in rjochtingjaand dokumint foar de tarieding fan de Programmabegrutting 2026-2029. It doel is om ynsjoch te jaan yn de beliedsûntwikkelingen en de ferwachte finansjele gefolgen foar de mearjierrebegrutting. De ried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze ûntwikkelingen en om kaders en perspektiven te bieden oan it kolleezje foar it mearjierreperspektyf. Dit hâldt yn dat de ried oanjout hokker ombûgingen en hokker nij of wizige belied it kolleezje fierder útwurkje mei foar de Kadernota en Begrutting 2027-2030. De Kadernota sil letter dit jier as basis tsjinje foar de fêststelling fan de begrutting 2026-2029.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026-2029". Deze nota dient als richtinggevend document voor de voorbereiding van de Programmabegroting 2026-2029. Het college presenteert de Kadernota aan de raad om inzicht te geven in beleidsontwikkelingen en de verwachte financiële gevolgen voor de meerjarenbegroting. De raad wordt gevraagd om kaders en perspectieven te bieden aan het college, zodat zij verder kunnen werken aan ombuigingen en nieuw of gewijzigd beleid voor de Kadernota en Begroting 2027-2030.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het biedt een overzicht van de beleidsontwikkelingen en financiële vooruitzichten, en vraagt de raad om richtinggevende kaders te stellen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol. Het is aan de raad om het college te voorzien van richtlijnen en kaders voor de verdere uitwerking van de begroting en beleidsplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke beleidsprioriteiten en financiële kaders zij willen stellen voor de komende jaren. Dit kan inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over welke projecten of beleidsonderdelen prioriteit krijgen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk richtinggevend is en geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de Kadernota en de daarin opgenomen ontwikkelingen, en om kaders en perspectieven te bieden aan het college voor de verdere uitwerking van de begroting.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over inwoners- of overheidsparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden besproken in de Kadernota 2026-2029, maar er is geen specifieke informatie in het voorstel over hoe deze gevolgen gedekt worden. Het is aan de raad om hier kaders voor te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026-2029 Meerjarenbegroting Financieel perspectief Ombuigingen Nieuw beleid Begroting 2027-2030 Programmabegroting College Richtinggevend VoorbereidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.1 Deel 1: Toelichting door de wethouder Financiën
Agendapunt 9.2 Deel 2: Inspraak en algemene beschouwingen
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Thea Kuipers-Jorna - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Sake van der Meer - FNP
Toos van der Vaart - CU
Dineke Terpstra - GBA
Hink Speulman - PvdA
Jeffrey Graansma - PVV
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Harjan Bruining - Wethâlder
Agendapunt 9.3.1 Par. 1.2/1.3 - Financieel beeld
Gemeenteraad Achtkarspelen debatteert over toekomst GIS-medewerker
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 een levendig debat gevoerd over de structurele financiering van de GIS-medewerker, die sinds 2022 actief is in scholen om de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken. De inzet van deze medewerker heeft een preventief karakter en moet leiden tot een verminderd beroep op specialistische jeugdzorg. De raad overweegt om de kosten voor deze functie structureel op te nemen in de begroting vanaf 2026.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de inzet van de GIS-medewerker op scholen in Achtkarspelen positief wordt ontvangen. Scholen, kinderen en ouders ervaren veel voordelen van de aanwezigheid van deze medewerker. Toch was er enige discussie over de timing en de voorwaarden voor het structureel maken van de financiering.Een van de raadsleden merkte op: "Wy moatte in oerheid wêze dyt noed hat foar ús ynwenners," waarmee hij benadrukte dat de gemeente verantwoordelijkheid moet nemen voor haar inwoners. Er werd ook gesproken over de noodzaak om een cultuur van wegkijken te doorbreken. "Wy moatte djipper ta de kearn komme," stelde een ander raadslid, verwijzend naar de onderliggende oorzaken van problemen die de GIS-medewerker moet helpen voorkomen.
De discussie werd verder gevoed door zorgen over de preventieve rol van de GIS-medewerker. Een raadslid van de PVV stelde: "Echte previnsje is om der foar te soargjen dat dy problemen uberhaupt net ontsteane." Dit leidde tot een debat over de effectiviteit van de huidige aanpak en de rol van sociale media in het ontstaan van problemen bij jongeren.
De wethouder benadrukte dat er een evaluatie gepland staat om de effectiviteit van de GIS-medewerker te beoordelen. Na een intensieve discussie werd besloten om de motie verder te bespreken tijdens een schorsing, om meer duidelijkheid te verschaffen over het doel van de evaluatie. De wethouder sloot af met de opmerking dat de intenties van alle partijen goed zijn en dat de evaluatie een belangrijk instrument zal zijn om de toekomst van de GIS-medewerker te bepalen.
Na de schorsing is de motie aangepast en is de evaluatie niet leidend voor het structureel maken van het budget, maar kan de evaluatie aanleiding zijn voor het aanpassen van het beleid en/of het budget. De motie is met 16 stemmen voor en 2 stemmen tegen, aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 een motie aangenomen over de financiering van de GIS-medewerker, die sinds 2022 actief is in scholen om de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken. Deze inzet heeft een preventief karakter en zou moeten leiden tot een verminderd beroep op specialistische jeugdzorg. De raad wil de kosten voor deze functie structureel opnemen in de begroting en de benodigde middelen al in 2026 vrijmaken door deze in mindering te brengen op de kosten op het gebied van specialistische jeugdzorg. Na evaluatie van de GIS-medewerker zal de raad samen met het college bekijken of er aanpassingen in beleid en budget nodig zijn. Scholen in de gemeente hebben positief gereageerd op de inzet van de GIS-medewerker, en zowel kinderen, ouders als scholen ervaren hier veel voordelen van.
Gemeenteried Achtkarspelen debattearret oer takomst GIS-meiwurker
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 in libben debat fierd oer de strukturele finansiering fan de GIS-meiwurker, dy't sûnt 2022 aktyf is op skoallen om de ferbining tusken ûnderwiis en soarch te fersterkjen. De ynset fan dizze meiwurker hat in previntyf karakter en moat liede ta in fermindere berop op spesjalistyske jeugdsoarch. De ried oerwaget om de kosten foar dizze funksje struktureel op te nimmen yn de begrutting fan 2026 ôf.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste waard dúdlik dat de ynset fan de GIS-meiwurker op skoallen yn Achtkarspelen posityf ûntfongen wurdt. Skoallen, bern en âlden ûnderfine in protte foardielen fan de oanwêzigens fan dizze meiwurker. Dochs wie der wat diskusje oer de timing en de betingsten foar it struktureel meitsjen fan de finansiering.Ien fan de riedsleden murk op: "Wy moatte in oerheid wêze dy't noed hat foar ús ynwenners," dêr hy mei beklamme dat de gemeente ferantwurdlikens nimme moat foar har ynwenners. Der waard ek praat oer de needsaak om in kultuer fan fuortsjen te trochbrekken. "Wy moatte djipper ta de kearn komme," stelde in oar riedslid, ferwizend nei de ûnderlizzende oarsaken fan problemen dy't de GIS-meiwurker helpe moat foar te kommen.
De diskusje waard fierder fuorre troch soargen oer de previntive rol fan de GIS-meiwurker. In riedslid fan de PVV stelde: "Echte previnsje is om der foar te soargjen dat dy problemen überhaupt net ûntsteane." Dit late ta in debat oer de effektiviteit fan de hjoeddeiske oanpak en de rol fan sosjale media yn it ûntstean fan problemen by jongeren.
De wethâlder beklamme dat der in evaluaasje ôfpraakt is om de effektiviteit fan de GIS-meiwurker te beoardieljen. "Nei in yntinsive diskusje waard besletten om de moasje fierder te bepraten yn in skorsing, om mear dúdlikens te ferskaffen oer it doel fan de evaluaasje. De wethâlder slute ôf mei de opmerking dat de yntinsjes fan alle partijen goed binne en de evaluaasje in wichtich ynstrumint wêze sil om de takomst fan de GIS-meiwurker te bepalen.
Nei de skorsing is de moasje oanpast en is de evaluaasje net liedend foar it struktureel meitsjen fan it budzjet, mar kin de evaluaasje oanlieding wêze foar it oanpassen fan it belied en/of budzjet. De moasje is mei 16 stimmen foar en 2 stimmen tsjin, oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 3 july 2025 in moasje oannommen oer de finansiering fan in GIS-meiwurker, dy't sûnt 2022 aktyf is yn skoallen om de ferbining tusken ûnderwiis en soarch te fersterkjen. De ynset fan dy meiwurker hat in previntyf karakter en soe liede moatte ta in fermindere berop op spesjalistyske jeugdsoarch. De ried wol de kosten foar dizze funksje struktureel opnimme yn de begrutting en de nedige middels al yn 2026 frijmeitsje troch dy yn mindering te bringen op it gebiet fan spesjalistyske jeugdsoarch.
Nei evaluaasje fan de GIS-meiwurker sil de ried tegearre mei it kolleezje besjen oft der oanpassingen yn belied en budzjet nedich binne. Skoallen yn de gemeente hawwe posityf reagearre op de ynset fan de GIS-meiwurker, en sawol bern, âlden as skoallen ûnderfine hjir in protte foardielen fan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GIS-meiwurker Previntive soarch Evaluaasje Strukturele útsetting Begrutting Spesjalistyske jeugdsoarch Underwiis Gebietsteammeiwurker Skoallen FerbiningVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Albert v Dijk-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid Van Dijk
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
Anne Douwe Bouma - FNP
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker -
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Agendapunt 9.3.2 Par. 1.4 - Ombuigingen
Achtkarspelen debatteert: OZB-verhoging of bevriezing?
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 werden twee moties behandeld over de door het college aangekondigde verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Deze voorstellen kwamen voort uit landelijke moties die verdere bezuinigingen op het gemeentefonds en de jeugdzorg voorlopig uitsluiten. Achtkarspelen, een van de gemeenten met de laagste inkomens in Nederland, staat voor de uitdaging om de belastingdruk voor haar inwoners te beperken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadszaal van Achtkarspelen was het debat over de OZB verhoging levendig en soms emotioneel geladen. De PVV-fractie pleitte voor een bevriezing van de OZB-tarieven op het niveau van 2025. "De OZB is een belasting die veel huishoudens zwaar treft," stelde een PVV-raadslid. "In een tijd waarin veel gezinnen al moeite hebben om rond te komen, is het logisch en verantwoord om de aanslagbedragen te bevriezen."De coalitiepartijen, GBA, FNP, CDA en zelfstandig raadslid De Vries dienden een alternatief voorstel in. Zij stelden een verhoging van 5% voor in plaats van de voorgestelde 10%. "We begrijpen dat de gemeente moet bezuinigen," zei een FNP-raadslid. "Maar we willen inzetten op een verhoging van 5% in plaats van 10%."
Wethouder Bruining verdedigde het voorstel van het college om de OZB met 10% te verhogen. "We hebben in Achtkarspelen helaas niet veel knoppen om aan te draaien om de inkomsten te verhogen," legde hij uit. "De OZB is eigenlijk de enige knop met enige impact. Aan de ene kant willen we lage lasten voor onze inwoners, maar aan de andere kant willen we alle voorzieningen in stand houden."
De discussie werd verder verhit toen een raadslid van de PVV de politieke spelletjes aan de kaak stelde. "Ik word er echt misselijk van hoe partijpolitiek werkt," zei hij. "Het gaat niet om het doel, maar om welke stempel er op een motie staat."
De motie met het verzoek aan het college om het OZB-tarief met maximaal 5% te verhogen werd met een meerderheid aan stemmen aangenomen en de motie om het OZB-tarief helemaal niet te verhogen haalde het niet.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 is een oproep gedaan aan het college om het tarief voor de onroerendezaakbelasting (OZB) voor 2026 niet te verhogen ten opzichte van 2025. Dit voorstel komt voort uit recente landelijke moties die verdere bezuinigingen op het gemeentefonds en de jeugdzorg voorlopig uitsluiten, waardoor de noodzaak voor belastingverhogingen afneemt. Achtkarspelen is een van de gemeenten met de laagste inkomens in Nederland, wat extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt om de belastingdruk voor inwoners te beperken. De voorgestelde verhoging van de OZB met 10% in de kadernota 2026-2029 zou veel huishoudens financieel kunnen belasten. Daarom wordt voorgesteld om de OZB-aanslagbedragen voor 2026 te bevriezen op het niveau van 2025, om zo extra financiële druk op inwoners te voorkomen.
Achtkarspelen debattearret: OZB-ferheging of befriezing? ?
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 waarden twa moasjes behannele oer de troch it kolleezje oankundige ferheging fan de ûnreplikesaakbelesting (OZB) foar 2026 net te ferheegjen. Dy foarstellen kamen fuort út lanlike moasjes dy't fierdere besunigingen op it gemeentefûns en de jeugdsoarch foarearst útslute. Achtkarspelen, ien fan de gemeenten mei de leechste ynkommens yn Nederlân, stiet foar de útdaging om de belestingdruk foar har ynwenners te beheinen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsseal fan Achtkarspelen wie it debat oer de OZB-ferheging libben en soms emosjoneel laden. De PVV-fraksje pleite foar in befriezing fan de OZB-tariven op it nivo fan 2025. "De OZB is in belesting dy't in soad húshâldens swier treft," stelde in PVV-riedslid. "Yn in tiid wêryn't in soad húshâldes al dreech rûnkomme kinne, is it logysk en ferantwurde om de oanslachbedragen te befriezen."De koalysjepartijen GBA, FNP, CDA en selsstannich riedslid De Vries tsjinnen in alternatyf foarstel yn. Sy stelden in ferheging fan 5% foar yn stee fan de foarstelde 10%. "Wy begripe dat de gemeente besunigje moat," sei in FNP-riedslid. "Mar wy wolle ynsette op in ferheging fan 5% yn stee fan 10%."
Wethâlder Bruning ferdigene it foarstel fan it kolleezje om de OZB mei 10% te ferheegjen. "Wy hawwe yn Achtkarspelen spitigernôch net in soad knoppen om oan te draaien om de ynkomsten te ferheegjen," lei er út. "De OZB is eins de iennige knop mei wat ympakt. Oan de iene kant wolle wy lege lêsten foar ús ynwenners, mar oan de oare kant wolle wy alle foarsjenningen yn stân hâlde."
De diskusje waard hjitter doe't in riedslid fan de PVV de politike spultsjes oan de kaak stelde. "Ik wurd der echt mislik fan hoe't partijpolityk wurket," sei er. "It giet net om it doel, mar om hokker stimpel der op in moasje stiet."
De moasje mei it fersyk oan it kolleezje om it OZB-taryf mei maksimaal 5% te ferheegjen waard mei in mearderheid oan stimmen en de moasje om it OZB-taryf hielendal net te ferheegjen helle it net.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 is in oprop dien oan it kolleezje om it taryf foar de ûnreplikesaakbelesting (OZB) foar 2026 net te ferheegjen neffens 2025. Dit foarstel komt fuort út resinte lanlike moasjes dy't fierdere besunigingen op it gemeentefûns en de jeugdsoarch foarearst útslute, wêrtroch't de needsaak foar belestingferhegingen ôfnimt. Achtkarspelen is ien fan de gemeenten mei de leechste ynkommens yn Nederlân, wat ekstra ferantwurdlikens jout om de belestingdruk foar ynwenners te beheinen. De foarstelde ferheging fan de OZB mei 10% yn de kadernota 2026-2029 soe in soad húshâldens finansjeel belêste kinne. Dêrom wurdt foarsteld om de OZB-oanslachbedragen foar 2026 te befriezen op it nivo fan 2025, om sa ekstra finansjele druk op ynwenners te foarkommen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (onroerendezaakbelasting) Kadernota 2026-2029 Belastingdruk Inkomens Gemeentefonds Jeugdzorg Bezuinigingen Lastenverzwaring Huishoudens Financiële drukVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB-tarief Begrotingstekorten Bezuinigingsopgave Inkomensniveau Belastingdruk Lastenstijging Energie Boodschappen Zorg HuurVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Dineke Terpstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
J.D. De Vries - Burgemeester
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
Edwin De Vries-selsst. riedslid - Zelfstandig raadslid De Vries
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Jeffrey Graansma - PVV
Thea Kuipers-Jorna - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Hooghiemstra - GBA
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jeffrey Graansma - PVV
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
02:13:38 - 02:15:57 - 02:18:37 - 02:22:18 - 02:23:44 - 02:24:57 - 02:25:19 - 02:25:57 - 02:26:50 - 02:27:07 - 02:28:32 - 02:28:41 - 02:32:32 - 02:33:34 - 02:34:21 - 02:36:02 - 02:37:19 - 02:37:40 - 02:38:43 - 02:39:22 - 02:40:06 - 02:40:55 - 02:43:03 - 02:46:23 - 02:46:44 - 02:48:54
Agendapunt 9.3.3 Par. 1.5/1.6 - Beleidsmaatregelen
Woningbouw in Achtkarspelen: Wethouder Van Esch krijgt geen exclusieve focus
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 werd een motie besproken die voorstelt om wethouder Van Esch exclusief verantwoordelijk te maken voor de woningbouwportefeuille. Dit zou hem in staat stellen zich volledig te concentreren op het aanpakken van de woningnood, die vooral starters, jongeren en senioren treft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen werd een vurige discussie gevoerd over de toekomst van de woningbouw in de regio. De motie die op tafel lag, stelde voor om wethouder Van Esch exclusief verantwoordelijk te maken voor de woningbouwportefeuille. Dit zou hem in staat stellen zich volledig te concentreren op het aanpakken van de woningnood, die vooral starters, jongeren en senioren treft.Raadslid Van der Wal opende het debat met een pleidooi voor de motie: "We moeten nu echt stappen zetten. De woningnood is een groot probleem en we kunnen het ons niet veroorloven om stil te blijven staan." Hij benadrukte dat de gemeente voor een grote uitdaging staat en dat er dringend behoefte is aan nieuwe woningen om de leefbaarheid in de dorpen te behouden. Er is meer regie nodig om belemmeringen voor woningbouw weg te nemen. "We moeten niet alleen vervangen, maar ook echt meer sociale huurwoningen realiseren," aldus de woordvoerder van de partij. De partij pleitte voor een multidisciplinaire aanpak en meer samenwerking met de provincie en woningbouwcorporaties.
Wethouder Bruining reageerde namens het college en uitte zijn bezorgdheid over de motie. "De wethouder is slechts één schakel in het geheel," zei hij. "We hebben te maken met een complex ecosysteem van vergunningverleners, stedenbouwkundigen en andere deskundigen. Het is belangrijk dat we als college gezamenlijk optrekken."
Ondanks de bezwaren van het college, bleef de ChristenUnie aandringen op een duidelijke focus voor de nieuwe wethouder. "De tijd is te kort en de opgave te groot," aldus Van der Wal. "Maar we geloven dat een gemotiveerde en enthousiaste wethouder wel degelijk verschil kan maken."
De motie werd uiteindelijk verworpen met alleen drie stemmen van de ChristenUnie voor en 15 stemmen tegen van de overige raadsleden.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Achtkarspelen op 3 juli 2025 is een motie besproken met betrekking tot de versnelling van de woningbouw. De motie stelt voor om wethouder Van Esch exclusief verantwoordelijk te maken voor de portefeuille woningbouw. Dit zou hem in staat stellen zich volledig te concentreren op het aanpakken van de woningnood, die vooral starters, jongeren en senioren treft. De gemeente staat voor een grote uitdaging op het gebied van woningbouw, en er is een dringende behoefte aan nieuwe woningen om de leefbaarheid in de dorpen te behouden. Door de wethouder één specifieke taak te geven, kan hij effectief samenwerken met verschillende partijen zoals de provincie en woningbouwcorporaties. Hoewel het college zelf verantwoordelijk is voor de verdeling van portefeuilles, wordt het college aangespoord om deze suggestie serieus te overwegen.
Wenningbou yn Achtkarspelen: Wethâlder Van Esch krijt gjin eksklusive fokus
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 waard in moasje besprutsen dy't foarstelt om wethâlder Van Esch eksklusyf ferantwurdlik te meitsjen foar de wenningbouportefúlje. Dat soe him yn steat stelle him folslein te konsintrearjen op it oanpakken fan de wenningneed, dy't benammen starters, jongeren en senioaren treft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen waard in fûle diskusje fierd oer de takomst fan de wenningbou yn de regio. De moasje dy't op tafel lei, stelde foar om wethâlder Van Esch eksklusyf ferantwurdlik te meitsjen foar de wenningbouportefúlje. Dit soe him yn steat stelle him folslein te konsintrearjen op it oanpakken fan de wenningneed, dy't benammen starters, jongeren en senioaren treft.Riedslid Van der Wal iepene it debat mei in pleit foar de moasje: "Wy moatte no echt stappen sette. De wenningneed is in grut probleem en wy kinne it ús net permittearje om stilstean te bliuwen." Hy beklamme dat de gemeente foar in grutte útdaging stiet en dat der driuwend ferlet is fan nije wenningen om de leefberens yn de doarpen te behâlden. Der is mear rezjy nedich om beheiningen foar wenningbou fuort te nimmen. "Wy moatte net allinne ferfange, mar ek echt mear sosjale hierwenningen realisearje," sa sei de wurdfierder fan de partij. De partij pleite foar in multidisiplinêre oanpak en mear gearwurking mei de provinsje en wenningboukorporaasjes.
Wethâlder Bruining reagearre út namme fan it kolleezje en utere syn besoarchheid oer de moasje. "De wethâlder is mar ien skeakel yn it gehiel," sei er. "We ha te meitsjen mei in kompleks ekosysteem fan fergunningferlieners, stedeboukundigen en oare saakkundigen. It is wichtich dat we as kolleezje mei-inoar oplûke.
Nettsjinsteande de beswieren fan it kolleezje, bleau de ChristenUnie oantrunen op in dúdlike fokus foar de nije wethâlder. "De tiid is te koart en de opjefte te grut", sa sei Van der Wal. "Mar we leauwe dat in motivearre en entûsjaste wethâlder wol deeglik it ferskil meitsje kin."
De moasje waard úteinlik fersmiten mei allinne trije stimmen fan de ChristenUnie foar en 15 stimmen tsjin fan de oare riedsleden.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan de gemeente Achtkarspelen op 3 july 2025 is in moasje besprutsen oangeande de fersnelling fan de wenningbou. De moasje stelt foar om wethâlder Van Esch eksklusyf ferantwurdlik te meitsjen foar de portefúlje wenningbou. Dit soe him yn steat stelle him folslein te konsintrearjen op it oanpakken fan de wenningneed, dy't benammen starters, jongeren en senioaren treft. De gemeente stiet foar in grutte útdaging op it mêd fan wenningbou, en der is in driuwend ferlet oan nije wenningen om de leefberens yn de doarpen te behâlden. Troch de wethâlder ien spesifike taak te jaan, kin hy effektyf gearwurkje mei ferskate partijen lykas de provinsje en wenningboukoöperaasjes. Hoewol't it kolleezje sels ferantwurdlik is foar de ferdieling fan portefúljes, wurdt it kolleezje oantrune om dizze suggestje serieus te oerwaagjen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Woningnood Starters Jongeren Senioren Nieuwbouw Leefbaarheid Wethouder Van Esch Portefeuille NetcongestieVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Harjan Bruining - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Agendapunt 9.3.4 Par. 2 - Reserves en weerstandsvermogen
Tjibbe Brinkman - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 9.4 Deel 4: par. 4 - Ombuigingen/nieuw beleid/gewijzigd beleid
Fietspad Twizelerheide-N355: Gemeenteraad Achtkarspelen kiest voor veiligheid
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 3 juli 2025 werd een belangrijk besluit genomen over de aanleg van een fietspad van Twijzelerheide naar de N355. De motie met het voorstel om direct een fietspad aan te leggen in plaats van eerst een voetpad, kreeg brede steun. De financiering zou uit de regiodeal-gelden kunnen komen, met een alternatieve optie om de gemeentelijke begroting aan te spreken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen werd een cruciaal besluit genomen dat de veiligheid van fietsers in de regio aanzienlijk zal verbeteren. De motie met het voorstel om direct een fietspad aan te leggen van Twijzelerheide naar de N355, in plaats van eerst een voetpad te realiseren, werd met enthousiasme ontvangen. De raad benadrukte het belang van een veilige fietsroute en het vermijden van dubbele kosten.De FNP diende de motie in. "We moeten nu handelen en de benodigde gelden uit de regiodeal halen," stelde een raadslid. Mocht dit niet lukken, dan zou de raad opnieuw om financiering gevraagd worden. Het college van burgemeester en wethouders, vertegenwoordigd door wethouder Boerema, sprak zijn steun uit voor de motie. "Het is ook de wens van het college om dit fietspad te realiseren," aldus Boerema.
Tijdens het debat werd duidelijk dat er een gunstige financiële situatie is, waardoor er meer ruimte is om het plan te realiseren. "Dankzij een positieve financiële cirkel hebben we nu de mogelijkheid om dit te doen," voegde een ander raadslid toe.
De motie om het fietspad direct aan te leggen werd uiteindelijk omarmd door het college, dat beloofde vol energie te werken aan het verwerven van de benodigde gelden. Mocht de financiering uit de regiodeal niet lukken, dan komt het college met een financieel voorstel om het fietspad alsnog te realiseren.
Naast het fietspadvoorstel werden er tijdens de vergadering ook andere moties besproken, zoals de indexering van subsidies en het schrappen van een geplande korting op subsidies. Deze moties onderstrepen de inzet van de raad om de leefbaarheid en toegankelijkheid van voorzieningen in de gemeente te waarborgen.
Met het besluit om het fietspad aan te leggen, zet Achtkarspelen een belangrijke stap richting een veiligere en meer toegankelijke infrastructuur voor haar inwoners. De raad kijkt nu uit naar de verdere uitwerking van het plan en de daadwerkelijke realisatie van het fietspad.
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Achtkarspelen op 3 juli 2025 werd het voorstel besproken om direct een fietspad aan te leggen van Twizelerheide naar de N355, in plaats van eerst een voetpad te realiseren. De benodigde financiering zou uit de regiodeal-gelden kunnen komen. Mocht dit niet lukken, dan zou de raad opnieuw om financiering gevraagd worden. Het doel is om een veilige fietsroute te creëren en dubbele kosten te vermijden door niet eerst een voetpad aan te leggen. Dankzij een gunstige financiële situatie is er meer ruimte om dit plan te realiseren.
Fytspaad Twizelerheide-N355: Gemeenteried Achtkarspelen kiest foar feiligens
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen op 3 july 2025 waard in wichtich beslút nommen oer de oanlis fan in fytspead fan Twizelerheide nei de N355. It foarstel om fuortendaliks in fytspead oan te lizzen yn stee fan earst in fuotpead, krige brede stipe. De finansiering soe út de regiodeal-jilden komme kinne, mei in alternative opsje om de gemeentlike begrutting oan te sprekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen waard in krusjaal beslút nommen dat de feiligens fan fytsers yn de regio tige ferbetterje sil. De moasje mei it foarstel om drekt in fytspaad oan te lizzen fan Twizelerheide nei de N355, yn stee fan earst in fuotpaad te realisearjen, waard mei entûsjasme ûntfongen. De ried beklamme it belang fan in feilige fytsrûte en it foarkommen fan dûbele kosten.De FNP tsjinne de moasje yn. "Wy moatte no hannelje en de nedige jilden út de regiodeal helje," stelde in riedslid. Mocht dat net slagje, dan soe de ried op 'e nij om finansiering frege wurde. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders, fertsjintwurdige troch wethâlder Boerema, spruts syn stipe út foar de moasje. "It is ek de winsk fan it kolleezje om dit fytspaad te realisearjen," sei Boerema.
Yn it debat waard dúdlik dat der in geunstige finansjele situaasje is, wêrtroch;t der mear romte is om it plan te realisearjen. "Troch in positive finansjele sirkel hawwe wy no de mooglikheid om dit te dwaan," foege in oar riedslid ta.
De moasje om it fytspaad fuortendaliks oan te lizzen waard úteinlik omearme troch it kolleezje, dat tasei fol enerzjy te wurkjen oan it ferwerven fan de nedige jilden. Mocht de finansiering út de regiodeal net slagje, dan komt it kolleezje mei in finansjeel foarstel om it fytspaad dochs noch te realisearjen.
Njonken it fytspaadfoarstel waarden der yn de gearkomste ek oare moasjes besprutsen, lykas de yndeksearring fan subsydzjes en it skrassen fan in plande koarting op subsydzjes. Dizze moasjes ûnderstreekje de ynset fan de ried om de leefberens en tagonklikens fan foarsjenningeb yn de gemeente te garandearjen.
Mei it beslút om it fytspaad oan te lizzen, set Achtkarspelen in wichtige stap rjochting in feiliger en mear tagonklike ynfrastruktuer foar har ynwenners. De ried sjocht no út nei de fierdere útwurking fan it plan en de echte realisaasje fan it fytspaad.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan Achtkarspelen op 3 july 2025 waard it foarstel besprutsen om fuortendaliks in fytsrûte oan te lizzen fan Twizelerheide nei de N355, ynstee fan earst in fuotpaad te realisearjen. De nedige finansiering soe út de regiodeal-jilden komme kinne. Mocht dat net slagje, dan soe de ried op 'e nij om finansiering frege wurde. It doel is om in feilige fytsrûte te meitsjen en dûbele kosten foar te kommen troch net earst in fuotpaad oan te lizzen. Troch in geunstige finansjele situaasje is der mear romte om dit plan te realisearjen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fytspaad Twizelerheide N355 Regiodeal Finansiering Fuotpaad Feilige fytsrûte Finansjele romte Maaiesirkulêre Wopke VeenstraVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderparticipatie Scholentour Kinderburgemeester Leefbaarheid Basisscholen Ontwikkeling Welzijn Eigenwaarde Autonomie BetrokkenheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidies Bezuinigingen Kadernota 2026-2029 Maatschappelijke organisaties Financiële stabiliteit Sociale cohesie Toegankelijkheid Leefbaarheid Vrijwilliger Vitale gemeenschappenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Indexering Subsidies Inflatie Culturele instellingen Leefbaarheid Toegankelijkheid Tarieven Lagere inkomens Cultuur GemeenschapVerfijning van de zoekopdracht:
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Jacob Zwaagstra - CDA
Wopke Veenstra - FNP
Jacob Zwaagstra - CDA
Jacob Zwaagstra - CDA
Klaas Sietse van der Wal - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Jelle Boerema - Wethâlder
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Jelle Boerema - Wethâlder
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Hink Speulman - PvdA
Thea Kuipers-Jorna - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Anita Vellema - CU
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Tjitske Veenstra - GroenLinks
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
Klaas Sietse van der Wal - CU
Anita Vellema - CU
Agendapunt 9.5 Deel 5: Schorsing voor collegeberaad / standpuntbepaling fracties en/of samenvoeging/wijziging moties
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Agendapunt 9.6 Deel 6: Besluitvorming over de moties
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Wopke Veenstra - FNP
Sandra van der Ploeg - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Anne Douwe Bouma - FNP
J.D. De Vries - Burgemeester
Thea Kuipers-Jorna - CDA
J.D. De Vries - Burgemeester
Onbekende spreker
J.D. De Vries - Burgemeester
J.D. De Vries - Burgemeester
Hink Speulman - PvdA
Sandra van der Ploeg - CDA
Anne Douwe Bouma - FNP
Thea Kuipers-Jorna - CDA
Onbekende spreker -
Agendapunt 10 Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen
Nieuwe Opvanglocatie Oekraïense Vluchtelingen Zorgt voor Onrust in Surhuisterveen
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 3 juli 2025 een voorstel besproken voor een nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a in Surhuisterveen. Het voorstel, dat op verzoek van de PVV-fractie op de agenda stond, heeft geleid tot een levendig debat en bezorgde reacties van omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering spraken drie inwoners hun zorgen uit over de manier waarop de gemeente het besluit heeft genomen. Anneke Kanninga, een van de insprekers, benadrukte dat de stem van de inwoners essentieel is voor goede besluitvorming. "Mensen vragen zich af of er nog wel naar ons geluisterd wordt of dat alles al besloten is voordat wij iets mogen zeggen," aldus Kanninga. Ze wees op het gebrek aan communicatie en betrokkenheid van de gemeente bij de besluitvorming.De woning aan De Dellen biedt plaats aan 10 tot 15 vluchtelingen en zou eind juli al in gebruik kunnen worden genomen, ondanks dat de formele vergunning pas later wordt verwacht. Dit heeft geleid tot vragen en zorgen bij de omwonenden, die zich niet gehoord voelen. "Het voelt alsof er met twee maten wordt gemeten," zei een andere inspreker, de heer Bouma, die namens zijn zoon en schoondochter sprak.
Wethouder Boerema reageerde namens het college en legde uit dat de gemeente bij kleinschalige opvanglocaties, zoals deze, geen uitgebreid participatietraject volgt. "De naaste buren worden persoonlijk geïnformeerd en er wordt een bewonersavond georganiseerd," aldus Boerema. Hij benadrukte dat deze werkwijze al bij meerdere opvanglocaties is toegepast.
De discussie in de raad werd verder aangezwengeld door de PVV, die zich fel uitsprak tegen de manier waarop de gemeente het besluit heeft genomen. "Dit is geen participatie, dit is puur en alleen damage control," stelde de heer Graansma van de PVV. Hij pleitte voor meer openheid en inspraak van de burgers voorafgaand aan de besluitvorming.
Mevrouw Van der Vaart van de ChristenUnie benadrukte daarentegen het belang van het bieden van een goede plek aan mensen die al in Nederland zijn. "Het gaat om mensen, mensen met een gezicht en een naam, die net als wij een goed leven willen," zei ze.
Het debat maakte duidelijk dat er in de gemeenschap van Surhuisterveen zorgen leven over de opvang van vluchtelingen en de manier waarop de gemeente deze kwesties aanpakt. Het is nu aan de gemeente om het vertrouwen van de inwoners terug te winnen door openheid en communicatie.
Samenvatting
Op 3 juli 2025 heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen een informerend raadsvoorstel over de nieuwe opvanglocatie van Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen behandeld. Dit onderwerp was op verzoek van de PVV-fractie geagendeerd. De woning, die plaats kan bieden aan 10 tot 15 vluchtelingen, biedt meer privacy en leefruimte dan de huidige noodopvanglocaties. De eerste bewoners zouden er eind juli kunnen intrekken, hoewel de formele vergunning pas later verwacht wordt. Omwonenden zijn geïnformeerd en uitgenodigd voor een inloopmoment.
Bij de behandeling van het onderwerp hebben drie inwoners van Achtkarspelen ingesproken en aangegeven dat ze het niet eens zijn met de gang van zaken. Wethouder Boerema heeft na de inspraak nog kort een reactie namens het college gegeven en ook de heer Graansma van de PVV en mevrouw Van der Vaart namens de ChristenUnie hebben het woord nog gevoerd.
Nij opfangsintrum foar Oekraynske flechtlingen feroarsaket ûnrêst yn Surhústerfean
Op 3 july 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in foarstel behannele foar in nij opfangsintrum foar Oekraynske flechtlingen oan De Dellen 48a yn Surhústerfean. It foarstel, dat op fersyk fan 'e PVV-fraksje op 'e aginda pleatst waard, late ta in libbene diskusje en soargen reaksjes fan omwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste hawwe trije ynwenners harren soargen útsprutsen oer de wize wêrop de gemeente it beslút naam hat. Anneke Kanninga, ien fan 'e sprekkers, beklamme dat de stim fan ynwenners essensjeel is foar goede beslútfoarming. "Minsken freegje har ôf oft der noch nei ús lústere wurdt of oft alles al besletten is foardat wy wat sizze kinne," sei Kanninga. Sy wiisde op it gebrek oan kommunikaasje en belutsenens fan 'e gemeente by de beslútfoarming.It hûs oan De Dellen biedt plak oan 10 oant 15 flechtlingen en koe al ein july yn gebrûk nommen wurde, hoewol de formele fergunning pas letter ferwachte wurdt. Dit hat laat ta fragen en soargen ûnder pleatslike ynwenners, dy't har net heard fiele. "It fielt as binne der dûbele noarmen," sei in oare sprekker, de hear Bouma, dy't spruts namens syn soan en skoandochter.
Wethâlder Boerema reagearre namens de ried en ferklearre dat de gemeente gjin útwreide dielnameproseduere folget foar lytsskalige ûntfangstlokaasjes, lykas dizze. "De tichtste buorlju wurde persoanlik ynformearre en der wurdt in bewennersjûn organisearre," sei Boerema. Hy beklamme dat dizze metoade al tapast is op ferskate ûntfangstlokaasjes.
De diskusje yn 'e ried waard fierder oanfjoerd troch de PVV, dy't har sterk tsjin 'e wize wêrop't de gemeente it beslút naam. "Dit is gjin dielname, dit is suver skeakontrôle," sei de hear Graansma fan 'e PVV. Hy pleite foar mear iepenheid en boargerpartisipaasje foardat der beslútfoarming wurdt makke.
Mevrouw Van der Vaart fan 'e ChristenUnie beklamme oan 'e oare kant it belang fan it oanbieden fan in goed plak oan minsken dy't al yn Nederlân binne. "It giet oer minsken, minsken mei in gesicht en in namme, dy't, krekt as ús, in goed libben wolle," sei se.
It debat makke dúdlik dat der soargen binne yn 'e mienskip fan Surhústerfean oer de opfang fan flechtlingen en de wize wêrop't de gemeente mei dizze problemen omgiet. It is no oan 'e gemeente om it fertrouwen fan 'e ynwenners werom te winnen troch iepenheid en kommunikaasje.
Samenvatting
Op 3 july 2025 hat de gemeenteried fan Achtkarspelen in ynformearjend riedsfoarstel oer de nije opfanglokaasje fan Oekraïenske flechtlingen oan De Dellen 48a yn Surhústerfean behannele. Dat ûnderwerp wie op fersyk fan de PVV-fraksje agindearre. De wenning, dy't plak biede kin oan 10 oant 15 flechtlingen, biedt mear privacy en libbensromte as de hjoeddeiske needopfanglokaasjes. De earste bewenners soenen ein july yn it hûs kinne, hoewol't de formele fergunning pas letter ferwachte wurdt. Omwenners binne ynformearre en útnûge foar in ynrinmomint.
By de behanneling fan it ûnderwerp ha trije ynwenners fan Achtkarspelen ynsprutsen en oanjûn dat se it net iens binne mei de gong van saken. Wethâlder Boerema hat nei it ynsprekken noch koart in reaksje út namme fan it kolleezje jûn en ek de hear Graansma fan de PVV en frou Van der Vaart út nammen fan de ChristenUnie ha it wurd noch fierd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwe opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen aan De Dellen 48a te Surhuisterveen." Het college heeft besloten een woning in Surhuisterveen aan te wijzen als Gemeentelijke Opvanglocatie Oekraïne (GOO) voor 10 tot 15 vluchtelingen. Deze kleinschalige opvang biedt meer privacy en leefruimte dan bestaande noodopvanglocaties. De locatie draagt bij aan een evenwichtige spreiding van opvangvoorzieningen en menswaardige opvang. De formele vergunning wordt later verwacht, maar de opvang wordt tijdelijk gedoogd. Omwonenden worden geïnformeerd en betrokken via een inloopmoment.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt informatie over de locatie, capaciteit, planning en communicatie met omwonenden. Echter, details over de lange termijn plannen en eventuele uitdagingen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het besluit en kan hierover van gedachten wisselen tijdens de raadsvergadering. De raad heeft een meningvormende rol en kan het college adviseren of aanvullende vragen stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet overwegen of de voorgestelde locatie en aanpak passend zijn binnen het gemeentelijk beleid voor vluchtelingenopvang. Er kunnen keuzes gemaakt worden over de spreiding van opvanglocaties en de balans tussen tijdelijke en permanente oplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal opvangplekken), en tijdgebonden (start eind juli). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder de formele vergunning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een gedoogbeslissing kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het collegebesluit steunt en of er aanvullende voorwaarden of aanbevelingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden worden geïnformeerd en betrokken via een inloopmoment. Dit duidt op een basisniveau van participatie, maar verdere betrokkenheid van de gemeenschap wordt niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de sociale aspecten van opvang.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan. Er wordt geen informatie verstrekt over de kosten van de aanpassing van de woning of de operationele kosten van de opvang.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oekraïense vluchtelingen Surhuisterveen Gemeentelijke Opvanglocatie Oekraïne (GOO) De Dellen 48a Noodopvanglocaties Gedoogbeslissing Omwonendenbrief Basisvoorzieningen Plaatselijk Belang Surhuisterveen Friese verdeelsleutelVerfijning van de zoekopdracht: