21-03-2019 Informatiecarrousel
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Stand van zaken (woningbouw)ontwikkelingen Gerkesklooster-Stroobos
Woningbouw in Gerkesklooster-Stroobos: Een Dorp Verdeeld
In het tweelingdorp Gerkesklooster-Stroobos zijn er ambitieuze plannen voor woningbouw op twee locaties: Klaarkamp-Molenstraat en Hoogstraaten 16. Terwijl de ene locatie al een concreet plan heeft voor 17 appartementen en twee bedrijfsunits, is de andere locatie in gesprek voor de ontwikkeling van een generatiehuis. Beide projecten zijn onderdeel van het woningbouwprogramma 2014-2020 en beïnvloeden elkaar sterk.
Samenvatting
De tekst betreft een informatiestuk over de woningbouwontwikkelingen in het tweelingdorp Gerkesklooster-Stroobos. Er zijn twee belangrijke locaties in ontwikkeling: de Klaarkamp-Molenstraat en Hoogstraaten 16. Op de eerste locatie wil een particuliere initiatiefnemer 17 appartementen en twee bedrijfsunits realiseren, terwijl de tweede locatie, eigendom van de gemeente, in gesprek is met de dorpscoöperatie voor de ontwikkeling van een generatiehuis. Beide projecten beïnvloeden elkaar en zijn onderdeel van het woningbouwprogramma 2014-2020. Momenteel is er een zienswijzeprocedure gaande voor de Klaarkamp-Molenstraat, die medio april eindigt. Afhankelijk van de uitkomst zijn er twee scenario's: doorgaan met de ontwikkeling op Klaarkamp-Molenstraat, wat de plannen voor het generatiehuis zou belemmeren, of het intrekken van de vergunning, wat ruimte biedt voor nieuwe plannen. De gemeente geeft de voorkeur aan ontwikkeling op beide locaties. Financieel gezien worden de verwachte inkomsten van Hoogstraaten 16 verschoven, wat een positieve invloed kan hebben op het begrotingssaldo. Er is voortdurend contact met betrokken partijen om de voortgang te waarborgen.
Wenningbou yn Gerkesklooster-Stroobos: In Doarp Fertield
Yn it twillingdoarp Gerkesklooster-Stroobos binne der ambisjeuze plannen foar wenningbou op twa lokaasjes: Klaarkamp-Molenstrjitte en Hoogstraaten 16. Wylst it iene lokaasje al in konkreet plan hat foar 17 apparteminten en twa bedriuwsunitheden, is it oare lokaasje yn petear foar de ûntwikkeling fan in generaasjehûs. Beide projekten binne diel fan it wenningbouprogramma 2014-2020 en beynfloedzje elkoar sterk.
Samenvatting
De tekst giet oer in ynformaasjestik oer de wenningbouûntwikkelingen yn it twillingdoarp Gerkesklooster-Stroobos. Der binne twa wichtige lokaasjes yn ûntwikkeling: de Klaarkamp-Molenstrjitte en Hoogstraaten 16. Op it earste plak wol in partikuliere ynitiatyfnimmer 17 apparteminten en twa bedriuwsunheden realisearje, wylst it twadde plak, yn eigendom fan de gemeente, yn petear is mei de doarpskoöperaasje foar de ûntwikkeling fan in generaasjehûs. Beide projekten beynfloedzje elkoar en binne ûnderdiel fan it wenningbouprogramma 2014-2020. Op dit stuit rint der in sichtwizeproseduere foar de Klaarkamp-Molenstrjitte, dy't heal april einiget. Ôfhinklik fan de útkomst binne der twa scenario's: trochgong mei de ûntwikkeling op Klaarkamp-Molenstrjitte, wat de plannen foar it generaasjehûs belemmere soe, of it yntrekken fan de fergunning, wat romte biedt foar nije plannen. De gemeente hat de foarkar foar ûntwikkeling op beide lokaasjes. Finansjeel sjoen wurde de ferwachte ynkomsten fan Hoogstraaten 16 ferskood, wat in posityf effekt hawwe kin op it begrotingssaldo. Der is kontinu kontakt mei belutsen partijen om de foargong te wierborken.
-
01 - Raadsvoorstel - Stand van zaken (woningbouw)ontwikkelingen Gerkesklooster-Stroobos.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Stand van zaken (woningbouw)ontwikkelingen Gerkesklooster-Stroobos". Het document informeert de raad over de voortgang van twee woningbouwprojecten in Gerkesklooster-Stroobos: de ontwikkeling van 17 appartementen en twee bedrijfsunits op de locatie Klaarkamp-Molenstraat en een generatiehuis op de locatie Hoogstraaten 16. Beide projecten zijn cruciaal voor de dorpsontwikkeling en beïnvloeden elkaar. Het college onderzoekt de haalbaarheid van beide locaties en informeert de raad over de huidige stand van zaken en mogelijke scenario's voor verdere ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige situatie, de stappen die zijn genomen, en de mogelijke scenario's voor de toekomst. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke uitdagingen en risico's die aan elk scenario zijn verbonden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is voornamelijk informatief in dit stadium. De raad wordt op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en moet mogelijk in de toekomst beslissingen nemen op basis van de uitkomsten van de huidige trajecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan de ontwikkeling van beide locaties of dat ze een voorkeur hebben voor één van de projecten. Dit kan invloed hebben op de woningbouwstrategie en de sociale structuur van het dorp.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de voltooiing van de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de ontwikkelingen op beide locaties kan complexiteit toevoegen.
Besluit van de Raad:
Op dit moment hoeft de raad geen besluit te nemen, maar ze moeten wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en voorbereid zijn om in de toekomst beslissingen te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er contact is met betrokken partijen, maar het geeft geen gedetailleerde informatie over de mate van participatie van de lokale gemeenschap in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de ontwikkeling van nieuwe woningen en het generatiehuis.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden kort besproken. De verschuiving van de leveringsdatum van Hoogstraaten 16 heeft invloed op de verwachte inkomsten, die nu als een meevaller op de exploitatie kunnen worden beschouwd. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van kosten opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwontwikkelingen Gerkesklooster-Stroobos Klaarkamp-Molenstraat Generatiehuis Hoogstraaten 16 Dorpscoöperatie Zienswijze Vergunning Woonzorgconcept Brede schoolVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:01:13 - 00:03:10 - 00:06:26 - 00:06:43 - 00:07:24 - 00:08:15 - 00:08:34 - 00:08:54 - 00:08:57 - 00:09:20 - 00:09:55 - 00:10:00 - 00:10:01 - 00:10:07 - 00:10:19 - 00:10:31 - 00:10:33 - 00:10:44 - 00:10:54 - 00:11:13 - 00:11:17 - 00:11:45 - 00:12:11 - 00:12:21 - 00:12:28 - 00:12:29 - 00:12:48 - 00:12:51 - 00:12:52 - 00:12:54 - 00:12:56 - 00:13:04 - 00:13:09 - 00:13:20 - 00:13:40 - 00:13:57 - 00:14:00 - 00:14:01 - 00:14:43 - 00:14:54 - 00:15:01 - 00:18:33 - 00:18:47 - 00:22:48 - 00:22:51 - 00:25:00 - 00:25:24 - 00:26:02 - 00:26:12 - 00:26:34 - 00:26:43 - 00:26:58 - 00:27:15 - 00:27:18 - 00:27:23 - 00:28:03 - 00:28:46 - 00:28:59 - 00:29:12 - 00:29:39 - 00:29:43 - 00:30:32 - 00:31:05 - 00:31:06 - 00:31:09 - 00:31:11 - 00:31:16 - 00:31:34 - 00:31:37 - 00:31:50 - 00:32:25 - 00:32:30 - 00:32:46 - 00:32:51 - 00:32:56 - 00:33:00 - 00:33:15 - 00:33:43 - 00:33:48 - 00:33:59 - 00:34:16 - 00:34:40 - 00:34:42 - 00:34:55 - 00:35:07 - 00:35:08 - 00:35:35 - 00:36:18 - 00:36:34 - 00:37:13 - 00:37:52 - 00:38:30 - 00:41:07 - 00:42:50 - 00:46:46 - 00:47:01 - 00:50:31 - 00:51:17 - 00:51:41 - 00:51:42 - 00:52:05 - 00:52:50 - 00:53:17 - 00:53:31 - 00:53:35 - 00:53:54 - 00:54:28 - 00:54:48 - 00:55:18 - 00:55:51 - 00:56:11 - 00:56:27 - 00:56:45 - 00:56:48 - 00:57:40 - 00:57:54 - 00:58:04 - 00:58:17 - 00:58:21 - 00:58:47 - 00:59:25 - 00:59:31 - 00:59:51 - 01:00:21 - 01:00:32 - 01:00:37 - 01:00:47 - 01:00:50 - 01:00:52 - 01:00:54 - 01:00:57 - 01:01:46 - 01:01:48 - 01:02:01 - 01:02:48 - 01:02:58 - 01:03:07 - 01:03:43
Agendapunt 2 Vaststelling voorontwerpbestemmingsplan locatie ‘t Maskelyn Augustinusga
Herontwikkeling 't Maskelyn: Een Stap naar Levensloopbestendige Woningbouw in Augustinusga
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt de herontwikkeling van de voormalige basisschool 't Maskelyn in Augustinusga. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen en een groenvoorziening. Dit project speelt in op de volkshuisvestelijke behoefte aan seniorgeschikte woningen en is economisch uitvoerbaar, ondanks een verwacht verlies van €81.000.
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een bestemmingsplanprocedure voor de herontwikkeling van de locatie van de voormalige basisschool 't Maskelyn in Augustinusga. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen en een groenvoorziening op het terrein aan de W.B. van der Kooiwei 36. De gemeenteraad is bevoegd om het bestemmingsplan vast te stellen en de welstandscriteria te wijzigen. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de voorbereiding van het bestemmingsplan. Er is gekozen voor procedurevariant 1, waarbij het bestemmingsplan pas bij vaststelling weer aan de raad wordt voorgelegd, wat tijdwinst oplevert. Het plan is afgestemd met omwonenden en voorziet in een volkshuisvestelijke behoefte, met name voor seniorgeschikte woningen. Er zijn stedenbouwkundige randvoorwaarden opgesteld die als nieuwe welstandscriteria voor de locatie dienen. Het plan is economisch uitvoerbaar, hoewel er een verlies van €81.000 wordt verwacht. De inspraakprocedure wordt aangekondigd in lokale media en op de gemeentelijke website.
Herûntwikkeling 't Maskelyn: In Stap nei libbensrinige wenningbou yn Augustinusga
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget de herûntwikkeling fan de eardere basisskoalle 't Maskelyn yn Augustinusga. It plan behellet de bou fan twa libbensrinige wenningen en in grienfoarsjenning. Dit projekt spilet yn op de behoeften fan de folkshûsfeest oan wenningen dy't geskikt binne foar âlderen en is ekonomysk útfierber, ûndanks in ferwachte ferlies fan €81.000.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in bestimmingsplanproseduere foar de herûntwikkeling fan de lokaasje fan de eardere basisskoalle 't Maskelyn yn Augustinusga. It plan behellet de bou fan twa libbensloopbestindige wenningen en in grienfoarsjenning op it terrein oan de W.B. van der Kooiwei 36. De gemeenteried is befoegd om it bestimmingsplan fêst te stellen en de wolstânskriteria te feroarjen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders is ferantwurdlik foar de foarbereiding fan it bestimmingsplan. Der is keazen foar proseduervariant 1, dêr't it bestimmingsplan pas by fêststelling wer oan de ried foarlein wurdt, wat tiidwinst oplevert. It plan is ôfstimd mei omwenners en foarsjocht yn in folksfeestlike behoefte, benammen foar wenningen geskikt foar âlderen. Der binne stedeboukundige rânefoarwaarden opsteld dy't as nije wolstânskriteria foar de lokaasje tsjinst dogge. It plan is ekonomysk útfierber, al wurdt der in ferlies fan €81.000 ferwachte. De ynspraakproseduere wurdt oankundige yn lokale media en op de gemeentlike webside.
-
02 - Raadsvoorstel - Vaststelling voorontwerpbestemmingsplan locatie t Maskelyn Augustinusga.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling voorontwerpbestemmingsplan locatie ‘t Maskelyn Augustinusga". Het voorstel betreft de herontwikkeling van de locatie van de voormalige basisschool ’t Maskelyn in Augustinusga. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen en de aanleg van een groenparkje. Dit initiatief is ontstaan na overleg met omwonenden, die hebben gekozen voor een variant waarbij de woningen aan de westzijde van het terrein worden gerealiseerd. Het oostelijke deel wordt ingericht als groenvoorziening en waterberging. Het bestemmingsplan en de nieuwe welstandscriteria worden ter inzage gelegd voor inspraak en overleg.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de betrokkenheid van omwonenden, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, de financiële dekking van het verlies van €81.000 is nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen en de welstandscriteria te wijzigen. De raad moet instemmen met de procedurevariant en het bestemmingsplan bij vaststelling opnieuw beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde herontwikkeling en de procedurevariant. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe het financiële verlies wordt gedekt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorontwerpbestemmingsplan en de nieuwe welstandscriteria inspraak- en overlegrijp te verklaren, en te kiezen voor procedurevariant 1.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door omwonenden, die betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van het plan en de keuze van de variant.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aanleg van een groenvoorziening die ook als waterberging dient, wat bijdraagt aan klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
De herontwikkeling leidt tot een verlies van ongeveer €81.000. Er is een grondexploitatie opgesteld, maar de dekking van dit verlies moet nog worden vastgesteld in een afzonderlijk raadsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Levensloopbestendige woningen Groenvoorziening Welstandscriteria Herontwikkeling Inspraak Omwonenden Stedenbouwkundige randvoorwaarden Volkshuisvesting WoningbehoefteVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3 Startnotitie duurzaamheidsagenda
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zetten koers naar energieneutraliteit in 2040
De gemeenteraad van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel heeft een voorstel ontvangen voor een gezamenlijke duurzaamheidsagenda. Deze agenda moet de gemeenten tegen 2040 energieneutraal maken. Het plan omvat thema's zoals energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit, circulariteit en klimaatbestendigheid. De kosten worden geraamd op €150.000, te verdelen over beide gemeenten.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel om een startnotitie voor een gezamenlijke duurzaamheidsagenda vast te stellen. Deze agenda is bedoeld om de gemeenten tegen 2040 energieneutraal te maken. De startnotitie legt de aanpak vast voor de uitwerking van deze agenda, met aandacht voor thema's zoals energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit, circulariteit en klimaatbestendigheid. Er wordt ook ingegaan op wettelijke verplichtingen, zoals de transitievisie warmte die uiterlijk in 2021 moet worden vastgesteld. De kosten voor het opstellen van de transitievisie en de duurzaamheidsagenda worden geschat op €150.000, verdeeld over beide gemeenten. Er is dekking voor deze kosten via de Kadernota 2019-2022. De gemeenten willen de samenleving betrekken bij de duurzaamheidsagenda door middel van gesprekken met inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden. Communicatie speelt een cruciale rol in het creëren van draagvlak en het bevorderen van nieuwe initiatieven. Het streven is om de duurzaamheidsagenda in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad voor te leggen.
Gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel sette koers nei enerzjyneutraliteit yn 2040.
De gemeenteried fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hat in foarstel ûntfongen foar in gesamelike duorsumens-aginda. Dizze aginda moat de gemeenten foar 2040 enerzjyneutraal meitsje. It plan befettet tema's lykas enerzjetransysje, mobiliteit, biodiversiteit, sirkulariteit en klimaatbestindigens. De kosten wurde skat op €150.000, te ferdelen oer beide gemeenten.
Samenvatting
De tekst hat in foarstel foar de gemeenteried fan Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel om in startnotysje foar in gesamelike duorsumens-aginda fêst te stellen. Dizze aginda is bedoeld om de gemeenten foar 2040 enerzjyneutraal te meitsjen. De startnotysje leit de oanpak fêst foar de útwurking fan dizze aginda, mei omtinken foar tema's lykas enerzjetransysje, mobiliteit, biodiversiteit, sirkulariteit en klimaatbestindigens. Der wurdt ek yngien op wetlike ferplichtingen, lykas de transysjefyzje waarmte dy't uiterlik yn 2021 fêststeld wurde moat. De kosten foar it opstellen fan de transysjefyzje en de duorsumens-aginda wurde skat op €150.000, ferdield oer beide gemeenten. Der is dekking foar dizze kosten troch de Kadernota 2019-2022. De gemeenten wolle de mienskip belûke by de duorsumens-aginda troch middel fan petearen mei ynwenners, bedriuwen en oare belângjende partijen. Kommunikaasje spilet in krúsjale rol by it skeppen fan draachflak en it befoarderjen fan nije ynisjativen. It stribjen is om de duorsumens-aginda yn it earste kwartiel fan 2020 oan de ried foar te lizzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Startnotitie Duurzaamheidsagenda
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Duurzaamheidsagenda". Het voorstel richt zich op het opstellen van een duurzaamheidsagenda voor de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen. Deze agenda moet de route uitstippelen naar een energieneutrale toekomst in 2040, met aandacht voor thema's als energietransitie, mobiliteit, biodiversiteit, circulariteit, en klimaatbestendigheid. De startnotitie dient als basis voor verdere uitwerking en vaststelling van de duurzaamheidsagenda.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de te behandelen thema's. Het bevat echter nog geen gedetailleerde actieplannen of tijdlijnen voor de uitvoering van specifieke maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de startnotitie vast te stellen. Daarnaast heeft de raad een kaderstellende en controlerende rol in het proces en kan zij betrokken worden bij de organisatie van bijeenkomsten om de samenleving te betrekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheidsthema's en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering. Er moeten keuzes worden gemaakt over de inzet van middelen en de samenwerking met andere partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals het landelijke klimaatakkoord kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie duurzaamheidsagenda vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden. Er wordt voorgesteld om via diverse kanalen, zoals dorpsbelangen en energiecoöperaties, de samenleving te betrekken bij de ontwikkeling van de duurzaamheidsagenda.
Duurzaamheid als Relevant Onderwerp:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel, met een focus op energieneutraliteit, klimaatbestendigheid en circulariteit.
Financiële Gevolgen:
De geschatte kosten voor het opstellen van de transitievisie warmte en de duurzaamheidsagenda bedragen €150.000, verdeeld over beide gemeenten. De dekking is geregeld via de Kadernota 2019-2022, met een surplus beschikbaar voor andere duurzaamheidsinitiatieven. Er wordt verwacht dat in de toekomst meer middelen nodig zijn om de duurzaamheidsambities te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Energietransitie Klimaatakkoord Transitievisie warmte Circulariteit Biodiversiteit Klimaatverandering Regionale energiestrategie (RES) Communicatie Boargerpartisipaasje (burgerparticipatie)Verfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:26:29 - 01:30:26 - 01:30:32 - 01:30:47 - 01:31:02 - 01:31:16 - 01:31:24 - 01:31:46 - 01:32:01 - 01:32:08 - 01:32:39 - 01:32:52 - 01:33:08 - 01:33:47 - 01:33:53 - 01:34:13 - 01:34:21 - 01:34:26 - 01:34:37 - 01:34:54 - 01:35:06 - 01:36:23 - 01:36:24 - 01:37:02 - 01:37:08 - 01:37:23 - 01:37:27 - 01:37:37 - 01:38:04 - 01:38:29 - 01:38:33 - 01:38:45 - 01:39:08 - 01:39:37 - 01:39:42 - 01:39:42
Agendapunt 3.a Herzieningen Bouwgrondexploitaties 2018
Gemeenteraad Achtkarspelen Bespreekt Grondexploitaties: "Fris en Fruitig" de Toekomst in
De gemeenteraad van Achtkarspelen heeft op 28 maart 2019 het voorstel besproken om het meerjarenprogramma grondexploitaties 2018 goed te keuren en de uitkomsten te verwerken in de jaarrekening 2018. Het voorstel omvat ook de goedkeuring van krediet voor de jaren 2019 en 2020 en het afsluiten van zeven bouwgrondexploitaties per 1 januari 2019.
Samenvatting
Het document betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Achtkarspelen om het meerjarenprogramma grondexploitaties 2018 goed te keuren en de uitkomsten te verwerken in de jaarrekening 2018. Het voorstel omvat ook de goedkeuring van krediet voor de jaren 2019 en 2020 en het afsluiten van zeven bouwgrondexploitaties per 1 januari 2019. De herzieningen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen en aangescherpte regelgeving. De financiële resultaten van de bouwgrondexploitaties zijn verbeterd ten opzichte van het vorige jaar, maar er zijn nog enkele verlieslatende projecten waarvoor voorzieningen zijn getroffen. Het voorstel wordt besproken in de raadsvergadering van 28 maart 2019.
Gemeenteried Achtkarspelen Besprekt Grûnûntwikkelings: "Fris en Fruitig" de Takomst yn
De gemeenteried fan Achtkarspelen hat op 28 maart 2019 it foarstel besprutsen om it mearjierprogramma grûnûntwikkelings 2018 goed te keuren en de útkomsten te ferwurkjen yn de jierrekken 2018. It foarstel behellet ek de goedkarring fan kredyt foar de jierren 2019 en 2020 en it ôfsluten fan sân bougrûnûntwikkelings per 1 jannewaris 2019.
Samenvatting
It dokumint befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Achtkarspelen om it mearjierprogramma grûnûntwikkelings 2018 goed te keuren en de útkomsten te ferwurkjen yn de jierrekken 2018. It foarstel behellet ek de goedkarring fan kredyt foar de jierren 2019 en 2020 en it ôfsluten fan sân bougrûnûntwikkelings per 1 jannewaris 2019. De herzjenningen binne needsaaklik fanwege ûntwikkelingen en oanskerpte regeljouwing. De finansjele resultaten fan de bougrûnûntwikkelings binne ferbettere yn ferliking mei it foarige jier, mar der binne noch in pear ferliesjouwende projekten dêr't foarsjennings foar troffen binne. It foarstel wurdt besprutsen yn de riedsfergadering fan 28 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herzieningen Bouwgrondexploitaties 2018". Het document presenteert een meerjarenprogramma voor grondexploitaties, waarin de financiële resultaten van het grondbeleid worden geactualiseerd en vergeleken met eerdere prognoses. Het doel is om de gemeenteraad goedkeuring te vragen voor de herziene bouwgrondexploitaties en de bijbehorende kredietverlening voor 2019 en 2020. Tevens worden enkele bouwgrondexploitaties afgesloten en wordt een reserve van € 225.000 ingezet voor het woonrijp maken van Vierstromenland Surhuisterveen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de wijzigingen in de bouwgrondexploitaties. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicobepaling.
Rol van de Raad:
De raad fungeert als bestuurlijk opdrachtgever en moet de herzieningen goedkeuren, inclusief de kredietverlening en het afsluiten van bepaalde bouwgrondexploitaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de herziene grondexploitaties en de bijbehorende financiële beslissingen, zoals het inzetten van reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en te nemen besluiten. Echter, er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de implementatie van de wijzigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het meerjarenprogramma goed te keuren, de kredietverlening voor 2019 en 2020 te autoriseren, bepaalde bouwgrondexploitaties af te sluiten en de reserve voor Vierstromenland in te zetten.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder een verbetering van de resultaten met € 178.400 en een verliesvoorziening van € 1.006.600. De dekking komt deels uit de reserve weerstandsvermogen en de winstnemingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitaties Herzieningen Meerjarenprogramma (MPG) BBV-regelgeving Kredietverlening Winstnemingen Verliesvoorzieningen Risicobepaling Grondopbrengsten VastgoedmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Begrotingswijzigingen maart 2019
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 21 maart 2019 betreft de behandeling van begrotingswijzigingen voor de gemeente Achtkarspelen. De raad wordt gevraagd om de volgende wijzigingen vast te stellen:
- Een neutrale verwerking van een extra algemene uitkering van € 59.000 uit het Gemeentefonds in de begroting, met uitgaven binnen programma's 6 en 7.
- Een budget van € 5.800 voor het opstellen van een mobiliteitsvisie, gefinancierd uit de algemene reserve.
- Een bijdrage van € 60.000 voor de nieuwbouw/verbouw van 'It Skieppehok' op het terrein van 'De Spitkeet' in Harkema, eveneens ten laste van de algemene reserve.
- Een correctie van € 36.500 voor het onderhoud van groen, ten laste van het begrotingssaldo.
Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en aan te passen aan beleidsmatige ontwikkelingen. De raad zal hierover besluiten in de vergadering van 28 maart 2019.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan 21 maart 2019 hat te krijen mei de behanneling fan begrotingswizigingen foar de gemeente Achtkarspelen. De ried wurdt frege om de folgjende wizigingen fêst te stellen:
- In neutrale ferwurking fan in ekstra algemiene útkearing fan € 59.000 út it Gemeentefûns yn de begroting, mei útjouwerijen binnen programma's 6 en 7.
- In budzjet fan € 5.800 foar it opstelle fan in mobiliteitsfyzje, finansjeare út de algemiene reserve.
- In bydrage fan € 60.000 foar de nijbou/ferbou fan 'It Skieppehok' op it terrein fan 'De Spitkeet' yn Harkema, ek dêr't fan de algemiene reserve.
- In korrizje fan € 36.500 foar it ûnderhâld fan grien, dêr't fan it begrotingssaldo.
Dizze wizigingen binne bedoeld om de begroting aktueel te hâlden en oan te passen oan beliedsmjittige ûntwikkelingen. De ried sil hjir oer beslute yn de gearkomst fan 28 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Begrotingswijzigingen maart 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van begrotingswijzigingen voor de gemeente Achtkarspelen. Het omvat vier hoofdpunten: de verwerking van een algemene uitkering van €59.000 uit het Gemeentefonds, het budget van €5.800 voor de mobiliteitsvisie, een bijdrage van €60.000 voor de nieuwbouw/verbouw van 'It Skieppehok', en een correctie van €36.500 voor het onderhoud van groen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en aan te passen aan beleidsmatige ontwikkelingen. De financiële gevolgen worden deels gedekt door de algemene reserve en het begrotingssaldo.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en toelichtingen per programma. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de participatie en communicatie met betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de financiële wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen aan verschillende projecten en programma's, zoals de mobiliteitsvisie en de nieuwbouw van 'It Skieppehok'. Dit vereist een afweging van prioriteiten en beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en programma's. Echter, het mist tijdgebonden elementen voor sommige projecten en er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen vast te stellen, zoals gedetailleerd in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale wijziging van €162.000 in lasten en een verhoging van €59.000 in baten. De wijzigingen worden deels gedekt door de algemene reserve en het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Gemeentefonds Algemene reserve Mobiliteitsvisie Krimpgelden It Skieppehok De Spitkeet Onderhoud groen Rijksvaccinatiebeleid PeuterspeelzalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bouwgrondexploitatie ‘t Maskelyn Augustinusga
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de bouwgrondexploitatie voor de locatie 't Maskelyn in Augustinusga. De gemeenteraad van Achtkarspelen wordt gevraagd om de financiële kaders voor de ontwikkeling van deze locatie vast te stellen, inclusief een uitvoeringskrediet van € 156.600, dat gedekt wordt door de verwachte grondopbrengsten. Daarnaast wordt een voorziening van € 81.000 getroffen voor het verwachte negatieve saldo. De grondexploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met omwonenden en het plaatselijk belang, en omvat de sloop van een schoolgebouw en de voorbereiding van de locatie voor woningbouw. De start van de bouwkaveluitgifte is gepland voor begin 2020.
Samenvatting
It foarstel behellet it fêststellen fan de bougrûnexploitaasje foar de lokaasje 't Maskelyn yn Augustinusga. De gemeenteried fan Achtkarspelen wurdt frege om de finansjele kaders foar de ûntwikkeling fan dizze lokaasje fêst te stellen, ynklusyf in útfieringskredyt fan € 156.600, dat dekt wurdt troch de ferwachte grûnopbringsten. Dêrneist wurdt in foarsjennings fan € 81.000 troffen foar it ferwachte negatyf saldo. De grûnexploitaasje fungearret as finansjeel stjoermiddel en wurdt jierliks aktualisearre. It plan is ûntwikkele yn gearwurking mei omwenners en it plaklik belang, en behellet de slopping fan in skoallegebou en de foarbereiding fan de lokaasje foar wenningbou. De start fan de boukavelútjefte is pland foar begjin 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bouwgrondexploitatie ‘t Maskelyn Augustinusga". Het plan is ontwikkeld in samenwerking met omwonenden en het plaatselijk belang van Stiensgea voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie. Het doel is om de financiële kaders vast te stellen voor de ontwikkeling van de locatie, krediet beschikbaar te stellen voor de uitvoering, en de gemeentelijke grondposities te beheren. De kosten worden gedekt uit de opbrengsten van de grondverkoop, met een voorziening voor een verwacht negatief saldo.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en een overzicht van de kosten en opbrengsten. Er is echter beperkte informatie over de participatie van burgers en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwgrondexploitatie en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet. Daarnaast moet de raad een voorziening treffen voor het verwachte negatieve saldo.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële kaders en het krediet. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het treffen van een voorziening voor het negatieve saldo.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële kaders en kosten. Het is tijdgebonden met een planning voor de start van de bouwkavels in 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid en participatieaspecten zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie vast te stellen, het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen, een voorziening te treffen voor het negatieve saldo, en de gronden in te brengen in de exploitatie.
Participatie:
Er is beperkte informatie over burgerparticipatie. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met omwonenden en het plaatselijk belang, maar verdere details ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten bedragen €156.634, gedekt door grondopbrengsten. Er is een voorziening van €81.000 voor het negatieve saldo. De financiële dekking is duidelijk aangegeven, maar er is geen exploitatieplan vereist volgens de Wet ruimtelijke ordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie 't Maskelyn Augustinusga Bestemmingsplan Uitvoeringskrediet Grondopbrengsten Financiële kaders Planontwikkelingskosten Grondposities BBV (Besluit Begroting en Verantwoording)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Bouwgrondexploitatie Bolster Harkema
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen bespreekt de bouwgrondexploitatie voor het gebied Bolster in Harkema. Het doel is om bedrijfskavels te ontwikkelen vanwege de vraag op het bedrijventerrein Quakkenburg. De raad wordt gevraagd om de bouwgrondexploitatie vast te stellen en een uitvoeringskrediet van € 313.126 beschikbaar te stellen, dat gedekt wordt door de verwachte grondopbrengsten. Het positieve saldo van € 100 wordt aan de algemene reserve toegevoegd. De gronden worden vanuit de 'ruwe gronden' ingebracht in de exploitatie. De exploitatie dient als financieel sturingsmiddel en wordt jaarlijks geactualiseerd. De provincie stelt als voorwaarde dat alleen bedrijven gebonden aan Harkema zich mogen vestigen met een maximale kavelmaat van 2.500m². De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg van de openbare ruimte en de verkoop van de kavels. De werkzaamheden voor het bouwrijp maken kunnen in 2019 starten, en de eerste kavels kunnen eind 2019/begin 2020 worden uitgegeven.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen besprekt de bougrûnexploitaasje foar it gebiet Bolster yn Harkema. It doel is om bedriuwskavels te ûntwikkeljen fanwege de fraach op it bedriuweterrein Quakkenburg. De ried wurdt frege om de bougrûnexploitaasje fêst te stellen en in útfieringskredyt fan € 313.126 beskikber te stellen, dat dekt wurdt troch de ferwachte grûnopbringsten. It positive saldo fan € 100 wurdt tafoege oan de algemiene reserve. De grûnen wurde fanút de 'rûwe grûnen' ynbringt yn de exploitaasje. De exploitaasje docht tsjin as finansjeel stjoermiddel en wurdt jierliks aktualisearre. De provinsje stelt as foarwarde dat allinnich bedriuwen bûn oan Harkema har fêstigje meie mei in maksimale kavelgrutte fan 2.500m². De gemeente is ferantwurdlik foar de oanlis fan de iepenbiere romte en de ferkeap fan de kavels. De wurksumheden foar it bouwryp meitsjen kinne yn 2019 begjinne, en de earste kavels kinne ein 2019/begjin 2020 útjûn wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bouwgrondexploitatie Bolster Harkema". Het doel is om de gemeentelijke bouwgrondexploitatie vast te stellen voor de ontwikkeling van bedrijfskavels op het bedrijventerrein Quakkenburg in Harkema. Dit omvat het vaststellen van financiële kaders, het beschikbaar stellen van uitvoeringskrediet van € 313.126, en het inbrengen van benodigde gronden in de bouwgrondexploitatie. De kosten worden gedekt door de verkoop van de kavels. De provincie stelt als voorwaarde dat alleen bedrijven gebonden aan Harkema zich mogen vestigen, met een maximale kavelmaat van 2.500m². Drie kavels zijn al gereserveerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt inzicht in de financiële aspecten, de voorwaarden van de provincie, en de stappen die nodig zijn voor de uitvoering. Echter, details over de risico's en beheersmaatregelen zijn beperkt.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwgrondexploitatie en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet. Ze moeten ook toezien op de jaarlijkse herziening van de exploitatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bouwgrondexploitatie en het bijbehorende krediet. Ze moeten ook overwegen of de voorwaarden van de provincie acceptabel zijn en of de financiële risico's beheersbaar zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële kaders en krediet. Echter, de tijdlijn is niet volledig gespecificeerd, en er zijn geen duidelijke doelen voor duurzaamheid of participatie. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bouwgrondexploitatie vast te stellen en het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld, maar er worden communicatietrajecten doorlopen voor de wijziging van het bestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten van € 313.126 worden gedekt door de verkoop van de kavels. Er wordt een positief saldo van € 100 verwacht, dat aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De financiële risico's zijn voor rekening van de gemeente, maar er is geen exploitatieplan nodig volgens de Wet ruimtelijke ordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwgrondexploitatie Bolster Harkema Bedrijfskavels Grondopbrengsten Uitvoeringskrediet Bestemmingsplan Financiële kaders Grondverkoop Ruwe gronden PlanontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Onttrekking aan de openbaarheid ondergrond en weg naar autoboxen Bindert Japiksstrjitte Drogeham
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt om de ondergrond en de weg naar vier garageboxen aan de Bindert Japiksstrjitte in Drogeham aan de openbaarheid te onttrekken. De eigenaar van de garageboxen wil de naastgelegen garage en carport overnemen en heeft daarom verzocht om de grond en weg in privé-eigendom te krijgen. Dit zou de gemeente ontslaan van beheer en onderhoud. Er blijft een recht van overpad voor omliggende bewoners. Het voorstel wordt zes weken ter inzage gelegd voor zienswijzen. Bij geen bezwaren wordt het besluit definitief.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget om de ûndergrûn en de wei nei fjouwer garazeboksen oan de Bindert Japiksstrjitte yn Droegeham ûnder de iepenbierheid wei te heljen. De eigenaar fan de garazeboksen wol de neistlizzende garazje en carport oernimme en hat dêrom frege om de grûn en wei yn privé-eigendom te krijen. Dat soe de gemeente ûntslaan fan behear en ûnderhâld. Der bliuwt in rjocht fan oerpaad foar omlizzende bewenners. It foarstel wurdt seis wiken ter ynseage lein foar sjenwizen. By gjin beswieren wurdt it beslút definityf.
-
07 - Raadsvoorstel - Onttrekking aan de openbaarheid ondergrond en weg naar autoboxen Bindert Japiksstrjitte Drogeham.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onttrekking aan de openbaarheid van de ondergrond en weg naar autoboxen aan de Bindert Japiksstrjitte in Drogeham". Het voorstel houdt in dat de gemeente Achtkarspelen de weg en ondergrond naar vier garageboxen aan de Bindert Japiksstrjitte wil onttrekken aan de openbaarheid, zodat de eigenaar van de garageboxen deze kan overnemen en beheren. Er blijft een recht van overpad voor de bewoners van nabijgelegen woningen. Het voorstel is informerend en wordt later meningvormend en besluitvormend behandeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de locatie, de betrokken partijen, en de procedurele stappen. Echter, details over de financiële aspecten en de exacte voorwaarden van de koopovereenkomst zijn niet openbaar beschikbaar.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van de weg aan de openbaarheid. De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, rekening houdend met eventuele zienswijzen van belanghebbenden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het in het algemeen belang is om de weg aan de openbaarheid te onttrekken en of de belangen van de betrokken bewoners voldoende zijn gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals duidelijke financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de niet-openbare bijlagen kunnen voor onduidelijkheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voornemen uit te spreken om de weg en ondergrond aan de openbaarheid te onttrekken en, bij geen bezwaren, dit definitief vast te stellen.
Participatie:
Er is contact geweest met de aanvrager en de eigenaar van de garage en carport. Belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om eigendomsoverdracht en beheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt of wat de financiële impact voor de gemeente is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekking aan de openbaarheid Bindert Japiksstrjitte Drogeham Garageboxen Carport Eigenaar Recht van overpad Zienswijzen Koopovereenkomst SituatietekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Utwreiding tal buorskippen mei in buorskipsboerd yn Achtkarspelen
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen heeft besloten om in 2019 acht buurtschappen te voorzien van nieuwe plaatsnaamborden. Dit besluit volgt op een motie van de gemeenteraad waarin het college werd gevraagd te onderzoeken welke "levende" buurtschappen in aanmerking komen voor een dergelijk bord. Uit een selectie van 31 historische locaties, opgesteld door de Stichting Oud-Achtkarspelen, zijn de buurtschappen Wyldfjild, It Jachtfjild, Mûntsetille, Utlân, Dykhuzen, Blauhûs, Bouwetille en Hamsterpein gekozen. Het doel is om de historische identiteit van de gemeente te versterken. Voor de plaatsing van de borden is een budget van €19.800,00 exclusief btw beschikbaar gesteld. Het proces omvat overleg met betrokken partijen en communicatie met bewoners. De plaatsing van de borden is gepland voor 2019.
Samenvatting
De gemeente Achtkarspelen hat besletten om yn 2019 acht buorskippen te foarsjen fan nije plaknammeboarnen. Dit beslút folget op in motie fan de gemeenteried dêr't it kolleezje frege waard te ûndersykjen hokker "libbende" buorskippen yn oanmerking komme foar sa'n boerd. Ut in seleksje fan 31 histoaryske lokaasjes, opsteld troch de Stichting Oud-Achtkarspelen, binne de buorskippen Wyldfjild, It Jachtfjild, Mûntsetille, Utlân, Dykhuzen, Blauhûs, Bouwetille en Hamsterpein keazen. It doel is om de histoaryske identiteit fan de gemeente te fersterkjen. Foar de plakking fan de boarnen is in budzjet fan €19.800,00 eksklusyf btw beskikber steld. It proses befettet oerlis mei belutsen partijen en kommunikaasje mei bewenners. De plakking fan de boarnen is pland foar 2019.
-
08 - Raadsvoorstel - Utwreiding tal buorskippen mei in buorskipsboerd yn Achtkarspelen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitbreiding aantal buurtschappen met een buurtschapsbord in Achtkarspelen
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitbreiding van het aantal buurtschappen in de gemeente Achtkarspelen met een buurtschapsbord. Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college onderzocht welke "levende" buurtschappen in aanmerking komen voor een dergelijk bord. Uit een selectie van 31 historische locaties, opgesteld door de Stichting Oud-Achtkarspelen, zijn acht buurtschappen gekozen: Wyldfjild, It Jachtfjild, Mûntsetille, Utlân, Dykhuzen, Blauhûs, Bouwetille en Hamsterpein. Het doel is om de historische identiteit van de gemeente te versterken. Er wordt een krediet van €19.800,00 exclusief btw gevraagd voor de plaatsing van de borden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een historische context, een selectieproces, financiële ramingen en een communicatieplan. Echter, er zijn enkele kanttekeningen over de praktische toepasbaarheid en mogelijke conflicten met bestaande bebording.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze hebben eerder een motie aangenomen die leidde tot dit onderzoek en voorstel.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de uitbreiding van de buurtschapsborden en de bijbehorende financiële uitgaven. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde locaties en namen passend zijn.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar (aantal borden en locaties), maar minder tijdgebonden en realistisch, gezien de mogelijke conflicten met bestaande bebording en eigendomsrechten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er zijn wel praktische uitdagingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het aantal buurtschappen met een bord uit te breiden en het benodigde krediet goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt participatie met dorpsbelangen en de Stichting Oud-Achtkarspelen. Er is ook een communicatieplan voor betrokken bewoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich meer op culturele en historische aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen €19.800,00 exclusief btw voor de plaatsing van de borden. De jaarlijkse lasten vanaf 2020 zijn €2.300,00, die in de begroting worden opgenomen. Er is geen specifieke dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buorskippen Buorskipsboerd Stichting Oud-Achtkarspelen Histoaryske lokaasjes Kultuerhistoarysk karakter Bebouwing Lânskiplike eleminten Mienskiplik ferhaal Gemeentegrinzen KommunikaasjeVerfijning van de zoekopdracht: